• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:23
Bandicool schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:11:
Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik heb deze aangeschaft via marktplaats en via verzenden is dit helaas gebeurd. Hij is dus tweedehands, ik zal later vanavond even een foto maken, ben nu niet thuis. Vind het niet erg om zelf te sleutelen, daar leer ik nog van.

https://www.reddit.com/r/turntables/comments/1f66pr4/everytime_my_audio_technica_lp60_does_a_rotation/ maar dit is inderdaad het probleem, ik zal nog even kijken of de belt er wel correct op zit

Het is inderdaad budgetklasse maar ben nieuw in deze wereld en om nou direct veel geld uit te geven is ook weer zo wat, mocht dit niet gemaakt worden hebben jullie tips qua spelers?
Dan niks meer aan doen , met alle respect het is nieuw geen dure draaitafel en reparatie is het niet waard.

Of het was al bij verkoop of niet goed verpakt en dan krijg je helaas dit soort dingen. Verzenden is bij draaitafels zelden een optie.Omdat je zelf niet kan repareren zal het in verhouding niet kloppen met wat speler gekost heeft. Wel zonde

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:39

SomerenV

It's something!

Vandaag de arm van de 212 schoongemaakt, en dat was hard nodig want hij was echt goed smerig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-pKAhs-1IxcBAEBxnnb8Nl15RU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GPBzADJYnGcEgMIkFoWb2i4g.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ap_YyA1qi2zxGMsI1WCtgbs5chE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AYir1wddUk0MNqvJXjUZzJWw.png?f=fotoalbum_large

(Contragewicht mist op deze foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXov3kyWzsLDEkLInFCYCnwkiRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wmzQZM9rqCW6EhSDEZxNQglk.png?f=fotoalbum_large

Als er iets bevredigend is, dan is het vuil zien verdwijnen en een lichtere kleur tevoorschijn te zien komen O+

Ik heb ook een aluminium plaatje op maat gemaakt voor op de headshell (zit nog niet vast):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sseajX3durqW-RZP4J5RTEfJ0AY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4KMbT9P0UeyVkn3qD8DEReDi.png?f=fotoalbum_large

Ik snap wel dat men deze speler aanwijst als een van de mooiere Philips-spelers ooit gemaakt, want het is echt een mooi ding om te zien. Komende week ga ik aan de slag met de stofkap en de houten plint(en). Ben héél benieuwd hoe het eruit ziet als het allemaal klaar is, maar ben nu al best tevreden met het resultaat.
ivo1969 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:29:
[...]

Dan niks meer aan doen , met alle respect het is nieuw geen dure draaitafel en reparatie is het niet waard.

Of het was al bij verkoop of niet goed verpakt en dan krijg je helaas dit soort dingen. Verzenden is bij draaitafels zelden een optie.Omdat je zelf niet kan repareren zal het in verhouding niet kloppen met wat speler gekost heeft. Wel zonde
Sorry maar wat een onzin. Het is een tafel die 160 euro kost. Dat is wellicht voor de meesten hier goedkope prut, maar voor anderen is het wellicht een hoop geld. Reparatie hoeft ook niet perse moeilijk of duur te zijn. Het is juist zonde om een speler die mogelijk prima te repareren gewoon weg te doen omdat het geen dure speler is, zeker in deze wegwerpeconomie met z'n planned obsolescence.

Als ik jouw gedachtegang volg dan had ik mijn 212 ook nooit moeten kopen. Gewoon weggooien want reparatie kost al snel meer dan wat de speler waard is, zowel qua onderdelen als qua uren. Maar is er meer dan monetaire waarde ;) Zo vind ik het leuk om te ontdekken hoe iets werkt, en om het te herstellen als het kapot is. Als iets te repareren of herstellen is voor een een prijs die jij persoonlijk bereid bent te betalen dan gewoon doen.

Dus @Bandicool, ik zou toch gewoon Plato benaderen om te kijken of die iets voor je kunnen betekenen. Al is het maar om je op weg te helpen.

