• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
Bandicool schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:11:
Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik heb deze aangeschaft via marktplaats en via verzenden is dit helaas gebeurd. Hij is dus tweedehands, ik zal later vanavond even een foto maken, ben nu niet thuis. Vind het niet erg om zelf te sleutelen, daar leer ik nog van.

https://www.reddit.com/r/turntables/comments/1f66pr4/everytime_my_audio_technica_lp60_does_a_rotation/ maar dit is inderdaad het probleem, ik zal nog even kijken of de belt er wel correct op zit

Het is inderdaad budgetklasse maar ben nieuw in deze wereld en om nou direct veel geld uit te geven is ook weer zo wat, mocht dit niet gemaakt worden hebben jullie tips qua spelers?
Dan niks meer aan doen , met alle respect het is nieuw geen dure draaitafel en reparatie is het niet waard.

Of het was al bij verkoop of niet goed verpakt en dan krijg je helaas dit soort dingen. Verzenden is bij draaitafels zelden een optie.Omdat je zelf niet kan repareren zal het in verhouding niet kloppen met wat speler gekost heeft. Wel zonde

  • SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:55

SomerenV

It's something!

Vandaag de arm van de 212 schoongemaakt, en dat was hard nodig want hij was echt goed smerig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-pKAhs-1IxcBAEBxnnb8Nl15RU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GPBzADJYnGcEgMIkFoWb2i4g.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ap_YyA1qi2zxGMsI1WCtgbs5chE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AYir1wddUk0MNqvJXjUZzJWw.png?f=fotoalbum_large

(Contragewicht mist op deze foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXov3kyWzsLDEkLInFCYCnwkiRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wmzQZM9rqCW6EhSDEZxNQglk.png?f=fotoalbum_large

Als er iets bevredigend is, dan is het vuil zien verdwijnen en een lichtere kleur tevoorschijn te zien komen O+

Ik heb ook een aluminium plaatje op maat gemaakt voor op de headshell (zit nog niet vast):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sseajX3durqW-RZP4J5RTEfJ0AY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4KMbT9P0UeyVkn3qD8DEReDi.png?f=fotoalbum_large

Ik snap wel dat men deze speler aanwijst als een van de mooiere Philips-spelers ooit gemaakt, want het is echt een mooi ding om te zien. Komende week ga ik aan de slag met de stofkap en de houten plint(en). Ben héél benieuwd hoe het eruit ziet als het allemaal klaar is, maar ben nu al best tevreden met het resultaat.
ivo1969 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:29:
[...]

Dan niks meer aan doen , met alle respect het is nieuw geen dure draaitafel en reparatie is het niet waard.

Of het was al bij verkoop of niet goed verpakt en dan krijg je helaas dit soort dingen. Verzenden is bij draaitafels zelden een optie.Omdat je zelf niet kan repareren zal het in verhouding niet kloppen met wat speler gekost heeft. Wel zonde
Sorry maar wat een onzin. Het is een tafel die 160 euro kost. Dat is wellicht voor de meesten hier goedkope prut, maar voor anderen is het wellicht een hoop geld. Reparatie hoeft ook niet perse moeilijk of duur te zijn. Het is juist zonde om een speler die mogelijk prima te repareren gewoon weg te doen omdat het geen dure speler is, zeker in deze wegwerpeconomie met z'n planned obsolescence.

Als ik jouw gedachtegang volg dan had ik mijn 212 ook nooit moeten kopen. Gewoon weggooien want reparatie kost al snel meer dan wat de speler waard is, zowel qua onderdelen als qua uren. Maar is er meer dan monetaire waarde ;) Zo vind ik het leuk om te ontdekken hoe iets werkt, en om het te herstellen als het kapot is. Als iets te repareren of herstellen is voor een een prijs die jij persoonlijk bereid bent te betalen dan gewoon doen.

Dus @Bandicool, ik zou toch gewoon Plato benaderen om te kijken of die iets voor je kunnen betekenen. Al is het maar om je op weg te helpen.

[ Voor 27% gewijzigd door SomerenV op 25-05-2026 18:50 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram


  • HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:55

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Bandicool schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:11:
Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik heb deze aangeschaft via marktplaats en via verzenden is dit helaas gebeurd. Hij is dus tweedehands, ik zal later vanavond even een foto maken, ben nu niet thuis. Vind het niet erg om zelf te sleutelen, daar leer ik nog van.

https://www.reddit.com/r/turntables/comments/1f66pr4/everytime_my_audio_technica_lp60_does_a_rotation/ maar dit is inderdaad het probleem, ik zal nog even kijken of de belt er wel correct op zit

Het is inderdaad budgetklasse maar ben nieuw in deze wereld en om nou direct veel geld uit te geven is ook weer zo wat, mocht dit niet gemaakt worden hebben jullie tips qua spelers?
Ik zou zeggen als het voor 1-2 tientjes gemaakt kan worden of je kunt het zelf, zeker doen. Zou er geen 100 aan uit geven voor reperatie.

Dit topic staat vol met tips, de Audica Technica 120 is al een goede keus. Geniet vooral van het zwarte goud op je eigen manier.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!


  • Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 13:38
Omdat ik aan het kijken ben naar een nieuwe arm ben ik er achter gekomen dat er 5pins/RCA V kabels als aansluiting kan zitten en daar @mr_petit het had over capaciteit/weerstand zat ik bij Pro-Ject te kijken waar ze een Connect it Phono RS 5P/RCA V van 1,23m hebben en deze heeft een capaciteit/weerstand van 71pF, de Conncet RS in dit geval is de kabel met de laagste waarde. Is dit een mooie waarde want ik kan bij veel geen waarde vinden maar dan hebben ze het wel over gold plated en dies meer, en is dit eigenlijk een 5din naar RCA met een grond kabel?

Wat een wereld gaat er weer open voor mij, nu ik toch lichtelijk aan het kijken ben naar het zelf maken van een platenspeler. Of zelf samen stellen zoals je wilt. Motoren is weer iets waar ik mij in kan verliezen, en constantheid is daar wel belangrijk in begrijp ik maar wat dan goed is..

En dan heb je nog gewicht..

Ik geef als ik mij zo inlees persoonlijk nog de voorkeur aan band aangedreven spelers en wat ik zelf mooi vind aan mijn huidige Pro-Ject Debut Esprit III is dat (los van dat de motor onder het draai plateau zit) de motor in een rubber band hangt en dus met een band verbonden is met het draaiplateau, zo simpel als oplossing tegen een hum/trillingen.

  • Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 13:38
Oh, ik zie nu dat die Connect it Phono RS 5P/RCA ruim €700 kost..

  • Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 13:38
Van Pro-Ject hebben de Connect it Phono de volgende waarden en de goedkoopste prijs die ik tegen ben gekomen:

E line; 130pF >€95,-

S line; 100pF >€113,-

DS line; 90pF >€185,-

RS line 71pF >€711,-
@Bandicool Zeker. Als je weinig geld wilt uitgeven dan zou ik op marktplaats in jouw omgeving een goede platenspeler uitzoeken die je niet hoeft te laten verzenden. Er zijn op tweakers genoeg mensen die je kunnen voorzien van tips wbt de in jouw omgeving aangeboden spelers.

Zoals ik al aangaf zou ook ik geen geld meer uitgeven aan deze platenspeler, wel proberen hem zelf te repareren. En dan eventueel verkopen, en iets beters kopen voor bijna hetzelfde geld. ;)

Een beetje reparatie bij een winkel kost ivm uurloon, materiaalkosten en winst zó 100 euro (of meer), en sorry... dat is het gewoon niet waard voor deze speler. Voor 100 euro koop je (eveneens 2e hands) iets beters.

Kijk, ben je vaste klant van bijvoorbeeld het genoemde Plato dan kan je er altijd met de speler onder je arm langs gaan hoor en zeggen, "deze doet het niet goed, enig idee wat eraan scheelt?". En als dan een medewerker treft die hem meteen in het stopcontact steekt en het met een ultiem simpele handeling van minder dan een minuut (die je dan wsch ook zelf had kunnen verrichten mbv de tips op internet) weer prima krijgt, dan kost het je natuurlijk niks. Maar zodra het antwoord is "we kunnen ernaar gaan kijken, ons startbedrag is ..." dan weet je wel hoe laat het is en gaat het m.i. zonde van het geld zijn. Dan kan je hem nog beter weer voor luttel geld verpatsen op MP en daar naar iets wat het wel goed doet kijken.

@SomerenV ik ben ook voor repareren van spullen, maar het vergelijk met jouw 212 gaat wat mij betreft niet helemaal op. Jouw 212 is een veel mooier gemaakte en betere speler dan de speler waar het over gaat. En dát is dus waarom ik het zo zou doen: zelf 'rommelen' om te proberen hem aan de praat te krijgen en dan al dan niet gerepareerd verkopen, vervolgens voor minder dan een reparatie bij een winkel gaat kosten een nieuwe speler kopen. Aangevuld met de opbrengst van de verkoop van de speler.

[ Voor 94% gewijzigd door Cap op 25-05-2026 20:57 ]

Dagg schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:54:
Ik geef als ik mij zo inlees persoonlijk nog de voorkeur aan band aangedreven spelers en wat ik zelf mooi vind aan mijn huidige Pro-Ject Debut Esprit III is dat (los van dat de motor onder het draai plateau zit) de motor in een rubber band hangt en dus met een band verbonden is met het draaiplateau, zo simpel als oplossing tegen een hum/trillingen.
Een kleine duit in dit zakje: dat een motor in bandjes hangt geeft meer aan dat het nodig is omdat er anders teveel trillingen door dit type motor worden doorgegeven, dan dat 'andere motoren die niet in bandjes hangen' meer trillingen doorgeven. En snaren / rubber bandjes kunnen zeker trillingen onderdrukken, maar ook bepaalde frequenties doorgeven of zelfs versterken (resonantie), wat ook weer invloed kan hebben op de gelijkloop van de speler. Je kan o.b.v. het basisprincipe alleen dus niet direct beoordelen of het één beter is dan het ander.

  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:08
Cap schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:52:
[...]


Een kleine duit in dit zakje: dat een motor in bandjes hangt geeft meer aan dat het nodig is omdat er anders teveel trillingen door dit type motor worden doorgegeven, dan dat 'andere motoren die niet in bandjes hangen' meer trillingen doorgeven. En snaren / rubber bandjes kunnen zeker trillingen onderdrukken, maar ook bepaalde frequenties doorgeven of zelfs versterken (resonantie), wat ook weer invloed kan hebben op de gelijkloop van de speler. Je kan o.b.v. het basisprincipe alleen dus niet direct beoordelen of het één beter is dan het ander.
Precies. Die Premotec motortjes trillen als de ziekte. Heb zelf ooit een Pro-Ject Expression vrij heftig gemodificeerd en dat kwam vooral neer op het tegengaan van hoorbare trillingen en brom. En uiteindelijk wordt het dan mooi beter dan matig. Dan kun je beter je geld in een goeie Japanse draaitafel uit de jaren 70 of 80 steken.

  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:08
Dagg schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:07:
Van Pro-Ject hebben de Connect it Phono de volgende waarden en de goedkoopste prijs die ik tegen ben gekomen:

E line; 130pF >€95,-

S line; 100pF >€113,-

DS line; 90pF >€185,-

RS line 71pF >€711,-
Voor een fractie van het geld maak je dat gewoon zelf.

  • Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 13:38
Mooie duit @Cap, het is nooit zo simpel als je vaak denkt door net wat te simpel te denken zoals ik hierbij.

Was ook even aan het kijken, mijn NAD C399 heeft als phono input 46kohms/100pF en mijn Ortophon 2M Blue geeft aan 47kohms en 150/300pF te prefereren.

Ik weet niet wat de huidige kabels (element ?, arm 50pF, tulp 150pF als basis/gok) allemaal zijn maar verwacht wel dat ik in hoog in de gewenste range uit kom. Maar hoe zit dat dan met de ohms, de Ortophon heeft nameijl 1,3kohms en vermoed dat er bij de kabels ook nog wat bij komt maar ik zit dan al over de 47kohms heen.

Bij de pF kan er een verschil vaak in het hoog aanwezig zijn als er geen goede match zo ik dit forum en het internet lees maar ik kan, vermoedelijk door verkeerd zoeken, niet vinden wat de ohms doen met de installatie.

  • Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 13:38
Ik was even aan het zoeken in de TS @Duclaasie maar waar adviseer jij om kabels, tulpen ed aan te schaffen waar de juiste info bij staat zodat je goed kunt mix & matchen?

  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:08
Dagg schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:33:
Mooie duit @Cap, het is nooit zo simpel als je vaak denkt door net wat te simpel te denken zoals ik hierbij.

Was ook even aan het kijken, mijn NAD C399 heeft als phono input 46kohms/100pF en mijn Ortophon 2M Blue geeft aan 47kohms en 150/300pF te prefereren.

Ik weet niet wat de huidige kabels (element ?, arm 50pF, tulp 150pF als basis/gok) allemaal zijn maar verwacht wel dat ik in hoog in de gewenste range uit kom. Maar hoe zit dat dan met de ohms, de Ortophon heeft nameijl 1,3kohms en vermoed dat er bij de kabels ook nog wat bij komt maar ik zit dan al over de 47kohms heen.

Bij de pF kan er een verschil vaak in het hoog aanwezig zijn als er geen goede match zo ik dit forum en het internet lees maar ik kan, vermoedelijk door verkeerd zoeken, niet vinden wat de ohms doen met de installatie.
Ik zou mij eerst eens verder gaan inlezen, want je gooit nu echt vanalles door elkaar. De afsluitweerstand van 47K heeft niets met kabelweerstand of spoel impedantie te maken.

  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:08
Dagg schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:43:
Ik was even aan het zoeken in de TS @Duclaasie maar waar adviseer jij om kabels, tulpen ed aan te schaffen waar de juiste info bij staat zodat je goed kunt mix & matchen?
Audiophonics is een goed adres met ruime keuze. Qua kabels kun je daar ook goed terecht. Als je zelf handig bent en weet hoe je een phono kabel moet maken, dan zoek je op kabelspecs iets wat goed past. Persoonlijk heb ik goede ervaring met Grimm TPR en Sommercable SC Albedo.

