CVi (inductie verwarming) alternatief voor hoge temp CV?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske 65
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-05-2023
hesselbeertje schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:15:
[...]

Zo wordt het een leuke circel. Jij wilt toch iets anders dan een gasketel? Ik hoef zon stroomvreter sowieso niet in huis. Ik probeer je te sturen in het zoeken van de verschillen (die er dus niet zijn)
Waarom zou ik de verschillen moeten zoeken?
Ik ben afgeknapt (door de verhalen) op de WP (omdat veel installateurs het niet goed beheersen?)
Heb negatieve adviezen gekregen over andere elektrische ketels (misschien omdat de installateurs het ook niet goed weten)?
Misschien ben ik door alle indianenverhalen het spoor wel bijster en zou ik daarom een (misschien) eigenwijze keuze gaan maken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:17
Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:24:
[...]

Ik ben afgeknapt (door de verhalen) op de WP (omdat veel installateurs het niet goed beheersen?)
Heb negatieve adviezen gekregen over andere elektrische ketels (misschien omdat de installateurs het ook niet goed weten)?
Misschien ben ik door alle indianenverhalen het spoor wel bijster en zou ik daarom een (misschien) eigenwijze keuze gaan maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eU9t_QaLHhRpqrLJ6QaIzrp-CNI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DFWBygMmZwQL7QMTJHHiXexz.jpg?f=user_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske 65
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-05-2023
Ronald.42 schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:22:
Mompel de mompel confimation bias mompel...
Ik neem nog een biertje morgen om 4:45 de wekker weer.

@Franske 65 kom even met duidelijke info over je woning.
Isolatie
Aantal m2
Radiatoren afmetingen aantallen
Gasverbruik
Eventueel je gasverbruik in de zomermaanden voor warm water en koken.

En open een nieuw topic.
Advies gevraagd wp in jaren 70 woning.

Prettige avond allemaal d:)b :9B
Het meeste heb ik toch al gegeven
Isolatie (glaswol, kan niet bij isoleren word een klont)
Aantal m2 95
Radiatoren 3 (1 traditionele jaren 70, 1 van 2x0,90 en een van 0,90x0,60)
Gasverbruik 800m3 (op jaarbasis).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:47

ericplan

5180 Wp PV

Misschien moeten we in NL naar een (niet verhandelbaar) energiebudget per huishouden. Als overheid laag insteken en dan kan iedereen zelf beslissen hoe hij z’n budget inzet. Dan gaan we allemaal ons best moeten doen om binnen het budget te blijven.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 16:21

Superbeagle

Always smile

Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:31:
[...]

Aantal m2 95
Lukt het om de afgifte van de radiatoren te berekenen via de eerder door mij geposte link?

Dan kun je kijken bij welke temperatuur je op ongeveer 800 x 8 = 6400 kWh uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 19:00
[...]

Volgens mij ben je op de goede weg. Installateurs adviseren je negatief over een elektrische ketel.

Over warmtepompen ken je alleen verjaardagsverhalen.

Tijd om je goed te laten voorlichten. Ik vermoed dat de installateur die de e-cv afraadde dat prima kan.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:31:
[...]

Aantal m2 95
Ja behalve de afmetingen van die radiatoren dan.
Maar open even een eigen topic dan heb je alle informatie op 1 punt en dan hoeft die discussie hier niet verder.
De uitkomst van dat topic kun je dan meenemen in je beslissing.

Mijn standpunt is voorlopig dat je dief van je eigen centen bent met die CVi maar aan jou de keuze.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:48

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ericplan schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:32:
Misschien moeten we in NL naar een (niet verhandelbaar) energiebudget per huishouden. Als overheid laag insteken en dan kan iedereen zelf beslissen hoe hij z’n budget inzet. Dan gaan we allemaal ons best moeten doen om binnen het budget te blijven.
In zekere zin is het voornemen van Rob Jetten's ministerie om ook voor kleinverbruikers
minimaal een extra schijventarief voor de energiebelasting te introduceren een eerste stap in deze richting.
Het voorstel: Tot 800 m³ gaat de EB dan omlaag en daarboven juist passend omhoog (budgetneutraal).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:59:
[...]

In zekere zin is het voornemen van Rob Jetten's ministerie om ook voor kleinverbruikers
minimaal een extra schijventarief voor de energiebelasting te introduceren een eerste stap in deze richting.
Het voorstel: Tot 800 m³ gaat de EB dan omlaag en daarboven juist passend omhoog (budgetneutraal).
Ik zou dat liever in een totaal kwh zien dus niet gas en stroom maar totaal aan energie in kwh en hoe je dat dan inzet is aan jou, dus gas of elektra of een mix daarvan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald.42 schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:03:
[...]

Ik zou dat liever in een totaal kwh zien dus niet gas en stroom maar totaal aan energie in kwh en hoe je dat dan inzet is aan jou, dus gas of elektra of een mix daarvan.
Ik hoop dat de politici uit de discussie over het energieplafond iets over energie-equivalentie geleerd hebben.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:09:
[...]

Ik hoop dat de politici uit de discussie over het energieplafond iets over energie-equivalentie geleerd hebben.
Mjah effectief uit een m3 aardgas in je cv water.. 8,5kwh? En in theorie 9,8kwh energie in een m3 gas..
Ik hoop dat ze die laatste dan aanhouden om het energie plafond in te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 08:16
@Franske 65 Jouw woning klinkt in de basis vergelijkbaar aan mijn 1974 tussenwoning.

Geen noemenswaardige dakisolatie
Geen spouwisolatie (is maar 12m² te doen)
Geen vloerisolatie (ben er mee bezig)
12m² thermopane
8m² HR+(+)
Lekke 2delige voordeur met enkelglas zijlicht.
Tuinduur met stalen bovenlicht/enkelglas

Ofwel: Alle stereotype kenmerken dat het hok niet met een warmtepomp verwarmd zou kunnen worden.

Ik stook zuinig, 800m³/jaar - buren doen iets meer.

Vloerverwarming BGG, rest Jaga tempo met bakken fans
CV maakt water van maximaal ~35 graden

Ik kan het doodsimpel bejaarden-warm maken met deze watertemperatuur als het buiten goed vriest.

100% dat ik de CV kan vervangen met een WP en hetzelfde resultaat krijg.

Je bent welkom voor een bak koffie dan laat ik het je zien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Ronald maar waarom je nog geen Warmtepomp dan? Of nog aan het inlezen over cvi/e-cv? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@MikeyMan meer de praktische beperkingen van budget en knappe betrouwbare installateur die weet wat hij doet ;-)

Zeker forumlid in de buurt is druk ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald.42 schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:12:
[...]

Mjah effectief uit een m3 aardgas in je cv water.. 8,5kwh? En in theorie 9,8kwh energie in een m3 gas..
Ik hoop dat ze die laatste dan aanhouden om het energie plafond in te zetten.
Als je een e-cv-ketel quasi als drop-in voor een cv-ketel gebruikt in een installatie met een aanvoertemperatuur van ca. 70°C (of hoger) mag je met hooguit 8,5 kWh/m³ rekenen (op jaarbasis).
Je mag ook niet het beroerde tapwater jaarrendement van de oudere HR-ketels vergeten,
vaak maximaal 60-70% b.w. = 5,9 - 6,8 kWh/m³ (vooral bij laag! verbruik). Lekker ingewikkeld, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:30:
[...]