[ Voor 27% gewijzigd door SomerenV op 25-05-2026 18:50 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:36

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Bandicool schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:11:
Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik heb deze aangeschaft via marktplaats en via verzenden is dit helaas gebeurd. Hij is dus tweedehands, ik zal later vanavond even een foto maken, ben nu niet thuis. Vind het niet erg om zelf te sleutelen, daar leer ik nog van.

https://www.reddit.com/r/turntables/comments/1f66pr4/everytime_my_audio_technica_lp60_does_a_rotation/ maar dit is inderdaad het probleem, ik zal nog even kijken of de belt er wel correct op zit

Het is inderdaad budgetklasse maar ben nieuw in deze wereld en om nou direct veel geld uit te geven is ook weer zo wat, mocht dit niet gemaakt worden hebben jullie tips qua spelers?
Ik zou zeggen als het voor 1-2 tientjes gemaakt kan worden of je kunt het zelf, zeker doen. Zou er geen 100 aan uit geven voor reperatie.

Dit topic staat vol met tips, de Audica Technica 120 is al een goede keus. Geniet vooral van het zwarte goud op je eigen manier.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:44
Omdat ik aan het kijken ben naar een nieuwe arm ben ik er achter gekomen dat er 5pins/RCA V kabels als aansluiting kan zitten en daar @mr_petit het had over capaciteit/weerstand zat ik bij Pro-Ject te kijken waar ze een Connect it Phono RS 5P/RCA V van 1,23m hebben en deze heeft een capaciteit/weerstand van 71pF, de Conncet RS in dit geval is de kabel met de laagste waarde. Is dit een mooie waarde want ik kan bij veel geen waarde vinden maar dan hebben ze het wel over gold plated en dies meer, en is dit eigenlijk een 5din naar RCA met een grond kabel?

Wat een wereld gaat er weer open voor mij, nu ik toch lichtelijk aan het kijken ben naar het zelf maken van een platenspeler. Of zelf samen stellen zoals je wilt. Motoren is weer iets waar ik mij in kan verliezen, en constantheid is daar wel belangrijk in begrijp ik maar wat dan goed is..

En dan heb je nog gewicht..

Ik geef als ik mij zo inlees persoonlijk nog de voorkeur aan band aangedreven spelers en wat ik zelf mooi vind aan mijn huidige Pro-Ject Debut Esprit III is dat (los van dat de motor onder het draai plateau zit) de motor in een rubber band hangt en dus met een band verbonden is met het draaiplateau, zo simpel als oplossing tegen een hum/trillingen.

• Dagg
Oh, ik zie nu dat die Connect it Phono RS 5P/RCA ruim €700 kost..

• Dagg
Van Pro-Ject hebben de Connect it Phono de volgende waarden en de goedkoopste prijs die ik tegen ben gekomen:

E line; 130pF >€95,-

S line; 100pF >€113,-

DS line; 90pF >€185,-

RS line 71pF >€711,-
@Bandicool Zeker. Als je weinig geld wilt uitgeven dan zou ik op marktplaats in jouw omgeving een goede platenspeler uitzoeken die je niet hoeft te laten verzenden. Er zijn op tweakers genoeg mensen die je kunnen voorzien van tips wbt de in jouw omgeving aangeboden spelers.

Zoals ik al aangaf zou ook ik geen geld meer uitgeven aan deze platenspeler, wel proberen hem zelf te repareren. En dan eventueel verkopen, en iets beters kopen voor bijna hetzelfde geld. ;)

Een beetje reparatie bij een winkel kost ivm uurloon, materiaalkosten en winst zó 100 euro (of meer), en sorry... dat is het gewoon niet waard voor deze speler. Voor 100 euro koop je (eveneens 2e hands) iets beters.

