"man is not truly one, but truly two,"
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Zo zeg, dat is een prima plek om naar je platen te luisteren. Geweldig uitzich!Viking Kvinne schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:30:
Links de luisterluie stoel, 🎧 🎼 🎹 🥁 🎸🎤 en rechts de jukebox en de 3000 singletjes, en de serre en uitzicht over het fjord.

Omdat het zo heet is bij jullie, even een stukje verkoeling uit afgelopen winter. Dit is het Krøderfjord. En onze achtertuin.
Met dit uitzicht is plaatjes draaien geen straf. Drankje erbij en genieten maar.
[ Voor 4% gewijzigd door Viking Kvinne op 25-06-2026 09:36 ]
❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ
Na jouw post geluisterd op Apple Music en gelijk maar besteld. Wat een heerlijke plaat zeg. Maakt het thuiswerken deze hitte een stuk draaglijker.rcor schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:22:
Nieuwe aanwinst:
[Afbeelding: Joe Bonamassa]
Aanrader voor wie van bluesrock houdt! Tijdens dit live concert speelt hij veel liedjes van Rory Galagher en dat is goed stevig!
Enkele andere aanraders van Joe, soms samen met Beth Hart:-pollem- schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:03:
[...]
Na jouw post geluisterd op Apple Music en gelijk maar besteld. Wat een heerlijke plaat zeg. Maakt het thuiswerken deze hitte een stuk draaglijker.
Joe Bonamassa & Beth Hart - Black Coffee
Joe Bonamassa & Bethart - Seesaw
Joe Bonamassa - Breakthrough
Joe Bonamassa - Blues Deluxe
De eerste twee albums met Beth Hart laten duidelijk zien dat die twee gezamenlijk GEWELDIG zijn...
Het album Breakthrough uit 2025 is zijn moderne Bluesrock stijl, geweldig album welke ik hem deels heb horen spelen op Bospop in Weert in 2025, jammer genoeg was hij niet de hoofdact destijds en waren dat de Black Keys die echt heel slecht waren die avond...
Anyways, Blues Deluxe is het album waarmee hij zijn grote bekendheid wierf... Dit album is wat klassieker in bluesrock stijl, maar wel een ontzettend goed album...
Dus ga lekker op onderzoek uit en check zeker ook Beth Hart even, want die heeft ook mooie albums gemaakt...
Beide kan ik waarderen, diverse nummers van Beth Hart gespeeld met de band, goede nummers, maar ik koop er alleen geen platen van, en ga bijv. toch maar niet naar een live-optreden.rcor schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:27:
[...]
Enkele andere aanraders van Joe, soms samen met Beth Hart:
Joe Bonamassa & Beth Hart - Black Coffee
Joe Bonamassa & Bethart - Seesaw
Joe Bonamassa - Breakthrough
Joe Bonamassa - Blues Deluxe
De eerste twee albums met Beth Hart laten duidelijk zien dat die twee gezamenlijk GEWELDIG zijn...
Het album Breakthrough uit 2025 is zijn moderne Bluesrock stijl, geweldig album welke ik hem deels heb horen spelen op Bospop in Weert in 2025, jammer genoeg was hij niet de hoofdact destijds en waren dat de Black Keys die echt heel slecht waren die avond...
Anyways, Blues Deluxe is het album waarmee hij zijn grote bekendheid wierf... Dit album is wat klassieker in bluesrock stijl, maar wel een ontzettend goed album...
Dus ga lekker op onderzoek uit en check zeker ook Beth Hart even, want die heeft ook mooie albums gemaakt...
Meer dan een paar nummers achter elkaar wordt me bij haar (en hem!) al gauw te veel.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik heb dus exact hetzelfde.Ramzzz schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:11:
[...]
Beide kan ik waarderen, diverse nummers van Beth Hart gespeeld met de band, goede nummers, maar ik koop er alleen geen platen van, en ga bijv. toch maar niet naar een live-optreden.
Meer dan een paar nummers achter elkaar wordt me bij haar (en hem!) al gauw te veel.
Terwijl het niet aan de kwaliteiten van beide ligt.
Het is allemaal nogal too much op een gegeven moment voor mij.
Beetje herkenbaar, behalve bij eerste lp van Beth Hart.Daniel36 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Ik heb dus exact hetzelfde.
Terwijl het niet aan de kwaliteiten van beide ligt.
Het is allemaal nogal too much op een gegeven moment voor mij.
Jaren geleden zou ze optreden bij rocking park in Nijmegen, toen kregen we te horen dat ze ziek was en geen optreden van haar, dat was toen wel balen
Een klassieker!
Volgende week ga ik eens als 'trial' meespelen met een Earring-tributeband die zo heet, kijken of het klikt...
