Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja goedkoop is het allemaal niet. Al hou ik de prijzen van een 3009 en onderdelen al jarenlang niet meer in de gaten.
Meslagers zijn ook niet helemaal mijn ding, al kan ik me voorstellen als je het heel goed uitvoert, bijvoorbeeld 2 geharde stalen spikes die in een geharde cone vallen of in een saffier cone, dat het extreem soepel werkt.
Al is de horizontale beweging natuurlijk gewoon met kogellagers gedaan.

Gehoormatige verschillen in armen en tafels worden m.i. sowieso vaak overschat. Als de dubbelblindtest naar voren komt, vallen velen vaak door de mand :P :D

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2024 13:18 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:56
mr_petit schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:15:
Ja goedkoop is het allemaal niet. Al hou ik de prijzen van een 3009 en onderdelen al jarenlang niet meer in de gaten.
Meslagers zijn ook niet helemaal mijn ding, al kan ik me voorstellen als je het heel goed uitvoert, bijvoorbeeld 2 geharde stalen spikes die in een geharde cone vallen of in een saffier cone, dat het extreem soepel werkt.
Al is de horizontale beweging natuurlijk gewoon met kogellagers gedaan.

Gehoormatige verschillen in armen en tafels worden m.i. sowieso vaak overschat. Als de dubbelblindtest naar voren komt, vallen velen vaak door de mand :P :D
Reed voert de lagering zowel horizontaal als verticaal op die wijze uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:34

Toshirou

Vinyl Surfer

Zelf ben ik van plan er mijn Nagaoka MP200 onder te plaatsen, wat een goede combinatie met een SME arm moet zijn.

Kan iemand mij hier verheldering over geven?

Ik heb al rond zitten kijken maar ik begrijp niet direct even zo hoe een arm en element zo overeen moeten komen. Waar moet ik op letten?

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Als je een MP-200 wil gebruiken kun je juist beter een arm met lagere effectieve massa gebruiken. De Nagaoka’s zitten qua compliance wat aan de hogere kant. Laat je niet in de luren leggen door de opgaaf van Nagaoka, want die geven de compliance bij 100hz op, in plaats van de meer gebruikelijke 10hz waar de berekening van je resonantie frequentie op is gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Welk modern element zou er bij een SME tonearm passen? Een AT ML?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Het komt op mij over alsof je niet goed weet waar je aan begint. Vinyl is een prachtige hobby, maar er spelen nogal wat facetten mee. Wat is je huidige situatie en waar wil je naartoe? Op wat voor draaitafel moet de arm komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik ben van plan een Lenco L75 te halen met daarbij vaak een SME arm al op zit. Gezien mijn huidige platenspeler al twee keer naar de reparatie is geweest voor verschillende dingen wil ik een Lenco kopen.

Alleen op het gebied van tonearms en elementen weet ik niet hoe dit zich met elkaar verhoudt. Dus vandaar mijn eerdere vragen. Mijn huidige platenspeler is een Pro-Ject the Classic EVO. Dus een moderne speler met de looks van een vintage model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Een L75 kopen zonder bekende historie zou ik je niet aanraden. Dan ga je waarschijnlijk nogmaals teleurgesteld raken. Er staat op MP een PTP die obv een L75 is en dat is echt een heel goede draaitafel. Als je die kan kopen zonder arm en er en goede arm op zet den heb je echt een topper.

Een standaard Lenco L75 heeft zeker geen SME arm. Wanneer je een L75 met SME arm tegenkomt, dan is dit waarschijnlijk een exemplaar in een andere (vaak zware) plint met mogelijk wat modificatie. Nu moet ik eerlijk bekennen dat een goed aangepakte L75 echt fantastisch muziek kan maken. Als je een L75 met PTP top plaat kan vinden dan heeft dat de voorkeur.

Ik zou alleen heel goed nadenken over wat je wil, want een standaard L75 is een oud ding waar je nog een hoop in moet investeren om er een topper van te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Je zou hier eens naar kunnen kijken. https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

[ Voor 3% gewijzigd door Duclaasie op 13-12-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik ga voor een model die in ieder geval in een andere plint zit en is gerestaureerd. De standaard modellen laat ik links liggen gezien zoals je aangeeft er het een en ander aan kan mankeren.

Daar ben ik van op de hoogte na het inlezen op wat materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:28
De Dual 1249 zit er goed uit op de stofkap na van de 2de hands. Maar die haal ik van de andere speler vandaan.

Alleen de speler blijft staan op de plaat en vervolgens is de naald druk ook niet goed. Automatisch functie doet het ook niet handmatig wel.

Is iemand die mij hiermee kan helpen die uit de omgeving komt van Rotterdam/Schiedam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Toshirou schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 04:53:
Ik ga voor een model die in ieder geval in een andere plint zit en is gerestaureerd. De standaard modellen laat ik links liggen gezien zoals je aangeeft er het een en ander aan kan mankeren.

Daar ben ik van op de hoogte na het inlezen op wat materie.
Gaat het je om de looks of om de techniek? Als het ook moderne look mag zijn dan zou ik toch eens naar deze https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios kijken. Dan wel zonder de arm en daar een knap exemplaar voor scoren. Het mooie is dat je dan een 12” arm kan monteren, waarmee je een kleinere fouthoek hebt. Ook SME heeft mooie 12” exemplaren als je dat wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:34:
[...]

Gaat het je om de looks of om de techniek? Als het ook moderne look mag zijn dan zou ik toch eens naar deze https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios kijken.
Al staat er wel een theoretische fout in die advertentie, te weten betreffende de voeten.
Die 'ontkoppelen' dmv 3 keramische kogels. Keramische kogels en zaken als spikes etc ontkoppelen totaal niet, ze doen het tegenovergestelde. Ze koppelen.
Prima voor een luidspreker, niet zo goed voor een draaitafel. Al is het ding waarschijnlijk zwaar, dus trillingen worden niet zo heel snel overgenomen van de ondergrond. Maar rubber oid, afgestemd op het gewicht eronder zou beter zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 14-12-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:13:
[...]

Al staat er wel een theoretische fout in die advertentie, te weten betreffende de voeten.
Die 'ontkoppelen' dmv 3 keramische kogels. Keramische kogels en zaken als spikes etc ontkoppelen totaal niet, ze doen het tegenovergestelde. Ze koppelen.
Prima voor een luidspreker, niet zo goed voor een draaitafel. Al is het ding waarschijnlijk zwaar, dus trillingen worden niet zo heel snel overgenomen van de ondergrond. Maar rubber oid, afgestemd op het gewicht eronder zou beter zijn.
Dat ze koppelen in plaats van ontkoppelen klopt. Dat rubber beter is durf ik wel aan te twijfelen. Bij dit soort massa plinten zet men juist in op het uitdoven van de trillingen door een hoge massa. Of het de juiste weg is durf ik mij niet uit te laten, maar het hangt ook sterk samen met de ondergrond. Mijn eigen loopwerk is ook vrij zwaar met 18 kg, maar die staat toch op en dikke plaat hout met ISO Acoustics ISO Pucks omdat de meubel waar ze op staan resoneert.

Persoonlijk vind ik dat op een stabiele ondergrond een massa loopwerk prima kan. Is er sprake van bijvoorbeeld een houten balkvloer dan ben je meestal beter af met een geveerd systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De massa van de tafel staat doorgaans in het niets met de massa van het kastje incl inhoud waar het opstaat, laat staan de massa van de vloer.
Als de speler zwaar is, werkt rubber als demping alleen maar beter, aangezien de demping tot een lagere frequentie gaat. Dat kan je ook met een lichtere speler bereiken, maar dat vereist zeer zacht rubber, meestal is het te hard.
Hoe dan ook er zit geen nadeel aan. Alleen maar voordelen. De demping wordt altijd beter.
Er is geen denkbaar scenario waarin de demping slechter wordt met een rubberen ontkoppeling tov van een harde/starre koppeling. Of je plateau moet zo ontzettend uit balans zijn dat de speler zelf begint te wiegen, maar dan kan je beter een andere speler kopen.
Of je het nodig hebt, is een andere kwestie.

Zoiets (wiegen/trillen) kan natuurlijk wel met luidsprekers gebeuren als woofers lekker staan te knallen. Als je een beetje serieuze basluidspreker hebt, kan het membraan rustig 200 gram wegen wat dan als een gek staat te trillen, wat de hele kast zou kunnen laten bewegen als die niet stevig staat. Daar komt dat hele koppelen verhaal vandaan.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 14-12-2024 12:33 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 07:55
Voor het eerst bij Discus Music en King Kong Records langs geweest in Leeuwarden. Zo lekker makkelijk dat ze tegenover elkaar aan de gracht zitten. Wat een geweldige shops. Discus doet wat groezelig aan met een klein pand en kratten op de grond waarbij je soms op je hurken platen moet zoeken. Het sfeertje is geweldig en je hebt het gevoel pareltjes te kunnen vinden. Twee platen van Wendy Carlos waren die pareltjes voor mij. Eigenaar Wobbe was niet te beroerd voor een praatje. We waren het er allebei over eens dat de nieuwste Linkin Park, die hij net had opgezet, niet voor ons was weggelegd.

King Kong records is overzichtelijker en ruimer ingericht. Maar net zo goed een geweldige sfeer. Ik weet niet of het de eigenaar was, maar die ‘ouwe’ was een geweldige gast en enorm behulpzaam. Ook leuk is dat de winkelprijzen van nieuwe albums lager liggen dan wat je vaak op internet ziet. Daar werd ik dan ook goed op gewezen door hem.

