Acties:
  • +1 Henk 'm!
Charly schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Ik heb in 2020 zo'n Jelco uit de VS laten komen toen ze nog NOS op Ebay te krijgen waren. Was na alle verzend- en douanekosten nog geen koopje, maar ik vond 2e hands toen een beetje spannend dus een "verse" was mij de meerprijs wel waard. Geen moment spijt van gehad. Alleen doet de armlift het sinds kort niet meer, daar moet ik nog een keer wat mee.
Welke jelco heb je?
Die liftjes zijn vrij gemakkelijk compleet te demonteren en te reviseren, en als er echt iets in stuk is, kan je vrij goedkoop (€20-50) complete generieke liftjes krijgen op alie die waarschijnlijk wel passend te maken zijn.
Maar volgens mij is de kans klein dat er echt iets stuk in is.
Die Ortofon heb ik ook nog wel eens naar zitten loeren, die zaten schijnbaar ook nog wel eens als standaard arm op... Ik meen Braun? iets duits iig. platenspelers die je (toen) nog wel voor een redelijk bedrag op de kop kon tikken, maar is er uiteindelijk nooit van gekomen. Ik vindt het vooral wel een elegante arm om te zien.
Ze zitten op een Telefunken S500 en S600 speler. Daar worden ze altijd vanaf geroofd.
Maar dan heb je wel een arm waar losse draadjes uit steken, en geen manuele lift.
Voor die manuele lift zijn voldoende oplossingen, maar een 5 polige din plug aan de onderkant maken (zodat je 'm ook echt als losse toonarm kan gebruiken) is heel lastig, en heb ik nog niet iemand zien doen.
Ik heb de originele versie (dus met zo'n din plug onderop) maar die heeft intern ook een iets andere lagerschacht. Bij de mijne zitten de 2 lagers iets dichter bij elkaar om de as, om zodoende ook ruimte te maken voor die dinplug. En de onderkant van die behuizing is dus anders.
Ze worden voornamelijk op Lenco's gemonteerd. Ik denk omdat de effectieve lengte ongeveer hetzelfde is als de originele arm op die lenco, zodat je het zelfde montagegat in je dekplaat kan gebruiken.
De Ortofon AS-212 is vrij kort. De montageafstand (tot spindel) is 212mm, waar de meeste 9" armen zo rond de 220-230mm zitten.
Dat verschil in afstand is dus ook te groot om met de slots in je headshell te compenseren, dus als je zo'n langere arm gebruikt, kom je dus nooit tot een geschikte uitlijning.
Die systemdek is vooral wel lekker eigenwijs, er stond een tijdje terug ook een Ariston RD-40 opknappertje op marktplaats (die vindt ik persoonlijk mooier) maar ik kom op het moment nauwelijks aan platen luisteren toe, laat staan dat ik tijd heb voor dat soort projectjes. :') ...En die stofkap is toch wel een dingetje inderdaad.
Ja de ariston is mooier, vooral ook omdat die wat zwaarder gebouwd is. Maar daar worden tegenwoordig forse prijzen voor gevraagd.
Met een mooie arm (a la die jelco) vind je die niet onder de €600 denk ik. ik denk dat ze zonder arm al snel richting €500 gaan, al gaan draaitafelprijzen (ook op MP) echt alle kanten op m.i.
Ik wou vooral de arm hebben voor mijn Garrard 401. Die speler is het wel waard om wat extra geld in een geavanceerdere arm te investeren.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:43:
Wat is de afmeting van dat papiertje in het filmpje? Standaard kopieer/printer papier neem ik aan?

Wegen gaat inderdaad lastig met die kleine massa's, maar ik pak gewoon een groter formaat vel, weeg dat en vervolgens reken ik even uit wat het dan weegt bij een vierkante cm of minder. Bij 80 grams papier komt het natuurlijk neer op 8 mg per cm2, papiertje van een halve cm is dan 2 mg.
Het was een stukje papier van een memovelletje.
Maar ik heb het even grof berekend op jouw manier:
Het memovelletje weegt 0,53gr en meet 9x9cm, dus 81cm²
Het stukje wat ik afgescheurd had, was ongeveer 8x5mm, dus 0.4cm² (dus ongeveer een 1/200 deel van het papiertje)
Dus het stukje papier woog iets in de orde van 2,5mg.
Toch knap dat de arm daar toch nog iets van bewoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kijk dat komt meer overeen met mijn beeld, inderdaad rond de 2 a 3 mg ligt wel de grens dat de meeste armen van een beetje serieuze kwaliteit nog reageren. Dat ziet er dus goed uit. (y)

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 25-03-2025 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb ook de effectieve massa berekend en kom echt significant lager uit dan massa's voor bijv de sa-750d.

Van de diverse SA-750D iteraties kwam ik al dit staatje van Jelco tegen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1GTfRBqc/sa750weights.jpg
Gezien dat een headshell al ongeveer 10gr weegt, zijn dit uiteraard effectieve massa's zonder headshell/element. Ik neem aan gecorrigeerd voor de effectieve lengte van het systeem (dus pivot/stylus tip afstand)
Hier zie je al dat er versies zijn met alu connector en met messing connector en dat dat behoorlijk uitmaakt.
Ik zei laatst hier in een post ergens dat een messing connector wel 4,5gr kon wegen, maar daar zat ik flink mis mee, het is veel meer. Dit is een messing connector van een cec of sanyo speler (weet niet meer precies):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5QSGfd8/brasssmeconnweight.jpg
10,8gr. Als dit naar de effectieve lengte wordt ge-extrapoleerd wordt dit wel minder (de connector zit ca 5-6cm van de tip af).
de 'quick n dirty' methode die ik altijd gebruik is 1 kant van de arm (zonder headshell) in de horizontale stand op een weegschaaltje leggen, zonder dat het contragewicht gemonteerd zit.
Je krijgt dan wel kleine afwijkingen: de pin waar het contragewicht op zit haalt iets van het gewicht af, en de massa zit niet helemaal evenredig verdeeld, maar dat laatste is vooral een probleem met een messing sme connector.
Dus hier is bijv. een pioneer pl-12d arm, die ook een messing sme connector heeft:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6czgFPPQ/pl12darmweight.jpg
14,4gr. Wat heel goed kan als die connector richting 10gr gaat (al kan deze connector natuurlijk wel een iets ander gewicht hebben).
Maar als je de Sumiko MMT / SA-370 weegt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Fb55cfLH/jelcoweigh.jpg
8,4 gram. Daar ben ik mee gaan rekenen. Als je met deze waarde rekent, dan is dit een worst case scenario. Ik neem namelijk dit gewicht en vermenigvuldig dat x2. Je gaat er namelijk vanuit dat als het gewicht evenredig verdeeld is, de helft van het gewicht aan de ene kant (op de weegschaal) drukt, en de andere helft op de gimbal.
Maar omdat de connector aan de weegschaalkant zit, is deze kant van de arm zwaarder.
Omdat ik de connector niet uit de arm wou halen, lossolderen etc etc doe ik het zo. Hoe zwaarder de connector is, des de groter de 'worst case' afwijking wordt.

Dit is dan mijn berekening (spreadsheet wat ik ooit zelf gemaakt heb):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qLPLSn2n/jelcosa370effmass.jpg

Je ziet dat met een headshell van 9,5gr, de effectieve massa 14,5gr is (en dus waarschijnlijk nog iets lager vanwege dat connector-worst case theorem. Maar ik verwacht dat die afwijking binnen 1gr zal liggen omdat de totale bijdrage van de armbuis+connector aan de effectieve massa slechts 3,7gr is.
De headshell van 9,5gr heeft een bijdrage van 8gr aan de effectieve massa (dit verschil wordt veroorzaakt omdat een groot gedeelte van de massa van de headshell achter de naald zit, dus dichter bij de gimbal.
Dat houdt in dat de effectieve massa van deze arm (zonder headshell) 6,5 gram is (dus ruim 2x zo licht als jelco's opgave voor een sa-750d, en ik denk ongeveer vergelijkbaar met een sl-1200 arm; die is ook licht voor een japanse S arm)
Een andere reden voor dit relatief lage gewicht is dat het contragewicht heel dicht bij de gimbal zit, wat de bijdrage aan de effectieve massa ook behoorlijk verlaagd. (sterker nog, als ik een significant lichtere headshell neem, dan kan het contragewicht geeneens genoeg meer naar voren om de juiste VTF te halen, dus een OEM technics headshell met at-3600L en 3gr VTF gaat absoluut niet werken, de headshell moet voor die combi minstens 9gr zijn)
Maar deze berekening voldoet dus wel enigzins aan mijn verwachtingen toen ik deze arm in het vizier kreeg, na eerst een sa-750d overwogen te hebben. Al zou ik die laatste ook graag eens onder handen willen nemen, om te kijken of die opgaves van jelco kloppen, want ze maken er m.i. wel een beetje een potje van met hun vage informatievoorziening.

De Ortofon AS-212 is overigens wel een stukje zwaarder, maar voor een japanse S arm nog steeds niet heel zwaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bMB4ZYGJ/as212effmass.jpg
9,3gr zonder headshell
De armbuis is wat zwaarder en vooral het contragewicht zit ook ver van de gimbal (het contragewicht is dan ook lichter, maar dat heeft een negatief effect op de effectieve massa; afstand telt meer (kwadratisch) tov gewicht)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 25-03-2025 14:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:18
mr_petit schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:43:
[...]

Welke jelco heb je?
Die liftjes zijn vrij gemakkelijk compleet te demonteren en te reviseren, en als er echt iets in stuk is, kan je vrij goedkoop (€20-50) complete generieke liftjes krijgen op alie die waarschijnlijk wel passend te maken zijn.
Maar volgens mij is de kans klein dat er echt iets stuk in is.

[...]

Ze zitten op een Telefunken S500 en S600 speler. Daar worden ze altijd vanaf geroofd.
Maar dan heb je wel een arm waar losse draadjes uit steken, en geen manuele lift.
Voor die manuele lift zijn voldoende oplossingen, maar een 5 polige din plug aan de onderkant maken (zodat je 'm ook echt als losse toonarm kan gebruiken) is heel lastig, en heb ik nog niet iemand zien doen.
Ik heb de originele versie (dus met zo'n din plug onderop) maar die heeft intern ook een iets andere lagerschacht. Bij de mijne zitten de 2 lagers iets dichter bij elkaar om de as, om zodoende ook ruimte te maken voor die dinplug. En de onderkant van die behuizing is dus anders.
Ze worden voornamelijk op Lenco's gemonteerd. Ik denk omdat de effectieve lengte ongeveer hetzelfde is als de originele arm op die lenco, zodat je het zelfde montagegat in je dekplaat kan gebruiken.
De Ortofon AS-212 is vrij kort. De montageafstand (tot spindel) is 212mm, waar de meeste 9" armen zo rond de 220-230mm zitten.
Dat verschil in afstand is dus ook te groot om met de slots in je headshell te compenseren, dus als je zo'n langere arm gebruikt, kom je dus nooit tot een geschikte uitlijning.

[...]

Ja de ariston is mooier, vooral ook omdat die wat zwaarder gebouwd is. Maar daar worden tegenwoordig forse prijzen voor gevraagd.
Met een mooie arm (a la die jelco) vind je die niet onder de €600 denk ik. ik denk dat ze zonder arm al snel richting €500 gaan, al gaan draaitafelprijzen (ook op MP) echt alle kanten op m.i.
Ik wou vooral de arm hebben voor mijn Garrard 401. Die speler is het wel waard om wat extra geld in een geavanceerdere arm te investeren.
Mijn Jelco is volgens mij nagenoeg hetzelfde (afgaande op wat ik er destijds over gelezen heb), werd geadverteerd als "Jelco SA-370H Transcription Tonearm by Ichikawa turntable tone arm NOS LAD-200". Alleen heeft die van mij dus ook geen DIN plug, maar die schijn je hier dan weer vrij makkelijk in te kunnen bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LP-P2qfdC7N0CY83sJybL6VoTJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y55KWTP3nrhW11B0D8v5ADVG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ging er al wel vanuit dat het liftje eenvoudig te fixen of vervangen zou zijn, maar zo liggen er hier nog 100 klusjes op me te wachten. (Die DIN plug inbouwen bijvoorbeeld) :Y)

Die Telefunken's waren inderdaad de tafels die ik in mn hoofd had, ik wist dat het iets Duits was. :)

Die Ariston die ik gezien had stond (vorig najaar?) volgens mij voor 300 ofzo te koop als ik het me goed herinner. Zonder arm geloof ik en dat ding had ook echt wel wat liefde nodig. Daarom heb ik hem toen laten staan, mn handen jeukten maar ik heb voorlopig nog genoeg andere dingen te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:04

Halfkakkende

Vandring

Ik vind het mooi -en ook inspirerend- hoe hier in dit topic op werkelijk alle details gelet wordt. Zelf doe ik het met een Sonos systeem met een Pro-ject t1, nadat mijn Debut 3 het begeven heeft.

