Platenspeler met ingebouwde phonoversterker gezocht

Pagina: 1
Acties:

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:12
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op mijn eerste platenspeler 🙂

Het liefst eentje met ingebouwde phono-versterker zodat ik ’m direct op actieve speakers kan aansluiten. Bluetooth is een leuke bonus, maar zeker geen must.

Ik ben gezegend met het feit dat ik amper verschil hoor tussen mijn Samsung soundbar met sub en de KEF torens van mijn ouders, dus het hoeft allemaal niet high-end of audiofiel te zijn. Gewoon degelijk en prettig om platen te draaien.

Qua speakers denk ik aan iets simpels zoals Edifier. Dat kan altijd later nog geüpgraded worden. Mijn twijfel zit vooral in de speler zelf.

Na wat rondkijken kom ik op deze modellen uit:
• AT-LP60X: lekker betaalbaar, maar geen instelbare anti-skating
• Pro-Ject E1 Phono of E1 BT: heeft wel anti-skating
• Lenco LS500: volgens mij met actieve speakers geleverd, maar niet echt geïntegreerd
• Denon DP-300F: volgens mij geen instelbare anti-skating

Tweedehands sta ik ook voor open, maar als leek vind ik dat best lastig. Niet alleen qua staat, maar ook qua juiste merken en types. Daar zou ik wel wat advies bij kunnen gebruiken.

Ik ben geen hobbyist die alles wil tweaken, ik wil gewoon mijn platen kunnen afspelen zonder gedoe. Simpel, betrouwbaar en netjes geluid is genoeg.

Wat zouden jullie in mijn situatie aanraden? Zijn er nog betere alternatieven in deze prijsklasse? En mocht iemand een mooie tweedehands deal weten, dan hoor ik dat ook graag.

Thanks!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:53

..Christiaan..

..zwll..

Ik vind de platenspelers van Argon Audio erg prettig. Worden met een prima Ortofon element geleverd en de winkel (hifiklubben) kan 'm eventueel speelklaar voor je maken. Ik heb een TT3 gehad als instapper en ben inmiddels over naar TT4SE.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:47
crimby schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:35:
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op mijn eerste platenspeler 🙂

Het liefst eentje met ingebouwde phono-versterker zodat ik ’m direct op actieve speakers kan aansluiten. Bluetooth is een leuke bonus, maar zeker geen must.

Ik ben gezegend met het feit dat ik amper verschil hoor tussen mijn Samsung soundbar met sub en de KEF torens van mijn ouders, dus het hoeft allemaal niet high-end of audiofiel te zijn. Gewoon degelijk en prettig om platen te draaien.

Qua speakers denk ik aan iets simpels zoals Edifier. Dat kan altijd later nog geüpgraded worden. Mijn twijfel zit vooral in de speler zelf.

• Lenco LS500: volgens mij met actieve speakers geleverd, maar niet echt geïntegreerd

Tweedehands sta ik ook voor open, maar als leek vind ik dat best lastig. Niet alleen qua staat, maar ook qua juiste merken en types. Daar zou ik wel wat advies bij kunnen gebruiken.

Ik ben geen hobbyist die alles wil tweaken, ik wil gewoon mijn platen kunnen afspelen zonder gedoe. Simpel, betrouwbaar en netjes geluid is genoeg.

Wat zouden jullie in mijn situatie aanraden? Zijn er nog betere alternatieven in deze prijsklasse? En mocht iemand een mooie tweedehands deal weten, dan hoor ik dat ook graag.

Thanks!
De Denon heeft wel instelbare anti-skating ;-) Ik heb zelf eentje ruim 6 jaar gebruikt.
Wil je een volautomaat, semi-automaat, alles met de hand, of maakt dat niet uit?

• crimby
Rens1967 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:40:
[...]

De Denon heeft wel instelbare anti-skating ;-) Ik heb zelf eentje ruim 6 jaar gebruikt.
Wil je een volautomaat, semi-automaat, alles met de hand, of maakt dat niet uit?
Semi of volautomaat lijkt me het veiligste / meest relaxe als ik het zo lees.