Uiteindelijk zijn alle nieuwe platen een beetje moetjes voor de collectie. Die van Carlos ben ik het meest enthousiast over en die waren 2 euro per stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESwLVTqIPZP2Tg624m4e_oYQVtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fRZkFj1hqv8Qdnb2PS7dKtL.jpg?f=fotoalbum_large

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Duclaasie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:34:
[...]

Gaat het je om de looks of om de techniek? Als het ook moderne look mag zijn dan zou ik toch eens naar deze https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios kijken. Dan wel zonder de arm en daar een knap exemplaar voor scoren. Het mooie is dat je dan een 12” arm kan monteren, waarmee je een kleinere fouthoek hebt. Ook SME heeft mooie 12” exemplaren als je dat wil.
Bedankt iedereen voor alle info. Ik weet nu wat meer waar ik naar moet zoeken. 😄👍.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
ivo1969 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:38:
[...]

Eerlijk gezegd voor een kringloop wel aan de dure kant is mijn mening.
Wat is het geschiedenis van onderhoud, aantal draai uren van de naald?
Ik kwam deze speler gisteren in een kringloop tegen voor bijna €200(!) (wel 'getest' en met 1 maand garantie). Was er wat info over aan het opzoeken en kwam toen deze posts tegen over eentje van €100 ook in 2024 :D
Zo te lezen dus al zeker geen €200 waard voor een niet gereviseerde versie ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 15:13

GerkeP

Vragen mag altijd........

Na lang wikken en wegen, toch maar de knoop doorgehakt.
Ik heb mijn Denon DP450 vervangen door een Pioneer PLX1000.
Ik wilde toch graag een direct drive speler hebben, ik begon mij steeds meer te ergeren aan het traag opspinnen.
De Pioneer voorzien van een Ortofon 2M Blue om eens te testen.

Ook nog naar de Technics SL1500 gekeken, maar vond het het prijsverschil niet waard.

Nu meer eens rustig luisteren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8Q1iCP9r0UkP7F8wXGMtiO1HKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZGlLW1Py8gH5EwSjQJUQtLu.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Toshirou schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:13:
[...]

Bedankt iedereen voor alle info. Ik weet nu wat meer waar ik naar moet zoeken. 😄👍.
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Er staat een 12” SME op MP…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:27
Evertt schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:26:
De Dual 1249 zit er goed uit op de stofkap na van de 2de hands. Maar die haal ik van de andere speler vandaan.

Alleen de speler blijft staan op de plaat en vervolgens is de naald druk ook niet goed. Automatisch functie doet het ook niet handmatig wel.

Is iemand die mij hiermee kan helpen die uit de omgeving komt van Rotterdam/Schiedam.
Helaas ik woon tussen Arnhem en Nijmegen in, maar een beetje Tweaker kan overweg met YouTube of Google.

1249 was jubileum model en topmodel bij de snaar aangedreven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik heb besloten om nog even te wachten en begin volgend jaar echt op zoek te gaan. Het meest voor de hand liggende en wat aan mijn eisen voldoet is er een die compleet is gereviseerd met een mooie plint of een PTP revisie. Dan zit er hopelijk iets bij waar een leuke tonearm op aanwezig is.

Anders wat los kopen op een later moment. 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe bepalen jullie welke versie jullie kopen? Ik zou de nieuwe van Snoop Dogg willen kopen maar weet niet de welke haha.

Deze of deze

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Heel simpel... Picture disc hang je aan de muur en een echte plaat leg je op de platenspeler. Makkelijker kan niet 😂

Maar ik zou deze nooit halen, maar you get get the picture :P

[ Voor 25% gewijzigd door Toshirou op 17-12-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
ivo1969 schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:27:
[...]

Helaas ik woon tussen Arnhem en Nijmegen in, maar een beetje Tweaker kan overweg met YouTube of Google.

1249 was jubileum model en topmodel bij de snaar aangedreven
Wil zeker dat zelf oppakken en dat moet zeker lukken.

Ik heb gezien dat het belangrijkste is alles goed schoon maken o.a tandwielen en opnieuw invetten.
Maar alleen weet ik niet welke vet het beste is.
Is bijvoorbeeld super lube geschikt die ik ook gebruikt voor de 3de printer?

Ben alleen nog niet uit welke element ik moet nemen is eventueel een test lp raadzaam? Of andere hulpmiddel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:19
Er staat een Akai AP-D210 draaitafel in de Kringloop in Odijk voor 27,50. Het leek eerst niet veel maar het schijnt best een goede draaitafel te zijn, direct drive en aardig zwaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnRJEPru7xawW6YQmMvZ6Ks4hY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40nzVdYOsaZyPm9uUa8IgvcO.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.vinylengine.com/library/akai/ap-d210.shtml

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roderiktweaker schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:45:
Er staat een Akai AP-D210 draaitafel in de Kringloop in Odijk voor 27,50. Het leek eerst niet veel maar het schijnt best een goede draaitafel te zijn, direct drive en aardig zwaar.

[Afbeelding]

Prima ding. Heb er een voor jaren gehad. Niet heel speciaal, maar doet wat hij moet doen zeer goed. Ooit gekocht voor 20 a 25 euro en geen spijt van gehad... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
rcor schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:52:
[...]

Prima ding. Heb er een voor jaren gehad. Niet heel speciaal, maar doet wat hij moet doen zeer goed. Ooit gekocht voor 20 a 25 euro en geen spijt van gehad... ;)
Ja, Ik kan helaas niet alles meenemen van de kringloopwinkel anders moet ik echt apparatuur gaan stapelen... En ben tevreden met de gereviseerde Dual 505-2. Marktwaarde van die Akai zou 60 a 70 euro zijn.

De kap kon nog wel open en de arm met headshell de meeste kringloopwinkels doen dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 19-12-2024 19:01 ]

• Duclaasie
Roderiktweaker schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:45:

[Afbeelding]

Mag ik het hier mee oneens zijn? Ding heeft niet eens anti skating. En prijzen op MP zeggen niet zoveel, vraagprijzen slaan vaak nergens op. Voor 75,- koop je al iets veel beters wat wel normaal is af te stellen.

• Roderiktweaker
Duclaasie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:29:
[...]

Mag ik het hier mee oneens zijn? Ding heeft niet eens anti skating. En prijzen op MP zeggen niet zoveel, vraagprijzen slaan vaak nergens op. Voor 75,- koop je al iets veel beters wat wel normaal is af te stellen.
Natuurlijk, maar deze draaitafel heeft wel alle instellings mogelijkheden, naald druk en anti skating en element instellingen. (Je kan het wieltje zien naast de tone arm) Het is natuurlijk een basic draaitafel maar waarschijnlijk beter dan het uiterlijk doet voorkomen.Kijk maar naar de reviews. Of ze de 75 euro halen valt te bezien, ze staan voor 85 euro op marktplaats maar worden niet verkocht. Eerder onder de 50 euro. Wel een prima ding voor een starter.

[ Voor 10% gewijzigd door Roderiktweaker op 19-12-2024 19:45 ]

• Duclaasie
Roderiktweaker schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:38:
[...]

Natuurlijk, maar deze draaitafel heeft wel alle instellings mogelijkheden, naald druk en anti skating en element instellingen. (Je kan het wieltje zien naast de tone arm) Het is natuurlijk een basic draaitafel maar waarschijnlijk beter dan het uiterlijk doet voorkomen.Kijk maar naar de reviews. Of ze de 75 euro halen valt te bezien, ze staan voor 85 euro op marktplaats maar worden niet verkocht. Eerder onder de 50 euro. Wel een prima ding voor een starter.
Aah, dat wieltje zag ik aan voor een libel. Desalniettemin zou het voor dat geld niet mijn keuze zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MvanS
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:00
Dank je kerstman. Personal copy! Ben benieuwd, maar laat hem nog even dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfF0tfguz3r1VjbQMkmRrVdiaRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0SPn6E80tbVX7sSCjYh0D1r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Duclaasie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:29:
[...]

Ik moet hier toch nog even op inhaken. Ja het is een basic platen speler en zeker niet super high-end... met z'n 5kg is er overall wel een betere speler te vinden, MAAR hij voldoet aan alle minimum eisen en hij heeft weldegelijk anti-skating aan boord. Voor 50 a 60 euro koop je hem tegenwoordig en dan heb je ook nog eens een echte direct drive speler...

Dus voor 27 euro een uitstekende instap speler waar ik niets op kan aanmerken anno 2024... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Voor die prijs vindt je nieuwe alleen maar plastic rommel als een AT LP60. Dus een leuke instapper inderdaad 🙂.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-09 08:52
Opnieuw gezinsuitbreiding. Als eerste Gong - Unending Ascending.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oKDgNSdl.jpg

Een band met een rijke geschiedenis die ik pas ruim een maand geleden heb ontdekt. De LP is gekocht na afloop van het concert in De Boerderij. Zoals jullie misschien weten ben ik fan van DeWolff, maar Gong vind ik echt een topper als het gaat om psychedelische muziek. DeWolff is de laatste jaren meer richting bluesrock verschoven.

Verder heb ik een stapeltje LP's overgenomen van iemand die zijn hele verzameling van zo'n 3500 LP's verkoopt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zDr8hxbl.jpg

Op dit moment verkoopt hij ze nog per stuk. Mijn aankoop is een mix van bekend en (voor mij) totaal onbekend. De kwaliteit, ook van de oude LP's, is super. Een LP heb ik teruggebracht vanwege irritant harde s-klanken en bekkens. Zo erg dat er van luisterplezier geen sprake was. Was voor de verkoper geen probleem. Verder gewoon top d:)b

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:25
@Vintage1967

Heeft hij een lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Evertt schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:11:
[...]

Wil zeker dat zelf oppakken en dat moet zeker lukken.

Ik heb gezien dat het belangrijkste is alles goed schoon maken o.a tandwielen en opnieuw invetten.
Maar alleen weet ik niet welke vet het beste is.
Is bijvoorbeeld super lube geschikt die ik ook gebruikt voor de 3de printer?

