Platenspeler voor 11-jarige gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deftone82
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-11-2024
Hoi allemaal, ik ben op een paar plaats mijn licht aan het opsteken. Hopelijk is deze vraag nog niet te vaak hier voorbij gekomen, maar ik kon het niet direct terugvinden...

Ikzelf heb al 20 jaar een platenspeler (en dus vinyl). Mijn 11-jarige zoon is intussen ook geïnteresseerd en gaat mee naar beurzen en winkels. Het is nu zover dat hij op zijn eigen kamer een kleine setup wil.
Omdat we een redelijk goede (geen top) setup hebben op het bureau, wil ik er niet al teveel geld aan uitgeven. Momenteel staat het op zijn verlanglijstje voor kerstmis.

Iemand hier tips voor een kleine, betaalbare setup voor een slaapkamer? Liefst in totaal sub 400 euro (platenspeler, speakers, evt. versterker indien niet al ingebouwd in speler...).

Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:06

mr_petit

opperprutser

Nieuw of gebruikt?
Qua element voor een 11 jaar oud jongetje raad ik iig een AT-3600L (ongeveer €12 op aliexpress) of een AT-91 aan. Deze hebben een plastic/carbon cantilever, en die kan veel beter tegen mishandeling dan een aluminium cantilever.

Als je enige kwaliteit wilt zou ik kijken naar gebruikt.
Dus bijv. een leuke jaren 90 versterker (waar wel een phonopre inzit, marantz, sony, denon, technics etc), een stel luidsprekers uit de jaren 90/begin00s (bijv. van mission of zo'n soort merk), en voor de rest een leuke gebruikte platenspeler.
Als je zoon nog echt kind is, is een volautomaat wellicht het verstandigst.
Ik had vroeger ook een volautomaat toen ik zo oud was en mijn platen uit die tijd hebben het allemaal prima overleefd, evenals het naaldje wat erop zat die ik bewaard heb (1 of andere vroege at-3600 variant).

Dat zou voor €250 te doen moeten zijn. Vul de rest van het budget op met platen.

Voor gebruikte zaken kan ik geen specifieke tips geven. Het heeft geen zin een platenspeler in Delfzijl aan te raden als je in Margraten woont.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2024 15:25 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deftone82
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-11-2024
gebruikt kan absoluut!
Hij kan intussen goed overweg met mijn sl1200...armpje omhoog, positioneren, armpje omlaag....met de blote hand de arm/naald op de plaat leggen vindt hij nog te spannend (hij weet ook dat die naald zoveel kost als zijn playstation).

Ik was beginnen kijken naar sets. Er zijn tegenwoordig leuke (eerste zicht) sets te koop...maar onder de 400 wordt dan eigenlijk al krap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik zou als je gebruikt koopt in ieder geval kijken naar een speler met normale 1/2" elementen, geen t4p of dat soort systemen.
En wellicht toch iig een halfautomaat, dan krijg je niet de situatie dat de tafel een halve dag blijft draaien met naald in de binnenste groef als buitenspelen opeens leuker lijkt.

En DD is wellicht gemakkelijker in gebruik dan riemaandrijving.
Dus bijv een technics SL-Q202 of Q303, SL-Q2 of SL-Q3, SL-D202 of SL-D303, SL-D2 of SL-D3
Wellicht vindt hij het leuk ook een technics te hebben omdat jij er ook eentje hebt.
Bij gebruikte aanschaf is het natuurlijk what you see is what you get. Dus altijd de speler testen (werkt de automatiek goed, loopt de arm mooi soepel etc), en goed letten op defecten (kapotte scharnieren etc), krassen in de stofkap etc etc.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2024 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 15:25
Ik kan van harte de SL-Q's van Technics aanraden...Ik heb er destijds eentje 2ehands op de kop getikt (een SL-Q3) en die draait hier met een net elementje alweer een paar jaar op de kamer van mijn dochter. kosten? < 180€ incl nieuwe stylus.

Daaronder staat mijn oude Sony Versterker die ik in de jaren '80 zelf nieuw kocht van mijn eerste krantenwijkgeld, doet het na 40+ jaar nog steeds prima. kosten, ehhh...onbetaalbaar :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:34
mr_petit schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:50:
Ik zou als je gebruikt koopt in ieder geval kijken naar een speler met normale 1/2" elementen, geen t4p of dat soort systemen.
En wellicht toch iig een halfautomaat, dan krijg je niet de situatie dat de tafel een halve dag blijft draaien met naald in de binnenste groef als buitenspelen opeens leuker lijkt.