• crimby
crimby schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:35:

Inmiddels ben ik wat verder in mijn zoektocht naar een eerste platenspeler. Het blijft als beginner erg lastig om een speler te vinden die goed is voor beginners, eventueel te upgraden is en ook gewoon even mee gaat en voldoet.

Ik dacht daarom aan preamp/phono geintegreerd maar wel switchable (hoe je dat ook noemt) en antiskating.
Qua modellen:
- AT-LP120X
- Fluence R82
- Pro-Ject E1 Phono
- Denon DP300F
- Argon TT-3

Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer en moet ik maar eens een beslissing gaan nemen of wachten op een goede aanbieding.

Wat zou jullie keuze zijn met een budget tussen de 200 en 400 euro voor een platenspeler voor beginners?

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:57
crimby schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:50:
[...]

Inmiddels ben ik wat verder in mijn zoektocht naar een eerste platenspeler. Het blijft als beginner erg lastig om een speler te vinden die goed is voor beginners, eventueel te upgraden is en ook gewoon even mee gaat en voldoet.

Ik dacht daarom aan preamp/phono geintegreerd maar wel switchable (hoe je dat ook noemt) en antiskating.
Qua modellen:
- AT-LP120X
- Fluence R82
- Pro-Ject E1 Phono
- Denon DP300F
- Argon TT-3

Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer en moet ik maar eens een beslissing gaan nemen of wachten op een goede aanbieding.

Wat zou jullie keuze zijn met een budget tussen de 200 en 400 euro voor een platenspeler voor beginners?
Ik zelf zou voor een platenspeler gaan uit de half jaren 70, jaren 80 of begin jaren 90.
En bijvoorbeeld een dual 505 ( 1e of 2e versie ) kan je geen buil aan vallen.
Kan je ook nog mee experimenteren met elementen ect.

Oeps had niet gelezen dat je pre-amp wilde

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:13

Pierre

Van nature lui!

[...]

Qua modellen:
- AT-LP120X
- Fluence R82
- Pro-Ject E1 Phono
- Denon DP300F
- Argon TT-3

never mind

[ Voor 3% gewijzigd door Pierre op 23-02-2026 13:47 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Rens1967
[...]

Qua modellen:
- AT-LP120X
- Fluence R82
- Pro-Ject E1 Phono
- Denon DP300F
- Argon TT-3

Wil je autostop aan het eind van de plaat, vallen de LP120X en TT-3 al af (wat ik zo snel kan vinden), de Pro-Ject weet ik zo niet.
De Fluence R82 heb ik geen ervaring mee. Ik zie wel dat deze door de armconstructie veelzijdig is met headshells. Deze heeft in ieder geval ook autostop.
De Denon DP-300F: mijn ervaringen zijn:
- veel kunststof.
- duidelijk hoorbaar als de automatische functies werken
- mijn exemplaar draaide sneller dan zou moeten, maar met twee stelschroeven aan de onderzijde en wat gepriegel had ik dat aardig goed gekregen.
- geluid beter met een duurder element.
Voor wat hij kost vind ik het geen slechte speler.
Dus, ik zou uit jouw lijst de Fluence (manueel) of de Denon kiezen (volautomaat).

Misschien komen er nog andere suggesties ;)

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

[...]

Qua modellen:
- AT-LP120X
- Fluence R82
- Pro-Ject E1 Phono
- Denon DP300F
- Argon TT-3

De Pro-ject E1 valt af wegens "pre-set tracking force", oftewel niet normaal instelbare tracking force en het gebrek aan anti-skating. Geen volwassen draaitafel. Kijk bij Pro-ject naar de Debut series.

De AT-120LP is afwijkend met zijn DJ-looks en direct drive motor.

Kwalitatief zal de rest elkaar weinig ontlopen: het principe is een plankje hout of kunststof bak, een simpel motortje dat met een snaartje een licht plateau aandrijft.

De Denon en Argon hebben zo'n budget (Han-Pin?) rechte arm met die typische schuine, niet universele, offset headshell - ik vind die armen niet erg fraai. Waarbij de Argon ook nog eens zo'n waardeloos viltmatje heeft ipv een rubberen mat. Die zou dus als volgende afvallen.