Ben alleen nog niet uit welke element ik moet nemen is eventueel een test lp raadzaam? Of andere hulpmiddel?
Bij late reactie, maar je kan kogellager vet gebruiken of Shell Gasus S2 V220 (voorheen Alvania vet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Heb je net een PB gestuurd.

Oh ja, zijn blues-LP's verkoopt hij niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Vintage1967 op 21-12-2024 21:28 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zZWyFFEzVjhfH9HkCNo1jEIVlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJco9tcdS0X7h0hpHBIPaAIK.jpg?f=fotoalbum_large

Weekendje in Groningen geweest, dit zijn de aanwinsten. Lord of the rings boxset gekocht van philharmonisch orkest Praag, klinkt werkelijk waar schitterend. Alsof ze voor je zitten te spelen, erg blij mee voor 55 euro!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bitzen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-09 19:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jazCvGd2Dsp4zzv2oMhYhsnrnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2htAao5pHlXoHdIVK9GHv9H.jpg?f=fotoalbum_large

Een fijne kerst plaat, bij minstrel op de Assendorperstraat in Zwolle. Wat een leuke tent blijft dat toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Minstrel is zeker een hele leuke zaak!!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSX_750VvqCbLvvzjIR9HQBtFsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fye5GgGkHsG36d8vVmJlPT1V.jpg?f=fotoalbum_large

Zo op de valreep van 2025 toch nog wat aan de verzameling toegevoegd...

4 platen uit de Atlantic 75 serie .. en een album van Ilse de Lange.

Terug kijkend op 2024..

Was , gezien de prijzen tegenwoordig, niet van plan om veel vinyl te kopen... das niet helemaal gelukt zeg maar :-)

2024: 57 Albums zijn erbij gekomen de meeste op vinyl een aantal op sacd
2023: 19 albums aangeschaft

Vooral de Atlantic 75 serie heeft me zeer verrast zowel in kwantiteit als kwaliteit.
Ook MFSL heeft een aantal fraaie albums uitgebracht.

De "back catalog" van albums die ik graag wilde hebben zijn zo in de afgelopen 10 jaar wel in de collectie opgenomen.

Denk dat ook in 2025 de nadruk weer zal liggen op de meer "audiofiele" uitgaven al zullen verrassingen wel blijven (hoop ik) zoals Het laatste album van The Cure en Ilse de Lange

Nou mede vinyl fanaten ik wens jullie allemaal een paar hele prettige feestdagen en een gezonde en voorspoedig 2025 alvast.

Keep on ehhh draaien :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Bitzen schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:39:
[Afbeelding]

Een fijne kerst plaat, bij minstrel op de Assendorperstraat in Zwolle. Wat een leuke tent blijft dat toch.
Je mag best een stofdoek over de draaitafel heen halen 😋

GerkeP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[Afbeelding]

Leuke nederlandse tafel :)
Idd wel wat schoner houden :P
Ik gebruik meestal een platte brede kwast met kunststof haren (waarvan ik het handvat heb afgezaagd om 'm wat kleiner te houden) om stof uit alle hoekjes te krijgen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 23-12-2024 18:46 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Pro tip: poederkwast van de make-up afdeling van de lokale drogist / warenhuis.

Extra zachte haren voor een zeer goede stofopname, korte steel en je komt overal bij dankzij die fluffig zachte haren, ook met een dikkere kwast. :)

Verkrijgbaar in verschillende diktes / vormen.

Afbeeldingslocatie: https://www.hema.nl/dw/image/v2/BBRK_PRD/on/demandware.static/-/Sites-HEMA-master-catalog/default/dwb1fa0a72/product/11201024_02_001.jpg?sw=1600&sfrm=png&bgcolor=FFFFFF

[ Voor 72% gewijzigd door Cap op 25-12-2024 16:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:45
Ik zie jullie al helemaal lopen met je kwastjes in de outfit van Freddie in “I Want to Break Free” I want to clean my turntable not you but me…. moet toch niet gekker worden mannen.. :+ en fijne feestdagen..

[ Voor 5% gewijzigd door Habana op 23-12-2024 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bitzen
Jullie hebben gelijk, 2e kerstdag wordt turntablecleansingday alhiero. Goede tips. 🙏

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

De Kerstman was op tijd 🤶🏻🎄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOS8xfiTOLFIip79SMm59dHMuAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhsBvv42ZBKpC0WC9krH1mdV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YKF3Lju0lU1VQPLJQqpSYZfVnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGQGFz11HhAZkZIbuVfAQAzw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OG632ahYoky3SjPSWhxF4EiGSDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cupEGNDuBrqdiv8n39OROxf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pc-bHFvhgEdGqo8xFlZBmr-Rv04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSsRVGm6BPhLr2HSpRx5E8CJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KESTuAzZuii3w18U07Bx0r_qwp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZlTa35dhHZwI3IxPeljBG4t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oh3HyzBJNuOgeiPRRku-V69PlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0or51goCziQzdiSwnOGqrgaH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGBRFek-byNPddu6EOTi_DklXuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqfVFBiopHV1xDvibnMumAUZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAy5_2-bca0cx2RZEhGROb-uBd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoOEqg5LOG8qzB9OVZ41YOBG.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:29
Habana schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:56:
Ik zie jullie al helemaal lopen met je kwastjes in de outfit van Freddie in “I Want to Break Free” I want to clean my turntable not you but me…. moet toch niet gekker worden mannen.. :+ en fijne feestdagen..
Die kwasten zijn zeer effectief voor het schoonmaken van apparatuur. Gebruikte dat ruim 30 jaar geleden al bij de lokale omroep voor het schoonmaken van oa de mengtafel :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bitzen
mr_petit schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:43:
[...]

Leuke nederlandse tafel :)
Idd wel wat schoner houden :P
Ik gebruik meestal een platte brede kwast met kunststof haren (waarvan ik het handvat heb afgezaagd om 'm wat kleiner te houden) om stof uit alle hoekjes te krijgen. :)
Dankjewel, ik ben erg blij met de Acoustical. Heel analoog, ook de bediening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Cap schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:07:
Pro tip: poederkwast van de make-up afdeling van de lokale drogist / warenhuis.

Extra zachte haren, korte steel en je komt overal bij dankzij die fluffig zachte haren. :)

Verkrijgbaar in verschillende diktes / vormen.

[Afbeelding]
Die laat ik dan wel door mijn zus halen😄 (maar dit soort accessoires zijn prima te gebruiken en veel goedkoper dan "echte" hifi accessoires)

[ Voor 6% gewijzigd door Frame164 op 25-12-2024 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:51
Van de week een LP van Bob Dylan Greatest hits uit 2014 aangeschaft. Kant 1 gewoon Dylan maar kant 2 staat Lauryn Hil op.
De code op de plaat klopt wel met de artiest. Denk dat ze vergeten zijn om het matrijs te wisselen.
Iemand bekent hiermee??

Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:38
Misschien heb je wel versie 271 van de al bestaande 270 verschillende uitgaves van deze plaat, kijk eens op Discogs of die van jou ertussen zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
MvanS schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:20:
Dank je kerstman. Personal copy! Ben benieuwd, maar laat hem nog even dicht.

[Afbeelding]
Maak je borst maar nat dan.
Volgend jaar komt "A bridge to the future" uit. Concert registratie van Bratislava.
En Jarre is nu al bezig met het 50 jarig bestaan van Oxygene, dat moet in 2026 gebeuren.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 20:59
Ross11 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:29:
Van de week een LP van Bob Dylan Greatest hits uit 2014 aangeschaft. Kant 1 gewoon Dylan maar kant 2 staat Lauryn Hil op.
De code op de plaat klopt wel met de artiest. Denk dat ze vergeten zijn om het matrijs te wisselen.
Iemand bekent hiermee??
Jep. Ik heb 2 exemplaren van https://www.discogs.com/release/12663308-Various-Hit-Box-9
Bij de eerste dacht ik dat het om een zeldzaamheid ging. Had ik gewoon een andere besteld van een andere verkoper. Kreeg ik weer een mispress. Bij de derde heb ik expliciet gevraagd om kant A te controleren. Dus nu heb ik 1 goede en 2 verkeerde. 🙄
Maar dit is ondertussen al weer een jaar of 5 geleden. Ik kom het niet zo vaak tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand1957
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-09 10:08
Ik heb de eerste persing in 1982 gekocht. Toen vond ik dit album wel aardig, maar in de loop van de jaren is mijn waardering alleen maar toegenomen; klassieker!. Hoe klinkt deze versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Sand1957 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:02:
[...]

Ik heb de eerste persing in 1982 gekocht. Toen vond ik dit album wel aardig, maar in de loop van de jaren is mijn waardering alleen maar toegenomen; klassieker!. Hoe klinkt deze versie?
Klinkt uitstekend, wel een lagere output vanaf dit vinyl

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Helaas lukt het niet bij de Dual 1249 om hem goed te krijgen.
Hier ga ik misschien een goede winkel naar laten kijken. Ik heb hier te weinig verstand van.

Ik heb van de week een Phillps 867 platenspeler gekregen. Deze zit er helemaal goed uit schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. De onderkant is ook goed vlak.
Deze speler is manual in mij ogen is dat toch beter omdat er weinig beweegbare delen erop zitten.

Is dit een goede Phillps 867 speler om te investeren in een goede Moving Coil zoals een Denon DL-103R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Persoonlijk zou ik in die prijsklasse voor een goede MM gaan in plaats van een voordelige MC. Daarnaast heeft een DL103R een arm nodig met een wat hogere effectieve massa, omdat het element een vrij lage compliance heeft. Voor die prijs koop je ook een ATVM540 of ATVM740 ML.