Kijk, ben je vaste klant van bijvoorbeeld het genoemde Plato dan kan je er altijd met de speler onder je arm langs gaan hoor en zeggen, "deze doet het niet goed, enig idee wat eraan scheelt?". En als dan een medewerker treft die hem meteen in het stopcontact steekt en het met een ultiem simpele handeling van minder dan een minuut (die je dan wsch ook zelf had kunnen verrichten mbv de tips op internet) weer prima krijgt, dan kost het je natuurlijk niks. Maar zodra het antwoord is "we kunnen ernaar gaan kijken, ons startbedrag is ..." dan weet je wel hoe laat het is en gaat het m.i. zonde van het geld zijn. Dan kan je hem nog beter weer voor luttel geld verpatsen op MP en daar naar iets wat het wel goed doet kijken.

@SomerenV ik ben ook voor repareren van spullen, maar het vergelijk met jouw 212 gaat wat mij betreft niet helemaal op. Jouw 212 is een veel mooier gemaakte en betere speler dan de speler waar het over gaat. En dát is dus waarom ik het zo zou doen: zelf 'rommelen' om te proberen hem aan de praat te krijgen en dan al dan niet gerepareerd verkopen, vervolgens voor minder dan een reparatie bij een winkel gaat kosten een nieuwe speler kopen. Aangevuld met de opbrengst van de verkoop van de speler.

[ Voor 94% gewijzigd door Cap op 25-05-2026 20:57 ]

Dagg schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:54:
Ik geef als ik mij zo inlees persoonlijk nog de voorkeur aan band aangedreven spelers en wat ik zelf mooi vind aan mijn huidige Pro-Ject Debut Esprit III is dat (los van dat de motor onder het draai plateau zit) de motor in een rubber band hangt en dus met een band verbonden is met het draaiplateau, zo simpel als oplossing tegen een hum/trillingen.
Een kleine duit in dit zakje: dat een motor in bandjes hangt geeft meer aan dat het nodig is omdat er anders teveel trillingen door dit type motor worden doorgegeven, dan dat 'andere motoren die niet in bandjes hangen' meer trillingen doorgeven. En snaren / rubber bandjes kunnen zeker trillingen onderdrukken, maar ook bepaalde frequenties doorgeven of zelfs versterken (resonantie), wat ook weer invloed kan hebben op de gelijkloop van de speler. Je kan o.b.v. het basisprincipe alleen dus niet direct beoordelen of het één beter is dan het ander.
Cap schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Een kleine duit in dit zakje: dat een motor in bandjes hangt geeft meer aan dat het nodig is omdat er anders teveel trillingen door dit type motor worden doorgegeven, dan dat 'andere motoren die niet in bandjes hangen' meer trillingen doorgeven. En snaren / rubber bandjes kunnen zeker trillingen onderdrukken, maar ook bepaalde frequenties doorgeven of zelfs versterken (resonantie), wat ook weer invloed kan hebben op de gelijkloop van de speler. Je kan o.b.v. het basisprincipe alleen dus niet direct beoordelen of het één beter is dan het ander.
Precies. Die Premotec motortjes trillen als de ziekte. Heb zelf ooit een Pro-Ject Expression vrij heftig gemodificeerd en dat kwam vooral neer op het tegengaan van hoorbare trillingen en brom. En uiteindelijk wordt het dan mooi beter dan matig. Dan kun je beter je geld in een goeie Japanse draaitafel uit de jaren 70 of 80 steken.
Dagg schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:07:
Van Pro-Ject hebben de Connect it Phono de volgende waarden en de goedkoopste prijs die ik tegen ben gekomen:

E line; 130pF >€95,-

S line; 100pF >€113,-

DS line; 90pF >€185,-

RS line 71pF >€711,-
Voor een fractie van het geld maak je dat gewoon zelf.

• Dagg
Mooie duit @Cap, het is nooit zo simpel als je vaak denkt door net wat te simpel te denken zoals ik hierbij.

