Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 19:12
@Pavv Bij The'Ingroove gekocht toevallig?

Ik ken deze Serie niet maar gezien de mastering door Meneer Grijs zit dat wel goed.
Toevallig een paar weken geleden The Doors La Woman 45RPM binnen gekregen en man was is dat een prachtige pressing..

Heel veel luister plezier!

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rhino maakt inderdaad goed klinkende persingen, maar dat doet Craft recordings ook... Creedence Clearwater Revival – At The Royal Albert Hall (April 14, 1970) dat door hun is uitgebracht klinkt fenomenaal goed voor een live album en dat zij dat ook vonden merk je direct aan het feit dat ze 'm op Half speed master hebben uitgebracht... Heerlijke plaat...

Voor wie het eens wil proberen:
https://www.bol.com/nl/nl...rt-hall/9300000118690643/

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:22
Nee, deze reeks is alleen bij Rhino USA rechtstreeks te bestellen (tot groot chagrijn van Mike van the In groove)... Ze hebben toegang tot veel materiaal van de grote labels (Warner, EMI, Parlophone e.a.) en hebben sinds een aantal jaren dus een reeks RHINO HIGH FIDELITY waaronder regelmatig mooie titels worden uitgebracht. In veel gevallen eerst in boxsets, en/of in gelimiteerde (~ 5000) releases, die niet zelden later nog een ongenummerde re-release krijgen.

De prijzen voor deze, vaak audiofiele releases zijn alleszins acceptabel (meestal $39,99) vergeleken met andere audiofiele partijen. Helaas komt er dus wel 21% BTW bij en afhandelingskosten van 8€ of 16€ (bij totaal boven de 150€))

Sommige uitgaves zijn maanden te koop, maar soms dus in 1 a 2 dagen op, zoals vorig jaar bij Black Sabbath's Selftitled album... alhoewel ik nét zie dat die NU weer unnumbered verkrijgbaar is...dus MAND!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YBH8YNEDV6uoBD17zE7gFccuag=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zpQyA7JwqRcNA314q34ijcI8.png?f=user_large

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Mooie discussie over audiokwaliteit, digitaal en vinyl… Echt, het is emotie en zal me eigenlijk wat. Vinyl is een versnelling terug in een snelle drukke wereld. Bij vinyl draaien word ik rustig door de handelingen en het tikje. Digitaal ben ik een snelle consument…

Ik vond het dan ook na stevig balen door het kapotte element, een feestje om de boel weer op te mogen bouwen en te luisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2o4aIpXctPqpNH3TUM_F67EmNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxhPytX9LbeVOZy0mjPlsioL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqtW_y37YAlY3yflOAMmC70qCOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfR0SsNMUUN7WPbW0EEYRPkr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-PtR8gw9PKfwWJA2S610jKlH5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVchXAK1tnkgTgZ3JIRJqhkS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik word er blij van. Meer is niet nodig. Voor mij is het een vorm van kunst.

Oja: die accu staat er omdat ik em over had… en het zorgt ervoor dat de stoppen minder springen door m’n versterker… dat moet ooit nog eens opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 28-02-2025 23:25 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:04
Mooi element, die Glider SL! Heb je ook geëxperimenteerd met de afsluitweerstand om te luisteren wat het doet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Duclaasie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:36:
Mooi element, die Glider SL! Heb je ook geëxperimenteerd met de afsluitweerstand om te luisteren wat het doet?
De wat? Ik heb ‘m dr op laten zetten en ben plaatjes gaan draaien 😅

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
Miezie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:17:
[...]

De wat? Ik heb ‘m dr op laten zetten en ben plaatjes gaan draaien 😅
Zo te zien heb je een Phonobox DS staan waar je afsluitweerstand, versterking en capaciteit mee kan instellen. Als ik het goed zie heb je nu een afsluitweerstand van 640ohm, een capaciteit van 150pF en 60dB gain. Over het hoorbare effect van capaciteit bij MC elementen zijn de meningen wat verdeeld, maar de weerstand is zeker van belang. Benz geeft zelf een geadviseerde afsluitweerstand van 100 ohm of hoger, dus daar kun je prima naar smaak mee experimenteren. Via onderstaande link wordt het vrij duidelijk uitgelegd.
https://www.extremephono.com/Loading.htm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-09 18:17

..Christiaan..

..zwll..

Ik ben binnenkort jarig. Ik gok dat ik deze krijg
Dank voor je tip!

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Perfect 'lazy sunday' plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMqjk94AEtrazzbd2ZuFsOXjOmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bR3WSnpssWHgrP6gl9NVakOi.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Nieuwe aanwinst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0p7qvFN77pULcAubPezeANWcmEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XM8MMCgVeN5w6SSdQrXAWfu3.jpg?f=fotoalbum_large

Een Limburgse klassieker! De Nachroave op LP.... voor de kenners: Sjeng Oan De Geng!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Staat die vaste telefoon daar als accessoire of gebruik je die echt nog?!🫢

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Duclaasie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:41:
Staat die vaste telefoon daar als accessoire of gebruik je die echt nog?!🫢
Die is nog in gebruik... werkt erg fijn, zo'n Siemens Euroset 2015!😊 Nooit last van een lege accu en typische Duitse top kwaliteit: onverwoestbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

GerkeP

Vragen mag altijd........

Mensen die ervaring hebben met Q up Automatic Tonearm Lifter?
Ik merk dat ik dat toch wel mis op mijn Pioneer.

Ik hoor het graag

https://www.walvisproduct...automatic-tonearm-lifter/

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

rcor schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:37:
Nieuwe aanwinst:
[Afbeelding]

Een Limburgse klassieker! De Nachroave op LP.... voor de kenners: Sjeng Oan De Geng!
Is dat nu wat, die nieuwe uitgaves van Marlstone? Ik heb wel de 'Veërtig' LP van Janse Bagge staan (getekend door Henk Steijvers zelfs :P) die volgens mij ook door Marlstone is uitgegeven.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 21:02
GerkeP schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:16:
Mensen die ervaring hebben met Q up Automatic Tonearm Lifter?
Ik merk dat ik dat toch wel mis op mijn Pioneer.

Ik hoor het graag

https://www.walvisproduct...automatic-tonearm-lifter/
Ik heb er eentje.

Afstellen en plaatsing is een beetje gepruts.
Hoog plastic gehalte, maar doet wat het moet doen.

De kunst is om het ding zo af te stellen dat je toonarm redelijk rustig omhoog komt en niet naar de maan geschoten wordt.

Je moet alleen iedere keer voor je een plaat start eraan denken dat je het ding weer spant.
Maar dat gaat doorgaans wel goed omdat het je niet eens lukt de naald te laten zakken als je dat niet doet.

Op dit moment heb ik zo'n Audio Technica AT6006R in gebruik in plaats van de Q-Up.

Die gaat subtieler omhoog, maar zit minder goed vast op de draaitafel, en omdat het armpje kort is kan je de naald laten zakken terwijl het ding niet gespannen is, en dan dondert je naald naast de plaat.

Die gaat er dus weer af.
https://www.audio-technic...table-accessories/at6006r

Als je dit wil proberen zou ik de Q-Up aanraden, de Audio Technica past niet op alle draaitafels op een goede manier.
Ik heb een Pro-Ject Debut Carbon Evo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kuusj schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:16:
[...]

Is dat nu wat, die nieuwe uitgaves van Marlstone? Ik heb wel de 'Veërtig' LP van Janse Bagge staan (getekend door Henk Steijvers zelfs :P) die volgens mij ook door Marlstone is uitgegeven.
Ik heb de LP volledig beluisterd en hij klinkt echt goed, dus de verwachtingen van de geluidskwaliteit van de Janse Bagge Bend is bij mij hoog. Voor wie wil en nog meer classic Limburgse muziek zoekt: ook Beppie Kraft (een typische Limburgse ras artiest) is op vinyl uitgekomen...

Dan de hoes: die is wat van mindere kwaliteit, wat dunner karton, net zoals die broadcast persingen van Live Legends... Maar desondanks mag het de pret niet drukken! ;) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobbieT schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:32:
[...]

Op dit moment heb ik zo'n Audio Technica AT6006R in gebruik in plaats van de Q-Up.

Die gaat subtieler omhoog, maar zit minder goed vast op de draaitafel, en omdat het armpje kort is kan je de naald laten zakken terwijl het ding niet gespannen is, en dan dondert je naald naast de plaat.

Die gaat er dus weer af.
https://www.audio-technic...table-accessories/at6006r
Ik heb zelf toevallig net zo'n chinese imitatie van die Audio technica binnen gekregen (van aliexpress):
https://nl.aliexpress.com/item/1005008446820975.html

Ik weet nog niet op welke tafel ik 'm ga plaatsen en heb 'm dus nog niet getest (wel met m'n vinger, maar dat zegt niet zoveel). Eerste indruk is dat je vrij hard tegen het draadje met dat balletje aan moet drukken, maar dat kan je wellicht tweaken door het schroefje los te maken en het draadje iets te verschuiven.

Ik vond zo'n audio technica veel te duur om als 'test' aan te schaffen, en van die Q up weet ik niet helemaal of die hoog genoeg gaat. Als ik 'm op mijn Garrard 401 wil plaatsen, die heeft een enorm hoog plateau (5-6cm oid), dus heb je waarschijnlijk verhoginkjes nodig voor het dingetje. Die zitten bij dat chinese ding erbij.
Andere modelletjes zijn ook nog wel verkrijgbaar, maar kunnen ontzettend duur zijn. Tot wel €250.
De prijs van die Q-up is wel goed.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 04-03-2025 16:40 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
mr_petit schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:35:
[...]

Ik weet nog niet op welke tafel ik 'm ga plaatsen en heb 'm dus nog niet getest (wel met m'n vinger, maar dat zegt niet zoveel). Eerste indruk is dat je vrij hard tegen het draadje met dat balletje aan moet drukken, maar dat kan je wellicht tweaken door het schroefje los te maken en het draadje iets te verschuiven.
Dat is inderdaad wel een issue.

Bij de Pro-Ject komt het ding in ieder geval zo te staan dat de hoek waaronder de arm tegen het draadje drukt niet ideaal is.

Bij een plaat met vrij veel loze ruimte in het midden, heeft de arm genoeg gang om het ding te trippen.
Maar als de groeven tot het einde lopen, dan wil het wel eens niet werken.

De Q-Up werkt eigenlijk altijd wel, die heeft minder kracht nodig om "af" te gaan.

Die Audio Technica was dus inderdaad een dure test, helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbieT schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Die Audio Technica was dus inderdaad een dure test, helaas...
Apart dat je die audio technica niet mooi werkend krijgt. Ik wel deze video gezien waar ze er eigenlijk geen problemen me hebben:
YouTube: Are You Playing It Safe? Tonearm Lift Shootout! Q-up Presslift Duok ...

Dat gezegd hebbende, dat chinese ding wat ik besteld heb, is waarschijnlijk dezelfde als die Douk audio (wellicht een iets doorontwikkelde versie).
Maar wat mij aansprak is dat je dat armpje makkelijk weg kan draaien, zodat de arm ook weer heel makkelijk handmatig wordt zonder de lifter te verwijderen.
Bijvoorbeeld als je een plaat hebt die tot vrijwel de binnenste groef doorloopt en dat zo'n lifter wellicht niet/te vroeg werkt.

Maar dus nog geen hands on ervaring hier.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 04-03-2025 17:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pavv
Hier werkt die Audio Technica AT6006R al een hele poos prima... mooi stevig materiaal en werkt subtiel de tonearm omhoog. Soms moet ik alleen de 'trigger' even opnieuw in de goede hoek schuiven omdat ie dan even te vroeg of te laat(/niet) afgaat.

En ik raad aan om even HAGGLEZON te gebruiken om te zien dat deze AT6006R op dit moment op de Franse Amazon het voordeligst is... 75€ + shipping ipv ruim 120€

ZO ben ik ook aan de mijn gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVb0O_9KeL_Mpm6mSFj2WTjiRSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UnjgBGJPRDwv6Ud9YsnoXjd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Die Audio Technica AT-6006R is denk ik vooral niet zo’n goede combi met de Pro-Ject Debut Carbon Evo.
Er zit vrij weinig ruimte tussen de platter en de voet van de arm, en dus kan je het ding niet erg goed kwijt.
Daardoor komen de hoeken niet ideaal uit.

Door het model is de Q-Up iets makkelijker te plaatsen op een Pro-Ject tafel.

Qua liften moet je die alleen wel goed afstellen, anders lanceert het ding je toonarm, dat doet de AT netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Laatst online: 07:34
Iemand toevallig nog aanraders voor vinyl shops in Japan?

Ik heb al een flinke wishlist gemaakt en wat winkels gemarkeerd, wellicht dat iemand nog een paar hidden gems kent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
Flapperbol schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:30:
Iemand toevallig nog aanraders voor vinyl shops in Japan?

Ik heb al een flinke wishlist gemaakt en wat winkels gemarkeerd, wellicht dat iemand nog een paar hidden gems kent?
Ga je er fysiek heen? Of wil je online shoppen? Ik heb best wel veel vinyl in Japan besteld, meestal via Discogs, daar zitten heel veel aanbieders van (ook tweedehands) vinyl. En eigenlijk is alles wat zij te koop zetten in prima tot perfecte staat. Waar Britten en Italianen er geen moeite mee hebben om een plaat als NM aan te merken terwijl ie zo krom is als een hoepel of de goede nummers zijn aangekruist met een stanleymes.... is het in Japan vaak zo dat wanneer je een VG+ bestelt je vervolgens iets binnen krijgt wat amper van nieuw valt te onderscheiden.
Achter veel van die leuke Discogs-accounts in Japan zit uiteindelijk dan vaak ook een fysieke winkel (altijd leuk om met google earth even een streetview te doen) waar je dezelfde albums uit hun schappen kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
Pavv schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:44:
[...]

Ga je er fysiek heen? Of wil je online shoppen? Ik heb best wel veel vinyl in Japan besteld, meestal via Discogs, daar zitten heel veel aanbieders van (ook tweedehands) vinyl. En eigenlijk is alles wat zij te koop zetten in prima tot perfecte staat. Waar Britten en Italianen er geen moeite mee hebben om een plaat als NM aan te merken terwijl ie zo krom is als een hoepel of de goede nummers zijn aangekruist met een stanleymes.... is het in Japan vaak zo dat wanneer je een VG+ bestelt je vervolgens iets binnen krijgt wat amper van nieuw valt te onderscheiden.
Achter veel van die leuke Discogs-accounts in Japan zit uiteindelijk dan vaak ook een fysieke winkel (altijd leuk om met google earth even een streetview te doen) waar je dezelfde albums uit hun schappen kunt halen.
Ik ga er fysiek heen, maar dat van Discogs verkopers is wel een goede tip! zal binnenkort even rondstruinen daarvoor.

Dat van de staat van tweedehands wist ik van, Japanners zijn over het algemeen (gelukkig) erg zuinig op hun spullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:56
Hallo allemaal, ik heb sinds kort enkele LP’s gekocht en zou hier graag hoezen (inner en outer sleeves) voor kopen. Welke merken raden jullie aan voor zulke hoezen/sleeves?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
Persoonlijk ben ik tevreden over de nagaoka binnenhoezen. Hoezen is echter ook een kwestie van smaak….