Overigens wel een 600+ verzameling van vinyl. Laatste aanvullingen zijn de nieuwe platen van Amenra.

MUZIEK!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Charly schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:58:
[...]
Mijn Jelco is volgens mij nagenoeg hetzelfde (afgaande op wat ik er destijds over gelezen heb), werd geadverteerd als "Jelco SA-370H Transcription Tonearm by Ichikawa turntable tone arm NOS LAD-200". Alleen heeft die van mij dus ook geen DIN plug, maar die schijn je hier dan weer vrij makkelijk in te kunnen bouwen.
Ja dat is de jelco variant. Het AS knopje is iets anders van vorm (al zijn er meerdere knopjes door de jaren gebruikt, ook op de LAD armen als ik plaatjes zo zie).
Maar die heb je nieuw gekocht als LAD onderdeel zonder din plug aan de onderkant? Als die uit de USA kwam zal je waarschijnlijk wel een BTW heffing over het bedrag èn de verzendkosten hebben gehad. Dat telt altijd aan idd. Je wint een veiling voor $300 op ebay, maar uiteindelijk ben je €450 kwijt...

Ik kan me op zich wel voorstellen dat die LAD versies die connector niet hebben omdat ze natuurlijk vast op een tafel komen. Ik zie er ook wel foto's van op het net.
Heb je het 2e gewichtje er ook bij?
Bij mij zat die er gelukkig nog op omdat er een zware headshell met zwaar element gemonteerd zat. Meestal raken ze foetsie. Maar ik weet niet of er ook 1 op jouw arm hoort/is geleverd.
Dat vraag ik namelijk omdat mijn indexring op het contragewicht 2 schaalverdelingen heeft; 1 voor zonder extra gewicht en 1 met extra gewicht ('accesoire gewicht')

Of een din plug er makkelijk in te maken is weet ik niet.
Mijn versie heeft een wat slankere buis aan de onderkant (16mm tov 20mm voor de sa-750d), waardoor er een sleuf in gefreesd zit voor de armconnectoren die doorgaans een polarisatiepin hebben aan de buitenkant. Die pin valt natuurlijk makkelijk te verwijderen, daar niet van. Maar ik weet niet als je een 20mm buis hebt of die sleuf er al in zit, of dat er een stuk bij in moet oid om de connector passend te krijgen...

Het DIN mannetje voor in de arm kan je voor weinig (€10-20) op alie krijgen. wellicht moet je een gaatje boren en schroefdraad tappen om het borg/madeschroefje te kunnen monteren.

Speel jij met siliconendemping in de arm? Heb je ook enige schatting van hoe dik die olie is? (ik heb er geen olie bij)
Ik zit er over te denken om gewoon een aantal diktes te bestellen en dan te gaan experimenteren (meten) hoeveel resonantie ik krijg bij welke frequentie. Maar dat is een hoop werk ben ik bang, omdat je dus oliedikte kan varieren, en ook die dempingsplug verder in kan draaien zodat de afstand tussen die plug en de gimbal kleiner wordt waardoor er meer kleef tussen beide delen ontstaat.
Het zou mij veel werk schelen als ik enigzins een voorstelling heb hoe dik de meegeleverde olie is (als ik dik als schenkstroop of dik als zonnebloemolie of dik(dun) als water of dik als ouderwetse stroop bijv.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 25-03-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:08
Volgens mij is voor de demping van je arm rond de 500cst siliconen olie gebruikelijk.

Voor de toonarmlift zul je eerder naar 300K of meer gaan. Spul is trouwens goed te krijgen in winkels voor RC auto’s, die gebruiken het in de schokbrekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja die 500cst heb ik ook gelezen, maar das echt heel erg dun voor mijn gevoel. Ik vond het ook een vage bron, maar het kan natuurlijk zo zijn.
Even uitgaande van dat je toch een vorm van kleef wil hebben zou mijn schatting meer rond de 5000 liggen oid. Maar misschien zit ik daar wel heel erg naast.
500cst is ongeveer zo dik als een dikke motorolie of tandwielolie, en 5000cst ongeveer zo dik als schenkstroop gok ik zo.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 25-03-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Te dik lijkt mij ook niet goed, bedenk maar eens wat er dan bij een plaat met warp gebeurt. Althans, dat is mijn gedachte

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja te dik is inderdaad ook funest. Je moet niet de mate van demping krijgen die in een toonarm lift zit.

Ik denk dat ik gewoon 3 of 4 verschillende diktes bestel en ga meten als ik mijn arm ingebouwd heb (daarvoor moet nog enig werk verzet worden overigens..).
Kijken wat de mate van demping is en ook of je het frequentiegebied kan varieren.
Ik heb er wel een geschikte testplaat voor met een resonantietrack met hele kleine amplitude (de jan kool firato). Het heeft natuurlijk niet zoveel nut om een extreme resonantietrack te gaan onderzoeken.

De billy jean dance is natuurlijk ook een mooi/beroemd praktijkvoorbeeld om te gaan testen

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 25-03-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
mr_petit schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:44:
[...]
Maar die heb je nieuw gekocht als LAD onderdeel zonder din plug aan de onderkant? Als die uit de USA kwam zal je waarschijnlijk wel een BTW heffing over het bedrag èn de verzendkosten hebben gehad. Dat telt altijd aan idd. Je wint een veiling voor $300 op ebay, maar uiteindelijk ben je €450 kwijt...

Ik kan me op zich wel voorstellen dat die LAD versies die connector niet hebben omdat ze natuurlijk vast op een tafel komen. Ik zie er ook wel foto's van op het net.
Heb je het 2e gewichtje er ook bij?
Bij mij zat die er gelukkig nog op omdat er een zware headshell met zwaar element gemonteerd zat. Meestal raken ze foetsie. Maar ik weet niet of er ook 1 op jouw arm hoort/is geleverd.
Dat vraag ik namelijk omdat mijn indexring op het contragewicht 2 schaalverdelingen heeft; 1 voor zonder extra gewicht en 1 met extra gewicht ('accesoire gewicht')

Of een din plug er makkelijk in te maken is weet ik niet.
Mijn versie heeft een wat slankere buis aan de onderkant (16mm tov 20mm voor de sa-750d), waardoor er een sleuf in gefreesd zit voor de armconnectoren die doorgaans een polarisatiepin hebben aan de buitenkant. Die pin valt natuurlijk makkelijk te verwijderen, daar niet van. Maar ik weet niet als je een 20mm buis hebt of die sleuf er al in zit, of dat er een stuk bij in moet oid om de connector passend te krijgen...

Het DIN mannetje voor in de arm kan je voor weinig (€10-20) op alie krijgen. wellicht moet je een gaatje boren en schroefdraad tappen om het borg/madeschroefje te kunnen monteren.

Speel jij met siliconendemping in de arm? Heb je ook enige schatting van hoe dik die olie is? (ik heb er geen olie bij)
Ik zit er over te denken om gewoon een aantal diktes te bestellen en dan te gaan experimenteren (meten) hoeveel resonantie ik krijg bij welke frequentie. Maar dat is een hoop werk ben ik bang, omdat je dus oliedikte kan varieren, en ook die dempingsplug verder in kan draaien zodat de afstand tussen die plug en de gimbal kleiner wordt waardoor er meer kleef tussen beide delen ontstaat.
Het zou mij veel werk schelen als ik enigzins een voorstelling heb hoe dik de meegeleverde olie is (als ik dik als schenkstroop of dik als zonnebloemolie of dik(dun) als water of dik als ouderwetse stroop bijv.
Klopt, wat betreft BTW en import. Maar wat ik zeg, ik vond het op dat moment spannender om voor een dergelijk bedrag een gebruikte arm te kopen en nieuw kreeg/krijg(?) je voor het geld volgens mij niks dat er in de buurt komt.

Mijne kwam met 1 gewicht en inderdaad geen DIN plug, want OEM onderdeel. Installatie van die plug heb ik foto's van gezien zo als jij beschrijft met een schroefje om hem te fixeren inderdaad. Volgens mij ging dat verder zonder modificaties, het is even geleden maar er liepen destijds inderdaad aardig wat topics over die arm over op diverse forums.

Er zat bij mij een flesje olie bij, "d0-01 damping fluid" staat daar op maar volgens mij verteld dat je verder ook niet veel. Dat flesje is inmiddels leeg... (En het reservoir in die arm zal inmiddels ook wel leeg gedampt zijn besefte ik me daardoor. :P ) Maar in mijn herinnering was het vrij dun spul. Ik heb de demping instelling altijd redelijk dicht staan, destijds wat mee lopen experimenteren en het daarna zo gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij de Pioneer PL-70/50/30 serie zit er een aan-/uitschakelbaar siliconenbadje bovenop de arm en gebruikt men siliconen in de 10k tot 100k cst range, meestal 10k tot 30k cst.

Bij de KAB demper voor de SL-1200 schrijven ze standaard 60k cst voor.

Maar ja, bij de Audiocraft ultracraft arm gebruikt men volgens de manual standaard 200k cst, dat is heel erg dik...

Ik zou zelf toch een setje viscositeiten proberen met behoorlijke stappen, dus bijvoorbeeld 1k 10k 50k. Daarboven kun je het m.i. echt niet meer vloeibaar of stroperig noemen, dan wordt het wel heel dik/taai.

Echter over zowel die effectieve massa als de dempingsvloeistof is best wat tegenstrijdige info te vinden, zie alleen al in dit topic, en specifiek deze reactie met een 'officiële' 500 cst aanbeveling maar ook zeer tegenstrijdige info over de effectieve massa:

https://www.vinylengine.c...13cf25f38ae150fb0#p481975
However it seems that mister Uchida is not very consistant in his answers.
Here are a few quotes found on www:

On AOS:
Dear Bisogno,

Thank you for your inquiry for SA-750D tonearm.
Effective mass is 20gr.
Damping oil is 500cps silicone oil.

Best regards.

Haruo Uchida/sales manager.
------------------------------------------------
On Audiokarma:
Jelco confirmed the 750E arm has an effective mass of 21g
Audio Sensibility:
Here is correspondence from Jelco, Haruo Uchida/Sales Manager
SA-750D effective mass is 13.48gr without cartridge( effective mass is 19.23gr with 6.5gr cartridge). We think that the higher compliance cartridge is usable to SA-750.
AudiogoN:
Thank you for your inquiry for SA-750E effective mass.
SA-750E effective mass is 13.26gr ( with headshell without cartridge)
Best regards,

Haruo Uchida/sales manager

[JELCO] Ichikawa Jewel Co.,Ltd.
jelco@celery.ocn.ne.jp
市川宝石株式会社
mail@jelco-ichikawa.co.jp

[ Voor 66% gewijzigd door Cap op 25-03-2025 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:10:

Ik zou zelf toch een setje viscositeiten proberen met behoorlijke stappen, dus bijvoorbeeld 1k 10k 50k.
Ja dat denk ik ook.
Ik weet niet precies hoe die pioneer siliconendemper werkt, maar zo'n KAB demper werkt wel heel anders dan in deze jelco.

Die KAB demper is echt een armpje in een badje, en op een behoorlijke afstand van de gimbal (dus minder armwerking vanuit de naald gezien, maar wel met meer amplitude in het bad.

De Jelco heeft helemaal geen peddles in dat bad. Het is een klein cupje precies in het middelpunt van de gimbal, waarin een ronde pin wordt gedraaid. Dus alle demping moet van kleef komen en niet van het wegduwen van olie. En de amplitude is dus heel klein (want middenin de gimbal) met een grote kracht te dempen. En de mate van kleef is dus afhankelijk van de vloeistofdikte en hoe ver je die pin naar beneden draait (dus de afstand tussen pin en cup)
Dus het is voor mij heel moeilijk om er een feeling bij te krijgen.
Dus idd eerst maar eens een wijde range nemen, en kijken wat de verschillen zijn van zowel oliedikte als pin-cup afstand, en daarna fine tunen.
Het zijn al snel veel metingen om te nemen en uit te werken. Misschien moet er ook nog wel geëxperimenteerd worden met verschillende eff massa's van de arm om zo verschillende resonantiefrequenties te krijgen... Dat maakt het aantal metingen nog veel meer.
En daar moet ik eigenlijk mijn phonopre ook op aanpassen, want daar zit een low cut filter in, uiteraard met een slope, dus dat geeft een vertekend beeld bij verschillende resonantiefrequenties...
Nu was ik sowieso al van plan om een keer (op langere termijn) een nieuwe phonopre te bouwen...
Dat wordt toch wel een uitgebreid onderzoekje zo....

