Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:56
Dan zou ik lekker voor een ander merk kiezen. Een brom in een nieuw apparaat is natuurlijk niet acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 20:56
Luisterplezier haal ik uit mooie muziek gespeeld op goede apparatuur. Technics SL1210mk2 met AT-540 VMN40ML en de kloon Audio Technica AT-LP140XP met AT- 440MLA. Die leveren via een mengpaneel een Line IN signaal aan een Denon AVR S650H op 17 meter afstand met een erg dikke kabel in de plint. Dan staan er nog 2 Monitor Audio boekenplank speakers.

Maar ook beleef ik grote lol aan een jukebox, die het vinyl op de draaier smijt en gewoon een lomp apparaat is, maar er komt geluid uit (uit een normale stereo versterker van Sony ipv de standaard versterker die wel hard kon, maar niet zo goede geluidkwaliteit leverde.)

135 kg aan speler, dat dan weer wel. :+

[ Voor 16% gewijzigd door Bestla op 07-01-2024 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
Duclaasie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Waarom zou je niet met een fatsoenlijk element mogen beginnen? Ik snap de redenering echt niet. Je kunt mijn inziens beter nu met een AT95ML beginnen, omdat die ook nog eens een flink langere levensduur heeft. Daarnaast is een versleten naald voor je vinyl ook nog eens de slechtste naald met risico op onherstelbare schade als je er mee blijft spelen.
Alles mag. :)

Maar je kan een euro maar 1x uitgeven en @Rhapsody heeft zichzelf een budget gesteld. Dus ik doe de suggestie om gewoon bij het begin te beginnen. Als je net komt kijken en misschien 3 platen in de kast hebt staan (Geen, idee of dat zo is. Maar zou zomaar kunnen.) zou ik zelf eerst meer platen kopen en daar eens lekker naar gaan luisteren in plaats van -meteen- mn gear te gaan lopen upgraden... Jij stelt blijkbaar andere prioriteiten. Ook prima.

Wat een "fatsoenlijk element" is kun je eindeloos over discussiëren en zal ook voor een groot deel van je portemonnee afhangen. Voor zo ver ik weet is de consensus dat die meegeleverde budget AT's voor het geld helemaal niet verkeerd zijn. Aan de andere kant zullen er ongetwijfeld ook mensen zijn die hun neus ophalen voor die 95ML.

En versleten naalden lijken me bij een platenspeler die nieuw uit de doos sowieso komt een non argument. Als je 1 of 2x per week een paar plaatjes draait ben je ook met een simpele elliptical best even onderweg voor dat een ding wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Audione0 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Gisterenmiddag ben ik ook nog even langs de winkel gegaan om de Argon te testen en daar was de brom ook duidelijk te horen.
Later hebben we nog een ander exemplaar getest en hier zit ook een duidelijk hoorbare brom in. Dus grote kans dat er een hele batch niet oké is.
Dan weet je ook dat je draaitafel waarschijnlijk wèl goed is gelukkig (je had met dat oelbach ding ook geen brom natuurlijk, maar wel andere problemen...)

Heb je al een nieuwe phonopre op het oog?

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:19
Bananenplant schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:25:
Korte vraag: kun je voor het instellen van naalddruk niet een willekeurige precisieweegschaal gebruiken? Ik heb er nog eentje liggen met een precisie van 0.01g namelijk. Met iets eronder om 'm op dezelfde hoogte te brengen als het plateau moet dat het trucje doen me dunkt?
Je hebt wel speciale naald druk wegers maar die hebben vaak een puntje waar je de naald in kunt zetten. Deze zijn goedkoop te krijgen uit China. Geen idee of het ook met een normale weger kan, allicht een foto.

De balanseer en draai methode is meestal aardig precies maar zo'n naald wegertje is eigenlijk wel een must en goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:22

Audione0

Strijdt der titanen

mr_petit schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:44:
[...]

Dan weet je ook dat je draaitafel waarschijnlijk wèl goed is gelukkig (je had met dat oelbach ding ook geen brom natuurlijk, maar wel andere problemen...)

Heb je al een nieuwe phonopre op het oog?
Ja, ik volg je advies even op, en de prijs is ook prima, dus ik denk dat ik voor deze ga:
https://www.bax-shop.nl/p...1ZaQd6EAQYASABEgLd0fD_BwE

Dat ding ligt ergens verstopt in een kastje, dus ik zal geen last van de blauw ledjes hebben :)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• aph3x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-08 15:29
Zal me hier ook weer eens melden :) Na een aantal jaren geleden een goede platenspeler van een vriend te hebben overgenomen, inmiddels behoorlijk aan het upgraden geslagen... Ik vind het altijd een leuke sport om 2e hands Hifi te scoren en er een goed klinkend geheel van te maken. Het valt daarbij vaak op dat het oudere spul veel beter ontworpen en gebouwd is. Tegenwoordig lijkt wel alles te zijn gerationaliseerd door de boekhouder en vervolgens gehyped door marketing :+

De speler (Yamaha PF-800) heb ik nog steeds met bijbehorend (zeer lastig te versterken) low output MC element / 0,12 mV Denon DL103-M. Destijds gestart met een Shiit Mani phono amp. Echter was de gain niet echt toereikeind genoeg. (De eindversterker moest erg hard om lekker geluid te krijgen, hierdoor veel ruis en minder muziek beleving).

Na bij een kameraad een echt goede setup gehoord te hebben, werd het vinyl vuurtje weer aangewakkerd. En dus op zoek gegaan naar een pre-amp die dit element kon aansturen. Via MP uitgekomen bij een lokale Hifi boer die een ASR mini basis te koop had, aansluitend de hele middag met een grote smile zitten luisteren, zo goed kan vinyl dus klinken.... :9

Inmiddels een paar jaar verder, mijn receiver vervangen voor een geintegreerde buizen versterker en weer helemaal terug naar stereo. Afgelopen jaar 2e hands een prachtige set Dali Helicon 400's kunnen scoren en het feest is nu aardig compleet :D

Yamaha PF 800 + PrimaLuna Prologue One
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1rj7uOk5IKJIlBnKdGWsSJxefo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65zFRNIwVoQ6wr5iIEdUgxD7.jpg?f=fotoalbum_large

Kenmerkende twin pipe arm, L en R kanalen per pipe gescheiden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQKZaweuyVE70kWPGBRSumPJTJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LD2qe4cj5OVZ2197yuUuZDeR.jpg?f=fotoalbum_large

ASR Mini Basis Phono Amp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_S_2tfRNJ06NdA9pzSjyzAY2Q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdIoQeGr1oo0bVaH8dnb8OFV.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie bijkomstigheid van Vinyl, 't staat leuk op de wand 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUHf6TErDGkxUAEFSQH_UG5_bmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLBaqhk4jZX7QrqkhwCqPmnz.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de element liefhebbers 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rf65VXTTK-oQKLSzGER0NSlf-88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4y8lcJTGE4fzS5h6WMsyb0kk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door aph3x op 07-01-2024 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:54
Omdat er nu nog Rabatt is heb ik even een AT-VM95ML besteld, samen met wat accessoires. Waaronder antistatische carbonborstels ipv dat fluweelding dat ik nu heb liggen :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:53
Ik heb me weer eens laten verleiden door Marktplaats. Een Pioneer PL-L1000. Wat een gaaf vliegdekschip en wat een gave techniek. Het zijn wel kwetsbare raspaardjes, er kan veel aan stuk. Ik heb een dag lopen sleutelen om de liftmotor goed te krijgen en de verrotte rubbers in de ophanging te vernieuwen. Er zat een philips GP-422 element op, leuke bijvangst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0X812KjHUI32e9lCQKKUrwGKnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvJY15jkAIkWUv8ENWu4R6in.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkTJn2sOKDoIE4BcYyPV1KaSpo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qt1gBqUuHVItJQHGOVIAIliO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Inderdaad een goede speler en inderdaad kan er veel stuk, maar wat dat laatste betreft: moet je voor de grap eens een Sony PS-X800 of Yamaha PX-1 of PX-2 proberen. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 07-01-2024 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:34:
Inderdaad een goede speler en inderdaad kan er veel stuk, maar wat dat laatste betreft: moet je voor de grap eens een Sony PS-X800 of Yamaha PX-1 of PX-2 proberen. :P
Het fijne van deze vind ik dat er een gewone SME headshell opzit en je de naalddruk instelt met het contragewicht. Geen t4p gedoe. De arm wordt bewogen dmv magneten, dat werkt erg fraai. Vooral dat draaiwiel is super cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die SME headshell vind ik ook een voordeel, evenals het mechanisme. De Yamaha's PX-1 t/m 3 hebben ook een SME-headshell, en op zich een mooie stevige brede rubberband als transport, maar die heeft na vaak decennia stil staan wel wat werk nodig. Verder ook heel degelijk.

Het grootste nadeel van de PL-L1000 vind ik de behuizing, daar ben ik niet van onder de indruk. Dat is bij de PS-X800 echt mooier. Maar dat ding is weer echt te complex ontworpen / rommelig geïmplementeerd, veel teveel pcb's, flatconnectors, draadbruggen en een gigantische bos ultra dunne losse draadjes die van het PCB naar de arm lopen, om de sturing van de arm en natuurlijk het geluidssignaal door te geven.

Los daarvan, in het algemeen vind ik de looks van tangentiale draaitafels toch altijd minder ivm de extra diepte die je krijgt door de arm op rails, er zit altijd zo'n bak achter met een gat. En ook de stofkap krijgt vaak een minder fraai design. Ook ontbreekt bijna altijd een hoogteverstelbare arm, en inderdaad heel vaak een universele headshell met normaal contragewicht. Maar het blijft op zich coole techniek.

Maar goed, bij bijvoorbeeld al die toch als degelijk ervaren automatische Duals met stuurpukkel kan ook best veel stuk... belangrijker is hoe vaak het gebeurt. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 08-01-2024 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:12:
Die SME headshell vind ik ook een voordeel, evenals het mechanisme. De Yamaha's PX-1 t/m 3 hebben ook een SME-headshell, en op zich een mooie stevige brede rubberband als transport, maar die heeft na vaak decennia stil staan wel wat werk nodig. Verder ook heel degelijk.

Het grootste nadeel van de PL-L1000 vind ik de behuizing, daar ben ik niet van onder de indruk. Dat is bij de PS-X800 echt mooier. Maar dat ding is weer echt te complex ontworpen / rommelig geïmplementeerd, veel teveel pcb's, flatconnectors, draadbruggen en een gigantische bos ultra dunne losse draadjes die van het PCB naar de arm lopen, om de sturing van de arm en natuurlijk het geluidssignaal door te geven.

Los daarvan, in het algemeen vind ik de looks van tangentiale draaitafels toch altijd minder ivm de extra diepte die je krijgt door de arm op rails, er zit altijd zo'n bak achter met een gat. En ook de stofkap krijgt vaak een minder fraai design. Ook ontbreekt bijna altijd een hoogteverstelbare arm, en inderdaad heel vaak een universele headshell met normaal contragewicht. Maar het blijft op zich coole techniek.

