Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik hou het zelf eigenlijk altijd liever bij pro-audio kabels dan kabels uit de audiofiele hoek.
De betere pro audio kabelleveranciers laten dat soort steekjes gewoon niet vallen en geven duidelijke complete specs, en zijn doorgaans ook aanzienlijk goedkoper (al zal dat ook wel exemplarisch verschillen natuurlijk).
(zoals die sommercable, maar dan wellicht een versie met lagere capaciteit)
Of is dit een kabel die eigenlijk bedoeld is voor digitale signalen oid. Daarbij kan ik me voorstellen dat je core to shield weglaat. Want het niet noemen lijkt ook wel een beetje bewust.
Wordt die grimm kabel wel bulk verkocht?
Edit, ik vond van die grimm kabel bij een xlr kabel de volledige specs: 33pF/m core2core, 52pF/m core2shield. Wel laag dus.

Voor de rest let ik ook op soepelheid, hoe de buitenste rubbermantel aanvoelt etc. Praktische zaken. Al kan je dat natuurlijk niet door een monitor voelen.
Veel microfoonkabel is in ieder geval ontworpen om soepel te zijn, anders zijn artiesten en engineers er snel klaar mee. Daar zit vaak een vezelkern bij in om alles soepel te houden.

Dit is bijv. datasheet van enkele mogami microfoonkabels:
https://mogamicable.com/c...ality_balanced/#gsc.tab=0
76p/Fm en 86pF/m voor core to screen. Best aardig, maar niet extreem laag

Maar het kan ook totaal de andere kant op slaan kennelijk:
Cordial CSF-250:
https://www.cordial-cable...-cable/csf250/csf-250.pdf
370pF/m core to screen. Zo hoog heb ik het nog niet gezien, maar ze verkopen het als high end studio microphone cable. Microfoons hebben last van hetzelfde effect, en in studio's zijn kabellengtes soms aanzienlijk. De meeste van die cordial microfoonkabels zitten m.i. aan de hoge kant van wat ik zie. Ik neem aan dat de specs die ze geven ook kloppen en dat hun LCR meter niet stuk was :+

Ik zie trouwens dat veel Belden kabels ook tussen de 150pF/m en 200pF/m zitten core2shield. Valt me toch een beetje tegen. Mijn richtlijn is dat het max. rond de 80pF/m zou moeten liggen voor draaitafelgebruik.
Die kwaliteitsnorm zuig ik uit m'n duim, maar als mijn no name kabel (ok, het komt van monacor/img stage line, maar die rebranden het ook) dat kan, moet een topmerk dat ook kunnen vind ik.

Veel soorten coaxkabel hebben vaak ook een ontzettend lage capaciteit (<60pF/m), maar heeft maar 1 kern (als je een normale interlink maakt met losse aardedraad daarbij is dat natuurlijk geen probleem), en is vaak vrij stug helaas. Zeker als er geen foam binnenisolatie gebruikt wordt.
Deze kabels worden niet als microfoon/audiokabel verkocht, maar dat maakt als toepassing natuurlijk niets uit.
Belden 1694a is zo'n coax kabel met foam binnenisolatie bijvoorbeeld waarbij de stugheid enigzins meevalt. (en de prijs ook meevalt, €3,42/m
https://www.thomann.de/nl/belden_sdi_videokabel_1694a.htm
53pF/m. Zelfde als die grimm kabel dus.

[ Voor 107% gewijzigd door mr_petit op 24-01-2025 17:17 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:57
Grimm is wel vanaf de rol te krijgen, heb het hier ook liggen. Laatste keer volgens mij bij Helios besteld.

Edit: voor de volledigheid even een linkje erbij https://www.helios-online.nl/shop/product/24-75/tpr-2

[ Voor 35% gewijzigd door Duclaasie op 24-01-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel essentieel dat de core-shield capacitance er expliciet bij vermeld staat, want anders weet je het nog niet. Dus een kabel is af als ze het er niet bij zetten. :)

Wel eens eerder gepost hier, maar ik heb eens een aantal meter van deze gekocht, handige vond ik dat er centraal een aardedraad in zat, en low capacitance:

https://www.tasker.it/db_files/products/66abd15814.pdf

Conductor Resistance 58 Ω/Km
Capacity Core/Core 24 pF/m
Capacity Core/Shield 65 pF/m

Was betaalbaar, enkele euro's per meter.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 24-01-2025 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 16:22

..Christiaan..

..zwll..

Mijn (paar weken oude) ortofon bronze element zit volgens mij wel heel dicht op de plaat. Je kunt er niet tussendoor kijken. Is dit normaal voor dit element? Ik heb namelijk het gevoel dat mijn platen niet helemaal klinken zoals hoort. Ik kan niet goed omschrijven wat het precies is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRwe5P6jyFkP6KDmY5Ij-bAZXeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXehVDlXhcalKewqrWpcNIxa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door ..Christiaan.. op 25-01-2025 09:04 ]

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da's zeker niet goed nee.

òf de ophanging van de naald is kapot/doorgezakt, of je draait met veel te hoge naalddruk.

Ik weet niet of je ooit je arm lang in de binnenste groef hebt laten liggen (dus toonarm niet teruggezet), maar dat kan de ophanging van een naald ook permanent beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
..Christiaan.. schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:03:
Mijn (paar weken oude) ortofon bronze element zit volgens mij wel heel dicht op de plaat. Je kunt er niet tussendoor kijken. Is dit normaal voor dit element? Ik heb namelijk het gevoel dat mijn platen niet helemaal klinken zoals hoort. Ik kan niet goed omschrijven wat het precies is.

[Afbeelding]
Hiermee ben je toch ook al eens terug geweest naar de winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

mr_petit schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:22:

òf de ophanging van de naald is kapot/doorgezakt, of je draait met veel te hoge naalddruk.

Ik weet niet of je ooit je arm lang in de binnenste groef hebt laten liggen (dus toonarm niet teruggezet), maar dat kan de ophanging van een naald ook permanent beschadigen.
Einde plaat is altijd vrijwel direct arm weer omhoog. Ik laat de toonarm nooit op de plaat rusten als die niet draait; altijd in de houder.
Duclaasie schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:27:
[...]

Hiermee ben je toch ook al eens terug geweest naar de winkel?
Toen klonk het idd voor geen meter en bleek de naald stuk. Onder garantie een nieuw element gekregen. Ik denk dat het wellicht met de naalddruk te maken heeft. Ik heb intussen een weegschaaltje besteld om te checken of het dat ook is.

Ik draai nu even een plaat en ik moet zeggen dat het weer wat beter klinkt (nieuw vinyl) en ik zie iets ruimte tussen naald en plaat. Ik heb boven een TT3 staan en daar is echt meer ruimte (ortofon red) maar ik heb nu niet bepaald veel ervaring met elementen

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet die ruimte eigenlijk checken nadat je 1 a 2 platenkanten hebt gedraaid, en dan aan het einde van een kant.
Als de suspensie namelijk niet goed is, kan deze ook na een tijdje inzakken.
Meestal, als dat gebeurt, zie je dat bij sterk verouderd rubber dus oude elementen.

Toch apart dat je al eerder een kapotte naald hebt gehad.
Ik neem aan dat je de basisprincipes van instellen van naalddruk beheerst, dus eerst arm laten balanceren en alleen de indexring op het contragewicht op 0 draaien en dan het contragewicht (met indexring) naar de gewenste naalddruk draaien.
Ik kan me aan 1 kant bijna niet voorstellen dat je (of wie dan ook) daarmee een fout maakt. Het is niet bepaald hogere wiskunde.

Ik heb wel eens wat afwijkingen in naalddruk gezien tov de indexring bij spelers, maar niets zo schokkend dat het een nieuw element op z'n buik laat schuiven. We hebben het dan hooguit over een afwijking van 0,2gr oid. Maar meestal zijn ze gewoon spot on. Vaak binnen 0,05gr, of bij de laatste speler die ik kocht en de 1e keer de naalddruk instelde was de afwijking 0,01gr 8)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 25-01-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

mr_petit schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:49:

Toch apart dat je al eerder een kapotte naald hebt gehad.
Ik neem aan dat je de basisprincipes van instellen van naalddruk beheerst, dus eerst arm laten balanceren en alleen de indexring op het contragewicht op 0 draaien en dan het contragewicht (met indexring) naar de gewenste naalddruk draaien.
Ik kan me aan 1 kant bijna niet voorstellen dat je (of wie dan ook) daarmee een fout maakt. Het is niet bepaald hogere wiskunde.
Het is in de winkel afgesteld. Het nieuwe element kreeg ik uiteindelijk thuisgestuurd maar die hoefde ik er alleen maar in de klikken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVNVkolji-nHcTm5M3lpHHeXyik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjP1K9ujs7Jd1TJK5R9gUQcL.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds kort eindelijk weer een platenspeler gekocht. Mijn jongste is nu oud genoeg om het niet weer te slopen :+
Wat heb ik dit toch gemist, gewoon zitten en lekker luisteren, niet doorspoelen of switchen wat je veel makkelijker hebt met streaming diensten.

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
..Christiaan.. schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:59:
[...]

Het is in de winkel afgesteld. Het nieuwe element kreeg ik uiteindelijk thuisgestuurd maar die hoefde ik er alleen maar in de klikken.
Dat het in de winkel is afgesteld wil niet zeggen dat het (nog) klopt. Meten is weten en ik zou het niet na beginnen met de arm balanceren en de naalddruk instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:08
..Christiaan.. schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:03:

[Afbeelding]
Wat denk je zelf? Kwestie van naaldruk maar eens opnieuw instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NinjaKiwiNL schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:05:

Sinds kort eindelijk weer een platenspeler gekocht. Mijn jongste is nu oud genoeg om het niet weer te slopen :+
Nice.
Dat is een debut carbon evo 2(?) denk ik?
Met het standaard meegeleverde element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

mr_petit schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:31:
[...]

Nice.
Dat is een debut carbon evo 2(?) denk ik?
Met het standaard meegeleverde element.
Klopt d:)b Prachtig apparaat, in de toekomst zal het element wel vervangen worden, voor nu is het heerlijk genieten. Ik heb een aantal Pink floyd records maar die zijn erg vuil, wanneer je in “the rabbithole” duikt over record cleaning …. wow echt verschrikkelijk hoeveel verschillende meningen er zijn.. Voor nu distilled water gehaald, en nog op zoek naar een fatsoenlijke schoonmaak spul ervoor (zonder alcohol erin)

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NinjaKiwiNL schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:07:
[...]
Ik heb een aantal Pink floyd records maar die zijn erg vuil, wanneer je in “the rabbithole” duikt over record cleaning …. wow echt verschrikkelijk hoeveel verschillende meningen er zijn..
Ja schoonmaakprocedures en machines kan je zo gek maken als je wilt.
De enige manier van verkeerd schoonmaken is niet schoonmaken :P

Lees ook de 'must haves' door voor tips die het afspelen van platen kunnen verbeteren danwel wat er bij kan komen kijken:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Of én én: er is een veel te hoge naalddruk en daardoor is inmiddels de ophanging doorgezakt. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Cap schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:26:
[...]