Maar als de vloeistof in @Charly 's herinnering vrij dun was, dan is het wel grote kans dat het rond de 500cst was. Of dat de juiste dikte is voor wat ik denk dat de demping zou moeten bereiken is natuurlijk een andere vraag.
Op youtube zijn veel filmpjes te vinden waar verschillende diktes in potjes op allerlei manieren met elkaar vergeleken worden

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 25-03-2025 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het principe van de Pioneer lijkt ook op wat jij beschrijft, kleef, geen peddel. Dop naar beneden en de vloeistof kleeft aan de onderkant van de dop, naar boven en de demping staat uit. Volgens de handleiding kan je de demping variëren op basis van de hoeveelheid dempinsvloeistof. De viscositeit van de Pioneer dempingsvloeistof staat alleen niet aangegeven. Ik denk zelf dat tussen de 5000 en 20.000 wel mooi is. Ga je daar ver onder dan denk ik dat de demping op basis van kleef toch echt weinig doet. Maar goed, experimenteren maar....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4s43zCa0x3uJHw8wOUDO3x66rj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zksste7pYMYp5vaX0EhAClai.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7_EuaPLPOMwkLuylD7JQ1qLfU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLsckVEe5A3xnrYKM6vnC5Ah.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door Cap op 25-03-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ah juist.
Nu weten we natuurlijk niet wat er onder die dop zit, maar iig geen peddles in het badje zelf.
Echter is dat bad wel enorm vergelenken met de jelco cup. Daar gaat een druppelje in oid
En het pioneer bad zit op een afstand van het draaipunt terwijl de jelco op het draaipunt zit.

Bij beide zaken zouden de jelco een zwaardere olie moeten krijgen lijkt me.
Alleen de afstand tussen cup en pin is bij de jelco waarschijnlijk een stuk minder (dus kleef werkt effectiever).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat betreft de Pioneer: de dop heeft intern een nylon rand die in de dempingsvloeistof valt. De markering onderin de cup geeft het maximale dempingsvloeistofniveau aan, ga je hoger, dan kan je de demping niet meer uit zetten.

Eens dat op basis van wat jij beschrijft de dempingsvloeistof voor de Jelco juist wat dikker zou moeten zitten dan de Pioneer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTip2lmHguNBg2yFUO3dU5L6wEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxiUMS8l3ia3YEzCsK0Y9Yqe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 25-03-2025 22:04 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
De Systemdek zit weer in elkaar en eea is weer afgesteld. (hier met AS-212 arm)
Het is een heel zacht geveerd subchassis, dus uitlijning van motor en spannen van veren komt vrij precies.
Het wel ff wennen zo'n speler. Ook het idee als je met het element/ arm aan het klooien bent... er zit geen dek onder :D (die arm zweeft gewoon los in de ruimte. Wat dat betreft ben ik ook blij met die stofkap, als je er per ongeluk tegen aan zou stoten of achter blijft haken met je trui als je er in de buurt bezig bent... nu raak je de stofkap, maar anders de arm....)

Maar uitlijnen met zo'n SME basis is wel echt een eitje. Ik lijn dus niet meer uit door het element met schroefjes door de sleuven in de headshell te schuiven, maar ik schroef het element gewoon vast in de headshell (waar ik maar wil) zo dat het recht zit, en uitlijnen doe ik door de armbasis te verschuiven. Het borgschroefje zit los en de arm glijdt heel gecontroleerd met de juiste soepelheid door die basis (geanodiseerd aluminium op geanodiseerd aluminium), en als de naald recht op de kruisjes zit, dan schroef ik 'm vast met 1 duimschroefje.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7tjyvFbt/systemdek-II.jpg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:20
Gisteren nog een extra souvenirtje voor mijzelf gehaald: De Audio-Technica Sound Burger.
De adviesprijs in Nederland was mij wat te hoog, maar voor €130 kon ik hem niet laten liggen.
(En Sgt. Pepper welke ik op de rommelmarkt voor een tientje vond doet t perfect :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bi4SsHENOOFyQ1LutuRJ9ZoEMk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CkpElcvIY0litINekcuSGgY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 22:19
Sinds een week zijn we in bezit van onze eerste platenspeler. Erg blij mee !
Het is de Argon audio TT-3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PM16Id7nU0QHgde-fa6M-kxnYjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfylbFDUYByfTSTEaKQh0J7s.jpg?f=fotoalbum_large

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-09 18:17

..Christiaan..

..zwll..

Die is bij ons doorgeschoven naar de slaapkamer van onze zoon. Hele mooie speler! Waar voor je geld!

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:55
Vraagje.

Mocht ik ooit de Ortofon 2M Blue op mijn Project Debut Carbon EVO (2020) eens willen upgraden, klopt de uitspraak dan dat de lagers van de carbon arm niet geweldig zijn en een upgrade naar een 2M Bronze eigenlijk de max is?
En een Goldring G1042 of AT VM760 SLC out of the question is?

Graag jullie mening, bedankt!

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Laurens85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:48:
Vraagje.

Mocht ik ooit de Ortofon 2M Blue op mijn Project Debut Carbon EVO (2020) eens willen upgraden, klopt de uitspraak dan dat de lagers van de carbon arm niet geweldig zijn en een upgrade naar een 2M Bronze eigenlijk de max is?

Wie zegt dat dan? Ja, qua prijs gaat het in verhouding wel wat uit de pas lopen, maar op zich kan het prima. Zolang je er maar niet een laag compliantie MC element onder hangt kan het best. Of je daarmee het element recht doet is een ander verhaal, maar het kan ook een upgrade pad zijn. Iedereen doet dat op zijn eigen manier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Laurens85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:48:

Gewoon upgraden naar het element waarvan jij denkt dat het het beste voor jou is binnen je budget.
imho 80% van de weergavekwaliteit komt uit het element, de afstelling van dat element en de toegepaste naaldvorm bij platenspelers.
Tuurlijk is een project debut carbon niet de allerbeste platenspeler in de wereld, maar het is ook niet de allerduurste.
De lagers van veel project armen zijn volgens mij inderdaad een soort van glijlageropstelling (ik weet niet de exacte constructie en toegepaste materialen), maar de geringe speeltijd die ik ermee heb gaf mij niet de indruk dat het heel slecht loopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flapperbol
Gisteren teruggekomen van vakantie met één koffer gevuld met muziek. Ik had zo'n 20 LP's op m'n wishlist staan en heb deze gelukkig allemaal kunnen vinden, plus nog een paar extra die wel interessant leken of goedkoop waren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKBdQSd5YzD0bNQz8PxerLOavFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gl2Dun2M3RWVTG7jrnws3qoZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZwZ08ylkqRNsm7X_ZBcuGrRbN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnfApOvA2qUXvKp2EiadMlic.jpg?f=fotoalbum_large

Ado - Zanmu
Anri - Timely
The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Casiopea - Casiopea
Casiopea - Eyes of the Mind
Casiopea - Make Up City
Casiopea - Mint Jams (2x)
Casiopea - Super Flight
Casiopea - Thunder Live
Feel the Magic: XY/XX - 20th Anniversary Miracle Edition
Mariya Takeuchi - Variety
Masayoshi Takana - All of Me
Masayoshi Takana - Finger Dancin'
Masayoshi Takana - Saudade
Masayoshi Takana - On Guitar
Miki Matsubara - Pocket Park
Noriki - Dream Cruise
Orihusay - TokyoChill
Orihusay - TokyoChill 2
Taeko Ohnuki - Mignonne
Taeko Ohnuki - Sunshower
Takako Mamiya - Love Trip
Toshiki Kadomatsu - Sea is a Lady
Wink - Boys Don't Cry (single)
YMO - Service
(volgorde op de foto's is wat anders)

Niet alle hoezen zijn in perfecte staat en bij sommige ontbreekt de obi, maar de platen zelf zijn vrijwel perfect.
Er waren vaak wel betere hoezen te vinden maar het prijsverschil was mij het niet waard, ik koop het voor de muziek.
Zo vond ik Variety van Mariya Takeuchi (eerste foto, tweede rij, tweede LP) met een behoorlijke verticale vlek van waarschijnlijk de obi die nu ontbrak. Echter de LP zelf in absolute nieuwstaat: €30
Ze hadden hem ook met perfecte hoes, zonder obi: €90
Perfecte hoes met obi: €130

Exacte prijzen weet ik niet van de meeste niet meer (misschien maar beter ook) maar wel dat ze, op één plaat na, allemaal een stuk goedkoper waren dan op Discogs marketplace.
Alleen voor Dream Cruise van Noriki (Eerste foto, tweede plaat) was er op Discogs een goedkopere, maar die van mij heeft een obi :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:15
Stomme vraag misschien, maar wat is obi :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Rens1967 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:20:
Stomme vraag misschien, maar wat is obi :+
Een extra stukje papier dat om de hoes heengaat. Vergelijkbaar met de obi die een dame in kimono of yukata om haar middel draagt.

https://deepgrooves.eu/obistrip/

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:27

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik laat zelf de obi ook geregeld achterwege als het prijsverschil er is. De muziek en de staat van de plaat draait het immers om. Maar goed, genoeg verzamelaars die deze platen met obi willen hebben en het liefst ook nog met de insert en anders kijken ze wel verder of betalen er gewoon meer voor.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flapperbol
Bij sommige platen is de obi wel praktisch, dan gooien ze alle barcodes en copyright meuk daarop en heb je verder een "schone" hoes. Aangezien hoe fragiel het stukje papier is snap ik wel dat het wat waarde heeft, maar voor mij voegt het niet zoveel toe.

Wel een grappig detail: Het viel mij op dat letterlijk elke LP zaak in Japan een Technics SL-1200 had staan. De MK versie had wat variatie, maar het was altijd een 1200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
  • Laatst online: 23:22
[b]Flapperbol in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"
Wel een grappig detail: Het viel mij op dat letterlijk elke LP zaak in Japan een Technics SL-1200 had staan. De MK versie had wat variatie, maar het was altijd een 1200.
Zij zitten daar natuurlijk ook wel wat dicht bij het vuur... :) En de bijkomende voordelen dat deze spelers gebouwd zijn als een tank en zo ongeveer iedereen hem wel kan bedienen helpen ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

35th anniversy edition. Ik heb de orinele ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48GEe5kHuTNoFC1sxPB6V2taoS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5O2qHs9BlEsksFqtkLJ2ESh3.jpg?f=fotoalbum_large

En voor m'n dochter deze 😉:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsAKJOj06upP2lM1hKooYdHmqro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oodmMCLVLTY3fWBvBbUTMrUm.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:58

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

..Christiaan.. schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:55:

[Afbeelding]

[..]
Ow wow die heb ik gemist! 1 van mijn favoriete albums, direct ook besteld :)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:38
Led strip voor de platenspeler. Cheesy as fuck but I like it! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUKT_Y2t6WtyA7UjJjpuoOUZM8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQTx2YI9vZDG8XnkZ7OQ5eiv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycIHqGGIJ3NL9TYX2nmgZXkPE1k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GYKhOmWSQkoLYYy0gic3mOH.jpg?f=fotoalbum_tile

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Zijn er mensen die actief zijn op record store day? Plato pakt altijd wel groots uit maar is het puur marketing of kun je daadwerkelijk leuke dingen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Voor mij is het elk jaar de plaat die het Concord label uitbrengt. Dus dit kan een album zijn van Prestige, Riverside, Fantasy records etc.. Deze komen elk jaar uit en klinken altijd fantastisch. Dus dat is voor de enige reden om elk half jaar (incl. de Black Friday RSD) voor de winkel te staan. Maar daarna op naar Den Bosch voor het echte werk ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
Ik vertik het dit jaar om mee te doen. Vroeger was het altijd een leuke bezigheid om iets te scoren.
Maar tegenwoordig is het allemaal fomo.