Overigens zou ik je aanraden om naast hoezen vooral ook te investeren in een platenwasser. Een vieze plaat in een nieuwe hoes blijft een vieze plaat. Hier is de werkwijze dan ook dat een plaat na aankoop altijd eerst wordt gewassen en dan in een schone nieuwe hoes gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 21:14

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Pavv schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:44:
[...]

[...]
Waar Britten en Italianen er geen moeite mee hebben om een plaat als NM aan te merken terwijl ie zo krom is als een hoepel of de goede nummers zijn aangekruist met een stanleymes.
[...]
Ik heb zelf 3 discogs bestellingen uit italie van prima (99,8%+ positief) verkopers en kan dit deels beamen.

Tip: lees van een verkoper de negatieve reviews.
1) Verkopers die ondanks veel feedbacks toch onder de 99,6% zitten kunnen twee kanten opgaan, die van de zeikerds en terechte meerdere reviews over overgrading en vieze platen. Blijf weg bij <95%
2) voor italiaanse verkopers is -1 in grading een betere graadmeter icm met de prijs ten opzichte van andere indien aanwezig verkopers. Ook voor hoezen, verwacht kapotte hoezen.
Schone inners en outers recommended.

vrijwel al mijn 12" uit italie zijn zo 'VG-' tot VG+ en skippen niet met normaal draaigewicht voor ~5 EUR bezorgd per stuk , zo zijn er veel 2 unlimited / 2 brothers / etc etc etc in de collectie gedruppeld :+

Verkopers uit GB beschouw ik na twee ervaringen als GruwelijkeBagger, 1 pakket is jaren geleden nooit aangekomen en het tweede en laatste pakket laat de italiaanse uitgaves okki nokki schoon zijn bij aankomst in vergelijking. misschien een verkoper met 1000+ feedback 100% nog maar dan houd het op.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:47
TNThomas schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 01:53:
Hallo allemaal, ik heb sinds kort enkele LP’s gekocht en zou hier graag hoezen (inner en outer sleeves) voor kopen. Welke merken raden jullie aan voor zulke hoezen/sleeves?
Qua inner sleeves neem ik altijd die van mobile fidelity.

Outer sleeves zweer ik bij deze. De extra pocket om de LP achter de hoes te bewaren vind ik super handig. Beschermt de hoes en je pakt makkelijk de lp. Met gatefolds gebruik je 2 van deze hoezen. Op YT is er wel een het ander te vinden.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glarioo
  • Laatst online: 09-09 16:48
HanG-BuiK-ZwijN schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Ik heb zelf 3 discogs bestellingen uit italie van prima (99,8%+ positief) verkopers en kan dit deels beamen.

Tip: lees van een verkoper de negatieve reviews.
1) Verkopers die ondanks veel feedbacks toch onder de 99,6% zitten kunnen twee kanten opgaan, die van de zeikerds en terechte meerdere reviews over overgrading en vieze platen. Blijf weg bij <95%
2) voor italiaanse verkopers is -1 in grading een betere graadmeter icm met de prijs ten opzichte van andere indien aanwezig verkopers. Ook voor hoezen, verwacht kapotte hoezen.
Schone inners en outers recommended.

vrijwel al mijn 12" uit italie zijn zo 'VG-' tot VG+ en skippen niet met normaal draaigewicht voor ~5 EUR bezorgd per stuk , zo zijn er veel 2 unlimited / 2 brothers / etc etc etc in de collectie gedruppeld :+

Verkopers uit GB beschouw ik na twee ervaringen als GruwelijkeBagger, 1 pakket is jaren geleden nooit aangekomen en het tweede en laatste pakket laat de italiaanse uitgaves okki nokki schoon zijn bij aankomst in vergelijking. misschien een verkoper met 1000+ feedback 100% nog maar dan houd het op.
Mijn ervaring met discogs is dat 90% vd verkopers hun lp's flink overgraden. Heb er een dertigtal gekocht, mint lp’s met goed hoorbare krassen... teveel meegemaakt om nog lp’s te kopen op discogs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:18

sjaool

Every life should have 9 cats

Glarioo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:43:
[...]

Mijn ervaring met discogs is dat 90% vd verkopers hun lp's flink overgraden. Heb er een dertigtal gekocht, mint lp’s met goed hoorbare krassen... teveel meegemaakt om nog lp’s te kopen op discogs.
Ik neus nogal eens rond op recordsale.de en heb er al verschillende bestellingen geplaatst. Bezorgen gaat met DHL.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-09 19:00
[...]

Een LP zou alleen Mint grade moeten krijgen als die nog in shrinkwrap zit. Alles wat er uit is, is maximaal NM. Een verkoper die LP’s zonder wrapper als Mint bestempelt is een waarschuwing om er van weg te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
HanG-BuiK-ZwijN schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:53:
Verkopers uit GB beschouw ik na twee ervaringen als GruwelijkeBagger
GB doe ik sowieso niet meer aan sinds de Brexit. Niet specifiek voor Discogs maar geen enkele winkel. Je weet nooit of je na het betalen van de LP’s zelf, plus veel te veel shipping, nog een naheffing krijgt als het aankomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:51
Die naheffing valt nog wel mee maar de afhandelingskosten zijn soms 50% van de waarde van wat je gekocht hebt (DHL bijvoorbeeld) Dus ook voor mij helaas geen engelse aankopen meer, nieuw of 2e hands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

GerkeP

Vragen mag altijd........

[...]

Ik denk dat ik al een kleine 1000 albums via Discogs heb gekocht.

Ik kijk aleen maar naar verkopers met 99,5% of hogere score (en dan met >500 beoordelingen)
Ik lees altijd de negatieve feedback voordat ik daadwerkelijk bestel.
Ik heb wel gemerkt dat verkopers uit Duitsland en Scandinavie het beste beoordelen.
Alsd iets NM wordt beoordeeld door de verkoper en de prijzen zitten op het niveau van VG, dan zeur ik echt niet, dan vind ik het prima.
Ik verzamel ook 12" uit de jaren 80, die koop ik vaak bij een verkoper hier in NL (nee ik zeg niet welke 😉) die voor wat betreft de gradatie altijd te hoog zit, maar met de prijzen echt aan de onderkant.
Van de 500 die ik daar gekocht heb, voldeden er zeker 400 aan mijn verwachtingen, en de prijs die ik betaald heb komt dan overeen met de prijzen van de kringloop.
Meestal weet ik de platen ook prima op te poetsen met mijn Knosti (voorspoelen en weken) en mijn Okki Nokki.

Vanuit GB bestel ik eigenlijk alleen de Ltd editions van Pet Shop Boys, omdat ik simpel weg geen alternatief heb om er aan te komen.
Dat komt altijd met PostNL met een belachelijk bedrag aan handelingskosten

Verder ben ik na Brexit gestopt met kopen bij GB verkopers. Enkel als ik iets bijzonders zie dan koop ik, maar laat ik het afleveren bij een vriend in GB die ik 2 keer per jaar zie en zo ook de importheffingen etc kan voorkomen (soms wel vervelend dat ik een aantal maanden moet wachten na een aankoop van iets bijzonders)

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 21:14

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Bij discogs betaalde ik de VAT (NL) bij afrekenen dus verders niets extra hoeven te betalen. Stond ook nadrukkelijk vermeld en klopte ook met narekenen.

Zoals GerkeP zegt : lees de negatieve reviews en vergelijk de prijzen relatief tot andere exemplaren.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:47
GerkeP schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:16:
[...]

Ik denk dat ik al een kleine 1000 albums via Discogs heb gekocht.

Ik kijk aleen maar naar verkopers met 99,5% of hogere score (en dan met >500 beoordelingen)
Ik lees altijd de negatieve feedback voordat ik daadwerkelijk bestel.
Ik heb wel gemerkt dat verkopers uit Duitsland en Scandinavie het beste beoordelen.
Alsd iets NM wordt beoordeeld door de verkoper en de prijzen zitten op het niveau van VG, dan zeur ik echt niet, dan vind ik het prima.
Ik verzamel ook 12" uit de jaren 80, die koop ik vaak bij een verkoper hier in NL (nee ik zeg niet welke 😉) die voor wat betreft de gradatie altijd te hoog zit, maar met de prijzen echt aan de onderkant.
Van de 500 die ik daar gekocht heb, voldeden er zeker 400 aan mijn verwachtingen, en de prijs die ik betaald heb komt dan overeen met de prijzen van de kringloop.
Meestal weet ik de platen ook prima op te poetsen met mijn Knosti (voorspoelen en weken) en mijn Okki Nokki.

Vanuit GB bestel ik eigenlijk alleen de Ltd editions van Pet Shop Boys, omdat ik simpel weg geen alternatief heb om er aan te komen.
Dat komt altijd met PostNL met een belachelijk bedrag aan handelingskosten

Verder ben ik na Brexit gestopt met kopen bij GB verkopers. Enkel als ik iets bijzonders zie dan koop ik, maar laat ik het afleveren bij een vriend in GB die ik 2 keer per jaar zie en zo ook de importheffingen etc kan voorkomen (soms wel vervelend dat ik een aantal maanden moet wachten na een aankoop van iets bijzonders)
Dit dus. Met een beetje onderzoek is er niks mis mee om op discogs te bestellen. En inderdaad beste ervaringen zijn met mijn Duitse bestellingen die altijd wel kloppen.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
Bestellen op Discogs... inderdaad alleen bij verkopers met >99.0 scores en de negatieve reviews even doornemen. En gewoon om foto's vragen als het duur, zeldzaam spul is en verifiëren dat het inderdaad de JUISTE versie is (matrix in de deadwax). En vragen naar hoe ze klinken... alleen grading op het zicht kan wel eens tegenvallen als je hem draait.
En met de meeste verkopers kun je prima in overleg als er tóch iets mis is gegaan in grading of verzending.
honderden LP's gekocht en maar in ± <10% tegenvallende platen ontvangen. Refunds of partly refunds bieden wel soelaas.

Vekopers:
Japans --- eigenlijk altijd goed, en vaak beter dan ze adverteren
Duitsland --- eigenlijk altijd goed, en redelijke verzendkosten
Scandinavie --- eigenlijk altijd goed, en redelijke verzendkosten
Nederland --- eigenlijk altijd goed als je de eerdere selectie hebt toegepast.
Belgie/Frankrijk --- meestal goed, soms een dud.... wegblijven bij de open "MINT" beoordelaars.
GB --- Vroeger wel besteld (a mixed bag) maar idd na de wijzigingen bij de post en Brexit niet meer.
USA --- Zelden, veel te dure shipping en die naheffingen zijn echt niet leuk. in het verleden wel leuke zeldzame OG's vandaan gehaald
Spanje --- vaak prima, als je maar de UK/US persingen bij ze koopt en niet de Zuid-Europese (met uitzondering van enkele geweldige Hispavox releases uit de 70's )
Italie - nope...niet aan beginnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Pavv op 07-03-2025 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:09
Pavv schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:28:
Bestellen op Discogs... inderdaad alleen bij verkopers met >99.0 scores en de negatieve reviews even doornemen.
Scandinavie --- eigenlijk altijd goed, en redelijke verzendkosten
Laat ik nu hier wonen, en de dichtsbijzijnde winkel zit in Oslo wat zo'n twee uur rijden vanaf hier is. Dan is via Discogs 2e hands redelijk te doen, al is kopen via de webwinkel van die winkel in Oslo het beste. Al heeft die weinig tot niets 2e hands. Maar OK, dan maar nieuw, dan heb je de meeste kans op een mooi product.

[ Voor 49% gewijzigd door Bestla op 16-03-2025 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

rcor schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:00:
Rhino maakt inderdaad goed klinkende persingen, maar dat doet Craft recordings ook... Creedence Clearwater Revival – At The Royal Albert Hall (April 14, 1970) dat door hun is uitgebracht klinkt fenomenaal goed voor een live album en dat zij dat ook vonden merk je direct aan het feit dat ze 'm op Half speed master hebben uitgebracht... Heerlijke plaat...

Voor wie het eens wil proberen:
https://www.bol.com/nl/nl...rt-hall/9300000118690643/
Ik heb 'm intussen binnen en beluisterd. Voor een live uitvoering uit 1970 is het echt bijzonder goed!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vlam12
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-06 07:07
Heb in de plaatselijke kringloop winkel een lenco l76s gevonden die gemarkeerd was als defect. Mijn vriend heeft een paar schroeven lopen aan te draaien en los lopen draaien waarna ie het volmondig deed. Dit is toch wel de beste vonst bij een kringloop tot nu toe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Nieuwe aanwinsten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHpP65LHDA3PhlbisKPA1ujOxPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2D3iUmsooET47QR9ea3gcx0c.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zien we:
- Neven Project - Totem Poal:
Die ontbrak nog in mijn Rowwen Hèze of aanverwante zaken. Jack Poels van Rowwen Hèze heeft samen met zijn jonge Neven wat muziek gemaakt en gezamenlijk uitgebracht op LP. Vorig jaar op Bospop nog gehoord en echt een leuk album.

- Trackback Säck - Laeve In De Brouwerie:
Ook deze een paar jaar terug gehoord op Bospop. Leuke muziek en ook deze had ik nog niet... Ik wilde 'm op LP, maar die was niet meer op voorraad bij Sounds in Venlo. Ook deze is in de categorie Rowwen Hèze en aanverwante: in de formatie zit accordeonist Tren van Enckevort uit Rowwen Hèze... Zeer leuk en aan te raden album!

- Normaal- Recht Toe Recht An:
Dit album had ik al maar de 50 joar Normaal uitgave had twee bonus tracks die niet op de oorspronkelijke LP persing te vinden zijn... Dus deze bij Riddim Recordstore gekocht en de oude gaan we daar inleveren... het is wachten op buigen of Basten, die staat ook op mijn Normaal vinyl wish list...

Rcor is weer happy! :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CharmingDemon
  • Laatst online: 17-04 16:40
@Bestla ik heb de perfecte lp die bij jouw avatar past ;-) (Ultramarine van Young Galaxy)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRCciz91JsLSatCVdaTUBqAPovo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJbaqq1h0M3uFgRmxsezygW9.jpg?f=fotoalbum_large

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CharmingDemon
@Verwijderd en @rcor hebben me naar dit topic verwezen, geweldig om te zien wat jullie allemaal aan draaitafels en vinyl hebben!

Vorig jaar de oude Technics SL-1710 van wijlen mijn vader helemaal opgeknapt en in gebruik genomen. Opengemaakt, draaiende delen gesmeerd, met contactspray de frequentieregelaars weer goed laten werken en helemaal schoongemaakt. Sinds dien langzaam maar zeker een collectie vinyl aan het opbouwen. Het leuke is dat mijn drie zoons ook ontzettende muziekliefhebbers zijn en ook regelmatig met lp's thuiskomen.