Als je een e-cv-ketel quasi als drop-in voor een cv-ketel gebruikt in een installatie met een aanvoertemperatuur van ca. 70°C (of hoger) mag je met hooguit 8,5 kWh/m³ rekenen (op jaarbasis).
Je mag ook niet het beroerde tapwater jaarendement van de oudere HR-ketels vergeten,
vaak maximaal 60-70% b.w. = 5,9 - 6,8 kWh/m³. Lekker ingewikkeld, niet?
Ik reken liever met de theoretische energie inhoud van een m3 gas..
Dan is 1000m3 een 9000kwh
Met 5,9 rendement is het maar 5900kwh

Dus als je een totaal plaatje maakt van bijv. 800m3 equivalent aan 7200kwh ongeveer en dan meer betalen is die theorie benadering voor de all electric voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 09:26
Ronald.42 schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:38:
[...]

Ik reken liever met de theoretische energie inhoud van een m3 gas..
Dan is 1000m3 een 9000kwh
Met 5,9 rendement is het maar 5900kwh

Dus als je een totaal plaatje maakt van bijv. 800m3 equivalent aan 7200kwh ongeveer en dan meer betalen is die theorie benadering voor de all electric voordeliger.
800m3 met 70 graden en een oude Nefit ketel met boiler op 3 radiatoren... ik lees gependel en stilstandsverlies.

Een nieuwe doorstroomketel met laag minimaal vermogen zoals de Intergas Xtreme moet dat met 650 kuub wel kunnen doen, en dan mag je idd met 8,5KWh/m3 gaan rekenen. Waarschijnlijk is die 70 graden ook niet nodig, maar gevolg van het minimumvermogen van de ketel in combinatie met te klein afgiftesysteem.

Maargoed, om even op die installatiebedrijven terug te komen: die betalen de rekening niet en hangen vast in oude gewoontes. Zuinig verwarmen is maatwerk wat de branche niet kan leveren. Die klappen overal een standaard oplossing neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald.42 En dan moeten we nog de primaire fossiele energie (en de verliezen) meenemen welke nodig is om de benodigde kWh aan stroom in de actuele stroommix op te wekken. Oei, oei - dat wordt nog ingewikkelder en is door politici niet te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:49:
@Ronald.42 En dan moeten we nog de primaire fossiele energie (en de verliezen) meenemen welke nodig is om de benodigde kWh aan stroom in de actuele stroommix op te wekken. Oei, oei - dat wordt nog ingewikkelder en is door politici niet te begrijpen.
Die begrijpen sowieso al niet veel van dergelijke zaken.
Ze laten zich informeren door een clubje en het is maar net wat dat clubje zelf voor plannen heeft om centen te verdienen.
Dat zie je in veel politieke vraagstukken terugkomen.
Niet de juiste oplossing maar een oplossing waar het grootste lobby clubje er het best uitspringt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Dus je kiest voor de meest onzuinige optie, omdat je bang bent dat de andere opties onzuinig zijn?

Tijdens een winterdagje knal je er zomaar 10 kuub gas doorheen. Volledig elektrisch cop 1 is dat 85kwh. Zeg 33 cent kwh, is 28 euro.

Warmtepomp cop 2,5 (want het is dik winter, dus we maken het wat onzuinig), 11 euro voor dezelfde hoeveel warmte. 30 koude dagen is dik 500 euro meer betalen voor een elektrische cv.

Ti green cvi 12, aanschaf dik 6500 euro
Warmtepomp (remeha eria met boiler) aanschaf 6000
Installatiekosten zal voor beide omgeveer hetzelfde zijn, want bij de ti green wil je denk ook 3 fasen en je meterkast vernieuwen. Subsidie eraf voor de warmtepomp.

Tja.. ik kan die rekensom maar niet in het voordeel krijgen van de elektrische cv.

Je wil iets wat afwijkt van de norm, iets waar nog geen algemene kennis van is opgebouwd. Dan moet je je er in verdiepen, want niemand anders heeft die kennis. 90% van de tweakers heeft dat gedaan, of doet dat door eens een maandje mee te lezen in de relevante topics.

Verder heb ik even een beetje leeswerk gedaan:
- Heat house hanzehogeschool Groningen heeft deze ketel hangen. Kwam op 95/98% rendement. Dus net geen cop1.
- Tu eindhoven kan ik geen documentatie van vinden.
- Leystromen heeft als test 1 cvi ketel opgehangen, maar in andere huizen bijvoorbeeld ook warmtepompen en ir panelen. Dus puur als pilot, om ervaring mee op te doen.

Gebruik bovenstaande gegevens dus niet als legitimering van je eigen keuze "ze zullen het wel weten", maar lees je in, maak de rekensommen.

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 01-05-2023 01:09 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronald schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:25:
@MikeyMan meer de praktische beperkingen van budget en knappe betrouwbare installateur die weet wat hij doet ;-)

Zeker forumlid in de buurt is druk ;-)
Zelf installeren geen optie?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azure
  • Laatst online: 20-04 21:14
Op het kanaal van Doe Maar Duurzaam! staat een kijkje in de keuken van TI-Green.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Azure schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:32:
Op het kanaal van Doe Maar Duurzaam! staat een kijkje in de keuken van TI-Green.

[YouTube: TI-Green item Doe Maar Duurzaam S17E02 6 mei 2023; Milieu]
En de conclusie is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Flutfilmpje.
Er wordt niks gezegd over het rendement ofzo, alleen dat alles lekker makkelijk is.
Dat je daarna 6, 9 of 12kW staat te verstoken wordt handig achterwegen gelaten.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:22
Juup schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:46:
Flutfilmpje.
Er wordt niks gezegd over het rendement ofzo, alleen dat alles lekker makkelijk is.
Dat je daarna 6, 9 of 12kW staat te verstoken wordt handig achterwegen gelaten.
Wie betaalt bepaalt.

Regelmatig gebeld door RTL Z omdat ze een aflevering over mijn vakgebied doen. Puntje bij paaltje betaal je klauwen met geld en mag je een lulverhaal houden. Boeit ze niet welke onzin je uitkraamt als je maar betaalt.
Het resultaat zie je hierboven.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
LacsapOV schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:15:
[...]

Wie betaalt bepaalt.

Regelmatig gebeld door RTL Z omdat ze een aflevering over mijn vakgebied doen. Puntje bij paaltje betaal je klauwen met geld en mag je een lulverhaal houden. Boeit ze niet welke onzin je uitkraamt als je maar betaalt.
Het resultaat zie je hierboven.
Die programma's zijn dan ook niks anders dan reclameblokken.

Hoe vaak zie je wel niet dat ze items over waterontharders uitzenden. Gewoon lekker makkelijk met een magneet op de waterleiding, geen gezeik met zout en afvoer en het kalk is ineens helemaal weg... werking is nooit aangetoond. Pure oplichting, maar RTL zendt het uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Azure schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:32:
[YouTube: TI-Green item Doe Maar Duurzaam S17E02 6 mei 2023; Milieu]
Zoals iedereen weet lukken in de keuken niet alle recepten....
Voor het correcte duurzaamheidsmenu dat je eindelijk verwacht bij "Doe Maar Duurzaam!" valt deze dus a.g.v. een niet aan te passen COP-max 1,0 in de klasse van de mislukte recepten om een duurzaamheid product op tafel te krijgen, want daarvoor had het aan de veel hogere eisen van het Bouwbesluit moeten voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 09:38
TI-green schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:58:
Ik heb met belangstelling deze discussie gevolgd en voel de noodzaak te reageren. Ik ben betrokken bij de ontwikkeling van de inductieketel van TI-Green. Wat mij verbaasd is dat in een aantal reacties aannames worden gedaan zonder kennis van de toegepaste inductietechniek,
Sorry, de CVi site strooit bewust zand in de ogen van consumenten:
"CVi wordt uitgedrukt in CW ofwel comfortwaarde. Dit is een getest en ingeburgerde methode om te kunnen bepalen of een installatie wel of niet kan voldoen aan de behoefte van een huishouden. Het meest gezochte comfortniveau is CW4. "
"De COP waarde is een momentopname en laat zien hoeveel warmte een apparaat uit energie kan halen. Bij de warmtepomp is dat een probleem doordat de bron van de warmtepomp de buitentemperatuur is. Bij een lage temperatuur heeft de warmtepomp een lage COP en in de zomer een hoge. Uiteraard wordt de meeste gunstige, hoge waarde gebruikt in de productinformatie. "

Als je dit soort teksten publiceert ben je gewoon af. CVi gebruikt nergens een COP waarde.
Zo'n ketel kan best interessant zijn bij incidenteel gebruik in een 2e huis, of misschien in hele kleine woningen, maar ben daar dan eerlijk over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:48
MeTooPV schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:09:
[...]

