Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:31
Korte vraag: als je ergens een plaat koopt, dan mag je toch verwachten dat de groef goed gecentreerd is en dat bij het afspelen de arm niet heen en weer hoeft te zwaaien :? ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02:44

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat mag je verwachten, al heeft ervaring laten uitwijzen dat het soms niet het geval is. Retour doen en een vervanging vragen. Mocht het het geluid niet negatief beïnvloeden dat is er niks aan de hand, zwiept het echt duidelijk heen en weer, dan als defect beschouwen.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:47

Halfkakkende

Vandring

Jelte schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:41:
Mag wel wat vinyl aan de muur toch?

[Afbeelding]

Vandaag is een kast opgehaald, dus had nog wat extra beugels bij de Waaghals in Nijmegen gehaald. Zo lijkt het me wel genoeg ;)
Ik zie een aantal prima platen tussen zitten: Kyuss, Isis (niet hun beste plaat, want dat is Oceanic ;)), Red Sparowes, Monomyth, Mastodon, Torche ennnn!!!! 35007!!!

Hier tikt de verzameling inmiddels de 600+ aan, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ze te weinig draai. En áls ik ze draai (en nu ga ik vast vloeken in de kerk) gaat het wel via een basic Pro-ject gekoppeld aan een Sonos systeem.

MUZIEK!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:48
Bananenplant schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:43:
Korte vraag: als je ergens een plaat koopt, dan mag je toch verwachten dat de groef goed gecentreerd is en dat bij het afspelen de arm niet heen en weer hoeft te zwaaien :? ?
In mijn ervaring zijn er maar heel weinig platen die écht goed zijn gecentreerd. Veelal is het maar een klein beetje, maar soms lijkt het echt nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:10
Halfkakkende schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:54:
[...]

Ik zie een aantal prima platen tussen zitten: Kyuss, Isis (niet hun beste plaat, want dat is Oceanic ;)), Red Sparowes, Monomyth, Mastodon, Torche ennnn!!!! 35007!!!

Hier tikt de verzameling inmiddels de 600+ aan, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ze te weinig draai. En áls ik ze draai (en nu ga ik vast vloeken in de kerk) gaat het wel via een basic Pro-ject gekoppeld aan een Sonos systeem.
Als jij er maar van geniet, toch? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 13:07

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Halfkakkende schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:54:
[...]

Mij viel dan die Refused meteen op ;)
Ik heb zelf ongeveer 3x jouw aantal aan platen, maar ook ik heb soms langere periodes dat ik geen enkele plaat aanraak. Dat kan soms maanden duren en in het verleden misschien wel eens een jaar.
Wat ik wil zeggen, zulke dingen gaan vaak in fases en het plezier in plaatjes draaien komt waarschijnlijk vanzelf weer terug..

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Duclaasie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:30:
[...]

In mijn ervaring zijn er maar heel weinig platen die écht goed zijn gecentreerd. Veelal is het maar een klein beetje, maar soms lijkt het echt nergens op.
Waar ik over twijfel is of dit een grond is om een plaat terug te sturen. Je zou toch verwachten dat dit over tijd effect heeft op hoe de plaat slijt.
Toshirou schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:54:
Dat mag je verwachten, al heeft ervaring laten uitwijzen dat het soms niet het geval is. Retour doen en een vervanging vragen. Mocht het het geluid niet negatief beïnvloeden dat is er niks aan de hand, zwiept het echt duidelijk heen en weer, dan als defect beschouwen.
Qua geluid is het me niet echt opgevallen.

[ Voor 33% gewijzigd door Bananenplant op 04-12-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:30:
[...]

Helemaal 100% (zeg maar tot op de micrometer) is inderdaad een utopie. Zolang het niet hoorbaar (en eigenlijk ook niet zichtbaar) is, dan prima.

Van mijn oude platen weet ik er uit mijn hoofd maar 1 die echt te slecht is (een Spaanse uitgave van Rumours van Fleetwood Mac). Edit, nee twee: uitgerekend Hifi News testplaat was ook slecht. 8)7

Doorgaans heb ik bij oude platen (70-er/80-er jaren) geen problemen. Ik heb het idee dat het bij nieuwere persingen (post 2000) vaker voorkomt, maar ik heb er geen betrouwbare statistieken van.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 04-12-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-09 18:58
Bananenplant schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:43:
Wat bedoel je precies met de gecentreerde groef? Als de arm daadwerkelijk heen en weer zwaait is er iets mis met je apparatuur, niet met de plaat :)

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
Laurens85 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:42:
[...]

Wat bedoel je precies met de gecentreerde groef? Als de arm daadwerkelijk heen en weer zwaait is er iets mis met je apparatuur, niet met de plaat :)
Het middelpunt van de spiraal van de groef valt niet samen met het gat in de plaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Laurens85 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:42:
[...]

Leg mij maar eens uit hoe de arm heen en weer kan gaan op een plaat met groef die om een spindel ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Cap schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:53:
[...]

Helemaal 100% (zeg maar tot op de micrometer) is inderdaad een utopie. Zolang het niet hoorbaar (en eigenlijk ook niet zichtbaar) is, dan prima.

Van mijn oude platen weet ik er uit mijn hoofd maar 1 die echt te slecht is (een Spaanse uitgave van Rumours van Fleetwood Mac). Edit, nee twee: uitgerekend Hifi News testplaat was ook slecht. 8)7

Doorgaans heb ik bij oude platen (70-er/80-er jaren) geen problemen. Ik heb het idee dat het bij nieuwere persingen (post 2000) vaker voorkomt, maar ik heb er geen betrouwbare statistieken van.
Dat idee begon ik ook te krijgen, dat oudere platen minder vaak slecht zijn. Of dat komt omdat iedereen de slechte platen al heeft weggegooid en alleen de goede zijn doorgegeven met de jaren…

Die Hifi News is hier ook niet 100%, maar wel bruikbaar. Overigens heb ik inmiddels een voorkeur voor de Ortofon en Analogue Productions testplaten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 20:56
Nerpissad schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:20:
[...]
Ik heb zelf ongeveer 3x jouw aantal aan platen, maar ook ik heb soms langere periodes dat ik geen enkele plaat aanraak. Dat kan soms maanden duren en in het verleden misschien wel eens een jaar.
Wat ik wil zeggen, zulke dingen gaan vaak in fases en het plezier in plaatjes draaien komt waarschijnlijk vanzelf weer terug..
Ik heb ongeveer 750 LP's en +3000 7" singles, maar platen draaien doe ik eigenlijk alleen als ik alleen thuis ben. Lekker op standje lekker hard met Nightwish, Led Zeppelin, Genesis, YES en Metallica.

Op de draaitafels of via de jukebox, en als ik helemaal in de mood ben, dan ga ik de muziekkamer in, en speel drums of keyboards of ik piel wat op mijn gitaar.

Muziek speelt een erg grote rol in mijn leven. Simpelweg alleen maar radio luisteren werkt niet, ik moet er mee bezig zijn op de een of andere manier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:56

..Christiaan..

..zwll..

Technisch vraagje....hoeveel ruimte zit er bij jullie tussen element en plaat? Ik had op mijn Argon Audio TT3 een Ortofon Red element waarbij er -op het oog- een millimeter ruimte zit. Ik heb nu een AA TT4 Special Edition met een Ortofon Bronze element en de ruimte tussen element en plaat is nagenoeg 0. De naald verdwijnt zo ongeveer helemaal in de groef lijkt het. Is dit normaal? Ik hem 'm laten instellen in de winkel en thuis klonk het als een klok maar ik merk nu dat het geluid niet mooi is. Geen idee hoe dat kan. Ik ga zaterdag terug naar de winkel zodat zij er even naar kunnen kijken maar als het wel een bekend iets is dan hoop ik het zelf op te kunnen lossen.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Ik zou eerst de naalddruk maar eens controleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:18
Duclaasie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:32:
Dat idee begon ik ook te krijgen, dat oudere platen minder vaak slecht zijn. Of dat komt omdat iedereen de slechte platen al heeft weggegooid en alleen de goede zijn doorgegeven met de jaren…
Ik heb nog een 7” singeltje van Runnin’ With The Devil die zo erg ongecentreerd is dat je het duidelijk kunt horen. Het geluid gaat gewoon sneller en langzamer op het ritme van de armbeweging, en ik kan er echt niet naar luisteren. Dit heb ik bij moderne platen nog niet zo erg gezien. Nou is mijn ervaring met dit soort problemen verder heel beperkt (misschien heb ik gewoon geluk gehad?), maar ik zou zeker niet willen beweren dat oude platen beter zijn dan nieuwe.

Ik heb ondertussen een tweede versie en die is wel goed, maar ik ga ook de mislukte niet weggooien, want ik vind het vanuit technisch oogpunt dan weer geinig om er zo een te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:18
@..Christiaan.. 1mm is niet ok nee. Als ie door een pro is ingesteld is ie wellicht kapot gegaan onderweg. Had je de arm wel goed vast gezet tijdens transport, of heeft de naald klappen gehad door bewegingen van het voertuig?
Dat, of degene die m afstelde is niet zo pro en heeft de naalddruk veel te hoog staan. Je hebt zeker geen metertje om het zelf te controleren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
@..Christiaan.. Als je het zelf niet ziet zitten wil ik je er best mee helpen trouwens. Ik zag in je profiel dat je in Zwolle woont, dus als je er een half uurtje reizen voor over hebt dan wil ik best een handje helpen en het een en ander uitleggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Nieuwe aanwinst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDTznwuofEJf4L0L2cmRXarUyjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeiPygQ2oFKCvk2LYQw6xre2.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is echt NOS, nergens een barcode te vinden en nog volledig in ongeopende verpakking....

