SomerenV schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:37:
[...]

Thanks, dat ga ik deze week even doornemen en een plan de campagne maken voor de stofkap.

Net even de 212 aangesloten aangezien ik een Din > tulp + ground binnen had gekregen. Het goede nieuws is dat het allemaal goed werkt en dat ie geluid produceert. Het slechte nieuws is dat de naald echt ramgaar is :+ Maar ik had ook niet anders verwacht. Geen idee hoe oud ie is, hoe veel plaatjes er mee gedraaid zijn, hoe hij al dan niet 'mishandeld' is.

Gelukkig heb ik hier wel wat platen liggen waarmee prima getest kunnen worden ondanks een gare naald. Een geluk is nu wel dat ik weet hoe een slechte naald klinkt. Een plaat die ik vanmiddag op m'n F5711 had gedraaid (van Feargal Sharkey) had ik ook even op de 212 gelegd, maar holy shit :'( Alsof je naar zwaar gecomprimeerde audio luistert waarbij het op de limiet lekker schuurt. Maar goed, het werkt allemaal. Daar ben ik al lang blij mee. Die naald wilde ik toch al vervangen, dus dat die kut klinkt boeit me niet.
Bij een Philips 22GA212/ 22GA312 hoort een echt Philips element met Philips naald... Er vanuit gaande dat er een Philips element op zit kun je hier een vervangingsnaald bestellen:
https://shop.mfbfreaks.co...essoires/pick-up-naalden/

Houd rekening met de MK revisie van je element... Naalden zijn tussen de MKI, MKII en MKIII niet altijd uitwisselbaar...

Mocht je een 22GP400(MKI/ MKII/ MKIII) hebben overweeg dan om de naald van de 22GP401 van dezelfde MK versie te bestellen, die zijn namelijk niet meer conisch, maar elliptisch qua naald vorm wat de weergave ten goede komt en het scheelt in aanschaf prijs niet veel (de body van beiden elementen is identiek, alleen de naaldtip is qua slijping anders)...

Wil je het nog mooier maken voor je ouders: regel bij Thomas Baur van MFB-Freaks of via Marktplaats een 22GP412 (MKI/ MKII enz.) met nieuwe naald... Daar ga je ook geen spijt van krijgen...
Voor die 22gp412 reeks is namelijk ook een in Shibata vorm geslepen naald beschikbaar, duurder maar wel mooier voor het geluid... ;)

Edit:
Dit is een interessante aanbieding op MP:
https://www.marktplaats.n...-met-phillips-412-element

Element onder de speler vandaan halen en monteren op die 22GA212 en dan het andere element monteren op deze speler en weer door verkopen voor ongeveer hetzelfde bedrag...

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 28-01-2026 07:08 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Op de 212 zit een GP400 MK1. Op m'n 7511 zit een GP401 Mk3 B. Die GP412 zal trouwens ongetwijfeld beter klinken, maar ik betwijfel of je dat gaat horen op de setup zoals ik hem straks aan hun ga geven, en in hoeverre zij het ook gaan horen. Voor nu gaat m'n keuze vallen op de 401, omdat elliptisch nou eenmaal beter is dan conisch. Ook daarbij geen idee in hoeverre je dat verschil echt hoort, maar voor het minimale prijsverschil is het zonde om het niet te doen. Maar er komt dus sowieso een Philips-element in. Moet er in dit geval dan een GP401 MK1 in de 212?

Een Philips-speler, met Philips-element en naald, aangesloten op een Philips-versterker die het verstuurt naar Philips-speakers _/-\o_

Voor nu zal het qua updates wat rustiger worden. Zondag ga ik de versterker ophalen en daarna ga ik rustig aan aan de slag met het vervangen van de defecte onderdelen van de speler en hem zo langzaamaan reviseren. Daarvoor kan ik op zolder een mooi klushoekje inrichten, dus dat is ideaal. To be continued!

Edit: in het geval van die Marktplaats-link weet je natuurlijk ook niet precies wat je krijgt. De speler is defect. Hij zegt dat het de riem is, maar of dat ook klopt... En wat de staat van de naald is weet je natuurlijk ook niet. Daarbij krijg ik denk ik een boze blik van vrouwlief als ik nóg een speler op de kop ga tikken om te repareren :+

[ Voor 14% gewijzigd door SomerenV op 28-01-2026 13:33 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-02 01:33
Cap schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:00:
[...]
Als na correct balanceren de auto start nog steeds alleen werkt na het hoog zetten van de tracking force / anti skating dan zal de speler nagekeken moeten worden, dingen als controle vrije beweging van de arm(lagers), schoonmaken / controleren sensors en intern afstellen van de arm electronica.
Inmiddels mijn nieuwe element en dat had hetzelfde probleem; het werkte alleen nog op een tracking force van 1.7 en lager. Ik heb daarna geprobeerd de cueing hight en wat andere instelling aan te passen, met als enige resultaat dat de cueing hight nu helemaal niet meer lijkt te werken, verticale Q-damping weg is en hij enkel nog werkt (met counter weight balance, geen Q-damping) op een tracking force van 1 en lager.
Bij het naar mij vervoeren (door winkel) had hij wel een flinke tik gehad, dus mogelijk is er wat fout gegaan, maar mocht jij hier toevallig ook inzicht in hebben zou ik tips ook flink waarderen.

Ik heb sowieso de winkel gemaild met de problemen. Hopelijk is het te fixen, maar ik ben bang dat ik dat niet ga kunnen.

Edit: wat ik iig met q-damping bedoel is dat hij voorheen heel zachtjes vrij naar boven en beneden zweefde en dat nu niet meer doet. Hij gaat in ieder geval nog wel gedempt omlaag bij het starten van de plaat.

Edit: toegevoegde foto en filmpje van hoe de arm hangt en hoe hij beweegt, start op een heel lage tracking force en vastloopt op een wat hogere. Mogelijk dat ik namelijk wat flink fout doe/heb gedaan.[Video: https://onedrive.live.com/?qt=allmyphotos&photosData=%2Fshare%2FAFEAC383086A7775%21sbe66b9de3e47431882f4704078cd4295%3Fithint%3Dvideo%26migratedtospo%3Dtrue&cid=AFEAC383086A7775&id=AFEAC383086A7775%21sbe66b9de3e47431882f4704078cd4295&redeem=aHR0cHM6Ly8xZHJ2Lm1zL3YvYy9hZmVhYzM4MzA4NmE3Nzc1L0lRRGV1V2EtUno0WVE0TDBjRUI0elVLVkFUMXJjeFlyS3hlNFBCZDk5SDFrLUxB&v=photos]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIZmTdM2IcbQ-31_rmGQHlp-Hsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YesWC0xZW0ltHvVB8sLIO4ql.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door iuuk op 28-01-2026 18:08 ]

iuuk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:53:
[...]

Inmiddels mijn nieuwe element en dat had hetzelfde probleem; het werkte alleen nog op een tracking force van 1.7 en lager.
Ik snap eerlijk gezegd niet heel veel van wat je zegt. Eerder zei je dat ie juist alleen werkte vanaf 2.1 gram, toen vanaf 1.8 gram, ik dacht dat je daarbij bedoelde "2.1 gram of hoger", etc, en legde uit dat ie OOK onder de 1 gram gewoon nog moet werken. Maar nu zeg je dat ie werkt ONDER 1.7 gram. Dus juist niet op hogere waardes?

Ik ga nog 1 keer herhalen hoe het moet werken.
- Welk element je monteert maakt NIET uit voor het controleren van de werking van de platenspeler (binnen een ruime marge van element massa van ca. 4 tot 10 gram: alleen extreem exotisch lichte of zware elementen, die al lang niet meer verkocht worden, kunnen misschien problemen hebben met de nulbalans. Maar zo'n element heb jij niet.).
Dus de arm moet met ELK element werken, oftewel: je moet de arm kunnen balanceren, de tracking force in kunnen stellen, en q-demping uit en aan kunnen zetten. Dat is de eerste vereiste. (Vervolgens moet ook de auto start werken, auto stop & return aan einde van de plaat, repeat en wisselen van snelheid 33 en 45 rpm, en de cue up/down functie. Maar dat de arm gebalanceerd kan worden en elke willekeurige tracking force toegepast, plus q-demping uit en aan gezet kan worden, dat is de eerste vereiste voordat het zin heeft andere zaken te testen.)
- Je moet bij een nieuw element altijd eerst de arm op 0 gram balanceren met het contragewicht (arm horizontaal zwevend). Pas als je weet dat de arm ook echt "0 gram" is bij een tracking force instelling van 0, heeft het zin om de volgende stappen te doen.
- Begin altijd met de q-demping uit, op 0 dus.
- Op dit moment, met 0 gram gebalanceerde arm en 0 q-demping, moet de arm VRIJ bewegen in de zijwaartse en verticale richting (mits de cueing lift naar beneden staat natuurlijk).
- Dan moet je, welk element er ook gemonteerd zit, de tracking force op ELKE GEWENSTE waarde tussen 0.5 gram en 3 gram kunnen zetten, en als je dat dat controleert met je naaldweger moet dit toch zeker wel binnen de 0.1 a 0.2 gram nauwkeurig kloppen. Check dus de tracking force op 0.5, 1, 1.5, 2, 2.5 en 3 gram. Het moet allemaal kunnen. Onafhankelijk van welk element je precies gemonteerd hebt.
- Lukt bovenstaande stap niet en wijkt de tracking force teveel af, dan is er een probleem met je platenspeler en heeft het geen zin om verder te gaan, of een ander element te proberen. Want aan het element ligt het echt niet.
Ik heb daarna geprobeerd de cueing hight en wat andere instelling aan te passen, met als enige resultaat dat de cueing hight nu helemaal niet meer lijkt te werken, verticale Q-damping weg is en hij enkel nog werkt (met counter weight balance, geen Q-damping) op een tracking force van 1 en lager.
Hoe heb je precies de cueing hoogte aangepast, kan je dit even goed uitleggen?
En welke "andere instellingen" die je benoemt heb je precies aangepast?
Als ik dit niet precies weet dan is het moeilijk om een diagnose van het probleem te maken.
Wat bedoel je met "niet werken met q-demping", wat gebeurt er precies als je q-demping aan zet? Ik zie dat je hebt toegevoegd "dat hij voorheen heel zachtjes vrij naar boven en beneden zweefde en dat nu niet meer doet. Hij gaat in ieder geval nog wel gedempt omlaag bij het starten van de plaat." Wat doet ie nu dan?
Bij het naar mij vervoeren (door winkel) had hij wel een flinke tik gehad, dus mogelijk is er wat fout gegaan, maar mocht jij hier toevallig ook inzicht in hebben zou ik tips ook flink waarderen.
De winkel heeft hem naar jou vervoerd en gezegd dat ie onderweg wel een flinke tik had gehad? Is ie gevallen? Wat is er gebeurd? Dit vind ik een raar verhaal. "Hallo, hier is uw nieuwe duur betaalde platenspeler, onderweg heeft ie een ferme tik gehad maar veel plezier ermee"?
Ik heb sowieso de winkel gemaild met de problemen. Hopelijk is het te fixen, maar ik ben bang dat ik dat niet ga kunnen.

Edit: wat ik iig met q-damping bedoel is dat hij voorheen heel zachtjes vrij naar boven en beneden zweefde en dat nu niet meer doet. Hij gaat in ieder geval nog wel gedempt omlaag bij het starten van de plaat.
Hoe het hoort te werken met arm eerst goed gebalanceerd op 0 gram (horizontaal zweven), tracking force ingesteld op 0 gram, q-demping ingesteld op 0: de arm beweegt bij aanraken vrij, zonder demping, op en neer en zijwaarts.

Met arm eerst goed gebalanceerd op 0 gram (horizontaal zweven), tracking force ingesteld op 0 gram en q-demping ingesteld op een waarde van bijv 2 of 3, moet de arm "stroperig" bewegen, m.a.w. de arm beweegt langzamer, gedempter op en neer en zijwaarts. Hoe hoger je de q-demping zet, hoe stroperiger / langzamer de beweging.
Edit: toegevoegde foto en filmpje van hoe de arm hangt en hoe hij beweegt, start op een heel lage tracking force en vastloopt op een wat hogere. Mogelijk dat ik namelijk wat flink fout doe/heb gedaan.
Als ik het filmpje bekijk dan lijkt in het begin de arm permanent in de "UP" stand te staan of dat de offset van de tracking force niet goed staat, oftewel op tracking force 0 is er een kracht omhoog. Dit alles er vanuitgaande dat je de arm wel eerst goed op 0 gebalanceerd hebt natuurlijk (platenspeler uit zetten en arm vrij zwevend balanceren), want alleen dan kan de electronische tracking force instelling juist werken. En dat je dus de cueing OMLAAG hebt gezet voordat je gaat testen. Zit de arm op dat moment niet gewoon in de auto-return (STOP) cyclus? Want ik zie de arm vanzelf terug bewegen naar de armsteun.

Je kan de naalddruk en demping van de arm namelijk NIET testen door op "Start" of "Stop" te drukken. Want in START en STOP modus zit de arm in een cyclus om te starten of stoppen, en wordt de armlift omhoog geforceerd om horizontaal transport van de arm mogelijk te maken. Je moet de arm dus altijd testen in inactieve stand, dwz dat je handmatig de CUE lever DOWN moet zetten en de arm van de armsteun halen om te controleren: 0 balans, tracking force (controleren met naaldweger), en vervolgens weer 0 balans en q-demping uit / aan voor het vrij / stroperig bewegen van de arm. OF starten met start, de arm op de plaat laten dalen, en dan de arm er handmatig af halen en tussen plateau en armsteun positioneren om de tracking force (0 gram gebalanceerd en hogere waardes) en q-demping te testen.