Mijn keuze van dit lijstje zou dus zijn de Audio Technica LP-120x, Denon DP-300 of de Fluance R82.

Voordeel LP-120x: direct drive aandrijving (mijn voorkeur), universele S-arm met SME type headshell. Nadeel: vilten mat, DJ-looks (niet mijn smaak), geen auto afslag
Voordeel DP-300: automatische afslag (en start, maar dat is niet nodig), rubberen mat. Nadeel: typische rechte armpje met die offset headshell dat je bij veel budget spelers tegenkomt.
Voordeel R82: auto afslag, gelaagde MDF plint, rubberen mat, universele S-arm met SME type headshell, looks (smaak). Nadeel: geen preamp ingebouwd.

Al met al zou de Fluance R82 van dit rijtje dus mijn voorkeur hebben, ik vind het geheel qua keuzes en afwerking het beste over komen. Vermoedelijk is het ook de duurste van het rijtje?

Andere optie: voor rond de 300 euro kan je 2e hands best iets heel moois kopen van mooiere kwaliteit dan deze spelers.

De gemonteerde elementen zijn trouwens budget elementjes. Je kan met een budget van 400 euro ook ca 250 euro investeren in een 2e hands speler en dan nog eens ca 150 euro in een nieuw element. Dan heb je een betere speler met een veel beter element dan wanneer je een all-in-one nieuw koopt.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 23-02-2026 20:33 ]

• Rens1967
De Fluance RT82 (R82 bestaat niet?) heeft weer geen ingebouwde voorversterker. https://www.fluance.com/r...nyl-turntable-white-gloss

• Cap
  • Niet online

Cap

RT82 inderdaad. Als die geen preamp heeft en vraagsteller wil dat dan valt die ook af inderdaad. Maar vermoedelijk is het geen must van de vraagsteller omdat hij toch op de lijst staat. Ik zou het persoonlijk ook niet van een ingebouwde preamp af laten hangen, de kwaliteit daarvan is doorgaans niet bepaald overtuigend. Liever een losse pre of een versterker met phono pre ingebouwd. Als ik zou moeten kiezen biedt van dit lijstje de RT82 m.i. de kwalitatief beste balans van onderdelen, maar die wordt natuurlijk overtroffen door een juist gekozen 2e hands speler. Waarbij je in het laatste geval ook 99% kans hebt dat er geen pre ingebouwd zit.

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 21:01

GerkeP

Vragen mag altijd........

Ik gooi nog wat olie op het vuur 😉

Wat een vreselijk mooie speler is voor net geen 400 euro is de Pioneer PLX-500
Pros: Direct Drive, degelijk, compleet, ingebouwde pre-amp
Cons: Volledig handbediening, dus geen auto afslag etc

En met een gewicht van ruim 10 kilogram staat die speler ook echt als een huis.

uitvoering: Pioneer PLX-500

En dan zou ik gewoon beginnen met een AT-VM95E element

uitvoering: Audio-Technica AT-VM95E

[ Voor 5% gewijzigd door GerkeP op 23-02-2026 15:41 ]

GerkeP

• crimby
@ivo1969 dat is wel heel gaaf, maar als beginner / leek heb ik erg veel moeite om kwaliteit van meuk en goed onderhouden van slechte staat te onderscheiden. Daarnaast heb je dan een wirwar van merken en typen die dus 60 jaar terug gaan. Een tip is altijd welkom, maar ik verwacht niet dat iemand voor mij marktplaats o.i.d. gaat afstruinen ;-)

Ik zie inderdaad dat de Fluence RT82 geen preamp heeft. De RT81+ wel, dus die zou dan kunnen. Het is overigens geen eis, maar dan moet ik dus ook nog een voorversterker kopen en dat gaat weer van het budget af. Het zou wel mooi zijn als ik in de toekomst kan overschakelen naar een fatsoenlijke voorversterker, maar dat is een optie.

Thanks voor het delen @Rens1967 . Je ervaringen zal vast en zeker ook bij de compremis van een goedkoper model horen gok ik.

Dank @Cap . Helder. De RT82 is dus duidelijk favoriet. De RT81+ zou dan helemaal in het straatje passen met preamp, antiskating en S-arm. Ook een mooie klassieke look.

