Ja goed, met die vijlmarkeringen wellicht wel. Maar er kwam een stukje vilt overheen, dus wellicht dachten ze dat het niet zo erg is.reinier68 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:54:
@mr_petit Als ik dit vroeger op de MTS zou inleveren, had ik een uitbrander en een doos polijstpapier gekregen en de mededeling "en pas terugkomen als het is zoals het hoort".
Betreffende die bewerkingsmarkeringen...die zag ik ook op enkele andere plekken op een arm van hun site. Dat zijn wellicht markeringen van een waterjet snijtafel oid (daar vind ik het op lijken iig, maar het kan ookvan een andere machine komen).
Dat valt natuurlijk wel te voorkomen of herstellen, maar dan moet je bijvoorbeeld de bewerking langzamer uitvoeren, wat meer machineuren kost, dus meer geld. Of een andere, duurdere machine gebruiken, of een ander proces (5 assige cnc frees, maar die is ook veel duurder), of met de hand nawerken, wat ook tijd kost.
En als je dergelijke markeringen niet op een vergelijkbare toonarm (met ruwweg dezelfde functies en bouwwijze) van clearaudio ziet, of TriPlanar of wat dan ook, dan weet je ook gelijk waarom die arm van hun €1000 euro duurder is, of 10x zo duur.
Over triplanar gesproken (ik haal dit niet voor niets aan

Da's een arm van €10k oid. En ook daar zie ik machinemarkeringen (beitelresonantie oid). Op de achterkant van het contragewicht.
Minder storend, minder opzichtig, maar het zit er wel en is ook niet de bedoeling
Geen enkele arm is perfect
Voor €1500 is die audiomods wellicht niet de best afgewerkte arm, maar tegelijkertijd is er vrijwel ook geen arm voor dat bedrag met hetzelfde featurepakket. Je moet altijd keuze's maken
Maar er zijn erg veel foto's van die audiomods te vinden op het net, ook wel in aanzienlijke resolutie en detail, dus er zijn meer exemplaren om te beoordelen.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 05-09-2024 22:56 ]
"man is not truly one, but truly two,"
:strip_exif()/f/image/r7LQgyLXug29HKjNJOyM4Q07.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ox8Vd4qtPmKb8FpVXmPIwwdw.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit gaat natuurlijk ook op voor de audiomods.Duclaasie schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:39:
De vraag mbt die TriPlanar is denk ik ook wat je de grens van het acceptabele trekt. Een goed belichte foto laat natuurlijk erg veel zien, want onder normale licht condities en met het blote oog mogelijk niet eens zou opvallen.
Hoe dan ook, het effect op dat triplanar contragewicht is een ongewenst effect. En die triplanar arm is 8x zo duur, dus daar mag je qua afwerking ook een veel hogere standaard van verwachten.
Dat is meer wat ik duidelijk wou maken.
Geld is gewoon een bepalende factor in ontwerp, materiaalgebruik en afwerking.
Leg je het accent meer op 1 van die aspecten, dan hebben de andere aspecten daar onder te lijden als de prijs gelijk blijft. En iedereen kiest voor een andere balans en ander bedrag wat meer bij z'n eigen wensen past.
En wat dat betreft zijn die sorane en audiomods armen zo ongeveer elkaars tegenovergestelde, ondanks dat de prijs ongeveer hetzelfde is.
Die sorane is een klassieke japanse S arm maar mooi afgewerkt, en die audiomods is veel meer een arm volgens wat de huidige audiofiele ontwerkpstandaarden en materiaalgebruik zijn, maar met een mindere afwerking. Keuzes....keuzes...
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 06-09-2024 13:31 ]

Mastodon was een spontaan cadeautje van een collega / mede muziekliefhebbert.
Funcadelic stond al een poosje op mijn whishlist. Dit schijnt een super goed funk-album te zijn. Vandaar deze aankoop. Hij komt van een verkoper in Berlijn en ik heb er ruim twee weken op moeten wachten. Zowel het verzenden door de verkoper, als het vervoer naar NL waren niet echt snel. Maar als dat nou het ergste in deze wereld is.
Vrijdagavond, funkavond met Funcadelic

Allemaal een muzikaal weekend gewenst. Keep 'em spinning.

Wie weet hoe lang iemand daarover heeft gedaan om dat te verzamelen. Ik zal dat eerder proberen over te dragen aan een liefhebber dan naar een kringloop te brengen.D_V schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:23:
Ook niet iets dat je dagelijks tegenkomt, iemand had z'n complete Elvis collectie gedumpt bij de plaatselijke kringloop. Verder nog bakken met Elvis singeltjes en ingelijste platen, posters, handdoeken, speelgoed enzovoort.
Zelfs nabestaanden zelf kunnen dit geweest zijn. Heb het zelf zien gebeuren bij een oude dame uit de flat waar ik woonde, alles werd gewoon weggegooid of naar de kringloop gebracht want 'niet interessant'pman63 schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:15:
Soms zijn er geen nabestaanden en wordt het huis leeggeruimd door kringloopbedrijven of opkopers, of heeft men geen flauw idee of het nog waarde heeft.
Ben benieuwd of hij echt goed de platen droog reinigt, want mijn Okki Nokki reinigt ook met een stofzuiger, maar dan nat met reinigingsvloeistof...
:strip_exif()/f/image/XTrZ3PJwWJ2vE3OWMYLZI0ca.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat vraagjes aan de kenners die hier zitten. Ik heb inmiddels een jaar deze Micro Seiki DD-7 (de Japanse 100v uitvoering van de DD-40) en heb al die tijd de speler met veel plezier gebruikt. Nu heb ik alleen sinds kort enkele issues:
- plotseling is er een probleem ontstaan dat de afspeelsnelheid af en toe tijdens het spelen versnelt of vertraagd, wat uiteraard resulteert in valse muziek. Zowel op 33 als op 45 toeren gebeurt het op willekeurige momenten...
- Af en toe doet de situatie voor dat tijdens het afspelen plots het linkerkanaal wegvalt (niet helemaal, er blijft nog 'iets' van de muziek hoorbaar op het linkerkanaal.Op sommige platen komt dit vaker voor dan op andere...Wanneer ik de naald even optil en iets terugplaats dan speelt ie hetzelfde fragment wél correct af. raar
2. Komt op mij over als slechte armbekabeling of cartridge clips. Dit zou je zelf met een multimeter kunnen controleren. Wel je element dan even afkoppelen, die mag je nooit zomaar doormeten namelijk.
Die instelling zou eigenlijk niet plotseling moeten kunnen veranderen, maar je weet maar nooit.
Ik zou dan ook eerst Duclaasie's tip hierover checken.
Dat is vrijwel onmogelijk. Mocht de antiskating zó ver afwijken, dan zou de naald ook overslaan.Nerpissad schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:25:
Het kort wegvallen van een kanaal kan soms ook te maken hebben met een incorrecte anti-skate-instelling.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 10-09-2024 19:21 ]
1. Er zitten geen connectoren in de DD-7, alles is gesoldeerd met dikke stevige kabels. Dus de verdachte onderdelen zijn in eerste instantie de potmeters en switch van de 33 en 45 rpm regeling en eventueel de microswitches van de startknop en de 50/60Hz keuze, hoewel die microswitches dus 100VAC voor hun kiezen krijgen dus de kans op een wankel contact daar acht ik klein.Pavv schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:54:
- plotseling is er een probleem ontstaan dat de afspeelsnelheid af en toe tijdens het spelen versnelt of vertraagd, wat uiteraard resulteert in valse muziek. Zowel op 33 als op 45 toeren gebeurt het op willekeurige momenten...