Wanneer je niet zelf wil maken is Audiophonics ook erg geschikt, want die hebben ook zeer goede betaalbare kabels en een service om kabels te laten maken.

  • SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:55

SomerenV

It's something!

Cap schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:32:
@Bandicool Zeker. Als je weinig geld wilt uitgeven dan zou ik op marktplaats in jouw omgeving een goede platenspeler uitzoeken die je niet hoeft te laten verzenden. Er zijn op tweakers genoeg mensen die je kunnen voorzien van tips wbt de in jouw omgeving aangeboden spelers.

Zoals ik al aangaf zou ook ik geen geld meer uitgeven aan deze platenspeler, wel proberen hem zelf te repareren. En dan eventueel verkopen, en iets beters kopen voor bijna hetzelfde geld. ;)

Een beetje reparatie bij een winkel kost ivm uurloon, materiaalkosten en winst zó 100 euro (of meer), en sorry... dat is het gewoon niet waard voor deze speler. Voor 100 euro koop je (eveneens 2e hands) iets beters.

Kijk, ben je vaste klant van bijvoorbeeld het genoemde Plato dan kan je er altijd met de speler onder je arm langs gaan hoor en zeggen, "deze doet het niet goed, enig idee wat eraan scheelt?". En als dan een medewerker treft die hem meteen in het stopcontact steekt en het met een ultiem simpele handeling van minder dan een minuut (die je dan wsch ook zelf had kunnen verrichten mbv de tips op internet) weer prima krijgt, dan kost het je natuurlijk niks. Maar zodra het antwoord is "we kunnen ernaar gaan kijken, ons startbedrag is ..." dan weet je wel hoe laat het is en gaat het m.i. zonde van het geld zijn. Dan kan je hem nog beter weer voor luttel geld verpatsen op MP en daar naar iets wat het wel goed doet kijken.

@SomerenV ik ben ook voor repareren van spullen, maar het vergelijk met jouw 212 gaat wat mij betreft niet helemaal op. Jouw 212 is een veel mooier gemaakte en betere speler dan de speler waar het over gaat. En dát is dus waarom ik het zo zou doen: zelf 'rommelen' om te proberen hem aan de praat te krijgen en dan al dan niet gerepareerd verkopen, vervolgens voor minder dan een reparatie bij een winkel gaat kosten een nieuwe speler kopen. Aangevuld met de opbrengst van de verkoop van de speler.
Dan nog gaat het hier om een (waarschijnlijk) prima te repareren speler waar verder weinig mis mee is, tenzij een relatief lage prijs tegenwoordig al een minpunt is :P Wat jij aanhaalt is trouwens ook een optie inderdaad. Zelf rommelen en als het niet lukt kun je hem altijd nog verkopen aan iemand die hem wil fixen. Ik zeg ook niet dat je hem voor 100+ in een winkel moet laten repareren. Als je zo'n speler weer aan de praat wilt krijgen dan is het leuker en leerzamer er zelf gewoon in te duiken. Defect is ie toch al en zoveel kan er doorgaans niet aan kapot als je voorzichtig en rustig werkt.

On another note: ik zat er al even aan te denken m'n vinyl te digitaliseren zodat ik het mee kan nemen en op die manier mezelf minder afhankelijk maak van bijvoorbeeld Spotify. Daarvoor kwam ik Vinyl Studio tegen. Ik heb de trial geprobeerd maar vond het niet heel lekker werken. Dus ik dacht, in deze tijd van AI, eens kijken wat Claude kan. Et voila, 1 prompt en 2 aanpassingen verder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnbCewaFpR2be4YswZubRxTV95U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b0mjw3oK8j6nVk1R2Rby2VaE.png?f=fotoalbum_largeDit is nadat het opnemen klaar is. Hij pakt automatisch de juiste track op basis van de ingevoerde metadata (kwestie van zoeken op barcode en de juiste uitgave selecteren) en exporteert die metadata ook meteen mee, inclusief album cover. Het is nog niet helemaal waar ik het wil hebben, maar het werkt echt heerlijk recht toe recht aan.

Metadata laden, arm Recording klikken, speler starten, hij stopt automatisch als de plaat is afgelopen, toont dan de waveform, klikken waar je de splits wilt hebben en exporteren _/-\o_ Wel echt bizar dat zoiets tegenwoordig mogelijk is.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

SomerenV schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:41:
Vandaag de arm van de 212 schoongemaakt, en dat was hard nodig want hij was echt goed smerig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(Contragewicht mist op deze foto)

[Afbeelding]

Als er iets bevredigend is, dan is het vuil zien verdwijnen en een lichtere kleur tevoorschijn te zien komen O+

Ik heb ook een aluminium plaatje op maat gemaakt voor op de headshell (zit nog niet vast):

[Afbeelding]

Ik snap wel dat men deze speler aanwijst als een van de mooiere Philips-spelers ooit gemaakt, want het is echt een mooi ding om te zien. Komende week ga ik aan de slag met de stofkap en de houten plint(en). Ben héél benieuwd hoe het eruit ziet als het allemaal klaar is, maar ben nu al best tevreden met het resultaat.


[...]

Sorry maar wat een onzin. Het is een tafel die 160 euro kost. Dat is wellicht voor de meesten hier goedkope prut, maar voor anderen is het wellicht een hoop geld. Reparatie hoeft ook niet perse moeilijk of duur te zijn. Het is juist zonde om een speler die mogelijk prima te repareren gewoon weg te doen omdat het geen dure speler is, zeker in deze wegwerpeconomie met z'n planned obsolescence.

Als ik jouw gedachtegang volg dan had ik mijn 212 ook nooit moeten kopen. Gewoon weggooien want reparatie kost al snel meer dan wat de speler waard is, zowel qua onderdelen als qua uren. Maar is er meer dan monetaire waarde ;) Zo vind ik het leuk om te ontdekken hoe iets werkt, en om het te herstellen als het kapot is. Als iets te repareren of herstellen is voor een een prijs die jij persoonlijk bereid bent te betalen dan gewoon doen.

Dus @Bandicool, ik zou toch gewoon Plato benaderen om te kijken of die iets voor je kunnen betekenen. Al is het maar om je op weg te helpen.
Zeker een mooie speler! Maar ik vindt de 22GA209 ook een prachtige speler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaouzmETpU-HWnyyQj01ma_F8HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOTwYoUfaw97CwL3D2piB5Xv.jpg?f=fotoalbum_large Deze speler heb ik ooit gekocht als toevoeging aan mijn Philips audio set die voorzien is van een 22RH720 receiver, Erres ta5426 speakers en een Akai GX-225D bandrecorder... Zo stond hij destijds op een carboot sale...

Het leuke is dat Philips een goede zet deed zo rond 1972 voor hun vissenoog lijn:

- 22GA212/22GA312: middemoot speler voor wie geen automatische functies nodig heeft.

- 22GA29: high-end alternatief die volledig automatisch kan werken als dat inschakeld wordt door een klepje te sluiten waaronder wat knoppen zitten voor de handmatige bediening...

De 212 past er goed bij met dank aan de groene aanraak gevoelige toetsen en de 312 ook als het de eerste versie is, die je op alle vissenoog producten terug ziet komen... De 209 past dan er weer mooi bij door de plint die hetzelfde is als bij bijv. De 22RH720 receiver... Zet ze langs elkaar en het loopt mooi door voor het oog... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor


  • HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:55

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Ik bedacht me net nog een 'derde' optie. Bij ons in de buurt is er een repaircafe wat 1 keer per maand open is, daar kijken vrijwilligers naar je spul in de hoop het te kunnen maken. Donatie optioneel. Misschien heb je zoiets in de buurt. @Bandicool

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!


  • Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:22

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTQeCZLv6nO1H-5aUugEGlVXFdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoBaOD3fQ84MKQpN6qiepBcB.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week had ik weer een pakketje van onze Japanse vrienden binnengekregen. Alle platen Near Mint en zeer gunstig geprijsd 😁. De afgelopen dagen was het dan ook in de avonden genieten van deze nieuwe set aan platen van Sadao Watanabe.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Duclaasie schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:50:
[...]


Ik zou mij eerst eens verder gaan inlezen, want je gooit nu echt vanalles door elkaar. De afsluitweerstand van 47K heeft niets met kabelweerstand of spoel impedantie te maken.
Waarschijnlijk gooit - naar goede gewoonte - AI vanalles door elkaar. >:)
SomerenV schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:58:
[...]

Dan nog gaat het hier om een (waarschijnlijk) prima te repareren speler waar verder weinig mis mee is
Nou is er naar mijn mening toch wel iets mis met dit type speler, dat technisch in de kern (plateau, motor, arm) gelijk is aan tig andere spelers van andere 'merken', namelijk: zowel de VTF als de anti-skating is niet instelbaar. Nou kan je bij anti-skating misschien nog zeggen "soit", maar een niet instelbare, tracking force die gemiddeld ergens tussen de 3 en 4 gram staat bij dit type spelers, maar ook 5 gram kom je tegen, dat vind ik dus geen aanrader. Zeker niet voor iemand die net nieuwe platen van enkele tientjes per stuk gekocht heeft.

Verder eens hoor, ga hem lekker repareren, waarschijnlijk is het iets kleins, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat de spindle verbogen is van dat extreem lichtgewicht plateau. ;) Dus zelf repareren, en dan verkopen. Dat is mijn advies. :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 26-05-2026 16:11 ]


  • C-MC
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-05 16:38
Hi,

Nieuw hier. Ik heb de oude platenspeler (Sony PS-5550) van mijn vader gekregen. Doet het alleen niet... Is het de moeite om te laten repareren? Ik vind het wel een leuk idee om weer vinyl te gaan draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2XVlxyRlUxC8MEp0CiThsGeev8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcyf73rq4u6bxPeyogcjAKkB.jpg?f=fotoalbum_large

  • pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 11:37
Ja, zoek maar eens op hifi-shark om idee te krijgen wat die tegenwoordig (in werkende staat) nog waard is.
C-MC schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:35:
Hi,

Nieuw hier. Ik heb de oude platenspeler (Sony PS-5550) van mijn vader gekregen. Doet het alleen niet... Is het de moeite om te laten repareren? Ik vind het wel een leuk idee om weer vinyl te gaan draaien.
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat er aan stuk is en hoeveel de reparatie gaat kosten.
Maar hij ziet er zeer goed uit (ik neem aan dat de speler op de foto de jouwe is), en het is geen slechte speler. Geen 'topmodel' van weleer, maar wel het duurste mid tier model van sony (of het goedkoopste topmodel, hoe je het maar wilt zien), en het is (m.i.) een aantrekkelijke verschijning.
Dit is een model uit ~1974, en toen had je de PSE-4000 als non plus ultra topmodel ('studiotafel'), de PS-2250 als 'normaal' topmodel (die heb ik trouwens zelf) en de PS-5550 als 'instap' topmodel (enige snaaraandrijver van deze drie, DD was toen nog best zeldzaam en duur):
https://www.wegavision.eu...ony/Sony-1973-74-HiFi.pdf
(onder de ps-5550 was er dus nog een hele reeks van modellen, van instap (veelal 3in1) tot mid tier, maar die staan niet in die folder)

Het service manual staat op het net, dus als er iets electronisch mee aan de hand is, dan is dat voor iemand met elektronische vaardigheden veel makkelijker om te repareren (het kan natuurlijk ook iets heel simpels zijn als een los contactje, haperend schakelaartje of kapotte zekering).
Ik denk dat deze speler in werkende staat van een particulier in deze optisch goede toestand ongeveer €250 waard is (als er geen krassen in de stofkap zitten) als je de juiste koper vindt (maar daarvoor moet je eea wel goed presenteren en wellicht een tijdje wachten). Heeft de stofkap krassen, dan kan je er zo €50-75 vanaf trekken (optiek is voor veel kopers die bereid zijn veel te betalen belangrijk)
Hifishark prijzen zijn vaak lastig te beoordelen (veel handelaarsprijzen). Sowieso van een handelaar met garantie wordt er meer voor gevraagd (€400 of soms meer, die op MP voor €400 heeft bijv. geen stofkap...)
Het is wel zo dat bij dit soort modellen 'onbekend maakt onbemind' geldt; bijv. een Thorens TD-166 oid van weleer was destijds veel goedkoper maar is thans minstens hetzelfde waard of meer omdat de meesten dit model kennen.

Sowieso als deze van je vader is geweest is het natuurlijk leuk om 'm te laten repareren (zelf denk ik dat eea wel meevalt en dat het simpel te repareren is, dit soort tafels zijn behoorlijk degelijk, en hij ziet er uit alsof er altijd heel zuinig mee is omgegaan).
Heeft je vader ook nog z'n platen? Want dat kan natuurlijk ook heel interessant zijn.
Sowieso als je begint/nieuw bent met platen draaien (geen idee), lees de Must haves even door waarin tips staan wat je allemaal eventueel nodig hebt om platen goed te kunnen afspelen.

Welkom op GoT! :P

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2026 00:44 ]

"man is not truly one, but truly two,"


  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
C-MC schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:35:
Hi,

Nieuw hier. Ik heb de oude platenspeler (Sony PS-5550) van mijn vader gekregen. Doet het alleen niet... Is het de moeite om te laten repareren? Ik vind het wel een leuk idee om weer vinyl te gaan draaien.

[Afbeelding]
Stond die niet op MP??

Maar goed A is de snaar nog heel? B is intern de switch niet geoxideerd? (Arm naar binnen moet een klik geven) en c is intern de zekering nog heel?

Dat zijn de eerste controle punten voor een sony PS 5550

En al zou het evt een " instap " model zijn geweest, de kwaliteit van toen is Spitze klasse nu

[ Voor 7% gewijzigd door ivo1969 op 26-05-2026 19:43 ]


  • Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Grmbl... :(

Verkeerde LP ontvangen - Pink Floyd - (Anniversary Edition) The Dark Side of the Moon is niet bezorgd.

