💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Dat is voor mijn dual 701 de perfecte keuze.
Maar een kan weer zweren bij een Denon DL 301
En de afstelling moet goed zijn , doe je dat niet dan klinkt ieder element niet zoals die dat hoort te doen.
En zelf heb ik voorliefde voor dual platenspelers , goed afgesteld kan je de rechter zijkant omhoog tillen, de arm/naald geeft geen krimp en speelt vrolijk verder.
:strip_exif()/f/image/2zprW7257MqgiAKNt6yV02FU.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, er zit een phono voorversterker tussen de draaitafel en stereo versterker. Echter is de phono versterker niet goed. Althans het rechter kanaal klinkt dof en heb een andere besteld.mr_petit schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:02:
[...]
En daar komt geluid uit? Wat ik over de cambridge versterker op de site kan vinden heeft deze namelijk geen phono in en de C558 geen ingebouwde phonopre?
Kan je dat toelichten?
[...]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Heb je dat ook met andere combinaties geprobeerd? Bv een andere draaitafel aan de voorversterker, een andere voorversterker tussen de draaitafel en amp, een andere input in de amp etc? Want een dof rechterkanaal klinkt voor mij eerder als een versleten element/naald dan een probleem in een (voor)versterker. Het kan wel (kapotte caps ofzo), maar is niet de meest voor de hand liggende diagnose.Audione0 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:50:
[...]
Klopt, er zit een phono voorversterker tussen de draaitafel en stereo versterker. Echter is de phono versterker niet goed. Althans het rechter kanaal klinkt dof en heb een andere besteld.
En wat voor phonoversterker is dat?Audione0 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:50:
[...]
Klopt, er zit een phono voorversterker tussen de draaitafel en stereo versterker. Echter is de phono versterker niet goed. Althans het rechter kanaal klinkt dof en heb een andere besteld.
Wat ik wil zeggen is dat ik niet echt een idee heb waar je naar op zoek bent. Je vraag is namelijk heel algemeen.
Als het een €25 kostende hama is, dan heeft een element van €500 niet zoveel zin, maar als het een €2000 kostende goldnote is, dan heeft een element van €150 niet zoveel zin.
"man is not truly one, but truly two,"
Maar die test is alleen nuttig als je een heel scheef huis hebtivo1969 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:42:
En zelf heb ik voorliefde voor dual platenspelers , goed afgesteld kan je de rechter zijkant omhoog tillen, de arm/naald geeft geen krimp en speelt vrolijk verder.
[Afbeelding]
Het zegt weinig over een element of een arm, maar meer over naalddruk en de armmassa.
Een hele lichte arm en een zeer laagcompliante naald met hoge naalddruk zal veel beter in deze stand spelen terwijl het een compliantie mismatch is.
[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 04-01-2024 13:08 ]
Maar ik zelf weet wel welke elementen goed bij een dual platenspeler passenmr_petit schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:07:
[...]
Maar die test is alleen nuttig als je een heel scheef huis hebt
Het zegt weinig over een element of een arm, maar meer over naalddruk en de armmassa.
Een hele lichte arm en een zeer laagcompliante naald met hoge naalddruk zal veel beter in deze stand spelen terwijl het een compliantie mismatch is.
Het zegt ook wel iets over de techniek waarmee de naalddruk wordt ingesteld.mr_petit schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:07:
[...]
Maar die test is alleen nuttig als je een heel scheef huis hebt
Via het contragewicht werkt de kracht altijd loodrecht naar beneden want bepaald door de zwaartekracht. Met een veertje zoals bij Dual werkt de kracht alleen in de richting van het veertje, het is niet de zwaartekracht die de naalddruk geeft. Dus zou je hem in theorie op zijn kop kunnen houden.
[ Voor 6% gewijzigd door nineball op 04-01-2024 13:45 ]
Ja dat klopt, maar ik zie het niet als een aspect wat de speler significant beter maakt.nineball schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:39:
[...]
Het zegt ook wel iets over de techniek waarmee de naalddruk wordt ingesteld.
Er zijn voor en nadelen aan te verzinnen, maar een plaat schuin afspelen is daar m.i. niet eentje van.
Tenzij je wellicht op een boot tijdens het varen een plaat wilt afspelen maar dat lijkt mij een uiterst ongunstige en vergezochte situatie.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 04-01-2024 14:52 ]
Ging er meer om om de techniek van dual. Probeer het eens met een andere platenspeler.mr_petit schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:50:
[...]
Ja dat klopt, maar ik zie het niet als een aspect wat de speler significant beter maakt.
Er zijn voor en nadelen aan te verzinnen, maar een plaat schuin afspelen is daar m.i. niet eentje van.
Tenzij je wellicht op een boot tijdens het varen een plaat wilt afspelen maar dat lijkt mij een uiterst ongunstige en vergezochte situatie.
Voor de Technics SL10 was er zelfs een kek standaardje.mr_petit schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:50:
[...]
Ja dat klopt, maar ik zie het niet als een aspect wat de speler significant beter maakt.
En astronauten kunnen ook vinyl liefhebbers zijn natuurlijk…
:strip_exif()/f/image/r6nCHTLWhQgqTcYS8MlbENkZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had er al een apart topic voor aangemaakt. Dof geluid aan 1 kant phono voorversterkerkozue schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:04:
[...]
Heb je dat ook met andere combinaties geprobeerd? Bv een andere draaitafel aan de voorversterker, een andere voorversterker tussen de draaitafel en amp, een andere input in de amp etc? Want een dof rechterkanaal klinkt voor mij eerder als een versleten element/naald dan een probleem in een (voor)versterker. Het kan wel (kapotte caps ofzo), maar is niet de meest voor de hand liggende diagnose.
Na wat testen, zijn we er achter gekomen dat het een kapotte voorversterker is.
Het ging om een oehlbach phono voorversterker:mr_petit schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:05:
[...]
En wat voor phonoversterker is dat?
Wat ik wil zeggen is dat ik niet echt een idee heb waar je naar op zoek bent. Je vraag is namelijk heel algemeen.
Als het een €25 kostende hama is, dan heeft een element van €500 niet zoveel zin, maar als het een €2000 kostende goldnote is, dan heeft een element van €150 niet zoveel zin.
Maar om even bij mijn vraag te blijven, denk ik dat het indd niet zoveel zin heeft om veel geld uit te geven aan een hele dure naald, als de rest van de keten de zwakkere schakel is, en andersom.
Ik ga dit topic maar eens volgen, interresante en leuke materie
[ Voor 11% gewijzigd door Audione0 op 04-01-2024 15:35 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Ja dat is prima, maar ik zie dan liever een uitwerking hoe eea bij normaal afspelen van platen dit dan positief danwel negatief beïnvloed. Dat is voor mij een meer constructieve discussie.
De contragewicht manier lijkt mij op de langere termijn betrouwbaarder, een veertje kan verlopen in spanning. Ik meet Duals ook altijd na met een weegschaaltje.mr_petit schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:35:
[...]
Ja dat is prima, maar ik zie dan liever een uitwerking hoe eea bij normaal afspelen van platen dit dan positief danwel negatief beïnvloed. Dat is voor mij een meer constructieve discussie.
Ik weet niet wat je onder 'hele dure naald' verstaat. Je beschrijvingen van redenaties zijn niet concreet.Audione0 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:33:
[...]
Het ging om een oehlbach phono voorversterker:
Maar om even bij mijn vraag te blijven, denk ik dat het indd niet zoveel zin heeft om veel geld uit te geven aan een hele dure naald, als de rest van de keten de zwakkere schakel is, en andersom.
Ik ken iemand die €5k voor een element niet 'heel duur vind', maar ik ken ook mensen die €100 voor een element heel duur vinden.
De winst die je behaalt bij een geavanceerdere naaldvorm ligt op een ander vlak dan de kwaliteit van je phonopre. Èlke setup heeft hier baat bij.
Daar waar een goedkopere naaldvorm de mist ingaat kan met geen enkele phonopre gecompenseerd worden.
Hier heb je bijvoorbeeld een testtrack van een plaat waarbij aftastprestaties worden weergegeven op het vlak van fricatieven en sibilanten.
Dit is hetzelfde element (AT-VM95) maar met bonded elliptische naald danwel Microline naald:
Bonded elliptical naald (AT-VM95E; kost €49):
https://www.dropbox.com/s...3ndqnth7ilw4zf8ruh2z&dl=0
Nude Microline naald (AT-VM95ML; kost €135):
https://www.dropbox.com/s...cj5y93rd5sga34915bcv&dl=0
Zoals je kan horen (althans, dat hoop ik voor je
Dit is dan ook een behoorlijk lastig af te spelen track, maar het laat wel horen dat er serieuze verschillen in kunnen zitten als puntje bij paaltje komt. En dat vervorming afkomstig van trackingproblemen niet echt aangenaam voor het oor is.
Je zou inderdaad denken van wel, maar heb je ooit een dual gemeten die er totaal naastzat?nineball schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:48:
[...]
De contragewicht manier lijkt mij op de langere termijn betrouwbaarder, een veertje kan verlopen in spanning. Ik meet Duals ook altijd na met een weegschaaltje.
Mijn 721 is echt spot on, en die is ook al bijna 50 jaar oud.
Maar bij de contragewichtmanier kan weinig fout gaan als het niet echt stuk gaat (het pinnetje dat in de schroefdraad bijvoorbeeld afbreekt).
Nee, behalve bij eentje die echt stuk was.mr_petit schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:53:
[...]
Je zou inderdaad denken van wel, maar heb je ooit een dual gemeten die er totaal naastzat?
Mijn 721 is echt spot on, en die is ook al bijna 50 jaar oud.