Ook is bij een MC een goede instelbare phono voorversterker belangrijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ivo1969
[Afbeelding]

Mooie draaitafel, ik heb de zelfde maar toen hete het nog JOBO , merk kwam uit amsterdam, ik zelf heb met een originele arm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uspZTbtMHXCFPjG2fX1tXzI8XR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAd4z52Ps48Q7pcuKNsu03qV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door ivo1969 op 30-12-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Evertt schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:44:
Helaas lukt het niet bij de Dual 1249 om hem goed te krijgen.
Hier ga ik misschien een goede winkel naar laten kijken. Ik heb hier te weinig verstand van.

Ik heb van de week een Phillps 867 platenspeler gekregen. Deze zit er helemaal goed uit schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. De onderkant is ook goed vlak.
Deze speler is manual in mij ogen is dat toch beter omdat er weinig beweegbare delen erop zitten.

Is dit een goede Phillps 867 speler om te investeren in een goede Moving Coil zoals een Denon DL-103R
Wat is nu nog het probleem met de 1249?

En naar welke winkel wil je hem brengen? Niet iedere reparateur kan overweg meet een auto van Dual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
ivo1969 schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:24:
[...]

Wat is nu nog het probleem met de 1249?

En naar welke winkel wil je hem brengen? Niet iedere reparateur kan overweg meet een auto van Dual
De speler daar doe de automatische functie het niet na het vervangen van de steuerpimpel. De tone arm gaat niet bewegen nadat de knop op automatische is gezet.
En handmatig doet deze het ook niet gaat gelijk weer uit.

Voor de winkel daar heb ik nog geen aanvraag voor gedaan. Wil eventueel bij Studio107 in den haag gaan.

Ik zit echt te twijfelen wat het beste is de Dual 1249 repareren met een nieuwe element, Kijken voor de Phillps 867 met een nieuwe element of kijken naar een nieuwe platenspeler zoals de Dual CS 518.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Ik heb een Philips AF977 met een paar problemen. Om met de tweede te beginnen: hij slaat meteen af na opstarten. Dit kan blijkbaar op worden gelost door twee LED's en twee lichtgevoelige weerstanden te vervangen. Voor ik me daar aan waag zal het eerste probleem opgelost moeten worden: een onderbak van kunststof die alles behalve recht is. Gevolg is dat de platenspeler niet op z'n pootjes staat en dat de anti-skating niet werkt. De zijkanten zijn na behandeling met de föhn van vrouwlief vrijwel recht.

Mijn vraag is of jullie weten van welk soort kunststof deze bak gemaakt is.

Elk type kan namelijk een specifieke temperatuur hebben waarop het zacht wordt. Het alleswetende ChatGPT geeft aan dat het 'waarchijnlijk ABS (Acrylonitril-butadieen-styreen) is' wat bij een temperatuur van 'ongeveer 105 tot 120 graden Celcius' zacht wordt. In de documentatie van VinylEngine heb ik de informatie niet gevonden. Nu doe ik dus een beroep op jullie kennis en ervaring _/-\o_ .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:00

..Christiaan..

..zwll..

Dankzij bol.com, marktplaats en Variaworld een paar leuke lp's weten te scoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxIXaKkv7RVDABx3USWRe9Q_0DY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMYFN8nCSbnNSm4Rh0x0gHd2.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijdag as nog even naar Kampen. 'Home Of Entertainment'. Klein zaakje met een grote naam maar hele aardige eigenaar en veel 2e hands platen.
'No Dust Records' in Wezep is ook zo'n parel. Helemaal als je van de wat stevigere rock en metal houdt.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:32:
Ik heb een Philips AF977 met een paar problemen. Om met de tweede te beginnen: hij slaat meteen af na opstarten. Dit kan blijkbaar op worden gelost door twee LED's en twee lichtgevoelige weerstanden te vervangen. Voor ik me daar aan waag zal het eerste probleem opgelost moeten worden: een onderbak van kunststof die alles behalve recht is. Gevolg is dat de platenspeler niet op z'n pootjes staat en dat de anti-skating niet werkt. De zijkanten zijn na behandeling met de föhn van vrouwlief vrijwel recht.

Mijn vraag is of jullie weten van welk soort kunststof deze bak gemaakt is.

Elk type kan namelijk een specifieke temperatuur hebben waarop het zacht wordt. Het alleswetende ChatGPT geeft aan dat het 'waarchijnlijk ABS (Acrylonitril-butadieen-styreen) is' wat bij een temperatuur van 'ongeveer 105 tot 120 graden Celcius' zacht wordt. In de documentatie van VinylEngine heb ik de informatie niet gevonden. Nu doe ik dus een beroep op jullie kennis en ervaring _/-\o_ .
Ik heb de 22AF877 gehad en welk kunststof het is durf ik niet te zeggen. Het exemplaar dat ik had is door Thomas Baur van MFB-Freaks onderhanden genomen... Kosten 70 - 75 euro... Niets van te zeggen en dan krijgt hij een volledige servicebeurt en worden known failing componenten mee vervangen... Voor dat geld zou ik zelf niet klooien en even lekker naar Lochem rijden, is tevens voor een echter tweaker en vintage audio liefhebber sowieso een leuk dagje uit! ;)

Mocht je er toch zelf aan willen wagen: kijk even op het forum van MFB-freaks, daar is genoeg te vinden omtrent de kromme onder bak en een passen de oplossing (veelal doen ze iets met een verfstripper)... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
Evertt schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:44:
[...]

De speler daar doe de automatische functie het niet na het vervangen van de steuerpimpel. De tone arm gaat niet bewegen nadat de knop op automatische is gezet.
En handmatig doet deze het ook niet gaat gelijk weer uit.

Voor de winkel daar heb ik nog geen aanvraag voor gedaan. Wil eventueel bij Studio107 in den haag gaan.

Ik zit echt te twijfelen wat het beste is de Dual 1249 repareren met een nieuwe element, Kijken voor de Phillps 867 met een nieuwe element of kijken naar een nieuwe platenspeler zoals de Dual CS 518.
Lastig om te zeggen, philips 867 is een half automaat, 1249 volautomaat en dat was jubileum model.

1249 is in mijn ogen beter dan de 867.

Maar 1249 goed uit gebalanceerd? wat voor een steuerpimpel gebruikt? anti skating goed ingesteld?

Al oud vet goed verwijderd? geen stangen die krom zijn, kan allemaal aan zoveel dingen liggen.

Maar als de 867 verder goed is? dan is dat geen verkeerde keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
rcor schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:41:
[...]

Ik heb de 22AF877 gehad en welk kunststof het is durf ik niet te zeggen. Het exemplaar dat ik had is door Thomas Baur van MFB-Freaks onderhanden genomen... Kosten 70 - 75 euro... Niets van te zeggen en dan krijgt hij een volledige servicebeurt en worden known failing componenten mee vervangen... Voor dat geld zou ik zelf niet klooien en even lekker naar Lochem rijden, is tevens voor een echter tweaker en vintage audio liefhebber sowieso een leuk dagje uit! ;)

Mocht je er toch zelf aan willen wagen: kijk even op het forum van MFB-freaks, daar is genoeg te vinden omtrent de kromme onder bak en een passen de oplossing (veelal doen ze iets met een verfstripper)... ;)
Dank voor je reactie. Op dit moment is een retourtje Lochem even plan C of D vanwege de afstand. Het forum vam MFB-freaks ga ik als eerste doorakkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:45
@Vintage1967
Habana schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:21:
@rcor Nee zo moeilijk is dat niet, ik gebruikte een 2000Watt Steinel hetelucht pistool, rondom de vervorming rustig verwarmen en het gewicht erop, je ziet toch vanzelf of het werkt gewoon met beleid tot de vervorming minder word dan met de halter/gewicht een nachtje laten staan.
De onderbak op zijn kop zetten, eventueel met een paar lijm klemmen en latjes de bak opsluiten zodat deze niet vervormd en dan het eerder genoemde, met een paar halter gewichten erop, werkte bij mij ieder geval prima,

Allemaal alvast de beste wensen.... 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Habana op 31-12-2024 14:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
Op de valreep van 2024 nog mijn laatste aanwinsten van de afgelopen feestdagen.
Laatste tijd veel "CD" albums voor het eerst uitgebracht op vinyl. Vandaar ook de 3 albums van The Corrs.
Bij Otis Redding en Donny Hathaway laat analogue productions weer zien wat een kwaliteit ze steeds leveren met de nieuwe Atlantic 75 series.

Iedereen een mooie jaarwisseling en geniet ook komend jaar weer van het mooie vinyl!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLZWlHcFVq-nbbXmtQUDh3-EcZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyiOmng1sv9Xm9hCE9ryfERB.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:41
Heb een AP2500 HK voorversteker, met uiteraard een phonotrap geloof naast MM ook MC. Welke platenspeler past daar mooi bij? Heb 2 lp's maar, dus ja wat is zonde en wat is wijsheid. Of moet ik vragen welk element koop je? Heb B&W 706 boxen. Linn LP12 is onbetaalbaar, Thorens echter...?