Ik had me er erg op verheugd. :|

Hoe dan, ik ontving dus - op zich ook niet verkeerd - Leonard Cohen - I'm your man. 8)7

Lijkt er enorm op ook. :+

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7e/I%27m_Your_Man_-_Leonard_Cohen.jpg <---> Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/a/ab/The_Dark_Side_of_the_Moon_cover.svg/1280px-The_Dark_Side_of_the_Moon_cover.svg.png

Pfff. Dan maar de CD opzetten zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramzzz op 26-05-2026 21:19 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan


  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
Ramzzz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:13:
Grmbl... :(

Verkeerde LP ontvangen - Pink Floyd - (Anniversary Edition) The Dark Side of the Moon is niet bezorgd.

Ik had me er erg op verheugd. :|

Hoe dan, ik ontving dus - op zich ook niet verkeerd - Leonard Cohen - I'm your man. 8)7

Lijkt er enorm op ook. :+

[Afbeelding] <---> [Afbeelding]

Pfff. Dan maar de CD opzetten zo.
Beiden lp s heb ik🙃 gisteren nog first we take Manhattan then we take Berlin🙃
Ben ff gaan zoeken, maar inderdaad:
https://www.marktplaats.n...sony-ps-5550-platenspeler

Afbeeldingslocatie: https://images.marktplaats.com/api/v1/hz-mp-pro-listing/images/e693a22a-3352-4479-a99c-2f32b88f757b?rule=ecg_mp_eps$_86
Zelfde dustbug houdertje op dezelfde plek dus vrijwel zeker dezelfde tafel.
Wellicht dacht pa 'm te willen verkopen onder het mom dat niemand zoiets wil (niet wetende dat vinyl ontzettend populair is) en de zolder leeg moet totdat zoon zei dat het hem wel leuk leek en hij 'm dus mocht hebben? In dat geval maar hopen dat hij al z'n oude platen niet al verkocht had....
We zijn helemaal niet nieuwsgierig... :P

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2026 01:00 ]

"man is not truly one, but truly two,"


  • nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:39
C-MC schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:35:
Hi,

Nieuw hier. Ik heb de oude platenspeler (Sony PS-5550) van mijn vader gekregen. Doet het alleen niet... Is het de moeite om te laten repareren? Ik vind het wel een leuk idee om weer vinyl te gaan draaien.

[Afbeelding]
Voor dit geval, maar ook meer algemeen: als je laat weten in welke regio je woont dan zitten er altijd wel Tweakers in de buurt die even een blik kunnen werpen zodat je in ieder geval weet wat er aan mankeert. Misschien is de snaar wel gebroken, of iets anders simpels.

Het is een leuke en naar mijn smaak ook mooie speler, was er bijna op gaan bieden toen ie op mp stond. De headshell is een hele mooie met een slimme overhang en azimuth instelfunctie.

  • SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:55

SomerenV

It's something!

Ik ben er gisteren achter gekomen dat er een goede kans is dat de versterker die ik heb gekocht (de F4222) mogelijk niet defect was.... Dit is namelijk de Din-aansluiting van m'n 212:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26_rWii_mi3tRKLWQbOhKyayEK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1sDjstns09uyEzbfkrq0wqSr.png?f=fotoalbum_large

Geen idee waarom ik daar niet eerder achter ben gekomen, maar dat pinnetje is verantwoordelijk voor het linker kanaal (als het goed is) :X Meteen maar een nieuwe plug besteld. Vervangen we die ook maar :+ Ook meteen een striptang besteld. Tot nu toe deed ik alles met een keukenmesje, op gevoel, maar da's altijd zo'n gedoe en nogal foutgevoelig. Altijd handig zoiets in huis te hebben.
Ramzzz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:13:
Grmbl... :(

Verkeerde LP ontvangen - Pink Floyd - (Anniversary Edition) The Dark Side of the Moon is niet bezorgd.

Ik had me er erg op verheugd. :|

Hoe dan, ik ontving dus - op zich ook niet verkeerd - Leonard Cohen - I'm your man. 8)7

Lijkt er enorm op ook. :+

[Afbeelding] <---> [Afbeelding]

Pfff. Dan maar de CD opzetten zo.
Dat is wel een bijzondere fout :+ Waarschijnlijk een fuckup met verzendlabels, dus iemand anders mag nu gaan genieten van Pink Floyd :D
C-MC schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:35:
Hi,

Nieuw hier. Ik heb de oude platenspeler (Sony PS-5550) van mijn vader gekregen. Doet het alleen niet... Is het de moeite om te laten repareren? Ik vind het wel een leuk idee om weer vinyl te gaan draaien.

[Afbeelding]
Ik kan je niet helpen, maar het is wel een enorm tof model om te zien!
rcor schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:45:
[...]

Zeker een mooie speler! Maar ik vindt de 22GA209 ook een prachtige speler:

[Afbeelding] Deze speler heb ik ooit gekocht als toevoeging aan mijn Philips audio set die voorzien is van een 22RH720 receiver, Erres ta5426 speakers en een Akai GX-225D bandrecorder... Zo stond hij destijds op een carboot sale...

Het leuke is dat Philips een goede zet deed zo rond 1972 voor hun vissenoog lijn:

- 22GA212/22GA312: middemoot speler voor wie geen automatische functies nodig heeft.

- 22GA29: high-end alternatief die volledig automatisch kan werken als dat inschakeld wordt door een klepje te sluiten waaronder wat knoppen zitten voor de handmatige bediening...

De 212 past er goed bij met dank aan de groene aanraak gevoelige toetsen en de 312 ook als het de eerste versie is, die je op alle vissenoog producten terug ziet komen... De 209 past dan er weer mooi bij door de plint die hetzelfde is als bij bijv. De 22RH720 receiver... Zet ze langs elkaar en het loopt mooi door voor het oog... ;)
De 209 vind ik persoonlijk niet zo denderend qua look. Oogt ergens een beetje goedkoop ofzo. Hetzelfde heb ik met de 312. Waarschijnlijk omdat er meer zwart/plastic in zit? Kan er m'n vinger niet precies op leggen. De 22RH720 ben ik online overigens ook tegengekomen toen ik op zoek was naar een versterker, maar die ligt buiten m'n budget helaas.

[ Voor 39% gewijzigd door SomerenV op 27-05-2026 12:48 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram


  • Willem71
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 20:31
helemaal nieuw hier, maar wel een vinylfanaat.

Met een hele rare vraag: voor de lp's zijn er veel verschillende plaat "aandrukkers", evt uitgerust met een klem. Voor 7 inch, de Single , wordt het grote gat opgevuld met een Puck. de puck is altijd hoger als de single op de mat. ik kan nergens iets vinden dat single steviger op de mat te drukt. terwijl de single beduidend minder gewicht heeft dan de lp. Oplossing zou kunnen zijn om alle singles te voorzien van een spindle-ster die geklemd zit in het single gat en daar een gewicht op legt (?)

rare vraag, he? maar niet zonder reden. de thorens TD 160 markII is getuned door Dr Thorens, de platenspeler is afgesteld op het door mij gebruikte platengewicht. tengevolge van de aankoop van een hoop singles, (meeste met groot gapend ) kwam ik op deze vraag. Dus: Platengewicht op single?

[ Voor 19% gewijzigd door Willem71 op 27-05-2026 15:07 ]

Willem71 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:50:

rare vraag, he? maar niet zonder reden. de thorens TD 160 markII is getuned door Dr Thorens, de platenspeler is afgesteld op het door mij gebruikte platengewicht. tengevolge van de aankoop van een hoop singles, (meeste met groot gapend ) kwam ik op deze vraag. Dus: Platengewicht op single?
Dit geeft gelijk al aan waarom ik geen fan van platen gewichten ben.
Ik begrijp het principe wel, maar ik denk dat een klem daarin veel effectiever is.
Bij een zacht geveerde speler als een thorens is de afstelling van de veren idd wel significant ja. Zonder platengewicht zal het plateau/de arm niet meer waterpas staan, wat (o.a.) invloed heeft op je antiskating.

Ik weet niet hoe je gewicht gemaakt is, maar zo'n spindle ster is soms ook niet helemaal vlak (delen kunnen soms iets uitsteken boven het label, afhankelijk van de uitvoering). Als je gewicht van onderen dan 100% vlak is zou dat problemen kunnen geven.
Maar als dat niet het geval is, zeker met dat gewicht afspelen. Maar meer voor het waterpas staan van je plateau. Singles zijn klein en zijn daardoor vaak minder gevoelig voor warps.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2026 15:44 ]

"man is not truly one, but truly two,"


  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
SomerenV schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:40:
Ik ben er gisteren achter gekomen dat er een goede kans is dat de versterker die ik heb gekocht (de F4222) mogelijk niet defect was.... Dit is namelijk de Din-aansluiting van m'n 212:

[Afbeelding]

Geen idee waarom ik daar niet eerder achter ben gekomen, maar dat pinnetje is verantwoordelijk voor het linker kanaal (als het goed is) :X Meteen maar een nieuwe plug besteld. Vervangen we die ook maar :+ Ook meteen een striptang besteld. Tot nu toe deed ik alles met een keukenmesje, op gevoel, maar da's altijd zo'n gedoe en nogal foutgevoelig. Altijd handig zoiets in huis te hebben.


[...]

Dat is wel een bijzondere fout :+ Waarschijnlijk een fuckup met verzendlabels, dus iemand anders mag nu gaan genieten van Pink Floyd :D


[...]

Ik kan je niet helpen, maar het is wel een enorm tof model om te zien!


[...]

De 209 vind ik persoonlijk niet zo denderend qua look. Oogt ergens een beetje goedkoop ofzo. Hetzelfde heb ik met de 312. Waarschijnlijk omdat er meer zwart/plastic in zit? Kan er m'n vinger niet precies op leggen. De 22RH720 ben ik online overigens ook tegengekomen toen ik op zoek was naar een versterker, maar die ligt buiten m'n budget helaas.
De 209 vind ik zelf persoonlijk een beauty

En los dat je een pinnetje mist bij je din, ze zijn ook mooi aardig zwart een glasvezelborsteltje doet normaal ook wonderen , ( moet plug wel compleet zijn)

[ Voor 5% gewijzigd door ivo1969 op 27-05-2026 15:46 ]


  • Willem71
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 20:31
tsja, de meningen overgewichten/spindle-klemmen zijn verdeeld. Een klem zou voor mij geen uitkomst bieden, want die drukt dan alleen op de Puck, die altijd hoger is dan de single. Ik ben dus op zoek naar een puck icm klem. of een hele platte puck (ter hoogte van een singlle)zodat het gewicht erover heen kan.
Willem71 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:47:
Ik ben dus op zoek naar een puck icm klem. of een hele platte puck (ter hoogte van een singlle)zodat het gewicht erover heen kan.
Ja dat snap ik. Je hebt dus van die hele dunne single adapters nodig en dan maar hopen dat ze òf compleet vlak zijn, òf dat je een gewicht hebt die alleen aan de buitenkant van het gewicht aandrukt (dus een gewicht wat van onderen niet helemaal vlak is maar een lichte uitsparing heeft in het midden)

Met dunne single adapters bedoel ik deze:
https://www.amazon.nl/-/e...ord-Adapter/dp/B00G5XCZ2C

https://vinylsingles.nl/products/45-rpm-record-adapters

Maar je kan bij die eerste variant eigenlijk al zien dat er waarschijnlijk stukjes van die adapter iets boven het label uitsteken, vandaar mijn opmerking betreffende de benodigde uitsparing aan de onderzijde in het midden van je gewicht.

Zou trouwens wel een interessante constructie zijn voor een nieuw type platengewicht:
Een centrale kern ter grootte van het 45rpm gat, waarin dus ook het 7mm gat zit voor de spindle, waarom heen dus een groter platengewicht valt ter grootte max van het label (dat gewicht ziet er dan een beetje uit als een donut). Voor zover ik weet bestaat dit nog niet (maar ik ben geen expert; als ik iets met een warp wil afspelen, dan gebruik ik wel mijn vacuumplateau, dat is de enige echte manier om warps weg te krijgen)

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2026 16:06 ]

"man is not truly one, but truly two,"


  • Willem71
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 20:31
Exact ! die laatste oplossing bedoel ik. Iemand met een 3d printer in de zaal?

heb geen vacuumplateau. Kunnen die wel werken bij 45rpm met bijzonder groot gat?

[ Voor 35% gewijzigd door Willem71 op 27-05-2026 16:12 ]


  • nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:39
Microscoopje gekocht. Je ziet nog steeds vrij weinig, behalve of hij vies of kapot is. Slijtage is niet te zien hiermee. Maar wel grappig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blq5cjKjcktejgXq63NRm-EBjxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wH5dVacFbq0nWSAoKOYAOXeO.jpg?f=fotoalbum_large


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ts5OabMPNQ2GGNQ600JEYJrToc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pe7Yk4Mf4hUFrUlRRBq8Qvhd.jpg?f=fotoalbum_large
SomerenV schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:40:
Ik ben er gisteren achter gekomen dat er een goede kans is dat de versterker die ik heb gekocht (de F4222) mogelijk niet defect was.... Dit is namelijk de Din-aansluiting van m'n 212:

[Afbeelding]

Geen idee waarom ik daar niet eerder achter ben gekomen, maar dat pinnetje is verantwoordelijk voor het linker kanaal (als het goed is) :X Meteen maar een nieuwe plug besteld. Vervangen we die ook maar :+ Ook meteen een striptang besteld. Tot nu toe deed ik alles met een keukenmesje, op gevoel, maar da's altijd zo'n gedoe en nogal foutgevoelig. Altijd handig zoiets in huis te hebben.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De 209 vind ik persoonlijk niet zo denderend qua look. Oogt ergens een beetje goedkoop ofzo. Hetzelfde heb ik met de 312. Waarschijnlijk omdat er meer zwart/plastic in zit? Kan er m'n vinger niet precies op leggen. De 22RH720 ben ik online overigens ook tegengekomen toen ik op zoek was naar een versterker, maar die ligt buiten m'n budget helaas.
Nou, mooi om te zien dat je de fout gevonden hebt en nu dus een nieuwe plug mag monteren... :)
Maar voor wat betreft de 22GA209: die weegt echt wel flink meer dan de 22GA212... Mocht je eens in de buurt van Lochem zijn: neem eens een kijkje bij MFB-Freaks en als beiden met een beetje geluk er staan en til ze beiden maar eens op...