Het originele element (met naald) zit er nog op. Die moet nodig vervangen worden (zo is mij duidelijk gemaakt ;-) ). @rcor raadde mij de Nagaoka MP-200 aan en dat lijkt mij inderdaad een topper. Maar hij is nog niet besteld, dus ik sta open voor jullie input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qw5NnEGsXXoCxYx1nrIYQ-n2gLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TVuTjdVXzJ1xvbaOFdXEYT4.jpg?f=fotoalbum_large

Voor reviesie (helaas heb ik geen foto's gemaakt tijdens de revisie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9iEsfOJGa1Q2E1XCVReUDeRsX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRCR06CjGAfgUuDmcrnbLah7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFOA6yj_HBwaHZoh6Y1JMqLa4W4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xd5A3CwwQCXz20oGVYLJBq6.jpg?f=fotoalbum_large

En weer perfect werkend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6R_er0ztV3JA0O4wqmLIfomWKgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LH9R5IW1SUUIrJLlt8DBJfVe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M61mqE8zXZpYqVEyjCuL63w9ke0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIWuCMMvPpjCib1bg8lxY4Pc.jpg?f=fotoalbum_large

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

Acties:
  • +4 Henk 'm!
CharmingDemon schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:21:
Maar hij is nog niet besteld, dus ik sta open voor jullie input!
Audio Technica AT-VM95ML of AT-VM540ML

AT-VM95ML €149:
https://www.thakker.eu/en...-magnet-cartridge/a-9540/

AT-VM540ML €214,-
https://www.thakker.eu/en...-microline-stylus/a-9086/

Beide hebben een MicroLine naald welke echt superieur is in trackingprestaties, met name inner groove distortion (IGD)
Hier is een vergelijk van verschillende naaldtypes op exact hetzelfde element (AT-VM95 serie), met een testtrack van de Tacet testplaat waarbij sterke S en F klanken worden uitgesproken op een track aan het einde van een kant (binnenste groeven dus). Deze track is dus bedoeld om prestaties van naalden /elementen mbt inner groove distortion te graderen danwel te vergelijken.

bonded elliptical (dus vergelijkbaar met bijv. een MP-110 of ortofon 2M Red):
https://www.dropbox.com/s...3ndqnth7ilw4zf8ruh2z&dl=0

Nude elliptical (vergelijkbaar met een MP-200 of een Ortofon 2m Blue):
https://www.dropbox.com/s...cbr1hggzc22xekhmsehm&dl=0

Nude Shibata (vergelijkbaar met een Ortofon 2m Black):
https://www.dropbox.com/s...y0xam0xght3xpkk9zwio&dl=0

Nude Microline (AT-VM95ML, AT-VM540ML)
https://www.dropbox.com/s...cj5y93rd5sga34915bcv&dl=0

Ik vind het verschil tussen deze naaldtypes zeer groot.
En voordat er over cantilevers gesproken wordt:
Dit is mijn AT-VM440mla. Een taps toelopende alu cantilever met microline. De AT-VM540ML is vrijwel gelijk (opvolger):
https://audio.home.xs4all...n/fricatives/440mla2.flac
Dit is een AT-150MLX. Vergulde boron cantilever met microline (uit het productiegamma, maar nog te koop bij thakker voor €750)
https://www.dropbox.com/s...1efyybuhbmxla2uhbzfm&dl=0
Ik hoor niet zoveel verschil hoor (mijn plaat heeft iets meer tikjes, is minder schoon). Als ik eerlijk ben vind ik mijn at-440mla nog nèt iets minder vervorming.

Omdat er al 2 prima elementen met microline naalden verkrijgbaar zijn voor rond of zelfs onder de €200, ben ik eigenlijk ook van mening dat je helemaal niet meer hoeft te kijken naar elementen die een elliptische naald hebben, tènzij je echt een heel nauw budget heb.
Temeer een Microline naald een langere levensduur heeft waarbij over die levensduur het geluid minder verslechterd dan de meeste andere naaldslijpingen.
Wil je een naaldslijping die een microline evenaart of wellicht beter is, dan moet je kijken naar een ortofon replicant 100 of wellicht een VdH type II oid. Maar die zitten doorgaans niet op elementen onder de €1000, en als die versleten is, ben je uiteraard ook aan de beurt.

De at-440mla/540ml hebben wel een lage afsluitcapaciteit nodig. Dus als je geen lage capaciteitskabel aan je tafel hebt, en geen phonopre met lage ingangscapaciteit (liefst onder de 100pF) kan je wellicht beter een at-vm95ml kiezen. Een at-vm540ML gaat dan al snel wat schel klinken.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 17-03-2025 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CharmingDemon schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:21:
@Verwijderd en @rcor hebben me naar dit topic verwezen, geweldig om te zien wat jullie allemaal aan draaitafels en vinyl hebben!

Vorig jaar de oude Technics SL-1710 van wijlen mijn vader helemaal opgeknapt en in gebruik genomen. Opengemaakt, draaiende delen gesmeerd, met contactspray de frequentieregelaars weer goed laten werken en helemaal schoongemaakt. Sinds dien langzaam maar zeker een collectie vinyl aan het opbouwen. Het leuke is dat mijn drie zoons ook ontzettende muziekliefhebbers zijn en ook regelmatig met lp's thuiskomen.

Het originele element (met naald) zit er nog op. Die moet nodig vervangen worden (zo is mij duidelijk gemaakt ;-) ). @rcor raadde mij de Nagaoka MP-200 aan en dat lijkt mij inderdaad een topper. Maar hij is nog niet besteld, dus ik sta open voor jullie input!

[Afbeelding]

Voor reviesie (helaas heb ik geen foto's gemaakt tijdens de revisie):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En weer perfect werkend:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Goldring 2300MM is ook een prima element die goed samen gaat met de toonarm... Dit element is, net zoals de Nagaoka MP-200 een Moving Iron element.. Dit type element is een zeer goede compromis tussen een MM- en MC-element...

Beiden zitten in dezelfde prijsrange en klinken zeer goed... Leuk detail: Goldring liet hun 2x00 reeks produceren door Nagaoka... Net zo goed klinkend als de MP-200 van Nagaoka zelf...

Een Nagaoka MP-110 (goedkopere broertje van de MP-200) of een Goldring 2100 klinken ook erg goed voor het geld dat deze kosten...

Zelf, persoonlijk, vindt zo'n Nagaoka of Goldring Moving Iron element net wat mooier klinken dan zo'n AT-VM540ML van Audio Technica (die heb ik ook liggen, net zoals z'n voorganger de AT-440MLa die beiden MM elementen zijn)..

Qua MC-elementen kan ik alleen zeggen dat een Denon DL-160 Moving Coil element ook een prima match is met de toonarm van je Technics... Maar dat element kom je volledig nieuw niet meer aan, hoogstens met veel geluk als New Old Stock voor de hoofdprijs...

Zelf heb ik het geluk gehad om 'm tweedehands bij een betrouwbaar adres (H&C Hifi te Venray) te kunnen kopen, want je weet nooit wat de staat van de naald is en hoelang deze nog mee gaat als hij tweedehands is... ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
rcor schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 01:02:
[...]
Qua MC-elementen kan ik alleen zeggen dat een Denon DL-160 Moving Coil element ook een prima match is met de toonarm van je Technics... Maar dat element kom je volledig nieuw niet meer aan, hoogstens met veel geluk als New Old Stock voor de hoofdprijs...
Ik heb een DL-160 vanaf nieuw, met lage uren (boven de 100, maar onder de 200uur, ik heb er ongeveer 150 platen mee afgespeeld (ik heb ooit geteld tot 130, maar ben vrij snel daarna gestopt met 'm te gebruiken voor afspelen).
Dit is 'm op de tacet igd test:
https://audio.home.xs4all...%20dl16016grnew48khz.flac
Er is al meer vervorming te horen vergeleken met de nude elliptical uit mijn bovenstaande post, dus ook lichte slijtage (of lage hoeveelheid speeluren) heeft al effect bij een elliptische naald.

Dat gezegd hebbende, op VE is een studie gedaan naar slijtage van een elliptische naald tov het aantal speeluren. Die studie is helaas te vroeg ten einde gekomen (allerlei redenen), maar bij 192 uur (de laatste test voordat iemand in het team wegviel) gaf al heel duidelijke slijtplekken aan:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CsNBpjT0/T192.jpg
Je ziet dat zo'n slijtplek ook breed is. Het is een ovaal, en geen smal streepje.
Die breedte zorgt voor vervorming in de hoge tonen. Hoe hoger de toon, des de korter de golflengte, en die golflengte (dus het richeltje in de groef) wordt zo smal/kort, dat de naald met dat slijtplekje (omdat dit plekje zo breed is) er gewoon niet meer helemaal in past (in de diepte), maar slechts voor een klein beetje (bijv. tot halverwege oid).
Dat geeft hoorbare vervorming (en geen harmonische vervorming, dus is het ook zeer hinderlijk voor het oor, maar dat was in de samples die ik in mijn vorige post postte wel te horen)

Nu zijn er sommige naaldenleveranciers (Jico bijv) die ook maar 200 uur als speelduur aangeven voor een elliptische naald. Ze hebben daarvoor (schijnbaar) een meetmethode waarbij ze de vervorming bij 15kHz meten. Die mag niet boven de 3% komen.
200 uur....zó ver wil ik ook weer niet gaan, maar naalden gaan wel vaak minder lang mee dan dat mensen denken, zeker als je het echt gaat meten en onderzoeken (en dus toetsen aan objectieve maatstaven).

De MicroLine heeft een vernauwde groef in de naald geslepen, wat de zogenaamde slijtagerichel is. Die mag helemaal wegslijten voordat de slijtageplekken breder worden en het geluid er dus onder gaat lijden.
Maar voor die plekken wegslijten, is de naald waarschijnlijk al zo puntig dat deze onderin de groef komt, wat natuurlijk het definitieve eindpunt is voor èlke naald (en dan moet je er ook niet meer mee doorspelen, met potentieel gevaar dat je platen beschadigen).
Maar ook dat punt bereikt een MicroLine minder snel dan bijv. een elliptische naald, omdat de ronding aan de voorkant groter is dan bij een elliptische naald. Hoe groter de ronding, des de hoger zit de naald in de groef en is er meer ruimte tussen het puntje van de naald en de bodem van de groef.

Hoe ziet zo'n MicroLine naald er dan uit:
Afbeeldingslocatie: https://vf-images.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2014/03/Adcom-XCMRII.gif
Hier zie je duidelijk die richels in de naald geslepen. Op die richels komt dus de slijtplek, en het richeltje neemt dus alle slijtage voor z'n rekening, zonder van vorm te veranderen.

Hoe ziet die slijtage er dan uit:
Dit is het bovenaanzicht van een nieuwe MicroLine naald (at-440mla):
Afbeeldingslocatie: https://www.hi-files.com/forum/uploads/monthly_2018_10/Kuja-AT440MLa-nov-vrh-igle.jpg.d71cab25cb32601a2bb9703266760d24.jpg
Je ziet de weerspiegelingen aan de zijkanten van de richel die zelfs nog rond is. Je ziet ook dat er heel veel ruimte zit tussen het linker spiegelvlakje en rechter spiegelvlakje. Als deze vlakjes elkaar raken, dan betekend dit dat de naald onderin de groef zit, en het einde verhaal is.

Maar zo ziet een versleten MicroLine naald eruit: Je ziet dat de vlakjes elkaar bijna raken, maar het slijtageprofiel is nog steeds heel erg smal vergeleken met hoe een conische/elliptische/shibata slijt:
Afbeeldingslocatie: https://www.hi-files.com/forum/uploads/monthly_2018_10/ZoSo-AT440MLa-istrosen-vrh-igle-IMG_0969.jpg.46ec4488e52e3ca4ac0269d8da4ed18b.jpg

Dus het is echt een veel geavanceerder stylus ontwerp.

Maar ongeacht of ik de DL-160 danwel at-440mla goed of niet goed vindt klinken, bij alle vergelijkende blinde soundclips die ik hier de afgelopen jaren heb geplaatst, was de algehele mening van de leden hier dat ze de AT-440mla prefereerden boven de DL-160 (deze clips waren loudness gecorrigeerd, dus even hard)

Maar goed, YMMV natuurlijk. Er zit wel een verschil in klank.
De MicroLine naald is in ieder geval een veel betere tracker op de binnenste groeven, dat staat wel vast.

Maar dat kan iedereen voor zichzelf horen en bepalen in mijn vorige post. De langere levensduur is een aangename financiële bonus, maar als je een grote beurs/budget hebt is dat natuurlijk minder belangrijk. (al zou ik dan ook al snel naar een AT-OC9XML gaan kijken; MC met boron cantilever en ML naald voor onder de €450; dan heb je die kritieke afsluitcapaciteit ook niet meer want dat speelt niet bij MC's)

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2025 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vraagje aan de draaitafelrestaurateurs hier (of anderen die hun licht erover willen laten schijnen....):

Ik heb een Systemdek II voor een redelijke prijs op de kop getikt. Zo'n ding (dit is niet de mijne (die ligt al uit elkaar), die heeft ook een andere arm, maar ik heb wel die gekke stofkap erbij, vandaar):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4n4z33vq/systemdek-II-cover.jpg

Maar nu zit dat ding helemaal met bitumenmat volgeplakt. Hij is van een audiofiel geweest (ik kocht 'm voor de arm die erop zit, maar de tafel zelf is best een grappig ding).
Zal ik die bitumen eruit halen of laten zitten.
Het ziet er van binnen nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NdBPvtWC/systemdek-inside.jpg

Close up:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1Gk1Vs7C/systemdek-bitumen.jpg

Op zich werken de bitumenmatjes wel goed. Alles waar je op tikt klinkt dood, en de speler heeft er ook een aangenaam gewicht door gekregen. Standaard weegt ie 4,8kg terwijl het plateau (glasplaat) wel redelijk zwaar is met 1,73kg (wat vergelijkbaar is met betere japanse spelers met alu plateau)

Ik ben er wel over uit dat ik de bitumen aan de onderkant (geen foto, maar daar zitten ze ook) wel ga verwijderen.
Zelf ben ik geneigd de rest te laten zitten, ondanks dat het wel een beetje een hobby bob look geeft (maar van de buitenkant valt dat niet/nauwelijks te zien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Ik denk dat mechanische ontkoppelen van de motor meer brengt dan die bitumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:31:
Ik denk dat mechanische ontkoppelen van de motor meer brengt dan die bitumen.
Daar zit al een rubberen plaatje tussen.
Maar het is een (zeer zacht geveerde) subchassis speler, dus de motor is al los van het plateau en arm. Dus voor trillingen daarvan ben ik niet zo bang.
(en het subchassis zit ook vol met bitumen, en het subplatter is af fabriek al met een bitumenmat beplakt)

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2025 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zou het lekker laten zitten, tenzij het in de weg zit. Anders gaat dat ding geheid toch meer galmen, gezien het materiaal waarvan het gemaakt is. Geeft inderdaad lekker demping en massa. Voor warmte ontwikkeling hoef je gezien de vrijwel afwezige elektronica ook niet bang te zijn. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:20:
Ik zou het lekker laten zitten, tenzij het in de weg zit.
Ja ik laat het inderdaad zo.
Het is ook best lastig te verwijderen. Ik heb de bitumen aan de onderkant verwijderd, maar er blijven veel lijmresten achter, die ik met chemicalien moet verwijderen (waarschijnlijk thinner):

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VYb2gLTx/systemdek-lijmrest.jpg

Op metaal gaat dat prima, maar binnenin zitten de bitumen dus op de originele bitumen geplakt, of het tape wat als backing voor het aluminium sierstripje dient.
Dat overleeft niet met thinner. Dus laat ik alles binnenin zitten.

