Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 22:04
mr_petit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:15:
[...]

Ja, vooral qua budget, looks, of je handmatig of semi automaat wilt (nieuw zijn er qua semi automaten niet zoveel keuzes, zeker niet van enige kwaliteit (eentje maar denk ik), en of je eventueel een gebruikte (vintage) tafel wilt. Sommige handelaren geven garantie op gebruikte tafels.

Maar het hangt er bij een gebruikte tafel zo ontzettend vanaf wat de staat is; ook handelaren verkopen gebruikte, misbruikte rommel en liegen de kwaliteit bij elkaar.
Het zijn oude apparaten (40-50 jaar oud), dus wie er met z'n tengels in is geweest bepaald alles. Zijn alle schroefgaatjes intern aan gort gedraaid om maar iets te noemen.
Wat dat betreft heb ik qua handelaren meer vertrouwen in een handelaar die voornamelijk bekend staat als reparateur (Dr. Dual en dat soort gasten) dan een audiowinkel die ook gebruikte tafels verkoopt.
Allrighty, tweedehands is vaak in hifi-land ook een goede optie. Veel hifi liefhebbers (zeker niet alle) gaan zuinig met hun spullen om en verkopen ook netjes, dus zijn eerlijk over de staat van het product etc.
Handelaren zoals Dr. Dual of andere reparateurs ken ik (nog) niet, ik zal er eens induiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:52
@mr_petit Een foto hoeft niet. Ik weet wat me te doen staat en ik ben blij dat een ander kabeltje al een mogelijke verbetering is. Je uitleg over de AS lijkt me logisch. En ja, als ik start met AS en naalddruk op 0 en vervolgens de AS verhoog, beweegt de arm rustig naar buiten. Dat lijkt te werken.

@Servpage Ik zie geen scheurtje. Zoals hierboven aangegeven, lijkt dat deel van het mechanisme op zich goed te werken.

Ik ga maar eens verder kijken. Als eerste ga ik uitzoeken hoe de stelschroef van de AS nou precies werkt.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:03
Het meeste is al wel gezegd, maar persoonlijk zou ik sowieso een losse phono voorversterker aanschaffen met voldoende instel mogelijkheden. Dit geeft je ook ruimte naar de toekomst.

Qua draaitafel zou ik voor een goede tweedehandse gaan en daarbij de types met ultra lichte arm sowieso vermijden. In deze armen heb je minder keuze qua elementen.

Persoonlijk ben ik qua looks en techniek wel gecharmeerd van eind jaren 70-begin jaren 80 Japanse platenspelers. Op MP staat bijvoorbeeld een mooie Yamaha YP-D71

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

De Yamaha YP-D7, D8 en D9 zijn echt heel erg mooi gebouwd en beschikken over een heel erg mooie arm!! De Kenwood KD 770, 990 en aanverwanten zijn ook prachtig en gebouwd voor de eeuwigheid.

Daarnaast heb je nog de Iconische Micro Seiki draaitafels waarvan bijvoorbeeld de DD-40 en in mindere mate de DD-35 echt juweeltjes zijn.

Thorens is ook erg populair waarbij ik de TD-320 misschien wel de meest interessante vind vanwege de bladveren. In tegenstelling tot de TD-16x, TD-14x en TD125 heb je dan geen last van vering van het subplateau wat qua afstelling best wel een crime is.

Qua element keuze sluit ik mij aan bij @mr_petit , een lijncontact tip heeft sterk de voorkeur boven eliptische en conische naalden. Daarbij moet wel opgemerkt dat de afstelling bij een lijncontact en Shibata van een groter belang is. In de basis is dit met de nodige hulpmiddelen zelf wel te doen, maar om het te perfectioneren heb je wel kennis en gereedschappen nodig. Helaas beschikken heden ten dage veel audiozaken ook niet meer over die kennis ( of interesse…)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrGab schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:26:
[...]
Tip 2: Oke, ik lees op het www wat antiskating is, zal tzt dus uitzoekenb hoe je dit juist instelt, maar bedankt voor de tip. Mijn eerste reactie is dat dit ook ervoor zorgt dat je platen langer meegaan.
Ja wellicht, maar het zorgt er ook voor dat je naald veel langer mee gaat.
Instellen is makkelijk. of er zit een draaiknopje op met getallen die corresponderen met de naaldkracht die je instelt (elk element heeft een aanbevolen naaldkracht van de fabrikant). Of er zit een draadje aan een gewichtje wat je over een bepaald groefje op een staafje legt. Elk groefje correspondeert met een andere naaldkracht. staat allemaal in de handleiding van een tafel.
Er zijn andere methodes, maar die zijn vaak alleen maar slechter.
Tip 3: Duidelijk, een goede MM phono versterker is een must. Enige tips? Rega fono mini? Rega fono MM mk5 is weer duurder, is dit het ook waard of kan ik dit beter zelf beoordelen door te beluisteren in een winkel?
Het is niet echt een must, maar het grootste verschil is zeg maar de staat van je plaat en naald (schoon!), dan het gebruikte element met het type naald en afstelling in de arm, en dan pas de draaitafel of phonopre/kabel.
Ik zou die rega phonopre's links laten liggen.
Ik denk dat ik persoonlijk voor een schiit mani 2 zou gaan. Goede s/n verhouding, instelbare capaciteit (minimum van 47pf, wat relatief laag is), instelbare gain etc. kost iets over de €200.
Wil je echt budget, maar deze wordt goed getest op audiosciencereview: ART DJ pre II. Hij ziet er niet uit, maar is echt ruisarm en heeft ook veel instellingen, slechts €66. Blauwe ledje afplakken en wegproppen achter je audiomeubel :+
Nu weet ik niet hoe jouw voorversterker werkt, en of de analoge ingangen echt doorgelinkt worden, of dat daar toch een AD conversie plaatsvindt, maar de Parks audio Waxwing is wellicht ook een optie als je van instellingen houdt. Dat is een digitale phonopre. Normaal hou ik niet echt van dat soort dingen, en de analoge input heeft ook geen capaciteitsinstellingen, maar er zit wel een digitale declick functie in wat in sommige gevallen een interessante optie is. €500. Voor de rest legio DSP instellingen
Tip 4: Ik zie inderdaad dat er vanaf de prijsklasse laten we zeggen 500 euro er losse elementen bij worden verkocht, soms met keuzes van de verkoper (Benderhifi kiest voor Nd3 element of een carbon element bij de Rega Planar 2) Geen idee wat dan keuzes zijn, moet je denken aan de klank / kwaliteit van element dus levensduur of…?
Een rega carbon element is een gerebrand at-3600L elementje van audio technica wat letterlijk €10 oid kost incl versturen vanuit china. Sowieso zou ik echt noooooooooiiiiiiiiit voor een Rega element gaan. Ze zijn niet goedkoop (zeg maar duur) en hebben (in het verleden althans) echt gigantische kwaliteitsproblemen gehad.
Je betaalt heel veel voor totaal niet bijzondere technologie. Ze hebben wel een paar elementen, maar dat zijn hun top elementen, boven de €2,5k. En ik denk niet dat ze die zelf maken (ik betwijfel of ze überhaupt nog wel elementen maken), en ook voor dat bedrag kan je ongetwijfeld beter krijgen.
In mijn ogen is het heel simpel: heb je minder dan €500 voor een element te besteden, dan zijn er 2 opties die er met kop en schouder bovenuit steken:
Audio Technica AT-VM95ML: €135,--
Audio Technica AT-VM540ML: €214,--
Ter vergelijk: bij andere merken krijg je een ML naald volgens mij niet onder de €1000.
Elementen die daarbij in de buurt komen:
Nagaoka MP-500 (€800 fineline naald, maar wel met boron cantilever)
Ortofon 2m black (€600, shibata naald)

De AT-VM540ML heeft daarnaast een taps toelopende cantilever (licht) en gelamineerde spoelkernen. Dus je krijgt voor dat verschil met de at-vm95ml wel duurdere technologie.
Voor wat betreft manueel of semiautomatisch, wat is concreet het verschil in gebruik?
Semi automatisch slaat af aan het einde van de plaat en plaatst de arm weer terug.
Maar voor nieuwe spelers is dit niet echt een optie als je in een wat betere prijsklasse zoekt.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:25:
@mr_petit Een foto hoeft niet. Ik weet wat me te doen staat en ik ben blij dat een ander kabeltje al een mogelijke verbetering is. Je uitleg over de AS lijkt me logisch. En ja, als ik start met AS en naalddruk op 0 en vervolgens de AS verhoog, beweegt de arm rustig naar buiten. Dat lijkt te werken.

@Servpage Ik zie geen scheurtje. Zoals hierboven aangegeven, lijkt dat deel van het mechanisme op zich goed te werken.

Ik ga maar eens verder kijken. Als eerste ga ik uitzoeken hoe de stelschroef van de AS nou precies werkt.
Als je AS wel verhoogt als je eraan draait, kan er sowieso geen sprake zijn van een scheurtje waar het palletje in blijft haken.
Maar bij 2gr naalddruk zou je toch wel de AS zodanig in moeten kunnen stellen dat op een groefloos gedeelte de arm naar buiten loopt als de AS op de maximale waarde van 3 staat.
Je weet zeker dat je je naalddruk goed instelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrGab schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:35:
[...]

Allrighty, tweedehands is vaak in hifi-land ook een goede optie. Veel hifi liefhebbers (zeker niet alle) gaan zuinig met hun spullen om en verkopen ook netjes, dus zijn eerlijk over de staat van het product etc.
Handelaren zoals Dr. Dual of andere reparateurs ken ik (nog) niet, ik zal er eens induiken.
ja, hifi liefhebbers gaan vaak redelijk goed met hun spullen om.
Maar als ik het over vintage tafels heb, dan heb ik het over tafels van voor 1990.
En dat was een hele andere tijd (ik weet niet hoe oud je bent en of je dat bewust meegemaakt hebt)
Eind jaren 80/begin jaren 90 waren platen en draaitafels echt helemaal weg.
Tuurlijk, enkele superaudiofiele tafels uit die tijd werden heel voorzichtig bewaard, maar dan heb je het echt over hele speciale modellen.
Veel kwaliteitstafels belandden ook op bijv. tienerkamers waar zo nu en dan ff leuk mee 'geDJed'/gescratched' werd. Ook DD-40's, KD-990's etc, of werden opgeslagen in vochtige kelders etc. Dus volledig afhankelijk van de omstandigheid. Vergelijk een draaitafel met een top of the line matchline videorecorder van 1990 waar ooit 4000 gulden voor is betaald. Die accepteren ze nu ook nauwelijks bij de kringloop. Of een enorme beeldbuistv. Die wil ook niemand. Zo werd er toen ook tegen draaitafels aangekeken. Ondingen die ruimte innamen.
Dus ook een DD-40 etc zijn tafels die je, als je ze gebruikt koopt voor de volle 100% inspecteren. Eigenlijk des de meer omdat je er nu veel geld voor betaald. Dus je moet gewoon weten hoe je excessieve speling op een arm moet voelen, weten hoe je het antiskating systeem kan testen en een inschatting maken of daar iets mis aan is, etc etc
En is ie nog volledig origineel, of is er aan geklust, en hoe is dat gebeurd?
Zo is hier ooit wel iemand langsgeweest die erg graag een thorens td-320 wou hebben. Maar bij een audiozaak gekocht, maar met een andere arm ('audiofiele upgrade'). Hoeft niet verkeerd te zijn, maar elke arm heeft z'n eigen specifieke lengte, en die kan je dus niet in hetzelfde montagegat stoppen....Dus een miskoop. Dat soort zaken zal je, naar ik verwacht niet zo snel bij een reparateur/handelaar krijgen, want die gaan er vaak prat op dat ze erg veel van tafels weten en kunnen afstellen, dus elke verkoop is dan ook meer een prestigekwestie. Zij moeten het niet hebben van een mooi pand, fijne sofa's in een 100% hipster approved omgeving van een moderne audiozaak, maar hun klanten komen 100% van mond op mond reclame, vaak via internetfora, dus credibility is alles voor hun.

Dus als je van Hifi liefhebbers wilt kopen, dan is een moderne audiofiele tafel (van na pak 'm beet 2000) een redelijk veilige koop (denk aan merken als Clearaudo, Transrotor, Feickert etc), maar dat zijn ook gebruikt vaak tafels van boven de €1k. Tafels van voor 1990 van hifiliefhebbers: net zo zeer een gok, want het gros van de hifiliefhebbers heeft 2 linkerhanden, net als de rest van nederland.
Zelf heb ik het liefst een oude tafel die direct van zolder komt. Dan kan ik vaak wel zien of die ook langs een tienerkamer geweest is, maar ik weet dan iig zeker dat er geen halve vakman in is geweest die alles wel heel mooi opgepoetst heeft, maar alle schroefgaten stukgedraaid heeft.
Want 1 ding kan je bij vintage tafels vergeten, en dat is reserve onderdelen. Alleen generieke onderdelen (schroefjes etc) en dingen die notoir vaak kapot gaan of missen bij zeer populaire tafels (waar de aftermarket dus op inspringt) zijn te verkrijgen.

Zelf zou ik die yamaha links laten staan. ten eerste omdat ik 'm niet echt bijzonder vindt, zeker niet voor die prijs, maar 'nieuw element' een at-3600L (€10) en een nieuwe stofkap....
Een stofkap vervang je alleen maar als ie stuk is of heel ernstig beschadigd. Dan moet je je al afvragen hoe die er eerst uitzag. Voor mij is dat eerder een red flag dan een pluspunt.
Ik zie ook liever het vorige element, al dan niet versleten, al dan niet met gebroken naald. Als daar een heel duur/exclusief element heeft gezeten weet je in ieder geval dat er ooit een liefhebber mee heeft gespeeld, ook al is dat element niet meer te redden eventueel (of te duur), Die at3600 kan me gestolen worden. Dus ook dat zie ik eerder als een red flag.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 04-01-2025 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:31

Rincewind

Take me in your arms tonight

Net zoals vele raakte mijn zoon ook besmet met het Vinyl-virus. Hij zoekt nog een platenspeler en toevallig zagen we bij de kringloop deze Pioneer staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Wf06H9-w4w5r3NoRl_3emgxmvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbGkmRk93n1l2CcxJlmlt3uY.jpg?f=fotoalbum_large
De stofkap is redelijk goed zonder krassen en zelfs het 45-toeren convertortje zit erbij! Aan het typeplaatje te zien is het een PL-12D:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lB8iS_tjAwjofcVWP8CsQym8Fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hchcuC7WxBIXY6orzk56nWcz.jpg?f=fotoalbum_large

Geen element maar we mochten hem meenemen voor €25 incl garantie. Die gok wagen we dan maar. Thuis aangekomen dat ding aangesloten maar er gebeurt niets... Eerst een nieuwe stekker er aan gemonteerd maar dat maakt ook niets uit. Is het de moeite waard om te onderzoeken of het te repareren is? Iemand enig idee waar we als eerste naar kunnen kijken buiten de stroomkabel?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
mr_petit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Ja wellicht, maar het zorgt er ook voor dat je naald veel langer mee gaat.
Instellen is makkelijk. of er zit een draaiknopje op met getallen die corresponderen met de naaldkracht die je instelt (elk element heeft een aanbevolen naaldkracht van de fabrikant). Of er zit een draadje aan een gewichtje wat je over een bepaald groefje op een staafje legt. Elk groefje correspondeert met een andere naaldkracht. staat allemaal in de handleiding van een tafel.
Er zijn andere methodes, maar die zijn vaak alleen maar slechter.

[...]