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 29-01-2026 13:13 ]

• iuuk
Cap schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:45:
[...]

Ik snap eerlijk gezegd niet heel veel van wat je zegt. Eerder zei je dat ie juist alleen werkte vanaf 2.1 gram, toen vanaf 1.8 gram, ik dacht dat je daarbij bedoelde "2.1 gram of hoger", etc, en legde uit dat ie OOK onder de 1 gram gewoon nog moet werken. Maar nu zeg je dat ie werkt ONDER 1.7 gram. Dus juist niet op hogere waardes?
Dat heb ik toen inderdaad niet duidelijk gezegd, maar met 'ik keek scheel' in m'n tweede post bedoelde ik dat ik dacht het wieltje verkeerdom las. Wat 3 is zag ik dus als 0, om de een of andere reden. Hij werkte alleen op een te lage force, als hij hoger werd werkte hij niet meer. Vandaar dat ik toen ook begon over dat hij misschien teveel anti-skate toepaste.
Hoe heb je precies de cueing hoogte aangepast, kan je dit even goed uitleggen?
En welke "andere instellingen" die je benoemt heb je precies aangepast?
Als ik dit niet precies weet dan is het moeilijk om een diagnose van het probleem te maken.
Wat bedoel je met "niet werken met q-demping", wat gebeurt er precies als je q-demping aan zet? Ik zie dat je hebt toegevoegd "dat hij voorheen heel zachtjes vrij naar boven en beneden zweefde en dat nu niet meer doet. Hij gaat in ieder geval nog wel gedempt omlaag bij het starten van de plaat." Wat doet ie nu dan?
Ik heb alles op 0 gezet, de arm en het contragewicht zo geplaatst dat hij (op het oog) horizontaal leek te zweven en dan zo hoog gezet dat de naald praktisch maar niet helemaal de plaat aan leek te raken.

Wbt Q-damping bedoel ik dat hij zoals op het filmpje nu als ik er op tik heel strak kort op en neer beweegt waar hij voorheen (op elke setting) heel soepel omhoog en omlaag zweefde om vervolgens weer stabiel horizontaal te zweven. Ik weet niet of dat de Q-damping is, maar het voelt minder soepel dus.

[...]
De winkel heeft hem naar jou vervoerd en gezegd dat ie onderweg wel een flinke tik had gehad? Is ie gevallen? Wat is er gebeurd? Dit vind ik een raar verhaal. "Hallo, hier is uw nieuwe duur betaalde platenspeler, onderweg heeft ie een ferme tik gehad maar veel plezier ermee"?
De tik gebeurde in de tussenreis naar de eigenaars huis, voordat het naar mij ging. Het werd me verteld, ze zeiden dat ze hem even snel terug hadden gehaald naar de winkel en gecontroleerd, waar alles nog leek te werken. Uitendelijk heb ik er een kleine korting door gekregen omdat het wat cosmetische schade had (de reden dat ze het vermelden) Mogelijk dat het perfect werken kortstondig was, goed mogelijk dus dat ik iets goed fout doe nu waardoor ik het niet perfect werkend krijg.
Als ik het filmpje bekijk dan lijkt in het begin de arm permanent in de "UP" stand te staan of dat de offset van de tracking force niet goed staat, oftewel op tracking force 0 is er een kracht omhoog. Dit alles er vanuitgaande dat je de arm wel eerst goed op 0 gebalanceerd hebt natuurlijk (platenspeler uit zetten en arm vrij zwevend balanceren), want alleen dan kan de electronische tracking force instelling juist werken. En dat je dus de cueing OMLAAG hebt gezet voordat je gaat testen. Zit de arm op dat moment niet gewoon in de auto-return (STOP) cyclus? Want ik zie de arm vanzelf terug bewegen naar de armsteun.

Je kan de naalddruk en demping van de arm namelijk NIET testen door op "Start" of "Stop" te drukken. Want in START en STOP modus zit de arm in een cyclus om te starten of stoppen, en wordt de armlift omhoog geforceerd om horizontaal transport van de arm mogelijk te maken. Je moet de arm dus altijd testen in inactieve stand, dwz dat je handmatig de CUE lever DOWN moet zetten en de arm van de armsteun halen om te controleren: 0 balans, tracking force (controleren met naaldweger), en vervolgens weer 0 balans en q-demping uit / aan voor het vrij / stroperig bewegen van de arm. OF starten met start, de arm op de plaat laten dalen, en dan de arm er handmatig af halen en tussen plateau en armsteun positioneren om de tracking force (0 gram gebalanceerd en hogere waardes) en q-demping te testen.
Erg bedantk voor de weer uitgebreide uitleg. Ik ga hier nog verder even naar kijken de komende week. Excuses voor het onduidelijke verhaal, ik had vooraf het idee dit wel even in te stellen aangezien dit me bij de meeste shit uiteindelijk wel lukt, maar blijkbaar ben ik hier die flapdrol die alles achteraf maar half snapt.
iuuk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:07:
[...]

De tik gebeurde in de tussenreis naar de eigenaars huis, voordat het naar mij ging. Het werd me verteld, ze zeiden dat ze hem even snel terug hadden gehaald naar de winkel en gecontroleerd, waar alles nog leek te werken. Uitendelijk heb ik er een kleine korting door gekregen omdat het wat cosmetische schade had (de reden dat ze het vermelden) Mogelijk dat het perfect werken kortstondig was, goed mogelijk dus dat ik iets goed fout doe nu waardoor ik het niet perfect werkend krijg.
Ik acht de kans niet groot dat door een tik tegen een deurpost o.i.d. waarbij de behuizing een deukje gekregen heeft, de platenspeler niet meer werkt. Zo gaat dat doorgaans niet.

Defecten komen doorgaans door veroudering of verkeerd gebruik.

"Even snel terug naar de winkel gehaald en gecontroleerd" klinkt niet alsof er een uitgebreide test geweest is van de winkel van de platenspeler. Zeker niet omdat het niet om zomaar een model gaat, maar een uitgebreid model met automatische functies en q-demping.

Het is mij dus niet duidelijk of de platenspeler ooit goed gewerkt heeft. De vorige eigenaar zal tegen de winkel vast hebben beweerd van wel. Maar uit het verhaal begrijp ik dat als de platenspeler bij transport niet ergens tegenaan was gebotst de winkel de platenspeler zo naar jou door had vervoerd, zonder dat ze hem gecontroleerd hadden. -O- Zo klinkt het toch echt. En ik vind daar wat van. Want de winkel maakt vast een leuke marge op de doorverkoop van deze platenspeler en heeft hem vast verkocht als "perfect werkend" of iets in die trant. :?

Kortom: het is nog niet duidelijk of de platenspeler correct werkt, maar zo niet dan zal dit niet door een tik komen maar gewoon omdat heel veel 40 jaar oude platenspelers (kleine) defecten hebben die eerst moeten worden opgelost.

Zo'n defect kan soms simpelweg opgelost worden door het opnieuw intern afstellen van de potmeters conform service manual (in jouw geval 2 potmeters voor het afstellen van de tonearm offset wanneer Q-demping wordt toegepast), maar vaak is er wat meer aan de hand.

Mechanisch gaat het vaak om schoonmaken en weer afstellen van armlagers, evt reinigen en opnieuw smeren van het plateaulager. Qua interne electonica gaat het vaak om vaak reinigen van de potmeters en contacten, controle op en herstellen van rotte soldeerverbindingen, vervangen van (voedings-)elco's, transistoren en soms (zener)diodes en weerstanden, en soms een simpele logic IC. Gevolgd door een complete afstelling van de interne afstelpunten conform service manual. Dat soort zaken.

PS ik ben inmiddels heel benieuwd om welke winkel dit gaat! :Y

• iuuk
@Cap

Met de eigenaar bedoel ik de winkeleigenaar, of manager. Hij was bij de winkel (Plato Leiden, als antwoord op je benieuwdheid ;)) voorheen gecontroleerd en volgens hen gereviseerd. Vervolgens vervoerden ze hem naar zijn huis, om daarna naar mij te brengen aangezien ik inmiddels in Den Bosch woon en zei hij dat hij op de snelweg een tik kreeg. Zo brachten ze hem vervolgens bij mij thuis met het verhaal dat hij 'nog snel even gecontroleerd was en het leek te werken' . Een redelijke afstand en risico voor zo'n speler, maar omdat ik voorheen goede ervaringen met ze had en ik bij Marktplaats bij een probleem al helemaal de lul zou zijn toch maar geprobeerd.

Zo nodig nemen ze de speler ook wel 'gewoon' weer terug, dus ik denk niet dat het probleem per definitie bij hen ligt, voor zover ik weet is het een betrouwbare winkel.

Om een door mij vaag opgesteld verhaal samen te vatten:

- Gekocht bij Plato
- Naar winkeliers huis vervoerd de nacht voor de doorreis naar mij
- Op de snelweg daar 'een tik gekregen' al weet ik niet wat dit inhoudt. Of hij de hele auto doorvloog of even tegen iets in de kofferbak aanstootte.
- Snel even opnieuw terug naar de winkel en gecontroleerd of alles werkte
- Naar mij doorgebracht, korting voor de cosmetische schade
- Hij leek grotendeels te werken, alleen niet op een tracking force hoger dan 1.6
- Nieuw element, wat instellingen veranderd waaronder cueing hight (die een stuk hoger was dan de service manual aanraadde, dus op de gok gekeken of dat het probleem was)
- Arm beweegt niet meer soepel op en neer, de tracking force moet nu nog lager worden ingesteld.
- Hij speelt wel nog

Ik ga er sowieso nog even een weekje mee aan de slag, want het kan altijd goed dat ik iets fout doe. Alleen even opletten dat ik niet echt iets fout doe straks, dus moet ik even m'n tijd nemen.
Ok dat klinkt al beter wat betreft de winkel. Deze was het dus?

Die cueing height, hoe heb je die precies aangepast? Je hebt dus het kastje aan de zijkant opengemaakt en bent daar aan de instel potmeter gaan draaien? En ben je ook aan de andere instel potmeters genoemd in de service manual gaan draaien? Want je had het over dat je nog meer "instellingen veranderd had".

[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 29-01-2026 19:20 ]

• iuuk
Cap schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:17:
Ok dat klinkt al beter wat betreft de winkel. Deze was het dus?

Die cueing height, hoe heb je die precies aangepast? Je hebt dus het kastje aan de zijkant opengemaakt en bent daar aan de instel potmeter gaan draaien? En ben je ook aan de andere instel potmeters genoemd in de service manual gaan draaien? Want je had het over dat je nog meer "instellingen veranderd had".
Die was het inderdaad. Verder heb ik idd het kastje opengemaakt en aan de potmeter gedraaid. Toen niks meer mee gedaan en daarna werkte de arm anders.

Met andere instellingen bedoel ik armhoogte en counterweight, aan de instellingen die door door Plato al gedaan waren heb ik verder niks gedaan (buiten de hoogtes). Ik was al bang genoeg met de cueing height wat mis te doen en heb daar ook extra opgelet geen van de draden of andere schroefjes aan te raken.
Ok, in het vervolg bij potmeters altijd de beginstand onthouden, maak een scherpe foto en/of positie markeren met een stift. Want het is duidelijk dat het resultaat nog niet zo is als gewenst.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 29-01-2026 20:09 ]

Gisteren nog bezig geweest met een jaren '60 platen spelertje van Philips in koffer... Specifiek dit exemplaar (ik heb nog één ander exemplaar van dit model, ooit gekregen van een mede Tweaker tegen verzendkosten die ik daar nog steeds heel dankbaar voor ben) heeft een motor die wat vast zit...

En dus heb ik in het verleden hier al eens wat tijd aan besteed... Zonder succes indertijd omdat ik destijds de pulley niet van de motor shaft kreeg... en dus vandaag een nieuwe poging gewaagd en deze keer iet wat meer succes, maar toch nog niet helemaal gelopen zoals gehoopt...

Enkele foto's van het proces:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/En6XWn2nz1BtZoyTRwqztzJrtYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36baVzDu0c8qbSn1BeVuV9Ed.jpg?f=fotoalbum_large

Dat draai plateau heeft rubberen mat die hard geworden is... Hierdoor brak er zo een stuk af... Jammer, daar moet ik straks nog iets op verzinnen.. Blijkbaar heeft deze speler veel uren in de zon gestaan waardoor dat rubber vergaan is.. Hier zien we dat ik de motor al uit elkaar gehaald heb, het schroefje waarmee de pulley vast zat aan de motor shaft wilde nu wel meewerken en kwam eindelijk los...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VI2shKAnowjz9U30CQmQm-700S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBVodvnNLPkfXGkF8Zs7hb4q.jpg?f=fotoalbum_large
De onderdelen so far die van de speler af kwamen... Twee klemmen waarmee de chassis aan de koffer werd vast geklemd, motor lager beugels, de rotor met motor shaft, een klein rond kogellagertje, de motor pulley zelf, 4 afstandsbussen om de motor ver weg genoeg te houden van de chassis en enkele schroeven waarmee e.e.a. vast zat geschroefd aan de chassis..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1AZAshg1wkdPsWMoZAwutUQBGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXwCfWaqGDcJZtxCclWzJWYa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-4m0pGx7BOAznEP-8YBGPecbR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMGRoBUrWnwpcgIx6hlONxec.jpg?f=fotoalbum_large
O.a. de motor pulley oogt groen uitgeslagen, maar dat was dus ook aan de binnen zijde van de stator van de motor, zij het minder erg... Alle delen inclusief de lagers heb ik gereinigd met isopropyl alcohol en een wattenstaaf of stukje keuken papier om zoveel mogelijk groene aanslag te verwijderen... Ook de lager beugels heb ik met isopropyl alcohol gereinigd en licht gesmeerd met sinterlager olie in de hoop dat de frictie hiermee weg is en de motor weer vrij kan draaien in de stator...