[ Voor 14% gewijzigd door Ramzzz op 27-06-2026 22:52 ]
Het maakt al een heel verschil als je halve snelheid schrijft/snijdt, en uiteindelijk op 45 rpm afspeelt. Zware passages krijgen zo meer ruimte. Dat het bij Music on Vinyl geperst is maakt toch niet zoveel uit, of is dat bedrijf zo slecht dan?rcor schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:11:
Ik lees dst label effe opnieuw en lees pressed at record industry, of te wel de Nederlandse platen perser achter Music On Vinyl... 😉
❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ
Nee, dat maakt niets uit... Ik heb genoeg MOV platen liggen en die klinken allemaal gewoon goed! Dus het was vanuit mijn kant geen verwijt, alleen een constatering...Viking Kvinne schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:57:
[...]
Het maakt al een heel verschil als je halve snelheid schrijft/snijdt, en uiteindelijk op 45 rpm afspeelt. Zware passages krijgen zo meer ruimte. Dat het bij Music on Vinyl geperst is maakt toch niet zoveel uit, of is dat bedrijf zo slecht dan?
Hij staat nu open om uit te drogen, hopelijk krijg ik hem weer aan de praat..
You don't need eyes to see, you need vision
Heb je 'm al weer aan de praat?Yalopa schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 07:08:
Deze platenspeler staat gewoon binnen en de enige verklaring die ik zou kunnen hebben is dat dit condens is door het extreem hete en vochtige weer.
Hij staat nu open om uit te drogen, hopelijk krijg ik hem weer aan de praat..
Op zich vind ik het namelijk wel een apart geval.
Ik bedoel, als er 1 deck is wat tegen dit soort omstandigheden zou moeten kunnen..
Als het ergens wel heet en vochtig is, dan is het een discotheek in de jaren 80 zonder goede airco, en daar stonden die dingen de hele nacht te draaien, soms met nog een glas bier wat er overheen ging ook.
Vocht slaat natuurlijk alleen maar neer als er een temperatuurverschil is, dus als je speler kouder is dan de lucht eromheen.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 30-06-2026 16:37 ]
Nog niet, hij ligt nu helemaal open en ik ga alles kurkdroog proberen krijgen voor ik hem opnieuw aanzet. Op zich heb ik wel vertrouwen dat het weer goed komt, er lijken geen condensatoren ontploft dus het lek komt daar niet van.
![]() | ![]() |
En akkoord dit zijn tanks. Ze hebben beach parties overleefd, ze gaan dit ook wel overleven
[ Voor 4% gewijzigd door Yalopa op 30-06-2026 16:45 ]
Je mag 'm ook wel schoonmaken met dat stofYalopa schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:44:
@mr_petit er lijken geen condensatoren ontploft dus het lek komt daar niet van.
Er staat nog vocht in het laagste punt, onder de transformator.
Maar wel apart dat daar water is ontstaan (ok, trafo is het laagste punt, dus vocht stroomt daar naar toe.
Maar de trafo wordt natuurlijk enigzins warm als hij aanstaat (ook als ie niet draait), dus dat zou een droge omgeving moeten zijn.
Niet de kans dat vrouw/vriendin/kinderen/schoonmaakster/whatever daar water heeft laten vallen oid?
Of dat er een bovenlichtje vlakbij open heeft gestaan met die harde buien van laatst en dat er toch wat regen naar binnen is gewaaid?
[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 30-06-2026 17:58 ]
Iemand toevallig met een plantengieter in de buurt geweest 😉Yalopa schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:44:
@mr_petit
Nog niet, hij ligt nu helemaal open en ik ga alles kurkdroog proberen krijgen voor ik hem opnieuw aanzet. Op zich heb ik wel vertrouwen dat het weer goed komt, er lijken geen condensatoren ontploft dus het lek komt daar niet van.Er staat nog vocht in het laagste punt, onder de transformator.
[Afbeelding] [Afbeelding]
En akkoord dit zijn tanks. Ze hebben beach parties overleefd, ze gaan dit ook wel overleven
Wel apart zeg , hopenlijk dat als platenspeler Intern weer droog is, het helemaal goed doet
Een apparaat dat permanent in een woonkamer staat condenseert namelijk niet zomaar. De temperatuur van het apparaat is immers gelijk aan de omgeving, of wat warmer. Condensatie treedt alleen op als het apparaat echt koud is, dus van buiten, vanuit een echt koude omgeving, opeens naar binnen wordt geplaatst in een veel warmere omgeving, waar door de hogere temperatuur meer waterdamp in de lucht zit opgenomen. Doordat de warme, vochthoudende lucht in contact komt met het veel koudere oppervlak van de platenspeler koelt de lucht af, moet waterdamp afstaan aan de omgeving en kan dan condens gevormd worden. Maar dan nog... zoveel dat er een plas onder je trafo staat?