Kijk er al naar uit om deze op de platen draaier te leggen! 😊

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 15:25
Kijk eens aan... een OG editie uit 1978, voor de Philippines. benieuwd of die de afgelopen 45 jaar goed heeft overleeft.

https://www.discogs.com/r...82-Billy-Joel-52nd-Street

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pavv schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:04:
Kijk eens aan... een OG editie uit 1978, voor de Philippines. benieuwd of die de afgelopen 45 jaar goed heeft overleeft.

https://www.discogs.com/r...82-Billy-Joel-52nd-Street
Hij is inmiddels uitgepakt en ligt op de speler... Zowel de hoes als de LP zijn nog in zeer goede staat en het stil liggen heeft 'm niet aangetast..

De LP zat in een nette antistatische folie hoes (dus geen papieren hoes met folie erin)... Dus als er al een PVC hoes om de outer sleeve gezeten zou hebben was dit geen probleem geweest voor nu...

De LP zelf is trouwens kaars recht en goed bewaard geweest door de vorige eigenaar...Heeft absoluut niet achteraan gelegen in de platenbakken (onder de noemer: neem nooit de achterste LP's uit de bakken, want die zijn mogelijk krom geraakt)... ;) :D

Wel bijzonder om te zien dat ik een persing heb die bedoelt was voor de Filipijnse markt en dan ook nog nieuw in de wrap...

Ik had 'm snel op de foto gezet en ben gaan sporten, dus moest 'm nog opsnorren op discogs en ging er vanuit dat ik een NL / Duitse of Europese persing zou hebben van iemand die 'm ooit nieuw kocht, maar vervolgens er niets mee gedaan had... ;)

[ Voor 17% gewijzigd door rcor op 05-12-2024 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rcor schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:08:
[...]

Ik had 'm snel op de foto gezet en ben gaan sporten, dus moest 'm nog opsnorren op discogs en ging er vanuit dat ik een NL / Duitse of Europese persing zou hebben van iemand die 'm ooit nieuw kocht, maar vervolgens er niets mee gedaan had... ;)
Dus je hebt geen nederlandse of duitse versie?
Ik ben namelijk altijd benieuwd hoe deze zich verhouden tot persingen uit andere landen/continenten.
Zou mooi zijn als je op een gegeven moment een vergelijk zou kunnen maken

Mijn ervaring is namelijk dat van grote artiesten, nederlandse en duitse persingen gemiddeld gezien altijd heel goed klinken, en dat persingen uit zuid europa (portugal, spanje etc) beduidend slechter klinken en persingen uit azië helemaal (geen ervaring met japanse persingen), al zijn verschillen natuurlijk altijd wisselend per album/persing. Engelse persingen klinken ook vaak vrij goed, amerikaanse persingen een beetje wisselvallig.
Ik denk dat dat te maken heeft met dat de beste snijtafels toch uit duitsland kwamen (neumann) en dat technieken als DMM nooit echt poplair werden in de USA, zuid Europa en Azië.
Nederland was natuurlijk een enorme distributiehub voor europa qua muziek (en thuisbasis voor een aantal van de grootste labels), vandaar dat hier ook grote perserijen stonden met state of the art apparatuur, ook later voor CD's

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 15:48

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Billy F. Gibbons - Hardware uit 2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6Gs0RRl-L_mYDd1oir1TU9Po70=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t05ozfrr4Ir80sVXeKLXUfio.jpg?f=user_large

Van deze plaat heb ik ook nog de volgende uitgave:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x46ZhjfLDr7JDdYu3VlbuHUoKAk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Teswrp9ec8voJ9Puit5bFaRV.jpg?f=user_large

Wie Billy F. Gibbons zijn solo project niet kent, kent vast en zeker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yr82NZBRReAYtmfDkWkK0sbmObo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KTUDc0pBjDXLJbwOdU3DM603.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door remy007 op 06-12-2024 15:38 ]

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:58:
[...]

Dus je hebt geen nederlandse of duitse versie?
Ik ben namelijk altijd benieuwd hoe deze zich verhouden tot persingen uit andere landen/continenten.
Zou mooi zijn als je op een gegeven moment een vergelijk zou kunnen maken

Mijn ervaring is namelijk dat van grote artiesten, nederlandse en duitse persingen gemiddeld gezien altijd heel goed klinken, en dat persingen uit zuid europa (portugal, spanje etc) beduidend slechter klinken en persingen uit azië helemaal (geen ervaring met japanse persingen), al zijn verschillen natuurlijk altijd wisselend per album/persing. Engelse persingen klinken ook vaak vrij goed, amerikaanse persingen een beetje wisselvallig.
Ik denk dat dat te maken heeft met dat de beste snijtafels toch uit duitsland kwamen (neumann) en dat technieken als DMM nooit echt poplair werden in de USA, zuid Europa en Azië.
Nederland was natuurlijk een enorme distributiehub voor europa qua muziek (en thuisbasis voor een aantal van de grootste labels), vandaar dat hier ook grote perserijen stonden met state of the art apparatuur, ook later voor CD's
Ik heb geen europese persing van dat album liggen... Maar idd de persing die ik heb liggen is van de Filipijnen, zo bleek... Hij is wat dikker en dus ook wat zwaarder dan wat we gewend zijn van Europese / Duitse / Nederlandse persingen uit die tijd... Maar hij is ook geen 180g of meer...

Ik kan natuurlijk een stukje van de LP opnemen, maar dan is er geen vergelijkingsmateriaal... ;) Immers wil je dan ook dezelfde speler met hetzelfde element en dezelfde phono preamp gebruiken die uiteraard op gelijke opname niveau is opgenomen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:11:
[...]
Ik kan natuurlijk een stukje van de LP opnemen, maar dan is er geen vergelijkingsmateriaal... ;) Immers wil je dan ook dezelfde speler met hetzelfde element en dezelfde phono preamp gebruiken die uiteraard op gelijke opname niveau is opgenomen... ;)
Kan toch wel interessant zijn hoor.
Verschil in persingen zijn vaak groter en liggen op een ander vlak dan het verschil wat je met elementen en phonopre's krijgt.
Als je een stukje van jouw exemplaar plaatst, plaats ik een stukje van mijn exemplaar :P
Liefst van een laatste nummer op een kant. Zanzibar ofzo :)

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 07-12-2024 02:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:31

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Tomba schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:12:
Mijn sinterklaas kadootje is gisteren binnen gekomen :)

[Afbeelding]
Vanochtend eindelijk tijd om m ook goed te beluisteren. Echt een juweeltje als je van elektronische live muziek houdt en hij ziet er ook nog eens mooi uit in het ADE geel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxBAW1gjkvI6Xos1jvUnvvhnwus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoNuenRC4jRyuCIBYFpmvVeX.jpg?f=fotoalbum_large

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:56

..Christiaan..

..zwll..

Duclaasie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:18:
@..Christiaan.. Als je het zelf niet ziet zitten wil ik je er best mee helpen trouwens. Ik zag in je profiel dat je in Zwolle woont, dus als je er een half uurtje reizen voor over hebt dan wil ik best een handje helpen en het een en ander uitleggen.
Vanochtend in Apeldoorn geweest bij Hifiklubben. Ze hebben het even onderzocht. 'gelukkig' klonk mijn plaat daar net zoals thuis en hij hoorde ook dat het niet goed was. Naalddruk was verder goed dus naald onderzocht. Op het oog (voor zover dat lukt...) niks te zien maar toen hij hetzelfde element van een andere platenspeler erop monteerde klonk het weer zoals het hoort te klinken. De naald is dus ergens niet goed. Gelukkig onder garantie dat ik een nieuwe opgestuurd krijg.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvolders88
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07-12-2024
Weet iemand wat voor element ik bij deze platen speler moet hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7q-OihXC10lrEU9Y5E_3nuG96q4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OKdKWwScFbCK2btLlcqhLx1H.jpg?f=user_large

Vraag en reacties verplaatst naar het Grote Vinyl Topic

[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 08-12-2024 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Volgens mij standaar bajonet aansluiting. Wat is je voorkeur qua muziek? Ik heb zelf twee Ortophon concorde mix in gebruik. Hebben redelijk neutraal geluidsbeeld.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvolders88
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07-12-2024
Dankjewel. Ik heb zelf een andere hoor maar deze wilde ik graag opknappen. Ik heb al een nieuwe riem erop. Er zitten ook wel naalden bij , alleen geen element. Heb jij een voorbeeld van 1 die ik kan kopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysFSBICBgWoGga7NYlq4Af_FH0s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uBdWcVTeGAgcZQMX6Zx2sisC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Tonecontrol? Bax webshop, Green Vinyl. Die laatste kan ik persoonlijk aanbevelen. Die hebben heel veel kennis van zaken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:41
Volgens mij zat er orgineel geen element bijgeleverd maar je hebt eerst een element houder/headshell nodig. Je kan kijken of je een orginele tweedehands kunt krijgen of anders een universele die past. Aan die naalden hebt je niet veel als je de conditie daarvan niet weet en geen microscoop hebt.

https://www.bax-shop.nl/e...dshell-elliptische-stylus
Allicht zoiets?

[ Voor 42% gewijzigd door Roderiktweaker op 07-12-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:00
Bij AP 100 C zit volgens vinyl engine dit "includes Akai PC-100 induced magnet cartridge" Dat is een MM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 22:28
Nu wil ik toch kijken voor een nieuwe platen speler. Ik heb op dit moment de sony ps-1 maar wel toch kijken voor een mooiere speler.

Nu wil ik een automatische speler.
Dual CS 518 deze is voorzien van een Ortofon 2M Red element.

Is dit een goede speler of kan ik beter voor een andere merk kiezen zoals de Denon DP-400 maar ik kan daar niks vinden over de element die erin zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
Evertt schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:10:
Nu wil ik toch kijken voor een nieuwe platen speler. Ik heb op dit moment de sony ps-1 maar wel toch kijken voor een mooiere speler.

Nu wil ik een automatische speler.
Dual CS 518 deze is voorzien van een Ortofon 2M Red element.