Die tape die erop zit is overigens bog standard ducktape als demping, dus da's wel heel gemakkelijk te vervangen mocht dat moeten.

De arm die erbij zat is op zich wel interessant. Da's een Sumiko premier MMT. Die gaat misschien op m'n Garrard 401. Daarom vond ik deze systemdek.
Ik wou daar eigenlijk een Jelco SA-750D op hebben (een bronzen), en zag er laatst wel een mooie te koop op ebay (met doos en al, incl alle toebehoren), maar die werd me toch wat te duur (€500+ :( )

Deze sumiko is een rebranded versie van de jelco SA-370H, wat eigenlijk de voorloper van de SA-750D is.
Hij heeft dezelfde gimbal constructie met dat siliconenreservoir voor eventuele demping, maar hij heeft waarschijnlijk als voordeel dat de effectieve massa waarschijnlijk een stuk lager is (wel met 3-4 gram schat ik, dus echt aanzienlijk). En dat is toch wel het grootste minpunt van zo'n SA-750D (als de opgegeven massa klopt).
Ik ga de arm nog demonteren/wegen en de eff. massa precies berekenen.

Er zat ook nog een orsonic headshell bij met een kiseki element met helaas afgebroken cantilever (kiseki aurora). Maar eens kijken wat ik dáár mee moet..... :?

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2025 13:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:25
mr_petit schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Ja ik laat het inderdaad zo.
Het is ook best lastig te verwijderen. Ik heb de bitumen aan de onderkant verwijderd, maar er blijven veel lijmresten achter, die ik met chemicalien moet verwijderen (waarschijnlijk thinner):

[Afbeelding]

Op metaal gaat dat prima, maar binnenin zitten de bitumen dus op de originele bitumen geplakt, of het tape wat als backing voor het aluminium sierstripje dient.
Dat overleeft niet met thinner. Dus laat ik alles binnenin zitten.

Die tape die erop zit is overigens bog standard ducktape als demping, dus da's wel heel gemakkelijk te vervangen mocht dat moeten.

De arm die erbij zat is op zich wel interessant. Da's een Sumiko premier MMT. Die gaat misschien op m'n Garrard 401. Daarom vond ik deze systemdek.
Ik wou daar eigenlijk een Jelco SA-750D op hebben (een bronzen), en zag er laatst wel een mooie te koop op ebay (met doos en al, incl alle toebehoren), maar die werd me toch wat te duur (€500+ :( )

Deze sumiko is een rebranded versie van de jelco SA-370H, wat eigenlijk de voorloper van de SA-750D is.
Hij heeft dezelfde gimbal constructie met dat siliconenreservoir voor eventuele demping, maar hij heeft waarschijnlijk als voordeel dat de effectieve massa waarschijnlijk een stuk lager is (wel met 3-4 gram schat ik, dus echt aanzienlijk). En dat is toch wel het grootste minpunt van zo'n SA-750D (als de opgegeven massa klopt).

Er zat ook nog een orsonic headshell bij met een kiseki element met helaas afgebroken cantilever (kiseki aurora). Maar eens kijken wat ik dáár mee moet..... :?
Ik heb niet bijzonder veel verstand van platenspelers (maar volg dit topic met veel plezier), maar je zou voor de lijmresten ook nog eerst de föhn erbij kunnen pakken. Vaak krijg je ze best prima weg als je ze goed warm maakt, dan moet je uiteraard wel even kijken welke onderdelen van de platenspeler warm worden en of dat nog een probleem kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
evil_lemon schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:20:
[...]

Ik heb niet bijzonder veel verstand van platenspelers (maar volg dit topic met veel plezier), maar je zou voor de lijmresten ook nog eerst de föhn erbij kunnen pakken.
Dat oranje plastic ding wat je naast de tafel ziet op bovenstaande foto is het handvat van mijn föhn ;)
(nou ja, ooit mijn moeders föhn; zelf heb ik niet zo heel veel meer aan een föhn :+ )

Echt veel baten mocht het niet. Ik moest de bitumen toch langzaam losmaken/wrikken met een mesje danwel een plamuurmes er voorzichtig tussensteken. Gewoon warm lostrekken was er niet bij, de bitumen mat brak/scheurde dan gelijk.
Maar ik krijg die lijmresten in 10 minuutjes weg met wat doekjes en wat thinner. (als terpentine werkt gebruik ik dat, dat stinkt minder).
Wasbenzine werkte ook en MEK ook. Ik spaar naast platenspelers ook flessen chemicaliën :P

Kleinere stukjes voorzichting loswrikken (van ca 2x2cm) lukte nog wel van de armbasis (maar da's ook ander materiaal), maar voorzichtig en langzaam. Als je de hele onderkant zo moet doen, ben je uren bezig.
Met andere zelfklevende bitumen is dat wellicht anders, maar niet met deze dus helaas.

Dit duurde denk ik iets van een half uurtje. Ook voorzichtig aan, ik wou uiteraard geen krassen in het metaal maken.

[ Voor 49% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2025 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
[...]

Ja ik
laten voorzien van een nieuwe cantilever? Rik van Phonocraft in Meppel kan je daar vast mee helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja heb ik ook wel aan gedacht. Maar ik weet niet of ik daarin wel het nut zie.
Ik weet niet hoe die klinkt, en hele dure MC's kunnen ononderscheidbaar klinken van relatief goedkope MM's, laat dit topic op AK zien:
https://audiokarma.org/fo...rence-comparison.1052728/
Er zit €3000 prijsverschil tussen de elementen en niemand kan blind het verschil horen.
Op de binnenste groeven wel, maar dat komt door het verschil in naaldvorm (ML vs nude ellipt), maar dat hoeft niet zoveel te kosten.

Een Lyra Kleos is niet bepaald het minste element (ze staan erg goed bekend, echte high end hifi). Maar ja...

Aan de andere kant, zonder cantilever verpatsen oid, dan is ie ook niet veel waard.
Ik weet trouwens ook niet wat retippen daar kost. Ik schat 400 of iets in die buurt.
Ik geloof dat hij wel een goede naam heeft, maar is dat ook van mensen die zo'n element daarna echt op de pijnbank leggen en een objectief resultaat daaruit weten te halen?
Alleen verhalen van mensen zeggen niet zoveel. Ik heb genoeg opnames gehoord (ook testtracks) gemaakt door mensen die vol waren van hun setup, maar die in een vergelijk echt bar slecht waren. Die gasten zijn dus gewoon doof òf subjectief bezig.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2025 19:30 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Flapperbol
Het hotel welke ik in Osaka had geboekt lag blijkbaar middenin de vintage wijk, Op vrijwel elke hoek zit wel een vinyl shop. Al redelijk wat inkopen kunnen doen, ondertussen zo'n 10 platen gehaald (voornamelijk Casiopea en City Pop) en qua prijzen zit het op zo'n 1/3 en 1/2 van waarvoor ze op Discogs gaan.
(Niet allemaal staan op de foto, en de dubbele Mint Jams is voor een vriend)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x54qkYOn-eV5DuSYcSxWuguWtLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBy3JO2JhoCTMBdFqZXUsxr8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8E67q4W0gkKXBYRDQmMOxN4TJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTAesRuGcHvUcaJEOUmtm4th.jpg?f=fotoalbum_large

Later in de week nog even in Tokyo kijken wat ik kan vinden, m'n wishlist is nog niet voltooid :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:36

Toshirou

Vinyl Surfer

Met Casiopea kan je niet mis gaan. Vooral Mint Jams (zeer goede live opname!) en Super Flight zijn erg goed. Make Up City heb ik ook hier liggen, alleen nog niet heel vaak gedraaid, ik weet wat ik vanavond ga doen 😁.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:25:

Alleen verhalen van mensen zeggen niet zoveel. Ik heb genoeg opnames gehoord (ook testtracks) gemaakt door mensen die vol waren van hun setup, maar die in een vergelijk echt bar slecht waren. Die gasten zijn dus gewoon doof òf subjectief bezig.
Dat is inmiddels ook mijn ervaring. Veelal mensen die “gouden oortjes” hebben en op het gehoor afstellen. Vervolgens blijkt het element voor geen meter te sporen en is er een paar dB kanaalongelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat is inderdaad een mooie arm met die gimbal constructie, zeker als die effectieve massa wat lager is. Dat past dan waarschijnlijk wat beter bij de AT elementen. Die Systemdek zou ik dan verpatsen, of ben je van plan die nog te gaan gebruiken? Ik vind ze zelf niet erg mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:18:
[...]
Dat is inderdaad een mooie arm met die gimbal constructie, zeker als die effectieve massa wat lager is. Dat past dan waarschijnlijk wat beter bij de AT elementen.
Wat ik uit de documenten van de SA-750 opmaak/heb gevonden, is dat de SA-750D en 750E (dus 9 en 10") een messing sme koppeling hebben en de SA-750L (12") een aluminium sme koppeling heeft. Die laatste heeft dan ook een effectieve massa die 2,5gram lager is. Ik heb wel wat losse verchroomde messing sme koppelingen uit diverse armen liggen, en die zijn inderdaad heel zwaar. 4,5 gram ofzo. En aangezien messing ruim 3x zo zwaar is als aluminium, kan je inderdaad alleen daarmee al 2,5-3g besparen op de effectieve massa. Deze SA-370/sumiko MMT heeft dus ook een aluminium sme connector.
Het contragewicht van deze SA-370 heeft ook een andere vorm (kort en breed) waardoor deze dichter tegen de gimbal aanzit. Dat zou ook nog een gram kunnen schelen.
Deze arm is overigens 9,5", dus iets langer dan de SA-750D

Ik zocht voor mijn Garrard 401 een vervanger voor de AS-212 arm die erop zit. Die is overigens ook heel licht voor een S arm, omdat deze geen losse sme connector heeft, maar geintergreerd (en van aluminium) in de arm buis.
Maar ik wil 'm vervangen, deels omdat ik een paar Jelco headshells (met azimuth verstelling) op de kop heb getikt voor weinig. De AS-212 heeft geen azimuth verstelmogelijkheid, ook niet met een schroefje onderop omdat die koppeling geïntergreerd zit.
Maar die jelco headshells kunnen niet op de AS-212 omdat die Jelco headshells een 2e lockpin onderop de connector hebben voor extra uitlijnprecisie, maar de AS-212 heeft daar geen slot voor.... (als enige tafel in mijn collectie....zucht).

Dus ik was al een tijdje op zoek naar een vervanger van de AS-212. Maar ja welke dan?
Dus een S arm, 9" (of 9.5") met 5 polige din en een ronde buis naar beneden zodat ik 'm op zo'n chinese SME basis kan monteren (die kan je in verschillende diameters krijgen).
En een beetje een iconische arm. In goede staat.....

Ik heb wel gekeken naar een Acos Lustre GST-1... Die zie je voornamelijk veel in Engeland aangeboden. Dat betekend dus ook dat je àltijd nog btw en inklaringskosten moet betalen. Dat maakt ze al snel 25% duurder dan wat je aan het bieden bent. Ook hebben die (net zoals veel andere armen uit de jaren 70) veel last van verouderingsverschijnselen. Er zit een soort wit plastic houder onderop waarin altijd een barst komt, en ook is de pin van het contragewicht opgehangen in rubber (zoals zoveel armen). Bij dat rubber zie je toch vaak dat het verouderd is en de kans heeft te gaan hangen (heel veel armen hebben hier last van).
Deze jelco heeft dat ook (dat rubber), maar dat is nog in zeer goede staat, en is ook goed demonteerbaar.
Jaren 80 rubber is waarschijnlijk al een stuk stabieler en betere kwaliteit dan jaren 70 rubber. En omdat het goed te demonteren is, kan er ook wel een nieuw stukje voor gemaakt worden. Desnoods van een stuk slang of van metaal.

Ik heb ook wel gedacht aan een Stax UA-7. Die zie je soms ook voor acceptabele bedragen (€300-350, maar dan vaak japan, dus komt er weer die 21% bij.... En sommige versies hebben de armsteun als los deeltje wat in het dek geschroefd moet worden. Dat wil ik ook niet; de armsteun moet in de armbasis geïntergreerd zitten. Ook ben ik niet helemaal overtuigd van het AS systeem op die arm (met name potentiele frictie in die rollertjes)

Dus zodoende ging ik naar Jelco armen kijken. Maar die sa-750d is meestal best prijzig. (eigenlijk altijd €500+) en een LAD tafel oid waar die standaard op zit liggen ook niet voor het oprapen.
Je ziet in dld ook zat armen van JVC's etc (QL-5 achtige arm) aangeboden, zoals deze, maar om daar nou €300 voor te betalen.... Als je er vanaf wilt, krijg je dat nooit terug.

En toen kwam dus deze Sumiko/SA-370 op m'n radar. En bij deze zat dus ook nog die Orsonic AV-101b headshell. Als je ziet wat daar soms op ebay voor gevraagd wordt....meer dan dat ik voor deze hele tafel betaald heb :D (maar goed, dat is vraagprijs; ze staan niet voor niets nog steeds te koop...)
Die Systemdek zou ik dan verpatsen, of ben je van plan die nog te gaan gebruiken? Ik vind ze zelf niet erg mooi.
Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Ik vind het op zich wel een grappige tafel. Hij is compact en karakteristiek van vorm.
Typisch jaren 80 'engelse hifi', in de trant van een Ariston RD-40, MS DQX-500, en project RPM-1 speelt daar ook op in...
Die Ariston en MS zijn natuurlijk wel een slag zwaarder/beter uitgevoerd, dit dingetje meette toch een w/f van 0,06%, wat zeker niet slecht is. Hij liep wel iets te traag, maar dat kan misschien opgelost worden.
Wat ik ook leuk vindt is dat er een stofkapje opzit met scharnieren. Ik wil sowieso geen speler zonder stofkap hebben, en eigenlijk ook geen speler waarvan je de stofkap er los vanaf moet halen en ergens neer moet zetten. Dat is zó extreem onhandig.
Dat deze tijdens het spelen omhoog moet blijven staan....daar heb ik geen moeite mee.
Ik weet ook niet of ik een arm vind om 'm ermee te verkopen. Ik zou die AS-212 kunnen monteren, maar ik weet niet of ik die al wel weg wil doen en of dat een porum is.
Eigenlijk hoort op deze speler qua styling een rechte arm, in de stijl van een rega of een linn basik oid.
Misschien dat ik daar eens naar op zoek ga, maar het mag niet al te veel kosten. Dat is het probleem.
Deze speler stond een maand te koop en de verkoper zei dat hij geen enkele serieuze reactie kreeg. 1 bod van €100 en alleen vragen wat de minimale prijs is. Dus toen hij een minimumbod instelde en ik dat bood, kreeg ik ook gelijk bericht :D
Je gaat je dan afvragen of je niet teveel hebt betaald, maar dit was het bedrag wat ik min of meer maximaal in gedachte had voor een arm (uiteraard eigenlijk ietsje minder), dus krijg ik eigenlijk de speler, die headshell en dat kapotte element erbij voor nop :)
Maar een populaire speler is het kennelijk niet. Kon natuurlijk ook aan de foto's liggen, die waren niet al te best (zelfs geeneens foto's van die orsonic headshell, er zat een imitatie technics op zonder element). Dat maakt ook wel wat uit, al vind ik dat heel moeilijk inschatten. Als een leek de prijs bepaald wel, als een kenner de prijs bepaald...een stuk minder.
Maar toch, ik moet me niet rijk rekenen met deze tafel, dat is wel duidelijk.
Al zou ik deze tafel veel liever willen hebben dan bijv. een Thorens TD-166. Maar kennelijk de rest van Nederland niet....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CharmingDemon
en het is geworden... de Nagaoka MP-200!