[ Voor 18% gewijzigd door Sjah op 31-12-2024 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Sjah schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:09:
Heb een AP2500 HK voorversteker, met uiteraard een phonotrap geloof naast MM ook MC. Welke platenspeler past daar mooi bij? Voordat je zegt een Linn LP12 (die heeft mijn voorkeur), ik heb 2 lp's maar, dus ja wat is zonde en wat is wijsheid. Of moet ik vragen welk element koop je? Heb B&W 706 boxen.
Dat hangt van diverse factoren af en daar is zonder aanvullende info weinig zinnigs op te zeggen. Als je de volgende vragen kan beantwoorden, dan zijn er vast suggesties te geven.
  • Budget?
  • Waar komt de draaitafel te staan en wat voor vloer is er gebruikt?
  • Wat voor muziek draai je?
  • Heb je een bepaald doel voor ogen qua weergave?
  • Voorkeur qua looks?
  • Nieuw of tweedehands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:41
Laat maar, de vraag was niet heel serieus bedoeld, ik was uit op een snel antwoord van tja bij die VV past die platenspeler/element goed. Budget vragen is begrijpelijk maar maakt het wel rekbaar, voor veel geld is alles te koop he. Ben zelf voor dit soort spul altijd van de 2e hands, nouja bijna altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je zegt dat je 2 LP's hebt. Als het (wellicht) daar bij blijft dan volstaat iets goedkoops 2e hands, koop een leuke speler voor een klein bedrag op marktplaats en wees blij.

Ben je echt van plan meer platen te kopen en gaan draaien dan zou ik enkele honderden euro's uitgeven aan een nagekeken vintage speler omdat die veel beter gemaakt zijn dan nieuwe draaitafels van een paar honderd euro (die onder de categorie budget platenspelers vallen). Daar zou ik dan een mooi MM element bij doen van Audio Technica, omdat die goed en betaalbaar zijn.

Welke platenspeler mooi past bij je HK AP2500 versterker dat is aan jou. Elke platenspeler kan je daarbij gebruiken.

Jij moet uitvinden wat jij mooi vindt en wat je wensen zijn (bijvoorbeeld handmatig, auto afslag, automatisch). Bekende goede merken van weleer die heel veel goede platenspeler hebben geproduceerd zijn Denon, Dual, JVC, Kenwood, Micro Seiki, Pioneer, Sony/Wega, Technics, Thorens, Yamaha, naast enkele modellen van o.a. CEC, Hitachi, Garrard, Lenco, Luxman, Marlux, Mitubishi, Onkyo, Philips, Sansui, Sanyo, Sharp, Teac, Toshiba. Dan heb je nog modernere merken waarvan de bekendste wel Pro-ject en Rega zijn.

Blader eens door de marktplaats afdeling platenspelers en geef aan wat je aanspreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Sjah schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:33:
Laat maar, de vraag was niet heel serieus bedoeld, ik was uit op een snel antwoord van tja bij die VV past die platenspeler/element goed. Budget vragen is begrijpelijk maar maakt het wel rekbaar, voor veel geld is alles te koop he. Ben zelf voor dit soort spul altijd van de 2e hands, nouja bijna altijd.
Als budget rekbaar is pak dan de Feickert Volare met arm die op MP staat. Mooi element er in en nooit weer omkijken. Althans, die arm zou ik op termijn dan wel weer vervangen, maar om te beginnen is het prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:21
Bean77 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:00:
Op de valreep van 2024 nog mijn laatste aanwinsten van de afgelopen feestdagen.
Laatste tijd veel "CD" albums voor het eerst uitgebracht op vinyl. Vandaar ook de 3 albums van The Corrs.
Bij Otis Redding en Donny Hathaway laat analogue productions weer zien wat een kwaliteit ze steeds leveren met de nieuwe Atlantic 75 series.

Iedereen een mooie jaarwisseling en geniet ook komend jaar weer van het mooie vinyl!

[Afbeelding]
Ik word oud. Die Whitney Houston LP heb ik ook, maar die heb ik al in de jaren tachtig gekocht. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Habana schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:10:
@Vintage1967
[...]

De onderbak op zijn kop zetten, eventueel met een paar lijm klemmen en latjes de bak opsluiten zodat deze niet vervormd en dan het eerder genoemde, met een paar halter gewichten erop, werkte bij mij ieder geval prima,

Allemaal alvast de beste wensen.... 8)
Bij de 2e poging was het resultaat dusdanig dat er een nieuwe onderkant moet komen. Die wordt ws van hout. Aangezien ik geen houtbewerker ben, ga ik eerst een goed uitzoeken of dit zelf te doen is en wat ik qua looks wil. Ik ben namelijk nogal eens optimistisch :P . Volgens mij moet er echt wel iets moois van te maken zijn. Voordeel is dat de scharnieren op het bovenste deel zitten. Hier hoef ik geen rekening mee te houden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 12:32
Ik ben bang dat ik mijn dochter van 14 besmet heb....

Paar dagen geleden kwam ze naar me toe, pap... Ik wil een platenspeler kopen.

Ok, dus vandaag een goedkope platenspeler voor haar besteld. (14 jaar dus geen geld in overvloed) En ze heeft meteen 2 lp's besteld van Billie Eilish.

Het is haar eerste aanschaf met haar eigen audio apparatuur.

Toch wel trots op mijn grote meid.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rob-T6
Einde van het jaar nog even in Keulen geweest….

Daar hebben zenog veel winkels, en ook een aantal platenzaken 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ms_p-lekMsDDeMPeeONaaBhDpr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqTC7v8DFQJrwzAxAcQYCuUI.jpg?f=fotoalbum_large
Niks uit de oudheid, allemaal netjes in folie, maar wel een heel aantal welke ik graag wilde.
(Artic Monkeys is ook een beetje voor mijn dochter (13) 😁)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• avdpeijl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:38
Ben eindelijk begonnen aan het schoon/gereedmaken van mijn Thorens TD320 mk3.
Helaas heeft de vorige gebruiker overal de schroeven te ver aangedraaid, zodat beide plastic instelbare delen gescheurd zijn.

Voor de automatisch afslag is nu een 3d model beschikbaar, echter voor de TP90 toonarm steun zoek ik naar een oplossing. Schijnt styreen plastic te zijn, maar ik heb niet alle plastic resten meer om te 'lijmen'. Op vintageaudio zie ik een mogelijke lockring (klinkt logisch en robuust). Iemand ervaring hoe dit het beste is te repareren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThtPtM59CMk02z0wmHYEDLwLKDk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Kidz8QgXVAdHfoqoCIctRve5.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:00

..Christiaan..

..zwll..

Home of Entertainment in Kampen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l1U3nGObrO1mxUCKvUqC9v-nLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNLmOKy0jgSgcs8dsk9KojM0.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rob-T6
Is het een virus? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFqh-sdlcubDUEKsPb2Fck0g8-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqGXcxeE99xoj2LS1gxA6ovt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was vergeten dat ik deze besteld had 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar. Dat we maar in goede gezondheid van onze passie mogen genieten.
Er is iets wat mij dwars zit. Ik heb recentelijk geen aanpassingen doorgevoerd aan mijn Dual 704. Ruim een jaar geleden een nieuw element gemonteerd en deze afgesteld met de gauge van Dualfred. Dat was het. Het element is een at-vm95ml waarover ik vanaf het begin niet helemaal tevreden over ben. Dit vanwege het, in mijn oren, wat schelle geluid.
Vanavond loop ik wat dingen na. De speler staat waterpas en de naalddruk is exact 2,0 gram (gewogen met een digitale naalddrukweger). Als ik een groefloos deel gebruik om de de AS quick and dirty >:) te testen, trekt de arm zelfs bij een AS-instelling van 3,0 nog naar binnen. Bij 2,0 is het een behoorlijke zwieper. Het veertje van de AS zit er nog en het systeem lijkt te werken: het wieltje draait en beïnvloedt de spanning op het veertje.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Moet ik op zoek naar een nieuw veertje? Is er een ander probleem? Alle hulp is welkom :P

Edit: note to self: RTFM :( . Blijkbaar heb ik over een stukje van de servicemanual heen gelezen. De AS is namelijk ook te ijken middels een verzonken schroef. Dat ga ik eerst maar eens proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Vintage1967 op 03-01-2025 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Met een groefloos gedeelte zou de arm op z'n minst bij AS stand 2.0 moeten blijven staan of iets naar buiten moeten lopen. Mijn ervaring is dat een AS instelling met groefloos gedeelte wat te weinig AS geeft. Bij jou is dat dus totaal andersom.
Je kan inderdaad met een klein schroefje de AS afstellen. Ik hoop dat de range voor jou voldoende is.

Ik weet niet wat voor phonopre en kabel je gebruikt (ik neem aan de kabel die vast aan je dual 704 zit, maar je zou de schelheid kunnen temperen door op je phonopre de capaciteit zo laag mogelijk in te stellen (als die mogelijkheid er is), en het signaalsnoer/interlink kunnen vervangen door eentje met een zo laag mogelijke capaciteit.
Misschien is het interlinkkabel van je dual 704 ooit eens vervangen door een standaard dropveterkabeltje, wat doorgaans een behoorlijk hoge capaciteit heeft.
Meer capaciteit in je kabel/phonopre zorgt voor een scheller geluid. Goed als je met een oude, enigzins levenloze Shure V15 III speelt, niet zo goed als je met een ML naald speelt.

Als aansluit/interlinkkabel voor een draaitafel is microfoonkabel doorgaans heel geschikt. Helaas is de standaard draaddoorvoer/trekontlasting van de 704 voornamelijk geschikt voor hele dunne kabel, dus maatje dropveter. Ik ben zelf voor mijn 721 (zelfde systeem) best lang op zoek geweest naar een dropveterkabeltje wat wel een lage capaciteit had (<100pF/m).

....als ik 5 mille moest uitgeven voor een tafel....dan wist ik het wel...
https://www.marktplaats.n...raaitafel-evt-xl55-mc-pro
(al zit voor mij de lol meer bij met een goedkope tafel, goedkoop element en goedkope phonopre een heel goed resultaat te halen ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 03-01-2025 20:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
2025 net begonnenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdddmzZmUaUhp1caArP2tmk827k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdyCnmOUrFG9KPEAym8MKE9L.jpg?f=fotoalbum_large en vanmiddag in de buurt opgehaald, een Dual 704.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
mr_petit schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:28:
Met een groefloos gedeelte zou de arm op z'n minst bij AS stand 2.0 moeten blijven staan of iets naar buiten moeten lopen. Mijn ervaring is dat een AS instelling met groefloos gedeelte wat te weinig AS geeft. Bij jou is dat dus totaal andersom.
Je kan inderdaad met een klein schroefje de AS afstellen. Ik hoop dat de range voor jou voldoende is.

