• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:54

GerkeP

Vragen mag altijd........

Ik ben op zoek naar iemand die een Humminguru HG01 in zijn of haar bezit heeft en die voor mij 1 plaat wil wassen daarmee.
Ik overweeg om naast mijn Tonar Wash & Dry (Okki Nokki) de HG01 ook aan te schaffen, maar wil graag eerst aanschouwen hoeveel verschil dat maakt.
Iemand die mij daar mee wil helpen?
Voor het gemak, ik woon in Friesland en zoek dus iemand in Groningen, Friesland of Drenthe die mij dat wil laten zien.

GerkeP

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:35
GerkeP schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:14:
.....
Ik overweeg om naast mijn Tonar Wash & Dry (Okki Nokki) de HG01 ook aan te schaffen, maar wil graag eerst aanschouwen hoeveel verschil dat maakt.
.....
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik overweeg ook een HG ik heb nu een knosti. De behaalde resultaten zijn ok... maar qua klikjes en popjes had ik op meer gehoopt.

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-03 02:21

D_V

Ik woon denk ik net iets te ver weg, in Venlo. :D

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik vraag me oprecht af of je daar echt een vergelijk in kunt maken. Je bent nl ook afhankelijk van de vloeistof mix die je gebruikt en de baddertijd van je platen. Die mix kun je proberen gelijk te houden natuurlijk, maar toch.

Bovendien moet je dan ook je platenspeler en versterking plus speakers meesleuren voor een eerlijk vergelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 17-02-2026 20:54 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GerkeP

GerkeP

D_V schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:45:
Ik woon denk ik net iets te ver weg, in Venlo. :D
Dat is inderdaad een eindje fietsen 😂

GerkeP

• Glarioo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:22
Dit viel me enkele dagen geleden op...
Zou het kunnen dat de HumminGuru 1 de buitenkant vd LP niet kan reinigen?
Hij heeft twee transducers van 40kHz.
De Degritter bijvoorbeeld heeft vier transducers van 120kHz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXKxmIlaVzPEHnw5JVCr9wTKx7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGZVl0GVSxx9RWZNerTZvr92.jpg?f=fotoalbum_large

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:12
GerkeP schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:14:
Ik ben op zoek naar iemand die een Humminguru HG01 in zijn of haar bezit heeft en die voor mij 1 plaat wil wassen daarmee.
Iemand die mij daar mee wil helpen?
Voor het gemak, ik woon in Friesland en zoek dus iemand in Groningen, Friesland of Drenthe die mij dat wil laten zien.
Ik woon 11 km van de NL-grens in Duitsland, ter hoogte van Emmen. Ik heb alleen geen Humminguru, wel een Degritter. Ik weet niet of dat je kan helpen.
The Eagle schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:53:
Bovendien moet je dan ook je platenspeler en versterking plus speakers meesleuren voor een eerlijk vergelijk.
Je kan natuurlijk de betreffende plaat bij de bezitter van de Humminguru voor en na het wassen afspelen, dan heb je ook een vergelijk. (Er wel van uitgaande dat de bezitter van de Humminguru een platenspeler heeft, maar dat zal dan toch wel ;-) )

• Glarioo
De Degritter 2 doet volgens deze reviewer ook niet veel...

YouTube: Degritter Mark II Ultrasonic Vinyl Record Cleaner Review. How well d...

• Rens1967
Andere reviews zeggen weer van wel, dus tja, zeg het maar.
Ik heb jarenlang een Knosti gebruikt. Ook daarmee behaalde ik wel goede resultaten, maar ik was een beetje flauw van iedere keer weer alles opbouwen.
Is de Degritter overpriced? Vast wel.
Is het gemakkelijker voor 1 LP? Ik vind van wel. Aanzetten, plaat erin, programma kiezen, en wat anders gaan doen.
Ben ik er na 2 jaar nog steeds blij mee en hoor ik verschil tussen vies en schoon? Ja. *O*

Voor mij werkt het, en iedereen heeft weer andere methodes/apparaten waar men tevreden over is. ;)

• Rens1967
Glarioo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:01:

[Afbeelding]
Lijkt net of er binnenin iets aanloopt en de vloeistof van die twee banen weer verwijdert. Of zit daar nog wel vloeistof?

• Glarioo
Rens1967 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:05:
[...]

Lijkt net of er binnenin iets aanloopt en de vloeistof van die twee banen weer verwijdert. Of zit daar nog wel vloeistof?
Heb eens met een zaklamp in het reservoir geschenen en er zit niets wat de vloeistof zou kunnen verwijderen.
Als ik iets meer vloeistof in het reservoir doe dan aangewezen, blijft het resultaat hetzelfde.

• GerkeP

GerkeP

Rens1967 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:08:
[...]

Ik woon 11 km van de NL-grens in Duitsland, ter hoogte van Emmen. Ik heb alleen geen Humminguru, wel een Degritter. Ik weet niet of dat je kan helpen.
Helaas heb ik geen degritter geldboom in de tuin.
Ik heb de degritter al wel in actie gezien, net zoals de Vevor.
Ik wil graag echt het effect zien van de HG01 specifiek.
Ultrasoon reiniging is echt wel een stap beter dan de vacuumclean van de Tonar/OkkiNokki
Die laatste bevalt nog steeds prima, maar ik wil graag die laatste extra stap maken met Ultrasoon.
De Vevor is leuk, maar maakt erg veel lawaai en het droogproces is een tijdrovende klus, zeker met de hoeveelheid die ik er doorheen haal af en toe (gemiddeld toch een 10tal per dag met alles wat ik inkoop)

Wel bedankt voor je aanbod (Ik heb ooit gekeken naar een nieuw huis in Lathen net over de grens)

GerkeP

• GerkeP

GerkeP

The Eagle schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:53:
Ik vraag me oprecht af of je daar echt een vergelijk in kunt maken. Je bent nl ook afhankelijk van de vloeistof mix die je gebruikt en de baddertijd van je platen. Die mix kun je proberen gelijk te houden natuurlijk, maar toch.

Ik heb een hele mooie Soundburger van Audio-Technica 😁

GerkeP

• Glarioo
Rens1967 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:03:
Andere reviews zeggen weer van wel, dus tja, zeg het maar.
Ik heb jarenlang een Knosti gebruikt. Ook daarmee behaalde ik wel goede resultaten, maar ik was een beetje flauw van iedere keer weer alles opbouwen.
Is de Degritter overpriced? Vast wel.
Is het gemakkelijker voor 1 LP? Ik vind van wel. Aanzetten, plaat erin, programma kiezen, en wat anders gaan doen.
Ben ik er na 2 jaar nog steeds blij mee en hoor ik verschil tussen vies en schoon? Ja. *O*

Voor mij werkt het, en iedereen heeft weer andere methodes/apparaten waar men tevreden over is. ;)
Om die reden heb ik de HumminGuru 1 gekocht, leek me - en is - makkelijker dan de Knosti Disco Antistat.
Oude LP’s, met vingerenafdrukken enzo, doe ik eerst met de Knosti Disco Antistat en daarna een spoeling in de Humminguru 1. De HumminGuru 1 krijgt de vingerafdrukken er namelijk niet af.

• Glarioo
Tja die Degritter kost me ook wat veel. En dan moet je nog een 7 inch adapter en extra reservoir (voor wassen en spoelen) bijkopen.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:36

[Afbeelding]
Hoi,

Ook hier een fanatieke HumingGuru gebruiker...
Wat je ziet op jouw foto heb ik ook wel eens gehad, een drupje van hun "small bottle" erbij heeft het voor mij verholpen.
Ik doe een rondje met een druppeltje van dat spul erin en daarna een rondje met schoon gedemineraliseerd water .. Just in case zeg maar.
Nu een kleine 200 platen gedaan en ik ben er zeer tevreden over... zal een Degritter het beter doen.. ongetwijfeld maar bijna 3K euries is me toch wat teveel.

MuziekLiefhebbert

• GerkeP

GerkeP

[Afbeelding]
Is de plaat krom?
Slijt het ergens aan?
Ik herken dat wel van mijn Tonar, dat los ik dan weer op met mijn Project Flatten-IT

GerkeP

• GerkeP

GerkeP

Als ik het zo lees is iedereen dus wel erg tevreden met zijn/haat ultrasoon reiniger, of het nu de Vevor, HG of Degritter is?

Ik denk dat ik het apparaat gewoon maar ga bestellen (alleen twijfel of ik met of zonder de 7&10 inch adapter moet bestellen)
Ik koop eigenlijk voornamelijk 12" maxi singels en lp's
Tot nu 10 wel 13 10 inches in de collectie

GerkeP

• oldsmelly
@GerkeP Als je de nova versie neemt heb je geen adapters meer nodig

MuziekLiefhebbert

• GerkeP

GerkeP

oldsmelly schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:03:
@GerkeP Als je de nova versie neemt heb je geen adapters meer nodig
die is 1000 euro
De HG01 zonder adapters 600

Met die 400 euro kan ik heel veel leuke dingen doen met mijn kleinkinderen 😁

GerkeP

• Glarioo
GerkeP schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:52:
[...]