Gewoon mensen die letterlijk de winkel uitlopen en boasten van "zo die gaat op discogs"

Die persoon heb ik Keihard uitgescholden voor vieze scalper.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Oh die lui zie ik elk jaar. Hele dozen meenemen en als eerste winkel uitlopen met een stapel waar je u tegen zegt. Dan heb ik ook al het idee dat het niet voor henzelf is. Dan weet je al eigenlijk direct meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toshirou schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:10:
Voor mij is het elk jaar de plaat die het Concord label uitbrengt. Dus dit kan een album zijn van Prestige, Riverside, Fantasy records etc.. Deze komen elk jaar uit en klinken altijd fantastisch. Dus dat is voor de enige reden om half jaar (incl. de Black Friday RSD) voor de winkel te staan. Maar daarna op naar Den Bosch voor het echte werk ;)
Klinkt als mij... Riddim Recordstore opent om 10:00 uur, dus daar ben ik op tijd bij! Daarna samen met een goede vriend (dit keer niet mijn muziek vriend Jeroen, maar mijn mede voornaam genoot Roel) door naar Den Bosch... ;) Ik vertrek vanuit Venray naar Den Bosch en dat is zo'n 55 minuten tot één uur reistijd... Dus als ik op tijd weg kom bij Riddim Recordstore ben ik tussen 11:30 en 12:00 uur in Den Bosch...

Echter, ik ga niet voor de releases die jij noemt, maar voor de Queen demos op LP naar de record store day en wellicht, mits uitgekomen, het album "Buugen Of Basten" van Normaal die binnenkort voor het eerst op vinyl uit komt... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door rcor op 06-04-2025 21:19 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28
Dj Neo Ziggy schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:33:
Ik vertik het dit jaar om mee te doen. Vroeger was het altijd een leuke bezigheid om iets te scoren.
Maar tegenwoordig is het allemaal fomo.

Gewoon mensen die letterlijk de winkel uitlopen en boasten van "zo die gaat op discogs"

Die persoon heb ik Keihard uitgescholden voor vieze scalper.
Dit dus inderdaad. Een paar jaar geleden was het nog wel leuk maar nu niet echt meer, ik sla over.
Ik heb de laatste paar keren sowieso weinig gekocht en dan meestal door van tevoren maar een plaat te reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Dank voor de (bevestigende) reacties. Ik heb trouwens hetzelfde met platenbeurzen. Ik krijg het idee dat je altijd teveel betaald voor platen omdat je toch in die opwelling zit. En al die prikkels van de hoezen....Ik blader dan liever op een rustige ochtend bij een kleine platenzaak (Dust Records in Wezep of Home of Entertainment in Kampen) met een leuk gesprek door de collectie.
Er komt wel een mooie Fleetwood Mac uit. Misschien dat ik die maar bestel en eind vd dag afhaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dit ligt eraan wat je zoekt. Ik kan meestal op platenbeurzen goedkoper de platen tweedehands (voornamelijk jazz) in goede staat en kwaliteit persing vinden dan op Discogs en laat staan een gemiddelde platenzaak. Dus voor mij zijn het de beurzen waar ik voor leuke prijzen mijn platen haal. Voor de nieuwste releases denk ik dat het anders is. Maar daar kijk ik zelden op beurzen naar.

Vooral Duitse uitgaven van Bellaphon zijn op beurzen in goede aantallen en voor erg leuke prijzen te vinden. De mastering van deze platen is bovengemiddeld goed. Net zoals Duitse persingen van de platen op het Pablo label. Op beurzen soms voor rond de €8 in een zeer goede tot perfecte staat te krijgen. Dus aankomende zaterdag weet Toshirou wel waar hij naar gaat kijken 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
PjotrStroganov schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:13:
Holy carp, wat? LMNC heeft ook vinyl?!

Op naar de shop!

EDIT:

Heh, degeen die jij hebt is niet meer beschikbaar... En de albums die ik al digitaal heb ook niet. Darnit.

[ Voor 20% gewijzigd door Liegebeest op 07-04-2025 09:43 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 21:14

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Vuistregel voor RSD is : het is een overpriced FOMO feest. Er komen genoeg leuke dingen uit maar je 'moet maar net geluk hebben' en niet misgrijpen. Singletjes voor 16/17 EUR bijv. Twee Motten van Dorus komt uit met de duitse versie aan de andere kant. (originele op discogs is ook overpriced). De grote favoriet is natuurlijk Ademnood van Linda, Roos en Jessica komende zaterdag :+

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

[Afbeelding][Afbeelding]

[YouTube: 6 april 2025]
Damn you! Nu wil ik dit ook :D

Heb je tips? aanwijzingen?
Gewoon esp boardje erin met led strip eraan die mee gaat op de voeding van de platenspeler? Moet natuurlijk wel meedraaien met de 33 of 45 toeren ;)

Idealiter met microfoon om de leds af te stemmen op de muziek die voorbij komt ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Jelte op 07-04-2025 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je zou de toerenstrobeled eigenlijk ook als RGB moeten uitvoeren..... :X
(al is het in jouw speler misschien nog een neonlampje)

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 07-04-2025 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PjotrStroganov
Jelte schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:42:
[...]
Damn you! Nu wil ik dit ook :D

Heb je tips? aanwijzingen?
Gewoon esp boardje erin met led strip eraan die mee gaat op de voeding van de platenspeler? Moet natuurlijk wel meedraaien met de 33 of 45 toeren ;)

Idealiter met microfoon om de leds af te stemmen op de muziek die voorbij komt ;)
Ik wilde eerst een esp32 gebruiken, maar had geen zin om me er in te verdiepen. Gelukkig verkoopt gledopto wled enabled esp’s op ali. Ik kan em zelfs updaten via home assistant.
https://nl.aliexpress.com...JNBs&gatewayAdapt=glo2nld
Ik geloof dat er ook versies zijn die meegaan op de muziek.
Ik heb em aangesloten op een adresseerbare ledstrip die ik nog had liggen. De kabeltjes heb ik door de speler getrokken en komen er bij de audio kabels weer uit.
Het toerental is een beetje schatten. Ik denk dat ik em doorgaans op 1 kleur hou.

Ik moet verder nog even de tijd vinden om de print te uploaden.
Liegebeest schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:42:
[...]

Holy carp, wat? LMNC heeft ook vinyl?!

Op naar de shop!

EDIT:

Heh, degeen die jij hebt is niet meer beschikbaar... En de albums die ik al digitaalu heb ook niet. Darnit.
Kwam ik ook later pas achter. ;( De twee die ik heb zijn ‘bootlegs’ met een verzameling muziek van diverse online live optredens.

[ Voor 16% gewijzigd door PjotrStroganov op 07-04-2025 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 14:02

D_V

..Christiaan.. schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:36:
Zijn er mensen die actief zijn op record store day? Plato pakt altijd wel groots uit maar is het puur marketing of kun je daadwerkelijk leuke dingen kopen?
Ik ga altijd wel even kijken hier in Venlo bij Sounds, is maar een paar honderd meter van m'n huis dus dat is niet zo'n moeite. Ik ben wel geïnteresseerd in deze:

A-Ha - Hunting High And Low – The 1984 Demos (zat tot nu alleen in een boxset)
Pale Saints - Slow Buildings (origineel gaat voor 100+ euro op discogs)
Sad Lovers and Giants - Singles Collection 81-83
My Ruin - Speak and Destroy (voor het eerst op vinyl)
Duran Duran - Danse Macabre extra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

..Christiaan.. schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:47:
Ik heb trouwens hetzelfde met platenbeurzen. Ik krijg het idee dat je altijd teveel betaald voor platen omdat je toch in die opwelling zit.
Ligt er een beetje aan wat je zoekt denk ik. Ik heb maar een "verlanglijstje" van een plaat of 8. Ze zijn of te duur op discogs of bijna niet te krijgen.

Ik ga meestal op zondag naar Den Bosch, eerst even kijken of ik iets kan vinden en vervolgens laat op de dag kopen, meestal kan er dan nog behoorlijk wat van de prijs af.

:)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:30
Van het weekend bij de plaatboef in Rotterdam geweest.
Lekker even browsen door de plaatbakken.
Ik heb 2 platen gekocht voor 2,50 per stuk, 10CC - Bloody Tourists en een cream album met white room en I feel free erop.
Zijn niet in de beste conditie maar leuk om mee te beginnen, het zijn mijn eerste platen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
wokkelz schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:59:
Ik heb 2 platen gekocht voor 2,50 per stuk, 10CC - Bloody Tourists en een cream album met white room en I feel free erop.
Zijn niet in de beste conditie maar leuk om mee te beginnen, het zijn mijn eerste platen!
Welkom bij de club!
Heb je al een speler op het oog? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:30
Flapperbol schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:04:
[...]

Welkom bij de club!
Heb je al een speler op het oog? ;)
Nee ik heb nog geen speler, heb ze wel bij mijn pa op zijn dual laten spelen.
Zit momenteel nog in een verhuizing/klus drukte, maar wil op termijn een nieuwe tv/versterker en een platenspeler kopen.
Owja en nog een plaat van de Wu tang clan meegenomen :P Gele lp

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Even een bruggetje van 'speler op het oog hebben' naar een idee/vraag waar ik al langere tijd over zit na te denken:
Is het een idee om een apart topic in het 'Audio en Hifi' subforum te openen waarin specifiek interessante markplaats (en evt ebay) draaitafel advertenties te posten en daarbij evt te vermelden waarom ze interessant zijn (kwaliteit, vraagprijs etc)?
Naast dat er hier heel vaak natuurlijk gevraagd wordt welke speler iemand moet kopen, krijg ik dit soort vragen ook heel vaak per PB (en ik denk dat ik daarin niet de enige ben). Op zich vind ik dat natuurlijk helemaal geen probleem, dit topic is hier ter uiting en promotie van de platenspelerhobby :)
Maar PB's zijn natuurlijk privé, dus niemand anders leert daarvan (of kan z'n input geven).
En om hier nou systematisch her en der links naar MP advertenties te plaatsen..die vallen in het niet, en je bouwt ook niet een soort van 'database' op.
Op een ander forum waar ik vroeger vooral aktief was, was er zo'n topic waar ik destijds (dat is al wel 2 decennia geleden) vaak ook postte, wat een heel populair topic was (ook leuk om 20 jaar oude posts, meningen en prijzen terug te lezen).

Ik vraag me af of anderen dit ook een goed idee vinden, en ook bereid zijn in zo'n topic hun visie en advertenties die hun opvallen te willen posten (ik ga het niet in m'n eentje doen), en of het hier ook überhaupt mag. Op sommige fora is het bespreken van advertenties van ebay/MP etc uit den boze en op andere fora is het heel normaal. Ik kan niets vinden in de voorwaarden, maar het is uiteindelijk natuurlijk een soort opsomtopic.
Maar het grote vinyltopic is volgens mij een van de meest populaire topics in Audio en Hifi met ongeveer 35k posts in 15 jaar (dus ca. 2300 posts per jaar danwel ~6 per dag), dus dat het leeft moge wel duidelijk zijn.
Het kiezen van een 2e hands speler is volgens mij het grootste struikelblok voor mensen die met deze hobby willen beginnen en roept de meeste vragen op.
Ik weet niet of een modje hier z'n licht over kan laten schijnen betreffende de toelaatbaarheid van zo'n topic (je kan zo beredeneren dat je dan wel van elk product een 2e hands advertentietopic kan openen, dus als er een breitopic is, een marktplaats breinaalden advertentietopic....).
Maar zo'n topic is dus niet bedoeld om je eigen platenspelers aan te bieden danwel te promoten....
Het gaat om advertenties van MP (hoofdzakelijk) danwel Ebay (en evt ebay kleinanzeigen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

mr_petit schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:24:
Is het een idee om een apart topic in het 'Audio en Hifi' subforum te openen waarin specifiek interessante markplaats (en evt ebay) draaitafel advertenties te posten en daarbij evt te vermelden waarom ze interessant zijn (kwaliteit, vraagprijs etc)?

Ik vraag me af of anderen dit ook een goed idee vinden, en ook bereid zijn in zo'n topic hun visie en advertenties die hun opvallen te willen posten (ik ga het niet in m'n eentje doen), en of het hier ook überhaupt mag. Op sommige fora is het bespreken van advertenties van ebay/MP etc uit den boze en op andere fora is het heel normaal. Ik kan niets vinden in de voorwaarden, maar het is uiteindelijk natuurlijk een soort opsomtopic.
Maar dan zou je wel met een soort van templet moeten werken, waarbij je eventueel één of meerdere foto's uit de advertentie plaatst en de beschrijving van de verkoper, anders zit je na een tijdje met alleen maar dode links.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
D_V schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:36:
[...]