Ik weet niet wat voor phonopre en kabel je gebruikt (ik neem aan de kabel die vast aan je dual 704 zit, maar je zou de schelheid kunnen temperen door op je phonopre de capaciteit zo laag mogelijk in te stellen (als die mogelijkheid er is), en het signaalsnoer/interlink kunnen vervangen door eentje met een zo laag mogelijke capaciteit.
Misschien is het interlinkkabel van je dual 704 ooit eens vervangen door een standaard dropveterkabeltje, wat doorgaans een behoorlijk hoge capaciteit heeft.
Meer capaciteit in je kabel/phonopre zorgt voor een scheller geluid. Goed als je met een oude, enigzins levenloze Shure V15 III speelt, niet zo goed als je met een ML naald speelt.

Als aansluit/interlinkkabel voor een draaitafel is microfoonkabel doorgaans heel geschikt. Helaas is de standaard draaddoorvoer/trekontlasting van de 704 voornamelijk geschikt voor hele dunne kabel, dus maatje dropveter. Ik ben zelf voor mijn 721 (zelfde systeem) best lang op zoek geweest naar een dropveterkabeltje wat wel een lage capaciteit had (<100pF/m).
Minst belangrijke vraag eerst: welke kabel is het uiteindelijk geworden? Ik vond de originele Shure V15 III idd mat, dof, vlak, levenloos. Kies maar. De AT95E die vervolgens jaren heb gebruikt, beviel veel beter.

Wat betreft de AS, ik heb zonder verder iets aan te passen, de AS en naalddruk op 0 gezet. De arm bleef keurig stabiel zweven. Precies volgens het boekje. Vervolgens de naalddruk en AS op 2 gezet en met de schroef geprobeerd de boel stabiel te krijgen op het groefloze deel. Lukt voor geen meter. Het is zelfs niet eens zo dat de stelschroef consistente resultaten geeft. Ik verwacht bijvoorbeeld een toenemende compensatie naarmate de schroef verder naar rechts (of juist naar links :P ) wordt gedraaid. Misschien snap ik de werking van de stelschroef gewoon niet. Feit is dat ik de AS bij een naalddruk van 2 gram niet goed krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
BenEco schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:03:
2025 net begonnen[Afbeelding] en vanmiddag in de buurt opgehaald, een Dual 704.
Zeer goede keuze, niet dezelfde motor als de 701 en 721, maar wel met verhoogbare arm.

En is in mijn ogen een van de beste direct drives van Dual (minst storingsgevoelig)

Heb hier er nog een staan met een houtkleurige plint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 22:04
Wat een leuk topic is dit. Ik heb de openingspost gelezen en heb even wat advies nodig.
Mijn vriendin en ik willen een platenspeler aanschaffen. Naast dat wij veel platen hebben van onze ouders, spreekt het gevoel ons aan van het afspelen van een plaat. En met gevoel bedoel ik: plaat afspelen, zitten en luisteren en verder geen gedoe met playlists welk nummer skip je etc. etc.

Nou ben ik een muziek en ook wel audiofanaat en ik weet dat je met audio helemaal los kunt gaan in versterkers, dac's, streamers en kabels.
Wij zoeken een mooie platenspeler en ik lees in de openingstopic dat een MM voorversterker wel handig is.
Nou wordt de platenspeler op de volgende set aangesloten:

- Atoll ST300 voorversterker (zonder MM/MC versterker) https://www.atoll-electro...treamers/st300-signature/
- Amphion AMP500 klasse D eindversterker https://amphion.fi/wp-con...ets_amp_500_euen_0117.pdf
- Amphion 3LS speakers https://amphion.fi/products/argon3ls/

Op termijn wil ik de de Amphion amp500 (mooie amp, zeer neutraal) vervangen voor een Yamaha versterker met een ingebouwde en volgens mij ook redelijk goede kwalitatieve MM voorversterker. Ik heb ooit een Yamaha amp in bruikleen gehad en die klonk heel goed. De Yamaha amp die op de nominatie staat is de As2200 https://nl.yamaha.com/nl/...onents/a-s2200/index.html

Nou wil ik graag weten wat een goede instap platenspeler zou zijn en ik twijfel of ik dan er een koop zonder ingebouwde MM en dus een losse MM versterker erbij (die ik later verkoop als ik de AMP 500 ook vervang voor de Yamaha AS2200). Ik heb een losse MM versterker gezien van Rega, bijv de Rega fono mini https://www.benderhifi.nl...phono-voorversterkers-mm/
Of koop ik eerst een platenspeler met ingebouwde MM versterker (maar welke dag, Rega planar 1 plus?) en kijk ik eerst aan of het hele platenspelen bevalt...?

Iemand ideeën of tips welke platenspelers ik kan beluisteren en wat handis is in mijn situatie. Ik koop het liefste bij een zaak waar ik even wat uitleg kan krijgen. En ik zie al dat er een boel accessoires bijkomen zoals een platenborstel, naalddrukmeter en een waterpas (thanks to openingstopic :) ).

Owja, ik zie veel merken voorbijkomen: Rega, Pro-Ject, Technics, Yamaha etc. etc. alle hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
MrGab schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:52:
Wat een leuk topic is dit. Ik heb de openingspost gelezen en heb even wat advies nodig.
Mijn vriendin en ik willen een platenspeler aanschaffen. Naast dat wij veel platen hebben van onze ouders, spreekt het gevoel ons aan van het afspelen van een plaat. En met gevoel bedoel ik: plaat afspelen, zitten en luisteren en verder geen gedoe met playlists welk nummer skip je etc. etc.

Nou ben ik een muziek en ook wel audiofanaat en ik weet dat je met audio helemaal los kunt gaan in versterkers, dac's, streamers en kabels.
Wij zoeken een mooie platenspeler en ik lees in de openingstopic dat een MM voorversterker wel handig is.
Nou wordt de platenspeler op de volgende set aangesloten:

- Atoll ST300 voorversterker (zonder MM/MC versterker) https://www.atoll-electro...treamers/st300-signature/
- Amphion AMP500 klasse D eindversterker https://amphion.fi/wp-con...ets_amp_500_euen_0117.pdf
- Amphion 3LS speakers https://amphion.fi/products/argon3ls/

Op termijn wil ik de de Amphion amp500 (mooie amp, zeer neutraal) vervangen voor een Yamaha versterker met een ingebouwde en volgens mij ook redelijk goede kwalitatieve MM voorversterker. Ik heb ooit een Yamaha amp in bruikleen gehad en die klonk heel goed. De Yamaha amp die op de nominatie staat is de As2200 https://nl.yamaha.com/nl/...onents/a-s2200/index.html

Nou wil ik graag weten wat een goede instap platenspeler zou zijn en ik twijfel of ik dan er een koop zonder ingebouwde MM en dus een losse MM versterker erbij (die ik later verkoop als ik de AMP 500 ook vervang voor de Yamaha AS2200). Ik heb een losse MM versterker gezien van Rega, bijv de Rega fono mini https://www.benderhifi.nl...phono-voorversterkers-mm/
Of koop ik eerst een platenspeler met ingebouwde MM versterker (maar welke dag, Rega planar 1 plus?) en kijk ik eerst aan of het hele platenspelen bevalt...?

Iemand ideeën of tips welke platenspelers ik kan beluisteren en wat handis is in mijn situatie. Ik koop het liefste bij een zaak waar ik even wat uitleg kan krijgen. En ik zie al dat er een boel accessoires bijkomen zoals een platenborstel, naalddrukmeter en een waterpas (thanks to openingstopic :) ).

Owja, ik zie veel merken voorbijkomen: Rega, Pro-Ject, Technics, Yamaha etc. etc. alle hulp is welkom.
Tja heb je verhaal gelezen en eigenlijjk weet je al waar je naar toe wilt , of heb ik het snel gelezen verkeerd begrepen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Aangezien je al aangeeft dat je ook wel een beetje audiofiel bent, al aangeeft dat je best wel wat platen hebt van je familie en toch ook al wel een best prijzige installatie hebt (boven de €5k), zou ik niet een al te goedkope platenspeler nemen.
1e tip: je moet gaan platenwassen. Als je zuinig met je platen omgaat en niet met vette chipsvingers platen op gaat zetten in half beschonken toestand hoeft dit maar 1x, maar gebruikte platen (of die nou van je familie komen of van marktplaats) knappen allemaal ontzettend op van een wasbeurt. Dat kan met een goedkope knosti (handwasmachine, onder de €100) of eentje met afzuiging (ca. €500), of ultrasoon etc, en daar zitten ook allemaal verschillen in resultaat in (en hoeveelheid moeite en tijd niet te vergeten), maar een gebruikte plaat klinkt tussen de 30% en 50%, eentje gewassen in een knosti 90%, eentje met afzuiging 95% en eentje met daarna nog ultrasoon wassen 100%. Dus niet wassen is geen optie.

