- Vintage1967
- Registratie: April 2015
- Laatst online: 13-09 15:23
Hoezo, 'Digtaal is beter'?
Topicstarter/u/666787/crop621e0c7d0dd6f_cropped.png?f=community)
in case anyone cares.Charly schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:23:
Ik zag net dat ze bij plato (online) een vinyl sale hebben, met oa. heel veel blues. Waar dit voorheen vaak semi legale DOL releases waren lijken er nu (afgaande op eans op discogs) ook een heel aantal releases tussen te zitten uit de d agistino blues on vinyl serie.
...
**Geen 100% garantie dat dit idd die releases zijn / dat ze inderdaad zo goed zijn als de jazz serie. Maar alles wat ik gezien heb wijst daar wel op.
Ik heb mn bestelling binnen het het zijn inderdaad d agistino releases. Op sommige staat zelfs expliciet dat ze niet voor de losse verkoop zijn.
1 kneusje, de rest ziet er tip top uit. Zeker vergelijkbaar met de eerdere jazz releases.
* Charly gaat vol in de blues deze feestdagen.
[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 18-12-2023 15:42 ]
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
:strip_exif()/f/image/HBTjsBlntDaxApDT6EQCxfQF.jpg?f=fotoalbum_large)
Kwaliteit van de Aretha box is wisselend naar de Sacd is weer van een zeer hoog niveau … Alisom Krauss moet ik nog luisteren
[ Voor 44% gewijzigd door oldsmelly op 21-12-2023 07:22 ]
MuziekLiefhebbert
De levering van mijn speler is alleen door Hifiklubben uitgesteld naar januari, nog even kijken of ik zoveel geduld heb

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
:strip_exif()/f/image/Ycw8Pr4Dd9oJ5aK0htFT6mbX.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet echt direct met vinyl te maken, maar ik luister mijn vinyl 90% via een koptelefoon. Zo'n 2 weken geleden gaf de rechter schelp van mijn Audeze lcd-xc de geest
Echter begon het toch te kriebelen naar een nieuwe openback koptelefoon. Even getwijfeld voor een 800s, maar uiteindelijk voor de Audeze MM-500 gegaan. Deze audeze is een vreemde eend, want het klinkt in niks op een audeze. Ik zou het eerder een high end sennheiser vinden. Anyway we zijn er blij mee
:strip_exif()/f/image/mQDghnKfM7haUilREgoTrZKI.jpg?f=fotoalbum_large)
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Ik heb mijn hele collectie in Discogs staan.
Als er een barcode op staat doe ik dat nu met de app op mijn smartphone, maar eigenlijk ben ik op zoek naar een betaalbare en werkende barcode scanner voor aan mijn windows 11 pc.
Iemand goede ervaringen en tips welke te kiezen?
GerkeP
Voor het gemak kan je voor een draadloze gaan, die zijn wel wat duurder. Maar voor twee tientjes ben je bedraad wel klaar op Amazon of Bol. Bij Ali heb je voor dat geld draadloos en kan ie ook 2D (QR) scannen.
Omdat ze herkend worden als toetsenbord moet je wel de cursor in het goede vlak plaatsen.
edit2: Deze bijvoorbeeld, morgen is huis voor EUR 13 als je prime hebt https://www.amazon.nl/gp/product/B07KD4C7WL
[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 22-12-2023 15:23 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Allemaal leuk spul en soms (zoals The Party Animals en Parla & Pardoux) ook echt jeugd herinneringen van toen ik tiener was... Dat spul kon ik natuurlijk niet laten liggen...
Oh ja, die Regi hoort daar ook bij... Hij was de producer van o.a. Milk Inc vroeger en maakte zelf ook muziek, erg leuk om naar te luisteren! Rcor geniet weer van het gekleurde of zwarte vinyl goud...
[ Voor 12% gewijzigd door rcor op 22-12-2023 20:04 ]
Nieuwe lp’s zijn binnen, helaas heeft de sketches of Spain LP wederom dezelfde putjes op dezelfde plekken.. die gaat terug, (geld terug) de vervanger voor de kromme Cannonball adderly LP is wel 100% prima.nachtnet schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:19:
Nieuwe zijn al onderweg. geen vragen, nieuwe werden gelijk opgestuurd. Oude mag ik later gratis retourneren.
Les geleerd: wegblijven van de DOL releases…
Ja, u leest het goed een platen speler voor 4,50 euro... Naald / element niet compleet... Nou die is wel compleet, alleen de schroefjes en boutjes misten voor 95%... Nou wil ik binnenkort een 22ga209 kopen van Philips en deze gaat de portemonnee flink ontlasten...
Reden: ik heb, correctie: had nog een volle spaar kaart van 2Switch liggen en die is precies 5 euro waard... Of te wel: deze speler heb ik "gratis" (want die punten heb ik ook gespaard met aankopen daar) mee kunnen kapen en de schroefjes + bouten heb ik nog liggen...
Dus inmiddels is dat element op z'n plek gezet (een Philips GP401MKI / MKII of MKIII) opnieuw afgesteld qua naalddruk en anti-skating en heb ik de speler een beetje opgepoetst zodat de nicotine al voor een deel weg is...
Spelertje staat nu probleemloos te spelen... Of te wel: die 4,5 euro die ik nog niet eens betaald heb is nu 40- 50 euro geworden als ik 'm op Marktplaats zou zetten... En ik kan 'm wellicht ook nog inruilen op die 22GA209, waardoor die weer wat goedkoper wordt... Mijn dag kan nu al niet meer stuk!
Leuk dat dit soort koopjes nog kunnen als je een beetje mazzel hebt.
ik Goofy1 wenst julie fijne feestdagen toe en een gezond 2024 .
ik heb mijn linco L- 3807 verkocht en zoek iets anders .
wat vinden julie van de : JB Systems q3- USB direct draaitafel ?
graag julie eerlijk mening .
groeten van Goofy1
Heb er een AT-VM95E er op gezet met een kleine aanpassing aan de headshell, vroeger was er een aparte headshell verkrijgbaar maar die vind je nu niet meer, fijn draaitafeltje hoor..
Dat niemand ooit een handeltje heeft opgezet in replica bakken van die Philips draaitafels. Zo duur zou dat niet moeten zijn. Waarschijnlijk net wat te groot om te 3D printen, zo'n bak.rcor schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:17:
Ja, die is iets vervormd voor mijn gevoel, maar alles werkt nog zoals het hoort... Ik zag de vervorming toen ik 'm met een hand optilde en ik dacht dat mijn hand door oorzaak hiervan was omdat de druk dan naar binnen komt te staan...