Is dit een goede speler of kan ik beter voor een andere merk kiezen zoals de Denon DP-400 maar ik kan daar niks vinden over de element die erin zit
Dan zou ik toch heel simpel eens een zoekopdracht in een suggestiemachine stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 02:29:
[...]

Kan toch wel interessant zijn hoor.
Verschil in persingen zijn vaak groter en liggen op een ander vlak dan het verschil wat je met elementen en phonopre's krijgt.
Als je een stukje van jouw exemplaar plaatst, plaats ik een stukje van mijn exemplaar :P
Liefst van een laatste nummer op een kant. Zanzibar ofzo :)
Gisteren getracht om een opname te maken middels de Reloop RP-2000 mK3 en twee elementen van het nummer Zanzibar. Maar dit was met beiden element geen succes, d'r zit iets niet goed met dat lager in die speler, de LP vervormd flink bij het afspelen... Dat de speler iets vervormd vindt ik niet vreemd, immers heb ik niet alle middelen om de anti-skating perfect te krijgen, maar wat ik hoor is wel heel erg...

Ik zal later vandaag eens kijken hoeveel werk het is om de SL-1700 weg te halen op z'n plek... Als dat niet te veel moeite kost ga ik het nummer Zanzibar gedeeltelijk via hem opnieuw vastleggen voor de test...

Wat dat betreft is het nu jammer dat ik de Philips 22AF877 niet meer heb, die was 100% in orde en geschikt voor de test met z'n GP401 element met elliptische naaldtip...

BTW, die speler is dus verkocht aan mijn collega op het werk die 'm als verjaardagscadeau aan zijn zoon heeft gegeven. De gebroken naald is inmiddels vervangen... Hij had een goede les van 50 euro en zal de volgende keer nog voorzichtiger zijn en beter opletten...

Maar ik ben blij dat ik iemand een goede start met vinyl draaien heb kunnen geven... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:41
pman63 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:11:
Bij AP 100 C zit volgens vinyl engine dit "includes Akai PC-100 induced magnet cartridge" Dat is een MM
Ja dat dacht ik eerst ook maar dit is de Akai AP 001. De Akai PC-100 is wel best een acceptabel/goed element trouwens.

[ Voor 15% gewijzigd door Roderiktweaker op 08-12-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
De C staat voor cartridge en is verder identiek aan de AP 001, en die cartridge is dus zie ik een AT-11 volgens de owners-manual die je op Vinyl-engine kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nieuwe poging om Zanzibar van Billy Joel op te nemen... Deze keer wel een succes... Gebruikte apparatuur:
- Philips 22GA209 platen speler met Philips 22GP412 MKII element
- Philips 22RH720 receiver die voor nu als phono preamp diende en via een din naar tulp op de tape aansluiting z'n signaal door gaf aan de usb-geluidskaart
- Geluidskaart: Creative X-fi SB1090 externe usb-geluidskaart
- Audacity opname software: geen nabewerkingen gedaan om bijv. plopjes en kraakjes weg te halen

https://1drv.ms/f/c/8e3ef...Mhk0VhHMwoYsFKqg?e=eYILoP

Ik heb deze link open staan op Onedrive en zal automatisch stoppen met delen a.s. dinsdag of woensdag (heb 10-12-2024 aangegeven in Onedrive, maar er stond niet bij of dit tot of tot en met was).

Dus ik ben benieuwd naar het verschil tussen mijn LP uit de Filipijnen en de persing van @mr_petit ... ;)

By the way: Gelukkig herinnerde ik mij die din naar tulp oplossing nog die ik destijds toegepast heb bij mijn Philips receiver om meerdere apparaten te kunnen aansluiten op één aansluiting middels een switch box)... Dat scheelt een hoop gedoe met loshalen van kabels en kabel bindingen bij de andere audioset waar mijn Technics SL-1700 staat...

[ Voor 16% gewijzigd door rcor op 08-12-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Heb een Dual 1249 liggen waar de tone arm is beschadigd en waar de kabels ook zijn beschadigd.

Deze is ergens van zolder gehaald.

Zijn hier nog tone arm voor verkrijgbaar? Of is dit te veel geld om dit te repareren ? En welke shop in de omgeving van Rotterdam kan een platenspeler repareren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rcor schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:23:

https://1drv.ms/f/c/8e3ef...Mhk0VhHMwoYsFKqg?e=eYILoP

Ik heb deze link open staan op Onedrive en zal automatisch stoppen met delen a.s. dinsdag of woensdag (heb 10-12-2024 aangegeven in Onedrive, maar er stond niet bij of dit tot of tot en met was).

Dus ik ben benieuwd naar het verschil tussen mijn LP uit de Filipijnen en de persing van @mr_petit ... ;)
Heb jij wel goed naar jouw rip geluisterd? :P
Misschien nog een keer doen, en ik ben benieuwd wat je ontdekt ;) :o (of dat misschien iemand anders iets opvalt... :z ;) )

Hier is iig mijn rip van hetzelfde fragment. Dual 721/AT-440mla.
Het is gewoon een goed gebruikt exemplaar van een kringloop/MP oid met diskoopje sticker op de hoes, dus niet 100% kraakvrij:
https://audio.home.xs4all...ual721_AT440mla_edit.flac

Ik denk dat als je ze naast elkaar luistert, je zo ongeveer van je stoel valt en jij je complete setup naloopt ;) :D _O-

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 09-12-2024 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:45:
Heb een Dual 1249 liggen waar de tone arm is beschadigd en waar de kabels ook zijn beschadigd.

Zijn hier nog tone arm voor verkrijgbaar? Of is dit te veel geld om dit te repareren ? En welke shop in de omgeving van Rotterdam kan een platenspeler repareren?
Wellicht hier te verkrijgen... Hier heb ik ooit een motor op de kop getikt voor 100v gebieden om de motorlager beugels vanaf te jatten voor mijn 230v motor voor de Dual 1226 die ik destijds had... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:07:
[...]

Misschien nog een keer doen, en ik ben benieuwd wat je ontdekt ;) :o (of dat misschien iemand anders iets opvalt... :z ;) )

Hier is iig mijn rip van hetzelfde fragment. Dual 721/AT-440mla.
Het is gewoon een goed gebruikt exemplaar van een kringloop/MP oid met diskoopje sticker op de hoes, dus niet 100% kraakvrij:
https://audio.home.xs4all...ual721_AT440mla_edit.flac

Ik denk dat als je ze naast elkaar luistert, je zo ongeveer van je stoel valt en jij je complete setup naloopt ;) :D _O-
Er zit zo te horen wat vervorming op het linker kanaal... Dat is niet goed... Ik heb dringend een scoop nodig om deze afstelling beter te krijgen, want dit lijkt mij de anti-skating instelling die niet lekker staat... Was er niet een gratis software matige oplossing beschikbaar? Anders ga ik daarmee eens klooien icm een test plaat... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:22:
[...]

Er zit zo te horen wat vervorming op het linker kanaal... Dat is niet goed... Ik heb dringend een scoop nodig om deze afstelling beter te krijgen, want dit lijkt mij de anti-skating instelling die niet lekker staat...
Beter luisteren..wellicht met een koptelefoon.
Eerst jouw fragment, en gelijk overschakelen naar mijn fragment. Het is niet de antiskating of een andere instelling op je draaitafel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Evertt schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:45:

Is om 11.02 een Dual platenspeler (1249) op Marktplaats gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 09-12-2024 11:16 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:07:
[...]

Na 1 seconde muziek al (het uitstervende fragmentje voor het nummer :P): jengel!

En niet zo'n beetje ook. Geeft me echt dat Philips gevoel.... :)

Dus of er zit een enorme warp in de plaat of hij is -extreem- excentrisch, of de platenspeler loopt niet lekker. Dat laatste is eenvoudig te checken met een rol ducttape gecentreerd over de spindel en dan gecentreerd een mobieltje erop met een rpm app. Benieuwd naar de grafiekjes! :)

PS met piano hoor je dat heel goed, dus die intro van het nummer is meteen vrij obvious.

[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 09-12-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:38:
[...]

Na 1 seconde muziek al (het uitstervende fragmentje voor het nummer :P): jengel!
Nee, ik bedoel niet de jengel. Het is nog veel erger :P
Heb je het fragment gehoord naast mijn fragment?

(dat stukje uitstervende fragment: ik denk dat rcor de naald stil in de groef had staan en de speler aanzette)

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 09-12-2024 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Haha nee, ik ben na 3 sec gestopt met luisteren omdat het vals aan mijn oren klonk... :P
Hoor jij de jengel dan niet?
Zal straks nog ff luisteren met jouw fragment erbij, kan nu even niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja die jengel zeker aan het begin hoor ik wel, maar dat is denk ik omdat rcor de naald stil in de groef had staan en de speler aanzette.

Maar dat is niet waar ik dus op doel :)
Er zijn nog wel meer problemen met de rip (zo mist er ongeveer 10(!!)dB aan laag in de 40-80Hz band bijvoorbeeld), maar er is 1 heel groot probleem.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 09-12-2024 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aha: mono. Ik luisterde op mijn macbook air dus het stereo / mono was bij die paar seconden minder obvious dan de jengel.

Wat betreft de jengel is het niet alleen het opstarten: luister nou nog ff goed naar de piano toonladder van de intro van rcor's en jouw opname. Het is echt vrij obvious. Vooral de voorlaatste (6e) aanslag. :)

@rcor waarom gebruik je je Technics SL-1700 voor deze luistertest? Ivm de jengel.

@mr_petit wat betreft de 10dB dip in het laag, ik heb zomaar het vermoeden dat de equalizing van de Soundblaster niet uit staat of een dergelijk software probleempje. En anders zit het misschien in de pre van de receiver.