- Af en toe doet de situatie voor dat tijdens het afspelen plots het linkerkanaal wegvalt (niet helemaal, er blijft nog 'iets' van de muziek hoorbaar op het linkerkanaal.Op sommige platen komt dit vaker voor dan op andere...Wanneer ik de naald even optil en iets terugplaats dan speelt ie hetzelfde fragment wél correct af. raar
Begin dus met de stekker uit het stopcontact te halen en het reinigen van de potmeters. Open het metalen afdekkapje voor de potmeter aan de onderzijde, bij de linkervoet. Reinig de potmeters door met een pipet wat ethanol of IPA in de gaatjes van de potmeters te druppelen, en haal de potmeters van 33 en 45 toren zeker een stuk of 10x helemaal heen en weer. Vervolgens spuit je wat contactspray (bijv van Kontakt Chemie of Griffon) in de gaatjes en ga je nog eens flink wat keren helemaal heen en weer.
Neem de 33/45 rpm switch ook meteen mee. Vind je vanaf de onderkant geen plaats om het spul in te spuiten (vaak lukt het al met een miniem kiertje), dan zul je het geheel even moeten demonteren van de behuizing zodat je er ook van bovenaf bij kunt.
Potmeters en speedswitch:
:strip_exif()/f/image/Iu1h57Zgak5kBqvZfOYqqgah.jpg?f=fotoalbum_large)
Microswitch, op de foto zie je de 50/60Hz switch onder de bovenste metalen afdekplaat, onder de start knop zit er ook eentje, die kan je vanaf de onderkant van de behuizing benaderen, door de voet en het klepje te verwijderen:
:strip_exif()/f/image/MGMN6mcn3PuBYhytkL7LF8ZK.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht kom je hier al een heel eind mee. Mocht dit niet afdoende zijn, dan zal je de afstelling van het motor drive circuit moeten controleren en indien nodig bijstellen. Hiervoor heb je wel een voltmeter nodig en enige ervaring met het meten aan PCB's. Heb je dit niet dan adviseer ik je dit te laten doen door iemand die er wel ervaring mee heeft.
Er is geen schema voor de DD-7 beschikbaar, maar hieronder een foto van de afstelling zoals ik die gedaan heb op basis van een equivalent circuit van Victor (JVC, Japan Victor Company). Ja, de motor en het circuit van de DD-7 zijn van JVC en het is een AC-motor, zoals @Duclaasie al aanhaalt in tegenstelling tot de DD-40 waar een variant van de Matushita DC-motor in zit die gebruikt wordt in de Technics SL-2000 (dit model is een vreemde eend in de Technics bijt, heeft niet de typische SL-1x00 motor van Technics geïntegreerd in het plateau, maar een standaard DD motor). De JVC motor is beter, het lager is mooier uitgevoerd en de behuizing is massiever.
Als je toch gaat afstellen, behandel de potmeters op het PCB dan ook met een beetje contact spray en haal ze even goed heen en weer (uiteraard stekker uit het stopcontact), nadat je eerst een foto van de beginstand heb gemaakt en deze stand hebt gemarkeerd met een marker.
Foto van de afstellingen:
:strip_exif()/f/image/iDV01oEHKmfIiN40zrAftEob.jpg?f=fotoalbum_large)
Lost dit het niet op dan is er meer aan de hand, de volgende verdachten zijn dan slechte soldeerverbindingen en/of rotte transistoren, hoewel dit niet gebruikelijk is bij de DD-7. Moet er gesoldeerd worden en evt transistoren vervangen, laat dan ook meteen die paar elco's vervangen die erop zitten, hoewel ook die er bij de DD-7 doorgaans nog prima uitzien en goed meten.
2. Het kort wegvallen van het kanaal is niet de anti-skating instelling.
De eerste verdachte zijn de 4 contactpunten van de SME-aansluiting voor de headshell. Maak de 4 verende contactpuntjes in de arm connector goed schoon met een wattenstaafje met wat ethanol of IPA, op elke pin even goed boenen met een draaiende beweging, je voelt de pin indrukken. Neem meteen ook de binnenmantel mee (aarde). Als je goed geboend hebt is het topje van je wattenstaafje waarschijnlijk donker.
Doe hetzelfde met de 4 connectorpuntjes op de headshell, middels een doekje met wat alcohol. Herhaal deze stap indien nodig.
Is het dan nog steeds niet opgelost dan kan je naar je phono kabel gaan kijken. Aangezien de DD-7 voorzien is van rca aansluitingen kan je de pinnen van de kabel schoonmaken en/of simpel (tijdelijk) omwisselen voor een andere om te kijken of dit het oplost. Je kan meteen even de RCA connectoren zelf meenemen door je kabelpinnen te voorzien van wat contactspray en dan direct de kabel een paar keer in en uit de L/R connectoren te steken, daarmee haal je eventuele oxidatie van de interne contactpunten af. Doe dit gelijk ook even aan de kant van je phono-pre / versterker.
Lost dit het allemaal niet op, dan zul je toch naar de interne armbedrading moeten gaan kijken, en dat wordt een lastiger verhaal. Maar ik acht de kans erg klein dat dit het probleem is, tenzij er aan gerommeld is natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 11-09-2024 16:43 ]
Ondanks de grote technische verschillen in de motoraandrijving die je terecht aanhaalt vind ik het nog steeds wel de Japanse versie van de DD-40 hoor.Duclaasie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:29:
Overigens is de DD-7 niet zozeer de Japanse versie van de DD-40, maar gaat het verschil echt een stuk verder. Motor en voeding zijn bijvoorbeeld compleet anders, daar is al veel meer over geschreven op het wereldwijde web.
Edit, eigenlijk is het andersom: de DD-40 is de niet-Japanse versie van de DD-7, de Japanners kregen hem zelf natuurlijk het eerste.
[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 10-09-2024 21:04 ]
Kleine potmeters die niet te openen zijn gewoon vervangen indien er een goed alternatief is.
Ik ga een en ander een aantal keren nauwkeurig doorlezen en dan een inschatting maken of ik dit zelf ga proberen. Enige koudwatervrees is er hier wel. Dat doormeten van een PCB heb ik helaas geen ervaring mee en ik wil niet graag het risico lopen om van de regen in de drup te geraken. De andere oplossingen gaan mij misschien wél lukken, alleen nog even wat materiaal en tijd regelen.
Zulke reacties zien we graagPavv schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:40:
WOW! Wat is dit toch een fijn forum en wat is er toch veel kennis aanwezig over zo ongeveer alles wat je zou willen weten. Enorm bedankt voor de zeer uitgebreide analyse van de door mij genoemde issues en het aandragen van duidelijke instructies die mij zouden kunnen helpen ze te verhelpen.
Ik ga een en ander een aantal keren nauwkeurig doorlezen en dan een inschatting maken of ik dit zelf ga proberen. Enige koudwatervrees is er hier wel. Dat doormeten van een PCB heb ik helaas geen ervaring mee en ik wil niet graag het risico lopen om van de regen in de drup te geraken. De andere oplossingen gaan mij misschien wél lukken, alleen nog even wat materiaal en tijd regelen.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Dat is natuurlijk het mooiste maar voor veel beginners is het demonteren van potmeters niet te doen. Heeft een potmeter geen gemakkelijke manier van demonteren dan is er imo meer kans op schade dan met een poging tot reinigen van buitenaf.Duclaasie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:32:
Voor wat betreft het reinigen van potmeters moet ik eerlijk bekennen dat ik geen liefhebber ben van volspuiten met contactspray. Persoonlijk zou ik beginnen met simpelweg een aantal maal het volledige stelbereik draaien en kijken wat dat doet. In veel gevallen raak je hiermee bijvoorbeeld corrosie of vuil op de loper al wel kwijt. Wil je wel gaan reinigen, dan bij voorkeur de potmeter open maken, wat bij grotere exemplaren prima kan, en grondig reinigen. Het voordeel is dat je dan geen residu achterlaat en overtollige contactspray niet gaat invreten op plaatsen waar je dat niet wil.