Ik hoop dat ie het nog doet, maar dat sissende geluid in combi met het schokken van het plateau stelt me niet gerust. Dat kan toch betekenen dat er stroom is gaan lopen op punten waar het niet hoort te lopen. Risico is dus aanwezig dat er een transistor de geest gegeven heeft of in het ergste geval een IC. Is natuurlijk te repareren, dat gelukkig wel. Maar goed, wie weet doet ie het gewoon weer als ie opgedroogd is. Als er nog vocht onder de trafo staat dan zou ik die even losschroeven en het vocht opnemen met keukenpapier of een droge doek. Idem de trafo zelf even deppen en kantelen en weer deppen. Dan wellicht de föhn op het geheel (trafo, PCB, motor) om de droging te versnellen. En vervolgens nog een paar dagen wachten.
Overigens zie ik weinig aanleiding waarom een SL-1200 beter tegen vocht zou moeten kunnen dan een andere platenspeler met vergelijkbare techniek. Dus pakweg een simpele SL-D2 of Q2 zal m.i. net zo goed tegen vocht kunnen als een SL-1200. De bovenkant zal niet meer of minder waterproof zijn en in de PCB's of trafo's zit wat dat betreft al helemaal geen verschil.
Ik zou de platenspeler die een paar meter verderop, 1m van het raam staat en het nog goed doet ook nog maar even heel goed onderzoeken voordat ik die weer gebruik. Stel dat het echt condensatievocht is (wat het m.i. dus niet kan zijn) dan zal dat net zo goed gelden voor die speler. Maar ik gok toch op iemand die een glas water dronk boven de platenspeler op een onbewaakt ogenblik, een lekkage, een plantengieter, een waterpistool van een spelend kind (of volwassene), een lekkende airco, luchtbevochtiger, verzin het maar....
Edit ... weet je eigenlijk wel zeker dat het water is?
[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 02-07-2026 18:17 ]
Stond de speler op 45 RPM ipv 33, ik heb een paar 45 RPM LP's maar snap nu weer waarom ik er geen fan van ben
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik had het omgekeerde een tijd terug. 45RPM plaat van Members of Mayday. Klonk iets te rustig naar mijn idee. Kwam er later achter dat de snaar maar halverwege zat. Dus die deed iets van 35-40 RPM ipv 45. Dat helpt niet neefranssie schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 00:01:
Thelonious Monk plaat binnen, opgezet, klonk wat gehaast, maar soit Jazz.
Stond de speler op 45 RPM ipv 33, ik heb een paar 45 RPM LP's maar snap nu weer waarom ik er geen fan van ben
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ooooooneeeeeee coooooofffeeeeeeee pleeeaaaasseee
:strip_exif()/f/image/RkHDxx45cZwUGvxbK680AMPG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze binnen hoes nog noot gezien, vindt m ook niet super fijn overigens (te zacht) maar lijkt prima anti statisch
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja ik wel heb er hier ook een paar van, maar vraag mij niet bij welke lp'sfranssie schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 00:32:
[Afbeelding]
Ik heb deze binnen hoes nog noot gezien, vindt m ook niet super fijn overigens (te zacht) maar lijkt prima anti statisch
Wat zien we:
- Supertramp - Breakfast In America (halfspeed master audiophile pressing)
- Supertramp - Even In The Quietest Moments... (halfspeed master audiophile pressing)
Beiden persingen blijken uit de US te komen en ik had vandaag voor 150 euro ook nog een MOFI persing van Crime Of The Century kunnen van hen, nieuw in de verpakking (letterlijk NOS)... Ook die bleek achteraf een US persing te zijn... Maar die vondt ik wat duur voor 150 euro en mijn budget heeft meer te betalen qua hobbyś en dus moest ik die effe laten voorbij schieten...
Immers komt er nog de Kermis van Dusseldorf aan waar ik nadien op zaterdag nog twee platenzaken ga bezoeken in Alt-stad en het hotel voor de overnachting is ook niet gratis... Bospop in Weert staat aankomend weekend ook weer voor de deur en als ik geluk heb komen mijn twee bandrecorders terug van revisie op korte termijn en dat is ook niet goedkoop! Maar hier ga ik verder niet op in, dat doe ik later wel in het gebruik je nog vintage audio topic... Immers gaat het hier om het platen draaien...
Almost forgot:
We zien ook nog Toto - Isolation, daar ik al veel van hen heb op Vinyl en deze nog niet was het een no-brainer voor die 10 euro dat hij moest kosten... LP's en hoezen zijn in goede staat...
En voor wat betreft de innerhoezen bij die Supertramp LP's: die lijken ook op die MOFI hoezen qua gebruikte materialen en kwaliteits geveoel...
[ Voor 11% gewijzigd door rcor op 04-07-2026 20:37 ]
Ik houd ervan de opening van de binnenhoes naar boven te hebben zodat er geen gevaar bestaat dat de lp zelf er uit komt rollen. Probeer dat met alleen plastic hoezen. De hoeken frommelen altijd, wat ik ook doe.
❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ
Goede hoezen kunnen alleen maar op die manier de buitenhoes inViking Kvinne schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:50:
Ik houd ervan de opening van de binnenhoes naar boven te hebben zodat er geen gevaar bestaat dat de lp zelf er uit komt rollen.
Welke hoezen zijn dat? Naar mijn weten zijn LP albums altijd vierkant dus past een binnenhoes in beide oriëntaties.mr_petit schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:09:
[...]
Goede hoezen kunnen alleen maar op die manier de buitenhoes in
Zelf doe ik de binnenhoezen altijd met de opening naar rechts zodat ik meteen de LP eruit kan krijgen. Mijn buitenhoezen met de opening naar boven zodat alles erin blijft als ik ze in/uit de kast haal.
O.a. deze van wydr:Flapperbol schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:41:
[...]
Welke hoezen zijn dat? Naar mijn weten zijn LP albums altijd vierkant dus past een binnenhoes in beide oriëntaties.
https://www.wydr.nl/lp-binnenhoezen-hagelwit-polybag
Ze passen (vaak) wel met de opening naar buiten, maar heel lastig.
De binnenhoes is namelijk niet vierkant, maar iets rechthoekig, zodat deze heel makkelijk op de juiste manier (dus binnenhoes met opening naar boven, zodat er èn geen stof in kan komen, èn de plaat niet zomaar uit de hoes kan vallen, de buitenhoes met de opening naar achterzijde van de kast, zodat de rug leesbaar is) de buitenhoes in kan, maar op de verkeerde manier heel lastig. De schuine kantjes benadrukken deze orientatie ook (al zijn deze hoezen ook zonder die schuine kantjes te krijgen)
Ook zijn niet alle buitenhoezen even groot/hoog, dus in sommige hoezen passen ze wel wel over dwars, en in andere niet. Maar hoe dan ook, ze zijn zodanig ontworpen dat ze dus met de open zijde naar boven in de hoes moeten, dus exact op dezelfde manier als dat een nieuwe plaat verpakt is door de maatschappij/perserij.
Ze worden in DLD gemaakt. Er zijn veel shops die deze hoezen verkopen (te verkrijgen met/zonder polybag, verschillende kleuren etc etc)
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 05-07-2026 14:40 ]
Ik gebruik de GPXIIZ hoezen en deze zijn ook van plastic. Gaan er prima in met de opening naar boven en zijn zeer antistatisch. Ik doe ze er niet gekanteld in vanwege uitrollen maar nog een barriere voor stof.Viking Kvinne schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:50:
Wat betreft plastic binnenhoezen. Om die netjes in een LP hoes te doen, ben je wel even bezig. Beste binnenhoezen wat mij betreft, zijn van papier met plastic binnenzijde.
Ik houd ervan de opening van de binnenhoes naar boven te hebben zodat er geen gevaar bestaat dat de lp zelf er uit komt rollen. Probeer dat met alleen plastic hoezen. De hoeken frommelen altijd, wat ik ook doe.
Dit nummer is behoorlijk aggresief op de laquer gesneden.
Maar dit nummer is om nog een effect bekend en dat is de 'Billy Jean cartridge dance'.
Doordat het begint met een paar snoeiharde snaredrum aanslagen (en geen andere tonen), kan je de cartridge/arm zien bewegen. Dit is dus een praktijkvoorbeeld waar de cartridge/arm resonantie te zien en goed te meten is.
Dit is een close up van mijn eigen arm/cartridge (dual721/at-440mla):En dit is een ander voorbeeld:Dit is dus vergelijkbaar met wat je op een testplaat met een 10hz resonatietrack ziet, alleen wat minder erg. De track op een testplaat is natuurlijk zo hard mogelijk opgenomen om de resonantie extra goed te laten zien en horen. Er loopt eigenlijk altijd een piloottoon van 1khz mee en die kan je dan echt horen vibreren. Dat is ook de reden waarom je zulke resonanties wilt voorkomen. Bij popmuziek zal de hoorbaarheid wellicht minder een rol spelen omdat popmuziek doorgaans weinig zuivere noten heeft die lang aangehaald worden zoals dat wel bij klassiek het geval is (viool of fluit bijvoorbeeld). Maar het effect bestaat weldegelijk.
Deze trilling is dus ook in een wave editor à la audacity heel goed te zien (ook gelijk een bevestiging dat het interne verend opgehangen contragewicht van dual niet/niet heel effectief werkt!):

Hier zie je heel goed dat na de aanslag er een natrilling plaatsvindt.
Om deze zichtbaar te maken heb je wel een phonopre zonder subsonisch filter nodig (daar ging ik eerst ff de fout in, ik zag wel de resonantie in mijn video, maar niet in audacity...), anders wordt deze trilling eruit gefilterd (maar de effecten op hogere frequenties uiteraard niet!)