Dus bijv een technics SL-Q202 of Q303, SL-Q2 of SL-Q3, SL-D202 of SL-D303, SL-D2 of SL-D3
Wellicht vindt hij het leuk ook een technics te hebben omdat jij er ook eentje hebt.
Bij gebruikte aanschaf is het natuurlijk what you see is what you get. Dus altijd de speler testen (werkt de automatiek goed, loopt de arm mooi soepel etc), en goed letten op defecten (kapotte scharnieren etc), krassen in de stofkap etc etc.
Een DD is gemakkelijker in gebruik dan een riemaandrijving?? Die volg ik zelf even niet zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
mr_petit schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:22:
Nieuw of gebruikt?
Qua element voor een 11 jaar oud jongetje raad ik iig een AT-3600L (ongeveer €12 op aliexpress) of een AT-91 aan. Deze hebben een plastic/carbon cantilever, en die kan veel beter tegen mishandeling dan een aluminium cantilever.

Als je enige kwaliteit wilt zou ik kijken naar gebruikt.
Dus bijv. een leuke jaren 90 versterker (waar wel een phonopre inzit, marantz, sony, denon, technics etc), een stel luidsprekers uit de jaren 90/begin00s (bijv. van mission of zo'n soort merk), en voor de rest een leuke gebruikte platenspeler.
Als je zoon nog echt kind is, is een volautomaat wellicht het verstandigst.
Ik had vroeger ook een volautomaat toen ik zo oud was en mijn platen uit die tijd hebben het allemaal prima overleefd, evenals het naaldje wat erop zat die ik bewaard heb (1 of andere vroege at-3600 variant).

Dat zou voor €250 te doen moeten zijn. Vul de rest van het budget op met platen.

Voor gebruikte zaken kan ik geen specifieke tips geven. Het heeft geen zin een platenspeler in Delfzijl aan te raden als je in Margraten woont.
Een dual 704 is een half automaat en heeft leuk optie dat je de naald nooit verkeerd erop kan zetten, ja oke je kan de arm door punt heen duwen, maar je voelt tegen druk .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Deftone82 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:27:
gebruikt kan absoluut!
Hij kan intussen goed overweg met mijn sl1200...armpje omhoog, positioneren, armpje omlaag....met de blote hand de arm/naald op de plaat leggen vindt hij nog te spannend (hij weet ook dat die naald zoveel kost als zijn playstation).

Ik was beginnen kijken naar sets. Er zijn tegenwoordig leuke (eerste zicht) sets te koop...maar onder de 400 wordt dan eigenlijk al krap.
Voor 400 euro kan er echt wel wat voor een 11 jarige neer gezet worden, en ver onder de 400 euro ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Deftone82 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:27:
gebruikt kan absoluut!

Niet verkeerd bedoelt, maar vertel eens wat is er nu zo enorm goed aan een sl1200? en dan voor thuis gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
mr_petit schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:50:

Geen t4p of dat soort systemen? waarom niet?? een technics sl dl5 is een "instap model" maar heeft een t4p
element en klinkt gewoon zeer goed.
T4p heeft voor en nadelen, en was in de markt gezet als standardisatie voor elementen en die waren ook in mc verkrijgbaar ( en nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ivo1969 schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:08:
[...]
Een DD is gemakkelijker in gebruik dan een riemaandrijving?? Die volg ik zelf even niet zo
Een riem is een slijtagedeel en moet dus zo nu en dan vervangen worden. En als je een riemaandrijver wat langere tijd niet gebruikt moet je 'm van de motorpulley afhalen omdat anders de snaar onrond wordt.
En bij sommige riemaandrijvers komt het type snaar heel nauw met betrekking tot het toerental en omleggen van de riem op een andere pulley (als ze een ac synchromotor hebben).
DD heeft die dingetjes niet.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ivo1969 schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:15:
[...]
Een dual 704 is een half automaat en heeft leuk optie dat je de naald nooit verkeerd erop kan zetten, ja oke je kan de arm door punt heen duwen, maar je voelt tegen druk .
Ja als je naar andere merken gaat kijken zijn er legio opties. Ik kan er denk ik wel 250 opnoemen als ik daar de tijd voor zou nemen. Dual 704 is zeker een leuke speler. Maar wordt (gemiddeld dan) al aan de prijs. Al is de gebruiktmarkt natuurlijk niet vast. Elke aankoop is z'n eigen deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ivo1969 schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:49:
[...]