Kleine potmeters die niet te openen zijn gewoon vervangen indien er een goed alternatief is.
Je volgorde klopt wat mij betreft zeker. Beginnen met heen en weer draaien, soms werkt dat, vaak niet voldoende. Dan zou ik zelf de potmeter reinigen met IPA of tuner spray (vervliegt).
Dat werkt vaak wel, maar ook niet altijd, soms is het contact gewoon niet meer lekker en loopt ie niet meer soepel. Dan is de potmeter of gewoon zwaar vervuild of heeft echt zijn beste tijd gehad. Dan heb je de keuze om te demonteren en kijken wat er te redden valt. Kan je dat niet, dan kan je m.i. prima een poging wagen met contact spray. De potmeter werkt immers toch al niet lekker, dus de enige keuzes die je hebt zijn laten demonteren of vervangen.
Volspuiten is idd niet de bedoeling, een heel klein pufje volstaat. Het maakt niet lekker draaiende potmeters dan vaak in ieder geval weer lekker gangbaar. Contact spray heeft bij mij nog nooit kwaad gedaan op potmeters, ook niet na jaren.
PS als je hem naar de reparateur brengt, dan heeft die waarschijnlijk wel wat aan mijn foto met meetpunten en meetwaarden, zoals gezegd: van de DD-7 ontbreekt een service manual en de DD-40 is elektronisch niet hetzelfde.
[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 11-09-2024 16:44 ]
Als je angst hebt voor het doormeten zou ik daar inderdaad niet zelf aan beginnen. De kans is mede door het ontbreken van testpinnen te groot dat je bijv ergens kortsluiting maakt: je zult op de componenten zelf moeten meten, of er meetdraadjes aan solderen.Pavv schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:40:
Het is wel zo dat je een keer ergens moet beginnen mocht je de ambitie hebben om zelf problemen met je apparatuur te kunnen verhelpen. En al doende leert men. Alleen misschien is de DD-7 jou teveel waard om als oefenobject te laten fungeren, dan zal je hem toch naar een reparateur moeten brengen.
Mocht je zelf aan de potmeters willen gaan werken dan begint de eerste uitdaging al bij het werken aan de onderkant van een platenspeler.
Je kan de platenspeler verhoogd opstellen met de voeten op een frame, zodat je er van onder op kan kijken. Maar dit werkt wel erg onprettig. Dit gebruik ik zelf eigenlijk alleen als ik de werking van het mechaniek of electronica moet testen / afstellen.
De andere optie is omdraaien van de platenspeler. Als je het apparaat omdraait, verwijder altijd de mat, plateau, contragewicht en headshell, en klem de arm vast in de steun.
Omdraaien kan zonder de stofkap erop, op bijvoorbeeld wat stapeltjes boeken met voldoende hoogte om de arm vrij te laten van de tafel (!). In dit geval goed opletten dat de boeken nergens de arm, knoppen en potmeters raken, daar moet geen gewicht op rusten.
Ja kan ook de speler omdraaien met de stofkap erop. Dan is een schone zachte doek van belang om krassen op de kap te voorkomen. Hierbij moet je met beide handen om kap en basis geklemd de speler omdraaien, eventueel de kap met wat schilderstape vastzetten om te voorkomen dat hij open klapt tijdens je omdraai handeling.
Werk verder altijd met de stekker van het apparaat uit het stopcontact.
Ik zat te kijken naar een preamp voor mijn draaitafel. Cosmetisch leuk leek mij een Fosi Audio Box X3.
Op YT zag ik iemand die de buizen na een jaar moest vervangen vanwege inbranden, en hij had andere "Military Grade" buizen gekocht. Resultaat: opamps eruit gefikt.
Een setje van 2 buizen kost ca 30 euro, de mil spec (wel USA mage) vaak minder dan 5 euro.
Vraag is dus: wat is het verschil tussen een GE 5654w buis en de Mil Spec versie? En wat betekent de letter W ? Als het artikel hetzelfde is, dan zou het toch geen verschil mogen maken?
Link voor YT
en de reparatie op YT
Die filmpjes zijn supervaag. Er worden conclusies getrokken die niet onderbouwd zijn.reinier68 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 23:58:
Even een vraagje gezien ik van buizen geen verstand heb.
Ik zat te kijken naar een preamp voor mijn draaitafel. Cosmetisch leuk leek mij een Fosi Audio Box X3.
Op YT zag ik iemand die de buizen na een jaar moest vervangen vanwege inbranden, en hij had andere "Military Grade" buizen gekocht. Resultaat: opamps eruit gefikt.
Een setje van 2 buizen kost ca 30 euro, de mil spec (wel USA mage) vaak minder dan 5 euro.
Vraag is dus: wat is het verschil tussen een GE 5654w buis en de Mil Spec versie? En wat betekent de letter W ? Als het artikel hetzelfde is, dan zou het toch geen verschil mogen maken?
Is de buis nog goed? De buis past amper in de socket, heeft deze wel correct gefunctioneerd?
Ook is het helemaal niet duidelijk welke buizen er gebruikt worden.
GE5654W heb ik niet gezien. Er wordt gesproken over 6J4, en een 8532W. De 8532W komt meer overeen met een 6J4 dan de GE5654W daarmee overeenkomt als ik vluchtig de datasheets bekijk. Die 5654W is een pentode en de 6j4/8532W zijn triodes
Dus wat hij nou met wat vervangt......het is mij een raadsel.
De GE5654W is een alternatief voor een 6AK5 als ik het zo lees.
Maar als je er geen verstand van hebt: begin dan niet aan tuberolling

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 13-09-2024 10:34 ]
Wanneer is het moment om zo’n element aan te schaffen, niet doelende op wisselkoersen maar kwaliteit. Ik voel de urgentie niet bij mij zelf en ben benieuwd wat de reden zou zijn. Mooi spul, dat zeker.Duclaasie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:58:
Aangezien er in Japan veel mooi spul word gemaakt op analoog vlak wil ik jullie er op wijzen dat de wisselkoers erg gunstig is. Een Phasemation PP-200 die hier ongeveer 1250-1350,- kost kun je bij Japanse dealers via E-bay al voor <700,- scoren. Daar komen importkosten en BTW natuurlijk nog overheen (of niet als je geluk hebt), maar dan nog is het een aantrekkelijke prijs.
Wanneer je het de moeite waard vind en de rest van je keten ook op orde is zou ik zeggen. Een goede MC phono voorversterker is wel een absolute voorwaarde, maar verder moet een ieder dat voor zichzelf bepalen. Voor mij persoonlijk was het onderdeel van een soort analoog groeiplan waarbij ik stap voor stap elke keer verbeteringen/veranderingen heb doorgevoerd. Daarnaast is het ook nog een kwestie van smaak, sommige mensen geven bijvoorbeeld de voorkeur aan een MM of MI qua sound.Dagg schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:09:
[...]
Wanneer is het moment om zo’n element aan te schaffen, niet doelende op wisselkoersen maar kwaliteit. Ik voel de urgentie niet bij mij zelf en ben benieuwd wat de reden zou zijn. Mooi spul, dat zeker.