Zo'n ketel kan best interessant zijn bij incidenteel gebruik in een 2e huis, of misschien in hele kleine woningen, maar ben daar dan eerlijk over.
Huh? Hoe kan een zwaar overpriced en ruimte innemend systeem interessant zijn voor een 2e huis of kleine woning?
Als je in dat huisje "radiatoren" wilt, monteer je toch gewoon elektrische wandkacheltjes van €100 per stuk. In een tweekamer appartementje heb je er 3 of 4 nodig.
Wil je vloerverwarming, dan leg je gewoon van die folie onder je laminaat of pvc. Of pak je de bekende elektrische vloerverwarming van Magnum of soortgelijk indien je tegels wilt.

Scheelt je een technische ruimte in een klein huisje. En een hoop geld. En je krijgt er een systeem voor terug waarmee de temperatuur beter per ruimte te regelen is, dus in praktijk minder energieverbruik dan met een elektrische cv-ketel.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:42
Enige potentieel zinvolle toepassing is eigenlijk:
  • Centraal (water)verwarmingssysteem reeds aanwezig
  • Aanpassing afgiftesysteem om één of andere reden onwenselijk
  • Warmtepomp om één of andere reden onmogelijk
En dan tot slot met huidige energiemix:
  • Geen gasaansluiting aanwezig
Met huidige energiemix is verwarmen op gas namelijk duurzamer en goedkoper dan elektrisch verwarmen met COP1

Conclusie: er bestaat nauwelijks een zinvolle toepassing.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-04 18:20

slb

Bwoah......

De CVi die TS naar voren brengt is absoluut geen optie door de hoge aanschafprijs én de lage COP.

In mijn situatie (of beter gezegd in het appartement van mijn zoon) is een E-CV wel degelijk een goede optie.
Appartement 80m², gasvrij gemaakt, voorzijde (Zuid) HR++ glas, achterzijde (Noord) Triple glas, spouwmuurisolatie+voorzetwanden, vloer bovenzijde geïsoleerd met 6cm PIR, LTV vloerverwarming (1x6 groepen, 1x 5 groepen). SWW dmv Auer Edel Eau (150l) met bijkomend voordeel dat deze in de zomer voor een koele vloer zorgt.

3 airco's (3,5kW COP5, 2x 2,5kW COP 5,5 voor koeling/verwarming gedurende de "matige" dagen en E-CV (Masterwatt Kospel Calida compact) voor de echte koude dagen.

Voordelen E-CV zijn voor mij: aanschaf-, onderhouds- en installatiekosten (zelf) veel lager én de fabrikant zit hier praktisch om de hoek. Mogelijkheid om het vermogen in te stellen (4, 6 of 8kW).Constructie/installatie is simpel, weinig ruimte nodig, minder leidingwerk omdat de ketel vlakbij de verdelers geplaatst wordt.
Nadeel: COP1 (of misschien zelfs COP 0,9).

Voordeel: WP: Hoge (S)COP dus energieverbruik voor de (bij) verwarming is factor 4 lager.
Nadeel: hogere aanschaf-, onderhouds- en installatiekosten (installateur), meer (buiten)ruimte en leidingwerk (+buffervat voor de zone-regeling) door appartement nodig.

Oftewel: verbruikskosten/installatiegemak vs aanschaf-/onderhoudskosten.

Voor die paar vorstdagen per jaar dat de ketel aan gaat, kies ik voor de E-CV, die ik zelf kan installeren. Ik heb in het verleden in mijn huizen altijd de CV-installatie (incl ketel, rga, etc) aangelegd en laten keuren door erkend installatiebedrijf. Bovendien is het maar de vraag of de WP tijdens strenge vorst qua verbruik zoveel goedkoper zal zijn door de defrost-cycli.

Mocht de elektriciteitsprijs in de toekomst door het dak gaan, dan kan de E-CV alsnog vervangen door een WP (of een lichte 'hybride' ernaast).

TL;DR: Door het incidentele gebruik is IN MIJN SITUATIE de onderhoudsarme E-CV een prima oplossing.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@slb
Ja klopt als je hem weinig gebruikt dan valt het verbruik wel mee.
Bij welke buitentemperatuur doen de airco's het niet meer? Merendeel werkt nog tot -20° dacht ik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Nee ook in dit geval is de E-CV geen goede oplossing, @slb

Met 30-40% van de huizen uitgerust met een 3-4kW aan PV piept en kraakt het elektriciteitsnet op lokaal niveau.

Als iedereen als het koud wordt gaat terugvallen op 4/6/8kW aan weerstanden wat denken jullie in hemelsnaam wat er gaat gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

@Ronald Niets, want sowieso niet iedereen zal dat doen, omdat E-CV alleen aantrekkelijk is voor degenen met een laag verbruik. Bovendien zijn er slimme oplossingen gebaseerd op dynamische elektriciteitsleverantie waarmee gestuurd kan worden. Je aanname is dus spijkers op laag water zoeken cq tunnelvisie.

Wat PV hier mee te maken heeft is een raadsel, dat heeft bij verbruik een nivellerend dempend effect.Voor mijn situatie is de WP op zijn zachtst gezegd geen aantrekkelijke oplossing en E-CV juist wel. Zelfs flessengas (propaan, lpg) zou een oplossing kunnen zijn.

Het is in de energietransitie geen òf, maar én, oftewel denken in oplossingen en het grote gemixte geheel proberen te overzien.

Edit: veranderde woordkeuze

[ Voor 3% gewijzigd door slb op 11-06-2023 18:12 ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
PV heeft er zowel alles als niets mee te maken...

Ik gebruik het om duidelijk te maken dat het netwerk niet geschikt is als iedereen maar doet wat jij doet.
En wat jij doet is onnodig.

Een goed ontworpen airco systeem heeft de E-CV niet nodig.

Het is in in de energietransitie aan ons samen om de boel draaiende te houden... Dus geen asociale 8kW bij -10 gaan trekken terwijl de PV geen piep doet aan "niveleren"

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 11-06-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

busscherski schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:00:
@slb
Ja klopt als je hem weinig gebruikt dan valt het verbruik wel mee.
Bij welke buitentemperatuur doen de airco's het niet meer? Merendeel werkt nog tot -20° dacht ik.
Ze doen het dacht ik wel tot -20° (moet even in de specs nazoeken), maar zullen dan vaak in defrostmode opereren. Ik hou ervan om autonome systemen in te zetten zodat je niet bij één defect apparaat zonder zit. Nu zijn de verschillende systemen (airco, WP-boiler, E-CV) een beetje overlappend.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Ronald schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:54:
PV heeft er zowel alles als niets mee te maken...

