• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:39
InsanelyHack schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 02:17:
Het voegt voor mij wel degelijk iets toe. Niet om decadent te doen, maar toen de cd-speler opkwam hadden de meeste mensen thuis een vrij doorsnee platenspeler staan, hooguit een elliptische naald en een stapel platen die nog nooit een platenwasser hadden gezien. Daar zette je ineens een cd-speler tegenover die vanaf dag één vrijwel perfect presteerde. Geen wonder dat die vergelijking meestal in het voordeel van de cd uitviel.

Nu, jaren later en met wat meer geld te besteden, staat hier een installatie van zo’n 25k, een platenspeler van rond de 7k incl phono-amp + element en daarnaast een goede SACD-speler. Dan wordt die vergelijking toch een stuk interessanter.

Technisch zal digitaal het op allerlei punten gewoon winnen. Maar uiteindelijk luister ik naar muziek en niet naar meetwaarden. En dan gebeurt het soms dat de SACD-speler mij een lekker glas cola serveert, terwijl de platenspeler met de juiste plaat ineens met een goede fles rode wijn uit een mooi jaar aankomt. En heel soms zit daar zelfs nog een Cubaanse sigaar bij. ;-)

Lang niet iedere plaat doet dat. Sterker nog, soms wint digitaal gewoon. Maar met de juiste mastering, persing en een goede analoge keten komt er soms iets uit vinyl wat voor mij exceptioneel goed klinkt. Ruimtelijker, meer als één geheel en soms gewoon overtuigender.

Is dat rationeel als digitaal technisch op bijna alle punten superieur is? Misschien niet. Maar dat betekent nog niet dat vinyl niets toevoegt. Voor mij zit die toegevoegde waarde juist in wat er uiteindelijk uit de luidsprekers komt en wat dat met je doet. Niet in de vraag welke drager op papier de beste specificaties heeft.[Afbeelding]
Helemaal mee eens, ik heb dan wel geen 25K aan audio staan maar wel een keten die ik exact hebt uitgezocht omdat de klank van de muziek mij diep in mijn emotie raakt, keer op keer. Ik kon een tijdje geen gebruik maken van mijn draaitafel en liet de muziek van de CD mij vermaken, was het een straf? Absoluut niet!

Maar toen ik eenmaal weer gebruik kon maken van mijn draaitafel werd ik dieper geraakt in mijn emotionele muziekbeleving, meer natuurlijkere klank en warme timbre vielen mij direct op. En zoals gezegd zitten er platen tussen die dat minder doen vanwege de mastering? En al geeft zo'n misschien mindere of andere mastering de muziek anders weer, ik geniet er evenveel van en laat de muziek mij meevoeren op de muzikale klanken. Deze ervaring heb ik niet met een mindere mastering van een CD die ik dan per direct verwijder, omdat die harde klanken en tekortkomingen mij stoppen te genieten.

Ik luister ook niet naar cijfers en meetwaarden, ik luister met mijn oren lichaam en emotie, zodat ik de muziek volledig beleef en dat ervaar ik meer met vinyl dan met CD. Geen nostalgische waarden maar mijn gevoel dat mij in vervoering brengt, de klank van een akoestisch gitaar die klinkt als een echte, de natuurlijk warme stem die mij meesleept in de tekst en beleving, welke ik toch het meest mis in de CD weergave.

Voorbeeld, Hendrix, CCR of oude blues opnames klinken spelen spelen rauw zonder binnen de lijntjes te kleuren, zo ook op vinyl, maar op CD klink dezelfde opnames mij te clean en netjes, net alsof de ziel uit de muziek verwijderd is.

Ze kunnen bij mij naast elkaar bestaan, maar gevoelsmatig geef ik mijn voorkeur aan de klank die het vinyl voorbrengt, om maar niet het eeuwige LP vs CD discussie te gaan voeren. Als iemand het tegenovergestelde ervaart met de CD dan vindt ik dat prima, het gaan om de totale muziekbeleving.

Gemak sloopt de gezondheid van de mens, met de LP kom je om het half uur in beweging om de plaat om te draaien. En misschien komt het ook mede doordat ik in het analoge tijdperk ben opgeroeid, wie zal het zeggen, als je maar geniet van het leven en de muziek die je raakt.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:30
Ik denk ook dat het wel rationeel te maken is, mits je rationeel opvat als bewust en verklaarbaar en niet als objectief beter. Het doorslaggevende punt is de master: de dynamiek zit in de opname, en of je die terughoort hangt af van hoe de master is gesneden. Soms bestaat dezelfde ongecomprimeerde master digitaal en op vinyl. Dan is een voorkeur voor de klank van vinyl, met zijn harmonische vervorming en mechanische bijgeluiden, een bewuste smaakkeuze. Dat is ook wat Kevin Gray zegt. Soms is de vinylmaster de enige uitgave zonder loudness-war-compressie. Dan kan de lp het dichtst bij de dynamiek van de originele opname komen. In alle andere gevallen is digitaal technisch de betere keuze, zeker wat betreft ruisvloer en stilte, belangrijk bij bepaalde muziek.

Daarnaast sluit ik me aan bij @InsanelyHack we leven we in een mooie tijd. Apparatuur die vele decennia geleden voor een kleine groep was weggelegd, is nu voor veel meer mensen beschikbaar, en in combinatie met andere componenten kun je een high-end set bouwen die de hele ervaring naar een ander niveau tilt. Misschien haal je daardoor nu uit vinyl dingen die er vroeger ook al in zaten, maar waar de apparatuur die in de gemiddelde huiskamer van toen stond niet bij kon. De afspeelketen is een niet te onderschatten factor, bij vinyl met al zijn gevoeligheden waarschijnlijk nog meer dan bij digitaal.