Maar bij de contragewichtmanier kan weinig fout gaan als het niet echt stuk gaat (het pinnetje dat in de schroefdraad bijvoorbeeld afbreekt).

De G 'n' R's zijn nieuw. Ik heb de shrinkwrap nog niet geopend. Heel netjes van Variaworld dat ze beide LP's in een beschermhoes verpakt heeft. Ik heb beide CD's

De Gentle Giant heb ik via MP gekocht. Zowel hoes als LP zien er prima uit, alhoewel de LP wel een stevige wasbeurt kan gebruiken. Er zitten nogal wat vette vingerafdrukken op. Gelukkig niets wat de Knosti niet aan kan. Ik heb de eerste kant net beluisterd, en ondanks dat de LP dus nog niet gewassen is, klinkt deze nu al heerlijk. Voor de liefhebbers: het is een UK-persing uit 1973 met de zogenaamde spaceship labels van Vertigo.
Huidige platenspeler / element: Dual 704 / AT95E (met een knipoog naar de voorgaande posts
Wat raden jullie aan? Aan de AUX hangen of aan de PHONO hangen van mijn Pioneer versterker? Of maakt het niet uit? Of is een goede phono voorversterker nog beter?
Als ik hem zou willen upgraden, ooit, wat zou best upgrade zijn voor onder de 100 euro? Of kan dat niet voor onder de 100 euro?
Alvast bedankt.
Kijk eens rond op onderstaande site
https://www.thakker.eu/en/
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar je hebt twee opties: de phono ingang of een andere ingang in combinatie met een voorversterker. Rechstreeks op de aux is geen optie vanwege de lage output van de platenspeler. Probeer het maar eens en je merkt het meteen.hansie18 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 04:17:
Na zoveel goede berichten hier, heb ik eergisteren de Denon 300F gekocht, tweedehands. Opnieuw afgesteld. Naald is, volgens vorige eigenaar en volgens eigen horen, nog goed.
Wat raden jullie aan? Aan de AUX hangen of aan de PHONO hangen van mijn Pioneer versterker? Of maakt het niet uit? Of is een goede phono voorversterker nog beter?
Als ik hem zou willen upgraden, ooit, wat zou best upgrade zijn voor onder de 100 euro? Of kan dat niet voor onder de 100 euro?
Alvast bedankt.
Zelf zou ik beginnen met de phono van je versterker. Mocht je ontevreden zijn of een upgrade willen zonder je versterker te vervangen, kan je altijd een voorversterker aanschaffen.
De eerste aankoop die ik zou doen, is een nieuwe naald of nieuw element. Die laatste heeft mijn voorkeur. Iets met starten met schone lei
Het is al heel vaak gezegd, maar zorg er voor dat alles een beetje in balans blijft. Een element van €1.500 met een voorversterker van €25 lijkt mjj geen slimme investering. Tenzij je weet dat er binnen een jaar een stevige upgrade qua voorversterker in zit
Succes in ieder geval!
Een goedkope losse voorversterker zal je waarschijnlijk niet tot nauwelijks verbetering opleveren tov degene in je draaitafel of versterker, dus dat zou ik lekker laten zitten. Je zou dan de ene goedkopie door de andere goedkopie vervangen. Dat heeft pas zin als je naar de meer high-end gaat kijken.
Ik heb geen goede ervaring met een echt goedkope Phono versterker. Ik ben zelf erg tevreden met de Pro-Ject Phono Box E echt een top product voor 60 euro nieuw. Maar ja mijn versterker heeft helaas geen Phono ingang dus dan moet je wel. De NAD PP tweedehands schijnen nog beter te zijn voor, tweedehands 50 a 150 euro.
Een nieuwe naald voor de Denon DSN-65, welke en AT3600(?) Is is bijna even duur dan een beter element, bijvoorbeeld AT-VM95C of E. Je hebt wel een "alignment tool Protractor" nodig om het element goed af te stellen, een naald vervangen is makkelijker. Geen super slecht element trouwens, de Denon DSN-65, maar basic. Meer bedoeld dat je er meteen geluid uit krijgt als je de draaitafel nieuw koopt. Andere merken doen dat beter, bijvoorbeeld met een Ortofon element.
[ Voor 48% gewijzigd door Roderiktweaker op 05-01-2024 13:37 ]
Zo, mijn Denon DP-300F is er

Stock voorlopig prima, upgrades komen later wel.
even ietsje doorsparen tot €135hansie18 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 04:17:
Alvast bedankt.
AT-VM95ML element
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9540/
Beste upgrade die je kan doen voor dat geld.
Voor dit geld zou ik eigenlijk geen moeite meer steken in een goedkoper element, zoals bijvoorbeeld een at-vm95e. Dat is voor €50 een prima element, maar sinds thakker.eu die ML versie voor €135 in de aanbieding heeft is het prijsverschil zo'n stuk kleiner geworden dat de AT-VM95ML een veel verstandigere uitgave is.
Zie ook mijn post van gisteren met geluidsamples van een testtrack die heel goed het verschil in aftasten (in extreme situaties) tussen de AT-VM95E en AT-VM95ML laten horen:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"
Bij deze geluidfiles zullen eigenlijk alle bonded elliptical elementen (dus ook een ortofon 2m Red, een Nagaoka MP110, een Ortofon OM5/10) vergelijkbaar presteren met de AT-VM95e.
Het is puur de naaldvorm die hier het verschil uitmaakt.
Qua phonopre: gewoon gaan luisteren welke je beter vind klinken, de ingebouwde phonopre of die in je versterker.
Van wat ik op het internet heb kunnen vinden kunnen er in de Denon DP-300F 2 verschillende phonopre's zitten. Ik heb de schema's doorgenomen, en 1 daarvan is nogal controversieel ontworpen, met componenten die niet echt geschikt zijn voor een phonopre imho.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2024 14:32 ]
Die AT-VM95ML is de beste investering die je kunt doen op een dergelijke draaitafel. (veel) betere geluidsweergave en door de ranke vorm van de 'naald' gaat deze ook nog eens veel langer mee dan een conisch of eenvoudig elliptisch element.
Hoezo een verloopje, verloop naar wat? Ben je kabels aan het verlengen? Je kan alleen een kabel met line signaal verlengen, geen phono signaal dat c.a. 100x zwakker is. Dus niet als de phono pre in de DP-300 uit staat.Bananenplant schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:24:
***members only***
Zo, mijn Denon DP-300F is er! Ik was wat verbaasd dat er RCA-kabels aan vast zitten, daar moest ik even een verloopje voor halen.
Line-level signaal, een aparte preamp komt nog, eerst mijn element upgradenCap schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:42:
[...]
Hoezo een verloopje, verloop naar wat? Ben je kabels aan het verlengen? Je kan alleen een kabel met line signaal verlengen, geen phono signaal dat c.a. 100x zwakker is. Dus niet als de phono pre in de DP-300 uit staat.
AT-VM95ML. Ja dat is een erg fijn setje, ik heb hem zelf ook, maar er is meer, en zo gaat er hele wereld aan upgrades open, die helaas veel geld kan gaan kosten, maar dat is het leuke aan vinyl draaien. Je kan het werkelijk zo gek maken als je zelf wilt.hansie18 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 05:03:
DENON 300F: Ik ben blij met jullie tips en adviezen! Bedankt. Ik ga eens switchen tussen mijn versterker en de voorversterker in de speler zelf: luisteren is toch het beste advies, inderdaad. Ik bespeur bij jullie verder een voorkeur voor het AT-VM95ML element. Ga ik onthouden voor wanneer ik een geluidsverbetering wil. Lange leve Tweakers!
Have fun!
Ik hou het wel in het achterhoofd voor als de naald versleten is.
Verschil luisteren is lastig (een element mag je vast niet even testen), en ik vind het nu al prima (wat je niet weet, mis je ook niet).
[ Voor 25% gewijzigd door St@m op 06-01-2024 07:20 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Maar de hamvraag is natuurlijk of je de prijs van een element relateert aan een draaitafel of aan de prijs van platen.St@m schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:08:
140 euro (met verzenden) voor zo'n element.. dat is bijna net zoveel als ik voor de DP300-F heb betaaldvoor het 'we zetten eens een plaatje op' voor mij teveel geld
Ik bedoel, koop 20 nieuwe platen en je bent tussen de €500 en €900 kwijt. (de meesten hier hebben een verzameling van honderden platen, geen goedkope hobby meer anno 2024, ook niet als het gebruikte platen zijn)
Tuurlijk als je eens per week een een plaatje uit de zolderdoos van paps en mams opzet welke niet gereinigd is, is het allemaal niet nodig.
We hebben het hier dan ook over wat verstandige upgrades zijn.
Want ook een DP-300F kan baat hebben bij een beter element.
Sterker nog, ik denk dat een DP-300F met AT-VM95ML element beter klinkt dan een tafel die €1000 kost met het element wat standaard op de DP-300F meegeleverd wordt.
Zeker als bepaalde passages van bepaalde platen worden afgespeeld.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2024 08:11 ]
Een element is dan ook duur, zeker als je meeneemt dat het slijt. Een goedkoop (conisch) element met goedkope kwaliteit industrie 'diamant' slijt snel, wat het relatief duur maakt per minuut muziek. Een duurder element met een echt diamantje slijt minder snel, helemaal als het een microline vorm is.
Dus is €140 euro duur voor een element met ML naald? In de basis ja, altijd, maar relatief gezien nee, juist niet. Heel goedkoop tov de meeste andere elementen.
Elementen zijn er in de prijsklasse van pakweg 10 (Ali) tot vele duizenden euro's. Per element.
Ook modellen van vele honderden of duizenden euro vinden aftrek.