Zelf vindt ik die 22GA212 wat gevoelig en fragiel aanvoelen door dat geveerde sub chassis wat wel erg gemakkelijk veert (net zoals een Thorens TD-14X en TD-16X speler)... Dat gevoel heb je met een 22GA209 niet...

www.discogs.com/collection?user=rcor


  • SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:55

SomerenV

It's something!

rcor schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:47:
[...]

Nou, mooi om te zien dat je de fout gevonden hebt en nu dus een nieuwe plug mag monteren... :)
Maar voor wat betreft de 22GA209: die weegt echt wel flink meer dan de 22GA212... Mocht je eens in de buurt van Lochem zijn: neem eens een kijkje bij MFB-Freaks en als beiden met een beetje geluk er staan en til ze beiden maar eens op...

Zelf vindt ik die 22GA212 wat gevoelig en fragiel aanvoelen door dat geveerde sub chassis wat wel erg gemakkelijk veert (net zoals een Thorens TD-14X en TD-16X speler)... Dat gevoel heb je met een 22GA209 niet...
Well... de oude plug zorgvuldig uit elkaar gehaald, wat écht een kutklus was want het rubber van de plug leek wel om de kabels heen gegoten. Dus stukje bij beetje dat verwijderd om te zien welke kabeltjes naar welke pinnetjes gaan.

Om er vervolgens achter te komen dat maar 3 van de 5 pinnetjes gebruikt worden, en het missende pinnetje is daar geen onderdeel van.

}:|

Blijkt een normale gang van zaken te zijn. Je hebt Links + Massa, Rechts + Massa en Ground. Links gaat naar een pinnetje, rechts naar een pinnetje, en de massa + ground gaan samen naar een pinnetje. Had ik dat voorafgaand op moeten zoeken? Ja. Heb ik dat gedaan? Nee :+

Ik neig nu overigens wel heel erg naar de DIN achterwege laten en twee female tulp plugs + een ground direct uit de speler te laten komen. Qua plugjes aansluiten maakt het niet uit of ik nou een DIN moet aansluiten, of RCA + Ground, en uiteindelijk moet het toch naar RCA voor de versterker. Dan maar gewoon all the way gaan. Dood of de gladiolen.

Lochem zal ik niet snel in de buurt komen overigens, al geloof ik je meteen. Dat geveerde sub chassis voelde voor mij overigens ook enorm fragiel, maar volgens mij is het best een degelijke constructie. Maar puur qua looks wint de 212 het voor mij van de 209 en 312, terwijl ik normaal niet zo van de 70's houten look ben. Het mooiste vind ik overigens nog steeds m'n eigen F7511. Veelal plastic, maar volledig chrome/zilverkleurig. Een beetje een mix tussen 70's en 80's qua stijl. Maar goed, ieder z'n stijl en voorkeur natuurlijk :)

Afbeeldingslocatie: https://www.platoleiden.nl/wp-content/uploads/2022/07/P1120964.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.platoleiden.nl/wp-content/uploads/2022/07/P1120968.jpg

Niet mijn foto's overigens.

Ik Schiet Film | Website | Instagram


  • anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van vinyl.

Nu vroeg ik me af wat de beste prijsvergelijkingssites zijn specifiek voor lp's (zoals de tweakers pricewatch voor electronica, budgetspelen voor bordspelen, isthereanydeal voor games, etc)?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu


  • JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:11
anandus schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:46:
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van vinyl.

Nu vroeg ik me af wat de beste prijsvergelijkingssites zijn specifiek voor lp's (zoals de tweakers pricewatch voor electronica, budgetspelen voor bordspelen, isthereanydeal voor games, etc)?
Hmm nou, dat is een lastige denk ik. Voor nieuw vinyl kun je zelf vrij makkelijk vergelijken bij de betere vinyl zaken beschikbaar op internet. Maar als het gaat om 2e hands is het zo exemplaar afhankelijk, staat van de plaat, hoes, persing, jaartal en nog veeeel meer dat je daar praktisch geen goede vergelijking op kan maken tenzij je exact weet wat je in handen hebt. Discogs geeft inzicht, als je zeker weet wat je dus in handen hebt.

  • HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:55

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

anandus schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:46:
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van vinyl.

Nu vroeg ik me af wat de beste prijsvergelijkingssites zijn specifiek voor lp's (zoals de tweakers pricewatch voor electronica, budgetspelen voor bordspelen, isthereanydeal voor games, etc)?
Voor nieuw vinyl zou ik lekker naar je lokale platenzaak gaan. Veel zaken hebben ook veel 2de hands maar vaak zijn dit al "restpartijen". Voordeel is dat je de LP kunt bekijken in de winkel. Lees je goed in wat 'Mint' 'Near-Mint' en 'VG+' betekenen. een VG noem ik wel eens een Vinyl Gokje/Gamble. Zelfs NL en EN zijn het eens met die 'afkorting'.

Discogs is zo'n beetje de plek online voor 2de hands. tips : Tel in Italie er minimaal een hele 'gradatie' vanaf en vermijd de 'vieze platen' UK . Maak een leuke wantlist en betaal vooral niet teveel. Met name de populaire dance uit de jaren 90 zijn duur.

Enige 12" die ik 'Good+' heb is ghostbusters en nog afspeelt zelfs prima. Een VG van mr vain was al 10 eur en klinkt nog net acceptabel. VG zou ik alleen overwegen als de prijs ernaar is.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!


  • Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ramzzz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:13:
Grmbl... :(

Verkeerde LP ontvangen - Pink Floyd - (Anniversary Edition) The Dark Side of the Moon is niet bezorgd.

Ik had me er erg op verheugd. :|

Hoe dan, ik ontving dus - op zich ook niet verkeerd - Leonard Cohen - I'm your man. 8)7

Lijkt er enorm op ook. :+

[Afbeelding] <---> [Afbeelding]

Pfff. Dan maar de CD opzetten zo.
DSOTM 50AE is binnen! *O*

Dus: (ik) zet 'm op! *O*

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan


  • JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:11
HanG-BuiK-ZwijN schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:37:
[...]

.....Discogs is zo'n beetje de plek online voor 2de hands. tips : Tel in Italie er minimaal een hele 'gradatie' vanaf en vermijd de 'vieze platen' UK . Maak een leuke wantlist en betaal vooral niet teveel. Met name de populaire dance uit de jaren 90 zijn duur.

Enige 12" die ik 'Good+' heb is ghostbusters en nog afspeelt zelfs prima. Een VG van mr vain was al 10 eur en klinkt nog net acceptabel. VG zou ik alleen overwegen als de prijs ernaar is...
Ik vind het zelf ook lastig te scoren als ik mijn collectie in Discogs zet. De plaat zelf is nog redelijk te doen qua 'eisen' maar de buitenhoes vind ik altijd een lastige. Ook als je hem bijvoorbeeld wast en de plaat verbeterd sterk qua klikjes en popjes. Dat levert voor jezelf het gevoel van enorme winst op, maar hoeveel klikjes en popjes minder doet een stap in de index zetten🤷‍♀️. Om dan uiteindelijk een prijs te bepalen die echt objectief is of meer emotie gebonden blijft dus een dingetje..
SomerenV schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 01:28:
[...]

Lochem zal ik niet snel in de buurt komen overigens, al geloof ik je meteen. Dat geveerde sub chassis voelde voor mij overigens ook enorm fragiel, maar volgens mij is het best een degelijke constructie. Maar puur qua looks wint de 212 het voor mij van de 209 en 312, terwijl ik normaal niet zo van de 70's houten look ben. Het mooiste vind ik overigens nog steeds m'n eigen F7511. Veelal plastic, maar volledig chrome/zilverkleurig. Een beetje een mix tussen 70's en 80's qua stijl. Maar goed, ieder z'n stijl en voorkeur natuurlijk :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Niet mijn foto's overigens.
Ja, dat is wat ik bedoelde... Overigens is het geen verkeerde platen draaier hoor... Zelf had ik met dank aan mijn opa ooit de Aristona variant van de Philips 22GA108... Die voelde net zo fragiel aan, maar had niet de ronde groen verlichte aanraak gevoelige knoppen (en ik weet niet of die onderbak van echt hout is of van plastic met een hout look laagje erover bij de 22GA212. Die van de 22GA108 is zeker van plastic)...

Afbeeldingslocatie: https://www.grammofoon.com/Philips/images/Philips22GA108Open.jpg

Deze speler ging stuk en ons pap vond dat die onder voet lag en weg moest in mijn tiener jaren... Helaas gehoor aangegeven... Al was het maar om nu nog te kunnen zeggen dat ik plaatjes draai op de platen speler van mijn Opa (en dan het liefst aansluiten op zijn oude buizenradio die hier ook staat om het nog leuker te maken)... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor


  • Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:37

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Topicstarter
Ik begrijp die klemmen niet zo. De extra gewicht alleen al van zo'n klem kan schade aan je plateaulager geven lijkt me.

Voor de 7'' is het helemaal niet nodig, die dingen zijn bedoelt om afgespeeld te worden in een jukebox, daarom is dat grote spindlegat. Dat maakt het makkelijk voor de automaat om die single op het plateau te mikken. Die jukebox spindles zijn ook nog taps toe lopend, zodat het 7'' plaatje vanzelf goed 'valt'.

Kijk maar eens hoe een jukebox werkt. Staat vast op YT.

  • EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:06

EraZor

Don't mention the war

Viking Kvinne schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:55:
Ik begrijp die klemmen niet zo. De extra gewicht alleen al van zo'n klem kan schade aan je plateaulager geven lijkt me.

Voor de 7'' is het helemaal niet nodig, die dingen zijn bedoelt om afgespeeld te worden in een jukebox, daarom is dat grote spindlegat. Dat maakt het makkelijk voor de automaat om die single op het plateau te mikken. Die jukebox spindles zijn ook nog taps toe lopend, zodat het 7'' plaatje vanzelf goed 'valt'.

Kijk maar eens hoe een jukebox werkt. Staat vast op YT.
Ah, nice, dat van dat gat had ik me nooit gerealiseerd idd ;-)
Viking Kvinne schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:55:
Ik begrijp die klemmen niet zo. De extra gewicht alleen al van zo'n klem kan schade aan je plateaulager geven lijkt me.

Voor de 7'' is het helemaal niet nodig, die dingen zijn bedoelt om afgespeeld te worden in een jukebox, daarom is dat grote spindlegat. Dat maakt het makkelijk voor de automaat om die single op het plateau te mikken. Die jukebox spindles zijn ook nog taps toe lopend, zodat het 7'' plaatje vanzelf goed 'valt'.

Kijk maar eens hoe een jukebox werkt. Staat vast op YT.
En daarvoor niet alleen... Ze gingen er ook vanuit dat volledige albums op hun format uitgebracht zouden gaan worden... Dat 45 toeren singletje was in den beginne gewoon een concurrent van de LP en ook toen verschenen er al complete albums... Die waren dan als een een foto album achtig boekje verpakt en zaten soms wel 4 a 5 45 toerenplaatjes in die je dan boven elkaar gestacked in een 45 toeren platen speler hing...

Let ook maar eens op: zo'n singletje kun je altijd stapelen, het gedeelte waar de muziek zit zullen elkaar nooit raken omdat het midden stuk met het label wat dikker is... Alles erop gericht dat je ze gemakkelijk kun pakken als dit nodig is, zelfs als ze gestapeld zijn...

Op de speler zag dat er zo uit dan:
Afbeeldingslocatie: https://www.vinylrecordday.org/wp-content/uploads/2021/12/can-you-play-45s-on-a-regular-record-player.jpg

Dan snap je dat grote gat nog wat beter: je duim of andere vingers moesten er gemakkelijk doorheen kunnen om zo de hele stack aan plaatjes op te kunnen pakken in één keer...

Later in de tijd en nu is het singletje puur als promotie materiaal ingezet om een groter album te promoten (die dan vroeger op 33 toeren LP uitkwam en anno nu ook naast streaming diensten)... Daardoor is het stapelen niet meer nodig en zie dat grote gat niet altijd meer gebruikt worden... ;)
edit:
ik bedenk met net dat Techmoan hier ooit eens mooi filmpje overgemaakt heeft:
https://youtu.be/hbFgVjijrHI?si=Hl6jlmEl8kzmGwXu

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 30-05-2026 00:24 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor


  • Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:37

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Topicstarter
@rcor Ik ben 61 jaar oud, en zo'n platenstapelaar ken ik nog wel vanuit mijn jeugd. Mijn eerste platenspeler kon dat namelijk ook.

Als 6 jarig kind zat ik al naar Radio Caroline te luisteren. Ja ik voel me ook oud.