Preamp is dus geen must maar leek me budgettechnisch misschien toch de betere keuze.

@GerkeP Thanks. Dat is wel erg een DJ look, alhoewel de ATLP120x dat misschien ook wel was..

Edit: Ik lees nu op diverse subfora dat de RT82 toch wel beter is dan de RT81+ en dat je prestaties inleverd voor preamp. Ook zie ik dat preamp niet zo duur hoeft te zijn, dus dat is eigenlijk ook wel gewoon een prima optie!

[ Voor 8% gewijzigd door crimby op 23-02-2026 16:16 ]

• ivo1969
crimby schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:08:
@ivo1969 dat is wel heel gaaf, maar als beginner / leek heb ik erg veel moeite om kwaliteit van meuk en goed onderhouden van slechte staat te onderscheiden. Daarnaast heb je dan een wirwar van merken en typen die dus 60 jaar terug gaan. Een tip is altijd welkom, maar ik verwacht niet dat iemand voor mij marktplaats o.i.d. gaat afstruinen ;-)

Ik zie inderdaad dat de Fluence RT82 geen preamp heeft. De RT81+ wel, dus die zou dan kunnen. Het is overigens geen eis, maar dan moet ik dus ook nog een voorversterker kopen en dat gaat weer van het budget af. Het zou wel mooi zijn als ik in de toekomst kan overschakelen naar een fatsoenlijke voorversterker, maar dat is een optie.

Thanks voor het delen @Rens1967 . Je ervaringen zal vast en zeker ook bij de compremis van een goedkoper model horen gok ik.

Dank @Cap . Helder. De RT82 is dus duidelijk favoriet. De RT81+ zou dan helemaal in het straatje passen met preamp, antiskating en S-arm. Ook een mooie klassieke look.

Preamp is dus geen must maar leek me budgettechnisch misschien toch de betere keuze.

@GerkeP Thanks. Dat is wel erg een DJ look, alhoewel de ATLP120x dat misschien ook wel was..

Edit: Ik lees nu op diverse subfora dat de RT82 toch wel beter is dan de RT81+ en dat je prestaties inleverd voor preamp. Ook zie ik dat preamp niet zo duur hoeft te zijn, dus dat is eigenlijk ook wel gewoon een prima optie!
Nee prima, maar ben nu 56 en vanaf jaar of 13 bezig met draaitafels en tja dan weet je wel wat goed is en wat niet goed is, maar goed dat terzijde.
Tegenwoordig ziet de meuk van tegenwoordig er weel leuk eruit, maar bouw technisch is het gewoon niet meer wat het geweest is.
Maar goed je hebt adviezen gekregen, dus daar zit wel wat voor je tussen :)

• crimby
ivo1969 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:37:
[...]

Nee prima, maar ben nu 56 en vanaf jaar of 13 bezig met draaitafels en tja dan weet je wel wat goed is en wat niet goed is, maar goed dat terzijde.
Tegenwoordig ziet de meuk van tegenwoordig er weel leuk eruit, maar bouw technisch is het gewoon niet meer wat het geweest is.
Maar goed je hebt adviezen gekregen, dus daar zit wel wat voor je tussen :)
Ja dan kan je dat wel beter inschatten. Wel gaaf zo’n echte vintage speler. Misschien wordt dat dan wel de volgende

• Rens1967
crimby schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:13:
[...]

Ja dan kan je dat wel beter inschatten. Wel gaaf zo’n echte vintage speler. Misschien wordt dat dan wel de volgende
Sinds januari heb ik een Technics uit 1979, ter vervanging van de DP-300F. Dus ja, kan je zeker in de toekomst doen ;-)

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:03
Vlak voor je post heb ik hier nog een Sony PS6750 geplaatst in dit topic. Die verslaat menig nieuwe platenspeler tot 1000,- met gemak.

• Rens1967
Een paar uur nadat je die link geplaatst had was die speler al weg. ;-)

• Cap
  • Niet online

Cap

Van Sony staan in het algemeen veel goede, betaalbare spelers op marktplaats. Deze spelers verslaan de moderne spelers sub 1000 met gemak:

Deze Sony PS-X3 is van geweldige kwaliteit, zeer zwaar en solide gebouwd met een zware degelijke direct drive motor. Als ie goed werkt is dit een koopje voor 100 euro.