Is de plaat krom?
Slijt het ergens aan?
Ik herken dat wel van mijn Tonar, dat los ik dan weer op met mijn Project Flatten-IT
Plaat was niet echt krom, de stroken vd pijltjes was over de hele LP, kant a en b.
De LP raakt negens iets.
De Project Flatten It, werkt die naar behoren?

• GerkeP

GerkeP

Glarioo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:15:
[...]

De Project Flatten It, werkt die naar behoren?
Bevalt mij erg goed.
98% tot nu toe gelukt.
Ik heb wel de paper sleeves er bij aangeschaft, want het risico zonder sleeves in het apparaat op beschadiging van de groeven is net iets groter (de 2 % die dus niet gelukt zijn.
Kromme platen die door warmte zijn beschadigd is ook niet echt altijd te herstellen, maar krommingen omdat ze achterin de bak hebben gestaan bij de platenwinkel etc gaan gewoon prima.

Tijdje terug een goedkoop gescoorde Thriller van Michael Jackson (1e persing NL) van onspeelbaar weer naar speelbaar kunnen omzetten.

100% kromming weghalen bij grote krommingen lukt je niet, maar alles is wel weer speelbaar te maken

Was het de investering waard?
In mijn geval zeker, maar het blijft een duur apparaat.
Voordeel van deze is natuurlijk dat het een europees product is, gewoon garantie van pro-ject.
De amerikaanse alternatieven kosten de helft (maar met importheffingen etc) is dat verschil al snel te verwaarlozen en je garantie is daar ook een uitdaging

GerkeP

• GerkeP

GerkeP

Ik heb de HG01 zonder de adapters besteld.
Wel een extra set filters (water en lucht) meebesteld.

Als additief voor het reinigen ga ik de Groovewasher G-sonic Ultrasoon concentraat gebruiken

GerkeP

• Glarioo
GerkeP schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:33:
Als additief voor het reinigen ga ik de Groovewasher G-sonic Ultrasoon concentraat gebruiken
Dat flesje heb ik ook besteld om te eens te proberen. Gebruik nu ‘The Small Bottle’ van HumminGuru.

• oldsmelly
GerkeP schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:08:
[...]

die is 1000 euro
De HG01 zonder adapters 600

Met die 400 euro kan ik heel veel leuke dingen doen met mijn kleinkinderen 😁
De NOVA is 588 en de H01 is 334 weet niet precies hoe je aan die 1000 euro komt?
https://humminguru.com/collections/record-cleaning

[ Voor 7% gewijzigd door oldsmelly op 18-02-2026 13:19 ]

MuziekLiefhebbert

• GerkeP

GerkeP

oldsmelly schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:18:
[...]

De NOVA is 588 en de H01 is 334 weet niet precies hoe je aan die 1000 euro komt?
https://humminguru.com/collections/record-cleaning
Ik bestel via Amazon, rechtstreeks komen nog invoerheffingen, inklaringskosten en BTW bij. Dat is duurder dan via Amazon op het moment 😉

GerkeP

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:19
Met Amazon.com zit je dus ook nog steeds aan 203 euro shipping en inklaring, dat zal dus niet veel anders zijn dan bij de leverancier zelf. dus zo rond de 900 kom je wel.
Bestel je via amazon.nl dan kom je op 999,- en dat lijkt zonder extra kosten te zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door pman63 op 18-02-2026 14:28 ]

• GerkeP

GerkeP

pman63 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:26:
Met Amazon.com zit je dus ook nog steeds aan 203 euro shipping en inklaring, dat zal dus niet veel anders zijn dan bij de leverancier zelf. dus zo rond de 900 kom je wel.
Bestel je via amazon.nl dan kom je op 999,- en dat lijkt zonder extra kosten te zijn.
Bij Amazon.nl betaal ik nu gewoon 599 euro.
Ook de Europese garantieregels zijn dan van toepassing.
Dus de veiligste optie, geen inklaringskosten etc, gewoon de prijs en verder niets

GerkeP

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-03 16:20
N.a.v. de adviezen in dit topic heb ik de SC Albedo kabel besteld om op mijn Thorens te solderen. Nu kwam ik deze handig post van @Duclaasie tegen, maar ik had toch nog een vraag.
Duclaasie schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Bij de TD-145 MK-2 van mijn pa heb ik het zoals onderstaand gedaan. Rood + Wit - en de mantel in de draaitafel op één punt samenbrengen met de overige aardpunten. Vanaf dat aardpunt naar buiten met een losse aardedraad waar een vorkje aan zit.

Voor interlinks doe ik meestal Rood+, Wit - en de mantel aan één zijde aan de -. Overeigens zijn hier over de meningen sterk verdeeld qua nut en noodzaak. Wat ik zelf een mooie oplossing vind is de mantel aan beide zijden van een draadje met vork voorzien, zodat je zelf kan bepalen of en waar je de mantel aansluit.

Hopelijk heb je wat aan onderstaande foto’s

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt het dat je de mantel van de kabels aan één punt hebt bevestigd en dat daarop ook de aardedraad zit? Zoals hieronder met geel weergegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44FpEA2c1gbzSSSPv537WYcvo94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g8raw6WwiNe2idkZbMJlKkaS.png?f=fotoalbum_large

En uit jouw post maak ik ook op dat je aan de andere kant van de kabels (dus waar de RCA-pluggen komen) de mantel met de witte kabel (-) hebt samengevoegd? Dan is de grondkabel dus in feite verbonden met de witte -. Klopt dat?

• D_V

D_V

Nog meer mensen iets kunnen scoren bij de plaatselijke Mediamarkt? Een aantal filialen stopt met vinyl en verkoopt alles voor 7 euro.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6995ea0d6bc03/6995ea0d64890-dfgdgfgfd.png

Hier in Venlo stond helaas niet zoveel meer.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6995ec48384b7/6995ec4814daf-hfsghdfsfd.jpg

• Duclaasie
  • Laatst online: 18:32
Ken Wood schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:31:
N.a.v. de adviezen in dit topic heb ik de SC Albedo kabel besteld om op mijn Thorens te solderen. Nu kwam ik deze handig post van @Duclaasie tegen, maar ik had toch nog een vraag.

[...]

Klopt het dat je de mantel van de kabels aan één punt hebt bevestigd en dat daarop ook de aardedraad zit? Zoals hieronder met geel weergegeven:
[Afbeelding]

En uit jouw post maak ik ook op dat je aan de andere kant van de kabels (dus waar de RCA-pluggen komen) de mantel met de witte kabel (-) hebt samengevoegd? Dan is de grondkabel dus in feite verbonden met de witte -. Klopt dat?
Nee, aan de plug zijde is de mantel juist niet aangesloten.

Overigens zou ik met de kennis van nu de mantel verder laten doorlopen, want die Thorens motoren hebben een behoorlijk strooiveld. Het mooist is de mantel tot onder het afdekkapje laten doorlopen voor een goede afscherming. Dat heb ik laatst bij een TD-165 ook gedaan en die was doodstil.
Maar als je de mantel tot onder het afdekkapje door laat lopen in het klemmetje dan maakt die toch contact met de (-), die is immers verbonden aan de buitenzijde van de plug. Of bedoel je kabel met een afdekkapje van niet geleidend materiaal?

Of bedoel je de kabel als geheel (incl mantel en buitenisolatie) in het klemmetje en dan zorgen dat de mantel geen contact maakt met het klemmetje? Zo monteer ik normaal gesproken inderdaad kabels met 2 binnenaders en een mantel.

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 18-02-2026 21:51 ]

• Duclaasie
Nee, ik heb de min volledig gescheiden van de mantel en de overige aarde punten. De mantel is verbonden aan de aarde draad die naar het aarde punt van de versterker gaat.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

D_V schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:44:
Nog meer mensen iets kunnen scoren bij de plaatselijke Mediamarkt? Een aantal filialen stopt met vinyl en verkoopt alles voor 7 euro.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de foto afgaande staat er weinig interessants tussen

You don't need eyes to see, you need vision

Duclaasie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:58:
Nee, ik heb de min volledig gescheiden van de mantel en de overige aarde punten. De mantel is verbonden aan de aarde draad die naar het aarde punt van de versterker gaat.
Die opzet begrijp ik, maar hoe laat je dan de mantel tot onder het afdekkapje doorlopen zonder dat deze contact maakt met de huls / -? Inclusief isolatie in het klemmetje vastzetten, zoals ik in mijn 2e manier omschreef?

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:14

Toshirou

Vinyl Surfer

Toen ik een week of drie bij de MM was lag er al weinig interessants in de bakken. Maar goed voor platen zou bij de MM niet direct in mijn gedachten opkomen.. dus over het algemeen mis je hier niks mee.