Daarna de boel weer in elkaar gezet en helaas voor mij: een groen draadje aan de kant van de motor brak af... ;( Dat moeten we dus nu ook weer gaan fixen en ik ben geen handige Harry met een soldeerbout... Provisorisch de boel weer met elkaar verbonden middels een kroonsteen en wat plakband (bestaande kabel wat verlengd om ruimte te krijgen) zodat ik in ieder geval zou moeten kunnen zien dat de motor weer soepel loopt, maar voor mijn gevoel sluit de stroomkring niet om de kroonsteen te groot is voor de gebruikte draden...
Morgen maar eens op zoek naar Wago lasdoppen met klem, dan weet ik zeker dat contact maakt en kan ik met zekerheid zeggen of het probleem is opgelost... Mocht hij daarna werken ga ik uiteraard een nieuwe kabel verbinding maken tussen de voltage selector en de motor waar de groene draad tussen zat om dit echt goed op te lossen... ;)

Wellicht volgen er dan nog meer foto's, want die op het einde ben ik vergeten te knippen met de telefoon... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 29-01-2026 21:38 ]

• iuuk
Cap schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:09:
Ok, in het vervolg bij potmeters altijd de beginstand onthouden, maak een scherpe foto en/of positie markeren met een stift. Want het is duidelijk dat het resultaat nog niet zo is als gewenst.
Het probleem is dat de potmeter helemaal niks meer leek te doen en hij niet meer hoger- of lager wil.

Ik stel ook vast wat fout in, maar hij wil nu vaak amper nog omhoog of omlaag terwijl hij voor instelling precies over de plaat zweefde (filmpje 2). Misschien is m'n element te zwaar, maar hij lijkt per keer dat ik speel wat meer problemen te krijgen. De enige dingen waar ik nog aan zit zijn het gewicht en armhoogte, want de rest durf ik zeker nu niet meer aan te raken.

Filmpjes laten (waarschijnlijk slecht weergegeven) zien hoe hij als hij uitstaat precies boven de plaat lijkt te hangen, maar na het spelen ineens niet meer voldoende naar beneden wil gaan.

https://onedrive.live.com...UWlhbi1CS0tNZFNr&v=photos

https://onedrive.live.com...bEZCY2FpRXNEc1ZJ&v=photos

https://onedrive.live.com...WFoyaDZnZVpoTjYw&v=photos

Ik zal je er verder ook niet meer lastig mee vallen, want ik weet dat het onderhand als flink wat gebrabbel begint te klinken, maar omdat ik de filmpjes toch al heb.

Bedankt voor de hulp nogmaals en ik zal kijken of de winkel er wat mee kan en anders zien of ik het kan (laten) oplossen. Misschien dat ik er iemand voor langs kan laten komen als het puur mijn onkunde is.

Late ik kan niet slapen edit: Als ik hem naar beneden druk en/of zelf op de plaat leg werkt hij wel. Hij lijkt de naald nu niet helemaal naar beneden te willen laten vallen, dus zweeft hij er nu ver boven als ik op start druk.

[ Voor 22% gewijzigd door iuuk op 30-01-2026 02:13 ]

iuuk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:59:
[...]

Het probleem is dat de potmeter helemaal niks meer leek te doen en hij niet meer hoger- of lager wil.

Ik stel ook vast wat fout in, maar hij wil nu vaak amper nog omhoog of omlaag terwijl hij voor instelling precies over de plaat zweefde (filmpje 2). Misschien is m'n element te zwaar, maar hij lijkt per keer dat ik speel wat meer problemen te krijgen. De enige dingen waar ik nog aan zit zijn het gewicht en armhoogte, want de rest durf ik zeker nu niet meer aan te raken.
Is het wel een potmeter waar je aan gedraaid hebt, is het geen instelschroef? Ik heb nu in de service manual gekeken en het lijkt me een instelschroef. Dus het lijkt me een mechanische "limiter" van de armhoogte in UP stand. Die zal dan waarschijnlijk de armhoogte in DOWN stand niet beïnvloeden, maar dat weet ik niet zeker.

Nogmaals, het ligt NIET aan je element. Sluit dat uit. Je element is niet te zwaar. Begin bij stap 1. Want als stap 1 niet goed gedaan is gaan de volgende stappen niet lukken. Dus: lukt het nog om de speler in "off - arm balance" mode te zetten en de arm vrij zwevend te balanceren? Contragewicht balanceren als ie in uit stand staat dus, conform manual. Of lukt ook dat niet meer? Dat is namelijk het enige dat er in te stellen valt, naast het tracking-force/AS knopje op een gewenste waarde draaien.

Pas als dat gelukt is, aanzetten en de tracking force instellen. Q-demping laat je uit.

Wat betreft de instelschroef voor de armhoogte, wat voor schroevendraaier heb je gebruikt? Het lijkt kijkende naar de afbeelding in de service manual namelijk een speciale tweepunts te zijn, geen standaard kruiskop of platte. Edit, wacht, ik denk dat de instelschroef een kleine kruiskop is. En 2 de schroefjes van het arm kastje van die platte zijn met 2 gaatjes, waar dan een speciale 2-punts schroevendraaier in moet. Klopt dat? Dan heb je dat kastje dus open gekregen met een speciale schroevendraaier. Die speciale schroeven hebben ze natuurlijk gebruikt om te voorkomen dat iedereen zomaar in dat kastje gaat zitten rommelen.

Heb je met de klok mee (in) zitten draaien? Dan gaat de armlift hoogte omhoog en kan het zijn dat de arm niet meer goed kan dalen als je te ver gaat. Tegen de klok in is naar beneden. De aanbevolen hoogte van 6mm is weinig. Maar zo hoort het. Mensen stellen vaak de armlift te hoog in. Dit maakt het juist positioneren van de arm lastiger, waardoor de juiste groef sneller gemist wordt.

Weet je zeker dat je bij het draaien niet uitgeschoten bent (niet ondenkbaar als je geen passende schroevendraaier gebruikt) of het kapje onvoorzichtig terug hebt geplaatst waarbij de draadjes geraakt zijn (hier wordt voor gewaarschuwd). Want dan zou er wel eens een spoeldraad gebroken kunnen zijn. In dat kastje zitten namelijk de spoeltjes die de arm besturen. Als er een draadje beschadigd raakt, dan werkt je arm niet meer en krijg je effecten als een arm die niet meer omhoog, omlaag of opzij wil (afhankelijk van welk spoeltje geraakt is).

Wellicht dat je het probleem niet kan oplossen door te draaien aan die 'armlift hoogte limiter', en er mee terug moet naar de winkel. Aangezien je zelf op service manual niveau intern bent gaan 'rommelen', kan het natuurlijk zijn dat de winkel dit niet als garantiegeval gaat zien. En ik ben benieuwd of ze het kunnen repareren. Want als het aan de armspoeltjes ligt dan is het geen standaard reparatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfgn6qcT5HCao0qrwonBdvnXG5E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ceY1YW3PKYGkmqa1sEdg57kc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 30-01-2026 10:32 ]

Doe dit trouwens nooit meer zo want dit is DE manier om je naald kapot te krijgen. :X Bij het minste geringste kan de arm de naald de plaat aan de zijkant raken, en weg is ie (nu krast ie over de plaat zo te horen, ook niet fijn). Je doet de controle op vrije beweging van de arm (links/rechts en omhoog/omlaag) altijd in het gebied tussen het plateau en de armsteun in, waarbij je met je linkerhand zorgt dat de arm niet boven het plateau kan komen, kleine zachte duwtjes waarbij de arm een paar cm beweegt zijn genoeg, dus geen zwieper over de hele plaat.

Bij balanceren van de arm idem, testen in dat vrije gedeelte tussen arm en plateau. Als de balans bijna goed is, dan pas boven de plaat brengen en bekijken of er nog een beetje moet worden bijgesteld. Bijstellen weer met de arm van de plaat af. Etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 30-01-2026 10:47 ]

• iuuk
Cap schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Is het wel een potmeter waar je aan gedraaid hebt, is het geen instelschroef? Ik heb nu in de service manual gekeken en het lijkt me een instelschroef. Dus het lijkt me een mechanische "limiter" van de armhoogte in UP stand. Die zal dan waarschijnlijk de armhoogte in DOWN stand niet beïnvloeden, maar dat weet ik niet zeker.
Het was inderdaad de instelschroef. De schroevendraaier was een standaard brillenschroevendraaier. Het was geen kruiskopschroef. Wel heb ik er extra op gelet dat ik nergens heen schoot.

[quote]Heb je met de klok mee (in) zitten draaien? Dan gaat de armlift hoogte omhoog en kan het zijn dat de arm niet meer goed kan dalen als je te ver gaat. Tegen de klok in is naar beneden. De aanbevolen hoogte van 6mm is weinig. Maar zo hoort het. Mensen stellen vaak de armlift te hoog in. Dit maakt het juist positioneren van de arm lastiger, waardoor de juiste groef sneller gemist wordt.[/quote
Ik heb hem naar beneden gehaald, want hij stond op meer dan 1 centimeter, vandaar dat ik dacht dat dat het probleem zou kunnen zijn. Daarna werkte alles even (behoudens dezelfde lage tracking force problemen), dus heb ik het weer dicht gedaan en niet meer aan gedacht, tot ik daarna ineens deze problemen had. Daarna weer naar gekeken en nu gaat hij helemaal niet meer omhoog of omlaag met die schroef.
Weet je zeker dat je bij het draaien niet uitgeschoten bent (niet ondenkbaar als je geen passende schroevendraaier gebruikt) of het kapje onvoorzichtig terug hebt geplaatst waarbij de draadjes geraakt zijn (hier wordt voor gewaarschuwd).
99% zeker, hier heb ik dus wel extra op gelet. Het kan natuurlijk altijd en dat zou kut zijn, maar in ieder geval m'n eigen schuld.

Ik zal er volgende week wel weer meer mee gaan instellen. Deze week ben ik strontverkouden geweest en dat helpt mij, en ook de duidelijkheid van m'n posts, niet.

Ik denk ook dat anderen hier wel genoeg hebben van mijn vragen, maar ik ben iig dankbaar voor de hulp.

Edit: hem helemaal vrij zwevend krijgen lukt trouwens helemaal niet meer, ongeacht welk contragewicht ik gebruik. Er lijkt (of de speler aan of uit staat, of zelfs van stroom af) vaak een punt te zijn waar de arm 'vast' lijkt te zitten als ik hem op en neer tik, en als ik hem dan een tikje naar beneden geef komt hij weer 'los' . Dus soms komt hij op 1-2mm hoger terug dan z'n 'balans' en pas nadat ik hem weer een tikje naar beneden geef komt hij op z'n 'equilibrium' .

Foto's van het verschil, met elk contragewicht ongeveer hetzelfde probleem (met andere naald en headshell, dit verschil is er ook met de standaard headshell maar om de naald te ontzien...); https://imgur.com/a/qLV8MM2 . Ik heb op elk punt geprobeerd het contragewicht te hebben, tot hij er bijna vanaf viel, en dit probleem houdt aan.

[ Voor 15% gewijzigd door iuuk op 30-01-2026 14:47 ]

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:30
Even heel iets anders:
Vandaag bij Dominicanen in Maastricht 3 platen kunnen scoren voor 5 euro! Ze hadden bakken vol cds/boeken/platen, je mocht een tas vullen (lps max 3, cd's max 5) voor 5 euro. Ik kwam een plaat van miles kane tegen die ik wel wilde hebben, en heb toen nog john coffey en crackups erbij gepakt. Die laatste kende ik niet, maar de hoes was gaaf, het genre wel mijn stijl en de stukjes ik even snel op Spotify heb geluisterd waren tof. En aangezien ze 3 voor 5 euro waren, wie weet een kans om een nieuwe band te ontdekken.
Er stond verder niet heel veel tussen wat ik kende, op basis van de hoezen en bandnamen gok ik nog wat punk/metal/rock bands die minder bekend zijn. Ze hadden in totaal nog een stuk of 40 a 50 platen staan denk ik, leuk om even tussen te neuzen!
iuuk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Edit: hem helemaal vrij zwevend krijgen lukt trouwens helemaal niet meer, ongeacht welk contragewicht ik gebruik. Er lijkt (of de speler aan of uit staat, of zelfs van stroom af) vaak een punt te zijn waar de arm 'vast' lijkt te zitten als ik hem op en neer tik, en als ik hem dan een tikje naar beneden geef komt hij weer 'los' . Dus soms komt hij op 1-2mm hoger terug dan z'n 'balans' en pas nadat ik hem weer een tikje naar beneden geef komt hij op z'n 'equilibrium' .
Stap 1 is de arm kunnen balanceren en vrij laten bewegen, lukt dat niet dan heeft nadere analyse van de beweging van de arm met foto's / filmpjes etc geen zin.