Geen t4p of dat soort systemen? waarom niet?? een technics sl dl5 is een "instap model" maar heeft een t4p
element en klinkt gewoon zeer goed.
T4p heeft voor en nadelen, en was in de markt gezet als standardisatie voor elementen en die waren ook in mc verkrijgbaar ( en nog)
Waarom geen t4p?
Omdat je jezelf dan heel erg beperkt in de elementkeuze waar je tegen aanloopt als je een betere trackingprestatie wilt. Wellicht is dat voor een 11 jarige nog niet van belang, maar dat kan natuurlijk veranderen.
Er zijn niet of nauwelijk t4p elementen verkrijgbaar met een geavanceerde naaldvorm bijvoorbeeld. En als je dat wel wilt, dan betaal je echt de hoofdprijs. Ik twijfel er bijvoorbeeld aan of er nog een t4p met MicroRidge bestaat. Terwijl je daarvoor in 1/2" al voor €135 (nieuw) aan kan komen.
Ik weet waarom het in de markt is gezet. Ik weet ook waarom het gefaald heeft :P
Ik heb trouwens ook mijn twijfels over of er nog een MC t4p gemaakt wordt (ik denk dat ortofon de laatste fabrikant is geweest, maar dat is denk ik onderhand ook al 5-10 jaar geleden). NOS zullen ze vast wel ergens te koop zijn, maar dan geef je je over aan het aanbod van de dag.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2024 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
mr_petit schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:53:
[...]

Een riem is een slijtagedeel en moet dus zo nu en dan vervangen worden. En als je een riemaandrijver wat langere tijd niet gebruikt moet je 'm van de motorpulley afhalen omdat anders de riem onrond wordt.
DD heeft die dingetjes niet.
DD heeft veel meer elektronica en en daarom al vaak als er geen onderhoud is geweest veel storingsgevoeliger zijn.
Een snaar is niet de hoofd prijs en dat onrond worden dan staat de platenspeler wel heel erg lang stil, dan kan je beter geen platenspeler kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ivo1969 schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:06:
[...]

DD heeft veel meer elektronica en en daarom al vaak als er geen onderhoud is geweest veel storingsgevoeliger zijn.
Daarom schrijf ik ook: test de speler van tevoren ;)
Een snaar is inderdaad niet de hoofdprijs (aan de andere kant, een OEM Thorens snaar kost ca €25, maar ik heb geen kinderen, dus ik weet niet of dat voor een 11 jarige veel geld is), maar mijn argument ging dan ook niet over geld. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2024 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
mr_petit schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:07:
[...]

Daarom schrijf ik ook: test de speler van tevoren ;)
Een snaar is inderdaad niet de hoofdprijs (aan de andere kant, een OEM Thorens snaar kost ca €25, maar ik heb geen kinderen, dus ik weet niet of dat voor een 11 jarige veel geld is), maar mijn argument ging dan ook niet over geld. ;)
Test zegt totaal niks en zeker niet voor de gemiddelde leek.
Wat bij een test werkt kan de volgende dag al niet meer werken, zeker als het geheel al meer dan 40 jaar oud is.
Sterker nog , repareer zelf draaitafels naar eer en geweten en ook na vervanging van onderdelen kan het na 2 dagen toch weer zo zijn dat iets anders niet meer goed werkt of niet werkt.
En bij een DD heb je dat toch echt wel eerder gezien gehele elektronica erin zit.