Het is niet echt een must, maar het grootste verschil is zeg maar de staat van je plaat en naald (schoon!), dan het gebruikte element met het type naald en afstelling in de arm, en dan pas de draaitafel of phonopre/kabel.
Ik zou die rega phonopre's links laten liggen.
Ik denk dat ik persoonlijk voor een schiit mani 2 zou gaan. Goede s/n verhouding, instelbare capaciteit (minimum van 47pf, wat relatief laag is), instelbare gain etc. kost iets over de €200.
Wil je echt budget, maar deze wordt goed getest op audiosciencereview: ART DJ pre II. Hij ziet er niet uit, maar is echt ruisarm en heeft ook veel instellingen, slechts €66. Blauwe ledje afplakken en wegproppen achter je audiomeubel :+
Nu weet ik niet hoe jouw voorversterker werkt, en of de analoge ingangen echt doorgelinkt worden, of dat daar toch een AD conversie plaatsvindt, maar de Parks audio Waxwing is wellicht ook een optie als je van instellingen houdt. Dat is een digitale phonopre. Normaal hou ik niet echt van dat soort dingen, en de analoge input heeft ook geen capaciteitsinstellingen, maar er zit wel een digitale declick functie in wat in sommige gevallen een interessante optie is. €500. Voor de rest legio DSP instellingen

[...]

Een rega carbon element is een gerebrand at-3600L elementje van audio technica wat letterlijk €10 oid kost incl versturen vanuit china. Sowieso zou ik echt noooooooooiiiiiiiiit voor een Rega element gaan. Ze zijn niet goedkoop (zeg maar duur) en hebben (in het verleden althans) echt gigantische kwaliteitsproblemen gehad.
Je betaalt heel veel voor totaal niet bijzondere technologie. Ze hebben wel een paar elementen, maar dat zijn hun top elementen, boven de €2,5k. En ik denk niet dat ze die zelf maken (ik betwijfel of ze überhaupt nog wel elementen maken), en ook voor dat bedrag kan je ongetwijfeld beter krijgen.
In mijn ogen is het heel simpel: heb je minder dan €500 voor een element te besteden, dan zijn er 2 opties die er met kop en schouder bovenuit steken:
Audio Technica AT-VM95ML: €135,--
Audio Technica AT-VM540ML: €214,--
Ter vergelijk: bij andere merken krijg je een ML naald volgens mij niet onder de €1000.
Elementen die daarbij in de buurt komen:
Nagaoka MP-500 (€800 fineline naald, maar wel met boron cantilever)
Ortofon 2m black (€600, shibata naald)

De AT-VM540ML heeft daarnaast een taps toelopende cantilever (licht) en gelamineerde spoelkernen. Dus je krijgt voor dat verschil met de at-vm95ml wel duurdere technologie.

[...]

Semi automatisch slaat af aan het einde van de plaat en plaatst de arm weer terug.
Maar voor nieuwe spelers is dit niet echt een optie als je in een wat betere prijsklasse zoekt.
Bedankt voor de tips, even een opsomming:

Antiskating check (y)
Phonoversteker Schiit mani 2 of Art pre II check (y)

Maar welke platenspeler zonder element of welke met element raad je mij aan. Tweedehands mag ook dus.
https://www.marktplaats.n...orens-td-320-platenspeler Is dit wat bijvoorbeeld? En als ik toch voor nieuw wil gaan welke winkel / model zou je aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrGab schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:25:
[...]

Maar welke platenspeler zonder element of welke met element raad je mij aan. Tweedehands mag ook dus.
https://www.marktplaats.n...orens-td-320-platenspeler Is dit wat bijvoorbeeld? En als ik toch voor nieuw wil gaan welke winkel / model zou je aanraden?
Toevallig zat ik nèt naar die advertentie te kijken en vroeg me af of dit iets voor jou zou zijn 8)7

De td-320 is een leuke speler, ook doorgaans gewild.
Dit is echter een vroeger model met de TP-16 arm. De latere modellen met de TP-90 arm zijn meer gewild, maar gaan vaak voor rond de €400-500 weg. Deze TP-16 arm is erg licht, dat beperkt de element keuze, maar ik denk dat een AT-vm540ML wel een goede match is.

Maar deze tafel tikt wel àlle checkboxjes. Hij is welliswaar van een liefhebber, maar deze speler is nooit misbruikt.
De stofkap (en ook de rest) is gaaf. Dat kan natuurlijk een kwestie geweest zijn van poetsen en polijsten, maar àlle boekjes zitten erbij, èn er zit een dynavector DV10x (zo te zien) op.
Dat is waarschijnlijk het element waarmee ook nog in de jaren 80 werd gespeeld, en als die niet stuk is...is er dus voorzichtig mee omgesprongen.
Maar ik verwacht dat deze ook wel ~400 oid gaat opbrengen, wellich meer.
Je moet 'm natuurlijk wèl mooi vinden. Er bestaat ook een mahoniehouten uitvoering en die is wat gewilder (die vind ik ook mooier). Maar ja, bij gebruikte tafels ben je overgeleverd aan het aanbod.
Deze mahoniehouten wordt al 450 voor gevraagd, is zonder stofkap, stoffig, niet mooi, en daar zit een nog minder gewilde arm op. Die headshell is namelijk een onding.

Aan het element zou ik niet al te veel waarde hechten. Het is een MC element, dus je kan er niet een nieuwe losse naald voor kopen, en de kans is groot dat deze half versleten of nog verder. (een elliptisch element heeft een levensduur van 200-400 uur terwijl een ML het dubbele heeft.)
Een nieuwe AT-VM95ML of AT-VM540ML zal veel beter tracken op de binnenste groeven.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 04-01-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
mr_petit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Toevallig zat ik nèt naar die advertentie te kijken en vroeg me af of dit iets voor jou zou zijn 8)7

Dit is echter een vroeger model met de TP-16 arm. De latere modellen met de TP-90 arm zijn meer gewild, maar gaan vaak voor rond de €400-500 weg.

Maar deze tafel tikt wel àlle checkboxjes. Hij is weliswaar van een liefhebber, maar deze speler is nooit misbruikt.
De stofkap (en ook de rest) is gaaf. Dat kan natuurlijk een kwestie geweest zijn van poetsen en polijsten, maar àlle boekjes zitten erbij, èn er zit een dynavector DV10x (zo te zien) op.
Dat is waarschijnlijk het element waarmee ook nog in de jaren 80 werd gespeeld, en als die niet stuk is...is er dus voorzichtig mee omgesprongen.

Aan het element zou ik niet al te veel waarde hechten. Het is een MC element, dus je kan er niet een nieuwe losse naald voor kopen, en de kans is groot dat deze half versleten of nog verder. (een elliptisch element heeft een levensduur van 200-400 uur terwijl een ML het dubbele heeft.)
Een nieuwe AT-VM95ML of AT-VM540ML zal veel beter tracken op de binnenste groeven.
Ah ok, kijk ik mis deze kennis dus en vind het dan lastig om 300 plus euro uit te geven voor iets waarvan ik niet zeker weet of het een goede koop is. Ik ben wel een voorstander van tweedehands, daar er vaak prima producten nog een prima tweede leven kunnen krijgen en als je dan een Audio Technica element van laten we zeggen 200 euro erbij doet en je kan weer jaren op een hoog niveau spelen dan heeft dit zeker de voorkeur.
Echter, ik heb deze 'inside' info niet en heb ook de ervaring niet om een platenspeler on the spot te testen of te inspecteren of het allemaal koosjer is.

De merken die je aanraad zijn 2000 euro plus nieuw, dat is wat gortig om mee te beginnen. Wat zijn (nieuwe) alternatieven die dus een prima arm hebben en waar ik dan een Audio Techniva element in kan zetten.

En nogmaals bedankt voor alle info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rincewind schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:20:
Is het de moeite waard om te onderzoeken of het te repareren is? Iemand enig idee waar we als eerste naar kunnen kijken buiten de stroomkabel?
Zit er wel een snaar op? Ook even om een idee te krijgen van je technisch inzicht ;)
Wat minder is: weet je wel dat het contragewicht mist?

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 04-01-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

mr_petit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Zit er wel een snaar op? Ook even om een idee te krijgen van je technisch inzicht ;)
Argh..... Daar heb ik niet eens aan gedacht |:( Ik ga zo even kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rincewind schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:51:
[...]

Argh..... Daar heb ik niet eens aan gedacht |:( Ik ga zo even kijken.
lees ook even mijn opmerking over het contragewicht!!!! (was een edit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
[...]

Dit is echter een vroeger model met de TP-16 arm. De latere modellen met de TP-90 arm zijn meer gewild, maar gaan vaak voor rond de €400-500 weg. Deze TP-16 arm is erg licht, dat beperkt de element keuze, maar ik denk dat een AT-vm540ML wel een goede match is.

Maar deze tafel tikt wel àlle checkboxjes. Hij is welliswaar van een liefhebber, maar deze speler is nooit misbruikt.
Je moet 'm natuurlijk wèl mooi vinden. Er bestaat ook een mahoniehouten uitvoering en die is wat gewilder (die vind ik ook mooier). Maar ja, bij gebruikte tafels ben je overgeleverd aan het aanbod.
Deze mahoniehouten wordt al 450 voor gevraagd, is zonder stofkap, stoffig, niet mooi, en daar zit een nog minder gewilde arm op. Die headshell is namelijk een onding.

Als die DV-10 nog goed is, dan is het best een leuk element, maar ik zou bij het bieden rekening houden met een defect. Overigens is ter plaatse een element beoordelen voor een beginner best lastig, dus dan kun je maar beter uitgaan van worst case scenario. Verder oogt hij best netjes, wat dat betreft zou ik er wel 300,- voor durven geven. Overigens zou ik wel meteen een nieuwe snaar aanschaffen vanwege de leeftijd, maar ook het aanwezige Thakker zakje. Vermoedelijk zit er nu geen originele Thorens snaar omheen, wat dus een must is.

Daarnaast zou je kunnen overwegen om na aankoop iemand in de buurt met verstand van zaken de draaitafel te laten inspecteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 13:57
Vinyl newbie reporting for duty :w

Binnenkort verhuis ik en in de woonkamer is er een mooi plekje voor een dedicated "muziek" setup. Ik ben op zoek naar een soort van beginner setup, al wil ik er best wel wat meer in investeren ( :+) als dit het gemak en de kwaliteit verhoogt.

#1 Platenspeler

Zelf al wat opgezocht en op deze The Best Record Player Setup for Beginners in 2025 terecht gekomen. Qua platenspeler zie ik erg vaak de Fluance RT85N voorbij komen, alleen lijkt dit merk hier niet echt verkrijgbaar. Als alternatief zie ik dan de Audio-Technica AT-LPW50BT-RW, al ben ik eerlijk gezegd niet zo een fan van de walnoot finish. Eentje met een ingebakken pre-amp lijkt mij handig.

#2 Versterker

Deze zal ik ook nodig hebben aangezien ik niet enkel via de platenspeler muziek zal afspelen maar ook gewoon via Bluetooth (tenzij de speakers dit opvangen). Hier kan ik eerlijk gezegd weinig van. Lijkt de Sony STR-DH190 iets, of ik kijk ik beter ook eens naar andere merken?

#3 Speakers

Ik zou simpel willen beginnen met een setje bookshelf speakers die ik later dan nog altijd kan upgraden. Hier is echt gigantisch veel keuze in en is het makkelijk om in te verdrinken maar ik kom voorlopig uit bij deze 3:
  • Triangle Borea BR03 (niet zo makkelijk verkrijgbaar)
  • KEF Q150
  • ...

[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 04-01-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

mr_petit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Wat minder is: weet je wel dat het contragewicht mist?
En je had gelijk: geen snaar. Net even gekeken en inderdaad: zonder een snaar werkt er niets. Ik heb gelijk naar de spindle in de hoek gekeken en die gaat gewoon draaien dus dat zit goed. Nu even op jacht naar een snaar, contragewicht en een Shure M75EDII (als dat laatste uberhaupt nog te koop is)...

Dank voor je hulp want ik had (nog) niet gezien dat het contragewicht eraf was! Iemand nog tips waar ik die kan kopen?

[ Voor 7% gewijzigd door Rincewind op 04-01-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
[...]

Die Thorens zijn wat te vintage voor mijn vriendin vermoed ik. Kan je overigens een MC element ‘gewoon’ vervangen voor een nieuw MM (bijv. Audio technica) element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
Duclaasie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Als die DV-10 nog goed is, dan is het best een leuk element, maar ik zou bij het bieden rekening houden met een defect. Overigens is ter plaatse een element beoordelen voor een beginner best lastig, dus dan kun je maar beter uitgaan van worst case scenario. Verder oogt hij best netjes, wat dat betreft zou ik er wel 300,- voor durven geven. Overigens zou ik wel meteen een nieuwe snaar aanschaffen vanwege de leeftijd, maar ook het aanwezige Thakker zakje. Vermoedelijk zit er nu geen originele Thorens snaar omheen, wat dus een must is.

Daarnaast zou je kunnen overwegen om na aankoop iemand in de buurt met verstand van zaken de draaitafel te laten inspecteren
Bedankt voor de info.
Zijn originele snaren nog aanwezig en is er ergens een overzicht van reparateurs? Dan kan ik eens poolshoogte opnemen of diegene open staan voor een inspectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:06
MrGab schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:51:
[...]

Die Thorens zijn wat te vintage voor mijn vriendin vermoed ik. Kan je overigens een MC element ‘gewoon’ vervangen voor een nieuw MM (bijv. Audio technica) element?
Ja, dat kan, geen enkel probleem. Alleen zorgen dat je phono voorversterker ingesteld staat voor het element wat er op de platenspeler zit.

Grootste ding is even op het gewicht van het element letten en of dat met het bestaande contragewicht gaat. Bij Pro-Ject kan het zijn dat je een ander contragewicht nodig hebt.

Niet zo’n probleem, en maar 2 tientjes maar lastig als je tijdens monteren er pas achter komt zoals ik had.

Pro-Ject heeft hier een database voor hun spelers waar je kan opzoeken welk contragewicht nodig is op een speler met een bepaald element:
https://tools.project-audio.com/counterweights.aspx

Voor andere merken zou je moeten opzoeken welke range qua gewicht van het element werkt.

Kleine aanvulling, een MM element door een MC element wisselen is even opletten.
Als het platter van staal is dan geeft dat problemen door de magneten in het MC element.

De Pro-Ject Carbon Evo platters zijn standaard van staal, als je ooit naar MC wil moet je dan het platter wisselen. Bij de Evo 2 is dit aluminium geworden.

[ Voor 18% gewijzigd door RobbieT op 04-01-2025 18:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:52
Het probleem van de AS van mijn Dual 704 lijkt opgelost. Ik heb in plaats van de test-LP mat een groefloos gedeelte een LP met een volledig groefloze zijde gepakt. Om voor mij onverklaarbare reden werkt alles nu wel zoals je zou verwachten. Naalddruk op 2,0 gram, AS op ongeveer 2,2 en de arm blijft mooi op z'n plek.

Wel heb ik ondertussen de volgende uitdaging. Ik heb een Philip 977 die keurig start maar afslaat zodra de arm op de LP is gezakt. Een bekend probleem wat opgelost wordt door twee LEDs met bijbehorende LDRs te vervangen. Ik heb de LED's (waarschijnlijk) gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OclBmYgm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9IbX3Dvm.jpg

Op de eerste foto is te zien dat er een printplaatje zit met (waarschijnlijk) de LDR. Vraag is hoe ik daarbij kom zonder de hele speler te moeten demonteren.

Op de tweede foto is ook een LED te zien. Ik neem aan dat daar ook een LDR bij hoort. Hier is geen printplaatje te zien. Dit zou wel eens overeen kunnen komen met de info van de servicemanual. Maar ook hier heb ik geen idee hoe ik bij die LDR kan komen zonder demontage van de speler.

Solderen is geen probleem, dat heb ik vaker gedaan. Een setje met twee LEDs en twee LDRs zijn zo te bestellen. Alleen moet ik wel bij de onderdelen kunnen komen om ze te vervangen :P . Ook hierbij is jullie input welkom.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
MrGab schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:53:
[...]

Bedankt voor de info.
Zijn originele snaren nog aanwezig en is er ergens een overzicht van reparateurs? Dan kan ik eens poolshoogte opnemen of diegene open staan voor een inspectie.
Snaren zijn bijvoorbeeld bij Hanze Hifi nog te krijgen. Welke omgeving woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
RobbieT schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:38:
[...]