Het goede nieuws, als je de arm al niet vrij zwevend krijgt met de stekker uit het stopcontact dan is het geen probleem met de spoelen maar iets mechanisch. Blijkbaar blokkeert iets de arm. Een paar gedachten van wat eventueel mogelijk zou zijn:

1. Je hebt de armhoogte te extreem (hoog?) ingesteld waardoor er iets intern blokkeert en de arm niet meer vrij kan bewegen. Probeer de armhoogte eens halverwege in te stellen.
2. Door het instellen van de armhoogte is de bekabeling intern fout komen te zitten (haakt ergens achter) waardoor deze de vrije beweging vd arm blokkeert. Niet waarschijnlijk bij dit type speler maar bij andere spelers komt het wel eens voor als er aan de armhoogte gerommeld wordt.
3. Je hebt de stelschroef te ver uitgedraaid om de armhoogte lager te krijgen, waardoor er een situatie is ontstaan dat er iets los is gekomen / verkeerd is gaan zitten dat de arm in de weg zit.
4. Je hebt de klep van de armbehuizing niet goed gemonteerd waardoor deze de vrije beweging van de arm blokkeert. Probeer de arm eens zonder klep te balanceren.

Is dat het allemaal niet dan ben ik bang dat ik out of idea's ben, zonder dat ik het apparaat in handen heb. Het is gewoon een kwestie van speuren waar de arm precies mechanisch blokkeert.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:19
Duclaasie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:45:
[...]

Veel hangt af van je opstelling en budget. Als je zonder al te veel omkijken wil kunnen spelen, dan zou ik naar een Japanse direct drive kijken. Yamaha YP-D7, D8 of D9, Kenwood KD-770, 990 en afgeleiden, Micro Seiki DD-40, Technics SL-xxxx en zo zijn er nog wel meer.

Als je een houten vloer hebt, dan kan een speler met geveerd sub-chassis weer een beter keuze zijn. Recentelijk kwamen in dit topic nog enkele Thorensen voorbij, waaronder een TD-125 mk2 met SME arm voor een nette prijs.
Dank voor het antwoord (ook aan @The Eagle). Ik heb nu dus mijn huidige direct aan mijn versterker hangen, die mijn Quadral Platinum + Nine speakers aanstuurt. De intentie is om dit via een pre-amp te gaan laten lopen, omdat ik vermoed dat daar nog wel winst zit. Mijn huidige is een belt drive, maar ik heb niet per se een voorkeur voor het één of het ander. Er ligt hier laminaat, dus geen direct hout, daarnaast ligt er ook een kleed op.
Qua budget, ik zit aan zo'n 300-500 voor de speler zelf te denken, tweedehands heeft dus de voorkeur. Zou dan die Japanse direct drives nog steeds een aanrader zijn?

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:10
Dat moet zeker kunnen. Op MP staat bijvoorbeeld een Sony PS-X60 voor een redelijke prijs. Het uiterlijk moet je smaak zin , maar is zeker een draaitafel die de moeite waard is.
275 euro voor een zo te zien keurige PS-X50 is inderdaad een goede optie.

• Duclaasie
Ik bedoel die PS-X60 van 425,- die er op staat.
Da's natuurlijk ook een mooie, maar hij is wel 150 euro duurder. Kwalitatief is er er geen verschil tussen die modellen, het verschil is feitelijk PS-X50 halfautomaat vs PS-X60 volautomaat. Dus tenzij er een speciaal element op die PS-X60 zit zou de PS-X50 mijn voorkeur hebben voor 150 euro minder. De PS-X70 heeft dan nog motorische armbeweging en litzedraad in de arm, maar dat motortje beviel mij niet zo. Ik ben niet zo gek op die zoemende motortjes. Ik had zelf de voorkeur voor de X50/60 (heb ze alledrie gehad).

• ParaDroid2
Dank voor het advies! Ziet er op zich netjes uit, alleen is het enigszins onhandig dat de knopjes vooraan zitten, aangezien we een kleine hebben rondlopen die de platenspeler erg interessant vindt en dat mogelijk dus tot indrukken van knopjes gaat leiden... Even over nadenken.
Daarnaast, ik heb niet zoveel ervaring met het controleren, is er naast het netjes draaien zonder bijgeluiden nog iets wat ik kan doen om de staat te controleren van zo'n vintage speler?

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:29
lekkere zondag bezigheid, discdogs vullen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNP2F4imiB1WQe_H84Wa2MKT-iY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CggK7EbrgEqd8v9mWz6FRhj7.jpg?f=fotoalbum_large

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
Nu we het toch over Sony’s hebben, ik vond vorige week een PS-LX7 in de kringloop. Uit 1981 en verbazingwekkend solide uitgevoerd. Het mini snaartje van de lift/arm werkt niet meer, heb een nieuwe besteld. Hopelijk werkt ie dan weer en is er verder niks kapot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYjYlwNokcK4bVw4MQBQtbuoT3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d65EMJ5UdOaXNEkUm3amDp4y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qjPijJBmpSPPcmDxdkgmreei5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHl1agt6OGWE3WHUpcDNSgbN.jpg?f=fotoalbum_large

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Vandaag de Philips F4222 opgehaald en net even provisorisch alles aan elkaar geknoopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cOzS4wxtXUgeOvRNVarBZijTSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJ4rs7VSo3gGpt3JPuOxWuKU.jpg?f=fotoalbum_large

Wetende hoe gaar/ruizig het klonk via de reguliere manier (speler > pre-amp > line-in van de PC) ben ik echt verbaasd over hoe goed dit nu al klinkt. Ik zei al tegen m'n vrouw, ik denk dat ik deze setup hier in huis laat staan :D Ik had even Burn van Deep Purple aangezet omdat m'n vader Deep Purple-fan is, maar dat wordt voor hem sowieso genieten _/-\o_

Maar alles werkt dus, wat me echt heel erg meevalt. En het geluid via echt vintage spul klinkt om wat voor reden dan ook altijd zo lekker. Warm, vol en nostalgisch. Komende week ga ik het hele gebeuren naar m'n klushoekje op zolder verhuizen zodat ik daar de komende periode kan rommelen om alles in tip top conditie te krijgen.
nineball schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:58:
Nu we het toch over Sony’s hebben, ik vond vorige week een PS-LX7 in de kringloop. Uit 1981 en verbazingwekkend solide uitgevoerd. Het mini snaartje van de lift/arm werkt niet meer, heb een nieuwe besteld. Hopelijk werkt ie dan weer en is er verder niks kapot.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
80's en geborsteld aluminium (of plastic wat daar op lijkt) is wat mij betreft qua design echt een gouden combinatie. Toen ik op zoek was naar mijn eerste speler heb ik die LX7 ook voorbij zien komen, maar die zat ruim voorbij m'n budget :+ Overigens ook andere PS-LX-modellen, maar die zijn toch vaak wat minder sexy.

Heel gaaf ding. Hopelijk werkt ie weer na het vervangen van het snaartje :)

[ Voor 34% gewijzigd door SomerenV op 01-02-2026 19:24 ]

ParaDroid2 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:08:
Dank voor het advies! Ziet er op zich netjes uit, alleen is het enigszins onhandig dat de knopjes vooraan zitten, aangezien we een kleine hebben rondlopen die de platenspeler erg interessant vindt en dat mogelijk dus tot indrukken van knopjes gaat leiden... Even over nadenken.
Daarnaast, ik heb niet zoveel ervaring met het controleren, is er naast het netjes draaien zonder bijgeluiden nog iets wat ik kan doen om de staat te controleren van zo'n vintage speler?
Die knopjes buiten de stofkap zijn handig, maar goed ik snap de twijfel.

Als je een kleine hebt die platenspelers interessant vind dan zou ik juist NIET voor een floating subchassis speler (a la Thorens TD-160, Technics SL-1500, etc) gaan maar juist voor eentje met een vaste basis. Dat is toch minder gevoelig.

Als je al 10 jaar een platenspeler gebruikt weet je wel een beetje waar je op moet letten denk ik.
- komt er op beide kanalen geluid uit en geen brom
- draait ie op alle snelheden correct en constant, inderdaad zonder bijgeluiden
- beweegt de arm mooi vrij en zit er weinig tot geen speling op de lagers
- werkt de armlift goed, met een gecontroleerde gedempte daling ipv en klap naar beneden
- werken alle functies: start, stop, auto return, cue
- werken de scharnieren, dwz blijft de kap omhoog staan én gaat ie goed dicht
- een betrouwbare verkoper (5 sterren verkoper, verkoopt vaker platenspelers (zie MP ervaringen)

Dan ben je denk ik een heel end.

Overigens zijn deze Sony modellen doorgaans betrouwbaar, naast zwaar en degelijk gebouwd. Naar een handmatige of auto lift / return speler heb je doorgaans wat minder omkijken dan naar een volautomaat, omdat het mechaniek eenvoudiger is.

Andere opties die kwalitatief zeker niet onder doen voor de PS-X50/60 zijn bijvoorbeeld onderstaande handmatige spelers: minder knoppen die ook nog eens 'veilig' onder de stofkap zitten. Spelers die m.i. wel tussen de 300 en 450 euro waard zijn. Bij alledrie moet je erop rekenen dat je er zelf een goed element onder zet, want de simpele MM elementen die eronder zitten doen de draaitafels tekort.

JVC QL-5 (tot ca €400, let niet op de mat die verkeerd om ligt)
JVC QL-7 (tot ca €450, misschien €500)
Sony PS-6750 (tot ca €400)

Dit zijn maar voorbeelden van platenspelers rond je budget waarvan ik volmondig ja knik qua kwaliteit van de bouw, niet per se de goedkoopste of beste deals of zo. Check bij de JVC spelers wel of het contragewicht, dat zoals zo vaak in rond de 80-er jaren met rubber ontkoppeld is van de armbasis, niet teveel hangt. Een beetje hangen kan geen kwaad maar teveel hangen is gewoon niet fraai.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 02-02-2026 14:40 ]

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

@ParaDroid2 en @Cap Hier hebben we ook een kleine rondlopen van net geen 2, die echt dol is op muziek. Die weet ook hoe hij de speler aan moet zetten (je hoeft alleen Start in te drukken op de Sony in de woonkamer, dus da's lekker makkelijk), en doet dat ook met enige regelmaat. In eerste instantie mocht het alleen onder toezicht, en dat is nog steeds wel het uitgangspunt, maar soms is meneer te snel. Hij doet het overigens wel netjes. De speler staat in de hoek van de woonkamer, vlakbij de bank. Hij kan, als hij op de rand van de bank zit, bij de Start-knop. Dus hij klimt op de bank, gaat netjes zitten, en drukte dan voorzicht op het knopje. Wacht vervolgens tot de muziek begint te spelen en gaat dan weer naar de grond toe.

We kiezen ook regelmatig samen muziek uit. Vaak wil hij een plaat van de Efteling horen, van Harry Potter of Robin Hood (het oldskool Disney verhaal), maar soms wil ie ook wat horen uit mijn collectie. Dan kiest ie iets wat hij er leuk uit vindt zien en moeten we die op zetten. Ik of m'n vrouw wisselen wel zelf de platen, en hij wacht dan geduldig af. Als de stofkap nog open staat wijst ie ook meteen dat ie nog dicht moet :+

Is er een kans dat zoiets mis gaat? Sure. Ben ik blij met 5x dezelfde plaat en is dat goed voor de naald en die plaat? Niet perse. Maar, ik zie dat hij er van geniet, en da's me ook wat waard. Wij maken hem duidelijk dat ie er voorzichtig mee om moet gaan, en vooralsnog gaat dat verrassend goed. Ik wil ook het niet het type ouder zijn dat té voorzichtig is met bepaalde dingen. Hij ziet dat wij iets met plezier gebruiken en wil dat logischerwijs zelf ook doen. Dat wil ik hem niet ontnemen, al zijn er altijd wel grenzen natuurlijk.

Door mijn ouders ben ik vroeger besmet geraakt met het muziek-virus (wel met CD's destijds) en ik geef dat graag door aan de volgende generatie. Gisteren was ie aan het dansen op Elton John en vanavond stond ie met z'n hoofd te schudden (lees: headbangen) toen Deep Purple aan stond. Mooi om te zien O+

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:07
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien ook automatische herkenning van 7 inch en 12 inch? :)

• ParaDroid2
Dank voor de info @Cap en @SomerenV! Dat wat betreft een floating subchassis is goed om mee te nemen en ik ben verder wel gecharmeerd van de Sony's. Wat betreft de kleine, ik verwacht wel dat hij ook er goed mee om gaat kunnen gaan, aangezien hij over het algemeen goed luistert en ook snel dingen oppikt. Hij zit ook al niet meer aan het eten van de katten om een voorbeeld te geven.
Voorlopig moet hij het doen met de muziek van mij, we hebben laatst wel gekeken naar kindermuziek op vinyl, maar kwamen niet echt iets tegen wat we zouden willen hebben helaas. Wel weer 5 platen voor mezelf erbij (Arctic Monkeys, King Crimson, Maruja, Opeth en Fleetwood Mac), maar voorlopig vindt de kleine het uitzoeken en draaien al mooi genoeg.
Ik ga in ieder geval eens met jullie adviezen op zoek, ik heb nog even de tijd, want het wordt een verjaardagscadeau op 18 maart :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zeker een degelijk ding, inderdaad degelijker dan je op basis van een eerste blik zou verwachten. Net zoals die Sony PS-10F/20F spelers uit de Falcon serie en de PS-636 uit dezelfde periode. Klein maar heel fijn. Sowieso zijn de LX serie spelers beter dan de looks zouden doen vermoeden.