Maar goed, bij bijvoorbeeld al die toch als degelijk ervaren automatische Duals met stuurpukkel kan ook best veel stuk... belangrijker is hoe vaak het gebeurt. :P
De arm van de Pioneer is in hoogte verstelbaar. Verder qua uiterlijk vind ik hem wel gaaf, het is een soort Star Trek ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:27
Cap schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:12:

Even ter opmerking aan laatste aliniea , Bij de Duals gaat niet veel stuk, dat is gewoon na 40 -45 jaar onderhoud.
Niet gek als een platenspeler decennia wordt gebruikt dat er dan oud vet in de platenspeler zit, of dat de snaar vervangen moet worden, of de idler wheel hard geworden is.
De condensatoren moeten worden vervangen ( eigenlijk zowieso altijd preventief)
Maar zoals genoemd dat is onderhoud en als dat goed gebeurd gaan de dual's fluitend weer 40 jaar mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
ivo1969 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Even ter opmerking aan laatste aliniea , Bij de Duals gaat niet veel stuk, dat is gewoon na 40 -45 jaar onderhoud.
Niet gek als een platenspeler decennia wordt gebruikt dat er dan oud vet in de platenspeler zit, of dat de snaar vervangen moet worden, of de idler wheel hard geworden is.
Maar zoals genoemd dat is onderhoud en als dat goed gebeurd gaan de dual's fluitend weer 40 jaar mee
En bij Duals is het, vooral bij de snaaraangedreven en idler spelers, voornamelijk mechanisch wat er geserviced moet worden en dat lukt altijd wel. Als er bij zo'n exclusieve Japanner een IC de geest geeft dat niet meer te krijgen is dan is het wel klaar voor de gemiddelde hobby reparateur zoals ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivo1969 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Daarom zeg ik ook met knipoog kan ook veel stuk, en dat belangrijker is hoe vaak het gebeurt.
Bovenstaande geldt overigens niet alleen voor Duals, maar ook voor Thorens spelers en heel veel Japanners uit de goede tijd.

Daarbij dient gezegd, de keuze voor een automatiek (zoals veelal bij o.a. Dual itt bijvoorbeeld Thorens) vergroot de noodzaak tot onderhoud na al die jaren zeker, en geeft natuurlijk altijd wat meer kans op dingen die niet werken, zoals een zachte landing van de naald, het vinden van de juiste inloopgroef in alle vinylmaten, het op het juiste moment afslaan in alle vinylmaten. Maar zeker, (half)automaten hoeven absoluut niet onbetrouwbaar te zijn, daarom heb ik ze ook altijd gepromoot in dit topic.
nineball schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:10:
[...]

En bij Duals is het, vooral bij de snaaraangedreven en idler spelers, voornamelijk mechanisch wat er geserviced moet worden en dat lukt altijd wel. Als er bij zo'n exclusieve Japanner een IC de geest geeft dat niet meer te krijgen is dan is het wel klaar voor de gemiddelde hobby reparateur zoals ik.
Mechanisch kan natuurlijk ook wel eens heel lastig zijn als het echt goed stuk gemaakt is en onderdelen niet meer verkrijgbaar, maar inderdaad zal dat niet zo snel gebeuren. Laat ik nou wel net een Dual 701 gehad hebben waarbij de armlift echt aan gort was, gewoon geforceerd. Erg jammer, gelukkig wel een oplossing voor gevonden.

Die kapotte IC angst, daar heb ik als langdurig hobbyreperateur van zowat alle mogelijke merken wel een kanttekening bij. In die vele honderden IC rijke platenspelers die ik in al die jaren ben tegengekomen heb ik slechts 1x een platenspeler gehad met een kapotte IC. Dat was een Technics SL-15 waarvan de drive IC de geest gegeven had. Maar wel nadat ie een nachtje "per ongeluk" geforceerd in draaistand had gestaan terwijl het plateau geblokkeerd was... :X (er zit aan de binnenkant een knop naast het plateau die je kan gebruiken om het plateau handmatig te laten draaien, om je plaat gemakkelijk schoon te kunnen maken, als je die vastzet en tegelijkertijd ook het plateau blokkeert dan zegt de servo regeling van het drive circuit natuurlijk "hee plateau je moet gaan draaien en je gaat te langzaam, vol gas vooruit!". Tja, dan brandt het drive circuit wel door, doorgaans een stel torren, in dit geval een "drive IC" die feitelijk een setje torren in 1 behuizing is.)

Te vaak wordt er door een onkundige reparateur helaas met de beschuldigende vinger naar een IC gewezen, als ze het defect niet snappen. Ik heb in de loop der jaren meerdere mensen langs gehad met een volgens hun reparateur "kapotte IC", of "kapotte quartz lock", of "kapotte motor". Dit bleek steeds niet het geval, altijd waren zaken als contacten, soldeerverbindingen en transistoren plus wat lekkende elco's de schuldigen.

IC's zijn trouwens net als een aantal mechanische onderdelen vaak prima te sourcen van lagere modellen van dezelfde serie, of anders in Japan tegen een schappelijke prijs.

Eigenlijk zijn mijn moeilijkste problemen meestal van mechanische en/of cosmetische aard geweest. Het puzzeltje oplossen van een defect in een electronisch circuit kan soms wel even duren maar het repareren zelf is gemakkelijker dan prutsen met de timing van het ingenieuze tandwielsysteem van een SL-1600MK2 automaat (met 3 kleine spiegeltjes), of neem de uiterst krap ingebouwde kapotte armlift hefboom van een SL-1300MK2, of de in een vorm vastgeraakte rubberen aandrijfband van een PX-3, de bos draadjes naar de toonarm van een PX-800 waarvan er één helaas in de Biotracer arm gebroken blijkt te zijn, de aan gort gedrukte interne houder van een Dual 701 armlift, tandwieltjes met barsten of zefs ontbrekende tanden, gezeur met slechte relaiscontacten of microswitches van een type waar ik op dat moment geen passende voor heb, beschadigde armlagers van een exotisch type, etc etc etc. Over cosmetische uitdagingen begin ik maar niet eens. :P

Dus ik zou de reparateurs willen zeggen, als je dat soort dingen al kan handlen: heb zeker geen anticipatieangst voor IC's, als er iets niet stuk gaat... :)

[ Voor 74% gewijzigd door Cap op 08-01-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:58:
[...]

De arm van de Pioneer is in hoogte verstelbaar. Verder qua uiterlijk vind ik hem wel gaaf, het is een soort Star Trek ding.
Klopt daarmee is ie echt een uitzondering in de tangentiale wereld. Echt een pre, samen met die SME headshell.

Die jog-dial knop is inderdaad leuk ja. _/-\o_

Iets dergelijks zat ook bij enkele Denon's van eind jaren 70, alleen dan ging het dus om een radiale arm. Zoek maar eens op Denon Locate function bij de DP-40 en DP-50, modellen van voor de Denon DP45F en DP47F. Op het moment dat je de knop 1 seconde aanraakt, dus niet eens indrukt, dan gaat de arm omhoog. Je draait de arm dan met de draaiknop naar de gewenste positie. Als je de knop loslaat gaat de arm binnen 1 seconde weer naar beneden. Hypermodern. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 20:06

rda

De afgelopen jaren heb ik regelmatig op het punt gestaan om een platenspeler aan te schaffen. Ik kon echter niet toegeven aan het enige, echte argument dat ik geloofde, ofwel de beleving tov muziek via Spotify luisteren. Laatst kwam daar een nieuwe, waar ik gevoelsmatig wel in (wil?) trap(pen). Hoewel ik heel graag en veel muziek luister, en ik volgens Spotify wrapped ook vaak volledige albums luister, valt me op dat ik terugval op vaak dezelfde albums en artiesten. Ik ken er veel meer, maar daar denk ik niet aan, of het is gemakkelijk om dat niet te hoeven doen. Dat vind ik zonde. Wanneer ik platen aanschaf, kan ik 1)eens iets aanschaffen wat ik niet snel zou tegenkomen op Spotify en 2)verwacht ik meer variatie in mijn luisteren.

Dat gezegd hebbende, nu ben ik (nu écht) op zoek naar een platenspeler. Er zijn alleen ontzettend veel mogelijkheden. Ik heb veel gelezen in o.a. dit topic, maar ik ben ook iemand die moeilijk keuzes kan maken. Zo twijfel ik tussen oud en nieuw, wissel ik tussen een budget van max 4-500 euro naar 'ach, die moet ook echt heel goed zijn en waarom ook geen 7-800 euro voor iets wat ik leuk ga vinden?'.

Ik heb er, duidelijk, geen verstand van. Daarmee vind ik het moeilijk inschatten wat een goede koop is, in theorie, op bijvoorbeeld MP. Over het algemeen zal ik veel gitaarmuziek luisteren (rock, blues) en af en toe een Mega Mindy LP waarvan ik hoop dat hij niet bestaat.

O.a. de volgende spelers leken mij interessant, allemaal op MP. Excuses voor de vele links, maar ik zei al, ik ben slecht in kiezen. Mocht iemand de moeite willen nemen om 2-3 van deze links te bekijken, zou ik dat waarderen.

dual510

pro-ject essential 3

thorens td321

pro-jext x1 pick it s2 mm

pro-ject the classic

pro-ject 2x

technics sl 1500 en 1700

Er staat ook nog een rega planar 3 waarvan ik de link niet zo snel kan vinden. Voordeel is dat deze in mijn woonplaats te koop staat.

Staat hier wat jullie betreft een interessante optie tussen?

(en misschien wel belangrijker: Er bestaat geen Mega Mindy LP, toch? TOCH?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu te koop bij 2switch in Venray voor de snelle bellers:
https://www.marktplaats.n...fel-pioneer-2switchonline

Een Pioneer PL-200X platen speler voor 90 euro, geen gekke deal mijn inziens en een prima instapper van eind jaren '70 begin jaren '80...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen onaardige speler en dit exemplaar ziet er netjes uit, maar de behuizing is imo wel echt een beetje teveel van het "plastic fantastic" type evenals de ophanging van de arm. Dus mijn voorkeur zou in dit geval uitgaan naar eentje in hetzelfde budget maar met een degelijkere arm. Voor hetzelfde budget zag ik bij 'Jan uut Drachten' een Dual 505-2 staan. Maar ik zou zelf net nog even een paar tientjes doorsparen voor iets substantielers.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 08-01-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rda schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:07:

Dat gezegd hebbende, nu ben ik (nu écht) op zoek naar een platenspeler. Er zijn alleen ontzettend veel mogelijkheden. Ik heb veel gelezen in o.a. dit topic, maar ik ben ook iemand die moeilijk keuzes kan maken. Zo twijfel ik tussen oud en nieuw, wissel ik tussen een budget van max 4-500 euro naar 'ach, die moet ook echt heel goed zijn en waarom ook geen 7-800 euro voor iets wat ik leuk ga vinden?'.

Ik heb er, duidelijk, geen verstand van. Daarmee vind ik het moeilijk inschatten wat een goede koop is, in theorie, op bijvoorbeeld MP. Over het algemeen zal ik veel gitaarmuziek luisteren (rock, blues) en af en toe een Mega Mindy LP waarvan ik hoop dat hij niet bestaat.

