Ik heb een vraag over subwoofers en dan specifiek ervaringen icm met vinyl. Mijn setup is nu 5.0. Dali Oberon 7 voor, een Dali vokal center en tweemaal Oberon 3 achter op voet. Alles wordt aangestuurd door een Denon AVR X2800h. Mijn speler is een Denon DP-300F, AT-VM95ML en Pro-ject Phono Box S2. Als ik vinyl luister staat mijn setup voornamelijk op de full channel stereo modus om de ruimte (25m2) het meest effectief te vullen. Ik overweeg een woofer maar hou niet van enorme modderigheid. Dus het moet een subtiele aanvulling én opvulling aan de onderkant zijn en het geluid wat warmer en voller maken. Als ik digitaal luister heb ik weinig wensen op dit vlak dan is het geluidsbeeld al behoorlijk baar wens. Hoewel ik verwacht dat als daar een woofer bij komt die perceptie wel eens bijgesteld gaat worden ;-). Zijn er tips, dingen om over na te denken of andere overwegingen? De luisterruimte is niet heel groot en ik heb buren, aan alle kanten 🤣.
@JimmyNL Ik denk dat je je vraag beter even in Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic kunt gaan stellen, daar zitten de 'experts' welke vaker met dit soort vragen benaderd worden aangaande het (al dan niet correct voor-versterkt) stereo signaal goed te kunnen laten klinken over een 7.2 AV Reciever.
Mijn inziens zou je met die 4 Oberon's van je absoluut geen behoefte moeten hebben aan een, vaak al snel té overheersende 'SUB' in zo'n betrekkelijk kleine ruimte (maar ook daarvoor geldt: Geluid is een persoonlijk iets, en niet iets van / vóór je buren). Helaas is de Dali Oberon serie niet middels 'Bi-Amp' aan te sturen.... Dat had het misschien wat gemakkelijker gemaakt om het láág vam zo'n speaker ook middels Stereo aansturing volledig te gaan benutten.
Misschien dat @FeaR daar verder nog iets over durft te roepen
Mijn inziens zou je met die 4 Oberon's van je absoluut geen behoefte moeten hebben aan een, vaak al snel té overheersende 'SUB' in zo'n betrekkelijk kleine ruimte (maar ook daarvoor geldt: Geluid is een persoonlijk iets, en niet iets van / vóór je buren). Helaas is de Dali Oberon serie niet middels 'Bi-Amp' aan te sturen.... Dat had het misschien wat gemakkelijker gemaakt om het láág vam zo'n speaker ook middels Stereo aansturing volledig te gaan benutten.
Misschien dat @FeaR daar verder nog iets over durft te roepen
[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 12-09-2026 20:18 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik heb nog 2 Japanse singles van deep purple. Leuk verhaal, die zaten als 'extra' van een lp die ik in Japan had gekocht bij een veiling. Dus ik trek 1 van die singles open en zodra ik dat plastic opendoe realiseer ik me: dit is nog uit 1972 en nog nooit open geweest. Zojuist new old stock open gemaakt van highway star, Japanese pressing van de singel uit 1972 :). Whoops. De andere zit nog dicht. Maar an zich wel leuk, want de inserts even beken, 53 jaar oud papier nog spierwit en gewoon nieuw. Dat was wel geinig. Maar ik denk dat ik ze weg doe.Viking Kvinne schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:16:
@Adlermann Wat Led Zeppelin aangaat, heb ik ook nog twee speciale 7'' singles van ze.
Stairway to Heaven/ Whole lotta Love. LZ3 met platenmaatschappij stencil, 2 van in totaal 150 stuks, weggegeven aan zakenrelaties toendertijd.
In mint staat
In mijn jukebox zit ook een StH/WlL LZ3 , maar dat is een fake op hemelsblauw vinyl. Die draai ik dus gewoon.
[ Voor 15% gewijzigd door Adlermann op 12-09-2026 16:42 ]
Artificial Intentionality is only a simulation. Strong AI will not exist.
Gezien de grootte van je ruimte ben je in het laag sowieso sterk beperkt. Dat is natuurkundig nou eenmaal een feit. Met plaatsing is nog wel wat te winnen in veel gevallen, maar met HT zal dat niet meevallen. Succes!!JimmyNL schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:48:
Ik heb een vraag over subwoofers en dan specifiek ervaringen icm met vinyl. Mijn setup is nu 5.0. Dali Oberon 7 voor, een Dali vokal center en tweemaal Oberon 3 achter op voet. Alles wordt aangestuurd door een Denon AVR X2800h. Mijn speler is een Denon DP-300F, AT-VM95ML en Pro-ject Phono Box S2. Als ik vinyl luister staat mijn setup voornamelijk op de full channel stereo modus om de ruimte (25m2) het meest effectief te vullen. Ik overweeg een woofer maar hou niet van enorme modderigheid. Dus het moet een subtiele aanvulling én opvulling aan de onderkant zijn en het geluid wat warmer en voller maken. Als ik digitaal luister heb ik weinig wensen op dit vlak dan is het geluidsbeeld al behoorlijk baar wens. Hoewel ik verwacht dat als daar een woofer bij komt die perceptie wel eens bijgesteld gaat worden ;-). Zijn er tips, dingen om over na te denken of andere overwegingen? De luisterruimte is niet heel groot en ik heb buren, aan alle kanten 🤣.