Het element is het belangrijkste onderdeel van de keten, maar voor de verkoop van platenspelers de sluitpost: de platenspeler fabrikant 'moet' er van de klant een element onder zetten maar verdient daar zelf niets aan, en moet de platenspeler aan de man brengen voor een zo scherp mogelijke prijs met toch ruim voldoende marge voor henzelf. Resultaat: ze zetten er het allergoedkoopste elementje onder terwijl het een extreem belangrijk onderdeel van de geluidsketen is.
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 06-01-2024 08:14 ]
Maar wellicht kan ik een keer ergens iets vergelijken, wellicht ben ik dan om.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Daarom zei ik ook, het is omgekeerd, om genoemde redenen stoppen platenspelerfabrikanten een extreem goedkoop element in een platenspeler. Maar dat moet je dan niet als maatstaf gaan nemen voor de prijs voor een element.
Waarom draai je dan platen en heb je een platenspeler?St@m schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:18:
het klinkt prima.. maar goed, ik ben geen audiofiel,
Als je van jezelf vind dat je geen audiofiel bent, betekent dat dat je niet begaan bent met de weergavekwaliteit.
Was je je platen met een knosti of andersoortige platenwasser?
Gebruik je een naaldborsteltje en antistatisch platenborsteltje?
[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2024 08:33 ]
Ja, een DP300-F (maar dat had ik al een paar keer benoemd denk ik)mr_petit schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:32:
[...]
Waarom draai je dan platen en heb je een platenspeler?
Als je van jezelf vind dat je geen audiofiel bent, betekent dat dat je niet begaan bent met de weergavekwaliteit.
Was je je platen met een knosti of andersoortige platenwasser?
En ik draai platen omdat ik het leuk vind. En klopt, ik ben niet heel begaan met de weergavekwaliteit, want ik hoor het verschil over het algemeen toch niet.
En nee, ik heb geen platenwasser, behalve Dreft.
Edit: jij dacht toch niet dat de halve wereld ineens audiofiel is geworden he, doordat de platenmarkt booming is
En ja ik heb een antistatisch borsteltje.
Ik heb ook cd's en Spotify overigens, maakt me allemaal niet zoveel uit. Alleen van echt leuke artiesten koop ik dan een plaat.
90% van de tijd staat Q-music op via de Google hub, als achtergrond. Helemaal geen probleem mee
[ Voor 26% gewijzigd door St@m op 06-01-2024 08:43 ]
Dat is een vooringenomen stelling.St@m schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:35:
[...]want ik hoor het verschil over het algemeen toch niet.
Heb je ooit moeite gestoken in om een vergelijk te maken?
Ik denk namelijk dat jij ook het verschil kan horen. Maar wellicht is hier meer sprake van dat je helemaal niet geïnteresseerd bent in het horen van een verschil
Een veel aangehaalde reden wat ik vaak in de media hoor is dat mensen op zoek zijn naar een 'warmer' geluid. Nu zegt mij dat niet zoveel, maar omdat het een referentie is naar het geluid, is het per definitie dus een audiofiele reden.Edit: jij dacht toch niet dat de halve wereld ineens audiofiel is geworden he, doordat de platenmarkt booming is
Maar de halve wereld... dat zijn 7 miljard mensen? Ik denk niet dat er 7 miljard mensen zijn die platen draaien.
Sowieso zijn die 7 miljard mensen geen onderwerp van de discussie. Alleen jij bent hier het onderwerp van de discussie
Daarom vroeg ik dus ook waarom jij platen draait, en niet waarom potentieel de halve wereld platen draait.
Ik zie niet in wat dit wel of niet te maken heeft met het draaien van platen. Hier is het misschien wel 90% van de tijd stil...90% van de tijd staat Q-music op via de Google hub, als achtergrond. Helemaal geen probleem meetis wat.
Ook eet ik misschien wel 99% van de tijd geen biefstuk. Dat betekend niet dat ik niet van biefstuk hou, of niet geintereseerd ben in hoe biefstuk smaakt. Als ik biefstuk eet, wil ik ook echt een lekker biefstukje
[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2024 08:46 ]
Wellicht hoor ik het verschil wel, en als ik in de gelegenheid ben zal ik ook zeker vergelijken, maar om blind 140 euro te betalen en dan maar hopen dat het bevalt.. nah..mr_petit schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:43:
[...]
Dat is een vooringenomen stelling.
Heb je ooit moeite gestoken in om een vergelijk te maken?
Ik denk namelijk dat jij ook het verschil kan horen. Maar wellicht is hier meer sprake van dat je helemaal niet geïnteresseerd bent in het horen van een verschil
Maar dat had ik ook al gezegd
En wat ik bedoel te zeggen met de halve wereld (en dat snap je best wel) is dat vinyl een dikke vette hype is waar een heleboel mensen aan meedoen, en dat is helemaal niet erg. Maar een heel groot gedeelte van die mensen heeft (net als ik) geen flauw benul van elementen, naalden en weet ik het. die draaien gewoon plaatjes omdat dat leuk/gezellig is of een warm gevoel geeft, hell sommigen(veel?) Spelen zelfs af op zo'n koffer met ingebouwde luidsprekers (ja, dat hoor ik wel hoor
[ Voor 29% gewijzigd door St@m op 06-01-2024 08:50 ]
Ik heb dit setje. En ben erin teleurgesteld dat ik het bij platen vers uit de hoes gelijk al moet gebruiken
Het is helemaal niet 'blind' €140 euro betalen.St@m schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:46:
[...]
Wellicht hoor ik het verschil wel, en als ik in de gelegenheid ben zal ik ook zeker vergelijken, maar om blind 140 euro te betalen en dan maar hopen dat het bevalt.. nah..
Maar dat had ik ook al gezegd
In dit topic zijn door de jaren heen echt talloze geluidssamples geplaatst tussen prestaties van verschillende naalden om een idee te geven wat je kan verwachten.
Daarom bestaan er topics (en andere forums) zoals dit. Daarom steek ik ook veel moeite in het samenstellen van samples en toelichten van samples waar verschillen zitten en waar niet, en niet alleen bij elementen.
Ik heb dat ook laten horen voor bijvoorbeeld kabels en verklaard waar dit aan lag en tips gegeven waar je op moet letten.
Dit doe ik omdat veel mensen vragen wat ze het beste kunnen upgraden. Dat zijn dus mensen die op zoek zijn naar een betere weergave.
Als jij daar niet naar op zoek bent, dan is dat dus informatie die voor jou niet nuttig is
[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2024 08:54 ]
Top, dan hoef ik geen nieuwe naald te kopen dus. Die minime verschillen die ik hoor in jouw samples (toegegeven, ik heb ze niet allemaal geluisterd, want dat doe ik 1x en als ik nauwelijks verschil hoor geloof ik het wel) zijn het mij niet waard.mr_petit schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:50:
[...]
Het is helemaal niet 'blind' €140 euro betalen.
In dit topic zijn door de jaren heen echt talloze geluidssamples geplaatst tussen prestaties van verschillende naalden om een idee te geven wat je kan verwachten.
Daarom bestaan er topics (en andere forums) zoals dit. Daarom steek ik ook veel moeite in het samenstellen van samples en toelichten van samples waar verschillen zitten en waar niet, en niet alleen bij elementen.
Ik heb dat ook laten horen voor bijvoorbeeld kabels en verklaard waar dit aan lag en tips gegeven waar je op moet letten.
Welke samples heb je dan beluisterd? Heb je een link?St@m schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:53:
[...]
Die minime verschillen die ik hoor in jouw samples (toegegeven, ik heb ze niet allemaal geluisterd, want dat doe ik 1x en als ik nauwelijks verschil hoor geloof ik het wel) zijn het mij niet waard.
Heb je ook de samples in deze post beluisterd?: mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"
Ja, daar was ik al bang voor dat je me ging vragen wat ik dan heb geluisterd.. joh geen idee, dat heb ik echt niet bijgehouden.mr_petit schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:56:
[...]
Welke samples heb je dan beluisterd?
Heb je ook de samples in deze post beluisterd?: mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"
Ik zal straks op de laptop deze nog even luisteren.
Edit: die sowieso niet, denk ergens oktober /november dat ik wat heb geluisterd.
[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 06-01-2024 08:58 ]
Ja maar dat is toch een vraag die je kan verwachten?St@m schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:57:
[...]
Ja, daar was ik al bang voor dat je me ging vragen wat ik dan heb geluisterd..
Dit is een serieuze en concrete discussie, dus als er ergens aan gerefereerd wordt, wil ik wel precies weten waaraan exact gerefereerd wordt.
De meeste mensen die serieus met de materie bezig zijn, doen dat ook m.i.
Wat moet ik dan zeggen, dat ik niet naar je samples hebt geluisterd? Dat is niet waarmr_petit schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:59:
[...]
Ja maar dat is toch een vraag die je kan verwachten?
Dit is een serieuze en concrete discussie, dus als er ergens aan gerefereerd wordt, wil ik wel precies weten waaraan exact gerefereerd wordt.
De meeste mensen die serieus met de materie bezig zijn, doen dat ook m.i.
Maar maak je niet dik, ik zal straks even naar je sample luisteren wat betreft de naald en ik zal je laten weten of ik verschil hoor (vast wel) en of ik het het dan waard vind om dat geld uit te geven.
Overigens heb ik volgens mij ook al duidelijk laten weten dat ik niet heel serieus met de materie bezig ben, toch? Jij trekt dit naar een heel ander level. Ik zei alleen maar dat het element bijna net zoveel geld kost als waar ik de DP-300F voor had gekocht en dat ik het wat teveel geld vond voor die keren dat ik een plaatje op zet.