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 09-12-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja mono idd :+
Ik vermoed overigens dat dat òf in z'n bedrading zit, òf in z'n mixinstellingen van audacity oid, en niet in de plaat.
Althans, ik kan me niet voorstellen dat een plaat uit '78 nog steeds mono is, en als ik 1 kanaal inverteer en beide samenvoeg, is het resterende signaal te stil om van een platenspeler af te komen.
Dus dat moet eerst opgelost worden om een oordeel te vellen over de kwaliteit van de plaat.
Het missende laag, de hoeveelheid ruis, en nog wat missende definitie in het hoog...kan in de plaat zitten, maar misschien luisteren we wel naar 1 kanaal oid. Dus daar zit veel onzekerheid in om definitief over te oordelen.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 09-12-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:57:

@mr_petit wat betreft de 10dB dip in het laag, ik heb zomaar het vermoeden dat de equalizing van de Soundblaster niet uit staat of een dergelijk software probleempje. En anders zit het misschien in de pre van de receiver.
Ik kan me niet voorstellen dat het in de pre van de reciever zit, en eigenlijk ook niet in de soundblaster, omdat er wel een hele bult rumble te zien is. Die zit er bij mij niet, maar mijn phonopre heeft een heel mild low cut filter (-1,5dB bij 20Hz). Als Rcor zoiets had, zou dat veel meer te zien zijn als dat filter al bij 80hz aktief is.

Maar dat er jengel in zit klopt wel een beetje. Het tempo wijkt volgens mij ook behoorlijk af. Mijn 721 is geen quartz lock, maar na iets meer dan 1 minuut is het toch bijna een halve seconde

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 09-12-2024 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Goed gezien, het moet inderdaad waarschijnlijk iets anders zijn. Misschien een element en naald die niet matchen?

Om het inzichtelijker te maken de spectra van de 2 opnames, vooral in het laag niveauverschil. Wel minder dan 10 dB verschil trouwens, met mijn spectrum instellingen, maar het gaat even niet om het absolute verschil.

En ja, die jengel, ik ben er geloof ik gevoelig voor, maar zeker iets als piano klinkt mij dan zo vals in de oren dat ik het moeilijk vind om naar te luisteren.

Dat het tempo niet helemaal goed is stoort me niet, een procentje te snel of te langzaam is veel minder erg dan hoorbare jengel.

fragment rcor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TLqHslS9gtbbzSKB_66j56vii4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rFBRw3tjJ32fA9pwNHhLzTO1.png?f=fotoalbum_large

fragment mr_petit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXmeOSEfpw7LU6-sdMj080HNLQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NhO759mPvbedzv6u0uzOl3aD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 09-12-2024 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat het gebrek in laag òf in de plaat zit, òf dat het wellicht een effect is van het mono maken. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een element in het laag zoveel gaat afwijken in de frequentiekarakteristiek.
Qua detail in het hoog zou het nog wel kunnen (en dat zie je ook moeilijker/niet terug in een spectrogram), maar goed, mono doet ook rare dingen.

Ik heb ook nog even een stukje uit een cd rip geplaatst, die loopt gelijk met mijn rip, dus die kan je in audacity onder elkaar plakken en makkelijk met de solo knop fragmenten wisselend laten horen:
https://audio.home.xs4all...oel/Zanzibar_CD_edit.flac
Is een rip van deze cd (niet mijn rip):
https://audio.home.xs4all...arison/Billyjoel/Back.jpg
https://audio.home.xs4all...l%20-%2052nd%20Street.log
Ik moest de loudness wel behoorlijk terug draaien. Zelfs bij zo'n oude CD is er toch wat loudness compressie toegepast....

Ik vind het moeilijk om te bepalen welke ik beter vind klinken. Bij mijn LP rip vind ik het laag beter, zeker de basgitaarloopjes komen veel mooier door, en ook in het hoog lijkt er gewoon veel meer ruimte in het signaal te zitten. De plaatsing van instrumenten is denk ik op de cd rip wat beter, wat constanter. Maar goed, binnenste groeven van een LP tov de CD...ik denk dat de plaat prima kan meekomen. Verschil is er, maar bepalen wat beter klinkt....moeilijk moeilijk. Mijn voorkeur gaat hier uit naar de plaat denk ik. De CD klinkt iets geknepen vind ik, wat afstandelijker. De plaat heeft een klein beetje een 'live' karakter.
Dat vind ik ook het leuke van platen: het klinkt vaak anders, zonder dat er heel duidelijk te zeggen valt welke beter klinkt. Sommige aspecten zijn beter op de plaat, andere aspecten beter op de CD.
Zelfs bij een oud album als dit, van ver voor de loudness war.

Ik heb wel de kanalen van de CD moeten omkeren. Ergens denk ik dat er in mijn installatie, of wellicht in de speler zelf de kanalen omgedraaid zitten 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 09-12-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
BenEco schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:14:
[...]

Is om 11.02 een Dual platenspeler (1249) op Marktplaats gezet.
Bedankt.

Ik zit erg te twijfelen of ik een goede 2de hands moet kopen of een nieuwe.

Omdat ik weinig kennis heb en geen goede spullen heb om een 2de hands speler op te knappen.

Anders wil ik toch kijken voor een Denon dp 300 of een dual cs 329 waar alles nieuw is en waar ik de komende jaar geen omkijken naar hebt. Ik heb nu een Sony Ps t1 die wel slecht begint te worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Evertt op 09-12-2024 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Evertt Op dit forum knapt @ivo1969 met regelmaat Dual spelers op, wellicht heeft hij de benodigde onderdelen liggen. Neem eens contact met hem op.

Uiterlijke smaak daargelaten zou ik uit kwalitatieve overwegingen met een budget van rond de 300 euro zelf altijd een goede tweedehands speler prefereren boven een nieuwe budget Denon of Dual, zoals degenen waar je naar verwijst. Je moet alleen wel weten welke modellen je wel of niet moet hebben, en moeten de spelers moeten wel goed onderhouden zijn / een servicebeurt gehad hebben, of je moet het zelf kunnen doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 09-12-2024 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:33:
Ik vind het moeilijk om te bepalen welke ik beter vind klinken. Bij mijn LP rip vind ik het laag beter, zeker de basgitaarloopjes komen veel mooier door, en ook in het hoog lijkt er gewoon veel meer ruimte in het signaal te zitten. De plaatsing van instrumenten is denk ik op de cd rip wat beter, wat constanter. Maar goed, binnenste groeven van een LP tov de CD...ik denk dat de plaat prima kan meekomen. Verschil is er, maar bepalen wat beter klinkt....moeilijk moeilijk. Mijn voorkeur gaat hier uit naar de plaat denk ik. De CD klinkt iets geknepen vind ik, wat afstandelijker. De plaat heeft een klein beetje een 'live' karakter.
Ik vind het CD fragment echt levendiger en dynamischer klinken dan het 440MLa fragment dat je eerder postte, met een beter stereo effect, de zang is meer open en komt meer naar voren, bij de LP is het meer 'subdued'. Het geheel klinkt op het CD fragment gewoon rijker. Wat de bas betreft hoor ik ook wat anders, ik vind de bas op de CD rijker en vooral dynamischer.

Maar... kan de oorzaak van mijn ervaring niet in het volume liggen? Is de normalisatie van beide fragmenten wel goed uitgevoerd?

Want hoewel de piekmeteruitslag in Audacity het tijdens het afspelen niet bevestigt, wekt de CD opname echt de indruk dat ie luider is. Als ik visueel de 2 waveforms vergelijk is de basis van het CD fragment hoger dan dat van het LP fragment. Dit kan mijn ervaring natuurlijk flink beïnvloeden, want een fragment met een hoger volume heeft al snel de voorkeur.

Hier de 2 fragmenten onder elkaar, je ziet dat de CD waveform (boven) hoger is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYj7ive5edbI74KGahTGuYaQ1mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AMkt7EW49XXkZTQBLjaZcOqt.png?f=fotoalbum_large

Ook het spectrum zegt iets soortgelijks.
CD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ka1j8-mf8E1yEF_Vs5cYGCc5lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wsIUbbKqREdi0DXiBRLrtknx.png?f=fotoalbum_large

LP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmEvqOahwv1Eeh_2xdS-0qlB6wI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Eob1cmstuazSVMcTR9qnrc6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nieuwe opname gemaakt, maar nu geen Audacity gebruikt... Maar Nero Wave Editor... Ik ga kijken hoeveel moeite het kost om de sound via mijn Marantz te vangen, dan kan ik 'm nogmaals opnemen, maar dan met de Technics SL-1700 in combinatie met de Denon DL-160 element...

Via de eerder gedeelde link is deze naast de vorige opname te beluisteren en hopelijk nu wel in Stereo, althans ik zie in Nero Wave Editor duidelijke verschillen tussen links en rechts...

Ga ik nu opname twee maken, maar dan via de Technics... Ben benieuwd hoeveel jengel dat scheelt, maar toch vreemd dat het erin zit: de snaar is afgelopen zomer vernieuwd door MFB-freaks, dus dat zou eigenlijk niet aanwezig mogen zijn zo erg... ;) :?

Of zou de rubberen mat de oorzaak van dit kunnen zijn? Er zit namelijk een metalen strip in die niet helemaal recht is (lichte bobbel aan buitenzijde van de mat)... Echt mooi recht heb ik die niet gekregen, helaas... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 09-12-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Cap schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:12:
@Evertt Op dit forum knapt @ivo1969 met regelmaat Dual spelers op, wellicht heeft hij de benodigde onderdelen liggen. Neem eens contact met hem op.

Uiterlijke smaak daargelaten zou ik uit kwalitatieve overwegingen met een budget van rond de 300 euro zelf altijd een goede tweedehands speler prefereren boven een nieuwe budget Denon of Dual, zoals degenen waar je naar verwijst. Je moet alleen wel weten welke modellen je wel of niet moet hebben, en moeten de spelers moeten wel goed onderhouden zijn / een servicebeurt gehad hebben, of je moet het zelf kunnen doen.
Bedankt.