Ja, dat kan, geen enkel probleem. Alleen zorgen dat je phono voorversterker ingesteld staat voor het element wat er op de platenspeler zit.

Grootste ding is even op het gewicht van het element letten en of dat met het bestaande contragewicht gaat. Bij Pro-Ject kan het zijn dat je een ander contragewicht nodig hebt.

Niet zo’n probleem, en maar 2 tientjes maar lastig als je tijdens monteren er pas achter komt zoals ik had.

Pro-Ject heeft hier een database voor hun spelers waar je kan opzoeken welk contragewicht nodig is op een speler met een bepaald element:
https://tools.project-audio.com/counterweights.aspx

Voor andere merken zou je moeten opzoeken welke range qua gewicht van het element werkt.

Kleine aanvulling, een MM element door een MC element wisselen is even opletten.
Als het platter van staal is dan geeft dat problemen door de magneten in het MC element.

De Pro-Ject Carbon Evo platters zijn standaard van staal, als je ooit naar MC wil moet je dan het platter wisselen. Bij de Evo 2 is dit aluminium geworden.
Is het niet bij overige merken zo te regelen door dit te meten middels de naalddruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
Duclaasie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:56:
[...]

Snaren zijn bijvoorbeeld bij Hanze Hifi nog te krijgen. Welke omgeving woon je?
Ede/Wageningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrGab schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:48:
[...]

Is het niet bij overige merken zo te regelen door dit te meten middels de naalddruk?
Nee, dit heeft te maken met dat sommige modellen van pro-ject met hele lichte OM serie elementen van ortofon geleverd zijn. Die elementen zijn 2,5 gram oid. Een 'normaal' element weegt ca tussen de 5 en 7 gram.
Bij zo'n project arm (en wel meerdere armen) reikt het afstelbereik van het contragewicht voor zo'n licht element niet om ook een element wat 2-3x zo zwaar is te compenseren.
Maar dit is heel erg een pro-ject dingetje, en veel armen van hun hebben hier geen issue mee volgens mij.

Waar armen qua contragewicht doorgaans meer moeite mee hebben zijn hele zware elementen, van bijv 9 gram of zwaarder (komt zelden voor)

Thorens snaren zijn trouwens ook bij Thakker,eu verkrijgbaar (in dld). Die is doorgaans ook veruit het goedkoopste met veel elementen. (dat kan fors schelen, meer dan €50 soms)

Weet je al wat voor soort draaitafel je van je vriendin mag kopen? :+ :D

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 04-01-2025 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:06
MrGab schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:48:
[...]

Bij Pro-Ject ook, maar het probleem is dat als je buiten het bereik voor dat contragewicht zit je geen stelbereik meer hebt.

Ik ging van een OM5E naar een zwaardere 2M red en het gewicht zat tever achterop, waar geen schroefdraad meer zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Ik wil je er best wel mee helpen TZT, maar dan zit je wel eerst 1,5 uur in de auto… Rob Spoelstra AKA Dr Thorens in Nijmegen is wat ik er van heb vernomen ook wel een goed adres. Daarnaast Analogue Service Limburg, daar weet ik het zeker van dat hij goed werk levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:22
Mag je voorversterker aarden via een aarding van de stopcontact?
Op de voorversterker zit deze aansluiting er op maar niet op de reciever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 21:32
@Evertt Altijd aarden aan je versterker/reciever, en enkel indien dat nodig is, er is altijd wel een (aard) schroefje te vinden, maar pas op dat je geen aardloop creeerd..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

@Evertt ik neem aan dat je het aardschroefje op je voorversterker bedoelt. Die is alleen bedoeld om je platenspeler mee te 'aarden', mits die daar ook een aparte aansluiting of snoertje voor heeft. Verder zal het niet nodig zijn om die aarde ergens anders op aan te sluiten

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
kraats schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:45:
@Evertt ik neem aan dat je het aardschroefje op je voorversterker bedoelt. Die is alleen bedoeld om je platenspeler mee te 'aarden', mits die daar ook een aparte aansluiting of snoertje voor heeft. Verder zal het niet nodig zijn om die aarde ergens anders op aan te sluiten
Inderdaad de platenspeler heeft een brom.
De Denon AVR 3300 heeft geen aard schroef de voorversterker wel maar staat heeft geen randaarde op de stekker.

Nu wil de een stekker maken aansluiten op de randaarde en vervolgens deze op de voorversterker aansluiten.

Ik zie wel dat versterker/reciever die een phone aansluiting hebben wel zijn voorzien van randaarde.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6v_dqouAq_iCGAxq9wXe0ak_Xs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9nV23BbzwAeF8xXSad2jKKD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Evertt op 05-01-2025 10:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Evertt schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Inderdaad de platenspeler heeft een brom.
De Denon AVR 3300 heeft geen aard schroef de voorversterker wel maar staat heeft geen randaarde op de stekker.
Aardeschroefje van de AVR3300 zit gewoon direct naast de phono ingang:
Afbeeldingslocatie: https://rvb-img.reverb.com/image/upload/s--3OPPpAVu--/f_auto,t_large/v1542566502/dhi5ko7zznlgjnmtxeew.jpg

Afbeeldingslocatie: https://rvb-img.reverb.com/image/upload/s--4CMVaq9A--/f_auto,t_large/v1542566487/yul1tid43lfoir1htpg0.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Aardeschroefje van de AVR3300 zit gewoon direct naast de phono ingang:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sorry het gaat om de Denon AVRX3000W

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Evertt schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Sorry het gaat om de Denon AVRX3000W
Daar zit inderdaad geen phono aansluiting op, en dus ook geen aansluiting voor aparte aardedraad. (zo zie je maar hoe ontzettend belangrijk het is om exacte, correcte informatie te geven ;) )

Op zich hoeft er ook geen aparte aardedraad tussen de phonopre en versterker te lopen. Er hoort alleen een aardedraad tussen de draaitafel zelf en de phonopre te lopen. Of de phonopre aan randaarde zit heeft daar op zich niet zoveel mee te maken; randaarde en 'aarde' zijn 2 verschillende begrippen.

Zelf denk ik dat als je een brom hebt, er toch iets mis is met de aardedraad tussen je phonopre en je draaitafel, of iets mis met je draaitafel intern.
Maar brom kan heel lastig zijn om op te lossen. Het kan geen kwaad een los draadje aan je aardeaansluiting van je phonopre te hangen en deze tegen een blank stukje metaal op de kast van je versterker aan te drukken, of tegen de negatieve pool van een andere lijningang op je versterker (die staat vaak in contact met de behuizing) of tegen de verwarmingsbuizen, of tegen de randaarde van een stopcontact om zo te kijken of de brom minder wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2025 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Of je hebt een platenspeler waarbij de aarde meeloopt over de nul van een van de kanalen. Dat kan ook een hoop gezeik opleveren. Vooral Rega is wat dat betreft bekend en bij veel retro platenspelers werd deze truck ook toegepast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:09
Voor een vriend heb ik een Thorens td160b mk2 met een SME 3009 s2 improved opgeknapt. Hij had hem van zijn vader gekregen waar hij zwaar vervuild van zolder kwam.
Inmiddels schoongemaakt, afgesteld, armlift gesmeerd, nieuwe snaar en at95 element en de headshell klemmetjes opnieuw gesoldeerd.
De eigenaar is meubelmaker dus die gaat zelf een mooie nieuwe bak maken.
Grootste nadeel van deze speler vind ik de liftbediening direct aan de arm, dus aan het wiebelige deel. Bij een gewone 160 zit de knop op het vaste deel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnTvF1jTglBjxtGz5Dt3NHS5PhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CaioeNKu1wsZZpyyrcyNWW9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:31
I.v.m. de verhuizing van mijn ouders heb ik een volledig originele Thorens TD 160 MkI (dank @Pavv) met Ortofon F15S tijdelijk bij mij staan. Wat een straf! :)

Speler heeft voor zover ik me kan herinneren 20 jaar geleden voor het laatst gespeeld. Is toen een nieuwe snaar opgezet. Verder nog volledig origineel. Dus de DIN aansluiting zit er ook nog op.

Net even aangesloten om te kijken of ie nog een teken van leven geeft. Eerst de naald even gepoetst. Die zag er schoon uit, maar kan geen kwaad.

Hij speelt - los van een klein verschil in niveau tussen het linker- en rechterkanaal - heel erg goed. Het geluid is vol, zuiver zonder enige brom of ruis.

Het verloopje van DIN naar tulp is zelf gefabriceerd, dus wellicht niet zo'n goede verbinding meer. Ik denk dat als ik daar een nieuw verloopje voor koop, dat het niveauverschil tussen het linker- en rechterkanaal weg is.

Even een paar foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxDB6DOSGMJ3i-R-tMXXAiRpL-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJ6YCWOcQH1NANAvK4jKg0r3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48q4CFZEi_fl1OFse7NMTLTSUlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfQ14D1jts52oziO0qR5NZ4e.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nineball schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:43:
Voor een vriend heb ik een Thorens td160b mk2 met een SME 3009 s2 improved opgeknapt. Hij had hem van zijn vader gekregen waar hij zwaar vervuild van zolder kwam.
Inmiddels schoongemaakt, afgesteld, armlift gesmeerd, nieuwe snaar en at95 element en de headshell klemmetjes opnieuw gesoldeerd.
De eigenaar is meubelmaker dus die gaat zelf een mooie nieuw bak maken.
Grootste nadeel van deze speler vind ik de liftbediening direct aan de arm, dus aan het wiebelige deel. Bij een gewone 160 zit de knop op het vaste deel.

[Afbeelding]
Tof ding man!
Maar met losse arm en subchassis ontkom je er niet aan dat de armbediening op het wiebelige gedeelte zit. Is bij een dual ook zo, maar daar stoor ik me absoluut niet aan (al gaat dat hendeltje wel veel lichter en zit vooraan).

Ook al vind ik het vaak leuk als mensen hun tafel een andere look geven....bij deze zou ik het niet doen.
Een TD-160 met aluminium sokkel vind ik 1 van de mooiste uitvoeringen. En als die in goede staat is, en als de stofkap er ook nog is etc zou ik 'm origineel laten!
Zoals ie zo is, is het een iconische tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:03:
[...]

Tof ding man!
Maar met losse arm en subchassis ontkom je er niet aan dat de armbediening op het wiebelige gedeelte zit. Is bij een dual ook zo, maar daar stoor ik me absoluut niet aan (al gaat dat hendeltje wel veel lichter en zit vooraan).

Ook al vind ik het vaak leuk als mensen hun tafel een andere look geven....bij deze zou ik het niet doen.
Een TD-160 met aluminium sokkel vind ik 1 van de mooiste uitvoeringen. En als die in goede staat is, en als de stofkap er ook nog is etc zou ik 'm origineel laten!
Zoals ie zo is, is het een iconische tafel.
Een Dual is natuurlijk een stuk minder wiebelig dan een Thorens. En bij een Dual hangt de complete speler geveerd in de bak. Maar met enige oefening is het goed te doen.
Van deze speler is de stofkap foetsie dus daar moet sowieso een nieuwe voor komen. En de aluminium sokkel (nou ja, spaanplaat met een laagje alufolie) is niet al te mooi meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pporrio schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:54:

Het verloopje van DIN naar tulp is zelf gefabriceerd, dus wellicht niet zo'n goede verbinding meer. Ik denk dat als ik daar een nieuw verloopje voor koop, dat het niveauverschil tussen het linker- en rechterkanaal weg is.
Is je naald nog goed? is de suspensie van de cantilever niet helemaal ingezakt, dus dat het element een 'buikschuiver' is geworden? (bekende kwaal bij dit element (en vele andere die geen tie wire hebben maar alleen een rubber ophanging)

De tafel verdient sowieso een beter element, F15S is geen hoogvlieger imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nineball schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:11:
[...]
En de aluminium sokkel (nou ja, spaanplaat met een laagje alufolie) is niet al te mooi meer.
Ja er zit altijd spaanplaat onder :D goedkoop, maar ook goede interne demping ;)

Als ie niet al te mooi meer is...OK. Dan is er inderdaad een aanleiding.
Maar ik vind vaak de wat meer uitgesproken uitvoeringen die dan vaak ook minder verkocht zijn vaak het mooist.
Dus bij een TD-160 de alu uitvoering, bij een dual 701 de witte uitvoering etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
@mr_petit Ik verwacht dat mijn vader na de verhuizing de speler niet terug hoeft. Hij gebruikt 'm al zeker 20 jaar (waarschijnlijk langer) niet.

Als ik 'm mag houden laat ik 'm servicen en gaat er een ander element op. Dan kan de Thorens mijn Rik Stoet Takumi TT Level2 met Ortofon 2M Bronze gezelschap houden. Dan ga ik beide gebruiken. :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pporrio schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:16:
mijn Rik Stoet Takumi TT Level2 met Ortofon 2M Bronze gezelschap houden.
Dat is een aparte tafel. Nederlandse tafel :) (ok, waarschijnlijk erg verbonden met project en daar in elkaar gezet ;) )
Heb je de zwarte of de transparante?

Ik vraag me af in wat voor oplage deze tafel gemaakt is (tot nu toe). Ik denk dat het ècht weinig is. Dus echt een zeldzame tafel.
Kostte die ooit niet maar €500 of in die buurt? (15 jaar geleden oid). Maar dat was volgens mij wel met een andere arm als de huidige?

[ Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2025 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
nineball schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:43:
De eigenaar is meubelmaker dus die gaat zelf een mooie nieuwe bak maken.

[Afbeelding]
Het oogt mooi deze combinatie, maar de uitlijning van je element krijg je niet op Bearwald vanwege de afwijkende geometrie van de arm tov de originele. Eigenlijk hoort de voet van de arm ook diagonaal te staan, zodat je overgang klopt. Daarnaast moet ook de vering opnieuw afgesteld omdat de arm zwaarder is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pporrio
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Dat is een aparte tafel. Nederlands product :)
Heb je de zwarte of de transparante?
Ik heb de transparante:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9WklRV-r6bFqzyxxnUQitfr86g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqWlGlAVtDcKV4CPhQvdGdsi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkOrRKF6TS5aAJhpEN4iv05Radw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqoNtljdygVhlBa1irJZL0jt.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vraag me af in wat voor oplage deze tafel gemaakt is (tot nu toe). Ik denk dat het ècht weinig is. Dus echt een zeldzame tafel.
Kostte die ooit niet maar €500 of in die buurt? (15 jaar geleden oid). Maar dat was volgens mij wel met een andere arm als de huidige?
Ik heb 'm sinds oktober 2016. Standaard werd hij geleverd met Pro-ject carbon arm en Ortofon 2M Red element. Ik heb 'm gelijk laten leveren met een Ortofon 2M Bronze. Zat op €1.100 of zo. Basisversie met 2M Red was in 2016 €799,-.

Inmiddels heeft Rik een nieuwe versie gemaakt, die veel minder op een gemodificeerde Pro-ject lijkt. Die heeft ook een betere arm en een normale antiskating afstellingsmogelijkheid. Bij mijn Takumi is het nog het bekende Pro-ject visdraadje met gewichtje. Het werkt, maar erg premium is het natuurlijk niet.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrGab
Duclaasie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:23:
[...]

Ik wil je er best wel mee helpen TZT, maar dan zit je wel eerst 1,5 uur in de auto… Rob Spoelstra AKA Dr Thorens in Nijmegen is wat ik er van heb vernomen ook wel een goed adres. Daarnaast Analogue Service Limburg, daar weet ik het zeker van dat hij goed werk levert.
Thanks voor dit aanbod! Eerst maar eens bepalen wat het voor speler wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
mr_petit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:53:
[...]

Nee, dit heeft te maken met dat sommige modellen van pro-ject met hele lichte OM serie elementen van ortofon geleverd zijn. Die elementen zijn 2,5 gram oid. Een 'normaal' element weegt ca tussen de 5 en 7 gram.
Bij zo'n project arm (en wel meerdere armen) reikt het afstelbereik van het contragewicht voor zo'n licht element niet om ook een element wat 2-3x zo zwaar is te compenseren.
Maar dit is heel erg een pro-ject dingetje, en veel armen van hun hebben hier geen issue mee volgens mij.