Lastig kiezen als je niet zelf kan luisteren, dus ik ben op de lyrische review van Whatt HiFi afgegaan (en niet op de kleur ;-) ) Maar man, wat een verschil! Ik ben nu mijn gehele vinyl-collectie aan het herontdekken, fantastisch!

@rcor en @mr_petit: ontzettend bedankt voor jullie input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wL5duUc2xaz-OfHaiz8zAUefpNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGxBxxeQDiGPyYYPQmBkBaTb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Zelf afgesteld, of professioneel laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CharmingDemon schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:55:
en het is geworden... de Nagaoka MP-200!

Lastig kiezen als je niet zelf kan luisteren, dus ik ben op de lyrische review van Whatt HiFi afgegaan (en niet op de kleur ;-) ) Maar man, wat een verschil! Ik ben nu mijn gehele vinyl-collectie aan het herontdekken, fantastisch!

@rcor en @mr_petit: ontzettend bedankt voor jullie input!

[Afbeelding]
Ik heb in het verleden deze review wel eens gedeeld:
http://www.puresound.be/n...-en-mp200-op-de-testbank/

Dit was de review die voor mij de doorslag gaf om hem te kopen... In ieder geval veel plezier met je element! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na meer dan tien jaar geen vinyl gezien te hebben ben ik me aan het oriënteren. Eigenlijk gaat mijn voorkeur meer uit naar een tweedehands, maar ik ben gefascineerd door de audio technica at-lpw50. Niet zozeer vanwege de looks (bijv. een oude pioneer lp-1250 vind ik zelfs mooier), maar vanwege de onderkant zoals te zien op: YouTube: Audio Technica AT-LPW50BT - Unboxing & Review! #vinyl #turntable #fyp .

Volgens de reviewer is de platenspeler "a solid piece of mdf" (mocht iemand weten wat dat in het Nederlands is, dan lees ik dat graag), en zijn de verschillende onderdelen in compartimenten ondergebracht. Is dit uniek of zijn er meer platenspelers die op dergelijke manier zijn opgebouwd? Het hele ding ziet er in ieder geval meer solide uit dan dat ik had verwacht van een moderne platenspeler in deze prijsklasse.

Sidenote: Jammer dat hij de luikjes niet openmaakte, want ik ben héél benieuwd wat er onder het luikje linksboven in dat plaatje (video) zit. Van de andere luikjes is het makkelijk te raden wat erachter zit, maar deze is mij een raadsel. Is de ruimte erachter leeg? Hebben ze de voorversterker zo ver mogelijk van de motor willen zetten? Iets anders?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2025 17:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:40:

Volgens de reviewer is de platenspeler "solid mdf" (mocht iemand weten wat dat in het Nederlands is, dan lees ik dat graag),
Solid MDF is dus 'massief MDF', oftewel: Medium Density Fibreboard.

Dat is gewoon een houtsoort à la spaanplaat (maar iets zwaarder). Niet duur ofzo (in tegendeel, massief hout is echt vele vele malen duurder!), maar wel prima geschikt om een draaitafel te maken.
Vele moderne tafels worden zo gemaakt. Projects bijvoorbeeld. Vrijwel alle luidsprekers worden er ook uit gemaakt.
Gewoon in de bouwmarkt te koop:
https://www.gamma.nl/asso...crolltofacet=type_artikel

Let erop dat zo'n kanaal als Record-ology op youtube een gesponsord kanaal is. Je zit naar een infomercial te kijken. Die gast is ook altijd positief en praat alleen in jip en janneketaal. Hij laat zien wat er in de doos zit, hoe je 'm opstelt en zegt dat ie goed klinkt.
Dat is eigenlijk de opzet van alle 'reviewers' in bladen, op audiosites en dus ook op youtube kanalen.
Pas als er metingen worden gedaan en wat ingewikkelder taalgebruik over die metingen wordt gebruikt wordt het pas serieus.
Maar dat zie je nauwelijks, want daar wil een fabrikant niet voor betalen.
Daar is deze gast ook te dom voor. Hij maakt een opmerking over de voetjes: hij zegt dat ze heen en weer bewegen, en dat er wat schuim aan de binnenkant zit, dus 'dat is dan goed' (whatever....)
En zegt (terwijl hij de voetjes een beetje probeert te draaien): "I'm not sure if they're adjustable, it does not seem like they are".
In de gebruiksaanwijzing staat gewoon dat je ze kan verdraaien om de tafel level te stellen. Zó dom is deze gast dus, te dom om te poepen.

Onder dat luikje zit naar ik verwacht iets voor de bluetooth. Ik verwacht dat de voorversterker in dat kastje zit waar de tulpstekkers zitten. Daar zit ook het schakelaartje.

Als hij het plateau in handen heeft kan je al zien en horen dat het een heel dun licht plateautje is.
Je kan legio oude tafels krijgen waar een plateau op zit wat 3x zo zwaar is.

Ik ga niet zeggen of die goed of slecht klinkt, want ik heb 'm niet gehoord, maar het is gewoon een goedkope instaptafel.

Mocht je per sé voor een nieuwe audio technica tafel willen gaan (ik zou niet weten waarom, maar goed), dan zou ik voor hetzelfde geld zeker voor de AT-LP5X gaan. Even duur, een stuk zwaarder en een arm waar ik meer vertrouwen in heb.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 20-03-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:00:
[...]

Solid MDF is dus 'massief MDF', oftewel: Medium Density Fibreboard.

Dat is gewoon een houtsoort à la spaanplaat (maar iets zwaarder). Niet duur ofzo (in tegendeel, massief hout is echt vele vele malen duurder!), maar wel prima geschikt om een draaitafel te maken.
Vele moderne tafels worden zo gemaakt. Projects bijvoorbeeld. Vrijwel alle luidsprekers worden er ook uit gemaakt.
Gewoon in de bouwmarkt te koop:
https://www.gamma.nl/asso...crolltofacet=type_artikel

Let erop dat zo'n kanaal als Record-ology op youtube een gesponsord kanaal is. Je zit naar een infomercial te kijken. Die gast is ook altijd positief en praat alleen in jip en janneketaal. Hij laat zien wat er in de doos zit, hoe je 'm opstelt en zegt dat ie goed klinkt.
Dat is eigenlijk de opzet van alle 'reviewers' in bladen, op audiosites en dus ook op youtube kanalen.
Pas als er metingen worden gedaan en wat ingewikkelder taalgebruik over die metingen wordt gebruikt wordt het pas serieus.
Maar dat zie je nauwelijks, want daar wil een fabrikant niet voor betalen.
Daar is deze gast ook te dom voor. Hij maakt een opmerking over de voetjes: hij zegt dat ze heen en weer bewegen, en dat er wat schuim aan de binnenkant zit, dus 'dat is dan goed' (whatever....)
En zegt (terwijl hij de voetjes een beetje probeert te draaien): "I'm not sure if they're adjustable, it does not seem like they are".
In de gebruiksaanwijzing staat gewoon dat je ze kan verdraaien om de tafel level te stellen. Zó dom is deze gast dus, te dom om te poepen.

Onder dat luikje zit naar ik verwacht iets voor de bluetooth. Ik verwacht dat de voorversterker in dat kastje zit waar de tulpstekkers zitten. Daar zit ook het schakelaartje.

Als hij het plateau in handen heeft kan je al zien en horen dat het een heel dun licht plateautje is.
Je kan legio oude tafels krijgen waar een plateau op zit wat 3x zo zwaar is.

Ik ga niet zeggen of die goed of slecht klinkt, want ik heb 'm niet gehoord, maar het is gewoon een goedkope instaptafel.
Bluetooth? Zo een grote ruimte voor de bluetooth die zelfs in de infomercial matig wordt genoemd?

Het ging mij niet zozeer om het materiaal (de draaitafel is 5kg relatief licht vergeleken met de 9kg van de pl-1250, had ik al gezien), maar om die compartimentalisatie. Die constructie heb ik tot nog toe nergens anders gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Volgens mij vroeg je letterlijk wat "solid piece of MDF" was in het nederlands.

Wat er onder dat compartiment zit....your guess is as good as mine.
Ik verwacht echter niet dat de phonopre daar zit. Ik kan geen plaatjes vinden van iemand die 'm open heeft gemaakt, maar er zijn legio tafels met vergelijkbare constructie als dit, en de phonopre zit vrijwel altijd daar waar die tulpstekkertjes en het keuzeschakelaartje zit.
Misschien kan je audio technica een mailtje sturen.

Een Pioneer pl-1250 hier vinden is denk ik een hele opgaaf; volgens mij was dat een japan only model, maar daar ben je vast en zeker zelf ook al wel achter gekomen (dat ze altijd 100V zijn).
Natuurlijk niet onmogelijk, Hifido en diverse japanse ebayers etc sturen ook naar Nederland.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 20-03-2025 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*Zelfsnip*

Niet relevant.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2025 07:14 . Reden: Niet relevant ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
*zelfsnip*

[ Voor 94% gewijzigd door mr_petit op 21-03-2025 11:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:04

Wimmel

Hello

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja cool filmpje is dat d:)b . Ik zag 'm gisteren al langskomen.

Er is trouwens al een keer eerder een filmpje geweest (een paar jaar geleden) over hoe ze de Denon DL-103 maken.
Dat was dit filmpje:

Die vrouw zal wel dezelfde zijn. Deze was waarschijnlijk in coronatijd gemaakt
Wel met dat ontzettend irritante youtube deuntje wat je overal hoort... :X

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 20-03-2025 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CharmingDemon
Duclaasie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:35:
Zelf afgesteld, of professioneel laten doen?
Door een vriend van me laten doen. Hij heeft er ervaring mee en van die tooltjes om de positie etc. te meten. Hij was trouwens wel behoorlijk onder de indruk van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn excuses, de zin in kwestie kwam per abuis zo bij mij binnen. Ik zal mijn opmerking weghalen.

Over de pl-1250: Nee, ik had niet in de gaten dat het JP-exclusief was, jouw "hier" komt namelijk niet helemaal overeen met mijn "hier" (driemaal raden waar dat is ^_^). Wat voor mij meer een probleem is, is het bijbehorende opknap- en afstel-werk en dat ik nu eigenlijk al veel meer tijd erin steek dan ik kan verantwoorden om erachter te komen wat er allemaal bij komt kijken.

Als optie zie ik ook al nagekeken exemplaren langs komen, bijv. https://auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/c1084525746, maar daar heb ik bij de verkoper weer geen lekker gevoel omdat die meerdere pagina's voor het zelfde apparaat plaatst, met verschillende gebruikersnamen en op verscheidene websites.

Voor mijn volgende optie moet ik nog beginnen met de verkenning: ouderwets winkels af lopen. Maar mijn ervaring met tweedehands camera's en (retro) computers is dat je hier dan relatief veel betaalt voor weinig. Het kan natuurlijk dat het voor platenspelers anders is, maar daar reken ik niet meer op.

Over de at-lpw50: Audio-technica lijkt van wat ik in deze draad lees wel een beetje twee identiteiten te hebben. Aan de ene kant hebben ze voor de prijs heel nette elementen, maar aan de andere kant raad je dus de nieuwbouw platenspelers van dit merk af. Spijtig, want het is wel veruit de makkelijkste optie om een vmn95ml aan het element van zo een platenspeler te schuiven.

Oh, ja: bij het inlezen kwam ik er achter dat het op het moment niet mogelijk is om te registreren bij vinylengine. Zijn de protractors die gegenereerd worden op https://alignmentprotractor.com/ ook geschikt?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
CharmingDemon schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:05:
[...]

Door een vriend van me laten doen. Hij heeft er ervaring mee en van die tooltjes om de positie etc. te meten. Hij was trouwens wel behoorlijk onder de indruk van het geluid.
Ook met testplaten en osciloscoop de boel gemeten en geoptimaliseerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-09 14:31
Duclaasie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:39:
[...]

Ook met testplaten en osciloscoop de boel gemeten en geoptimaliseerd?
Iedere plaat is een testplaat. Met wat basic tools kom je er ook wel voor 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:14:
[...]

Oh, ja: bij het inlezen kwam ik er achter dat het op het moment niet mogelijk is om te registreren bij vinylengine. Zijn de protractors die gegenereerd worden op https://alignmentprotractor.com/ ook geschikt?
Ik gebruikte in het verleden voordat ik een Dr. Feickert oplossing in huis haalde altijd dit software tooltje:
https://conradhoffman.com/TemplateGen.zip

Middels deze tool en een meetlat/ duimstok/ rolmaat kun je de juiste afstel sjabloon maken en printen.
Tip: probeer alle aangeboden uitlijningsmethoden van de tool en kijk met welke je de minste vervorming krijgt op de binnenste groeven. Dat is dan de uitlijning waarvoor je dan kiest om definitief te gaan gebruiken in combinatie met het element en je toonarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
greentea schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:28:
[...]

Iedere plaat is een testplaat. Met wat basic tools kom je er ook wel voor 90%.
Ik begrijp dat je gouden oortjes hebt? Vergeet niet dat het perfecte element niet bestaat en goede afstelling zonder meting simpelweg niet kan. Dat wil niet zeggen dat een element niet goed klinkt, maar veelal is er zeker qua kanaalscheiding veel winst te behalen. Een ieder moet echter doen waar hij of zij zich goed bij voelt, maar voor mij is niet meten simpelweg geen optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Over de pl-1250: Nee, ik had niet in de gaten dat het JP-exclusief was, jouw "hier" komt namelijk niet helemaal overeen met mijn "hier" (driemaal raden waar dat is ^_^). Wat voor mij meer een probleem is, is het bijbehorende opknap- en afstel-werk en dat ik nu eigenlijk al veel meer tijd erin steek dan ik kan verantwoorden om erachter te komen wat er allemaal bij komt kijken.

Als optie zie ik ook al nagekeken exemplaren langs komen, bijv. https://auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/c1084525746, maar daar heb ik bij de verkoper weer geen lekker gevoel omdat die meerdere pagina's voor het zelfde apparaat plaatst, met verschillende gebruikersnamen en op verscheidene websites.
Ze staan ook wel eens op marktplaats. Kort geleden stond er een Japanse versie van de PL-550 (XL-1550) op, is dat niet ook wat voor jou? Zelfde periode en is m.i. nog wel wat mooier dan de PL-1250: quartz lock (uit schakelbaar, ook pitch regeling) en zwaarder gebouwd. Kost iets van 400 euro.

