MrGab schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:52:
Nou wil ik graag weten wat een goede instap platenspeler zou zijn en ik twijfel of ik dan er een koop zonder ingebouwde MM en dus een losse MM versterker erbij (die ik later verkoop als ik de AMP 500 ook vervang voor de Yamaha AS2200). Ik heb een losse MM versterker gezien van Rega, bijv de Rega fono mini
https://www.benderhifi.nl...phono-voorversterkers-mm/
Of koop ik eerst een platenspeler met ingebouwde MM versterker (maar welke dag, Rega planar 1 plus?) en kijk ik eerst aan of het hele platenspelen bevalt...?
Iemand ideeën of tips welke platenspelers ik kan beluisteren en wat handis is in mijn situatie. Ik koop het liefste bij een zaak waar ik even wat uitleg kan krijgen. En ik zie al dat er een boel accessoires bijkomen zoals een platenborstel, naalddrukmeter en een waterpas (thanks to openingstopic

).
Owja, ik zie veel merken voorbijkomen: Rega, Pro-Ject, Technics, Yamaha etc. etc. alle hulp is welkom.
Aangezien je al aangeeft dat je ook wel een beetje audiofiel bent, al aangeeft dat je best wel wat platen hebt van je familie en toch ook al wel een best prijzige installatie hebt (boven de €5k), zou ik niet een al te goedkope platenspeler nemen.
1e tip: je moet gaan platenwassen. Als je zuinig met je platen omgaat en niet met vette chipsvingers platen op gaat zetten in half beschonken toestand hoeft dit maar 1x, maar gebruikte platen (of die nou van je familie komen of van marktplaats) knappen allemaal ontzettend op van een wasbeurt. Dat kan met een goedkope knosti (handwasmachine, onder de €100) of eentje met afzuiging (ca. €500), of ultrasoon etc, en daar zitten ook allemaal verschillen in resultaat in (en hoeveelheid moeite en tijd niet te vergeten), maar een gebruikte plaat klinkt tussen de 30% en 50%, eentje gewassen in een knosti 90%, eentje met afzuiging 95% en eentje met daarna nog ultrasoon wassen 100%. Dus niet wassen is geen optie.
Ook is een platenspeler een apparaat wat pontificaal in de huiskamer staat, dus hoe je het ook went of keert: looks spelen een grote rol. Het staat veel meer in het zicht dan de rest van de audio apparatuur.
tip 2: koop nooit een platenspeler zonder instelbare antiskating. Een rega planar 1 of een project elemental oid vallen dan ook gelijk af.
tip 3: ingebouwde phonopre: op een beetje niveau is dit absoluut geen verkoopargument. Doorgaans zijn losse phonopre's beter, hebben betere nuttige instellingen, en sommige draaitafels met ingebouwde phonopre hebben meestal ook wel een schakelaar om de phonopre te bypassen, maar dit betekend niet altijd dat er niet nog steeds passieve componenten in het signaalpad zitten die het geluid kunnen beïnvloeden. Wil je een serieuze setup maken, dan zie ik het eerder als een negatieve feature.
Ook een reciever/versterker met ingebouwde phonopre zoals die Yamaha: dat zal best een goede ingebouwde phonopre zijn, en de specificaties die ze opgeven qua ruis en versterking zijn ook goed, maar de ingangscapaciteit wordt niet opgegeven, en ik kan ook geen electrisch schema vinden van het apparaat om dat te herleiden. De ingangscapaciteit en capaciteit van de interlink hebben een hoorbaar effect op de weergave als je met een MM of MI element speelt. Dit is een ander effect dan audiofiel kabelgewauwel over cd kabels, speaker kabels of netsnoeren. Sommige elementen hebben echt wat ingangscapaciteit nodig, andere klinken beter met zo weinig mogelijk ingangscapaciteit, dus het is fijn als je hier wat mee kan spelen.
Tip 4: het element en de afstelling daarvan heeft veel meer effect op de geluidskwaliteit dan de gebruikte draaitafel. Reserveer dus ca. €150-300 voor een goed element (de sky is the limit, maar afhankelijk van naar wat voor soort geluid je op zoek bent kan je voor dit bedrag al een ontzettend goede aftastkwaliteit behalen)
Dus eea hangt helemaal af van je budget, of je een handmatige of semi/automatische tafel wilt, en of je open staat voor een gebruikte (al dan niet vintage) tafel.
Zonder deze info kunnen er geen serieuze modellen aangeraden worden.