[ Voor 5% gewijzigd door Viking Kvinne op 29-05-2026 17:24 ]

Viking Kvinne schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:55:
Ik begrijp die klemmen niet zo. De extra gewicht alleen al van zo'n klem kan schade aan je plateaulager geven lijkt me.
Schade aan het plateaulager valt wel mee, al is natuurlijk elk geval anders. Maar er zijn zat spelers waarbij hetzelfde plateaulager (danwel motor) wordt toegepast met allerlei verschillende plateaus en dito gewichten.
Klemmen danwel extra gewichten zouden ervoor bedoelt zijn kleine warps uit LP's te halen.
De effectiviteit daarvan laat ik in het midden, maar dat veel LP's een (kleine) warp hebben gekregen door de jaren heen (al dan niet door verkeerd gebruik) is wel duidelijk, en dat warps op een gegeven moment hoorbaar zijn (wel afhankelijk van de muziek) is ook wel vastgesteld.
Maar het ging erom dat bij een weke subchassisspeler de spanning van de veren afgesteld wordt op het gewicht van het subchassis. Dus incl flink gewicht als je dat gebruikt. Anders staat het subchassis niet waterpas. Bij een klem maakt het minder uit want die zijn niet zo zwaar (en platen zelf varieren natuurlijk ook in gewicht), maar sommigen gebruiken een platengewicht van 700gr oid.
Ik raad dat alleen al om deze reden af (gebruik dan een klem zou ik zeggen), maar dat is natuurlijk een persoonlijke reden.
Dat extra gewicht doet qua stabilieit van het draaien ook niet zoveel omdat het allemaal rondom het draaipunt (de spindel) zit en daardoor nauwelijks extra inertia/massatraagheid aan het plateau toevoegt.
Merken als MS hebben in het verleden ook koperen ringen uitgebracht die net om de rand van een plaat vallen. Dat is effectiever, maar is waarschijnlijk heel plateau en mat afhankelijk of het past, en misschien ook lastig met inloopgroef en elementbreedte etc (volgens mij maakte MS ze speciaal voor een aantal van hun modellen). Ik heb nog nooit zo'n ding gebruikt. Ze zijn ook ontzettend duur als je ze al kan vinden....(net als vacuumplateau's doorgaans en die passen ook niet op elke speler)

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 29-05-2026 18:30 ]

"man is not truly one, but truly two,"


  • Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:01
DPD bracht vandaag weer een pakketje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICw5COYKKEPr5VkFSmgrwlWTF9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FN8lggt1kE6Xz0xcQiEFZBCu.jpg?f=fotoalbum_large- Mai Tai. Een paar weken geleden de dames live gezien met Nederpop Allstars. Ook waren het maar 3 liedjes, en was er maar 1 zangeres bij van de originele bezetting.
- The Cats. Gewoon lekkere muziek. Eerste concert ooit waar ik naar toe was, was van hen, samen met mijn opa.
- Club J. Zomaar, omdat ik nog een singletje heb, en voor die paar euro kon ik dit niet laten liggen.
- BZN. De periode voordat Annie erbij kwam, toch wel wat ruiger. En mooi blauw vinyl
- Tol Hansse.

Mooi blauw is niet lelijk. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0RXV_5cyUIan3Nljyyk3zvjnQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jy41b8zMGj1o7Ig1FyOwpmE7.jpg?f=fotoalbum_large
Viking Kvinne schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:24:
@rcor Ik ben 61 jaar oud, en zo'n platenstapelaar ken ik nog wel vanuit mijn jeugd. Mijn eerste platenspeler kon dat namelijk ook.

Als 6 jarig kind zat ik al naar Radio Caroline te luisteren. Ja ik voel me ook oud.
Die zender ontvang ik ook nog wel eens via de AM in de avond uren als de atmosfeer gunstig is... Hoewel de AM 675 vanuit Engeland komt ook hier in Limburg goed genoeg binnen, zelfs overdag...

Maar terug on-topic, je voelt je zo jong als je je voelt en 61 jaar valt toch wel mee? Zelf 41 jaar oud nu en met dank aan dit forum steeds meer in deze hobby gegleden... Toen ik begon had ik amper singeltjes, maar nu heb ik er stiekem toch best een heel aantal liggen...

Mede hierdoor ben ik mij steeds meer er in gaan verdiepen en dan kom je nog eens wat te weten... Wat dat betreft is het boek "Dutch Mountains" van Peter Vossekuil een erg mooi boek over de geschiedenis van de platen labels en radio stations... Zijdelings komt de LP, cassettebandje en CD ook nog voorbij met zijdelings ook daar informatie over...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Rens1967 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:30:
DPD bracht vandaag weer een pakketje.[Afbeelding]- Mai Tai. Een paar weken geleden de dames live gezien met Nederpop Allstars. Ook waren het maar 3 liedjes, en was er maar 1 zangeres bij van de originele bezetting.
- The Cats. Gewoon lekkere muziek. Eerste concert ooit waar ik naar toe was, was van hen, samen met mijn opa.
- Club J. Zomaar, omdat ik nog een singletje heb, en voor die paar euro kon ik dit niet laten liggen.
- BZN. De periode voordat Annie erbij kwam, toch wel wat ruiger. En mooi blauw vinyl
- Tol Hansse.

Mooi blauw is niet lelijk. :+
[Afbeelding]
Meer dan 10 jaar terug kocht ik BZN - The Bastard voor mijn moeder die erg liefhebber van BZN was toen ze nog leefde... Van de oorspronkelijke persing uit begin jaren '70/ eind jaren '60 zijn er slechts 500 van gemaakt... De herpersing die ik heb liggen zijn er ook maar 500 van... Heb jij deze versie dan of is dit weer een nieuwe her uitgave? Ik ben benieuwd hoe zeldzaam deze nog is...

Inmiddels heb ik meerdere BZN verzamelaars uit hun rock periode in bezit en dat was gewoon geniaal... Toch heeft het album "Green Valley's" ook een plekje in mijn hart omdat daar het door mij gekozen nummer "May We Always Be Togheter" staat die gedraaid is tijdens de herdenkingsdient bij de uitvaart van mijn moeder, nu inmiddels ook 10 jaar geleden... ;)

B.t.w.: een paar maanden terug hing de oorspronkelijk versie van BZN - The Bastard bij Sounds in Venlo, niet goedkoop, maar de liefhebber heeft hem al gekocht inmiddels...

www.discogs.com/collection?user=rcor


  • Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 13:38
Kwam op marktplaats de Dynavector DV 505 toonarm tegen. In grijs vind ik dit een mooie technische arm. Voor mij aan de prijs maar dacht deel hem even met jullie.

Afbeeldingslocatie: https://afroaudio.jp/shohin_img/2021_04/52521_DV_505/5252105.jpg

En nee dat was geen AI, gewoon een noob die dingen denkt en verkeerd aan elkaar knoopt en de materie voor het eerst probeert te snappen :Y)

  • Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:01
rcor schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 00:47:
[...]

Meer dan 10 jaar terug kocht ik BZN - The Bastard voor mijn moeder die erg liefhebber van BZN was toen ze nog leefde... Van de oorspronkelijke persing uit begin jaren '70/ eind jaren '60 zijn er slechts 500 van gemaakt... De herpersing die ik heb liggen zijn er ook maar 500 van... Heb jij deze versie dan of is dit weer een nieuwe her uitgave? Ik ben benieuwd hoe zeldzaam deze nog is...

Inmiddels heb ik meerdere BZN verzamelaars uit hun rock periode in bezit en dat was gewoon geniaal... Toch heeft het album "Green Valley's" ook een plekje in mijn hart omdat daar het door mij gekozen nummer "May We Always Be Togheter" staat die gedraaid is tijdens de herdenkingsdient bij de uitvaart van mijn moeder, nu inmiddels ook 10 jaar geleden... ;)

B.t.w.: een paar maanden terug hing de oorspronkelijk versie van BZN - The Bastard bij Sounds in Venlo, niet goedkoop, maar de liefhebber heeft hem al gekocht inmiddels...
Volgens Discogs zijn er 2 heruitgaves: 500 op zwart vinyl en 500 op blauw vinyl, ik heb nu die laatste.

  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:08
Dagg schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:01:
Kwam op marktplaats de Dynavector DV 505 toonarm tegen. In grijs vind ik dit een mooie technische arm. Voor mij aan de prijs maar dacht deel hem even met jullie.

[Afbeelding]

En nee dat was geen AI, gewoon een noob die dingen denkt en verkeerd aan elkaar knoopt en de materie voor het eerst probeert te snappen :Y)
Ik had hem ook al voorbij zien komen, maar echt zeldzaam zijn ze niet eens. Komen toch wel met enige regelmaat voorbij. Nu is dit wel een arm waarvan ik vind dat hij visueel moet matchen met de draaitafel. Op een Micro Seiki DQX-1000 is dat een mooie combi, maar op een speler met houten plint detoneert het compleet visueel. Daarnaast is dit ook geen arm die je “even” afstelt als beginnend plaatjesdraaier.

  • Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:37

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Topicstarter
@rcor Wat singles betreft, ik heb er ruim 3000, want een jukebox moet natuurlijk een wissel voorraad hebben.

Op LP gebied zit ik op +/- 500 stuks, en ik moet nodig wat nieuwe voorraad in discogs invoeren. Maar met mijn burnout moet ik keuzes maken met wat ik doe op een dag. Na wat tuinwerk en wat laswerk is het voor mij einde werkzaamheden vandaag.
Dagg schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:01:
Kwam op marktplaats de Dynavector DV 505 toonarm tegen.
Let wel dat deze arm geen lift heeft (originele headshell zit er ook niet bij).

Er bestaan versies met lift, maar die zijn duur en zeldzaam (en uiteraard veel meer gewild, want geen lift is gewoon heel onhandig...)
Het is een interessant concept (met eddycurrent demper (lateraal) en inertiademper (verticaal)), maar dat kort verticale armpje is theoretisch wel slechter dan een arm van normale lengte.
Zoals gezegd is deze niet heel zeldzaam. De 507 is vooral zeldzaam (en duur....). Die maken ze nu weer (mk2)

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 30-05-2026 19:05 ]

"man is not truly one, but truly two,"


  • Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 13:38
Leuke info @mr_petit, of niet natuurlijk waar je belang aan hecht.

En dat zeg ik vooral omdat ik deze een paar weken geleden tegen was gekomen, Safety Raiser: https://www.audio-technica.com/en-us/at6006r. Pro-ject heeft ook iets gelijkens zag ik: https://www.project-audio.com/en/product/the-q-up/

Daar moest ik meteen aan denken aangaande jouw bericht waardoor ik ook even snel ben gaan kijken want deze Audio Technica is niet waar jij het over hebt denk ik daar dit automatisch gaat en het neer laten gaan hetgeen is waar jij het over hebt: https://www.amazon.ca/Turntable-Aluminium-Accessories-Accessory-Aluminum/dp/B0FGVX9G4S

Was er zelf vanuit gegaan dat die functie er standaard op zat, blijk ik toch weer de noob te zijn.
Dagg schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:51:
Leuke info @mr_petit, of niet natuurlijk waar je belang aan hecht.

En dat zeg ik vooral omdat ik deze een paar weken geleden tegen was gekomen, Safety Raiser: https://www.audio-technica.com/en-us/at6006r. Pro-ject heeft ook iets gelijkens zag ik: https://www.project-audio.com/en/product/the-q-up/

Daar moest ik meteen aan denken aangaande jouw bericht waardoor ik ook even snel ben gaan kijken want deze Audio Technica is niet waar jij het over hebt denk ik daar dit automatisch gaat en het neer laten gaan hetgeen is waar jij het over hebt: https://www.amazon.ca/Turntable-Aluminium-Accessories-Accessory-Aluminum/dp/B0FGVX9G4S
Dat soort liften (net als die safety raiser) werken niet voor zo'n dynavector arm, anders had iedereen dat er wel op gezet.
De originele lift is best ingewikkeld met tandwieltjes etc.

Betreffende die AT safety raisers, Ik heb wel eens zo'n chinese kloon geprobeerd, dus zo'n eentje:
https://nl.aliexpress.com/item/1005008346521860.html
En daarover zijn veel berichten te vinden op het net dat ze gewoon niet goed werken. Ik kan maar 1 ding zeggen, die kloppen :+
Met dat ding, ik heb die voelertjes verbogen, gepolijst, warmte gehard etc etc, maar ik kreeg 'm gewoon niet goed werkende. Soms werkte hij wel, en soms bleef hij gewoon weer hangen...
Dus materiaalkeuze en afwerking zijn echt superbelangrijk; het is een heel teer systeem.

"man is not truly one, but truly two,"


  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:08
De Little Fwend is wel een mooi ding als je geen automatische afslag of lift hebt.

  • nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:39
Een Technics SL-6 uit de kringloop. Werkt perfect, beetje poetsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcha1ZGIdqg-8ORv1BOu__Hfqm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2BpKdf0wotPOmgd55fKpE6R.jpg?f=fotoalbum_large

  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
nineball schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:37:
Een Technics SL-6 uit de kringloop. Werkt perfect, beetje poetsen.

[Afbeelding]
Dit is geen verkeerde 🙃👍👍

  • SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:55

SomerenV

It's something!

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met de stofkap. Om een idee te geven waar ik aan begon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30Slpp_lfloALz56cS57h7--WQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YpaI3fcbEVUyzBQ982PYpNI3.png?f=fotoalbum_large

Niet fraai ;(

Dus vol goede moed van die polijstpasta gehaald bij de Action, en wat spul wat je op de boormachine kunt bevestigen, en korrel 2000 schuurpapier besteld. Aan de slag gegaan, en ik had vrij snel best goed resultaat. Alleen de diepere krassen gingen er niet echt uit. Gelezen dat je dan korrel 1000 of 1500 moet hebben. Vervolgens op Amazon een setje met verschillende korrelgroottes gevonden en die besteld. Binnengekregen, korrel 1500 gepakt en die voelde naar mijn idee al wat ruw aan, maar goed, wat weet ik er van...

Het resultaat was een stofkap vol nog meer vrij diepe krassen, want dit was duidelijk geen korrel 1500, maar aanzienlijk lager. Zag daarna in de reviews meer mensen daar over klagen. Fuck...

Even flink gebaald, maar daarna weer aan de slag gegaan met m'n goede korrel 2000 spul en de polijstspulletjes. Natschuren, polijsten met de boormachine, polijsten met de hand, nog meer schuren, nog meer polijsten. M'n zoontje achterna gezeten met de boormachine. Nog meer polijsten. En met resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFRKdNkF9j_bBbG_7inskN4H39c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SDGYgG0jj5tXyFdEMFNiDx11.png?f=fotoalbum_large

Ik ben er nu voor 90% tevreden mee, want onder bepaalde hoeken zie je nog wat krasjes. Dus nog een keertje of 2 polijsten en dan is het goed zo. Ik ben wel echt enorm blij met het resultaat, al helemaal gezien ik hiervoor nog nooit in m'n leven iets gepolijst had.