Of én én: er is een veel te hoge naalddruk en daardoor is inmiddels de ophanging doorgezakt. -O-
Kun je dat zien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
Ja, dan staat hij met de juiste naalddruk nog steeds te laag. Als je de naalddruk nu correct afstelt weet je waarschijnlijk wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
NinjaKiwiNL schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Klopt d:)b Prachtig apparaat, in de toekomst zal het element wel vervangen worden, voor nu is het heerlijk genieten. Ik heb een aantal Pink floyd records maar die zijn erg vuil, wanneer je in “the rabbithole” duikt over record cleaning …. wow echt verschrikkelijk hoeveel verschillende meningen er zijn.. Voor nu distilled water gehaald, en nog op zoek naar een fatsoenlijke schoonmaak spul ervoor (zonder alcohol erin)
Met een tweedehands OkkiNokki en een fles QS audio (Tonar) cleaner krijg je voor redelijk geld een uitstekend resultaat. Als je nog goedkoper wil zou je een Knosti kunnen overwegen, alleen vind ik het prijsverschil met een tweedehands OkkiNokki te klein om met de hand aan te kloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:03

SomerenV

It's something!

Ik ga mezelf hier even melden. Een tijdje terug zei ik tegen een maat van me dat het me wel tof lijkt een platenspeler te hebben in m'n mancave zodat ik niet altijd Spotify of Youtube aan hoef te zetten voor muziek. Gewoon ouderwets, fysiek, tactile. Zeker tijdens de creatieve momenten lijkt me dat ergens wel lekker. Mijn muzieksmaak is enorm breed en veel van wat ik tof vind is tweedehands prima te vinden, dus het is geen dure initiële investering, mocht ik het niks vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P80oqUdjQs1ZqPoUSSanimsPf8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MeXgnYGNPpiSxhr7GsnxwgkN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is momenteel mijn situatie.

Nou had ik het idee om een tweedehands speler op te kop te tikken en die onder het linker 'schilderij' te plaatsen. Zo kwam ik bijvoorbeeld een Akai AP-A2 tegen die prima schijnt te zijn. Dat hoeft allemaal niet zo spannend te zijn. Maar wat ik mij afvroeg: mijn speakers (2.0) zijn momenteel verbonden met de PC middels 3,5mm jack. Kan ik ze middels een splitter tegelijkertijd ook aan een speler hangen? Even de specifieke aansluiting van de speler buiten beschouwing gelaten. Of is het mogelijk de audio door de PC heen te laten lopen middels AUX In?

Of zijn er elegantere oplossingen? Extra speakers is overigens geen optie. Koptelefoon ook niet want die is draadloos.

En zijn er nog andere dignen om rekening mee te houden? Ik heb namelijk echt 0 ervaring met vinyl. De enige keer dat ik er ooit iets mee heb gedaan was toen ik als jong ventje de oude platenspeler van m'n ouders op zolder vond, inclusief hun enorme collectie. Maar die is echt maar heel kort aangesloten geweest en daarna hebben ze alles weggegeven :'(

Edit: Vandaag flink rond zitten speuren en als ik het goed heb is het allemaal redelijk rechttoe rechtaan. Ik heb in ieder geval een voorversterker (LD Systems PPA 2) besteld en een RCA > 3,5mm (male to male) kabel om het aan de PC te hangen. De reden voor de voorversterker is omdat ik zie dat veel oudere spelers (70's/80's) geen pre-amp of phono uitgang hebben (volgens mij zeg ik het zo goed). Nieuwe spelers heb ik naar zitten kijken, maar ik lees online vooral veel dat de goedkopere modellen (<100 euro) eigenlijk allemaal Chinees spul zijn van dezelfde fabriek. Het werkt en heeft wat handige features, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Dan betaal ik liever wat meer voor een ouder model van Sony, Akai, JVC of Philips voor wat meer kwaliteit en minder features.

Overigens wel veel nare reacties tegengekomen online, al had ik dat natuurlijk ergens wel zien aankomen in het wereldje van de audiopuristen :+ Veel reacties in de trant van 'als je niet een duur model koopt kun je net zo goed niet aan deze hobby beginnen' of 'als je het signaal omzet naar digitaal dan kun je beter net zo goed niet op deze manier muziek luisteren' :') En ergens snap ik het wel, zeker als je een echte liefhebber bent. Dan wil je gewoon dat anderen net zo kunnen genieten als jij, maar iedereen geniet op z'n eigen manier. En heel eerlijk... op mijn apparatuur ga ik de fijne verschillen toch niet horen. Dat boeit me eerlijk gezegd ook te weinig. Spotify ben ik helemaal tevreden mee, of een liveset van Humano op Youtube ofzo. Maar ik wil niet altijd afhankelijk willen zijn van het internet en het tastbare van LP's spreekt me wel aan.

[ Voor 40% gewijzigd door SomerenV op 26-01-2025 15:37 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 15:25
..Christiaan.. schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:59:
[...]

Dus, als het al fout was afgesteld door de winkel, dan heb je het nieuwe element weer met precies dezelfde foute afstelling in gebruik genomen. Zeker even de afstelling checken en/of opnieuw doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4B-v7dDGwyxcpBCHUIzwE6WuSM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/USlKNpt9tG05mvdHATMJpVmX.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bRuud83
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
bRuud83 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:44:
Bedankt voor de tips. Ik ben zelf niet zo handig, maar ik ga wel even naar een reparatie service in de buurt. Die kunnen het vast repareren.
Inmiddels heb ik de platenspeler laten repareren. Bleek een los contactpunt te zijn geweest, slecht soldeerwerk vanuit de fabrikant. Ook het krakkemikkige deksel heeft hij aangepakt. Valt me toch tegen van een merk als Pro-ject die toch wel goed aangeschreven staat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
Vanochtend de Lp van Miles Davis ontvangen van analogue productions. Vorige week de andere 2 gekregen.
Wel apart dat off the wall 45rpm is terwijl de thriller release 33rpm is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVZUVXeQrGoFB0WjIZaLhYDHh_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFWmksF4ueXNoL2MH2RRnsrr.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Sinds deze week heb ik een platenspeler (Philips F7155) dus ook meteen wat platen aangeschaft om te kunnen spelen.

QE2 en Discovery van Mike Oldfield.
Van Bob Dylan en Vangelis een greatest hits compilatie (waren erg goedkoop dus why not)
En Out of the Blue van ELO.

Kant 1 van Discovery heb ik gisteren na het werk aan gezet. Heb toen gewoon 20 minuten in m'n stoel gezeten om zo even heerlijk tot rust te komen. Dat hele 'even puur van de muziek genieten' heb ik nooit zo begrepen, ook al ben ik dol op muziek, maar nu snap ik het denk ik. Even niks aan je hoofd behalve de muziek die je zojuist middels een paar handelingen op hebt gezet. Best lekker! Streaming vind ik ook gewoon prima, maar da's toch een heel andere manier van muziek luisteren merk ik nu.

Dit is mijn eerste serieuze ervaring met vinyl. Vroeger hadden m'n ouders een oude speler op zolder staan met een enorme collectie aan platen. Die speler is toen volgens mij wel even aan geweest maar alles is vrij snel daarna gedoneerd aan het lokale radiostation. Wetende wat voor muziek mijn ouders tof vonden is dat wel echt enorm zonde. Denk aan Queen, Led Zeppelin, Deep Purple, Bowie, en meer vergelijkbare muziek uit die tijd.

Dat gezegd hebbende... Mijn schoonmoeder wist deze week te vertellen dat ze al haar platen nog heeft die ze vanaf haar 14e heeft gespaard. Gisteren heeft ze een klein gedeelte hier afgegeven, en zondag gaan we de zolder op om te rest te checken, maar daar zit tussen: Dark Side of The Moon (niet de eerste druk) van Pink Floyd, Signing Off van UB40, Heaven and Hell van Vangelis, With a Little Help From Friends van Joe Cocker, Forever Young van Alphaville, It's My Life van Talk Talk, Paris van Super Tramp, Fly Like and Eagle van Steve Miller Band, Moonflower van Santana, Focus 3 van Focus en City to City van Gerry Rafferty.

En dit was dan maar een klein gedeelte :9~ Nou ben ik niet overal perse echt fan van, maar Alphaville, Focus, Vangelis, Talk Talk, Santana en Steve Miller Band zijn toch wel heel tof. Ben dan ook benieuwd wat zondag gaat brengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Op zich idd best wel een goede muzieksmaak voor een schoonmoeder.
Meestal gaan daar de slechtste verhalen over betreffende alles, maar je schoonmoeder kan je uitzoeken, je moeder niet :+

Dat je DSOTM niet als 1 van je favorieten noemt. Toch wel 1 van de beste albums ooit ever imo. Iig in de top10 (het is natuurlijk heel moeilijk topalbums met elkaar te vergelijken. Het is ook geen wedstrijd. Hoe meer hoe beter :) )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Ik had het qua smaak ook echt totaal niet aan zien komen, aangezien ik haar nooit echt over muziek hoor. Nou weet ik dat ze Direct heel tof vindt, maar dat heeft ze volgens mij van haar jongste zoon die er enorm fan van is. M'n vrouw is er volgens mij ook zo een beetje in gerold. En Abba vindt ze ook gaaf. Maar buiten dat? Geen flauw idee. Maar hier geen slechte verhalen gelukkig. Is echt een hele lieve vrouw! Ik vroeg m'n vrouw waar het fout was gegaan bij d'r qua muziek: "bij papa" :N

Wat DSOTM betreft... ik ben totaal niet opgegroeid met Pink Floyd en het is wel een beetje een acquired taste. Nou moet ik wel zeggen dat ik een tijd terug op Spotify Roger Waters tegenkwam met Comfortably Numb en zijn moderne covers van het oude materiaal vind ik wel wat hebben. DSOTM ga ik overigens sowieso een kans geven, want dat soort muziek ben ik met de jaren wel wat meer gaan waarderen dus wie weet. Vooralsnog staat Pink Floyd niet in mijn lijstje met topartiesten in ieder geval. Wellicht vloeken in de vinyl-kerk, maar so be it :+

Overigens denk ik dat mijn setup sowieso vloeken in de vinyl-kerk is. De speler gaat naar een phono pre-amp en van daaruit naar de Line In van de PC (die ingesteld staat op de hoogst mogelijke kwaliteit). Zo kan ik luisteren via de speakers (Edifier R1100) óf m'n Bluetooth( :$ ) koptelefoon (Edifier WH700NB). Ik kan de amp ook direct in de speakers prikken want er is plek voor 2 stereo RCA inputs, maar ik luister vaak muziek als iedereen hier slaapt dus ben dan aangewezen op de koptelefoon. Verschil met bijvoorbeeld Spotify hoor je overigens best goed. Vinyl heeft een volle geluid ofzo. Althans zo klinkt het. Het kan ongetwijfeld nog beter en nog authentieker, maar ik ben geen audiofiel dus vind het allemaal wel prima zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

@SomerenV even een platenwasser aanschaffen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 22:04
Sinds woensdag ben ik de trotse bezitter van een Sansui SR-525 direct drive platenspeler. Dit is mijn eerste platenspeler en ik wil @mr_petit bedanken voor alle hulp met info over waar op te letten etc.