Welke prijsklasse moet ik dan aan denken.
Ik wil kijken voor een speler met een Ortofon 2M Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nieuwe opname gemaakt en geüpload naar de gedeelde Onedrive map.... Apparatuur gewijzigd:
- Receiver: Marantz PM7000N (recorder rec-out gebruikt om signaal af te tappen)
- Platen speler: Technics SL-1700 MKI
- Element: Denon DL-160
- Geluidskaart: Creative X-fi USB geluidskaart
- Nero Wave Editior als opname software

Ook nu de popjes en kraakjes niet weggehaald... Alleen het volume wat omhoog gebracht zodat het wat beter hoorbaar is... Dit klinkt inderdaad beter, flink beter... :)

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 09-12-2024 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Evertt schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:16:
[...]

Bedankt.

Welke prijsklasse moet ik dan aan denken.
Ik wil kijken voor een speler met een Ortofon 2M Red
Ik had het over 300 euro tweedehands omdat je de Denon DP-300F noemde en de Dual CS329. Een paar berichten eerder noemde je al de Dual CS 518 met Ortofon 2M Red element, maar dan ga je al richting de 550 a 600 euro volgens mij. Net als de Denon DP-400 die je daar ook noemde.

Het probleem met 'budget' platenspelers in de 250-600 euro klasse is dat er budget elementen op zitten. Heel vaak zijn het AT-3600 elementen of rebrands ervan, of sterk gelijkende elementen als de AT-91. Dat zijn elementjes met standaard bonded conical naaldjes. De Ortofon 2M Red is qua prijs dan duurder maar komt ook niet verder dan een bonded elliptical, die ook op de veel goedkopere Audio Technica AT-VM95E zit (en die kost dan 50 a 60 euro).

Ik weet niet welk element er nu op je Sony PS-T1 zit, maar het kan zomaar zijn dat je er qua geluid weinig op vooruit gaat als je een van bovenstaande spelers koopt met het standaard element.

Als jij bereid bent om tegen de 600 euro voor een Dual CS 518 of Denon DP-400 uit te geven dan komen er tweedehands ook interessante opties in beeld, waarbij je dan voor bijvoorbeeld zo'n 350 euro een gereviseerde platenspeler koopt en voor 150 a 200 euro een echt veel beter element dan in die nieuwe platenspelers zit, met een nude fine line of microline naald in plaats van een standaard bonded elliptical. Die naald klinkt beter en gaat veel langer mee.

Een andere optie binnen dat 600 euro budget is een nieuwe speler op een budget van max c.a. 350 euro (dat zal voor een automaat dan al snel iets als de DP-300F zijn) en dan meteen dat betere element er ook bij kopen en (laten) installeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 10-12-2024 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:56:
[...]

Maar... kan de oorzaak van mijn ervaring niet in het volume liggen? Is de normalisatie van beide fragmenten wel goed uitgevoerd?

Want hoewel de piekmeteruitslag in Audacity het tijdens het afspelen niet bevestigt, wekt de CD opname echt de indruk dat ie luider is. Als ik visueel de 2 waveforms vergelijk is de basis van het CD fragment hoger dan dat van het LP fragment. Dit kan mijn ervaring natuurlijk flink beïnvloeden, want een fragment met een hoger volume heeft al snel de voorkeur.
Dat......is echt een hele goede opmerking.
Ik heb hier inderdaad RMS normalisatie gebruikt naar een bepaald niveau en niet LUFS normalisatie (Loudness units relative to full scale, oftewel loudness naar hoe een mens dat ervaart).
De reden hier was dat ik in audacity LUFS niet kan meten, en mijn 1e fragment niet naar een exacte/bekende LUFS waarde was genormaliseerd (het is de rip zoals ik 'm direct heb opgenomen met de instellingen van toen). RMS niveau kan ik wel meten in audacity, dus heb ik dat gemeten en naar die waarde de CD rip genormaliseerd. Maar als daarvan het spectrum heel erg afwijkt, of als er bijv. een compressor is gebruikt, dan kan je inderdaad een andere lufs waarde krijgen.
Beide methoden houden overigens het spectrum in tact, LUFS meet alleen anders wat het gemiddelde volume (volgens mij meer rondom het 1khz gebied) is dan RMS.

Ik heb nieuwe rips gemaakt, beide genormaliseerd naar -20,0 LUFS (die waarde komt het meest overeen met mijn LP rip), en de CD rip werd echt significant zachter, bijna 3dB

LP rip -20 lufs:
https://audio.home.xs4all..._AT440mla_edit20lufs.flac

CD rip -20 lufs:
https://audio.home.xs4all...nzibar_CD_edit20lufs.flac

Ik ben benieuwd hoe je het verschil tussen deze 2 vindt :)
Ik blijf bij de LP rip het laag mooier vinden, alsof er een behoorlijk vette tape compressie op de basgitaar zit, wat natuurlijk een veel gebruikt effect in studio's is.
De stem is op CD wat mooier wellicht

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 09-12-2024 23:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rcor schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:26:
Nieuwe opname gemaakt en geüpload naar de gedeelde Onedrive map.... ]
@rcor en @mr_petit ik zal er morgen naar luisteren, het is nu al laat en ik moet nog wat andere dingen doen.

@rcor iets wat me net nog opgevallen is: dat jouw vorige fragment zo kaal klonk kan je, los van de mono weergave, ook al zien aan de grootte van het wave bestand van je eerste opname. Een wave bestand van nog geen 16 MB voor een opname van anderhalve minuut, dat is erg weinig voor een uncompressed audio format. En dat zie je ook wel aan het vergelijk met je nieuwe bestand, dat 134 MB groot is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik vind rcor's SL-1700 met DL160 beter klinken dan z'n philips combi.
Ik heb hier z'n sl-1700/DL-160 sample bewerkt naar -20lufs, ongeveer gelijk geknipt met mijn lp rip, en zijn kanalen omgedraaid (dat is duidelijk niet correct in mijn setup dus), om een goed vergelijk met mijn sample te kunnen maken:
https://audio.home.xs4all...00_DL160_20lufs_LRRL.flac
(48khz van gemaakt)
Ik vind mijn plaat beter klinken. Er zit minder ruis in (vooral hoorbaar in het begin, helemaal in het origineel wat nog een stukje stilte bevat), meer bas, en wellicht iets meer/gedetailleerder hoog al kan dat laatste ook aan het element liggen natuurlijk.
Mijn LP rip gaat nog iets lager dan de CD, beide zitten tussen de 50Hz en 60Hz nog op -42dBt/m -39dB, maar de CD begint na 50Hz behoorlijk af te vallen terwijl mijn LP dat pas bij 40Hz doet (da's ongeveer 1/3 oktaaf verschil, dus toch enkele noten, een terts om precies te zijn ;) ).
De filipijnse LP met de DL-160 zit in de band van 50Hz-60Hz tussen de -42dB en -45dB, dus ca 3dB minder bas dan de CD en mijn LP. (dB waarden gerelateerd aan -20,0 LUFS normalisatie)

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 10-12-2024 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:48:
[...]

@rcor en @mr_petit ik zal er morgen naar luisteren, het is nu al laat en ik moet nog wat andere dingen doen.

@rcor iets wat me net nog opgevallen is: dat jouw vorige fragment zo kaal klonk kan je, los van de mono weergave, ook al zien aan de grootte van het wave bestand van je eerste opname. Een wave bestand van nog geen 16 MB voor een opname van anderhalve minuut, dat is erg weinig voor een uncompressed audio format. En dat zie je ook wel aan het vergelijk met je nieuwe bestand, dat 134 MB groot is.
Ja, ik heb even uitgepakt met Nero Wave Editor... Die gebruik ik eigenlijk vanuit het verleden heel vaak om LP's of cassettebandjes te digitaliseren...

De sample-snelheid heb ik op 192000 gezet en de bit-diepte op 32-bit... Ik zag deze instelling niet bij Audacity en heb daar daarom maar default instellingen van Audacity gebruikt, maar ja, het is mij wel duidelijk geworden: Nero Wave Editor blijft mijn favoriet!

Het is wel inmiddels een oude bejaarde versie, maar hij werkt nog steeds en doet het m.i. beter Audacity... ;) Ik vondt de kassabon ook nog terug in het doosje, gekocht bij de Dynabyte in Venlo... Meer dan 10 jaar geleden gekocht, want toen hield de winkel keten op te bestaan in 2012 (en ging in 2015 failliet volgens Wikipedia)...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 10-12-2024 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 00:10:
Ik vind rcor's SL-1700 met DL160 beter klinken dan z'n philips combi.
Ik heb hier z'n sl-1700/DL-160 sample bewerkt naar -20lufs, ongeveer gelijk geknipt met mijn lp rip, en zijn kanalen omgedraaid (dat is duidelijk niet correct in mijn setup dus), om een goed vergelijk met mijn sample te kunnen maken:
https://audio.home.xs4all...00_DL160_20lufs_LRRL.flac
(48khz van gemaakt)
Ik vind mijn plaat beter klinken. Er zit minder ruis in (vooral hoorbaar in het begin, helemaal in het origineel wat nog een stukje stilte bevat), meer bas, en wellicht iets meer/gedetailleerder hoog al kan dat laatste ook aan het element liggen natuurlijk.
Mijn LP rip gaat nog iets lager dan de CD, beide zitten tussen de 50Hz en 60Hz nog op -42dBt/m -39dB, maar de CD begint na 50Hz behoorlijk af te vallen terwijl mijn LP dat pas bij 40Hz doet (da's ongeveer 1/3 oktaaf verschil, dus toch enkele noten, een terts om precies te zijn ;) ).
De filipijnse LP met de DL-160 zit in de band van 50Hz-60Hz tussen de -42dB en -45dB, dus ca 3dB minder bas dan de CD en mijn LP. (dB waarden gerelateerd aan -20,0 LUFS normalisatie)
Ik ben het eens met de stelling dat de Philips platen speler minder mooi klinkt dan de Technics platen speler met de Denon.DL-160 erop... De instrumenten komen velen malen mooier over in mijn beleving op de Technics met Denon element... Jou fragment zal ik morgen eens wat beter gaan luisteren en dan trek ik een oordeel ten aanzien daarvan... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rcor schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 01:21:
[...]

