Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Blijft hetzelfde? Das raar? Dan blijft rechts nog steeds dof klinken, terwijl je zou verwachten dat links dan dof zou moeten klinkendevriesjande schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:25:
Wat gebeurt er als je rechts en links op de ingang van de voorversterker wisselt?
[ Voor 12% gewijzigd door Audione0 op 03-01-2024 20:49 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Als ik de uitgang verwissel dan wordt links indd dof.devriesjande schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:10:
Dat is niet zo vreemd. Dat betekent dat de platenspeler in orde is. Als je nu links en rechts op de uitgang van de voorversterker wisselt en links wordt dof dan is het duidelijk dat de voorversterker defect is.
Ik ga de versterker ruilen. Of wellicht beter voor iets anders gaan, omdat ik het vertrouwen een beetje verloren ben
Thanks voor de adviezen!
[ Voor 9% gewijzigd door Audione0 op 03-01-2024 21:32 ]
Vanmiddag een nieuwe voorversterker (Argon audio phono 1) binnen gekregen en het doffe is weg, lag indd aan de Oehlbach.devriesjande schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:10:
Dat is niet zo vreemd. Dat betekent dat de platenspeler in orde is. Als je nu links en rechts op de uitgang van de voorversterker wisselt en links wordt dof dan is het duidelijk dat de voorversterker defect is.
Alleen ben ik nu op een volgende issue gestuit. Deze voorversterker geeft een giga brom toon, ook op laag volume is de brom hoorbaar. De brom is weg als ik met mijn vinger de aarde aansluiting aanraak. Dus het lijkt iets met aarde te zijn.
Wat ik getest heb om het proberen op te lossen.
- Complete andere set kabels geprobeerd (geen oplossing)
- Andere aarde kabeltje tussen de draaitafel en voorversterker (geen oplossing)
- De voorversterker direct op een geaard stopcontact (geen oplossing)
- De voorversterker op niet geaard stopcontact (geen oplossing)
- Receiver en stereo versterker op een geaard en een niet geaard stopcontact (geen oplossing)
- Voorversterker op een andere versterker/receiver aangesloten (geen oplossing)
- RCA's ontkoppeld van de draaitafel, Brom/Ruis blijft bestaan, dus het kan niet anders dat het de voorversterker is.
Ik vrees met grote vreze dat ik deze versterker ook moet gaan ruilen...

Ik wil eerst nog wat dingen uitsluiten die ik wellicht vergeten ben.Inverted_World schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 01:02:
Neem een project phono boxleuke deal voor het geld.
Versterkertje doet het verder prima.
Morgen ga ik nog testen of ik iets kan vinden mbt een aardlus oid.
Je hebt al best veel uitgelsoten. Als je de versterker inruilt. kies dan voor eentje met Phono in wellicht, Dan heb je een startpunt en kan je achteraf phono versterkers proberen. Het is jaren 60 techniek ....Audione0 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:44:
[...]
Vanmiddag een nieuwe voorversterker (Argon phone1) binnen gekregen en het doffe is weg, lag indd aan de Oehlbach.
Alleen ben ik nu op een volgende issue gestuit. Deze voorversterker geeft een giga brom toon, ook op laag volume is de brom hoorbaar. De brom is weg als ik met mijn vinger de aarde aansluiting aanraak. Dus het lijkt iets met aarde te zijn.
Wat ik getest heb om het proberen op te lossen.
- Complete andere set kabels geprobeerd (geen oplossing)
- Andere aarde kabeltje tussen de draaitafel en voorversterker (geen oplossing)
- De voorversterker direct op een geaard stopcontact (geen oplossing)
- De voorversterker op niet geaard stopcontact (geen oplossing)
- Receiver en stereo versterker op een geaard en een niet geaard stopcontact (geen oplossing)
- Voorversterker op een andere versterker/receiver aangesloten (geen oplossing)
- RCA's ontkoppeld van de draaitafel, Brom/Ruis blijft bestaan, dus het kan niet anders dat het de voorversterker is.
Ik vrees met grote vreze dat ik deze versterker ook moet gaan ruilen...
en de kennis zit hier Het Grote Vinyl Topic deel 4
Dus wellicht kan je het daar ook vriendelijk vragen.
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 06-01-2024 01:48 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
aarddraadje aanbrengen tussen aardpunt van voorversterker en aarde kan wel helpen.
ik zag dat de CA651a wel een 3-pen aansluiting heeft aan de achterzijde.
[ Voor 17% gewijzigd door bouwfraude op 06-01-2024 13:49 ]
Dankjewel voor de tip, maar ik heb het kunnen oplossen door een extra aardedraadje vanaf de phone voorversterker naar de RCA ingang van de stereo versterken aan te sluiten. Nu is de brom weg.bouwfraude schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:42:
Aansluiten op een geaard stopcontact hoeft niet te helpen daar veel audiospul geen randaarde gebruikt.
aarddraadje aanbrengen tussen aardpunt van voorversterker en aarde kan wel helpen.
ik zag dat de CA651a wel een 3-pen aansluiting heeft aan de achterzijde.
Ik hoor de ruis/brom alleen nog (heel zachtjes) als ik bij geen muziek het volume maximaal zet. Maar dit doet bijna elke versterker wel als de volume knop op maximaal gezet wordt.
Vanmiddag ben ik ook nog even langs de audio winkel gegaan om de Argon te testen en daar was de brom ook duidelijk te horen.
Later hebben we nog een ander exemplaar getest en hier zit ook een duidelijk hoorbare brom in. Dus grote kans dat er een hele batch niet oké is.