Mooie selectie, aanvullingen:
Kenwood KD-750 (topper) en KD-650, varianten op KD-990 zijn de KD-7010 en KD-8030, de KD-700 lijkt op de KD-770. Verder Denon DP-55L, DP-60L, DP-2500 (DP-2000) / DP-2800, evt met servo tracer arm DP-57L en DP-67L (topper).
Verder nog Japanse varianten zoals de Micro DQ-7 (topper) en DD-8 (topper), Kenwood KP-7070 (topper) en KP-7700 (topper), Denon DP-50L.
Pioneer niet vergeten met de PL-550, PL-50L (topper) en PL-70L (topper).
JVC mag ook meedoen met de QL-5, QL-7, QL-A7, QL-10 (topper), QL-A75 (topper), QL-A95 (topper).
Een Sony PS-X50, PS-X60 of PS-6750 valt ook nog te overwegen. Biotracers... risky business ivm de betrouwbaarheid.
Yamaha: GT-750.
Van de Technics SL-xxxx de SL-1xxx serie nemen, dus de SL-2000 overslaan. En uitkijken met de auto-return MK2 series ivm armlift problemen. Bij Technics zit je met een SL-1200MKx, een SL-1401 op de sweet spot, een speler met techniek die boven de MK1's uitsteekt en zonder de problemen van de MK2's. Verder zijn de SL-M1 en SL-M2 mooie opties met een houtlook.
Dan nog Dual, een CS704.
Met de Thorens belt drives is afgezien van het belt-onderhoud verder ook weinig mis, met name de TD-2001, 3001, 318, 320, 325 en de oudere TD-160 / 160 super, 145 en 147 varianten.
De complexere volautomaten en niet quartz direct drives laat ik voor het gemak even weg.
PS Persoonlijk zou mijn voorkeur een van de genoemde Micro's, Kenwoods, Yamaha's of JVC's met S-arm zijn, of een Pioneer PL-50L, of een Kenwood KD-990 (of een vd varianten).
Wat betreft de houten vloer: ik ben helemaal niet zo'n voorstander van floating subchassis spelers wat dat betreft. Het hangt in ieder geval heel erg af van je opstelling van je audiomeubel.
Staat je speler op een plek waar je vanaf de lengterichting van de vloerplanken aan komt lopen (vaak is dat de korte zijde vd kamer), dan juist geen zwevend subchassis nemen ivm het wip-effect als je aan komt lopen. Dan doet een massa speler het beter. Ask me how I know, ik heb heel wat skips gehad met mijn verschillende Technics SL-1xxx en Thorens TD-1xx floating subchassis spelers.
Staat je speler op een plek dat je dwars op de vloerplanken aan komt lopen (meestal de lange zijde van de kamer) dan kan het goed gaan, tenzij de houten ondervloer in die richting planken heeft waar beweging in zit...
Mijn ervaringsadvies bij houten vloer is dus een zwaar en stijf meubel en een speler met hoge massa en stabiele voeten. Of nog beter, een audiomeubel dat zwevend aan de stenen muur bevestigd is.
[
Voor 35% gewijzigd door
Cap op 25-01-2026 18:33
]