O.a. de volgende spelers leken mij interessant, allemaal op MP. Excuses voor de vele links, maar ik zei al, ik ben slecht in kiezen. Mocht iemand de moeite willen nemen om 2-3 van deze links te bekijken, zou ik dat waarderen.

(...)

Dat is wel een heel bonte verzameling van spelers uit verschillende prijsklassen met een heel verschillende filosofie en uiterlijk. Lastig kiezen zo inderdaad. ;)

Die 2 Technicsen, goede spelers maar de vraagprijs van 350 euro is me echt te hoog. Voor dat bedrag verwacht ik een minty SL-1301 of SL-1401, geen SL-1500.

Bij Dual zou ik niet voor de 510 kiezen maar minstens een 704, voor een bedrag van tegen de 200 euro.

Ik zou de Thorens TD-321 prefereren boven de Pro-ject Classic, wat qua looks een Thorens / Linn rip-off is. Die andere Pro-jects zijn natuurlijk ook een optie, maar wel weer uit heel verschillende prijsklassen (wat de een overigens niet per se direct veel beter maakt dan de ander), het is maar net wat je wilt en wat je er aan uit wilt geven...

Heb je niet bepaalde zaken waar je voorkeur naar uitgaat? Dat maakt het zoeken misschien iets gemakkelijker.

Bijvoorbeeld:

Wil je een volledig manuele speler of heb je toch liever een automatische stop aan het einde van de plaat? Neig je naar een verend subchassis / plateau / arm, of juist een massieve speler waar niets wiebelt? Wil je een vlot startende direct drive, en dan eentje met quartz lock of juist eentje zonder met handmatige instelling voor het toerental dmv een stroboscoop? Of eentje met riemaandrijving die misschien wat meer moeite heeft met op gang komen, iets minder precies op snelheid loopt, maar ook zijn charme heeft?

Qua looks, modern, lak, 80-ies, of juist houtfineer, carbon, alu of chroom? Een heldere kap of juist een gerookte? Een massieve kast of juist slim line?

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 08-01-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Uit dat lijstje zou ik denk ik voor de Thorens TD-321 gaan. Is nog een degelijk gebouwde tafel met een mooi veer systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Dames de dual 510 heb ik te koop staan 🙃

Oeps had hier wat staan wat geloof ik niet mocht , was niet de bedoeling

[ Voor 99% gewijzigd door ivo1969 op 08-01-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik neig van dit lijstje ook naar de TD-321, maar goed ik ben dan ook niet echt een Pro-ject fan. Ook niet eens een Thorens fan trouwens, maar binnen de Thorens familie staat de TD-321 hoog op mijn lijstje. :) Dual: 701, 721, 704. Technics o.a. SL-1301/1401, SL-16/17/1800MK2, SL-M1, SP modellen uiteraard. Sony: PS-6750, PS-X50/60/70 en biotracers. Kenwood KD-500/550/600/700/750/770/850/990/5070/7010/8030. JVC: vrijwel alles uit de QL series. Denon: teveel om op te noemen. Micro natuurlijk. Een paar Luxmans. En nog wel meer. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 08-01-2024 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
Cap schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:03:
Ik neig van dit lijstje ook naar de TD-321, maar goed ik ben dan ook niet echt een Pro-ject fan. Ook niet eens een Thorens fan trouwens, maar binnen de Thorens familie staat de TD-321 hoog op mijn lijstje. :) Dual: 701, 721, 704. Technics o.a. SL-1301/1401, SL-16/17/1800MK2, SL-M1, SP modellen uiteraard. Sony: PS-6750, PS-X50/60/70 en biotracers. Kenwood KD-500/550/600/700/750/770/850/990/5070/7010/8030/, JVC: vrijwel alles uit de QL series. Denon: teveel om op te noemen. En nog wel meer. :)
Dual 731q niks voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:57:
Dames de dual 510 heb ik te koop staan 🙃

Maar heb nog wel 704 , 1219, 1218, Thorens 147, dual 750-1. Alleen nog niet op mp
Duidelijk, ik heb mijn voorkeuren voor enkele van die andere modellen. Maar volgens mij is de policy op Tweakers om niet via topics te verkopen, dus ga het maar niet aanzwengelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook een leuke Dual! Maar nee voor mij niet, ik ben geen Dual fanaat. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
Maar ik heb zelf een 320 gehad , is zelfde als 321, maar bij 321 heb je vrije keuze met de arm , de 321 heeft helaas geen sme arm dat zou mijn voorkeuze hebben. Maar neemt niet weg dat de 321 een goede keuze is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rda

rda

Cap schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:22:
Geen onaardige speler en dit exemplaar ziet er netjes uit, maar de behuizing is imo wel echt een beetje teveel van het "plastic fantastic" type evenals de ophanging van de arm. Dus mijn voorkeur zou in dit geval uitgaan naar eentje in hetzelfde budget maar met een degelijkere arm. Voor hetzelfde budget zag ik bij 'Jan uut Drachten' een Dual 505-2 staan. Maar ik zou zelf net nog even een paar tientjes doorsparen voor iets substantielers.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Je zou de variatie in mijn lijstjes voor het ontbijt eens moeten zien.

Ik wil ik ieder geval dat de plaat uit zichzelf stopt. Mezelf kennende, vergeet ik 8 van de 10 keer om dit handmatig te doen. Verder houd ik niet zo van grote, massieve kasten, maar wel van een retro look. Die moderne spelers spreken me qua uiterlijk minder aan, Hoewel ik ze niet lelijk vind. Daar zal ik ze niet op afwijzen. Ik neig meer naar een houtlook.

Enige stevigheid/stabiliteit is wel van belang. Hij komt te staan op een gemakkelijk te bereiken plek, ook voor de vingers (en ik ben bang tong) van een 1,5-jarig meisje (en eentje van 4, maar die zal wat minder waarschijnlijk overal aanzitten).

Uiteindelijk wil ik gewoon een leuke speler die goed geluid geeft. Ik ben geen audiofiel, maar waardeer muziek wel. Een ingebouwde phono versterker is wel een pre. Ik zal de speler namelijk aansluiten op een Teufel Stereo M set. Op hun site zag ik een dual 500 staan, maar daar las ik niet per se de beste reviews over.

In eerste instantie neigde ik naar die project essential, maar goed. Hoe saai zou het leven worden zonder dat je jezelf onnodig veel opties geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk, daar kunnen we wel wat mee. Automatische afslag is dus een vereiste.

Dan vallen veel spelers uit jouw lijstje al af. De Pro-jects, de Thorens: want die hebben geen automatische afslag. :) Die Essential toch ook niet?

Wil je auto afslag én een ingebouwde phono pre, dan wordt de spoeling echt heel dun en kom je zeer waarschijnlijk bij enkele nieuwe apparaten uit van instap kwaliteit, die volautomatisch zijn. Dus ik denk dat je de wens van een ingebouwde pre zal moeten laten vallen als auto stop een vereiste is.

Ook zal ik je in het geval van gewenste robuustheid ivm schokken van buitenaf (planken vloer, springen, ruwer gebruik, dat soort dingen) geen geveerd subchassis adviseren. Dus mocht dat het geval zijn dan vallen wat mij betreft geveerde spelers als veel Duals, Thorensen en ook enkele Technicsen (zoals de SL-1700) af.

Misschien is een houtlook variant van de Dual CS-5000, of een CS-750 iets voor je. Een JVC QL-7 in houtlook zou heel goed kunnen passen, of wellicht een QL-Y5. Een Micro DD-7, DD-40 of DD-35 kan ik ook warm aanbevelen. Die zijn ook redelijk slim line. Of een een snaaraangedreven uit de BL serie. Ik vind dat persoonlijk erg mooie spelers om te zien, maar ook de haptiek is erg fijn. Diverse Denons zijn ook voorzien van een houtlook, al hebben die vaak een wat massievere sokkel. Een DP-57L of 67L is bijvoorbeeld echt een hele fijne speler met heerlijke bediening. Bij Denon staat de L overigens voor auto-lift-en-stop, in jouw geval een handig weetje. Misschien vind je een Luxman als de PD-272 of 274 ook wel iets, met zijn gedistingeerde houfineer randje. Wel een merk dat net als Micro snel aan de prijs is. Pioneer heeft ook enkele mooie houtlook spelers gemaakt. Bij Technics zou de SL-M1 of SL-M2 mooi passen.

Sta je toch open voor een verend subchassis, dan zijn er natuurlijk ook veel Duals en Thorensen die in aanmerking komen. Maar dan wil je in jouw geval wel modellen met auto-lift & shut-off. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 09-01-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:25:
Maar ik heb zelf een 320 gehad , is zelfde als 321, maar bij 321 heb je vrije keuze met de arm , de 321 heeft helaas geen sme arm dat zou mijn voorkeuze hebben. Maar neemt niet weg dat de 321 een goede keuze is
De TD-147 uit jouw lijstje is ook een goeie, een extra goed gelukte TD-160 met automatische afslag. Ook gehad. (Wat niet ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Ga dan voor een 320 van Thorens die heeft bladveren ipv de kegelveren als bijv de 160. De 320 heeft ook automatische afslag. Verder heb ik zelf nog een 750 en 2 750-1 staan dat zijn ook toppers maar de snaar moet goed zijn anders gaat de arm op en neer tijdens het spelen door fluctuaties in draaisnelheid. En de knop voor toerental heeft soms problemen waardoor de snelheid op 78tpm of hoger uit komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Cap schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:42:
[...]

De TD-147 uit jouw lijstje is ook een goeie, een extra goed gelukte TD-160 met automatische afslag. Ook gehad. (Wat niet ;)).
Yep klopt🙃. Is ook een zeer leuke draaitafel met goede lager en zwaar plateau

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ivo1969
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dtp15xROVRPXFMYNeuoi_oOOxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGff5Y04vLVkHsdKUwZyNw5z.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is momenteel beetje wat ik op zolder heb. Alles gewoon hobbymatig ik zie ze eigenlijk als mijn kindjes, gaan ook weg naar liefhebbers of gene weten wat ze kopen. Anders gaan ze maar naar de Ikea

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:46:
Ga dan voor een 320 van Thorens die heeft bladveren ipv de kegelveren als bijv de 160. De 320 heeft ook automatische afslag.
Maar dan uiteraard wel de houtkleurige versie, niet de zwarte zoals uit zijn lijstje. :)

Bij Thorens moet je overigens wel weer letten op de MK's in het typenummer, elke heeft weer zijn eigenaardigheden...
Verder heb ik zelf nog een 750 en 2 750-1 staan dat zijn ook toppers maar de snaar moet goed zijn anders gaat de arm op en neer tijdens het spelen door fluctuaties in draaisnelheid. En de knop voor toerental heeft soms problemen waardoor de snelheid op 78tpm of hoger uit komt
Breek me de bek niet open over dat "ik kom (langzaam) op snelheid en ga dan pas dalen" principe van die specifieke 2 Duals. :X

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 08-01-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
De kleur van draaitafel maakt mij niet veel uit, daar wordt het geluid niet beter van🤔 , en ja bij een 750 en 750-1 draait ie paar keer en dan arm naar beneden , maar goed mijn voorliefde ligt nu eenmaal bij Dual. Al zijn er paar types van Technics er Thorens die mij ook bekoren en er zat van heb gehad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 15:25
rda schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:07:

dual510

pro-ject essential 3

thorens td321

pro-jext x1 pick it s2 mm

pro-ject the classic

pro-ject 2x

technics sl 1500 en 1700

Er staat ook nog een rega planar 3 waarvan ik de link niet zo snel kan vinden. Voordeel is dat deze in mijn woonplaats te koop staat.