Ja, ik heb even uitgepakt met Nero Wave Editor... Die gebruik ik eigenlijk vanuit het verleden heel vaak om LP's of cassettebandjes te digitaliseren...

De sample-snelheid heb ik op 192000 gezet en de bit-diepte op 32-bit... Ik zag deze instelling niet bij Audacity en heb daar daarom maar default instellingen van Audacity gebruikt, maar ja, het is mij wel duidelijk geworden: Nero Wave Editor blijft mijn favoriet!
Op zich zou het niet uit moeten maken. Met audacity kan je wel meerdere manieren van aansturing van je geluidskaart kiezen (MME, Directsound of WASAPI). Wasapi is in theorie het beste maar ik vraag me af of het qua geluidskwaliteit echt uitmaakt. Volgens mij is vooral bij wasapi de latency lager, wat alleen van belang is als je verschillende instrumenten gaat mixen.
Ik sample voor dit soort dingen gewoon op 48kHz en exporteer ze naar FLAC (=losless) om de bestandsgrootte in de hand te houden. Ik vermoed dat bij jou bij het exporteren van je geluid naar een wav file, de optie mono aanstond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Cap schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:31:
[...]

Ik had het over 300 euro tweedehands omdat je de Denon DP-300F noemde en de Dual CS329. Een paar berichten eerder noemde je al de Dual CS 518 met Ortofon 2M Red element, maar dan ga je al richting de 550 a 600 euro volgens mij. Net als de Denon DP-400 die je daar ook noemde.

Het probleem met 'budget' platenspelers in de 250-600 euro klasse is dat er budget elementen op zitten. Heel vaak zijn het AT-3600 elementen of rebrands ervan, of sterk gelijkende elementen als de AT-91. Dat zijn elementjes met standaard bonded conical naaldjes. De Ortofon 2M Red is qua prijs dan duurder maar komt ook niet verder dan een bonded elliptical, die ook op de veel goedkopere Audio Technica AT-VM95E zit (en die kost dan 50 a 60 euro).

Ik weet niet welk element er nu op je Sony PS-T1 zit, maar het kan zomaar zijn dat je er qua geluid weinig op vooruit gaat als je een van bovenstaande spelers koopt met het standaard element.

Als jij bereid bent om tegen de 600 euro voor een Dual CS 518 of Denon DP-400 uit te geven dan komen er tweedehands ook interessante opties in beeld, waarbij je dan voor bijvoorbeeld zo'n 350 euro een gereviseerde platenspeler koopt en voor 150 a 200 euro een echt veel beter element dan in die nieuwe platenspelers zit, met een nude fine line of microline naald in plaats van een standaard bonded elliptical. Die naald klinkt beter en gaat veel langer mee.

Een andere optie is een nieuwe speler op een budget van max c.a. 350 euro (dat zal voor een automaat dan al snel iets als de DP-300F zijn) en dan meteen dat betere element er ook bij kopen en (laten) installeren.
Bedankt voor je advies.

De Sony ps-T1 heeft nog de originele element en stond langer tijd om te vervangen maar de speler algemeen wordt ook slecht. En wil hier geen verder geld voor vrij maken.

Wil een speler die wel jaren mee gaat. Maar een goede gereviseerd speler is ook een optie.

Maar ik ga mij verder verdiepen in platenspelers. En zeker in de elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:41

GerkeP

Vragen mag altijd........

Ik overweeg om de AT-VM95E die ik nu gebruik op mijn Denon platenspeler te vervangen door een klasse hoger.
Ik twijfel nu tussen de AT-VM95ML en de AT-VM95SH.
Is de stap naar de SH versie het prijsverschil waard t.o.v. de ML?

GerkeP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
GerkeP schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:26:
Ik overweeg om de AT-VM95E die ik nu gebruik op mijn Denon platenspeler te vervangen door een klasse hoger.
Dat hangt er vanaf wat je verlangt. De keuze tussen Shibata en Microline is een heel persoonlijke. Veelal wordt ervaren dat Shibata iets warmer is van klank. Beide naalden zijn een uitstekende keuze en kun je in feite geen buil aan vallen. Let wel op dat je ze goed (laat) afstellen, want bij dit soort slijpingen komt dat net wat preciezer voor een optimaal resultaat. ( hoewel er vast weer mensen zijn die daar anders over denken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duclaasie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:50:
[...]

Dat hangt er vanaf wat je verlangt. De keuze tussen Shibata en Microline is een heel persoonlijke. Veelal wordt ervaren dat Shibata iets warmer is van klank. Beide naalden zijn een uitstekende keuze en kun je in feite geen buil aan vallen. Let wel op dat je ze goed (laat) afstellen, want bij dit soort slijpingen komt dat net wat preciezer voor een optimaal resultaat. ( hoewel er vast weer mensen zijn die daar anders over denken)
Inderdaad, dat dus en ook de levensduur van de naald kun je mee laten wegen... @mr_petit heeft al regelmatig aangegeven dat Shibata naalden sneller slijten en dus eerder vervangen moeten worden dan MicroLine naalden... ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Nee, want een ML naald is superieur aan een SH naald.

Een ML kan beter tracken en heeft een langere levensduur dan een Shibata naald.
Ik weet ook niet waarom bij Audio Technica de ML versie goedkoper is dan de SH versie. Ik denk dat dat een marketing issue is. Een Microline is moeilijker om te maken dan een Shibata naald, en als je de losse naalden (dan bedoel ik echt de losse cantilevers met tip) koopt bij Orbray (waar AT ze uiteindelijk bij weghaalt) zijn ML naalden op cantilever ook iets duurder dan Shibata's op cantilever.
Shibata is ook een veel ouder een simpeler ontwerp (patent dateert van '71) dan een Microline (ik weet niet precies van wanneer dat patent is, maar ergens eind jaren 70/begin jaren 80 iig)

Ik heb een paar weekjes terug een post gemaakt van een sibilants en fricatives test (S en F klanken) op een testplaat waarbij inner groove distortion te horen is met de verschillende naaldtypes (bonded elliptical, nude elliptical, nude shibata en nude microline) van die at-vm95 elementen, zodat je zelf het verschil kunt horen in hoe goed die naalden kunnen aftasten:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"
ML en SH zijn beduidend het besten tov de andere naaldslijpingen, maar de ML is toch echt iets beter dan de SH.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@rcor en @mr_petit ik heb jullie fragmenten beluisterd en vergeleken (en dan de versie van rcor die mrpetit heeft genormaliseerd).

Ik vind nu alle fragmenten goed klinken, het is behoorlijk close. Dus rcor, het is er behoorlijk op vooruit gegaan t.o.v. je vorige combi. :)

Het fragment met de AT440MLa combi vind ik al met al het beste klinken, net wat beter dan de DL-160 combi en de CD.

Dit komt omdat er net wat meer pit in het midhoog zit, ik hou daar wel van. Bijvoorbeeld bij de hoge uithalen van het refrein rond de 1 minuut, daar vind ik de stem met dat ruige randje net wat beter overkomen, zowel bij het fragment van de AT440MLa combi als van de DL-160 combi. Bij de CD is net net wat afgeronder en ingetogener, misschien is het wel met lager vervorming, maar het is wat saaier. Het hoog van de DL-160 combi loopt sneller af, zo verraadt het spectrum, maar ik heb daar met mijn oudere oren eigenlijk geen last van.

Het laag van de CD en AT440MLa combi vind ik nu gelijkwaardig. Bij het stereobeeld heeft de CD wat mij betreft nog net de voorkeur, maar dat verschil is echt klein.

Het laag van de DL-160 combi blijft (in ieder geval in volume) wat achter bij dat van de andere fragmenten, maar het midden en hoog zijn gewoon goed op orde en vergelijkbaar met de AT440MLa combi.

Tot slot nog een opmerking over de jengel: die blijft aanwezig bij het fragment van rcor. Zet de fragmenten maar eens onder elkaar in Audacity en luister de eerste 3 sec piano op repeat, en wissel tussen de tracks. Bij het fragment van rcor hoor je jengel, het ergst bij de 3 laatste pianonoten, bij de andere 2 fragmenten niet.

Ik ben er dus van overtuigd dat dit in de plaat / persing zit. Dus rcor, heeft de plaat een warp? Want ik geloof er niets van dat zowel je Philips als Technics op dezelfde manier jengelen.

Of zit het toch gewoon in de fabricage van plaat zelf (cutter machine?).

Al met al is mijn (voorlopige) conclusie dat de persing van @mr_petit het beste is, en dat de AT-440MLa en Denon DL-160 dicht bij elkaar in de buurt zitten (die conclusie had ik al vaker getrokken :)), waarbij natuurlijk disclaimers gelden omdat de rest van de keten en de persing verschillen.

Toevoeging, de spectra. Het hogere laag van de CD lijkt relatief gezien net iets sterker aanwezig, maar het diepste laag is weer voor de 440MLa combi. Let ook op de hoogafval van de DL-160 combi tov de andere 2 fragmenten. Ter referentie heb ik de cursor (rode lijn) gezet op 15 kHz, zie ook de cursor waarde in het veld onder de grafiek.

CD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uy2jeS5dysc5PmFt9PfK76rTp-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rEmt7twCKWOpHHgMQGN914R6.png?f=fotoalbum_large

AT440MLa combi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWRzzg0vYR0HFeF9L0Mz6zlS5Xk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SULSsPizFqdGNqnznq5Iywcm.png?f=fotoalbum_large

DL-160 combi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUVel5WZNVl9DtB5AAt88PyCfmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tZmRfRioLG8vCTQM5OfZnB6X.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 10-12-2024 18:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Jij hoort niet dat verschil in het laag tussen mijn dual721 opname en de sl1700 opname? Ik vind het verschil daar aanzienlijk.
Vooral in hoe de basgitaar doorkomt hoor ik dat verschil.
Ik denk zelf dat dat verschil in de plaat zit en niet in het verschil van elementen.
Maar ik vind dat verschil ook aanwezig tussen mijn opname en de CD zoals gezegd.

