Vermogen in een preamp / phono pre?
De naam Douk heb ik (zoals zovele namen) wel vaker gehoord op fora, dus die was me ook niet onbekend toen ik het dingetje kocht. Maar namedropping en Chi-Fi zegt me persoonlijk niets, dat laatste vind ik echt een tamelijk leeg begrip (net zoals hi-fi dat vroeger trouwens al heel snel werd).
Het is een pre-amp van een paar tientjes en gezien dat budget niets om je voor te schamen, maar geloof me, wat erin zit is echt niets bijzonders. Wat ze leuk hebben gedaan is de featureset samengesteld: phono-pre mét headphones uitgang én toonregeling, in een compacte behuizing.
Maar kwaliteit? Om maar een voorbeeld te noemen (naast de matige kwaliteit van de potmeters met kanaalonbalans onder de 9 uur stand): de achterkant van de behuizing, waar de connectoren en aarde connector op zit, is (net als de voorzijde) van plastic. Dat is om meerdere redenen niet heel geweldig. USB voeding heb ik al besproken, net als de aarding.
Oh ja, het volumeknopje draaide bij mij binnen de kortste keren door. Niet omdat de potmeter zelf door draaide, maar het knopje van ultradun plastic had niet voldoende grip op de potmeter ribbeltjes. Ik heb de lijmtube er dus bij moeten pakken om dat te fiksen.
Om nog even terug te komen op mijn vraag:
Waarom denk je eigenlijk dat de Douk pre van 3 of 4 tientjes behoorlijk veel beter is dan een Han-Pin inbouw phono pre?
Ik wil alvast wel wat gedachten plaatsen:
- Het zijn beide Chinese bedrijven die veel spul on-a-budget maken, dus wat dat betreft geen verschil. Dat eentje wat meer buzz op fora genereert omdat ze voor lage prijzen leuke kastjes maken met features waar geeks voor vallen (chi-fi), maakt wat mij betreft geen verschil.
- Een inbouw phono pre kost vrijwel niets aan behuizing / connectoren, bij een losse phono pre gaat een flink deel van die kosten daarin zitten. Helemaal bij eentje met extra's als headphones uitgang, toonregeling knoppen, cartridge selector dipswitches en een volumeknop.
- Een interne phono pre kost qua marketing / distributie nul, bij een externe zitten daar ook aardig wat kosten in.
Als je dus qua versterking precies hetzelfde in een interne als een externe phono pre stopt valt een externe phono pre factoren duurder uit.
Helemaal als je hem voorziet van allerlei extra's die verder niets met de kwaliteit van de versterking te maken hebben. Als je dan bedenkt dat die externe phono pre (Douk) 4 tientjes kost dan voel je wel aan, een interne phono pre van gelijke kwaliteit kan heel goedkoop gemaakt worden.
Dat wil nog niet zeggen dat de Han-pin phono pre daadwerkelijk even goed (?) is als de Douk hoor, maar geeft wel aan dat het in principe heel weinig hoeft te kosten om de kwaliteit te evenaren.
En dat was de reden van mijn vraag.
[
Voor 143% gewijzigd door
Cap op 18-04-2025 23:14
]