(en misschien wel belangrijker: Er bestaat geen Mega Mindy LP, toch? TOCH?)
Eclectisch rijtje hoor... uit dit rijtje zou IK kiezen voor deze (die er niet in staat)
https://www.marktplaats.n...2-met-automatische-afslag
Een 320 omdat die wél een automatische afslag heeft en ook een prima arm heeft.
misschien nog iets van die prijs afschaven, maar dan heb je een topspeler die zo nog 50 jaar mee gaat.

Ik ben niet zo merkvast, Ik begon met een knappe Thorens 160 MK1 en heb inmiddels een hele fijne Micro Seiki staan. Boven draait er een nette Techics SL Q3 en bij mijn schoonvader heb ik mijn Dual 701 geparkeerd. Allemaal prima vertegenwoordigers van elk merk. . Toch heb je aan zo'n Thorens gewoon het minste sores.

Enne... Mega Mindy staat al wél op een verzamel LP:
https://www.discogs.com/sell/item/1768757491

enjoy 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Die 320 MK2 is een hele mooie tafel om mee te beginnen. Ik zou het wel weten als ik zoekende was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pavv schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:09:
[...]

Toch heb je aan zo'n Thorens gewoon het minste sores.
Want? Welke sores heb je aan bijv de Micro die jij nu noemt? Om maar een dwarsstraat te noemen.

Prima speler verder die Thorens, zeker als je van het geveerd subchassis type speler houdt.

Kan wel alvast 1 kleine 'sores' benoemen voor de TD320, het af en toe vervangen van een snaar door het juiste exemplaar, en vaker als je naast 33 toeren platen ook 45 toeren wilt draaien. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duclaasie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:31:
Die 320 MK2 is een hele mooie tafel om mee te beginnen. Ik zou het wel weten als ik zoekende was!
Ook om mee te eindigen trouwens. Ik denk dat 99% van de mensen geen noodzaak voelt tot upgraden met de meeste spelers die we hier aanhalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
De 320 om mee te beginnen 🙃, net wat hier boven wordt gezegd ook meer dan goed om mee te eindigen, ik zou eerder in element met naald investeren.

En verder gewoon lp s kopen en genieten, gelijk met duurste beginnen is pure geld verspilling, kijk bij mp, na een jaar worden de gekochte draaitafels weer te koop aangeboden omdat men met de hobby stopt.

Niet iedereen rijdt in een Mercedes, goede midde klasser voldoet vaak zelfs beter
En als je zelf geen onderhoud kan verrichten houdt het dan bij een half automaat gaat minste aan kapot

Acties:
  • +2 Henk 'm!
731Q is m.i. alleen maar aan te raden als de originele 1/2" adapter (het hele setje) erbij zit.
dit setje dus :
Afbeeldingslocatie: http://kuni.bplaced.net/_Homepage/Dual731Q714QAdapter/Graphics/01_DIY_Dual_731_Adapter_Original_Umruestsatz.jpg
redelijk zeldzaam (zeker als ie 100% compleet en gaaf is), veel gevraagd, vaak duur.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 09-01-2024 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rda schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:39:
[...]

Enige stevigheid/stabiliteit is wel van belang. Hij komt te staan op een gemakkelijk te bereiken plek, ook voor de vingers (en ik ben bang tong) van een 1,5-jarig meisje (en eentje van 4, maar die zal wat minder waarschijnlijk overal aanzitten).
Als er kinderen bij kunnen, en je wilt houtlook, dan zou ik toch kiezen voor iets van een Pioneer PL-15D kiezen en er een AT-3600L of at91 element op zetten.
Niet ècht audiofiel (al is het een prima speler), maar betrouwbaar, en die elementen hebben een kunststof/carbon cantilever, die veel beter tegen een stootje kan.
Met kinderen erbij, die gaan er 100% aanzitten.

Als je ingebouwde phonopre wilt, dan kom je vrijwel automatisch uit bij spelers van de laatste 10 jaar.
Veel mindere kwaliteit, zowel qua speler als qua phonopre.
Koop er gewoon een goedkope losse phonopre bij, een art-DJ pre II bijvoorbeeld (zie eerder in dit topic).

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 09-01-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat met kinderen die erbij kunnen is toch wel een puntje. M.i. wil je dan geen speler met een geveerd subchassis, en je hebt gelijk, ook geen te dure speler en zeker geen te dure naald. Dus misschien is jouw advies wel het beste, in de richting van een PL-15D of een 112D. Een Sony PS-1150 komt ook in me op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:42:
Ja, dat met kinderen die erbij kunnen is toch wel een puntje. M.i. wil je dan geen speler met een geveerd subchassis, en je hebt gelijk, ook geen te dure speler en zeker geen te dure naald. Dus misschien is jouw advies wel het beste, in de richting van een PL-15D of een 112D. Een Sony PS-1150 komt ook in me op.
Ik zit zelfs te denken dat het wellicht met kinderen verstandig is om een volautomaat te nemen met bedieningknopjes aan de voorkant. En laat dan àltijd een plaat op het plateau liggen.
Kinderen zijn slim, en zien in 1 oogopslag hoe je een apparaat bedient. Dàt gaan ze dus kopieëren.
Met een volautomaat met knoppen aan de voorkant weten ze dan dat ze niet aan de arm hoeven te zitten en er alleen aan de voorkant op een knopje gedrukt hoeft te worden.
Als de plaat erop ligt, kan daar dan dus niets mis mee gaan.

Sterk argument voor een DP-300f 8)7 (zelfs de ingebouwde phonopre kan dan afgetikt worden). Alleen geen houtlook, en natuurlijk minder audiofiel dan de meeste vintage spelers.
Komt zelfs met cartridge met carbon/plastic cantilever...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rda

rda

mr_petit schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:45:
[...]

(...)Kinderen zijn slim(...)
Mwahhh, overschat mijn kinderen niet. Ze likken ramen.

Verder bedankt iedereen voor het meedenken. Er zijn nog wel wat knopen die ik moet doorhakken. Enerzijds neig ik vanwege kwaliteit, zoals ik begrijp, naar oudere spelers. Anderzijds heeft nieuw natuurlijk enkele voordelen. Ik moet vooral bedenken welke concessies acceptabel zijn. En uiteindelijk moet mijn vriendin het ook acceptabel vinden. Uiterlijk zal voor haar een veel grotere rol spelen dan voor mij.

Met de voorbeelden en adviezen kan ik verder. Top!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
Succes met het maken van de keuze... is ook leuk.

Je kunt evt overwegen om de platenspeler te plaatsen op een plateau dat je aan de muur bevestigd. Buiten bereik van kinderhandjes, en bovendien ook een prima manier om overslaan te voorkomen als je een wobbely vloer hebt.
hmmmm IJS! :9

[ Voor 15% gewijzigd door Pavv op 09-01-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-09 08:52
rda schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:07:
[...]

En uiteindelijk moet mijn vriendin het ook acceptabel vinden. Uiterlijk zal voor haar een veel grotere rol spelen dan voor mij.

Echte schoonheid zit toch van binnen O-) ????

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Cap schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:19:
[...]

Ook om mee te eindigen trouwens. Ik denk dat 99% van de mensen geen noodzaak voelt tot upgraden met de meeste spelers die we hier aanhalen. :)
Dan behoor ik blijkbaar tot de overige 1% 😝😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
mr_petit schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:20:
[...]

731Q is m.i. alleen maar aan te raden als de originele 1/2" adapter (het hele setje) erbij zit.
dit setje dus :
[Afbeelding]
redelijk zeldzaam (zeker als ie 100% compleet en gaaf is), veel gevraagd, vaak duur.

Dualfred heeft hier een mooie oplossing voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
[...]

Verder bedankt iedereen voor het meedenken. Er zijn nog wel wat knopen die ik moet doorhakken. Enerzijds neig ik vanwege kwaliteit, zoals ik begrijp, naar oudere spelers. Anderzijds heeft nieuw natuurlijk enkele voordelen. Ik moet vooral bedenken welke concessies acceptabel zijn. En uiteindelijk moet mijn vriendin het ook acceptabel vinden. Uiterlijk zal voor haar een veel grotere rol spelen dan voor mij.

neem dan een bijv een technics sl 5 of hoger , eerste genoemde heb ik hier ook nog staan niks mis mee met zo'n platenspeler

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivo1969 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:19:
[...]

Dualfred heeft hier een mooie oplossing voor
nou, niet helemaal imho.
Ten eerste kost dat €100, niet goedkoop, maar het maakt de arm niet zwaarder.
Op zijn website lijkt hij dat als een voordeel aan te merken (kan ook zijn dat ik dat zo interpreteer), maar dat is natuurlijk een nadeel. ULM armen zijn bedoeld voor elementen met hoge compliantie (pak 'm beet >25mm/N), maar welk 1/2" kwaliteitselement heeft nou zo'n hoge compliantie?
De meesten zitten rond de 15mm/N of lager. Dus dan is het natuurlijk gunstig als het een middelzware arm wordt.
Aan de andere kant, zijn kit verhoogd het systeem niet, en ik denk dat de originele dual kit wel wat dikker is. Ook een nadeel.
Dus eigenlijk is er geen ideale situatie voor de 731q.
Dan kan je dus beter voor een 721 oid gaan. Ik denk ook niet dat je een 731q €100 goedkoper kan scoren dan een 721, en dan zit je nog steeds met een speler die niet helemaal perfect is, geen in hoogte verstelbare arm heeft en geen eds-1000 motor heeft. Hij heeft alleen quartzsturing. Dat is dan ook het enige voordeel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:03
Zo koop je bijna geen platen meer sinds een aardige tijd , en zo ga je mee naar een winkel waar ik nog nooit geweest was en dan ….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-v-n4boYv6ikkAxzbIYtSemfo4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4YISu8btdZFohiCeQgHsm4l.jpg?f=fotoalbum_large

Voor elke “mood” een plaatje zeg maar 😎

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 18:39
Bananenplant schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:47:
Omdat er nu nog Rabatt is heb ik even een AT-VM95ML besteld, samen met wat accessoires. Waaronder antistatische carbonborstels ipv dat fluweelding dat ik nu heb liggen :) .
Ik twijfel ook al een tijdje om dit element (evt bij Thakker) te bestellen, maar er komt daar in het winkelwagentje wel even 14,99 verzendkosten bij. Moest jij dit ook betalen?
Want ik lees eerder in dit topic dat er veel minder verzendkosten (5 euro) werden berekend, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die verzendkosten zijn dan wel omhoog gegaan zeg. Misschien dat ze nu standaard verzekerd verzenden, dat kost natuurlijk meer. En sowieso zijn verzendkosten flink gestegen tov een paar jaar geleden als jij kijkt naar de prijsstijgingen van de verschillende aanbieders. De hoge brandstofkosten en (loon)prijsstijgingen zullen wel door zijn gaan wegen.