Plus nu heeft bijna elke stad wel een platenzaak in de buurt zitten.. al heb ik ooit eens jaren geleden bij de MM in Enschede (voor toen) recente albums gehaald voor €10,- omdat er mensen de shrink wraps open hadden gemaakt om download kaartjes en posters uit te halen, dus die albums waren toen als "beschadigd" verkocht.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:19
GerkeP schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Bij Amazon.nl betaal ik nu gewoon 599 euro.
Ook de Europese garantieregels zijn dan van toepassing.
Dus de veiligste optie, geen inklaringskosten etc, gewoon de prijs en verder niets
Dat is dan dus niet voor de Nova, want die is 999,-.

• GerkeP

GerkeP

pman63 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:37:
[...]

Dat is dan dus niet voor de Nova, want die is 999,-.
Dat had ik direct al aangegeven, gewoon de HG01 zonder extra adapters 😉

GerkeP

D_V schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou ben ik vandaag toevallig bij Sounds in Venlo geweest om even naar de cassettebandjes te kijken, ik had namelijk enige tijd terug in dit of het vintage audio topic gezien dat Sounds 2Unlimited op cassette bandje had... Die stond er nog en vervolgens scoorde ik ook nog Britney Spears op cassette voor mij zelf... Tevens ook nog een cassette met de titel 3 Great Stars meegenomen... Dat bandje had mijn vader ooit, maar die was helaas gesneuveld enkele jaren terug, dus heb ik nu een vervanger voor hem...

Daarna ben ook ik nog even naar de Mediamarkt geweest... De LP's bleken er niet uit te gaan in Venlo, ze hadden alleen alles afgeprijsd naar 7 euro om zo de voorraad op een later moment te kunnen verversen werd mij medegedeelt...

Nu heb ik daar een LP gevonden van Handsome Poets: Take A Deep Breathe... Deze band wilde ik al langere tijd verkennen en daarom kon ik deze voor die 7 euro dat hij kostte niet laten liggen... _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczN3yRO48G1frV-hye5YXW93Quark_l1gD85iHmWD9USJ098xE9o5Cs8k9XPkZ1Eo6bIgd-6pNBfwLfz5-XF8VZmVLSv1HojcKLAgc0k5LrVA650-3hT=w2400

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 19-02-2026 06:53 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

• D_V

D_V

rcor schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 00:53:
[...]

Nu heb ik daar een LP gevonden van Handsome Poets: Take A Deep Breathe... Deze band wilde ik al langere tijd verkennen en daarom kon ik deze voor die 7 euro dat hij kostte niet laten liggen... _/-\o_
[Afbeelding]
Hah, grappig! Ik zat zelf nog te twijfelen om die lp mee te nemen maar heb 'm laten staan. :D
Uiteindelijk heb ik er 5 meegenomen, als het niets is zet ik ze wel een keer op marktplaats.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6996600fc15e0/6996600f453e2-PXL_20260218_161343546.MP.jpg

• Duclaasie
Cap schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:21:
[...]

Die opzet begrijp ik, maar hoe laat je dan de mantel tot onder het afdekkapje doorlopen zonder dat deze contact maakt met de huls / -? Inclusief isolatie in het klemmetje vastzetten, zoals ik in mijn 2e manier omschreef?
De afscherming terugvouwen over de mantel en afwerken met krimpkous.
D_V schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 02:00:
[...]

Hah, grappig! Ik zat zelf nog te twijfelen om die lp mee te nemen maar heb 'm laten staan. :D
Uiteindelijk heb ik er 5 meegenomen, als het niets is zet ik ze wel een keer op marktplaats.

[Afbeelding]
Wel jammer dat veel LP hoezen vouwen hadden... Dat ze daar tot voor kort de hoofdprijs durfden te vragen is echt schandalig... Maar ja, da's de Mediamarkt: er moet veel marge op zitten voor maximale winst...

En in het geval van elektronica: of je als klant nu krijgt wat je echt nodig hebt boeit daar nooit, zolang die grote pallet ingekochte TV's maar flink verkocht wordt...

Maar dat terzijde, die Handsome Poets heeft gelukkig die vouwen niet... Mocht hij niet bevallen: voor het bedrag dat ik 'm gekocht heb kom ik 'm ook weer kwijt en wellicht krijg ik 'm voor dat zelfs verkocht aan Riddim Recordstore... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 19-02-2026 07:03 ]

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-03 16:20
Cap schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:21:
[...]

Volgens mij bedoelt @Duclaasie hier het afdekkapje in de platenspeler en heb jij het over de plug of zie ik dat verkeerd? Overigens lukt het mij niet om de kabels ongestript tot onder het afdekkapje te laten lopen want daarvoor zijn de kabels te dik. Het kapje kan er dan niet meer mooi overheen. Of ik moet extra gaten maken in het afdekkapje.
Het ligt eraan wat je bedoelt met het afdekkapje. De trekontlasting aan de achterzijde van de speler, of het metalen afschermingskapje dat je soms aantreft bovenop het interne kabelaansluitpunt (vaak een klein PCB) onder de arm?

De kabels moeten sowieso ongestript de trekontlasting van de platenspeler passeren. Past dat niet dan moet je of een andere kabel kiezen, of de trekontlasting aanpassen/vervangen zodat het wel past.

Intern ga je zo ver mogelijk door met de ongestripte kabel, in praktijk zal er hoogstens 1 of 2 cm gestript zijn en gesoldeerd aan het aansluitpunt.

• Duclaasie
Gaat om het afdekapje wat over de aansluitpunten gaan. Ik heb daar gewoon gaten in geboord, want dat is de enige manier om je afscherming echt goed te houden. Is allemaal niet zo heel spannend.
Wij hadden het dus inderdaad over de huls van de plug als "afdekkapje", @Ken Wood over hoe het intern in de platenspeler geregeld is.

• Duclaasie
Nee, ik bedoel juist in de platenspeler

• Duclaasie
Ondertussen ben ik naast de twee Phono voorversterkers die ik heb een nieuwe aan het bouwen. Het gaat om de Hypnotised phono, waar op AK en DiY audio een hoop is te vinden. De gebruikte Opamps zijn AD-797 en OPA1611. Voeding is een split rail die ik op +15 / -15 ga afregelen. Qua componenten heb ik hoofdzakelijk Vishay, Nichicon, Koa Speer en Panasonic gebruikt. Het is nu nog even wachten op een trafo voor ik met “het plankje “ kan spelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKuzXAf2LDiXr976TSJPnz19TnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoSCe7oqgc2YINQhCC0Rh2qk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQ1XVO8eOw1MK7JPlZNkbN1jxMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJrvokqaxa73VWp79VR23Veo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMq0rDY8I_O0_mcRW7AuV-ZFzBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Apt8c3NyWnDnl5ZwMWI42q1G.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de liefhebber te koop bij Rick's audio te Budel (in de buurt van het plaatsje Weert in Limburg):
Denon DP-37F • Micro processor • volautomatisch • GARANTIE
€ 599,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

SONY PS-4750 • GARANTIE • DIRECT DRIVE • GEREVISEERD •
€ 425,00

Beiden top spelers... Ze hebben aldaar keurig onderhoud gehad en je krijgt daar 3 maanden garantie en dat rechtvaardigd zijn prijzen wel wat mij betreft...

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:16

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Ik heb mijn eerste platenspeler gekocht! Hij moet nog worden verzonden, maar het gaat om een Dual 522 in best heel mooie staat voor € 45,- wat ik een heel goede deal vind.

Ik kan pas in april ermee aan de slag, maar ik zou dit even willen verifiëren:
Volgens dual.de is het dezelfde tafel als de CS-522, betekent dit dat ik onderdelen voor de CS-522 hier ook in kan doen (cartridge en snaar)?

Verder kijk ik er vooral heel erg naar uit om eindelijk (over 1,5 maand) een plaat te kunnen draaien op een eigen tafel :)

• Rens1967
Deze adapter werd op eBay geadverteerd als zijnde voor de SL-1600MK2. Aangezien er geen adapter bij de platenspeler zat, heb ik maar gek gedaan en deze gekocht. Geen idee of deze echt ervoor was, maar past er wel mooi bij. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a77OKs0FgmOWFCJ-g4xyl80-uxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkDx2meujUCZGp9OO79obSl5.jpg?f=fotoalbum_large

• Duclaasie
rcor schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:33:
Voor de liefhebber te koop bij Rick's audio te Budel (in de buurt van het plaatsje Weert in Limburg):
Denon DP-37F • Micro processor • volautomatisch • GARANTIE
€ 599,00

SONY PS-4750 • GARANTIE • DIRECT DRIVE • GEREVISEERD •
€ 425,00

Beiden top spelers... Ze hebben aldaar keurig onderhoud gehad en je krijgt daar 3 maanden garantie en dat rechtvaardigd zijn prijzen wel wat mij betreft...
Ik zou het wel weten, die Sony is echt een mooie speler!!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:35
Duclaasie schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:47:
Ondertussen ben ik naast de twee Phono voorversterkers die ik heb een nieuwe aan het bouwen. Het gaat om de Hypnotised phono, waar op AK en DiY audio een hoop is te vinden. De gebruikte Opamps zijn AD-797 en OPA1611. Voeding is een split rail die ik op +15 / -15 ga afregelen. Qua componenten heb ik hoofdzakelijk Vishay, Nichicon, Koa Speer en Panasonic gebruikt. Het is nu nog even wachten op een trafo voor ik met “het plankje “ kan spelen.
Leuk om je dit ze zien doen @Duclaasie vroeger was ik ook nog wel eens aan het priegelen met printjes enzo. Meer vanuit de belangstelling tot wat je maakt, wat is het beoogde resultaat (uiteraard eeuwige roem) qua geluid? Maak je met een custom build zegmaar zaken mogelijk die anders niet te verkrijgen zijn?
Duclaasie schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:57:
[...]