Was ook even aan het kijken, mijn NAD C399 heeft als phono input 46kohms/100pF en mijn Ortophon 2M Blue geeft aan 47kohms en 150/300pF te prefereren.

Ik weet niet wat de huidige kabels (element ?, arm 50pF, tulp 150pF als basis/gok) allemaal zijn maar verwacht wel dat ik in hoog in de gewenste range uit kom. Maar hoe zit dat dan met de ohms, de Ortophon heeft nameijl 1,3kohms en vermoed dat er bij de kabels ook nog wat bij komt maar ik zit dan al over de 47kohms heen.

Bij de pF kan er een verschil vaak in het hoog aanwezig zijn als er geen goede match zo ik dit forum en het internet lees maar ik kan, vermoedelijk door verkeerd zoeken, niet vinden wat de ohms doen met de installatie.

• Dagg
Ik was even aan het zoeken in de TS @Duclaasie maar waar adviseer jij om kabels, tulpen ed aan te schaffen waar de juiste info bij staat zodat je goed kunt mix & matchen?
Dagg schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:33:
Mooie duit @Cap, het is nooit zo simpel als je vaak denkt door net wat te simpel te denken zoals ik hierbij.

Was ook even aan het kijken, mijn NAD C399 heeft als phono input 46kohms/100pF en mijn Ortophon 2M Blue geeft aan 47kohms en 150/300pF te prefereren.

Ik weet niet wat de huidige kabels (element ?, arm 50pF, tulp 150pF als basis/gok) allemaal zijn maar verwacht wel dat ik in hoog in de gewenste range uit kom. Maar hoe zit dat dan met de ohms, de Ortophon heeft nameijl 1,3kohms en vermoed dat er bij de kabels ook nog wat bij komt maar ik zit dan al over de 47kohms heen.

Bij de pF kan er een verschil vaak in het hoog aanwezig zijn als er geen goede match zo ik dit forum en het internet lees maar ik kan, vermoedelijk door verkeerd zoeken, niet vinden wat de ohms doen met de installatie.
Ik zou mij eerst eens verder gaan inlezen, want je gooit nu echt vanalles door elkaar. De afsluitweerstand van 47K heeft niets met kabelweerstand of spoel impedantie te maken.
Dagg schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:43:
Ik was even aan het zoeken in de TS @Duclaasie maar waar adviseer jij om kabels, tulpen ed aan te schaffen waar de juiste info bij staat zodat je goed kunt mix & matchen?
Audiophonics is een goed adres met ruime keuze. Qua kabels kun je daar ook goed terecht. Als je zelf handig bent en weet hoe je een phono kabel moet maken, dan zoek je op kabelspecs iets wat goed past. Persoonlijk heb ik goede ervaring met Grimm TPR en Sommercable SC Albedo.

Wanneer je niet zelf wil maken is Audiophonics ook erg geschikt, want die hebben ook zeer goede betaalbare kabels en een service om kabels te laten maken.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:39

SomerenV

It's something!

Cap schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:32:
@Bandicool Zeker. Als je weinig geld wilt uitgeven dan zou ik op marktplaats in jouw omgeving een goede platenspeler uitzoeken die je niet hoeft te laten verzenden. Er zijn op tweakers genoeg mensen die je kunnen voorzien van tips wbt de in jouw omgeving aangeboden spelers.

Zoals ik al aangaf zou ook ik geen geld meer uitgeven aan deze platenspeler, wel proberen hem zelf te repareren. En dan eventueel verkopen, en iets beters kopen voor bijna hetzelfde geld. ;)

Een beetje reparatie bij een winkel kost ivm uurloon, materiaalkosten en winst zó 100 euro (of meer), en sorry... dat is het gewoon niet waard voor deze speler. Voor 100 euro koop je (eveneens 2e hands) iets beters.

