Welke jelco heb je?Charly schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:12:
[...]
Ik heb in 2020 zo'n Jelco uit de VS laten komen toen ze nog NOS op Ebay te krijgen waren. Was na alle verzend- en douanekosten nog geen koopje, maar ik vond 2e hands toen een beetje spannend dus een "verse" was mij de meerprijs wel waard. Geen moment spijt van gehad. Alleen doet de armlift het sinds kort niet meer, daar moet ik nog een keer wat mee.
Die liftjes zijn vrij gemakkelijk compleet te demonteren en te reviseren, en als er echt iets in stuk is, kan je vrij goedkoop (€20-50) complete generieke liftjes krijgen op alie die waarschijnlijk wel passend te maken zijn.
Maar volgens mij is de kans klein dat er echt iets stuk in is.
Ze zitten op een Telefunken S500 en S600 speler. Daar worden ze altijd vanaf geroofd.Die Ortofon heb ik ook nog wel eens naar zitten loeren, die zaten schijnbaar ook nog wel eens als standaard arm op... Ik meen Braun? iets duits iig. platenspelers die je (toen) nog wel voor een redelijk bedrag op de kop kon tikken, maar is er uiteindelijk nooit van gekomen. Ik vindt het vooral wel een elegante arm om te zien.
Maar dan heb je wel een arm waar losse draadjes uit steken, en geen manuele lift.
Voor die manuele lift zijn voldoende oplossingen, maar een 5 polige din plug aan de onderkant maken (zodat je 'm ook echt als losse toonarm kan gebruiken) is heel lastig, en heb ik nog niet iemand zien doen.
Ik heb de originele versie (dus met zo'n din plug onderop) maar die heeft intern ook een iets andere lagerschacht. Bij de mijne zitten de 2 lagers iets dichter bij elkaar om de as, om zodoende ook ruimte te maken voor die dinplug. En de onderkant van die behuizing is dus anders.
Ze worden voornamelijk op Lenco's gemonteerd. Ik denk omdat de effectieve lengte ongeveer hetzelfde is als de originele arm op die lenco, zodat je het zelfde montagegat in je dekplaat kan gebruiken.
De Ortofon AS-212 is vrij kort. De montageafstand (tot spindel) is 212mm, waar de meeste 9" armen zo rond de 220-230mm zitten.
Dat verschil in afstand is dus ook te groot om met de slots in je headshell te compenseren, dus als je zo'n langere arm gebruikt, kom je dus nooit tot een geschikte uitlijning.
Ja de ariston is mooier, vooral ook omdat die wat zwaarder gebouwd is. Maar daar worden tegenwoordig forse prijzen voor gevraagd.Die systemdek is vooral wel lekker eigenwijs, er stond een tijdje terug ook een Ariston RD-40 opknappertje op marktplaats (die vindt ik persoonlijk mooier) maar ik kom op het moment nauwelijks aan platen luisteren toe, laat staan dat ik tijd heb voor dat soort projectjes....En die stofkap is toch wel een dingetje inderdaad.
Met een mooie arm (a la die jelco) vind je die niet onder de €600 denk ik. ik denk dat ze zonder arm al snel richting €500 gaan, al gaan draaitafelprijzen (ook op MP) echt alle kanten op m.i.
Ik wou vooral de arm hebben voor mijn Garrard 401. Die speler is het wel waard om wat extra geld in een geavanceerdere arm te investeren.
"man is not truly one, but truly two,"