Wat ik jammer vind aan de Sony LX spelers uit die periode is dat type headshell met geïntegreerd element. Je kan er geen kant mee op. De Sony SH-151 aluminium headshell past fysiek. Bij de 'gewone' LX spelers gaat dit prima, ik weet alleen niet of bij deze LX-7 het contragewicht voldoende aanpasbaar is om een combi van deze headshell + een element naar keuze (ca 5 a 6 gram) goed te kunnen instellen.

Ik weet nog dat ik bij de LX spelers op marktplaats altijd uitkeek naar de spelers waar niet de geïntegreerde headshell op zat gemonteerd maar de SH-151. Dan heb je gewoon een prima speler voor een lage prijs. Die SH-151's waren geliefd en kostten los net zoveel als zo'n hele speler. :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SomerenV schreef op maandag 2 februari 2026 @ 00:57:
@ParaDroid2 en @Cap Hier hebben we ook een kleine rondlopen van net geen 2, die echt dol is op muziek. Die weet ook hoe hij de speler aan moet zetten (je hoeft alleen Start in te drukken op de Sony in de woonkamer, dus da's lekker makkelijk), en doet dat ook met enige regelmaat. In eerste instantie mocht het alleen onder toezicht, en dat is nog steeds wel het uitgangspunt, maar soms is meneer te snel. Hij doet het overigens wel netjes. De speler staat in de hoek van de woonkamer, vlakbij de bank. Hij kan, als hij op de rand van de bank zit, bij de Start-knop. Dus hij klimt op de bank, gaat netjes zitten, en drukte dan voorzicht op het knopje. Wacht vervolgens tot de muziek begint te spelen en gaat dan weer naar de grond toe.

We kiezen ook regelmatig samen muziek uit. Vaak wil hij een plaat van de Efteling horen, van Harry Potter of Robin Hood (het oldskool Disney verhaal), maar soms wil ie ook wat horen uit mijn collectie. Dan kiest ie iets wat hij er leuk uit vindt zien en moeten we die op zetten. Ik of m'n vrouw wisselen wel zelf de platen, en hij wacht dan geduldig af. Als de stofkap nog open staat wijst ie ook meteen dat ie nog dicht moet :+

Is er een kans dat zoiets mis gaat? Sure. Ben ik blij met 5x dezelfde plaat en is dat goed voor de naald en die plaat? Niet perse. Maar, ik zie dat hij er van geniet, en da's me ook wat waard. Wij maken hem duidelijk dat ie er voorzichtig mee om moet gaan, en vooralsnog gaat dat verrassend goed. Ik wil ook het niet het type ouder zijn dat té voorzichtig is met bepaalde dingen. Hij ziet dat wij iets met plezier gebruiken en wil dat logischerwijs zelf ook doen. Dat wil ik hem niet ontnemen, al zijn er altijd wel grenzen natuurlijk.

Door mijn ouders ben ik vroeger besmet geraakt met het muziek-virus (wel met CD's destijds) en ik geef dat graag door aan de volgende generatie. Gisteren was ie aan het dansen op Elton John en vanavond stond ie met z'n hoofd te schudden (lees: headbangen) toen Deep Purple aan stond. Mooi om te zien O+
Ik heb er hier twee rondlopen van 10 resp 8. De oudste is meer van het elektronische spul qua muziek, dus da's in de auto vnl spotify, maar zijn muzieksmaak en de mijne komen wel redelijk overeen - al neigt hij meer naar het hardere werk, dus dat wordt nog wat :X
De jongste met name vraagt regelmatig of ik een plaatje op wil zetten. Wat precies maakt heem dan niet zo veel uit, maar het Bad album van MJ vraagt ie regelmatig om :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nineball
Cap schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:15:
[...]

Zeker een degelijk ding, inderdaad degelijker dan je op basis van een eerste blik zou verwachten. Net zoals die Sony PS-10F/20F spelers uit de Falcon serie en de PS-636 uit dezelfde periode. Klein maar heel fijn. Sowieso zijn de LX serie spelers beter dan de looks zouden doen vermoeden.

Wat ik jammer vind aan de Sony LX spelers uit die periode is dat type headshell met geïntegreerd element. Je kan er geen kant mee op. De Sony SH-151 aluminium headshell past fysiek. Bij de 'gewone' LX spelers gaat dit prima, ik weet alleen niet of bij deze LX-7 het contragewicht voldoende aanpasbaar is om een combi van deze headshell + een element naar keuze (ca 5 a 6 gram) goed te kunnen instellen.

Ik weet nog dat ik bij de LX spelers op marktplaats altijd uitkeek naar de spelers waar niet de geïntegreerde headshell op zat gemonteerd maar de SH-151. Dan heb je gewoon een prima speler voor een lage prijs. Die SH-151's waren geliefd en kostten los net zoveel als zo'n hele speler. :)
Volgens het manual werd hij standaard geleverd met de sh-151.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhoUaMib4u0KO0zRoal8GLxvIgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jRGRPpOiyHgZnRNv17foUXc.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje vaag plaatje maar je ziet het wel.

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:11
De lokale kringloop had warempel wat leuks in de bakken staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoVYr4AMBnC_Vmbqf_8sXyOhxBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SsgF7uKsx7rWVI49pxuy0wgC.jpg?f=fotoalbum_large

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• nineball
Cap schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:15:
[...]

Bij de kringloop stond vanmiddag een troosteloze LX-22 voor 16 euro met… jawel een SH-151.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YibG5NLLu7hq2PqPOpKg-tKektQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8FhUoQCbthnOXlUzEKR7DhZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Duclaasie
Deze is ook werkelijk een beauty voor nog redelijk geld.

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-02 16:18
OEF, dat is wel een hele mooie speler hoor...Het lijkt er een beetje op dat ie door Micro Seiki in elkaar is gezet. Of toch in ieder geval wat inspiratie aldaar heeft opgepikt. Die tonearm lijkt wel erg op de 505 van Micro Seiki.

• Duclaasie
De MA-505 is nog wel een stuk geavanceerder, maar deze arm misstaat zeker niet. Soms is het maar goed dat ik beperkt ben in tijd en ruimte…

• nineball
Rens1967 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:03:
[...]

Zo te zien ook automatische herkenning van 7 inch en 12 inch? :)
Ja, met een lampje en fotocellen onder de mat.
Pavv schreef op maandag 2 februari 2026 @ 23:05:
OEF, dat is wel een hele mooie speler hoor...Het lijkt er een beetje op dat ie door Micro Seiki in elkaar is gezet. Of toch in ieder geval wat inspiratie aldaar heeft opgepikt. Die tonearm lijkt wel erg op de 505 van Micro Seiki.
Het is een heel andere arm maar het lock/unlock hendeltje voor de armhoogteverstelling lijkt wel op de 2 jaar oudere DD-7 / DD-40 geïnspireerd inderdaad. Erg fraai. Verschil is dat je bij deze de hoogte met een sub hendeltje instelt, terwijl de MA-505 een ingebouwde veer heeft die de arm omhoog duwt, zodat je door te van boven te duwen de juiste hoogte instelt en dan weer lockt.

Het belangrijke principiële verschil met de MA-505 is dat deze Trio een statisch gebalanceerde arm is terwijl de MA-505 dynamisch gebalanceerd is met een dunne wolfraamdraad en interne veer. Dat heeft voor- en nadelen. Ik merk bij het instellen en vervolgens nauwkeurig wegen van de naaldkracht op de MA-505 armen telkens dat er een klein beetje "lag" c.q. frictie optreedt, door de wrijving van het veer-wolfraamdraad systeem dat over asjes geleid wordt. Wanneer ik dan de headshell even echt helemaal op en neer duw en nog eens meet dan is de waarde een klein beetje anders en constant(er) bij herhaald meten. Het ligt niet aan de lagers: als ik de wolfraamdraad losmaak en de arm statisch balanceer dan is dit effect weg en de meting wel constant.

Dit sticky effect treedt niet op bij een statisch gebalanceerde arm met goede, schone lagers. Ik weet uit ervaring dat de lagers van de Kenwoods uit deze series uitmuntend zijn, dus dat zal hier wel goed zitten. De lagers van een MA-505 zijn trouwens ook uitstekend.

Verder is het zo dat bij de MA-505 de anti-skating gerealiseerd wordt middels het onder een hoek trekken van diezelfde wolfraamdraad die voor het instellen van de naaldkracht gebruikt wordt. Gevolg is dat AS en VTF instelling invloed op elkaar hebben. Niet erg, maar wel goed om je te realiseren.

De MA-505 is verder een heerlijke en fraaie arm hoor die goed klinkt, vind het een plezier om naar te luisteren. Maar dit type Trio arm van die KP-7070 (en gelijkende als op de KD-650, KP-700(D), KP-800) zeker ook. _/-\o_
nineball schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:17:
[...]

Bij de kringloop stond vanmiddag een troosteloze LX-22 voor 16 euro met… jawel een SH-151.[Afbeelding]
Kijk dat bedoel ik, echt een mazzeltje. Koopje! Headshell omwisselen en het is zoals het hoort. ;)

• ParaDroid2
Duclaasie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:56:
Deze is ook werkelijk een beauty voor nog redelijk geld.
Die ziet er ook mooi uit.. Ben best bereid mijn budget wat op te rekken, ik ga het nog zien.

• Glarioo
  • Laatst online: 12:52
Heeft er iemand ervaring met dit toestel?

https://www.project-audio.com/en/product/flatten-it/

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:24

Nyarlathotep

Crawling Chaos

800 euro voor... een pers :X

Een flinke tijd geleden is er in dit topic ook al het nodige geschreven over experimenten met persen en ovens om platen weer 'vlak' te krijgen. De conclusie was dat het nagenoeg onmogelijk is. Of in ieder geval zonder de groeven van je plaat nadelig te beïnvloeden.

Ik zou echt even wat onafhankelijke reviews opzoeken van dit ding. Maar ik ben sceptisch.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Glarioo
Tja, de ’reviews’ op youtube zijn positief. Zijn ze ook betrouwbaar als je iemand hoort zeggen dat dit toestel ook de geluidskwaliteit verbetert? Zoals deze kerel bv, 12:50 ver in de video.

YouTube: My review of the Pro-ject "Flatten it" Vinylflattener

[ Voor 7% gewijzigd door Glarioo op 04-02-2026 12:43 ]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:24

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Glarioo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:42:
Tja, de ’reviews’ op youtube zijn positief. Zijn ze ook betrouwbaar als je iemand hoort zeggen dat dit toestel ook de geluidskwaliteit verbetert? Zoals deze kerel bv, 12:50 ver in de video.

YouTube: My review of the Pro-ject "Flatten it" Vinylflattener
Als ie nou een voor en na filmpje had van die plaat, en ook even liet zien op de speler...

Maar ergens zegt ie 'The tonearm was going like this', bedoelt ie dus duidelijk dat de tonearm horizontaal heen en weer gaat. Wat zo veel betekent dat je een off centre persing hebt. Wat gaat een flattener daar aan veranderen???

Ik zie een oudere (gepensioneerde?) man met duidelijk (te) veel tijd voor zijn hobby.
Dus neem dit vooral met een dikke korrel zout zou ik zeggen.

Sorry dat ik zo negatief ben, maar ik ben gewoon allergisch voor mensen die bakken geld spenderen aan zogenaamde 'verbeteraars' puur omdat het kan, en ze dan weer van alles kunnen roeptoeteren.
Er sijpelt soms wat 'elfen bij maanlicht' gebeuren dit topic binnen...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Glarioo
Nog een positief review. Toch blijf ik twijfelen over dit toestel.

YouTube: Can the Pro-Ject Flatten It Fix Badly Warped Records? - Full Review

• Glarioo
Nyarlathotep schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:34:
[...]

Ik zie een oudere (gepensioneerde?) man met duidelijk (te) veel tijd voor zijn hobby.
Dus neem dit vooral met een dikke korrel zout zou ik zeggen.
Ik ben ook gepensioneerd :)

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:20

D_V

PjotrStroganov schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:05:
De lokale kringloop had warempel wat leuks in de bakken staan.
[Afbeelding]
Ik vind het tegenwoordig al hoopgevend als ik een album als "Thriller" en "U.K." in de rekken zie staan i.p.v de "warm aanbevolen" lp's.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/69834a684ec92/69834a64706c6-PXL_20260129_133751825.MP.jpg
D_V schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:33:
[...]

Ik vind het tegenwoordig al hoopgevend als ik een album als "Thriller" en "U.K." in de rekken zie staan i.p.v de "warm aanbevolen" lp's.

[Afbeelding]
En dit is een hele fijne kringloop waar je nu bent... Dat is Allerhande In Panningen als ik het goed zie... En ja, daar tref regelmatiger goede LP's aan, naast het standaard broddel spul zoals warm aanbevolen... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 04-02-2026 14:40 ]

• D_V

D_V

rcor schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:39:
[...]