Voor een 11 jarige zou ik lekker voor een speler als een dual 505 gaan, of een nog beter een 510, kan weinig aan kapot gaan, en om te starten meer dan goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

De meeste mensen in dit topic hebben anders toch meer problemen met riemaandrijvers dan met DD's
Er zijn dan ook zat riemaandrijvers waar electronica in zit (alle riemaandrijvers met een servodrive).
Dual 505 en 510 hebben ook nog een rubberen tandriempje om de snelheid te regelen (want ac synchro). Toch een extra rubber onderdeel wat aan veroudering onderhevig is. Is allemaal wel te fixen omdat die riempjes weer verkrijgbaar zijn, maar wel een extra onderdeel. En de meeste (alle?) duals hebben een rifabomb binnenin. Veel japanse DD's niet. Over falende electronica gesproken
Zo kunnen we eeuwig met elkaar blijven discusseren. Elk 40 of 50 jaar oud apparaat kan een onderdeel hebben wat stuk zou kunnen gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2024 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
mr_petit schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:29:
De meeste mensen in dit topic hebben anders toch meer problemen met riemaandrijvers dan met DD's
Er zijn dan ook zat riemaandrijvers waar electronica in zit (alle riemaandrijvers met een servodrive).
Dual 505 en 510 hebben ook nog een rubberen tandriempje om de snelheid te regelen (want ac synchro). Toch een extra rubber onderdeel wat aan veroudering onderhevig is. Is allemaal wel te fixen omdat die riempjes weer verkrijgbaar zijn, maar wel een extra onderdeel. En de meeste (alle?) duals hebben een rifabomb binnenin. Veel japanse DD's niet. Over falende electronica gesproken
Zo kunnen we eeuwig met elkaar blijven discusseren.
Kijk we hebben het wel over platenspelers die onderhoud hebben gehad , vertel mij niks over een dual platenspeler, als ik iemand al hoor over een knalbonbon en niet over een condensator dan weer ik eigenlijk genoeg. Een steuerpimpel mag die na 40 / 50 jaar een keer kapot gaan, ja. Een Tweaker heeft die zo vervangen. Een pitch riem mag die een keer kapot na 40 jaar? Ja! Een Tweaker vervangt die binnen 30 min. Ik heb hier genoeg Japanse D.D. staan waar ik meer aan moet vervangen dan genoemde bij zojuist dual

Dat meeste meer problemen hebben met een snaar aangedreven platenspeler?? Kom op zeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

@ivo1969 Ik snap het niet helemaal. Iemand geeft een in mijn ogen best redelijk advies, gebaseerd op argumenten, en komt met een aantal vrij betaalbare en zich als behoorlijk betrouwbaar (ja ze kunnen kapot, alles kan namelijk kapot, zie eerdere discussie) bewezen hebbende platenspelers als voorbeeld aanzetten voor de vraagsteller, ruim binnen zijn voorgestelde budget, bewust van een merk waar wellicht de voorkeur van de vraagsteller ligt, in dit geval Technics.

Natuurlijk zijn er ook andere adviezen mogelijk met andere argumenten, prima. Doe vooral. Maar waarom dan die argumenten van het eerste advies zo overdreven stellig gaan verwerpen, er een felle discussie van maken en het op een gegeven moment zelfs 'slap gelul' / 'advies sloeg wal nog kant' noemen? Het afdoen als slap gelul is op zijn minst overdreven en in ieder geval niet productief.

Los van de argumenten waar je eindeloos over kunt discussiëren lijkt het advies voor een Technics SL-Q of SL-D model prima, net als jouw suggestie voor een Dual 704 overigens. Dan heb je een solide basis om mee te beginnen, kwestie is alleen een betaalbaar exemplaar scoren. Natuurlijk zijn er ook allerlei andere adviezen mogelijk, er is veel meer dan Technics en Dual. En natuurlijk kan je ook goedkoper gaan en bijvoorbeeld kijken naar T4P-modellen, maar het is (inderdaad) de vraag of het de besparing waard is, inderdaad ivm beperkte mogelijkheden om in de toekomst een upgrade te doen mocht de zoon echt enthousiast worden. Die 50 of 70 euro die je in je zak houdt, versus meer flexibiliteit in de toekomst, dat is altijd een afweging.