Dit zijn beide spectra/opnames van de platen, even aangegeven waar ik denk dat dat verschil zit:

SL-1700-dl-160:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/Billyjoel/Zanzibar_sl1700_spectrum.jpg

721-440mla:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/Billyjoel/Zanzibar_dual721_spectrum.jpg

edit: ik zie nu pas je wijziging met spectra, komt wel enigzins overeen.

Die enorme resonantiepiek bij 13Hz bij de sl-1700 is trouwens ook fascinerend. Ik vraag me af wat dat kan zijn. Ik kan me namelijk niet herinneren dat mijn dl-160 zo'n piek heeft (het zou verticale en laterale resonantie kunnen zijn, maar mijn ervaring met de dl-160 is juist dat deze minder hoge resonanties geeft als de 440mla...
Ik zou eigenlijk mijn dl-160 op een dual drager moeten monteren en uitlijnen....pfffff.....

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 10-12-2024 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het verschil in laag hoor ik zeker, dat van de DL-160 combi (ik noem het 'combi' omdat inderdaad de rest vd keten incl de persing van de plaat ook een rol kan spelen) is minder goed, dat geef ik toch aan in mijn reactie?

Zie hier:
Het laag van de DL-160 combi blijft wat achter bij dat van de andere fragmenten, maar het midden en hoog zijn gewoon goed op orde en vergelijkbaar met de AT440MLa combi.

[ Voor 45% gewijzigd door Cap op 10-12-2024 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja daar las ik ook een beetje overheen.

Dat de CD in het tophoog het beste presteert danwel het meeste energie over heeft (bij die 15khz lijn zeg maar) is op zich natuurlijk niet zo gek, aangezien het hier de binnenste groeven betreffen natuurlijk (althans, laatste nummer op een kant). De vraag is wel: hoeveel hoor je daar nog van.
edit:
Ik vraag me ook af of de afval in het hoog van de DL-160 meer het gevolg is van de minder geavanceerde naald,of dat het in de plaat zit, of dat mijn 440mla daar een elektrische resonantie heeft dat het net daar allemaal iets versterkt wordt.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 10-12-2024 13:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Duidelijk. Ik hoor dus zeker verschil, het laag van de DL-160 is minder (hard) maar het stoort me minder dan de jengel en ik vind het belangrijkste middengebied prima op orde. Dus wat mij betreft zijn de 3 fragmenten best close in kwaliteit, afgezien van die rare jengel bij de intro van de persing van rcor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:09:
Die enorme resonantiepiek bij 13Hz bij de sl-1700 is trouwens ook fascinerend. Ik vraag me af wat dat kan zijn. Ik kan me namelijk niet herinneren dat mijn dl-160 zo'n piek heeft (het zou verticale en laterale resonantie kunnen zijn, maar mijn ervaring met de dl-160 is juist dat deze minder hoge resonanties geeft als de 440mla...
Ik zou eigenlijk mijn dl-160 op een dual drager moeten monteren en uitlijnen....pfffff.....
Het is wel een andere arm en platenspeler natuurlijk, misschien geeft die icm de Denon toch aanleiding tot die 13 Hz resonantie. Maar je hebt dus weer wat te doen. ;)
mr_petit schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:39:
Ja daar las ik ook een beetje overheen.

Dat de CD in het tophoog het beste presteert danwel het meeste energie over heeft (bij die 15khz lijn zeg maar) is op zich natuurlijk niet zo gek, aangezien het hier de binnenste groeven betreffen natuurlijk (althans, laatste nummer op een kant). De vraag is wel: hoeveel hoor je daar nog van.
Ik dus niet meer zoveel. Jongeren met nog frisse oren daarintegen... :)
edit:
Ik vraag me ook af of de afval in het hoog van de DL-160 meer het gevolg is van de minder geavanceerde naald,of dat het in de plaat zit, of dat mijn 440mla daar een elektrische resonantie heeft dat het net daar allemaal iets versterkt wordt.
Je zou eigenlijk nog eens naar je oude 440MLa vs DL-160 fragmenten van dezelfde plaat moeten kijken, je hebt wel een aantal vergelijkingen gemaakt. Als het verschil daar niet optreedt dan is het in ieder geval niet inherent aan de DL-160.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:09:
Jij hoort niet dat verschil in het laag tussen mijn dual721 opname en de sl1700 opname? Ik vind het verschil daar aanzienlijk.
Vooral in hoe de basgitaar doorkomt hoor ik dat verschil.
Ik denk zelf dat dat verschil in de plaat zit en niet in het verschil van elementen.
Maar ik vind dat verschil ook aanwezig tussen mijn opname en de CD zoals gezegd.

Dit zijn beide spectra/opnames van de platen, even aangegeven waar ik denk dat dat verschil zit:

SL-1700-dl-160:
[Afbeelding]

721-440mla:
[Afbeelding]

edit: ik zie nu pas je wijziging met spectra, komt wel enigzins overeen.

Dat verschil in laag was mij ook al opgevallen, zonder naar je fragmenten te luisteren... Ik heb bepaalde albums al heel vaak gehoord met mijn Technics SL-1700, veelal met de Nagaoka MP200... De Nagaoka heeft het meeste laag voor mijn gevoel, de Denon DL-160 heeft iets minder laag, maar klinkt net even wat rustiger aan de oren en laat de hoge tonen ietwat mooier overkomen... Het is dus maar net waar je de voorkeur aangeeft, maar je merkt duidelijk dat de Nagaoka precies doet wat je verwacht: een mooie compromis tussen de element typen MM en MC qua sound... ;)

Ik ben nu nog aan het werkt, dus als ik later vandaag thuis kom ben ik zeer benieuwd naar de fragmenten van je, Mr_Petit... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rcor schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:08:
[...]

Dat verschil in laag was mij ook al opgevallen, zonder naar je fragmenten te luisteren...
ja maar ik denk dus dat het verschil in laag hier ligt aan de plaat en niet aan het verschil in elementen.
Dit omdat het verschil in laag ook zit in het punt waar het af begint te vallen. Dat kan m.i. bijna niet aan een element liggen; het zou wat anders zijn als het alleen een rendementskwestie was (dus zelfde profiel, alleen minder hard).
Ook als je naar metingen kijkt van verschillende elementen (bijvoorbeeld op ASR, daar loopt een topic over frequentiemetingen aan elementen), zijn deze vrijwel allemaal recht vanaf 20Hz, en gaan ze pas variëren boven de 5kHz.

Maar het verschil tussen deze 2 platen is niet van zodanig formaat als waar ik in 1e instantie over sprak, dus dat exemplaren geperst/gemastered in verschillende landen soms totaal anders klinken. In dit geval vind ik het verschil nog meevallen, beide platen klinken nog acceptabel vind ik (het is maar net waar je de lat legt).
Al is die jengel wat @Cap aanstipt wel een echte nono vanuit snijtechniek als dit echt in de plaat zit.
De verschillen die je soms tegenkomt daar val je soms steil van achterover. Dus een compleet dof klinkende plaat, of wat ik al eerder zei, dat een uitgave van 1 land als DMM gesneden is en de ander als traditionele laquer gesneden etc.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 10-12-2024 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb hier trouwens een file gemaakt waarbij 6x die piano (de laatste 3 noten) wordt afgespeeld, om de jengel waar @Cap het over heeft duidelijker te maken.

Dus eerst 6x de piano van mijn plaat, dan 6x de cd (die klinkt het best, qua jengel en qua ruis tikjes etc) en dan 6x de filipijnse plaat, met duidelijke jengel, maar ook duidelijk veel meer ruis als mijn plaat:
https://audio.home.xs4all...joel/zanzibarpiano6x.flac
Ik hoor het vooral bij die middelste noot (ik denk een D#), maar het lijkt allemaal gewoon een andere frequentie :P

Dat herhaald achter elkaar afspelen van een klein stukje fragment is een techniek die ik vaker gebruik om voor mezelf duidelijker te maken of ik bepaalde dingen wel of niet kan horen.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 10-12-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Afvallen van het hoog kan ook in de capaciteit van je kabel en phono liggen bij mm of aan de afsluitweerstand bij een MC. Leuk man, zoveel variabelen. 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:33:
Afvallen van het laag kan ook in de capaciteit van je kabel en phono liggen bij mm of aan de afsluitweerstand bij een MC.
Niet op de manier hoe ze geschakeld zijn in een platenspeler. Dat vormt een laag doorlaat filter.
Wil je er een hoog doorlaat filter van maken, dan moet de condensator (capaciteit van je kabel) in serie staan ipv parallel, en/of de inductie van het element parallel staan ipv serie.
En de waardes moeten totaal anders worden voor op die frequentie (3 tot 6 ordes van grootte als ik een inschatting zou moeten maken).

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 10-12-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:40:
[...]

Niet op de manier hoe ze geschakeld zijn in een platenspeler. Dat vormt een laag doorlaat filter.
Wil je er een hoog doorlaat filter van maken, dan moet de condensator (capaciteit van je kabel) in serie staan ipv parallel, en/of de inductie van het element parallel staan ipv serie.
En de waardes moeten totaal anders worden voor op die frequentie (3 tot 6 ordes van grootte als ik een inschatting zou moeten maken).
Dus jij beweert dat een slecht afgesloten element geen oplopende frequentie karakteristiek zou kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
http://www.hagtech.com/loading.html

Daar staat erg veel info over afsluiten van elementen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Duclaasie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:46:
[...]

