Duclaasie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:32:
[...]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je zelf gaat bouwen kun je voor max 400,- zeker iets moois bouwen, maar vooral de kosten van behuizing, connectoren en trafo wegen behoorlijk zwaar. Componenten en printjes zijn niet zo gekke duur, zelfs niet als je mooie audiofiele weerstanden enzo gebruikt.
Ga je met buizen in de weer dan wordt het qua kosten al een ander verhaal en is met zelfbouw 400,- al niet te doen, laat staan commerciële Phono voorversterkers.
Ik denk dat hier simpelweg weer sprake is van de wet van de verminderde meeropbrengst. Voor 400,- haal je 80% van het resultaat, voor de 20% daarboven schieten de kosten onmiddellijk omhoog.
Overigens meet de Hypno die ik nu aan het bouwen ben geweldig goed qua frequentie respons, maar klinkt hij veel minder dan de buizen phono die ik heb staan… uiteindelijk blijft het ook gewoon smaak en tweaken naa wat jij in jouw set goed vind klinken. En dat is dus niet perse een liniaal strakke respons.
Ik had het specifiek over
objectief gezien, dus betreffende zo laag mogelijke vervorming en ruis/brom. Dus waarbij het ingaande signaal zoveel mogelijk op het uitgaande signaal lijkt, behalve de versterkingsfactor en RIAA (die ook zeer specifiek is vastgelegd)
Objectief moet een phonopre namelijk niets anders doen dan het signaal versterken en RIAA correctie toepassen. That's it! niets meer en niets minder.
Opamps (of discrete halfgeleiders) en een bromvrije voeding met goede afscherming zijn daarvoor nodig, en dat krijg je prima voor €400 voor mekaar. Als dat niet lukt doe je wat verkeerd.
Je komt al heel makkelijk in zulke lage vervormings/ruis waardes dat
blind hier geen verschil meer aan te wijzen valt.
Dit zijn dan ook waardes die met buizen en trafo's niet te bereiken zijn.
(je kan voor €120 een fosi x5 phonopre kopen met brom/ruis van ongeveer -75dB en een THD van ca 0,06% in jawel....MC stand!, iets wat je met buizen en trafo's echt nooit gaat bereiken. MM waardes zijn nog eens ongeveer 10x beter)
Buizen en trafo's zijn hoorbaar anders omdat ze
meer vervorming geven. Dus objectief slechter maar wellicht subjectief beter. Aan subjectief is geen prijs vast te knopen, omdat dat...subjectief is
Er is dus ook geen goede beter/slechter discussie over te houden, je komt in een spreekwoordelijke discussie terecht waar de een een biefstukje lekkerder vindt en de ander een karbonaatje.
Neemt niet weg dat deze vervorming wellicht ook met halfgeleiders danwel digitaal te induceren valt.
Maar nu zit je dus in het gebied van het toevoegen van klank. Buizen en trafo's zijn wat dat betreft dus toonregelingen. Niets mis mee, maar een subjectief aspect.
[
Voor 11% gewijzigd door
mr_petit op 15-03-2026 12:03
]