En de vraag over de SL-1200, "maar vertel eens wat is er nu zo enorm goed aan een sl1200", is dat serieus een open vraag of heb je zelf het antwoord niet al, aangezien je iemand bent met ruime ervaring op het gebied van platenspelers? En mocht je het antwoord al weten, wat is dan het nut van die vraag? (Antwoord is natuurlijk, ja de SL-1200MKx is een uitstekende platenspeler met prima motor, een gedempt plateau, een goed en gemakkelijk instelbare arm, een uitstekende demping van de behuizing en prettige bediening, maar er zijn natuurlijk meer platenspelers die dat ook hebben, en vaak voor minder geld. maar dat wist je waarschijnlijk al. ;) )

@Deftone82 de tactiek die hier vaker toegepast is, is dat de vraagsteller aangeeft waar ie woont en in welke km-straal je op pad wilt voor een platenspeler, dan willen altijd wel een paar mensen hier op afstand meekijken naar goede platenspeler kandidaten (niet alleen Technics) die te koop staan op meestal Marktplaats, omdat je daar online toch nog het meeste betaalbare spul aantreft itt bijv Catawiki of Ebay. Dan kan je met je zoon kijken of er iets bij zit dat je aanspreekt.

-------------------------------------------------
Edit, toevoeging rondom het T4P aspect: inderdaad, er zijn genoeg goede T4P platenspelers. Vertel mij wat over de SL-DL1, QL1, QL5, SL-Q5, SL-5/7/10/15, de SL-J's, de SL-L's, SL-Q20/30/200/300, SL-QD22/33, SL-M(A)1, etc... welke heb ik eigenlijk niet gebruikt en gerepareerd. :P Daar kan je uitstekend platen mee afspelen.

Maar zeker de tangentiale platenspelers hiervan zijn wel heel specifiek soort platenspeler dus het is de vraag of de vraagsteller daar naar op zoek is. De meeste zijn nogal gesloten spelers, je ziet dus minder van het afspelen, niet de naald op de plaat zelf maar een rood ledje ter hoogte van waar de naald zich bevindt. Zelf met de hand de naald op de plaat zetten zit er in die gevallen ook niet in. Het voelt eigenlijk als iets tussen klassiek platen afspelen en een CD afspelen in. Niks mis mee, maar als iemand die handelingen leuk vindt om uit te voeren dan is zo'n tangentiale T4P Technics het natuurlijk niet de ideale optie.

Een SL-Q20 of iets dergelijks met normale radiale arm kun je natuurlijk zo aanschaffen, met wel de beperkingen in acht genomen van elementkeuze in het T4P format. Bij een normale arm heb je eindeloze keuze uit elementen en koop je er ook zo een headshell bij zodat je gemakkelijk kan wisselen tussen elementen. Maar toegegeven, dat is iets voor de enthousiast en niet voor de doorsnee gebruiker. De vraag is alleen meestal: als het prijsverschil klein is, waarom jezelf vooraf al beperken? M.i. doe je dat alleen als je a) weet dat je toch niet gaat upgraden b) het T4P principe / uiterlijk je gewoon aanspreekt.

[ Voor 39% gewijzigd door Cap op 19-11-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Pavv schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:44:
Ik kan van harte de SL-Q's van Technics aanraden...Ik heb er destijds eentje 2ehands op de kop getikt (een SL-Q3) en die draait hier met een net elementje alweer een paar jaar op de kamer van mijn dochter. kosten? < 180€ incl nieuwe stylus.

Daaronder staat mijn oude Sony Versterker die ik in de jaren '80 zelf nieuw kocht van mijn eerste krantenwijkgeld, doet het na 40+ jaar nog steeds prima. kosten, ehhh...onbetaalbaar :-)
@Pavv nu we het hier toch over mogelijke defecten hebben, hoe is het met je DD-7? Heb je nog wat aan het advies gehad, is hij naar de reparateur gegaan? Wat was de oorzaak van de problemen, ik meen dat het was jengel (wisselende afspeelsnelheid) en een soms wegvallend linker kanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Waar mijn haren van gingen jeuken, was de opmerking dat je met een DD platenspeler minder problemen hebt dan met een snaar aangedreven platenspeler en dat is gewoon grote onzin.

Verder ja, een 1200 mk2 is een goede platenspeler ja, maar ook hier geld , heeft onderhoud nodig, exemplaar welke van zolder komt zit meestal draaischijf om hoogte in te stellen muur vast.
En ook electronica kan verouderd zijn.
En voor gewoon gebruik kan ik wel betere platenspelers bedenken voor thuis gebruik dan een 1200 van technics .

Maar goed, het is hoe je er tegenaan kijkt en zal zelf wel een "afwijkende " visie hebben, dat is niet erg maar met gezwam kan ik nu eenmaal heel weinig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Het gaat m.i. niet om een afwijkende visie, iedereen heeft zijn eigen denkbeelden en voorkeuren.

