Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:25
En tóch kan een goed gebouwde discreet opgebouwde phono voorversterker een stuk beter klinken. Uiteindelijk is de OPAMP gewoon een financiële keuze, want het is veel goedkoper dan discreet.

Overigens ben ik benieuwd naar je idee over de gain die in de spec sheet staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxZ466qfXf35AOOUvssB_pWwSWU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wdeklzhvsdvRtGaUJxvfqp9L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bovenstaande plaatje neemt niet weg dat de ruis van die SS3601 ongeveer vergelijkbaar is met een OPA1656 terwijl deze een input bias current heeft die een half miljoen keer zo laag is. Dat is het voordeel van een FET inputstage.
En de ruis van een OPA1612 is twee keer zo laag als de SS3601; de OPA1612 heeft een normale transistor input stage net als dit ding, terwijl de input bias current van de OPA1612 nog steeds 5-10x lager is.
En van beide opamps is de bandbreedte ook nog steeds groter.
Je zou bijna denken dat ze er expres niet tussen staan.... nah dat kan toch niet? dat moet toch wel een objectief samengesteld lijstje zijn? Sowieso een beetje raar om zowel een OPA2134 als een OPA134 apart in het lijstje te vermelden terwijl dat dezelfde opamps zijn, de ene mono, de andere stereo.
En natuurlijk niet te vergeten dat een opa1656 danwel opa1612 20 keer zo goedkoop is.

Hoe goed een discrete of geintergreerde opamp kan klinken maakt niets uit. Silicium is silicium. Het gaat om de schakeling die gebouwd wordt. Dat bepaald de kwaliteit danwel karakteristieken. Of het in 1 behuizing zit of losse componenten zijn maakt naar mijn mening niets uit in dit geval. Dit is geen vermogenselectronica waarbij zo efficient mogelijk extreme hitte afgevoerd moet kunnen worden.
Als dat zo was, was het een ander verhaal.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ook kan je in die datasheet zien dat de gain/phase, dus wat de fase doet bij max gain op een bepaalde frequentie echt totaal op en neer gaat, varierend tussen 175 en 0 graden binnen het audiobereik.
Terwijl een OPA1656 globaal tussen 10Hz en 100kHz faseneutraal is:

SS3602:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WHt-S668EIeaI8Owj1uYCFHkwY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wELrXybWJezqFDeuts0jid7J.jpg?f=user_large

OPA1656:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk4IYzoiz_sGPkl9YciXvXHlkI8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9I7xtQZJ3J4bYjz2chLDSJP8.jpg?f=user_large

Misschien hebben ze een hele rare manier van meten oid, ik ben geen superexpert, maar in mijn ogen ziet het er niet bepaald goed uit.
Ik zie iig geen fantastische zaken die een 20-voudige prijs verantwoordt. Ik ga Danny Richie in ieder geval niet op z'n blauwe ogen geloven...

edit: volgens mij is de unity gain bandwith van die SS3602 zo laag omdat het ding zo'n rare fasedraaiing maakt. Volgens mij, als ik het goed begrijp, is de UGB zodanig gedefinieerd dat deze tot een faseverandering loopt oid. Dus het ding kan wel verder versterken, maar is gewoon niet faselineair.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 18-10-2024 00:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:43:

Hoe goed een discrete of geintergreerde opamp kan klinken maakt niets uit. Silicium is silicium. Het gaat om de schakeling die gebouwd wordt. Dat bepaald de kwaliteit danwel karakteristieken. Of het in 1 behuizing zit of losse componenten zijn maakt naar mijn mening niets uit in dit geval. Dit is geen vermogenselectronica waarbij zo efficient mogelijk extreme hitte afgevoerd moet kunnen worden.
Als dat zo was, was het een ander verhaal.
Ik denk dat je daar de kern te pakken hebt. Een component klinkt pas goed als de toepassing én implementatie correct zijn uitgevoerd.

Overigens wordt in een aantal zeer goed aangeschreven phono voorversterkers de AD797 als OPAMP gebruikt. Ook in MC schakelingen geeft dat een goed resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Threllius
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 13:52
Ik heb gisteren een Technics SL-3210 Direct Drive half automaat opgepikt voor €100,-
Gister avond met testen kom ik tegen op 33 toeren de speler perfect is maar op 45 is er denk ik nog wat werk te verrichten.
Een singeltje opgelegd 45 toeren geselecteerd en het begon al met dat de snelheid totaal niet klopte. Veel te langzaam.
Na hem even door te laten spelen kwam hij wel meer in de buurt en kon ik hem afstellen. Volgende probleem, je kan blijven afstellen. Ene moment staan de stipjes mooi stil andere moment wandelen ze een beetje.
In het ergste geval schoot hij in ene weg begon veel te snel af te spelen.
Terug naar 33 toeren geen problemen.

Ik laat mij graag adviseren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Duclaasie
Potmeters reinigen zou ik mee beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duclaasie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:12:
[...]
Overigens wordt in een aantal zeer goed aangeschreven phono voorversterkers de AD797 als OPAMP gebruikt. Ook in MC schakelingen geeft dat een goed resultaat.
Ja de AD797 is ook een goede opamp. Maar dat is een single opamp, en afaik niet verkrijgbaar in dual versie, en die in mijn post allemaal dual (en ook verkrijgbaar als single), dus het is geen 1:1 alternatief.
Het is een alternatief voor die SS3601 mono versie.
Maar er is een AD797 SMD versie leverbaar dus wie weet heeft iemand een DIP8 converterboardje gemaakt waar er 2 op zitten :)
De AD797 heeft wel een redelijk hoge input bias current (max 2µA), dus dat is een risico voor een phonopre, zeker als er geen condensator over de ingang zit, wat bij mm phonopre's natuurlijk gewenst is.
Een alternatief voor de AD797 is de LT1115 of de OPA1611 (mono versie van de eerder genoemde OPA1612), vergelijkbaar in ruis en THD (al heeft de OPA1611 wel echt een veel lagere THD).
Maar dit zijn inderdaad allemaal moderne single channel opamps met een transistor input stage.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 18-10-2024 15:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-06 19:20
De plaatjes lopen in 2024 toch wel weer in redelijk getale de draaier van OmeSmelly op :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8WoucYk9r4PPJ-QB52-sb4x6s0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uO5v1FaJkylTxW26ewtnLGK.jpg?f=fotoalbum_large

De Chat Baker, Film muziek van Moving Castle en de Lightning Hopkins zowaar gevonden bij de Plaatboef in rotterdam was hier echt al jaren niet meer geweest. En de twee meer audiofiele pressings van Sarah Vaughan en Diana Krall komen bij de over bekende toko uit Haarlem.

De Diana Krall en Sarah Vaughan klinken weer heerlijk, de andere moeten nog door de wasstraat :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:41

Toshirou

Vinyl Surfer

mr_petit schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:09:
Voor mensen die niet van lange verhalen houden kunnen beter deze post overslaan en met hun handen van de binnenkant van hun phonopre afblijven :P :

Ik zat vandaag weer eens te youtuben, zoals ik wel vaker doe, en ik kwam dit filmpje tegen:
[YouTube: The Best Tweak EVER In The Whole Audio Industry]

Ik ken het kanaal (zucht) en weet ook van het bestaan van 'audiofiele' discrete vervangers van opamps (=Operational Amplifier). En aangezien het hier wel eens voorbij gekomen is, en er ook wel eens over tuberolling gepraat is, en mensen met platenspelers doorgaans de grootste tweakers en upgrades onder in de audiocommunity zijn, ben ik toch eens gaan kijken naar deze dingetjes (uit het filmpje):
https://sparkoslabs.com/product/dual-discrete-op-amp-ss3602/

...
Is dat niet de gozer die elke speaker afkraakt maar dan even zogenaamd fixed door de nieuwe crossover erin te zetten? Dan weet ik al genoeg over zijn geloofwaardigheid. Al zal er in dit verhaal wel een kern van waarheid in zitten. Maar dit kanaal loop ik altijd met een boog omheen. Eerst altijd even de boel afzeiken maar met zijn crossover setje is de speaker ineens fan-ta-stisch! Dat klinkt voor mij niet bepaald overtuigend.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Toshirou schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:40:
[...]

Is dat niet de gozer die elke speaker afkraakt maar dan even zogenaamd fixed door de nieuwe crossover erin te zetten? Dan weet ik al genoeg over zijn geloofwaardigheid. Al zal er in dit verhaal wel een kern van waarheid in zitten. Maar dit kanaal loop ik altijd met een boog omheen. Eerst altijd even de boel afzeiken maar met zijn crossover setje is de speaker ineens fan-ta-stisch! Dat klinkt voor mij niet bepaald overtuigend.
Ja, die vent is het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Toen die vent begon te zemelen dat "als Pietje zegt dat ik moet komen, weet ik dat het iets bijzonder (goeds) moet zijn." En vervolgens verhalen over dat het geluid zo mooi gelaagd was en echt goed "voor de set van Pietje", toen wist ik het al. N=1, geen testmethodiek, geen blinde A/B, maar onderbuik, met als doel clicks op youtube en wellicht spullen verkopen. Zap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:09
Threllius schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:19:
Ik heb gisteren een Technics SL-3210 Direct Drive half automaat opgepikt voor €100,-
Gister avond met testen kom ik tegen op 33 toeren de speler perfect is maar op 45 is er denk ik nog wat werk te verrichten.
Een singeltje opgelegd 45 toeren geselecteerd en het begon al met dat de snelheid totaal niet klopte. Veel te langzaam.
Na hem even door te laten spelen kwam hij wel meer in de buurt en kon ik hem afstellen. Volgende probleem, je kan blijven afstellen. Ene moment staan de stipjes mooi stil andere moment wandelen ze een beetje.
In het ergste geval schoot hij in ene weg begon veel te snel af te spelen.
Terug naar 33 toeren geen problemen.

Ik laat mij graag adviseren.
Als advies opvolgt van potmeters reinigen , dan graag NIET met een spul als wd40, maar een contactreiniger

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toshirou schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:40:
[...]

Ja klopt. Hij verkoopt nieuwe/aangepaste crossovers.
Ik geloof dat zijn metingen en aanpassingen wel redelijk werken, maar hij loopt ook altijd te hameren op zijn aansluitconnectors, geüpgrade weerstandjes, dure spoelen en dure condensatoren etc, om z'n (forse!) prijzen natuurlijk te verantwoorden. En dat zijn vaak geen objectieve uitspraken.
Je hebt het snel over $500 voor een filterkitje, wat echt veel is. Neemt niet weg dat er in kant en klare speakers enorm wordt bezuinigd op filteronderdelen. Een gemiddelde speaker van €2,5k per stuk bevat, als ik het moet inschatten normaal voor €50 aan onderdelen (en dat zijn consumentenprijzen). Maar het gat tussen €50 en €500 is heel erg groot.

Maar ja, objectieve reviewers zijn sowieso al heel schaars, omdat niemand dat voor niets doet. Ook al werken ze dan bijv voor een audiomagazine, daar wordt ook geld verdient met advertenties.
Maar deze gast probeert inderdaad z'n eigen producten te verkopen, dus je kijkt altijd naar een reclamefilmpje voor audiofielen, dus dan krijg je dat soort geneuzel.