Dus jij beweert dat een slecht afgesloten element geen oplopende frequentie karakteristiek zou kunnen hebben?
Maar dat is wat anders.
Als er ergens in de hoge tonen frequentieband tussen ca. 9kHz en 14kHz een elektrische resonantiepiek van 2-4dB ontstaat, betekent dat niet dat je opeens tussen de 40Hz en 60Hz 3dB aan lage tonen verliest (want dat zijn de waardes waar we het globaal hier over hebben).
Dit zijn 2 losstaande zaken die geen invloed op elkaar hebben.
Om een afval in het laag te creëren (dus een zg. hoogdoorlaatfilter) moeten echt de elektrische componenten anders geschakeld worden dan dat in een platenspelersetup het geval is.

Dat andere afsluitweerstanden en andere kabelcapaciteiten de resonantiepiek in het hoog kunnen variëren, het z.g. 'cartridge loading'...daar heb ik in dit topic al ontzettend veel over geschreven en uitgebreide posts over gemaakt. Zelfs met metingen en al, bijvoorbeeld hier in deze post van mij:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

Ik heb zelf dan ook al vele malen naar diezelfde site van hagtech gelinkt als waar jij naar verwijst.
Sterker nog, ik denk dat ik de eerste in dit topic was die daarnaar verweest/doorlinkte, namelijk hier in deze post van mij:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic"
Op exact 2 weken na precies 15 jaar geleden in dit langlopende topic :)

Desalnietttemin waardevolle info natuurlijk :)

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 11-12-2024 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:41:
Tot slot nog een opmerking over de jengel: die blijft aanwezig bij het fragment van rcor. Zet de fragmenten maar eens onder elkaar in Audacity en luister de eerste 3 sec piano op repeat, en wissel tussen de tracks. Bij het fragment van rcor hoor je jengel, het ergst bij de 3 laatste pianonoten, bij de andere 2 fragmenten niet.

Ik ben er dus van overtuigd dat dit in de plaat / persing zit. Dus rcor, heeft de plaat een warp? Want ik geloof er niets van dat zowel je Philips als Technics op dezelfde manier jengelen.

Of zit het toch gewoon in de fabricage van plaat zelf (cutter machine?).
Dat moet dan tijdens de fabricage er al ingeslopen zijn als dit bij beiden platen spelers het geval is... Ben ik wel blij: immers heb ik dan geen verkeerde snaar op die Philips zitten... Ik zie namelijk geen warp zoals ik al eerder aangegeven had nadat ik deze LP uit de verpakking had gehaald voor de eerste keer... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:47:
[...]

Maar dat is wat anders.
Als er ergens in de hoge tonen frequentieband tussen ca. 9kHz en 14kHz een elektrische resonantiepiek van 2-4dB ontstaat, betekent dat niet dat je opeens tussen de 40Hz en 60Hz 3dB aan lage tonen verliest (want dat zijn de waardes waar we het globaal hier over hebben).
Dit zijn 2 losstaande zaken die geen invloed op elkaar hebben.
Om een afval in het laag te creëren (dus een zg. hoogdoorlaatfilter) moeten echt de elektrische componenten anders geschakeld worden dan dat in een platenspelersetup het geval is.

Dat andere afsluitweerstanden en andere kabelcapaciteiten de resonantiepiek in het hoog kunnen variëren, het z.g. 'cartridge loading'...daar heb ik in dit topic al ontzettend veel over geschreven en uitgebreide posts over gemaakt. Zelfs met metingen en al, bijvoorbeeld hier in deze post van mij:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

Ik heb zelf dan ook al vele malen naar diezelfde site van hagtech gelinkt als waar jij naar verwijst.
Sterker nog, ik denk dat ik de eerste in dit topic was die daarnaar verweest/doorlinkte, namelijk hier in deze post van mij:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic"
Op exact 2 weken na precies 15 jaar geleden in dit langlopende topic :)

Desalnietttemin waardevolle info natuurlijk :)
Ik vroeg me af waarom je het over laag afval had, terwijl afsluiting invloed heeft op het hoog. Blijkbaar had ik een fout gemaakt in mij oorspronkelijke post, dat is gefixt.

• Evertt
Heb een Dual 1249 weten te scoren bij de 2de hands
Kan ik van 2spelers 1 goede speler maken.

Ik weet niet wat de kwaliteit algemeen is van deze speler en waar ik moet op letten.

Ik wil toch kijken om ergens te laten na kijken ik heb daar te weinig verstand van.

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26
@Evertt Even aangeven waar je woont, en of je er mee kunt reizen.
Hier alvast een hulpje voor als je het zelf wilt doen >

https://archive.org/details/dual-1249-manual.
Verder lekker op zoek op het web. Genoeg hulp te vinden op YouTube voor de kleine dingetjes.

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02:44

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik ben van plan om een vintage platenspeler binnenkort te gaan halen. En dan vooral een met een SME3009 arm.. het liefst met een verwijderbare headshell.

Met dit type arm, waar moet ik op letten bij de aankoop van een nieuw element?

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Goed bedenken waarom je precies een SME arm wilt, dan kijken welke versie van de SME3009 je koopt, wat de effectieve massa van die arm is, en dan een voldoende compliant element uitkiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 12-12-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 20:56
@Toshirou Je hebt in ieder geval een zeer ruime keuze in elementen die kan plaatsen. Ik mompel iets met Bos en Bomen, you get the idea.

Waat je persoonlijke geluid smaak is, daar kunnen wij niet over oordelen, maar dat maakt het platen draaien zo leuk. Er is altijd wat te doen. Andere elementen erbij hebben is bijna een must.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Let wel goed op bij de SME 3009 armen met allemaal hun specifieke voors en tegens. Daarnaast indien mogelijk het verticale meskantlager controleren, aangezien die aan slijtage onderhevig is. Deze zijn nog wel te krijgen overigens. Hier staat vrij veel info https://auditur.dk/sme-series-3000-tonearms-a-guide/

Mijn voorkeur zou de non-improved versie zijn. Die heeft een hogere effectieve massa dan de improved waardoor je veel meer keuze hebt in elementen. De improved is dermate licht dat bijvoorbeeld vrijwel alle MC elementen al afvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Houd ook rekening met de feel van de arm. Het is een handmatige arm, dus je moet hem uiteraard zelf met de hand bedienen. Het zijn meslagers, dus er is speling en een neiging tot 'rammelen'. Ook moet je de arm bij elk gebuik naar buiten halen en vervolgens OVER de armsteun tillen, en bij het afhalen vice versa. Ik vind de ergonomie van de arm zelf niet prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:37:
Ook moet je de arm bij elk gebuik naar buiten halen en vervolgens OVER de armsteun tillen, en bij het afhalen vice versa.
Varieert dat niet met welke generatie arm je hebt?
Ze bestaan volgens mij ook met dat clipje omgedraaid. Misschien was dat een optie oid?

Ik snap op zich wel de reden voor dat omgekeerde houdertje, maar handig is het idd niet.

Wat op zich wel fijn aan zo'n populaire/iconische arm is, is dat er allerlei aftermarket opties en reserve onderdelen voor gemaakt worden/verkrijgbaar zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2024 12:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Klopt, voor zover ik weet is de versie van de 3009 Improved met losse headshell verkrijgbaar geweest met de opening de andere kant op, de non-improved en improved met vaste headshell niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.vinyl-lebt.de/SME/Technical/SME_Imp.jpg

Die opening zat volgens mij standaard de 'verkeerde kant op' omdat door de rechts-omhoog-links beweging eventueel verkeerd zittende meslagers herpositioneert. Althans, dat was oorspronkelijk het idee. Ik vind het niet prettig.

Versie drie heeft een andere armsteun en een dempingsreservoir, daar gaat de arm gewoon naar links, dat vind ik al prettiger. Maar versie drie is echt voor high-compliance elementen dus dan heb je erg weinig keuze.

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 13-12-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:59:

Die opening zat volgens mij standaard de 'verkeerde kant op' omdat door de rechts-omhoog-links beweging eventueel verkeerd zittende meslagers herpositioneert. Althans, dat was oorspronkelijk het idee. Ik vind het niet prettig.
OK..

Ik dacht zelf altijd dat ze dat zo gedaan hadden omdat het de kans dat je per ongeluk de arm van z'n steun afslaat en dat de naald dan tegen het plateau aankomt uitsluit.

Maar eigenlijk zou de lift altijd omhoog moeten staan en dat scenario ook moeten uitsluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:47:
[...]

Wat op zich wel fijn aan zo'n populaire/iconische arm is, is dat er allerlei aftermarket opties en reserve onderdelen voor gemaakt worden/verkrijgbaar zijn.
Dat is zeker handig, hoewel ik eigenlijk nooit iets stuk maak aan een arm. Maar voor reperateurs is het wel handig. :) Veel aftermarket oplossingen zijn natuurlijk twijfelachtig qua nut / functie, maar als er iets bij zit wat goed werkt is dat natuurlijk prettig.

Maar ik was buiten dat ik hem er wel aardig uit vond zien toch niet enthousiast over de arm. Die meslagers zijn ook niet mijn ding, ik houd er niet van als een arm rammelt. Ik vond het gehoormatig ook geen verbetering t.o.v. de SL-1200MKII arm die ik toen gebruikte, en dus al helemaal niet qua handling. ;)

Een ander nadeel vind ik dat vanwege de bekende naam de prijzen van de arm en ook onderdelen / add-ons nogal hoog zijn. Er komen dan al snel alternatieven in beeld. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:04:
[...]

OK..

Ik dacht zelf altijd dat ze dat zo gedaan hadden omdat het de kans dat je per ongeluk de arm van z'n steun afslaat en dat de naald dan tegen het plateau aankomt uitsluit.
Dat ook, maar volgens mij zat de factor die ik noem ook bij de overwegingen om het zo te ontwerpen. Als ik het me goed herinner hoor.
Pagina: 1 ... 57 ... 71 Laatste