Rhapsody schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:01:
Mede dankzij dit topic en de recente adviezen denk ik dat de
Denon DP-300F voor mij een prima startpunt is, met de
AT-VM95ML als directe (?) upgrade.
Zie ik hier nog wat over het hoofd, of kan ik bepaalde keuzes nog beter even heroverwegen?
Wat ik al wel gemerkt heb, is dat elk apparaat voor- en nadelen heeft. De verleiding om dan elke keer het budget te verhogen is dan ook groot. Maar ik moet mezelf ook niet gaan wijsmaken dat ik een audiofiel ben natuurlijk
Qua budget zat ik zo aan maximaal € 500,00 te denken, en bovenstaande valt daar mooi onder.
Je kan qua budget ook nog denken aan een Project Debut III, losse phonopre en een AT-VM95ML element.
Past ook binnen budget:
Project Debut III (dit is de goedkoopste die ik kon vinden), €269:
https://www.hifistereo.nl...tellen/12647/product.html (zwart pianolak versie)
Ik dacht dat deze uit productie was, maar nog wel verkrijgbaar (althans, de webshop geeft voorradig aan)
Goedkope maar goede phonopre: Art DJ pre II (helaas lelijk om te zien), €66:
https://www.thomann.de/nl/art_deejaypre_ii.htm
Audio Technica AT-VM95ML, €135:
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9540/
Let er wel op dat je qua platenspeler van pro-ject voor een Debut III moet gaan, en niet iets van hun Automat, E line, Elemental line, Primary line, Juke box line of T line neemt. Dat zijn allemaal goedkope instapmodellen zonder instelbare antiskating.
Element wat standaard op de Debut III wordt geleverd is een ortofon omb5e geloof ik. Niet echt een hoogvlieger (de instapper van ortofon zeg maar) en vergelijkbaar met wat er standaard op een DP-300F zit meegeleverd.
Welke beter is, de DP-300F of de Project Debut III....een beetje lood om oud ijzer. Het zijn natuurlijk beide instapmodellen. De DP-300F heeft natuurlijk een ingebouwde phonopre, en is een automaat.
De project Debut III heeft een meer minimalistisch design, is volledig handmatig, maar de arm heeft afstelmogelijkheiden die je normaal alleen in duurdere spelers aantreft (zo kan de azimuth ingesteld worden, en is er geloof ik ook een mogelijkheid om de arm te verhogen en verlagen). Met deze afstelmogelijkheden kan je met een testplaat en een oscilloscoop of geluidskaart de afstelling van je arm optimaliseren.
Dat moet je wel liggen, want dat is een precies werkje en je moet voorzichtig te werk gaan (kans op schade aan naald door ongecontroleerde bewegingen van je handen/arm)
Dus als je meer in de audiofiele/technische hoek zit is een Debut III een betere starter, ben je meer op gemak, is de DP-300f wellicht een betere starter.
Maar deze 2 spelers (dus de DP-300F en de Project Debut III) zijn wel de laagst geprijsde spelers die ik als serieuze draaitafels kan beschouwen (op misschien enkele actiemodellen na die soms verkrijgbaar zijn). Goedkopere spelers hebben doorgaan geen instelbare antiskating, Je kan er vaak geen ander element op monteren, en armlagers zijn vaak van twijfelachtige kwaliteit. En als je nieuw shopt, en je wilt iets wat significant beter is, dan ben je snel het dubbele of 3 voudige kwijt. Heel veel draaitafels zijn in weze min of meer hetzelfde als de DP-300F, maar worden opgedirkt met snuisterijen (bluetooth etc) waar dan wel een significant hoger bedrag voor gevraagd wordt terwijl de BOM maar een paar euro meer is.
Wil je goedkoper, of meer voor hetzelfde geld, dan zijn er natuurlijk legio mooie gebruikte draaitafels te krijgen uit de jaren 60/70/80, met een bouwkwaliteit die hendentendage tafels onder de ~€800 ruimschoots het nakijken geven. Maar dit zijn wel 40-50 jaar oude apparaten, dus soms mankeert hier iets aan. Ben je handig (elektronisch/fijnmechanisch) dan is dit geen probleem, maar in dat geval had je hier waarschijnlijk ook al andere vragen gesteld, en als je een oude speler koopt die volledig nagezien is, wordt deze ook snel duurder, en loop je toch een risico. Er zijn verkopers actief die spelers ècht nazien, ècht verstand van zaken hebben en een degelijke reputatie de afgelopen 2 decennia hebben opgebouwd, maar er zijn ook verkopers actief die bij 'nazien' een stoflap over de kap halen en that's it.
Voor de rest, of je wel of niet met een beter element moet beginnen: budget is leidend.
Maar, een beter element heeft geen nut als je niet je platen wast/reinigt (met name bij gebruikte platen is het echt een must, maar nieuwe platen hebben er ook baat bij), en je verantwoordelijk met plaat en naald omgaat. Dus een schone plaat en een schone, goed afgestelde goedkope naald klinkt veel beter dan een vuile plaat en vuile maar dure naald.
Lees de musthaves door voor tips wat er bij platen afspelen kan komen kijken en welke (relatief goedkope) zaken je eigenlijk nodig hebt om goed platen af te spelen:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Dit geld natuurlijk ook voor @
Bananenplant en de anderen die relatief nieuw zijn in de wereld van vinyl.
[
Voor 30% gewijzigd door
mr_petit op 06-01-2024 16:07
]