Ik gebruik het om duidelijk te maken dat het netwerk niet geschikt is als iedereen maar doet wat jij doet.
En wat jij doet is onnodig.

Een goed ontworpen airco systeem heeft de E-CV niet nodig.

Het is in in de energietransitie aan ons samen om de boel draaiende te houden... Dus geen asociale 8kW bij -10 gaan trekken terwijl de PV geen piep doet aan "niveleren"
Ehhh hij staat op 4kW en moduleert terug........
Je overdrijft de zaken en probeert mij de schuld in de schoenen te schuiven voor die <4kW die ik incidenteel zal gebruiken. Ik heb inmiddels meer dan 25k geïnvesteerd aan de isolatie van het appartement (1961) waardoor het energieverbruik enorm is gedaald. FYI: ik ben sinds eind vorige eeuw al bezig met WTW en LTV en dan vind ik de kwalificatie 'aso' niet op zijn plaats.

Je kunt proberen je gelijk erdoor te duwen en een belerend vingertje te gebruiken maar het is verstandiger om het ook eens vanuit andermans perspectief te bekijken ipv je rechtlijnige standaardoplossing op te willen leggen. Probeer eens een wat vriendelijker toon, we hebben immers beiden hetzelfde doel, maar bewandelen andere wegen.

prompt $p $g

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
@slb Dan nog had ik gekozen voor een ventilatorkacheltje als backup. Ook COP=1, maar investering van 20 euro ipv een paar honderd. Wel wegzetten in dichte doos op zolder ivm stof en spinnenwebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@slb Als jij na 25K in een appartement niet genoeg hebt aan 8,5kW aan airco dan heb je iets serieus fout gedaan.

Mijn 1974 rijtjeshuis... Je weet wel, vanuit de bouw net zoveel isolatie als jouw appartement... heeft geen 8,5kW nodig. En dat is /voor/ de 25K aan werk. Ik kom zowel via modellering als graaddagen als proefondervindelijk op 6,5 a 7kW

Dus je zit hier een oplossing te verkondigen waar ik en serieuze vraagtekens bij zet op noodzaak.
Waar ik een technisch beter alternatief voor geef... En dat vind jij niet constructief?

Okay dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Als je zo graag een cv zonder i wil neem je een doorstroomverwarmer 1-9 kw. Een 9 kw heb je voor 350 euro en ook een COP 1.

Een CV-i zit een hoop elektronica in en kan ook kapot. Bij mij op het bedrijf hebben we 160kw elektra water verwarmer wegens geen gas beschikbaar.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Doorstromer heb ik ook overwogen, maar E-CV is bijna plug and play. Elektronica moduleert, en kan bijvoorbeeld de verwarmingselementen uitschakelen bij het inschakelen van andere grote gebruikers.
Ronald schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:36:
@slb Als jij na 25K in een appartement niet genoeg hebt aan 8,5kW aan airco dan heb je iets serieus fout gedaan.

Mijn 1974 rijtjeshuis... Je weet wel, vanuit de bouw net zoveel isolatie als jouw appartement... heeft geen 8,5kW nodig. En dat is /voor/ de 25K aan werk. Ik kom zowel via modellering als graaddagen als proefondervindelijk op 6,5 a 7kW

Dus je zit hier een oplossing te verkondigen waar ik en serieuze vraagtekens bij zet op noodzaak.
Waar ik een technisch beter alternatief voor geef... En dat vind jij niet constructief?
Nee, het 'alternatief' dat je ongevraagd geeft is de generieke "standaardoplossing" die kennelijk voor iedereen moet gelden. Ik deel mijn ervaring met mijn specifieke situatie. Ik heb nergens gezegd dat de 8,5kW aan airco's niet voldoende zou zijn. De twee 2,5kW's zijn eigenlijk overkill voor de ruimtes waarin ze hangen, maar de inverters moduleren prima terug naar een laag pitje (Mitsubishi Diamond serie). Er was ook een 2kW model, maar op de 2,5kW's kreeg de aircoboer (vriend) meer korting en deze waren op voorraad. De 3,5kW (koelvermogen, geen elektrische vermogen) is wat zwaarder gedimensioneerd voor woonkamer met open keuken, 40m².

Punt is dat je hier je oordeel velt terwijl je niet de details kent. Je stelt klakkeloos dat de E-CV geen goede oplossing is en nu dat ik iets serieus fout zou hebben gedaan. Echter is de E-CV hier een relatief kleine ingreep omdat de LTV er al ligt en de ketel vlak bij de verdelers hangt. WP is een veel grotere ingreep; moet door twee andere ruimtes (gewapend beton) met leidingwerk, de VVE staat geen tweede buitenunit toe en is in mijn geval niet/nauwelijks interessant. Ik bedoel pak hem beet € 1500 voor de E-CV + installatiemateriaal vs € 4200 (na subsiedieaftrek)+onderhoudskosten/contract. De E-CV kan ik zelf wel onderhouden/repareren, bij de WP ben ik afhankelijk van anderen. E-CV heeft bovendien weinig points of failure.

Als ik de airco's niet had gehad, was het natuurlijk een heel ander verhaal geweest en had er een 5kw WP op de LTV gekomen. Maar dat bracht haken en ogen met zich mee; zoals gezegd het extra leidingwerk, buffervat (ivm zone-regeling, efficiënte runs zonder gependel).

Voor mij is dus de keuze gevallen op de E-CV, als jij het anders zou doen, prima. Jij hoeft er niet te wonen.

Ik heb de boel ontworpen met in het achterhoofd de gedachte eventueel in de toekomst een ventilatiewarmtepomp aan te sluiten wanneer deze betaalbaar en betrouwbaar is. Dat zou qua leidingwerk minder ingrijpend/storend zijn dan een split-WP.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@slb kort door de bocht samenvatting:

Je hebt genoeg verwarming via de airco’s een hebt €1500 verspilt aan een ding wat je niet gaat gebruiken.

Top oplossing wat anderen een voorbeeld aan moeten nemen 👍🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Dan is er toch geen probleem? Ik heb een back-up verwarmingssysteem dat geschikt voor een duurzame upgrade in de toekomst welke me (minder dan) € 1500 heeft gekost (over 20 jaar bezien een kleine uitgave). In feite zal ik het volgens jou niet nodig hebben, dus is er ook geen sprake van het verfoeide aso-verbruik en -netbelasting (mijn inductiekookplaat trekt meer vermogen).

Maar je hebt gelijk, er is wel sprake van verkwisting, een cv-ketel van 30x70x19cm aan toekomstige e-waste. In het verleden heb ik mijn geld aan meer onzinnige zaken mijn geld verkwist, bijvoorbeeld PC's, auto's, verzekeringen, mijn exen.....

prompt $p $g

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

slb schreef op maandag 12 juni 2023 @ 00:01:
Dan is er toch geen probleem? Ik heb een back-up verwarmingssysteem dat geschikt voor een duurzame upgrade in de toekomst welke me (minder dan) € 1500 heeft gekost (over 20 jaar bezien een kleine uitgave). In feite zal ik het volgens jou niet nodig hebben, dus is er ook geen sprake van het verfoeide aso-verbruik en -netbelasting (mijn inductiekookplaat trekt meer vermogen).

Maar je hebt gelijk, er is wel sprake van verkwisting, een cv-ketel van 30x70x19cm aan toekomstige e-waste. In het verleden heb ik mijn geld aan meer onzinnige zaken mijn geld verkwist, bijvoorbeeld PC's, auto's, verzekeringen, mijn exen.....
Iedereen moet doen wat die zelf wilt, even los van het feit dat COP=1 verwarming verboden is. (Bouwbesluit)
Dus dat sommige jouw situatie zonder enige vorm van ruimte afkeuren is niet zo heel vreemd.