Nu betreft het echter een product van een ander, maar hier is duidelijk ook een financiële deal aanwezig, aangezien hij niets laat zien betreffende hoe opamps normaal worden nagemeten en vergeleken, noch legt hij uit waar je op moet letten danwel hoe ze werken.
Dus een kijker wordt er ook niets wijzer van. Het filmpje heeft geen educatieve waarde, het is een samenraapsel van mooi klinkende woorden.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 18-10-2024 22:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 12:18

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Dat hele filmpje komt mij over als 'trust me bro' in TL;DR aka opgezwollen audiofiel gezwets. Kanaal om een grote +b op te zetten.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:31
Via marktplaats heb ik een kapotte jvc ql-y55f kunnen halen, primair voor onderdelen voor mijn werkende ql-y55f. Zo zit bijvoorbeeld de zeldzame s-arm inclusief bijbehorende onderdelen erbij.

Nu probeer ik in te schatten hoeveel werk het is om de kapotte jvc te repareren: ik kan mechanisch nog wel wat eraan doen, maar elektronica doormeten, vervangen etc kan ik niet. En ik vermoed dat het vooral een elektronicaprobleem is.

Wat weet ik over de kapotte jvc:
  • Europees model.
  • De mp-verkoper zei dat het aan de microcomputer (VC4054) ligt.
  • Als je de platenspeler aanzet, dan gaat het plateau draaien, maar je ziet geen enkele indicatie dat die aan staat: de lichten branden niet. Ook reageert geen enkele knop. De toonarm doet ook iets: die blijft strak tegen houder aan staan, ook als de anti-skating op ‘0’ staat.
  • De toonarm kan vrij bewegen wanneer de tafel uit staat.
De service manual (https://elektrotanya.com/jvc_ql-y55f_sm.pdf/download.html, pas op veel reclame op de pagina) heb ik gevonden. Die begint nagenoeg gelijk met de VC4054. Die zou ik hier (https://www.veswin.com/product-VC4054.html ) kunnen halen.

Maar dan ben ik er nog niet denk ik: naast het (de)solderen, moet je waarschijnlijk nog iets van een software/firmware erop zetten? En daarnaast alles weer elektronisch inregelen. En dan hopen dat het alleen deze IC is.

Zit ik op de goede route?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:22
Op Vynilyengine staat de gebruiksaanwijzing en service manual als PDF https://www.vinylengine.com/library/jvc/ql-y55f.shtml

Je kunt je op de site tegenwoordig alleen niet meer registreren geloof ik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Nieuwe aanwinsten van de afgelopen tijd op vinyl, gekocht bij kringloop winkels, Riddim Recordstore in Venray en diversen platenzaakjes in het leuke plaatsje Deventer waar ik afgelopen dinsdag een leuke dag had beleefd met een goede vriend:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNYSsB6g1R7-VTkeyATiVlymoEEDPd1ujCDCP3CdUProCPXO2K_pquC-tqg091p8cfNiTUM8oNeMI7tvR3sU5rDg8pkT4r5dT--AwJ21oNvlvJLPdrE=w2400

Wat zien we:
- Beth Harth - You Still Got Me
- Blof - Oktober - April - Pickering Sessies
- The Electric Light Orchestra – Milestones - E.L.O. 1 / E.L.O. 2
- The Electric Light Orchestra - Face The Music
- Daniel Romano - Too Hot To Sleep
- Daniel Romano - Dandelion Archives Vol 6
- The Kik - Springlevend

Naast LP's ook nog wat CD's gescoord, allen in Deventer die 5 platenzaken heeft... Echt de moeite waard daar en dodelijk voor de portemonnee... :X >:)

- Bökkers - Humme
- Bökkers Schorem Uut De Schiettente
- Bökkers - Blixer Elixer
- Bökkers - Leaven In De Brouweri-je
- Toto - Tambu
- Paul de Leeuw - Mooi! Weer Een CD!
- Mooi Wark - Only Rock n Roll!

Nu dat nieuwe album van Beth Harth op de speler liggen en die is echt de moeite waard, evenals de nieuwe van Daniel Romano, Too Hot To Sleep! _/-\o_

Rcor geniet! :) :D

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
teot schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:42:
Via marktplaats heb ik een kapotte jvc ql-y55f kunnen halen, primair voor onderdelen voor mijn werkende ql-y55f. Zo zit bijvoorbeeld de zeldzame s-arm inclusief bijbehorende onderdelen erbij.

Nu probeer ik in te schatten hoeveel werk het is om de kapotte jvc te repareren: ik kan mechanisch nog wel wat eraan doen, maar elektronica doormeten, vervangen etc kan ik niet. En ik vermoed dat het vooral een elektronicaprobleem is.

Wat weet ik over de kapotte jvc:
  • Europees model.
  • De mp-verkoper zei dat het aan de microcomputer (VC4054) ligt.
  • Als je de platenspeler aanzet, dan gaat het plateau draaien, maar je ziet geen enkele indicatie dat die aan staat: de lichten branden niet. Ook reageert geen enkele knop. De toonarm doet ook iets: die blijft strak tegen houder aan staan, ook als de anti-skating op ‘0’ staat.
  • De toonarm kan vrij bewegen wanneer de tafel uit staat.
De service manual (https://elektrotanya.com/jvc_ql-y55f_sm.pdf/download.html, pas op veel reclame op de pagina) heb ik gevonden. Die begint nagenoeg gelijk met de VC4054. Die zou ik hier (https://www.veswin.com/product-VC4054.html ) kunnen halen.

Maar dan ben ik er nog niet denk ik: naast het (de)solderen, moet je waarschijnlijk nog iets van een software/firmware erop zetten? En daarnaast alles weer elektronisch inregelen. En dan hopen dat het alleen deze IC is.

Zit ik op de goede route?
Mensen die nog een reactie hierop hebben? Of kan ik deze vraag beter stellen in het 'vintage audio'-topic?

@Faxe heb de handleiding en de service manual. Linkte expres niet Vinylengine omdat je daar inderdaad geen nieuwe accounts meer kan aanmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik denk dat het vrij lastig is zo'n probleem via het internet te diagnotiseren. Het is niet voor niets dat elke reparateur bij zoiets onderzoekskosten rekent.
Maar als geen enkele knop reageert is dat vaak wel een pointer richting de microprocessor.
Die kan stuk zijn, maar hij kan bijvoorbeeld ook geen spanning krijgen.

Wat wel apart is, is dat het plateau gaat draaien. Weet je ook hoe snel?
Ik neem aan dat het quartz gestuurd is, dus daar is dan ook iets van een cpu voor nodig, maar dat kan een aparte zijn natuurlijk.
Of de processor spanning krijgt is makkelijk te meten. Daarna zou je kunnen meten of ie een klok puls krijgt. Dat kan je doen met een oscilloscoop, maar misschien ook met een multimeter met frequentieteller als de klokfrequentie laag is.

Ik zou ook maar eens informeren bij die link van je of die processor echt wel leverbaar is.
Ook betekent het niet dat als de processor stuk is, en je deze vervangt, de tafel gelijk goed functioneert. Bij dit soort tafels is de kans groot dat deze opnieuw afgeregeld moet worden, wat een aanzienlijk werk kan zijn (ik weet niet hoeveel afregelpunten dit ding heeft), en er kunnen andere componenten kapot zijn zoals condensatoren.
Sowieso bij zo'n tafel is de kans groot dat, omdat deze al stuk is, er al iemand in is geweest die aan potmetertjes oid heeft lopen draaien en niet 100% wist waar hij mee bezig was (anders had ie 'm wel gefixt :+ ). Je hebt 'm vast niet van de 1e eigenaar en dat ie in zijn bezit is stuk gegaan ;)

[ Voor 56% gewijzigd door mr_petit op 29-10-2024 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik denk dat dit een lastig verhaal wordt zonder echte kennis van electronica, mogelijk ook wel mét. Zoals @mr_petit zegt is deze vast niet voor niets als defect verkocht met verwijzing naar de microchip. Dat betekent vast dat er een elektrotechnicus naar heeft gekeken en tot die conclusie gekomen is. Ik zou dat in ieder geval nog eens goed navragen bij de verkoper.

Dat het plateau gaat draaien en er geen enkele reactie is op geen enkele knop is geen goed teken. Dat lijkt een probleem met de voeding te zijn of inderdaad de centrale IC die de logic van het apparaat verzorgt.

Sowieso moet er eerst begonnen worden met eerst alle voedingsspanningen doormeten, pas als die ok zijn (geen AC component en goede waardes) dan ga je verder kijken in het pad, uiteindelijk richting de IC.

(IC's gaan zelden stuk, tenzij zo'n IC een flinke klap te verduren heeft gekregen door over voltage (blikseminslag, kortsluiting bij reparatie). Meestal is het eerder een contact, soldeerverbinding of transistor, elco's zijn doorgaans maar de oorzaak van kleine mankementjes en meestal nog ok.)

Als de IC werkelijk stuk is dan zou ik niet zomaar van een Ali o.i.d. een gelijknamige IC kopen, dat is vaak nep zooi die niet werkt. Geen idee wat voor type IC het is en of deze wel geprogrammeerd moet worden of niet. Je zou de documentatie ervan moeten hebben en dan iemand met verstand van zaken het laten beoordelen. Je wilt namelijk wel zeker weten dat het de juiste is voordat je de oude eruit gaat solderen en de nieuwe erin. Dat is bij zo'n veelpotige IC in een oud PCB ook geen sine cure en wil je maar één keer doen (liefst nul keer).

Het defect zal niet door een afstelling veroorzaakt worden, eerst moeten de knoppen normaal reageren voordat kijken naar de afstelpunten voor de motor en de armfuncties zin heeft. Dus de lichtjes moeten gaan branden, er moet een start / stop commando binnen komen (motor start/stopt), 33/45 moet reactie krijgen (ledje) en repeat on/off (ledje). De juiste voedingsspanningen en reacties op de commando's. Dan begint het afstellen pas (quartz lock motor, armbewegingen).

Je hebt hem als onderdelen machien gekocht, mede om de S-arm die erbij zat. Het is denk ik niet verkeerd om het daarbij te houden. Bespaart je een hoop gedoe en frustratie. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 29-10-2024 18:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
IC's gaan inderdaad zelden stuk, maar Sony biotracers (PS-X75) hebben ook last van vergelijkbare storingen waarbij de centrale processor inderdaad stuk gaat. Dan is er ook een probleem met de inputknoppen (toerental regeling wil niet meer switchen etc).
Die microprocessor (MB8841) is ook niet meer te krijgen, maar daar spelen nog andere aspecten. Van die microprocessor zijn heel veel verschillende versies, en ik geloof dat de juiste versie ook geprogrammeerd moet worden (al weet ik dat niet 100% zeker).
In hoeverre dat bij jouw tafel het geval is, dat weet ik ook niet. Ik kon geen datasheet vinden.
Bij de ps-x65/x75 zijn mensen bezig om met arduino's etc vervangingen te maken. Dan krijg je projecten zoals deze:
https://blog.arduino.cc/2...cord-player-with-arduino/
https://sites.google.com/view/replacement-micro-ps-x75/home
Die laatste is zelfs een drop in replacement met enige aanpassingen.
Maar dit zijn wel erg ingewikkelde projecten (en deze moeten uiteraard wel geprogrammeerd worden), dus de kans dat zoiets voor jouw tafel wordt opgezet is denk ik behoorlijk klein. Er moet maar net een liefhebber zijn die erg kundig op dat vlak is (professionele werkervaring) en bereid is daar honderden uren in te gaan stoppen.