[ Voor 20% gewijzigd door Roderiktweaker op 25-12-2023 16:57 ]
Ik denk het, maar goed, binnen kort eens naar Thomas Baur gaan met het ding en kijken wat hij er van vindt... Online zag ik verhalen over verf stripper gebruiken (maar ja, dan wordt die onder bak wel lelijk) of gebruik maken van een schilders föhn... Of dit nu helpt weet ik niet, maar ik ga mij zelf hier niet aan wagen: die bak kun je slechts één keer verprutsen en dan krijg je hem nooit meer goed...Roderiktweaker schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:22:
[...]
Dat niemand ooit een handeltje heeft opgezet in replica bakken van die Philips draaitafels. Zo duur zou dat niet moeten zijn. Waarschijnlijk net wat te groot om te 3D printen, zo'n bak.
Bovendien wil ik 'm mogelijk toch al inruilen op een 22GA209 van Philips en is dat iets wat ik aan Thomas overlaat voor de verkoop naar de volgende eigenaar... Maar ik moet toegeven: niet periode correct en geen vissenoog serie, maar hij klinkt wel erg lekker en de wow / flutter waarden zijn laag...
Ik weet trouwens niet of zo'n vervangingsnaald van Philips voor de 22GP412 past op dit element en als hij zou passen of het een betere is. Ik heb nog zo'n naald liggen van een gesneuveld element (ja, dat element van 2 tot 3 maanden terug is gesneuveld op een stukje plastic wat afbrak bij de pennetjes aan de achterzijde toen ik 'm op headshell wilde plaatsen)...
Dat naaldje is nieuw, maar de meerwaarde zit 'm vooral in het wel of niet zijn van een Shibata naaldtip waar de 22GP412 om bekend staat...
Edit:
@Habana Ik zie net dat jij hier ook naar een schilders föhn / heat gun refereerd... Was het lastig om te doen? Dat gewicht komt wel goed, ik heb ook wat halter gewichten hier liggen...
[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 25-12-2023 17:40 ]
Hoe is die halfspeed master van Amy Huiswijn? Heb vooral haar live-werk op vinyl, erg goedrcor schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:02:
Recente aankopen van mij:
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
Bedankt. Mag ik je vragen dit kort te lichten? Ervaring?Duclaasie schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:23:
Je zou de 760slc ook nog kunnen overwegen.
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
Keurig! En een platenkast is ALTIJD beter dan een boompieSerena schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:48:
Nieuwe kast gekocht.
Dus vandaag…
Kerstboom eruit, platenkast erin!!!
Is dat de nieuwe uitgave sacd? Net zoals de nieuwe mfsl vinyl uitgave?oldsmelly schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:19:
laatste aanwinst in huize Smelly
[Afbeelding]
Kwaliteit van de Aretha box is wisselend naar de Sacd is weer van een zeer hoog niveau … Alisom Krauss moet ik nog luisteren
Heb zelf de nieuwe vinyl maar zit nog in dicht plastic

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*
Zeker, in een vergelijk met de 740 en 750 gehoord en wat mij betreft van die 3 duidelijk de beste. Of je het prijsverschil met de 740 er voor over hebt is dan de vraag, maar ik zou ze zeker beide proberen te beluisteren.Laurens85 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:51:
[...]
Bedankt. Mag ik je vragen dit kort te lichten? Ervaring?
Bedankt, die is bij Thakker al ruim 100 euro goedkoper dan bij menig aanbieder in NL. Weet je toevallig hoe het zit met de slijtage van zo'n "naked special line"?Duclaasie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:13:
[...]
Zeker, in een vergelijk met de 740 en 750 gehoord en wat mij betreft van die 3 duidelijk de beste. Of je het prijsverschil met de 740 er voor over hebt is dan de vraag, maar ik zou ze zeker beide proberen te beluisteren.
Ja dit is de nieuwe uitgavemomania schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:06:
[...]
Is dat de nieuwe uitgave sacd? Net zoals de nieuwe mfsl vinyl uitgave?
Heb zelf de nieuwe vinyl maar zit nog in dicht plastic
MuziekLiefhebbert
Zoals verwacht van Abby Road Studio persingen: die klinkt zeer goed... Ook de muziek zelf is erg goed, als je het genre van Amy kunt waarderen en haar stem je bevalt...Laurens85 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:47:
[...]
Hoe is die halfspeed master van Amy Huiswijn? Heb vooral haar live-werk op vinyl, erg goed
Zoals voor de meeste Shibata en lijncontact slijpingen geldt is de slijtage een stuk minder dan bij een elliptische of conische slijping. Persoonlijk zou ik altijd voor een Lijncontact of Shibata ( kwestie van smaak) kiezen.Laurens85 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:28:
[...]
Bedankt, die is bij Thakker al ruim 100 euro goedkoper dan bij menig aanbieder in NL. Weet je toevallig hoe het zit met de slijtage van zo'n "naked special line"?
Ik heb vandaag een hele flinke upgrade gedaan .. de phono stage is vervangen door een Gold Note PH-10…. Echt wat een verbetering en gelijk wat plaatjes opgehaald
:strip_exif()/f/image/vnSOPRehJmXvTu4geuQiGsnC.jpg?f=fotoalbum_large)
Eindelijk de versie van het album van John Lee Hooker en canned heat kunnen krijgen en oom het album van David Gilmour
MuziekLiefhebbert
Puur uit interesse en nieuwsgierigheid zal ik het denk wel een keer die psu aanschaffen maar de pecunia s zijn op dus ome Smelly moert weer ff sparen wil nog ff wat plaatjes aanschaffen 😎
[ Voor 3% gewijzigd door oldsmelly op 28-12-2023 04:21 ]
MuziekLiefhebbert
merk element :
merk naald :
naalddruk etc.
Vertel iets meer
Hoeveel was die naalddruk eigenlijk ? Van 15 minuten in de eindgroef draaien moet je naald niet kapot gaan lijkt me. Er is dus iets meer aan de hand.
[ Voor 113% gewijzigd door Bestla op 29-12-2023 00:01 ]
Het merk van zowel het element als naald is volgens min audio-technica. Dit komt overeen met hoe het eruit ziet op internet.
Naalddruk vind ik lastig, niet gemeten. Er zit een draaigewicht aan waar cijfers op staan. Ik had deze op maximaal gedraait (2,5). Dit omdat ik in een oud huis woon waar elke stap de tafel dusdanig doet bewegen dat hij snel overspringt. Dat gebeurde hierbij het minst. Ik denk dat ik hem gedurende afgelopen maand zo’n 5/10 draaiuren hierop heb gehad.