Via Marktplaats voor €150,- overgenomen van de eerste eigenaar. De speler ziet er op wat kleine cosmetische imperfecties nog erg goed uit. De eigenaar had de speler (naar eigen zeggen) dertig jaar terug voor 1000 gulden aangeschaft en speelt nu met een volautomatische Dual 721.

Wat ik mooi aan deze speler is (vind ik) is de eenvoud. Manuele bediening, direct drive motor en verder weinig poespas, dan kan er ook weinig stuk.

Er zit een Shure element op, deze wil ik upgraden voor een AT-VM95ML of AT-VM540ML.
Verder speelde ik bij het ophalen met de pitchknop, dit lukt zo 1-2-3 nog niet om goed te krijgen, maar ik hoorde geen noemenswaardige verschillen toen ik eraan draaide.
Misschien wat meer geduld wanneer ik de speler daadwerkelijk ga gebruiken en dan 'perfect' krijgen qua pitch.

Nu eerst het audio/video meubel aanpassen zodat de platenspeler er bovenop kan komen, dan een andere versterker en dan aansluiten en spelen maar. Na enige tijd zal ik dan het element vervangen, ben erg benieuwd wat dat met de geluidskwaliteit doet.

Owja, omdat plaatjes meer zeggen dan 1000 woorden hierbij wat foto's van de aanwinst:-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmsndkeVCVAS74LuvKC112Y5Y6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOiRZGWf0A6GJ0iYtQIHUCqd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNLUm7OekS3bVt2cVwI5L32jh0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSmYnLY5nYBrjiEGn1XiiYOn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOFFhOyaGehmlHQ5ln6rbgInVrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3tHnAIRae0gDCXrkMH0ZKDO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfJLduIqmwO7qQDsi_vbVWKD1W0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2DE0uLhwkelNE9ONw7nSwkb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0gkztr8yGuE3YRmF_-gGTQgLNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1hxXsgAnjj9dpcCuw9Xe03j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccHweA7DyOQ-pfannHYlzs8DccI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcwDxiXPURtGyZg4bj5xm1wH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHJZJJjI--RE2OIoABuf2rpO8xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vc7urxeXuxPnAHsuyXHtLJg1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vewQoGIJ9ySdHMvuExXoRu_WtEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Q7LoCHLTmUliIQe7xH63Y3r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:37
Bean77 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:15:
Vanochtend de Lp van Miles Davis ontvangen van analogue productions. Vorige week de andere 2 gekregen.
Wel apart dat off the wall 45rpm is terwijl de thriller release 33rpm is.

[Afbeelding]
lekker weer.. mooie uitgaven en ja het is idd vreemd 33 vs de 45 rpm

Ik heb ook de eerste platen van 2025 binnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJwarJdp_1tOaxBkqdT4upt5vuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2rN8HEr3d7uwNKz6PDQPUeB.jpg?f=fotoalbum_large

Weer een gevarieerde van stijlen/ Genres maar weer heerlijk uitgaven

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
Ik heb sinds een paar maanden ook die Analogue Productions uitvoering van L.A. Woman. Wat een fantastische uitgave is dat! De muziek spat uit de speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Pavv schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:58:
Ik heb sinds een paar maanden ook die Analogue Productions uitvoering van L.A. Woman. Wat een fantastische uitgave is dat! De muziek spat uit de speakers.
ja heerlijk uitgaven ….

Pas op met dit soort uitgaven ze zijn zeer verslavend 😎

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pavv
MrGab schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:04:
...
Verder speelde ik bij het ophalen met de pitchknop, dit lukt zo 1-2-3 nog niet om goed te krijgen, maar ik hoorde geen noemenswaardige verschillen toen ik eraan draaide.
Misschien wat meer geduld wanneer ik de speler daadwerkelijk ga gebruiken en dan 'perfect' krijgen qua pitch.
Gefeliciteerd met deze leuke platenspeler!

Op deze speler is een stroboscoop beschikbaar. Wanneer deze werkt kun je aan de beweging (of beter, Het stilstaan van de streepjes op de draaischijf) zien welk effect het draaien aan de pitchknop heeft. Als er niets gebeurt/verandert wanneer je aan de pitchknop draait dan is er iets stuk.
Als het lichtje van de stroboscoop defect is (dat gebeurt nog wel eens) dan kun je op je telefoon wel een app-je downloaden die het lampje van je telefoon op 50 of 60Hz kan laten knipperen. Zo kun je alsnog deze tests doen. op iOS heb ik hiervoor de app 'Strobe tachometer, maar er zullen er wel meer zijn, vast ook voor android.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FY2abR4bP6WH0wA0Sz6tkRDA3xY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rLKvf4DCXfg0gM6CHqEzI9EX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
oldsmelly schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:36:
[...]

ja heerlijk uitgaven ….

Pas op met dit soort uitgaven ze zijn zeer verslavend 😎
Mooie aanwinsten weer van jou ook.
En verslavend moet je zeker oppassen haha. Kreeg vanmiddag nog bericht dat Mofi Tango in the night van Fleetwood mac gereleased heeft. Dus die gaat waarschijnlijk ook op de wishlist.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@Bean77 Ja dat las ik.. die gaat absoluut op de wishlist …. Komen nog een paar hele mooie aan in de Atlantic 75 serie van oa Yes

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrGab
Pavv schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:57:
[...]

Gefeliciteerd met deze leuke platenspeler!

Op deze speler is een stroboscoop beschikbaar. Wanneer deze werkt kun je aan de beweging (of beter, Het stilstaan van de streepjes op de draaischijf) zien welk effect het draaien aan de pitchknop heeft. Als er niets gebeurt/verandert wanneer je aan de pitchknop draait dan is er iets stuk.
Als het lichtje van de stroboscoop defect is (dat gebeurt nog wel eens) dan kun je op je telefoon wel een app-je downloaden die het lampje van je telefoon op 50 of 60Hz kan laten knipperen. Zo kun je alsnog deze tests doen. op iOS heb ik hiervoor de app 'Strobe tachometer, maar er zullen er wel meer zijn, vast ook voor android.

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip en ik had bij het ophalen de pitchknop getest en er veranderde wel wat bij de stroboscoop. Deze stond goed, alleen de verkoper wilde laten zien hoe de pitchknop werkte en toen hebben we er aan gedraaid.
In de gauwigheid lukte het mij niet om de bovenste(?) rij weer stil te laten staan. Of hoe kom ik erachter of wij 50hz of 60hz hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 19:41
MrGab schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:43:
[...]

In de gauwigheid lukte het mij niet om de bovenste(?) rij weer stil te laten staan. Of hoe kom ik erachter of wij 50hz of 60hz hebben?
In Europa hebben we 50Hz.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Ik ga het voor nu handmatig doen. Gedemineraliseerd water, afwasmiddel en een microvezeldoekje, als ik het goed heb gelezen :) Dan gewoon de plaat wassen die ik wil gaan luisteren en zo de stapel afwerken. Al moet ik zeggen dat de platen die ik vluchtig bekeken heb in behoorlijk goede staat waren ondanks dat ze 40 jaar op een zolder hebben doorgebracht. Al scheelt het denk ik wel dat ze in hun papieren sleeve zitten, in de hoes, in zo'n plastic hoes. En er is altijd met zorg mee om gegaan, m'n schoonmoeder kennende. Maar ze krijgen ondanks dat allemaal een sopje, gewoon voor de zekerheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMs9o8d5xG0FeTtWDqb2-TjRvV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTAmoSdma0dspuPrgSubVCUx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qjXrLuYaIExtARu7y9SClIiAqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5aCJsUpvdWuPyNtGZqGbhI3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de setup nu en het werkt perfect _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:33
MrGab schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:04:
Sinds woensdag ben ik de trotse bezitter van een Sansui SR-525 direct drive platenspeler. Dit is mijn eerste platenspeler en ik wil @mr_petit bedanken voor alle hulp met info over waar op te letten etc.

Via Marktplaats voor €150,- overgenomen van de eerste eigenaar. De speler ziet er op wat kleine cosmetische imperfecties nog erg goed uit. De eigenaar had de speler (naar eigen zeggen) dertig jaar terug voor 1000 gulden aangeschaft en speelt nu met een volautomatische Dual 721.
Ik denk dat die kap nog wel een heel stuk opknapt van een keer goed poetsen met (fijn) polijstmiddel. Ik heb vrij goeie ervaring met "mothers" metaal polish voor diverse kunsstoffen, maar er zijn zat anderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bitzen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-09 19:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAoR8-rIXj9NWmj1RQqa5kSZ6JM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlSqJ6ieFWClYCkegAzeBHli.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een geslaagde aanschaf. Bartovsky in Wageningen met een vrolijke collectie en goed geprijsd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik vraag me serieus af waarom je deze gadget zou willen hebben 8)7 :? :

Ik bedoel: als ik een CD of ander medium wil laten klinken als vinyl, zijn er genoeg andere methoden die (beter) werken...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 02-02-2025 16:56 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

franssie

Save the albatross

rcor schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:55:
Ik vraag me serieus af waarom je deze gadget zou willen hebben 8)7 :? :
[YouTube: Make anything sound like vinyl! - the Stanton LineMaster]

Ik bedoel: als ik een CD of ander medium wil laten klinken als vinyl, zijn er genoeg andere methoden die (beter) werken...
Lol, dat is een beetje zoals die Cassette adapters die je had om je discman in de auto te kunnen gebruiken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 23:15
@franssie Hmmm. niet echt die cassette adapters hadden nog echt een functie om wat te kunnen aansluiten bij gebrek aan 3,5mm plug destijds, dus best nog een slimme oplossing.

Auto Radio’s waren destijds dan ook een radio’s en/of cassette en je had daarvoor nog de eight-track.

Die line master in dat filmje is de grootste onzin die je maar kan bedenken, made in US dat zeg toch genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
Charly schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat die kap nog wel een heel stuk opknapt van een keer goed poetsen met (fijn) polijstmiddel. Ik heb vrij goeie ervaring met "mothers" metaal polish voor diverse kunsstoffen, maar er zijn zat anderen.
Bedoel je deze: https://www.carclean.com/...luminum-polish-140gr.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:33
Dat is wat ik gebruik inderdaad, maar ook meer omdat dat is wat ik in huis had dan iets anders. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Er bestaat ook specifieke plastic polish van Meguiar's, PlastX.
Geen ervaring mee met stofkappen. Het is bedoeld voor koplampen.
Maar als er diepe krassen zijn, ontkom je volgens mij niet aan schuren (nat) met schuurpapier 800-5000 grid alvorens te polijsten

Er zou eigenlijk een keer een how to voor stofkappen polijsten moeten komen. Natuurlijk heeft iedereen z'n eigen maniertjes en voorkeuren, en elke stofkap heeft natuurlijk z'n eigen krassen (en dieptes van krassen)...
Ik ben benieuwd wat voor 'handigheidjes' iedereen voor zichzelf heeft. Volgens mij zitten er hier wel een paar ervaren 'stofkappolijsters'.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 02-02-2025 22:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bij voelbare krassen ontkom je inderdaad niet aan met de hand (nat) schuren, bijv grid 400-800-1500-2000-3000 bij echt diepe krassen. Een andere variant korrelstappen werkt ook, natuurlijk, het idee is dat je wat stappen tussen grof en fijn hebt. Veel lager dan korrel 400 ga je niet uitkomen en veel hoger dan korrel 2000 of 3000 is niet nodig, denk ik.