Voor jouw geval, als je daarvoor de kennis hebt, zou ik eerst gaan meten of de cpu spanning krijgt (5v pin en 0v pin), en of de klok oscillator werkt. Dan heb je iig een idee of de cpu überhaupt wakker is. Staat denk ik ook wel in de service manual.
En inderdaad zoals Cap zegt vragen hoe de vorige eigenaar wist/erbij kwam dat de processor stuk is (was ie al naar een reparateur geweest, onderzoek?) en wat die processor die je op het oog hebt kost/leverbaar is.
Als je die info hebt, zou je contact kunnen zoeken met een goede reparateur en de situatie voor kunnen leggen (ook betreffende of die processor een drop in replacement is, of er veel versies van bestaan, of dat zo'n ding geprogrammeerd moet worden etc).
Een reparateur die zoiets wellicht zou kunnen doen is denk ik https://www.analogueservice.nl/
Die heb ik vaker op fora gezien (ook al heel lang geleden) en gaf een slimme indruk. Maar geen persoonlijke ervaring. Al is het bij deze reparatie belangrijker dat je iemand hebt die veel verstand hebt van vintage IC's en elektronica in het algemeen dan draaitafels in het bijzonder.

Op zich is het natuurlijk een hele mooie tafel en zou het gaaf zijn als ie weer gemaakt zou kunnen worden (maar dat wist de vorige eigenaar uiteraard ook), maar of dat haalbaar is...

Een andere route is natuurlijk kijken naar een reserveboard.
zoals:
https://www.ebay.com/itm/167020960336
https://www.ebay.com/itm/226393895534
Maar ook dat is een risico. Waarom werd die tafel gesloopt?
Maar daar denk je waarschijnlijk zelf ook al wel aan.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 29-10-2024 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:03:
IC's gaan inderdaad zelden stuk, maar Sony biotracers (PS-X75) hebben ook last van vergelijkbare storingen waarbij de centrale processor inderdaad stuk gaat. Dan is er ook een probleem met de inputknoppen (toerental regeling wil niet meer switchen etc).
Die microprocessor (MB8841) is ook niet meer te krijgen, maar daar spelen nog andere aspecten. Van die microprocessor zijn heel veel verschillende versies, en ik geloof dat de juiste versie ook geprogrammeerd moet worden (al weet ik dat niet 100% zeker).
In hoeverre dat bij jouw tafel het geval is, dat weet ik ook niet. Ik kon geen datasheet vinden.
Bij de ps-x65/x75 zijn mensen bezig om met arduino's etc vervangingen te maken. Dan krijg je projecten zoals deze:
https://blog.arduino.cc/2...cord-player-with-arduino/
https://sites.google.com/view/replacement-micro-ps-x75/home
Die laatste is zelfs een drop in replacement met enige aanpassingen.
Maar dit zijn wel erg ingewikkelde projecten (en deze moeten uiteraard wel geprogrammeerd worden), dus de kans dat zoiets voor jouw tafel wordt opgezet is denk ik behoorlijk klein. Er moet maar net een liefhebber zijn die erg kundig op dat vlak is (professionele werkervaring) en bereid is daar honderden uren in te gaan stoppen.

Voor jouw geval, als je daarvoor de kennis hebt, zou ik eerst gaan meten of de cpu spanning krijgt (5v pin en 0v pin), en of de klok oscillator werkt. Dan heb je iig een idee of de cpu überhaupt wakker is. Staat denk ik ook wel in de service manual.
En inderdaad zoals Cap zegt vragen hoe de vorige eigenaar wist/erbij kwam dat de processor stuk is (was ie al naar een reparateur geweest, onderzoek?) en wat die processor die je op het oog hebt kost/leverbaar is.
Als je die info hebt, zou je contact kunnen zoeken met een goede reparateur en de situatie voor kunnen leggen (ook betreffende of die processor een drop in replacement is, of er veel versies van bestaan, of dat zo'n ding geprogrammeerd moet worden etc).
Een reparateur die zoiets wellicht zou kunnen doen is denk ik https://www.analogueservice.nl/
Die heb ik vaker op fora gezien (ook al heel lang geleden) en gaf een slimme indruk. Maar geen persoonlijke ervaring. Al is het bij deze reparatie belangrijker dat je iemand hebt die veel verstand hebt van vintage IC's en elektronica in het algemeen dan draaitafels in het bijzonder.

Op zich is het natuurlijk een hele mooie tafel en zou het gaaf zijn als ie weer gemaakt zou kunnen worden (maar dat wist de vorige eigenaar uiteraard ook), maar of dat haalbaar is...

Een andere route is natuurlijk kijken naar een reserveboard.
zoals:
https://www.ebay.com/itm/167020960336
https://www.ebay.com/itm/226393895534
Maar ook dat is een risico. Waarom werd die tafel gesloopt?
Maar daar denk je waarschijnlijk zelf ook al wel aan.
Ah, Roger Poulussen uit Roermond... Dat is een bekende in het circuit... Weet ontzettend veel en heeft ook de benodigde kennis om zoiets te fixen... Hij doet alles vanuit het huis waar hij woont...

Ben daar wel eens geweest voor twee Philips N2554 cassettedecks die hij te koop had staan... Die had ik overgenomen en daarna terug gebracht omdat ze last kregen van de bekende gele tandwielen pest... Achteraf nog spijt van dat ik ze terug gebracht had, die decks klonken echt fantastisch en voor het geld waar ik ze toen voor had kom ik ze nu niet meer aan.. ;(

Ten slotte: een van mijn goede vrienden heeft een Thorens TD-535 direct drive speler (Technics SL-1200 / SL-1210 tegenhanger)... Die heeft hij onlangs onderhanden genomen en daarbij het volgende uitgevoerd:
- Snelheid 45 toeren afgeregeld
- Snelheid 33 toeren afgeregeld
- Arm lift hersteld zodat deze niet meer los ligt, maar werkt zoals bedoelt

De speler werkte al prima, maar nu nog beter... Dus de beste man is een dikke aanrader! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
Dat wordt inderdaad geen sinecure als ik hem werkend wil krijgen. Ik denk dat ik dan een multimeter ga halen en zelf ga meten, eens moet je het leren :P. Zodat ik dan kan kijken of ik hem wegbreng naar een reparateur zoals Analogue Services.

De vorige eigenaar heeft hem inderdaad weggebracht naar een reparateur (welke weet ik niet) en die kwam inderdaad terug met een probleem met de voedingchip en microcontroller. Die eigenaar verkocht hem ook met pijn in het hart omdat oa de reparateur zich er ook niet aan wilde wagen.

De snelheid van het draaiplateau heb ik niet gemeten, daar kom ik nog op terug.

Het is inderdaad een mooie tafel en misschien moet ik er maar een hobbyproject van maken om deze te herstellen.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je hebt geen multimeter?
Dan weet ik niet of het überhaupt verstandig is om eraan te beginnen.
Je schroeft een 230V apparaat open. Mensen die daar ervaring mee hebben hebben ook altijd een multimeter.
Ik zeg dit maar even ivm de veiligheid, aangezien je in een open apparaat gaat sleutelen waar netspanning op staat.

Maar als ie al naar een reparateur is geweest, heeft het dan zin? Ga je nieuwe dingen vinden die de reparateur niet kon vinden?

[ Voor 124% gewijzigd door mr_petit op 29-10-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
Nou, ik was niet van plan om in het begin met stekker erin te gaan meten. Eerst inlezen voordat ik aan eea begin en zonder dat deze op het net staat aangesloten.

En ik ga er zeker niet vanuit dat ik meer dingen ga vinden dan wat de reparateur gaat vinden. Maar zo leer ik op zijn minst de platenspeler beter kennen mocht de werkende ooit een keer de geest geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maar wat wil je meten in dit geval zonder er spanning op te zetten?
De kans dat het aan een haperend schakelaartje, defecte zekering of los stekkertje ligt is nihil.
Ik neem aan dat je waarschijnlijk ook geen soldeerbout hebt?

Als het je interessant lijkt, is de beste manier om een soort basis electronicacursus te volgen. Dat je elektrische basiseenheden leert, leert hoe componenten werken en hoe ze in een schakeling functioneren.
Ik weet niet of je ooit zoiets al gedaan hebt of aan gedacht hebt?

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 29-10-2024 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teot
mr_petit schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:54:
Als het je interessant lijkt, is de beste manier om een soort basis electronicacursus te volgen. Dat je elektrische basiseenheden leert, leert hoe componenten werken en hoe ze in een schakeling functioneren.
Ik weet niet of je ooit zoiets al gedaan hebt?
Dat is ook het plan, ik heb een paar sites gevonden om mee te beginnen:En dan lokaal een fysieke cursus volgen.

offtopic:
Wil trouwens het topic niet vervuilen met mijn elektronica-avonturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja die kanalen kijk ik ook regelmatig. voornamelijk ter vermaak.
Sorin en Northridgefix zijn wel voornamelijk op SMD gericht (veel laptops), en dat is echt wel anders dan through hole electronica. Mr. carlsson lab is wat dat betreft wellicht beter in het echt leren van dingen.
Een kanaal wat ik kan aanraden is https://www.youtube.com/@Adamant_IT
Ook veel smd (computerrepairshop), maar gaat dieper erop in waarom hij dingen doet en hoe ze werken. Wat je kan verwachten als je dingen meet. Hij houdt een meer educatief karakter in z'n video's.

Voor de rest zijn er natuurlijk zat electronica cursussen online te vinden, zowel als video als als website/pdf's etc. Het is maar net hoeveel vrije tijd je hebt :P

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 29-10-2024 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:03:
Klopt, maar van dat model staat de IC ook bekend als dat ie stuk gaat, en dat is echt een van de uitzonderingen. Dat is bij de QL-Y55F niet het geval. Er zit daar een voedings STK in die wel eens stuk wil gaan, dan is het een kwestie van een vervangende STK vinden, of een vervangend voedingscircuit bouwen ipv de STK. Maar van de IC die kapot gaat heb ik nog niet eerder gehoord / gelezen.
Exact, dat is het grote probleem, zie de juiste versie van de IC met de juiste programmering maar eens te krijgen...

De beste kans maak je misschien nog wel met het kopen van een sloopexemplaar met fysieke schade, een verbogen of afgebroken arm of zo. Die heeft wel een klap gehad maar de IC is waarschijnlijk niet stuk. Sterker nog, goede kans dat het hele bord gewoon nog werkt en dus een drop-in replacement is.

Zo'n PCB als van jouw Ebay link kan je wellicht nog kopen voor rond de 100 euro, maar dan moet je wel een duidelijke belofte hebben van de verkoper dat de IC niet stuk is vind ik. Zonder enige toelichting is het een te grote gok voor dat geld, imo. En meer dan iets van 100 euro zou ik er sowieso niet aan uitgeven. Die kapotte speler zal ook niet gratis zijn geweest...

Ik moet wel zeggen dat ik denk dat dit boven de pet gaat van een beginneling op het vlak van elektrotechniek. Dit is echt niet de eenvoudigste draaitafel, verre van. En de kans dat je iets sloopt door gebrek aan ervaring is ook echt aanwezig. Voor de beginneling zijn er betere platenspelers om mee te starten, die elektronisch eenvoudig in elkaar steken en gemakkelijk door te meten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 29-10-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
Cap schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:00:
[...]
Die kapotte speler zal ook niet gratis zijn geweest...