Maar dan zou je wel met een soort van templet moeten werken, waarbij je eventueel één of meerdere foto's uit de advertentie plaatst en de beschrijving van de verkoper, anders zit je na een tijdje met alleen maar dode links.
Foto's hoeft op zich niet, maar wel beschrijving van het type platenspeler (bijv. Micro seiki DD40), de vraagprijs en bij voorkeur ook de locatie.
Met name prijs en type zijn 2 zaken die je als naslagwerk wilt.
Uiteraard weet je nooit voor welke prijs een speler uiteindelijk verkocht wordt. Ook de biedingen zeggen niet zoveel, maar je zou het kunnen noemen, net als bijzonderheden die je opvalt nav foto's danwel beschrijving.

Het doel van het topic is (naast vermaak) natuurlijk mensen die zoekende zijn attent te maken op interesante aanbiedingen, aanbiedingen met valkuilen en een idee te geven wat kwalitatief goede/interesante spelers zijn om 2e hands te kopen, en wellicht een beeld te scheppen welke interesante spelers (dat zal wel snel uit het hogere segment zijn) vaak langskomen om daarnaar uit te kijken.
Met het hogere segment bedoel ik dat (ik neem hier mezelf als voorbeeld) het snel aantrekkelijk/motiverend is om advertenties van spelers die jezelf interessant vindt te plaatsen (ik noem bovenstaand niet voor niets een DD-40) terwijl een goede beginnersspeler (voor laag budget) eerder een PL-12d of een SL-D2 is.
Maar goed, als ik een SL-D2 zie voor bijv. €100 vraagprijs en er wordt nog niet op geboden danwel de advertentie is nog beschikbaar, dan zou ik die ook wel posten denk ik, als die mij opvalt.
Ik struin MP niet dagelijks geheel af, dus daarom zou ik ook hulp/medewerking van anderen willen, dus mijn vraag of anderen dat ook leuk danwel nuttig vinden.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 08-04-2025 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
  • Laatst online: 23:22
in mijn zoektocht naar knappe platenspelers heb ik destijds veel bronnen gebruikt die vrijelijk beschikbaar zijn op het internet, en uiteraard ook door in de historie van dit topic te spitten heb ik toen veel tips/trics opgedaan die de keuze hebben helpen bepalen. Ik denk dat eenieder die er een beetje tijd en moeite in steekt met een paar uurtjes leeswerk een aardig beeld kan krijgen van de do's en don'ts in het platenspeler landschap.

Inmiddels heb ik een mooi scala aan spelers gekocht/in gebruik gehad/doorgesluisd naar vrienden & familie. Zoals deze:
Thorens TD-160MkI, Dual 721, Technics Q3, Thorens 320MkII, Micro Seiki DD-7, Thorens TD 147.

Met geen van deze spelers me een buil gevallen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Lijkt mij een prima idee eerlijk gezegd. Ook om mensen te waarschuwen voor aanbieders met prijzen die schandalig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

wokkelz schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:59:
Bloody Tourists heb ik ook :). Mooie plaat. Deceptive Bends en The Original Soundtrack zijn ook aanraders. Daarnaast heeft Leo Blokhuis nog een leuke podcast over 'I'm Not In Love' gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
..Christiaan.. schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:55:
Heb deze ook aangeschaft. Bij mij klinken het 3e en 5de nummer van kant A een stuk slechter dan de rest van het album bij de "uithalen" klinkt het behoorlijk overstuurd. Is dit bij jou ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Faxe schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:01:
[...]

Heb deze ook aangeschaft. Bij mij klinken het 3e en 5de nummer van kant A een stuk slechter dan de rest van het album bij de "uithalen" klinkt het behoorlijk overstuurd. Is dit bij jou ook zo?
Ik luister het album nu vanaf het begin en ik (ik ben zeker geen expert!) hoor geen verschil met nr 1, 2 & 4.....

Heb je het origineel ook? Misschien dat je dat met elkaar kan vergelijken?
Ik woon in Zwolle; als je er het ritje aan wilt wagen mag je altijd komen vergelijken hoor.

[ Voor 8% gewijzigd door ..Christiaan.. op 09-04-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:31

sjaool

Every life should have 9 cats

Aanstaande zaterdag. Misschien zit er nog wat tussen voor de liefhebber.

https://recordstoreday.nl/

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

sjaool schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:56:
Aanstaande zaterdag. Misschien zit er nog wat tussen voor de liefhebber.

https://recordstoreday.nl/
Bij riddim in Venray zullen de singletjes 17,50 zijn. heb (sommige van) ze al in mijn hand gehad :p , hij heeft wel slechts 5 keer Taylor Swift binnen gekregen, de rest is een sekrut O-)

Van Taylor Swift zijn er volgens Riddim mogelijk 10k+ gedrukt, en dat voor de vraagprijs van 24 @ Riddim :X

Mijn Metal Gear Solid Vinyl Collection staat mooi op de plank O+

edit :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kTnPGF4.jpeg

pics :9

[ Voor 6% gewijzigd door HanG-BuiK-ZwijN op 09-04-2025 19:44 ]

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:37
In Apeldoorn zit Mansion24 met Plato nu in een nieuw veel groter pand aan het marktplein, zaterdag ook maar eens kijken of ik me door de menigte op de markt heen kan worstelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
HanG-BuiK-ZwijN schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:42:
[...]
en dat voor de vraagprijs van 24 @ Riddim :X
€24 voor een singeltje? (van Taylor Swift _O- )

Volgens mij mag die prijs wel omhoog naar 100 euro ofzo.
Ik bedoel, als je in de rij gaat staan om dát te betalen ben je de ideale kandidaat om genaaid te worden voor kunstmatig gecreëerde schaarste (want dat is het) en vind je dat kennelijk lekker....Wat beter om dan nòg harder genaaid te worden. Win-win.
Het is maar goed dat RSD zelf zegt dat het een dag voor de branche is (dus winst maken is het doel; niks mis mee, er is iets mis met de mensen die erin trappen...), en niet een dag voor de consument.
Dat is alles wat ik erover ga zeggen (en volgens mij ook al een keer gezegd heb... :P )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat is het zeker maar laten we de gemiddelde consument nog even in die droom houden 😉.

Het zal weer zaterdagochtend weer volstaan met tieners die de Swift single willen hebben... Leuke collectable maar hoeveel % zal deze ook werkelijk afspelen? Ik schat in waarschijnlijk de helft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bRuud83
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:19
Persoonlijk zie ik niet echt het nut van RSD. Er zijn wat speciale RSD edities van platen van wat dan ook nog maar net je smaak moet zijn en de lokale platenboer ook maar heel toevallig gaat aanbieden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Toshirou schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:33:
Dat is het zeker maar laten we de gemiddelde consument nog even in die droom houden 😉.
Vroeger (jaren 80) bestond er de 'platen 10 daagse'.
Ook een evenement om de branche in het zonnetje te zetten.
Maar dat ging wel ff anders. In plaats van met honderden zoniet duizenden dure 'limited editions' de consument naar de winkel te lokken, kreeg iedereen een plaat gratis en voor nop als je een plaat of cd in de winkel kocht. :)
De 'warm aanbevolen' platen. Niet heel bijzonder de nummers die erop stonden, maar het was gratis!

Marketing en consumenten zijn wat dat betreft echt extreem veranderd.
de 1 is een droom, de ander een nachtmerrie als je het mij vraagt.

....oeps...ik zou er niets meer over zeggen... :X

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 10-04-2025 12:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

mr_petit schreef op donderdag 10 april 2025 @ 00:46:
[...]

€24 voor een singeltje? (van Taylor Swift _O- )

[... ]
Yep 8)7 Swifties beginnen japanse idol fans trekjes te krijgen, waarom geen 1000+ cd singles kopen om op jouw idool te kunnen stemmen per exemplaar (zoek bijv op soranews24 voor voorbeelden)

Kwam een jong meisje vragen (15?) hoe laat Riddim zaterdag open was. Die5 exemplaren van Die fortnite remix zullen zo weg zijn arme fomo kids.

Heb wel 3 exemplaren van Brabant gezien :p en eeh 4 x ademnood :+ , 4x twee motten :p wel fotos gemaakt van de prijs , obvious reden ga ik die niet plaatsen.

Ga stiekem proberen een andere single te pakken te krijgen, orginele laatste verkocht op discogs 499,99 :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D_V

D_V

Nou nou, wat een gezeur op RSD, uiteraard is het een commerciëel gedrocht geworden, maar als RSD ervoor zorgt dat een band/platenmaatschappij eindelijk op het idee komt om een album wat niet te krijgen is onder de 100 euro opnieuw uit te brengen hoor je mij niet klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

HanG-BuiK-ZwijN schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:52:
[...]

Yep 8)7 Swifties beginnen japanse idol fans trekjes te krijgen, waarom geen 1000+ cd singles kopen om op jouw idool te kunnen stemmen per exemplaar (zoek bijv op soranews24 voor voorbeelden)

Kwam een jong meisje vragen (15?) hoe laat Riddim zaterdag open was. Die5 exemplaren van Die fortnite remix zullen zo weg zijn arme fomo kids.

Heb wel 3 exemplaren van Brabant gezien :p en eeh 4 x ademnood :+ , 4x twee motten :p wel fotos gemaakt van de prijs , obvious reden ga ik die niet plaatsen.

Ga stiekem proberen een andere single te pakken te krijgen, orginele laatste verkocht op discogs 499,99 :X
Gelukkig stoppen ze er niet bij elke 1000 examplaren 1 meet-and-greet kaartje in zoals bij die Idol cd's :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:54:
[...]

Foto's hoeft op zich niet, maar wel beschrijving van het type platenspeler (bijv. Micro seiki DD40), de vraagprijs en bij voorkeur ook de locatie.
Met name prijs en type zijn 2 zaken die je als naslagwerk wilt.
Uiteraard weet je nooit voor welke prijs een speler uiteindelijk verkocht wordt. Ook de biedingen zeggen niet zoveel, maar je zou het kunnen noemen, net als bijzonderheden die je opvalt nav foto's danwel beschrijving.

Het doel van het topic is (naast vermaak) natuurlijk mensen die zoekende zijn attent te maken op interesante aanbiedingen, aanbiedingen met valkuilen en een idee te geven wat kwalitatief goede/interesante spelers zijn om 2e hands te kopen, en wellicht een beeld te scheppen welke interesante spelers (dat zal wel snel uit het hogere segment zijn) vaak langskomen om daarnaar uit te kijken.
Met het hogere segment bedoel ik dat (ik neem hier mezelf als voorbeeld) het snel aantrekkelijk/motiverend is om advertenties van spelers die jezelf interessant vindt te plaatsen (ik noem bovenstaand niet voor niets een DD-40) terwijl een goede beginnersspeler (voor laag budget) eerder een PL-12d of een SL-D2 is.
Maar goed, als ik een SL-D2 zie voor bijv. €100 vraagprijs en er wordt nog niet op geboden danwel de advertentie is nog beschikbaar, dan zou ik die ook wel posten denk ik, als die mij opvalt.
Ik struin MP niet dagelijks geheel af, dus daarom zou ik ook hulp/medewerking van anderen willen, dus mijn vraag of anderen dat ook leuk danwel nuttig vinden.
Prima idee, wil uiteraard ook wel iets inbrengen. Met de kanttekening dat ik ook niet vaak meer op marktplaats te vinden ben op zoek naar platenspelers. :)

Ik houd ook niet van die privéberichten met verzoek om assistentie, uitleg, info. We zijn hier toch op een forum? Het hele idee ervan is dat je informatie deelt / bespreekt met de gemeenschap. Iedereen kan meelezen en de informatie tot zich nemen.

Dus geen PB's behalve als het privacy gevoelig is, tegen de forumregels of volkomen irrelevant. Maar dat laatste is eigenlijk nooit het geval. Tenminste, als dat het geval is dan is het ook irrelevant via PB. :Y

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 10-04-2025 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-09 14:31
Duclaasie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:21:
Lijkt mij een prima idee eerlijk gezegd. Ook om mensen te waarschuwen voor aanbieders met prijzen die schandalig zijn.
Uiteindelijk bepaalt de koper de prijs, niemand is verplicht een aankoop te doen. Zolang er geen sprake is van oplichting of verborgen gebreken, mag ieder vragen wat hij of zij wilt.

De tijd waarin we leven, maakt het mogelijk binnen secondes informatie te verkrijgen. Waaronder de waarde van een product. Doe je geen vooronderzoek over de waarde van een product, is dat een eigen keuze.

