C-MC schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:35:
Hi,
Nieuw hier. Ik heb de oude platenspeler (Sony PS-5550) van mijn vader gekregen. Doet het alleen niet... Is het de moeite om te laten repareren? Ik vind het wel een leuk idee om weer vinyl te gaan draaien.
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat er aan stuk is en hoeveel de reparatie gaat kosten.
Maar hij ziet er zeer goed uit (ik neem aan dat de speler op de foto de jouwe is), en het is geen slechte speler. Geen 'topmodel' van weleer, maar wel het duurste mid tier model van sony (of het goedkoopste topmodel, hoe je het maar wilt zien), en het is (m.i.) een aantrekkelijke verschijning.
Dit is een model uit ~1974, en toen had je de PSE-4000 als non plus ultra topmodel ('studiotafel'), de PS-2250 als 'normaal' topmodel (die heb ik trouwens zelf) en de PS-5550 als 'instap' topmodel (enige snaaraandrijver van deze drie, DD was toen nog best zeldzaam en duur):
https://www.wegavision.eu...ony/Sony-1973-74-HiFi.pdf
Het service manual staat op
het net, dus als er iets electronisch mee aan de hand is, dan is dat voor iemand met elektronische vaardigheden veel makkelijker om te repareren (het kan natuurlijk ook iets heel simpels zijn als een los contactje, haperend schakelaartje of kapotte zekering).
Ik denk dat deze speler in
werkende staat van een particulier in deze optisch goede toestand ongeveer €250 waard is als je de juiste koper vindt (maar daarvoor moet je eea wel goed presenteren en wellicht een tijdje wachten).
Hifishark prijzen zijn vaak lastig te beoordelen (veel handelaarsprijzen). Sowieso van een handelaar met garantie wordt er meer voor gevraagd (€400 of soms meer, die op MP voor €400 heeft bijv. geen stofkap...)
Het is wel zo dat bij dit soort modellen 'onbekend maakt onbemind' geldt; bijv. een Thorens TD-166 oid van weleer was destijds veel goedkoper maar is thans minstens hetzelfde waard of meer omdat de meesten dit model kennen.
Sowieso als deze van je vader is geweest is het natuurlijk leuk om 'm te laten repareren (zelf denk ik dat eea wel meevalt en dat het simpel te repareren is, dit soort tafels zijn behoorlijk degelijk, en hij ziet er uit alsof er altijd heel zuinig mee is omgegaan).
Heeft je vader ook nog z'n platen? Want dat kan natuurlijk ook heel interessant zijn.
Sowieso als je begint/nieuw bent met platen draaien (geen idee), lees de
Must haves even door waarin tips staan wat je allemaal eventueel nodig hebt om platen goed te kunnen afspelen.
Welkom op GoT!
[
Voor 32% gewijzigd door
mr_petit op 26-05-2026 17:59
]