Voor deze PS-X4 geldt hetzelfde, en die heeft als extra automatische afslag, alleen moet dat bij dit exemplaar nog wel even gefixt worden (dat is doorgaans prima te doen) Nu is het feitelijk een PS-X3. Ik denk dat je hem voor 125 euro kan meenemen.

Deze PS-X50 is duurder maar nóg een stapje mooier dankzij de arm. Staat al een tijd te koop dus ik denk dat je die voor een bod van 250 euro mee kunt nemen, nog steeds een heel redelijke prijs voor zo'n degelijke speler.

Deze Sony PS-4750 is iets minder zwaar en solide gebouwd dan de X-modellen hierboven, maar het design mag er zijn en de prijs van 150 euro is goed.

Andere merken dan Sony kan ook.

Een heel net ogende Technics SL-1300 voor €175 waarvan de armlift helaas niet werkt (dit is te fixen) is ook niet te versmaden. Nu als handmatige speler te gebruiken. Super degelijk, hele mooie speler dankzij het design en de dikke metalen behuizing. Er staat ook een volledig handmatige variant, de SL-1500 te koop die je waarschijnlijk voor 125 euro of minder kan meenemen.

Deze Kenwood KD-3070 is ook niet verkeerd. Als je die voor minder dan 200 euro mee zou kunnen nemen dan heb je er volgens mij ook een redelijke koop aan.

Snaaraangedreven kan ook, dan is deze Pioneer PL-514 een aantrekkelijke optie, 115 euro is geen geld voor een speler die de verkoper heeft nagekeken en waar hij garantie op geeft.

Qua snaaraangedreven spelers zijn er ook nog allerlei Thorens en Dual spelers te koop die gewoon goed van kwaliteit zijn, ook daar moet je voor rond de 150 euro of misschien wel minder kunnen slagen. Let wel op dat Dual spelers vaak automaten zijn en daarom mechanisch wat ingewikkelder (niet altijd, er zijn ook een paar halflautomaten zoals die 505 en de 704), en dat Thorens spelers wat gevoeliger zijn door het zware plateau, geveerde subchassis en de relatief dunne snaar.

Dus als het design je aanspreekt dan heb je hier spelers aan qua kwaliteit gebouwd voor de 'eeuwigheid', die in principe de nieuwe sub 1000 euro spelers met gemak verslaan.

Het risico met dit tweedehands is dat er natuurlijk iets niet helemaal goed werkt, maar vaak zijn het kleinigheden en dit soort spelers is goed te repareren (ik spreek uit ervaring).

------------------------------------------------------------------

Ook voor pre's kan je goed op marktplaats terecht, in de betaalbare klasse bijvoorbeeld bij Pro-Ject: Phono Box II of nog zo eentje. Die zijn gewoon beter dan zo'n ingebouwde budget pre in zo'n nieuwe 300 euro platenspeler. Of een goedkopere E-versie.

[ Voor 54% gewijzigd door Cap op 24-02-2026 10:48 ]

• crimby
Heel fijn @Cap hier kan ik wel wat mee. Vooral ook als referentiemateriaal als ik wat meer in de buurt zoek (regio nijmegen).

Qua looks zit er af en toe wel wat bij al vind ik zilvergrijze niet mooi. Zwart of hout is dan meer mijn stijl.

Wat betreft die sony x4; hoe weet je dat die arm kapot is? Dat staat er niet bij. Of is het veranderd?

Die technics zien er ook wel weer goed uit. Wel zilvergrijs maar door het design past het wel.
deze bijvoorbeeld, de SL1500. Ik snap alleen de tekst niet. Dit kan dan toch gewoon met een preamp en actieve speakers of versterker met passieve speakers?

Ik ga ook eens zoeken naar dual die je aangaf.
Die 704 is wel een pareltje qua looks. Wel weinig verkrijgbaar. behalve dan in Groningen

De 505 is beter verkrijgbaar, zoudeze bijvoorbeeld dan wat zijn? Hoe verhoudt deze zich tot de andere door jou gedeelde en/of mijn lijstje aan nieuwe spelers?