[ Voor 19% gewijzigd door St@m op 06-01-2024 09:05 ]
Nee, ik verwacht dat je dingen zegt waar ik iets mee kan.St@m schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:02:
[...]
Wat moet ik dan zeggen, dat ik niet naar je samples hebt geluisterd? Dat is niet waar
Ik weet ook steeds minder waarom je hier nou je initiële opmerking geplaatst hebt, want ik heb het idee dat je helemaal niet op zoek bent naar een betere weergave.
Zoals ik al zei, al die verhalen over betere elementen, met posts met samples, metingen, soms formules etc etc, komen allemaal van vragen van members die geïntereseerd zijn in upgrades, dus mensen die een betere geluidskwaliteit willen en vragen met welke dingen ze de meeste vooruitgang kunnen boeken.
Dat is wat ik probeer te beantwoorden.
Voor die mensen zijn dat soort posts bedoeld. Waarbij ik hun een beter besef probeer te geven wat verschillende upgrades doen, en ook waarom ze dat doen.
Verder heb ik ook nog steeds geen idee waarom je platen draait. Ja, je hebt gezegd omdat je het 'leuk' vind.
Maar wat vind je er leuk aan? Als het geluid danwel geluidskwaliteit daarin geen rol speelt, hoef je geen beter element te kopen.
Sterker nog, dan hoef je ook geen denon DP-300F te kopen. Je kan dan de goedkoopste speler kopen die jou het meest aanspreekt, om wat voor reden dan ook.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2024 09:11 ]
Ik ben ook helemaal niet op zoek.. ik weet het niet hoor? Ik verbaasde me alleen even. Maar ik heb het idee dat jij mij aan het verwarren bent met iemand die wél op zoek is naar een beter geluid en dat je daarom zo fel aan het reageren bent.mr_petit schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:09:
[...]
Nee, ik verwacht dat je dingen zegt waar ik iets mee kan.
Ik weet ook steeds minder waarom je hier nou je initiële opmerking geplaatst hebt, want ik heb het idee dat je helemaal niet op zoek bent naar een betere weergave.
Zoals ik al zei, al die verhalen over betere elementen, met posts met samples, metingen, soms formules etc etc, komen allemaal van vragen van members die geïntereseerd zijn in upgrades, dus mensen die een betere geluidskwaliteit willen en vragen met welke dingen ze de meeste vooruitgang kunnen boeken.
Dat is wat ik probeer te beantwoorden.
Voor die mensen zijn dat soort posts bedoeld.
Ik heb ook geen idee waarom je platen draait. Ja, je hebt gezegd omdat je het 'leuk' vind.
Maar wat vind je er leuk aan? Als het geluid daarin geen rol speelt, hoef je geen beter element te kopen.
Sterker nog, dan hoef je ook geen denon DP-300F te komen. Je kan dan de goedkoopste speler kopen die jou het meest aanspreekt, om wat voor reden dan ook.
Maar ik ben wel klaar met verantwoorden waarom en hoe en wat. Ik lurk wel weer gewoon mee en zet nog eens een plaatje op vanmiddag.
[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 06-01-2024 09:14 ]
Ik ben hier niet degene die hier fel reageert hoor.
Mijn posts zijn gewone, inhoudelijke reacties.
Je verbaasde je omdat mensen een uitgave van €135 doen om een beter geluid te krijgen?St@m schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:12:
[...]
Ik ben ook helemaal niet op zoek.. ik weet het niet hoor? Ik verbaasde me alleen even.
In een audio&hifi subforum op het grootste technologieforum van nederland?
Dat verbaast mij nou
En of je op zoek bent of niet, dat was dus ook niet helemaal duidelijk, omdat je ook zo vaag bent in je uitspraken. Je schreef dit soort dingen:
Ben je wel op zoek? ben je niet op zoek?Ik hou het wel in het achterhoofd voor als de naald versleten is.
Verschil luisteren is lastig (een element mag je vast niet even testen), en ik vind het nu al prima (wat je niet weet, mis je ook niet).
Wil je het wel weten? wil je het niet weten?
[ Voor 85% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2024 09:29 ]
Ja, ik verbaasde me erover dat men dus een platenspeler koopt en dan dus een deel van die platenspeler direct wil upgraden met een element dat net zo duur is als de hele platenspeler. Koop dan een duurdere platenspeler dacht ik.mr_petit schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:19:
Je verbaasde je omdat mensen een uitgave van €135 doen om een beter geluid te krijgen?
In een audio&hifi subforum op het grootste technologieforum van nederland?
Dat verbaast mij nou![]()
Maar ik dacht verkeerd, blijkbaar.
En nee, ik ben niet op zoek. Maar als de naald ooit versleten is (als ik dat ooit al ga meemaken) dan kan het nooit kwaad om wat breder te kijken.
[ Voor 11% gewijzigd door St@m op 06-01-2024 09:33 ]
Daarom bestaan er dit soort topics, om dat soort misverstanden uit de wereld te helpen.
[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2024 09:38 ]
Als geluidskwaliteit een bepaald niveau bereikt worden dingen voor mij "anders" ipv "beter" en dan is het vooral "wat ben ik gewend". Ik ben nu Kind of Blue aan het luisteren en het hoog (bekkens, Harmon mute in trompet) lijkt een beetje een gordijn voor te zitten, dus daar zit nog een stukje verbetering in. Al met al durf ik die elementupgrade wel blind te doen
Doordat je er echt even wat voor moet doen wordt muziek luisteren wel een stuk meer onthaasten moet ik zeggen

[ Voor 6% gewijzigd door Bananenplant op 06-01-2024 09:49 ]
Gisterenmiddag een nieuwe voorversterker (Argon Audio phono 1) binnen gekregen en het doffe aan de rechterkant is weg, links en rechts klinkt nu goed, het lag indd aan de Oehlbach.kozue schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:04:
[...]
Heb je dat ook met andere combinaties geprobeerd? Bv een andere draaitafel aan de voorversterker, een andere voorversterker tussen de draaitafel en amp, een andere input in de amp etc? Want een dof rechterkanaal klinkt voor mij eerder als een versleten element/naald dan een probleem in een (voor)versterker. Het kan wel (kapotte caps ofzo), maar is niet de meest voor de hand liggende diagnose.
Alleen ben ik nu op een volgende issue gestuit. Deze voorversterker geeft een giga brom toon, ook op laag volume is de brom hoorbaar. De brom is weg als ik met mijn vinger de aarde aansluiting op de Argon voorversterker aanraak. Dus het lijkt iets met aarde te zijn.
Wat ik getest heb om het proberen op te lossen.
- Andere set kabels geprobeerd (geen oplossing)
- Andere aarde kabeltje tussen de draaitafel en voorversterker (geen oplossing)
- De voorversterker direct op een geaard stopcontact (geen oplossing)
- De voorversterker op niet geaard stopcontact (geen oplossing)
- Receiver en stereo versterker op een geaard en een niet geaard stopcontact (geen oplossing)
- Voorversterker op een andere versterker/receiver aangesloten (geen oplossing)
- RCA's ontkoppeld die tussen de draaitafel en voorversterker verbonden zijn, de Brom/Ruis blijft bestaan, dus het kan haast niet anders dat het de voorversterker is toch?
Ik vrees met grote vreze dat ik deze versterker ook moet gaan ruilen...

Of kan het zijn dat ik nog iets anders over het hoofd zie?
Ik vind zelf vooral dat vervormingen danwel afspeelissues eigenlijk onder te verdelen zijn in 2 soorten:Bananenplant schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:46:
Als geluidskwaliteit een bepaald niveau bereikt worden dingen voor mij "anders" ipv "beter" en dan is het vooral "wat ben ik gewend".
- effecten die altijd storend zijn, denk aan brom, ruis/hiss, maar ook inner groove distortion, dus tracking issues van de naald
-effecten die vooral smaakafhankelijk zijn, denk aan sommige harmonische vervorming, afwijkingen in het frequentiespectrum
Nu betekend niet dat bijvoorbeeld een phonopre met de minst meetbare brom ook de beste is, maar het moet wel onder een niveau zitten dat het in de praktijk niet meer hoorbaar is. En dat is niet altijd het geval.
Voor de rest zijn verschillen in bijvoorbeeod phonopre's inderdaad vaak 'anders' dan beter. Dan kom je vaak ook op een heel lastig punt om een keuze te maken: ik hoor wel iets verschil, maar welke van beide klinkt beter?
Dat heb je natuurlijk ook met elementen: ruimtelijkheid, warm of helder etc.
Als er een soort van gordijn voor lijkt te zitten, is dat inderdaad vaak definitie in het hoog.Ik ben nu Kind of Blue aan het luisteren en het hoog (bekkens, Harmon mute in trompet) lijkt een beetje een gordijn voor te zitten, dus daar zit nog een stukje verbetering in. Al met al durf ik die elementupgrade wel blind te doen.
Dat is iets waar een betere naaldvorm ook daadwerkelijk verbetering in geeft.
Met goedkopere naaldvormen, of naalden die wat versleten zijn, gaan bekkens en hi-hats vaak klinken alsof het geluid uit witte ruis bestaat, terwijl met een geavanceerdere naald, je ook echt de aanslag van de tip van de drumstick op de bekkens gaat horen. Dat soort subtiele verschillen.
Soms kan een MC element hier ook nog iets verbetering in geven, al is dat wel veel subtieler dan het verschil tussen een simpele naaldvorm en een geavanceerde naaldvorm.
Je kan nog proberen een draadje te leggen van het aardpunt op de voorversterker naar 1 van de minpolen van de rca stekkers van de interlink tussen je phonopre en je versterker.Audione0 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:05:
[...]