Ondertussen ook bezig geweest met het testen van het ombouwen van DIN naar RCA, met als doel het inbouwen van female RCA-plugs in de speler, en een aardedraad-plug. Het signaal heb ik zo goed als ruisvrij weten te krijgen met een héél erg houtje touwtje oplossing. Kabels gestript, op de bevestigingen van de plugjes gedraaid en vastgetaped met papieren tape :+ Voor de experts op dit gebied moet het pijnlijk zijn om te zijn, waarvoor excuses :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1-kkCDXOuAsGeihADZJim5tkuw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R1AxuMejov8vMvmbNtcCmCd5.png?f=user_largeIk wilde de ombouw naar RCA testen op een zo min mogelijk destructieve en permanente manier. Dit heeft me maar een paar CM aan kabel gekost. Maar als ik dit werkende zou kunnen krijgen, dan moet inbouwen ook wel lukken, aangezien je dan veel minder kans hebt op factoren die storing kunnen geven.

In eerste instantie had ik alles aangesloten hoe het hoorde, dus L en L Ground op een RCA, R en R Ground op een RCA, en de shielding/aarde op het plugje voor de aardedraad. Maar dat leverde een behoorlijke brom op. Uiteindelijk wat zitten proberen met verschillende verbindingen, en gewoon puur op de gok de shielding tegen de RCA's geduwd en.... weg brom :o Niet hoe het zou moeten als ik de kenners moet geloven, maar als het werkt... Komend weekend nog wat meer testen om te kijken of het ook goed werkt op een andere groep, op verschillende stopcontacten, you name it. Als ik niet 100% zeker ben dat ik het om kan bouwen naar RCA zonder brom dan gaat er een nieuwe DIN-plug op.

Ik Schiet Film | Website | Instagram


  • Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:01
Ik had al de game muziek van Anno 1800, daar is vandaag die van Anno 117 bijgekomen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nh6wpA5j8eg8YZ5NHq4u74t6HHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzgvnYxIfAEAPikzAEVlF8vq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxII7V51i0mot4u6kbDVbs_tyoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwZzy1uDxVXb2SPQUcHi8gEA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6R6kBqBT6UAYI-W49Nl1BI6_ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQEaXoVaEeHj0fjboff7IjRu.jpg?f=fotoalbum_large

  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
SomerenV schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:48:
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met de stofkap. Om een idee te geven waar ik aan begon:

[Afbeelding]

Niet fraai ;(

Dus vol goede moed van die polijstpasta gehaald bij de Action, en wat spul wat je op de boormachine kunt bevestigen, en korrel 2000 schuurpapier besteld. Aan de slag gegaan, en ik had vrij snel best goed resultaat. Alleen de diepere krassen gingen er niet echt uit. Gelezen dat je dan korrel 1000 of 1500 moet hebben. Vervolgens op Amazon een setje met verschillende korrelgroottes gevonden en die besteld. Binnengekregen, korrel 1500 gepakt en die voelde naar mijn idee al wat ruw aan, maar goed, wat weet ik er van...

Het resultaat was een stofkap vol nog meer vrij diepe krassen, want dit was duidelijk geen korrel 1500, maar aanzienlijk lager. Zag daarna in de reviews meer mensen daar over klagen. Fuck...

Even flink gebaald, maar daarna weer aan de slag gegaan met m'n goede korrel 2000 spul en de polijstspulletjes. Natschuren, polijsten met de boormachine, polijsten met de hand, nog meer schuren, nog meer polijsten. M'n zoontje achterna gezeten met de boormachine. Nog meer polijsten. En met resultaat!

[Afbeelding]

Ik ben er nu voor 90% tevreden mee, want onder bepaalde hoeken zie je nog wat krasjes. Dus nog een keertje of 2 polijsten en dan is het goed zo. Ik ben wel echt enorm blij met het resultaat, al helemaal gezien ik hiervoor nog nooit in m'n leven iets gepolijst had.

Ondertussen ook bezig geweest met het testen van het ombouwen van DIN naar RCA, met als doel het inbouwen van female RCA-plugs in de speler, en een aardedraad-plug. Het signaal heb ik zo goed als ruisvrij weten te krijgen met een héél erg houtje touwtje oplossing. Kabels gestript, op de bevestigingen van de plugjes gedraaid en vastgetaped met papieren tape :+ Voor de experts op dit gebied moet het pijnlijk zijn om te zijn, waarvoor excuses :D

[Afbeelding]Ik wilde de ombouw naar RCA testen op een zo min mogelijk destructieve en permanente manier. Dit heeft me maar een paar CM aan kabel gekost. Maar als ik dit werkende zou kunnen krijgen, dan moet inbouwen ook wel lukken, aangezien je dan veel minder kans hebt op factoren die storing kunnen geven.

In eerste instantie had ik alles aangesloten hoe het hoorde, dus L en L Ground op een RCA, R en R Ground op een RCA, en de shielding/aarde op het plugje voor de aardedraad. Maar dat leverde een behoorlijke brom op. Uiteindelijk wat zitten proberen met verschillende verbindingen, en gewoon puur op de gok de shielding tegen de RCA's geduwd en.... weg brom :o Niet hoe het zou moeten als ik de kenners moet geloven, maar als het werkt... Komend weekend nog wat meer testen om te kijken of het ook goed werkt op een andere groep, op verschillende stopcontacten, youe lui name it. Als ik niet 100% zeker ben dat ik het om kan bouwen naar RCA zonder brom dan gaat er een nieuwe DIN-plug op.
Ik heb het even gemist en ja ben met vakantie en daarom te lui om terug te lazen🙃, maar om welk platenspeler gaat het, want zoiets ook al is het provisorisch, is wel om tranen in ogen te krijgen🙁. Wel mooi gepolijst 👍👍

  • SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:55

SomerenV

It's something!

ivo1969 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:59:
[...]

Ik heb het even gemist en ja ben met vakantie en daarom te lui om terug te lazen🙃, maar om welk platenspeler gaat het, want zoiets ook al is het provisorisch, is wel om tranen in ogen te krijgen🙁. Wel mooi gepolijst 👍👍
Dan zoek naar vast een hoekje om in te huilen:

Philips 22GA212

:D

Ik Schiet Film | Website | Instagram


  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
SomerenV schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:01:
[...]

Dan zoek naar vast een hoekje om in te huilen:

Philips 22GA212

:D
Dat blijven mooie spelers om te zien🙃🙃, ik persoonlijk zou voor din gaan en dan zelf mooie din naar rca maken.
Misschien heb ik er nog een orginele kabel van Philips liggen , maar dat weet ik pas als ik terug met vakantie ben 😇

  • SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:55

SomerenV

It's something!

ivo1969 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:36:
[...]

Dat blijven mooie spelers om te zien🙃🙃, ik persoonlijk zou voor din gaan en dan zelf mooie din naar rca maken.
Misschien heb ik er nog een orginele kabel van Philips liggen , maar dat weet ik pas als ik terug met vakantie ben 😇
Ja, is echt een prachtig ding. Het plan was oorspronkelijk overigens om hem gewoon in een zo goed als originele staat te houden. Het verwijderen van de DIN-plug was ook een fuckup van mijn kant, en ik heb hier gewoon een nieuwe plug liggen. De kabel mist ook maar 5cm ofzo, dus dat is ook niet het einde van de wereld.

Maar.... alles werkt tegenwoordig met tulp/RCA. DIN is een prachtige standaard, maar wel eentje die na de 70s eigenlijk compleet verdwenen is. Praktisch alles wat je sinds de jaren 80 koopt gebruikt RCA. Een verloopje is dan een oplossing, maar esthetisch ook maar la la. Daarom gekozen om te gaan voor ingebouwde RCA-plugs. Dat wil ik wel op een manier doen die qua stijl matched met de rest van de speler. Nou zit het aan de achterkant dus je ziet het niet, maar toch, voor het idee. Na dit weekend ga ik dat plan verder uitwerken. Dan zal ik hier ook wat mockups delen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram


  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
SomerenV schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:21:
[...]

Ja, is echt een prachtig ding. Het plan was oorspronkelijk overigens om hem gewoon in een zo goed als originele staat te houden. Het verwijderen van de DIN-plug was ook een fuckup van mijn kant, en ik heb hier gewoon een nieuwe plug liggen. De kabel mist ook maar 5cm ofzo, dus dat is ook niet het einde van de wereld.

Maar.... alles werkt tegenwoordig met tulp/RCA. DIN is een prachtige standaard, maar wel eentje die na de 70s eigenlijk compleet verdwenen is. Praktisch alles wat je sinds de jaren 80 koopt gebruikt RCA. Een verloopje is dan een oplossing, maar esthetisch ook maar la la. Daarom gekozen om te gaan voor ingebouwde RCA-plugs. Dat wil ik wel op een manier doen die qua stijl matched met de rest van de speler. Nou zit het aan de achterkant dus je ziet het niet, maar toch, voor het idee. Na dit weekend ga ik dat plan verder uitwerken. Dan zal ik hier ook wat mockups delen.
Tis dat de Japanners met rca kwamen , eigenlijk vind ik din beter
ivo1969 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:34:
[...]

Tis dat de Japanners met rca kwamen , eigenlijk vind ik din beter
Het ligt er maar aan hoe je er naar kijkt... Din is een mooie alles in één plug... MAAR: een din-kabel is niet altijd exact hetzelfde... Als iemand voor zijn apparaat een andere kabel volgorde intern toepaste kon een bepaalde kabel soms wel eens niet werken op een ander apparaat ook al is het bijv. een 5 polige plug...

RCA heeft als voordeel dat je eenvoudig met kleuren kunt aangeven waarvoor de connector dient (geel voor composiet video, rood rechter audio kanaal en wit voor het linke audio kanaal).. De aansluiting is fool proof: je kunt een kabel blind inprikken zonder dat het mis kan gaan... Dat is bij een DIN plug wel anders, al helemaal als mini-din wordt toegepast met die priegelige pennen (denk hierbij aan een PS/2 muis of toetsenbord van weleer)...

Voor platen spelers is de din aansluiting wel handiger: de aarding kan direct toegepast worden in de plug waardoor er geen losse aarde draad nodig is... ;)

Ander voordeel van RCA is de kost prijs om ze te maken en toe te passen ... ;) Tjah en v.w.b. DIN: in NL heeft vooral Philips hier veel gebruik van gemaakt totdat de jappen met RCA kwamen en Philips Marantz had overgenomen: toen deed RCA ook bij Philips zijn intrede...

www.discogs.com/collection?user=rcor


  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
rcor schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:47:
[...]

Het ligt er maar aan hoe je er naar kijkt... Din is een mooie alles in één plug... MAAR: een din-kabel is niet altijd exact hetzelfde... Als iemand voor zijn apparaat een andere kabel volgorde intern toepaste kon een bepaalde kabel soms wel eens niet werken op een ander apparaat ook al is het bijv. een 5 polige plug...

RCA heeft als voordeel dat je eenvoudig met kleuren kunt aangeven waarvoor de connector dient (geel voor composiet video, rood rechter audio kanaal en wit voor het linke audio kanaal).. De aansluiting is fool proof: je kunt een kabel blind inprikken zonder dat het mis kan gaan... Dat is bij een DIN plug wel anders, al helemaal als mini-din wordt toegepast met die priegelige pennen (denk hierbij aan een PS/2 muis of toetsenbord van weleer)...

Voor platen spelers is de din aansluiting wel handiger: de aarding kan direct toegepast worden in de plug waardoor er geen losse aarde draad nodig is... ;)

Ander voordeel van RCA is de kost prijs om ze te maken en toe te passen ... ;) Tjah en v.w.b. DIN: in NL heeft vooral Philips hier veel gebruik van gemaakt totdat de jappen met RCA kwamen en Philips Marantz had overgenomen: toen deed RCA ook bij Philips zijn intrede...
Signaal overdracht is gewoon beter dan rca , laatste is in loop der jaren storings gevoeliger
En Din staat / stond voor een standaard.
Philips was al voor koop van Marantz overgegaan op rca.

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ivo1969 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Signaal overdracht is gewoon beter dan rca , laatste is in loop der jaren storings gevoeliger
En Din staat / stond voor een standaard.
Philips was al voor koop van Marantz overgegaan op rca.
Storingsgevoelig ligt aan de dropveter kwaliteit en de afscherming. Goede RCA kabel stoort niet, zeker niet als het een goede coaxiale is.
DIN uit uit de tijd dat storingsgevoelig nog geen ding was. Intern ook dunner en minder afscherming. En dat het een standaard was zegt alleen dat het aan bepaalde eisen voldeed. Voornamelijk qua maatvoering. Niet welke eisen en of daarin storing ook opgenomen was ;)

Ik wil geen discussie aan slingeren, maar je moet geen appels met peren vergelijken

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

ivo1969 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:26:
[...]
En Din staat / stond voor een standaard.
Maar dat is natuurlijk geen garantie voor kwaliteit.
RCA is ook een standaard. Namelijk de maatvoering die RCA in de jaren 30 in gedachten had.

Zelf ben ik helemaal geen fan van DIN, en zeker niet voor draaitafels. De DIN stekkers die ik van vroeger ken waren allemaal van belabberde kwaliteit.
En DIN pluggen zijn niet geschikt voor dikke kabels, en kabels met lage capaciteit zijn eigenlijk altijd wat dikker dan de kabels die voor din gebruikt worden.
En qua standaard..... de din connectoren die vroeger voor hifi apparatuur gebruikt werden (en dus aan sommige oude tafels zaten) is weer een andere DIN stekker dan die onderin een toonarm moeten . Allebei 5 pins, maar andere gradenhoek 8)7
Het enige waar DIN (als het goed is) beter in is, is dat er eerst met de aarde contact wordt gemaakt, en daarna pas met de signaalpinnen. (dat is een zwak aspect van RCA, om dat op te lossen moet je RCA's van Neutrik kopen, die kunnen dat wel)
En een DIN stekker heeft natuurlijk genoeg pinnen om gebalanceerd (floating) te werken met afscherming in 1.

