rcor schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:52:
[...]
Dat bedoelde ik niet, de DL-103 is inderdaad een totaal ander element... Echt een MC-element op budget... Ik dacht dat er van de DL-160 ook een Low Output variant geproduceerd was... Maar getuige je opmerking is die er niet geweest...
Je schreef "Het mooie is dat dit de
High-output variant is
van de DL-160 waardoor ik geen MC-voorversterker nodig heb..."
De DL-160 die je hier noemt is natuurlijk zélf de high-output variant, dus ik neem aan dat je je hier vertypt had

en dacht dat je de DL-103 bedoelde, waar je het even daarvoor over had.
Van de DL-160 heeft inderdaad ook een low output variant bestaan met de hetzelfde cantilever en dezelfde naald, dat is de DL-301. Niet te verwarren met de DL-103.
Hier de specs en afbeeldingen van de mid-eighties Denon MC modellen:
Je ziet bij de specs de vermelding staan van de "special elliptical solid diamond stylus", waarbij 0.07 x 0.14mm vermeld wordt. Dit zijn niet de radiussen van de naaldellips (
special elliptical = hyperellips / line-contact vorm), maar dit is de afmeting van het
square shank nude diamantje (
= "solid diamond"), het rechthoekige blokje dus dat gemonteerd zit in het cantilever heeft een hoogte van 0.07mm en een breedte van 0.14mm. De radius van de naald is uiteraard veel kleiner en wordt doorgaans uitgedrukt in mil, oftewel 1 duizendste inch, oftewel 25.4 micrometer / microns.
Leuk is ook de pagina met de uitleg over de opbouw en gegevens over het cantilever, de effectieve tipmassa en naalddruk. Je ziet hier dat de DL-160 iets minder compliant is dan de DL-301 maar het ligt dicht bij elkaar. Je ziet ook dat ze bij de DL-103, het instapmodel DL-300 met bonded stylus en de high-output MC's geen melding maken van de effectieve tipmassa.