[ Voor 46% gewijzigd door crimby op 23-02-2026 22:08 ]

• ivo1969
crimby schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:48:
Heel fijn @Cap hier kan ik wel wat mee. Vooral ook als referentiemateriaal als ik wat meer in de buurt zoek (regio nijmegen).

Qua looks zit er af en toe wel wat bij al vind ik zilvergrijze niet mooi. Zwart of hout is dan meer mijn stijl.

Wat betreft die sony x4; hoe weet je dat die arm kapot is? Dat staat er niet bij. Of is het veranderd?

Die technics zien er ook wel weer goed uit. Wel zilvergrijs maar door het design past het wel.
deze bijvoorbeeld, de SL1500. Ik snap alleen de tekst niet. Dit kan dan toch gewoon met een preamp en actieve speakers of versterker met passieve speakers?

Die 704 is wel een pareltje qua looks. Wel weinig verkrijgbaar. behalve dan in Groningen

De 505 is beter verkrijgbaar, zoudeze bijvoorbeeld dan wat zijn? Hoe verhoudt deze zich tot de andere door jou gedeelde en/of mijn lijstje aan nieuwe spelers?
505, 621, 704 ,721 , 505 de luxe, Technics 3310, technics 121 mk2, dual 1218, 1219, 1229 , dual 750-1 kan nog wel ff doorgaan , vraag is gewoon wat zoek je nou precies? Wil je voor de looks? Wil je kwaliteit? Heb je een versterker met phono? Heb je een versterker met alleen mm of ook mc? Kan je zelf iets aan een draaitafel repareren?
Welk element!? Klankkleur? Er komt zoveel meer bij kijken.
Voor je iets koopt Lees eerst eens goed in de materie.

• crimby
ivo1969 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 01:14:
[...]

505, 621, 704 ,721 , 505 de luxe, Technics 3310, technics 121 mk2, dual 1218, 1219, 1229 , dual 750-1 kan nog wel ff doorgaan , vraag is gewoon wat zoek je nou precies? Wil je voor de looks? Wil je kwaliteit? Heb je een versterker met phono? Heb je een versterker met alleen mm of ook mc? Kan je zelf iets aan een draaitafel repareren?
Welk element!? Klankkleur? Er komt zoveel meer bij kijken.
Voor je iets koopt Lees eerst eens goed in de materie.
Ik zoek iets passends bij mijn budget en het feit dat ik een beginner ben. Ik wil het leren en gaan ervaren.
Momenteel heb ik nog helemaal niets en heb dus geen ervaring met het repareren van draaitafels. Sowieso ben ik niet de handigste.

Er komt inderdaad enorm veel bij kijken en ik zie de bomen niet meer door het bos daardoor. Wellicht is het ook allemaal nauwelijks relevant voor een beginner. En dus vraag ik jullie hulp. En ondertussen lees en leer ik.

• Cap
  • Niet online

Cap

crimby schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:48:

TECHNIEK :henk
Er stond bij de Sony PS-X4 eerst dat de auto afslag niet werkte maar blijkbaar is dat gefikst door de verkoper. Vaak is dat ook een kleinigheid. Goed werkend is deze speler absoluut een aanrader. Echt een tank met een zeer zwaar gebouwde motor met goed lager, zwaar plateau en stevig chassis.

De Technics SL-1500 verkoper is zo aardig om uit te leggen dat je een phono aansluiting nodig hebt op je versterker of phono pre amp. Dit geldt natuurlijk voor elke platenspeler zonder ingebouwde phono pre, zoals (vrijwel) alle vintage spelers. Daar had je al rekening mee gehouden dus geen probleem.

De Dual 704 is zeker ook een aanrader. Ik zou hem de voorkeur geven boven een 505. Ik ben meer van de wat zwaarder gebouwde direct drive spelers. De 505 is een snaaraangedreven speler en lichter gebouwd, maar hij zal wel veel goedkoper te krijgen zijn. Een Dual 505 mag niet teveel kosten, voor onder de 100 euro moet je klaar zijn, en dan is het qua performance / prijs ratio wel een prima koop.