Ik had een nieuwe plaat afgespeeld. Toen hij uit was laten staan. 15/20 min later plaat omgedraaid en weer begonnen. Sindsdien dit probleem. Het is op al mijn platen. In het volgende filmpje leg ik het uit (aan een van mijn vrienden) https://youtu.be/nCi351fvsNs?feature=shared
https://www.thehouseofmarley.com/faq-stir-it-up-turntable
Een naalddrukweger is wel een aanrader, en die dingen kosten ook haast niks:
https://weegschaaltje.nl/...ger-naalddruk-weegschaal/
En de anti-skating, heb je die afgesteld?
De anti-skating kan goed het probleem hier zijn, daar moet je dus even naar kijken.
Skating is namelijk precies wat het ding nu doet.
Anti-skating en naalddruk dus een keer goed afstellen volgens de handleiding.
Naalddrukl moet volgens de FAQ op 2.5 afgesteld staan.
Anti-skating ook op 2.5
Still uit je video, anti-skating staat aan het eind van de schaal, 6 dus veel te hoog:
:strip_exif()/f/image/1RWI0TM5XHcyv8oamA3NGpmI.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier is de schaalverdeling leesbaar:
:strip_exif()/f/image/PuxTcuYGc5a7PoStoTEJFtlw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 92% gewijzigd door RobbieT op 29-12-2023 00:37 ]
Bedankt voor de reactie, ik ga dit morgen gelijk even proberen. Mijn schaal is echter andersom, hij staat op 0 op de video. Volgens mij hebben ze 2 modellen, misschien dat het daar verschilt.
Ik had al verschillende combi’s van naalddruk en anti-skating geprobeerd maar nog niet precies deze. Wat ik wel gek blijf vinden is dat hij voorheen wel werkte, en nu niet zonder iets aan te passen. Ik ben benieuwd wat daar de oorzaak van kan zijn. Ik ga er in ieder geval naar kijken!
[ Voor 19% gewijzigd door JoppeSpikker op 29-12-2023 00:46 ]
En dat komt wel overeen met de klachten die je hebt.
Setup video:
YouTube: House of Marley | How To Set Up Your Stir It Up Wireless Turntable
[ Voor 36% gewijzigd door RobbieT op 29-12-2023 00:58 ]
Er kunnen 2 dingen mis zijn met je speler: of de naalddruk staat totaal verkeerd, òf de tip van je naald is afgebroken.JoppeSpikker schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:42:
Weet iemand wat er mis is?
Alleen een verkeerde antiskating instelling zou dit niet mogen kunnen veroorzaken.
Dat de tip van je naald afgebroken kan zijn: dat kan door een klein ongelukje gebeuren.
Dit zou je met een loep oid moeten inspecteren, het kan namelijk zijn dat een klein gedeelte van je tip afbreekt.
Dan breekt het diamantje uit het metalen dragertje
Dit ziet er dan zo uit (in dat kleine kratertje zat dus ooit een conisch diamantje):

De kans is echter ook reëel dat er iets mis is met je naalddruk.
Dit kan bijvoorbeeld ook komen doordat je toonarm lift niet goed werkt. Als je toonarm lift niet goed daalt (dus dat zwarte gebogen dingetje onder de toonarm), dan kan deze een opwaartse kracht op de toonarm uitoefenen zodat je naalddruk vermindert. Dat gebogen armpje mag tijdens het spelen dus nooit de toonarm raken.
Ik vind het namelijk verdacht dat je lift zo langzaam daalt, maar je filmpje is niet heel erg duidelijk.
Maar dat naar binnen trekken en het sterk vervormde geluid kan weer duiden dat je naaldtip afgebroken is.
Dus welke van de twee het is (of beide), is vanaf achter een scherm lastig te zeggen.
Voor de rest stel je de naaldkracht zodanig in, dat je de toonarm eerst laat zweven/balanceren (dat is dus 0 gram naalddruk), daarna draai je de ring met de cijfers (op het contragewicht) op 0, zonder het contragewicht zelf te draaien (hou dus eventueel het contragewicht zelf vast). Daarna draai je het contragewicht naar de gewenste naalddruk (de ring met cijfers draait dan mee om de naalddruk aan te geven).
Ik denk dat de ideale naalddruk voor jouw element 3,0 gram is (dus ietsje meer dan dat de handleiding aangeeft).
Tenslotte stel je de antiskating knop ook op 3 in.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 29-12-2023 04:40 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Dit was ook mijn eerste gedachte omdat ik las:mr_petit schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 04:30:
[...]
Dat de tip van je naald afgebroken kan zijn: dat kan door een klein ongelukje gebeuren.
Dit zou je met een loep oid moeten inspecteren, het kan namelijk zijn dat een klein gedeelte van je tip afbreekt.
... en toen deed ie het opeens niet meer.Vandaag wou ik een plaat omdraaien,
Een foto van de naald zou welkom zijn.
Heeft de naald alleen in de uitloopgroef gelopen, of heeft hij toevallig ook het etiket in het midden geraakt?
Daarnaast zou ik zoals @mr_petit ook al suggereert de armlift controleren.
Durf ik niet te zeggen, hij zou daar niet uit zichzelf in moeten lopen lijkt me? De toonarmlift ga ik nog even uitzoeken. Deze foto laat volgens mij nog beter zien dat er inderdaad een punt lijkt te missen.
Ik probeer de oorzaak te achterhalen, kan zoiets komen doordat mijn kat bijvoorbeeld op de arm heeft gestaan oid. Hoeveel kracht is er nodig om zoiets kapot te maken.
:strip_exif()/f/image/B6zZYZ3azjPsmdylbB1MPGZ0.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik denk dat het de arm lift hier voor problemen zorgt...
Correctie: die laatste foto laat het heel duidelijk zien: die tip is weg...
[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 29-12-2023 11:35 ]
AT3600L haal je op alie nog steeds voor €12 incl verzendenchromium schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:38:
Kost gemiddeld rond de €20.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004753611147.html
Let op dat je geen namaaknaald/namaakelement koopt. In de foto moet altijd het AT logo voorop de naald staan.
[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 29-12-2023 16:06 ]
Dat kan exemplarisch heel erg variëren.JoppeSpikker schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:33:
Hoeveel kracht is er nodig om zoiets kapot te maken.
