• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Het scharnierlipje van mijn Technics Sl-1202 stofkap is gebroken. Is al eens eerder gelijmd geweest zag ik. Breuk ziet er opzich wel netjes uit, moet alleen even de lijmresten weghalen. Ik lees heel veel opties met allemaal voor en nadelen.. Ik kwam nu uit op 2 componenten plasticlijm zoals Bison Combi Plastic. Maar een ander zegt weer Revell modelbouwlijm of zo'n potje pvc lijm.. Maar waarmee is dit nu het beste weer te lijmen zodat de kap wel open kan blijven staan?

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:18
gelukkie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:51:
Het scharnierlipje van mijn Technics Sl-1202 stofkap is gebroken. Is al eens eerder gelijmd geweest zag ik. Breuk ziet er opzich wel netjes uit, moet alleen even de lijmresten weghalen. Ik lees heel veel opties met allemaal voor en nadelen.. Ik kwam nu uit op 2 componenten plasticlijm zoals Bison Combi Plastic. Maar een ander zegt weer Revell modelbouwlijm of zo'n potje pvc lijm.. Maar waarmee is dit nu het beste weer te lijmen zodat de kap wel open kan blijven staan?
Dat blijft kapot gaan. Restanten van de lipjes eraf vijlen en metalen lipjes monteren. Zijn te koop bij de bekende chinese winkels of hier:
https://www.intovinyl.com...ics-sl-b2-sl-d2-sl-q3-etc

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb de stofkap van mijn Thorens TD160 (notoir lastig los aan te komen) gewoon met bison secondenlijm gemaakt, Houdt het vooralsnog prima, uiteraard niet lomp mee omspringen :+
Dat was wel een schone breuk btw

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Maar een ander zegt weer Revell modelbouwlijm of zo'n potje pvc lijm.. Maar waarmee is dit nu het beste weer te lijmen zodat de kap wel open kan blijven staan?
Mijn ervaring met lijmen is dat voor (acryl) stofkappen PVC lijm het beste werkt omdat dat een chemische las maakt.
Het lost als het ware het plastic een beetje op en smelt het weer aan elkaar. Wel oppassen dat je niet teveel gebruikt omdat als het over het oppervlak smeert, dat in het oppvervlak bijt en vlekken achterlaat.
Om PVC lijm verder te verdunnen gebruik je MEK (MethylEthylKeton). Dat lijkt op aceton maar verdampt iets minder snel.
Epoxy en secondelijm vormen zich naar het breukvlak en harden uit, maar gaan geen reactie aan met het plastic zelf, en is daardoor m.i. minder geschikt voor kleine breukoppervlaktes.
Maar zo'n reparatiesetje zoals hierboven gelinkt is denk ik het allerbeste.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 29-04-2026 16:01 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:18
mr_petit schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:00:
[...]

Mijn ervaring met lijmen is dat voor (acryl) stofkappen PVC lijm het beste werkt omdat dat een chemische las maakt.
Het lost als het ware het plastic een beetje op en smelt het weer aan elkaar. Wel oppassen dat je niet teveel gebruikt omdat als het over het oppervlak smeert, dat in het oppvervlak bijt en vlekken achterlaat.
Om PVC lijm verder te verdunnen gebruik je MEK (MethylEthylKeton). Dat lijkt op aceton maar verdampt iets minder snel.
Epoxy en secondelijm vormen zich naar het breukvlak en harden uit, maar gaan geen reactie aan met het plastic zelf, en is daardoor m.i. minder geschikt voor kleine breukoppervlaktes.
Maar zo'n reparatiesetje zoals hierboven gelinkt is denk ik het allerbeste.
Ik heb daarvoor een literfles chloroform staan. Tevens handig voor lastige visite.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:26
Vervanging gevonden voor de Dual 505, allicht niet echt een upgrade maar met deze arm is de element keuze veel groter, en de Dual begon wat keuren te krijgen. Moet allicht wel nog even een servicebeurt krijgen, de snelheidsregeling is wat gevoelig. Auto return werkt prima en geruisloos en de arm zakt lekker traag. Arm heeft geen speling. Best goed dus na 47 jaar. Ook allicht nog even een originele headshell opduiken maar dit functioneert momenteel ook. Gekocht voor 125 euro wat momenteel de prijs is na de vinyl revival.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drQBQWJ2I-2lban0ekpGN0A5Y2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1m4Hpfhh0wQEUnqYl6GoiFP8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Roderiktweaker op 29-04-2026 20:59 ]

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste

Let op:
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.

Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.