Ik zou het wel weten, die Sony is echt een mooie speler!!
Van die twee zeker ja. Heb er een half jaartje mee gespeeld. Blijft tov bijv een PS-6750 wel een beetje een "holle kunststof bak" speler met een duidelijk mindere arm en dunne persplaat headshell, maar mooi is ie zeker. Het is een beetje niveau Technics SL-D2 maar dan (naar mijn mening) met een veel fraaier design.

Die Denon DP-37F is veel te duur.

• Duclaasie
JimmyNL schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Leuk om je dit ze zien doen @Duclaasie vroeger was ik ook nog wel eens aan het priegelen met printjes enzo. Meer vanuit de belangstelling tot wat je maakt, wat is het beoogde resultaat (uiteraard eeuwige roem) qua geluid? Maak je met een custom build zegmaar zaken mogelijk die anders niet te verkrijgen zijn?
Ik heb dit ontwerp bij anderen vaker gehoord en dat speelt echt op zeer hoog niveau. Daarnaast kan ik nu kiezen welke onderdelen ik gebruik en ze ook nauwkeurig matchen. Keuze qua componenten heeft klankmatig ook invloed, dus ook op dat vlak kan ik op termijn nog gaan bijschaven. Zo zijn de uitgangscondensatoren nu gewoon Vishay MKP, maar daar ga ik ook nog andere condensatoren proberen, zoals NOS PIO’s om eens iets te noemen. Ook kun je in dit ontwerp de gain en afsluitimpedantie met weerstanden aanpassen. Ook op die positie heeft de gekozen weerstand weer effect op de klank. En dan bedoel ik niet zozeer de waarde, maar het type weerstand. In de huidige opzet zitten op de gain en afsluit positie KOA speer SPR ( koolstof film) weerstanden. In veel Phono voorversterkers worden hier SMD weerstanden voor gebruikt en dipswitches om het in te stellen, maar als je zelf bouwt kun je compromisloos werken.

Daarnaast heb je qua voeding ook allerlei mogelijk. Op termijn ga ik misschien nog wel een Shunt voeding maken.

• Duclaasie
Cap schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:47:
[...]

Van die twee zeker ja. Heb er een half jaartje mee gespeeld. Blijft tov bijv een PS-6750 wel een beetje een "holle kunststof bak" speler met een duidelijk mindere arm en dunne persplaat headshell, maar mooi is ie zeker. Het is een beetje niveau Technics SL-D2 maar dan (naar mijn mening) met een veel fraaier design.

Die Denon DP-37F is veel te duur.
Staat nu ook een 6750 voor een redelijke prijs te koop. https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:23

BCC

Onder het motto - niet geschoten is altijd mis - mijn account op Vinylegine is geruimd wegens inactiviteit en uiteraard heb ik net een Philips FP140 op de kop getikt, Is er hier iemand die nog wel een werkend account heeft die deze voor me kan downloaden? https://www.vinylengine.com/library/philips/fp-140.shtml

ps. Nee opnieuw regstreren is "tijdelijk" niet meer mogelijk volgens de site :(

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 22-02-2026 18:47 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Registreren is "tijdelijk" al ik denk een jaar of 5 niet meer mogelijk. Ik heb ook geen actief account meer. Hopeloze beheerder. Door de eindeloze ledenstop is het een sterk vergrijzend sterfhuis, de toekomst van de site is daarmee ten dode opgeschreven. En dit alles omdat af en toe iemand een PDF'je teveel downloadde. Draconische, paranoia beleid van JaS, de kruideniersmentaliteit ten top. Gelukkig zijn er allerlei alternatieven om aan handleidingen te komen, want er zijn meer sites die PDF's kunnen rippen / laten uploaden door leden (...en vervolgens al dan niet hun eigen titelpagina ervoor zetten om het document zich zo als het ware toe te eigenen, gelukkig doen ze meestal die moeite niet ;)).

(Tip: klik op het typenr. ;))

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 22-02-2026 21:59 ]

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:22
Was denk ik nog net op tijd, was daar ook al even niet meer geweest, moest wel mijn wachtwoord vernieuwen maar heb nog wel toegang, inderdaad een rare gang van zaken daar.
@BCC Als ik het goed gedaan heb is het op onderstaande link te downloaden.
https://www.dropbox.com/t...zLESpv3Byhg8MsZJcUjOZqs28

Collectie

• BCC

BCC

Super bedankt allemaal! Ik kom er dankzij het servicemanual helaas nu wel achter dat dit wel een erg skeere platenspeler is :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Rens1967
BCC schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:20:
Super bedankt allemaal! Ik kom er dankzij het servicemanual helaas nu wel achter dat dit wel een erg skeere platenspeler is :)
Geen instelbare anti-skating of tracking force (is meen ik 2,8 gram), geen verwisselbare headshell en heel veel plastic. Maar heeft mij van1986 tot 2019 (met onderbrekingen) toch goed gediend, en staat sinds vorig jaar bij mijn jongste dochter, met een nieuwe naald (dat die nog te koop zijn, na 40 jaar).

• BCC

BCC

Ik wou er een line level out in modden en hem iemand kade doen, maar er zit geen eens DC in :) naja dan moet ik het maar anders creatief oplossen.

[ Voor 9% gewijzigd door BCC op 23-02-2026 09:05 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:12

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

crimby schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:35:
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op mijn eerste platenspeler 🙂

[...]

Wat zouden jullie in mijn situatie aanraden? Zijn er nog betere alternatieven in deze prijsklasse? En mocht iemand een mooie tweedehands deal weten, dan hoor ik dat ook graag.

Thanks!
Voor aankoopadvies hebben we Beeld en geluid koopadvies Ik heb je vraag en alle gegeven reacties daarheen verplaatst. Zo krijgen jouw vraag en de gangbare discussies in dit topic allemaal de juiste aandacht zonder dat het verwaterd of ondersneeuwt, want dat zou zonde zijn. Met de vele goede tips die je hier reeds gehad hebt moet je in elk geval al een heel stuk verder komen bij je zoektocht. Ik verzoek iedereen die verder wil helpen bij het aankoopadvies om de hulp voort te zetten in: Platenspeler met ingebouwde phonoversterker gezocht

Heb ik een post teveel verplaatst? Of er eentje over het hoofd gezien die toch bij het aankoopadvies hoort? Stuur me even een DM met de linkjes, dan fiks ik dat.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:14

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4SS0P9SMBWJp9l_dyNLej8A7Eo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HuZRnvjdtGo5UH2y9PxD9HS.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen weekend naar de Platenbeurs XXXL in Zwolle geweest. Oorspronkelijk was ik niet van plan om te gaan, maar goed op het laatste moment toch besloten te gaan, met als gevolg dat ik weer drie platen rijker ben geworden 😅😄.

Te zien:

• Anathema - Distant Satellites

• Sonny Rollins - The Sound of Sonny

• Earl Klugh - Captain Caribé (Best of)

Waren er nog meer hier die naar de Platenbeurs zijn geweest?

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

• Charly
  • Laatst online: 21:14
Cap schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:37:
Niet aan het lager gaan schuren, zet dat ding goed waterpas en laat het een paar dagen en nachten lopen en kijk of ie dan wel stil(ler) is. Meestal helpt dat inlopen het beste.
Tijdje geleden, maar dit bleek een goeie tip. Mijn kringloop Thorens 165 staat nog steeds in de woonkamer, loopt nu gewoon stil en geheel tegen mijn verwachting in gebruik ik hem meer dan mn SL1200 :X

Alleen dat sommige platen niet goed op de centreer pin passen blijft irritant :P

Nu zit ik te dubben of ik hem tzt ga upgraden met een houten plinth, nieuwe snaar en veren en eventueel de 'super 160' mods. (Sub frame demping, dikkere bodem plaat, etc.. het hele 'recept' staat op vinyl engine), of in zn huidige staat doorverkoop en zelf weer iets anders zoek... Want het is gewoon best een fijne en nette speler zo als ie er staat, dus ergens ook een beetje zonde om er aan te gaan lopen prutsen...
ik zou er zelf niet aan gaan prutsen als ie nu netjes is als ie is.