Ik moet mij er eens wat meer in verdiepen, ik denk bij upgraden vooral aan winst in het element en de bekabeling van het hele apparaat. Tone-arm vervangen is denk ik het laatste wat ik zou doen. Misschien zelfs wel alles zelf maken op het element na, waarom ook niet. Komt de kwaliteit van het geluid niet ten goede denk ik, wel leuke gedachtesprong.Duclaasie schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 23:36:
[...]
Wanneer je het de moeite waard vind en de rest van je keten ook op orde is zou ik zeggen. Een goede MC phono voorversterker is wel een absolute voorwaarde, maar verder moet een ieder dat voor zichzelf bepalen. Voor mij persoonlijk was het onderdeel van een soort analoog groeiplan waarbij ik stap voor stap elke keer verbeteringen/veranderingen heb doorgevoerd. Daarnaast is het ook nog een kwestie van smaak, sommige mensen geven bijvoorbeeld de voorkeur aan een MM of MI qua sound.
Ik heb in mijn kamer een Thorens TD280KII platenspeler met een Marantz 1090 versterker. Ik heb al sinds het begin dat ik m heb, het idee dat de cartridge erg 'dicht' op de plaat zit. Momenteel heb ik een plaat waar helemaal geen/weinig 'warp/verbuiging' in zit, maar soms dan lijkt de cartridge de plaat te raken. Je hoort dat ook duidelijk terug wanneer je muziek afspeelt.
Hoe weet ik of dat komt doordat mijn cartridge misschien te dicht op mijn plaat zit en hoe kan ik t aanpassen? Ik ben best een leek op dit gebied en heb t ooit zo 2e hands gekocht bij een audiofiel een paar jaar geleden.
Ik kan eventueel een foto/video plaatsen.
Fijne dag!
Olivier
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dank en hoe weet ik het gewichtsbereik van de cartridge en hoe ik vervolgens de toonarm moet instellen zodat deze binnen het bereik valt?CyBeR schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:40:
Contragewicht achterop de toonarm instellen zodanig dat je binnen het gewichtsbereik van de cartridge zit.
Rustig aan doen met upgraden.Dagg schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:08:
[...]
Ik moet mij er eens wat meer in verdiepen, ik denk bij upgraden vooral aan winst in het element en de bekabeling van het hele apparaat. Tone-arm vervangen is denk ik het laatste wat ik zou doen. Misschien zelfs wel alles zelf maken op het element na, waarom ook niet. Komt de kwaliteit van het geluid niet ten goede denk ik, wel leuke gedachtesprong.
Ik zelf gebruik al jaren een Thorens TD 166 & Denon DL-110 element & Cambridge Audio Azur 640P phono voorversterker. En het bevalt me prima. Ik streef niet naar high end geluid, want dat vind ik zonde van het geld.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Waar speel je nu mee en wat zou je willen bereiken?Dagg schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:08:
[...]
Ik moet mij er eens wat meer in verdiepen, ik denk bij upgraden vooral aan winst in het element en de bekabeling van het hele apparaat. Tone-arm vervangen is denk ik het laatste wat ik zou doen. Misschien zelfs wel alles zelf maken op het element na, waarom ook niet. Komt de kwaliteit van het geluid niet ten goede denk ik, wel leuke gedachtesprong.
Je draait zet allereerst de anti skating op nul en je draaitafel goed waterpas. Dan draai je het contragewicht zodanig dat de arm horizontaal blijft zweven. De ring op het contragewicht met de cijfertjes draai je dan op nul, waarbij je zorgt dat het contragewicht niet verdraaid. De arm moet dus horizontaal blijven zweven. Vervolgens draai je het contragewicht naar de waarde van de cijfertjes die overeenkomt met de aanbevolen waarde die bij je element hoort. Meestal zal dat grofweg tussen de 1,5 en 2,5 gram zijn, maar dit is element afhankelijk.olivierteerling schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:22:
[...]
Dank en hoe weet ik het gewichtsbereik van de cartridge en hoe ik vervolgens de toonarm moet instellen zodat deze binnen het bereik valt?
Staat je element daarna nog steeds te laag dan is waarschijnlijk de ophanging van je naald defect en zal je naald en/of element moeten vervangen.
Dat kun je opzoeken bij de maker. Die geven per model een bereik en vaak ook een aanbeveling aan van de tracking force. Dus google je merk en model cartridge en je zult het vinden.olivierteerling schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:22:
[...]
hoe weet ik het gewichtsbereik van de cartridge
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Pro-Ject Debut III met acriel plaat, Ortofon M2 blue met een NAD C399 op Dali Ikon 6 bi-wire.Duclaasie schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:42:
[...]
Waar speel je nu mee en wat zou je willen bereiken?
€200 per upgrade voor de speler kan ik billijken komenden van het stock element. Dat ik uiteindelijk <€2000 heb betaald voor een nieuwe reciever heeft extra redenen komenden van een een Marantz PM7001.
Ik wilde meer ‘sound stage’. Hoe van veel midden en hoog qua geluid en luister vooral Jazz. Sinds vorig jaar rustig aan het upgraden na jaren niet echt meer aan het luisteren geweest.
Dan zou ik voorlopig nog niet gaan denken aan een element van 1K of meer, dat komt absoluut niet tot zijn recht.Dagg schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:34:
[...]
Pro-Ject Debut III met acriel plaat, Ortofon M2 blue met een NAD C399 op Dali Ikon 6 bi-wire.
€200 per upgrade voor de speler kan ik billijken komenden van het stock element. Dat ik uiteindelijk <€2000 heb betaald voor een nieuwe reciever heeft extra redenen komenden van een een Marantz PM7001.
Ik wilde meer ‘sound stage’. Hoe van veel midden en hoog qua geluid en luister vooral Jazz. Sinds vorig jaar rustig aan het upgraden na jaren niet echt meer aan het luisteren geweest.
Speel je alleen vinyl, of heb je ook andere bronnen? Je soundstage is namelijk vaak meer afhankelijk van luidsprekers en akoestiek dan aan de bron. Als je met bijvoorbeeld streaming of CD hetzelfde ervaart, dan zou ik het niet in je vinyl gaan zoeken.
Om te beginnen is een Project Debut prima, maar dan is er ook nog een hoop ruimte om te verbeteren. Als je mid en hoog belangrijk vind, dan zou ik eerst die 2M Blue er uit gooien en een AT VM95ML of een VM540ML monteren. Vooral de 540ML moet het ook prima in de project toonarm doen qua match. Goede losse phono voorversterker erbij en je maakt al een hele flinke stap.
edit: vergeten te reageren op de vraag over mijn bronnen. De C399 mede aangeschsft vanwegen streamen (cd/hq kwaliteit), ik speel verder en voornamelijk Vinyl.
[ Voor 39% gewijzigd door Dagg op 15-09-2024 23:40 ]
Ik had vroeger een test lp waar je anti-skating mee kon instellen: het was een groefloos gedeelte van de lp. Maar volgens de website werkt dat niet.
Klopt helemaal. Het geluid is het resultaat van het gehele geluidsinstallatie.Duclaasie schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:49:
[...]
Dan zou ik voorlopig nog niet gaan denken aan een element van 1K of meer, dat komt absoluut niet tot zijn recht.
Speel je alleen vinyl, of heb je ook andere bronnen? Je soundstage is namelijk vaak meer afhankelijk van luidsprekers en akoestiek dan aan de bron. Als je met bijvoorbeeld streaming of CD hetzelfde ervaart, dan zou ik het niet in je vinyl gaan zoeken.