Ik moet wel zeggen dat ik denk dat dit boven de pet gaat van een beginneling op het vlak van elektrotechniek. Dit is echt niet de eenvoudigste draaitafel, verre van. En de kans dat je iets sloopt door gebrek aan ervaring is ook echt aanwezig. Voor de beginneling zijn er betere platenspelers om mee te starten, die elektronisch eenvoudig in elkaar steken en gemakkelijk door te meten zijn.
Die kapotte jvc was zeker niet gratis; het was bieden en ik bood wat ik het waard vond en de verkoper zette hem vervolgens vrij snel op gereserveerd. Had het niet helemaal verwacht :9

Denk dat de kapotte jvc qua uiterlijk mooier is dan de werkende dus daarom ook dat ik een poging wil wagen om hem weer werkend te krijgen. Maar ik besef zeker dat het moeilijk zal zijn en er een grote kans is dat ik hem niet werkend krijg. Zal het in kleine stappen doen en niet zomaar open op het netstroom aansluiten en solderen.

Heb ook nog een ander forum gevonden waar de eigenaar toen een soortgelijk probleem had en dezelfde boodschap kreeg: https://audiokarma.org/fo...ql-y55f-turntable.185686/

Ik ga erin zonder de verwachting dat ik hem weer werkend krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de kapotte mooier is dan de werkende kan je ook het PCB (+ evt de trafo) van de werkende overplaatsen in de kapotte. Maar het is de vraag of dat de moeite en het risico waard is. Tenzij de werkende er echt bagger uitziet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
Daar zit niet zo’n groot verschil tussen dat ik dat risico wil nemen. Straks zit ik met twee kapotte jvc’s. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Als je al twijfelt over het kunnen uitwisselen, dan zou ik er verder sowieso maar af blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor wie zich afvraagt welke inner en outer sleeve de beste is voor je platen kan bij deze man terecht voor advies:

Nog dingen die opgemerkt mogen worden in dit filmpje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:19
Bij mij is het in al die jaren (+40) dus nooit warmer dan 60 graden geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:59

..Christiaan..

..zwll..

rcor schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 23:15:

Nog dingen die opgemerkt mogen worden in dit filmpje?
Haha, ik ben er net mee bezig om mijn collectie te wassen en in goede hoezen te doen. Ik heb die halfronde (antistatische) gekocht en een plastic buitenhoes. Ik heb het allemaal bij Walvis besteld. Zeker bij oude originele lp's is wassen en een nieuw hoesje wel een must heb ik gemerkt.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
..Christiaan.. schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Haha, ik ben er net mee bezig om mijn collectie te wassen en in goede hoezen te doen. Ik heb die halfronde (antistatische) gekocht en een plastic buitenhoes. Ik heb het allemaal bij Walvis besteld. Zeker bij oude originele lp's is wassen en een nieuw hoesje wel een must heb ik gemerkt.
Draai hier nu al 48 jaar lp's onderhoud ze op normale manier , hoezen zien er uit als nieuw en platen kragkeb niet.
Hoezen staat leuk, maar kunnen ook onhandig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:44
Nieuwe goede binnen- en buitenhoezen maken 2e hands LPs na het grondig cleanen/wassen, helemaal van "mij". Ik vind het ook soort van frisser om vast te pakken dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Laatst online: 25-06 13:44

D_V

Komt eens in de zoveel jaar voorbij, de PVC hoes horror story. Zal ongetwijfeld in bepaalde omstandigheden voor kunnen komen. Zelf gebruik ik ze al 40 jaar en heb het nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:59

..Christiaan..

..zwll..

De afgelopen dagen mijn collectie (net geen 150 albums) door de knosti disco antistat gehaald. Een beste klus maar geen seconde spijt. Al mijn nieuwe 2e hands aankopen gaan er eerst door voor ik ze draai.
Het water was behoorlijk troebel geworden....
Daerna een nieuw antistatisch hoesje (uvorm) erom en een dunne plastic hoes. Eens kijken of het bevalt.
Voordeel....toch weer een stuk of wat platen eruit gedaan en op mp gezet. Dus ruimte voor nieuwe 😉.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:49
Begin dit jaar heb ik alle binnen- en buitenhoezen van de lp's vervangen, veelal vergeelde hoezen.
De buitenhoezen waren van verschillende platenwinkels waar ik de lp's toentertijd had gekocht, o.a. bij Freerecordshop, Boudisque, Elpee (in Den Bosch), V&D, White Noise (in Utrecht), Plato. De meeste winkels bestaan helaas niet meer.
De nieuw hoezen heb ik bij "Who's Your Daddy Records" gekocht: https://www.wydr.nl/lp-ho...FvR2lXkRhcshoCkkgQAvD_BwE & https://www.wydr.nl/lp-bi...FvR2lXkRhcshoCkkgQAvD_BwE
De lp's zien er nu veel beter uit en als nieuw.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:29

St@m

@ Your Service

Ik zie dat er een black friday RSD aankomt. Toevallig was ik net op zoek naar een LP van een artiest en ik zie dat er een uitgebreidere versie van het album wordt gereleased op die dag. RSD is nieuw voor mij, dus ik heb even teruggezocht, maar begrijp ik het nou goed dat ik op de bonnefooi naar een platenzaak moet om daar uit te vinden hoe duur de plaat is?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

St@m schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:03:
Ik zie dat er een black friday RSD aankomt. Toevallig was ik net op zoek naar een LP van een artiest en ik zie dat er een uitgebreidere versie van het album wordt gereleased op die dag. RSD is nieuw voor mij, dus ik heb even teruggezocht, maar begrijp ik het nou goed dat ik op de bonnefooi naar een platenzaak moet om daar uit te vinden hoe duur de plaat is?
Op Platomania bijvoorbeeld kun je al zien wat de meeste releases gaan kosten. Sommige platenwinkels doen daar inderdaad vrij schimmig over.

https://www.platomania.nl/black-friday-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:29

St@m

@ Your Service

D_V schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:09:
[...]

Op Platomania bijvoorbeeld kun je al zien wat de meeste releases gaan kosten. Sommige platenwinkels doen daar inderdaad vrij schimmig over.

https://www.platomania.nl/black-friday-2024
Ah top, paar euro duurder :) ik ga wel naar Plato de 29e, leuk sinterklaascadeau voor mezelf.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +3 Henk 'm!
D_V schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:02:
Komt eens in de zoveel jaar voorbij, de PVC hoes horror story. Zal ongetwijfeld in bepaalde omstandigheden voor kunnen komen. Zelf gebruik ik ze al 40 jaar en heb het nog nooit meegemaakt.
Ik heb de horror meegemaakt bij één LP die fabriek-af in zo'n PVC hoes zat (12c inch dance single, Pure Devotion van Freeloader)... De LP is gelukkig nog niet zover aangetast dat hij niet meer afspeelbaar is, maar toch kun je het zien... Op foto zie je het haast niet, met de blote ogen wel... Toch even een poging gewaagd op deze foto zie je het nog het best wat voor effect dat op de LP heeft:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPgNisz9_ct3aCMOCFOk6fW0Ydt-4Sc5zRS1U0IcQyzmVC9o2Gjvry7elycNEF35LO4sdaWxrH2q43h3qAI9hqrB1iusEPC18YQiYxZXL6f_V6ql7Qj=w2400

Zoals je ziet als goed kijkt heeft de LP met dank aan dat gas een waas over zich heen gekregen... Dat is de schade die een PVC hoes aanricht en wat de effecten zijn als dit nog langer had geduurd durf ik niet te zeggen, maar deze LP is aangetast en om erger te voorkomen heb ik 'm al een flinke tijd terug een andere kartonnen buitenhoes gegeven met antistatische binnen hoes...

E.e.a. kwam ik achter na aanleiding van een eerdere waarschuwing van een andere mede-tweaker waardoor ik specifiek deze LP heb nagekeken indertijd... ;)

Edit:
Op deze fofo zie je dat de LP nog een kleine lichte glans heeft die wat afgedofd is door dat PVC gas:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNChr2U0l3NCrUjRAlmwnxENcNb8TiLESEkLIDggzWuSF0M1BKYHerZ409YEWWoQEZIzgJanJffJnOYLDQqN2Y2cw-EgYeTO3FB_dS1FtKhGqm1TTL3=w2400

Maar ook hier: je moet goed kijken om het te zien... Met het blote oog zie je het echt velen malen beter en dan is de schade ook erger dan wat het op deze foto's lijkt: immers is deze LP in zijn geheel bedekt zodat je het verschil niet ziet... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 02-11-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:49
rcor schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:09:
[...]

Ik heb de horror meegemaakt bij één LP die fabriek-af in zo'n PVC hoes zat (12c inch dance single, Pure Devotion van Freeloader)... De LP is gelukkig nog niet zover aangetast dat hij niet meer afspeelbaar is, maar toch kun je het zien... Op foto zie je het haast niet, met de blote ogen wel... Toch even een poging gewaagd op deze foto zie je het nog het best wat voor effect dat op de LP heeft:
[Afbeelding]

Zoals je ziet als goed kijkt heeft de LP met dank aan dat gas een waas over zich heen gekregen... Dat is de schade die een PVC hoes aanricht en wat de effecten zijn als dit nog langer had geduurd durf ik niet te zeggen, maar deze LP is aangetast en om erger te voorkomen heb ik 'm al een flinke tijd terug een andere kartonnen buitenhoes gegeven met antistatische binnen hoes...

E.e.a. kwam ik achter na aanleiding van een eerdere waarschuwing van een andere mede-tweaker waardoor ik specifiek deze LP heb nagekeken indertijd... ;)

Edit:
Op deze fofo zie je dat de LP nog een kleine lichte glans heeft die wat afgedofd is door dat PVC gas:
[Afbeelding]

Maar ook hier: je moet goed kijken om het te zien... Met het blote oog zie je het echt velen malen beter en dan is de schade ook erger dan wat het op deze foto's lijkt: immers is deze LP in zijn geheel bedekt zodat je het verschil niet ziet... ;)
Ik heb nooit geweten dat PVC hoezen slecht voor LP's kunnen zijn.
Wat gegoogeld en belandde op de site van Opusklassiek https://www.opusklassiek....-wk/pvcbeschermhoezen.htm

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Geen we het platendraaien heel wetenschappelijk bekijken , wat als de buitenhoes gemaakt is van polypropyleen ? Of is dat het materiaal waar overgeschreven wordt?

Trouwens net steek proef genomen bij lp's welke vanaf jaren 80 in hoes zit, maar hier niks waargenomen

Wikipedia: Polypropeen

[ Voor 28% gewijzigd door ivo1969 op 02-11-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:29:
wat als de buitenhoes gemaakt is van polypropyleen ? [/URL]
polypropyleen bevat geen weekmakers

Het gaat hier over PVC. Daar zitten wel weekmakers in, en is dus ook gevoelig voor weekmakers.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 02-11-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
mr_petit schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:08:
[...]

polypropyleen bevat geen weekmakers

Het gaat hier over PVC. Daar zitten wel weekmakers in, en is dus ook gevoelig voor weekmakers.
Top, helemaal duidelijk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-06 19:55
Recente gezinsuitbreidingen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IMOVTTYl.jpg

Het zijn niet de meest pakkende albums van DIO, maar ik kon de verleiding niet weerstaan en heb de box gekocht als cadeautje voor het vaste contract dat ik heb gekregen. Met name Angry Machines valt op. Het is een a-typisch DIO-album waarbij ik het idee heb dat RJD zich er ook niet echt helemaal prettig bij voelt. De 7 inch is leuk, maar waarom hetzelfde nummer op allebei de kanten? Een boek met foto's en het verhaal uit die periode zou wat mij betreft passender geweest zijn. Maar goed, het is een mooie aanvulling. De vormgeving is mooi en de kwaliteit van het vinyl is gewoon super. Helemaal vlak en muisstil. Voor de kleuren van het vinyl moet je maar even op Discogs kijken.