Maar persoonlijk vind ik het een groter nadeel dat de 505 een arm met vrij lage massa heeft, dit maakt hem minder optimaal geschikt voor de veel verkochte elementen, iets wat bij veel Duals het geval is. Dual eigenaren komen vaak bij de Ortofon OM serie uit omdat er verder niet zoveel keuze is. Niks mis mee, maar wel iets om rekening mee te houden. De Dual 704 / 721 / 701 hebben als ik het goed heb een arm met minder lage massa, waardoor dit issue niet / minder speelt. Verder werken Duals met een proprietary headshell met slede/schuifsysteem, waarbij de contactjes vaak het tere / oxidatiegevoelige punt zijn. Die moeten goed schoon worden gehouden.

Ik heb zelf een voorkeur voor een universelere medium-mass arm, liefst een S-arm met universele SME-type headshell, daar past vrijwel elk modern element wel op en je kunt ook gemakkelijk headshells / elementen bijkopen. Lekker flexibel. Maar genoeg Dual fans hoor die de Dual slede voor lief nemen.

-----------------------
LOOKS :*)
Qua looks is het grijze blijkbaar niet helemaal wat je mooi vindt. Voor eentje met houtlook slaag je sneller bij Denon en ook die komen vaak langs, soms ook wel een Yamaha, Kenwood. Maar er staat er momenteel geen op marktplaats die qua type en prijs in aanmerking komt.

Dual en Thorens hebben vaak ook houtlook. Stel je bij veel Duals alleen niet al teveel voor van het "hout", bij de 704 is de plint een goedkoop plastic bakje met een laagje plakplastic erop. De kwaliteit van dat type Duals zit hem in het metalen verende subchassis, motor en arm, niet de behuizing. Bij oudere Duals tref je nog wel hout met fineer, maar dit zijn veelal automaten die wel goed onderhoud gehad moeten hebben en andere uitdagingen (geoxideerde connectoren op de headshell).

Bij Thorens kan je kijken naar TD-145, TD-160, eventueel de goedkopere TD-165/166, en de duurdere TD-318/320. Die zijn ook vaak voorzien van een houtfineer plint. Hier een mooie Thorens TD 318 in zwart houtfineer. De 3xx serie is een modernere, verbeterde platenspeler tov de 1xx serie met betere behuizing en vering. Echt uitstekende platenspelers waartegen ik volmondig ja zeg, zeg ik als niet snaaraandrijving fan. ;)

Deze Quartz Technics SL-5210 is ook een aanrader, dit is de "zwarte" (antraciete) kleurstelling van Technics.

----------------------
NIEUW 8)
Uiteraard kan een nieuwe speler ook nog steeds, het is maar net wat je aanspreekt. Sommigen vallen meer op het uiterlijk van nieuwe spelers of willen garantie, ook te begrijpen. Anderen vinden juist de kwaliteit en persoonlijkheid en kwaliteit van vintage spelers aantrekkelijker, nemen het risico van het kopen van tweedehands voor lief, evenals een klein defect, repareren het eventueel zelf of laten het repareren. Het fijnst voor een onervaren koper is bij een tweedehands speler als de verkoper de werking van de draaitafel goed kan demonstreren en ook garanderen dat hij goed werkt. Garantie als nieuw, dus met "1 jaar garantie" of zo kun je niet van ze verlangen, maar de garantie dat je met een goed werkend apparaat naar huis gaat is een goede verkoper wel bereid te geven. Of een verkoper kennis van zaken heeft en hiertoe bereid is merk je vaak snel.

-------------------------
VERDIEPEN B)
PS ik snap de vragen van Ivo op zich wel, maar vind ze niet allemaal direct even relevant voor jou als onervaren aspirant koper. Het is voor de meeste mensen ondoenlijk om alle (technische, upgrade technische) factoren vooraf mee te nemen in de overwegingen.

Je gaf aan dat je een ingebouwde phono pre wilde maar dat bij nader inzien een losse pre ook geen probleem is, daar kan je uit afleiden dat je geen versterker met ingebouwde phono pre hebt. Dus die vraag lijkt me beantwoord.