Dan los hiervan, voor nog geen €100,- heb ik 8kW aan ventilatorkacheltjes als backup.
Toch weer mooi €1400,- bespaard…

Een inductie kookplaat vergelijken met een elektrische cv ketel is wel een beetje krom.
Zo’n inductie kookplaat gebruikt zelden vol vermogen + je zit met een gelijktijdigheidsfactor etc.
Zo’n elektrische CV ketel verbruik bij echt koud weer wel vol vermogen en heeft geen gelijktijdigheidsfactor.
Ook is er bij koken geen andere optie dan elektrisch of inductie om van het gas af te gaan.

Nogmaals iedereen moet lekker doen wat die zelf wilt, ik probeer het alleen objectief te bekijken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:25
@slb lijkt me prima voor de toepassing, zeker als je behoefte hebt aan wat extra zekerheid, en de luxe wil hebben om niet te hoeven terugvallen op losse straalkacheltjes . Het is niet zo dat je als het hard vriest continue 4kW of meer gaat trekken, alleen het beetje vermogen dat je (mogelijk) mist. En mocht een van de airco's tijdelijk uitvallen heb je een terugval (dat is voor het net minder interessant, niet bij iedereen valt de unit tegelijk uit neem ik aan). De meeste warmtepompen (uitgezonderd de meeste 'hybride') hebben een ingebouwd element voor precies dezelfde functie. Je zou zelfs kunnen zeggen dat jouw setup beter is dan zo'n backup-element, omdat die net als de warmtepomp via het CV-systeem gaat zal de efficiëntie van een lucht/water of water/water warmtepomp naar beneden gaan op het moment dat de backup aangaat. Dat is bij een apart systeem als een lucht/lucht warmtepomp natuurlijk niet het geval.

Ik heb ook wel ergens het idee zien geopperd om een hybride warmtepomp (dus eigenlijk met veel te weinig vermogen voor de koudste dagen) te combineren met een e-CV - dat lijkt me wel een ongewenste oplossing.

[ Voor 17% gewijzigd door JBtL op 12-06-2023 01:39 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@JBtL geïntegreerde elementen zijn over het algemeen uit te schakelen.

En bij correct dimensioneren gebruik je hem sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-05 20:56
DutchWing schreef op maandag 12 juni 2023 @ 01:30:
[...]

Iedereen moet doen wat die zelf wilt, even los van het feit dat COP=1 verwarming verboden is. (Bouwbesluit)
Dat is nieuw dit jaar? Want alle nieuwbouw hier heeft wandkacheltjes en een e-boiler van 100 liter.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Jim423 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:57:
[...]

Dat is nieuw dit jaar? Want alle nieuwbouw hier heeft wandkacheltjes en een e-boiler van 100 liter.
Sinds vorig jaar. Elektrische verwarming moet COP=1,31 halen voor hoofdverwarming. Dus zoals hierboven gedaan wordt als backup met airco's mag het wel, maar als enige verwarming niet.
Geldt ook voor renovatie overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Ja, en de loophole die gebruikt is bij @Jim423 is om een woning dan maar helemaal geen hoofdverwarming te geven. Een wandkacheltje per kamer mag weer wel. Al moet dat mogelijk wel worden geoffset met extra isolatie of zonnepanelen.
COP 1 boiler is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:47

ericplan

5180 Wp PV

busscherski schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:17:
Ja, en de loophole die gebruikt is bij @Jim423 is om een woning dan maar helemaal geen hoofdverwarming te geven. Een wandkacheltje per kamer mag weer wel. Al moet dat mogelijk wel worden geoffset met extra isolatie of zonnepanelen.
COP 1 boiler is geen probleem.
Ze deden vroeger niet anders, dus dat is nier per se slecht. Het stoken voor de vogeltjes is pas begonnen met de introductie van aardgas in de jaren '60. Toen werd de kolenkachel vervangen door de gaskachel, maar nog steeds als lokale verwarming.
Grote doorbraak voor centrale verwarming kwam pas midden jaren '70 door de komst van dunwandige stalen leidingen en knelfittingen. Tot die tijd moest alles gelast worden, tijdrovend en dus kostbaar.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Er werd meer gepijpfit (draadsnijden) dan gelast, en bij grotere installaties werden/worden vaak leidingflenzen toegepast. In het VK werden er vaak open systemen toegepast en bij ons gesloten.

Vroegâh vond ik het heerlijk bij mijn opa en oma die nog een kolenkachel hadden. Daar ging ook afval in (kranten/tijdschriften, hout, aardappelschillen), als het kon branden ging het erin. Dat ging via een luikje aan de bovenkant die je met een haak kon openen. Die kachel werd loeiheet. De schoorstenen moesten elk jaar geveegd worden (ivm gevaar voor schoorsteenbrand) en veel mensen hadden een vogeltje in huis als koolmonoxidemelder.

prompt $p $g

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Nu op Tros Radar een item van de cvi, de mensen zijn duizenden euro's kwijt aan elektra verbruik.

https://radar.avrotros.nl...an-aanslagreinigers-60416

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wel vrij duidelijk uitgelegd door Radar.
Ik heb het idee dat die ketels zelfs nog meer verbruiken dan een simpele boiler met pomp :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Die reactie van TI-green, schokkend.
Terwijl ze tussen de regels toegeven dat je er gemiddeld €1200 per jaar op achter uit gaat tov gas. En blijkbaar is zelfs het geluid ook een probleem :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:52
habbekrats schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:10:
Nu op Tros Radar een item van de cvi, de mensen zijn duizenden euro's kwijt aan elektra verbruik.

Die charlatans van CVi geloven nog steeds in hun eigen rotzooi. Hoe kun je als techneut in zoiets geloven, als de gemiddelde VWO-er het kapot kan rekenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:24

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Beetje (erg) jammer van die Techniek Nederland promotie, die zo hun best doen dat er toch nog aangesloten installateurs zijn die deze rommel plaatsen |:(
Een bouwbesluit helpt blijkbaar niet, daar werk je gewoon omheen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Speedy-Andre schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:07:
Beetje (erg) jammer van die Techniek Nederland promotie, die zo hun best doen dat er toch nog aangesloten installateurs zijn die deze rommel plaatsen |:(
Een bouwbesluit helpt blijkbaar niet, daar werk je gewoon omheen.
Je zou ze strafrechtelijk moeten vervolgen, net zoals beunhazen die nu nog aan CV ketels klussen zonder papieren.... oh wacht, daar hebben ze geen lobby voor gedaan natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Na de promotie van Techniek Nederland wou ik me inschrijven bij ze, maar toen zag ik de contributie
de basiscontributie € 638,00 bij indeling in het Klein Bedrijf, € 697,00 bij indeling in
het Middelgroot Bedrijf of € 4.384,00 bij indeling in het Groot Bedrijf
En dan komen er nog allerlei opslagen bij voor de loonsommen van je werknemers, met percentages tot 0,3806%. Bij een loonsom van € 112.000 mag je 426 euro extra afdragen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:24

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nu weten we ook waar hier en daar de netcongestie vandaan komt :+
Misschien maken de 'brave' installateurs dan toch niet zo veel winst als ze dit gedoe aan hun broek hebben :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azure
  • Laatst online: 20-04 21:14
Reactie van Nefit-Bosch en TI-Green op de vragen van Radar, zie onderstaande link.

https://radar.avrotros.nl...t-bosch-en-ti-green-60428

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
Azure schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:37:
Reactie van Nefit-Bosch en TI-Green op de vragen van Radar, zie onderstaande link.

https://radar.avrotros.nl...t-bosch-en-ti-green-60428
Wat een huichelarij ook joh... Bosch/Nefit kan ik me nog in vinden, die zijn gewoon transparant, maar TI-green draait compleet om de brij heen en doet alsof er niks aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
_JGC_ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:21:
[...]