Wil je graag gaan modden met dikke plint, bodemplaat en demping, koop dan meteen een speler met meer potentie.

Dus koop dan voor weinig een wat afgeleefde TD 160, 145 of 147 bijvoorbeeld met een volwassen 10mm plateaulager ipv 7mm wat (normaal gesproken, er zijn uitzonderingen) het geval is bij een TD 165, 166 of 146.

Waarom gebruik je hem trouwens meer dan je SL-1200? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 24-02-2026 18:45 ]

Helemaal mee eens @Cap... Genoeg moois te koop wat een afgeleefde plint heeft en dan kun je echt los gaan zonder dat je je schuldig hoeft te voelen... ;)

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:30
Akai AP-103 uit de kringloop opgeknapt. Op het oog een simpele snaaraangedreven automaat maar er zit toch wat fancy mechanica in, de automaat wordt bestuurd door een aparte motor. De hoofdmotor is formaat wasmachine, en in het hele ding is geen trafo te bekennen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khDpcQIWG36mhEJ9Z7v72Sh-mD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28GdV9z9Wzecq9T4Tul89SfE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhgLS1536-YUumLO6HMy08p4Pj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WEBMi58zxHytqQZsDunSth2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rZ_71OC_34PtGmGYkuFewsb7Io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gx6NAXpHUN6ijP0SLy9OKbch.jpg?f=fotoalbum_large
@nineball Mooi om te zien dat noeste arbeid weer uit betaalt! Ook hier in huize Rcor wat winst geboekt na noeste arbeid deze week en eind vorige week...

Enige tijd terug heb ik mij gewaagd aan een Philips platen speler van een model die ik al had, maar die ik nu bij een andere oude buizenradio wilde plaatsen... Nou, de reparatie liep wat minder fraai af in eerste instantie: een kabel die vanaf de voltage selector de motor van stroom moest voorzien brak af aan de motor zijde...
Gelukkig was een goede vriend vrijdag bij mij op visite die nogal handig was met een soldeer bout...

Dus dat draadje vervangen door een ander kabeltje wat paste, maar helaas niet qua kleur gelijk was... Maar hé, who cares! Want de speler vandaag in elkaar gezet en het resultaat is hier te zien met een geleend element van de andere identieke speler:[Video: https://photos.app.goo.gl/rtdbZktR3Ugsf4eQ6]Nu nog iets verzinnen op dat rubberen matje dat vergaan is en een element bestellen... Hopelijk is dan ook de brom weg in het geluid... Want ik vermoed dat de brug die ik onderin verwijdert heb bij het element er nu voor zorgt dat de aarding niet op orde is (dat was bij die andere speler nodig om zo stereo geluid te krijgen via de din plug die aan de kabel van die speler zat)... Deze speler bezit een kabel met 3x 8 MM bananenpluggen voor stereo geluid en als je mono wilt moet je de twee rode pluggen met elkaar koppelen zodat links en rechts zich samenvoegen... Dat paste op de buizen radio die ooit nog van mijn Opa was niet, dus we horen maar één kanaal spelen hier! ;)

Tips voor dat matje zijn welkom en dan kan ik het project afronden! _/-\o_ :*)

[ Voor 25% gewijzigd door rcor op 24-02-2026 23:49 ]

nineball schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:19:
Akai AP-103 uit de kringloop opgeknapt. Op het oog een simpele snaaraangedreven automaat maar er zit toch wat fancy mechanica in, de automaat wordt bestuurd door een aparte motor. De hoofdmotor is formaat wasmachine, en in het hele ding is geen trafo te bekennen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goeie kringloop heb jij toch, daar komen lijkt wel eindeloos leuke modellen binnen. Hier staat alleen maar totale brol en het goede spul wordt online verkocht tegen gepeperde prijzen.

Een AKAI uit de tijd dat ze er nog werk van maakten, met inderdaad veel metaal en AC motoren. Netjes hoor. 8)

• Charly
Cap schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:37:
ik zou er zelf niet aan gaan prutsen als ie nu netjes is als ie is.

Wil je graag gaan modden met dikke plint, bodemplaat en demping, koop dan meteen een speler met meer potentie.

Dus koop dan voor weinig een wat afgeleefde TD 160, 145 of 147 bijvoorbeeld met een volwassen 10mm plateaulager ipv 7mm wat (normaal gesproken, er zijn uitzonderingen) het geval is bij een TD 165, 166 of 146.

Waarom gebruik je hem trouwens meer dan je SL-1200? :)
Waarom ik hem meer gebruik? Ik weet het niet echt. Misschien omdat het het nieuwste speeltje is? :+ Omdat ik hem onbewust mooier vindt of mooier vindt klinken? Ze staan letterlijk naast elkaar aangesloten op dezelfde installatie, dus daar zal het niet aan liggen.

Dank voor de input @rcor en @Cap. Als ik het goed onthouden heb (kan nu ff niet checken) heeft deze wel het 10mm lager. Anders zou ik er inderdaad niet aan beginnen. Maar er valt zeker iets voor te zeggen om met een 'hoger' model in mindere staat te beginnen. Als ik het zo zie zou mijn 165 ergens tussen de 150/200 opleveren en beginnen de 160's een beetje vanaf 200. Dus zou ik met een beetje mazzel kostenneutraal moeten kunnen upgraden.

Maar als ik deze video mag geloven zijn de verschillen verder vrij beperkt. Dus dan voelt het ook weer soort van omslachtig om een 165 waarvan ik weet dat ie goed loopt in te ruilen voor een verwaarloosde 160.

YouTube: Vintage Thorens TD-160 Turntable vs Thorens TD-165 Turntable: Compar...

Anyway. Voorlopig heb ik alleen tijd om te dromen en gebeurt er niks, dus nog maar eens rustig op broeden. Wie weet waar ik in de tussentijd nog tegenaanloop :P

• nineball
Cap schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:35:
[...]

Goeie kringloop heb jij toch, daar komen lijkt wel eindeloos leuke modellen binnen. Hier staat alleen maar totale brol en het goede spul wordt online verkocht tegen gepeperde prijzen.

Een AKAI uit de tijd dat ze er nog werk van maakten, met inderdaad veel metaal en AC motoren. Netjes hoor. 8)
Spelers met wat werk (bij deze zat de automaat vast in oud vet) staan er meestal voor 35 euro of zo. Laatst een perfecte AP-207 voor 95 euro. Niet heel erg super goedkoop maar wel nog ok vind ik.
Charly schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:04:
[...]

Maar als ik deze video mag geloven zijn de verschillen verder vrij beperkt. Dus dan voelt het ook weer soort van omslachtig om een 165 waarvan ik weet dat ie goed loopt in te ruilen voor een verwaarloosde 160.
Naast de plateaulager (jij hebt blijkbaar het 10mm lager) lottery heb je ook de subplatter lottery, metaal of kunststof. Ik vind dat zelf niet zo'n punt als het kunststof is omdat het super stevig dik spul is van het onverwoestbare soort. Kan me zelfs voorstellen dat het beter dempt dan metaal. Daarnaast zijn er wel kleine verschillen in motor, aandrijving en arm, maar ook niet essentieel. Belangrijkste voordeel van de TD-160 is de faceplate en de knoppen die van mooier materiaal zijn, vandaar dat ik die eerder zou kiezen als ik aan een pimp project zou denken. Tenzij je die faceplate en knoppen toch gaat vervangen. :P

Maar punt bij jouw TD165 is meer dat ie zo netjes is, dan vind ik het zelf gewoon zonde om eraan te gaan rommelen.
iuuk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Het was inderdaad de instelschroef. De schroevendraaier was een standaard brillenschroevendraaier. Het was geen kruiskopschroef. Wel heb ik er extra op gelet dat ik nergens heen schoot.

[quote]Heb je met de klok mee (in) zitten draaien? Dan gaat de armlift hoogte omhoog en kan het zijn dat de arm niet meer goed kan dalen als je te ver gaat. Tegen de klok in is naar beneden. De aanbevolen hoogte van 6mm is weinig. Maar zo hoort het. Mensen stellen vaak de armlift te hoog in. Dit maakt het juist positioneren van de arm lastiger, waardoor de juiste groef sneller gemist wordt.[/quote
Ik heb hem naar beneden gehaald, want hij stond op meer dan 1 centimeter, vandaar dat ik dacht dat dat het probleem zou kunnen zijn. Daarna werkte alles even (behoudens dezelfde lage tracking force problemen), dus heb ik het weer dicht gedaan en niet meer aan gedacht, tot ik daarna ineens deze problemen had. Daarna weer naar gekeken en nu gaat hij helemaal niet meer omhoog of omlaag met die schroef.

[...]