Waar armen qua contragewicht doorgaans meer moeite mee hebben zijn hele zware elementen, van bijv 9 gram of zwaarder (komt zelden voor)

Thorens snaren zijn trouwens ook bij Thakker,eu verkrijgbaar (in dld). Die is doorgaans ook veruit het goedkoopste met veel elementen. (dat kan fors schelen, meer dan €50 soms)

Weet je al wat voor soort draaitafel je van je vriendin mag kopen? :+ :D
Thakker.eu kende ik nog niet, dus bedankt voor de tip.

Net even met mijn vriendin naar platenspelers gekeken en we vinden licht hout, hout kleur of anders zwart hout mooi. Kersenhout valt minder in de smaak. Vintagemodellen zijn in ieder geval goedgekeurd, dus zowel nieuw als ‘oud’ / vintage kunnen prima.

Is zo’n Dual Cs 505 ook wat trouwens?
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

De Thorens TD320 https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet
Kost inmiddels rond de 300 euro….valt wel in de smaak bij vriendinlief :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 15:25
pporrio schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:54:
I.v.m. de verhuizing van mijn ouders heb ik een volledig originele Thorens TD 160 MKII met Ortofon F15S tijdelijk bij mij staan. Wat een straf! :)

Even een paar foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De foto's die je stuurt laten een speler zien die meer lijkt op een Thorens TD160 MkI , met de TP16 Tonearm en de TP60 Headshell. Als je het zekerder wilt weten kijk je even naar het typeplaatje onder het draaiplateau (voorzichtig optillen & terugplaatsen, de TP160 heeft vaak geen Spindle beschermer bij de motor zitten)

Het bouwjaar van de speler kun je terugvinden op de onderzijde van het draaiplateau en is aangegeven als 2 cijfers (71, 72, 73, etc) in een rondje met wat extra markeertekens.

[ Voor 7% gewijzigd door Pavv op 05-01-2025 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
Pavv schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:53:
[...]

De foto's die je stuurt laten een speler zien die meer lijkt op een Thorens TD160 MkI , met de TP16 Tonearm en de TP60 Headshell. Als je het zekerder wilt weten kijk je even naar het typeplaatje onder het draaiplateau (voorzichtig optillen & terugplaatsen, de TP160 heeft vaak geen Spindle beschermer bij de motor zitten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vq2fzXBqDDpjhFvs3jLAkrqohnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtSuvsIT8n1UsL1ZJW4lDAlY.jpg?f=fotoalbum_large

Toch een MkI denk ik.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 15:25
:) wat ik zei ;)

(heb er zelf ook eentje staan, nu voor reserve)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGT0nb9fl_r44DtklOJzPbNPCn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmPExvSmIfI3whQWBgrl4jYD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Pavv op 05-01-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrGab schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Thakker.eu kende ik nog niet, dus bedankt voor de tip.

Net even met mijn vriendin naar platenspelers gekeken en we vinden licht hout, hout kleur of anders zwart hout mooi. Kersenhout valt minder in de smaak. Vintagemodellen zijn in ieder geval goedgekeurd, dus zowel nieuw als ‘oud’ / vintage kunnen prima.

Is zo’n Dual Cs 505 ook wat trouwens?
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet
Die dual 505 is niet slecht, maar imo ook niets speciaals. Echt een beetje een doorsnee dual.
En voor dat bedrag is ie ook niet echt goedkoop. Wellicht is ie eerder €100 waard (maar ik ben een krent).
Wil je een meer speciale dual, dan kan je kijken naar een 721 (mijn favoriet), 704 (model onder de 721), 701 (topmodel voordat de 721 kwam, vaak duur), of een cs-5000/cs-750 (jaren 80, snaar aangedreven) of een 1229 (jaren 70 hoogste snaaraangedreven model)

Voordat de hele vinylhype begon, kostte een dual 505 ongeveer €25, terwijl een thorens td-320 altijd duur is geweest (voor de hype ca. 200 euro grosso modo), dus een aanzienlijk verschil.

En japanse tafels qua looks? Dus bijvoorbeeld in de style van een technics, met name de serie tussen SL-13## en SL-18##.
Ook goede, degelijke tafels, vaak aangeboden tussen €175 en €250. Zit wel veel spul tussen wat door wannabe kinderdj's misbruikt is, want 'technics'. Koop dus nooit een tafel met een vilten slipmat (vaak voorzien van een thunderdome achtig logo....), tenzij je ècht weet wat je doet.
Ga je naar een lager model Technics (sl-D2, SL-D3, Q2, Q3 etc etc etc), dan wordt de markt nog veel groter.
En dan zijn er nog legio andere merken met allemaal weer apart hun eigen mooie modelletjes. De markt is heel groot als je bereid bent te zoeken en te wachten (geduld!)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2025 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Heb nu een aarde kabel naar de voorversterker aangesloten gewoon via de stekker met een aard kabel.
En vervolgens naar de platen speler helaas is de brom er nog steeds maar deze is wel minder.

Kijken of ik de tulp kabel kan vervangen.

Ben wel blij dat ik de Dual 1249 heb weten op te knappen en dat deze nu goed werkt.

Nu kijken voor een andere element zit nu een schure element. Ik weet niet of ik weer voor de element kies of voor een andere.
Of alleen de naald zit nu een Shure dm 101 erin.

[ Voor 5% gewijzigd door Evertt op 05-01-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:36:
[...]

Die dual 505 is niet slecht, maar imo ook niets speciaals. Echt een beetje een doorsnee dual.
En voor dat bedrag is ie ook niet echt goedkoop. Wellicht is ie eerder €100 waard (maar ik ben een krent).
Wil je een meer speciale dual, dan kan je kijken naar een 721 (mijn favoriet), 704 (model onder de 721), 701 (topmodel voordat de 721 kwam, vaak duur), of een cs-5000/cs-750 (jaren 80, snaar aangedreven) of een 1229 (jaren 70 hoogste snaaraangedreven model)

Voordat de hele vinylhype begon, kostte een dual 505 ongeveer €25, terwijl een thorens td-320 altijd duur is geweest (voor de hype ca. 200 euro grosso modo), dus een aanzienlijk verschil.

En japanse tafels qua looks? Dus bijvoorbeeld in de style van een technics, met name de serie tussen SL-13## en SL-18##.
Ook goede, degelijke tafels, vaak aangeboden tussen €175 en €250. Zit wel veel spul tussen wat door wannabe kinderdj's misbruikt is, want 'technics'. Koop dus nooit een tafel met een vilten slipmat (vaak voorzien van een thunderdome achtig logo....), tenzij je ècht weet wat je doet.
Ga je naar een lager model Technics (sl-D2, SL-D3, Q2, Q3 etc etc etc), dan wordt de markt nog veel groter.
En dan zijn er nog legio andere merken met allemaal weer apart hun eigen mooie modelletjes. De markt is heel groot als je bereid bent te zoeken en te wachten (geduld!)
Er is in Japan meer gemaakt dan alleen technics 😜

Overigens ben ik geen fan van die Dual draaitafels vanwege de headshells die ze gebruiken en bijkomende risico’s op slecht contact. De CS-5000 is wel een mooi ding verder, ware het niet dat er dan zo’n ultra lichte arm op zit.

Die TD-320 staat al op 300,- maar als je nieuw iets wil kopen wat vergelijkbaar is ben je veel meer kwijt. Het gevoel bij tweedehands is natuurlijk anders dan bij nieuw maar onderschat de TD-320 niet want daar speel je menig nieuwe speler mee weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
In 1983 vond ik dit veel te vrolijk, de tijd van Joy Division en soortgelijke ik-wil-dood muziek. Maar net gevonden in de kringloop voor een paar euro, lekker hoor!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1gM_xqXh1W7XnOkY7UvtmjKkJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOMzm8WPduLtkVAJcfCWCAZk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:48:
[...]

Er is in Japan meer gemaakt dan alleen technics 😜]
Ja tuurlijk. Ik heb daar een rijke ervaring in. Ik speel al meer dan 25 jaar toch met voornamelijk japanse tafels. Ik heb maar 1 Dual ;) (die denk ik toch de meeste speeltijd krijgt....)
Maar het aanbod van technics is redelijk ruim, dus noem ik dat vaak.
Overigens ben ik geen fan van die Dual draaitafels vanwege de headshells die ze gebruiken en bijkomende risico’s op slecht contact.
Ik vind het slechte contact bij de headshells nog wel meevallen. De mute contacten intern hebben vaak meer aanslag. En er zit vaak een riva knaller in die vervangen moet worden. En een steuerpimpel (al valt dat met een 704/721 wel mee, die zijn van ander materiaal).
Maar dat zijn allemaal zaken die elke reparateur makkelijk en snel kan verhelpen, dus wellicht ben je een uurtje arbeid kwijt. Dat kost je dan €75 oid. Alle vintage tafels hebben risico op slechte contactjes en riva condensatoren, maar da's allemaal makkelijk te verhelpen. Het wordt pas een probleem als specifieke, non generieke onderdelen stuk gaan waar de aftermarket geen oplossingen meer voor heeft. En dan zit je bij dual, thorens (en ook technics) vaak toch beter dan bijvoorbeeld sansui, pioneer of sony.

Voordeel van het dual headshellsysteem is dat als je een headshell monteert deze echt veel beter uitgelijnd zit dan een SME (vooral azimuth). Dual heeft 0,0 speling, SME niet. (scheelt wel een beetje van connector tot connector, maar het is inferieur aan dual's systeem).
Elk voordeel heeft z'n nadeel.
De CS-5000 is wel een mooi ding verder, ware het niet dat er dan zo’n ultra lichte arm op zit.
Valt wel mee. Een AT-VM95 en een AT-VM540ml hebben iig een zodanige compliantie dat dat geen probleem oplevert. Wat dat betreft zijn veel japanse armen aan de zware kant voor die elementen.
maar onderschat de TD-320 niet want daar speel je menig nieuwe speler mee weg.
Absoluut. De TD -320 was ook voor de hype altijd al een dure speler in de begindagen van marktplaats etc. (zeg maar voor 2005)
Een TD-320 in goede staat bracht altijd wel iets van €200 op, terwijl een TD-160 voor ongeveer €50 van hand ging (het aanbod was enorm), en een dual 505 voor €25.
Een Dual 721 met v15III kon je scoren voor ca. €75 als je een beetje rondkeek. Die is ook heel lang onder de radar gebleven.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2025 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nineball schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:59:
Maar net gevonden in de kringloop voor een paar euro, lekker hoor!
Onvervalste sophisti-pop :D

Toch hebben beide stromingen (sophisitipop en post punk) uiteindelijk dezelfde roots (punk)

Punk->post punk
Punk->new wave->new romantics->(+smoothjazz)->sophisti-pop

[ Voor 45% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2025 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:02:
[...]

Ja tuurlijk. Ik heb daar een rijke ervaring in. Ik speel al meer dan 25 jaar toch met voornamelijk japanse tafels. Ik heb maar 1 Dual ;) (die denk ik toch de meeste speeltijd krijgt....)
Maar het aanbod van technics is redelijk ruim, dus noem ik dat vaak.

[...]

Ik vind het slechte contact bij de headshells nog wel meevallen. De mute contacten intern hebben vaak meer aanslag. En er zit vaak een riva knaller in die vervangen moet worden. En een steuerpimpel (al valt dat met een 704/721 wel mee, die zijn van ander materiaal).
Maar dat zijn allemaal zaken die elke reparateur makkelijk en snel kan verhelpen, dus wellicht ben je een uurtje arbeid kwijt. Dat kost je dan €75 oid. Alle vintage tafels hebben risico op slechte contactjes en riva condensatoren, maar da's allemaal makkelijk te verhelpen. Het wordt pas een probleem als specifieke, non generieke onderdelen stuk gaan waar de aftermarket geen oplossingen meer voor heeft. En dan zit je bij dual, thorens (en ook technics) vaak toch beter dan bijvoorbeeld sansui, pioneer of sony.

Voordeel van het dual headshellsysteem is dat als je een headshell monteert deze echt veel beter uitgelijnd zit dan een SME (vooral azimuth). Dual heeft 0,0 speling, SME niet. (scheelt wel een beetje van connector tot connector, maar het is inferieur aan dual's systeem).
Elk voordeel heeft z'n nadeel.

[...]

Valt wel mee. Een AT-VM95 en een AT-VM540ml hebben iig een zodanige compliantie dat dat geen probleem oplevert. Wat dat betreft zijn veel japanse armen aan de zware kant voor die elementen.

[...]

Absoluut. De TD -320 was ook voor de hype altijd al een dure speler in de begindagen van marktplaats etc. (zeg maar voor 2005)
Een TD-320 in goede staat bracht altijd wel iets van €200 op, terwijl een TD-160 voor ongeveer €50 van hand ging (het aanbod was enorm), en een dual 505 voor €25.
Een Dual 721 met v15III kon je scoren voor ca. €75 als je een beetje rondkeek. Die is ook heel lang onder de radar gebleven.
Japanse armen zwaar? Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Ook in Japan was de trend van lichte armen gaande, dus daar ben ik het zeker niet mee eens. In Japan heb je op veel draaitafels armen met een gemiddelde effectieve massa ( zo tussen de 10 en 25 gram) waar juist heel veel verschillende elementen in passen. Hoog gewaarde merken als FR en Glanz hebben inderdaad een hoge massa, maar dat zijn eerder uitzonderingen.

Daarnaast heeft de jouw zo geliefde Technics zeker geen zware arm.

Voor wat betreft de headshell snap ik je gedachte, maar als je een arm met SME headshell hebt en die heeft dubbele pennen dan valt die speling echt wel mee. Persoonlijk zie ik er een voordeel in dat je bij veel SME headshells de azimuth aan de headshell kan verstellen. Als je met meerdere elementen speelt is dat een groot voordeel tov verstelling aan de armbuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Kleine toevoeging voor de nieuwelingen: je hebt ook nog spelers met een auto "arm lift & motor shut-off" functie. Dit doet dus eigenlijk hetzelfde als de semi-automaat, behalve dat de arm niet terug naar de steun gaat, maar dit is het minst belangrijke deel van de actie.

Het voordeel is hierbij dat er geen mechaniek voor de teruggang van de arm nodig is, vaak is dus sprake van een arm zonder automatische compromissen, waarbij optisch of eventueel magnetisch (reed switch) de eindpositie gedetecteerd wordt.

Dit type afslag vind je vaak in de audiofiele versies van de vintage Japanse platenspelers, doorgaans zijn dit soort spelers aanraders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Zelf zou ik die yamaha links laten staan. ten eerste omdat ik 'm niet echt bijzonder vindt, zeker niet voor die prijs, maar 'nieuw element' een at-3600L (€10) en een nieuwe stofkap....
Een stofkap vervang je alleen maar als ie stuk is of heel ernstig beschadigd. Dan moet je je al afvragen hoe die er eerst uitzag. Voor mij is dat eerder een red flag dan een pluspunt.
Die YP-D71 is in mijn ogen echt wel een goede speler, met een fijne arm. Het enige probleem van dit exemplaar is dat hij m.i. echt te duur is in vergelijk met andere spelers van minstens vergelijkbare kwaliteit. Wat ik zelf erg jammer vind is dat ie voor dat geld een Chinese nep Technics headshell + AT3600 erop gezet heeft (c.a. 15 euro op Ali) in plaats van een originele Yamaha headshell, of een andere mooie headshell van bijvoorbeeld Audio Technica. Als je zo'n Yamaha kan importeren dan kan je ook wel even een mooie headshell erbij importeren.

