Weet je dat ik net een week lang heb zitten meten, en wat mijn conclusie is betreffende VTA instelling op armen?
Het maakt geen ene reet uit. Ik stond er ook van te kijken.
En dan bedoel ik de range die je met doorsnee armen hebt, dus pak 'm beet +/-6mm bij de basis.
Dat is op een 9" arm ook maar +/- 1.5 graad
Ik kwam tussen de laagste stand en de hoogste stand uit op een verschil van 0,39% vervorming naar 0,43% vervorming bij een IMD meting. Ja dat is een verschil, maar zo weinig dat dat misschien wel eens exemplarisch kan zijn. Ik zou eigenlijk 10 al die metingen en uitwerkingen moeten doen.
Dat was dus een intermodulatietoon die -48dB was tov de grondtoon in de ene uiterste stand naar -47dB in de andere uiterste stand.
Iemand anders (op een forum) deed een spectrumsweep en daar zag je in de frequentieweergave ook geen verschil, ook niet in het hoog
In THD zag je wel iets verschil, maar dat was erg onvoorspelbaar, en heb soms het idee dat dat per meting heel erg kan verschillen
Ik heb ook luistertests gedaan met de fricatives test op de tacet testplaat, dus voor een situatie dat de naald de grootst mogelijke moeite heeft de contouren van de groef te volgen, en ook daar kon ik reeel gezien geen verschil horen. terwijl die test toch een beetje mij stokpaardje is. Al deze testen werden uitgevoerd met ML naalden (at-440 en een Jico SAS), waarbij vaak beweerd wordt dat dit type naald (en gyger/vdh/replicant) juist de naaldvormen zijn waarbij VTA instelling het meest nauw komt.
Ik heb mijn naald ook onder de microscoop gehad om de SRA te meten, en die is redelijk behoorlijk 92 graden (dus 2 graad sra), wat een 'optimale waarde' zou zijn.
Dat is in stilstand. Met draaiend plateau kan dit iets minder zijn, maar de foto die ik dan krijg is eigenlijk net wat te wazig om daar echt een betrouwbare meting op te doen. Met die usb microscoopfotos is het sowieso niet zo precies, je kan de lijnen toch wel binnen 2 graden manipuleren zo dat alles nog steeds 100% geloofwaardig is.
De basisinstelling die ik had, waarbij de armbuis horizontaal is, was in stilstand dus ongeveer die 92 graden, maar die meet net ietsje slechter dan de instelling helemaal omhoog, maar wel beter dan helemaal omlaag.
Dus dat zou je kunnen beschouwen als consequent (als het plateau draait is er wrijving en dat moet de SRA in dit geval iets verminderen, uit logisch redeneren), dus de arm iets omhoog is dus iets beter, maar van wat ik meet is dat verschil zo klein dat dit toch wel binnen de meetonzekerheid valt. En dan hebben we het over het uiterste bereik van de VTA instelling van een doorsnee arm.
Ik speel ook op de grens van de aanbevolen naalddruk (1,75 gram), dus als ik op bijv. 1,4 gram (da's nominaal geloof ik) zou spelen, dan krijg ik iets meer SRA, wat wellicht bij 1,4 gram en de arm horizontaal wel de 'optimale' instelling geeft, voor zover dat uitmaakt.
Eea komt ook een beetje uit de aanleiding van een post op ASR.
https://www.audiosciencer...0278/page-45#post-1830760
Daar gebruikt iemand een testplaat die op verschillende graden SRA gesneden is, en hij heeft daar een AT element èn een Jico SAS. Maar die Jico staat zó schuin (een vta van bijna 33 graden!) en daar zie je ook met die testplaat dat die naald optimaal presteert bij de 26 en 30 graden track, terwijl die at het beste presteert bij de 22 en 18 graden track (20 is standaard VTA).
Maar die nummers vallen allemaal zó buiten wat je kan afstellen met een 'normale' vta afstelling die een arm heeft (speciale losse toonarmen uitgesloten, veruit de meeste tafels, als ze een vta afstelling hebben, is dat +/-5mm of 6mm, dus +/-1,3 graad of +/-1,5 graad.
Dat zijn waardes die in het niet vallen met de spacing van die testplaat bijvoorbeeld (per 4 graden een track) en hoever die jico uit het lood staat.
Dus ja het maakt uit, maar de tip zo uit het lood staat dat het uitmaakt, dan reikt je vta instelling ook niet meer qua range. Je moet dan met wigjes werken ofzo.
Dus de kwaliteitscontrole van de naaldbouwer is leidend, en als die er een potje van maakt is je vta instelling toch niet nuttig.
En compenseren voor bijv. element Y wat net een millimetertje hoger is dan element X.....Dat ga je niet horen èn niet meten.
Het gaat ook tegen mijn principes in dat ik alles wil kunnen afstellen, maar je doet de VTA afregeling meer voor je gemoedsrust dan voor je oor. Ik kan dus de helft van 'm draaitafels weg doen