- RCA's ontkoppeld die tussen de draaitafel en voorversterker verbonden zijn, de Brom/Ruis blijft bestaan, dus het kan haast niet anders dat het de voorversterker is toch?
Ik vrees met grote vreze dat ik deze versterker ook moet gaan ruilen...
Of kan het zijn dat ik nog iets anders over het hoofd zie?
Maar dit is natuurlijk niet goed.
Nu is het wel zo dat zowel die oelbach phonopre als deze argon audio geen van beide 1 van mijn keuzes zou zijn voor een phonopre.
Ik weet dat ze goedkoop zijn, maar ik zou toch kiezen voor 1 van de modellen die te boek staan als redelijk goed.
1 van de goedkoopsten die toch redelijk goed test is de Art DJ PRE II. Ik weet het, hij ziet er niet uit met z'n blauwe leds etc, maar het schijnt toch een aardig ding te zijn.:
https://www.thomann.de/nl/art_deejaypre_ii.htm
Getest bij ASR:
https://www.audiosciencer...re-ii-phono-preamps.3457/
Er is ook een MM/MC versie:
https://www.thomann.de/nl/art_precision_phono_preamp.htm
Getest bij ASR:
https://www.audiosciencer...n-phono-pre-review.34927/
Gek genoeg krijgt hij bij Thomann een slechte review, maar ik denk dat ASR een betere bron is.
Al moet je je ook bij ASR niet blind staren op de tests, bepaalde dingen worden niet behandeld. Zo wordt de ingangscapaciteit niet gemeten, wat voor mij een essentieel onderdeel voor een inhoudelijke, technische test zou moeten zijn.
Zelf ben ik een groot voorstander van phonopre's met een hele lage ingangscapaciteit omdat dit bij sommige elementen een voordeel kan zijn, en extra capaciteit toevoegen kan altijd, wegnemen niet.
Bij de art-dj modellen is deze ingangscapaciteit schakelbaar tussen 100pF en 200pF, maar niet naar 0pF. En dit zijn denk ik de waardes van de voorschakelcondensatoren, de rest van het circuit kan ook nog capaciteit hebben.
[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2024 11:01 ]
Dat is precies de kern inderdaad van wat jij niet wist. Iets duurdere platenspelers hebben doorgaans nog steeds een ultragoedkoop elementje om eerder vermelde redenen. Gewoon een AT3600 in vermomming bijvoorbeeld. Of eventueel een van de goedkoopste Ortofons: OM5, misschien een OM10... heel misschien een Red.St@m schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:32:
[...]
Ja, ik verbaasde me erover dat men dus een platenspeler koopt en dan dus een deel van die platenspeler direct wil upgraden met een element dat net zo duur is als de hele platenspeler. Koop dan een duurdere platenspeler dacht ik.
Maar ik dacht verkeerd, blijkbaar.
Is de platenspeler nog iets duurder, dan zit er juist helemaal geen element op.
Zoals beloofd heb ik dit zojuist even beluisterd, en ja, dat is een wereld van verschil. Die S is Super Storend.mr_petit schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:51:
[...]
Bonded elliptical naald (AT-VM95E; kost €49):
https://www.dropbox.com/s...3ndqnth7ilw4zf8ruh2z&dl=0
Nude Microline naald (AT-VM95ML; kost €135):
https://www.dropbox.com/s...cj5y93rd5sga34915bcv&dl=0
Zodra zaken me gaan storen als ik een plaat luister, dan zal ik terugdenken aan wat hier besproken is
[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 06-01-2024 11:21 ]
Er bestaat ook nog zoiets als de Ortofon Quintet Red. Een MC met bonded elliptical naald.Cap schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:14:
[...]
Gewoon een AT3600 in vermomming bijvoorbeeld. Of eventueel een van de goedkoopste Ortofons: OM5, misschien een OM10... heel misschien een Red.

Die heb ik ook wel eens op sommige tafels meegeleverd gezien. Puur om te zeggen dat ie met een MC element wordt geleverd denk ik. Maar dat element is natuurlijk volkomen overbodig en heeft m.i. geen logisch/technisch bestaansrecht.
Een MC moet m.i. minimaal een nude rectangle shank elliptical hebben.
Het is natuurlijk een testtrack, dus normaal gezien zal je dit effect niet zó extreem tegenkomen, maar vooral engelse popmuziek platen uit de jaren 80 kunnen wel last hebben van dit effect bij de laatste nummers op een kant. Met name als het een DMM opname is (al is een DMM opname geen vereiste, volgens mij is deze testtrack op een normale laquer gesneden). Een beter naald kan deze platen op die plekken dus aanzienlijk (dubbelblind hoorbaar) beter laten klinken.St@m schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:19:
[...]
Zoals beloofd heb ik dit zojuist even beluisterd, en ja, dat is een wereld van verschil. Die S is Super Storend.
Zodra zaken me gaan storen als ik een plaat luister, dan zal ik terugdenken aan wat hier besproken is
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2024 12:17 ]
De brom is nu indd helemaal weg. thanks!mr_petit schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:54:
[...]
Je kan nog proberen een draadje te leggen van het aardpunt op de voorversterker naar 1 van de minpolen van de rca stekkers van de interlink tussen je phonopre en je versterker.
Maar dit is natuurlijk niet goed.
En wat bedoel je precies met, dit is natuurlijk niet goed? Kan er wat kapot gaan, of is de verbinding zoals nu niet wenselijk, te rommelig?
Het is niet goed in de zin dat een product dit effect niet zou moeten hebben in deze mate.Audione0 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:58:
[...]
En wat bedoel je precies met, dit is natuurlijk niet goed? Kan er wat kapot gaan, of is de verbinding zoals nu niet wenselijk, te rommelig?
Er kan niets kapot gaan, maar er is gewoon iets mis met de aarde, ik denk dat het aardepunt intern helemaal niet op de signaalaarde aangesloten is oid (min kant van 1 van de interlinks).
Al kan het probleem ook in je NAD draaitafel liggen. Wellicht is daar de aarde niet goed.
Je zou eea met een multimeter kunnen doormeten.
Maar mooi dat het nu is opgelost, buiten het boekje om
[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2024 12:16 ]
Mag ik vragen welk label jouw KoB is. Namaaklabels klinken vaak gewoon niet goed of erg gedempt alsof er een gordijn voor zit zoals al zelf aangeeft. Dat is een gegeven die hier al vaak aan bod is gekomen. En ik ook niet meer op in ga, maar koop altijd een originele uitgave, dan heb ik het niet audiophile releases (al klinken die wel het beste, maar dat verklaard de prijs ook). Dus altijd even kijken en doe wat verdieping op als websites als LJC. Dan krijg je wat meer een indruk waar je met Jazz lp naar moet kijken.Bananenplant schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:46:
Als geluidskwaliteit een bepaald niveau bereikt worden dingen voor mij "anders" ipv "beter" en dan is het vooral "wat ben ik gewend". Ik ben nu Kind of Blue aan het luisteren en het hoog (bekkens, Harmon mute in trompet) lijkt een beetje een gordijn voor te zitten, dus daar zit nog een stukje verbetering in. Al met al durf ik die elementupgrade wel blind te doen.
Ik zelf haal vooral de moderne reissue series als de Classic Vinyl Series en de Tone Poet series van Blue Note, de Contemporary series van Craft/Acoustic Sounds en de Original Jazz Classics van Craft. Dat zijn de classics, klinken fantastisch en zijn enigszins betaalbaar. (Tip:koop vooral uit Frankrijk of Duitsland. Dit kan veel € schelen😉).
Oh, en vergeet Discogs niet, daar kan je ook vaak voor leuke prijzen platen halen. Geregeld haal ik daar ook platen, veel jaren 70 uitgaven die vaak net zo goed of soms beter als een nieuwe audiophile uitgave klinkt. Neem de tijd op Discogs om te zoeken naar wat je wilt en zoekt. Maar vaak loont het om daar echt op te kijken. Wanneer je een beetje thuis bent in wat termen en weet waar je naar moet kijken dan kan je voor weinig veel halen.
[ Voor 14% gewijzigd door Toshirou op 06-01-2024 12:27 ]
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Op dit moment heb ik een Sonos systeem (Arc, Sub en 2x ERA 100). Daar ben ik heel tevreden mee. Hier wil ik graag een platenspeler aan toevoegen. (dank ook aan @Bananenplant voor zijn enthousiasme in meerdere topics
Mede dankzij dit topic en de recente adviezen denk ik dat de Denon DP-300F voor mij een prima startpunt is, met de AT-VM95ML als directe (?) upgrade.
De DP-300F kan ik dan via een Sonos line in adapter op de ERA100 aansluiten.
De ingebouwde voorversterker lijkt me ook prima om mee te beginnen.
Zie ik hier nog wat over het hoofd, of kan ik bepaalde keuzes nog beter even heroverwegen?
Wat ik al wel gemerkt heb, is dat elk apparaat voor- en nadelen heeft. De verleiding om dan elke keer het budget te verhogen is dan ook groot. Maar ik moet mezelf ook niet gaan wijsmaken dat ik een audiofiel ben natuurlijk
Qua budget zat ik zo aan maximaal € 500,00 te denken, en bovenstaande valt daar mooi onder.
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Ik weet niet wat er standaard voor element op zit maar voor die 135 euro kun je (zeker gebruikt) ook een aantal leuke platen kopen... Beetje afhankelijk ook van wat je al aan luistermateriaal in de kast hebt staan natuurlijk.Rhapsody schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:01:
Beste vinyl-liefhebbers,
Op dit moment heb ik een Sonos systeem (Arc, Sub en 2x ERA 100). Daar ben ik heel tevreden mee. Hier wil ik graag een platenspeler aan toevoegen. (dank ook aan @Bananenplant voor zijn enthousiasme in meerdere topics)
Mede dankzij dit topic en de recente adviezen denk ik dat de Denon DP-300F voor mij een prima startpunt is, met de AT-VM95ML als directe (?) upgrade.