99% zeker, hier heb ik dus wel extra op gelet. Het kan natuurlijk altijd en dat zou kut zijn, maar in ieder geval m'n eigen schuld.

Ik zal er volgende week wel weer meer mee gaan instellen. Deze week ben ik strontverkouden geweest en dat helpt mij, en ook de duidelijkheid van m'n posts, niet.

Ik denk ook dat anderen hier wel genoeg hebben van mijn vragen, maar ik ben iig dankbaar voor de hulp.

Edit: hem helemaal vrij zwevend krijgen lukt trouwens helemaal niet meer, ongeacht welk contragewicht ik gebruik. Er lijkt (of de speler aan of uit staat, of zelfs van stroom af) vaak een punt te zijn waar de arm 'vast' lijkt te zitten als ik hem op en neer tik, en als ik hem dan een tikje naar beneden geef komt hij weer 'los' . Dus soms komt hij op 1-2mm hoger terug dan z'n 'balans' en pas nadat ik hem weer een tikje naar beneden geef komt hij op z'n 'equilibrium' .

Foto's van het verschil, met elk contragewicht ongeveer hetzelfde probleem (met andere naald en headshell, dit verschil is er ook met de standaard headshell maar om de naald te ontzien...); https://imgur.com/a/qLV8MM2 . Ik heb op elk punt geprobeerd het contragewicht te hebben, tot hij er bijna vanaf viel, en dit probleem houdt aan.
@iuuk hoe is het afgelopen met je QL-Y5F? Heb je het kunnen repareren of door de winkel kunnen laten fiksen? En je eigen aanpassing met het draaien aan het armlift knopje in het arm kastje ongedaan kunnen maken? :)

• Duclaasie
Cap schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:41:
[...]

Naast de plateaulager (jij hebt blijkbaar het 10mm lager) lottery heb je ook de subplatter lottery, metaal of kunststof. Ik vind dat zelf niet zo'n punt als het kunststof is omdat het super stevig dik spul is van het onverwoestbare soort. Kan me zelfs voorstellen dat het beter dempt dan metaal. Daarnaast zijn er wel kleine verschillen in motor, aandrijving en arm, maar ook niet essentieel. Belangrijkste voordeel van de TD-160 is de faceplate en de knoppen die van mooier materiaal zijn, vandaar dat ik die eerder zou kiezen als ik aan een pimp project zou denken. Tenzij je die faceplate en knoppen toch gaat vervangen. :P

Maar punt bij jouw TD165 is meer dat ie zo netjes is, dan vind ik het zelf gewoon zonde om eraan te gaan rommelen.
Bij mijn weten is de 165 en 166 nooit met 10mm lager geleverd. Daarnaast is de algehele. Brouwkwaliteit echt wel wat minder dan van een een 160. Faceplate is van kunststof, motor is lichter uitgevoerd, arm zonder magnetische anti skating.

Overigens zou ik een mooie TD-125 zoeken. Veel mooiere basis en ook meer keus qua armen.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-03 00:05
@nineball Ik heb ooit een Akai AP 206 verkocht voor 20 euro.... Nu weer in de markt voor zo'n model of een Akai AP 100 en het liefst een nagekeken, gereviseerd exemplaar. De 207 is vergelijkbaar maar vol automatisch volgens mij. De AP-001/2/3 serie is ook mooi. Moet nu zo'n 150 a 200 euro opbrengen maar Akai heeft in de jaren 70 echt mooie draaitafels en andere HiFi gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Roderiktweaker op 25-02-2026 21:44 ]

• nineball
Roderiktweaker schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:40:
@nineball Ik heb ooit een Akai AP 206 verkocht voor 20 euro.... Nu weer in de markt voor zo'n model of een Akai AP 100 en het liefst een nagekeken, gereviseerd exemplaar. De 207 is vergelijkbaar maar vol automatisch volgens mij. De AP-001/2/3 serie is ook mooi. Moet nu zo'n 150 a 200 euro opbrengen maar Akai heeft in de jaren 70 echt mooie draaitafels en andere HiFi gemaakt.
De direct drives in die serie zijn de 206 (halfautomaat) en 207 (volautomaat) en 306 en 307, idem maar dan met quartz lock.

De 103 die ik nu heb is snaaraangedreven volautomaat, de 100 zal dan wel halfautomaat zijn.
Duclaasie schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:06:
[...]

Bij mijn weten is de 165 en 166 nooit met 10mm lager geleverd. Daarnaast is de algehele. Brouwkwaliteit echt wel wat minder dan van een een 160. Faceplate is van kunststof, motor is lichter uitgevoerd, arm zonder magnetische anti skating.

Overigens zou ik een mooie TD-125 zoeken. Veel mooiere basis en ook meer keus qua armen.
Eens, ik zou ook het liefst een TD-125 (niet MK3) nemen als ik een Thorens zou willen modden.

Er zijn voor een aantal 'lagere' modellen vreemde verrassingen wat betreft zowel de toegepaste lager diameter als het materiaal van de subplatter. Thorens was daar niet erg systematisch / consequent in, het lijkt wel of ze gewoon monteerden wat er op de plank lag. Dus je ziet toch wel 10mm lagers opduiken in modellen waar je het niet verwacht. Als je wat rondzoekt@Charly beweert dus dat hij ook een 10mm lager in zijn TD165 heeft zitten. Ik weet niet of hij dat daadwerkelijk opgemeten heeft. Op het internet vind je wel meer voorbeelden. Hier bijvoorbeeld een aantal. Sommige TD-160 en TD-125 hebben zelfs een 7mm lager, ook dat ben ik wel eens tegengekomen.

Verder mee eens hoor, het is op veel punten net wat minder bij de TD165/166. De motor vd TD165 is volgens de man die het vergelijk in bovenstaande Youtube video doet gelijk aan die in de TD150. Hij vindt de technische verschillen allemaal niet spannend. Ik vind het weglaten van de magnetische anti skating op die TP11 arm wel jammer, een visdraadje met gewichtje is het toch net niet. :)

• Charly
Plot twist! Ik heb blijkbaar nooit goed gekeken :z want er is überhaupt geen kogellager, hij draait gewoon op de aangepunte as zo als deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/dNgAAOSwf5RixJYO/s-l1600.jpg
(foto van ebay)

Goed. Nu ben ik het spoor echt bijster. Ik heb wat op de foto staat, en de asdikte is 10mm (gemeten). IS dat dan de "10mm lager" variant? Want toen ik eerder op afbeeldingen zocht zag ik foto's van assen met een kogeltje er onder in. Maar dit lijkt gewoon een variatie van wat er in mijn speler zit op een 160?

@Duclaasie Die zijn ook mooi inderdaad, maar dan heb je het ook al wel weer echt over andere prijzen als ik het zo snel zie.

[ Voor 38% gewijzigd door Charly op 26-02-2026 09:24 ]

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-02 01:52
Cap schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:54:
[...]

@iuuk hoe is het afgelopen met je QL-Y5F? Heb je het kunnen repareren of door de winkel kunnen laten fiksen? En je eigen aanpassing met het draaien aan het armlift knopje in het arm kastje ongedaan kunnen maken? :)
Helaas nog niet. Omdat ik hem in Leiden heb gekocht en ik in Den Bosch woon kan hij pas over flinke tijd ophalen om te repareren/retourneren en ik heb zelf geen auto. Ik durf ook niet zelf te kijken of er wat te repareren valt, want als hij na enkel aan het afstelschroefje draaien al kuren gaat vertonen weet ik niet wat er gebeurt als ik echt wat ga 'fixen' ;). Daarbij heeft de tracking force dus nog voordat ik wat afstelde al nooit goed gewerkt.

Hij speelt overigens gewoon als ik de naald er zelf opleg, het blijft puur die blokkering, maar ik ben bang dat ik daarvoor dieper in het kastje of de arm moet. Met al die kleine draadjes en (wat ik online lees) mogelijke rubber wat vergaan kan zijn ga ik dat zelf dus niet doen.

Mogelijk dat ik wat verlies neem en ga rondkijken of iemand anders in de buurt hem kan fixen, want ik blijf het een heel leuke speler vinden, maar vooralsnog heb ik dat nog niet gedaan. Ook net twee nieuwe LPs (de soundtracks van Clair Obscur (6LP) en MGS (2LP)) binnen, dus een goed werkende zou des te leuker zijn nu.

Mocht iemand aanraders hebben voor een redelijk betrouwbare/betaalbare reparateur in/rond Den Bosch hoor ik het ook graag.
Charly schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:13:
Plot twist! Ik heb blijkbaar nooit goed gekeken :z want er is überhaupt geen kogellager, hij draait gewoon op de aangepunte as zo als deze:

[Afbeelding]
(foto van ebay)

Goed. Nu ben ik het spoor echt bijster. Ik heb wat op de foto staat, en de asdikte is 10mm (gemeten). IS dat dan de "10mm lager" variant? Want toen ik eerder op afbeeldingen zocht zag ik foto's van assen met een kogeltje er onder in. Maar dit lijkt gewoon een variatie van wat er in mijn speler zit op een 160?
Ja dat is de 10mm variant, met kunststof subplateau ipv zamac. Foto's van een Thorens TD160/165 lager met een kogeltje onderin? Dat is dan een lager modificatie. De TD124 heeft wel een kogellager dacht ik.