Om te beginnen is een Project Debut prima, maar dan is er ook nog een hoop ruimte om te verbeteren. Als je mid en hoog belangrijk vind, dan zou ik eerst die 2M Blue er uit gooien en een AT VM95ML of een VM540ML monteren. Vooral de 540ML moet het ook prima in de project toonarm doen qua match. Goede losse phono voorversterker erbij en je maakt al een hele flinke stap.
Een platenspeler is maar een onderdeel daarvan.
klopt, anti skating is een parameter die relatief lastig goed is af te stellen. Feitelijk is een optimum niet mogelijk, omdat het afhankelijk is van de dynamiek in een plaat. Gelukkig zijn er merken die de schaalverdeling vrij goed voor elkaar hebben zoals Dual en Thorens bij diverse modellen. Metingen met bijvoorbeeld de Orsonic anti skate meter hebben dit ook aangetoond, @mr_petit kan hier hele verhalen over vertellen.Xfile schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:32:
Op deze site https://audio-creative.nl/projecten/wally-skater/ meer over anti-skating.
Ik had vroeger een test lp waar je anti-skating mee kon instellen: het was een groefloos gedeelte van de lp. Maar volgens de website werkt dat niet.
:strip_exif()/f/image/1gh2Ky0yVEsF4D5M7r4FgAtk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/svpwF2sKI120DOyIQeTJ7v0Y.jpg?f=fotoalbum_large)

[ Voor 6% gewijzigd door Toshirou op 17-09-2024 12:41 ]
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Da's een gave speler. Veel plezier ermee!MvanS schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:00:
Nou ik heb ook weer wat bijzonders gevonden. Een zware koffergrammofoon van Thorens met een TD 134 loopwerk. De 124 kende ik wel maar de 134 niet, blijkbaar een iets kleiner model. Ik heb hem nog niet aan of open gehad, maar ik vermoed dat er een buizenversterker in zit. En twee ik denk 2-weg luidsprekers. Heel apart ik had het nog nooit gezien. Een en ander ziet er nog gaaf uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.bol.com/nl/nl...l-zwart/9200000094776467/
Geel is voor beeld, maar die maar niet gebruiken haha.
Misschien wel even handig om typenummers van je platenspeler en soundbar te posten i.v.m. waar de versterking zit. Als je soundbar niet kan versterken en je platenspeler geen versterker heeft kan het nogal heel erg zacht klinken (of zelfs stil).
[ Voor 86% gewijzigd door Kecin op 20-09-2024 18:25 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ik verplaats je vraag naar Het Grote Vinyl Topic. Voeg ook even de merken en types toe aan je vraag. Zo wordt je beter en sneller geholpen.
Ey!! Macarena \o/
Dank voor het aanvullen van de gegevens!
Misschien overwegen om een hifi set (tweedehands) aan te schaffen?Murdy schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:15:
Hey allemaal, mijn vader is vandaag jarig, en daarvoor heb ik hem een platenspeler van Pro-ject gehaald. Toen we hem samen hebben geopend, merkte ik dat de soundbar die we gebruiken van Samsung, alleen maar HDMI kabels heeft. is er een mogelijkheid dat ik een HDMI naar AUX adapter koop en dat dat werkt? of is er uberhaupt een manier om het te laten werken?
Vandaag niet, bij 2Switch in Venray waren een aantal goede LP's binnen gekomen en ze werden voor mijn neus uit een LP koffer getrokken om de voorraad aan te vullen in de bakken:
- Milestones dubbel LP van Creedence Clear Water Revival
- Hotel Calofornia van The Eagles
- Saturday Night Fever
- Grease
- Chicago - X
- Chicago - VIII
- Greatest Hits album van Michael Jackson uit zijn vroege carrière dagen (daar hij daar nog een bruin kleurtje had op de hoes)
- UB 40 album, weet al niet meer welke
- En nog zo enkele die ik vast nu vergeet te noemen
Van dit rijtje zijn er 3 aan mijn vingers blijven plakken, want voor 2,50 euro per stuk kon ik ze niet laten liggen... Te weten de twee albums van Chicago en Saturday Night Fever, die hebben de verkoop bakken niet gehaald...
Nu deze parels op de platen draaier van Philips aan het leggen om de beurt om er van te genieten...
Wellicht dat ik volgende week ook nog de nieuwe Nightwish in huis haal, maar goed we kunnen nu immers niet alles meteen meenemen...
[ Voor 18% gewijzigd door rcor op 21-09-2024 17:45 ]
Er werd op dat moment op het orgel gespeeld, wat een mooie diepe klanken! Wat een akoestiek!
Dat kan een muziekinstallatie van hoe duur dan ook, nooit reproduceren!
Dat is een fantastisch mooi rijtje platen zeg. Ik had ze allemaal meegenomen. Geniet er van !rcor schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:18:
Vaak is het armoede troef in een kringloop... Meestal hier in de grensstreek Duitstalige muziek van Freddy Beck of een van de verzamelaars uit de categorie "Alle 13 goed" van weleer (niet de huidige generatie "Alle 13 Goed", want ja, die worden weer uitbracht)...
Vandaag niet, bij 2Switch in Venray waren een aantal goede LP's binnen gekomen en ze werden voor mijn neus uit een LP koffer getrokken om de voorraad aan te vullen in de bakken:
- Milestones dubbel LP van Creedence Clear Water Revival
- Hotel Calofornia van The Eagles
- Saturday Night Fever
- Grease
- Chicago - X
- Chicago - VIII
- Greatest Hits album van Michael Jackson uit zijn vroege carrière dagen (daar hij daar nog een bruin kleurtje had op de hoes)
- UB 40 album, weet al niet meer welke
- En nog zo enkele die ik vast nu vergeet te noemen
Van dit rijtje zijn er 3 aan mijn vingers blijven plakken, want voor 2,50 euro per stuk kon ik ze niet laten liggen... Te weten de twee albums van Chicago en Saturday Night Fever, die hebben de verkoop bakken niet gehaald...Tevens later vandaag ook nog de nieuwe Normaal in huis gehaald bij Riddim Recordstore...
[Afbeelding]
Nu deze parels op de platen draaier van Philips aan het leggen om de beurt om er van te genieten...
Wellicht dat ik volgende week ook nog de nieuwe Nightwish in huis haal, maar goed we kunnen nu immers niet alles meteen meenemen...
En als ik die anderen niet had of mijn smaak wel was had ik deze inderdaad ook meegenomen. Was echt een buitenkansje!O.Verhuizer schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:49:
[...]
Dat is een fantastisch mooi rijtje platen zeg. Ik had ze allemaal meegenomen. Geniet er van !
Maar goed, veel van die had ik al o.a. die ccr dubbel album heb ik hier liggen op half speed master persing...
Wat zien we:
- Electric Light Orchestra - Eldorado
- Electric Light Orchestra - Time
- Saturday Night Fever
- Simple Minds CD
Wie even naar mijn post van gisteren denkt: he? koopt hij nu Saturday Night Fever nogmaals?
Ja! Ik kwam er achter dat het een dubbel LP was en de mijne had slechts één van de twee LP's ... Jammer, maar helaas... Dus vandaag een tweede exemplaar gevonden in zelfs nog betere staat, maar nu wel compleet...
Zojuist alle LPs even gewassen nu ben ik ze aan het beluisteren via mijn Phlilips 22GA209 platen speler... Wat een genot dat ding: plaatje opleggen en achterover leunen om daarna van de muziek te genieten...
Da's het begin van het einde.
Over 5 jaar daalt de verkoop.
[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 26-09-2024 16:35 ]
Niet als Taylor Swift lekker doorgaat met muziek makenmr_petit schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:34:
[...]
Da's het begin van het einde.
