crimby schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:48:
Heel fijn @
Cap hier kan ik wel wat mee. Vooral ook als referentiemateriaal als ik wat meer in de buurt zoek (regio nijmegen).
Qua looks zit er af en toe wel wat bij al vind ik zilvergrijze niet mooi. Zwart of hout is dan meer mijn stijl.
Wat betreft die sony x4; hoe weet je dat die arm kapot is? Dat staat er niet bij. Of is het veranderd?
Die technics zien er ook wel weer goed uit. Wel zilvergrijs maar door het design past het wel.
deze bijvoorbeeld, de SL1500. Ik snap alleen de tekst niet. Dit kan dan toch gewoon met een preamp en actieve speakers of versterker met passieve speakers?
Ik ga ook eens zoeken naar dual die je aangaf.
Die 704 is wel een pareltje qua looks. Wel weinig verkrijgbaar.
behalve dan in Groningen
De 505 is beter verkrijgbaar, zou
deze bijvoorbeeld dan wat zijn? Hoe verhoudt deze zich tot de andere door jou gedeelde en/of mijn lijstje aan nieuwe spelers?
TECHNIEK 
Er stond bij de Sony PS-X4 eerst dat de auto afslag niet werkte maar blijkbaar is dat gefikst door de verkoper. Vaak is dat ook een kleinigheid. Goed werkend is deze speler absoluut een aanrader. Echt een tank met een zeer zwaar gebouwde motor met goed lager, zwaar plateau en stevig chassis.
De Technics SL-1500 verkoper is zo aardig om uit te leggen dat je een phono aansluiting nodig hebt op je versterker of phono pre amp. Dit geldt natuurlijk voor elke platenspeler zonder ingebouwde phono pre, zoals (vrijwel) alle vintage spelers. Daar had je al rekening mee gehouden dus geen probleem.
De Dual 704 is zeker ook een aanrader. Ik zou hem de voorkeur geven boven een 505. Ik ben meer van de wat zwaarder gebouwde direct drive spelers. De 505 is een snaaraangedreven speler en lichter gebouwd, maar hij zal wel veel goedkoper te krijgen zijn. Een Dual 505 mag niet teveel kosten, voor onder de 100 euro moet je klaar zijn, en dan is het qua performance / prijs ratio wel een prima koop.
Maar persoonlijk vind ik het een groter nadeel dat de 505 een arm met vrij lage massa heeft, dit maakt hem minder optimaal geschikt voor de veel verkochte elementen, iets wat bij veel Duals het geval is. Dual eigenaren komen vaak bij de Ortofon OM serie uit omdat er verder niet zoveel keuze is. Niks mis mee, maar wel iets om rekening mee te houden. De Dual 704 / 721 / 701 hebben als ik het goed heb een arm met minder lage massa, waardoor dit issue niet / minder speelt. Verder werken Duals met een proprietary headshell met slede/schuifsysteem, waarbij de contactjes vaak het tere / oxidatiegevoelige punt zijn. Die moeten goed schoon worden gehouden.
Ik heb zelf een voorkeur voor een universelere medium-mass arm, liefst een S-arm met universele SME-type headshell, daar past vrijwel elk modern element wel op en je kunt ook gemakkelijk headshells / elementen bijkopen. Lekker flexibel. Maar genoeg Dual fans hoor die de Dual slede voor lief nemen.
-----------------------
LOOKS
Qua looks is het grijze blijkbaar niet helemaal wat je mooi vindt. Voor eentje met houtlook slaag je sneller bij Denon en ook die komen vaak langs, soms ook wel een Yamaha, Kenwood. Maar er staat er momenteel geen op marktplaats die qua type en prijs in aanmerking komt.
Dual en Thorens hebben vaak ook houtlook. Stel je bij veel Duals alleen niet al teveel voor van het "hout", bij de 704 is de plint een goedkoop plastic bakje met een laagje plakplastic erop. De kwaliteit van dat type Duals zit hem in het metalen verende subchassis, motor en arm, niet de behuizing. Bij oudere Duals tref je nog wel hout met fineer, maar dit zijn veelal automaten die wel goed onderhoud gehad moeten hebben en andere uitdagingen (geoxideerde connectoren op de headshell).