Wat een huichelarij ook joh... Bosch/Nefit kan ik me nog in vinden, die zijn gewoon transparant, maar TI-green draait compleet om de brij heen en doet alsof er niks aan de hand is.
Dat is het verschil tussen een groot bedrijf dat een kleine niche vult met een simpel product en een klein bedrijf die mensen oplicht met "oplossing voor alles". Er staat niks over het grote energieverbruik op de ti-green website. Die toko gaat wat mij betreft zsm failliet.

Inductie heeft geen meerwaarde in een systeem waar je direct water kan verwarmen. Het werkt goed voor koken omdat pannen alleen aan de bodem verwarmt kunnen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-05 20:36
habbekrats schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:10:

Ik dacht al, die mensen moeten zich een keer melden toch? die opgelicht zijn door deze partij.

Stel je voor, je gebruikt 1000m3 gas per jaar, zeg voor het gemak 9000kWh aan stroom.

1000m3, zeg 1300 euro (1,3 per m3) - vervang je dan met 9000kWh 9000*0,3. Dat wordt ruim 2700 euro aan stroom.

Terwijl met een warmtepomp, ik ben van 1000m3 naar 1600kWh gegaan. Van 1300 naar 480 euro. (met lucht/lucht - en het is ruim 2-3°C warmer in huis gemiddeld)

Schandalig dat dit verkocht wordt en geinstalleerd wordt, alleen bij hoge uitzondering zou zoiets een toepassing verdienen. Jammer dat overal regels voor nodig zijn om de installatie van dergelijke gedrochten te voorkomen 7(8)7

En dat Ti-Green; dat bedrijf mag wat mij betreft een grote boete krijgen. Pure misleiding. En het is trouwens ook gewoon een milieudelict zou ik zeggen.

1000m3 gas ~ 1800kg CO2
9000kWh stroom ~ 3060kg CO2 (grijze stroom, want winter)
...pardon; waarom ging men ook weer van het gas af? :z :F

[ Voor 12% gewijzigd door barta123 op 10-04-2024 09:34 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
leonbong schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:59:
[...]

Ook dat is totale onzin, vermogen is vermogen.
Vermogen = een hoeveelheid energie per seconde.

Dus een 15kW hocuspocus ketel is net zo snel als een 15kW CV-ketel.
De snelheid zit al verstopt in de eenheid Watt.
Maar de markteting van Ti-Green is heel erg geavanceerd he. Het werkt niet zo, maar anders :+

Natuurkundigen kunnen wel inpakken, de CVi ketel is de shit.

Meanwhile heb ik 1000m3 gas afgelopen winter in 1600kWh veranderd met mijn L/L multisplit Warmtepomp. Veel goedkoper dan op gas stoken, VEEL minder CO2 uitstoot en de "CVi ketel" zou daar 8000kWh voor nodig hebben (dus nog VEEL meer uitstoten dan gewoonweg gas verbranden) :'(

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

barta123 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:55:
[...]

Maar de markteting van Ti-Green is heel erg geavanceerd he. Het werkt niet zo, maar anders :+

Natuurkundigen kunnen wel inpakken, de CVi ketel is de shit.

Meanwhile heb ik 1000m3 gas afgelopen winter in 1600kWh veranderd met mijn L/L multisplit Warmtepomp. Veel goedkoper dan op gas stoken, VEEL minder CO2 uitstoot en de "CVi ketel" zou daar 8000kWh voor nodig hebben (dus nog VEEL meer uitstoten dan gewoonweg gas verbranden) :'(
Das ook wel een heel erg positieve case.

Ik ben van 1600m3 gas naar 4500 kWh gegaan. Nog steeds voordelig, maar mileage may vary.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
Franske 65 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:01:
Sorry, ik had even niet teruggekeken naar jouw quote.....

Ik ga de warmtepomp ook helemaal niet afbranden.
In ideale situaties is het een logische keuze voor mensen.

Alleen zitten in Nederland de meeste huizen niet in deze ideale situaties (jaren 60, 70 of 80 bouw)

Mensen met een laag gasgebruik en geen isolatie waarde A of B hebben kunnen de CVi ketel prima aansluiten op hun "oude" gasinstallatie. Geen uitstoot, geen gasgebruik. In combinatie met zonnepanelen, gevolg nul op de meter.
Als daarnaast je geen vloerverwarming hebt of niet als hoofdverwarming gebruikt, krijg je er toch ook best flinke verbouwingskosten erbij.
Daarvoor is de ketel nog steeds een prima alternatief.
Geen uitstoot. Welk diploma heb jij behaald?

Als in de winter de zon niet schijnt, is de stroom hartstikke grijs, gemiddeld zo'n 340g CO2/kWh.

Als je dus 1000m3 gas (1800kg CO2) vervangt met 7000kWh (is eerder 8000kWh) met zo'n vergroot koffiezetapparaat; dan wordt dat 7000*0,34=2380kg CO2.

Wat zijn we dan precies aan het doen?

Leuk dat je veel zonnepanelen legt, maar juist met zo'n installatie (als je dus EXTRA veel zonnepanelen legt) is het enige wat je gaat doen in de zomer het stroomnet nog verder ontwrichten.

Mijn WP kan gewoon prima de hele dag op 1000W draaien (en ruim 4kW aan warmte geven). Vaak is het eerder 700-800W, zelfs met een waterig zonnetje halen mijn 11 zonnepanelen dat al :)

Gewoon met PTC kWh's verbranden is niet duurzaam. Het is geen oplossing, het trekt het hele stroomnet aan flarden. Zoiets kan echt niet, als klein bijverwarmertje ergens misschien - best. Maar niet als hoofdverwarming voor appartementen en woonhuizen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
MikeyMan schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:04:
[...]

Ja want een cop1 oplossing doet het vele malen beter natuurlijk. 8)7

Als er spijt is van de warmtepomp is het 99,99% zeker te wijten aan de installateur. Niet aan de warmtepomp.
Inderdaad, resultaat van incompetentie. Als je het goed dimensioneert en afgifte systeem op orde hebt kan je elk huis met WP verwarmen.

Met een (licht) gebruikte multi split unit heb ik zelfs mijn hoekhuisje uit 1975 (250m3, 100m2) lekker warm kunnen houden afgelopen winter. Ik heb 1600kWh verstookt, eerder verstookte ik 1000m3 gas om de hele winter bij 15°C te zitten -O-

En mijn unit is voor 240m3 goed geisoleerde ruimte, bij mij zou ik het eerder matig noemen, kozijnen en muren moeten nog beter geisoleerd worden. Plat dak en de vloer heb ik afgelopen zomer/najaar nog laten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
ericplan schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:32:
Sowieso is dat een goede manier om de CO2 emissies terug te dringen.

Dan zul je weinig mensen meer zien die 1000km per week woon-werk kilometers met de auto rijden.