Ik heb 1x gehad dat het tipje afbrak, en dat was met een heel klein tikje, echt niet de moeite waard
Ik denk dus dat die spreiding heel groot is. Soms heb je gewoon een naaldje waarbij het diamantje wat minder vast zit op de drager.
De fabricage is een sinterproces, en daar zit gewoon een grote tolerantie in denk ik.
Als die anti-skating niet goed heeft gestaan dan kan dat er wel voor zorgen dat de arm erg hard richting label vliegt aan het einde van de plaat.
Met mogelijk het soort issue wat je nu hebt.
€19 bij Amazon, kan je morgen nog thuis hebben.
Dat lijkt overigens een vrij normale prijs voor deze stylus.
https://p-yo-www-amazon-n...00L-verpakt/dp/B000BQ7A4M
[ Voor 29% gewijzigd door RobbieT op 29-12-2023 16:19 ]
Als het goed is gebeurt dat niet.RobbieT schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:17:
Als die anti-skating niet goed heeft gestaan dan kan dat er wel voor zorgen dat de arm erg hard richting label vliegt aan het einde van de plaat.
De optredende skatingkracht zou lager moeten zijn dan de kracht die benodigd is om een naald uit de groef te trekken.
Ik bedoel, voor 1970 waren er zat spelers zonder antiskating maar wel met een offset arm, en die hadden daar ook geen last van.
Als de naald wel uit de groef getrokken wordt, dan heb je denk ik ook een behoorlijke compliantie mismatch.
Of een enorme warp.
Bij die scenario's kan antiskating wel iets uitmaken, maar leidend is het onderliggende probleem.
Antiskating is benodigd om oneven slijtage van de naald tegen te gaan en bij moeilijk te tracken passages eventuele vervorming tegen te gaan.
Dat zou mijn keuze ook zijn. Dan heb je meteen een upgrade pad voor de toekomst in de vorm van betere naalden met een mooiere slijping.chromium schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:38:
Inderdaad tijd voor een nieuw element. Het positieve is dat het waarschijnlijk een AT 3600 was/is, dit zijn de budget naalden die vaker bij toestellen worden geleverd en staan niet bekend voor hun kwaliteit. Kost gemiddeld rond de €20. Voor minder dan €50 heb je een Audio Technica AT-VM95E (element + stylus) en die is een heel stuk beter dan de AT 3600.
Ik vroeg mij af of jullie de vinylverzameling ook in discogs bijhouden.
Op dit moment ben ik weer druk bezig om alles er in te zetten maar ik kan eigenlijk wel een paar monniken gebruiken..
Ik heb er nu zo'n 1100 singeltjes in staan en ben daarmee nog niet eens op de helft dus ben nog wel even bezig.
Wat wel leuk is dat ik nu begonnen ben met het voor mij meest interessante deel van de collectie; Jamaicaans 1960-1975. En dan zeker als blijkt dat dat éne singeltje best nog wat waard is.
Ik maak wel maandelijks een export aan. Voor het geval dat Discogs omvalt.
En dat monnikenwerk ken ik wel.
Ik heb ook maar een loeplamp gekocht om de runouts fatsoenlijk te kunnen lezen
En natuurlijk altijd de app gesynct op mijn telefoon, voorkomt meestal dat ik iets dubbel aanschaf
[ Voor 20% gewijzigd door GerkeP op 29-12-2023 22:13 ]
GerkeP
Ik had ongeveer een kwart van wat jij te doen hebt (ik heb gelukkig vooral in lp'sRamtwo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:48:
Hoi,
Ik vroeg mij af of jullie de vinylverzameling ook in discogs bijhouden.
Op dit moment ben ik weer druk bezig om alles er in te zetten maar ik kan eigenlijk wel een paar monniken gebruiken..
Ik heb er nu zo'n 1100 singeltjes in staan en ben daarmee nog niet eens op de helft dus ben nog wel even bezig.
Wat wel leuk is dat ik nu begonnen ben met het voor mij meest interessante deel van de collectie; Jamaicaans 1960-1975. En dan zeker als blijkt dat dat éne singeltje best nog wat waard is.

Kan me wel voorstellen dat het in jouw genre wat meer puzzelen is welke versie je nou precies in handen hebt, maar dat is juist ook wel leuk imo.
[ Voor 20% gewijzigd door Charly op 30-12-2023 10:03 ]
Daar was ik vooraf wel bang voor maar dat valt behoorlijk mee eerlijk gezegd. Met mijn jaren '80 singles ging dat een stuk moeizamer hoewel je na een tijdje wel sneller doorhebt wat je ongeveer in je hand hebt.Charly schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:53:
[...]
Kan me wel voorstellen dat het in jouw genre wat meer puzzelen is welke versie je nou precies in handen hebt, maar dat is juist ook wel leuk imo.Zit je dan ook echt in de Jamaicaanse persingen? Of "westerse" releases van Jamaicaanse artiesten?
Mijn doel is eigenlijk om ska, rocksteady en early reggae op single te hebben en dan het liefste Jamaicaanse of Engelse uitgaven. Maar eigenlijk is dat al heel lang nauwelijks betaalbaar meer. Als je al een 'goedkoop' singeltje hebt voor £ 20,- dan komt daar nog eens £10-15 verzendkosten bij.
Nieuwe snaar
Nieuwe steuerpimpel
Rifa knalbonbons vervangen
Armlift nieuwe siliconen olie
Armrest gerepareerd (veertje lag in de bak)
Stopkap gepolijst
Schoongemaakt
Oud vet verwijderd en vernieuwd
Naald ultrasoon gereinigd
Afgesteld
Wat een fijne speler is dit toch.
:strip_exif()/f/image/5lBBXKfDEVslqjRepc8xvgej.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat type (en trouwens ook andere types dual platenspelers ) heb ik al regelmatig gereviseerd en weer verkocht.nineball schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:20:
Deze week een Dual 601 opgeknapt van die ik voor vijf tientjes had gekocht.
Nieuwe snaar
Nieuwe steuerpimpel
Stopkap gepolijst
Schoongemaakt
Afgesteld
[Afbeelding]
Het is een onderschatte platenspeler, iedereen wil een thorens maar de 601 is een van beste snaar aangedreven platenspeler die er is geweest.
Laat mijn "klanten"ook zien dat als een dual goed is afgesteld en de naald op de lp staat ik de platenspeler aan de rechter zijde een stuk omhoog til en de naald gewoon door gaat met spelen in de groef.