En dit is een hele fijne kringloop waar je nu bent... Dat is Allerhande In Panningen als ik het goed zie... En ja, daar tref regelmatiger goede LP's aan, naast het standaard broddel spul zoals warm aanbevolen... ;)
Hah, ja, ik dacht meteen aan jou, dat je 'm wel zou herkennen. ;)

Panningen is inderdaad wel ok, ik kom er helaas ook niet zo vaak. Was laatst nog bij jou in de buurt bij de 2switch in Venray maar dat is een beetje hit-and-miss. Soms staan er leuke lp's of cd's en vaak ook helemaal niks.

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:07
rcor schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:39:
[...]

Ik heb ook 3 'Warm aanbevolen' LP's, uit de beginjaren :+
Het leuke daarvan is, die heb ik (of mijn ouders) nog nieuw gekregen bij aankopen. :)

• D_V

D_V

De schitterende platenafdeling bij kringloopwinkel "Opa Jos" in Blerick.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/69836c2c99b4a/69836c2c76905-PXL_20260204_142626071.jpg

Waar ik eindelijk mijn verzameling Beierse dorpsmuziekanten compleet kon maken. _O-

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/69836c41deca2/69836c408c9ca-PXL_20260204_142651189.jpg

En dan door naar kringloopwinkel "Het Goed" in Venlo, waar dit mij begroette:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/69836cadc2fbf/69836cad9fbd8-PXL_20260204_151606637.jpg

• nineball
Deze laatst in de kringloop…

Sorry geen vinyl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dRwZ_SUHU1DbKe94ZYiUam-KLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPu8zHXXyN9q2sW9M9J7NMis.jpg?f=fotoalbum_large

Dit wel…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRbd9WvCYGKpqDW56cF2C0F4huQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwnZPMwtzRK300QBOHiMrD9d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door nineball op 04-02-2026 17:55 ]

D_V schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:00:

[Afbeelding]

Waar ik eindelijk mijn verzameling Beierse dorpsmuziekanten compleet kon maken. _O-

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Opa Jos en Het Goed ken ik ook heel goed... Vorig jaar bij Opa Jos nog een mooie Philips buizenradio gescoord voor de vintage collectie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3U6hFVJXZZ2ofTJxrA_guHvfDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGVlbx3dtK4n3kGTiJMMMyoW.jpg?f=fotoalbum_large

Maar voor LP's moet je er niet wezen... Idem voor Het Goed, ook daar weinig mooie LP's... Ook daar dan weer andere leuke spullen gevonden, zoals een goede actieve binnen antenne voor mijn Philips 22RH720 receiver...

@D_V Kom je ook wel eens in Velden bij Stichting Kringloop Totaal die vroeger ook in Venray zat? Ook daar zijn de LP's om te huilen... ;) Hoewel ik er ooit in Venray voor de fun deze discofoon stereo test LP heb meegenomen die ooit gekocht was bij de V&D:
Afbeeldingslocatie: https://i.discogs.com/b-I5XfK26kCFwZPvPWWXuM2DDn0cfK30naCOjCnkmsk/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTQzODUx/NTItMTc0NTU4NTcz/Ny05MjU3LmpwZWc.jpeg

Over één ding zul je het wel met mij eens zijn: de CD afdeling bij 2Switch in Venray is velen malen mooier dan hun Vinyl afdeling...

Gelukkig spreek ik de man die de LP bakken daar vult regelmatig en heb ik soms als ik op het juiste moment daar ben het voorrecht om even door de LP's die de bakken in gaan te bladeren (idem voor de CD's) voor ze er daadwerkelijk in gaan (dat heeft mij wel eens wat mooi's opgeleverd zonder dat een ander de kans kreeg om 'm voor mijn neus weg te kapen)...

Tjah, dan kun je soms mazzel hebben, maar het is dan wel meer geluk dan wat anders als het om het vinyl gaat (bij CD's heb ik daar veel meer mazzel)...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 05-02-2026 06:51 ]

• baamd
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-02 20:20
Toch even advies vragen…
Ik heb sinds een jaartje een eerste platenspeler. Een thorens td-160, met ortofon f-15e element (met bij aanschaf nieuwe naald). Het upgradevirus begint toe te slaan.
Wat ik tov digitale muziek uniek vindt aan lp geluid is dat trillend metaal ook echt overkomt als trillend metaal (ik speel gitaar, en het in trilling brengen van een stalen gitaarsnaar klinkt veel realistischer dan digitaal). De soundstage is best aardig, al wisselt dat ook per opname logischerwijs. Waar zijn er tekortkomingen: het hoog is wat gedempt, en het laag mist detaillering.
Overige apparatuur in de keten:
- Voorversterker: rega fono mini a2d
- Versterker: denon avr x2300w
- Luidsprekers: q-acoustics 3050i

Ik zoek een andere cartridge, met een nog mooiere soundstage, instrumentspreiding, wat betere detaillering in het laag, en uitbreiding van treble, zonder dat dit gaat overheersen. Niet analytisch, maar levendig, mag wat dynamisch (ook niet tè, dat het luistermoeheid geeft). Hoeft ook je perfect in weergave te zijn, maar wel prettig.

Wat zijn goede keuzes bij deze speler, toonarm, voorversterker? Bij audio technici lees ik verhalen over te hoge capaciteit, waardoor ze teveel treble geven. De rega is niet instelbaar.
Ik overweeg:
- Nagaoka mp110 of mp150
- Goldring e4
- Ortofon 2m blue
- AT vm95ml of vm540ml

Waarbij ik wat meer neig naar een van de bovenste 2, en de vm540ml. Iemand ervaringen met deze cartridges? Wat zou een goede optie zijn bij mijn voorkeur? Zijn er nog andere aanraders?

Dank voor het meedenken.

• D_V

D_V

Voor de liefhebbers en de haters, de releases voor Record Store Day 2026 (18 april a.s.)

https://recordstoreday.com/SpecialReleases

Ik ga denk ik wel de A-ha (voor het eerst op vinyl) en Frankie goes to Hollywood LP's halen.

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:06
baamd schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:30:
Toch even advies vragen…
Ik heb sinds een jaartje een eerste platenspeler. Een thorens td-160, met ortofon f-15e element (met bij aanschaf nieuwe naald). Het upgradevirus begint toe te slaan.
Wat ik tov digitale muziek uniek vindt aan lp geluid is dat trillend metaal ook echt overkomt als trillend metaal (ik speel gitaar, en het in trilling brengen van een stalen gitaarsnaar klinkt veel realistischer dan digitaal). De soundstage is best aardig, al wisselt dat ook per opname logischerwijs. Waar zijn er tekortkomingen: het hoog is wat gedempt, en het laag mist detaillering.

Ik zoek een andere cartridge, met een nog mooiere soundstage, instrumentspreiding, wat betere detaillering in het laag, en uitbreiding van treble, zonder dat dit gaat overheersen. Niet analytisch, maar levendig, mag wat dynamisch (ook niet tè, dat het luistermoeheid geeft). Hoeft ook je perfect in weergave te zijn, maar wel prettig.

Wat zijn goede keuzes bij deze speler, toonarm, voorversterker? Bij audio technici lees ik verhalen over te hoge capaciteit, waardoor ze teveel treble geven. De rega is niet instelbaar.
Ik overweeg:
- Nagaoka mp110 of mp150
- Goldring e4
- Ortofon 2m blue
- AT vm95ml of vm540ml

Waarbij ik wat meer neig naar een van de bovenste 2, en de vm540ml. Iemand ervaringen met deze cartridges? Wat zou een goede optie zijn bij mijn voorkeur? Zijn er nog andere aanraders?

Dank voor het meedenken.
Dat had ik ook altijd met vinyl, maar met mijn huidige Denon PMA1700 ne en de Marantz CD6007 merk ik dat ook bij de CD op, het enige verschil tussen vinyl en CD is de dynamiek van de Cd weergave, krachtiger dan vinyl maar net zo natuurlijk klinkend. En in het verleden ook op gitaar gespeeld en bij een maat vele soorten gitaren beluisterd en het natrillen hoor ik op CD op een even natuurlijke klank evenzo met andere muziekinstrumenten.

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:41

Toshirou

Vinyl Surfer

Dit jaar wordt een goed jaar met interessante RSD releases.
Voor mij in ieder geval springen de volgende eruit:

• Abby Lincoln - That's Him!

• AIR Moon Safari - The Athens Concert

• Charles Tolliver - Right now and then

• Joe Henderson - Consonance: Live at the Jazz Showcase

• Bruno Mars - Collaborations

De drie dikgedrukte titels zijn zeker, de andere twee leuk om mee te nemen. Al is die Joe Henderson set een twijfelgeval 😅.

Het zal weer druk worden, de 7" Olivia Dean zal weer populair worden. Dus een drukke dag maar wel weer gezellig! 😁.

Ook moet ik zeggen dat de RSD single dit jaar wel voor mij een must-have is. Ilse DeLange is altijd goed, dus dat hebben ze dit jaar goed geregeld.

[ Voor 96% gewijzigd door Toshirou op 06-02-2026 09:42 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

• Flapperbol
De twee LP's van Takanaka zijn wel erg goed. Het is dat ik ze in Japan al opgepikt had maar anders was ik zeker even langsgegaan (Al verwacht ik niet dat de winkels hier in de buurt ze überhaupt zouden bestellen :+ )

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:49
Puur uit nieuwsgierigheid; Weet iemand wat dit voor arm is? Geloof niet dat ik deze ooit eerder gezien heb. (Ik vermoed iets Engels, vooral omdat het er uit ziet als iets wat iemand in een schuurtje in elkaar gebeund heeft)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gt4HG13o4kR7nn25YvJWIoQZv0M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q3qgGhg4aulrBDT5QLbSlD1J.png?f=user_large
Ik heb geen idee, de beste kans om het te weten te komen is wellicht bij de verkoper. Heb je dat gevraagd? ;)

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:21

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

D_V schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 05:15:
Voor de liefhebbers en de haters, de releases voor Record Store Day 2026 (18 april a.s.)

https://recordstoreday.com/SpecialReleases

Ik ga denk ik wel de A-ha (voor het eerst op vinyl) en Frankie goes to Hollywood LP's halen.
De NL lijst voor het jaarlijkse FOMO feest is er ook.

Pater Moeskroen - Roodkapje (nm)
Hans de Booij - Annabel (VG+)
Tip : zoek de originele op op discogs, goedkoper en klinken door minder 'loudness' vaak beter. Zo heb ik even aan me moeder vragen ook :+ de Black Friday uitgave stond laatst nog steeds bij Ridddim.

Rene Karst, Toppertje (!) en nog enkele andere. Ook een K3 en een kinderen voor kinderen.

Zal dit jaar op animecon zijn (broodfabriek rijswijk) dus heb misschien de week erna nog geluk. Veel missen door de met name dure single prijzen zal ik niet.

Er zijn genoeg jaren 90" eurodance nummers die schreeuwen om een overpriced heruitgave. Maar wel weer Elvis 9001st uitgave , rolling stones etc.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• D_V

D_V

HanG-BuiK-ZwijN schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:07:
[...]
Er zijn genoeg jaren 90" eurodance nummers die schreeuwen om een overpriced heruitgave. Maar wel weer Elvis 9001st uitgave , rolling stones etc.
Die Stones release is wel van de grootste treurigheid en cashgrab mogelijk. :D

3 inch singeltjes en een speciale platenspeler om dat formaat af te spelen.

Afbeeldingslocatie: https://variety.com/wp-content/uploads/2026/02/stones-418467310854-800.webp

Het is gelukkig wel een Crosley, dus kwaliteit. d:)b

Crosley Radio Launches Rolling Stones RSD3 Mini Turntable For Record Store Day 2026
Despite its size, the RSD3 Mini Turntable is engineered with serious listening in mind. It features a pre-mounted Audio-Technica cartridge, adjustable pitch control and a supported platter. A built-in speaker allows for immediate playback, while Bluetooth connectivity enables pairing with external speakers for expanded sound. Power options include micro-USB or four AA batteries, reinforcing its portability. Additional features such as a dust cover, headphone jack and adapters for large-hole records ensure the unit functions as a genuine turntable rather than a novelty item.

[ Voor 33% gewijzigd door D_V op 05-02-2026 15:39 ]

• D_V

D_V

rcor schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:58:
[...]

@D_V Kom je ook wel eens in Velden bij Stichting Kringloop Totaal die vroeger ook in Venray zat? Ook daar zijn de LP's om te huilen... ;)

Over één ding zul je het wel met mij eens zijn: de CD afdeling bij 2Switch in Venray is velen malen mooier dan hun Vinyl afdeling...

Gelukkig spreek ik de man die de LP bakken daar vult regelmatig en heb ik soms als ik op het juiste moment daar ben het voorrecht om even door de LP's die de bakken in gaan te bladeren (idem voor de CD's) voor ze er daadwerkelijk in gaan (dat heeft mij wel eens wat mooi's opgeleverd zonder dat een ander de kans kreeg om 'm voor mijn neus weg te kapen)...

Tjah, dan kun je soms mazzel hebben, maar het is dan wel meer geluk dan wat anders als het om het vinyl gaat (bij CD's heb ik daar veel meer mazzel)...
In Velden ben ik vorig jaar geweest, was er stervenskoud binnen en ze hadden inderdaad de "usual suspects" aan platen staan. De winkel was toen geloof ik nog niet zo lang open, was nog vrij leeg.

2Switch heeft inderdaad betere cd's dan lp's over het algemeen maar ook niet zo'n hele grote selectie cd's toch? Je moet inderdaad net toevallig op het juiste moment komen.
Kom je weleens bij die kringloop richting het station (de Pilaar of zoiets?)