Fossiel verslindt dat gigantisch veel energie en het veroorzaakt mega veel CO2 uitstoot - maar elektrisch heb je nog steeds heel veel kWh's nodig. Bijna 10 zonnepanelen die op een zomerdag voor die energie moeten zorgen. In de winter heb je er bijna 40 nodig (juist wanneer iedereen in de auto zit, bang voor 1,5 regendruppel) _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skytrnc
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-05 14:56
Afgelopen zomer hebben wij een nieuwe woning gekocht, deze woning is voorzien van een elektrische ketel in combinatie met een doorstroom verwarmer voor het warme water. Helaas hebben wij ons onvoldoende ingelezen in de voor- en vooral de nadelen van deze installatie voordat we de woning kochten. Het mag dan nu inmiddels ook geen verrassing meer zijn dat het op koude dagen enorm veel stroom vreet. Gelukkig liggen er redelijk wat zonnepanelen op het dak die de laatste paar zomermaanden veel hebben opgewekt. Ik lees dat de ketel nu niet als hoofdverwarming gebruikt mag worden volgens het bouwbesluit, dit valt denk ik niet meer te verhalen op een ''verborgen gebrek'' ?

Nu zijn we zoekende naar een goede werkbare toekomstbestendige situatie. En denken we aan de volgende opties:

Optie 1:
Momenteel is de gasaansluiting nog niet verwijderd door Liander. Een mogelijkheid is dus om weer terug te gaan op het gas met een nieuwe ketel/installatie.

Optie 2:
Eigenlijk een aanvulling op optie 1, maar dan in samenwerking met een hybride warmtepomp.

Optie 3:
Aangezien we eigenlijk al zo goed als van het gas af zijn, meteen de stap te maken naar een volledig elektrische WP.

Wat zou hierin jullie advies zijn? Uiteraard indien nodig kan ik de post verrijken met meer informatie over de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Skytrnc schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:27:
Afgelopen zomer hebben wij een nieuwe woning gekocht, deze woning is voorzien van een elektrische ketel in combinatie met een doorstroom verwarmer voor het warme water. Helaas hebben wij ons onvoldoende ingelezen in de voor- en vooral de nadelen van deze installatie voordat we de woning kochten. Het mag dan nu inmiddels ook geen verrassing meer zijn dat het op koude dagen enorm veel stroom vreet. Gelukkig liggen er redelijk wat zonnepanelen op het dak die de laatste paar zomermaanden veel hebben opgewekt. Ik lees dat de ketel nu niet als hoofdverwarming gebruikt mag worden volgens het bouwbesluit, dit valt denk ik niet meer te verhalen op een ''verborgen gebrek'' ?

Nu zijn we zoekende naar een goede werkbare toekomstbestendige situatie. En denken we aan de volgende opties:

Optie 1:
Momenteel is de gasaansluiting nog niet verwijderd door Liander. Een mogelijkheid is dus om weer terug te gaan op het gas met een nieuwe ketel/installatie.

Optie 2:
Eigenlijk een aanvulling op optie 1, maar dan in samenwerking met een hybride warmtepomp.

Optie 3:
Aangezien we eigenlijk al zo goed als van het gas af zijn, meteen de stap te maken naar een volledig elektrische WP.

Wat zou hierin jullie advies zijn? Uiteraard indien nodig kan ik de post verrijken met meer informatie over de woning.
Bedoel je met nieuwe woning een nieuwbouw woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 19:00
Skytrnc schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:27:

Optie 1:

Optie 2:

Optie 3:

Kun je de woning (oppervlak en isolatiewaarden) eens beter beschrijven? Alhoewel, zonder die gegevens te kennen kan ik al vertellen dat het sowieso goedkoper kan de met een elektrische ketel...

Kijk direct even op de afrekening van de energieleverancier. Als daar voor elektra type aansluiting 3x35 of zelf nog meer op staat is er nog meer te winnen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skytrnc
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-05 14:56
Ricko1 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:41:
[...]

Bedoel je met nieuwe woning een nieuwbouw woning?
Excuus, niet helemaal duidelijk. Voor ons een nieuwe woning. De woning zelf is een 2-onder-1-kapwoning uit 1982. Met een 3 fase aansluiting en energielabel: B

De woning heeft een woonoppervlakte van 120m2, en de volgende isolatie: dakisolatie, muurisolatie, vloerisolatie, HR als HR++ beglazing.

[ Voor 32% gewijzigd door Skytrnc op 29-11-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:13
Skytrnc schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:47:
[...]

Excuus, niet helemaal duidelijk. Voor ons een nieuwe woning. De woning zelf is een 2-onder-1-kapwoning uit 1982. Met een 3 fase aansluiting en energielabel: B

De woning heeft een woonoppervlakte van 120m2, en de volgende isolatie: dakisolatie, muurisolatie, vloerisolatie, HR als HR++ beglazing.
Het hangt er een beetje vanaf, misschien zijn de kanalen en aansluitingen nog aanwezig en is het relatief makkelijk om weer een CV ketel terug te hangen.
Maar ik zou sowieso eerst kijken naar een warmtepomp. De grootste vraag bij een bestaand systeem is altijd waar en hoe je die aan je CV kunt knopen, en hoeveel vermogen deze dient te hebben.
Begin er sowieso mee om het elektraverbruik van je e-CV te loggen zodat je straks cijfers hebt op basis waarvan je kunt bepalen wat voor warmtepomp je nodig hebt.

Of je zonnepanelen veel meehelpen voor deze situatie hangt erg van je energiecontract af.
Dit soort constructies zijn een wangedrocht dat uit de salderingsregeling is voortgekomen,
en sommige huiseigenaren wilden niet inzien dat dit slechts een tijdelijke situatie zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Skytrnc ik weet niet of het een verborgen gebrek is, misschien even aan een expert vragen. Hoe is het energielabel bepaald? Nu de gasaansluiting en centrale verwarming afgifte systeem er allebei nog zijn is de schade mogelijk ook niet meer dan de installatie van een CV ketel, vergeleken met veel verborgen gebreken relatief te overzien denk ik.

Zoals eerder aangegeven. Kijk echt even naar welke netaansluiting je hebt. Omdat 3x35A inmiddels jaarlijks 1357 euro meer kost dan 3x25A.

Wat er moet gebeuren voor een warmtepomp zou je kunnen vragen aan een lokaal installatiebedrijf. Of je eerst inlezen en met gerichte vragen een topic openen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-04 17:48
Gisteren een appartement bezichtigd waar zo'n TI Green ding hangt. Uit de verbruikscijfers van het afgelopen jaar blijkt dat de eigenaren afgelopen jaar 27.000 kWh (echt, drie nullen!) aan stroom hebben verbruikt. In een appartement!! De makelaar gaf bij doorvragen toe dat al verschillende kopers waren afgehaakt en dat de eigenaren nu eerst een gas CV willen terugplaatsen. Het appartement is onverkoopbaar met Eur 600 per maand aan energievoorschot. En dan claimt die makelaar ook nog een 'voorlopig' energie label A. Misdadig vind ik dat.

[ Voor 9% gewijzigd door jdbiggelaa op 13-02-2025 19:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jdbiggelaa Appartement 27.000 kWh = 2764 m³ NL-gas (100% b.w.)???
Wat voor type appartement is dit - penthouse met eigen pool?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
jdbiggelaa schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:51:En dan claimt die makelaar ook nog een 'voorlopig' energie label A. Misdadig vind ik dat.
Een hoax noemen ze dat volgens mij :)
Een beetje hetzelfde als een glas water in de magnetron opwarmen is 4x zo goedkoop als het opwarmen in waterkoker. Niet dus.
Waarschijnlijk waren ze goedkoper af geweest met een convectorkachel en een simpele 100L e-boiler.
Zeker gezien de aanschafprijs :o

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
In het maandblad van de VEH staat deze keer een artikel over een e-ketel.