Als de krassen fijn, net wel/niet voelbaar, minder diep zijn kan je natuurlijk de laagste korrels weglaten en meteen fijner gaan.

Altijd nat schuren, met een (bijv kurken) schuurblokje, en geduld met meer bewegingen is beter dan teveel druk uitoefenen. En tussentijds je werk steeds inspecteren, want je wilt er bij stap 2000 niet achter komen dat de kras nog niet weg is, maar je wilt ook niet onnodig ver door schuren. ;)

Daarna polijsten, ook hier geldt: meer bewegingen > veel druk. Dit ook met de hand want dat is veel beter controleerbaar dan met zo'n machine, zeker als je niet ervaren bent en maar 1 stofkap hoeft te doen.

Ik gebruik gewoon Commandant 4 als polijstmiddel (de groene hand versie, niet de blauwe machine versie die een veel dikkere pasta is en minder prettig werkt) omdat je dan een hele pot hebt voor 15 euro, en het m.i. niet onder doet voor de kleine tubetjes 'speciaal' kunststof polijstmiddel, waarvan ik er ook wel allerlei geprobeerd heb, van Action kwaliteit (heb je ook in tubetjes, voor koplampen en voor lak) tot 'speciale' merken. Een ander merk dan Commandant gaat ook prima werken, het zijn uit eindelijk fijne korreltjes in wat visceuze vloeistof, die al snel harder zijn dan acryl. Ik zou gewoon iets wat niet te duur is kiezen.

Als laatste stap afmaken met een (wax)polish, iets met nog veel fijnere korreltjes dus, (bijv commandant 5) en je hebt een hele mooie kap.

Er zijn tegenwoordig trouwens genoeg video's van het proces te vinden op youtube, zoeken op iets voor de hand liggend als '(turntable) dust cover polishing'.

Wat ik vooral wil meegeven: resultaat zit hem m.i. veel meer in het geduld / de zorgvuldigheid van de poetser dan in welke korrelgroottes en middeltjes je precies gebruikt, binnen zekere grenzen natuurlijk.

PS vergeet het eventueel aanwezige logootje op de kap niet: voor het schuren of afplakken met een stukje tape of verwijderen. ;)

PSPS misschien handschoentjes aan ivm acrylaat allergie? ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Cap op 03-02-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
SomerenV schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:24:
[...]
... Al moet ik zeggen dat de platen die ik vluchtig bekeken heb in behoorlijk goede staat waren ondanks dat ze 40 jaar op een zolder hebben doorgebracht. Al scheelt het denk ik wel dat ze in hun papieren sleeve zitten, in de hoes, in zo'n plastic hoes. En er is altijd met zorg mee om gegaan, m'n schoonmoeder kennende. Maar ze krijgen ondanks dat allemaal een sopje, gewoon voor de zekerheid.
...
Ik heb ook albums van mijzelf, van 40 jaar oud, ook in goede staat. Als je er zorgvuldig mee omgaat, en ze netjes bewaart, gebeurt er niet zoveel mee. ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Vanmiddag kwam m'n naaldweegschaaltje binnen en het was helder. Te hoge naalddruk van 2,85... YouTube erbij gepakt en vanaf begin alles opnieuw in- en afgesteld en nu zit ie op een druk van 1,58 en klinkt het weer zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:03
@..Christiaan.. Dat was inderdaad veel te veel! Loont toch altijd om het zelf even na te checken. Hopelijk is er geen schade aan de naald en element maar dat komt waarschijnlijk wel in orde.

Welk element is het ? een 2M Bronze? Dan is de aanbevolen naaldruk 1,5 gram.
https://ortofon.com/products/2m-bronze#specifications

[ Voor 27% gewijzigd door Roderiktweaker op 03-02-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Roderiktweaker schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:10:
@..Christiaan.. Dat was inderdaad veel te veel! Loont toch altijd om het zelf even na te checken. Hopelijk is er geen schade aan de naald en element maar dat komt waarschijnlijk wel in orde.

Welk element is het ? een 2M Bronze? Dan is de aanbevolen naaldruk 1,5 gram.
https://ortofon.com/products/2m-bronze#specifications
Tussen de 1,4 en 1,7 gram, dus die 1,58 kan ook prima. Zo lang je niet met testplaat en scoop gaat meten kun je het optimum amper bepalen en kun je beter wat hoger in de aanbevolen bandbreedte zitten dan lager. Bij lagere waardes kreeg je eerder vervorming, wat naast vervorming ook slijtage aan naald en vinyl oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
..Christiaan.. schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:10:
[...]

Vanmiddag kwam m'n naaldweegschaaltje binnen en het was helder. Te hoge naalddruk van 2,85... YouTube erbij gepakt en vanaf begin alles opnieuw in- en afgesteld en nu zit ie op een druk van 1,58 en klinkt het weer zoals het hoort.
En weet je nu ook zeker hoe dit heeft kunnen ontstaan, bij winkelier of gebruiker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:03
Duclaasie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:22:
[...]

Tussen de 1,4 en 1,7 gram, dus die 1,58 kan ook prima. Zo lang je niet met testplaat en scoop gaat meten kun je het optimum amper bepalen en kun je beter wat hoger in de aanbevolen bandbreedte zitten dan lager. Bij lagere waardes kreeg je eerder vervorming, wat naast vervorming ook slijtage aan naald en vinyl oplevert.
Ja, 1.6 gram is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Duclaasie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:23:
[...]

En weet je nu ook zeker hoe dit heeft kunnen ontstaan, bij winkelier of gebruiker?
Werkelijk waar geen idee maar ik hou 't maar bij mijzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:59
Gisteren in de kringloop een SL-DL5 gevonden voor €25. Ik had nog geen linear trackers dus leek me wel leuk om mee te nemen. Op zich lijkt het meeste in orde, hij draait en speelt geluid. Er is 1 probleempje waar ik nog naar moet kijken. De “arm” beweegt niet, wat volgens “het internet” waarschijnlijk gewoon hard geworden vet is, dus kom ik wel uit.

Maar waar ik wel een vraag over heb is de cart/naald. Die is namelijk kapot. Hij heeft even gespeeld, maar toen was het geluid al niet zo best, wat voor mij een teken was om het ding te vervangen, maar na een tijdje was het helemaal klaar. De naald staat helemaal scheef, dus hij was al op z’n laatste pootjes bezig. En aangezien dit geen standaard draaitafel is, kan er dus ook niets van mijn huidige voorraad elementen in, en heb ik een nieuwe nodig.

Ik lees op internet dat het een p-mount aansluiting is? Kun je hier dan iedere p-mount cart in zetten, of heb je er een nodig die speciaal geschikt is voor linear trackers in het algemeen of zelfs deze tafel specifiek? Op internet kom je wel vervangers tegen (van bv Audio Technica), maar ik vraag me dus af of je er ook iets beters in kunt zetten (a la VM540ML), en uit de VS bestellen ga ik sowieso niet aan beginnen. Het liefst eigenlijk een uit een echte winkel (noord-holland), maar dat zal met dit soort speciale gevallen wel lastig worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
AMAA aka Pickupnaald.nl zou je eens kunnen benaderen. Zeer sympathieke man die je zeker verder kan helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:21
@kozue

https://www.pickupnaald.n...nal-t4p-mm-cartridge.html
of iets mooiers uitkiezen.

https://www.pickupnaald.nl/catalogsearch/result/?q=t4p+cart

Ik heb zelf ook een SL-5 en een SL-7, maar mijn elementen zijn nog goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kozue schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:03:
Ik lees op internet dat het een p-mount aansluiting is? Kun je hier dan iedere p-mount cart in zetten, of heb je er een nodig die speciaal geschikt is voor linear trackers in het algemeen of zelfs deze tafel specifiek? Op internet kom je wel vervangers tegen (van bv Audio Technica), maar ik vraag me dus af of je er ook iets beters in kunt zetten (a la VM540ML), en uit de VS bestellen ga ik sowieso niet aan beginnen. Het liefst eigenlijk een uit een echte winkel (noord-holland), maar dat zal met dit soort speciale gevallen wel lastig worden.
P-mount / T4P is goed, dat is een standaard die uitwisselbaar is. Massa van deze elementen is 6 gram, compliantie naalddruk 1.25 gram (max 1.5 gram, en ik zou hem richting het maximum zetten).

Zit het originele Technics T4P element erin? Ik denk een P23, doorzichtig met rood streepje. Eventueel een P24, P30, P33. Komt allemaal op hetzelfde neer. Het element zelf van deze modellen is identiek en de naalden zijn uitwisselbaar.

Indien ja dan zou ik deze gewoon houden, met dit type element is helemaal niets mis. Doet niet onder voor elementen als een EPC-270C, een AT95E, etc. Omdat het element zo algemeen voorkomend is zijn er naalden in verschillende kwaliteiten verkrijgbaar, van de goedkoopste conical, een doorsnee elliptical, een nude elliptical tot een Jico SAS naald.

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 06-02-2025 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Er zit een origineel Technics element in ja. Ik weet niet precies welke (moet vanavond thuis even kijken, ben nu op kantoor en kan dus niet bij de speler), maar er stond wel Technics op. Ik ging er eigenlijk vanuit, omdat dit spelers zijn van decennia geleden, dat je geen nieuwe naalden meer kon krijgen voor het element wat er nu in zit. Maar blijkbaar is dat dus een verkeerde aanname?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Punt is, de keuze in nieuwe T4P / P-mount elementen is inmiddels beperkt tot ongeveer een paar eenvoudige Audio Technica modellen en Grado Prestige.

Je hebt een paar simpele Audio Technica's, zoals de Audio Technica AT311EP en AT3474EP. Dat is gewoon een simpele bonded elliptical. Je hebt ook conical varianten (AT300P als ik het goed heb). Dan kan je net zo goed een nieuw elliptisch naaldje in je Technics element zetten, ik denk dat het misschien de helft kost van het Audio Technica element.

Grado maakt T4P versies van hun Prestige elementen, maar ik heb het idee dat ze gewoon een standaard Grado element voorzien van een T4P omhulling, want de naalddruk voldoet niet aan de 1.25g T4P standaard en vroeger was in ieder geval de massa ook 0.5 gram hoger dan die van de T4P standaard. Ik ben zelf sowieso geen fan van die Grado's. bromgevoelig en geen geweldige trackers, het zijn wiebelkonten.

En dan is er dus de optie vervangingsnaalden. Er zijn allerlei vervangingsnaalden verkrijgbaar voor de Technics elementen, in verschillende kwaliteiten.