Maar goed, in NL kom ik niet verder dan 165 incl verzenden, dat is nog steeds duurder.

Edit, even gekeken bij de checkout. Standaard is "DHL paket" voor €14,99. Echter je kan daar ook kiezen voor "DHL warenpost" a €6,99. Dat is alweer normaal de genoemde inflatie in aanmerking genomen. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 09-01-2024 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
oldsmelly schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:19:
Zo koop je bijna geen platen meer sinds een aardige tijd , en zo ga je mee naar een winkel waar ik nog nooit geweest was en dan ….

[Afbeelding]

Voor elke “mood” een plaatje zeg maar 😎
Die taj mahal heb ik laatst ook gekocht als onderdeel van mijn blues bundel. Kende hem eigenlijk heel niet maar is een fijn album. (y)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 15:13

GerkeP

Vragen mag altijd........

Vandaag maar even genieten van deze box, wat een heerlijke muziek en die stem van Kate nog steeds geweldig.

Before The Dawn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6OGGdE9ll22IqAMzIKdJDH5iI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejvYVOBD1uRbJrKXNBqP2qpl.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Cap schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:06:
[…

Maar goed, in NL kom ik niet verder dan 165 incl verzenden, dat is nog steeds duurder.

[…]
Bij Amazon onder €160 (nog altijd duurder dan Thacker maar snellere verzending en gratis retourzending)
https://amzn.eu/d/8xB5Nmc
wel even de Amazon/Amazon kiezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9aXMSOiTxmxB-amKP60SRkcM8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ao0j2HZs0OtceYTLKxgL1yR0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Tomba op 09-01-2024 18:06 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Ik snap er geen fluit van. Voor een Dual 601 een nieuwe Thakker snaar besteld. Kijk en huiver.

Oude snaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDYv1fEVF7uZwzR-Mi2PFsTePyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BGfzgC4LUVCx1EjLX50ycHJS.png?f=fotoalbum_large

Nieuwe snaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mat0y1vhLTxp_vlF6GxuVX4i1vs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xLlbZCXf5oWEE6zIOSsTnKgs.png?f=fotoalbum_large

De nieuwe snaar is iets dikker en breder. Hij loopt 100% nergens aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ra8O971DMAurpQ6lZubSwbVnPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfNGHVpjDVyYeYUiVvxi2fBk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de metingen drie keer uitgevoerd, steeds snaar gewisseld. Wel steeds de pitch goedgezet, met de dikkere snaar loopt hij logischerwijs iets sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ofwel een consistente meetfout, ofwel je motor?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Yalopa schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:05:
Ofwel een consistente meetfout, ofwel je motor?
Het enige verschil tussen de metingen is de snaar. De motor loopt ook perfect op snelheid. En als ik het plateau zonder snaar een slinger geef dan draait ie morgenochtend nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Ik heb met die diverse apps nog nooit een echt consistent resultaat gehad qua metingen. Daarnaast verschilt het ook nog per telefoon, kan gerust 1% verschil in zitten alleen al voor snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivo1969
Ik zelf bestel voor mijn dual platenspelers niet meer bij thakker maar bij dualfred, die leverd mij de beste snaren.

In verleden ook wel bij electro andijk besteld

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nineball schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:49:
Ik snap er geen fluit van. Voor een Dual 601 een nieuwe Thakker snaar besteld. Kijk en huiver.
Heb je iets als talkpoeder?
Wellicht kleeft een deel van de nieuwe snaar aan het plateau. Talkpoeder kan dat voorkomen, dat is een normaal product om rubber mee te conserveren.
Je kan wellicht ook de dikte met een goede schuifmaat meten. Misschien is 1 kant dikker dan de andere kant.

die 0,14% is wel een normale wow/flutterwaarde voor een snaaraangedreven speler, 0,41 niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Mainuz schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Ik twijfel ook al een tijdje om dit element (evt bij Thakker) te bestellen, maar er komt daar in het winkelwagentje wel even 14,99 verzendkosten bij. Moest jij dit ook betalen?
Want ik lees eerder in dit topic dat er veel minder verzendkosten (5 euro) werden berekend, vandaar.
Ik heb wat meer tegelijk besteld, dus heb dit wel gedaan. Maar Warenpost was waarschijnlijk ook prima geweest. Ik had een vergelijking gezien, dat Warenpost niet verzekerd is en een Paket wel, maar uiteindelijk is het natuurlijk het probleem van de winkel en niet van mij als spullen niet (heel) aankomen.

Maar ik had geen zin in gedoe en had ook geen zin om me over een paar euro nog verder druk te maken die dag :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Oude snaar:

[Afbeelding]

Nieuwe snaar:

[Afbeelding]

De nieuwe snaar is iets dikker en breder. Hij loopt 100% nergens aan.

[Afbeelding]

Ik heb de metingen drie keer uitgevoerd, steeds snaar gewisseld. Wel steeds de pitch goedgezet, met de dikkere snaar loopt hij logischerwijs iets sneller.
Huiver inderdaad. ;( Zou het de snelheid zijn die een beetje afwijkt dan was het tot daar aan toe. Maar een bijna verdrievoudiging van de wow en flutter kan echt niet. Ik denk dat het een slechte snaar is met een dikte die niet constant is, of met een voelbare lasnaad. Of hij is echt te strak en dat kan de motor niet aan. Te wijd kan ook nog, maar dat verwacht ik niet bij een nieuwe snaar. Heb je de spanning vergeleken? Ik neem aan dat er een gat in het plateau zit waar je kan voelen aan de snaar. Maar eerst proberen of het inderdaad niet aan kleven ligt, zoals @mr_petit zegt.
Duclaasie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:33:
Ik heb met die diverse apps nog nooit een echt consistent resultaat gehad qua metingen. Daarnaast verschilt het ook nog per telefoon, kan gerust 1% verschil in zitten alleen al voor snelheid.
Aan de ene kant niet consistent over verschillende telefoons, meetposities en apps, maar wel consistent als je die factoren constant houd, is mijn ervaring.

Ik heb tijdens mijn reparaties ontzettend veel gemeten aan verschillende draaitafels met enkele apps waaronder deze iPhone RPM app, en 2 android RPM apps waarvan er van eentje inmiddels ook een Android versie is. Dit met 2 verschillende iPhones en ook 2 Samsung telefoons. Dus ik weet op zich goed hoe ze zich gedragen.

De apps meten niet de absoluut goede waarde, simpelweg omdat zowel je telefoon als de app niet gekalibreerd is.
Dat wil zeggen, het absoluut aantal toeren kan verschillen per app/telefoon, en ook de hoogte van de wow&flutter wegens verschillen in het bepalen van die afwijking door de betreffende apps.
Echter, als je een aantal keer direct achter elkaar met dezelfde app en dezelfde telefoon op dezelfde plek (gecentreerd boven de spindle), dan zijn de resultaten uitstekend herhaalbaar of beter gezegd reproduceerbaar.
Als je dus meermaals meet en er is consistent een verschil in snelheid als je wisselt van snaar, dan weet je m.i. zeker dat er een verschil tussen de snaren zit.
Ook wow&flutter is goed reproduceerbaar met dezelfde app, telefoon en plaatsing. Er zal natuurlijk altijd een kleine variatie zijn van meting tot meting vanwege onregelmatige fluctuaties van de speler zelf en meetfoutjes, maar dit zal bij een normaal werkende platenspeler hoogstens een waarde zijn van 2 posities achter de komma, geen vertwee- of drievoudiging dus.

[ Voor 45% gewijzigd door Cap op 10-01-2024 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:33:
[...]

die 0,14% is wel een normale wow/flutterwaarde voor een snaaraangedreven speler, 0,41 niet.
Klopt, waarbij aangetekend dat ik de waarde bij deze iPhone RPM app ongeveer gedeeld door 1,5 moet delen om de vergelijkbare Wow 2-sigma waarde te krijgen op de Android "RPM WOW" app, en plusminus door 2 moet delen voor een vergelijkbare Wow RMS waarde. Dit beide gemeten op dezelfde telefoon. Dus in de Android app zal die 0.14% ongeveer neerkomen op 0,09% 2-sigma en 0,07% RMS. Maar dat kan @nineball zelf checken, want die app is dus ook te downloaden op de iPhone. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 10-01-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:25:
[...]

Het enige verschil tussen de metingen is de snaar. De motor loopt ook perfect op snelheid. En als ik het plateau zonder snaar een slinger geef dan draait ie morgenochtend nog.
Hoe weet je eigenlijk dat de motor perfect op snelheid loopt? :)
Ik denk op basis van de oude snaar. Maar als de nieuwe snaar te strak is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Hoe weet je eigenlijk dat de motor perfect op snelheid loopt? :)
Ik denk op basis van de oude snaar. Maar als de nieuwe snaar te strak is...
De nieuwe snaar past goed qua spanning. De 601 heeft een subplateau a la Thorens. De snaar is wat dikker dus loopt ie wat sneller dan met de oude snaar. De Dual 601 heeft een ac motor en een motorpoelie die je in diameter kan variëren om de snelheid te regelen. Snelheid is ook te checken met de stroboscoop.

[ Voor 4% gewijzigd door nineball op 10-01-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja ok maar het ging me meer om het principe dat je zeker weet of de motor zelf perfect op snelheid loopt, die snelheid kan je immers niet meten los van plateau / snaar die je gebruikt. :) Maar dus inderdaad op basis van de oude snaar concludeer je: de snelheid van de motor is goed. Als de nieuwe snaar dezelfde spanning heeft ligt het dus niet aan overspanning op de motor as en ook niet aan slippen van de snaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbieT schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:59:

Als je voor dat budget bouwkwaliteit wil dan kom je denk ik toch bij een Pro-Ject Debut III uit.
Die is helemaal handmatig.
Ik schat die qua bouw inderdaad wat hoger in dan de Denon DP-300F, maar ook bij de Pro-ject zit er een vlieggewicht budget plateau op en ook heb ik meermaals klachten gehoord over de afstelling van de armlagers of de prestaties van de motor.

Dus in die zin schat ik ze allemaal lager in dan de bekende kwaliteitsapparaten van de 70/80-er jaren, mits die uiteraard nog conform spec werken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:57:
Ja ok maar het ging me meer om het principe dat je zeker weet of de motor zelf perfect op snelheid loopt, die snelheid kan je immers niet meten los van plateau / snaar die je gebruikt. :) Maar dus inderdaad op basis van de oude snaar concludeer je: de snelheid van de motor is goed. Als de nieuwe snaar dezelfde spanning heeft ligt het dus niet aan overspanning op de motor as en ook niet aan slippen van de snaar.
De absolute snelheid van de motor is ook niet zo belangrijk, zolang de snelheid maar stabiel is.