De installateur moet de installatie weghalen en alle kosten terugbetalen.
Terechte redenatie van de rechter, een e-ketel mag niet als hoofdverwarming gebruikt worden.

Daarnaast was het slachtoffer een vrouw die zich had laten voorlichten door de installateur. Na een tijdje kwam ze erachter dat de voorbereidende verbruiken voor geen meter klopten.
In een paar maand stond er 12000kwh op de teller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-05 07:36
TI-Green probeert het nu onder een andere naam https://heatronx.com/. Als back up voor een (te) lichte warmtepomp. Op de visuals herken ik een Vincent warmtepomp zonder buitendeel. Een hybride opstelling zonder gas zeg maar. Dit kan best een goede keuze zijn als je geen buitendeel kwijt kunt, je bespaard de vastrecht kosten van gas tov een hybride mt een gasketel. Tenzij zo'n ding erg duur is of veel bij moet springen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
hansgrave schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:50:
TI-Green probeert het nu onder een andere naam https://heatronx.com/. Als back up voor een (te) lichte warmtepomp. Op de visuals herken ik een Vincent warmtepomp zonder buitendeel. Een hybride opstelling zonder gas zeg maar. Dit kan best een goede keuze zijn als je geen buitendeel kwijt kunt, je bespaard de vastrecht kosten van gas tov een hybride mt een gasketel. Tenzij zo'n ding erg duur is of veel bij moet springen.
En toch weer dat inductie. Ze geloven er heilig in, maar het is een extra omzetstap om van elektra naar warmte te komen, een simpel weerstand element is goedkoper, zuiniger en stiller.
Dat in combinatie met de slechtst bedenkbare hybride warmtepomp die er te krijgen is (nouja, te krijgen... is die verkoopstop al voorbij?)

Een elektrische ketel in een hybride systeem voor mensen die erachter zijn gekomen dat ze eigenlijk wel 95-100% op de hybride warmtepomp kunnen stoken is een prima oplossing. Je gaat nou eenmaal niet je paar jaar oude Elga, Xtend of Quat de deur uit gooien omdat je alsnog full electric wilt. Ondertussen wordt je CV ketel wel ouder, moet dat ding onderhoud of gaat die kapot... dan hang je zo'n elektrische ketel ernaast zodat die je defrosts kan doen en evt het tapwater mocht je nog geen warmtepompboiler hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@_JGC_ , @hansgrave De marketingafdeling is duidelijk op zoek naar een ecologische economische niche.
Ze ontwijken sowieso de wettelijke problematiek met de elektrische cv-ketel als enige centrale warmtebron.
Op de originele website lees je dan ook alleen "Moderne warmwater oplossingen"
De marketing is wel zeer innovatief/inventief en vooral creatief _O-
De "verkooppartners" diskwalificeren zich zelf volgens mij.

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 14-02-2025 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@dunklefaser Dat er ruimte is voor deze partijen is ook een beetje de schuld van de installatie industrie zelf.

Ik verbruik nu 800 kuub per jaar. Met Koevlaas kom je op 3,88KW. Ketel staat vast op 6KW en krijgt daar met deze buitentemperaturen het huis prima mee warm.

Maargoed... klop aan bij een installatiebedrijf met een huis van 1978 met radiatoren en je krijgt ofwel het advies om maar weer een ketel op te hangen, hybride te doen (met een warmtepomp die 4,5KW levert) of je krijgt een offerte van 20K met een veel te zware warmtepomp.

Dat terwijl ik diverse partijen voor een habbekrats een hybride installatie op kan laten hangen en daarna de ketel kan vervangen door een elektrische, die vervolgens nagenoeg nooit ingeschakeld wordt. Desnoods laat je dat ding als naverwarmer voor een warmtepompboiler of boilervat werken, heeft 'ie nog enige functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@_JGC_ Mijn samenvatting: de installateurs uit jouw voorbeelden ontzorgen vooral zichzelf
(warm wordt het altijd) en de (energie)rekening is voor de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
dunklefaser schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:07:
@jdbiggelaa Appartement 27.000 kWh = 2764 m³ NL-gas (100% b.w.)???
Wat voor type appartement is dit - penthouse met eigen pool?
Dit is totaal verbruik, waarvan 5.000 kWh voor huishouden en airco’s, 18.000 kWh verwarming (!) en de rest EV laden. Appartement van 170 m2 uit 2011.

[ Voor 4% gewijzigd door jdbiggelaa op 14-02-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

habbekrats schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:13:
In het maandblad van de VEH staat deze keer een artikel over een e-ketel.

De installateur moet de installatie weghalen en alle kosten terugbetalen.
Terechte redenatie van de rechter, een e-ketel mag niet als hoofdverwarming gebruikt worden.

Daarnaast was het slachtoffer een vrouw die zich had laten voorlichten door de installateur. Na een tijdje kwam ze erachter dat de voorbereidende verbruiken voor geen meter klopten.
In een paar maand stond er 12000kwh op de teller.
Die 12.000 kWh die je hierboven noemt kan ik in het VEH magazine nergens in het artikel terugvinden.
Niet bij de dame van de rechterlijke uitspraak en ook niet bij de mevrouw uit Mook.
Heb je nog een andere bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
_JGC_ schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:42:

Dat in combinatie met de slechtst bedenkbare hybride warmtepomp die er te krijgen is (nouja, te krijgen... is die verkoopstop al voorbij?)
Wordt nu bij bestaande klanten vervangen, later dit jaar weer in verkoop waarschijnlijk.
Het streven is dat het dan wel een goed product wordt.
jdbiggelaa schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Dit is totaal verbruik, waarvan 5.000 kWh voor huishouden en airco’s, 18.000 kWh verwarming (!) en de rest EV laden. Appartement van 170 m2 uit 2011.
Equivalent van minstens 1800 m3 gas per jaar. Dan moet de thermostaat wel erg hoog hebben gestaan. Of het was langer dan 12 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
dunklefaser schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:25:
[...]

Die 12.000 kWh die je hierboven noemt kan ik in het VEH magazine nergens in het artikel terugvinden.
Niet bij de dame van de rechterlijke uitspraak en ook niet bij de mevrouw uit Mook.
Heb je nog een andere bron?
Klopt is heb wat getallen door elkaar gehaald
case 1 gebruikt nu 9000 kwh extra
case 2, meer dan 20000 kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
busscherski schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:39:

Equivalent van minstens 1800 m3 gas per jaar. Dan moet de thermostaat wel erg hoog hebben gestaan. Of het was langer dan 12 maanden.
Volgens gegevens van budget energie was het gasverbruik ( met een HR combiketel) in het jaar ervoor ruim 2.400 m3. Twee senioren, maar ook een energetisch lek appartement denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wallienl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-04 17:37
Inductie is vrij simpel je zit ongeveer op 0,95%
1kwh energy is 1kwh warmte oftewel je inductie ketel heeft een cop van 0,95 met het rendement.

Bouwbesluit ligt COP eis dacht ik op minimaal 1,2 of 1,3 met COP.

Dus in theorie kun je elektrisch alleen bijverwarmen en dan trek je je gemiddelde omlaag.
Volledig elektrisch verwarmen mag dan niet omdat je cop altijd te laag is.
Vaak zie je dat zo'n fabrikant zegt dat je het niet kan vergelijken met COP, omdat het anders werkt.
Oftewel een maas in de wet proberen te vinden.

Ik zou er bij weg blijven en als het kan een gas ketel in huis hangen.
Pagina: 1 2 3 Laatste