Zelf ik heb ik de 701, 621, 704, 721, 1219, 1229, 731 , 741 en nog stel andere
ps, de 601 was ook geleverd met de bekende klapkap, dit is een hele leuke optie voor de platenspeler vind ik zelf
[ Voor 4% gewijzigd door ivo1969 op 30-12-2023 23:56 ]
De klapkap ken ik van de 1229, erg mooi inderdaad. Vooral als alle plastic scharniertjes nog heel zijn.ivo1969 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:55:
[...]
Dat type (en trouwens ook andere types dual platenspelers ) heb ik al regelmatig gereviseerd en weer verkocht.
Het is een onderschatte platenspeler, iedereen wil een thorens maar de 601 is een van beste snaar aangedreven platenspeler die er is geweest.
Laat mijn "klanten"ook zien dat als een dual goed is afgesteld en de naald op de lp staat ik de platenspeler aan de rechter zijde een stuk omhoog til en de naald gewoon door gaat met spelen in de groef.
Zelf ik heb ik de 701, 621, 704, 721, 1219, 1229, 731 , 741 en nog stel andere
ps, de 601 was ook geleverd met de bekende klapkap, dit is een hele leuke optie voor de platenspeler vind ik zelf
klopt, ik zelf heb er 2, een voor de 1019 en voor de 1229 , die heb ik trouwens ook nog een in een wega plint.nineball schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:11:
[...]
De klapkap ken ik van de 1229, erg mooi inderdaad. Vooral als alle plastic scharniertjes nog heel zijn.
:strip_exif()/f/image/L4Kod9fxKg03eKiGNnA6zizN.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is de 701 waar ik momenteel mee draai
[ Voor 38% gewijzigd door ivo1969 op 31-12-2023 00:19 ]
Duals blijven toch echt mooie spelers. Mooie bak zeg!ivo1969 schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:14:
[...]
klopt, ik zelf heb er 2, een voor de 1019 en voor de 1229 , die heb ik trouwens ook nog een in een wega plint.
[Afbeelding]
Dat is de 701 waar ik momenteel mee draai
Wat bedoel je precies met Rifa knalbonbons? Daarnaast ben ik ook wel benieuwd welk vet je gebruikt.nineball schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:20:
Deze week een Dual 601 opgeknapt van die ik voor vijf tientjes had gekocht.
Nieuwe snaar
Nieuwe steuerpimpel
Stopkap gepolijst
Schoongemaakt
Afgesteld
[Afbeelding]
Duclaasie schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:18:
[...]
Wat bedoel je precies met Rifa knalbonbons? Daarnaast ben ik ook wel benieuwd welk vet je gebruikt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MxIrtQ5hpOs6iy9x9UxZgJRy.jpg?f=user_large)
Dat wordt bedoeld met een rifa knal bonbon
Duclaasie schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:18:
[...]
Wat bedoel je precies met Rifa knalbonbons? Daarnaast ben ik ook wel benieuwd welk vet je gebruikt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MxIrtQ5hpOs6iy9x9UxZgJRy.jpg?f=user_large)
En smeervet is Alvania smeervet, is wat rood achtig, maar ik zelf gebruik kogellager vet
Dit gebruik ik, schijnt de officiele opvolger van dat oorspronkelijke Alvania spul te zijn.Duclaasie schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:18:
[...]
:strip_exif()/f/image/fRrPcRnUbrOpKcV7moxrlmmZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Inderdaad, oude ontstoorcondensatoren van (hoofdzakelijk) het merk Rifa (zweeds), maar ze kunnen ook van Wima (duits) zijn.ivo1969 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:55:
[...]
[Afbeelding]
Wel een typische duitse slang benaming (Knallbonbon: christmas cracker), de condensator wordt ook wel Knallfrosch (duits voor zevenklapper) genoemd.
Als je ze vervangt, dien je een zg. veiligheidscondensator te gebruiken, dus niet elke willekeurige condensator.
Dit zijn eigenlijk altijd X veiligheidscondensatoren (je hebt ook Y veiligheidscondensatoren, maar die zijn anders geschakeld).
Tegenwoordig staat er ook een nummer achter (dus X1, X2 of X3), wat te maken heeft met de toelaatbare spanning.
Ga je zo'n Rifa/Wima Knallfrosch/Knallbonbon vervangen, zorg dan voor de juiste veiligheidsletter (X in dit geval op de foto), en in de praktijk zal dit eigenlijk altijd een X2 condensator zijn, wat prima is. En hij moet natuurlijk de juiste waarde hebben (op de foto 0,047µF oftewel 47nF)
Ik vervang ze altijd door Wima x2, die hebben ook dezelfde vorm. Hoewel, bij de 601 zit er eentje verstopt bij het stroboscooplampje, die zit in een plastic bakje opgesloten. En de Wima was net ff hoger dan de Rifa, dus ging dat bakje niet meer mooi dicht. Met de Dremel maar even passend gemaakt. (Edit: niet de condensator maar het bakje 😂)mr_petit schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:01:
[...]
Inderdaad, oude ontstoorcondensatoren van (hoofdzakelijk) het merk Rifa.
Wel een typische duitse slang benaming (Knallbonbon: christmas cracker), de condensator wordt ook wel Knallfrosch (duits voor zevenklapper) genoemd.
Als je ze vervangt, dien je een zg. veiligheidscondensator te gebruiken, dus niet elke willekeurige condensator.
Dit zijn eigenlijk altijd X veiligheidscondensatoren (je hebt ook Y veiligheidscondensatoren, maar die zijn anders geschakeld).
Tegenwoordig staat er ook een nummer achter (dus X1, X2 of X3), wat te maken heeft met de toelaatbare spanning.
Ga je zo'n Rifa Knallfrosch/Knallbonbon vervangen, zorg dan voor de juiste veiligheidsletter (X in dit geval op de foto), en in de praktijk zal dit eigenlijk altijd een X2 condensator zijn, wat prima is. En hij moet natuurlijk de juiste waarde hebben (op de foto 0,047µF oftewel 47nF)
Mijn electronicaboer hier in Almere vertelde mij dat die Rifa’s vaak in sluiting gaan als ze ploffen. Dat klopt wel want ik heb wel eens draaitafels gehad die altijd maar bleven draaien. Maar hij vertelde dat die dingen ook vaak in voetpedalen van naaimachines zaten. Niet zo leuk als die in sluiting gaat, vroem vroem!!
Volgens mij moet een X veiligheidscondensator in sluiting falen/ploffen. Volgens mij om de lading weg te nemen, en het laat ook de zekering springen. En een Y veiligheidscondensator ploft juist open.nineball schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:08:
[...]