Winkels aflopen levert denk ik als resultaat dat je niet vind wat je zoekt of dat het heel duur is. Maar je kan geluk hebben. :)
Dat 'momenteel' is al 4 jaar zo. :)

Vinyl Engine is in principe een heel mooi initiatief, maar helaas een 'one man show'.

De eigenaar is helaas wat (zeg maar gerust, erg) paranoia en beschermt zowel zijn eigen naam op het forum als - en dat is het voornaamste - zijn database met handleidingen nogal resoluut.

Omdat hij een strict quotum voor het downloaden van handleidingen heeft ingesteld en het niet kan verkroppen dat sommigen een 2e accountje aanmaakten om toch nog een paar handleidingen te downloaden, heeft ie eerst allemaal verregaande controlemaatregelen ingevoerd om te voorkomen dat mensen meerdere accounts hebben. Eerst bans obv controles op IP adres, controles op ooit gebruikte mailadressen, zelfs niet kunnen inloggen via mobiele providers (want dan geen vaste IP). Toen dat allemaal niet mocht baten heeft ie vervolgens de registratie van nieuwe leden simpelweg uit gezet en blijft ie bestaande leden die een regel overtreden resoluut bannen. M.i. is dat een lekkere manier om de toekomst van je forum om zeep te helpen. :P

Overigens vind ik zijn houding wel twijfelachtig, omdat de handleidingen uiteindelijk gewoon door leden zijn geupload. Het is niet dat hij ze zelf gekocht heeft. Bijna altijd zijn die handleidingen ook gewoon ergens van elders op het internet gedownload. Identieke handleidingen die ik al van elders kende (bijvoorbeeld wijlen pickupnaalden.com) verschenen vervolgens een voor een bij Vinyl Engine, waar ze werden voor zien van eigen 'branding' dmv een 'Vinyl Engine' voorblad. Als er iemand dan eigenaarschap steelt is het m.i. Vinyl Engine zelf. ;)

(Ik heb zelf wel eens een paar handleidingen ingescand en naar VE geupload, maar dat gebeurt volgens mij vrij zelden.)

Ik kom tegenwoordig zelden meer op Vinyl Engine, het is toch een beetje een ter ziele gaand forum door het no new members (+gebande en uitstervende oude members) beleid. Gelukkig heb je ook fora als Audiokarma waar een veel opener en vriendelijker beleid heerst, en ook daar is een database met handleidingen die langzaam uitbreidt. En met de juiste google acties voor de handleiding van een bepaald model kom je meestal heel ver. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Mijn excuses, de zin in kwestie kwam per abuis zo bij mij binnen. Ik zal mijn opmerking weghalen.
(y)
Ja als je in japan woont verandert dat de zaak natuurlijk volledig. Dan heb je toegang tot een heel scala aan gebruikte tafels en ook voor prijzen waar wij alleen maar van kunnen dromen.
Maar gebruikt kopen in Japan zal wel hetzelfde zijn als in EU en de US: het zijn apparaten van 40-50 jaar oud, dus als ze zó van zolder komen zit er altijd wel iets werk aan. Dat kan cosmetisch zijn (stofkap polijsten) of technisch (potmeters schoonmaken, lagers van armen reinigen of afstellen, riem vervangen etc), of er is daadwerkelijk iets stuk. Als er iets stuk is, dan moet je maar hopen dat er ergens nog gebruikt een onderdeel te vinden is. Ook sommige electronicacomponenten kunnen soms lastig zijn, dus test alles goed, en orienteer je op dat specifieke model op fora of er bekende problemen mee zijn.
Wil je dat niet; winkels zijn vaak bereid een beperkte garantie te geven, maar dat zijn al vaak òf modellen in hele goede staat, òf ook nagezien. Dat heeft z'n prijs, en een winkel heeft als doel natuurlijk winst maken.
Kopen van een online handelaar danwel restaurateur: dan is het 100% de naam die hij heeft. Er zullen in Japan net als hier online handelaren zijn die er een doekje overheen halen en thats it, maar er zullen ook restaurateurs zijn die een speler helemaal uit elkaar halen danwel nalopen en alle technische aspecten opnieuw afstellen/reinigen whatever.
Wil je daar niets mee te maken hebben, dan moet je nieuw kopen. Maar bij wijze een gebruikte speler van €500 is vaak net zo goed of beter gebouwd en speelt vaak net zo goed als een nieuwe speler van €2500,-
En je kan soms kiezen uit technieken die nu helemaal niet meer bestaan.
Over de at-lpw50: Audio-technica lijkt van wat ik in deze draad lees wel een beetje twee identiteiten te hebben. Aan de ene kant hebben ze voor de prijs heel nette elementen, maar aan de andere kant raad je dus de nieuwbouw platenspelers van dit merk af. Spijtig, want het is wel veruit de makkelijkste optie om een vmn95ml aan het element van zo een platenspeler te schuiven.
De verkoop/productie van draaitafels is voor AT bijzaak. Ze komen volgens mij allemaal uit een generieke chinese fabriek. Dat zie je aan de gebruikte materialen en ontwerpen. Er is niets bijzonders aan de meeste modellen die ze voeren. Of je nou een Teac van €500 koopt, of een Yamaha van €500 or een Denon van €500, of een AT... (en zo zijn er vele), het is allemaal vergelijkbaar. Per specifiek model kan je soms beoordelen of je wat meer of wat minder waar voor je geld krijgt, maar ik vind het allemaal tafels die niet met trots gemaakt en/of ontworpen zijn.
Van japanse tafels (even dure, exclusieve modellen uitgesloten) zijn er nu vooral 2 unieke laaggeprijsde modellen (laag geprijst is natuurlijk relatief):
De Denon DP-300: niet dat deze zo supergoed is, maar zo supergoedkoop, ongeveer €250. Dat is de goedkoopste 'volledig functionerende' draaitafel die ook nog eens volautomatisch is. Voor mensen die ècht weinig te besteden hebben, per sé nieuw willen en geen project debut willen (weet niet of die nog te verkrijgen is)
Technics SL-1500 (of een SL-1200mk7 of een SL-100 naar gelang wat je wilt): Unieke eigen DD motorconstructie. Technics kwaliteit.

Voor AT gaat het vooral over elementen, koptelefoons en microfoons. Dàt is hun core business en waar ze goed in zijn.
Je zag het wel aan toen ze 60 jaar bestonden en 3 anniversary modellen uitbrachten. Een koptelefoon, een element en een draatafel.
De koptelefoon kostte €10k
Het element kostte €10k (had een hele speciale naald waarbij de tip (MicroLine) èn cantilever uit 1 stuk diamant waren. Dat is nog nooit vertoond. Er bestaat 1 element van sony uit de jaren 80 (XL-88) die zo'n constructie had met een elliptische naald, maar dan houdt het ook op, om een idee te geven.
De draaitafel kostte €1200 (AT-LP2022, is geloof ik nog te leveren), en was eigenlijk een standaard model (uit standaard onderdelen) waarbij ze de plint uit plexiglas hadden gemaakt. Zag er leuk uit, maar niets bijzonders. Ook een volledige plexiglas draaitafel is niet uniek. Transrotor, clearaudio etc deden dat al decennia geleden.
Stel je zoek voor ca. €1k een AT tafel, dan kom je uit op een AT-LP8X (handmatige DD). Net zo duur als een Technics SL-1500C, maar ik zou altijd voor die laatste gaan.
Ja die zijn goed. Je kan daar zelfs je custom protractor uitprinten.
Betreffende VE...dat is inderdaad een kwestie met 2 gezichten. Ik kom er veel, heb ook al best veel geüpload, en ook al heel lang (ongeveer 20 jaar), maar het gaat nu een beetje ten onder aan dat hij niet weet hoe hij moet omgaan met systeemleachers.
Ook worden niet aktieve ledenaccounts met regelmaat gepurged. Aan 1 kant begrijpelijk, aan de andere kant...is het echt nodig?
Zelfs voor een 'regelmatige uploader' vind ik de downloadlimiet ook wat laag (5 downloads per dag, 20 per maand). Maar er is geen subscribersysteem en geen (of nauwelijks?) reclame. Dat zijn wel pluspunten.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 21-03-2025 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:10:
[...]

Ik heb ook wel gedacht aan een Stax UA-7. Die zie je soms ook voor acceptabele bedragen (€300-350, maar dan vaak japan, dus komt er weer die 21% bij.... En sommige versies hebben de armsteun als los deeltje wat in het dek geschroefd moet worden. Dat wil ik ook niet; de armsteun moet in de armbasis geïntergreerd zitten. Ook ben ik niet helemaal overtuigd van het AS systeem op die arm (met name potentiele frictie in die rollertjes)
Klopt, dat heb je vaak, zo'n losse armsteun. bijv. bij veel Victor UA-5045 armen, Micro MA-505's en Sony PUA-7's. Dat zijn dan niet de 'echte' modellen maar versies die van een QL-5, DD-7 of PS-X70 gesloopt zijn. :P Die zijn dan ook minder waard.
Je ziet in dld ook zat armen van JVC's etc (QL-5 achtige arm) aangeboden, zoals deze, maar om daar nou €300 voor te betalen.... Als je er vanaf wilt, krijg je dat nooit terug.
Eens, dan moet het m.i. toch wel minimaal de UA-7045 zijn met de mooiere hoogteverstelling. Volgens mij staat er momenteel eentje op marktplaats voor 300-350 euro.
En toen kwam dus deze Sumiko/SA-370 op m'n radar. En bij deze zat dus ook nog die Orsonic AV-101b headshell. Als je ziet wat daar soms op ebay voor gevraagd wordt....meer dan dat ik voor deze hele tafel betaald heb :D (maar goed, dat is vraagprijs; ze staan niet voor niets nog steeds te koop...)
Prima arm denk ik. Die Orsonic kan nog geld opleveren. Het zijn natuurlijk goede headshells maar ik vind ze maar lelijk. Dus ik zou het wel weten... Ebay prijzen van verkopers als Samurai etc kan je als vanouds negeren wegens veel te hoog. Die wachten gerust een jaar tot er een 'gek' komt om het artikel eindelijk te kopen. Doe hun prijs de helft of zo.
Deze speler stond een maand te koop en de verkoper zei dat hij geen enkele serieuze reactie kreeg. 1 bod van €100 en alleen vragen wat de minimale prijs is. Dus toen hij een minimumbod instelde en ik dat bood, kreeg ik ook gelijk bericht :D
Je gaat je dan afvragen of je niet teveel hebt betaald, maar dit was het bedrag wat ik min of meer maximaal in gedachte had voor een arm (uiteraard eigenlijk ietsje minder), dus krijg ik eigenlijk de speler, die headshell en dat kapotte element erbij voor nop :)
Ach ja. Je hebt nooit teveel betaald als het de prijs is die je er voor over had. En je hebt altijd teveel betaald als je het gaat vergelijken met de laagste prijs ooit betaald voor die platenspeler. ;)
Het weer verkopen is soms alleen weer zo'n gedoe. Dat is het nadeel van overbodige zooi...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:25:
[...]

[...]
Betreffende VE...dat is inderdaad een kwestie met 2 gezichten. Ik kom er veel, heb ook al best veel geüpload, en ook al heel lang (ongeveer 20 jaar), maar het gaat nu een beetje ten onder aan dat hij niet weet hoe hij moet omgaan met systeemleachers.
Ik kom er nooit meer. Het is een clubje oudgedienden geworden en gaat zo dood als wat. Men is niet vrij om iets te zeggen wat men denkt over het sitebeleid of de eigenaar, ook niet als dat in nette bewoordingen gebeurt. Bans vliegen je dan om de oren.

Bovendien vind ik het principe dat er allerlei handleidingen die vrij verkrijgbaar zijn op het internet nota bene door VE zélf worden toegeëigend middels het inbakken van een VE voorblad niet in de haak. Het is van users, voor users. VE is slechts het intermediair. Stel dan een abonnementje in voor downloaden. Zet inderdaad een ban op users die proberen je hele database in 1x te leachen. Maar doe niet zo spastisch over mensen die af en toe nog iets nodig hebben en tegen het quotum aanlopen, en daarom even met het account van hun vriendin inloggen om nog 1 handleiding te downloaden. En doe niet alsof iedereen die wat aan te merken heeft op het forum, het moderatiebeleid van de eigenaar of het download quotum een crimineel is die probeert jouw 'eigendom' (wat het dus m.i. niet is) te stelen om het zelf ten gelde te maken. Ik was er 5 jaar geleden al klaar mee, die site. Doodzonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Cap , @mr_petit ,

Over handleidingen: is het internet archive niet een aardige bron daarvoor?

Toevallig niet voor de pl-1250 (uiteraard, denk ik dan), maar een handleiding voor de pioneer pl-550 was in een handomdraai daar gevonden.

In ieder geval hartelijk dank voor de suggesties en informatie. Het wordt zeer gewaardeerd!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2025 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-09 14:31
Duclaasie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:02:
[...]

Ik begrijp dat je gouden oortjes hebt? Vergeet niet dat het perfecte element niet bestaat en goede afstelling zonder meting simpelweg niet kan. Dat wil niet zeggen dat een element niet goed klinkt, maar veelal is er zeker qua kanaalscheiding veel winst te behalen. Een ieder moet echter doen waar hij of zij zich goed bij voelt, maar voor mij is niet meten simpelweg geen optie.
Ik heb absoluut geen gouden oortjes. Louter een protractor geprint en daarmee afgesteld. Bij mijn laatste setup heb ik in de zoektocht naar perfectie, de ultimate analogue test lp gekocht. Daarbij ook nog eens 'n naalddruk weegschaal, azimut en vta check ding en nog wat ander klein spul.

Daarna 'n audio interface aan de pre-out gekoppeld en meten maar. Resultaat, alles in orde. kleine aanpassing aan de anti-skate. Ook zou de VTA ietsjes beter kunnen, maar helaas kan ik die niet aanpassen op mijn Micro. Andere mat kopen heb ik geen zin in.

Conclusie, mijn afstelling was 90% en daarna misschien 95%. Daarnaast ook weer ±100 euro aan kastrommel rijker. Voor perfectie zet ik nu gewoon een CD op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:35:
[...]
Klopt, dat heb je vaak, zo'n losse armsteun. bijv. bij veel Victor UA-5045 armen, Micro MA-505's en Sony PUA-7's. Dat zijn dan niet de 'echte' modellen maar versies die van een QL-5, DD-7 of PS-X70 gesloopt zijn. :P Die zijn dan ook minder waard.
[...]
Eens, dan moet het m.i. toch wel minimaal de UA-7045 zijn met de mooiere hoogteverstelling. Volgens mij staat er momenteel eentje op marktplaats voor 300-350 euro.
Betreffende die hoogteverstelling, da's voor mij niet zo belangrijk meer. Ik ga helemaal over naar van die chinese SME bases voor al mijn losse armen en tafels (nou ja...dat zijn er nu dus twee...)
Dus deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gZsND6Dm/tonearms.jpg
Die kan je in allerlei maten krijgen voor weinig (€20-€33). Dus ik heb alleen armen met ronde buis aan de onderkant nodig. Voordeel is dat je ook vrij makkelijk met zo'n base kan uitlijnen. Gewoon schroefje los en heel gecontroleerd de base verschuiven.
En bij wisselen van arm hoef je geen nieuw bovendek/armboard te maken, binnen bepaalde armlengtes (al is de range best groot, 5cm ofzo)
Enige nadeel is dat je met zo'n SME base geen easyvta kan monteren. Maar die zijn er sowieso niet voor alle armen, en ook best duur. £175, en daarover komt dan nog btw en inklaringskosten, dus je bent uiteindelijk gelijk €260 armer. En met zo'n sme base kan je natuurlijk nog steeds de vta instellen.

