Wat ik uit de documenten van de SA-750 opmaak/heb gevonden, is dat de SA-750D en 750E (dus 9 en 10") een messing sme koppeling hebben en de SA-750L (12") een aluminium sme koppeling heeft. Die laatste heeft dan ook een effectieve massa die 2,5gram lager is. Ik heb wel wat losse verchroomde messing sme koppelingen uit diverse armen liggen, en die zijn inderdaad heel zwaar. 4,5 gram ofzo. En aangezien messing ruim 3x zo zwaar is als aluminium, kan je inderdaad alleen daarmee al 2,5-3g besparen op de effectieve massa. Deze SA-370/sumiko MMT heeft dus ook een aluminium sme connector.
Het contragewicht van deze SA-370 heeft ook een andere vorm (kort en breed) waardoor deze dichter tegen de gimbal aanzit. Dat zou ook nog een gram kunnen schelen.
Deze arm is overigens 9,5", dus iets langer dan de SA-750D
Ik zocht voor mijn Garrard 401 een vervanger voor de AS-212 arm die erop zit. Die is overigens ook heel licht voor een S arm, omdat deze geen losse sme connector heeft, maar geintergreerd (en van aluminium) in de arm buis.
Maar ik wil 'm vervangen, deels omdat ik een paar Jelco headshells (met azimuth verstelling) op de kop heb getikt voor weinig. De AS-212 heeft geen azimuth verstelmogelijkheid, ook niet met een schroefje onderop omdat die koppeling geïntergreerd zit.
Maar die jelco headshells kunnen niet op de AS-212 omdat die Jelco headshells een 2e lockpin onderop de connector hebben voor extra uitlijnprecisie, maar de AS-212 heeft daar geen slot voor.... (als enige tafel in mijn collectie....zucht).
Dus ik was al een tijdje op zoek naar een vervanger van de AS-212. Maar ja welke dan?
Dus een S arm, 9" (of 9.5") met 5 polige din en een ronde buis naar beneden zodat ik 'm op zo'n chinese SME basis kan monteren (die kan je in verschillende diameters krijgen).
En een beetje een iconische arm. In goede staat.....
Ik heb wel gekeken naar een Acos Lustre GST-1... Die zie je voornamelijk veel in Engeland aangeboden. Dat betekend dus ook dat je àltijd nog btw en inklaringskosten moet betalen. Dat maakt ze al snel 25% duurder dan wat je aan het bieden bent. Ook hebben die (net zoals veel andere armen uit de jaren 70) veel last van verouderingsverschijnselen. Er zit een soort wit plastic houder onderop waarin altijd een barst komt, en ook is de pin van het contragewicht opgehangen in rubber (zoals zoveel armen). Bij dat rubber zie je toch vaak dat het verouderd is en de kans heeft te gaan hangen (heel veel armen hebben hier last van).
Deze jelco heeft dat ook (dat rubber), maar dat is nog in zeer goede staat, en is ook goed demonteerbaar.
Jaren 80 rubber is waarschijnlijk al een stuk stabieler en betere kwaliteit dan jaren 70 rubber. En omdat het goed te demonteren is, kan er ook wel een nieuw stukje voor gemaakt worden. Desnoods van een stuk slang of van metaal.
Ik heb ook wel gedacht aan een Stax UA-7. Die zie je soms ook voor acceptabele bedragen (€300-350, maar dan vaak japan, dus komt er weer die 21% bij.... En sommige versies hebben de armsteun als los deeltje wat in het dek geschroefd moet worden. Dat wil ik ook niet; de armsteun moet in de armbasis geïntergreerd zitten. Ook ben ik niet helemaal overtuigd van het AS systeem op die arm (met name potentiele frictie in die rollertjes)
Dus zodoende ging ik naar Jelco armen kijken. Maar die sa-750d is meestal best prijzig. (eigenlijk altijd €500+) en een LAD tafel oid waar die standaard op zit liggen ook niet voor het oprapen.
Je ziet in dld ook zat armen van JVC's etc (QL-5 achtige arm) aangeboden, zoals
deze, maar om daar nou €300 voor te betalen.... Als je er vanaf wilt, krijg je dat nooit terug.
En toen kwam dus deze Sumiko/SA-370 op m'n radar. En bij deze zat dus ook nog die Orsonic AV-101b headshell. Als je ziet wat daar soms op ebay voor gevraagd wordt....meer dan dat ik voor deze hele tafel betaald heb

(maar goed, dat is vraagprijs; ze staan niet voor niets nog steeds te koop...)
Die Systemdek zou ik dan verpatsen, of ben je van plan die nog te gaan gebruiken? Ik vind ze zelf niet erg mooi.
Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Ik vind het op zich wel een grappige tafel. Hij is compact en karakteristiek van vorm.
Typisch jaren 80 'engelse hifi', in de trant van een Ariston RD-40, MS DQX-500, en project RPM-1 speelt daar ook op in...
Die Ariston en MS zijn natuurlijk wel een slag zwaarder/beter uitgevoerd, dit dingetje meette toch een w/f van 0,06%, wat zeker niet slecht is. Hij liep wel iets te traag, maar dat kan misschien opgelost worden.
Wat ik ook leuk vindt is dat er een stofkapje opzit met scharnieren. Ik wil sowieso geen speler zonder stofkap hebben, en eigenlijk ook geen speler waarvan je de stofkap er los vanaf moet halen en ergens neer moet zetten. Dat is zó extreem onhandig.
Dat deze tijdens het spelen omhoog moet blijven staan....daar heb ik geen moeite mee.
Ik weet ook niet of ik een arm vind om 'm ermee te verkopen. Ik zou die AS-212 kunnen monteren, maar ik weet niet of ik die al wel weg wil doen en of dat een porum is.
Eigenlijk hoort op deze speler qua styling een rechte arm, in de stijl van een rega of een linn basik oid.
Misschien dat ik daar eens naar op zoek ga, maar het mag niet al te veel kosten. Dat is het probleem.
Deze speler stond een maand te koop en de verkoper zei dat hij geen enkele serieuze reactie kreeg. 1 bod van €100 en alleen vragen wat de minimale prijs is. Dus toen hij een minimumbod instelde en ik dat bood, kreeg ik ook gelijk bericht
Je gaat je dan afvragen of je niet teveel hebt betaald, maar dit was het bedrag wat ik min of meer maximaal in gedachte had voor een arm (uiteraard eigenlijk ietsje minder), dus krijg ik eigenlijk de speler, die headshell en dat kapotte element erbij voor nop
Maar een populaire speler is het kennelijk niet. Kon natuurlijk ook aan de foto's liggen, die waren niet al te best (zelfs geeneens foto's van die orsonic headshell, er zat een imitatie technics op zonder element). Dat maakt ook wel wat uit, al vind ik dat heel moeilijk inschatten. Als een leek de prijs bepaald wel, als een kenner de prijs bepaald...een stuk minder.
Maar toch, ik moet me niet rijk rekenen met deze tafel, dat is wel duidelijk.
Al zou ik deze tafel veel liever willen hebben dan bijv. een Thorens TD-166. Maar kennelijk de rest van Nederland niet....