Ik merk wel degelijk verschil in het toevoegen van de sub-woofer in mijn setup. bestaande uit 2 MA Silver RX8 vloerstaanders die ook al flink laag gaan. Ik heb daar een aantal jaar geleden een SW12 aan toegevoegd en die neemt toch wel een deel van vloerstaanders over. Ik zou gewoon eens naar een goede winkel gaan en vragen of je er niet eentje op proef kan krijgen, want in de winkel klinkt het toch anders dan thuis.
ik heb een hele tijd gespeeld met een paar rel tx7 subs …. en deze high-level aansluiten. deze zijn echt super . dus op elke speaker 1 .
Echt een super aanrader
Echt een super aanrader
MuziekLiefhebbert
Eindelijk mijn Dual 505-2 met kuren kunnen verkopen. De koper bleek Dr. Dual te zijn, altijd fijn als de spullen die je verkoopt goed terecht komen.
Late reactie maar ik ga hier zeker naar kijken. Zat er al aan te denken om echt op een andere plek een gat te boren maar dit lijkt mij handiger.mr_petit schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:17:
[...]
Je kan er ook aan denken om je tafel zo aan te passen dat je voor weinig een SME style base erop kan zetten.
Dan ben je heel flexibel qua armen, maar ook qua uitlijning is het gemakkelijker.
Dan bedoel ik dus zoiets (verkrijgbaar in allerlei diameters voor verschillende armen):
https://nl.aliexpress.com/item/1005011786714019.html
[Afbeelding]
Bij uitlijnen zeer makkelijk omdat je je element gewoon ergens in de slots vastschroeft en de hele basis heen en weer schuift (gaat heel soepel) om de juiste uitlijning te krijgen.
Je zal dan in het deck het originele gat als een ovaal moeten uitzagen/freezen, maar voor de rest schroef je 'm er dan natuurlijk gewoon in.
Als je een heel dik plateau gaat monteren, dan kan je ook aluminium spacers voor die sme mounts krijgen om je arm hoger te krijgen zonder dat de montagepen van de arm helemaal op de uiterste stand vastgeschroefd hoeft te worden (stabieler)
Misschien niet om in dit topic een gesprek over te voeren maar ik wil graag weten waar je het over hebt als je zegt dat het natuurkundig een feit is. Mijn luidsprekers kunnen tot 37Hz wat 1Hz hoger is dan de Oberon in een net wat grotere ruimte en mijn ervaring is dat er al erg veel bas aanwezig is. Welk natuurkundig feit moet ik naar kijken om dit te kunnen begrijpen?Duclaasie schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:48:
[...]
Gezien de grootte van je ruimte ben je in het laag sowieso sterk beperkt. Dat is natuurkundig nou eenmaal een feit. Met plaatsing is nog wel wat te winnen in veel gevallen, maar met HT zal dat niet meevallen. Succes!!
Een geluidsgolf van 30 hertz heeft een lengte van een meter of 11. Waarschijnlijk is de gedachte dat als een frequentie niet in je luisterruimte ‘past’, je hem ook niet goed kan weergeven. Maar volgens mij klopt dat niet, anders zou je nooit lage tonen met een koptelefoon kunnen horen.
Dat de de weergave wordt beperkte de de golflengte van de frequentie. 45 Hz heeft bijvoorbeeld een golflengte van 7,6 meter. Daarom is voor echt goede laagweegave een grote ruimte noodzakelijk. In kleinere ruimtes krijg je allerlei reflecties die bij bepaalde frequenties versterken of juist uitdoven. Wat helpt zijn akoestische aanpassingen en schuine wanden, omdat de golven elkaar dan niet kunnen versterken
Zeker, maar dan heb je minder het probleem dat bepaalde frequenties volledig uitdoven of versterken. Ruimteakoestiek is zeer complex, maar in een grote mate, samen met plaatsing, verantwoordelijk voor het eindresultaat.
Hoe werkt dat met headphones dan? Zijn die per definitie ruk? Of hebben die een andere werking?Duclaasie schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:46:
Zeker, maar dan heb je minder het probleem dat bepaalde frequenties volledig uitdoven of versterken. Ruimteakoestiek is zeer complex, maar in een grote mate, samen met plaatsing, verantwoordelijk voor het eindresultaat.
Sander heeft een 505 zo gefixt , trouwens een 505 met kuren dat kan dus nooit veel zijn dan een condensator, pitch riem, snaar of wat oud vet.Roderiktweaker schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:49:
Eindelijk mijn Dual 505-2 met kuren kunnen verkopen. De koper bleek Dr. Dual te zijn, altijd fijn als de spullen die je verkoopt goed terecht komen.
Als iets een werkpaard is dan is het wel een 505
Let op:
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.
Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.
Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.