Er zijn in de basis de volgende keuzes:
- conical, waarschijnlijk een 0.7mil stylus % (€23 Pickupnaald.nl)
- 'budget elliptical', een standaard elliptical, eigenlijk meer een "bi-radial": een conical met een paar 'cuts' zodat de vorm meer een elliptische naald benadert, ik vermoed een 0.4x0.7mil stylus* (€36 Pickupnaald.nl)
- 'true elliptical', elliptisch geslepen met radius 0.3x0.7mil* (€48 Pickupnaald.nl, m.i. een no-brainer keuze t.o.v. de €36 budget elliptical)
- 'hyper elliptical', elliptisch met een kleinere radius 0.2x0.7mil* (€119 Pickupnaald.nl)
- shibata stylus (€159 Pickupnaald.nl)
- Jico-SAS microridge stylus met boron cantilever (€309 Rick Stoet)
- Jico-SAS microridge stylus met sapphire cantilever (€399 Rick Stoet)
* navragen bij Pickupnaald.nl

Toevoeging:
Een laatste optie (mijn favoriete :P) is een tweedehands Audio Technica T4P element body uit de '1x2-serie' of '4x2-serie' op de kop tikken: 102, 112, 122, 132, 142, 152, 412, 422, 432 (E)(L)P waarin de 'groep L' naalden passen.

De grap is namelijk dat hierin óók de 'groep K' naalden passen zoals de AT 120/130/140, 430/440/450, én de huidige series VM520/530/540/740/750/760 etc.

Dwz ze klikken er zo in. Maar voor T4P gebruik moet je dan wel het naaldbeschermertje verwijderen om de massa binnen spec te houden, én de twee kleine ribbeltjes aan de zijkant van de naaldhouder even wegvijlen zodat deze niet interfereren met de zijkant van de klep in de nulstand op de linear tracker draaitafel. Voor gebruik in een normale radiale arm is dit natuurlijk niet nodig. ;)

P.S. Als het echt een fysieke winkel in Noord Holland moet zijn, voor zo'n standaard elliptisch vervangingsnaaldje van Technics kan je vast wel terecht bij een winkel als Spanjaard in Alkmaar.

P.S. Nog een betere tip: Electro Andijk heeft ook veel naalden, vaak nog originele T4P naalden, zoek even op hun site. Zo kwam ik een AT-102/122/132/142/422/432 Conical, Elliptical en Shibata vervangingsnaalden tegen en ook de P23/P24/P30/P33 Technics varianten.

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 07-02-2025 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting! Ik kon op pickupnaald.nl niet echt die Technics vervangingsnaalden vinden. Alleen de simpele €23 conical. Dan haal ik liever bij Spanjaard de AT311EP. Is iets duurder, maar dan heb ik iig een elliptische ipv conisch, en die hebben ze op voorraad en kan ik dus gewoon meenemen zonder gedoe met internet (gewoon geen fan van online, ieder z’n ding).

Er zit nu trouwens een P24 in. Morgen eerst maar eens kijken naar het bewegen van de “arm”. Ik zag ook ergens dat er een lock op zit zodat ie niet gaat bewegen tijdens vervoer (iig op de SL-10, die er wat op lijkt). Misschien zit die lock wel vastgemaakt en is het niet eens hard vet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Echt niet? Een simpele search op "P24" op pickupnaald.nl levert op:

Technics/Panasonic/National EPS24ES 940DE elliptical stylus. € 39,00
Technics/Panasonic/National EPS24HES 6451HE HyperEllips stylus. € 119,00
Technics/Panasonic/National EPS22ESS 6412ES Shibata stylus. € 159,00
Technics EPS202BSAS 6537BSAS Naked Diamond SAS-on-Boron stylus. € 299,00
Technics EPS202SSAS 6438SSAS Naked Diamons SAS-on-Sapphire stylus. €399,00

Met de Technics P24 die er al in zit heb je dus verschillende upgrade mogelijkheden.

Als je zo'n 2e hands AT element koopt uit voornoemde 1x2 en 4x2 series heb je een heleboel upgrade mogelijkheden.

Als je toch een nieuwerwetse AT wilt dan heb je de Audio Technica de AT311, 3472 etc series die volgens mij allemaal hetzelfde zijn. Daarvoor heeft Pickupnaald ook een ellips, super ellips, hyper ellips en shibata beschikbaar.

Ze verkopen ook de Tonar Plugger variant (een Audio Technica rebrand) met super- en hyper-ellips naalden.

Ik zou zeggen, zij zijn element/naald specialisten (itt een algemene muziekwinkel), neem gewoon eens contact met ze op om je te laten voorlichten of zoek nog eens goed op hun site. Amaa pickupnaald bevindt zich trouwens ook in NH, Bergen. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 07-02-2025 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Ah. Ik zocht op “T4P” en “T4P Technics” en vond alleen dat ene basic naaldje. Ik heb liever die van €39 (de sprong naar 119 is me wat teveel voor een “extra” draaitafel). Is niet alleen goedkoper dan de AT, maar ook meer origineel, en dat kan ik ook wel waarderen. Als ie in Bergen zit zal ik m wel eens vragen of ik m gewoon op kan komen halen :)
Maar eerst die arm maar eens fixen…

[ Voor 5% gewijzigd door kozue op 07-02-2025 09:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Ik heb gisteren voor het eerst in mijn 35-jarige leven Dark Side of The Moon geluisterd. Money kende ik, en Breathe, maar die tweede alleen van de nieuwe versie van Roger Waters. Money vond ik nooit een heel geweldig nummer. Geen slecht nummer, maar ik heb er nooit iets mee gehad.

En ik moet zeggen, dit is best een gaaf album! Maar het is vooral alles bij elkaar. Dus de opbouw, overgangen, het experimentele tussendoor. Alles klopt gewoon. En nu nemen we veel voor lief, maar beseffende dat dit uit 1974 komt maakt het nog net iets specialer. Ja, ik snap wel dat veel mensen lyrisch zijn over deze plaat :Y Is het een instant favoriet bij mij? Dat (nog) niet, maar ik ga hem zeker vaker op zetten!

Vandaag ook voor het eerst naar een platenzaak geweest. Wil'm in Veghel, en... gevaarlijk :+ Maar ik heb me in weten te houden. Ik ben naar huis gegaan met Paul Simon - Graceland (2e hands), Vangelis - Spiral (2e hands) en David Bowie – The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars (nieuw). Vooral die van Bowie ben ik benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Hoe zet je eigenlijk de tracking force correct op een linear tracker? Ik heb het geprobeerd met m'n naaldwegertje maar die slaat uit naar 5g+ en dat kan nooit kloppen :+ Er zit een draaiknopje op de DL5 maar zowel in volledig plus als volledig min doet ie dat. Ik vermoed door de extra hoogte die het wegertje heeft tov een normale mat + plaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat kan zo niet, het gewicht van de klep drukt op de naald / naaldweger omdat die laatste te dik is om ertussen te passen. Dus ik hoop niet dat er een nieuw naaldje op zat...

Je moet de Technics schaalverdeling maar geloven, volgens mij staat er 1.0 / 1.25 / 1.5 gram aangegeven op de schaalverdeling van het draaiende wieltje. Zie de handleiding van de SL-5 (google, downloaden).

Een andere optie is: freubelen.

De SL-5 heeft geen puck / verticale afspeel functie, dus ik denk dat het plateau er gewoon afgetrokken kan worden. Dan moet je met wat onderzetters o.i.d. een hoogte construeren die inclusief de naaldweger gelijk is aan het plateau, dan kan de klep dicht, kan je de naald naar de juiste positie bewegen en kan je meten.

Als het plateau er niet af kan dan is er de echte freubel optie: :+

De klep op een kier houden, zoveel dat het de naald nog lukt om tot plaatniveau te komen, terwijl er wel genoeg ruimte is voor een weger. Denk aan een dikte van een rolletje plakband aan beide zijden van de klep, dan kan de klep daarop steunen. Maar het is trial and error.

De volgende uitdaging is dan én het plateau stil te laten staan, én de arm te laten dalen. De platenspeler moet daarvoor denken dat de klep gesloten is dus de juiste nokje(s) / knoppen moeten daarvoor ingedruk worden. Bij de SL-7 en SL-10 zat er zo'n smalle zwarte knop bovenop de basis, die moet dan met tape of iets van een tandenstoker omlaag geforceerd worden.

Het plateau stil laten staan is natuurlijk nog lastiger, dit kan je ook forceren door iets tussen plateau en basis te stoppen maar is natuurlijk niet echt goed voor de motor / aansturing, dus dan moet je heel snel meten om de tijd kort te houden.

Ik heb het wel eens zo gedaan :o , want bij de SL-7 en SL-10 was het echt een kloteklus om het plateau te verwijderen omdat deze vast zit, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Hah, ik dacht al zoiets ja, een hoop geklooi. Het plateau kan er wel af (ik heb een service manual waar alle disassembly in staat), maar ik denk niet dat ik de waardes van het wegertje op zo’n manier zou vertrouwen. De naald gaat van een klein stukje boven de plaat naar op de plaat, en als je daar niet de goede afstand in hebt, meet je ofwel de druk naar onder vanuit het mech (te hoog), ofwel niks.

Ik heb er inderdaad geen nieuwe naald voor gebruikt. Ik klooi nu aan met die ouwe, die toch al raar gedraaid stond (en met een pincet weer terug heb kunnen zetten :+). Een nieuwe haal ik pas als alles goed werkt.

De arm kan nu vrij bewegen, en wordt correct aangestuurd door de motor, maar er zijn toch een paar dingen nog niet goed. In de queue stand hangt ie te laag boven de plaat en raakt m vaak aan (vooral in het begin), met krassen tot gevolg (no worries, ik gebruik die kapotte naald en troep LP’s), en bij het spelen komt ie nog niet netjes op het begin van de plaat terecht. Vooral 7” zijn er heel erg naast. Vast ergens een schroefje om bij te stellen. Een andere dag maar weer verder ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Volgens mij moet dit toch wel kunnen. Je kan toch wel de goede hoogte (plateau + plaat) bouwen met een paar onderzettertjes aangevuld met dun karton / plastic o.i.d? Kwestie van hoogte plateau opmeten en bouwen maar. Meten incl naaldwegertje erop.

Uiteraard mag er een kleine marge zitten op de hoogte, dat maakt niet tot vrijwel niet (zeg een paar hondertste gram) uit voor de gemeten naalddruk. Ik heb dit ook wel eens getest toen ik veel van die Technics LT's reviseerde. Een 120 grams en 180 grams plaat kunnen immers ook afgespeeld worden, en die verschillen in hoogte.

Wat jij noemt zijn standaard dingen.

Ik zou het arm motortje een paar druppeltjes naaimachine olie geven.
Ook een nieuw snaartje.
Verder de hele glijstang schoonmaken met ontvetter en nieuw soepel vet aanbrengen.
Beginstand naald gaat met een stelschroefje aan de zijkant van het glijstang systeem.

Wat niet normaal is, is dat de armlift niet goed omhoog komt. De arm moet in up stand vrijwel helemaal omhoog komen, dat hij horizontaal staat. Er zit dan duidelijk afstand tussen de naald en de plaat, toch zeker wel 8 tot 10 mm denk ik. Hoort ook gedempt neer te komen. Dat betekent meestal schoonmaken van het de cilinder die met een veer zorgt voor de armlift werking, die in de arm verwerkt zit. Plus toevoegen nieuw siliconenvet (300.000 cst) op die cilinder, anders daalt de naald als een steen op de plaat ipv rustig.