Demon is net gewassen en staat te drogen. Het is een OG waarvan de hoes (een gatefold) er nog meer dan keurig uitziet. De LP heeft wat scufs, maar ik verwacht niet dat eventuele ruis het luisterplezier bederft. Maar dat zal later vandaag blijken.

Tegelijk met de box van DIO, heb ik Blood In The Water mee laten komen. Het prijsverschil met de LP vond ik te groot om deze op LP te kopen. Het is een heerlijk album >:) , een aanrader voor fans van speed- en thrash metal uit de jaren '80 met een vleugje 2024.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +7 Henk 'm!
RIP Quincy Jones
https://www.nu.nl/muziek/...e-leeftijd-overleden.html

Ik denk dat we allemaal wel een paar platen hebben waarop hij z'n stempel heeft gedrukt.
28 grammy's en 79 nominaties....poeh

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 04-11-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 11:22

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik heb het dubbel album The Concerts in China van Jean Michel Jarre uit 1981 en nu kom ik er na zo'n dikke 30 jaar achter dat kant A van de tweede lp (kant 3 dus) een blanco label heeft. Zijn er meer mensen die dit hebben?

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:19
Ik zou zeggen kijk even of jouw plaat er 1 is van de 182 versies die er ooit gemaakt zijn en je hebt je antwoord
https://www.discogs.com/m...rre-Les-Concerts-En-Chine

Acties:
  • +14 Henk 'm!
Mooi koopje op MP gescoord:

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/sony/PS2250/ps-2250-1.jpg

PS-2250 voor €175 :D
Kennelijk kan het nog in deze tijd. Ik zag 'm toevallig, ik kijk nauwelijks meer (want ik ben niet echt op zoek), en heb ook geen automatische zoekopdrachten uitstaan.
Ik moest er wel 160km voor rijden (en weer terug natuurlijk..) en moest ook op korte termijn komen, was ook alleen afhalen.
Van de eerste eigenaar (nou ja, de weduwe van de eerste eigenaar, dat heb ik wel vaker meegemaakt trouwens op MP, zo gaan die dingen.... de een z'n dood, de ander z'n hobby...)
Zo koop ik ze het liefst, direct van zolder. Er is dus ook geen andere sjakie in geweest met z'n vingers.

Arm is een PUA-114, de standaard meegeleverde arm. Apart antiskating mechanisme..
Volledig handmatig, VTA instelbaar.
Er zit een ortofon FS-15S elementje onder (niets bijzonders, bonded elliptical) en er zit een at-120e met kapotte naald bij.
Voor de rest in hele goede staat. Een paar hele lichte krasjes op de kap die er makkelijk uit te polijsten zijn, en hij moet intern wat nagesteld worden, hij loopt wat te langzaam.
Heeft ook niet op een tienerkamer met 1 of andere wannabe DJ gestaan...

Ik weet nog niet wat ik met de voetjes ga doen. Het is geen subchassis speler, en die voetjes zijn niet verstelbaar en ook niet extreem dempend. Ik heb nog een mooi setje Micro Seiki MSB-1 verstelbare voetjes liggen, misschien kan ik daar wat mee.

in 1973 kostte dit ding 1450 gulden. Dat was echt veel. Inflatie gecorrigeerd is dat nu €3200,--

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 06-11-2024 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Mooie speler heb je daar gescoord!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Prima ding! Ja, begin 70-er jaren was iets veel transistoren en zelfs een IC erin stervensduur, zeker van Sony. En direct drive was net nieuw. Ze werden in de wereld geleverd met nogal wat verschillende armen, varianten van Sony / Grace.

Ik heb de PS-2510 gehad, dat is hetzelfde ding (naja, de Japanse opvolger van de PS-2300, die weer equivalent is aan jouw speler) maar dan met iets zwaardere multiplex kast en mooie afgeschuinde facet hoekjes. Een aantal jaar geleden verkocht voor iets van tegen de 400 euro, wat wel markt conform is mits in echt mooie staat incl stofkap. Dus 175 euro is een hele nette prijs, maar het is wel een pokke-en rijden. :)

Hij heeft bij mij plaats moeten maken want geen automatische afslag en daar had ik al een Micro Seiki van die mijn voorkeur geniet. Maar er is verder niets mis mee als je van fully manual spelers zonder quartz lock houdt, en de styling is typerend voor Sony uit die tijd.

Er zit een mooie AC motor in dat ding en de electronica is simpel, dus ik verwacht weinig problemen. En de Elna's die erin zaten bleken bij mij nog prima. Ik heb het lager ook schoongemaakt en voorzien van nieuwe olie, maar dat was eigenlijk niet eens nodig.

Wel raad ik aan om de schakelaars even te demonteren en de contactpunten van de switches goed te reinigen, evenals de potmeter voor de snelheidsregeling, plus het mechanische deel van de switches reinigen/smeren/afstellen. Dat verbeterde bij mij de nauwkeurigheid van de loop.

En wees heel voorzichtig met poetsen, bij deze spelers is de belettering op het bedienigspaneel erg gevoelig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvvhK2QE_HcJmRwyzlczT8Xw3Io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bphiln22vs16v3cFPk6UQfac.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meDlDOp8qxHnWeP2sQVFZrPLGDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxB1vxZzNnRBC924yScVtPKd.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: zo ziet die 2510 eruit, andere arm en andere jou welbekende ;) headshell:

Afbeeldingslocatie: https://soundmediagroupau.s3.ap-southeast-2.amazonaws.com/monthly_2018_12/IMG_7346.JPG.5d58f6e29d68fb9b5f03292466298d86.JPG

Afbeeldingslocatie: https://soundmediagroupau.s3.ap-southeast-2.amazonaws.com/monthly_2018_12/IMG_7354.JPG.48e817059b7e3993486ae956fb935e39.JPG

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 06-11-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goede tip van die letters. Hij is mooi schoon, dus ik ga er denk ik geeneens met water overheen.
De schakelaar moet bij mij ook schoongemaakt worden. Op een gegeven moment wou hij niet helemaal goed uit, dus er blijft iets haperen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Faxe
Vandaag Piet Hein van Ophon op bezoek gehad die een mooie platenkast bij zich had. Na ongeveer 1,5 uur zat hij in elkaar met dit resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p126353624-6.jpg

Echt een mooie en handige kast voor je platen collectie :clapping:

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mooi, if perhaps a little overwhelming. :)

Is het de versie met magneetplankjes of met laden onderin?

Wat mag zoiets kosten? Ca 3000 euro?

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 06-11-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
Met de magneetplankjes. Alle prijzen kun je hier vinden: https://www.ophon.nl/customize

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met de voorbereidingen voor de platenbeurs in Den Bosch... Discogs is inmiddels flink aangevuld... Veel verzamel albums op cd en lp stonden niet in discogs en omdat ik geen zin had om ze handmatig toe te voegen kon ik ze niet in Discogs toevoegen...

Maar veel van die zijn nu wel beschikbaar en dus heb ik ze groten deels kunnen toevoegen, finally...

Met dank aan anderen dus! Nu nog de wantlist bijwerken en afdrukken en dan is Rcor beurs klaar. 😊

Ps.: Wie gaat er dit weekend ook naar Den Bosch?

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 06-11-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 11:22

sjaool

Every life should have 9 cats

pman63 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:40:
Ik zou zeggen kijk even of jouw plaat er 1 is van de 182 versies die er ooit gemaakt zijn en je hebt je antwoord
https://www.discogs.com/m...rre-Les-Concerts-En-Chine
Al gedaan maar ik vind nergens informatie over een misdruk etc.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:54:

Hij heeft bij mij plaats moeten maken want geen automatische afslag en daar had ik al een Micro Seiki van die mijn voorkeur geniet. Maar er is verder niets mis mee als je van fully manual spelers zonder quartz lock houdt, en de styling is typerend voor Sony uit die tijd.
Eigenlijk ben ik wel op zoek naar nog een fully manual, maar met name een speler die ik echt als een testdeck wil gebruiken om experimenten op uit te voeren. Met elementen, headshells, afstellingen etc.
Misschien weet jij iets?
Dit zijn de eisen (wensen ;)):
  • SME headshell systeem
  • niet te duur (rond de €150 idealiter)
  • VTA afstelling
  • Azimuth afstelling, maar niet in de headshell, en van bovenaf te bereiken (die 2 schroefjes aan de onderkant bij de sme connector zijn niet echt makkelijk te bedienen
  • quartz lock DD met rem (voorkeur, geen 'harde eis')
  • geen subchassis, maar wel goede demping van de base
  • goed werkende antiskating, bij voorkeur met veertje of gewichtje, geen 0-8gr instelling maar max 0-4gr instelling max
  • voetjes in hoogte verstelbaar
  • arm van enige kwaliteit
  • stofkap
Het grootste probleem is hier natuurlijk de azimuth afstelling. Buiten 2 schroefjes aan de onderkant van de arm bij de connector aan de voorkant heb ik dit nog nooit anders op een SME style arm (dus S of J arm) gezien.
Voor de rest van mijn eisen is een SL-1200mk2 ongeveer de ideale kandidaat, behalve dat een goed exemplaar tegenwoordig ongeveer €800 kost of meer....
Ik ben misschien ook wel op zoek naar een 1200 kloon, dus een superOEM, maar heel veel versies hebben volgens mij een zeer twijfelachtige antiskating wat voor mijn toepassing juist heel belangrijk is. Veer superOEM tafels hebben een 0-8 antiskating, waarbij deze slecht te regelen is en op lage waardes ook op het plateau tot stilstand valt. Dus dat het veertje op stand 1 oid uit z'n bereik valt met de beweging van de arm. Volgens mij zijn alleen de nieuwste top of the line super OEM's met een 0-4 antiskatingsysteem uitgerust.

Betreffede de azimuth op een japanse S arm. Heb jij er ooit over nagedacht, of geprobeerd een SME connector 180 graden gedraaid te monteren en aan de bovenkant dan de 2 gaatjes te boren, en dan bijv. 2 hele kleine thumbscrews te gebruiken (of evt schroefjes met een inbus/torx kop) om de connector te klemmen? Zou dat kunnen werken?
Er zijn SME connectoren met een slot aan de onderkant en bovenkant, maar die moet ook maar net in de arm zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Dat klinkt alsof je zoekt naar een witte raaf. Waarom niet gewoon een headshell met azimuth verstelling? De betere exemplaren hebben op de connector onder en boven een pinnetje, waardoor ze echt niet zomaar verdraaien.

Ik denk dat je met dit budget niet gaat slagen eerlijk gezegd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:57:
Waarom niet gewoon een headshell met azimuth verstelling?
Omdat dat niet gaat werken met mijn experimenten.

Ik vond wel een potentieel geschikte superOEM voor €100, maar die heeft een verbogen arm, en volgens mij zijn daar geen reserve onderdelen voor te vinden. Maar ik denk wel dat ik het in die hoek moet gaan zoeken.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 07-11-2024 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:51:
[...]