Trouwens, voor iedereen die eraan denkt een Ortofon AS-212 te reviseren, dus dat gebroken contragewicht....
3 of 4 jaar geleden kocht ik zo'n bearing housing (van plastic; ik denk POM of wellicht poycarbonaat oid, in ieder geval iets wat niet oplost met thinner/aceton/MEK en dus niet te lijmen is), en die ging gewoon kapot. Ik heb de tafel nauwelijks gebruikt, maar het contragewicht ging langzaam hangen, en er vormde zich toch een breuk. Dus duidelijk het verkeerde plastic gebruikt. Destijds gekocht van een portugees (het was wel mooi gemaakt hoor, alles paste etc)
Nu zijn ze er ook van aluminium en brons, wat duidelijk de betere keus is. Ik heb zoals je ziet een bronzen/messing genomen (van een oostenrijker). Als die breekt, kan ik 'm altijd nog hardsolderen ;)
Ik vond het een apart geval.
Prima arm denk ik. Die Orsonic kan nog geld opleveren. Het zijn natuurlijk goede headshells maar ik vind ze maar lelijk. Dus ik zou het wel weten... Ebay prijzen van verkopers als Samurai etc kan je als vanouds negeren wegens veel te hoog. Die wachten gerust een jaar tot er een 'gek' komt om het artikel eindelijk te kopen. Doe hun prijs de helft of zo.
Ja die orsonic headshell is wel een beetje '80's high tec' styling. Er staat nog net niet het woord 'turbo' op :D
Maar wel mooi gemaakt, hij is helemaal demonteerbaar. Ook de connector is een los nylon stuk met pinnetjes in een los alu busje. Dus wel duidelijk ook een headshell die duur was om te maken.

Ik heb voor mijn systemdek trouwens armboardjes (voor de SME base) laten maken. Dat was extreem goedkoop! (en binnen 1,5 dag in huis :o )
Op ebay kan je wel systemdek armboardjes kopen (in de UK), maar je bent gelijk £45 tot £60 kwijt (grofweg €75 tot €95!).
kom ik bij 'kunststofplatenshop.nl' en daar kan je willekeurige vormen uit allerlei kunststofplaat laten frezen/snijden voor een fractie van de prijs.
Bordje kost 6 euro, verzenden een tientje. Krijg je ook nog eens €5 korting als welkomstbonus....
Van mij gaan ze niet rijk worden :D (ik was in totaal iets van €15 kwijt incl verzenden....)
Ik heb er 2 besteld, 1 uit zwart plexiglas en 1 uit zwart hdpe. Die uit hdpe heeft wel beschadigingen aan de zijkant omdat deze gefreesd wordt. En hdpe is erg zacht, zo zacht dat je met nagels er krassen op maakt. Maar het was een experiment om te kijken wat ik precies kreeg.
Die uit plexiglas is superstrak (wordt met een laser gesneden), net als die bordjes van ebay. Die wordt ook gesneden/gehandled met zo'n beschermfolie erop, dus die is spotless.
Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat cutouts (gaten etc) minimaal 2cm van de rand moeten zitten. Dus mijn bordje werd 110mm ipv de originele 105mm, maar die hangt ook al een beetje over van het frame (dat hoort in het ontwerp).
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rG1pBYqX/smebases2.jpg
Ach ja. Je hebt nooit teveel betaald als het de prijs is die je er voor over had. En je hebt altijd teveel betaald als je het gaat vergelijken met de laagste prijs ooit betaald voor die platenspeler. ;)
Het weer verkopen is soms alleen weer zo'n gedoe. Dat is het nadeel van overbodige zooi...
Ik denk dat ik 'm gewoon hou. Zo ziet ie er nu uit met SME armboardje (en AS-212) en dus dat aparte stofkapje
zo ziet ie er nu uit met SME board (en as-212 (testfit, er missen nog wat schroeven), en dat aparte stofkapje dus:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PZKt0nXy/systemdek212.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:43:
[...]

Ik kom er nooit meer. Het is een clubje oudgedienden geworden en gaat zo dood als wat. Men is niet vrij om iets te zeggen wat men denkt over het sitebeleid of de eigenaar, ook niet als dat in nette bewoordingen gebeurt. Bans vliegen je dan om de oren.

Bovendien vind ik het principe dat er allerlei handleidingen die vrij verkrijgbaar zijn op het internet nota bene door VE zélf worden toegeëigend middels het inbakken van een VE voorblad niet in de haak. Het is van users, voor users. VE is slechts het intermediair. Stel dan een abonnementje in voor downloaden. Zet inderdaad een ban op users die proberen je hele database in 1x te leachen. Maar doe niet zo spastisch over mensen die af en toe nog iets nodig hebben en tegen het quotum aanlopen, en daarom even met het account van hun vriendin inloggen om nog 1 handleiding te downloaden. En doe niet alsof iedereen die wat aan te merken heeft op het forum, het moderatiebeleid van de eigenaar of het download quotum een crimineel is die probeert jouw 'eigendom' (wat het dus m.i. niet is) te stelen om het zelf ten gelde te maken. Ik was er 5 jaar geleden al klaar mee, die site. Doodzonde.
Ja, daar ga ik inderdaad wel grotendeels in mee.
Al heb ik persoonlijk nog geen last van het bannen gehad, en ik neem toch geen blad voor de mond :D
Ik heb ook wel eens met JaS geconverseerd over hoe hij erin stond en wat zijn plannen waren. Daar was hij best open in. Het ging hem voornamelijk om de bandbreedte wat dat systeemleachen kostte.

Maar van veel users die geband werden dacht ik ook...jij bent ook een eikel :+ maar anderen inderdaad weer niet. En geen nieuwe aanwas van leden is uiteindelijk funest.
Soms zit ik wel eens te denken om al mijn aandacht te gaan richten op audiosciencereview. Probleem is dat ik die eigenaar niet kan uitstaan. Niet persoonlijk (want ik ken 'm uiteraard niet irl), maar meer zijn houding naar zijn eigen testen en procedures.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 21-03-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:19:
@Cap , @mr_petit ,

Toevallig niet voor de pl-1250 (uiteraard, denk ik dan), maar een handleiding voor de pioneer pl-550 was in een handomdraai daar gevonden.

In ieder geval hartelijk dank voor de suggesties en informatie. Het wordt zeer gewaardeerd!
Zeker, daar pik ik ze ook regelmatig vandaan.

Maar woon je nou in Azië? Japan? Europa? Nederland? België?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mr_petit goeie tip om het bij kunststofplatenshop.nl te laten maken, heel handig, zeker door die lage prijs interessant. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:19:
Manualslib of electrotanya. Geen gezeik met accounts, hebben best veel en alles gratis. Geen idee of deze al eerder genoemd zijn (topic gaat daar te ver voor terug en heb het begin hiervan gemist).

VE kom ik ook eigenlijk nooit meer. Ik heb er wel een account maar van wat ik me herinner hebben ze paranoïde security instellingen die me uitloggen iedere keer als ik er een probeer te downloaden. Is dus niet compatible met de hoge privacy beveiliging in m’n browser. In een compleet nieuw browserprofiel werkt het wel maar meestal had ik geen zin in de moeite. Meestal stond dezelfde handleiding op 1 van de 2 eerder genoemden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Betreffende die hoogteverstelling, da's voor mij niet zo belangrijk meer. Ik ga helemaal over naar van die chinese SME bases voor al mijn losse armen en tafels (nou ja...dat zijn er nu dus twee...)
Dus deze:
[Afbeelding]
Die kan je in allerlei maten krijgen voor weinig (€20-€33). Dus ik heb alleen armen met ronde buis aan de onderkant nodig. Voordeel is dat je ook vrij makkelijk met zo'n base kan uitlijnen. Gewoon schroefje los en heel gecontroleerd de base verschuiven.
En bij wisselen van arm hoef je geen nieuw bovendek/armboard te maken, binnen bepaalde armlengtes (al is de range best groot, 5cm ofzo)
Enige nadeel is dat je met zo'n SME base geen easyvta kan monteren. Maar die zijn er sowieso niet voor alle armen, en ook best duur. £175, en daarover komt dan nog btw en inklaringskosten, dus je bent uiteindelijk gelijk €260 armer. En met zo'n sme base kan je natuurlijk nog steeds de vta instellen.

Trouwens, voor iedereen die eraan denkt een Ortofon AS-212 te reviseren, dus dat gebroken contragewicht....
3 of 4 jaar geleden kocht ik zo'n bearing housing (van plastic; ik denk POM of wellicht poycarbonaat oid, in ieder geval iets wat niet oplost met thinner/aceton/MEK en dus niet te lijmen is), en die ging gewoon kapot. Ik heb de tafel nauwelijks gebruikt, maar het contragewicht ging langzaam hangen, en er vormde zich toch een breuk. Dus duidelijk het verkeerde plastic gebruikt. Destijds gekocht van een portugees (het was wel mooi gemaakt hoor, alles paste etc)
Nu zijn ze er ook van aluminium en brons, wat duidelijk de betere keus is. Ik heb zoals je ziet een bronzen/messing genomen (van een oostenrijker). Als die breekt, kan ik 'm altijd nog hardsolderen ;)
Ik vond het een apart geval.

[...]

Ja die orsonic headshell is wel een beetje '80's high tec' styling. Er staat nog net niet het woord 'turbo' op :D
Maar wel mooi gemaakt, hij is helemaal demonteerbaar. Ook de connector is een los nylon stuk met pinnetjes in een los alu busje. Dus wel duidelijk ook een headshell die duur was om te maken.

Ik heb voor mijn systemdek trouwens armboardjes (voor de SME base) laten maken. Dat was extreem goedkoop! (en binnen 1,5 dag in huis :o )
Op ebay kan je wel systemdek armboardjes kopen (in de UK), maar je bent gelijk £45 tot £60 kwijt (grofweg €75 tot €95!).
kom ik bij 'kunststofplatenshop.nl' en daar kan je willekeurige vormen uit allerlei kunststofplaat laten frezen/snijden voor een fractie van de prijs.
Bordje kost 6 euro, verzenden een tientje. Krijg je ook nog eens €5 korting als welkomstbonus....
Van mij gaan ze niet rijk worden :D (ik was in totaal iets van €15 kwijt incl verzenden....)
Ik heb er 2 besteld, 1 uit zwart plexiglas en 1 uit zwart hdpe. Die uit hdpe heeft wel beschadigingen aan de zijkant omdat deze gefreesd wordt. En hdpe is erg zacht, zo zacht dat je met nagels er krassen op maakt. Maar het was een experiment om te kijken wat ik precies kreeg.
Die uit plexiglas is superstrak (wordt met een laser gesneden), net als die bordjes van ebay. Die wordt ook gesneden/gehandled met zo'n beschermfolie erop, dus die is spotless.
Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat cutouts (gaten etc) minimaal 2cm van de rand moeten zitten. Dus mijn bordje werd 110mm ipv de originele 105mm, maar die hangt ook al een beetje over van het frame (dat hoort in het ontwerp).
[Afbeelding]

[...]

Ik denk dat ik 'm gewoon hou. Zo ziet ie er nu uit met SME armboardje (en AS-212) en dus dat aparte stofkapje
zo ziet ie er nu uit met SME board (en as-212 (testfit, er missen nog wat schroeven), en dat aparte stofkapje dus:
[Afbeelding]
Waarom plexiglas en HDPE en geen POM? Juist POM heeft bijzonder goede mechanische eigenschappen die voor een toonarm montage geschikt zijn. Recentelijk heb ik nog iemand geholpen met een toonarm opbouwen en die was verast over het resultaat van een POM toonarm basis qua vermindering van feedback en rumble

Acties:
  • +1 Henk 'm!
POM was niet beschikbaar. Ik ben natuurlijk gebonden aan wat het bedrijf aanbiedt (in materiaal en dikte).
HDPE heeft trouwens het meeste demping. Dat is het zachtst.
POM is juist heel hard in plastictermen (plexiglas overigens ook)
Grosso modo kan je stellen dat hoe zachter (akoestisch: buigslapper) het materiaal is, des de meer demping je hebt. Dat is eigenlijk wel een akoestisch basisprincipe.
Als het dus gaat om feedback en rumble teniet te doen, dan kan je het beste een tafel van rubber maken.
Maar we hebben het over een plaatje van 10cm wat op een aluminium verlengstuk van het stalen subchassis gemonteerd wordt. Daar verwacht ik geen grote dempingsproblemen.

Mocht het wel een probleem worden, dan kan er altijd een bitumenmatje onder. Dat werkt heel effectief.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 22-03-2025 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:45:
[...]

Manualslib of electrotanya. Geen gezeik met accounts, hebben best veel en alles gratis. Geen idee of deze al eerder genoemd zijn (topic gaat daar te ver voor terug en heb het begin hiervan gemist).

VE kom ik ook eigenlijk nooit meer. Ik heb er wel een account maar van wat ik me herinner hebben ze paranoïde security instellingen die me uitloggen iedere keer als ik er een probeer te downloaden. Is dus niet compatible met de hoge privacy beveiliging in m’n browser. In een compleet nieuw browserprofiel werkt het wel maar meestal had ik geen zin in de moeite. Meestal stond dezelfde handleiding op 1 van de 2 eerder genoemden ;)
Exact dezelfde ervaring wbt browser / uitloggen. Niet te doen.

En die handleiding stond dan inderdaad elders, exact dezelfde scan uiteraard maar dan zonder dat het VE voorblad was toegevoegd. Ik denk dat VE (indirect) meer handleidingen van Electrotanya gekaapt heeft dan andersom. Ik weet het wel zeker. ;)

Oh en als we het dan toch over download bronnen hebben:
https://www.hifi-archiv.info/ is een mooi archief voor allerlei vintage audio brochures (vooral vintage jaarprogramma's, brochures van specifieke modellen, soms wat manuals en reviews, etc).

Bij dit soort sites heb ik altijd het idee "voor zolang het nog duurt". Het zijn particuliere initiatieven en die stoppen vaak. Ik had een hele collectie met links maar de meeste andere sites met dit soort materiaal zijn inmiddels ter ziele.

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 22-03-2025 15:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Toegift: ook het Deense https://www.worldofhifi.dk/ is bijzonder interessant. Het bevat scans van jaarboeken Hi-Fi Revyen en Hi-Fi Arbogen. Daarin staan per jaargang een selectie van de beste / populairste modellen (platenspelers maar ook andere componenten) van de bekende merken, inclusief de specificaties en prijs. Erg interessant om te vergelijken met uitkomsten die je misschien niet verwacht.

Een Dual 704 kostte bijvoorbeeld 2700 kronen, een Thorens TD-166 1800, een AIWA AP-2500 daarentegen meer dan 4000.