Een heksenjacht op "te hoog" geprijsde marktplaats advertenties lijkt mij dan ook geen strak idee. Of gaan we dadelijk ook bij de Kruidvat mensen waarschuwen voor vitaminepillen. Of bij de juwelier vertellen, dat 'n stukje synthetisch koolstof echt geen duizend euro waard is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
Zeker, een ieder mag vragen wat hij wil. Het kan echter geen kwaad om te kunnen duiden of het gebodene enigszins in overeenstemming is met de prijs. Een Akai AP103 voor 599,- mag best worden aangemerkt als opmerkelijk om een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-09 14:31
Duclaasie schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:11:
Een Akai AP103 voor 599,- mag best worden aangemerkt als opmerkelijk om een voorbeeld te noemen.
Jij ziet een "opmerkelijk geprijsde" Akai, een ander ziet:

- Fysieke winkel
- Garantie
- Gerestaureerd apparaat
- Geen gedoe met particulieren

Een koper die het bovenstaande belangrijk vindt, zal het een worst wezen dat hij dezelfde voor wat minder op kleineinzagen bij een oud vrouwtje in West-Berlijn had kunnen oppikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 16:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Een apart topic voor platenspeleradvertenties (3x woordwaarde) heeft zeker wel nut.
Ik zie hier een hoop dezelfde vragen én dezelfde antwoorden langskomen als het om hardware gaat. Soms werkt dit storend.
Mensen willen of kunnen de zoekfunctie niet gebruiken blijkbaar want ik weet zeker dat 90% van alle aankoop gerelateerde vragen reeds beantwoord is, meerdere malen.
Dan kunnen de goeroes hier ook hun tijd wat beter verdelen, én is de waardevolle input makkelijker terug te vinden :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Duclaasie @greentea Het blijft een beetje wellus-nietus dit.

En het trekt van de simpele (en op zich juiste) constatering dat voor sommige producten een wel erg hoge prijs gevraagd wordt naar een andere discussie, namelijk 'winkel' c.q. 'professional' vs 'particulier' en wat dat eventueel voor invloed heeft op de prijs / waarde.

Om dan toch maar het winkel vs particulier aspect even te belichten: de praktijk daarvan is een groot grijs gebied in de 2e hands audio branche, helemaal als ze op marktplaats opereren:

- Een echte winkel / showroom is er vaak niet, het is gewoon een huisadres, misschien met een schuurtje waar de hobby uitgegroeid is tot een eenmanszaakje. De uitzonderingen zijn denk ik op 2 handen te tellen.
- Als we het dan over zo'n 'hobbyist met KvK nr' hebben, ik zie daarin weinig verschil met een hobby-particulier die zijn apparaten ook van huis aanbiedt. In beide gevallen heb je een adres waar je naartoe moet.
- Garantie op 2e hands apparatuur is in praktijk slechts 3 maanden, ook bij een 'dure' aanbieder als IntoVinyl. Dat geven de betere hobbyisten vaak ook wel. Sterker nog, vaak wordt er bij die zaakjes zowel in de advertentie als op de website helemaal niet gerept over garantie, dus het blijft dan maar gissen. Een uitzondering wil ik ook wel benoemen, Second High End Audio in Rijssen. Deze geeft 12 maanden garantie op voornamelijk Micro Seiki's van meerdere duizenden euro's. Bij platenspelers van 1000 euro blijft daar slechts 6 maanden van over. Anders kan het blijkbaar niet uit. 6 of 3 maanden is natuurlijk niet indrukwekkend veel voor een duur apparaat, het is een soort garantie dat er bij aankoop geen defecten zijn maar veel meer ook niet.
- Een gerestaureerd apparaat is niet voorbehouden aan winkels. En niet gerestaureerde apparaten zijn helaas ook niet voorbehouden aan particulieren...

Dus het lijkt me beter om niet het kunstmatige onderscheid 'winkel' vs 'particulier' te maken. De staat telt voor de waarde, het onderhoud ook, eventuele garantie ook. Dát is belangrijk.

Dan kan er nog steeds geconcludeerd worden dat 600 euro voor een Akai AP-103 teveel is, door goede kennis van de markt die bij een aantal hobbyisten hier aanwezig is, of bijvoorbeeld simpelweg alleen al omdat die Akai AP-103 bij een andere aanbieder in overeenkomstige staat 250 euro kost. Ik noem maar wat.

Dus ja, er hoeft niet altijd een evaluatie van de prijs gedaan te worden, maar een signaal dat een bepaalde prijs erg hoog (of laag) is t.o.v. de markt lijkt me helemaal niet onzinnig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nyarlathotep schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:56:
Een apart topic voor platenspeleradvertenties (3x woordwaarde)
Marktplaatsplatenspeleradvertenties. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V

D_V

Marktplaatsplatenspeleradvertentiestopic.

:P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

D_V schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:35:
Marktplaatsplatenspeleradvertentiestopic.

:P
Marktplaatsplatenspeleradvertentiestopicstartpostmaker :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The Eagle schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:01:
[...]

Marktplaatsplatenspeleradvertentiestopicstartpostmaker :P
U riep?

Het topic heb ik inmiddels aangemaakt, in overleg met een AUD mod:
Interessante Marktplaats draaitafel advertenties

Staat wel in het Aanbiedingen en kortingscodes forum, maar ik vermoed dat de meeste mensen net als ik eerst hun bookmarks danwel hun post history browsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:38:
[...]

U riep?

Staat wel in het Aanbiedingen en kortingscodes forum, maar ik vermoed dat de meeste mensen net als ik eerst hun bookmarks danwel hun post history browsen.
En alweer gesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnfpTqCdgZjEFmDbQUte_NvGi4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4D7BCxVJ4DZYtCHIjXZXot8.jpg?f=fotoalbum_large

Dus niet toegestaan, we zullen dus hier dan af en toe wat moeten delen... Och ja, dat doen we al meer dan 10 jaar hier, dus wat maakt dat uit! ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
rcor schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:07:
[...]
Dus niet toegestaan, we zullen dus hier dan af en toe wat moeten delen... Och ja, dat doen we al meer dan 10 jaar hier, dus wat maakt dat uit! ;)
Ik heb de betreffende moderator een pb gestuurd.
Ik heb voordat ik het topic opende contact gehad met teacher (global mod) met uitleg hoe en waarom, die het in de groep gegooid heeft en goed bevonden heeft op voorwaarde dat het in aanbiedingen komt.
Maar wellicht is dat buiten Yorinn omgegaan, de groep modjes is tegenwoordig volgens mij gigantisch (tweakers is tegenwoordig natuurlijk een enorme organisatie), dus dat niet alles altijd bij iedereen aankomt kan ik me goed voorstellen.
Dat er zaken spelen die natuurlijk enigzins deels tegen sommige policies gaan stipte ik al in m'n 1e post aan, en de reden is dat ik voor het openen het al met een mod besprak.
Ik wacht wel af. Voor m'n gevoel heb ik iig alles goed gedaan en voorbereid.
Als het uiteindelijk toch niet doorgaat is het inderdaad zonde van de tijd die ik in de startpost gestoken heb.
Al speelde er tijdens dat werk Marillion op m'n PS-2250, dus dat maakt verspilde tijd wat draagzamer O-)

Ik deel hier zelf heel weinig advertenties omdat dat de boel ontzettend verstrooit en derhalve niet echt veel zin heeft.
Ik wou dit topic openen omdat ik vroeger best aktief was in een vergelijkbaar topic op een audioforum, en dat topic was ook echt populair. (15 jaar gelopen oid met bijna 600 pagina's, wat veel is voor een audioforum), maar dat is doodgebloed, net als het forum eigenlijk.
En aangezien dit topic verreweg de meest actieve forum gebaseerde nederlandse platenspeler/vinylcommunity is (in dit topic worden meer berichten geplaatst dan in draaitafelsecties van andere audiofora, wellicht meer dan alle nederlandse audiofora bij elkaar), denk ik dat hier die behoefte ook bestaat.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 11-04-2025 22:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nou het gaat helaas niet door. De kogel is door de kerk. Er was bij sommige mods kennelijk verwarring dat het zou gaan om winkels die nieuwe danwel 2e kans spelers aanbieden. Waar die verwarring door ontstaan is weet ik niet, volgens mij was mijn verklarende text redelijk duidelijk, maar verwarring heet niet voor niets verwarring.
Omdat het algemene advertenties betreft (dus ook van privépersonen) zijn ze bang dat die privépersonen in zo'n topic hun eigen speler promoten en dat willen ze niet toestaan.
Dat is de strekking van het verhaal zoals ik het begrijp.
Advertenties van winkels in een topic gooien..dat zie ikzelf dan weer als totaal nuttleoos. Iedereen kan googlen, en als een winkel met z'n aanbieding niet met google te vinden is, dat doet die commercieel iets verkeerd. Er is dan ook nog nooit een vraag langsgekomen van iemand die een specifieke nieuwe speler (danwel speler van een winkel) wil, maar vraagt waar deze die het goedkoopst kan kopen.
Dat geeft denk ik ook wel aan hoe ik tegen een aanbiedingenforum aankijk. Leuk om mensen attent te maken voor generiek spul van het lidlkrantje, maar voor de aanschaf van een draaitafel...not so much.
Tweakers heeft al de pricewatch, wat goed werkt voor computerspullen (ook vanwege reviews etc die eraan gekoppeld zijn), maar als ik voor een (nieuwe) platenspeler zou shoppen, zou ik daar nooit kijken.

Wat ik met de text van die topicstart ga doen weet ik nog niet. Uiteindelijk staat er natuurlijk niets in wat hier nog nooit gezegd is dus vanuit de gedachte dat mensen alles kunnen vinden als het maar geschreven staat: gaat uw gang ;) . Het is denk ik te uitgebreid om in de TS bij te voegen omdat iedereen wat anders wil zien; de één wil alle platenwinkels tot berlijn gelinkt hebben, de ander de volledige geschiedenis van de langspeelplaat.

Systematisch hier advertenties bespreken zie ik iig niet zitten en wordt m.i. in die 15 jaar ook niet met regelmaat gedaan, of ik moet wat gemist hebben. Om daar nuttige info uit te halen wordt alles veel te veel ondergesneeuwd door slowchat en showen van je aankopen, dat dat in ieder geval geen zoekbare database bouwt waar mensen echt nuttige info uit kunnen halen. De advertenties die hier langskomen zijn m.i. meestal ter ridiculisering omdat er iets belachelijks in staat qua prijs of wat dan ook.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 12-04-2025 01:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

mr_petit schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 00:49:
[...]

Systematisch hier advertenties bespreken zie ik iig niet zitten en wordt m.i. in die 15 jaar ook niet met regelmaat gedaan, of ik moet wat gemist hebben. Om daar nuttige info uit te halen wordt alles veel te veel ondergesneeuwd door slowchat en showen van je aankopen, dat dat in ieder geval geen zoekbare database bouwt waar mensen echt nuttige info uit kunnen halen. De advertenties die hier langskomen zijn m.i. meestal ter ridiculisering omdat er iets belachelijks in staat qua prijs of wat dan ook.
Maar is het bespreken van marktplaats advertenties in dit topic hier dan wel okee, of wordt dat oogluikend toegestaan? Anders zou je net zo goed een "platenspelers" topic kunnen starten in "audio en hifi" i.p.v. in "aanbiedingen en korting".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_V schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 01:57:
[...]

Maar is het bespreken van marktplaats advertenties in dit topic hier dan wel okee, of wordt dat oogluikend toegestaan?
Ook dat weet ik eigenlijk niet.Afbeeldingslocatie: https://www.zpost.com/forums/images/smilies/iono.gif
Anders zou je net zo goed een "platenspelers" topic kunnen starten in "audio en hifi" i.p.v. in "aanbiedingen en korting".
Dat was volgens mij niet de bedoeling. Maar dat was wel mijn 1e opzet inderdaad. In de communicatie met teacher kwam naar voren dat het in aanbiedingen moest. Maar dat is dus gebaseerd op dat het winkelaanbiedingen zouden zijn.....denk ik....