Mijn probleem zit ook niet in de snelheid van de motor want de uiteindelijk snelheid van het plateau is goed in te stellen. Het is de fluctuatie in plateausnelheid die verschilt per snaar. Ik kan niet goed bepalen of de fluctuatie per rondgang van de snaar is of per rotatie van het plateau. Als de snaar slecht is zou je het eerste verwachten, als het plateaulager ergens zwaar loopt het tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu je het zegt... dat kan je toch wel? Het grafiekje laat het zien. Je kan met de iPhone RPM app door tijdens het meten het aantal rotaties in de gaten te houden en te vergelijken met wat je ziet gebeuren in de grafiek. Als ik het goed heb zie je in de grafiek steeds 3 omwentelingen getekend worden bij 33 RPM, en 4 bij 45 RPM, wat dus neerkomt op een X-as van ongeveer 5.4 seconden.

Wat ik zie op jouw grafieken is dus een variatie per omwenteling, en de piek is bij de nieuwe snaar steeds echt veel hoger dan bij de oude. Er lijkt dus toch iets een keer per ronde aan het zwengelen te zijn.

Dikte/breedte, rek, spanning, gladheid, onregelmatigheid van de snaar, het kan allemaal een rol spelen.

Omdat het eens per omwenteling is verwacht ik dus niet dat het onregelmatigheid of een las van de snaar is. Maar foutieve spanning op het plateau / motor, waardoor die een zwengel krijgt. Als de snaar harder gespannen staat / niet de juiste rek heeft kan m.i. een kleine afwijking in de omtrek van het plateau of een miniem bochtje in het motorasje verergerd worden. Ik vermoed toch dat het zoiets is wat je ziet. Of anders, wegens diezelfde afwijkingen, elke ronde wat slip/grip verschijnselen op dezelfde plekkn. Maar dat zou dan met talkpoeder opgelost kunnen worden.

Snaren... ik ben er geen fan van. :P

Maar ook bij direct drive's kan je wel eens zitten klooien hoor. :)

Zo heb ik bij een JVC enorm zitten klooien met de ring van de FG servo generator, dat is een ronde PCBtje met een kartelspoor erop dat om de as ligt. Als die niet PRECIES gecentreerd ligt tov de as dan krijg je dus ook dit soort eens-per-rotatie jengel. Natuurlijk is dit er bijna altijd wel in minieme mate wegens afwijkingen in de fabrikage precisie van lager, motor, en sensoren, maar een suboptimale montage kan het probleem flink verergeren.

Het meest precies is wat dat betreft nog het magnetische leeskop principe van de oude direct drive Sony en Denon apparaten, omdat de snelheidscontrole (bijna) helemaal aan de buitenkant van het plateau plaatsvindt, dus de hele omtrek van het plateau wordt gebruikt ipv een kleinere cirkel. Uiteraard gaat die grap nog steeds alleen op mits plateau precies gefabriceerd is en het magneetspoor ook op constante snelheid is aangebracht, maar dat zit bij die oude apparaten wel snor.

PS @nineball heb je de andere RPM WOW turntable speed app voor iPhone ook al geprobeerd? Gewoon als extra vergelijk. Ben er van overtuigd dat je daar precies hetzelfde verschijnsel ziet hoor. ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Cap op 10-01-2024 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:35:
Nu je het zegt... dat kan je toch wel? Het grafiekje laat het zien. Je kan met de iPhone RPM app door tijdens het meten het aantal rotaties in de gaten te houden en te vergelijken met wat je ziet gebeuren in de grafiek. Als ik het goed heb zie je in de grafiek steeds 3 omwentelingen getekend worden bij 33 RPM, en 4 bij 45 RPM, wat dus neerkomt op een X-as van ongeveer 5.4 seconden.

Wat ik zie op jouw grafieken is dus een variatie per omwenteling, en de piek is bij de nieuwe snaar steeds echt veel hoger dan bij de oude. Er lijkt dus toch iets een keer per ronde aan het zwengelen te zijn.

Dikte/breedte, rek, spanning, gladheid, onregelmatigheid van de snaar, het kan allemaal een rol spelen.

Omdat het eens per omwenteling is verwacht ik dus niet dat het onregelmatigheid of een las van de snaar is. Maar foutieve spanning op het plateau / motor, waardoor die een zwengel krijgt. Als de snaar harder gespannen staat / niet de juiste rek heeft kan m.i. een kleine afwijking in de omtrek van het plateau of een miniem bochtje in het motorasje verergerd worden. Ik vermoed toch dat het zoiets is wat je ziet. Of anders, wegens diezelfde afwijkingen, elke ronde wat slip/grip verschijnselen op dezelfde plekkn. Maar dat zou dan met talkpoeder opgelost kunnen worden.

Snaren... ik ben er geen fan van. :P

Maar ook bij direct drive's kan je wel eens zitten klooien hoor. :)

Zo heb ik bij een JVC enorm zitten klooien met de ring van de FG servo generator, dat is een ronde PCBtje met een kartelspoor erop dat om de as ligt. Als die niet PRECIES gecentreerd ligt tov de as dan krijg je dus ook dit soort eens-per-rotatie jengel. Natuurlijk is dit er bijna altijd wel in minieme mate wegens afwijkingen in de fabrikage precisie van lager, motor, en sensoren, maar een suboptimale montage kan het probleem flink verergeren.

Het meest precies is wat dat betreft nog het magnetische leeskop principe van de oude direct drive Sony en Denon apparaten, omdat de snelheidscontrole (bijna) helemaal aan de buitenkant van het plateau plaatsvindt, dus de hele omtrek van het plateau wordt gebruikt ipv een kleinere cirkel. Uiteraard gaat die grap nog steeds alleen op mits plateau precies gefabriceerd is en het magneetspoor ook op constante snelheid is aangebracht, maar dat zit bij die oude apparaten wel snor.

PS @nineball heb je de andere RPM WOW turntable speed app voor iPhone ook al geprobeerd? Gewoon als extra vergelijk. Ben er van overtuigd dat je daar precies hetzelfde verschijnsel ziet hoor. ;)
Ik heb de snaar net opgemeten. De dikte varieert van 0,80 tot 0,85 millimeter. Dat lijkt me best een grote variatie.
Thakker gaat me overigens een nieuwe snaar opsturen na mijn klacht. Ik ben benieuwd...

Ik heb overigens nog geen andere app geprobeerd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nineball
Rupsje nooitgenoeg kon hem niet laten staan….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0v-2BLaZS71JrEv9AtDurlJISdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgGCDLyBM6oExKV0u0qS8mXe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

<>
Ik snap daar niets van, de snaar zou de juiste binnen diameter moeten hebben. Dus de buitendikte heeft er niets mee van doen.
Misschien zit er een foutief tandwiel in het mechanisme?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
franssie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Ik snap daar niets van, de snaar zou de juiste binnen diameter moeten hebben. Dus de buitendikte heeft er niets mee van doen.
Misschien zit er een foutief tandwiel in het mechanisme?
Dat heb je fout. Dikte is wel degelijk van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

nineball schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Dat heb je fout. Dikte is wel degelijk van belang.
en waarom dan wel? edit iets meet friktie wellicht maar dat kan die W&F lastig verklaren denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 10-01-2024 20:15 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
franssie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:14:
[...]

en waarom dan wel? edit iets meet friktie wellicht maar dat kan die W&F lastig verklaren denk ik.
https://audiokarma.org/fo...and-the-why-of-it.626696/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Resumé: het gaat om de effectieve dikte, dit is een denkbeeldige hartlijn die door je riem loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
[...]

Ik gooi hier nog even een linkje naar een knappe 320 neer... voor jou of een andere liefhebber:

https://www.marktplaats.n...2067596313-thorens-td-320

Als ik niet al voorzien zou zijn dan zou ik er zo opduiken. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda

rda

Pavv schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:06:
[...]

Ik gooi hier nog even een linkje naar een knappe 320 neer... voor jou of een andere liefhebber:

https://www.marktplaats.n...2067596313-thorens-td-320

Als ik niet al voorzien zou zijn dan zou ik er zo opduiken. :9~
Leuk dat je hem deelt. Ik had de advertentie al gezien inderdaad. Interessant. Ik vind het alleen moeilijk inschatten of ik het een goede prijs vind. Ik zie dat een dual 701 gemiddeld voor rond de 250 wordt aangeboden. Een 601 voor 100-150. Zijn die kwalitatief dan echt minder?

Ik denk dat ik voor mezelf een aardige richting heb gekozen (waar ik nog 4 keer van ga afwijken), maar ik denk dat ik nu een lager bedrag voor de speler wil betalen en wat investeer in platen. Ik kan altijd nog upgraden als ik het veel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rda schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:56:
[...]

Leuk dat je hem deelt. Ik had de advertentie al gezien inderdaad. Interessant. Ik vind het alleen moeilijk inschatten of ik het een goede prijs vind. Ik zie dat een dual 701 gemiddeld voor rond de 250 wordt aangeboden. Een 601 voor 100-150. Zijn die kwalitatief dan echt minder?

Ik denk dat ik voor mezelf een aardige richting heb gekozen (waar ik nog 4 keer van ga afwijken), maar ik denk dat ik nu een lager bedrag voor de speler wil betalen en wat investeer in platen. Ik kan altijd nog upgraden als ik het veel gebruik.
10 jaar terug heb ik nog 250 euro betaald voor een Thorens TD-318 MKI zonder revisie... Dat was toen al duur, maar meer zou ik er niet aan uitgeven... Ook niet aan deze, maar dat is mijn mening... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rda Het wedstrijdje welke kwalitatief beter is, dat is moeilijk objectief te bepalen. Het is ook maar net wat je onder kwaliteit schaart.

Al die spelers zijn kwalitatief goed, het is ook niet zo dat de geluidskwaliteit evenredig stijgt met de prijs.

De Dual 601 zat een stap onder de Dual 701, dus het plateau zal lichter zijn, de motor is eenvoudiger. Of je dat gaat horen is een tweede. En het wil ook niet zeggen dat ie sneller stuk gaat dan de 701. Maar hoe dan ook, het is een model een stap lager dan de 701, dus hij zal gemiddeld goedkoper zijn.

Technische staat speelt een rol. Vaak hebben Duals wat meer werk nodig dan zo'n TD-320. Steuerpimpel, strobo lampje, nieuw vet. Dat heeft invloed op de prijs. Bij de Thorens kan vaak (maar niet altijd) volstaan worden met een nieuwe snaar.

Ondanks dat ik geen fan ben van snaren zou ik meer over hebben voor de TD-320 dan de 701. Dat heeft te maken met een aantal kleine eigenaardigheden / onhebbelijkheden bij Dual waar ik geen fan van ben, en ook wel met het uiterlijk. Maar bij een ander is dat weer precies andersom. Om maar aan te geven dat de prijs subjectief is.

Naast het model en technische staat spelen ook optische staat, zeldzaamheid en mode een rol.