...
Zie ik hier nog wat over het hoofd, of kan ik bepaalde keuzes nog beter even heroverwegen?
Wat ik al wel gemerkt heb, is dat elk apparaat voor- en nadelen heeft. De verleiding om dan elke keer het budget te verhogen is dan ook groot. Maar ik moet mezelf ook niet gaan wijsmaken dat ik een audiofiel ben natuurlijk
Zo te zien zit er standaard een AT 91 variant op, da's ook niet verschrikkelijk slecht ofzo. (Ik heb het er zelf iig gewoon jaren mee gedaan
Waarom zou je niet met een fatsoenlijk element mogen beginnen? Ik snap de redenering echt niet. Je kunt mijn inziens beter nu met een AT95ML beginnen, omdat die ook nog eens een flink langere levensduur heeft. Daarnaast is een versleten naald voor je vinyl ook nog eens de slechtste naald met risico op onherstelbare schade als je er mee blijft spelen.Charly schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:59:
[...]
Ik weet niet wat er standaard voor element op zit maar voor die 135 euro kun je (zeker gebruikt) ook een aantal leuke platen kopen... Beetje afhankelijk ook van wat je al aan luistermateriaal in de kast hebt staan natuurlijk.
Zo te zien zit er standaard een AT 91 variant op, da's ook niet verschrikkelijk slecht ofzo. (Ik heb het er zelf iig gewoon jaren mee gedaan)

Gelukkig geen hoorbare schade en het betreft een klassiek album dat indien nodig vervangbaar is. Leermomentje zullen we maar zeggen
Je kan qua budget ook nog denken aan een Project Debut III, losse phonopre en een AT-VM95ML element.Rhapsody schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:01:
Qua budget zat ik zo aan maximaal € 500,00 te denken, en bovenstaande valt daar mooi onder.
Past ook binnen budget:
Project Debut III (dit is de goedkoopste die ik kon vinden), €269:
https://www.hifistereo.nl...tellen/12647/product.html (zwart pianolak versie)
Ik dacht dat deze uit productie was, maar nog wel verkrijgbaar (althans, de webshop geeft voorradig aan)
Goedkope maar goede phonopre: Art DJ pre II (helaas lelijk om te zien), €66:
Audio Technica AT-VM95ML, €135:
Let er wel op dat je qua platenspeler van pro-ject voor een Debut III moet gaan, en niet iets van hun Automat, E line, Elemental line, Primary line, Juke box line of T line neemt. Dat zijn allemaal goedkope instapmodellen zonder instelbare antiskating.
Element wat standaard op de Debut III wordt geleverd is een ortofon omb5e geloof ik. Niet echt een hoogvlieger (de instapper van ortofon zeg maar) en vergelijkbaar met wat er standaard op een DP-300F zit meegeleverd.
Welke beter is, de DP-300F of de Project Debut III....een beetje lood om oud ijzer. Het zijn natuurlijk beide instapmodellen. De DP-300F heeft natuurlijk een ingebouwde phonopre, en is een automaat.
De project Debut III heeft een meer minimalistisch design, is volledig handmatig, maar de arm heeft afstelmogelijkheiden die je normaal alleen in duurdere spelers aantreft (zo kan de azimuth ingesteld worden, en is er geloof ik ook een mogelijkheid om de arm te verhogen en verlagen). Met deze afstelmogelijkheden kan je met een testplaat en een oscilloscoop of geluidskaart de afstelling van je arm optimaliseren.
Dat moet je wel liggen, want dat is een precies werkje en je moet voorzichtig te werk gaan (kans op schade aan naald door ongecontroleerde bewegingen van je handen/arm)
Dus als je meer in de audiofiele/technische hoek zit is een Debut III een betere starter, ben je meer op gemak, is de DP-300f wellicht een betere starter.
Maar deze 2 spelers (dus de DP-300F en de Project Debut III) zijn wel de laagst geprijsde spelers die ik als serieuze draaitafels kan beschouwen (op misschien enkele actiemodellen na die soms verkrijgbaar zijn). Goedkopere spelers hebben doorgaan geen instelbare antiskating, Je kan er vaak geen ander element op monteren, en armlagers zijn vaak van twijfelachtige kwaliteit. En als je nieuw shopt, en je wilt iets wat significant beter is, dan ben je snel het dubbele of 3 voudige kwijt. Heel veel draaitafels zijn in weze min of meer hetzelfde als de DP-300F, maar worden opgedirkt met snuisterijen (bluetooth etc) waar dan wel een significant hoger bedrag voor gevraagd wordt terwijl de BOM maar een paar euro meer is.
Wil je goedkoper, of meer voor hetzelfde geld, dan zijn er natuurlijk legio mooie gebruikte draaitafels te krijgen uit de jaren 60/70/80, met een bouwkwaliteit die hendentendage tafels onder de ~€800 ruimschoots het nakijken geven. Maar dit zijn wel 40-50 jaar oude apparaten, dus soms mankeert hier iets aan. Ben je handig (elektronisch/fijnmechanisch) dan is dit geen probleem, maar in dat geval had je hier waarschijnlijk ook al andere vragen gesteld, en als je een oude speler koopt die volledig nagezien is, wordt deze ook snel duurder, en loop je toch een risico. Er zijn verkopers actief die spelers ècht nazien, ècht verstand van zaken hebben en een degelijke reputatie de afgelopen 2 decennia hebben opgebouwd, maar er zijn ook verkopers actief die bij 'nazien' een stoflap over de kap halen en that's it.
Voor de rest, of je wel of niet met een beter element moet beginnen: budget is leidend.
Maar, een beter element heeft geen nut als je niet je platen wast/reinigt (met name bij gebruikte platen is het echt een must, maar nieuwe platen hebben er ook baat bij), en je verantwoordelijk met plaat en naald omgaat. Dus een schone plaat en een schone, goed afgestelde goedkope naald klinkt veel beter dan een vuile plaat en vuile maar dure naald.
Lees de musthaves door voor tips wat er bij platen afspelen kan komen kijken en welke (relatief goedkope) zaken je eigenlijk nodig hebt om goed platen af te spelen:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Dit geld natuurlijk ook voor @Bananenplant en de anderen die relatief nieuw zijn in de wereld van vinyl.
[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2024 16:07 ]
Wat dat betreft ben ik benieuwd of er bij wat scherpere s-klanken vast te stellen is of het een trackingprobleem met de gebruikte naald is of dat het slijtage van de LP is. Ik heb een maandje geleden een nieuwe naald in mijn AT95E geplaatst en de afstelling van het element voor de zekerheid gecontroleerd en nog net iets perfecter afgesteld. Daar is dus niets mis mee. En hoor ik op een enkele LP nog steeds wat scherpere s-klanken. Omdat het 2e hands LP's zijn, kan ik misbruik, slechte afstelling en simpele slijtage door zeer veel afspelen bij de vorige eigenaar(s) niet uitsluiten. In dat geval is vervangen een optie. Is het 'probleem' gerelateerd aan een of meerdere persingen, dan is dat iets waar ik rekening mee kan houden, ook bij toekomstige aankopen.St@m schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:19:
[...]
Zoals beloofd heb ik dit zojuist even beluisterd, en ja, dat is een wereld van verschil. Die S is Super Storend.
Verder heb ik ook Goat's Head Soup van The Rolling Stones. Hierbij meen ik te horen dat de naald zo halverwege B1 overslaat. Ik zie echt helemaal geen schade. Ook zo iets waarvan ik benieuwd ben of er iets mis is met deze persing of dat de schade van mijn exemplaar simpelweg te minimaal is om te kunnen zien, ook bij het goed licht niet.
Vraag is dus of er ergens informatie te vinden is over de kwaliteit van diverse persingen
Ik ben benieuwd!
Ik ben vandaag bezig met revisie van bijv dual 504, als je die motor bekijkt dan weet je genoeg.
Thanks, ik was je eerdere berichten over must haves e.d. ook al tegengekomen. Fijn dat je zo de tijd neemt om hier zo uitgebreid op te reageren.mr_petit schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:48:
[...]
Je kan qua budget ook nog denken aan een Project Debut III, losse phonopre en een AT-VM95ML element.
Past ook binnen budget:
Ik dacht dat deze uit productie was, maar nog wel verkrijgbaar (althans, de webshop geeft voorradig aan)
Let er wel op dat je qua platenspeler van pro-ject voor een Debut III moet gaan, en niet iets van hun Automat, E line, Elemental line, Primary line, Juke box line of T line neemt. Dat zijn allemaal goedkope instapmodellen zonder instelbare antiskating.
Element wat standaard op de Debut III wordt geleverd is een ortofon omb5e geloof ik. Niet echt een hoogvlieger (de instapper van ortofon zeg maar) en vergelijkbaar met wat er standaard op een DP-300F zit meegeleverd.
Welke beter is, de DP-300F of de Project Debut III....een beetje lood om oud ijzer. Het zijn natuurlijk beide instapmodellen. De DP-300F heeft natuurlijk een ingebouwde phonopre, en is een automaat.
De project Debut III heeft een meer minimalistisch design, is volledig handmatig, maar de arm heeft afstelmogelijkheiden die je normaal alleen in duurdere spelers aantreft (zo kan de azimuth ingesteld worden, en is er geloof ik ook een mogelijkheid om de arm te verhogen en verlagen). Met deze afstelmogelijkheden kan je met een testplaat en een oscilloscoop of geluidskaart de afstelling van je arm optimaliseren.
