Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:24:
[...]
Waarom zou ik de verschillen moeten zoeken?
Ik ben afgeknapt (door de verhalen) op de WP (omdat veel installateurs het niet goed beheersen?)
Heb negatieve adviezen gekregen over andere elektrische ketels (misschien omdat de installateurs het ook niet goed weten)?
Dus je kiest voor de meest onzuinige optie, omdat je bang bent dat de andere opties onzuinig zijn?
Tijdens een winterdagje knal je er zomaar 10 kuub gas doorheen. Volledig elektrisch cop 1 is dat 85kwh. Zeg 33 cent kwh, is 28 euro.
Warmtepomp cop 2,5 (want het is dik winter, dus we maken het wat onzuinig), 11 euro voor dezelfde hoeveel warmte. 30 koude dagen is dik 500 euro meer betalen voor een elektrische cv.
Ti green cvi 12, aanschaf dik 6500 euro
Warmtepomp (remeha eria met boiler) aanschaf 6000
Installatiekosten zal voor beide omgeveer hetzelfde zijn, want bij de ti green wil je denk ook 3 fasen en je meterkast vernieuwen. Subsidie eraf voor de warmtepomp.
Tja.. ik kan die rekensom maar niet in het voordeel krijgen van de elektrische cv.
Je wil iets wat afwijkt van de norm, iets waar nog geen algemene kennis van is opgebouwd. Dan moet je je er in verdiepen, want niemand anders heeft die kennis. 90% van de tweakers heeft dat gedaan, of doet dat door eens een maandje mee te lezen in de relevante topics.
Verder heb ik even een beetje leeswerk gedaan:
- Heat house hanzehogeschool Groningen heeft deze ketel hangen. Kwam op 95/98% rendement. Dus net geen cop1.
- Tu eindhoven kan ik geen documentatie van vinden.
- Leystromen heeft als test 1 cvi ketel opgehangen, maar in andere huizen bijvoorbeeld ook warmtepompen en ir panelen. Dus puur als pilot, om ervaring mee op te doen.
Gebruik bovenstaande gegevens dus niet als legitimering van je eigen keuze "ze zullen het wel weten", maar lees je in, maak de rekensommen.
[
Voor 15% gewijzigd door
teacher op 01-05-2023 01:09
]