Eigenlijk ben ik wel op zoek naar nog een fully manual, maar met name een speler die ik echt als een testdeck wil gebruiken om experimenten op uit te voeren. Met elementen, headshells, afstellingen etc.
Misschien weet jij iets?
Dit zijn de eisen (wensen ;)):
  • SME headshell systeem
  • niet te duur (rond de €150 idealiter)
  • VTA afstelling
  • Azimuth afstelling, maar niet in de headshell, en van bovenaf te bereiken (die 2 schroefjes aan de onderkant bij de sme connector zijn niet echt makkelijk te bedienen
  • quartz lock DD met rem (voorkeur, geen 'harde eis')
  • geen subchassis, maar wel goede demping van de base
  • goed werkende antiskating, bij voorkeur met veertje of gewichtje, geen 0-8gr instelling maar max 0-4gr instelling max
  • voetjes in hoogte verstelbaar
  • arm van enige kwaliteit
  • stofkap
Het grootste probleem is hier natuurlijk de azimuth afstelling. Buiten 2 schroefjes aan de onderkant van de arm bij de connector aan de voorkant heb ik dit nog nooit anders op een SME style arm (dus S of J arm) gezien.
Voor de rest van mijn eisen is een SL-1200mk2 ongeveer de ideale kandidaat, behalve dat een goed exemplaar tegenwoordig ongeveer €800 kost of meer....
Ik ben misschien ook wel op zoek naar een 1200 kloon, dus een superOEM, maar heel veel versies hebben volgens mij een zeer twijfelachtige antiskating wat voor mijn toepassing juist heel belangrijk is. Veer superOEM tafels hebben een 0-8 antiskating, waarbij deze slecht te regelen is en op lage waardes ook op het plateau tot stilstand valt. Dus dat het veertje op stand 1 oid uit z'n bereik valt met de beweging van de arm. Volgens mij zijn alleen de nieuwste top of the line super OEM's met een 0-4 antiskatingsysteem uitgerust.

Betreffede de azimuth op een japanse S arm. Heb jij er ooit over nagedacht, of geprobeerd een SME connector 180 graden gedraaid te monteren en aan de bovenkant dan de 2 gaatjes te boren, en dan bijv. 2 hele kleine thumbscrews te gebruiken (of evt schroefjes met een inbus/torx kop) om de connector te klemmen? Zou dat kunnen werken?
Er zijn SME connectoren met een slot aan de onderkant en bovenkant, maar die moet ook maar net in de arm zitten.
Voor 150 euro? Hoogte- en azimuth verstelling en goed gedempte behuizing? :? Onmogelijk. :)

Sowieso, die gemakkelijke azimuth instelling is inderdaad niet te doen. Mijn ervaring is overigens dat er meestal genoeg speling zit bij de verticale pin(nen) van SME armen om de azimuth bij te stellen, maar het is natuurlijk wel lastiger omdat je dan de headshell zo goed als mogelijk in de juiste positie moet houden terwijl je hem vervolgens echt vastdraait.

Wat jij voorstelt, het omdraaien van de connector (doe dat dan meteen ook even met de bedrading zodat je standaard aangesloten headshells kan gebruiken) vind ik een prima oplossing, natuurlijk kan dat werken.

Denon, Kenwood en JVC S-armen uit pakweg de jaren 75 tot begin jaren 80 hebben sleufjes aan de boven- en onderkant.

Spelers als de DP-2500, DP-50, DP-55 etc. Zeker die DP-50M / DP-55M heeft een lekker massieve behuizing.

En de Kenwood KD-550, 650, 750 of Japanse KP-7070 / KP-7700. Die 650 en 7070 hebben een mooie, gemakkelijk hoogteverstelling zonder gedoe met schroefjes. Ideaal.

Net als de MA-505 van Micro Seiki, of de UA-7045 van JVC, en natuurlijk de bekende SL-1200 arm. De JVC UA-5045 is ook een hele fijne arm die erg lijkt op de 7045, alleen gaat hoogteverstelling klassiek met duimschroefjes. Voor die arm kun je kijken naar een JVC QL-5 of QL-(A)7. Al die spelers hebben en rem, mechanisch of electronisch. Allemaal zeer fijne spelers die ik van harte kan aanbevelen. Zo'n QL-5 duikt nog wel eens op voor een paar honderd euro. Zeer fijne speler met die snelstart/stop motor en goede arm.

Allemaal quartz lock direct drive met rem, goed gewicht plateau en mat, degelijke behuizing zonder subchassis, hoogteverstelbare S-arm met SME aansluiting met 2 sleufjes. Dus dan ben je al een end. Sommige met auto-lift en stop, ik weet niet of dat mag. Maar dat kan je gemakkelijk uitschakelen (van de electronische / optische soort bij dit soort spelers).

In die richting zou ik denken, en dan lekker gaan klussen aan die arm voor die azimuth instelling. En extra demping kan je in de kasten van dat soort spelers altijd wel verzorgen met wat loodbitumen oid, en mochten de voeten niet bevallen dan zijn er bij de meeste van deze spelers M6 schroefgaten voorhanden dus daar kan je wat voeten betreft van alles op kwijt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 07-11-2024 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Yamaha YP serie zitten ook mooie spelers bij, maar dan moet je wel een beetje geluk hebben. De YP-D8 en YP-D9 hebben sowieso een heel mooie arm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:57:
[...]

In die richting zou ik denken, en dan lekker gaan klussen aan die arm voor die azimuth instelling.
Maar dat zijn allemaal klassieke high end tafels met dito prijs. Daar ben ik niet naar op zoek.
De tafel die ik zoek is om op te experimenteren. De kans bestaat dan ook dat deze wordt gemod, dat er gaten in de bovenkant worden geboord voor testrigs, er boven gesoldeerd wordt en dat soort dingen.
Dus ik verwacht dat ik toch iets uit de hanpin hoek moet halen.
Wellicht wist jij nog zoiets in de trand van een akai ap-006, maar die is dus subchassis en dat is voor dit doel niet geschikt. (die is ook niet quartz lock, maar dat zou dan nog eventueel te overzien zijn)

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 07-11-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Snap je wel, het probleem is gewoon al dat je iets wil met een arm met hoogteverstelling, dat zit gewoon niet op de goedkopere spelers, zeker niet in combinatie met een stevige kast, (quartz) direct drive en lage prijs.

Het is toch hopen op een koopje dan, iemand met een stoffige Marlux MX-86 in een onaantrekkelijke finish bijv, of een equivalent van een wat minder courant merk dan Denon, Kenwood, Pioneer, JVC. Soms komt er wel een leuke Hitachi, Mitsubishi, Toshiba, NEC, Sharp of Sanyo langs a la die Marlux. Natuurlijk wel prima Japanse kwaliteit, maar niet de naam. Als ie stoffig is, slecht gefotografeerd, geen kekke houtlook heeft en de eigenaar herkent niet wat ie heeft kan je die dan wel voor een laag bedrag scoren. Ik denk dat bij dat soort dingen je kansen liggen. En dan nog zal niet aan alles van je wensenlijstje voldaan worden. Maar het minste is toch wel die hoogteverstelbare arn, en daarmee valt meteen het gros af. :)

QL-5 vind ik overigens wel een aardig voorbeeld van een draaitafel die aan heel veel van je wensen voldoet en nog wel eens voor een niet high end prijs weggaat. Die scoorde ik een aantal jaar geleden voor 100 euro. Werd keurig opgestuurd. :)

Verder, een klein electronisch defectje dat jij waarschijnlijk ook prima kan verhelpen drukt de prijs ook lekker. Dus een zoekopdracht naar die 'incourante' Japanse merken en wellicht ook het woordje 'defect' in de categorie platenspelers heeft misschien zin. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 07-11-2024 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:45:
Snap je wel, het probleem is gewoon al dat je iets wil met een arm met hoogteverstelling, dat zit gewoon niet op de goedkopere spelers, zeker niet in combinatie met een stevige kast, (quartz) direct drive en lage prijs.
Die ps-2250 die ik voor €175 gescoord heb heeft ook een in hoogte verstelbare arm :P
Maar bij zo'n speler vind ik het ook gewoon zonde om in de armbuis te gaan boren etc.
Inderdaad een speler met een defect of die er niet meer uitziet zou zeker een optie zijn.
Marlux MX86 had ik nog niet aan gedacht, misschien een kandidaad. Die kom je ook nog wel eens mishandeld tegen.
QL-5 natuurlijk ook, maar die zijn echt duur geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 08-11-2024 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja precies, mijn PS-2510 was gratis. :D Maar heb je dan zo'n koopje, dan is ie inderdaad te mooi om te mishandelen. Ik zat ook nog te denken aan een Audio Sonic AS-2000, heb ik ooit een blauwe maandag gehad. Maar ik weet niet of de arm hoogteverstelbaar is. Of misschien een of andere Realistic made by CEC of zo. :P

Even gekeken, die QL-5 voor 100 euro, dat was in 2020.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 08-11-2024 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

rcor schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:56:
De afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met de voorbereidingen voor de platenbeurs in Den Bosch... Discogs is inmiddels flink aangevuld... Veel verzamel albums op cd en lp stonden niet in discogs en omdat ik geen zin had om ze handmatig toe te voegen kon ik ze niet in Discogs toevoegen...

Maar veel van die zijn nu wel beschikbaar en dus heb ik ze groten deels kunnen toevoegen, finally...

Met dank aan anderen dus! Nu nog de wantlist bijwerken en afdrukken en dan is Rcor beurs klaar. 😊

Ps.: Wie gaat er dit weekend ook naar Den Bosch?
Ik twijfel elke keer, maar dan denk ik 35 euro met de trein plus 15 entree (ofzoiets) is al 50 euro. Daar koop ik liever iets uit mijn wantlist op discogs voor.
Buiten dat zoek ik maar enkele specifieke dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D_V schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:42:
[...]

Ik twijfel elke keer, maar dan denk ik 35 euro met de trein plus 15 entree (ofzoiets) is al 50 euro. Daar koop ik liever iets uit mijn wantlist op discogs voor.
Ik ga sinds hij in Den Bosch georganiseerd wordt altijd met de auto op en neer... Dat is vanuit regio Venray prima te doen als je via Helmond en Veghel gaat... ;)

Voorheen in Utrecht ging ik altijd de trein op en neer... Dat was toen handig omdat de jaarbeurs recht tegenover centraal station ligt... ;) Maar nu zijn de rollen dus omgedraaid...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bRuud83
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-06 16:59
D_V schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:42:
[...]

Entree betalen voor een (platen)beurs, dat heb ik nooit begrepen. Hier in Alkmaar binnenkort weer de Vinylly platenbeurs in de Victorie. Gratis entree en voor mij op fiets afstand. Uiteraard niet zo groot als in Den Bosch, maar dat hoeft van mij ook niet. Onder andere Spacejunkie is daar ook en hij heeft altijd een hele interessante collectie. Ondertussen ook druk bezig mijn Discogs op orde te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bRuud83 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:43:
[...]

Entree betalen voor een (platen)beurs, dat heb ik nooit begrepen. Hier in Alkmaar binnenkort weer de Vinylly platenbeurs in de Victorie. Gratis entree en voor mij op fiets afstand. Uiteraard niet zo groot als in Den Bosch, maar dat hoeft van mij ook niet. Onder andere Spacejunkie is daar ook en hij heeft altijd een hele interessante collectie. Ondertussen ook druk bezig mijn Discogs op orde te brengen.
De beurs in Den Bosch is dan ook voor de specifieke verzamelaar... Er staan verkoop stands vanuit de gehele wereld en als je bijv. specifiek die ene Amerikaanse / Spaanse / Japanse persing zoekt van een bepaald album is het handig en soms ook goedkoper dan kopen via zoiets als Discogs... ;)

En niet te vergeten: het is een leuk dagje uit... Hobby's kosten nou eenmaal wat geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:35:
Ja precies, mijn PS-2510 was gratis. :D Maar heb je dan zo'n koopje, dan is ie inderdaad te mooi om te mishandelen.
Ja gratis is helemaal uniek.
Een beetje als mijn Garrard 401, maar dan voor de vorige eigenaar, die 'm bij het grof vuil vond (waarschijnlijk ook een pand leeggeruimd van iemand die overleden was oid....
Even gekeken, die QL-5 voor 100 euro, dat was in 2020.
Dat kan ik me nog wel herinneren dat je dat hier postte en onder de indruk was van de kwaliteit. €100 was toen ook al echt een koopje. Dat zijn namelijk pre 2010 prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat was het zeker. Jij zal het gezien je prijsrange ook van een koopje moeten hebben, dus dat betekent toch wat slimme zoekopdrachten / het wat beter in de gaten houden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:49:
[...]