Daarna heb ik dezelfde opname gemaakt met een Sony Biotracer. En deze krijgt die resonantie echt vrijwel volledig weg:

Dit effect is op een testplaat heel goed te zien, maar dat zijn hele grote amplitudes. Dit is een goede bevestiging dat dergelijke systemen ook bij klein amplitudes goed werkt.
Dit is ook te zien in spectraalanalyses van muziek waarbij de amplitude rond 10Hz (of waar de resonantie ook maar zit) veel lager is dan normaal, maar hier zien we het dus ook werken met 1 enkele aanslag (en niet een continuesignaal)
Ik ga deze track ook gebruiken om oliedikte en afstelling voor mijn Jelco arm te optimaliseren.
Die heeft demping met siliconenolie (wel meerdere armen hebben dat), maar je hoeft natuurlijk niet de hoge amplitudes van een testplaat te dempen aangezien die niet realistisch zijn voor muziek.
Deze trilling natuurlijk wel, want die komt uit muziek
Ik was eerst van plan de (paarse) firato testLP te gebruiken omdat de resonantietrack die daarop staat vrij zacht is vergeleken met andere testplaten, maar dit is natuurlijk een veel concreter voorbeeld.
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 09-07-2026 22:02 ]
Het blijft een mysterie wat daar gebeurd is, er staan geen planten in die ruimte dus geen plantengieter (overigens weet ik 100% zeker dat mijn vrouw dat zou vertellen al er iets gebeurt zou zijn) en bij de tafels is het onmogelijk glazen te zetten... Geen kat, wel en hond maar dat zou je echt wel ruiken... Maar hij draait weer en dat is wat telt.
Naast dat ik een keuzeschakelaar voor ingangscapaciteit heb gemaakt, heb ik ook een keuzeschakelaar voor ingangsweerstand gemaakt, specifiek voor MM
Normaal is deze ingangsweerstand 47kOhm, wat een ongeschreven afspraak is en waar eigenlijk geen enkele phonopre van afwijkt danwel een keuze in biedt, maar technisch gezien is daar totaal geen reden voor. Bij MC phonopre's is het heel normaal om die ingangsweerstand te varieeren (en daar maakt het in de regel ook nog eens minder uit), maar op MM phonopre's zie je dat gewoonweg niet.
En dat terwijl er genoeg elementen zijn die beter presteren bij een lagere (of hogere) ingangsweerstand. Een hogere ingangsweerstand valt vaak te compenseren met meer meer ingangscapaciteit, maar een lagere ingangsweerstand niet. Je kan immers geen ingangscapaciteit wegnemen (uit kabels e.d.).
Hier komt ook vandaan dat de 4 coil AT MM elementen met microline stylus schel zouden klinken.
Dit komt doordat de aanwezige capaciteit (in kabels etc) icm de 47k afsluitweerstand een resonantie vormt tussen de 10kHz en 20kHz. Hoe lager de aanwezige capaciteit, des de lager die resonantie. Maar je kan deze resonantie net zo goed dempen met een lagere afsluitweerstand. Da's veel makkelijker, omdat een lagere capaciteit dan pak 'm beet 150pF vaak niet mogelijk is (capaciteit in de armbedrading, interlink, connectoren, etc)
Dus ik heb 2 keuzeschakelaartjes achterop mijn phonopre gemaakt om ingangscapaciteit en ingangsweerstand te regelen. Ik heb er kleine moduletjes van gemaakt zodat ik ze als dat nodig is ook makkelijk voor ene ander printje/phonopre kan gebruiken.
Helaas is het praktisch alleen mogelijk om 4 standen te realiseren; draaischakelaars met meer polen/standen zijn eigenlijk niet te krijgen of heel groot.
DIP switches zou natuurlijk kunnen, maar die kan je ten eerste niet zo makkelijk omzetten (hier draai je gewoon aan het knopje en je hoort gelijk het verschil) en ik zou dan ook grotere sleuven in de behuizing moeten slijpen als ik ze van buitenaf zou willen bedienen.
Zo zitten ze er nu in:
4closeup van die moduletjes:

Ik moest ze ook klein houden omdat het achterpaneeltje van mijn phonopre vrij klein is (ik hou niet van enorm grote phonopre's, ik wil de phonopre naast mijn draaitafel zetten om er makkelijk bij te kunnen):
Ik heb helaas alleen een dymo labelprinter dus ik heb geen goede mogelijkheid om makkelijk mooie belettering op panelen te maken. Je blijft de labeltjes zien. Gelukkig zit het aan de achterkant...

Ik moet er ooit nog een bypassschakelaartje/aanpassing in maken om het subsonisch filter in en uit te kunnen schakelen.