• Pavv
Ik heb altijd geleerd dat er in goede (2e hands) platenzaken altijd wordt gezorgd dat het zó wordt neer gezet dat in Ider geval de voorste (dus zichtbare) platen, de betere, goedlopende titels moeten zijn om zo klanten naar het schap te lokken.

Áls ze dat hier ook gedaan hebben dan weet ik genoeg en hoef ik niet aan deze bakken met treurigheid te beginnen. Ik schat de kans dat je hier iets knaps uit weet te trekken dan ook héél klein in. Allemaal milieustraat-titels.

• Duclaasie
baamd schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:30:
Toch even advies vragen…

Ik overweeg:
- Nagaoka mp110 of mp150
- Goldring e4
- Ortofon 2m blue
- AT vm95ml of vm540ml

Dank voor het meedenken.
Welke arm heeft je TD-160? En zitten de originele kabels er nog aan? De bedrading is bij een TD-160 heel veel op te winnen, ondermeer met het scheiden van de massa draad. Daarnaast kun je dan meteen bekabeling met lage capaciteit pakken, waarmee die minder beperkt bent qua elementen.

Daarnaast is je phono als ik het goed zie een exemplaar met digitale uitgang. Er zitten dus allerlei componenten in waar je helemaal geen gebruik van maakt, maar die de kostprijs wel opsturen. Dat er daardoor op alle aspecten is bezuinigd is dus evident. Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen dat je op dat vlak op dit moment misschien wel meer kan winnen dan met een element.

• Charly
Cap schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:00:
Ik heb geen idee, de beste kans om het te weten te komen is wellicht bij de verkoper. Heb je dat gevraagd? ;)
Ik dacht hier zijn er misschien ook wel mensen die het gewoon weten (of een leuke puzzel vinden)... En aangezien ik 0 interesse heb om die speler te kopen voelt de verkoper vragen toch een beetje als "lastig zijn" (slaat nergens op, weet ik. maar aard van het beestje en zo)

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:11
Blijkbaar hebben ze bij onze kringloop laatst een behoorlijke collectie binnen gekregen van een verzamelaar met smaak. Ik vermoed dat ze deze mondjesmaat tussen het bestaande aanbod stoppen. Een collega van mij kwam thuis met o.a. Wish You Were Here. Die middag heb ik Neil Youngs Harvest tussen de klassieke albums weg gevist. Milk and Honey van Lennon en Ono die ze pontificaal tentoongesteld hadden, heb ik maar laten staan.

Jammer ook dat de platenman sommige albums wel op waarde weet te schatten. A Night at the Opera stond laatst voor 30 euro aangeboden.
D_V schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou m’n James Last collectie moeten zien!

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Charly schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:01:
[...]

Ik dacht hier zijn er misschien ook wel mensen die het gewoon weten (of een leuke puzzel vinden)... En aangezien ik 0 interesse heb om die speler te kopen voelt de verkoper vragen toch een beetje als "lastig zijn" (slaat nergens op, weet ik. maar aard van het beestje en zo)
De verkoper wist het ook niet maar hij wist op een of andere manier dit uit ChatGPT te peuren (mij lukte 't niet):

Nytech / Exposure (N/E) toonarm uit eind jaren '70 / begin '80.
Dat waren zustermerken in de Britse hifi-scene (zelfde stal als o.a. vroege Naim- invloeden).
Ze hebben in kleine aantallen ook een toonarm onder N/E-logo uitgebracht, vaak geleverd met LP12's door dealers die alles 'Brits' wilden houden.

M.a.w. je vermoeden was correct, Brits en hoog 'doe het zelf gehalte' door de kleine oplage. Als we ChatGPT mogen geloven. :)
---------------------
Follow-up: ik heb zelf Nytech / Exposure arm nog een keer door ChatGPT gegooid incl foto's, maar ChatGPT brabbelt toch een boel onzin uit over tegenstrijdige zaken, Nytech / Exposure, dan weer Nytech / Electronics want nee hoor, Exposure heeft nooit armen gemaat! Dan weer, neen echt geen Nytech! Het is New Era!, dan weer nee zeker geen New Era! Toch Nytech!, compleet met een niet bestaand arm type CPA-402 (dat is namelijk ene power amp) met allerlei eigenschappen er aan toegewezen en een matching met geschikte elementen...

Dit alles met een grote quasi-zelfverzekerdheid die een AI bot zo kenmerkt. Met andere woorden, zonder enige terughoudenheid wordt je de grootste onzin op de mouw gespeld. Dus always double-double check... :P

[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 05-02-2026 21:47 ]

• Duclaasie
Charly schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:01:
[...]

Staat hij op MP?
D_V schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:44:
[...]

In Velden ben ik vorig jaar geweest, was er stervenskoud binnen en ze hadden inderdaad de "usual suspects" aan platen staan. De winkel was toen geloof ik nog niet zo lang open, was nog vrij leeg.

2Switch heeft inderdaad betere cd's dan lp's over het algemeen maar ook niet zo'n hele grote selectie cd's toch? Je moet inderdaad net toevallig op het juiste moment komen.
Kom je weleens bij die kringloop richting het station (de Pilaar of zoiets?)
Kringloop winkel De Pilaar? Nee, daar kom ik niet... Wel in het centrum bij Used Products, veelal omdat ik dan toch bij Sounds een kijkje ga nemen om de hoek...

Ken jij kringloop winkel de Boeren Dans? Daar ben ik ooit wel eens binnen geweest in Venlo/ Blerick en aldaar meteen een labvoeding gescoord met meerdere uitgangen die je een eigen voltage kan geven!

Pavv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:08:
[...]

Ik heb altijd geleerd dat er in goede (2e hands) platenzaken altijd wordt gezorgd dat het zó wordt neer gezet dat in Ider geval de voorste (dus zichtbare) platen, de betere, goedlopende titels moeten zijn om zo klanten naar het schap te lokken.

Áls ze dat hier ook gedaan hebben dan weet ik genoeg en hoef ik niet aan deze bakken met treurigheid te beginnen. Ik schat de kans dat je hier iets knaps uit weet te trekken dan ook héél klein in. Allemaal milieustraat-titels.
Toch kun je hier verrast worden hoor! Ik heb er ooit o.a. het album 52nd street van Billy Joel in de wrap gevonden... Bleek een persing uit een bepaald land te zijn waarbij de kwaliteit ter discussie kwam te staan hier en die we vergeleken hebben met een andere persing...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Verder zag ik als Rowwen Hèze liefhebber een leuke gimmick uitkomen als RSD uitgave:
https://recordstoreday.nl/albums/y-sus-amigos/
Afbeeldingslocatie: https://recordstoreday.nl/wp-content/uploads/2026/02/rowenheze_cover_rsd2026.jpg
Deze uitgave komt met muziek waarbij Rowwen Hèze samen werkte met andere artiesten zoals Los Lobos, de vorig jaar overleden Flaco Jimenez en Karin Bloemen...

Al deze nummers ken ik al van CD-singletjes of zelfs hele video registraties die op de twee video banden staan die ik van deze band heb... Die moet ik dus echt hebben als liefhebber! Verder moet ik de lijst nog doornemen, maar deze kreeg ik via Riddim Recordstore alvast aangeboden als aankondiging, want ze dachten dat wel eens een van mijn favorieten zou kunnen zijn...

Tjah en dan is er nog een cassette release van DeWolff, mogelijk dat ik die ook ga halen...

En deze is wel heel fout:
https://recordstoreday.nl/albums/toppertje/
Zo fout dat ik hem wellicht ook ga kopen als ik 'm kan aankomen...

Ik ga de NL-lijst op de NL-site van recordstore day nog eens goed doornemen en een lijstje maken... ;)

• D_V

D_V

rcor schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:01:
[...]

Kringloop winkel De Pilaar? Nee, daar kom ik niet... Wel in het centrum bij Used Products, veelal omdat ik dan toch bij Sounds een kijkje ga nemen om de hoek...

Ken jij kringloop winkel de Boeren Dans? Daar ben ik ooit wel eens binnen geweest in Venlo/ Blerick en aldaar meteen een labvoeding gescoord met meerdere uitgangen die je een eigen voltage kan geven!
Ik bedoelde eigenlijk "de Pilaar" kringloopwinkel bij het station in Venray/Oostrum. Ik zag op de kaart van kringloopwinkels dat er daar blijkbaar ook een ligt. Ben er zelf nog nooit geweest, vandaar.
:)

Boerendans kom ik wel vaker ja. Daar heb ik al vaker iets interessants gevonden. De laatste tijd helaas niet meer zo. In coronatijd had hij wel vaker vinyl/cd-collecties in de winkel staan, nu nog maar zelden.
D_V schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 02:45:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk "de Pilaar" kringloopwinkel bij het station in Venray/Oostrum. Ik zag op de kaart van kringloopwinkels dat er daar blijkbaar ook een ligt. Ben er zelf nog nooit geweest, vandaar.
:)

Boerendans kom ik wel vaker ja. Daar heb ik al vaker iets interessants gevonden. De laatste tijd helaas niet meer zo. In coronatijd had hij wel vaker vinyl/cd-collecties in de winkel staan, nu nog maar zelden.
Oh die bedoelde je, ja die kringloop winkel ken ik ook... Kom er niet zo vaak is maar een kleine kringloop winkel met meestal niet zo interessante dingen... LP's zijn daar zover ik mij kan herinneren niet te vinden... Het enige wat ik daar ooit gekocht heb is een Sony TC-WE745 dubbel cassettedeck welke op mijn werk bij de werkkamer audio set nog steeds zijn ding doet en dat voor maar 5 euro! Duur zijn ze daar in ieder geval niet...

Er heeft zelfs een kringloopwinkel gezeten in een oude basisschool pand (mijn oude basisschool De Essel/ Focus in het pand aan de Pastoor van de Gaetstraat)... Hoe die ook alweer heette ben ik effe kwijt, maar daar kwam ik sowieso nooit meer na mijn 1ste bezoek: te weinig gevarieerd aanbod...

Kom je wel eens bij de Winkel van Sinkel in het Centrum? Daar staat soms qua apparatuur soms nog wel eens wat interessant... Qua LP's is het daar ook helaas vaak om te huilen... ;)

• Charly
Ja, als je op LP12 zoekt vindt je hem wel. Maar Cap heeft het blijkbaar al gecheckt met de verkoper. :P
Cap schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:13:
[...]

M.a.w. je vermoeden was correct, Brits en hoog 'doe het zelf gehalte' door de kleine oplage. Als we ChatGPT mogen geloven. :)
---------------------
Follow-up: ik heb zelf Nytech / Exposure arm nog een keer door ChatGPT gegooid incl foto's, maar ChatGPT brabbelt toch een boel onzin uit over tegenstrijdige zaken, Nytech / Exposure, dan weer Nytech / Electronics want nee hoor, Exposure heeft nooit armen gemaat! Dan weer, neen echt geen Nytech! Het is New Era!, dan weer nee zeker geen New Era! Toch Nytech!, compleet met een niet bestaand arm type CPA-402 (dat is namelijk ene power amp) met allerlei eigenschappen er aan toegewezen en een matching met geschikte elementen...
...
Exposure doet heel vaag een belletje rinkelen, maar de Nytech en New Era zegt me helemaal niks. Er werd wat af geknutseld in die engelse schuurtjes :henk

[ Voor 65% gewijzigd door Charly op 06-02-2026 09:39 ]

• D_V

D_V

rcor schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:15:
[...]

Kom je wel eens bij de Winkel van Sinkel in het Centrum? Daar staat soms qua apparatuur soms nog wel eens wat interessant... Qua LP's is het daar ook helaas vaak om te huilen... ;)
Ja, in coronatijd heb ik er weleens goede cd's kunnen vinden maar inderdaad geen vinyl, maarja, qua vinyl ben je al een paar uur kwijt in Riddim en Mien eige kroam.

Ik zie net tussen de releases op de Nederlandse site voor RSD 2026 ook het briljante "Technofax" staan! :D

[ Voor 8% gewijzigd door D_V op 06-02-2026 14:33 ]

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:47

StrongArmLance

Endless flow

Flapperbol schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:58:
De twee LP's van Takanaka zijn wel erg goed. Het is dat ik ze in Japan al opgepikt had maar anders was ik zeker even langsgegaan (Al verwacht ik niet dat de winkels hier in de buurt ze überhaupt zouden bestellen :+ )
Ik heb rainbow goblins laatst in de platenzaak gekocht en geniet toch met volle teugen.

• HanG-BuiK-ZwijN

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Voor eventueel Japanse uitgaves van vinyl gebruik ik altijd cdjapan.co.jp, je ziet bij bestellen de dure verzendmethodes en je kunt de importbelasting vooruit betalen , dus geen extra kosten over verzendkosten en inklaring. click

Bijzonder betrouwbaar en zeer goed verpakt. Tegenwoordig bieden ze zich ook aan als tussenpersoon voor enkele grote JP marktplaatsen, zelf geen ervaring mee, wel bij de eerder gelinkte LP als 'proxy item'.

zwijntje gaat verder ragen dat ik deze misgelopen ben :X

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

HanG-BuiK-ZwijN schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 00:34:
Voor eventueel Japanse uitgaves van vinyl gebruik ik altijd cdjapan.co.jp, je ziet bij bestellen de dure verzendmethodes en je kunt de importbelasting vooruit betalen , dus geen extra kosten over verzendkosten en inklaring. click
Er wordt wel belasting (BTW) betaald over de verzendkosten, dit is namelijk verplicht en staat zo omschreven in de EU regels (IOSS). Dus het is altijd (productprijs + verzendkosten) * 1.21.