Uiteindelijk zijn imo beide systemen belabberd. Verre van professionele kwaliteit iig. Maar goed, om alles om te bouwen en je eigen standaarden aan te houden is ook weer zowat.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 07-06-2026 14:46 ]

"man is not truly one, but truly two,"

mr_petit schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:41:
[...]

En DIN pluggen zijn niet geschikt voor dikke kabels, en kabels met lage capaciteit zijn eigenlijk altijd wat dikker dan de kabels die voor din gebruikt worden.
En qua standaard..... de din connectoren die vroeger voor hifi apparatuur gebruikt werden (en dus aan sommige oude tafels zaten) is weer een andere DIN stekker dan die onderin een toonarm moeten . Allebei 5 pins, maar andere gradenhoek 8)7
Maar aan die 5 pins stekker voor de betere draaitafel toonarmen zit dan wel weer een dikkere kabel met lage capaciteit, dus dat is niet per se een beperking.
Cap schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:50:
[...]


Maar aan die 5 pins stekker voor de betere draaitafel toonarmen zit dan wel weer een dikkere kabel met lage capaciteit, dus dat is niet per se een beperking.
Het hoeft inderdaad geen beperking te zijn, maar je bent natuurlijk wel afhankelijk van wat er gemaakt wordt.
Voor toonarmen zijn er idd redelijk makkelijk 240 graden din stekkers te krijgen waar een wat dikkere kabel in kan want die worden er speciaal voor gemaakt.
Maar ook dan houdt het vaak niet over: veel toonarmkabels van merken worden toch vaak uitgevoerd met dunnere kabels dan wat er in hun rca audio kabels zit. Want 2 microfoonkabels is altijd krap in zo'n stekker.
Of ze doen een soort van break out van 2x microfoonkabel naar losse kernen, maar dan heb je dus niet meer kabel met afscherming. 2x full size microfoonkabel (+aarde) direct in zo'n stekker zie je nauwelijks.
Maar die passen dus sowieso niet in audio apparatuur (want die zijn 180 graden). En voor die 180 graden versies zit je vaak vast aan de gebruikelijke krappe doorvoer. Terwijl daar natuurlijk ook 2x full size microfoonkabel +aarde in zou moeten.
En dan heb je natuurlijk ook nog gevalletjes als mijn AS-212 arm, waar natuurlijk ook een 5 polige din stekker in moet (dus de 240 graden versie, niet de 180 graden versie...) maar dan niet het gebruikelijke vrouwtje, maar een mannetje!
Dan kom je natuurlijk helemaal in de problemen, omdat je in veel gevallen ook nog eens een haakse nodig hebt (afhankelijk van hoeveel ruimte je in je plint hebt, maar haaks is wel normaal voor dit)
In zo'n stekker is het al lastig om een dubbele kabel te krijgen die net wat dikker is dan de meest dunne dropveter (maar nog wel steeds een dropveter, alleen dan onder de 100pf/m)
Zelf ben ik van mening dat die din stekkers zijn ontworpen voor een enkele meeraderige kabel, dus meer een data/stuurstroom kabel dan een audiokabel waar parasitaire capaciteit een rol kan spelen (in het geval van draaitafels dan; voor lijnsignaal zijn ze natuurlijk prima op vaak de kwaliteit na, maar dat is een uitvoerings/merken issue)

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 07-06-2026 18:16 ]

"man is not truly one, but truly two,"


  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:08
Toonarmkabel obv microfoonkabel en een 5pin Din kan prima hoor. Heb er zelf meerdere gemaakt, waaronder een met Grimm TPR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rieXuPPdnfNeAwggxHWtQbdvKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CP3uqXj0yRZITg62ff9zL9T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtN38X7gtftwuWFXT0aXfFlWXyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eu3DAN5lz2XrKA89nwL99b4V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rF2y6DLhcX4bt_hUnCPtYdZ3C1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgKxBIMdSsGXYu462P42zSvi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdLPULM4at3zeq4fuLRY-qCY8-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRfVCqg471Gi2vPvga95DHgX.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie daar toch echt een verdunning/breakout, exact wat ik in mijn post beschreef ;)

Maar het kàn idd wel (alles kan), er zijn zelfs din stekkers met dubbele tule voor 2x mic kabel.
Maar meestal is het dus lastig, gezien je voor elk plaatje waarin daadwerkelijk 2 volle, ongemodificeerde mic kabels in een din stekker gemonteerd zitten je makkelijk 100 plaatjes kan posten waarbij de kabel gemodificeerd is danwel dunnere kabel gebruikt wordt.

En natuurlijk wat ik al schreef: sommige armen hebben een mannelijke din nodig en dan wordt het nog veel lastiger.
Helemaal als je haaks nodig hebt en je een metalen behuizing wilt, want die zijn meestal ook nog eens bajonet.... 8)7

[ Voor 89% gewijzigd door mr_petit op 07-06-2026 20:10 ]

"man is not truly one, but truly two,"


  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:08
Zonder verdunnen kan het niet, maar de afscherming loopt wel volledig door. En klankmatig is het ook nog eens een erg mooie kabel die niet onderdoet voor High-End kabels.
Duclaasie schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:14:
Zonder verdunnen kan het niet,
Dat is dus precies mijn punt.
Dit houdt ook in dat er bij zo'n constructie geen trekontlasting mogelijk is op de buitenmantel (krimpkous is ook geen buitenmantel)
Naar professionele standaarden blijft het geknutsel imho; 99% van de din connectoren is niet gemaakt om 2 kabels te huisvesten terwijl rca natuurlijk altijd 2 kabels zijn bij stereosignaal. Dat is de impasse m.i.
Dit is eigenlijk de enige din connector die ik gezien heb waarbij het lijkt alsof er 2 volle mic kabels in kunnen. Geen idee of er ook daadwerkelijk trekontlasting in zit, geen hands on ervaring
https://i.ebayimg.com/images/g/MTAAAOSwl75m4~fX/s-l1200.jpg
Vdh heeft ook iets maar daar lijkt de ovale doorvoer vrij krap
Het is allemaal dus zeker behelpen en verre van ideaal.
Dus het kan, maar zelf zou ik het woord prima weglaten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 07-06-2026 20:36 ]

"man is not truly one, but truly two,"


  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:08
De meeste Din connectoren voor toonarmen hebben sowieso geen trekontlasting. Overigens vind ik dat niet meteen een probleem, het is tenslotte geen zware industriële toepassing waar de stekkers regelmatig los moeten. Zolang je de stekker gewoon normaal lostrekt is dat dus ook geen probleem.

Overigens hebben de haakse connectoren van SME wel een redelijk klem mechamisme.
Ik denk dat het ontbreken van trekontlasting voornamelijk een gemis uit noodzaak is omdat eea anders gewoonweg niet past. Dus een gedane concessie.
Ik bedoel: echt alle andere audioconnectoren (incl normale budget din stekkers of rca stekkers) hebben wel een soort van trekontlasting. Dat is niet een feature die alleen bij zware industriële toepassingen noodzakelijk/normaal is m.i.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 08-06-2026 06:31 ]

"man is not truly one, but truly two,"


  • derKaiser29
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdJ5sjGD2c79AgWaoGYuWbYLLlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdctIPxbZDP8V0e0Vn0UMTE3.jpg?f=fotoalbum_large _/-\o_

  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxI8ad6jkq3-dgEumCFko1pZnNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyKellYNSlO6J9wExo8NQfCj.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren met de vrouw naar Doesburg geweest , zag ik een leuke winkel, Tja lp's het is hier gewoon een verslaving.
Zag ik 3 bakken met jaren 80 lp's , heb er 5 mooie eruit gezocht lp's als nieuw en inlays / poster zitten erbij🙃

  • SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:55

SomerenV

It's something!

ivo1969 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:10:
[Afbeelding]

Gisteren met de vrouw naar Doesburg geweest , zag ik een leuke winkel, Tja lp's het is hier gewoon een verslaving.
Zag ik 3 bakken met jaren 80 lp's , heb er 5 mooie eruit gezocht lp's als nieuw en inlays / poster zitten erbij🙃
Die onderste twee heb ik hier ook. Culture Club want... dat moet je gewoon hebben als je van de 80s houdt :+ Hetzelfde geldt ook wel voor Pat Benatar, maar die specifieke plaat vind ik echt verschrikkelijk. Ik had hem vorig jaar hier op een platenbeurs op de kop getikt, maar de audiokwaliteit vond ik niet heel denderend. Ik zag ook pas thuis dat het een livealbum is. Die kunnen goed zijn (Live in Paris '79 van Supertramp en Stop Making Sense van The Talking Heads heb ik thuis en die klinken echt fantastisch), maar Live from Earth not so much. Ik heb er 5 euro voor betaald volgens mij, maar zelfs daar baalde ik van.

Ik ben vandaag vol goede moed aan m'n DIN > RCA avontuur begonnen. Wel met wat spanning want je gaat toch wat flinke permanente wijzigingen aanbrengen op een apparaat dat 50 jaar oud is. Daarbij ben ik niet heel ervaren als het gaat om houtbewerking of electronica, en dat waren net twee takken van sport die hier aan bod kwamen. Eerst vanmorgen een set forstnerboren gehaald omdat de RCA-plugs niet lang genoeg waren om door de gehele plint heen te gaan, dus die moesten verzonken worden. Alles netjes uitgemeten, uitgetekend en markeringen aangebracht. Voor wie een uitgebreid verslag wil, check deze post op MFBfreaks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zt_DdRE_M_KPr_wbhIFv-AiKkNQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7Q62vlYIqmAyks0VMsYwi9CB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBO0YI4Pl-okrUE2VPp0kTmRPdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fp985LUhl7kl09BJSAjoaAdj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGGxGs7RHpyBQHoCoYuXLzUtLVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86NSwdypfK8ELjav1OhU1p6F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k26skdU4pcXoeADLrTB5oabNmWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bL9UDCYMrqGZhziI9pkYwmXW.jpg?f=fotoalbum_large

Lang verhaal kort: stukje bij beetje de gaten geboord zodat ik niet teveel materiaal weg zou halen, vervolgens de plugjes bevestigd. Voor de aarde-plug wat washers gemaakt met plastic zodat het qua stijl gelijk zou zijn met de RCA-plugs. Intern wilde ik alles netjes solderen maar zat enorm te kloten met de soldeerbout, dus besloten het lijmpistool tevoorschijn te toveren. Minder sjiek, maar werkt ook, en je ziet het toch niet dus prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqVFlHHgSqtZwXTxz-EQrZCxJIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hG389VRskCztoKlm4RQ1PmVT.jpg?f=fotoalbum_large

En dan komt het moment supreme. Ik had m'n phono-voorversterker naar beneden gehaald en aan de speakers gehangen. Speler in elkaar gezet (maar met m'n stomme hoofd de scharnieren van de kap vergeten, dus hij moest daarna nog een keer half uit elkaar }:| ), alles aangesloten, aan gezet en wat me meteen opviel: geen brom. Totale stilte. Kon een heel goed teken zijn, maar kon ook betekenen dat er ergens iets goed mis was. Naald op de plaat laten zakken (Dutch College Swing Band :D ) en aan gezet. En geluid! Uit beide speakers, in stereo en kraakhelder (voor zover mogelijk met de naald die eigenlijk aan vervanging toe is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RA0TlnFj6kXfrH_kE9AfhWp1x00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9y8FMTYVFQW9Gb92ZIF3nrLq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga even iets quoten uit m'n gelinkte topic:
Ik heb vroeger (en nu nog steeds wel 's) vaak te horen gekregen dat ik iets niet zou kunnen, of dat ik iets niet moet proberen omdat het dan wellicht fout gaat. "Je weet niet wat je doet" en "straks maak je het kapot". Op een gegeven moment ga je daar in geloven. Met veel dingen die ik doe moet ik dan ook enorm vechten tegen dat stemmetje. Vechten tegen het 'doe het nou niet, dat lukt je niet'. Iets simpels als een gat in de muur boren om een foto op te hangen kan ik weken uitstellen omdat ik bang ben voor 'wat als', terwijl het dan uiteindelijk een klusje van niks is.

Dat stemmetje is er gaandeweg dit project ook. Ik werk met spul waar ik weinig verstand van heb en doe in principe maar wat. Gaat niet altijd goed, zoals jullie hier ook over hebben kunnen lezen, maar het moet echt héél raar lopen wil iets onherstelbaar beschadigd zijn. Nu met ongeveer de laatste stap, de RCA-plugs, was dat stemmetje zowat aan het schreeuwen. In de plint boren van een 50 jaar oude speler terwijl je niet veel ervaring hebt met houtbewerking. Een kabel permanent verwijderen. De kabel intern deels strippen. Nieuwe verbindingen maken... Ook mensen hier die (terecht, denk ik) hun twijfels hadden.
Toen ik geluid hoorde; goed geluid... De ontlading die ik toen had en de vreugde die ik toen voelde heb ik heel lang niet gevoeld. Het voelde als een enorme fuck you naar alle keren dat ik te horen heb gekregen dat ik iets niet zou kunnen, of iets niet zou moeten proberen. Een middelvinger naar iedereen die me klein probeerde te houden. Ergens bizar dat dat op m'n 37e nog zoveel met me doet, maar geeft ook wel aan dat dat best diep zit (wat ik zelf wel wist... maar ook niet?). M'n vader, voor wie dit cadeau is (samen met m'n moeder), was een van die personen die tot de dag vandaag dat stemmetje voedt. Onbewust, denk ik... hoop ik, maar hij was vroeger vaak de persoon die zei dat ik iets moest laten omdat ik het toch niet zou kunnen. Het stomme is dat hij wel altijd de persoon is naar wie ik ga als ik ergens over twijfel, of vragen heb. En de persoon die verbaast reageert als ik iets gedaan heb qua klussen, wat goed gegaan is. Normaliter zou ik dat met een project als deze ook gedaan hebben, maar dat ging nu natuurlijk niet. Om dit dan voor elkaar te krijgen zonder zijn hulp, en zonder zijn twijfels over mijn kunnen voelt echt zo ongelofelijk fijn.