Ja gratis is helemaal uniek.
Een beetje als mijn Garrard 401, maar dan voor de vorige eigenaar, die 'm bij het grof vuil vond (waarschijnlijk ook een pand leeggeruimd van iemand die overleden was oid....

[...]

Dat kan ik me nog wel herinneren dat je dat hier postte en onder de indruk was van de kwaliteit. €100 was toen ook al echt een koopje. Dat zijn namelijk pre 2010 prijzen.
Deze man vraagt 175 euro voor een Marlux MX-86:
https://www.marktplaats.n...6-direct-drive-draaitafel

Ik zou een gok wagen en er 150 euro op bieden... ;)

Zou deze ook geschikt zijn voor jou?
https://www.marktplaats.n...p-1100-servo-direct-drive

Volgens internet weeg dat ding 8KG:
Afbeeldingslocatie: https://www.hifi-archiv.info/Sanyo/Sanyo%20TP-1100/01.jpg

Edit:
Voor anderen die toevallig een B&O speler hebben: https://www.marktplaats.n...6a-4c0a-b576-4e7473925e67

Grijp uw kans voor deze NOS naald / element...

[ Voor 46% gewijzigd door rcor op 08-11-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:04:
[...]
Deze man vraagt 175 euro voor een Marlux MX-86:
Ja die had ik al gezien. Maar ik ga eerst de superOEM route verkennen.
Sowieso heb ik nu eerst een ander project, dus is het meer een toekomstige zaak ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zeldzaam en weinig gebruikt volgens de eigenaar... Wisselt voor 3,500 euro van eigenaar:
https://www.marktplaats.n...ntable-platenspeler-e-l-p

Dat zeldzaam en weinig gebruikt verbaasd me niets, bij deze laser platen speler... Dat ding speelt platen lang niet zo mooi af als een normale platen speler, kan slecht tegen een beetje stof of krasjes op een LP...

En als je zoiets destijds kocht en je kwam er achter wat de nadelen waren van een laser platen speler, liet je hem al snel links liggen omwille van een traditionele platen speler, wat hier duidelijk gebeurd is... ;)

Dus erg duur tweedehands en wat mij betreft echt een zinloze / nutteloze aankoop...

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Even een foto van mijn aankopen van vandaag op de platenbeurs in de Brabant Hallen in Den Bosch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzB1j1ageznb9tpaEQThwLwbx6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CW5f5vxff7OAo8MNFV9RFXWO.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zien we:
- Dropkick Murphys - The Singles Collection 1996 - 1997
- Eagles - Eagles (Japanse persing die zojuist al op platen speler lag en ja, de Jappen komen hun belofte na: het klinkt zeer goed!)
- Electric Light Orchestra - Out Of The Blue
- Eagles - Long Road Out Of Eden
- Nightwish - Angels Fall First
- Nightwisth Century Child
- Nightwish - Once (CD en DVD in één, dus één disc en geen twee. Zijde 1 CD zijde 2 DVD)
- Nightwish - The Highest Hopes
- Nightwish - Ocean Born (ook een Japanse geperste versie)
- Night wish - Wishmaster
- Het Goede Doel - The Star Collection

Edit:
Vergeten te vermelden, maar ik heb mooi ook nog twee headshells voor 5 euro p/stuk gevonden... Eén van Marantz, de ander van Denon... Die van Marantz past perfect bij mijn Marantz PM7000N receiver... Als klap op de vuurpijl kreeg ik er gratis een zelf ge-3D-printe 45 toeren puck bij cadeau met een lego steentje er in zodat je er voor de fun een poppetje op kan zetten die dan mee draait... :P

[ Voor 17% gewijzigd door rcor op 10-11-2024 10:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-06 19:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p25sLRVGJK7G54it9xUSGvV_0x4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XaiB030fm7bgxv6RZoG8VJb.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste uitbreiding in de collectie .. deze Santana klinkt echt geweldig …. De hype rondom deze pressing is echt terecht … Shelby is heerlijk luister muziek … en het album van de The Cure is ook weer erg goed na 16 jaar en weer op vele lijsten op nr 1

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-06 16:15
oldsmelly schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:38:
[Afbeelding]

De laatste uitbreiding in de collectie .. deze Santana klinkt echt geweldig …. De hype rondom deze pressing is echt terecht … Shelby is heerlijk luister muziek … en het album van de The Cure is ook weer erg goed na 16 jaar en weer op vele lijsten op nr 1
Mooie aanwinsten! Zat zelf nog te twijfelen over Santana, maar die is al out of stock helaas.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:41

Toshirou

Vinyl Surfer

Dit weekend was voor mij ook weer de (indirecte) plicht om Den Bosch te bezoeken. De sfeer was gezellig druk maar ook niet te druk dat je echt moest wachten om even in een bepaalde bak te kijken. Al vielen mij er wel paar dingen op als dat het Japanse genre "City Pop" steeds vaker opdook en dat de CD toch wel vergeleken met een aantal jaar geleden op z'n comeback is.

Maar uiteindelijk niet met lege handen vertrokken. Dit jaar vooral Japanse uitgaves van platen gehaald, gezien de kwaliteit bijna altijd zeer goed is en qua prijzen ook te meestal goed doen zijn. Deze beurs heb ik dan ook het volgende meegenomen:

• Clifford Brown - More Study In Brown (JP)
• Shirley Scott - Queen Talk: Live At The Left Bank (RSD '24)
• Barbara Dennerlein – Plays Classics
• Gerry Mulligan Meets Scott Hamilton – Soft Lights & Sweet Music
• Eric Dolphy – Last Date (JP)
• Sonny Stitt With The Oscar Peterson Trio – Sonny Stitt Sits In With The Oscar Peterson Trio (JP)
• Roxy Music – Avalon
• Presenting Thad Jones • Mel Lewis & "The Jazz Orchestra"
• Max Roach And Clifford Brown – The Best Of Max Roach And Clifford Brown In Concert! (JP)
• Kazuhiko Komatsu Conducting New Japan Philharmonic – Symphonic Poem Gundam (JP)
• Slipknot – We Are Not Your Kind
• George Wallington Quintet – George Wallington Quintet At The Bohemia (JP)
• Gil Mellé Quintet / Sextet* – Gil Mellé Quintet & Sextet (JP)
• Julius Watkins Sextet – Julius Watkins Sextet (JP)
• Howard McGhee All Stars / Howard McGhee With Fats Navarro / Howard McGhee Sextet – Howard McGhee All Stars & Sextet (JP)
• The Incredible Jimmy Smith* – I'm Movin' On
• Shoichi Yui – The Amazing Shōichi Yui Volume 1 (JP)
• Dizzy Reece – Blues In Trinity (JP)
• Art Farmer / Jim Hall – Big Blues (Radio promo uitgave)
• Freddie Hubbard – Straight Life (JP)
• Joe Farrell – Outback (JP)

Of te wel, weer genoeg platen om de komende tijd in de avonden op te zetten en weer een zeer geslaagd qua vondsten. Nu nog alles schoonmaken en dan kan het genieten beginnen _/-\o_ .

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toshirou schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:38:
Al vielen mij er wel paar dingen op als dat het Japanse genre "City Pop" steeds vaker opdook en dat de CD toch wel vergeleken met een aantal jaar geleden op z'n comeback is.
Dat viel mij ook op ja, dat de CD deze keer wat meer vertegenwoordigd is geweest... Je merkt aan alles dat mensen die LP's verzamelen nu langzaam aan verzadigd zijn geraakt en dat nieuwe LP's ook niet meer zo goedkoop zijn als een paar jaar terug toen je ze nog voor 20-25 euro kon kopen...

Mensen verschuiven dus naar alternatieven en de CD is daar een prima voorbeeld van....
Bijzonder was wel een stand die muziek op 8-track beschikbaar had, dat zie je niet veel...

Tjah, traditie getrouw zijn de cassettes niet in overvloed aanwezig, maar die Nederlander zodra je binnenkomt heeft er altijd wel wat van bij en is een van de weinige met Nederlandse muziek... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-06 19:02
@rcor Mooie aanwinsten! Alleen de EP 'Over The Hills And Far Away' nog en je hebt alle Nightwish studioalbums met Tarja compleet 8)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik heb in mijn nieuwe PS-2250 toch een ontwerpfoutje ontdekt, en wel in de armlift.
De armlift heeft een verlaging (verjonging) op het begin. Dit heb ik wel vaker gezien, waarschijnlijk om een arm naast het plateau extra diep te kunnen laten zakken, wellicht om de 0 balansinstelling makkelijker te laten verlopen, of om bijvoorbeeld de naald in een onzow zerodust pad te kunnen laten zakken.
Dit is die verlaging in de armlift:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/sony/PS2250/ps-2250-armlift.jpg

Echter, omdat deze tafel een soort van 'deck' heeft naast het plateau, kan je arm met de armlift omhoog, als je deze richting die verlaging verschuift, tòch op het deck vallen (met mogelijke naaldschade als gevolg), wat natuurlijk (in mijn ogen althans) nooit zou mogen gebeuren!. Als dit deck er niet zat en er gewoon een hoog plateau zou zijn, zou er waarschijnlijk niets aan de hand zijn.
Dit maakt het probleem duidelijk:

Ik ga het denk ik verhelpen door een stukje plastic op het verlaagde stukje van de armlift te plakken met wat dubbelzijdig tape...
Toch een beetje een slordigheid. Wellicht wordt deze arm ook op andere sony spelers gebruikt waardoor het foutje erin geslopen is...

Voor de rest lijkt het een prima speler, hij draait nu mooi constant en goed op toeren, de arm loopt ook soepel. De originele interlink is ook goed: 130pF voor een 1,3M lange interlink (plus de interne armbekabling)

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Kun je de armlift niet gewoon iets hoger zetten? Mogelijk zit je dan net safe

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hoger zetten kan inderdaad, maar gezien het geringe hoogteverschil tussen plateau en behuizing wordt de marge dan wel erg klein. Optisch voelt 3 of 4 millimeter totaal niet safe. :P En het kan natuurlijk ook dat de arm dan veel te hoog boven de plaat komt te zitten in omhoog stand. Dat moet toch niet meer dan c.a. 7 a 9mm zijn, kom je op zeg anderhalve centimeter dan kiept de arm veel te ver naar achteren en is het op de juiste plek boven de groef zetten (mikken) onnodig lastig.

Die verlaging kom je inderdaad heel veel tegen en is er m.i. vooral om de arm in de steun te kunnen doen zonder dat deze op de armlift drukt, in welke positie de armlift ook staat. Meestal stopt ie ook echt vlak na de armsteun positie. Balanceren van de arm doe je dan 'gewoon' met de armlift omlaag. Inderdaad lijkt dit op een ontwerpfoutje, het zou kunnen dat de arm niet specifiek ontworpen is voor deze speler, die natuurlijk weinig anders is dan een losse arm en los loopwerk in één behuizing.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 11-11-2024 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paultje72
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-04 10:33
Op zoek naar service manual philips fp365

Na 25 jaar op zolder te hebben gelegen heb ik onze Philips FP365 tevoorschijn gehaald.
Alles werkte nog, alleen toerental bij 45 rpm was te laag. M'n zoontje was benieuwd hoe papa's platen nog klinken.....
De schijf eraf gehaald om e.e.a. schoon te maken, maar nu weet ik helaas niet meer hoe de aandrijfband / aandrijfriem hoort te lopen.