Verder zou ik zelf de servo regeling van de arm nog even bijstellen (servo gain en offset). Kan met een multimeter, maar je ziet gewoon ook op het oog aan het rood verlichte streepje of de naald steeds mooi parallel de groef blijft volgen en dan steeds een beetje opschuift, of dat hij "achter de groef aan" sleept of "voor de groef uit" trekt. het streepje staat dan niet parallel maar scheef.

Met een niet goed afgestelde servo regeling heb je namelijk een tangentiale draaitafel die niet tangentiaal trackt, maar met een flinke fouthoek. :+ Dat gebeurt natuurlijk sneller met zo'n kort armpje.

Edit: met de niet goed omhoog komende naald zou ik bijna denken dat de arm niet goed vrij beweegt, heb je dat getest? Hoe voelt het als je met de klep open de arm met de hand op en neer beweegt, heeft ie een mooie vrije slag? Komt er geen bedrading o.i.d tegen de achterkant van de arm aan? Het zou kunnen dat bij het schoonmaken / smeren een draad in de weg is gaan zitten.

Ik zou sowieso altijd eerst goed testen met het zwarte paneel van het armmechaniek verwijderd, pas als alles goed is die er weer op. Veel open / dichtschroeven is een rotklusje, er zitten nogal wat schoeven in en van verschillende lengtes, en dat vinden die schroefdraden op den duur ook niet leuk.

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 08-02-2025 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Volgens mij moet je die geleiding juist niet smeren. Meestal werken dit soort systemen met kunststof glijlagers en dan is smering uit den boze. Goed schoonmaken en ontvetten zou zomaar de oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 21:11
Ik gebruik OpenBSD + music player daemon in combinatie met Kawai stereo headphones om naar muziek te luisteren. Lossless CD rips klinken op deze setup meestal erg goed, maar Vinyl rips heb ik eigenlijk geen goede ervaringen mee en probeer ik te vermijden. In mijn ervaring is dit de ranking op gebied van audiokwaliteit van meest optimale ervaring naar minst aangename ervaring.

1. originele studio masters (https://www.prostudiomasters.com/)
2. SACD lossless audio rips
3. CD lossless audio rips
4. Vinyl lossless audio rips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Waarom zou je überhaupt een vinyl rip willen beluisteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

@FateTrap Qua audiokwaliteit is Vinyl nou niet perse de beste optie, dus ik snap niet dat je dat zou willen rippen. Als je de beste kwaliteit wil dan zijn er aanzienlijk betere opties. Vinyl luister en verzamel je meer voor het fysieke aspect.

Ik heb hier laatst ook een nummer opgenomen aangezien de speler aan de PC hangt en een bekende was benieuwd naar de kwaliteit van de input. Het klinkt absoluut niet slecht, maar een fatsoenlijke lossless master zal ongetwijfeld beter kunnen klinken. Beter dan dit gaat het denk ik niet echt worden. Is Poison Arrows van Mike Oldfield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FateTrap schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:04:
is dit de ranking op gebied van audiokwaliteit van meest optimale ervaring naar minst aangename ervaring.
Wat is voor jou 'audiokwaliteit'?
Ik denk dat dat namelijk een hele moeilijke maar cruciale vraag is.

Naar een vinylrip luisteren is net zoiets als naar andermans luidsprekers in andermans kamer luisteren. Dat is ook iets wat je je moet realiseren.
Welke apparatuur je gebruikt (platenspeler, element, phonopre, de kabel daartussen, staat en reiniging van de platen en afstelling van de speler) heeft aanzienlijke gevolgen voor de klank en klankkwaliteit. En dan heb ik het nog geeneens over het verschil in persingen. Tegenwoordig is de oplage meestal zo klein dat er meestal maar 1 persing gemaakt wordt, danwel 1 laquer gesneden wordt, maar vroeger (voor 1990) was dat natuurlijk absoluut niet het geval. Per land kon zelfs het snijproces verschillen (bijv. een nederlandse persing gesneden op DMM en bijv. een amerikaanse persing gesneden op traditionele laquer)
Laatst hebben we hier nog een (vluchtig) vergelijk gemaakt met het nummer Zanzibar van Billy Joel (laatste nummer op kant A van het album 52nd street)
De verschillen tussen zowel 2 persingen, àls de cd, waren niet mals. En verschillende members stoorden zich danwel genoten van verschillende aspecten tussen de verschillende persingen danwel media.
Dus dat soort vergelijkingen kunnen snel heel complex worden.

[ Voor 72% gewijzigd door mr_petit op 08-02-2025 15:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
SomerenV schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:03:
@FateTrap Qua audiokwaliteit is Vinyl nou niet perse de beste optie, dus ik snap niet dat je dat zou willen rippen. Als je de beste kwaliteit wil dan zijn er aanzienlijk betere opties. Vinyl luister en verzamel je meer voor het fysieke aspect.

Ik heb hier laatst ook een nummer opgenomen aangezien de speler aan de PC hangt en een bekende was benieuwd naar de kwaliteit van de input. Het klinkt absoluut niet slecht, maar een fatsoenlijke lossless master zal ongetwijfeld beter kunnen klinken. Beter dan dit gaat het denk ik niet echt worden. Is Poison Arrows van Mike Oldfield.
Vinyl is qua audiokwaliteit absoluut niet minderwaardig, echter een GOEDE weergave kost serieus geld en vergt kennis. Hier speelt vinyl absoluut op een hoger niveau dan streaming, echter tegen een zeker 10X hogere investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Duclaasie schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:31:
[...]

Vinyl is qua audiokwaliteit absoluut niet minderwaardig, echter een GOEDE weergave kost serieus geld en vergt kennis. Hier speelt vinyl absoluut op een hoger niveau dan streaming, echter tegen een zeker 10X hogere investering.
Oh dat Vinyl beter kan klinken dan streaming, als je de juiste setup gebruikt, dat geloof ik meteen. Maar technisch biedt een CD, of lossless bestand een veel hoger dynamisch bereik, als de master goed is tenminste. Als de master crap is dan klinkt alles wat daarop gebaseerd is net zo gaar. Als je absoluut de beste audiokwaliteit wilt dan zijn er gewoon betere opties dan vinyl, dus is het raar om vinyl te rippen als je op zoek bent naar kwaliteit.

Ik heb wel ervaren dat vinyl anders klinkt (of kan klinken) dan wat ik gewend ben van Spotify. Warmer ofzo. Maar ik vind Spotify voor op de achtergrond ook gewoon prima klinken dus wie ben ik :+ In ieder geval niet iemand met honderden of duizenden euro's aan audioapparatuur, speciale akoestische panelen in de kamer en noem maar op. Ik denk dat je qua audio ook vrij snel op een punt komt dat de kosten aanzienlijk harder stijgen dan de mogelijke maximum aan kwaliteit die je ervoor terugkrijgt. Maar ieder z'n ding natuurlijk :) Zo heb je ook mensen die tevreden zijn met speakers van de Action, terwijl ik dat absolute bagger zou vinden waarschijnlijk. Iemand anders weer zal ongetwijfeld hetzelfde zeggen over mijn Edifier-speakers.

[ Voor 14% gewijzigd door SomerenV op 08-02-2025 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
SomerenV schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:09:
[...]

Oh dat Vinyl beter kan klinken dan streaming, als je de juiste setup gebruikt, dat geloof ik meteen. Maar technisch biedt een CD, of lossless bestand een veel hoger dynamisch bereik, als de master goed is tenminste. Als de master crap is dan klinkt alles wat daarop gebaseerd is net zo gaar. Als je absoluut de beste audiokwaliteit wilt dan zijn er gewoon betere opties dan vinyl, dus is het raar om vinyl te rippen als je op zoek bent naar kwaliteit.

Ik heb wel ervaren dat vinyl anders klinkt (of kan klinken) dan wat ik gewend ben van Spotify. Warmer ofzo. Maar ik vind Spotify voor op de achtergrond ook gewoon prima klinken dus wie ben ik :+ In ieder geval niet iemand met honderden of duizenden euro's aan audioapparatuur, speciale akoestische panelen in de kamer en noem maar op. Ik denk dat je qua audio ook vrij snel op een punt komt dat de kosten aanzienlijk harder stijgen dan de mogelijke maximum aan kwaliteit die je ervoor terugkrijgt. Maar ieder z'n ding natuurlijk :) Zo heb je ook mensen die tevreden zijn met speakers van de Action, terwijl ik dat absolute bagger zou vinden waarschijnlijk. Iemand anders weer zal ongetwijfeld hetzelfde zeggen over mijn Edifier-speakers.
Maar hoe kun je stellen dat vinyl inferieur is als je niet in staat bent om dat te beoordelen? Voor naast je beeldscherm is een paar Edifiers prima, maar om opnames goed te kunnen beoordelen zul je toch met iets beters moeten komen. Dat CD en High Res een hoger dynamisch bereik geeft, wil niet zeggen dat deze in de opname en lastering ook wordt benut getuige de Loudness war. Het is niet voor niets dat vinyl, als het goed gebeurt, ook een andere master heeft dan vinyl.

Edit: zie ook https://dr.loudness-war.info/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SomerenV schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:09:
[...]

Maar als je dit zo interpreteert, dan is de uiteindelijke conclusie dat je niet naar bepaalde artiesten of albums gaat luisteren uit technisch oogpunt. Dàt kan m.i. nooit de bedoeling zijn.

Uiteindelijk luisteren wij naar de muziek zoals de artiest danwel het label deze ter beschikking stelt.
En bij vinyl is dat eigenlijk altijd een andere mix dan op CD/andere digitale bron.
En als die mix op een aantal punten gewoon beter is....ben je dan op zoek naar kwaliteit als je dat passeert omdat een ander medium op technisch vlak betere specs kan geven?
Ik heb wel ervaren dat vinyl anders klinkt (of kan klinken) dan wat ik gewend ben van Spotify.
Op spotify worden gewoon weer totaal andere mixen gepubliceerd, zonder dat te vermelden. Daar zit soms gewoon een tonaal filter overheen. Wat mooier is (en of het belangrijk is) laat ik in het midden, maar het klinkt vaak behoorlijk anders dan de originele CD.
Als ik naar spotify luister, dan is het vaak over een klein portable bluetoothboxje wat in de keuken staat. Daar stoor ik me er niet aan als er een filter overheen zit. Ik bedoel....een bluetooth boxje is een en al filter.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 08-02-2025 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:18

Toshirou

Vinyl Surfer

Vinyl klinkt in mijn ervaring vaak dynamischer maar zoals mr_petit al aangeeft is alles afhankelijk van de mix. Een lp heeft een andere mix en het medium heeft ook andere voordelen als beperkingen. Een goede engineer werkt hiermee tegen de grenzen van deze limieten aan en haalt waar kan tevens het voordeel eruit.