Over 5 jaar daalt de verkoop.
Ik denk het niet, maar goed ze zijn ten onder gegaan aan mis management... Als je op bepaalde plaatsen zoals Eindhoven 2 tot 3 filialen hebt die allen dichtbij elkaar liggen en dan ook nog eens niet inspeelt op veranderende markt, maak je het jezelf wel erg lastig en vraag je om een faillissement als je het mij vraagt...kozue schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:08:
Misschien komt dan binnenkort de Free Record Shop wel weer terug in het straatbeeld? Alhoewel het nooit m’n favoriete winkel was, waren ze wel iconisch in de jaren 90.
Maar het blijft jammer dat de toko die er in het verleden om bekend stond veel te importeren vanuit buitenland en daarnaast de bootleg platen winkel van NL te zijn onder te zien gaan...
Was er zelf altijd klant hier in Venray, maar het mocht niet baten: regelmatig gevraagt wanneer de LP bakken nou eens gingen komen in hun filiaal en dan was hun standaard antwoord: dat hebben wij al zo vaak aangekaart, maar er gebeurt niets omwille van budgetten die er niet beschikbaar voor waren... Niet veel later waren ze failliet...
Och ja, dan is Riddim Recordstore een veel beter alternatief hier in Venray. Idem dat Sounds een beter alternatief is...
Nightwish- Lanternlight
Absoluut het mooiste en laatste nummer van het prachtige album Yesterwynde.

[ Voor 22% gewijzigd door Bestla op 28-09-2024 10:12 ]
[ Voor 27% gewijzigd door oldsmelly op 28-09-2024 14:52 ]
MuziekLiefhebbert
Die heb ik vandaag gekocht op vinyl... Heerlijk album!Bestla schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:20:
Nieuwste aanwinst en ik moest er 90 minuten naar Oslo en 90 minuten weer naar huis voor ondernemen om hem te pakken te krijgen op wit vinyl.
Nightwish- Lanternlight
[YouTube: Nightwish - Lanternlight (OFFICIAL MUSIC VIDEO)]
Absoluut het mooiste en laatste nummer van het prachtige album Yesterwynde.
[Afbeelding]
@oldsmelly de LP klinkt voor mijn gevoel gewoon top! Dus ik zou lekker voor het zwarte, excuus witte goud gaan (althans ik heb wit gekleurd vinyl)...
Gelijk ook Popular Monster van Falling In Reverse erbij gedaan, ook een aanrader voor metal fans. En volgende week komt Blackout van From Ashes To New nog binnen. 😎
Het type is volautomatisch. Hij start echter 2mm naast de LP i.p.v. aan het begin. Ik zie geen optie om dit te finetunen. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
@klmtrf Ik heb je vraag naar Het Grote Vinyl topic verplaatst. Waarschijnlijk vind je hier sneller een antwoord.
[ Voor 17% gewijzigd door Jorgen op 02-10-2024 21:26 ]
Zo te zien is het een mechanische positionering. Als het een nieuwe draaitafel is, gewoon terugsturen. En anders heb je misschien wat aan de Service manual: https://www.manualslib.co...x310bt.html?page=3#manualklmtrf schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:04:
Hopelijk kan iemand me hier helpen. Ik heb een Sony PS-LX310BT aangeschaft om laagdrempelig weer wat platen te gaan luisteren.
Het type is volautomatisch. Hij start echter 2mm naast de LP i.p.v. aan het begin. Ik zie geen optie om dit te finetunen. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
[mbr]@klmtrf Ik heb je vraag naar Het Grote Vinyl topic verplaatst. Waarschijnlijk vind je hier sneller een antwoord.[/]
De originele bezetting van Lynyrd Skynyrd!
Na het vliegtuigongeluk waarbij enkele bandleden omkwamen, had Lynyrd Skynyrd moeten stoppen. Na het vliegtuigongeluk is de muziek een stuk minder geworden.
Lynyrd Skynyrd in de originele bezetting YouTube: Lynyrd Skynyrd - Freebird - 7/2/1977 - Oakland Coliseum Stadium (Off...
Zeker waar. Ik heb ook hun tweede album 'Second Helping' op LP. LP uit 1974 van m'n vader.Xfile schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:51:
[...]
De originele bezetting van Lynyrd Skynyrd!
Na het vliegtuigongeluk waarbij enkele bandleden omkwamen, had Lynyrd Skynyrd moeten stoppen. Na het vliegtuigongeluk is de muziek een stuk minder geworden.
Lynyrd Skynyrd in de originele bezetting YouTube: Lynyrd Skynyrd - Freebird - 7/2/1977 - Oakland Coliseum Stadium (Off...
Die plaat is ook zeker de moeite waard.
[ Voor 3% gewijzigd door Pazienza op 06-10-2024 15:05 ]
Een keer uitgeleend, maar nooit meer teruggekregen
Het was jaren geleden.
Da's niet zo leuk...Xfile schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:07:
Ik had ooit deze lp https://www.discogs.com/s...Z-QoAmqt08mQaAhuPEALw_wcB
Een keer uitgeleend, maar nooit meer teruggekregen...
Het was jaren geleden.
Heb je nog leuke platen die ik mag lenen?
20 euro voor een DOL-versie van Blue Train.

Ach hij klinkt prima.Ken Wood schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:00:
[...]
20 euro voor een DOL-versie van Blue Train.Dan had je beter de persing van Blue Note uit de 75 jaar Blue Note-serie kunnen kopen. Bij DOL weet je nooit wat de bron is, maar zeer vermoedelijk niet de originele tapes. Dat kan dus net zo goed een CD zijn. Zo zijn er nog wel meer labels die vinyl uitbrengen waarvan de distributierechten zijn verlopen (zoals Wax time). Die kun je beter links laten liggen.
Sommige mensen willen gewoon van muziek genieten zonder zich in pressings te verdiepen of alles op te zoeken als ze in een winkel staan.
Tot je de Tone Poet versie hoort... Dan gaat er een wereld voor je open 😉Pazienza schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:13:
[...]
Ach hij klinkt prima.
Sommige mensen willen gewoon van muziek genieten zonder zich in pressings te verdiepen of alles op te zoeken als ze in een winkel staan.
Klopt, die heb ik ook, maar dan zit je wel in een andere prijsklasse. Dan kun je zowel van de muziek genieten als van de kwaliteit. Acoustic Sounds is ook zo'n label met schitterende persingen.Toshirou schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 06:50:
[...]
Tot je de Tone Poet versie hoort... Dan gaat er een wereld voor je open 😉
Ik heb het toegevoegd aan de TS, met de andere plaatsen waar ze ook zitten erbij.MornixRS schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:18:
Varioworld heeft sinds kort ook een filiaal in Utrecht (Oudegracht 218, 3511 NS Utrecht, schuin tegenover Blunder aan de Oudegracht). Wellicht kan dit worden toegevoegd aan de lijst.
https://www.variaworld.nl/
[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 14-10-2024 16:48 ]
En zag daar een technics SL 3210 dat deed me wel een bekend belletje rinkelen.
Ligt er te koop voor €125,- maar mogelijk zonder headshell maar er stond wel iets op over de naald 1210 en kassa.
Sukkel die ik ben natuurlijk geen foto van gemaakt.
Maar de staat zag er redelijk uit en de stofkap voor zover zichtbaar onbeschadigd. (Lag achter een tralies)
Was te druk en te kort tijd om te wachten op iemand die vrij was om vragen te beantwoorden.
Hij is getest maar ik denk alleen op werking van het draaiplateau.
Mijn vraag is dit de koop waard. Heb huidig een Dual 521 met een nog wankel contra gewicht. Dus ik zie het als mogelijke upgrade.
