vosss schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:20:
@
Cap Ik neig naar dat laatste. Echter lijkt de ortofon 2m blue ook een optie die iets goedkoper is.
Dat zou dan meer een optie zijn vanwege zijn hogere output volgens gemini. Het gaat 1 van die 2 worden denk ik.
Afgesproken dat eerst de Lenco technisch in orde gemaakt wordt en dat ik dan vervolgens kijk en luister welk element en naald ik wil.
Ik heb wel nog een vraag over dat aarden aan de receiver. Is dat nodig als de receiver, zoals de mijne, daar een aparte aansluiting voor heeft?

Ik neem aan dat hij er ook een aardekabel aan kan maken indien ik dat vraag, maar als het niet nodig is/aarde evengoed door de Yamaha RX A870 via nieuwe tulp stekkers loopt dan is dat ook goed. Ik vind daar verschillende dingen over op internet.
Hoe ga je na reparatie precies luisteren welke naald je wilt? Bedoel je dat de reparateur verschillende elementen voor je gaat monteren en je luistersessies gaat geven, of iets anders? Let wel op dat als je een nieuw element neemt, dit uitgelijnd moet worden op de arm. Dit is een precies klusje dat op de millimeter gaat en je zegt dat je 2 linker handen hebt...
Ik vind de reden die Gemini opgeeft maar irrelevant (verrassend... 😆).
Ten eerste is de VM95ML helemaal geen element dat bekend staat om een problematisch lage output. Het werkt gewoon prima op elke normale MM ingang.
Ja, je moet bij een plaat je volumeknop (zoals bij elk hifi element want zo groot is dat verschil met de Ortofon 2M blue helemaal niet) iets verder open draaien dan bij een onder loudness war tegen de maximale grens aan gemixte CD, maar wat is daar het probleem van? Die volumeknop is daarvoor. Het is niet erg als hij een stukje verder open moet. Bovendien kan je, aangezien jij een home cinema receiver hebt, als het goed is ook nog eens per ingang de gain aanpassen. Dus als je de gain van de phono ingang een aantal dB omhoog gooit dan hoeft de volumeknop niet eens verder open.
Zelf zou ik tussen die 2 voor de VM95ML gaan, die geeft naar mijn mening gewoon meer waar voor je geld met de microline tip die de binnenste groeven beter aftast en bovendien langer mee gaat door het microridge profiel. Bij de Ortofon Blue krijg je een gewone nude elliptische naald. De ML kost bij thakker 149 euro terwijl je voor de Blue 179 euro neer moet tellen. Ik zou het wel weten.
edit:
onderstaande is al beantwoord zie ik nu, maar ik laat het maar staan "ter lering ende vermaeck".
Wat betreft je receiver begrijp ik je vraag niet helemaal. Je receiver heeft een (MM) Phono ingang, links onderaan op onderstaand plaatje. Daar sluit je je platenspeler op aan. Een andere ingang werkt niet, omdat 1. de versterkingsfactor dan veel en veel te laag is en 2. de RIAA correctie niet wordt toegepast.
Bij een Phono ingang komt altijd een aarde aansluiting. Die zie je ook direct naast de phono ingang zitten, er staat GND bij. Op die GND zit een duimschroefje en daarmee sluit je je aardedraad aan (spade of bare wire). Doe je dat niet, dan krijg je 50 Hz brom.
Er zijn platenspelers waarbij de aarde geïntegreerd is met de - van een van de kanalen (meestal links). Ik weet niet of dat bij de Lenco zo is. Het lijkt me eigenlijk niet, maar dat is snel uit te vinden. Als ie een losse aardedraad heeft, dan is de aarde niet geïntegreerd met de - van 1 vd kanalen. Mijn voorkeur heeft een losse aardedraad.
Overigens heb ik zelf een aantal jaar geleden een voorloper van deze Yamaha receiver gehad (zelfde serie, 1 stap lager model als ik het goed heb) en ik vond de phono ingang maar een beetje levenloos klinken. Hij had weinig ruis, maar er zat gewoon weinig leven, sprankeling in. Dus zelf heb ik toen toch maar een phono pre ertussen gezet. Later heb ik de receiver weggedaan omdat ik toch nooit tv kijk via de luidsprekers en ook de HDMI poorten niet meer gebruik (alles lekker via de app). Dus de audio keten werd al snel weer een pure audio keten, geen home cinema setup. Dat beviel me veel beter.
edit:
forum pakt Yamaha's plaatje van de achterkant van de receiver niet, even een ander linkje proberen.

[
Voor 9% gewijzigd door
Cap op 13-05-2026 13:33
]