@rcor Dit is wel een modelletje hoger natuurlijk dan de T318. En als je voor de TD318 10 jaar geleden 250 euro betaald hebt dan zou je daar nu met de inflatie al die jaren + extra populariteit van de platenspelers zo 350 euro voor kunnen betalen toch?
Tel het feit dat het een model hoger is erbij op met het dikkere plateaulager, zwaardere subplateau en de arm upgrade, en dan is 350 euro nu voor de TD320 een 'koopje' in vergelijking met 250 euro 10 jaar geleden voor de TD318. Vind je niet? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 11-01-2024 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Volgens mij is die TD-320 gewoon een hele goeie deal. Als ik het wel heb is deze ook standaard voorzien van een Zamac plateau en heb je een mooi bladveer systeem. Daarnaast kun je nu nieuw niet iets voor dat geld kopen wat ook maar in de buurt komt!!

Daarnaast betaal je voor een nette TD-160 die wat liefde heeft gehad een klap meer, waarbij het maar de vraag is hoe goed die presteert tov de TD-320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda

rda

Cap schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:07:
@rda Het wedstrijdje welke kwalitatief beter is, dat is moeilijk objectief te bepalen. Het is ook maar net wat je onder kwaliteit schaart.

Al die spelers zijn kwalitatief goed, het is ook niet zo dat de geluidskwaliteit evenredig stijgt met de prijs.

De Dual 601 zat een stap onder de Dual 701, dus het plateau zal lichter zijn, de motor is eenvoudiger. Of je dat gaat horen is een tweede. En het wil ook niet zeggen dat ie sneller stuk gaat dan de 701. Maar hoe dan ook, het is een model een stap lager dan de 701, dus hij zal gemiddeld goedkoper zijn.

Technische staat speelt een rol. Vaak hebben Duals wat meer werk nodig dan zo'n TD-320. Steuerpimpel, strobo lampje, nieuw vet. Dat heeft invloed op de prijs. Bij de Thorens kan vaak (maar niet altijd) volstaan worden met een nieuwe snaar.

Ondanks dat ik geen fan ben van snaren zou ik meer over hebben voor de TD-320 dan de 701. Dat heeft te maken met een aantal kleine eigenaardigheden / onhebbelijkheden bij Dual waar ik geen fan van ben, en ook wel met het uiterlijk. Maar bij een ander is dat weer precies andersom. Om maar aan te geven dat de prijs subjectief is.

Naast het model en technische staat spelen ook optische staat, zeldzaamheid en mode een rol.

@rcor Dit is wel een modelletje hoger natuurlijk dan de T318. En als je voor de TD318 10 jaar geleden 250 euro betaald hebt dan zou je daar nu met de inflatie al die jaren + extra populariteit van de platenspelers zo 350 euro voor kunnen betalen toch?
Tel het feit dat het een model hoger is erbij op met het dikkere plateaulager, zwaardere subplateau en de arm upgrade, en dan is 350 euro nu voor de TD320 een 'koopje' in vergelijking met 250 euro 10 jaar geleden voor de TD318. Vind je niet? :)
Ik begrijp wat je bedoelt en vaak is het natuurlijk zo dat je er niet direct iets van merkt als je meer betaalt. Al zeker niet evenredig. Wat ik me vooral afvraag is of het prijsverschil de moeite waard is. Ik zou het zonde vinden als ik nu 500-600 euro aan iets uitgeer, dan nog platen moet kopen, om erachter te komen dat ik er ook wat voor reden dan ook weinig gebruik van maak. Dan liever een lager bedrag voor een goede speler en later upgraden.

Aan de andere kant, waarom niet gelijk een beetje goede voor een acceptabele prijs, die ik op den duur misschien wel door kan verkopen als ik het weinig gebruik?

Zoals ik al zei, ik wissel nog wel eens van overtuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je niet overtuigd bent dat je veel platen gaat kopen en afspelen dan zou ik zelf geen 500-600 euro uitgeven aan alleen de platenspeler.

Ook zou ik dan geen nieuwe kopen (van beperkte kwaliteit, want beperkt budget) die vervolgens maar zeg 30% van zijn originele waarde heeft bij verkoop.

Maar ja. Ik kan niet in de huid van een ander kruipen. Als jij een specifiek model nu toevallig héél mooi vindt, en je het ding ook als je het niet gebruikt heel gaaf vindt staan op je dressoir, wat is er dan tegen om 500-600 euro uit te geven?

En als je een platenspeller die gemiddeld in NL voor 600 euro verkocht wordt voor 400 euro aanschaft, dan heb je een investering gedaan die je sowieso weer terugkrijgt bij verkoop.

Mijn advies als je nog niet overtuigd bent van de hobby:
- Koop een platenspeler van een gerespecteerd merk en model van rond de 250 euro 2e hands. 200 euro of minder mag natuurlijk ook, als er een prima koopje is. Een model dat je uiterlijk, technisch en kwalitatief (advies hier in het topic beschikbaar) aanspreekt. Dan heb je echt een serieuze draaitafel waaraan nieuwerwets budget spul niet kan tippen. En je zit in een prijsklasse dat als je tweemaal zoveel gaat uitgeven, het niet per se meteen ontzettend veel beter of mooier wordt.
- Waarschijnlijk moet je er nog een element bij kopen, dat komt je op minimaal zo'n 50 euro en als je kwaliteit wilt 150 euro te staan. Zit er al een aardig element bij de platenspeler die je koopt en is de naald nog in orde? Mazzel, dan kan je die uitgave uitstellen.
- Verder heb je nog een phono-pre nodig, als die niet al in je setup zit. Vanaf zo'n 3 tientjes verkrijgbaar, of nog wat goedkoper op marktplaats, maar je kan ook iets duurder gaan voor meer kwaliteit.

Dan zit je zo rond de 400 euro voor een setup. Of minder, als je al een phono pre hebt en er al een ok element bij de platenspeler zat. Vind je het niks dan raak je het ook wel weer kwijt voor een prijs die daar niet heel veel vanaf ligt. Dan moet je nog platen kopen ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 11-01-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:27:
Volgens mij is die TD-320 gewoon een hele goeie deal. Als ik het wel heb is deze ook standaard voorzien van een Zamac plateau en heb je een mooi bladveer systeem. Daarnaast kun je nu nieuw niet iets voor dat geld kopen wat ook maar in de buurt komt!!
Klopt, en klopt. :) Het laatste geldt uiteraard wel voor veel meer 2e hands spelers, dus dat is op zich geen onderscheidende feature.
Daarnaast betaal je voor een nette TD-160 die wat liefde heeft gehad een klap meer, waarbij het maar de vraag is hoe goed die presteert tov de TD-320.
De TD-320 is beter. De vering is beter, de houten basis ook. En de (aansturing van) de motor. De arm doorgaans ook, hoewel er een gelijkaardige arm op kan zitten bij de eerdere exemplaren. Maar bij de TD-160 speelt een rol dat veel mensen een liefde voor pimpen hebben, met name uiterlijk dan, dmv het uitvoeren in een massieve houten sokkel. Dat heeft invloed op de prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 11-01-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda

rda

Cap schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:23:
Als je niet overtuigd bent dat je veel platen gaat kopen en afspelen dan zou ik zelf geen 500-600 euro uitgeven aan alleen de platenspeler.

Ook zou ik dan geen nieuwe kopen (van beperkte kwaliteit, want beperkt budget) die vervolgens maar zeg 30% van zijn originele waarde heeft bij verkoop.

Maar ja. Ik kan niet in de huid van een ander kruipen. Als jij een specifiek model nu toevallig héél mooi vindt, en je het ding ook als je het niet gebruikt heel gaaf vindt staan op je dressoir, wat is er dan tegen om 500-600 euro uit te geven?

En als je een platenspeller die gemiddeld in NL voor 600 euro verkocht wordt voor 400 euro aanschaft, dan heb je een investering gedaan die je sowieso weer terugkrijgt bij verkoop.

Mijn advies als je nog niet overtuigd bent van de hobby:
- Koop een platenspeler van een gerespecteerd merk en model van rond de 250 euro 2e hands. 200 euro of minder mag natuurlijk ook, als er een prima koopje is. Een model dat je uiterlijk, technisch en kwalitatief (advies hier in het topic beschikbaar) aanspreekt. Dan heb je echt een serieuze draaitafel waaraan nieuwerwets budget spul niet kan tippen. En je zit in een prijsklasse dat als je tweemaal zoveel gaat uitgeven, het niet per se meteen ontzettend veel beter of mooier wordt.
- Waarschijnlijk moet je er nog een element bij kopen, dat komt je op minimaal zo'n 50 euro en als je kwaliteit wilt 150 euro te staan. Zit er al een aardig element bij de platenspeler die je koopt en is de naald nog in orde? Mazzel, dan kan je die uitgave uitstellen.
- Verder heb je nog een phono-pre nodig, als die niet al in je setup zit. Vanaf zo'n 3 tientjes verkrijgbaar, of nog wat goedkoper op marktplaats, maar je kan ook iets duurder gaan voor meer kwaliteit.

Dan zit je zo rond de 400 euro voor een setup. Of minder, als je al een phono pre hebt en er al een ok element bij de platenspeler zat. Vind je het niks dan raak je het ook wel weer kwijt voor een prijs die daar niet heel veel vanaf ligt. Dan moet je nog platen kopen ook.
Ik kan me volledig in je advies vinden en zelf zat ik ook wel een beetje in die richting te denken. Vandaar dat ik aan een dual 601 en 701 dacht. Dat zijn voorbeelden die ik in dit topic goed gewaardeerd heb zien worden.
Mij zeggen al die spelers niks, dus in die zin ga ik volledig af op jullie advies, wat ik enorm waardeer.

Nu ik weet waar qua uiterlijk (het enige dat mijn vriendin belangrijk vindt) de voorkeur ligt, is het ook gerichter zoeken. Een TD-320 past daar ook tussen. En ik zie nu toevallig een Kenwood Kp 2022A, iemand daar ervaring mee? Ik zal eens wat lijntjes bij verkopers uitwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
rda schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:56:
[...]

De 701 was de eerste direct drive van Dual en die heeft een behoorlijke cult status. Is ook een prachtige speler. De 601 is een snaaraandrijver en vaak goedkoop te vinden. Ik had er laatst eentje van 5 tientjes, dan moet er nog wel eea aan gebeuren. Maar als ie goed is dan heb je daar en hele sjieke speler aan. Andere snaaraandrijvers van Dual zijn ook prima zoals de 505 in diverse smaken en de 510.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Korte vraag over uitlijnen met de tweepuntsmethode: maakt het voor een sjabloon uit hoe lang je arm is? Ik heb nu een sjabloon waarop staat dat het voor armen van 9" is, maar als ik de specs van mijn speler opzoek is die arm een fractie korter. In de handleiding van mijn speler staat alleen iets over de afstand van de naald tot een eikpunt op de headshell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Voor je nulpunten maakt het niet uit, maar als de overhang ook apart is vermeld dan moet je die niet gebruiken. Uiteindelijk maakt het niet uit wat voor arm je hebt, als je op die twee punten je naald maar recht hebt staan.

