Ik snap eerlijk gezegd niet heel veel van wat je zegt. Eerder zei je dat ie juist alleen werkte vanaf 2.1 gram, toen vanaf 1.8 gram, ik dacht dat je daarbij bedoelde "2.1 gram of hoger", etc, en legde uit dat ie OOK onder de 1 gram gewoon nog moet werken. Maar nu zeg je dat ie werkt ONDER 1.7 gram. Dus juist niet op hogere waardes?
Ik ga nog 1 keer herhalen hoe het moet werken.
- Welk element je monteert maakt NIET uit voor het controleren van de werking van de platenspeler (binnen een ruime marge van element massa van ca. 4 tot 10 gram: alleen extreem exotisch lichte of zware elementen, die al lang niet meer verkocht worden, kunnen misschien problemen hebben met de nulbalans. Maar zo'n element heb jij niet.).
Dus de arm moet met ELK element werken, oftewel: je moet de arm kunnen balanceren, de tracking force in kunnen stellen, en q-demping uit en aan kunnen zetten. Dat is de eerste vereiste.
(Vervolgens moet ook de auto start werken, auto stop & return aan einde van de plaat, repeat en wisselen van snelheid 33 en 45 rpm, en de cue up/down functie. Maar dat de arm gebalanceerd kan worden en elke willekeurige tracking force toegepast, plus q-demping uit en aan gezet kan worden, dat is de eerste vereiste voordat het zin heeft andere zaken te testen.)
- Je moet bij een nieuw element altijd eerst de arm op 0 gram balanceren met het contragewicht (arm horizontaal zwevend). Pas als je weet dat de arm ook echt "0 gram" is bij een tracking force instelling van 0, heeft het zin om de volgende stappen te doen.
- Begin altijd met de q-demping uit, op 0 dus.
- Op dit moment, met 0 gram gebalanceerde arm en 0 q-demping, moet de arm VRIJ bewegen in de zijwaartse en verticale richting (mits de cueing lift naar beneden staat natuurlijk).
- Dan moet je, welk element er ook gemonteerd zit, de tracking force op ELKE GEWENSTE waarde tussen 0.5 gram en 3 gram kunnen zetten, en als je dat dat controleert met je naaldweger moet dit toch zeker wel binnen de 0.1 a 0.2 gram nauwkeurig kloppen. Check dus de tracking force op 0.5, 1, 1.5, 2, 2.5 en 3 gram. Het moet allemaal kunnen. Onafhankelijk van welk element je precies gemonteerd hebt.
- Lukt bovenstaande stap niet en wijkt de tracking force teveel af, dan is er een probleem met je platenspeler en heeft het geen zin om verder te gaan, of een ander element te proberen. Want aan het element ligt het echt niet.
Ik heb daarna geprobeerd de cueing hight en wat andere instelling aan te passen, met als enige resultaat dat de cueing hight nu helemaal niet meer lijkt te werken, verticale Q-damping weg is en hij enkel nog werkt (met counter weight balance, geen Q-damping) op een tracking force van 1 en lager.
Hoe heb je precies de cueing hoogte aangepast, kan je dit even goed uitleggen?
En welke "andere instellingen" die je benoemt heb je precies aangepast?
Als ik dit niet precies weet dan is het moeilijk om een diagnose van het probleem te maken.
Wat bedoel je met "niet werken met q-demping", wat gebeurt er precies als je q-demping aan zet? Ik zie dat je hebt toegevoegd "dat hij voorheen heel zachtjes vrij naar boven en beneden zweefde en dat nu niet meer doet. Hij gaat in ieder geval nog wel gedempt omlaag bij het starten van de plaat." Wat doet ie nu dan?
Bij het naar mij vervoeren (door winkel) had hij wel een flinke tik gehad, dus mogelijk is er wat fout gegaan, maar mocht jij hier toevallig ook inzicht in hebben zou ik tips ook flink waarderen.
De winkel heeft hem naar jou vervoerd en gezegd dat ie onderweg wel een flinke tik had gehad? Is ie gevallen? Wat is er gebeurd? Dit vind ik een raar verhaal. "Hallo, hier is uw nieuwe duur betaalde platenspeler, onderweg heeft ie een ferme tik gehad maar veel plezier ermee"?
Ik heb sowieso de winkel gemaild met de problemen. Hopelijk is het te fixen, maar ik ben bang dat ik dat niet ga kunnen.
Edit: wat ik iig met q-damping bedoel is dat hij voorheen heel zachtjes vrij naar boven en beneden zweefde en dat nu niet meer doet. Hij gaat in ieder geval nog wel gedempt omlaag bij het starten van de plaat.
Hoe het hoort te werken met arm eerst goed gebalanceerd op 0 gram (horizontaal zweven), tracking force ingesteld op 0 gram, q-demping ingesteld op 0: de arm beweegt bij aanraken vrij, zonder demping, op en neer en zijwaarts.
Met arm eerst goed gebalanceerd op 0 gram (horizontaal zweven), tracking force ingesteld op 0 gram en q-demping ingesteld op een waarde van bijv 2 of 3, moet de arm "stroperig" bewegen, m.a.w. de arm beweegt langzamer, gedempter op en neer en zijwaarts. Hoe hoger je de q-demping zet, hoe stroperiger / langzamer de beweging.
Edit: toegevoegde foto en filmpje van hoe de arm hangt en hoe hij beweegt, start op een heel lage tracking force en vastloopt op een wat hogere. Mogelijk dat ik namelijk wat flink fout doe/heb gedaan.
Als ik het filmpje bekijk dan lijkt in het begin de arm permanent in de "UP" stand te staan of dat de offset van de tracking force niet goed staat, oftewel op tracking force 0 is er een kracht omhoog. Dit alles er vanuitgaande dat je de arm wel eerst goed op 0 gebalanceerd hebt natuurlijk (platenspeler uit zetten en arm vrij zwevend balanceren), want alleen dan kan de electronische tracking force instelling juist werken. En dat je dus de cueing OMLAAG hebt gezet voordat je gaat testen. Zit de arm op dat moment niet gewoon in de auto-return (STOP) cyclus? Want ik zie de arm vanzelf terug bewegen naar de armsteun.
Je kan de naalddruk en demping van de arm namelijk NIET testen door op "Start" of "Stop" te drukken. Want in START en STOP modus zit de arm in een cyclus om te starten of stoppen, en wordt de armlift omhoog geforceerd om horizontaal transport van de arm mogelijk te maken. Je moet de arm dus altijd testen in inactieve stand, dwz dat je handmatig de CUE lever DOWN moet zetten en de arm van de armsteun halen om te controleren: 0 balans, tracking force (controleren met naaldweger), en vervolgens weer 0 balans en q-demping uit / aan voor het vrij / stroperig bewegen van de arm. OF starten met start, de arm op de plaat laten dalen, en dan de arm er handmatig af halen en tussen plateau en armsteun positioneren om de tracking force (0 gram gebalanceerd en hogere waardes) en q-demping te testen.
[
Voor 21% gewijzigd door
Cap op 29-01-2026 13:13
]