Mijn electronicaboer hier in Almere vertelde mij dat die Rifa’s vaak in sluiting gaan als ze ploffen. Dat klopt wel want ik heb wel eens draaitafels gehad die altijd maar bleven draaien. Maar hij vertelde dat die dingen ook vaak in voetpedalen van naaimachines zaten. Niet zo leuk als die in sluiting gaat, vroem vroem!!
(naast ontstoring hebben ze volgens mij ook een veiligheidsfunctie bij blikseminslag/inductie etc)
Ik ben niet echt bekend met naaimachines (behalve mijn eigen...), maar dat klinkt gewoon als een ontwerpfout.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 31-12-2023 12:25 ]
Ja dan moet je wel echt in bulk kopen willen de verzendkosten nog een beetje te doen zijn idd. Ik heb -voor zo ver ik weet- welgeteld 1 jamaicaanse persing. (wel een veel recentere) maar daar is de bas zo zwaar aangezet dat mn speakers het zelfs op huiskamer volume eigenlijk niet trekken.Ramtwo schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:25:
[...]
Daar was ik vooraf wel bang voor maar dat valt behoorlijk mee eerlijk gezegd. Met mijn jaren '80 singles ging dat een stuk moeizamer hoewel je na een tijdje wel sneller doorhebt wat je ongeveer in je hand hebt.
Mijn doel is eigenlijk om ska, rocksteady en early reggae op single te hebben en dan het liefste Jamaicaanse of Engelse uitgaven. Maar eigenlijk is dat al heel lang nauwelijks betaalbaar meer. Als je al een 'goedkoop' singeltje hebt voor £ 20,- dan komt daar nog eens £10-15 verzendkosten bij.

Wat betreft die duals, idd mooie spelers. Als student jaren met de 1226 van mn opa en oma gedraaid nadat ik ze de "steuerpimpel" gefixt had.
[ Voor 14% gewijzigd door Charly op 31-12-2023 15:23 ]
De avond was in één woord te omschrijven: "GEWELDIG"!
Er was ook een merchandise stand en zoals gebruikelijk neem ik dan altijd een kijkje... Uiteraard blijft er dan mogelijk iets aan je vingers plakken en deze keer geen uitzondering:
Dit is The Liberty Project van Edward Reekers himself... Heel mooi progressieve rock album die ik iedereen kan aanraden. Voor wie naast de LP ook nog Spotify heeft en dit album eens wil ontdekken: https://open.spotify.com/...si=2Y514fnATfeLVgeFFb8L2A
Oplettende kijkers zien de handtekening al staan op het album: ja ik heb met Edward kort gesproken en mijn aankoop laten signeren... Daaruit bleek dat hij in mei volgend jaar twee keer in de buurt van Venray optreed en dit album dan integraal gaat spelen!
Voor wie het live wil meemaken:
- 02 mei: Grenswerk te Venlo
- 03 mei: De Pul te Uden
- 10 mei: Bibelot te Dordrecht
- 17 mei: P60 te Amstelveen
- 18 mei: Dru te Ulft
- 19 mei: vorstin te Hilversum
Ik zelf ga dan terug naar de Pul in Uden, want dit wil ik live wel horen... Mooi op een vrijdag ook nog. Ideaal! Enfin, wel een leuke kerel die Edward. Hopelijk krijg ik dan weer de kans om hem te spreken... Helaas heb ik Damian Wilson die er ook was die avond niet kunnen spreken, maar wie weet een volgende keer...
dat is inderdaad echt een vette plaat. Ik ga de 17e mei naar P60. Hopelijk kan ik dan ook meteen een gesigneerde LP meenemen!rcor schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:11:
Afgelopen vrijdag was ik naar Progproms in De Pul in Uden geweest. Progproms was een avond vullend programma met veel progressieve rock. De band die avond was erg goed en ze hadden meerdere zangers, waaronder Edwward Reekers (ex-zanger van Kayak die bij die band tussen 1978 - 1982 actief was)...
De avond was in één woord te omschrijven: "GEWELDIG"!
Er was ook een merchandise stand en zoals gebruikelijk neem ik dan altijd een kijkje... Uiteraard blijft er dan mogelijk iets aan je vingers plakken en deze keer geen uitzondering:
[Afbeelding]
Dit is The Liberty Project van Edward Reekers himself... Heel mooi progressieve rock album die ik iedereen kan aanraden. Voor wie naast de LP ook nog Spotify heeft en dit album eens wil ontdekken: https://open.spotify.com/...si=2Y514fnATfeLVgeFFb8L2A
Oplettende kijkers zien de handtekening al staan op het album: ja ik heb met Edward kort gesproken en mijn aankoop laten signeren... Daaruit bleek dat hij in mei volgend jaar twee keer in de buurt van Venray optreed en dit album dan integraal gaat spelen!
Voor wie het live wil meemaken:
- 02 mei: Grenswerk te Venlo
- 03 mei: De Pul te Uden
- 10 mei: Bibelot te Dordrecht
- 17 mei: P60 te Amstelveen
- 18 mei: Dru te Ulft
- 19 mei: vorstin te Hilversum
Ik zelf ga dan terug naar de Pul in Uden, want dit wil ik live wel horen... Mooi op een vrijdag ook nog. Ideaal! Enfin, wel een leuke kerel die Edward. Hopelijk krijg ik dan weer de kans om hem te spreken... Helaas heb ik Damian Wilson die er ook was die avond niet kunnen spreken, maar wie weet een volgende keer...
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Een CS 5000 kan ik nog begrijpen , maar waarom een 505??Charly schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:19:
[...]
Ja dan moet je wel echt in bulk kopen willen de verzendkosten nog een beetje te doen zijn idd. Ik heb -voor zo ver ik weet- welgeteld 1 jamaicaanse persing. (wel een veel recentere) maar daar is de bas zo zwaar aangezet dat mn speakers het zelfs op huiskamer volume eigenlijk niet trekken.![]()
[YouTube: King Django - Open Season Part 1]
Wat betreft die duals, idd mooie spelers. Als student jaren met de 1226 van mn opa en oma gedraaid nadat ik ze de "steuerpimpel" gefixt had.Uiteindelijk toch niet helemaal mijn ding. Maar als er nog een keer een nette 505 of 5000 op mn pad kom ga ik misschien nog wel een keer voor de bijl.
Van de 505 heb ik altijd gehoord dat het voor het geld goeie spelers waren / 1 van de betere duals zou zijn... En ze waren lange tijd nog wel soort van goedkoop te krijgen. (Geen idee hoe dat tegenwoordig is) Maar ik begrijp dat jij je daar niet in kan vinden?ivo1969 schreef op zondag 31 december 2023 @ 23:10:
[...]