Ook kom je bekende modellen tegen met onbekende merknamen. Een Philips onder de naam Dux.
Een Fona die verdacht veel op een Dual lijkt, maar ook een Fona die een Denon is (die eigenlijk weer geen typische Denon is maar wsch door een ander gebouwd, maar dat terzijde). Een Scansonic die sprekend op een Marlux lijkt. Je kan op veel pagina's echt een spelletje 'identificeer de speler' doen. :P

Allemaal grofweg de periode begin 70-er jaren tot eind 90-er jaren. Voor de liefhebber ontzettend leuk om door al die modellen te struinen.

Ook de andere magazines zijn leuk om doorheen te bladeren.

Ik denk altijd, niet te hard over het bestaan van dit soort sites roepen, denk altijd dat ze dan ten onder gaan aan een overmaat aan downloads. :+

Voorbeeldje hieronder, roept u maar om welke spelers het bij deze fantasielabels gaat:
Afbeeldingslocatie: https://www.worldofhifi.dk/magazine/hi-fi_revyen/hi-fi_revyen-78/049-062_grammofoner_(hi-fi_revyen-78)/053_grammofoner_(hi-fi_revyen-78).jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 22-03-2025 15:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Ik ben geen fan van 'best of' albums maar voor deze zwichtte ik wel voor mijn vrouw en draai 'm regelmatig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKa80MrYRPKRcmZ0xJloEz7qaI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DH1I3cHiT8h0Z5TERzNB6H8u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Zo, m'n nieuwe Jelco/sumiko arm is grotendeels uit elkaar geweest.
Om alles na te lopen en schoon te maken indien nodig. De lagers zijn niet los geweest, die lijken nog zeer soepel te lopen en leek een lastige constructie (omdat het toch pivotlagers zijn, maar er is geen klassieke bovenste pivotlager omdat daar het siliconendempingsreservoir zit; dus eea zou best wel eens zeer lastig weer in elkaar te zetten zijn. Ook de metalen constructie aan de buitenkant om de gimbal heen leek behoorlijk vast te zitten en ik wil natuurlijk geen optische beschadigingen maken)
.
Maar ik kwam wel weer een antiskatingsysteempje tegen wat ik nog niet eerder gezien had.
Het is met een cam en veertje (zoals zoveel systemen) maar er zijn 1001 manieren om dat te doen.
Hier wordt een staaldraadje gespannen tegen een rond staafje wat uit het midden zit. Als het staaldraadje harder tegen dat staafje gespannen wordt, wordt de antiskatingkracht groter.
Het spiraalveertje hier bepaald dus niet de AS kracht; dat is er alleen maar voor dat het houdertje tegen het camprofiel gespannen blijft. De AS kracht komt uit het staaldraadje wat er tegenaan kromgespannen staat.

Als de arm gemonteerd is (ik weet nog niet op welke tafel) ga ik het AS systeem uitklokken met mijn orsonic side force checkers om te zien hoe nauwkeurig de schaalverdeling is (als in: geeft de antiskatingstand op bijv. 2 ook de juiste antiskatingkracht die bij 2gr naalddruk benodigd is) en hoe lineair het systeem werkt over de reikwijdte van de arm over de plaat

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rKR3VgS7/jelcoskating.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 23-03-2025 21:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan....
Ik heb de jelco arm toch geheel open gemaakt om schoon te maken

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WpxTnTK3/jelcogimbal.jpg

Ik zit er ook te denken om de lagerkogeltjes te vervangen voor keramische kogeltjes.
Bij mijn ortofon as-212 arm vond ik dat veel uitmaken, maar dat was in combinatie met schoonmaken, dus weet ik niet in hoeverre wat aan welk deel toe te wijzen is.

Wel weet ik dat de lagerballetjes in deze jelco lagers echt een stuk kleiner zijn:

Hier zie je het jelco taatslagertje met in het midden een wit keramisch lagerballetje van de orotofon:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Q7tt5qdg/ortojelcoballs.jpg

Het lagerballetje van de ortofon meet (met schuifmaat) 1,22mm en een jelco lagerballetje meet 0,77mm
Echter kan ik op alie alleen maar 0,8mm krijgen, ik denk dat dat dezelfde is.

Ik heb helaas nog geen manier gevonden om de balletjes uit de zijlagertjes te krijgen (daar waar 5 balletjes in zitten). De boven/onder lager met 8 balletjes is geen probleem. Ik heb zo'n vermoeden dat bij het lagertje waar 5 balletjes in zitten, het busje/richeltje wat ze op de plek houdt, erin geperst zit, en dan houdt demonteren eigenlijk wel op...
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Fb8QGMN6/jelcobearings.jpg

Maar ik ga ze eerst maar eens schoonmaken.
Dit is trouwens werk wat ik niet iedereen aanraadt. Als je het voor jezelf afvraagt of het iets voor jou is, dan is dat het waarschijnlijk niet. Is het wel wat voor jou, dan voel je dat al wel aan denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2025 20:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Lekker bezig!

Ik denk ook niet dat die balletjes van het zijlager eruit kunnen. Ik heb bij een arm eens volledig nieuwe lagertjes inclusief lagerhuisje erin gezet. Het probleem was wel het vinden van lagers van de juiste maat die aan 1 kant dicht zijn, zodat ik ze met epoxy vast kon zetten zonder dat het lager zelf vol lijm kwam te zitten. De mini lagertjes die ik kon vinden waren bijna allemaal open aan 2 kanten.

Vooral benieuwd of je verschil merkt na het schoonmaken van de lagertjes. Er zit aanmerkelijk verschil tussen de gevoeligheid van armen. Ik test dat altijd wel, de verschillen zijn aanmerkelijk. Het is dan altijd de vraag of het aan vervuiling ligt of aan de fabricage(toleranties). De mooiste armen hebben geen speling en reageren bij een minieme verstoring uit de balans zo dat ze erg lang op en neer blijven bewegen. Ik test het ook met hele kleine massa's in orde van grootte van milligrammen. De gevoeligste armen zakken meteen bij de kleinste massa's.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 25-03-2025 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 19:18
mr_petit schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:36:
...
Dit is trouwens werk wat ik niet iedereen aanraadt. Als je het voor jezelf afvraagt of het iets voor jou is, dan is dat het waarschijnlijk niet. Is het wel wat voor jou, dan voel je dat al wel aan denk ik.
Ik ga er zelf zeker niet aan beginnen, maar kijk graag mee hoe jij het doet. Dus blijf vooral posten. :P

Ik heb in 2020 zo'n Jelco uit de VS laten komen toen ze nog NOS op Ebay te krijgen waren. Was na alle verzend- en douanekosten nog geen koopje, maar ik vond 2e hands toen een beetje spannend dus een "verse" was mij de meerprijs wel waard. Geen moment spijt van gehad. Alleen doet de armlift het sinds kort niet meer, daar moet ik nog een keer wat mee.

Die Ortofon heb ik ook nog wel eens naar zitten loeren, die zaten schijnbaar ook nog wel eens als standaard arm op... Ik meen Braun? iets duits iig. platenspelers die je (toen) nog wel voor een redelijk bedrag op de kop kon tikken, maar is er uiteindelijk nooit van gekomen. Ik vindt het vooral wel een elegante arm om te zien.

Die systemdek is vooral wel lekker eigenwijs, er stond een tijdje terug ook een Ariston RD-40 opknappertje op marktplaats (die vindt ik persoonlijk mooier) maar ik kom op het moment nauwelijks aan platen luisteren toe, laat staan dat ik tijd heb voor dat soort projectjes. :') ...En die stofkap is toch wel een dingetje inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:36:

[Afbeelding]

Ik zit er ook te denken om de lagerkogeltjes te vervangen voor keramische kogeltjes.
Bij mijn ortofon as-212 arm vond ik dat veel uitmaken, maar dat was in combinatie met schoonmaken, dus weet ik niet in hoeverre wat aan welk deel toe te wijzen is.

Wel weet ik dat de lagerballetjes in deze jelco lagers echt een stuk kleiner zijn:

Hier zie je het jelco taatslagertje met in het midden een wit keramisch lagerballetje van de orotofon:
[Afbeelding]

Het lagerballetje van de ortofon meet (met schuifmaat) 1,22mm en een jelco lagerballetje meet 0,77mm
Echter kan ik op alie alleen maar 0,8mm krijgen, ik denk dat dat dezelfde is.

Ik heb helaas nog geen manier gevonden om de balletjes uit de zijlagertjes te krijgen (daar waar 5 balletjes in zitten). De boven/onder lager met 8 balletjes is geen probleem. Ik heb zo'n vermoeden dat bij het lagertje waar 5 balletjes in zitten, het busje/richeltje wat ze op de plek houdt, erin geperst zit, en dan houdt demonteren eigenlijk wel op...
[Afbeelding]

Maar ik ga ze eerst maar eens schoonmaken.
Heb je alleen een schuifmaat, of ook een micrometer? Een schuifmaat geeft weliswaar 1/100 aan, maar echt betrouwbaar is de meting niet. Overigens zou het misschien ook wel 1/32 inch kunnen zijn, dan kom je ook in de buurt van die maat.

Overigens zou ik niet zomaar andere kogels gebruiken in een bestaande behuizing. De kans is vrij groot dat dit op elkaar is afgestemd. Persoonlijk zou ik dan voor en compleet keramisch lager kiezen als je die route wil bewandelen. Dat zal bij deze arm echter niet meevallen. Ik denk dat je met demontage en reinigen eigenlijk de grenzen van het zinvolle wel hebt bereikt, tenzij het modificeren je doel is. Maak het dan vooral zo bont als je maar wil 🤪

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Duclaasie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Heb je alleen een schuifmaat, of ook een micrometer? Een schuifmaat geeft weliswaar 1/100 aan, maar echt betrouwbaar is de meting niet. Overigens zou het misschien ook wel 1/32 inch kunnen zijn, dan kom je ook in de buurt van die maat.

Overigens zou ik niet zomaar andere kogels gebruiken in een bestaande behuizing. De kans is vrij groot dat dit op elkaar is afgestemd. Persoonlijk zou ik dan voor en compleet keramisch lager kiezen als je die route wil bewandelen. Dat zal bij deze arm echter niet meevallen. Ik denk dat je met demontage en reinigen eigenlijk de grenzen van het zinvolle wel hebt bereikt, tenzij het modificeren je doel is. Maak het dan vooral zo bont als je maar wil 🤪
Ik heb wel een micrometer (een heleboel zelfs, ook tot op de micrometer), maar die liggen in m'n bedrijfspand en had geen zin ze op te halen ;)
Ik denk dat de afstemming van de kogels op de lagerschalen wel meevalt. ze zitten altijd vrij los in de buitenschaal en rollen natuurlijk maar over 2 puntjes in die schaal. Het 3e contactpunt vormt de pivot die je erin draait en afstelt.
Het gaat er derhalve vooral om dat alle kogels dezelfde maat hebben, en welke maat is minder belangrijk in dit geval, omdat het dus een afstelbaar lager is. De kogels mogen voornamelijk niet te groot worden dat ze met elkaar klem komen te zitten in de ronding. Ook niet bij temperatuurwisseling. Maar de speling die ik zie, is vaak wel meer dan 1/10mm. Je merkt het iig zo als de kogels te groot zijn, want je krijgt ze er dan namelijk niet meer in :D

Een ander lager is volgens mij geen haalbare zaak. Volgens mij zijn dit geen standaardlagers, maar op maat gemaakte en vrij unieke lagersysteempjes. Die balletjes zijn universeel en zitten ook in standaard taatslagertjes die heel veel worden toegepast (vandaar dat je ze ook overal los kan kopen, bij lagerfabrikanten maar ook op alie voor bijna nop), maar dit soort lagers (met afregelbare pivot) zie je m.i. alleen maar in toonarmen. Ik heb ze iig nog nooit in catalogi van lagerfabrikanten gezien.

Maar ik ga er geen andere lagerkogeltjes instoppen. Na het schoonmaken heb ik het idee dat de arm toch nog net ietsje soepelder loopt.
Ik heb een testje gedaan betreffende de vertikale lagerfrictie en er een filmpje van gemaakt. Eerst laat ik een heel klein stukje papier op de headshell vallen en er is al een klein beetje registratie te zien (de headshell zakt ietsje). De massa van het papiertje kan ik niet wegen, mijn mg weegschaaltje registeert niets, ook niet als het papiertje echt op de sensor valt (dus de massa van het papiertje is waarschijnlijk <1mg).
Daarna leg ik een 10mg gewichtje (stukje folie) op de headshell (dit gewichtje registreert rond de 11mg op mijn weegschaaltje), en die zakt een behoorlijk eind in.
Aangezien veel fabrikanten vroegah hun lagerfrictie specificeerden als ~7mg of daaronder (meetmethode onbekend), daar komt deze nu dus ook wel zeker aan.

Filmpje
YouTube: Jelco SA-370 / Sumiko Premier MMT tonearm bearing friction closeup a...

Ook lateraal loopt ie soepel. Heel vaak heb ik het idee dat de interne bedrading meer een belemmering voor de beweging vormt dan een schoon en goed afgesteld lager. Bij een echt nauwkeurig onderzoek naar lagerfrictie zou je de bedrading dan ook moeten verwijderen. Maar zover ga ik niet. Ik denk dat ik 'm redelijk optimaal heb zo. Misschien liggen de draadjes nu ook ietsje gunstiger. Ik heb er wel op gelet. Al was het in elkaar zetten van deze armconstructie wel lastig vergeleken met een hoop andere armen die ik open heb gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat is de afmeting van dat papiertje in het filmpje? Standaard kopieer/printer papier neem ik aan?

Wegen gaat met die naaldwegertjes inderdaad lastig en in ieder geval niet betrouwbaar met die heel kleine massa's, ook als het toch een paar mg weegt, is mijn ervaring. Dus ik denk niet dat je zeker kan zijn dat dat stukje papier 1 mg of minder weegt. Ik gok obv het formaat ietsje meer als ik het filmpje zie, maar het is moeilijk in te schatten. Ik pak zelf gewoon een groter formaat vel, weeg dat en vervolgens reken ik even uit wat het dan weegt bij een vierkante cm of minder. Bij 80 grams papier komt het natuurlijk neer op 8 mg per cm2, papiertje van een halve cm is dan 2 mg.
Ook lateraal loopt ie soepel. Heel vaak heb ik het idee dat de interne bedrading meer een belemmering voor de beweging vormt dan een schoon en goed afgesteld lager. Bij een echt nauwkeurig onderzoek naar lagerfrictie zou je de bedrading dan ook moeten verwijderen. Maar zover ga ik niet. Ik denk dat ik 'm redelijk optimaal heb zo. Misschien liggen de draadjes nu ook ietsje gunstiger. Ik heb er wel op gelet. Al was het in elkaar zetten van deze armconstructie wel lastig vergeleken met een hoop andere armen die ik open heb gehad.
Exact. De bedrading is, zeker lateraal, vaak de beperkende factor. Ik probeer ook vaak de draadjes wat gunstiger te leggen. Vervangen door nog dunnere / soepelere bedrading gaat meestal wel te ver.

[ Voor 82% gewijzigd door Cap op 25-03-2025 11:59 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 70 Laatste