Dit cadeau is dus een oprecht cadeau, maar ook wel een middelvinger. Ik ben trots op mezelf O+

Ik Schiet Film | Website | Instagram


  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
SomerenV schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Die onderste twee heb ik hier ook. Culture Club want... dat moet je gewoon hebben als je van de 80s houdt :+ Hetzelfde geldt ook wel voor Pat Benatar, maar die specifieke plaat vind ik echt verschrikkelijk. Ik had hem vorig jaar hier op een platenbeurs op de kop getikt, maar de audiokwaliteit vond ik niet heel denderend. Ik zag ook pas thuis dat het een livealbum is. Die kunnen goed zijn (Live in Paris '79 van Supertramp en Stop Making Sense van The Talking Heads heb ik thuis en die klinken echt fantastisch), maar Live from Earth not so much. Ik heb er 5 euro voor betaald volgens mij, maar zelfs daar baalde ik van.

Ik ben vandaag vol goede moed aan m'n DIN > RCA avontuur begonnen. Wel met wat spanning want je gaat toch wat flinke permanente wijzigingen aanbrengen op een apparaat dat 50 jaar oud is. Daarbij ben ik niet heel ervaren als het gaat om houtbewerking of electronica, en dat waren net twee takken van sport die hier aan bod kwamen. Eerst vanmorgen een set forstnerboren gehaald omdat de RCA-plugs niet lang genoeg waren om door de gehele plint heen te gaan, dus die moesten verzonken worden. Alles netjes uitgemeten, uitgetekend en markeringen aangebracht. Voor wie een uitgebreid verslag wil, check deze post op MFBfreaks.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lang verhaal kort: stukje bij beetje de gaten geboord zodat ik niet teveel materiaal weg zou halen, vervolgens de plugjes bevestigd. Voor de aarde-plug wat washers gemaakt met plastic zodat het qua stijl gelijk zou zijn met de RCA-plugs. Intern wilde ik alles netjes solderen maar zat enorm te kloten met de soldeerbout, dus besloten het lijmpistool tevoorschijn te toveren. Minder sjiek, maar werkt ook, en je ziet het toch niet dus prima.

[Afbeelding]

En dan komt het moment supreme. Ik had m'n phono-voorversterker naar beneden gehaald en aan de speakers gehangen. Speler in elkaar gezet (maar met m'n stomme hoofd de scharnieren van de kap vergeten, dus hij moest daarna nog een keer half uit elkaar }:| ), alles aangesloten, aan gezet en wat me meteen opviel: geen brom. Totale stilte. Kon een heel goed teken zijn, maar kon ook betekenen dat er ergens iets goed mis was. Naald op de plaat laten zakken (Dutch College Swing Band :D ) en aan gezet. En geluid! Uit beide speakers, in stereo en kraakhelder (voor zover mogelijk met de naald die eigenlijk aan vervanging toe is).

[Afbeelding]

Ik ga even iets quoten uit m'n gelinkte topic:


[...]

Toen ik geluid hoorde; goed geluid... De ontlading die ik toen had en de vreugde die ik toen voelde heb ik heel lang niet gevoeld. Het voelde als een enorme fuck you naar alle keren dat ik te horen heb gekregen dat ik iets niet zou kunnen, of iets niet zou moeten proberen. Een middelvinger naar iedereen die me klein probeerde te houden. Ergens bizar dat dat op m'n 37e nog zoveel met me doet, maar geeft ook wel aan dat dat best diep zit (wat ik zelf wel wist... maar ook niet?). M'n vader, voor wie dit cadeau is (samen met m'n moeder), was een van die personen die tot de dag vandaag dat stemmetje voedt. Onbewust, denk ik... hoop ik, maar hij was vroeger vaak de persoon die zei dat ik iets moest laten omdat ik het toch niet zou kunnen. Het stomme is dat hij wel altijd de persoon is naar wie ik ga als ik ergens over twijfel, of vragen heb. En de persoon die verbaast reageert als ik iets gedaan heb qua klussen, wat goed gegaan is. Normaliter zou ik dat met een project als deze ook gedaan hebben, maar dat ging nu natuurlijk niet. Om dit dan voor elkaar te krijgen zonder zijn hulp, en zonder zijn twijfels over mijn kunnen voelt echt zo ongelofelijk fijn.

Dit cadeau is dus een oprecht cadeau, maar ook wel een middelvinger. Ik ben trots op mezelf O+
Dammm dat stemmetje zo bekend zo herkenbaar, maar ook de vreugde als het gelukt is, zo herkenbaar.
Maar hier soms nog wel dammm het is niet gelukt , maar dat laatste gelukkig steeds minder.
En oh ja supertramp live paris en talking heads Stop making sence uiteraard heb ik die ook en laatste genoemde liefst vet hard 🙃

Chapeau mooi gedaan man, he mag terecht trots zijn👍👍👍👍👍

  • D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:32

D_V

ivo1969 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:10:
[Afbeelding]

Gisteren met de vrouw naar Doesburg geweest , zag ik een leuke winkel, Tja lp's het is hier gewoon een verslaving.
Zag ik 3 bakken met jaren 80 lp's , heb er 5 mooie eruit gezocht lp's als nieuw en inlays / poster zitten erbij🙃
Nice, Bananarama poster, altijd goed! :9
Zei hier iemand Bananarama? Dat is ook een platenzaak in Antwerpen op het centraal station, met wel heel toepasselijke reclame en platen bakken, correctie, platen dozen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZL0M_wzfVeEhWpG6JVwcGev9DQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taIaWoZiFThmy0IIZbY3BDcw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6YURqpXltx4fqlLl3KOz8NOUBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLWoFlMQj1wIZfUiJrtZnCUR.jpg?f=fotoalbum_large Moest wel effe lachen destijds toen ik dit zag... 😄

Maar wel een mooie zaak verder en ik was daar goed geslaagd die dag met best wel wat LP's van Toto! 😉😊

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 13-06-2026 19:53 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor


  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:08
Vandaag de zelfbouw phono afgebouwd en in gebruik genomen. De trafo zit met gelijkrichting en eerste buffer in een aparte kast. In de kast met de phono zit de Shunt voeding, voor elk kanaal een eigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5gn6dCMSWKJApg63TQ280b1ET4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaiBWBYhJAFRjN7RagrFj6dU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqLDlv-3yV9pKNxWk-DqNl3HBB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzJKLeY3PsRlfBI5v1RqC0yL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rO2JTmL6ZBaLmwxk6hoBLxi_JKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2jWsfZbJflhFf7ZbpOMu2FS.jpg?f=fotoalbum_large

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

rcor schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:23:
Zei hier iemand Bananarama? Dat is ook een platenzaak in Antwerpen op het centraal station, met wel heel toepasselijke reclame en platen bakken, correctie, platen dozen:

[Afbeelding]

[Afbeelding] Moest wel effe lachen destijds toen ik dit zag... 😄

Maar wel een mooie zaak verder en ik was daar goed geslaagd die dag met best wel wat LP's van Toto! 😉😊
Slimme ondernemer. Zijn winkelinrichting kost hem vrijwel niks zo. Schragen, pallets, bananendozen.
Telefoon met pinapparaat en je bent in business.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ap9u1qm8zSDpwzz6ZcqtWwaV6iw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EaiBWBYhJAFRjN7RagrFj6dU.jpg?f=user_large

Looks like:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2e/Hal_9000_Panel.svg/250px-Hal_9000_Panel.svg.png

Zou er nog even een labeltje en roostertje op zetten ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Ano 2026 was ik veel vinyl met mijn Okki Nokki platen wasser, maar soms heb je van LP's die zo vies zijn dat je toch maar "effe" de Knostibak erbij pakt... Die quotes zijn letterlijk te noemen, want het duurt zeker langer dan effe...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6hI-5YPW-qxuk6YjO-WCyhdpfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T45MW2sjIG1xSAZF1fYZ9uak.jpg?f=fotoalbum_large

De reden is dat ik bij 2Switch in Venray voor het eerst in tijden een goede oogst had... Veel LP's van The Rolling Stones in goede, redelijk goede en wat mindere staat hoezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YqwgGY_PCoajjk3EJ4MRD2-0Es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYSyPJrD97OlPXJE5jCTHfoo.jpg?f=fotoalbum_large De meeste LP's zijn redelijk en vooral echt diep vies... Tjah, en als ik dan toch bezig ben neem ik de LP van The Nitty Gritty Dirt Band die ik bij Sounds in Venlo gekocht had ook maar effe mee... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor


  • -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26

-pollem-

Are you threatening me?

Ook ik ben gevallen voor de charmes van vinyl en heb een platenspeler aangeschaft. Het is een Audio-Technica AT-LPW40WN geworden die speelt over een paar B&W DM602's via een Onkyo TX-NR809. Uiteindelijk is het plan om om de versterker te vervangen, een preamp aan te schaffen en de stylus te vervangen maar voor nu is het goed.

Inmiddels de eerste platen markt in Utrecht bezocht en ik ben er achter dat ik er erg hebberig ben en heel snel best veel geld uitgeeft :P

Gisteren voor Vaderdag iets leuks gekregen van mijn dochter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-kVnjMsCPjjAmYfNnWkYDkmqwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9bm75ZZMskm9KGAifvL9Swr.jpg?f=fotoalbum_large

d:)b

  • Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:37

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/YCFySXJN/Platenpeelhoekje.jpg

Gescoord op een løppelmarkt bij iemand thuis, ja je verzint het niet, gewoon in de schuur.

Vinyl in zeer goede staat:

Beastie Boys - She's on it, 45 rpm maxi single uit 1985

Blondie - Eat to the beat, uit 1979

Rolling Stones - Under Cover , uit 1983

Mijn afspeelhoekje met een Technics SL 1210 mk2 en een Audio Technica AT-LP 140XP met M-Audio BX8 actieve speakers.

Schuin hier tegenover in de andere hoek staat de jukebox, hier recht tegenover de luisterligstoel,

En links in de hoek de kast met lp's. In de laden van dit blokje liggen nog meer 7'' singles opgeborgen.
Dit singletje zit in de jukebox, en al een hele lange tijd omdat ik het een lekker nummer vind.

[ Voor 44% gewijzigd door Viking Kvinne op 22-06-2026 13:39 ]

Viking Kvinne schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:33:


Beastie Boys - She's on it, 45 rpm maxi single uit 1985
zo, da's een pareltje.
Nog van voor hun grote doorbraak (licence to ill) en toen ze nog zo ongeveer pubers waren

"man is not truly one, but truly two,"


  • JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:11
Ik liep vorige week een hele leuke platenzaak in Deventer binnen, de platenbeer. En zoals in elke platenzaak waar ik nog niet eerder ben geweest doe ik een poging mijn wishlist aan te vullen met een vondst. En zo liep ik tegen de dubbelaar 'Hooker 'n Heat' aan welke ik al lang zocht. De hoes is niet best maar dat deed mijn vermoeden al snel kloppen, dit zou wel eens een originele 1971 persing kunnen zijn, en dat was het dus ook. De platen zijn nog VG+ en spelen foutloos. Zowel de opname als de persing zijn zeer goed. Superblij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ID5nmo9XSGMa4jHnxKjM0JOA7Xc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QNQmf3qyRyLjBzJT3reAdbG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0qUf-KqT1j9BGVRb6mD2z-44bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InIYO6lBTtMY7E77w2nNgGMS.jpg?f=fotoalbum_large

  • Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:37

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Topicstarter
mr_petit schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:42:
[...]

zo, da's een pareltje.
Nog van voor hun grote doorbraak (licence to ill) en toen ze nog zo ongeveer pubers waren
Het vinyl is nog in mint staat ook, en dat voor 100 Noorse kronen,

zo'n € 9,00
Nieuwe aanwinst:

Joe Bonamassa

Aanrader voor wie van bluesrock houdt! Tijdens dit live concert speelt hij veel liedjes van Rory Galagher en dat is goed stevig!

www.discogs.com/collection?user=rcor


  • Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:37

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Topicstarter
rcor schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:22:
Nieuwe aanwinst:

[Afbeelding: Joe Bonamassa]

Aanrader voor wie van bluesrock houdt! Tijdens dit live concert speelt hij veel liedjes van Rory Galagher en dat is goed stevig!
Ik heb het genoegen gehad hem live te horen en zien in Carré Amsterdam. Geweldige gitarist en prima band. Ik heb een paar albums van hem, en deze zal er ook wel komen als ik die tegenkom bij de Platenkompaniet in Oslo.

  • Beautergeel
  • Registratie: Juni 2026
  • Niet online

Beautergeel

Specialist in Boter en Verf.

MIjn eerste post, ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben.

In de afgelopen jaren een redelijk set neer gezet:
Mijn audio apparatuur bestaat nu uit:
Een rega planar 3 anniversary edition aangesloten op een
Marantz Stereo 70s en die staat lekker te spelen op een setje
B&W 606 S3's (en een sub waar ik nu niet over wil hebben)

Nu heb ik wat geld over en ben niet heel erg te spreken over wat er voor een power uit de voorversterker komt van de Marantz.
Ik moet hem redelijk hard zetten voordat er wat volume uit komt.
Wat zou jullie aanbeveling zijn?
De Rega Fono MK5?
OF zijn er voor dat budget betere te krijgen?

Asian Sunrise


  • EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:06

EraZor

Don't mention the war

Ik denk niet dat je met een andere voorversterker meer voolume uit je speakers gaat krijgen. het signaal vanuit een P3 is gewoon relatief zwak. Gewoon je volume wat omhoog gooien en genieten (wellicht kan je het volume voor je phono ingang op je versterker zelfs wat boosten).

Ik ervaar exact hetzelfde op Mn NAD M10v3 icm de P3. (ook met een andere prono-pre geprobeerd: zelfde resultaat)
Pagina: 1 ... 88 89 Laatste

Let op:
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.

Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.