Waarschijnlijk is deze regel zo opgesteld omdat dit constructies voorkomt met een zogenaamd extreem lage productprijs + hele hoge verzendkosten, om zo de belasting te ontlopen. En het spekt natuurlijk lekker de belastingkas, en ontmoedigt direct importeren van spullen buiten de tussenhandel om, iets wat de EU natuurlijk een doorn in het oog is.

Maar inderdaad bespaar je wel de inklaringskosten en gedoe van het al dan niet sturen van een notificatie via mail / post door PostNL, wat helaas in het geval van NIET kan resulteren in een retourpakket zonder dat je op de hoogte bent gesteld, waar PostNL dan geen verantwoording voor neemt. Ask me how I know. :+

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 07-02-2026 17:35 ]

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:41

Toshirou

Vinyl Surfer

HanG-BuiK-ZwijN schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 00:34:

Bijzonder betrouwbaar en zeer goed verpakt. Tegenwoordig bieden ze zich ook aan als tussenpersoon voor enkele grote JP marktplaatsen, zelf geen ervaring mee, wel bij de eerder gelinkte LP als 'proxy item'.

zwijntje gaat verder ragen dat ik deze misgelopen ben :X
Wel jammer inderdaad. Dat is heel goed album. Was dit niet uit haar tijd dat ze net echt was doorgebroken?

Ik wist niet eens dat deze op lp beschikbaar was?

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

• HanG-BuiK-ZwijN

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Toshirou schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:58:
[...]

Wel jammer inderdaad. Dat is heel goed album. Was dit niet uit haar tijd dat ze net echt was doorgebroken?

Ik wist niet eens dat deze op lp beschikbaar was?
ik ook niet anders was het een instant buy geweest. Hoewel ze nu een stuk ouder is (en moeder) was eternal blaze wel haar grote doorbraaknummer. hier is een goedmakertje ;)

er is wel een heruitgave van de studio ghibli singles (heb zelf de eerste) en bij riddim zwerven nog wel eens JP Ghibli spundtracks.

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Iemand ervaring met de Pro-Ject Debut RecordMaster II? Kom van de Lenco L175 en ben benieuwd of dit een goede upgrade is.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

D_V schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:33:
[...]

Ja, in coronatijd heb ik er weleens goede cd's kunnen vinden maar inderdaad geen vinyl, maarja, qua vinyl ben je al een paar uur kwijt in Riddim en Mien eige kroam.

Ik zie net tussen de releases op de Nederlandse site voor RSD 2026 ook het briljante "Technofax" staan! :D

[YouTube: Jiskefet - TechnoFax - Bunte Illustrierte]
Als je je een paar uur wilt verliezen, ga eens naar https://www.kayvinyl.nl/ Heerlijk struinen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

deathmonkey schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:29:
Iemand ervaring met de Pro-Ject Debut RecordMaster II? Kom van de Lenco L175 en ben benieuwd of dit een goede upgrade is.
Wat verwacht je van de upgrade, in welk opzicht verwacht je verbetering?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:03

franssie

Save the albatross

@deathmonkey Beide hebben een USB uitgang valt mij op. Is dat een must?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Cap schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:29:
[...]

Wat verwacht je van de upgrade, in welk opzicht verwacht je verbetering?
franssie schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:02:
@deathmonkey Beide hebben een USB uitgang valt mij op. Is dat een must?
Directe aanleiding is dat mn katten de stylus van de lenco slopen, omdat er geen stofkap opzit (al 4 in een jaar, dus dat tikt snel op). Design van deze vond ik aantrekkelijk en van wat ik er van kon vinden lijkt de kwaliteit wel goed. Heb daarnaast pas een upgrade gedaan aan mn geluidssysteem van standaard home-cinema naar een 5.1.2 opstelling met voornamelijk Klipsch.

USB is geen must, sterker nog dat gebruik ik nooit. Zit er toevallig op. Hou wel van het design van de Pro-ject.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:15
Nu we dat weten kun je ook naar andere spelers kijken, deze is blijkbaar alleen nog bij thomann te koop en als ook 78 toeren geen must is zou ik gewoon eens naar een hifi-zaak in de buurt gaan om je wensen kenbaar te maken, in die prijsrange is er genoeg te koop.
Zie bijvoorbeeld hier
https://iear.nl/audio-en-...=&pa_1322%5B%5D=pav_33757

• D_V

D_V

The Eagle schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:16:
[...]

Als je je een paar uur wilt verliezen, ga eens naar https://www.kayvinyl.nl/ Heerlijk struinen :)
Daar ben ik inderdaad nog nooit geweest. Ik heb zelf het geluk dat ik een paar honderd meter van Sounds hier in Venlo woon. Waarschijnlijk wel één van de allerbeste platenzaken van Nederland.

https://www.sounds-venlo.nl/sounds-venlo/
D_V schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:29:
[...]

Daar ben ik inderdaad nog nooit geweest. Ik heb zelf het geluk dat ik een paar honderd meter van Sounds hier in Venlo woon. Waarschijnlijk wel één van de allerbeste platenzaken van Nederland.

https://www.sounds-venlo.nl/sounds-venlo/
Vergeet Music Machine in Sittard niet, die zijn keiner, maar ook zij staan hoog aangeschreven...

deathmonkey schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:52:
[...]

[...]

Directe aanleiding is dat mn katten de stylus van de lenco slopen, omdat er geen stofkap opzit (al 4 in een jaar, dus dat tikt snel op). Design van deze vond ik aantrekkelijk en van wat ik er van kon vinden lijkt de kwaliteit wel goed. Heb daarnaast pas een upgrade gedaan aan mn geluidssysteem van standaard home-cinema naar een 5.1.2 opstelling met voornamelijk Klipsch.

USB is geen must, sterker nog dat gebruik ik nooit. Zit er toevallig op. Hou wel van het design van de Pro-ject.
Dan voldoet eigenlijk alles met een kap. Je hebt dus wat dat betreft zat keuze. Ik vind het lastig te zeggen of die Pro-ject (geluids-)technisch nou echt een verbetering is tov je Lenco. Maar als je de Pro-ject Debut mooi vind, dan koop je lekker die. :)

Let wel op dat het een snaaraangedreven model is itt de direct drive die je nu hebt. Dus dat is een ander type aandrijving die misschien iets gevoeliger is, en betekent af en toe het snaartje verwisselen voor een nieuwe om de snelheid een beetje in de buurt van hoe het hoort te houden. Want erg precies op snelheid lopen deze Pro-jects niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 12-02-2026 17:20 ]

• nineball
De Sony PS-LX7 die ik laatst vond in de kringloop heeft me ruim een week van de straat gehouden. Hij werkte niet of nauwelijks en ik dacht dat een nieuw snaartje het wel zou oplossen. Nou mooi niet. Er begon wel iets te draaien maar niet van harte. Dus het mechaniek uit elkaar en schoonmaken/smeren. Aan de cam gear zit nog een beweegbaar ' handje' dat de arm meepakt, en dat handje is verend gemaakt door een stukje plastic zo dun te maken dat het als veertje dient, en dus geknapt was. Met wat superglue en baksoda weer goed gekregen. Maar nog steeds kreeg het motortje de cam gear niet goed in de rondte. Volgende stap was het verwijderen van de hendel die de audio mute bij het bewegen van de arm, dat hendeltje ging ook niet al te soepel. En een beetje nutteloze feature dus weg met dat hendeltje.

En voorwaar, er kwam leven in de brouwerij. Maar de startcyclus werd onderbroken op een manier die leek op een electronisch probleem, niet mechanisch. En het quartz lock lampje brandde niet voluit, maar flikkerde een beetje. Na enig piekeren bedacht ik dat die twee dingen wel eens gerelateerd konden zijn. Ik heb geen service manual, wel van de PS-LX5 maar probeer daar maar eens uit te komen met gain en offset potjes die je dan met een scope moet verbinden met een batterijtje en een variabele weerstand. Geen doen.
Voedingsspanning was goed, 10 volt, en het cassettedeck kopje bij het plateau gaf ook de juiste spanning af.
Maar er zitten ook speed speed potjes op de print, eentje voor 33 en eentje voor 45. Dus eerst maar eens voorzichtig aan de 45 gedraaid en verdraaid, quartz lock was opeens stabiel (ook voor 33) en hij loopt nu braaf door alle start en stop cycli heen.

Wat een bizar gecompliceerd ding, als je een Thorens of zo gewend bent zit je volkomen flabbergasted naar de gigantische hoeveelheid printplaten te kijken, het ding zit echt helemaal ramvol.

Hij moet nog een keer open want ik zag uit mijn ooghoek nog ergens een RIFA rookbom zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3axl5CBBxXY4UC1cj_UiXqYZ1Cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nimjyZVdyY5AuivNUIhTypbu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door nineball op 13-02-2026 11:23 ]

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:12
nineball schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:11:
De Sony PS-LX7 die ik laatst vond in de kringloop heeft me ruim een week van de straat gehouden. Hij werkte niet of nauwelijks en ik dacht dat een nieuw snaartje het wel zou oplossen. Nou mooi niet. Er begon wel iets te draaien maar niet van harte. Dus het mechaniek uit elkaar en schoonmaken/smeren. Aan de cam gear zit nog een beweegbaar ' handje' dat de arm meepakt, en dat handje is verend gemaakt door een stukje plastic zo dun te maken dat het als veertje dient, en dus geknapt was. Met wat superglue en baksoda weer goed gekregen. Maar nog steeds kreeg het motortje de cam gear niet goed in de rondte. Volgende stap was het verwijderen van de hendel die de audio mute bij het bewegen van de arm, dat hendeltje ging ook niet al te soepel. En een beetje nutteloze feature dus weg met dat hendeltje.

En voorwaar, er kwam leven in de brouwerij. Maar de startcyclus werd onderbroken op een manier die leek op een electronisch probleem, niet mechanisch. En het quartz lock lampje brandde niet voluit, maar flikkerde een beetje. Na enig piekeren bedacht ik dat die twee dingen wel eens gerelateerd konden zijn. Ik heb geen service manual, wel van de PS-LX5 maar probeer daar maar eens uit te komen met gain en offset potjes die je dan met een scope moet verbinden met een batterijtje en een variabele weerstand. Geen doen.
Voedingsspanning was goed, 10 volt, en het cassettedeck kopje bij het plateau gaf ook de juiste spanning af.
Maar er zitten ook speed speed potjes op de print, eentje voor 33 en eentje voor 45. Dus eerst maar eens voorzichtig aan de 45 gedraaid en verdraaid, quartz lock was opeens stabiel (ook voor 33) en hij loopt nu braaf door alle start en stop cycli heen.

Wat een bizar gecompliceerd ding, als je een Thorens of zo gewend bent zit je volkomen flabbergasted naar de gigantische hoeveelheid printplaten te kijken, het ding zit echt helemaal ramvol.

Hij moet nog een keer open want ik zag uit mijn ooghoek nog ergens een RIFA rookbom zitten.

[Afbeelding]
Leuke hobby he :) , Maar persoonlijk hou ik het zelf het liefste bij de dual platenspelers en die hebben ook van die hele leuke RIFA bommetjes.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:12
Mijn laatste project was een dual 626.
Persoonlijk denk ik een onderschatte platenspeler die als hij met liefde behandeld is, weer jaren mee gaat.
Plofbommetje op de foto is uiteraard vervangen, als de andere

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzPew-k0R_XaSUdvheJ4tQ2-iI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWPL855cxCfl5Pln8mZCzN40.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7_Z5Yh3VaTM7IZdm_VCZiJ_ghI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wF3uFTukexrCsB5ccJThpnu5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3RTUgAHAl9TE5MfbkyrvIgAnRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwyDEblDGm0oOnEUVmGelZlg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8j28bhHNPuLZdz9WX2dQkaesDVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkMFMRGuRuZrSJNldLGuQ9GT.jpg?f=fotoalbum_large

• nineball
Mezelf getrakteerd op een mooie Trio (Kenwood) kp-7070. Japanse versie van de 650. Prachtige plint, mooie arm, volledig handmatig en groot en zwaar. Doet het perfect met mijn AT vm740ml element. De Technics sl-150 met SME-3009 s2 gaat het veld ruimen. Ook een fijne speler maar ik was al een tijdje aan het loeren voor een mooie Kenwood.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tso9uW0kYvezQ498CeD4NkFvVo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPD4XK9W9dtwOhXBVSHkLMat.jpg?f=fotoalbum_large

• Pavv
stond deze Trio laatst hier in dit topic? Van Marktplaats?

• nineball
Pavv schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:51:
stond deze Trio laatst hier in dit topic? Van Marktplaats?
Klopt!

• D_V

D_V

nineball schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:01:
Mezelf getrakteerd op een mooie Trio (Kenwood) kp-7070. Japanse versie van de 650. Prachtige plint, mooie arm, volledig handmatig en groot en zwaar. Doet het perfect met mijn AT vm740ml element. De Technics sl-150 met SME-3009 s2 gaat het veld ruimen. Ook een fijne speler maar ik was al een tijdje aan het loeren voor een mooie Kenwood.
Mooi! Welkom bij de Kenwood-club! ;)
Pagina: 1 ... 78 79 Laatste