Zelf vraag ik me af in hoeverre mensen hun eigen advertenties gaan pluggen. Van wat ik begrijp is dat het primaire probleem. Tweakers is natuurlijk een enorme organisatie waar veel geld in omgaat (en ook veel geld heeft gekost), dus ik begrijp dat je advertenties, aanbiedingen etc heel gecontroleerd en beheersbaar wil houden, maar ik vraag me zelf af hoeveel mensen daadwerkelijk hun eigen advertenties gaan pluggen.
De kliek hier is redelijk ons kent ons, en we weten vaak zelfs welke tafels anderen thuis hebben. Als er dan een totaal onbekende gast (en zeker een helemaal nieuw lid) daar een advertentie gaat aanprijzen valt dat best wel op.
Ik denk zelf dat de angst eerder andersom zit (niet bij mods maar bij MP aanbieders) en ook veel realistischer is. Iemand (van hier) wil z'n draaitafel verkopen, zet 'm op MP en iemand anders van hier ziet die advertentie, bevalt iets niet, post die advertentie in zo'n topic (onder mom van 'moet je kijken!') met gevlog dat de helft van de regulars die advertentie totaal in de grond boren.... :X 8)7
Fanatici als we zijn, zijn we ook ontzettende pietluts en willen we allemaal onze stem laten horen.
Als voorbeeld kan ik een advertentie noemen met een defect. Stond netjes vermeld, maar zag er niet uit. Dus zo'n advertentie zou ik ter ridiculisering kunnen plaatsen. Maar die advertentie is van een member hier kwam ik toevallig op indirecte manier achter. Reëel scenario.

Ook zie ik eigenlijk de grens danwel het verschil niet met topics waar winkelaanbiedingen gepost worden.
Van een winkel kan iemand hier toch ook gewoon een priveaccount maken en de aanbieding van z'n winkel in zo'n topic posten? Is dat zo'n groot verschil?

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 12-04-2025 02:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flapperbol
rcor schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:07:
[...]

En alweer gesloten:
[Afbeelding]

Ondanks dat het topic gesloten is wil ik toch even reageren op die advertentie :P

Qua gangbare prijs voor deze speler ben ik niet bekend, maar toevallig heb ik enkele maanden geleden mijn Technics SL-1710 bij dezelfde persoon gehaald. (voor volgens mij wel een redelijke prijs: €175 incl Technics stofkap)

Hele aardige vent die echt een liefhebber is, heeft ook toffe apparatuur staan waar hij veel over kan vertellen.

Week na mijn aankoop kwam ik erachter dat de SL 1710 ook een autostop zou hebben die het bij mij niet deed. Kon de speler gewoon terugbrengen en hij zou er iemand naar laten kijken, mocht zelfs een andere speler mee om de tijd te overbruggen.

De prijs is wellicht iets hoger, maar je hebt dus wel een soort van garantie en service ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Flapperbol schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:41:
[...]

Hele aardige vent die echt een liefhebber is, heeft ook toffe apparatuur staan waar hij veel over kan vertellen.
Dat geloof ik best, en wil ook niet slechts over de heer P. Willems zeggen (om z'n naam maar even traceerbaar in de search te vereeuwigen)...

Wat ik me dan afvraag: heeft hij nooit die sh-165 headshell gehad, of houdt die 'm achter voor zichzelf omdat die ze hoard voor gebruik op z'n eigen biotracers.....
Dat laatste is namelijk iets waarmee ik me totaal niet kan identificeren.... :X

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cS0dRFsj/sonyheadshells.jpg

:+ O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
Nouja, zelfs als we hier niet direct zouden mogen linken (wat in het verleden volgens mij wel met enige regelmaat gebeurde en nooit echt tot issues geleid heeft). Als iemand hier post "Er staat een mooie platenspeler model X op marktplaats voor bedrag x/ een redelijke prijs" valt daar volgens mij weinig van te vinden.

Ik vindt het wel fijn dat er hier niet zo krampachtig over gedaan wordt, maar ook wel opvallend dat het beleid blijkbaar verschilt per topic. Ik vroeg een tijdje terug in het retro game topic om wat algemene verkoop tips en daar werd ik nog net niet publiek gevierendeeld omdat het een commerciële post zou zijn... Maar vervolgens krijg je wel van alle kanten PB's van mensen die je spullen willen kopen :z

Volgens mij zitten hier genoeg stamgasten dat als iemand structureel zijn eigen advertenties loopt te pluggen die persoon snel genoeg door de mand valt.

[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 12-04-2025 10:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@D_V oogluikend toegestaan, in tegenstelling tot bij veel andere topics/waren. En terecht, want het gaat hier dan ook al jaren prima. Het gaat ook bijna altijd andersom, iemand is op zoek naar een draaitafel en er volgen wat tips en linkjes. (Ook ten strengste verboden in de meeste topics, geloof ik.) Áls er al iemand zou zijn die zijn eigen handel aanprijst / aanbiedt wordt ie door de 'regulars' al subtiel gecorrigeerd voordat de mods in actie hoeven komen. :)

Ik denk dat je gelijk hebt @mr_petit. Ik denk het niet alleen, ik weet het wel zeker. Er is hier geen hond die zijn eigen waar aanbiedt, ze weten donders goed dat ze door de mand vallen. Nou ja, het is in al die jaren met al die duizenden posts misschien 2 of 3 keer voorgekomen, maar dat was dan onopzettelijk en werd dan meteen gecorrigeerd door leden en/of mods.

De kans dat Tweakers forumleden hier hun eigen waar gaan lopen promoten in zo'n topic is heel erg klein. Zeker vanwege de zelfreinigende werking hier door de 'regulars'.

Toen ik de stelling 'winkels mag wel' zag dacht ik ook direct: wat is nou de gedachte hierachter?

Alsof een winkel hier niet kan inloggen onder een onopvallende username en zijn spelers kan gaan promoten... JUIST die hebben er meer belang bij, omdat het hun brood is, i.t.t. vrijwel alle reguliere forumbezoekers die iets willen verkopen. Dus het zou fijn zijn als de mods die redenering nog even goed toelichten, want dit doet alleen maar de wenkbrauwen omhoog gaan ipv dat er begrip en duidelijkheid is. Want zoals het nu is lijkt het er een beetje op dat de werkelijke reden niet gedeeld wordt. Het is fijn als men daar duidelijk, open en eerlijk in is.

Maar goed, hoe dan ook, het mag niet, soit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:24:
[...]

Dat geloof ik best, en wil ook niet slechts over de heer P. Willems zeggen (om z'n naam maar even traceerbaar in de search te vereeuwigen)...

Wat ik me dan afvraag: heeft hij nooit die sh-165 headshell gehad, of houdt die 'm achter voor zichzelf omdat die ze hoard voor gebruik op z'n eigen biotracers.....
Wat ik weet is dat hij zijn spelers in Japan koopt. Niet lang geleden bood hij bijv ook een 100V Kenwood en Denon uit de hoge series aan, en nog wat andere spelers waarvan ik de merken niet meer weet omdat het goedkoper spul was.

Wat betreft die headshell, we zullen het nooit zeker weten maar kans is groot dat de speler zonder headshell gekocht is. Die platenspelers worden vaak gekocht bij professionele Japanse 2e handsverkopers en die bieden ze meestal aan zonder headshell, want de platenspelers gaan relatief goedkoop weg (raad maar waarom: hoge verzendkosten voor buitenlanders) en de losse headshells relatief duur (lage verzendkosten dus meer marge voor biedingen), dus dat is voor hun kassa. Dus dan moet de Nederlandse doorverkoper er nog een headshell bijkopen, mag niet te duur zijn natuurlijk want dat knabbelt aan de marge. Dus dan wordt er zo'n goedkope 'blikken' (geperst alu :)) headshell op gezet, de gedachte is dan: maakt niet uit zolang er maar Sony op staat. Althans, dat vul ik zelf dan even in. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 12-04-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Week na mijn aankoop kwam ik erachter dat de SL 1710 ook een autostop zou hebben die het bij mij niet deed. Kon de speler gewoon terugbrengen en hij zou er iemand naar laten kijken, mocht zelfs een andere speler mee om de tijd te overbruggen.

De prijs is wellicht iets hoger, maar je hebt dus wel een soort van garantie en service ;)
Het is zeker mooi dat je hem terug kan brengen, maar ook wel weer minder mooi dat de auto return het gewoon niet doet. Dat hoort wel getest te zijn voordat je zo'n speler voor een dergelijke prijs verkoopt, vind ik. Ook vind ik het wel opvallend dat hij dat repareren dan niet zelf doet, maar laat doen. Het is dus echt een handelaar en geen technicus.

Wat natuurlijk wel kan is dat de auto return het op zich wel doet maar bij sommige platen niet afslaat. Dat is een veelvoorkomend probleem dat niet altijd helemaal te verhelpen is, omdat sommige lp's hele kleine uitloopgroeven hebben, of uitloopspiralen die net te dicht op elkaar zitten om het afslag mechanisme te triggeren. Dan kan zo'n (mechanisch) afslag mechanisme wel gevoeliger afgesteld worden, maar dan is het gevolg soms dat sommige lp's te snel af slaan, of met name als iemand gewoon het laatste nummer wil horen en meteen naar die plek gaat, het afslagmechanisme getriggerd wordt door de hoge snelheid waarmee de arm dichtbij de afslagzone komt.

Kortom, zo'n probleempje is goed voor te stellen en niet in alle gevallen helemaal te voorkomen, het is dan meer een '98% van de tijd werkt het' systeem als hij optimaal afgesteld is. Met goede implementatie van een optische afslag werkt het wel betrouwbaar voor elke lp die je maar kan bedenken, dus dat systeem heeft mijn voorkeur. Ook omdat het fysiek de arm niet belemmert in de beweging zodra de binnenste groeven naderen.

PS als ik zelf een keer een platenspeler verkocht waar een automatische afslag op zat dan demonstreerde ik dat ook even aan de koper, net als de overige belangrijke functies (armlift, toerental, evt pitch, evt auto play, repeat, misschien nog hoogteverstelling arm. Lijkt me op zich niet meer dan normaal :)).

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 12-04-2025 14:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:06

momania

iPhone 30! Bam!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k67NJtteEiGKf-7SnlbAZ9l2cF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9i2IFjSa6ZqtICW6bBAmmcO.jpg?f=fotoalbum_large

Originele issue (in zeer goede staat) die ik een tijd geleden in Alkmaar op de kop heb getikt en de nieuwe issue.

Meesterwerk. Ben benieuwd naar de verschillen.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:57

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

mr_petit schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 02:39:
[...]

Ook dat weet ik eigenlijk niet.[Afbeelding]

[...]

Dat was volgens mij niet de bedoeling. Maar dat was wel mijn 1e opzet inderdaad. In de communicatie met teacher kwam naar voren dat het in aanbiedingen moest. Maar dat is dus gebaseerd op dat het winkelaanbiedingen zouden zijn.....denk ik....

Zelf vraag ik me af in hoeverre mensen hun eigen advertenties gaan pluggen. Van wat ik begrijp is dat het primaire probleem. Tweakers is natuurlijk een enorme organisatie waar veel geld in omgaat (en ook veel geld heeft gekost), dus ik begrijp dat je advertenties, aanbiedingen etc heel gecontroleerd en beheersbaar wil houden, maar ik vraag me zelf af hoeveel mensen daadwerkelijk hun eigen advertenties gaan pluggen.
De kliek hier is redelijk ons kent ons, en we weten vaak zelfs welke tafels anderen thuis hebben. Als er dan een totaal onbekende gast (en zeker een helemaal nieuw lid) daar een advertentie gaat aanprijzen valt dat best wel op.
Ik denk zelf dat de angst eerder andersom zit (niet bij mods maar bij MP aanbieders) en ook veel realistischer is. Iemand (van hier) wil z'n draaitafel verkopen, zet 'm op MP en iemand anders van hier ziet die advertentie, bevalt iets niet, post die advertentie in zo'n topic (onder mom van 'moet je kijken!') met gevlog dat de helft van de regulars die advertentie totaal in de grond boren.... :X 8)7
Fanatici als we zijn, zijn we ook ontzettende pietluts en willen we allemaal onze stem laten horen.
Als voorbeeld kan ik een advertentie noemen met een defect. Stond netjes vermeld, maar zag er niet uit. Dus zo'n advertentie zou ik ter ridiculisering kunnen plaatsen. Maar die advertentie is van een member hier kwam ik toevallig op indirecte manier achter. Reëel scenario.

Ook zie ik eigenlijk de grens danwel het verschil niet met topics waar winkelaanbiedingen gepost worden.
Van een winkel kan iemand hier toch ook gewoon een priveaccount maken en de aanbieding van z'n winkel in zo'n topic posten? Is dat zo'n groot verschil?
Het is inderdaad jammer dat je mooie post geen lang leven kreeg. Wellicht kunnen de admins kijken wat er wel binnen de forumregels toegestaan is. Voel je vrij om met hen en de betreffende moderator in overleg te gaan en je gedachtegang toe te lichten.