Dat moet je wel liggen, want dat is een precies werkje en je moet voorzichtig te werk gaan (kans op schade aan naald door ongecontroleerde bewegingen van je handen/arm)
Dus als je meer in de audiofiele/technische hoek zit is een Debut III een betere starter, ben je meer op gemak, is de DP-300f wellicht een betere starter.
Maar deze 2 spelers (dus de DP-300F en de Project Debut III) zijn wel de laagst geprijsde spelers die ik als serieuze draaitafels kan beschouwen (op misschien enkele actiemodellen na die soms verkrijgbaar zijn). Goedkopere spelers hebben doorgaan geen instelbare antiskating, Je kan er vaak geen ander element op monteren, en armlagers zijn vaak van twijfelachtige kwaliteit. En als je nieuw shopt, en je wilt iets wat significant beter is, dan ben je snel het dubbele of 3 voudige kwijt. Heel veel draaitafels zijn in weze min of meer hetzelfde als de DP-300F, maar worden opgedirkt met snuisterijen (bluetooth etc) waar dan wel een significant hoger bedrag voor gevraagd wordt terwijl de BOM maar een paar euro meer is.
Wil je goedkoper, of meer voor hetzelfde geld, dan zijn er natuurlijk legio mooie gebruikte draaitafels te krijgen uit de jaren 60/70/80, met een bouwkwaliteit die hendentendage tafels onder de ~€800 ruimschoots het nakijken geven. Maar dit zijn wel 40-50 jaar oude apparaten, dus soms mankeert hier iets aan. Ben je handig (elektronisch/fijnmechanisch) dan is dit geen probleem, maar in dat geval had je hier waarschijnlijk ook al andere vragen gesteld, en als je een oude speler koopt die volledig nagezien is, wordt deze ook snel duurder, en loop je toch een risico. Er zijn verkopers actief die spelers ècht nazien, ècht verstand van zaken hebben en een degelijke reputatie de afgelopen 2 decennia hebben opgebouwd, maar er zijn ook verkopers actief die bij 'nazien' een stoflap over de kap halen en that's it.
Voor de rest, of je wel of niet met een beter element moet beginnen: budget is leidend.
Maar, een beter element heeft geen nut als je niet je platen wast/reinigt (met name bij gebruikte platen is het echt een must, maar nieuwe platen hebben er ook baat bij), en je verantwoordelijk met plaat en naald omgaat. Dus een schone plaat en een schone, goed afgestelde goedkope naald klinkt veel beter dan een vuile plaat en vuile maar dure naald.
Lees de musthaves door voor tips wat er bij platen afspelen kan komen kijken en welke (relatief goedkope) zaken je eigenlijk nodig hebt om goed platen af te spelen:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Dit geld natuurlijk ook voor @Bananenplant en de anderen die relatief nieuw zijn in de wereld van vinyl.
(geldt ook voor de andere tweakers natuurlijk!)
Let op met het element wisselen op een Debut III.mr_petit schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:48:
[...]
Je kan qua budget ook nog denken aan een Project Debut III, losse phonopre en een AT-VM95ML element.
Past ook binnen budget:
Er zit op een Debut 3 standaard een Ortofon OM5E of OM10 element.
Die elementen wegen 2.5g
En als toonarmgewicht heb je gewicht 00 van 55g.
Ga je naar een zwaarder element, zoals de AT-VM95ML die 6,1g weegt, dan heb je toonarmgewicht 01 nodig.
Die is 75g.
(Als er interesse is, ik heb zo’n gewicht nog liggen)
:strip_exif()/f/image/SMV3zXMCtI6vc7XJHFxYzEUJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie de database van Pro-Ject hiervoor:
http://tools.project-audi...&tonearm=587&cartridge=18
Ja ik ook.ivo1969 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:34:
Even over bovenstaande, persoonlijk zou ik zelf voor goed gereviseerde platenspeler gaan uit de gouden jaren uit de hifi de jaren 70 80.
Maar de discussie oud vs. nieuw ligt op een ander vlak.
Mensen die nieuw kopen, willen gewoon een product uit een doos. Willen fabrieksgarantie. Willen wellicht retourrecht, en willen dat allemaal met gemak. Ticket aanmaken, label uitprinten en bij de lokale sigarenhandel afleveren.
Dat zijn dingen die je niet met een gebruikte speler krijgt, ook niet als die is nagezien.
Ook als er geen goed inzicht is in wat een 'goed gereviseerde' speler is (zoals ik al schreef..), kan de keuze voor veel mensen lastig worden.
Dus die keuze oud vs. nieuw is eigenlijk nooit een keuze die gedaan wordt op basis van kwaliteit van het apparaat.
Mensen die nieuw willen, willen nieuw.
Mensen die geen moeite hebben met gebruikt, overwegen nieuw vaak geeneens.
Dan rest er nog 1 vraag: waarom zou je een gebruikte DP-300F kopen die uit de garantie is
Of hij moet echt heel goedkoop zijn, €50 ofzo
Da's inderdaad een goede opmerking, de meeste normale elementen vallen net in het 01 contragewicht bereik.RobbieT schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:40:
[...]
Let op met het element wisselen op een Debut III.
Gelukkig kost een 01 contragewicht €17,50 (als ze 'm niet bij jou kopen
Dus niet af te stellen, want er zat op die Debut III een 00 gewicht. Dus toen kon ik alsnog dat 01 gewicht gaan bestellen.
Die Debut III is ondertussen door een Debut Carbon Evo vervangen, vandaar dat het gewicht over is.
Kortom, je moet zoiets maar net weten.
Het is het geld inderdaad niet, meer lastig als je het element gemonteerd hebt en je krijgt het niet afgesteld.
Is binnen het gestelde budget een Audio Technica AT-LP5X niet een interessante speler?
uitvoering: Audio-Technica AT-LP5X
[ Voor 17% gewijzigd door RobbieT op 06-01-2024 17:03 ]
Die ziet er inderdaad interessant uit, wel volledig handmatig zo te zien. (neig naar half automatisch of automatisch als beginner)RobbieT schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:58:
Ik had een Debut III tweedehands gekocht en een 2M element gehaald, bij de hifi zaak zeiden ze dat het er zo op kon.
Dus niet af te stellen, want er zat op die Debut III een 00 gewicht. Dus toen kon ik alsnog dat 01 gewicht gaan bestellen.
Die Debut III is ondertussen door een Debut Carbon Evo vervangen, vandaar dat het gewicht over is.
Kortom, je moet zoiets maar net weten.
Het is het geld inderdaad niet, meer lastig als je het element gemonteerd hebt en je krijgt het niet afgesteld.
Is binnen het gestelde budget een Audio Technica AT-LP5X niet een interessante speler?
Er zit een AT-VM95E element op, wat ik zo 123 kan vinden is dat de AT-VM95ML wel beter zou klinken, maar daar moet ik me wellicht niet op gaan doodstaren.
Hoewel ik goed begrijp dat er 2e hands uitstekende apparatuur te vinden is, gaat mijn voorkeur nu uit naar nieuw. Vooral omdat ik nog een starter ben. Als ik later meer ervaring heb opgedaan dan kan ik me voorstellen dat ik wat makkelijker op de 2e hands markt kan gaan kijken.
[ Voor 11% gewijzigd door Rhapsody op 06-01-2024 17:24 ]
Bij de Ortofon 2M serie is dat met de red en blue wel zo.
Wat daar interessant aan is, is dat je niet een element hoeft de wisselen en dus uit te lijnen, met de bijbehorende uitdaging, maar dat je dan alleen de stylus (naald) op een bepaald moment kan upgraden.
Van wat ik zo snel kan vinden lijkt het erop dat je de AT-VM95E naald kan upgraden door alleen de naald van de AT-VM95ML
Je krijgt nu alleen de rare situatie dat de losse naald duurder is dan element + naald.
https://www.thakker.eu/en...ml-genuine-stylus/a-9552/
Maar goed, die naald kan je zo overzetten.
[ Voor 19% gewijzigd door RobbieT op 06-01-2024 17:59 ]
GerkeP
Spaart je de uitdaging van een element uit moeten lijnen.
Speler + upgrade zijn inderdaad prima, ik zeg gewoon doen. Met Sonos heb ik geen ervaring, dus ook niet met het verloopje.Rhapsody schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:01:
Beste vinyl-liefhebbers,
Op dit moment heb ik een Sonos systeem (Arc, Sub en 2x ERA 100). Daar ben ik heel tevreden mee. Hier wil ik graag een platenspeler aan toevoegen. (dank ook aan @Bananenplant voor zijn enthousiasme in meerdere topics)
De DP-300F kan ik dan via een Sonos line in adapter op de ERA100 aansluiten.
De ingebouwde voorversterker lijkt me ook prima om mee te beginnen.
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
Op zich een goed alternatief. Maar strikt gezien niet binnen het gestelde budget (Audio Technica AT-LP5X + AT-VM95ML kost €525)RobbieT schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:58:
Maar een Audio-Technica AT-LP120X (€300) met een AT-VM95ML kan wel binnen het budget
uitvoering: Audio-Technica AT-LP120X
Al betreffende die AT-LP120X, ik heb natuurlijk geen hands on ervaring met deze spelers, maar 1 ding wat me opvalt, is dat de AT-LP120X een antiskating knop heeft die tot 7 of 8 gram gaat. Dat zijn voor hifi toepassingen onrealistische waardes (voor DJ m.i. ook). Ik vraag me dan ook af hoe precies dat antiskating mechanisme is en of dat niet voor problemen kan zorgen.
De AT-LP5X heeft een antiskating bereik van 0-3gr. wat normaal is. Die arm is dan ook een ander ontwerp.