Maar goed, deze verkoper (vh Helmich) verkoopt ook Micro Seiki's DD-40/DD-7's voor 1000 euro of meer, dus dan weet je op wat voor niveau zijn prijzen zitten. Voor hem is het echt handel. Hele goede handel, denk ik. ;)

Onlangs stond er een volledig gerestaureerde Pioneer XL-1550 (= PL-550) uit Amsterdam op marktplaats, die mag je zeker op dezelfde hoogte plaatsen als die Yamaha. Die heeft een tijd te koop gestaan maar na een prijsverlaging tot €399 was ie meteen weg. Dat is zeker realistische prijs. €800 niet.

Dat de stofkap niet origineel is vind ik zelf niet zo'n probleem, ook jij weet natuurlijk wel dat originele kappen in die 45 jaar vaak te lijden hebben gehad, ook bij gebruikers die niks bijzonders met hun draaitafel deden, behalve de (poets)vrouw toestaan (of vergeten te verbieden) om in de buurt van de audio schoon te maken, een ongelukje bij een verhuizing, een kat, te dicht bij het raam laten staan (UV) of hem simpelweg in de 90-er jaren op zolder hebben gestald met daarop een ander apparaat. Een kap is zó beschadigd.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 05-01-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:52:
Het probleem van de AS van mijn Dual 704 lijkt opgelost. Ik heb in plaats van de test-LP mat een groefloos gedeelte een LP met een volledig groefloze zijde gepakt. Om voor mij onverklaarbare reden werkt alles nu wel zoals je zou verwachten. Naalddruk op 2,0 gram, AS op ongeveer 2,2 en de arm blijft mooi op z'n plek.
Ik wilde al gaan zeggen, als je zwevende arm netjes teruggaat als je de AS > 1 instelt en harder teruggaat als je hem hoger instelt is deze niet stuk en waarschijnlijk ook niet extreem afwijkend. Ik zocht het dus ook al in de testplaat.

Het probleem met groefloze platen is dat deze bij gebruik al snel ook (fijne, ondiepe) groeven ontwikkelen door het diamantje dat met zijn puntje over de maagdelijk gladde plaat loopt in plaats van met het gepolijste deel onder een hoek van 45 graden tegen de groeven aan. Zo blijft bij een nieuwe test op een gegeven moment het diamantje al snel steken in een oud getrokken spoor. Ik vermoed dat dit hier het geval geweest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:50:
[...]
Die YP-D71 is in mijn ogen echt wel een goede speler, met een fijne arm. Het enige probleem van dit exemplaar is dat hij m.i. echt te duur is in vergelijk met andere spelers van minstens vergelijkbare kwaliteit.
Het was bij mijn ook voor die prijs. Als ie de helft was, dan is er over na te denken.
Al zou ik liever die Pioneer XL-1550 voor €400 hebben
Dat de stofkap niet origineel is vind ik zelf niet zo'n probleem, ook jij weet wel dat originele kappen in die 45 jaar vaak te lijden hebben gehad, ook bij gebruikers die niks bijzonders met hun draaitafel deden, behalve de (poets)vrouw toestaan (of vergeten te verbieden) om in de buurt van de audio schoon te maken, een ongelukje bij een verhuizing, te dicht bij het raam laten staan (UV) of hem simpelweg in de 90-er jaren op zolder hebben gestald met daarop een ander apparaat. Een kap is zó beschadigd.
Op zich is het geen probleem, want inderdaad een scheurtje of barstje zit er zo in.
Maar omdat de originele stofkap onbekend is, kan het ook zo zijn dat er een complete hoek uitgebroken was ofzo...wat kan inhouden dat er iets zwaars op gevallen is en potentieel toch iets aan de arm beschadigd heeft wat -zeker voor een leek- niet snel opvalt.
Of er zat helemaal geen stofkap bij en heeft 30 jaar lang zonder stofkap in een stoffige garage/zolder gestaan waardoor alle armlagers en het AS mechanisme vuil is.
Ik bedoel, voor €800 mag je verwachten dat àlles aan die speler perfect is, omdat het best veel geld is.
En ter plekke testen is vaker makkelijker gezegd dan gedaan. Ik bedoel, wie gaat er ter plekke nameten of het AS systeem wel rond de 12-15% zijkracht geeft tov de naalddruk?
Ik neem mijn orsonic side force checkers echt niet mee hoor. Ik check of het AS systeem meer kracht geeft als ik aan het wieltje draai en dat is het dan. Als er geen stofkap opzit weet ik dat ik eventueel rekening mee moet houden dat het ding ooit heel erg vuil geweest kan zijn. Als er een originele stofkap op zit kan je er vanuit gaan dat die in de opslag er ook op heeft gezeten.
Daarom heb ik liever een originele stofkap, ook al is deze beschadigd en dat daar de prijs dan voor gecorrigeerd is. Een nieuwe stofkap bestellen op ebay of MP kan ik zelf ook. Maar dan heb ik iig veel meer confirmatie over de historie van het apparaat. En dat is wel wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:48:
[...]

De CS-5000 is wel een mooi ding verder, ware het niet dat er dan zo’n ultra lichte arm op zit.
Voor mij is de afknapper van die tafel de snelheidssturing, het duurt echt een behoorlijk aantal seconden totdat ie stabiel op toeren is (met meetapparatuur zie je hem eens per seconde bijregelen...) en dan pas gaat *klak* de armlift naar beneden. Het voelt daardoor traag en clunky aan. En die VTA adjustment op de headshell is een grappige vondst, maar voelt voor mij ook als "net niet" tov een echte hoogteverstelbare arm.

Kortom, doe mij dan die TD-320 maar. Of een typische geveerde Dual, een geveerde staalplaat in een houten sokkel dus, voor mij de "echte" Duals. Maar goed, ik ben zelf natuurlijk geen Thorens of Dual man. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Japanse armen zwaar? Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Ook in Japan was de trend van lichte armen gaande, dus daar ben ik het zeker niet mee eens. In Japan heb je op veel draaitafels armen met een gemiddelde effectieve massa ( zo tussen de 10 en 25 gram) waar juist heel veel verschillende elementen in passen. Hoog gewaarde merken als FR en Glanz hebben inderdaad een hoge massa, maar dat zijn eerder uitzonderingen.
Ik denk dat meer dan 80% van de japanse S armen met SME headshell een effectieve massa heeft in de range van 16-24 gram. Dat noem ik zwaar.
De SL-1200 is 1 van de lichtste S armen uit die tijd met ~13,5 gram. Dat is voor een groot gedeelte aan de lichte headshell te danken (7,5 gram oid) en de rest van de arm is ook vrij licht (met een lichte headshell kan je ook van doen met een lichter contragewicht :P ).
Maar het gros van de japanse sme headshells weegt tussen de 10 en 13 gram. Dus dan is de arm al automatisch tussen de 2,5 en 5,5 gram zwaarder, temeer dat vaak de rest van de arm ook zwaarder is (connector in de arm, contragewicht en soms armbuis).
En feit is dat met een AT-VM95 of AT-VM440/540/740 je al op ca. 8Hz zit als je arm 16gr. weegt. Dus dat is eigenlijk de maximale effectieve massa die je wilt hebben, en het gros van de japanse spelers met S arm (zeker in de prijsklasse waar we het hier over hebben) zit op dat gewicht of erboven. Alleen enkele modellen zitten daar onder.
Voor wat betreft de headshell snap ik je gedachte, maar als je een arm met SME headshell hebt en die heeft dubbele pennen dan valt die speling echt wel mee.
Van de tafels waar we het hier over hebben, in de prijsklasse/segment waar hier de aanvraag voor is, heeft geen enkele af fabriek meegeleverde headshell 2 pinnen, en ook vrijwel geen enkele headshell een azimuth instelling. Tuurlijk, die kan je er los bijkopen. Kost wel geld, en die headshells zijn vrijwel altijd zwaar.
Maar hoe dan ook, de dual headshell heeft altijd nog minder speling dan een sme headshell met 2 pinnen, want op het dual systeem is die speling letterlijk 0,0. En dat is altijd minder dan bijna geen speling.

En dat houdt in dat als de azimuth eenmaal goed is, hij ook èlke keer goed is ongeacht hoe vaak je je headshell verwisselt. Dat is een voordeel.
Dat het een lastig werkje is (even lastig als een S arm waar geen headshell op zit met azimuthklemschroef), dàt is een ander verhaal.
Maar omdat de SME connector nooit volledig spelingsloos is, moet je -als je het goed wilt doen- elke keer de azimuth checken als je je headshell losmaakt. Dus -als je het goed wilt doen- betekent dat een testplaat pakken, oscilloscoop of geluidskaart of multimeter erbij, en toch weer afstellen, omdat je immers niet van tevoren weet wat de goede afstelling is (of je moet het opschrijven bij dat type element en die testplaat, dan kan je zien of je meting dan overeenkomt met je vorige meting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:21:
[...]

En die VTA adjustment op de headshell is een grappige vondst, maar voelt voor mij ook als "net niet" tov een echte hoogteverstelbare arm.
In theorie is dit beter. Als je vta afstelling onafhankelijk is van de stand van je armbuis, dan heb je geen (minder) negatieve effecten van een warp in de plaat.
De relatieve wow van een warp in een plaat wordt namelijk groter naar mate een armbuis schuiner staat omdat je effectieve lengte meer verandert als je armbuis schuiner staat en onder een bepaald hoek beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Japanse armen zwaar? Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Ook in Japan was de trend van lichte armen gaande, dus daar ben ik het zeker niet mee eens.
Eens, al zijn dat wel vaak de rechte armen met geïntegreerde headshell. Denon heeft er natuurlijk een hele zwik gemaakt, maar ook andere Japanse merken wel. De S-armen zijn enkele uitzonderingen daar gelaten, geen lichte armen. Althans, dat noem ik geen lichte armen, en armen boven de 20 gram incl headshell zou ik zelf al zwaar noemen.
Voor wat betreft de headshell snap ik je gedachte, maar als je een arm met SME headshell hebt en die heeft dubbele pennen dan valt die speling echt wel mee. Persoonlijk zie ik er een voordeel in dat je bij veel SME headshells de azimuth aan de headshell kan verstellen. Als je met meerdere elementen speelt is dat een groot voordeel tov verstelling aan de armbuis.
Ook met enkele pennen hoeft het geen probleem te zijn als de SME connector en headshell goed zijn gefabriceerd. Die kan je heel mooi vast draaien zonder speling. Maar ik snap wel waar @mr_petit op doelt, op het moment dát je hem aandraait zit er zeker speling op dus de kunst is dat ie ná het aandraaien goed recht zit. Bij Dual elementhouders speelt dat niet, of laten we zeggen, veel minder. Maar ik geef ondanks dat zelf ook de voorkeur aan SME headshells hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Kwestie van een waterpasje op de headshell en noteren wat de stand is. Eventueel foto notitie maken voor reproduceerbaarheid.

@mr_petit Bij Dual kun je de Azimuth toch ook gewoon verstellen, met een schroefje onderkant armbuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:54:
Kwestie van een waterpasje op de headshell en noteren wat de stand is. Eventueel foto notitie maken voor reproduceerbaarheid.
Ja dat is ook een manier. Maar feit blijft dat je bij dual daar niet op hoeft te letten. Dat systeem kent gewoon geen speling op het azimuth vlak.
Ik zeg niet dat het dual systeem perfect is, maar op dit punt is het objectief beter.
Het is minder goed in de zin dat er dus geen headshell mogelijk is wat azimuth per headshell makkelijk instelbaar maakt, zoals zo'n klemschroefje aan de zijkant.
Dat kan bij SME dan weer wel als je specifiek zulke headshells koopt. Nadeel van die headshells is dat ze alemaal zwaar zijn. Volgens mij vrijwel allemaal rond de 12 gram. En natuurlijk best prijzig.
@mr_petit Bij Dual kun je de Azimuth toch ook gewoon verstellen, met een schroefje onderkant armbuis?
Ja net als bij elke standaard S arm. Maar dat is rotwerkje en ook eigenlijk geen consumenteninstellingsvoorziening, maar een serviceinstellingsvoorziening (3x de woordwaarde :+ ...)
Je kan de arm niet zo ver naar buiten draaien dat deze op dat punt buiten de plint valt en dat je er met een normale schroevendraaier bij kan. Je moet dus òf gebruik maken van het service gaatje in de dekplaat waar een schroevendraaier door past, waardoor je het deck dus uit de plint moet halen, òf je moet met een los bitje in je hand gaan aanklooien met een klein schroefje wat je dus niet ziet.
Ik heb wel eens gedacht om mijn dual om te bouwen zodat dat instelschroefje op de bovenkant zit en dan daar een heel klein thumbschroefje (of een inbus oid) op te zetten, en dan van heel dun plasticfolie oid een soort van gradenboog aan de zijkant te monteren. Zodat het echt een objectieve instelling wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2025 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:00:
[...]

Het is minder goed in de zin dat er dus geen headshell mogelijk is wat azimuth per headshell makkelijk instelbaar maakt, zoals zo'n klemschroefje aan de zijkant.
Dat kan bij SME dan weer wel als je specifiek zulke headshells koopt. Nadeel van die headshells is dat ze alemaal zwaar zijn. Volgens mij vrijwel allemaal rond de 12 gram. En natuurlijk best prijzig.
Er zijn wel enkele opties. De Sony SH-150H, jou volgens mij wel bekend, is ietsje meer dan 10 gram inclusief bedrading, de Audio Technica MS-9 zelfs <10 gram inclusief bedrading en dan zit er nog dempingsrubber op ook dat je er evt af kan slopen. :P Allebei gemaakt van magnesiumlegeringen, daarom lekker licht en toch stijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:21:
[...]

Ik denk dat meer dan 80% van de japanse S armen met SME headshell een effectieve massa heeft in de range van 16-24 gram. Dat noem ik zwaar.
De SL-1200 is 1 van de lichtste S armen uit die tijd met ~13,5 gram. Dat is voor een groot gedeelte aan de lichte headshell te danken (7,5 gram oid) en de rest van de arm is ook vrij licht (met een lichte headshell kan je ook van doen met een lichter contragewicht :P ).
Maar het gros van de japanse sme headshells weegt tussen de 10 en 13 gram. Dus dan is de arm al automatisch tussen de 2,5 en 5,5 gram zwaarder, temeer dat vaak de rest van de arm ook zwaarder is (connector in de arm, contragewicht en soms armbuis).
En feit is dat met een AT-VM95 of AT-VM440/540/740 je al op ca. 8Hz zit als je arm 16gr. weegt. Dus dat is eigenlijk de maximale effectieve massa die je wilt hebben, en het gros van de japanse spelers met S arm (zeker in de prijsklasse waar we het hier over hebben) zit op dat gewicht of erboven. Alleen enkele modellen zitten daar onder.

[...]

Van de tafels waar we het hier over hebben, in de prijsklasse/segment waar hier de aanvraag voor is, heeft geen enkele af fabriek meegeleverde headshell 2 pinnen, en ook vrijwel geen enkele headshell een azimuth instelling. Tuurlijk, die kan je er los bijkopen. Kost wel geld, en die headshells zijn vrijwel altijd zwaar.
Maar hoe dan ook, de dual headshell heeft altijd nog minder speling dan een sme headshell met 2 pinnen, want op het dual systeem is die speling letterlijk 0,0. En dat is altijd minder dan bijna geen speling.

En dat houdt in dat als de azimuth eenmaal goed is, hij ook èlke keer goed is ongeacht hoe vaak je je headshell verwisselt. Dat is een voordeel.
Dat het een lastig werkje is (even lastig als een S arm waar geen headshell op zit met azimuthklemschroef), dàt is een ander verhaal.
Maar omdat de SME connector nooit volledig spelingsloos is, moet je -als je het goed wilt doen- elke keer de azimuth checken als je je headshell losmaakt. Dus -als je het goed wilt doen- betekent dat een testplaat pakken, oscilloscoop of geluidskaart of multimeter erbij, en toch weer afstellen, omdat je immers niet van tevoren weet wat de goede afstelling is (of je moet het opschrijven bij dat type element en die testplaat, dan kan je zien of je meting dan overeenkomt met je vorige meting).
De algemene consensus is dat grofweg tussen de 11 -25 gram wordt beschouwd als medium effectieve massa. Daarbij is de gewenste resonantie frequentie tussen de 8-12 hz een mooi streven, maar kunnen combinaties die daar buiten vallen alsnog prima klinken. Een zwaardere arm is bij een MC element in veel gevallen een groot voordeel omdat deze elementen de neiging hebben meer energie “in de arm te pompen”. Zo kan het dus zomaar zijn dat je met een lagere resonantie frequentie alsnog een beter resultaat krijgt. Goede lagering is naar mijn idee dan ook veel belangrijker dan een paar gram extra effectieve massa.