Bij Thorens kan je kijken naar TD-145, TD-160, eventueel de goedkopere TD-165/166, en de duurdere TD-318/320. Die zijn ook vaak voorzien van een houtfineer plint. Hier een mooie
Thorens TD 318 in zwart houtfineer. De 3xx serie is een modernere, verbeterde platenspeler tov de 1xx serie met betere behuizing en vering. Echt uitstekende platenspelers waartegen ik volmondig ja zeg, zeg ik als niet snaaraandrijving fan.
Deze Quartz
Technics SL-5210 is ook een aanrader, dit is de "zwarte" (antraciete) kleurstelling van Technics.
----------------------
NIEUW
Uiteraard kan een nieuwe speler ook nog steeds, het is maar net wat je aanspreekt. Sommigen vallen meer op het uiterlijk van nieuwe spelers of willen garantie, ook te begrijpen. Anderen vinden juist de kwaliteit en persoonlijkheid en kwaliteit van vintage spelers aantrekkelijker, nemen het risico van het kopen van tweedehands voor lief, evenals een klein defect, repareren het eventueel zelf of laten het repareren. Het fijnst voor een onervaren koper is bij een tweedehands speler als de verkoper de werking van de draaitafel goed kan demonstreren en ook garanderen dat hij goed werkt. Garantie als nieuw, dus met "1 jaar garantie" of zo kun je niet van ze verlangen, maar de garantie dat je met een goed werkend apparaat naar huis gaat is een goede verkoper wel bereid te geven. Of een verkoper kennis van zaken heeft en hiertoe bereid is merk je vaak snel.
-------------------------
VERDIEPEN
PS ik snap de vragen van Ivo op zich wel, maar vind ze niet allemaal direct even relevant voor jou als onervaren aspirant koper. Het is voor de meeste mensen ondoenlijk om alle (technische, upgrade technische) factoren vooraf mee te nemen in de overwegingen.
Je gaf aan dat je een ingebouwde phono pre wilde maar dat bij nader inzien een losse pre ook geen probleem is, daar kan je uit afleiden dat je geen versterker met ingebouwde phono pre hebt. Dus die vraag lijkt me beantwoord.
Jij gaf verder meteen al aan gewoon een goede mooie speler te zoeken waarbij je niet meteen tegen de limiet van de speler aanloopt en nog iets kan upgraden indien gewenst.
Daarom denk ik dat voor jou een speler met een medium mass S-arm met universele SME headshell geschikt is, daar past namelijk het gros van de nieuw verkochte elementen prima op en het installeren van een nieuw element is ook nog eens relatief gemakkelijk dankzij de verwijderbare headshell (wat overigens bij meer typen armen voorkomt). Bij armen met gefixeerde headshells is upgraden van het element een lastigere klus.
Verder lijkt de MM/MC vraag me voor jou op dit moment ook niet relevant (en waarschijnlijk nooit), want met MM kun je prima toe zoals 99% van de mensen die een draaitafel in de prijsklasse tot 400 euro zoekt. En ooit een keer upgraden naar iets anders kan altijd nog als je de juiste platenspeler kiest.
De looks... dat kan je alleen zelf beslissen. Zwart of hout zeg je, die boodschap is wat mij betreft duidelijk genoeg.
Kortom....
Ik probeer vooral duidelijk te maken dat er duidelijk verschil is in (bouw)kwaliteit, iets dat je van een afstandje of op de foto vaak niet ziet, maar wel zodra je de speler van dichterbij ziet en bevoelt, gaat bedienen en gebruiken, of optilt

. Dus in die zin help ik je op weg met modellen waarbij je gerust kunt zeggen dat deze echt van hoge kwaliteit zijn. Maar wat je uiteindelijk mooi vindt dat moet je zelf bepalen. Helaas kan dat maar deels van een foto, want zoals gezegd in real life zul je de verschillen pas goed kunnen merken / voelen. Je zal in die zin dus een beetje moeten vertrouwen op wat er door de 'kenners' geroepen wordt, maar ook die zijn het vaak niet allemaal met elkaar eens.
[
Voor 30% gewijzigd door
Cap op 24-02-2026 12:08
]