Jij gaf verder meteen al aan gewoon een goede mooie speler te zoeken waarbij je niet meteen tegen de limiet van de speler aanloopt en nog iets kan upgraden indien gewenst.

Daarom denk ik dat voor jou een speler met een medium mass S-arm met universele SME headshell geschikt is, daar past namelijk het gros van de nieuw verkochte elementen prima op en het installeren van een nieuw element is ook nog eens relatief gemakkelijk dankzij de verwijderbare headshell (wat overigens bij meer typen armen voorkomt). Bij armen met gefixeerde headshells is upgraden van het element een lastigere klus.

Verder lijkt de MM/MC vraag me voor jou op dit moment ook niet relevant (en waarschijnlijk nooit), want met MM kun je prima toe zoals 99% van de mensen die een draaitafel in de prijsklasse tot 400 euro zoekt. En ooit een keer upgraden naar iets anders kan altijd nog als je de juiste platenspeler kiest.

De looks... dat kan je alleen zelf beslissen. Zwart of hout zeg je, die boodschap is wat mij betreft duidelijk genoeg.

Kortom....

Ik probeer vooral duidelijk te maken dat er duidelijk verschil is in (bouw)kwaliteit, iets dat je van een afstandje of op de foto vaak niet ziet, maar wel zodra je de speler van dichterbij ziet en bevoelt, gaat bedienen en gebruiken, of optilt ;) . Dus in die zin help ik je op weg met modellen waarbij je gerust kunt zeggen dat deze echt van hoge kwaliteit zijn. Maar wat je uiteindelijk mooi vindt dat moet je zelf bepalen. Helaas kan dat maar deels van een foto, want zoals gezegd in real life zul je de verschillen pas goed kunnen merken / voelen. Je zal in die zin dus een beetje moeten vertrouwen op wat er door de 'kenners' geroepen wordt, maar ook die zijn het vaak niet allemaal met elkaar eens. :P

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 24-02-2026 12:08 ]

• Nullifiel
  • Laatst online: 11:42

Nullifiel

╞═══════╡

crimby schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:46:
[...]

Ik zoek iets passends bij mijn budget en het feit dat ik een beginner ben. Ik wil het leren en gaan ervaren.
Momenteel heb ik nog helemaal niets en heb dus geen ervaring met het repareren van draaitafels. Sowieso ben ik niet de handigste.

Er komt inderdaad enorm veel bij kijken en ik zie de bomen niet meer door het bos daardoor. Wellicht is het ook allemaal nauwelijks relevant voor een beginner. En dus vraag ik jullie hulp. En ondertussen lees en leer ik.
Misschien moet je als beginner niet op expert level willen denken?
Je verzand dan snel in details die je niet kan plaatsen, omdat je de ervaring en de kennis mist.Dan zie je idd al snel het bos niet meer.
Kies nu gewoon iets en leer+ervaar. Daarna kijk je weer verder.
Tenminste, dat zou ik doen. Sterker nog: dat heb ik gedaan :+

Ik heb nu een Argon Audio TT4 mk2 met de Ortofon Blue

Growing old is mandatory, growing up is optional.

• Cap
  • Niet online

Cap

Eens, en daarom zou ik als beginner dus juist altijd voor niet teveel geld een goede 2e hands speler kopen plus een nieuw, goed element. Dan kan je al voor ca 200-300 euro klaar zijn voor iets goeds en ben je minder geld kwijt dan wanner je een echte budget speler met flut element nieuw koopt, of een wat betere speler met wat beter element waarbij je dan meer dan het dubbele nieuw kwijt bent.

Als het eenmaal bedragen van 600 euro oid gaat kosten is het wat mij betreft niet meer een kwestie van "kies nou gewoon wat en dan kijk je later weer verder naar iets anders", maar voor iedereen ligt die grens natuurlijk anders. Dat begrijp ik ook.

Uiteindelijk is het maar net wat je aanspreekt. Als je valt voor de looks van een of andere nieuwe of oude speler dan ben je daar ook sneller bereid voor de portemonnee te trekken en de potentiële nadelen voor lief te nemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Cap op 24-02-2026 12:20 ]

Pagina: 1