Maar ik moet bekennen, mijn Thorens kennis is wat roestig. Ik heb al zeker 15 jaar geen Thorens meer gebruikt en repareer ze ook niet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 26-02-2026 19:11 ]

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:53
Hoi!

Vandaag een mooie Sony PS-X4 opgehaald via marktplaats, echt fantastisch! Daar geluisterd en prachtig geluid en alles werkt.
Thuis ook, maar nu heb ik de speler op de Argon Phono1 aangesloten en daarna op de Edifier R1280DB speakers. De speakers geven echt een kei harde brom. Eerst dacht ik dat het aan de aarde lag van de speler, maar die heb ik nu netjes aangesloten op de phonobox. De brom is er ook als ik geen plaat afspeel maar enkel op Line 1 aanzet.

Via BT doen de speakers het perfect.

De opstelling is momenteel niet ideaal, maar de speler staat op een schap boven de speaker. Maar ook als ik deze daar weg haal (de speaker) wordt het niet minder. De phonobox staat naast de speler dus ook niet bij de speaker.

Alle apparatuur zitten op 1 stekkerdoos.

Iemand enig idee?

Edit: als ik de rode RCA kabel tussen de platenspeler en de phono1 verwijder, dan is de ruis weg.

Edit 2: ChatGPT om raad gevraagd en wat dingen getest:
1) de platenspeler deed het met dezelfde interne RCA kabel perfect
2) de Phono1 staat dichtbij de platenspeler
3) groundwire is aangesloten, ook zonder aansluiten geen verschil

dan kom ik op een ground loop uit en daar kan ik dan een ground loop isolator voor kopen? Zou dit de oplossing kunnen zijn?

Edit 3: als ik mijn vinger op de ground van phono1 houdt en mijn andere vinger op de line ingang van de speaker, is de brom aanzienlijk minder… maar wel nog aanwezig. Er zit geen gnd op de speaker.

[ Voor 28% gewijzigd door crimby op 26-02-2026 21:30 ]

Vreemd verder dat er alleen brom komt met de rode tulp erin, als je ook de aardedraad hebt aangesloten. Dat klinkt niet logisch. De aarde loopt dan namelijk via de aardedraad en niet via een - van een van de kanalen.

1) de platenspeler deed het met dezelfde interne RCA kabel perfect ====> welke "INTERNE RCA kabel" bedoel je hier? Wat bedoel je met interne? Wanneer deed ie het perfect en wanneer niet meer?
2) de Phono1 staat dichtbij de platenspeler ====> dat kan eventueel misschien een hoorbaar brommetje geven maar geen KEIHARDE brom
3) groundwire is aangesloten, ook zonder aansluiten geen verschil =====>

Weet je zeker dat die losse aardedraad (dus niet de tulppluggen maar het losse aardedraadje) goed contact maakt met de GND connector op de phono pre? Maar al te vaak als ik ff snel een platenspeler installeer heb ik ook brom, dan is het OF de aardedraad die toch niet lekker aangesloten zit... opnieuw aanbrengen en strakker aandraaien dus, OF een de headshell connector die vies is of een headshell wire die niet goed contact maakt met het element. OF... de aardedraad blijkt een breukje te hebben. Als je niet aan de headshell en element hebt gezeten en hij deed het bij de verkoper goed dan zal dat het niet zijn.

Als ik hardnekkige brom heb bij een platenspeler in onbekende staat dan ga ik gewoon experimenteren. Ik zet de versterker aan en zacht genoeg dat ik niet gek word van die brom, maar hard genoeg dat ik hem nog hoor. Dan pak ik een stuk electrasnoer, luidsprekerkabel o.i.d. van een paar meter en maak contact vanaf een ongelakt deel van de chassis van de versterker (schroefje oid) naar een onderdeel op de platenspeler. Een metalen deel op de toonarm. De spindle van het plateau. In jouw geval zou dat vanaf de actieve speaker naar je platenspeler zijn.
----------------
Andere optie: probeer de platenspeler + pre even op een andere versterker, iets met een line in. Mag ook computerspeakertjes zijn.
Toevoeging: het kan ook dat je platenspeler RCA kabel heel toevallig nu net de geest gegeven heeft. Door transport, te sterk buigen, in en uit pluggen... Test dus de kanalen 1 voor 1: eerst de rode eruit en de witte alleen in L op je pre, wel geluid, geen brom? Dan de witte alleen in R op je pre, weer geluid, weer geen brom? Dan de witte eruit en de rode alleen op de L van je pre, dan de R van je pre.

En nogmaals het kan ook aan de element kabeltjes liggen. Kabeltjes en connectoren zijn na de naald zelf de gevoeligste onderdelen van een platenspeler.

Wat je eigenlijk moet doen is systematisch van de bron (element, dan connector in de arm, dan de RCA kabels) de continuiteit doormeten van de kanalen (+ en -) en de aarde. Dat doe je normaal gesproken met een multimeter maar als je die niet hebt dan moet je het doen door kabeltjes 1 voor 1 los te maken en aan te sluiten.

Maar voordat je aan zo'n exercitie begint zou ik de platenspeler + pre eerst even op een andere versterker proberen. Nogmaals, dat mag iets simpels zijn, als het maar een line in heeft.

• crimby
@Cap sorry met interne rca kabel bedoel ik de kabel die vast aan de platenspeler zit en naar de preamp loopt.

Morgen ga ik nog even de aarde kabel opnieuw strippen en aansluiten. Kijken of dat iets doet en zal inderdaad met een elektrakabel wat proberen.

Ik heb geen andere versterker of actieve speakers dus dat wordt lastig.

Stel dat als ik contact maak tussen de platenspeler en de speaker en de brom is weg, is het dan simpelweg de aarde doorlussen?

Als er een breuk blijkt te zitten in de aardekabel van de speler, dan is dat niet eenvoudig te fixen denk ik?

Edit: ik zie je toevoeging. Ik ga eens uitzoeken wat ik kan.

[ Voor 5% gewijzigd door crimby op 26-02-2026 21:50 ]

• crimby
Cap schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:47:
Toevoeging: het kan ook dat je platenspeler RCA kabel heel toevallig nu net de geest gegeven heeft. Door transport, te sterk buigen, in en uit pluggen... Test dus de kanalen 1 voor 1: eerst de rode eruit en de witte alleen in L op je pre, wel geluid, geen brom? Dan de witte alleen in R op je pre, weer geluid, weer geen brom? Dan de witte eruit en de rode alleen op de L van je pre, dan de R van je pre.

En nogmaals het kan ook aan de element kabeltjes liggen. Kabeltjes en connectoren zijn na de naald zelf de gevoeligste onderdelen van een platenspeler.

Wat je eigenlijk moet doen is systematisch van de bron (element, dan connector in de arm, dan de RCA kabels) de continuiteit doormeten van de kanalen (+ en -) en de aarde. Dat doe je normaal gesproken met een multimeter maar als je die niet hebt dan moet je het doen door kabeltjes 1 voor 1 los te maken en aan te sluiten.

Maar voordat je aan zo'n exercitie begint zou ik de platenspeler + pre eerst even op een andere versterker proberen. Nogmaals, dat mag iets simpels zijn, als het maar een line in heeft.
Heb met een stroomkabel de GND van de phono1 “aangesloten” op de speaker en dan is de ruis geheel weg. Alleen tegen een schroef houden doet niks, maar tegen een line in houden wel. Dan is het geluid zuiver.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:33
crimby schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:14:
[...]

Heb met een stroomkabel de GND van de phono1 “aangesloten” op de speaker en dan is de ruis geheel weg. Alleen tegen een schroef houden doet niks, maar tegen een line in houden wel. Dan is het geluid zuiver.
Zou de rca pluggen vervangen
En kijk eens naar de bekabeling bij cartridge

[ Voor 6% gewijzigd door ivo1969 op 27-02-2026 17:44 ]

• crimby
ivo1969 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:43:
[...]

Zou de rca pluggen vervangen
En kijk eens naar de bekabeling bij cartridge
De speler en alle kabeltjes etc daarop ziet er goed uit. En als dat het was, waarom zou een aardedraad van de phono naar de speakers dan het probleem oplossen. Probeer het te begrijpen en er van te leren :-)

De RCA kabel tussen de phono en de speakers ga ik morgen vervangen, want heb sowieso een langere nodig. Of bedoel je die van de speler?