Kijk, ben je vaste klant van bijvoorbeeld het genoemde Plato dan kan je er altijd met de speler onder je arm langs gaan hoor en zeggen, "deze doet het niet goed, enig idee wat eraan scheelt?". En als dan een medewerker treft die hem meteen in het stopcontact steekt en het met een ultiem simpele handeling van minder dan een minuut (die je dan wsch ook zelf had kunnen verrichten mbv de tips op internet) weer prima krijgt, dan kost het je natuurlijk niks. Maar zodra het antwoord is "we kunnen ernaar gaan kijken, ons startbedrag is ..." dan weet je wel hoe laat het is en gaat het m.i. zonde van het geld zijn. Dan kan je hem nog beter weer voor luttel geld verpatsen op MP en daar naar iets wat het wel goed doet kijken.

@SomerenV ik ben ook voor repareren van spullen, maar het vergelijk met jouw 212 gaat wat mij betreft niet helemaal op. Jouw 212 is een veel mooier gemaakte en betere speler dan de speler waar het over gaat. En dát is dus waarom ik het zo zou doen: zelf 'rommelen' om te proberen hem aan de praat te krijgen en dan al dan niet gerepareerd verkopen, vervolgens voor minder dan een reparatie bij een winkel gaat kosten een nieuwe speler kopen. Aangevuld met de opbrengst van de verkoop van de speler.
Dan nog gaat het hier om een (waarschijnlijk) prima te repareren speler waar verder weinig mis mee is, tenzij een relatief lage prijs tegenwoordig al een minpunt is :P Wat jij aanhaalt is trouwens ook een optie inderdaad. Zelf rommelen en als het niet lukt kun je hem altijd nog verkopen aan iemand die hem wil fixen. Ik zeg ook niet dat je hem voor 100+ in een winkel moet laten repareren. Als je zo'n speler weer aan de praat wilt krijgen dan is het leuker en leerzamer er zelf gewoon in te duiken. Defect is ie toch al en zoveel kan er doorgaans niet aan kapot als je voorzichtig en rustig werkt.

On another note: ik zat er al even aan te denken m'n vinyl te digitaliseren zodat ik het mee kan nemen en op die manier mezelf minder afhankelijk maak van bijvoorbeeld Spotify. Daarvoor kwam ik Vinyl Studio tegen. Ik heb de trial geprobeerd maar vond het niet heel lekker werken. Dus ik dacht, in deze tijd van AI, eens kijken wat Claude kan. Et voila, 1 prompt en 2 aanpassingen verder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnbCewaFpR2be4YswZubRxTV95U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b0mjw3oK8j6nVk1R2Rby2VaE.png?f=fotoalbum_largeDit is nadat het opnemen klaar is. Hij pakt automatisch de juiste track op basis van de ingevoerde metadata (kwestie van zoeken op barcode en de juiste uitgave selecteren) en exporteert die metadata ook meteen mee, inclusief album cover. Het is nog niet helemaal waar ik het wil hebben, maar het werkt echt heerlijk recht toe recht aan.

Metadata laden, arm Recording klikken, speler starten, hij stopt automatisch als de plaat is afgelopen, toont dan de waveform, klikken waar je de splits wilt hebben en exporteren _/-\o_ Wel echt bizar dat zoiets tegenwoordig mogelijk is.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

SomerenV schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:41:
Vandaag de arm van de 212 schoongemaakt, en dat was hard nodig want hij was echt goed smerig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(Contragewicht mist op deze foto)

[Afbeelding]

Als er iets bevredigend is, dan is het vuil zien verdwijnen en een lichtere kleur tevoorschijn te zien komen O+

Ik heb ook een aluminium plaatje op maat gemaakt voor op de headshell (zit nog niet vast):

[Afbeelding]

Ik snap wel dat men deze speler aanwijst als een van de mooiere Philips-spelers ooit gemaakt, want het is echt een mooi ding om te zien. Komende week ga ik aan de slag met de stofkap en de houten plint(en). Ben héél benieuwd hoe het eruit ziet als het allemaal klaar is, maar ben nu al best tevreden met het resultaat.