De vraag is dus niet of vinyl beter is, maar wanneer het iets toevoegt en of je weet waarom. Want dan kan je er ook naar handelen. En dan ben je rationeel bezig.

[ Voor 3% gewijzigd door Morales79 op 05-10-2026 14:14 ]

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:48
JimmyNL schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 17:11:
Vandaag nog even terug gegaan naar het vinyl festival in Haarlem. MOV is daar ook altijd vertegenwoordigd en die dumpen dan overstock. Weer wat mooie albums erbij voor in de collectie;
Als 'Hollander' ben ik dan benieuwd naar de prijzen die ze hanteren voor het dumpen. Kan je daar iets over zeggen?

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-10 16:09
InsanelyHack schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 02:17:
Het voegt voor mij wel degelijk iets toe. Niet om decadent te doen, maar toen de cd-speler opkwam hadden de meeste mensen thuis een vrij doorsnee platenspeler staan, hooguit een elliptische naald en een stapel platen die nog nooit een platenwasser hadden gezien. Daar zette je ineens een cd-speler tegenover die vanaf dag één vrijwel perfect presteerde. Geen wonder dat die vergelijking meestal in het voordeel van de cd uitviel.
Begin jaren 90 had ik een Philips FP-140 (veel plastic en net wat je zegt, alleen een borstel om de LP's schoon te maken, maar ik wist niet beter) en mijn eerste CD-speler was toen een hele beleving.

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:10
Rdam schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:22:
[...]

Als 'Hollander' ben ik dan benieuwd naar de prijzen die ze hanteren voor het dumpen. Kan je daar iets over zeggen?
15 per album, 20 voor alle dubbelaars en andere uitgaven. Ze maken zelf een selectie wat er beschikbaar is uiteraard maar dat is héél ruim.

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:48
JimmyNL schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:38:
[...]

15 per album, 20 voor alle dubbelaars en andere uitgaven. Ze maken zelf een selectie wat er beschikbaar is uiteraard maar dat is héél ruim.
Dat zijn heel leuke prijzen! Terecht dat je dumpprijzen zei.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:54

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kan je bij dat soort evenement ook KPop, recente deephouse of Amerikaanse 90s hiphop op lp vinden voor normale prijzen? Bij K-Station kosten lp's uit Zuid-Korea namelijk zo € 60... en dat is me echt te gortig. En 2Pac - Greatest Hits kost meestal € 70 of meer bij de meeste winkels.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:45
Ik had het festival even gemist, voor volgend jaar maar in de boeken zetten.

Haarlem is niet zo gek ver.

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:10
Jorgen schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:56:
Kan je bij dat soort evenement ook KPop, recente deephouse of Amerikaanse 90s hiphop op lp vinden voor normale prijzen? Bij K-Station kosten lp's uit Zuid-Korea namelijk zo € 60... en dat is me echt te gortig. En 2Pac - Greatest Hits kost meestal € 70 of meer bij de meeste winkels.
K-pop heb ik niet zo goed op gelet dat zit niet in mijn systeem 🤣 maar Amerikaanse hiphop zeer zeker. Ik heb diverse aanbieders zien staan die ook echte regionale hiphop aanboden. Op de grote markt stonden zeker 20 grote handelaren in zowel 2e tot 10e hands. Maar ook nieuw was er veel aanbod.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:54

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

JimmyNL schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:08:
[...]

K-pop heb ik niet zo goed op gelet dat zit niet in mijn systeem 🤣 maar Amerikaanse hiphop zeer zeker. Ik heb diverse aanbieders zien staan die ook echte regionale hiphop aanboden. Op de grote markt stonden zeker 20 grote handelaren in zowel 2e tot 10e hands. Maar ook nieuw was er veel aanbod.
K-Pop maakt op dit moment 95% uit van mijn systeem en bij mijn dochter ook, maar ik heb ook andere muzikale liefhebberijen 😊

Goed om te weten, dankjewel! Als het maar een beetje betaalbaar is in elk geval. Ik heb me voorgenomen om geen grote verzamelingen meer aan te leggen, dus ik houd het netjes bij gemiddeld 1 of 2 lp's per jaar. Ook dan moeten de prijzen wel een beetje normaal blijven, anders is het gewoon niet leuk meer.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:48
Duclaasie schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:08:
Wat gebruik je als vervangers voor die ploffers?
Gene op foto staan die zijn gloednieuw, weet alleen niet meer electro andijk of radio piet arnhem

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:33
Aha, er zaten plofrifa’s in?

• ivo1969
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGYd2wT7NDZRxWB9AiNu-xAH8Ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DolguxaMNOPOMESsEtUjnpTX.jpg?f=fotoalbum_large

Rifa, ja dus

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:33
Die zijn inderdaad berucht, daar hoef je niet over te twijfelen als je ze tegenkomt.

• ivo1969
Duclaasie schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 21:17:
Die zijn inderdaad berucht, daar hoef je niet over te twijfelen als je ze tegenkomt.
Haha nee klopt, ooit keer meegemaakt had nog weinig ervaring met dual platenspelers, was er mee bezig komt ineens rook onder uit de plint , dan denk je what the f.. .
Maar goed ik vervang ze nu al standaard
Pagina: 1 ... 91 92 Laatste

Let op:
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.

Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.