@ allen: Laten we het verder on-topic houden.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Vandaag en de afgelopen tijd zijn vruchtbare vinyl/ muziek dagen voor mij geweest... Veel nieuwe aanwinsten op zowel cassette als vinyl (zowel 45 toeren singletjes als LP's):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMZqgjNhdAQKuFFGwQHstfGusSRkrM7Hv6PLpoK2BMcf8RDa9bb_3Oia-NlB5D0pNnz2jra5h_VojVdmkGXxioPWMEfMjm3unKHmpA6UFT3N99KnwrL=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNr80eyoDpQ6rGa3lN8Y9dMgIEs0rrIC0TI25rMwVnhk0cOSS0Apt7gvXL9wkK4e4664dwv9_3thEkqVaaD7ednBF0ldSp8RlOYtfnmXq7EqTwCaVut=w2400

Wat zien we op Foto 1:
- Charly Lownoise & Mental Theo - Harcore Feelings: Deze had ik al. maar had helaas ooit een kras opgelopen... Deze is in zeer nette staat, dus dat wordt z'n vervanger... Toch wel fijn, zo'n platen beurs in Den Bosch..

- Nightwish – Endless Forms Most Beautiful: Sinds ik Floor Janssen heb ontdekt vindt ik haar muziek die ze maakt met Nightwish geweldig (en Nightwish zonder Floor Janssen ook)! Dus toen ik dit album zag staan bij Riddim Recordstore moest ik 'm hebben.

- Danny Danger - Danny Danger EP: moderne happy hardcore? Bestaat dat nog? Hier in NL niet, maar blijkbaar nog wel in Engeland, althans zo stond hij de bak van Happy Hardcore... Als nineties tiener was ik zwaar gek op dit genre, evenals de rave muziek... Dus toen ik 'm opzocht klonk hij zo goed dat ik 'm direct gekocht heb op de beurs in Den Bosch... Maar goed, bij Discogs staat hij onder de electronica en heel eerlijk, sommige liedjes blijken dat ook te zijn nu hij op de speler ligt...

- Normaal - Recht Toe Recht An: Normaal brengt tegenwoordig al hun albums opnieuw uit op vinyl, oude albums die al op LP waren uitgebracht verschijnen dus nu opnieuw op vinyl, soms met wat extra tracks... Zo ook deze... Ik heb al die oude albums al in bezit, maar als er meer waarde is ruil ik de oude persing in voor zo'n 50 jaar jubileum versie... En dat was dus in dit geval ook zo... Deze maand verschijnt nog de albums H.A.L.V.U en Buugen Of Basten... Die eerste is een zeldzame LP (met dank aan het einde van de LP tijdperk in die periode) die ik al heb... Die tweede ga ik ook zeker halen! Mijn klassieker van Normaal...

- Dune - Hand In Hand: in de jaren '90 had ik een aantal favoriete artiesten in de happy hardcore/ happy rave scene... Dune was daar er één van, specifiek dit nummer is mijn grootste favoriet van Dune en toen ik 'm zag liggen vandaag op de beurs in Den Bosch moest hij mee! Geen spijt van gehad...

- Neven Project - Totem Poal (ik twijfel of ik deze al gedeeld had): Jack Poels heeft met zijn neven die ook in de muziek zitten wat muziek gemaakt en het resultaat is erg leuk... Ik had dit al op Bos Pop gehoord vorige jaar en toen ik 'm eindelijk kon aankomen bij Sounds in Venlo issie dan ook gelijk mee genomen...

- Normaal - Val Kapot: muziek dat al op een Album staat, maar toch gekocht om wat Normaal te kunnen afspelen op mijn kleine Philips platen spelertjes die niet zo netjes met het vinyl omgaat... Zo blijven die intact en kan ik toch van deze band op de oudere jaren '60/ '70 platen spelers genieten...

- Direct en Pommelien Thijs: gratis is altijd leuk en deze dus ook bemachtigd toen ik de bij Riddim Recordstore mijn Queen RSD LP heb opgepikt...

- Rowwen Hèze/ Normaal - Gries: ooit vroeg ik me af wanneer deze twee dialect bands elkaar eens gingen opzoeken voor een samenwerking... Nou vlak voordat Benny Jolink om gezondheidsredenen zijn werk neerlegde voor een aantal jaren (tot er een wonder medicijn gevonden werd voor zijn astma waardoor hij weer kon gaan zingen) gebeurde het geen waar ik ooit op gehoopt had: samen een leuk liedje maken en uitbrengen... Nou is deze blijkbaar ook op single uitgebracht en dus moest ik 'm hebben als liefhebber van zowel Rowwen Hèze en Normaal...

Wat zien we op foto 2:
- Danny Vera & The Neon Orchestra - Live In Amsterdam: Vorig jaar in september was ik bij dit geweldig concert in de Ziggo Dome... Er was een gelegenheidsorkest bij onder de naam "The Neon Orchestra"... Dat orkest onderleiding van Dominic Seldis (wie kent 'm niet als jury lid van het TV programma Maestro) gaf echt een hele andere, maar wel geweldige demensie aan zijn muziek.. Het was echt super prachtig destijds en nu er een live album van uit gekomen was moest ik 'm hebben... Lekker genieten van het volledige concert op 3 LP's en voor de liefhebber ook nog één Blu-ray schijf waar het concert met beeld te zien is... Gewoon geweldig!

- Joe Bonamassa - Blues Deluxe vol. 2.0: Wat een heerlijke bluesrock artiest is dit toch... tot 2x toe live proberen te zien bij Bos Pop... De eerste keer ging niet door wegens corona (wat achteraf gezien gewoon had kunnen door gaan, maar goed dat terzijde omdat we in de buiten lucht niet/ nauwelijks besmet bleken te kunnen raken met Corona).... De tweede keer bedank ik hiervoor het KNMI met hun waardeloze weersvoorspelling die aangaf dat er onweer zou ontstaan die vervolgens niet kwam... :( Och ja, dit jaar weer een nieuwe kans en hopelijk gaat het dan wel door... Reden te meer om o.a. dit album in halen en te genieten van deze man in de hoop dat 3x scheepsrecht is...

- Queen - De Lane Lea Demos: Ik heb alle albums van Queen en deze mocht daarbij als aanvulling op mijn bestaande collectie niet missen... Binnenkort maar eens op de speler leggen om te kijken hoe het klinkt... ;) Ben dus benieuwd...

Daarnaast (echt off topic): diversen cassettebandjes op de kop getikt:
- Happy Rave - Vol.1/ Vol. 2 en Rave '92: leuke muziek uit de jaren da Rcor nog tiener was... Gewoon gekocht om terug in de tijd te gaan en ouderwets genieten... Die Rave '92 was gratis en kreeg ik cadeau bij de aankoop van de rest van de cassettebandjes... Dus een leuke Duitse stand in Den Bosch die ik iedereen van harte kan aanbevelen...het

- Alex Christensen In The Mix: zou ook Rave moeten zijn volgens de verkoper, maar dat zie ik niet terug op Discogs, daar staat hij te boek als Happy Hardcore/ electronic music/ (progessive) House/ Acid... Ik kende de artiest niet, maar volgens de Duitse verkoper zeer leuke muziek... Nou, ik laat mij verassen zodra ik er aan toe kom... ;)

- Spider Murphy Gang - Live!: Wie kent deze band niet? Leuk live album zonder hun bekende hit "Skandal im Sperrbezirk", maar he, wat doet dat er toe? Dit live album klonk leuk toen ik 'm opzocht en dus meegenomen... Correctie: leuke band en ik heb zeker zitten slapen toen ik mijn tekst gisteren schreef want Skandal Im Sperrbezirk staat wel degelijk op het cassettebandje op het einde van kant 2 om precies te zijn als afsluiter... Dat maakt dit bandje nog leuker en completer! ;)

Zo, een flinke lijst en daarmee ook lange post, maar ja ik wilde toch graag laten weten wat er binnen is gekomen... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 00:49:
[...]

Nou het gaat helaas niet door. De kogel is door de kerk. Er was bij sommige mods kennelijk verwarring dat het zou gaan om winkels die nieuwe danwel 2e kans spelers aanbieden. Waar die verwarring door ontstaan is weet ik niet, volgens mij was mijn verklarende text redelijk duidelijk, maar verwarring heet niet voor niets verwarring.
Omdat het algemene advertenties betreft (dus ook van privépersonen) zijn ze bang dat die privépersonen in zo'n topic hun eigen speler promoten en dat willen ze niet toestaan.
Dat is de strekking van het verhaal zoals ik het begrijp.
Advertenties van winkels in een topic gooien..dat zie ikzelf dan weer als totaal nuttleoos. Iedereen kan googlen, en als een winkel met z'n aanbieding niet met google te vinden is, dat doet die commercieel iets verkeerd. Er is dan ook nog nooit een vraag langsgekomen van iemand die een specifieke nieuwe speler (danwel speler van een winkel) wil, maar vraagt waar deze die het goedkoopst kan kopen.
Dat geeft denk ik ook wel aan hoe ik tegen een aanbiedingenforum aankijk. Leuk om mensen attent te maken voor generiek spul van het lidlkrantje, maar voor de aanschaf van een draaitafel...not so much.
Tweakers heeft al de pricewatch, wat goed werkt voor computerspullen (ook vanwege reviews etc die eraan gekoppeld zijn), maar als ik voor een (nieuwe) platenspeler zou shoppen, zou ik daar nooit kijken.

Wat ik met de text van die topicstart ga doen weet ik nog niet. Uiteindelijk staat er natuurlijk niets in wat hier nog nooit gezegd is dus vanuit de gedachte dat mensen alles kunnen vinden als het maar geschreven staat: gaat uw gang ;) . Het is denk ik te uitgebreid om in de TS bij te voegen omdat iedereen wat anders wil zien; de één wil alle platenwinkels tot berlijn gelinkt hebben, de ander de volledige geschiedenis van de langspeelplaat.

Aan de ene kant wel zonde, maar goed, het is niet anders... Ik blijf mensen wel vanuit hier helpen... Als dat wel mag: graag zelfs... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

momania schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:04:
[Afbeelding]

Originele issue (in zeer goede staat) die ik een tijd geleden in Alkmaar op de kop heb getikt en de nieuwe issue.

Meesterwerk. Ben benieuwd naar de verschillen.
@Faxe.... Nog iemand die kan testen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
[...]

Ondanks dat het topic gesloten is wil ik toch even reageren op die advertentie :P

Qua gangbare prijs voor deze speler ben ik niet bekend, maar toevallig heb ik enkele maanden geleden mijn Technics SL-1710 bij dezelfde persoon gehaald. (voor volgens mij wel een redelijke prijs: €175 incl Technics stofkap)

175 is een zeer goede prijs voor een goed werkende. Het is imo een goede prijs met het mankement. Ik heb een tijd geleden geluk gehad en er eentje weten te halen voor 180 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

mr_petit schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:38:
[...]

U riep?

Dat was dan ook weer niet de bedoeling van mijn opmerking :D

Maar zonder gekheid: die startpost kan geeft zoveel nuttige info dat ie prima in een FAQ kan en het zonde is als dat verloren gaat. Desnoods als een sticky :) Ik tag @Jorgen even, die gaat over die dingen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En @rcor Alex Christensen is de man achter U96 en doet de laatste jaren veel met remixen van jaren 90 eurodance. Aantal jaren terug nog een paar albums uitgebracht waarbij ie de hits van toen door een Philharmonisch Orkest heeft laten uitvoeren. Heel gaaf :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:57

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

The Eagle schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:09:
[...]

Dat was dan ook weer niet de bedoeling van mijn opmerking :D

Maar zonder gekheid: die startpost kan geeft zoveel nuttige info dat ie prima in een FAQ kan en het zonde is als dat verloren gaat. Desnoods als een sticky :) Ik tag @Jorgen even, die gaat over die dingen ;)
Het is een prima idee om die post te bewaren en op een andere manier te gebruiken inderdaad.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBL-freak
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23:13
M’n zoon is gisteren om 6 uur van huis vertrokken om op tijd te zijn voor de RSD in Rotterdam. Hij is leuk geslaagd en heeft ook eea mee kunnen nemen voor m’n dochter, die helaas moest werken en geen vrij kon krijgen.
Ja papa heeft ze beiden flink besmet met het vinyl virus :-D

Maar wat m niet gelukt is is dat singeltje van Pommelien. Mijn dochter verzamelt vinyl van haar en zou dat singeltje graag toevoegen aan de verzameling. Iemand hier die er afstand van zou willen doen?

Het lijkt misschien de uitgelezen plek om het hier onder liefhebbers te vragen en te regelen, maar Vraag en Aanbod hoort in een ander deel Tweakers.

[ Voor 14% gewijzigd door Jorgen op 16-04-2025 15:25 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 70 Laatste