[...]

Sorry maar wat een onzin. Het is een tafel die 160 euro kost. Dat is wellicht voor de meesten hier goedkope prut, maar voor anderen is het wellicht een hoop geld. Reparatie hoeft ook niet perse moeilijk of duur te zijn. Het is juist zonde om een speler die mogelijk prima te repareren gewoon weg te doen omdat het geen dure speler is, zeker in deze wegwerpeconomie met z'n planned obsolescence.

Als ik jouw gedachtegang volg dan had ik mijn 212 ook nooit moeten kopen. Gewoon weggooien want reparatie kost al snel meer dan wat de speler waard is, zowel qua onderdelen als qua uren. Maar is er meer dan monetaire waarde ;) Zo vind ik het leuk om te ontdekken hoe iets werkt, en om het te herstellen als het kapot is. Als iets te repareren of herstellen is voor een een prijs die jij persoonlijk bereid bent te betalen dan gewoon doen.

Dus @Bandicool, ik zou toch gewoon Plato benaderen om te kijken of die iets voor je kunnen betekenen. Al is het maar om je op weg te helpen.
Zeker een mooie speler! Maar ik vindt de 22GA209 ook een prachtige speler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaouzmETpU-HWnyyQj01ma_F8HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOTwYoUfaw97CwL3D2piB5Xv.jpg?f=fotoalbum_large Deze speler heb ik ooit gekocht als toevoeging aan mijn Philips audio set die voorzien is van een 22RH720 receiver, Erres ta5426 speakers en een Akai GX-225D bandrecorder... Zo stond hij destijds op een carboot sale...

Het leuke is dat Philips een goede zet deed zo rond 1972 voor hun vissenoog lijn:

- 22GA212/22GA312: middemoot speler voor wie geen automatische functies nodig heeft.

- 22GA29: high-end alternatief die volledig automatisch kan werken als dat inschakeld wordt door een klepje te sluiten waaronder wat knoppen zitten voor de handmatige bediening...

De 212 past er goed bij met dank aan de groene aanraak gevoelige toetsen en de 312 ook als het de eerste versie is, die je op alle vissenoog producten terug ziet komen... De 209 past dan er weer mooi bij door de plint die hetzelfde is als bij bijv. De 22RH720 receiver... Zet ze langs elkaar en het loopt mooi door voor het oog... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:36

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Ik bedacht me net nog een 'derde' optie. Bij ons in de buurt is er een repaircafe wat 1 keer per maand open is, daar kijken vrijwilligers naar je spul in de hoop het te kunnen maken. Donatie optioneel. Misschien heb je zoiets in de buurt. @Bandicool

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:22

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTQeCZLv6nO1H-5aUugEGlVXFdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoBaOD3fQ84MKQpN6qiepBcB.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week had ik weer een pakketje van onze Japanse vrienden binnengekregen. Alle platen Near Mint en zeer gunstig geprijsd 😁. De afgelopen dagen was het dan ook in de avonden genieten van deze nieuwe set aan platen van Sadao Watanabe.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Duclaasie schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:50:
[...]

Ik zou mij eerst eens verder gaan inlezen, want je gooit nu echt vanalles door elkaar. De afsluitweerstand van 47K heeft niets met kabelweerstand of spoel impedantie te maken.
Waarschijnlijk gooit - naar goede gewoonte - AI vanalles door elkaar. >:)
SomerenV schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:58:
[...]

Dan nog gaat het hier om een (waarschijnlijk) prima te repareren speler waar verder weinig mis mee is
Nou is er naar mijn mening toch wel iets mis met dit type speler, dat technisch in de kern (plateau, motor, arm) gelijk is aan tig andere spelers van andere 'merken', namelijk: zowel de VTF als de anti-skating is niet instelbaar. Nou kan je bij anti-skating misschien nog zeggen "soit", maar een niet instelbare, tracking force die gemiddeld ergens tussen de 3 en 4 gram staat bij dit type spelers, maar ook 5 gram kom je tegen, dat vind ik dus geen aanrader. Zeker niet voor iemand die net nieuwe platen van enkele tientjes per stuk gekocht heeft.