Ik ben het vaak met hem eens, maar ik kijk tegen sommige zaken ook weer iets anders aan dan @mr_petit, geen probleem vind ik zelf.

En jij hebt volgens mij meer met Dual, ik meer met bepaalde Japanners, daar heb ik mijn redenen voor (zal ze nu niet gaan opsommen), maar ik vind Dual zeker geen troep, verre van. Gewoon een kwestie van ieder zijn voorkeuren. Natuurlijk is het gevolg ervan dat ik iemand desgevraagd sneller iets van mijn voorkeur zal aanraden dan iets waarbij ik me aan een aantal zaken erger. Niet dat ik de laatste zal afraden, maar ik zou al snel toch wel wat mijn persoonlijke ergernissen erbij noemen.

Ik kan het argument van @mr_petit best begrijpen dat hij voor het gemak direct drive prefereert. Ik toevallig ook omdat, bij mij, de kans dat een direct drive aandrijving gaat haperen een stuk kleiner is gebleken dan dat ik een snaar moet vervangen omdat de gemonteerde verrot, uitgerekt of van het verkeerde type is. Om nog maar te zwijgen over een Thorens die niet goed naar 45 toeren wil wisselen, is het de (al dan niet originele) snaar, is het de afstelling van de pulley, is het de afstelling van de vering, is het een beetje van alles? :P Daarbij het hoge rpm belt drive motortje dat nog wel eens hoorbaar wil zoemen, o.a. bij Thorens. Het is allemaal te verhelpen hoor, maar dat vind ik persoonlijk irritant geneuzel. Ik he, een ander weer niet!

En zo ontwikkel je een persoonlijke voorkeur. Een ander kan weer geen voorkeur voor belt vs DD hebben, of juist een voorkeur voor belt drive, en dat is natuurlijk prima.

Ik wil ook niet beweren dat direct drives altijd goed en probleemloos zijn, zeker niet. Maar er zijn verschillende uitvoeringen die in de afgelopen 50 jaar behoorlijk betrouwbaar zijn gebleken. Voor mij is het een keer schoonmaken van potmeters, soms een keer her en der een elco of rotte tor vervangen, en dan toch zeker weer een decennium of twee niet, een prima vooruitzicht. En een goed afgestelde Thorens met nieuwe originele snaar die na 2 jaar tóch niet meer goed naar 45 toeren wisselt is dat voor mij niet. Iedereen zijn persoonlijke ergernissen. :P

Kijk, wij hebben allebei zeer ruime ervaring met platenspelers en reparatie ervan, maar toch andere voorkeuren. Komt dat omdat er eentje ongelijk heeft? Ik denk vast en zeker niet. Komt het omdat we nu eenmaal een ander belang hechten aan bepaalde zaken? En misschien deels omdat we gehecht zijn aan bepaalde merken / principes en aan andere minder? Vast een zeker wel!

Het gaat m.i. dus niet om het feit dat iemand andere voorkeuren heeft, maar in dit geval meer om de vorm van de discussie. Nu neem je bijv weer de woorden grote onzin en gezwam in de mond. Dat helpt de discussie toch niet, dan gaan mensen toch met hun hakken in het zand staan?

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 19-11-2024 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:32
Voor 400,- kun je best wat leuks samenstellen. Pioneer PL-12, Marlux MX-56 en zelfs de Thorens TD-145 en TD-160 lijken wat in prijs te dalen.

Mooie Japanse versterker erbij met phono voorversterker ingebouwd en een paar knappe speakers er aan. Nadeel metende voordeliger versterkers die nu op de markt zijn is dat een groot deel oud is en aan revisie toe of iets minder oud ( rond de 00’s) en daar komen relatief vaker slechte solderingen voor. Als je een versterker koopt die aantoonbaar goed onderhoud heeft gehad is dat natuurlijk geen probleem. Helaas wordt er weinig echt goed onderhoud gepleegd..

Overigens is vermelden van de regio misschien wel handig, zodat er gerichter suggesties zijn te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Cap schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:12:
Nu neem je bijv weer de woorden grote onzin en gezwam in de mond.
Dat is voor mij iig voldoende reden om verder uit deze discussie te blijven.

Pagina: 1