Zelf zou ik dus altijd voor een arm kiezen die minimaal medium massa is met verstelbare hoogte, azimuth en anti skating. Gelukkig was men in het verleden niet gek en beschikken heel veel retro platenspelers over deze mogelijkheden. Bij de een weliswaar chiquer en gebruiksvriendelijker uitgevoerd dan de ander. Yamaha YP-D7, D8, D9 doen het vrij goed maar ook de Micro Seiki MA-505 is heel erg mooi. Daarnaast zijn de Jelco armen voor hun geld vaak ook prima, hoewel de lagers soms nog wel wat aandacht verdienen qua afstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:00:
[...]

Ja dat is ook een manier. Maar feit blijft dat je bij dual daar niet op hoeft te letten. Dat systeem kent gewoon geen speling op het azimuth vlak.
Ik zeg niet dat het dual systeem perfect is, maar op dit punt is het objectief beter.

[...]

Ja net als bij elke standaard S arm. Maar dat is rotwerkje en ook eigenlijk geen consumenteninstellingsvoorziening, maar een serviceinstellingsvoorziening (3x de woordwaarde :+ ...)
Je kan de arm niet zo ver naar buiten draaien dat deze op dat punt buiten de plint valt en dat je er met een normale schroevendraaier bij kan. Je moet dus òf gebruik maken van het service gaatje in de dekplaat waar een schroevendraaier door past, waardoor je het deck dus uit de plint moet halen, òf je moet met een los bitje in je hand gaan aanklooien met een klein schroefje wat je dus niet ziet.
Ik heb wel eens gedacht om mijn dual om te bouwen zodat dat instelschroefje op de bovenkant zit en dan daar een heel klein thumbschroefje (of een inbus oid) op te zetten, en dan van heel dun plasticfolie oid een soort van gradenboog aan de zijkant te monteren. Zodat het echt een objectieve instelling wordt.
Dan valt Dual bij mij af. Azimuth moet je gewoon kunnen afstellen. Het effect op overspraak en kanaalgelijkheid kan werkelijk enorm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Cap schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:11:
[...]

Er zijn wel enkele opties. De Sony SH-150H, jou volgens mij wel bekend, is ietsje meer dan 10 gram inclusief bedrading, de Audio Technica MS-9 zelfs <10 gram inclusief bedrading en dan zit er nog dempingsrubber op ook dat je er evt af kan slopen. :P Allebei gemaakt van magnesiumlegeringen, daarom lekker licht en toch stijf.
Nagaoka MG-704 is vrij licht en de ADC LMG-1 is ook een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazeker, maar die hebben geen instelbare azimuth via imbusboutje aan de zijkant waar @mr_petit op doelt. Dat in combinatie met een massa van 10 gram of minder is inderdaad vrij zeldzaam. Natuurlijk omdat a) azimuth instelling op de headshell zelf sowieso al niet erg vaak voorkomt en b) de instelmogelijkheid massa vraagt (boutje + verstevigde bevestiging van de SME schuifconnector).

Lichte headshells genoeg, de bekende Technics SH-98D, de ADC die jij noemt, de Denon PCL-5 en de Audio Technica MG-6 bijvoorbeeld. Dat zijn allemaal headshells met magnesiumlegering met een massa van 8 gram of ruim eronder.

Ik bedenk me nu, het kan nog gekker: de Audio Technica MS-8 heeft azimuth verstelling en weegt slechts 8 gram. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 05-01-2025 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:11:
[...]

De algemene consensus is dat grofweg tussen de 11 -25 gram wordt beschouwd als medium effectieve massa. Daarbij is de gewenste resonantie frequentie tussen de 8-12 hz een mooi streven, maar kunnen combinaties die daar buiten vallen alsnog prima klinken.
Dat kan je wel zeggen, maar algemene consensus zegt niet zo heel veel.
Sowieso hebben we het hier constant specifiek over de AT-VM95ML en de AT-VM540ML. Deze hele discussie heeft namelijk hier als basis die informatieaanvraag, en het is al wel duidelijk dat als deze member voor een beter element kiest, het 1 van deze 2 elementen wordt.
En mijn algemene consensus zegt dat 25 gram echt wel een zware arm is.
Voor mij is bijvoorbeeld alles onder 10 gram licht, tussen 10 en 16 gram middelzwaar en boven de 16 gram zwaar.
Boven de 25 gram is loodzwaar :P
Ik kan geen enkel element verzinnen behalve een DL103 en at-3600L (en andere DJ elementen) die optimaal (10Hz) bij dat gewicht varen
Een zwaardere arm is bij een MC element in veel gevallen een groot voordeel omdat deze elementen de neiging hebben meer energie “in de arm te pompen”.
Kan je hier ook een wat meer natuurkundig onderbouwde definitie en afleiding van geven? want hier kan ik echt geen chocola van maken.
Als je doelt op demping (een parameter die nooit door fabrikanten opgegeven wordt): mijn beperkte ervaring die ik heb gebaseerd op metingen zegt dat MC elementen doorgaans betere demping (dus een lagere Q factor) in hun suspensie hebben dan MM elementen. Dat houdt in dat er dus minder energie doorgegeven wordt en dat de arm een minder grote amplitude vertoont bij een resonantie op dezelfde frequentie.
Ik ben tot die conclusie gekomen door de hoogte van de resonantiepiek in het spectrum te analyseren gecorrigeerd door de genormeerde gevoeligheid van het element.
Zo kan het dus zomaar zijn dat je met een lagere resonantie frequentie alsnog een beter resultaat krijgt.
Volgens mij werkt het zo niet, maar goed. Je wilt een lage resonantiefrequentie vermijden omdat dit je massa-veersysteem gevoeliger maakt voor warps, en een te hoge resonantiefrequentie vermijden omdat dit je massa veersysteem gevoeliger maakt door instigatie vanuit de muziek zelf (laagste toon is doorgaans 16Hz in muziek met klassieke instrumenten (kerkorgel)
Goede lagering is naar mijn idee dan ook veel belangrijker dan een paar gram extra effectieve massa.
Dat staat in mijn ogen volledig los van elkaar. Goede lagering is altijd belangrijk. Net als een schone plaat.
Daarnaast zijn de Jelco armen voor hun geld vaak ook prima,
Alle losse jelco armen vallen volgens mij echt ver buiten het budget wat mrGab in gedachte heeft, ook al heeft hij geen bindend budget opgegeven. Maar ik lees een beetje door de regels heen.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2025 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Ik had in deze @MrGab zijn wensen al lang los gelaten, dit gaat gewoon over toonarmen en voorkeuren. Er zijn natuurlijk ook meer elementen dan de genoemde AT elementen, gelukkig maar.

Voor wat betreft de energie die een MC meer de arm in gooit dan een MM is https://korfaudio.com/blog26 wel interessant. Mijn natuurkundige kennis is niet van dien aard dat ik het zo kan verklaren, dan moet ik mij er meer in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Een van de grootste producenten van elementen houdt er m.b.t. effectieve in ieder geval dezelfde mening op na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5gU6_B49PR8Pko9dJCZJmr6zy8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MXJsbduKGmKW5yXZSdiIKvbX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat voorbeeld van Korfaudio is natuurlijk wel heel extreem: een stug geveerde DL-103 trackt default op 2.5 gram, een zeer soepel geveerde M-97xe op 1.1 gram, dat is een enorm verschil en heeft natuurlijk gevolgen. Op basis van die vergelijking alleen zou ik geen conclusies trekken voor wat betreft de MC vs de MM klasse en hun energieafgifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:31:
Ik had in deze @MrGab zijn wensen al lang los gelaten, dit gaat gewoon over toonarmen en voorkeuren.
Dus je laat zomaar het begin van een discussie varen?
Voor wat betreft de energie die een MC meer de arm in gooit dan een MM is https://korfaudio.com/blog26 wel interessant. Mijn natuurkundige kennis is niet van dien aard dat ik het zo kan verklaren, dan moet ik mij er meer in verdiepen.
Er blijkt uit niets in dat stuk dat het aan compliantie ligt. Er wordt gesteld dat de elementen een andere compliantie hebben (wat ook waar is) dus dan zal het daar wel aan liggen... :F
Het concept van demping wordt hier überhaupt niet onderzocht.
Korf is zoals altijd erg kort door de bocht en komt met haastige conclusies omdat hij al begint met een doel voor ogen. Hij begint aan een project om een bepaalde conclusie te bereiken, hij werkt als het ware naar een bepaald resultaat toe. Die resonance calculator is daar ook een mooi voorbeeld van. Die zit ook vol fouten.
Sowieso is een deel van zijn meetmethode al fout, het gedeelte van de basisresonantie (main mode).
Daar meet hij in G krachten. Wil je demping in kaart brengen, dan moet je in uitslag (amplitude)meten, niet in G krachten.
Een G kracht is namelijk een product van amplitude en frequentie, om dat beide de snelheid (=g kracht) bepalen (snelheid=afgelegde weg x tijd, dus amplitude x frequentie)
Terug naar 2 VWO dus voor meneer Korf.
Het is uiteindelijk de demping die bepaald hoeveel energie er overgedragen wordt danwel gedissipeerd wordt.
Wel is het zo dat een bepaalde massa x die trilt met een lagere freqentie ook minder kinetische energie bevat dan diezelfde massa x die trilt met een hogere frequentie. Oftewel 1/2 m v² (met dank aan Newton en de Marquise du Chatelet)
Vanuit dat oogpunt moet je dan dus ook 2 systemen gaan vergelijken die dezelfde basis resonantiefrequentie hebben, wat bij een DL-103 en die shure in dezelfde arm absoluut niet het geval zal zijn. Die shure zal waarschijnlijk rond de 5 hz zitten en die DL103 eerder rond de 12 al dan niet hoger :D
Wederom dus terug naar 2VWO voor meneer Korf

[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:12:
[...]

Dan valt Dual bij mij af. Azimuth moet je gewoon kunnen afstellen. Het effect op overspraak en kanaalgelijkheid kan werkelijk enorm zijn.
Ja dat weet ik. Het is dus net zo lastig als op een normale japanse S arm als je dus geen zeer specifieke headshell ervoor erbij koopt.

die ADC LMG-1 heeft volgens mij geen azimuth instelling
https://i.etsystatic.com/...0x540.5393326555_mtx8.jpg
https://rvb-img.reverb.co.../n4aisfwpsk9vqtmasltq.jpg

En die nagaoka headshell zal lastig te vinden zijn....èn duur!
En nog steeds 10gr, waardoor je bij de meeste japanse S armen
Ik weet dat jij de wensen danwel financiele doelstellingen van mrGab aan de kant schuift, maar ik doe dat niet.
Als je voldoende geld hebt is altijd alles mogelijk, maar dat is natuurlijk niet het framewerk waarin hier doorgaans vragen over aanschaf gesteld worden.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:43:
[...]
Dus je laat zomaar het begin van een discussie varen?

[...]
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:08:
[...]

Ja dat weet ik. Het is dus net zo lastig als op een normale japanse S arm als je dus geen zeer specifieke headshell ervoor erbij koopt.

die ADC LMG-1 heeft volgens mij geen azimuth instelling
https://i.etsystatic.com/...0x540.5393326555_mtx8.jpg
https://rvb-img.reverb.co.../n4aisfwpsk9vqtmasltq.jpg

En die nagaoka headshell zal lastig te vinden zijn....èn duur!
Ik weet dat jij de wensen danwel financiele doelstellingen van mrGab aan de kant schuift, maar ik doe dat niet.
Als je voldoende geld hebt is altijd alles mogelijk, maar dat is natuurlijk niet het framewerk waarin hier doorgaans vragen over aanschaf gesteld worden.
Wat een zware woorden weer… Ik schuif helemaal niets aan de kant, de discussie verschuift alleen een beetje. Zou ik niet te zwaar aan tillen.

Volgens mij is er binnen een kleine budget een hele goede draaitafel te vinden die aan alle voorwaarden voldoet. En een verstelbare headshell hoeft echt geen kapitaal te kosten, ook genoemde Nagaoka is prima betaalbaar te vinden. Een Tonar HS-25 kun je nieuw kopen en die kost iets van 60-70,- Als je ziet wat de meerwaarde is van de azimuth verstelling die kan dan hebt dan is dat echt een koopje. Als je overspraak en kanaalgelijkheid goed staan is dat echt een significant verschil. Blijkbaar denken we echter anders over betaalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:29:
[...]

Volgens mij is er binnen een kleine budget een hele goede draaitafel te vinden die aan alle voorwaarden voldoet.
Kom maar met een voorbeeld waarbij de S arm dan in totaal max 16gr is.

De meeste S armen kom je daar gewoon niet aan. De sl-1200 arm is uitzonderlijk licht voor een S arm.
Bij heel veel armen (de meeste pioneer, cec en dat soort armen) weegt alleen de sme connector (dus dat deel in de arm) al 10 gram, en drukt de totale arm ter plaatse van die connector al met 15gr op een weegschaaltje.
Dat vertaalt zich niet 100% naar effectieve massa, omdat de naaldtip nog ca 5cm verder zit, maar wel voor pak 'm beet 60-70%. Dus da's dan ca 10gr aan effectieve massa. Daar komt dan ca. 4gr effectieve massa van het contragewicht bij, en dan bijna 10 gram van de headshell (niet de volledige 10gr zit aan het uiteinde), en dan zit je dus al op 23 gram.
Met die relatief lichte nagaoka headshell van 10 gram.
En 23 gram is echt niet ideaal met een AT-VM95ML of AT-VM540ML. Tenzij je natuurlijk een AT-666 vacuum mat hebt waarmee je gegarandeerd alle warps 100% weghaalt.

Die ortofon as212 die ik op mn garrard heb, die is relatief licht. die drukt maar met 10gr ter hoogte van de connector op de weegschaal. Maar da's geen japanse arm. De reden dat die zo licht is (5 gram lichter ter hoogte van de connector tov de standaard pioneer/cec/sansui/etc arm, is omdat de as212 geen losse sme connector heeft maar die zit in de armbuis verdisconteert. Maar die constructie heb ik nog nooit bij een japanse arm gezien.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:43:

Er blijkt uit niets in dat stuk dat het aan compliantie ligt. Er wordt gesteld dat de elementen een andere compliantie hebben (wat ook waar is) dus dan zal het daar wel aan liggen... :F
Het concept van demping wordt hier überhaupt niet onderzocht.
Korf is zoals altijd erg kort door de bocht en komt met haastige conclusies omdat hij al begint met een doel voor ogen. Hij begint aan een project om een bepaalde conclusie te bereiken, hij werkt als het ware naar een bepaald resultaat toe. Die resonance calculator is daar ook een mooi voorbeeld van. Die zit ook vol fouten.
Sowieso is een deel van zijn meetmethode al fout, het gedeelte van de basisresonantie (main mode).
Daar meet hij in G krachten. Wil je demping in kaart brengen, dan moet je in uitslag (amplitude)meten, niet in G krachten.
Een G kracht is namelijk een product van amplitude en frequentie, om dat beide de snelheid (=g kracht) bepalen (snelheid=afgelegde weg x tijd, dus amplitude x frequentie)
Terug naar 2 VWO dus voor meneer Korf.
Het is uiteindelijk de demping die bepaald hoeveel energie er overgedragen wordt danwel gedissipeerd wordt.
Wel is het zo dat een bepaalde massa x die trilt met een lagere freqentie ook minder kinetische energie bevat dan diezelfde massa x die trilt met een hogere frequentie. Oftewel 1/2 m v² (met dank aan Newton en de Marquise du Chatelet)
Vanuit dat oogpunt moet je dan dus ook 2 systemen gaan vergelijken die dezelfde basis resonantiefrequentie hebben, wat bij een DL-103 en die shure in dezelfde arm absoluut niet het geval zal zijn. Die shure zal waarschijnlijk rond de 5 hz zitten en die DL103 eerder rond de 12 al dan niet hoger :D
Wederom dus terug naar 2VWO voor meneer Korf
Dan een ongefundeerd idee van mij, zou een zware arm misschien beter resonanties dempen, uiteraard ook afhankelijk van het gebruikte materiaal. Voor zover ik weet heeft de aanbevolen resonantie frequentie maar twee doelen. Bij een te hoge resonantie frequentie kom je op een gegeven moment in de hoorbare frequenties en geeft het verstoring, dat wil je natuurlijk niet.
Ga je te laag, dan krijg je mogelijk problemen met slechte platen en als je platenspeler niet stabiel staat. Zo lang dat niet het geval is, speelt het meestal gewoon prima. Of een lage resonantie frequentie hoorbaar nog wat doet durf ik niet te zeggen, misschien leuk om eens uit te zoeken. Het zou mij niet verbazen als de verschillen marginaal zijn.