Ook is een platenspeler een apparaat wat pontificaal in de huiskamer staat, dus hoe je het ook went of keert: looks spelen een grote rol. Het staat veel meer in het zicht dan de rest van de audio apparatuur.

tip 2: koop nooit een platenspeler zonder instelbare antiskating. Een rega planar 1 of een project elemental oid vallen dan ook gelijk af.

tip 3: ingebouwde phonopre: op een beetje niveau is dit absoluut geen verkoopargument. Doorgaans zijn losse phonopre's beter, hebben betere nuttige instellingen, en sommige draaitafels met ingebouwde phonopre hebben meestal ook wel een schakelaar om de phonopre te bypassen, maar dit betekend niet altijd dat er niet nog steeds passieve componenten in het signaalpad zitten die het geluid kunnen beïnvloeden. Wil je een serieuze setup maken, dan zie ik het eerder als een negatieve feature.
Ook een reciever/versterker met ingebouwde phonopre zoals die Yamaha: dat zal best een goede ingebouwde phonopre zijn, en de specificaties die ze opgeven qua ruis en versterking zijn ook goed, maar de ingangscapaciteit wordt niet opgegeven, en ik kan ook geen electrisch schema vinden van het apparaat om dat te herleiden. De ingangscapaciteit en capaciteit van de interlink hebben een hoorbaar effect op de weergave als je met een MM of MI element speelt. Dit is een ander effect dan audiofiel kabelgewauwel over cd kabels, speaker kabels of netsnoeren. Sommige elementen hebben echt wat ingangscapaciteit nodig, andere klinken beter met zo weinig mogelijk ingangscapaciteit, dus het is fijn als je hier wat mee kan spelen.

Tip 4: het element en de afstelling daarvan heeft veel meer effect op de geluidskwaliteit dan de gebruikte draaitafel. Reserveer dus ca. €150-300 voor een goed element (de sky is the limit, maar afhankelijk van naar wat voor soort geluid je op zoek bent kan je voor dit bedrag al een ontzettend goede aftastkwaliteit behalen)

Dus eea hangt helemaal af van je budget, of je een handmatige of semi/automatische tafel wilt, en of je open staat voor een gebruikte (al dan niet vintage) tafel.
Zonder deze info kunnen er geen serieuze modellen aangeraden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:55:
[...]

Minst belangrijke vraag eerst: welke kabel is het uiteindelijk geworden? Ik vond de originele Shure V15 III idd mat, dof, vlak, levenloos. Kies maar. De AT95E die vervolgens jaren heb gebruikt, beviel veel beter.
Het kabeltje wat ik erop gesoldeerd heb was een begin eind jaren 80/jaren 90? kabeltje wat denk ik ooit bij een philips cd speler gezeten heeft. van al mijn oude dropveters heb ik de capaciteit gemeten en deze was het laagste. Ik wou bij mijn 721 geen rca connectors aan de achterkant in de kast inbouwen, maar gebruik maken van de originele trekontlasting, dus dan moet je een dun kabeltje gebruiken. Van nieuwe kabel die heel dun is, wordt nooit de capaciteit door de fabrikant opgegeven.
Of ben je op zoek naar een foto zodat je op zoek gaat naar exact hetzelfde kabeltje?
Wat betreft de AS, ik heb zonder verder iets aan te passen, de AS en naalddruk op 0 gezet. De arm bleef keurig stabiel zweven. Precies volgens het boekje. Vervolgens de naalddruk en AS op 2 gezet en met de schroef geprobeerd de boel stabiel te krijgen op het groefloze deel. Lukt voor geen meter. Het is zelfs niet eens zo dat de stelschroef consistente resultaten geeft. Ik verwacht bijvoorbeeld een toenemende compensatie naarmate de schroef verder naar rechts (of juist naar links :P ) wordt gedraaid. Misschien snap ik de werking van de stelschroef gewoon niet. Feit is dat ik de AS bij een naalddruk van 2 gram niet goed krijg.
De AS op 0 en dat de arm dan stilstaat is natuurlijk niet een heel nuttig beoordelingscriterium. Want niemand speelt met naalddruk 0. Je antiskating moet de juiste kracht uitoefenen tussen ca. stand 1.0 en 2.5, dat is globaal de naalddruk waarmee je speelt afhankelijk van het element.
Die stelschroef is een eccentrisch busje. Dus 1 draai van 360 graden gaat van meest zwakke instelling naar meest sterke en dan weer naar meest zwakke.
Maar er kan best iets anders aan de hand zijn.
Als je arm zweeft, en je zet je AS op 2, trekt deze dan wel redelijk naar de buitenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:06
De ingebouwde phono voorversterkers in de meeste platenspelers vallen tegen.
En die in veel versterkers ook.

Ik heb een Ifi Zen Phono voorversterker, met € 200 niet de goedkoopste, maar zeker ook niet duur.
Een tweedehands phono versterker van Ifi, Pro-Ject, Rega, of NAD om wat voorbeelden te noemen is een prima startpunt.

Met platenspelers, als je tweedehands koopt hou er dan rekening mee dat je de naald (stylus) meteen moet vervangen. Je weet niet hoe oud die is.

Ik zag even niet wat je budget is, maar een Pro-Ject Debut Carbon Evo is een mooi startpunt, als die nog op voorraad zijn dan zijn ze nu vrij goedkoop omdat de Evo 2 net is uitgekomen.

Rega Planar 2 is ook een mooie tafel.
Iets meer budget gericht heeft Hifiklubben nog wel wat nette tafels van Argon.

Kijk misschien ook naar wat je kan upgraden.

Een Ortofon 2M red is een mooi startpunt aangezien je de naald zo naar een blue kan upgraden.
Bij de Audio Technica elementen werkt dat met een aantal series ook zo. (VM95 serie o.a.)

Als dat niet kan dan wordt het meteen duurder / ingewikkelder. Een element wisselen kan niet altijd zomaar, soms kom je dan buiten het bereik van het contragewicht aan de arm. (Bij Pro-Ject kan je die contragwichten los bestellen in verschillende versies)

[ Voor 23% gewijzigd door RobbieT op 04-01-2025 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbieT schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Een Ortofon 2M red is een mooi startpunt aangezien je de naald zo naar een blue kan upgraden.
Bij de Audio Technica elementen werkt dat met een aantal series ook zo. (VM95 serie o.a.)
Ik zou, aangaande wat hij voor de rest heeft staan, alle elementen met een elliptische naald (helemaal een bonded elliptical) overslaan.
Dus minstens een element met een nude shibata, maar bij voorkeur een nude microline of vergelijkbaar.

Ook heeft de rega planar 2 geen instelbare antiskating, en hebben die armen een groot probleem met de antiskating (veel te sterk, zo sterk zelfs dat als er een ander element wordt gemonteerd, deze zelfs kan gaan skippen!!), dus dat is 1 van de modellen die je echt moet ontwijken.
Nogmaals: geen instelbare antiskating betekent dat je ook helemaal geen controle hebt over die instelling.
Eigenlijk heeft elke beetje serieuze draaitafel sinds begin jaren 70 (ontworpen voor stereo weergave) instelbare antiskating. Van oudsher hebben alleen de allergoedkoopste prullen die voorheen in de plastic 3-in1 setjes waren ingebouwd geen instelbare antiskating. Dat geeft een idee in welke hoek dit soort spelers vallen m.i.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 04-01-2025 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
  • Laatst online: 20:20
@Vintage1967 Heb het zelfde gehad, het AS wieltje aan de binnenzijde bleek een scheurtje te hebben waardoor het hendeltje vast stond in het scheurtje, geen idee of je daar al naar gekeken had.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dat is idd een vaak voorkomend defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Laatst online: 14:06
mr_petit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Ik zou, aangaande wat hij voor de rest heeft staan, alle elementen met een elliptische naald (helemaal een bonded elliptical) overslaan.
Dus minstens een element met een nude shibata, maar bij voorkeur een nude microline of vergelijkbaar.

Ook heeft de rega planar 2 geen instelbare antiskating, en hebben die armen een groot probleem met de antiskating (veel te sterk, zo sterk zelfs dat als er een ander element wordt gemonteerd, deze zelfs kan gaan skippen!!), dus dat is 1 van de modellen die je echt moet ontwijken.
Nogmaals: geen instelbare antiskating betekent dat je ook helemaal geen controle hebt over die instelling.
Eigenlijk heeft elke beetje serieuze draaitafel sinds begin jaren 70 (ontworpen voor stereo weergave) instelbare antiskating. Van oudsher hebben alleen de allergoedkoopste prullen die voorheen in de plastic 3-in1 setjes waren ingebouwd geen instelbare antiskating. Dat geeft een idee in welke hoek dit soort spelers vallen m.i.
Ok, ik dacht dat de RB220 al wel instelbaar was, maar goed, heb zelf hier Pro-Ject.
Mijn idee om het met de naalden zo uit te leggen is dat hij relatief goedkoop kan instappen, mits hij erop let dat je een element hebt waar je zo een andere naald op kan steken die niet bonded eliptical is.

Of hij het budget wil uittrekken om meteen naar een speler te gaan die dat heeft is even de vraag.
Bovendien blijft dat vaak een upgrade-pad, omdat de naalden bij vrij dure spelers af fabriek vaak nog steeds niet heel bijzonder zijn.

Of je gaat meteen naar zoiets:
https://www.hifiklubben.n...-draaitafel/argtt4sehgbk/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 12:32
De platenspeler is binnen en mijn dochter heeft al wat genoten van haar nieuwe aanwinst.

Ik ben al even wezen kijken voor een andere naald voordat deze versleten is.

Aangezien het een goedkope platenspeler is zal de naald ook niet lang mee gaan dus ben al aan het kijken welke keuze is heb. Maar ik heb hier echt nog te weinig verstand van. De standaard naald heb ik al reeds gevonden. Maar vroeg me af of ik er ook een andere naald in kan zetten die wat beter is in kwaliteit en levensduur.

