Bij een Philips 22GA212/ 22GA312 hoort een echt Philips element met Philips naald... Er vanuit gaande dat er een Philips element op zit kun je hier een vervangingsnaald bestellen:SomerenV schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:37:
[...]
Thanks, dat ga ik deze week even doornemen en een plan de campagne maken voor de stofkap.
Net even de 212 aangesloten aangezien ik een Din > tulp + ground binnen had gekregen. Het goede nieuws is dat het allemaal goed werkt en dat ie geluid produceert. Het slechte nieuws is dat de naald echt ramgaar isMaar ik had ook niet anders verwacht. Geen idee hoe oud ie is, hoe veel plaatjes er mee gedraaid zijn, hoe hij al dan niet 'mishandeld' is.
Gelukkig heb ik hier wel wat platen liggen waarmee prima getest kunnen worden ondanks een gare naald. Een geluk is nu wel dat ik weet hoe een slechte naald klinkt. Een plaat die ik vanmiddag op m'n F5711 had gedraaid (van Feargal Sharkey) had ik ook even op de 212 gelegd, maar holy shitAlsof je naar zwaar gecomprimeerde audio luistert waarbij het op de limiet lekker schuurt. Maar goed, het werkt allemaal. Daar ben ik al lang blij mee. Die naald wilde ik toch al vervangen, dus dat die kut klinkt boeit me niet.
https://shop.mfbfreaks.co...essoires/pick-up-naalden/
Houd rekening met de MK revisie van je element... Naalden zijn tussen de MKI, MKII en MKIII niet altijd uitwisselbaar...
Mocht je een 22GP400(MKI/ MKII/ MKIII) hebben overweeg dan om de naald van de 22GP401 van dezelfde MK versie te bestellen, die zijn namelijk niet meer conisch, maar elliptisch qua naald vorm wat de weergave ten goede komt en het scheelt in aanschaf prijs niet veel (de body van beiden elementen is identiek, alleen de naaldtip is qua slijping anders)...
Wil je het nog mooier maken voor je ouders: regel bij Thomas Baur van MFB-Freaks of via Marktplaats een 22GP412 (MKI/ MKII enz.) met nieuwe naald... Daar ga je ook geen spijt van krijgen...
Voor die 22gp412 reeks is namelijk ook een in Shibata vorm geslepen naald beschikbaar, duurder maar wel mooier voor het geluid...
Edit:
Dit is een interessante aanbieding op MP:
https://www.marktplaats.n...-met-phillips-412-element
Element onder de speler vandaan halen en monteren op die 22GA212 en dan het andere element monteren op deze speler en weer door verkopen voor ongeveer hetzelfde bedrag...
[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 28-01-2026 07:08 ]