Wat betreft platen met een warp valt bij mij in de zelfde categorie als vieze platen: gewoon niet afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Kom maar met een voorbeeld waarbij de S arm dan in totaal max 16gr is.

De meeste S armen kom je daar gewoon niet aan. De sl-1200 arm is uitzonderlijk licht voor een S arm.
Bij heel veel armen (de meeste pioneer, cec en dat soort armen) weegt alleen de sme connector (dus dat deel in de arm) al 10 gram, en drukt de totale arm ter plaatse van die connector al met 15gr op een weegschaaltje.
Dat vertaalt zich niet 100% naar effectieve massa, omdat de naaldtip nog ca 5cm verder zit, maar wel voor pak 'm beet 60-70%. Dus da's dan ca 10gr aan effectieve massa. Daar komt dan ca. 4gr effectieve massa van het contragewicht bij, en dan bijna 10 gram van de headshell (niet de volledige 10gr zit aan het uiteinde), en dan zit je dus al op 23 gram.
Met die relatief lichte nagaoka headshell van 10 gram.
En 23 gram is echt niet ideaal met een AT-VM95ML of AT-VM540ML. Tenzij je natuurlijk een AT-666 vacuum mat hebt waarmee je gegarandeerd alle warps 100% weghaalt.
Ortofon AS-212R 7 Gram

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XB0ZM77nX7Vneib0ensklPg0IA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3ffSoY2pE3vm6TuphKisYqYl.jpg?f=user_large

23 gram zal niet ideaal zijn, maar grote kans dat het prima klinkt. Ik zou niet zo angstvallig vasthouden aan die 16 gram, omdat je daarmee jezelf best wel beperkt. En nogmaals, er zijn meer elementen dan alleen AT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:40:
[...]

Bij een te hoge resonantie frequentie kom je op een gegeven moment in de hoorbare frequenties en geeft het verstoring, dat wil je natuurlijk niet.
Volgens mij is dat absoluut niet de gedachtengang erachter.

Volgens mij is het doel dat de arm zo stil mogelijk hangt. Dus dat de uitslag van de arm, dus de amplitude van de resonantie zo laag mogelijk is.
Deze amplitude kan namelijk de aftasting van hogere frequenties verstoren. En in het uiterste geval kan de naald uit de groef springen.
Die verstoring van hogere frequenties kan je ook horen bijv. bij een testplaat met resonantietest. Daar wordt dan een 1khz piloottoon aan toegevoegd, die je gewoon hoort vibreren. Dat is natuurlijk wel een behoorlijk extreme resonantie, maar het effect bestaat. En soms lees je van mensen die een gevalletje hebben dat een naald toch echt uit de groef springt.

En warps kunnen ook heel klein zijn, dat je de cartridge toch voortdurend iets ziet natrillen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:53:
[...]

Volgens mij is dat absoluut niet de gedachtengang erachter.

Volgens mij is het doel dat de arm zo stil mogelijk hangt. Dus dat de uitslag van de arm, dus de amplitude van de resonantie zo laag mogelijk is.
Deze amplitude kan namelijk de aftasting van hogere frequenties verstoren. En in het uiterste geval kan de naald uit de groef springen.
Die verstoring van hogere frequenties kan je ook horen bijv. bij een testplaat met resonantietest. Daar wordt dan een 1khz piloottoon aan toegevoegd, die je gewoon hoort vibreren. Dat is natuurlijk wel een behoorlijk extreme resonantie, maar het effect bestaat. En soms lees je van mensen die een gevalletje hebben dat een naald toch echt uit de groef springt.
Dat zeg ik toch…. Het komt in de hoorbare frequentie en dat geeft verstoring. Naalden die uit de groef springen vind ik nogal een verstoring Dat lijkt mij overigens wel een situatie waar aantoonbaar een aantal zaken fout gaan, zoals een low compliance element in een 6 gram arm op een plaat met behoorlijk dynamiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
@mr_petit wat is jouw gedachte dan omtrent het idee dat een zware arm mogelijk beter resonanties dempt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet japans en €3000.
7 gram is zonder headshell, dus met nagaoka headshell 17 gram.
[Afbeelding]

23 gram zal niet ideaal zijn, maar grote kans dat het prima klinkt. Ik zou niet zo angstvallig vasthouden aan die 16 gram, omdat je daarmee jezelf best wel beperkt. En nogmaals, er zijn meer elementen dan alleen AT.
Ik vraag mij af hoe jelco aan z'n getallen komt, want die gewichten kunnen niet met hun jelco headshell zijn
Want die weegt al 11,5 gram oid
Ik heb wel eens met iemand uitgezocht dat zijn jelco opgave (weet niet meer exact welke jelco) een opgaaf was zonder headshell!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De claim is hier mét headshell:
https://audiosensibility....f-the-jelco-750-tonearms/

Maar lees deze discussie en je begrijpt dat de opgaaf m.b.t. de effectieve massa inclusief headshell erg twijfelachtig is, zeker als je in aanmerking neemt dat de standaard headshell al 12 of 13 gram is, en in het beste geval 9 gram met de HS-50, en dezelfde sales manager (Uchida) in 2009 nog mailde dat de effectieve massa van de arm 20 gram was.

Hoe dan ook, met een headshell die alleen al ruim boven de 10 gram weegt ga je geen 13 gram effectieve massa voor de hele arm halen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:59:
@mr_petit wat is jouw gedachte dan omtrent het idee dat een zware arm mogelijk beter resonanties dempt?
Resonanties als in?
De systeemresonantie met de ophanging van de cantilever of resonanties van een hogere orde die naar de arm doorgegeven worden?

Ik denk namelijk dat de systeemresonantie (dus de 10Hz resonantie) eigenlijk helemaal geen invloed heeft op resonanties in de armbuis zelf.
Die worden allemaal doorgegeven door hogere frequenties in de muziek zelf.
Dan is het wel zo dat een zware arm in principe lastiger in beweging te zetten is (hierbij bedoel ik dus niet de effectieve massa, maar de normale massa van de armbuis zelf), maar ik denk dat dat ondergeschikt is aan de mate van demping die eventueel toegepast wordt.
Wil je geen resonanties in je arm? maak 'm dan van rubber.
Zo buigslap mogelijk. En daarna zo zwaar mogelijk

Maar de link die Korf probeert te leggen tussen systeemresonantie (de 10hz resonantie) en resonanties bij honderden danwel duizenden hertz die optreden...die is er niet.
Een 10Hz resonantie kan geen resonantie van een kilohertz veroorzaken.
Sowieso denk ik dat die hogere resonanties ook door hele andere zaken doorgegeven worden. Denk aan de eigenschappen van de cantilever, maar ook of je een MM element met een tie wire hebt of eentje zonder, en hoe lang en dik/stug die bijvoorbeeld is. Nu weet ik niet de exacte opbouw van een m97 naald, maar een v15 heeft dus wel een tie wire, maar die is heel lang, en heel dun. (dat zal ook ongetwijfeld een reden van de hoge compliantie zijn.
Die zit pas aan het einde van de bronzen klembuis (die in de body gaat) gesoldeerd.
Een doorsnee AT element lijkt wat dat betreft veel meer op een MC element. Een AT element heeft ook een korte tie wire, die vrijwel alleen vrij hangt ter hoogte van de suspensie die hooguit 0,5mm dik is. Net als een MC element, alleen is bij een MC element deze suspensiering (zo ongeveer een O ring) doorgaans van rubber, en bij veel AT elementen van een soort rubberachtig schuim. Bij de AT-3600L is ie wel weer van meer rubberachtig materiaal. Zal ook samenhangen met de lage compliantie, die at-3600 heeft wellicht ook een dikkere tie wire.

Met tie wire bedoel ik een heel dun ijzerdraadje die de cantilever verbindt met de basis van de naalddrager.
Er zijn ook legio MM elementen die helemaal geen tie wire hebben, en waarbij de cantilever met magneet dus vrij in de rubber suspensie hangt. Misschien is de M97 wel zo geconstrueerd.
Ik kan me voorstellen dat dit de constructie is waarbij de minste hogere frequenties doorgegeven worden (maar ja, meten is weten).

Dit is bijv. de tie wire van de V15III: zie je 'm zitten? B)
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/V15III/v15tiewire.jpg

Maar als ik dus kijk naar de opvolgende metingen van Korf (die totaal niet op dit soort zaken ingaat), dan zie ik daar ook een meting van een AT7v en een ART7, die redelijk bouwgelijk zijn voor zover dat kan tussen mm en mc, en daar is het resonantiepatroon veel meer overeenkomstig. Tuurllijk verschillen, bijvoorbeeld totaal andere cantilevers.

Maar goed, alles wat korf schrijft onder de noemer 'onderzoek' vind ik altijd erg kort door de bocht, hij laat heel veel steken vallen, en trekt conclusies die totaal niet onderbouwd zijn terwijl die heel vaak heel makkelijk na te meten zijn. Zo schreef hij ooit iets over DD tafels en hoe die magneten direct onder de naald het signaal beinvloeden, met allerlei bla bla, maar gewoon een naald boven een draaiend plateau hangen en met een spectrum analyzer even kijken wat de naald oppikt...ho maar.
En in die korf resonantiecalculator, daar heeft ie ooit wel basisformules gepost (die een vriend van 'm had samengesteld), maar in die formule wordt gesteld dat elk element een suspensie heeft met dezelfde Q factor. Dat soort dingen vertelt hij niet, maar als je de boel gaat uitzoeken kom je daar wel achter. En zo kan ik wel meer dingen opnoemen.
En hoe die calculator werkelijk rekent, dat wordt helemaal niet verteld. Maar als je ermee gaat spelen, komt er gewoon uit dat elke combinatie die een resonantiefrequentie hoger dan 10,25 uitrekent (volgens de wet van hooke) een negatief advies geeft met teveel beweging. Dat slaat natuurlijk nergens op. Maar dat vertelt ie niet.
Dus als er weer een nieuwe blogpost komt, of iemand er weer naar verwijst, begin ik al te zuchten dat ik alles moet gaan uitzoeken waar hij (ik vermoed expres) steken laat vallen, want ik heb zo het idee dat hij eerst bekijkt wat een wenselijke uitkomst is van zijn onderzoek, en daar z'n onderzoek op afstemt. Maar zo werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:13:
De claim is hier mét headshell:
https://audiosensibility....f-the-jelco-750-tonearms/

Maar lees deze discussie en je begrijpt dat de opgaaf m.b.t. de effectieve massa inclusief headshell erg twijfelachtig is, zeker als je in aanmerking neemt dat de standaard headshell al 12 of 13 gram is, en in het beste geval 9 gram met de HS-50, en dezelfde sales manager (Uchida) in 2009 nog mailde dat de effectieve massa van de arm 20 gram was.

Hoe dan ook, met een headshell die alleen al ruim boven de 10 gram weegt ga je geen 13 gram effectieve massa voor de hele arm halen... ;)
Dat is 100% wat ik wil zeggen. Daar komt zoveel onjuiste info vandaan dat je maar moet raden wat wel en wat niet klopt. En dat voor zoiets simpel.
Zeker in deze tijd, elk 3d designprogramma kan met 1 druk op de knop effectieve massa uitrekenen op welk punt je ook maar klikt.
Van wat ik heb gezien, ook mensen die met hun jelco arm, jelco headshell en elementje een spectrummeting doen, die armen zijn gewoon vrij zwaar.
Ik heb een keer iemand alle componenten van een jelco ts-350s met jelco headshell (11,92g zonder draadjes) los laten wegen en op laten meten hoe ver ze exact van het scharnierpunt zaten en kwam toen op 24 gram. Daar kan een hele kleine afwijking in zitten waar bijv. exact het zwaartepunt van het contragewicht etc zit (die ring is natuurlijk lichter), maar zelfs in een heel gunstig geval kwam ik dan niet lager dan 22 gram.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2025 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:11:
[...]
Zelf zou ik dus altijd voor een arm kiezen die minimaal medium massa is met verstelbare hoogte,
Weet je dat ik net een week lang heb zitten meten, en wat mijn conclusie is betreffende VTA instelling op armen?
Het maakt geen ene reet uit. Ik stond er ook van te kijken.

En dan bedoel ik de range die je met doorsnee armen hebt, dus pak 'm beet +/-6mm bij de basis.
Dat is op een 9" arm ook maar +/- 1.5 graad
Ik kwam tussen de laagste stand en de hoogste stand uit op een verschil van 0,39% vervorming naar 0,43% vervorming bij een IMD meting. Ja dat is een verschil, maar zo weinig dat dat misschien wel eens exemplarisch kan zijn. Ik zou eigenlijk 10 al die metingen en uitwerkingen moeten doen.
Dat was dus een intermodulatietoon die -48dB was tov de grondtoon in de ene uiterste stand naar -47dB in de andere uiterste stand.
Iemand anders (op een forum) deed een spectrumsweep en daar zag je in de frequentieweergave ook geen verschil, ook niet in het hoog
In THD zag je wel iets verschil, maar dat was erg onvoorspelbaar, en heb soms het idee dat dat per meting heel erg kan verschillen
Ik heb ook luistertests gedaan met de fricatives test op de tacet testplaat, dus voor een situatie dat de naald de grootst mogelijke moeite heeft de contouren van de groef te volgen, en ook daar kon ik reeel gezien geen verschil horen. terwijl die test toch een beetje mij stokpaardje is. Al deze testen werden uitgevoerd met ML naalden (at-440 en een Jico SAS), waarbij vaak beweerd wordt dat dit type naald (en gyger/vdh/replicant) juist de naaldvormen zijn waarbij VTA instelling het meest nauw komt.

Ik heb mijn naald ook onder de microscoop gehad om de SRA te meten, en die is redelijk behoorlijk 92 graden (dus 2 graad sra), wat een 'optimale waarde' zou zijn.
Dat is in stilstand. Met draaiend plateau kan dit iets minder zijn, maar de foto die ik dan krijg is eigenlijk net wat te wazig om daar echt een betrouwbare meting op te doen. Met die usb microscoopfotos is het sowieso niet zo precies, je kan de lijnen toch wel binnen 2 graden manipuleren zo dat alles nog steeds 100% geloofwaardig is.
De basisinstelling die ik had, waarbij de armbuis horizontaal is, was in stilstand dus ongeveer die 92 graden, maar die meet net ietsje slechter dan de instelling helemaal omhoog, maar wel beter dan helemaal omlaag.
Dus dat zou je kunnen beschouwen als consequent (als het plateau draait is er wrijving en dat moet de SRA in dit geval iets verminderen, uit logisch redeneren), dus de arm iets omhoog is dus iets beter, maar van wat ik meet is dat verschil zo klein dat dit toch wel binnen de meetonzekerheid valt. En dan hebben we het over het uiterste bereik van de VTA instelling van een doorsnee arm.
Ik speel ook op de grens van de aanbevolen naalddruk (1,75 gram), dus als ik op bijv. 1,4 gram (da's nominaal geloof ik) zou spelen, dan krijg ik iets meer SRA, wat wellicht bij 1,4 gram en de arm horizontaal wel de 'optimale' instelling geeft, voor zover dat uitmaakt.