Ik lees graag.
En als die er niet bij zit is dat wellicht een aanknopingspunt om er een korting uit te onderhandelen.Roderiktweaker schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:22:
@Threllius Die draaitafel heeft in ieder geval meer waarde dan die 125 euro dus je zou het gewoon kunnen proberen. Wel even vragen of er een headshell en eventueel een element bijzit, deze houden ze vaak apart.
Heb hem oppervlakkig schoongemaakt maar dat heeft nog niet geholpen.
Kan het zijn dan 1 zijde is vervormd en andere 3 niet?
(mijn vader ging supernetjes met LPs om, dus meeste komen als nieuw uit de hoezen
Als ik zo deze entry bekijk moet dat met een minuut of 16 voor kant D geen probleem zijn geweest.Toshirou schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:21:
Of er is tijdens het mastering proces ervoor gekozen dit te doen omdat het aantal nummers qua tijdsduur niet op een enkele zijde kon worden gezet.
De oudere snijtafels hadden namelijk geen dynamische groefbreedte, dus moest er van tevoren een inschatting gemaakt worden hoe ver de groeven uit elkaar stonden om geen snijfouten te krijgen (dat de ene groef in de andere loopt).
Pas bij de latere, modernere snijtafels ging electronica die snijbreedte bepalen op basis van het signaal wat aangeboden werd.
Maar het kan ook aan andere dingen liggen. Ik heb wel albums gezien waarbij 1 kant door een compleet andere studio gesneden was, waarin in de deadwax ook een totaal ander nummersysteem stond. Er waren ook versies van dat album (beide nederlandse versies uit hetzelfde jaar) die wel logische opvolgende nummering hadden.
Of albums waarbij de ene kant een 33rpm is en de andere kant 45rpm

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 16-10-2024 13:37 ]
Hoe zijn die winkels eigenlijk? Want op marktplaats spammen ze de boel zo gigantisch dat ik weiger om er ook maar iets te kopen. Qua irritatiefactor vallen ze bij mij in de categorie met catawiki.Bestla schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:15:
[...]
Ik heb het toegevoegd aan de TS, met de andere plaatsen waar ze ook zitten erbij.
https://www.variaworld.nl/
Maar misschien zijn het wel hele aardige gasten en stel ik me aan..
Ja dat heb ik ook. Echt vervelend. Ook fors duur, maar dat geldt waarschijnlijk voor veel handelaren, de schoorsteen moet ook bij die mensen roken. Maar ik betaal geen €20 voor een doorsnee gebruikte LP.Ramtwo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:08:
[...]
Qua irritatiefactor vallen ze bij mij in de categorie met catawiki.
Maar misschien zijn het wel hele aardige gasten en stel ik me aan..
Op de site lijkt het dat ze in beginsel wel een gewone platenwinkel zijn en uit liefde voor het medium ontstaan zijn en hoofdzakelijk een familiebedrijfje is.
Maar de spamfactor op MP is wel echt irritant.
Dat metrosound dingetje lijkt me niet echt een verstandige constructie. Meestal zitten ze natuurlijk op een los armpje, en voor goede reden. Dit ding lijkt mij ontzettend zwaar wat de effectieve massa van de arm alleen maar onnodig verhoogd, wat niet goed is. Als dat ding al 4 gram oid weegt heeft dat al een behoorlijke impact op de resonantiefrequentie van de arm/element combi.
Deze uitvoering heb ik nog nooit gezien op deze manier.
Er was vroeger natuurlijk een enorme verdienmarkt aan allerlei onzinnige snuisterijen (nu natuurlijk ook weer).
Wel interessant/grappig om te hebben vanuit een geschiedkundig/verzamelaars oogpunt.
[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 16-10-2024 20:33 ]
Lijkt me nogal zwaar qua constructie. Ben benieuwd hoelang je naald dit overleeft.Ramtwo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:21:
Iemand dit wel eens gezien?
Het is een Metrosound Metrocare die dus op de headshell wordt bevestigd en zo stof en andere bende voor de naald weg verwijderd.
Maar als ik goed kijk, dan zit de borstel pas na de naald als je afspeelt, dus je naald vangt het stof, en het borsteltje doet niks/weinig.
Je ziet wel losse armen met een borsteltje, die zitten wel voor de naald bij afspelen. Dan heeft het nut.
Als het borsteltje breder is dan 1 groef, dan zit ie natuurlijk ook voor de naaldreinier68 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:20:
[...]
Maar als ik goed kijk, dan zit de borstel pas na de naald als je afspeelt, dus je naald vangt het stof, en het borsteltje doet niks/weinig.
De massa van de constructie kan je qua naalddruk natuurlijk wel elimineren door met het contragewicht de naalddruk opnieuw af te stellen, maar je krijgt een hele lage resonantiefrequentie omdat de effectieve massa van de arm veel hoger wordt, dus als je een plaat hebt met een kleine warp oid, dan kan je naald rare sprongen gaan maken.
Al dempt zo'n borsteltje wel weer die lage resonanties. Dat was ook de gedachtegang (deels iig) van het borsteltje op Shure en stanton elementen ed. Om toch met een heel hoogcompliant element in een wat zwaardere arm te kunnen spelen. Daar zat het borsteltje er dus niet in 1e instantie op om stof weg te nemen
Tegen stof denk ik dat een goede antistatische plaat (dus een gewassen plaat) veel beter werkt en alleen voor het afspelen er even 1 a 2 rotaties met een carbon fiber borsteltje overheen te gaan
Dit. Metrosound was een uitblinker in het maken en verkopen van vaak goedkope en onnodige platenspeler accessoires. Meeloopborsteltjes, slechte naaldborstels, reinigingsvloeistof, etc.mr_petit schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:23:
[...]
]
Er was vroeger natuurlijk een enorme verdienmarkt aan allerlei onzinnige snuisterijen (nu natuurlijk ook weer).
Dit soort crap:

Niet gebruiken dat ding, levert meer ellende op dan het voorkomt.
Ja precies.Cap schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:25:
[...]
Niet gebruiken dat ding, levert meer ellende op dan het voorkomt.
Op zich vind ik het wel leuk om dit soort dingetjes te hebben liggen als zeg maar curiosa van vroeger.
Net als dat er bijv. hele mooie en ook dure naalddrukwegertjes gemaakt zijn die eigenlijk allemaal totaal overbodig zijn omdat je voor een tientje van aliexpress een digitaal naaldweegschaaltje kan halen veruit nauwkeurig genoeg is (en waarschijnlijk een stuk nauwkeuriger dan oude dure analoge modelletjes van vroeger). Maar neemt niet weg dat zo'n oude technics unit veel mooier is om naar te kijken
Dus ik zie dit soort snuisterijtjes, om bijvoorbeeld ergens neer te zetten in een vitrinekastje of in een laadje te leggen een beetje als het phono equivalent van het ophangen van zo'n oud emaille reclamebord. Nutteloos en niet verstandig om in de praktijk te gebruiken maar een grappige curiosa.
Heb sinds enkele weken een reserve naald voor een Shure Ultra 400 kunnen scoren, deze heeft ook een soort van stofveger voor de naald.Ramtwo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:21:
Iemand dit wel eens gezien?
Het is een Metrosound Metrocare die dus op de headshell wordt bevestigd en zo stof en andere bende voor de naald weg verwijderd.
Zat op een akai Ap-307 die ik vorig jaar bij de kringloop zag staan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/GKQ8YIE3O4onBOzAhSSjKhW3.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ook een Shure V15 type IV element en Naald met dit principe.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.