En kan een lp versie net zo goed laten klinken als een versie op cd of Tidal, maar er zal altijd verschil zijn. Het is maar net wat je prefereert. Ik koop zelf nog wel cd's, vaak uit budget bakken vanwege de bonus tracks dat je wel weer hebt bij een online of cd versie. Maar een cd versie klinkt niet slechter (ik gebruik hier de Primare CD32 als cd speler) maar gewoon anders qua sound.

Sommige albums halen vanwege de geringe tijdslimieten nummers weg of zetten een album op twee platen. Dat is voor mij eigenlijk het enige nadeel wat ik echt kan noemen tov een digitale release.

[ Voor 6% gewijzigd door Toshirou op 08-02-2025 18:15 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op Brothers in Arms zijn sommige (nou ja....veel) nummers gewoon korter/ingekort op de plaat dan op de CD :)
Dat had dus eigenlijk een dubbel LP moeten zijn. (maar ja....geld)

Vergelijk CD:
https://www.discogs.com/r...-Straits-Brothers-In-Arms
LP:

Maar hier is overigens niet elke LP hetzelfde.
Bovenstaande LP is een duitse versie met laquer gesneden in duitsland.
onderstaand is de nederlandse versie:
Aantal nummers zijn langer, maar niet zo lang als op CD.

[ Voor 96% gewijzigd door mr_petit op 08-02-2025 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:20:
Op Brothers in Arms zijn sommige (nou ja....veel) nummers gewoon korter/ingekort op de plaat dan op de CD :)

Vergelijk CD:
LP:

Ik heb een 2021 heruitgave, zal zo eens kijken hoe lang die nummers zijn. Onderstaande kwam ik nog tegen bij de CD versie die je aangaf;
Tracks 1 to 6 and track 9 are longer than on Vinyl:
1. So Far Away - CD: 5:11 / LP: 3:59
2. Money For Nothing - CD: 8:26 / LP: 7:04
3. Walk Of Life - CD: 4:12 / LP: 4:07
4. Your Latest Trick - CD: 6:33 / LP: 4:46
5. Why Worry - CD: 8:31 / LP: 5:22
6. Ride Across The River - CD: 6:58 / LP: 5:57
7. The Man's Too Strong - CD/LP: 4:40
8. One World - CD/LP: 3:40
9. Brothers In Arms - CD: 7:00 / LP: 6:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Voor wat betreft dynamisch bereik, onder optimale condities is dit voor vinyl ongeveer 70dB als ik het wel heb. Stel je nu eens voor dat je dat effectief gebruikt, dan ga je van een stille passage, zeg 40 dB, naar 110dB. Dat lijkt mij ruimschoots toereikend om een redelijke reproductie van een opname te kunnen geven. @mr_petit kan hier denk ik nog wel op aanvullen aangezien die volgens mij vrij goed in deze materie zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Volgens mij houdt het dynamisch bereik op plaat zo ongeveer wel op bij -55dB.
Waarbij het zachtste signaal voornamelijk beperkt wordt door de groefruis en niet door de rumble etc van de speler. Dat gaat inderdaad tot -70dB oid.
Bij 110dB(A) beginnen je oren overigens al pijn te doen. Dit is vergelijkbaar met als je pal voor de luidsprekertoren (1m afstand) bij een groot concert staat.
90-95dB(A) is ongeveer het niveau van een luide kroeg. Dan komen de buren waarschijnlijk al wel langs.

Maar ook in dit licht is -55dB voldoende dynamisch bereik. Alleen klassieke muziek kent eigenlijk fluisterstille passages. Maar ja, dat is vaak een opgenomen concert, dus daar hoor je ook bijgeluiden van de omgeving (gestommel/geadem van muzikanten etc).
Als je dat dus op echt luid niveau luistert (95dB(A)), dan zit je groefruis op 40dB(A). Dat is ongeveer net zo zacht als stilte s'nachts in een gemiddeld huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:03:
Volgens mij moet je die geleiding juist niet smeren. Meestal werken dit soort systemen met kunststof glijlagers en dan is smering uit den boze. Goed schoonmaken en ontvetten zou zomaar de oplossing kunnen zijn.
De geleidingsrail en de bus die eroverheen loopt is geen kunststof maar metaal (teflon coated zelfs vermoed ik). Althans, wel bij de SL-10, SL-15, SL-7, SL-QL1, SL-QL5, SL-DL1, en ik dacht ook bij de SL-DL5, maar daar heb ik er ooit maar eentje van gerepareerd dus mijn geheugen kan me in de steek laten. Maar van goedkoop tot duur is het armmechanisme van al die modellen eigenlijk hetzelfde, dus ik denk dat het wel klopt. Niet smeren levert een vastlopende arm op. Ook dat heb ik wel eens getest. Droge smering is prima, maar ik heb ook wel eens een teflon vet gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 08-02-2025 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:29:
[...]

Wat is voor jou 'audiokwaliteit'?
Ik denk dat dat namelijk een hele moeilijke maar cruciale vraag is.

Naar een vinylrip luisteren is net zoiets als naar andermans luidsprekers in andermans kamer luisteren. Dat is ook iets wat je je moet realiseren.
Welke apparatuur je gebruikt (platenspeler, element, phonopre, de kabel daartussen, staat en reiniging van de platen en afstelling van de speler) heeft aanzienlijke gevolgen voor de klank en klankkwaliteit. En dan heb ik het nog geeneens over het verschil in persingen. Tegenwoordig is de oplage meestal zo klein dat er meestal maar 1 persing gemaakt wordt, danwel 1 laquer gesneden wordt, maar vroeger (voor 1990) was dat natuurlijk absoluut niet het geval. Per land kon zelfs het snijproces verschillen (bijv. een nederlandse persing gesneden op DMM en bijv. een amerikaanse persing gesneden op traditionele laquer)
Laatst hebben we hier nog een (vluchtig) vergelijk gemaakt met het nummer Zanzibar van Billy Joel (laatste nummer op kant A van het album 52nd street)
De verschillen tussen zowel 2 persingen, àls de cd, waren niet mals. En verschillende members stoorden zich danwel genoten van verschillende aspecten tussen de verschillende persingen danwel media.
Dus dat soort vergelijkingen kunnen snel heel complex worden.
Een bericht voor 75% aanpassen vind ik voor de leesbaarheid van het topic geen voordeel bieden. Ik merk dat dit vaker gebeurt en ben wel benieuwd naar de beweegredenen hier achter. Volgens mij is het handiger om dan je eigen bericht te quoten en dan een toevoeging er onder te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb dat stuk "Naar een vinylrip luisteren is net zoiets als naar andermans luidsprekers in andermans kamer luisteren. " erachteraan gevoegd.

Beweegreden? Omdat ik het een nuttige toevoeging vond.
Ik weet niet of jezelf (of de betreffende sectie waar het over ging) nog een keer quoten handiger is.
Ik denk dat het beide voor en nadelen heeft. Als ik mezelf quote, is het niet altijd duidelijk op wie ik reageer. De schrijver van het originele bericht krijgt daar namelijk geen bericht van dus moet die door het topic heenspitten om ook dat te lezen. (en de rest van de lezers ook die in de discussie vallen)
Maar als ik het betreffende stuk waarop ik reageer quote (en dus niet mijn eigen bericht), dan is dat wellicht niet voor iedereen die het leest duidelijk. Die moet dan terugbladeren om te kijken of ik daar niet nòg een reactie op gegeven heb.
Ik denk dat er niet echt een 100% waterdicht danwel perfect systeem voor bestaat. Volgens mij is voor dit soort problemen ook niet echt een beleid danwel richtlijn voor op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
Duclaasie schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:31:
[...]
Veel mensen gaan het geld niet hebben voor dat soort apparatuur. In onze gebieden gaan er procentueel nog redelijk veel mensen zijn die het geld voor dit soort hardware hebben. Maar de meerderheid van de landen in de wereld zijn eerder arm.

Zoals eerder gezegd gebruik ik OpenBSD + music player daemon + ASRock B760M-ITX/D4 WiFi in combinatie met Kawai stereo headphones om naar muziek te luisteren.

Laten we zeggen dat ik de twee onderstaande bronnen gebruik voor de muziekbestanden van een album van Lana Del Ray en Dua Lipa.
https://www.prostudiomasters.com/album/page/7719
https://www.prostudiomasters.com/album/page/256149

Als ik dit op mijn vernoemde setup beluister dan hoor ik studiokwaliteit.
Terwijl als je Vinyl gaat gebruiken (en ook al geen headphones gaat gebruiken) dan is het technisch onmogelijk om gelijkaardige kwaliteit te behalen als mijn veel goedkopere setup.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
Vooral dat album van Lana del Rey is een mooi voorbeeld dat digitaal zeker niet altijd beter is. Als je de uitgaves sorteert op dynamic range dan krijg je onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_ZCHl_QrHjNufe07kTpuA2faj0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vfvYPTE62NaDCl8DFY4v9MwR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
FateTrap schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:17:
[...]

Als ik dit op mijn vernoemde setup beluister dan hoor ik studiokwaliteit.
Terwijl als je Vinyl gaat gebruiken (en ook al geen headphones gaat gebruiken) dan is het technisch onmogelijk om gelijkaardige kwaliteit te behalen als mijn veel goedkopere setup.
Denk je dat echt, of loop je nu gewoon te trollen?

[ Voor 42% gewijzigd door Duclaasie op 09-02-2025 11:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Vinyl en streamen klinkt hier beide meer dan prima. Welke beter klinkt boeit me niet. Beide hebben zo hun charme en voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
Duclaasie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:20:
Vooral dat album van Lana del Rey is een mooi voorbeeld dat digitaal zeker niet altijd beter is. Als je de uitgaves sorteert op dynamic range dan krijg je onderstaande.
De digitale versie die ik bedoelde staat er niet tussen.
Ik sprak specifiek over deze versie van het album: https://www.prostudiomasters.com/album/page/7719

Codec: lossless
Source: Download

Vinyl gaat op veel gebieden minder goed zijn dan deze digitale download afgespeeld op mijn hardware.
Denk je dat echt, of loop je nu gewoon te trollen?
Dat weet ik aangezien ik de basics van headphones en speakers ken. Een headphone kan meer detail weergeven dan een speaker en heeft betere links/rechts stereo effecten.
Ik heb in de praktijk nog geen Vinyl setups gehoord die gelijkaardig detail en dezelfde correctheid geven als mijn eigen setup. En ook geen setups die bijna gelijkaardig waren.
Dat gaat volgens mij ook niet lukken met Vinyl aangezien Vinyl meerdere sterke technische flaws heeft.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 19:41
Kan zijn, alleen zijn veel CD’s verziekt door de loudness war.

En daarnaast is vinyl luisteren ook gewoon een veel bewustere manier van met je muziek omgaan.
Je koopt heel bewust wat je mooi vind, dus niet alles is thuis zomaar beschikbaar.

En je hebt ook niet de neiging om te zappen zoals je met gestreamde muziek vrij gauw doet.

Als je het alleen maar over de kwaliteit hebt, en niet alle andere redenen meeneemt, dan is vinyl misschien niet voor jou.

Daarom ben ik ook niet zo geïnteresseerd in de discussie over welk medium de beste kwaliteit biedt.
Dat is een heilloze weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
FateTrap schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:37:
[...]