Eea komt ook een beetje uit de aanleiding van een post op ASR.
https://www.audiosciencer...0278/page-45#post-1830760
Daar gebruikt iemand een testplaat die op verschillende graden SRA gesneden is, en hij heeft daar een AT element èn een Jico SAS. Maar die Jico staat zó schuin (een vta van bijna 33 graden!) en daar zie je ook met die testplaat dat die naald optimaal presteert bij de 26 en 30 graden track, terwijl die at het beste presteert bij de 22 en 18 graden track (20 is standaard VTA).

Maar die nummers vallen allemaal zó buiten wat je kan afstellen met een 'normale' vta afstelling die een arm heeft (speciale losse toonarmen uitgesloten, veruit de meeste tafels, als ze een vta afstelling hebben, is dat +/-5mm of 6mm, dus +/-1,3 graad of +/-1,5 graad.
Dat zijn waardes die in het niet vallen met de spacing van die testplaat bijvoorbeeld (per 4 graden een track) en hoever die jico uit het lood staat.

Dus ja het maakt uit, maar de tip zo uit het lood staat dat het uitmaakt, dan reikt je vta instelling ook niet meer qua range. Je moet dan met wigjes werken ofzo.
Dus de kwaliteitscontrole van de naaldbouwer is leidend, en als die er een potje van maakt is je vta instelling toch niet nuttig.
En compenseren voor bijv. element Y wat net een millimetertje hoger is dan element X.....Dat ga je niet horen èn niet meten.
Het gaat ook tegen mijn principes in dat ik alles wil kunnen afstellen, maar je doet de VTA afregeling meer voor je gemoedsrust dan voor je oor. Ik kan dus de helft van 'm draaitafels weg doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:54:
[...]

Dat is 100% wat ik wil zeggen. Daar komt zoveel onjuiste info vandaan dat je maar moet raden wat wel en wat niet klopt. En dat voor zoiets simpel.
Zeker in deze tijd, elk 3d designprogramma kan met 1 druk op de knop effectieve massa uitrekenen op welk punt je ook maar klikt.
Van wat ik heb gezien, ook mensen die met hun jelco arm, jelco headshell en elementje een spectrummeting doen, die armen zijn gewoon vrij zwaar.
Ik heb een keer iemand alle componenten van een jelco ts-350s met jelco headshell (11,92g zonder draadjes) los laten wegen en op laten meten hoe ver ze exact van het scharnierpunt zaten en kwam toen op 24 gram. Daar kan een hele kleine afwijking in zitten waar bijv. exact het zwaartepunt van het contragewicht etc zit (die ring is natuurlijk lichter), maar zelfs in een heel gunstig geval kwam ik dan niet lager dan 22 gram.
Ik denk dat je doelt op mijn Jelco TS-350 S op AF 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:10:
[...]

Ik denk dat je doelt op mijn Jelco TS-350 S op AF 😉
Nee ik heb het hier over een gevalletje op audiokarma met een andere user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:42:
[...]

Weet je dat ik net een week lang heb zitten meten, en wat mijn conclusie is betreffende VTA instelling op armen?
Het maakt geen ene reet uit. Ik stond er ook van te kijken.

En dan bedoel ik de range die je met doorsnee armen hebt, dus pak 'm beet +/-6mm bij de basis.
Dat is op een 9" arm ook maar +/- 1.5 graad
Ik kwam tussen de laagste stand en de hoogste stand uit op een verschil van 0,39% vervorming naar 0,43% vervorming bij een IMD meting. Ja dat is een verschil, maar zo weinig dat dat misschien wel eens exemplarisch kan zijn. Ik zou eigenlijk 10 al die metingen en uitwerkingen moeten doen.
Dat was dus een intermodulatietoon die -48dB was tov de grondtoon in de ene uiterste stand naar -47dB in de andere uiterste stand.
Iemand anders (op een forum) deed een spectrumsweep en daar zag je in de frequentieweergave ook geen verschil, ook niet in het hoog
In THD zag je wel iets verschil, maar dat was erg onvoorspelbaar, en heb soms het idee dat dat per meting heel erg kan verschillen
Ik heb ook luistertests gedaan met de fricatives test op de tacet testplaat, dus voor een situatie dat de naald de grootst mogelijke moeite heeft de contouren van de groef te volgen, en ook daar kon ik reeel gezien geen verschil horen. terwijl die test toch een beetje mij stokpaardje is. Al deze testen werden uitgevoerd met ML naalden (at-440 en een Jico SAS), waarbij vaak beweerd wordt dat dit type naald (en gyger/vdh/replicant) juist de naaldvormen zijn waarbij VTA instelling het meest nauw komt.

Ik heb mijn naald ook onder de microscoop gehad om de SRA te meten, en die is redelijk behoorlijk 92 graden (dus 2 graad sra), wat een 'optimale waarde' zou zijn.
Dat is in stilstand. Met draaiend plateau kan dit iets minder zijn, maar de foto die ik dan krijg is eigenlijk net wat te wazig om daar echt een betrouwbare meting op te doen. Met die usb microscoopfotos is het sowieso niet zo precies, je kan de lijnen toch wel binnen 2 graden manipuleren zo dat alles nog steeds 100% geloofwaardig is.
De basisinstelling die ik had, waarbij de armbuis horizontaal is, was in stilstand dus ongeveer die 92 graden, maar die meet net ietsje slechter dan de instelling helemaal omhoog, maar wel beter dan helemaal omlaag.
Dus dat zou je kunnen beschouwen als consequent (als het plateau draait is er wrijving en dat moet de SRA in dit geval iets verminderen, uit logisch redeneren), dus de arm iets omhoog is dus iets beter, maar van wat ik meet is dat verschil zo klein dat dit toch wel binnen de meetonzekerheid valt. En dan hebben we het over het uiterste bereik van de VTA instelling van een doorsnee arm.
Ik speel ook op de grens van de aanbevolen naalddruk (1,75 gram), dus als ik op bijv. 1,4 gram (da's nominaal geloof ik) zou spelen, dan krijg ik iets meer SRA, wat wellicht bij 1,4 gram en de arm horizontaal wel de 'optimale' instelling geeft, voor zover dat uitmaakt.

Eea komt ook een beetje uit de aanleiding van een post op ASR.
https://www.audiosciencer...0278/page-45#post-1830760
Daar gebruikt iemand een testplaat die op verschillende graden SRA gesneden is, en hij heeft daar een AT element èn een Jico SAS. Maar die Jico staat zó schuin (een vta van bijna 33 graden!) en daar zie je ook met die testplaat dat die naald optimaal presteert bij de 26 en 30 graden track, terwijl die at het beste presteert bij de 22 en 18 graden track (20 is standaard VTA).

Maar die nummers vallen allemaal zó buiten wat je kan afstellen met een 'normale' vta afstelling die een arm heeft (speciale losse toonarmen uitgesloten, veruit de meeste tafels, als ze een vta afstelling hebben, is dat +/-5mm of 6mm, dus +/-1,3 graad of +/-1,5 graad.
Dat zijn waardes die in het niet vallen met de spacing van die testplaat bijvoorbeeld (per 4 graden een track) en hoever die jico uit het lood staat.

Dus ja het maakt uit, maar de tip zo uit het lood staat dat het uitmaakt, dan reikt je vta instelling ook niet meer qua range. Je moet dan met wigjes werken ofzo.
Dus de kwaliteitscontrole van de naaldbouwer is leidend, en als die er een potje van maakt is je vta instelling toch niet nuttig.
En compenseren voor bijv. element Y wat net een millimetertje hoger is dan element X.....Dat ga je niet horen èn niet meten.
Het gaat ook tegen mijn principes in dat ik alles wil kunnen afstellen, maar je doet de VTA afregeling meer voor je gemoedsrust dan voor je oor. Ik kan dus de helft van 'm draaitafels weg doen :+
Het effect van VTA op de weergave heb ik tot voor kort altijd betwijfeld, vanwege enorme verstelling die je moet maken voor een paar graden. Helaas heb ik geen IMD meter en spectrum analyzer, maar ik ben wel een keer bezig geweest met muziek ( het mooiste testsignaal!!) Daar bleek toch dat er een hoorbaar verschil is en dat het gebied waarin het anders/beter was erg klein is. Dan praat ik dus over ongeveer 0,10 mm hoger of lager wat verschil maakt. Waar het verschil in zat was vooral de echtheid in de opname en plaatsing van instrumenten die beter werd. De verschil zijn niet heel groot en het is natuurlijk compleet onwerkbaar om de ideale hoogte per plaat te gaan bepalen omdat naast dikte ook de snijhoek van belang is.

Overigens zijn er mensen die per plaat de VTA instellen en stickertjes op hun plaathoezen plakken met de juiste hoogte 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:19:
[...]

Nee ik heb het hier over een gevalletje op audiokarma met een andere user.
Grofweg dezelfde uitkomst dus. Ik meen dat de TS-350S zonder headshell op 9,2 gram zit, volgens Jelco zelf althans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
Soms kom je toch nog wel iets leuks tegen in de kringloop, in mijn laatste geval twee test platen:

Een "Pioneer" branded, samengesteld door Jan de Kruijff

En een "Erato HIFI Test" samengesteld door Jan Kool

Ze zagen er netjes uit, dus voor 1,50 per stuk niet de moeite genomen om te kijken of het wat is en ze gewoon meegenomen. :P Er lijkt online (afgaande op wat oude hifi forum posts) toch wel wat gebruik van gemaakt te worden dus helemaal waardeloos zullen ze niet zijn.

Nu nog de tijd vinden om er een keer voor te gaan zitten en er iets mee te doen. :z

Verder totaal geen ervaring mee, dus mocht iemand tips hebben wat betreft zinvolle / zinloze tests hou ik me aanbevolen.

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 06-01-2025 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
De Erato zit een heel boekwerk bij als het goed is, als je die doorneemt moet je een eind komen. Zonder meet apparatuur heb je overigens niet zo heel veel aan dit soort platen naar mijn mening

[ Voor 0% gewijzigd door Duclaasie op 06-01-2025 12:59 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:00:
[...]

Niet japans en €3000.
7 gram is zonder headshell, dus met nagaoka headshell 17 gram.

[...]

Ik vraag mij af hoe jelco aan z'n getallen komt, want die gewichten kunnen niet met hun jelco headshell zijn
Want die weegt al 11,5 gram oid
Ik heb wel eens met iemand uitgezocht dat zijn jelco opgave (weet niet meer exact welke jelco) een opgaaf was zonder headshell!
Micro Seiki MA-505 komt in de buurt van de “heilige” 16 gram

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:26:
[...]

Micro Seiki MA-505 komt in de buurt van de “heilige” 16 gram
Ik heb ook nooit gezegd dat er geen enkele japanse S arm ooit gemaakt is die niet onder de 17 gram is.
Dus wellicht trek je mijn originele uitspraak uit verband:
mr_petit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:02:
[...]
Het is dus ook geen "heilige" 16 gram, het is een advies betreffende bovenstaande elementen, zoals in bovenstaande quote te lezen valt, gebaseerd op dat je een resonantiefrequentie wilt halen van tussen de 8 en 12Hz.
De ma505 is voor een japanse S arm inderdaad vrij licht. opgaaf is 7 gram eff zonder headshell.
De H202 headshell weegt 10,5gr, de H303 11,6gr. Dus dan kom je uit op 17,5gr danwel 18,6 gram.(H303 is de standaard headshell geloof ik)
Daarmee zit je met bovengenoemde elementen wellicht nog nèt rond die 8Hz. Bij de VM540ML wellicht iets lager, maar nog steeds wel enigzins acceptabel.
Terugkomende op de discussie voor een tafel voor @MrGab , èn een MA-505 arm, en als hij z'n vriendin héééééél lief aankijkt en belooft de rest van de komende maand elke avond een voetenmassage op de bank te geven:
Micro seiki DD-40:
https://www.marktplaats.n...15863747-micro-seiki-dd40
Er moet wel een nieuwe stofkap op (2 barstjes, ik weet niet of er aftermarket kappen gemaakt worden, doorgaans €120), maar een DD-40 is natuurlijk een fantastische speler, en ook een waardevaste investering. Veel beter iig dan een nieuwe tafel kopen van dit bedrag (wat ik voor zijn setup ongeveer het minimum vindt, dus bijv een Debut pro met acryl it platter en subplatter upgrade of een nieuwe SL-1200MK7 (zit je met beide ook rond de €1k).
Alleen jammer dat de foto's van die dd-40 zo slecht zijn. De zijsteuntjes van de kap zijn bijv niet te zien, ds de staat daarvan moet zich laten raden etc.
Maar stel er komt een nieuwe stofkap op, en je maakt 'm goed schoon, en maakt er mooie foto's van, dan zou een DD-40 met MA-505 eigenlijk altijd wel rond de €800-1k moeten kunnen opbrengen, ook over 5-10 jaar nog.
Er staat ook nog wel een iets goedkopere DD-40 te koop (qua biedingen althans, niet qua vraagprijs) met betere foto's, maar die heeft een stax arm, wat 'm imo net wat minder aantrekkelijk maakt.
https://www.marktplaats.n...-7-tonearm-en-versterkers
Maar daarvan is de kap nog wel 100% gaaf.
Maar dat zijn volgens mij wel hele andere bedragen dan waar hij momenteel aan denkt, want hij zat nog een beetje tegen het bedrag voor die td-320 aan te hikken (en dan hebben we het over een bedrag wat 3x zo laag is). En dat is ook een hele goede tafel, dus wat de betere koop is, is natuurlijk heel relatief.

[ Voor 99% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2025 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Die beide Micro Seiki’s zijn naar mijn smaak echt prachtige draaitafels en ondanks dat het veel geld is voor een oude draaitafel zijn ze het in goede staat zeker waard. Daarnaast zijn het ook nog draaitafels met een redelijke WAF is mijn ervaring, dus als ik @MrGab was zou ik ze in ieder geval aan mevrouw Gab laten zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Overigens heb ik vorig jaar een VM-740ML ingebouwd in een Yamaha YP-D8 met een HS-25 headshell. De resonantie frequentie is dan aan de lage kant, maar de sporing en muzikaliteit is uitstekend. Wat mij betreft zou ik extremen mijden, maar doe je jezelf qua keuze tekort als je star vasthoud aan 10hz als optimale resonantie frequentie

[ Voor 0% gewijzigd door Duclaasie op 06-01-2025 12:37 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:37:
maar doe je jezelf qua keuze tekort als je star vasthoud aan 10hz als optimale resonantie frequentie
Niemand houdt hier star vast aan 10Hz. Dat is ten eerste een richtwaarde, en alles wat ik gezegd heb qua gewichten etc, is voor de range 8-12Hz.
Tuurlijk, ook daar kan je vanaf wijken. Maar? 7Hz? 6Hz? 5Hz? 4Hz? 3Hz?
Wat ga je vermijden?
We hebben het hier over een tafel die iemand anders gaat gebruiken. Met iemand anders platen
Je wilt een combi neerzetten die in eigenlijk alle voorkomende gevallen gaat presteren. Wij gaan niet dicteren welke platen hij moet kopen en wel danwel niet moet afspelen.

Die DD-40 is zeker gaaf, maar ik weet al dat hij voor die thorens gaat en dus ongeveer €700 in z'n zak houdt ;)
Een TD-320 in die staat compleet met boekjes rekeningen etc voor ~€300...die kan je waarschijnlijk ook altijd nog met winst doorverkopen. zeker gezien er een dynavector op zit.

De vraag is ook of de 740ML de betere optie is.
Die is zwaarder (dus een nog lagere res. freq), en ik zag op ASR geloof ik een fr meting waarbij er toch een dip in het middengebied zat tov de 540ML.
Moet je dan €50 extra neerleggen voor beter looks maar potentieel slechtere gemeten prestaties?

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2025 13:01 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 71 Laatste