Ik snap best dat de opties gelimiteerd zullen zijn, aangezien alles van plastic is etc. En snap ook dat dit nooit high end spul zal worden. Het is haar eerste platenspeler en ze is 14 jaar jong. Dus zoek echt op een leuke budget vriendelijke manier of er een leuke upgrade mogelijk is wanneer haar naald vervangen moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSAPLgeZyr79dgZJruPlBkmqEw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzMrFtcf4tCwCMf0d59RA53v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TABq8Qxy7ivXK32zZcIjuNUjUwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jitwT9h8dJ9qQiuIoUyK3ZKX.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbieT schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:56:
[...]

Ok, ik dacht dat de RB220 al wel instelbaar was, maar goed, heb zelf hier Pro-Ject.
Ik heb plaatjes gezien met een rb220 met instelbare antiskating, maar de huidige plaatjes (ook op de rega site) missen allemaal die instelling. Dus ik weet bijna wel zeker dat het er niet meer op zit.
Mijn idee om het met de naalden zo uit te leggen is dat hij relatief goedkoop kan instappen, mits hij erop let dat je een element hebt waar je zo een andere naald op kan steken die niet bonded eliptical is.

Of hij het budget wil uittrekken om meteen naar een speler te gaan die dat heeft is even de vraag.
Bovendien blijft dat vaak een upgrade-pad, omdat de naalden bij vrij dure spelers af fabriek vaak nog steeds niet heel bijzonder zijn.
An sich is dat wel een aardig advies, maar hij heeft al een installatie van dik €5k. En een AT-vm95ML met een nude microline element heb je al voor €135. En dat is gewoon echt een goed element als het gaat om tracking prestaties.
Voor dat geld zou ik alle bonded elementen links laten liggen en eigenlijk ook nude ellipticals, tenzij je een hele mooie deal kan krijgen zoals een hagelnew in box NOS denon DL-160 voor €150-200 oid. (maar dat gaat niet gebeuren...)

Het verschil tussen een microline naald en een nude elliptical is blind te horen, zeker op binnenste groeven van wat meer complexe muziek qua aftasting, laat staan het verschil tussen een microline en een bonded naald, en de vervorming die IGD teweeg brengt of kan brengen, is van een dusdanig karakter dat echt niemand dat prefereert. Het is niet een kwestie van wat meer harmonische vervorming oid.
En een microline heeft natuurlijk ook een superieure levensduur waarbij de trackingsprestaties minder degraderen tijdens de levensduur dan dat andere slijpingen doen.

Terwijl het verschil in draaitafels....ik heb zat testen gezien dat mensen dat verschil blind niet konden horen. Ik zeg niet dat er geen verschil is, maar dat verschil is doorgaans veel kleiner dan het verschil in naaldslijping.
Dus die €135 verschil in naaldtip staat in het niets tot €135 verschil in draaitafelprijs (van beetje serieuze tafels; het verschil tussen een tafel van €200 (dus zeg maar vast gemonteerd at-3600l en enigzins op het ontwerp gelet) en een el cheapo crossley of victrola met kristalelement en plastic cantilever of wat dan ook van €65 is natuurlijk ook gigantisch. Maar dat zijn prulletjes voor huisvrouwen...

Ik vind die aragon TT-4se ook niet echt speciaal. Dat blijft een chinees OEM armpje wat daar op zit, die heb ik ook wel op andere tafels gezien volgens mij.
Dan zou ik toch eerder voor bijv. een Project Debut pro of evo oid gaan met een at-vm95ml of at-vm-540ml
En met €1000 kom je ook in de buurt van een leuke nieuwe technics.

Ik zou zelf altijd voor gebruikt gaan maar da's een ander verhaal. Dan ben je overgeleverd aan het aanbod van de dag en in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
ivo1969 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:46:
[...]

Tja heb je verhaal gelezen en eigenlijjk weet je al waar je naar toe wilt , of heb ik het snel gelezen verkeerd begrepen?
Mja, ik ga dan voor een losse phonoversterker. Ik vraag me dan alleen af wat is een mooie platenspeler om mee te beginnen. Ik lees alleen in de reactie van @mr_petit dat ik nog e.e.a qua keuzes dien te maken voor een passend advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MrGab schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:06:
[...]

e.e.a qua keuzes dien te maken voor een passend advies.
Ja, vooral qua budget, looks, of je handmatig of semi automaat wilt (nieuw zijn er qua semi automaten niet zoveel keuzes, zeker niet van enige kwaliteit (eentje maar denk ik), en of je eventueel een gebruikte (vintage) tafel wilt. Sommige handelaren geven garantie op gebruikte tafels.

Maar het hangt er bij een gebruikte tafel zo ontzettend vanaf wat de staat is; ook handelaren verkopen gebruikte, misbruikte rommel en liegen de kwaliteit bij elkaar.
Het zijn oude apparaten (40-50 jaar oud), dus wie er met z'n tengels in is geweest bepaald alles. Zijn alle schroefgaatjes intern aan gort gedraaid om maar iets te noemen.
Wat dat betreft heb ik qua handelaren meer vertrouwen in een handelaar die voornamelijk bekend staat als reparateur (Dr. Dual en dat soort gasten) dan een audiowinkel die ook gebruikte tafels verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
mr_petit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Aangezien je al aangeeft dat je ook wel een beetje audiofiel bent, al aangeeft dat je best wel wat platen hebt van je familie en toch ook al wel een best prijzige installatie hebt (boven de €5k), zou ik niet een al te goedkope platenspeler nemen.
1e tip: je moet gaan platenwassen. Als je zuinig met je platen omgaat en niet met vette chipsvingers platen op gaat zetten in half beschonken toestand hoeft dit maar 1x, maar gebruikte platen (of die nou van je familie komen of van marktplaats) knappen allemaal ontzettend op van een wasbeurt. Dat kan met een goedkope knosti (handwasmachine, onder de €100) of eentje met afzuiging (ca. €500), of ultrasoon etc, en daar zitten ook allemaal verschillen in resultaat in (en hoeveelheid moeite en tijd niet te vergeten), maar een gebruikte plaat klinkt tussen de 30% en 50%, eentje gewassen in een knosti 90%, eentje met afzuiging 95% en eentje met daarna nog ultrasoon wassen 100%. Dus niet wassen is geen optie.

Ook is een platenspeler een apparaat wat pontificaal in de huiskamer staat, dus hoe je het ook went of keert: looks spelen een grote rol. Het staat veel meer in het zicht dan de rest van de audio apparatuur.

tip 2: koop nooit een platenspeler zonder instelbare antiskating. Een rega planar 1 of een project elemental oid vallen dan ook gelijk af.

tip 3: ingebouwde phonopre: op een beetje niveau is dit absoluut geen verkoopargument. Doorgaans zijn losse phonopre's beter, hebben betere nuttige instellingen, en sommige draaitafels met ingebouwde phonopre hebben meestal ook wel een schakelaar om de phonopre te bypassen, maar dit betekend niet altijd dat er niet nog steeds passieve componenten in het signaalpad zitten die het geluid kunnen beïnvloeden. Wil je een serieuze setup maken, dan zie ik het eerder als een negatieve feature.
Ook een reciever/versterker met ingebouwde phonopre zoals die Yamaha: dat zal best een goede ingebouwde phonopre zijn, en de specificaties die ze opgeven qua ruis en versterking zijn ook goed, maar de ingangscapaciteit wordt niet opgegeven, en ik kan ook geen electrisch schema vinden van het apparaat om dat te herleiden. De ingangscapaciteit en capaciteit van de interlink hebben een hoorbaar effect op de weergave als je met een MM of MI element speelt. Dit is een ander effect dan audiofiel kabelgewauwel over cd kabels, speaker kabels of netsnoeren. Sommige elementen hebben echt wat ingangscapaciteit nodig, andere klinken beter met zo weinig mogelijk ingangscapaciteit, dus het is fijn als je hier wat mee kan spelen.

Tip 4: het element en de afstelling daarvan heeft veel meer effect op de geluidskwaliteit dan de gebruikte draaitafel. Reserveer dus ca. €150-300 voor een goed element (de sky is the limit, maar afhankelijk van naar wat voor soort geluid je op zoek bent kan je voor dit bedrag al een ontzettend goede aftastkwaliteit behalen)

Dus eea hangt helemaal af van je budget, of je een handmatige of semi/automatische tafel wilt, en of je open staat voor een gebruikte (al dan niet vintage) tafel.
Zonder deze info kunnen er geen serieuze modellen aangeraden worden.
Allrighty, duidelijk voor wat betreft de tips en ik koop liever een goede platenspeler in een keer.
Tip 1: Check, de Knosti https://www.knosti.nl/pro...co-antistat-generation-ii Komt er dus bij wanneer je serieus wilt luisteren naar de platen.
Tip 2: Oke, ik lees op het www wat antiskating is, zal tzt dus uitzoekenb hoe je dit juist instelt, maar bedankt voor de tip. Mijn eerste reactie is dat dit ook ervoor zorgt dat je platen langer meegaan.
Tip 3: Duidelijk, een goede MM phono versterker is een must. Enige tips? Rega fono mini? Rega fono MM mk5 is weer duurder, is dit het ook waard of kan ik dit beter zelf beoordelen door te beluisteren in een winkel?
Tip 4: Ik zie inderdaad dat er vanaf de prijsklasse laten we zeggen 500 euro er losse elementen bij worden verkocht, soms met keuzes van de verkoper (Benderhifi kiest voor Nd3 element of een carbon element bij de Rega Planar 2) Geen idee wat dan keuzes zijn, moet je denken aan de klank / kwaliteit van element dus levensduur of…?

Voor wat betreft manueel of semiautomatisch, wat is concreet het verschil in gebruik? ik lees dat manueel vaker een betere geluidskwaliteit geeft, dan kies ik voor manueel.

Nogmaals dank voor alle tips, hier kan ik echt wat mee!
Pagina: 1 ... 58 ... 71 Laatste