Daarom op zoek naar een pdf bestand van de service manual waarin dit netjes is uitgelegd.
Platenspeler lijkt veel op de FP563, dus mocht iemand deze manual hebben, ben ik ook geinteresseerd.

Ik hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duclaasie schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:57:
Kun je de armlift niet gewoon iets hoger zetten? Mogelijk zit je dan net safe
Cap schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:06:
Hoger zetten kan inderdaad, maar gezien het geringe hoogteverschil tussen plateau en behuizing wordt de marge dan wel erg klein.
Als ik de arm hoger zet dan komt de naald tijdens de cue inderdaad veel te hoog te staan. En misschien gaat de lift zelfs dan niet laag genoeg.
Hoe de arm in het filmpje staat is de juiste cue hoogte (7-10mm). Maar er moet minimaal 1,5cm bij, dus dat is geen optie.

Ik heb nog wel gedacht om de arm meer gedraaid in de behuizing te monteren, maar hoe deze nu staat is hoe ze allemaal staan. Ook gaat de arm dan minder ver tot het midden. Daar is nu wel ruimte, de arm gaat iets over de spindel heen (wat normaal is), maar hij hoeft natuurlijk maar tot de binnenste groef.
Maar dan komt de lifthendel ook wel erg scheef te staan, en ik moet het antiskatingsysteem nog nameten/in kaart brengen hoe daarvan de kracht over het afspeelbereik varieert (en of deze goed is).
Een stukje plastic op de liftbalk plakken is iig veruit de makkelijkste oplossing (en ik denk ook de meest juiste vanuit technisch oogpunt, zolang de arm maar wel goed in de armrest valt) ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ivo1969
Vandaag nieuwste lp van The Cure ontvangen, jeugd sentiment en ze hebben in mijn ogen niks aan kwaliteit verloren, genot om naar te luisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYbc9DGl9K15Wf01LbXJyUKYkSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucD5VLxpU97UoUtH4JirHpvp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL7lLTzhHmAlIjokED9vEPTti6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pV5BqXeZWqr3JbRRNTbaewqm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D_V

D_V

Ik was dus niet van plan om naar de platenbeurs in Den Bosch te gaan maar m'n neefje wou er graag naartoe en hij vroeg of ik mee ging dus dan toch maar gegaan. We waren er op zondag rond het middaguur en zoals hierboven ook al een paar keer geschreven viel me de drukte enorm mee. Al stonden er honderd man voor de hal een sigaretje te roken, dat scheelt binnen natuurlijk ook weer. :D

Mijn neefje ging uiteindelijk naar huis met een Taylor Swift lp (uiteraard), de soundtrack van Wall-E en een aantal oude Bowwowwow en Cure albums. (hij is helemaal gek van de soundtrack van Marie Antoinette)

Zelf heb ik nog 3 lp's gescoord op het eind van de dag. Een Japanse uitgave van Japan (lol), Manic street Preachers uit 1998 en The Tea Party (het origineel, ik heb al de bootleg versie maar die is heel zacht geperst)
Samen voor 120 euro, daar had ik ze op Discogs niet voor gekregen.

Al met al een leuke dag, op de terugweg nog half Nederland gezien aangezien de A2 voor een groot deel afgesloten was. _O-

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/673344a6ea1b3/673344a6ccae6-001.jpg

Gisteren nog even naar een kringloop hier in de buurt geweest in Panningen en nog wat vinyl gescoord voor ongeveer 2 euro per stuk. (Al het vinyl en cd's 50% korting) Je kunt er vaak wel iets leuks vinden want ze halen gelukkig alle meuk (warm aanbevolen/ alle 13 keistrak) eruit. Er stonden dit keer heel veel Deutsche Welle lp's en heel veel jaren 80 maxi-singles. Maar ook Roxy Music, Billie Joel en Steely Dan b.v.
Ik heb zelf deze meegenomen, sommige ken ik niet maar voor 2 euro kun je nog wel eens iets proberen.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6733451136a03/673345109747a-002.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-06 12:59
Bean77 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:38:
[...]

Mooie aanwinsten! Zat zelf nog te twijfelen over Santana, maar die is al out of stock helaas.
Ik heb er 2 het origineel van mijn ouders (wat grijsgedraaid) en deze :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
D_V schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:24:

Gisteren nog even naar een kringloop hier in de buurt geweest in Panningen en nog wat vinyl gescoord voor ongeveer 2 euro per stuk. (Al het vinyl en cd's 50% korting) Je kunt er vaak wel iets leuks vinden want ze halen gelukkig alle meuk (warm aanbevolen/ alle 13 keistrak) eruit. Er stonden dit keer heel veel Deutsche Welle lp's en heel veel jaren 80 maxi-singles. Maar ook Roxy Music, Billie Joel en Steely Dan b.v.
Ik heb zelf deze meegenomen, sommige ken ik niet maar voor 2 euro kun je nog wel eens iets proberen.

[Afbeelding]
Kringloop winkel Aller Hande toevallig? Daar kom ik ook gergeld en ze hebben zo tussendoor inderdaad leuke platen tweedehands... Onlangs daar nog Canton speakers gescoord voor 25 euro voor de gehele 4.1 set (ja, speakers uit het quadrafonische tijdperk) voor een goede vriend van mij...

Had jij de Jukeboxen ook gezien daar? Een tijdje terug stonden er nog genoeg die de moeite waar waren naar mijn mening... 't is dat ik de ruimte er niet voor heb, anders stond hier in huis ook een mooie jukebox.... ;)

• D_V

D_V

rcor schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:18:
[...]

Kringloop winkel Aller Hande toevallig? Daar kom ik ook gergeld en ze hebben zo tussendoor inderdaad leuke platen tweedehands... Onlangs daar nog Canton speakers gescoord voor 25 euro voor de gehele 4.1 set (ja, speakers uit het quadrafonische tijdperk) voor een goede vriend van mij...

Had jij de Jukeboxen ook gezien daar? Een tijdje terug stonden er nog genoeg die de moeite waar waren naar mijn mening... 't is dat ik de ruimte er niet voor heb, anders stond hier in huis ook een mooie jukebox.... ;)
Aller Hande ja! Altijd weer leuk om naartoe te gaan, volgens mij hebben ze een vrij steady instroom van spullen want er staat altijd veel nieuws. Er stonden inderdaad een stuk of 4 jukeboxen. Heb er ook weleens over gedacht om er een te kopen maar m'n vrouw vindt er niks aan. Die heeft nog liever een flipperkast in de huiskamer als ze moest kiezen.

:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
D_V schreef op donderdag 14 november 2024 @ 01:51:
[...]

Aller Hande ja! Altijd weer leuk om naartoe te gaan, volgens mij hebben ze een vrij steady instroom van spullen want er staat altijd veel nieuws. Er stonden inderdaad een stuk of 4 jukeboxen. Heb er ook weleens over gedacht om er een te kopen maar m'n vrouw vindt er niks aan. Die heeft nog liever een flipperkast in de huiskamer als ze moest kiezen.

:)
Ik was er gisteren nog, maar geen audio / muziek gescoord... Er was wel een oude Philips versterker van begin jaren '90 eind jaren '80 in het schap gezet, maar dat was niets voor mij... Wel nog een CD-rom speler van samsung met nieuwe ide-kabel gescoord voor een oude Compaq Prolinea computer waar die nog in mist en heel veel Märklin model spoor rails, zo'n blauwe krat zeer goed gevuld voor slecht 40 euro, de kenners weten wat het kost en wat voor koopje ik daar mee gedaan heb...

Maar goed, dat is niet geheel on-topic... De Jukeboxen waren er ook nog steeds en ik kijk er altijd verlekkerd naar omdat ik het gewoon gaaf vindt om te zien (en als het kan ook om te horen)... ;)

Oh, ja bij kleding winkel Wolff Jeans in Venray staat ook een Jukebox en de eigenaar Mark heeft 'm wel eens laten spelen voor mij, super gaaf ding! :9~

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
Hoi allemaal,

Ik ben een redelijke audio noob en heb op dit moment een set up staan om platen af te spelen met allemaal oud spul van mijn vader en oom. De platenspeler die hierbij zit is een Philips 777. Van deze platenspeler is (denk ik) de snaar versleten, want hij draait 45 rpm lp's te langzaam en de snelheid fluctueert flink. Daarom ben ik aan het kijken naar, of het vervangen van de snaar, of een andere platenspeler kopen. Het budget voor iets nieuws is niet heel groot, daarom volgende vraag:
Zouden jullie de snaar in de 777 proberen te vervangen, of kiezen voor een Argon Audio TT MK2 (nu voor 199 bij hifi klubben) als vervanger? Of hebben jullie nog andere ideeën hierover (of meer info nodig)? Bedankt alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
evil_lemon schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:05:

Zouden jullie de snaar in de 777 proberen te vervangen, of kiezen voor een Argon Audio TT MK2 (nu voor 199 bij hifi klubben) als vervanger?
Snaar vervangen op de AF777. Die Argon Audio draaitafel heeft geen instelbare antiskating en is daarom echt een goedkoop instapprul.
Terwijl die AF777 best wel een aardige draaitafel is met veel functies.

Een nieuwe snaar voor die Philips AF777 kost nog geen €15 incl verzenden.
https://www.amazon.nl/Tha...drijfriemen/dp/B014M5GUJ8
(er zijn meerdere aanbieders, dus kan je er wellicht nog eentje goedkoper krijgen)
Edit: €11,70 incl verzenden:
https://www.electro-andij...-af777-pickupsnaar-detail

Vervangen is simpel: til het draaiplateau eraf, en er zit een subplateau en een kleine motorpulley onder waar de snaar omheen zit.

Voor de rest raad ik je aan de 'must haves' door te lezen om te zien welke hulpmiddelen er bestaan om het afspelen van platen zo goed mogelijk te laten klinken:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 14-11-2024 13:44 ]

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
mr_petit schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:26:
[...]

Snaar vervangen op de AF777. Die Argon Audio draaitafel heeft geen instelbare antiskating en is daarom echt een goedkoop instapprul.
Terwijl die AF777 best wel een aardige draaitafel is met veel functies.

Een nieuwe snaar voor die Philips AF777 kost nog geen €15 incl verzenden.
https://www.amazon.nl/Tha...drijfriemen/dp/B014M5GUJ8
(er zijn meerdere aanbieders, dus kan je er wellicht nog eentje goedkoper krijgen)
Edit: €11,70 incl verzenden:
https://www.electro-andij...-af777-pickupsnaar-detail

Vervangen is simpel: til het draaiplateau eraf, en er zit een subplateau en een kleine motorpulley onder waar de snaar omheen zit.

Voor de rest raad ik je aan de 'must haves' door te lezen om te zien welke hulpmiddelen er bestaan om het afspelen van platen zo goed mogelijk te laten klinken:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Thanks voor je tip, ook over hoe moeilijk of makkelijk het is om de snaar te vervangen. Ik had wel verwacht dat dat de betere oplossing zou zijn, maar het is fijn om nog een keer bevestiging te krijgen van mensen die er meer vanaf weten! :)
Pagina: 1 ... 55 ... 66 Laatste