Ja, of Hans heeft ze opgekocht, maar hij speelt goed... Hoe oud hij is weet ik niet, maar bij MC elementen is de constructie anders hangt het cantilever niet in rubber als ik het goed heb en dat maakt de leeftijd minder van belang dan bij MM-elementen waar het rubber rondom de cantilever verouderd, ook al zit die nieuw in de doos (en dus NOS)...
Ik doelde meer op naald slijtage. Ik zou me over die ophanging ook geen zorgen maken, hoewel het me wel is opgevallen in de loop der jaren dat het cantilever van de DL-160's vaker scheef staat tov de behuizing dan bij de andere Denon's, ik ben dat vaak tegen gekomen. Ik vermoed dat dit met de manier waarop de tension wire bevestigd is te maken heeft maar ik weet het niet zeker. Het is in ieder geval iets om op te letten bij het uitlijnen.
Ik heb ook heel wat andere Denons DL-301, en ook enkele DL-300, DL-303 en DL-305 gezien uit diezelfde serie en daar ben ik dat scheef staande cantilever niet tegengekomen. Heel gek dus. De DL-160 is samen met de DL-110 natuurlijk wel heel erg lang geproduceerd itt die andere modellen, het kan ook zijn dat de oudere series dit niet hadden en dat ze later de fabricagemethode iets hebben veranderd waardoor het bij de nieuwere exemplaren van de DL-160 (en dan waarschijnlijk ook de DL-110) wel voor kwam. Ik weet het niet.
Slijtage is bij 2e hands elementen natuurlijk wel altijd een mogelijk puntje. Mijn ervaring is dat als een element echt goedkoop wordt aangeboden het een gok is die goed uit kan pakken, wordt het duurder dan is op zijn minst het gebruik van een testplaat met spoortests toch wel aan te bevelen voor je besluit tot aankoop, en/of natuurlijk het gebruik van een microscoop die toch wel zo'n 200x kan vergroten waardoor je de slijtvlakken kunt zien. Maar een testplaat zegt echt veel.
Leuke info die ik nog niet wist... Dank voor het delen!
Nu niet aan de orde, maar zou het retippen van zo'n DL-160 zinvol zijn als deze op het einde van zijn levensduur zit?
Het hangt natuurlijk helemaal af van de prijs/kwaliteit van de retip. Als de retipper dat mooie tapered cantilever in stand houdt en er een nieuw nude square diamond in zet (microline bijv) voor weinig geld dan zou het uitstekend zijn, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Meestal is zo'n budget retip (zeg rond de 300 euro) niet veel meer dan het hele cantilever inclusief naald vervangen door een goedkoper standaard type, je mag al blij zijn als het geen bonded naaldje is. Ik vind dat niet rendabel. Maar goed, het wordt verkocht, want weet zo'n klant veel, als die dat goed vindt...
Als je al veel geld gaat uitgeven aan een MC element dan zou ik dan eerder voor een nieuw low-output MC gaan of een deugdelijke retip van een higher-end low output MC. Bijvoorbeeld met een Namiki Micro Ridge (microline) tip en Boron cantilever. Of, als het cantilever nog goed is, alleen het vervangen van de diamond tip door een micro ridge type. Je ziet in het overzichtje op onderstaande webpagina dat alleen cantilever + tip inkoop al meer dan 300 euro kosten (wellicht krijg ie een kleine quantum korting maar misschien ook helemaal niet), daar moet dan de arbeid van de retipper nog bij, dus dat kan niet uit voor een 300 a 400 euro retip prijs.
https://ad-na-shop-en.mys...collections/record-stylus
Maar terug naar de DL-160 MC. Het grappige is dat in de jaren 2000 - 2008 dat DL-160 element echt goedkoop te krijgen was, met zijn nude diamantje en tapered cantilever. Ik heb er nog eentje nieuw bij een internetwinkel gekocht voor een bedrag in de buurt van € 150. Dat was niet heel veel meer dan de prijs van een DL-110. Een DL-103 was ook niet goedkoper, iets duurder zelfs meen ik.
Dat is gewoon een ander type element (low output vs high output, low compliance vs high compliance) maar niet veel goedkoper om te maken. De naald van de DL-103 is wel conisch maar ook dat is een mooi nude diamantje, en het cantilever is dan niet taps maar ook niet van het goedkope soort. Dat zie je ook wel als je naar DL-103 close-ups kijkt. En verder had de DL-103 natuurlijk zijn iconische status als radiostation element mee.
Als je nu ziet wat er voor € 150 a € 250 nieuw wordt aangeboden aan elementen dan is dat eigenlijk om te huilen in vergelijking met toen die DL-160 (en natuurlijk ook de AT-440MLa die als MM element een soortgelijke status had). Tegenwoordig is eigenlijk alleen de AT-VM95ML nog een vergelijkbaar aanbod (hoewel met een lower-end body t.o.v. dat van de 440 serie, maar toch een echte Microline naald). De Ortofon 2M Blue komt ook nog een beetje in de buurt omdat die tenminste nog een nude true elliptical heeft. Verder zou ik echt niet weten of je nog een echt kwaliteits cantilever / naald kan krijgen voor rond de € 200. Het is meestal gewoon basis alu recht cantilever + een bonded naald met een simpel met 2 cuts gecreëerde budget elliptical ipv een echt volledig elliptisch geslepen diamantje. En al helemaal geen MC meer maar gewoon een MM. Eigenlijk allemaal budget spul voor best veel geld.
Edit: ik zat al te twijfelen over de prijs van de nieuwe DL-160 en dus heb even gekeken, en het was nog erger, het was nog veel goedkoper dan €150. Ik heb hier de rekening uit 2006 van €107

exclusief verzenden voor de Denon DL-160, bij "Williams Schalplattennadelshop", later bekend als Thakker. Die prijs is echt ongelofelijk als je het vergelijkt met het heden. De mindere DL-110 kost tegenwoordig al meer dan het dubbele, dat begint bij € 250 en kost bij de meesten € 300.
[
Voor 64% gewijzigd door
Cap op 01-12-2024 15:33
]