Maar ik denk er ook over na om een compleet andere phonopre te gaan bouwen, te weten deze V4 van de Wyn Palmer phonopre op AK:
https://audiokarma.org/fo...ono-preamplifier.1080424/
[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 10-07-2026 15:40 ]
Zelf heb ik in mijn Hypno Phono mooie vergulde Sub-D pins male en female gebruikt, zodat ik iedere mogelijke weerstand kan gebruiken. Als je daar 2 of 3 posities voor hebt kun je met parallel gebruik schier eindeloos combineren qua waardes
22k is imo veel te laag. Ik zou geen situatie kunnen verzinnen waarin dat de juiste waarde zou kunnen zijn. Of je moet wel een enorm hoge kabelcapaciteit willen corrigeren. Sowieso is het verstandig om dat binnen de perken te houden vanwege faseverschuiving.Duclaasie schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:52:
Waarom heb je als lage waardes 43K en 39K gekozen? Die stappen zijn vrij klein, waar ik dan voor bijvoorbeeld 22K zou hebben gekozen.
En als je heel erg laag gaat, dan gaat dat ook ten koste van je ruisvloer.
Wat ik gemeten heb is dat het onwaarschijnlijk is dat je aanzienlijk lager dan 40K moet.
Dit zijn echt stapjes om dingen te fine tunen. En ik heb maar 4 posities tot mijn beschikking met deze config.
Ja zoiets kan ook. Dan is het nog makkelijker om een boardje met dip switches te maken zodat je helemaal niets hoeft uit te wisselen (daar ben ik al eens mee begonnen...). Maar dan moet je òf je phonopre openmaken om het te wisselen, of vrij grote sleuven in de behuizing maken om de switches te bedienen. Dat wou ik niet.Zelf heb ik in mijn Hypno Phono mooie vergulde Sub-D pins male en female gebruikt, zodat ik iedere mogelijke weerstand kan gebruiken. Als je daar 2 of 3 posities voor hebt kun je met parallel gebruik schier eindeloos combineren qua waardes
Nu kan ik heel makkelijk met m'n hand aan het draaiknopje draaien, zodat ik gelijk het verschil kan horen binnen een halve seconde.
Ik heb wel eens gedacht om een mini oscilloscoop en een blokgolfgeneratortje in de phonopre in te bouwen en dan met schakelaars zodanig te kunnen schakelen dat je die blokgolf je cartridge instuurt waardoor je kan zien wat er met die blokgolf gebeurt als je afsluitweerstand en capaciteit verandert, zodat je alles 100% kan tweaken. Wellicht met een potmetertje en tuningscondensator.
Maar goed, dat is natuurlijk elektrisch tunen. Soms wil je ook resonanties in je cantilever oid nog wat compenseren.
Misschien doe ik dat nog wel eens een keer in de toekomst. Al mijn ontwerpen zijn tijdelijk
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 10-07-2026 16:49 ]
Dit is als reactie op mijn idee om er een kleine oscilloscoop in te bouwen?Duclaasie schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:48:
Dat kan wel, maar dan moet de uitgangsimpedantie van de generator ook vergelijkbaar zijn met een element. Met een inverse RIAA is daar overigens nog wel wat van te maken. De Inverse RIAA die ik gebruik is zeer nauwkeurig als de uitgang van de bron een 50 Ohm impedantie heeft. Om Phono voorversterkers te testen is dat ideaal.
Mijn systeem zou niet via de RIAA gaan en alleen de elektrische resonantie tussen inductie en weerstand van het element, capaciteit van de kabel en afsluitweerstand van de phonopre meten.
Daar is dus geen inverse riaa voor nodig.
Je onderbreekt dus de connectie tussen afsluitweerstand en input van de opamp/transistor/buis/whatever, injecteert daar de blokgolf (die idd niet teveel spanning mag hebben, pak 'm beet 30mvpp, en je meet daar ook met de oscilloscoop.Volgens mij heeft zo'n klein fnirsi DSO'tje daar net genoeg gevoeligheid voor (kosten iets van €35). En je kan de 1khz blokgolf uitgang gebruiken (die je normaal voor je probecompensatie gebruikt) om te tunen (wel idd ff met een weerstandsnetwerkje dempen tot 30mVpp.)

Gewoon keiharde reclame voor bananen van Dole op vinyl
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Is dat toevallig een flexi disc? Zoals hij in de verpakking zit lijkt het er wel op namelijk...The Eagle schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:26:
Ergens bij mijn ouders ligt deze nog:
[Afbeelding]
Gewoon keiharde reclame voor bananen van Dole op vinyl![]()
Meen me te herinneren van wel, staat me bij dat om hem te draaien we er een andere LP onder legden.rcor schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:50:
[...]
Is dat toevallig een flexi disc? Zoals hij in de verpakking zit lijkt het er wel op namelijk...
Mijn ouders hadden vroeger een Garrard SP25. Die had geen vlakke tafel dus dan moet je wel
Die kwam ik ook tegen vanmorgen…rcor schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:20:
Techmoan bespreekt de Miniot Wheel 3 platen speler:
[YouTube: Miniot Wheel 3 platen speler]
Let wel dat als je een beetje een kwaliteitsnaaldje erin wilt....de shibata versie kost €900.....