De digitale versie die ik bedoelde staat er niet tussen.
Ik sprak specifiek over deze versie van het album: https://www.prostudiomasters.com/album/page/7719

Codec: lossless
Source: Download

Vinyl gaat op veel gebieden minder goed zijn dan deze digitale download afgespeeld op mijn hardware.

[...]

Dat weet ik aangezien ik de basics van headphones en speakers ken. Een headphone kan meer detail weergeven dan een speaker en heeft betere links/rechts stereo effecten.
Ik heb in de praktijk nog geen Vinyl setups gehoord die gelijkaardig detail en dezelfde correctheid geven als mijn eigen setup. En ook geen setups die bijna gelijkaardig waren.
Dat gaat volgens mij ook niet lukken met Vinyl aangezien Vinyl meerdere sterke technische flaws heeft.
Bij de versie die je aangeeft staat zelfs aangegeven dat de dynamic range maar 5-6 bedraagt. Ik vraag me af wat je in dit topic eigenlijk denkt te vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
mr_petit schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:20:

Vergelijk CD:
LP:

Ik ben heel blij met mijn MFSL 2x45rpm versie van dit album, waarvan de speeltijd van de nummers vergelijkbaar is met de langere versies zoals die op cd staan. 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

RobbieT schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:08:
Kan zijn, alleen zijn veel CD’s verziekt door de loudness war.

En daarnaast is vinyl luisteren ook gewoon een veel bewustere manier van met je muziek omgaan.
Je koopt heel bewust wat je mooi vind, dus niet alles is thuis zomaar beschikbaar.

En je hebt ook niet de neiging om te zappen zoals je met gestreamde muziek vrij gauw doet.

Als je het alleen maar over de kwaliteit hebt, en niet alle andere redenen meeneemt, dan is vinyl misschien niet voor jou.

Daarom ben ik ook niet zo geïnteresseerd in de discussie over welk medium de beste kwaliteit biedt.
Dat is een heilloze weg.
Vinyl is voor mij een manier om bewuster met muziek bezig te zijn en wat af te remmen in deze toch al veel te snelle drukke wereld. Ik geloofde daar eigenlijk nooit zo in, want muziek is muziek toch? Maar ik snapte het vrijwel direct na het luisteren van m'n eerste plaat. Gisteren zei ik een vriend ook al dat wanneer ik aan de PC zit en Spotify aan heb staan, ik veel sneller geneigd ben te pauzeren om wat te checken op Youtube ofzo, of dat ik nummers skip omdat ik er geen zin in heb. Met vinyl kan dat gewoon niet. Zit er wat tussen wat je niet zint? Jammer joh, je wacht maar even :+

Net als @Faxe vind ik streaming ook gewoon prima klinken, en streaming heeft ook zeker gewoon z'n voordelen. Zo vind ik het in de auto ideaal omdat ik radio luisteren verschrikkelijk vind. Uiteindelijk luister ik ook voor de muziek, en niet omdat ik naar superieure kwaliteit wil luisteren. Ik heb wel een bepaalde ondergrens van wat ik acceptabel vindt, en ik weet wat ik prettig vind klinken, maar hardware boeit me verder bar weinig.
Duclaasie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:20:
Vooral dat album van Lana del Rey is een mooi voorbeeld dat digitaal zeker niet altijd beter is. Als je de uitgaves sorteert op dynamic range dan krijg je onderstaande:

[Afbeelding]
Ik heb eigenlijk nooit geweten dat het verschil zó groot kan zijn. Ook bizar dat Vinyl er met kop en schouders bovenuit steekt terwijl de CD of download technisch gezien tot meer in staat zijn. Uiteindelijk is vinyl beperkt omdat het een fysiek iets is. Die groeven en de naald hebben nou eenmaal een fysieke limiet (ook al is het gezien het mogelijke dynamische bereik niet echt een beperking, zoals eerder werd benoemd in dit topic). Digitaal heeft dat niet. Dan is je limiet de opnameapparatuur, maar technisch gezien zou je perfect kunnen laten klinken, zou je zeggen. Wel bizar dat ze dat concept vervolgens volledig verpesten 8)7

Overigens is Born to Die wel een heerlijk album. Die komt op m'n wanted-lijst :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Het verschil bij Lana del Rey zit denk ik in de verschillende mixen. Voor vinyl wordt een aparte mix gemaakt en in dit geval is die dus beduidend beter. De digitale mix wordt vermoedelijk ook voor radio en streaming gebruikt waarbij ik vermoed dat het loudness monster weer om de hoek is komen kijken. De muziek moet er natuurlijk wel uit springen tussen alle andere nummers..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Cap schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:12:
Verder zou ik zelf de servo regeling van de arm nog even bijstellen (servo gain en offset). Kan met een multimeter, maar je ziet gewoon ook op het oog aan het rood verlichte streepje of de naald steeds mooi parallel de groef blijft volgen en dan steeds een beetje opschuift, of dat hij "achter de groef aan" sleept of "voor de groef uit" trekt. het streepje staat dan niet parallel maar scheef.

Met een niet goed afgestelde servo regeling heb je namelijk een tangentiale draaitafel die niet tangentiaal trackt, maar met een flinke fouthoek. :+ Dat gebeurt natuurlijk sneller met zo'n kort armpje.
Ben afgelopen week ziek geweest dus dit heeft even stil gelegen, maar ben er nu weer naar aan het kijken. Het probleem met de te lage naald heb ik gevonden. Was m’n eigen fout. Na het schoonmaken van het mech en terug in elkaar zetten had ik dit ding onder ipv boven laten zitten 😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QARWycI9fYaMmLlAszrifOO__xA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Siy2xPzqY2WEQKultEzdvlT0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had ook last van de arm die meteen naar het midden trok nadat ie geland was (zoals in je quote hierboven). Bleek ook mijn eigen noob fout te zijn. Blijkbaar is de positie van het pcb van belang voor de werking van deze functie (wtf…?) en die had ik per ongeluk los gemaakt bij het demonteren. Ik dacht dat die setscrew een van de schroeven waren die los moesten om de cover eraf te krijgen, wat achteraf niet zo bleek te zijn :+
Ik heb het pcb weer op z’n plek gezet en de arm gedraagt zich weer normaal 😎

Van de week dan die nieuwe naald maar even regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Ik heb nu een nieuwe naald. Klinkt in principe weer ok, alhoewel de hoge tonen wat scherp zijn en de bas wat aan de lage kant, maar ik denk dat dat aan die cheapass preamp ligt die er nu voor de test aan hangt. Het is een Commtel (klinkt als goedkope rommel) en hij heeft niet eens een aansluiting voor aarde. Ik heb ergens een betere maar die kon ik even niet vinden 8)7
Maar toch nog een vraagje... hij slaat veel te vroeg af! Waar zit de afstelling voor het automatische afslagpunt? Kon in de service manual (adjustments gedeelte) niks vinden. Wel voor het startpunt, maar dat werkt goed, voor zowel 33 als 45. Nu het stoppunt nog ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Wat is VEEL te vroeg? Als er geen adjustment punt zit dan werkt het anders dan bij de oudere SL-10/5/DL1/QL1 series, daar zit een thumbscrew en microswitch links van het frame boven de motor.

Je zult moeten uitvinden hoe het werkt. Gaat het mechanisch? Of via een optische sensor?

Als er geen afstelpunt is dan is het blijkbaar een gefixeerd punt en lijkt er toch wat ontzet.

Het is wel zo dat als de arm niet mooi vrij loopt deze linear trackers ook te vroeg afslaan. Maar dan varieert per keer de positie waar precies wel wat. Dus als ie steeds op precies dezelfde plek afslaat zal dat het waarschijnlijk niet zijn.

Misschien biedt dit topic nog wat info.

Waar zit de startpositie instelling? Aan de achterzijde aan de buitenkant, of binnenin? Ik las namelijk iets over een start/stop schroef aan de achterzijde van het apparaat, dus ik denk dat die afstelling extern gaat.

Dus dan moet je binnenin kijken. Die zwarte microswitch met die witte nylon hefboom, naast het arm motortje, zorgt er in ieder geval voor dat er een onderbreking plaatsvindt bij begin en/of bij het einde. Dan lijkt die me te zorgen voor de stop positie.

Afbeeldingslocatie: https://content20-foto.inbox.lv/albums128573549/ansis_fr/Technics-SL-DL5/04-Tonarma-motorinsh.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 17-02-2025 22:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

GerkeP

Vragen mag altijd........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRTsfldY_HAYHqNOPC6siiriOsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ooss6S9MiVI7NPfyG9hmrNl7.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie score NM boxset van PiL

The Public Image is Rotten

GerkeP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oldsmelly
@GerkeP Very nice.........

Heb hier ook weer wat binnen om aan de collectie toe te voegen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9xZfAOLx1fu3_p6FVOb9mgECAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCwzUbFkCtrg3ZMGYSndd3yf.jpg?f=fotoalbum_large

Weer wat van alles in the mix... albums van 2 blues giganten en een heerlijk live album van Porcupine Tree.
Het derde album van Yes in de Atlantic 75 versie en Late night Jazzy album van Diana Krall....

Ik luister hier ook het liefst naar Vinyl omdat ik het heerlijk vindt om een plaat op te zetten en even niks anders te doen dan luisteren.... Ik probeer om per dag 2 albums te luisteren.

Mijn streaming (apple music) gebruik ik voor het ontdekken van nieuwe muziek en als ik onderweg ,of aan het werk, ben.

Speel ook best nog wel sacd's. dit zijn veelal albums die niet te krijgen waren op lp of die me net ff te duur zijn om op lp te kopen. (alhoewel sacd's de laatste tijd ook erg prijzig zijn geworden).

Maar zoals veel hier heb ik een ook een veelvoud aan geld in het analoge deel van mijn installatie gestoken dan voor mijn digitale deel... Ik zit wel te denken aan een goede cde/sacd transport met een goede dac maar die zijn erg duur, en daarvoor luister in feitelijk te weinig naar digitaal.

[ Voor 37% gewijzigd door oldsmelly op 28-02-2025 11:24 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pavv
Ha! er is hier weer wat leven na 10 dagen radiostilte... Mooie platen heren, vooral die Johnie Lee Hooper en PPT hebben mijn interesse... Ik heb hier al een paar mooie platen van Diana Krall (Live In Paris, de O.R.G., wow) staan.

Hier belde de postbode net aan met een dik pakket uit de USA. jammer van die invoerheffingen, maar sommige platen zijn het dan toch gewoon wél waard.

Een stapeltje Rhino's van uitzonderlijke kwaliteit... van analoge tapes, door de meester Kevin Gray, op doodstil vinyl, Heavyweight Gatefold jackets, etc etc...

3 maal the Doors & 1 x een geweldige Doobie Brothers....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmkQpi9ODaF808UsxiV668j2n7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpUATxRabQk8RFJorxaaRcso.jpg?f=fotoalbum_large

en een schone, verse persing van het tweede album van Television. De eerste was al geweldig (Marquee Moon) en nu heb ik deze ook in diezelfde topkwaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ds9kZFUWEB0RvroIr0jGS_KM1wA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ecis1wIZvzq1XKf62RuKLZQ7.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 61 ... 71 Laatste