Overigens geven veel fabrikanten zelf de nulpunten en overhang voor een arm ook aan en die kunnen best afwijken van de protractor die je gaat gebruiken. Welke uitlijning je gaat gebruiken is van diverse zaken afhankelijk en persoonlijk, maar de Bearwald is een veelgebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bananenplant waarom maak je het jezelf moeilijk en gebruik je niet de standaard uitlijning van de fabrikant? Dan zit het element (of eigenlijk cantilever/naald) precies parallel aan je headshell en hoef je alleen de overhang op te meten. Verwacht je een voordeel van uitlijnen met het sjabloon dat je gekozen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rda schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:01:
[...]

Ik kan me volledig in je advies vinden en zelf zat ik ook wel een beetje in die richting te denken. Vandaar dat ik aan een dual 601 en 701 dacht. Dat zijn voorbeelden die ik in dit topic goed gewaardeerd heb zien worden.
Mij zeggen al die spelers niks, dus in die zin ga ik volledig af op jullie advies, wat ik enorm waardeer.

Nu ik weet waar qua uiterlijk (het enige dat mijn vriendin belangrijk vindt) de voorkeur ligt
En waar ligt die dan wat je vriendin betreft, wat betreft uiterlijk? Ik gok op basis van je reacties maar even vintage seventies look met houtfineer.
Een TD-320 past daar ook tussen. En ik zie nu toevallig een Kenwood Kp 2022A, iemand daar ervaring mee? Ik zal eens wat lijntjes bij verkopers uitwerpen.
Je zit nog steeds in hele verschillende prijsklassen te zoeken. Zo'n TD-320 kost dus zo 350 euro of meer. Die Kenwood kost misschien 100 euro of minder, en heeft een lastige arm zonder anti-skating. Ik zou hem daarom niet aanraden.

En dan zit je nog met de kwestie van de kinderen (was me even ontschoten, maar ik las @mr_petit's post opnieuw) en denk ik daarom dat een dure draaitafel niet direct aan te raden is. Bovendien ben je ook nog niet zeker van de hobby. Dus ik herzie mijn advies en zou laag inzetten qua budget. :)

Ik kom deze PL-15D tegen. Dat is een model lijkend op de PL-12D maar dan met auto return, de arm heeft anti-skating. Naar zeggen service gehad, dus niet meteen extra kosten aan een snaar. Lijkt optisch best in goede staat.

De headshell is niet origineel voor de speler maar dat is bij die oude Pioneers zelden zo (hij wat moderner, hij is wel "origineel Pioneer" maar niet origineel voor deze speler;)). Stoort het je dan kan je gemakkelijk aan een headshell komen met de leeftijd conforme look. En lukt dat je niet, er zijn hier mensen op het forum die je wel aan zo'n headshell kunnen helpen.

Nette prijs met 120 euro, en je kan ook nog eens gewoon 100 euro bieden en kijken wat de verkoper zegt.

Als het wat is dan heb je nog lekker budget voor een element en evt een phono pre, en wat platen. Om te kijken of de hobby wat voor je is. Als het gemonteerde Pickering elementje, dat volgens de verkoper zelfs is uitgerust met een elliptische naald, het nog goed doet... dan kan je daar zelfs nog even mee voort en hoef je geen nieuw element te kopen. Zo kan je kijken of het bestand is tegen je kinderen. ;)

Ook met een Marlux 56 kom je volgens mij uit de voeten, heeft dezelfde looks en eigenschappen als de Pioneer en zal hem kwalitatief niet ontlopen.

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 12-01-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Cap schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:40:
@Bananenplant waarom maak je het jezelf moeilijk en gebruik je niet de standaard uitlijning van de fabrikant? Dan zit het element (of eigenlijk cantilever/naald) precies parallel aan je headshell en hoef je alleen de overhang op te meten. Verwacht je een voordeel van uitlijnen met het sjabloon dat je gekozen hebt?
Nou, het is vooral dat zo'n sjabloon bij de must-have spulletjes genoemd stond ;) . Naderhand kwam ik er pas achter dat er zo'n instructie in de handleiding van mijn speler staat. Ik zou verwachten dat ik met zo'n protractor kan checken of je de uitlijning goed gedaan hebt en dat die twee dingen een consistent resultaat geven.

Het is trouwens deze: https://www.thakker.eu/en...ustment-template/a-11041/

Mijn speler (Denon DP-300F) instrueert overigens ook niet om de naalddruk te wegen, maar er zit een schijf met een schaal in grammen die je bij een gebalanceerde arm eerst op 0 moet draaien en vervolgens samen met het contragewicht naar de gewenste naalddruk moet draaien. Maar dat tegelijk draaien van die schijf en het contragewicht is best foutgevoelig en ik wil zo eens gaan wegen hoe het daadwerkelijk is uitgekomen.

Dus kort gezegd: ik kan me voorstellen dat dingen preciezer kunnen dan de manier die de fabrikant aangeeft :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bananenplant schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Nou, het is vooral dat zo'n sjabloon bij de must-have spulletjes genoemd stond ;) . Naderhand kwam ik er pas achter dat er zo'n instructie in de handleiding van mijn speler staat. Ik zou verwachten dat ik met zo'n protractor kan checken of je de uitlijning goed gedaan hebt en dat die twee dingen een consistent resultaat geven.
Ja dat mag er wat mij betreft wel uit, zo'n sjabloon hoort m.i. niet bij de must-haves. (@mr_petit, kan je dat niet anders verwoorden in je must-have post? Dus inleiden met dat je doorgaans bij spelers een fabrieksuitlijning kan gebruiken die altijd neerkomt op recht in de headshell en dan een afstand tot de kraag van de headshell opmeten, met verwijzing naar de manual van de speler. Iets wat zeker voor beginners,bij spelers met afneembare headshell aan te bevelen is. Het begint nu met een link naar een plaatje van een protractor, ergens eronder volgt pas uitleg over de headshell gauge/overhang methode, wat blijkbaar beginners ertoe aanzet meteen zo'n ding te kopen)

Kleine kans dat je met die protractor de standaard fabrieksuitlijning kunt checken nee. :) Doorgaans is de protractor die je download van het internet, of zo'n 2 punts mal die je koopt een andere uitlijning dan die van de fabrikant.

Mogelijke nadelen van gebruik van een protractor:
- een (uitgeprinte) protractor heeft ook maar beperkte precisie, mede omdat papier nu eenmaal slap is, en je er zelf een gat in moet maken op de juiste plek met de juiste diameter voor je spindle, niet te krap en vooral niet te wijd... dus een fout van een millimeter is zo gemaakt. Vaak is het gat van de protractor wat te ruim. Daar gaat je precisie. ;)
- vaak zijn de sleuven van de headshell niet toereikend om bijv een baerwald uitlijning te verkrijgen, je kan het element dam simpelweg niet ver genoeg naar voren schuiven
- element komt bij de niet-fabrieksuitlijning scheef in de headshell (visueel minder mooi)

Kortom, zeker voor beginners zou ik de fabrieksuitlijning adviseren, dus gewoon de handleiding erbij pakken. Voordeel is bij een afneembare headshell namelijk dat je gewoon aan tafel kan werken, met de headshell op zijn rug, rustig recht uitlijnen en opmeten terwijl je er loodrecht van boven op kijkt, eventueel met een loep. Dat is gemakkelijker en al snel preciezer dan dat getuur onder een hoek met zo'n protractor op de draaitafel, en de kans op een ongelukje met de naald is ook kleiner. Protractor op de draaitafel, motor per ongeluk aan of een stootje tegen de arm...

Dat malletje waar je naar linkt, zo eentje heb ik er ook, maar ik gebruik het nooit. Ik zie dat deze op Baerwald neerkomt. Maar Baerwald is echt niet heilig. Het is gewoon een van de mogelijke uitlijningen met 2 nulpunten (waarvan er theoretisch gezien eigenlijk oneindig veel zijn). Het is zelden zo dat de diameter van het gat precies overeenkomt met die van een platenspeler, ze hebben het gat redelijk ruim gemaakt. Dus dan zit je al met speling.
Mijn speler (Denon DP-300F) instrueert overigens ook niet om de naalddruk te wegen, maar er zit een schijf met een schaal in grammen die je bij een gebalanceerde arm eerst op 0 moet draaien en vervolgens samen met het contragewicht naar de gewenste naalddruk moet draaien. Maar dat tegelijk draaien van die schijf en het contragewicht is best foutgevoelig en ik wil zo eens gaan wegen hoe het daadwerkelijk is uitgekomen.
Dat is de klassieke standaard methode voor instellen van de naalddruk. Het fijne van de Denon speler is dat deze itt veel andere moderne spelers dit principe in stand houd, want het is heel handig. Veel fabrikanten zeggen: bekijk het maar, niks ringetje en schaalverdeling, gewoon een gewichtje. (vermoedelijk Re: lekker goedkoop. ;))

Doorgaans zit die precisie van dit principe bij de grote merken wel goed hoor. Uiteraard moet de gebruiker wel netjes balanceren, ring op 0 stellen, balans weer controleren en vervolgens rustig de naalddruk erop draaien zonder het ringetje aan te raken. Maar als je dat goed doet zit het ruim binnen de 0,1 gram nauwkeurig, in praktijk vaak binnen enkele honderdsten van grammen, wat goed zat is. Menig precisieweegschaaltje zal niet veel nauwkeuriger zijn. Maar als je hem toch hebt, kan je die altijd gebruiken om te double checken.

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 12-01-2024 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Met weegschaal ben ik van 2.09 naar 2.01 gegaan :) . En ik had eerst niet door dat het meetpunt hoger zit dan de dikte van een plaat, dus dat was de eerste keer een hardere landing dan verwacht :( .

Nouja, beter die fout maken bij mijn oude element dan bij mijn nieuwe ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nu is de vraag nog of de 2.01 gram meting van de weegschaal (op de juiste hoogte op een goed vlakke ondergrond, zonder magnetisme?) dichter de werkelijke 2.00 gram benadert dan de 2.09 van jouw balanceren. :P

Maar het valt ruim binnen de marges, niet druk om maken dus.

Edit: ik weet niet wat voor weegschaaltje je gebruikt, maar bij veel weegschaaltjes is het meetvlak een stuk dikker dan een plaat, dus dan kan je beter je mat verwijderen. Sommigen zijn nog dikker, dan moet je zelfs het plateau verwijderen of ernaast gaan wegen, en dan iets bouwen zodat de hoogte van het weegoppervlak overeenkomt met die van plateau+mat+plaat.

Dat van die harde landing vat ik niet. Waarom landt ie harder als het plateau wat hoger zit? Je zou eerder he omgekeerde verwachten. Is de armlift niet sowieso gedempt?

[ Voor 51% gewijzigd door Cap op 12-01-2024 11:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
Vandaag mijn 2 nieuwste mofi aanwinsten binnen gekregen. Gelijk met alle andere recente aanwinsten op de Okki. Morgen maar eens rustig gaan luisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9hy5276kuhZgJJ3bzljsmAwyE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6e4TTm8PZnydzGCalR8nVjtl.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
Há, die On Every Street is ook naar mij onderweg....ik zag net dat ik die al in April van 2023 heb ge pre-ordered... het neemt allemaal even tijd.
Pagina: 1 ... 43 ... 71 Laatste