• Hermes-3040

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Nou, mijn eerste pick-up. Kwam in best goede staat vanaf Marktplaats, ik moest nog wat smeren, de snaar repareren en de 45 toeren schakelaar repareren (zie: YouTube: Dual 522 Turntable Speed Selector Switch Fix) en nu draait hij soepel. Ik ga later als ik meer tijd heb (begin april) hem verder onder handen nemen en vooral een nieuwe steuerpimpel installeren zodat de automatische functies het ook doen. Ik zit alleen met een ding, dat is namelijk dat de stofkap wel helemaal open kan, maar niet zo ver open blijft staan (zie eerste foto). Ik heb het wieltje al wat gedraaid, maar ik kwam niet verder dan dit. Zou iemand weten hoe dit komt?

Verder vind ik het een zeer mooi apparaat om überhaupt naar te kijken, ik kan er alleen pas wat mee in april (nog geen platen / tijd) maar voorlopig is 'ie wel mooi om naar te kijken. :D Er komt dan ook nog een nieuwe naald natuurlijk, een simpel modelletje, als die is versleten komt er waarschijnlijk een nieuwe cartridge met betere naald, maar dat is voor over 800 afspeeluren oid. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK79LPMdFkxcdb8gylXJL67d86Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRIGIfhq5oKoRf6nzN5yR7N9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SHCCQUcMJVOnna4MOXqgXeNIFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rt9MK5sIqYFRVvzOJH4piaqX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UasIMSP8WSRazLbEWJMWnI-ueOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BysHYSLaFdOlZi6c0S6wOv6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUmbBCbd2FTAjAeToLFN6bpLZsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrifEkmhuFCAT7oVUmT4e5WW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0fX98NgrrjA_P3dV53mv4aCPGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l67IpDXNQ4V7Iy8Y8tENkNbA.jpg?f=fotoalbum_large
Bekend Dual probleem met de kap. De veerspanning is regelbaar door te draaien aan de geribbelde cilinders bij de scharnieren. Echter door de constructie van het Dual scharnier is het vaak óf hij gaat niet goed open (te lage veerspanning) óf hij gaat niet goed dicht (te weinig veerspanning). En het nadeel van een hoge veerspanning is ook dat de kans dat de lip aan de achterzijde van de kap, die in de scharnieren valt, eerder gaat scheuren. Dit is iets wat bij veel Duals gebeurt bij onvoorzichtig gebruik.

Technics heeft in bepaalde series (SL-D, SL-Q, SL-5xxx, SL-3xxx) ook zo'n ergernis scharnier met 2 lipjes aan de kap die in een plastic scharnieren moeten vallen: ook ellende. De lipjes zijn erg teer en breken vaak af. -O-

Een klassiek scharnier met een metalen plaatje aan de achterkant heeft het scharnierpunt anders zitten en, belangrijk, bovenin een mooi "dood punt" waar de kap min of meer in balans is. Dit zorgt er samen met de veerspanning voor dat ie goed open blijft staan. En ook goed dicht gaat (want niet te hoge veerspanning). Bovendien scheurt de kap, mits van degelijk materiaal, ook niet snel met 2 van die metalen plaatjes van voldoende oppervlak achterop.

Ook van het klassieke scharnier is een 'ellende' variant die veel in eind jaren 70 / begin jaren 80 spelers van o.a. Sony en Kenwood gebruikt werd: de behuizing is gemaakt van plastic, en de veer drukt met volle kracht tegen dit plastic, graaft zicht verder in en... uiteindelijk breekt de veer door het plastic en weg is de veerspanning en dus de functie van het scharnier.

Dus een goed scharnier is geheel van metaal, heeft voldoende sterke veren en heeft metalen houders van voldoende oppervlak die de kap goed omvatten. :Y Geen lipjes, geen plastic. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 01-03-2026 18:56 ]

• Hermes-3040

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Geïnspireerd door je bericht ben ik maar wat meer gaan rondspelen met de draaiknoppen en hij zit nu perfect! Hij blijft nu over alle 'hoeken' 'stijf' staan, maar ik vind het best. Er zit dus ook een Lencosupermatic op, geen idee of ik die ooit ga gebruiken, ding lijkt mij vrij onpraktisch, maar ik krijg hem er niet vanaf en ik wil de stofkap niet slopen (ga ik trouwens wel ooit nog mooi polijsten en oppoetsen, maar dat wordt voor over een paar weken maar) dus die blijft mooi zitten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQ9v7hfk2rtuMNkGlE6-vmOTpPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WltZPHLV8KNNGDd2cQRDh22.jpg?f=fotoalbum_large

• crimby
Dit is toch wel genieten. Heerlijk even een plaatje draaien, rust nemen en actief muziek luisteren. Exact wat ik wilde. Kastje bij de kringloop gehaald, eerste platen gekocht en er zijn er nog wat onderweg. Ik snap jullie wel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ekVkngd1Jy967VesI4NXMxrC8w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WbaL03dLoWpxMYHtsyOpT0fs.png?f=fotoalbum_large
Net kastje hoor. Stoel staat er ook netjes bij. Nette platenspeler ook. ;-)

• crimby
Cap schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:12:
Net kastje hoor. Stoel staat er ook netjes bij. Nette platenspeler ook. ;-)
Yes heel blij mee. Zocht eigenlijk een tijdelijk kastje om in ieder geval de speler kwijt te kunnen, maar deze staat wel echt top. Lang leve de kringloopwinkel.

Speler echt fantastisch, dank voor de hulp en deze tip!

• Rens1967
@Hermes-3040 en @crimby mooie setups :-D

• GerkeP

GerkeP

Even een update inzake de Humminguru HG01
Gisteren binnen gekregen.

Oude LP van Madonna - True Blue uit de kast gepakt en eerst gewassen met de Okki Nokki en vervolgens op de platenspeler.

Schone plaat, afspelen met af en toe een tikje of kraakje (dat is al jaren de beleving met dit exemplaar).

Na het draaien in de HG01 met Demi water en 1 druppel Groovewasher Gsonic.
Wederom op de draaitafel, alle kraakjes en tikjes gewoon verdwenen.

Dus de eerste indruk is gelijk zeer goed.

Nu maar eens alles bij langs en kijken wat ik nog meer tegen ga komen

Zijn er ook zaken die wat minder goed zijn bij de HG01?
Het afmeten van de juiste hoeveelheid water is wel een dingetje, maar dat zal wel gaan wennen.

Daar heeft HG natuurlijk ook al een oplossing voor, maar 190 euro voor een automatische waterdispenser is best een hoop geld, dus eerst maar zonder aan de slag. Ik heb ruim 5000 platen om goed te testen 😁

GerkeP

• Rens1967
Mooi dat je er gelijk succes mee hebt. Met ruim 5000 platen hoef je je voorlopig niet te vervelen. :)

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:05

Nyarlathotep

Crawling Chaos

GerkeP schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:49:
Even een update inzake de Humminguru HG01
Gisteren binnen gekregen.

Oude LP van Madonna - True Blue uit de kast gepakt en eerst gewassen met de Okki Nokki en vervolgens op de platenspeler.

Schone plaat, afspelen met af en toe een tikje of kraakje (dat is al jaren de beleving met dit exemplaar).

Na het draaien in de HG01 met Demi water en 1 druppel Groovewasher Gsonic.
Wederom op de draaitafel, alle kraakjes en tikjes gewoon verdwenen.

Dus de eerste indruk is gelijk zeer goed.

Nu maar eens alles bij langs en kijken wat ik nog meer tegen ga komen

Zijn er ook zaken die wat minder goed zijn bij de HG01?
Het afmeten van de juiste hoeveelheid water is wel een dingetje, maar dat zal wel gaan wennen.

Daar heeft HG natuurlijk ook al een oplossing voor, maar 190 euro voor een automatische waterdispenser is best een hoop geld, dus eerst maar zonder aan de slag. Ik heb ruim 5000 platen om goed te testen 😁
Blijft met dit apparaat het label droog? Dit is bij b.v. de Knosti wel een dingetje.
Die HG kost ook gewoon 600 piek en dat is een flinke investering...

[ Voor 13% gewijzigd door Nyarlathotep op 04-03-2026 10:27 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

• GerkeP

GerkeP

Nyarlathotep schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Blijft met dit apparaat het label droog? Dit is bij b.v. de Knosti wel een dingetje.
Die HG kost ook gewoon 600 piek en dat is een flinke investering...
Label blijft droog als je de juiste hoeveelheid vloeistof gebruikt.
Ja, flinke inverstering, maar de Tonar (OkkiNokki) was ook 550 euro😉
Als je het verdeeld over het aantal platen, dan valt het heel erg mee.
Daarnaast heb ik bij de HG alleen demiwater nodig (en 1 drup Gsonic. Als je dat vergelijkt met de Tonar QS vloeistof, bespaar je daar weer heel veel op

GerkeP

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:43

Pierre

Van nature lui!

Die van 338 euro lijkt me toch ook een goede of niet?
https://humminguru.com/pr...ic-vinyl-record-cleaner-2

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste

Let op:
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.

Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.