Een CS 5000 kan ik nog begrijpen , maar waarom een 505??
Maar als ik mag kiezen liever een 5000 idd
Als ik ooit nog een Dual zou nemen (wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren) dan zou het de 701 of de 721 zijn, de 704 zou ook nog kunnen maar heb ik al gehad. Irritatie: de stofkap + scharnieren. Idlers of belts daar begin ik niet aan. Wel echte Duals natuurlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 02-01-2024 14:06 ]
505 is een basis platenspeler op zich niks mis mee en kan weinig aan kapot gaan.Charly schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:57:
[...]
Van de 505 heb ik altijd gehoord dat het voor het geld goeie spelers waren / 1 van de betere duals zou zijn... En ze waren lange tijd nog wel soort van goedkoop te krijgen. (Geen idee hoe dat tegenwoordig is) Maar ik begrijp dat jij je daar niet in kan vinden?
Maar als ik mag kiezen liever een 5000 idd
Mocht je een fijne betrouwbare dual die snaar aangedreven is , ga dan voor een CS 521.
Dat is een platenspeler eindjaren 70 begin 80.
Die hadden mijn ouders en die heb ik op de zolder nog steeds werkend staan.
704 is direct drive semi automaat, weinig problemen mee is ook aan te raden.
de 1200 serie 1219., 1229, 1218 , 1228 niks mis mee , alleen moeten goed onderhouden zijn en idler wheel moet niet hard zijn.
701 en 721 zit de beroemde pabst motor in op zich ook onverslijtbaar en menig wasmachine zou jaloers op de motor kunnen zijn,
Voordeel van de 721 is dat de arm in hoogte verstelbaar is en bij de 701 niet
Wat je beschrijft over de 5000 klopt wel , ik zelf heb hier de opvolger 750 en 750-1 en die arm gaat pas na paar omwentelingen naar beneden.Cap schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:45:
De 5000 is mij wat tegengevallen. Ik vind de optische snelheidsregeling maar wat "meh", feitelijk past ie 1x per omwenteling de snelheid aan. Je ziet dat ook goed terug in de RPM meting. Ook vind ik dat vertraagde mechanisme "wachten tot ik op snelheid ben (wat dus vrij traag gaat dankzij de trage regeling) en dan pas laat ik de arm neer" maar irritant, omdat het vrij lang duurt. Ik vind gewoon dat dat ding neer gaat als ik er voor kies. Het beste deel van de 5000 vind ik de arm, de rest niet bijzonder. Maar bij de arm komt bij mij de irritatie van de specifieke headshells weer kijken.
Als ik ooit nog een Dual zou nemen (wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren) dan zou het de 701 of de 721 zijn, de 704 zou ook nog kunnen maar heb ik al gehad. Irritatie: de stofkap + scharnieren. Idlers of belts daar begin ik niet aan. Wel echte Duals natuurlijk.
721 FTW idd. Optisch mooi en speelt echt super. Vind het persoonlijk ook super gaaf dat alles mechanisch is van binnenCap schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:45:
De 5000 is mij wat tegengevallen. Ik vind de optische snelheidsregeling maar wat "meh", feitelijk past ie 1x per omwenteling de snelheid aan. Je ziet dat ook goed terug in de RPM meting. Ook vind ik dat vertraagde mechanisme "wachten tot ik op snelheid ben (wat dus vrij traag gaat dankzij de trage regeling) en dan pas laat ik de arm neer" maar irritant, omdat het vrij lang duurt. Ik vind gewoon dat dat ding neer moet gaan als ik ervoor kies. Het beste deel van de 5000 vind ik de arm, de rest niet bijzonder. Maar bij de arm komt bij mij de irritatie van de specifieke headshells weer kijken.
Zelf heb ik mij met de kerst getrakteerd op een nieuw element voor m'n Micro Seiki DD-7. Ik had al een RigB versie van de AT-VM540ML en heb sinds vandaag ook een chic donkerblauwe RigB met een ParaTrace element (een variant van een microline stylus) en die ben ik nu lekker aan het inspelen. Eerst maar even met de plaat die voor z'n Nickname zorgde: Kind Of Blue van Miles Davis
:strip_exif()/f/image/uLORoR6PGiA8IjjIPLr3h2mE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XTrZ3PJwWJ2vE3OWMYLZI0ca.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Pk7231qUMBzIxUTYjqDUy84X.jpg?f=fotoalbum_large)
170 euro met inruil (-€50) van een zolder conditie Pioneer PL-12 maar wou gewoon een langdurig betrouwbare speler en wat mij betreft een stuk beter dan wat nieuw voor dat bedrag te koop is. De Pioneer is naar een goed huis gegaan : https://www.marktplaats.n...neer-pl-12d-gerestaureerd
505 is aardig bulletproof, simpel maar goed ontworpen, wel een verend subchassis. Het - voor mij- grootste minpunt is de erg lichte arm, element keuze is daardoor wat beperkter. Klein voordeeltje is de headshell, geen aparte slede en vanaf de 505-2 kun je wel op 'normale' manier andere elementen monteren. Standaard hebben die een Ortofon OM serie element (de Dual branded ULM65E vanaf de 505-2). Ik ben niet perse een groot liefhebber van de klank van de van de OM serie, ik heb een OM20 naald op de mijne.
704: Direct drive, (betere) middelzware arm met hoogteverstelling dus meer opties voor elementen. Wel helaas een aparte slede / cartridge houder. Dit is mijn 2e 704, op de eerste had ik daar nog weleens issues mee door slechte contacten, op mijn huidige 704 geen problemen.
De 704 is natuurlijk het halfautomatische zusje van de 721. Ik heb geen volautomaat nodig dus de 704 is voor mij perfect, de 505 is dit natuurlijk ook.
Qua loop zijn beide prima stabiel. Nadeel(tje) van de 505 is wel een stroboscoop schijf / markering op het plateau maar geen lampje, die moet je dus afstellen met een eigen lampje of een telefoon met app, de latere 505-3 en 505-4 hebben die markeringen sowieso niet meer.
Ik kan ze beide wel adviseren, afhankelijk van wat je zoekt natuurlijk. Ik heb beide als opknapper gekocht, de 505 had alleen een nieuwe riem nodig, de 704 wat meer aandacht maar die was dan met 30,- ook echt een koopje.
@Roderiktweaker Yep, als de huidige afstelling goed is hoef je niks te doen, enkel de naald vervangen. Ik zou wel voor een OM-20 of hoger gaan als verbetering. (https://www.thakker.eu/to...er-om-20-original/a-5910/).