Die komt standaard bij de 'black edition' (die is wat zwaarder uitgevoerd doordat zowel de voorkant als achterkant van aluminium zijn) en die kost slechts €5300
Het wordt pas echt leuk met die naaldjes als het bedrijf Miniot uit business gaat....
Voor de rest vind ik de claims een beetje apart, maar dat is eigenlijk wel producteigen voor producten in deze prijsklasse. Hoe hoger de prijs, hoe sterker het gevoel is dat er uitgelegd moet worden waarom de prijs de prijs is. Al zie ik niet echt sluitend bewijs voor de diverse claims, maar dat is denk ik ook wel een beetje producteigen voor producten in deze prijsklasse
Ik vraag me af of mensen die dit soort bedragen voor een tafel uitgeven echt geen geld meer over hebben om platen zonder warps te kopen..
De bedieningsinterface met die rij ledjes heeft wel een aardig design imo.
[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 18-07-2026 14:01 ]
Je ziet trouwens ook hier weer dat die gele iPhone RPM app heel streng is met de wow en flutter, veel strenger dan de andere RPM app. Dat zal in dit geval ook deels te maken hebben met de niet goed op zwaartepunt gecentreerde plaatsing van een te zware telefoon op een relatief lichte platter. Maar de trend met die app is wel duidelijk. Hij geeft een c.a. 2x zo hoge w&f aan als de andere RPM app die zowel voor iOS als Android verkrijgbaar is.
Ah ik dacht al. Niets kwam met google naar boven. Ja de 'design academy eindhoven' maar daar kon ik geen chocola van maken.Cap schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:20:
Dutch Audio Event, in oktober weer een editie. Mij niet gezien overigens.
Ik leef zelf ook niet echt in die wereld van audiofiele beurzen.
Ik zit ff te kijken, maar apart dat je voor toegang moet betalen. Ik bedoel, ik ga wel eens naar de technishow (techniek/engineering) in de jaarbeurs, maar da's gewoon gratis. De standhouders betalen daar al een behoorlijk bedrag om te staan.
Je wilt toch wat verkopen.....
Ja maar betreffende wow/flutter zijn dingen niet zo simpel heb ik ontdekt.Je ziet trouwens ook hier weer dat die gele iPhone RPM app heel streng is met de wow en flutter, veel strenger dan de andere RPM app. Dat zal in dit geval ook deels te maken hebben met de niet goed op zwaartepunt gecentreerde plaatsing van een te zware telefoon op een relatief lichte platter. Maar de trend met die app is wel duidelijk. Hij geeft een c.a. 2x zo hoge w&f aan als de andere RPM app die zowel voor iOS als Android verkrijgbaar is.
Hier heb ik een interessante test van AK die ik onlangs deed:
https://acidtest.io/?test...nk089bjlmohpvrzf69h8vluip
Het begint met een een oefenvergelijk tussen de referentiefile en 1,5% w/f, en als de echte test begint, wordt die w/f met elke stap kleiner.
Ik kon kennelijk 0,2% nog horen:
https://acidtest.io/?shar...ZqJpZ0u6V7eB-1TRBbxVog%3D
Maar het gebruikte W/F spectrum was totaal anders als ik verwachtte. Ik moest mijn oor daar wel voor trainen. Daar zit wel een dingetje.
W/F heeft een weegcurve, maar wat voor type W/F maakt heel erg uit wat je wel en niet kan horen, en nog meer wat hinderlijk en minder hinderlijk is (en betreffende dat laatste corrigeren die weegcurves niet voor).
Ik denk dat al die telefoonapps en hun sensors eigenlijk alleen geschikt zijn om te zien of er iets mis is met een tafel en niet om een oordeel te vellen over hoe goed een tafel is.
Ik denk dat als je een tafel van enige kwaliteit hebt en als het onderhoud ook goed is, de w/f waarde eigenlijk altijd onder het hoorbare valt.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 19-07-2026 17:13 ]
Dit is meer een gimmick voor yuppen in de grachtengordel, daar haalt een audiofiel zijn neus gewoon voor op hoor.The Eagle schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:50:
Ga naar de DAE, verwonder je over de prijzen en besef je dan dat dit echt goed verkocht wordt. Voornamelijk aan mensen die meer geld dan probleemoplossend vermogen hebben.
Ben je zelf wel eens op DEA geweest? Jaarlijks ga ik er niet heen, maar het is een keer in de paar jaar best leuk om eens te kijken vind ik.
❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ
Nou, je kunt hem ook plat neerleggen als het goed is... Bij Dutch Audio Event lieten ze dat een paar jaar terug ook zien namelijk met hun Miniot 2 (zie ook de drie uitsteeksel die als pootjes kunnen dienen aan de achterzijde bij de miniot 3)...Viking Kvinne schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:39:
Niets voor mij, die Wheel 3. Leuke gimmick hoor, maar ik hou het bij normale kwaliteits draaitafels. Met lompe katten in huis, al een risico dat hij omvalt.
Destijds nog gevraagd of ze het mogelijk gingen maken om het element te verwisselen met een ander element, maar dat blijkt op dit moment toch niet zo gemakkelijk met hun ontwerp en aangezien er genoeg mensen zijn die toch wat beters vereisen dan de standaard AT95e element van Audio Technica zie je nu dat ze een analoge optisch element toepassen om de geluidskwaliteit op te krikken...
Dat optisch element heeft wel een naald als ik hun site zo bekijk en vraag mij niet hoe dat element werkt...
❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ
Zo denk ik er ook over, de phone apps zijn prima om te zien of er iets mis is met de draaitafel, en je kan bij de apps die voorzien zijn van een grafische weergave van het verloop van de wow & flutter ook interessante dingen ontdekken wat betreft periodieke w&f per omwenteling, maar de absolute waarde daar moet je niet teveel waarde aan hechten.mr_petit schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:37:
[...]
Ja maar betreffende wow/flutter zijn dingen niet zo simpel heb ik ontdekt.
Hier heb ik een interessante test van AK die ik onlangs deed:
https://acidtest.io/?test...nk089bjlmohpvrzf69h8vluip
Het begint met een een oefenvergelijk tussen de referentiefile en 1,5% w/f, en als de echte test begint, wordt die w/f met elke stap kleiner.
Ik kon kennelijk 0,2% nog horen:
https://acidtest.io/?shar...ZqJpZ0u6V7eB-1TRBbxVog%3D
Maar het gebruikte W/F spectrum was totaal anders als ik verwachtte. Ik moest mijn oor daar wel voor trainen. Daar zit wel een dingetje.
W/F heeft een weegcurve, maar wat voor type W/F maakt heel erg uit wat je wel en niet kan horen, en nog meer wat hinderlijk en minder hinderlijk is (en betreffende dat laatste corrigeren die weegcurves niet voor).
Ik denk dat al die telefoonapps en hun sensors eigenlijk alleen geschikt zijn om te zien of er iets mis is met een tafel en niet om een oordeel te vellen over hoe goed een tafel is.
Ik denk dat als je een tafel van enige kwaliteit hebt en als het onderhoud ook goed is, de w/f waarde eigenlijk altijd onder het hoorbare valt.
Leuke test! Piano is wel een extreem goede test voor het detecteren van wow & flutter vind ik. Ik heb hem 2x gedaan en kwam op 0.1% uit, met wel een opmerking van "High variability in reversal levels.", maar ik merkte ook dat het me op een gegeven moment wel lang duurde dus dat ik wat te snel ging met mijn keuze voor echt nog eens goed te luisteren. Ik denk dat 0.2% doorgaans een prima grens is voor de wat kritische luisteraar, bij de niet kritische luisteraar zal het vast nog een stukje hoger liggen.
https://acidtest.io/?shar...c6lq388r6ZG737mOkE6V-q0pT
Afgelopen 4 jaar achter elkaarDuclaasie schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:20:
[...]
Dit is meer een gimmick voor yuppen in de grachtengordel, daar haalt een audiofiel zijn neus gewoon voor op hoor.
Ben je zelf wel eens op DEA geweest? Jaarlijks ga ik er niet heen, maar het is een keer in de paar jaar best leuk om eens te kijken vind ik.
Staan ook meer dan genoeg platenspelers en andere vinyl gerelateerde zaken. Kun je horen hoe vinyl echt kan klinken
Wat het voor mij doet is veel inspiratie en ideeen, en merkenkennis. Ik zal nooit een kabel zo dik als een startkabel naar mijn speakers leggen. Ook zal ik nooit een stel speakers kopen van 20k. Echter dat high end spul schrijft heel hard af. En op de tweedehands markt zie je na een aantal jaren dat spul op de markt komen voor de helft. En dan wordt het ineens best interessant. Dus hou de merken die ik daar gehoord heb en indruk maakten wel in de gaten. Denk aan Ilumnia, Driade, de hogere Dynaudio typen, Borressen, Lyngdorff, etc. Allemaal spul dat je nauwelijks in de winkels ziet, onbekend maakt onbemind
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.
Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.
:strip_exif()/f/image/TfZqfOn8eK8EtBrZXS5Z4MbZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Irj2hPbF88qDzuFIL3hVefjE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4heJPIMrObfQJ1vnKkQywvKP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t0aoRIjnRKdLYVLMatDtbJNm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wbfrf5PHOKM9QhZdII4LgRsf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/qaQacEUOHFpULj1kZsHcFl9Y.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/p12S52MttTBEymCi6NUXNQiv.jpg?f=fotoalbum_large)