An sich heb ik daar meer vertrouwen in. Maar ja, buiten budget
[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2024 18:26 ]
(Ik denk ongeveer de meest aangeraden speler op Youtube)
Het ding zal dus wel werken.
Voor de prijs een mooie speler, al hoeft van mij persoonlijk al dat DJ spul er niet op te zitten.
In had zelf ook wel wat dingen aan te merken over de Denon DP-300F maar allicht was dat een maandag morgen of vrijdag middag exemplaar, dat is te hopen voor Denon.
[ Voor 45% gewijzigd door Roderiktweaker op 06-01-2024 19:27 ]
Ja ik heb ook mindere berichten gelezen, maar er zijn verschillende versies geweest, en ook een gelijkende AT-LP140, dus het is me niet helemaal duidelijk welk model welke euvels kan hebben.Roderiktweaker schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:19:
Ook wel mindere berichten over de AT-LP120X trouwens. "Kromme" plateau's en slecht werkende dwarsdrukcompensatie.
Ik heb zelf weinig negatiefs over de DP-300F gelezen, maar ook hier, geen hands on ervaring. Ik heb het ding wel eens gezien, maar ik ben wel de persoon die gewoon een micrometer/zwenktaster op een plateau zet om de kromming te meten en te vergelijken met andere kwaliteitsspelersRoderiktweaker schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:19:
In had zelf ook wel wat dingen aan te merken over de Denon DP-300F maar allicht was dat een maandag morgen of vrijdag middag exemplaar, dat is te hopen voor Denon. Kromming in het plateau, snelheid die niet klopt, dwarsdrukcompensatie niet nauwkeurig, en de automatische functie die hapert. Snelheid wel opgelost d.m.v garantie maar ben toch maar voor een vintage exemplaar gegaan. Verder wel een erg mooie speler maar de kwaliteits controle kan beter.(zijn meer klachten hierover)
Mijn hands on ervaring zeg maar
[ Voor 51% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2024 19:29 ]
De Dual 505-2 die ik nu heb heeft die kwaliteitsproblemen niet en dat was nieuw zeker niet duur. Alle vintage draaitafels hadden een vlak plateau of tenminste niet waarneembaar krom.
[ Voor 27% gewijzigd door Roderiktweaker op 06-01-2024 19:48 ]
Ook de Denon DP-300F is volgens de reviews nogal een plastic bak.
Als je voor dat budget bouwkwaliteit wil dan kom je denk ik toch bij een Pro-Ject Debut III uit.
Die is helemaal handmatig.
Je kan eventueel een tone-arm lift toevoegen, die kost €39:
https://amzn.eu/d/eiKyza3
Overigens lijkt Correct die Denon wel gewoon op voorraad te hebben.
Net als de DP-400F, wat denk ik voor het geld een veel mooiere speler is dan de DP-300F
https://www.correct.nl/co...ren-voor-phono-versterker
https://www.correct.nl/co...n-voor-phono-versterker-1
En de DP-400F
https://www.correct.nl/co...enon-dp400wh-platenspeler
https://www.correct.nl/co...on-dp400bkem-platenspeler
[ Voor 47% gewijzigd door RobbieT op 06-01-2024 20:11 ]
Daarnaast is de Dual 701/721/704 ook een hele interessante speler, alleen zijn die technisch een stuk gecompliceerder.
Voordeel van die oude spelers is dat je niet meer afschrijft en voor je geld tov een nieuwe veel meer waar krijgt. Daarentegen kan ik mij ook goed voorstellen dat garantie als je net met vinyl bezig bent ook wel lekker is. Er zijn echter ook wel specialisten zoals Ronald van Eick en Dr Dual die op een gereviseerde speler garantie geven.
Die Thorens draaitafels zijn inderdaad gestegen maar nog steeds wel betaalbaar tussen de 300 en 400 euro voor een goed exemplaar. TD-320 is wel een mooie speler, geen idee of de arm ook goed is.
Ik speel nu alleen een plaat die vrij ver naar buiten begint en ook wat kromming heeft. Dat was wel wat uitdaging om die netjes te laten beginnen op de B-kant

Zal morgen eens een leuk Marktplaats overzicht maken met interessante spelers...
Deze deel ik alvast: een Technics SL-Q3 met Audio Technica AT95e element erop
Of deze te duur is laat ik aan ieder zelf over om te bepalen... Hij heeft alle leuke features en als hij werkt is het super speler om te hebben...
Ik heb deze zo'n jaar of twee geleden ook gescoord...fijne speler, lekker zwaar en mooie constante loop door de Quartz DD. Nieuwe stylus er op en mijn dochter draait er op haar kamer alweer ruim een jaar haar platen op (veel TS, LdR, Arctic Monkeys, dat spul) Ze is dol op de repeat functie... en de volautomaat voorkomt onhandig geklungel.rcor schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:41:
Leuk al die discussies hier... Was vanmiddag niet veel thuis en zie de berichten nu pas... Maar er is genoeg keuze, zowel nieuw als tweedehands...
Zal morgen eens een leuk Marktplaats overzicht maken met interessante spelers...
Deze deel ik alvast: een Technics SL-Q3 met Audio Technica AT95e element erop
Of deze te duur is laat ik aan ieder zelf over om te bepalen... Hij heeft alle leuke features en als hij werkt is het super speler om te hebben...
Fijne is dat ze daarvoor mijn oude Sony versterker kan gebruiken die ik 35 jaar geleden van mijn krantenwijkgeld bij elkaar gespaard had.
De vraagprijs voor deze is echt flink te hoog... meer realistisch zou deze onder de 150 moeten blijven.
Maar als dat niet lukt kun je veel voordeliger ook voor de voorganger, de SL-Q2 gaan... minder toeters, verder ook prima
https://www.marktplaats.n...chnics-sl-q2-platenspeler
[ Voor 7% gewijzigd door Pavv op 07-01-2024 00:22 ]
€80 vraagprijs is inderdaad een veel nettere prijs.Pavv schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:11:
[...]
De vraagprijs voor deze is echt flink te hoog... meer realistisch zou deze onder de 150 moeten blijven.
Maar als dat niet lukt kun je veel voordeliger ook voor de voorganger, de SL-Q2 gaan... minder toeters, verder ook prima
Ook nog centrum van het land.
De Q2 is geen voorganger van de Q3, ze zijn uit dezelfde lijn uit hetzelfde jaar. De Q3 is een volautomaat, de Q2 een halfautomaat.Pavv schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:11:
[...]
Prima spelers inderdaad, in goede staat zeker 150 euro waard (met kap).
Enfin, nog een overzicht zoals beloofd van interessante Marktplaats advertenties (waarbij sommige spelers van een wat minder bekend merk zijn, dat drukt prijs: immers onbekend maakt onbemind):
https://www.marktplaats.n.../m2066038524-marlux-mx-66
https://www.marktplaats.n...d-met-versterker-en-boxen
https://www.marktplaats.n...sanyo-tp-625-platenspeler
https://www.marktplaats.n...-philips-877-platenspeler
twee opknappertjes, maar wel de moeite waard om eens naar te kijken (bij die eerste vooral als je die extra stofkap erbij weet te scoren):
https://www.marktplaats.n...tomatic-406-met-extra-kap
https://www.marktplaats.n...0251-philips-887-lenco-75
Bij deze speler moest ik hard lachen:
https://www.marktplaats.n.../m2065944252-platenspeler
Ik heb zelf een McCrypt van Conrad gehad en ik weet dat deze inderdaad heel erg veel weegt... De behuizing is gemaakt van galmend kunststof en ik weet niet waarom hij schreeuwt dat dit geen plastic rommel is... Nu is die speler ook niet zo belabberd dat het troep is, maar audiofile issie zeker niet en die 100 euro is de speler ook niet waard (ik kocht 'm zelf nieuw voor 103 euro meer dan 15 jaar terug, wel de versie zonder usb)... Terug komend op dat gewicht: dat komt door een bodem plaat die voorzien is van een zeer dikke metalen plaat om 'm wat gewicht te geven... Daar deze speler geen verend subchasis heeft hoor je elke tik of aanraking terug via de speakers (incl. eventuele motor geluiden)... Dus niet bijzonder, maar als je 'm voor een habbekrats kunt kopen wegens zwaar beperkt budget is het te doen omdat hij alle basis features heeft... MAAR: ik zou even door sparen voor wat mooiers...
Met een MM element kan dit inderdaad.Bananenplant schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:25:
Met iets eronder om 'm op dezelfde hoogte te brengen als het plateau moet dat het trucje doen me dunkt?
Zo deed ik dit ook voor 2007
Maar je moet er inderdaad wel op letten dat de arm recht staat en het weegschaaltje ook.
Met een MC element kan het niet omdat doorgaans onder het plateau de batterijen zitten. Een MC element bevat zeer sterke magneten, die het element naar de batterijen toetrekken waardoor je een verkeerde meetwaarde kan krijgen.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 07-01-2024 09:40 ]
Gisterenmiddag ben ik ook nog even langs de winkel gegaan om de Argon te testen en daar was de brom ook duidelijk te horen.mr_petit schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:01:
[...]
Het is niet goed in de zin dat een product dit effect niet zou moeten hebben in deze mate.
Er kan niets kapot gaan, maar er is gewoon iets mis met de aarde, ik denk dat het aardepunt intern helemaal niet op de signaalaarde aangesloten is oid (min kant van 1 van de interlinks).
Al kan het probleem ook in je NAD draaitafel liggen. Wellicht is daar de aarde niet goed.
Je zou eea met een multimeter kunnen doormeten.
Maar mooi dat het nu is opgelost, buiten het boekje om
Later hebben we nog een ander exemplaar getest en hier zit ook een duidelijk hoorbare brom in. Dus grote kans dat er een hele batch niet oké is.