Ik zat vandaag weer eens te youtuben, zoals ik wel vaker doe, en ik kwam dit filmpje tegen:
Ik ken het kanaal (zucht) en weet ook van het bestaan van 'audiofiele' discrete vervangers van opamps (=Operational Amplifier). En aangezien het hier wel eens voorbij gekomen is, en er ook wel eens over tuberolling gepraat is, en mensen met platenspelers doorgaans de grootste tweakers en upgrades onder in de audiocommunity zijn, ben ik toch eens gaan kijken naar deze dingetjes (uit het filmpje):
https://sparkoslabs.com/product/dual-discrete-op-amp-ss3602/
Het is dus een discreet opgebouwde schakeling (dus met transistors, geen IC's) op een klein printplaatje met een IC voetje aan de onderkant in DIP8 formaat. Veel gebruikte opamps zijn ook in dit formaat en de pinout is vrij universeel en vrijwel altijd uitwisselbaar. Ook zijn ze in veel audiofielere schakelingen op ic voetjes geplaatst zodat je ze gemakkelijk kan vervangen.
Veel gebruikte audio opamps zijn bijvoorbeeld de NE5532, LM833, OPA2134. Je hebt waarschijnlijk wel eens van die nummers gehoord, aangezien ze al heel lang gemaakt en in zeer grote getalen gebruikt worden (sommigen al sinds de jaren 70 zoals de NE5532). Deze zijn allemaal DIP8 formaat al zijn er ook smd versies
Bekendere moderne varianten zijn OPA1656, OPA1612 en LM4562. Al deze nummers hier zijn 'dual opamps', dus er zitten 2 versterkerschakelingen in, ideaal voor stereo. Deze moderne varianten zijn meestal SMD (die LM4562 niet), maar vaak kan je ze ook in DIP8 krijgen op aliexpress etc (ze zitten dan op een klein printplaatje met een IC voetje eronder)
Vooral de veel gebruikte opamps kan je bijna overal krijgen en kosten vaak geen drol. Zo'n NE5532 en LM833 kosten een kwartje in grote getalen en per stuk in een electronicawinkel €1,50 ofzo. Zo'n OPA1656 of OPA1612 kost iets van €3,- en op printplaatje €5 ofzo.
Maar goed, die discrete units, daarvan wordt in het filmpje gezegd dat het een fantastische audio upgrade is, dus ik ben eens in de specificaties gedoken om te kijken hoe deze dingen eventueel kunnen presteren in een phonopre.
Eisen van een opamp zijn natuurlijk groot en recht frequentiebereik, weinig ruis, weinig vervorming, maar ook zijn er nog een aantal andere electrische zaken om rekening mee te houden. Ik ben absoluut geen electronicaspecialist, heb ook geen HBO/WO opleiding in electronica/electrotechniek/natuurkunde, maar heb me wel enigzins ingelezen.
Dit is de datasheet van die hifi opamp:
https://sparkoslabs.com/w...2018/03/SS3601_SS3602.pdf
De ruis (Voltage Noise Density) is echt goed van dat ding. 2.9nV/√Hz over het hele audiospectrum is laag. Ongeveer 2-3 keer zo laag als NE5532, LM833, OPA2134 en LM4562, ongeveer gelijk met de OPA1656, maar de OPA1612 presteert beter, ongeveer 2x zo laag.
Dan komt een hekel punt, de bandbreedte. Dit wordt uitgedrukt in GWB, oftewel Gain bandwith product: Wikipedia: Gain–bandwidth product
Het komt er op neer dat de bandbreedte van een opamp (van de meeste versterkers) minder wordt naar mate de versterking meer wordt. De bandbreedte (-3dB) is GWB gedeeld door de versterkingsfactor.
Een MM phonoversterker heeft standaard 40dB versterking, oftewel een versterkingsfactor van 100.
Bij een standaard MM output (ca. 5mV) geeft dat een genormeerd lijnsignaal van 500mV. Dat is redelijk standaard, maar niet echt heel hard. Veel professionele apparatuur zit op 0,775V en een cd speler zit vaak op 2V.
Veel moderne/uitgebreidere phonopre hebben ook een optie tot een nog wat hogere versterkingsfactor (vaak ca 50dB) voor HOMC elementen of MM elementen met een lagere output (vaak 2-2,5mV). Dat is een versterkingsfactor van ca. 320. Dan kom je bij een lage input van 2,5mV uit op 800mV.
Een MC phonopre heeft doorgaans een versterking van 60dB. Dat is een versterkingsfactor van 1000.
In de spec van hifi opamp staat dat het GBW 5MHz is. Dat is heel laag. Ter vergelijk, de oude NE5532 heeft 10MHz, de LM833 heeft 15MHz en de moderne OPA1656 en 1612 zitten op ca 50MHz danwel 80MHz.
Wat doet 5MHz met 40dB versterking: 5.000.000Hz/100 is 50kHz. Let wel dit is volgens mij een -3dB punt, dus dat houdt niet echt over (ik vind dat een opamp eigenlijk 20Hz-20kHz binnen 0,1dB moet kunnen weergeven.
Ga je naar 50dB versterking, dan is de bandbreedte nog maar 5.000.000Hz/320=15,6kHz. Dus dan kan die opamp niet meer het gehele audiospectrum weergeven. Ga je naar gebruik voor MC elementen (dus 60dB versterking) dan blijft er helemaal niets meer van over: 5kHz.
Dus dan totaal niet geschikt meer.
Een andere elektrische eigenschap die mij ook opviel is de zg. 'Input bias current'.
Dat is een stroompje die de opamp uitzend naar het element. Dus zodra de opamp aanstaat, loopt er een gelijkstroompje door de ingang, dus door het element. Ten eerste zijn de spoeldraadjes van het element natuurlijk ontzettend dun, met name bij MC elementen, dus moet die stroom niet te hoog zijn om opwarming te voorkomen, maar ook kleven aan zo'n stroompje potentieel andere nadelen. Dit is wel enigzins omstreden of dit hoorbaar danwel meetbaar is, maar zo'n stroompje zou de demping van de naald/cantilever kunnen veranderen doordat er natuurlijk een andere, extra magnetische kracht wordt opgewekt.
Hoe dan ook is het niet echt een gewenste eigenschap.
En deze input bias current is bij die discrete opamp echt ontzettend hoog: 6µA max. Ter vergelijk, de oude, goedkope LM833 en NE5532 zitten op ongeveer 800-1000nA, oftewel, max 1µA, dus meer dan 5x zo laag, en de moderne OPA1612 zit op 300nA (20x zo laag) en de OPA1656 zit op ca 10pA (pico ampere), dus een half miljoen keer zo laag.
Dus in mijn ogen is dit ding eigenlijk totaal ongeschikt om gebruikt te worden phono voorversterkers om meerdere redenen. Maar dat wordt nergens genoemd. Ze beweren dat het de ultieme audio upgrade is.
En dan wordt er hartelijk gelachen dat het maar 79 dollar kost. Aangezien een normale, veel beter presterende opamp tussen de 1 en 5 euro kost, dus grofweg de prijs van een brood....Ik sta niet te lachen bij de bakker of supermarkt als ik een brood wil hebben en er bijna 79 euro wordt aangetikt op de kassa...
OPA1656 (deze gebruik ik) op aliexpress op DIP8 boardje (er zijn meerdere aanbieders, wellicht nog goedkoper):
https://nl.aliexpress.com/item/1005006690356759.html
OPA1612 op aliexpress op DIP8 boardje:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006250843752.html
enfin, ter leering en vermaak. Dit is mijn visie in ieder geval
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 17-10-2024 22:11 ]