Verder eens hoor, ga hem lekker repareren, waarschijnlijk is het iets kleins, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat de spindle verbogen is van dat extreem lichtgewicht plateau. ;) Dus zelf repareren, en dan verkopen. Dat is mijn advies. :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 26-05-2026 16:11 ]

• C-MC
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16:38
Hi,

Nieuw hier. Ik heb de oude platenspeler (Sony PS-5550) van mijn vader gekregen. Doet het alleen niet... Is het de moeite om te laten repareren? Ik vind het wel een leuk idee om weer vinyl te gaan draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2XVlxyRlUxC8MEp0CiThsGeev8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcyf73rq4u6bxPeyogcjAKkB.jpg?f=fotoalbum_large

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:50
Ja, zoek maar eens op hifi-shark om idee te krijgen wat die tegenwoordig (in werkende staat) nog waard is.
C-MC schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:35:
Hi,

Nieuw hier. Ik heb de oude platenspeler (Sony PS-5550) van mijn vader gekregen. Doet het alleen niet... Is het de moeite om te laten repareren? Ik vind het wel een leuk idee om weer vinyl te gaan draaien.
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat er aan stuk is en hoeveel de reparatie gaat kosten.
Maar hij ziet er zeer goed uit (ik neem aan dat de speler op de foto de jouwe is), en het is geen slechte speler. Geen 'topmodel' van weleer, maar wel het duurste mid tier model van sony (of het goedkoopste topmodel, hoe je het maar wilt zien), en het is (m.i.) een aantrekkelijke verschijning.
Dit is een model uit ~1974, en toen had je de PSE-4000 als non plus ultra topmodel ('studiotafel'), de PS-2250 als 'normaal' topmodel (die heb ik trouwens zelf) en de PS-5550 als 'instap' topmodel (enige snaaraandrijver van deze drie, DD was toen nog best zeldzaam en duur):
https://www.wegavision.eu...ony/Sony-1973-74-HiFi.pdf

Het service manual staat op het net, dus als er iets electronisch mee aan de hand is, dan is dat voor iemand met elektronische vaardigheden veel makkelijker om te repareren (het kan natuurlijk ook iets heel simpels zijn als een los contactje, haperend schakelaartje of kapotte zekering).
Ik denk dat deze speler in werkende staat van een particulier in deze optisch goede toestand ongeveer €250 waard is als je de juiste koper vindt (maar daarvoor moet je eea wel goed presenteren en wellicht een tijdje wachten).
Hifishark prijzen zijn vaak lastig te beoordelen (veel handelaarsprijzen). Sowieso van een handelaar met garantie wordt er meer voor gevraagd (€400 of soms meer, die op MP voor €400 heeft bijv. geen stofkap...)
Het is wel zo dat bij dit soort modellen 'onbekend maakt onbemind' geldt; bijv. een Thorens TD-166 oid van weleer was destijds veel goedkoper maar is thans minstens hetzelfde waard of meer omdat de meesten dit model kennen.

Sowieso als deze van je vader is geweest is het natuurlijk leuk om 'm te laten repareren (zelf denk ik dat eea wel meevalt en dat het simpel te repareren is, dit soort tafels zijn behoorlijk degelijk, en hij ziet er uit alsof er altijd heel zuinig mee is omgegaan).
Heeft je vader ook nog z'n platen? Want dat kan natuurlijk ook heel interessant zijn.
Sowieso als je begint/nieuw bent met platen draaien (geen idee), lees de Must haves even door waarin tips staan wat je allemaal eventueel nodig hebt om platen goed te kunnen afspelen.

Welkom op GoT! :P

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 26-05-2026 17:59 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste

Let op:
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.

Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.