[ Voor 16% gewijzigd door cmndr_adama op 02-01-2024 23:01 ]
De OM 10 bevalt beter dan de AT3600, wel lekker analytisch je kunt goed horen hoe de muziek is opgebouwd. Ik las online dat Grado elementen ook een optie kunnen zijn voor de lichte arm maar behoud graag deze afstelling.
De OM 20 kan dus ook. Dacht dat de OM 20 super een iets hogere naalddruk nodig heeft.Ben toch geneigd tot de Dual variant te gaan, die is even duur of goedkoper dan de Ortofon. OM 20 is de Dual ULM68E. Dat kan nog wel een upgrade zijn. De naald is in goede conditie dus eerst die maar verslijten.
[ Voor 23% gewijzigd door Roderiktweaker op 02-01-2024 22:59 ]
Note:cmndr_adama schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:20:
Ik heb een 505-2 en een 704 in gebruik, de 704 in m'n thuiskantoor / mancave en de 505 in de woonkamer. De 704 wordt veruit het meeste gebruikt.
505 is aardig bulletproof, simpel maar goed ontworpen, wel een verend subchassis. Het - voor mij- grootste minpunt is de erg lichte arm, element keuze is daardoor wat beperkter. Klein voordeeltje is de headshell, geen aparte slede en vanaf de 505-2 kun je wel op 'normale' manier andere elementen monteren. Standaard hebben die een Ortofon OM serie element (de Dual branded ULM65E vanaf de 505-2). Ik ben niet perse een groot liefhebber van de klank van de van de OM serie, ik heb een OM20 naald op de mijne.
704: Direct drive, (betere) middelzware arm met hoogteverstelling dus meer opties voor elementen. Wel helaas een aparte slede / cartridge houder. Dit is mijn 2e 704, op de eerste had ik daar nog weleens issues mee door slechte contacten, op mijn huidige 704 geen problemen.
De 704 is natuurlijk het halfautomatische zusje van de 721. Ik heb geen volautomaat nodig dus de 704 is voor mij perfect, de 505 is dit natuurlijk ook.
Qua loop zijn beide prima stabiel. Nadeel(tje) van de 505 is wel een stroboscoop schijf / markering op het plateau maar geen lampje, die moet je dus afstellen met een eigen lampje of een telefoon met app, de latere 505-3 en 505-4 hebben die markeringen sowieso niet meer.
Ik kan ze beide wel adviseren, afhankelijk van wat je zoekt natuurlijk. Ik heb beide als opknapper gekocht, de 505 had alleen een nieuwe riem nodig, de 704 wat meer aandacht maar die was dan met 30,- ook echt een koopje.
@Roderiktweaker Yep, als de huidige afstelling goed is hoef je niks te doen, enkel de naald vervangen. Ik zou wel voor een OM-20 of hoger gaan als verbetering. (https://www.thakker.eu/to...er-om-20-original/a-5910/).
De 704 heeft een EDS 900 motor en de 721 EDS 1000-2 motor , dat is toch wel klein verschilletje
De 505 zou ik zelf voor de mk1 of mk2 gaan en verdere versies links laten liggen, het materiaal werd steeds minder.
Slechte contacten , zijn goed schoon te maken middels een glasvezel borsteltje
Die gaat dus retour afzender DVDoutlet.
[ Voor 27% gewijzigd door Bestla op 03-01-2024 16:06 ]
De 721 is m.i. inderdaad een hele leuke speler en wellicht de beste die dual ooit gemaakt heeft. Het is de vervanger van de 701, met een betere arm.Charly schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:10:
Die 505 kan van het lijstje en de 721 er op
Maar je moet wel tegen het dual ecosysteem kunnen.
Dus o.a. van die elementsledes ipv bijv. SME headsells (waarbij ik het dual systeem overigens superieur vind, elke keer als je een nieuwe slede verwisselt, zit deze exact op dezelfde plek, terwijl een sme headshell qua azimuth altijd naar links of rechts gedraaid kan zitten).
En je ontkomt bijna niet aan het intern vervangen van 1 of 2 gebarsten rifa/wima ontstoorcondensatoren, en alle contactjes (bijv. intern van het mute circuit of van de elementsledes) zijn verzilverd ipv verguld, dus daar kan wat corrosie op zitten. En zo zijn er nog wel wat quirks. De stofkap die òf niet goed sluit (te strakke scharnieren) òf niet goed open blijft staan (te losse scharnieren; het is afstelbaar, dus je kan kiezen
En ook al is de EDS-1000 motor een heel fraai stukje techniek, het is geen quartz DD, dus je krijgt niet die rpm precisie (de vraag is of je dat hoort natuurlijk)
Maar ja, geen enkele speler is perfect. Maar ik heb 'm nu denk ik ongeveer 20 jaar en het is wel verreweg mijn meest gebruikte speler.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 03-01-2024 18:04 ]
Kan je zien/achterhalen waar deze geperst is? Betreft het nieuw vinyl?Bestla schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:03:
Wat is dat toch? Las ik hier over bultjes op het vinyl, tref ik ze ook aan op James Brown - Motherlode 2LP. 4 Zichtbare, en vooral ook voelbare bultjes op kant A.
Die gaat dus retour afzender DVDoutlet.
[YouTube: There It Is (Live At Apollo Theater, New York, 1972)]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Hij is al weer verpakt, dus waar die geperst is, geen idee? Ja, nieuw vinyl.franssie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:16:
[...]
Kan je zien/achterhalen waar deze geperst is? Betreft het nieuw vinyl?
Logisch, Ik ken iemand die platen perst, dan was het wel interessant geweest om een detail te weten. Zou met recyclen van doen kunnen hebben etc. En dan had ik dat kunnen voorleggenBestla schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:32:
[...]
Hij is al weer verpakt, dus waar die geperst is, geen idee? Ja, nieuw vinyl.
Toch even een vraagje in het kader van "steun je lokale ondernemer":mr_petit schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:47:
[...]
AT-VM95ML element: €135: (helaas nu niet op voorraad, maar komt zeker weer denk ik)
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9540/
[...]
Of een nog iets beter element, de AT-VM540ML: €200
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9086/
dan ben je voor ca €485 klaar
https://www.soundgallery....o-dc-2m-red-platenspeler/
Ortofon 2M Red, Blue of Bronze, hoe zijn die af te zetten tegen de twee elementen die je hierboven noemt?
https://vinylrestart.com/...-vm95e-comparison-review/Bananenplant schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:40:
[...]
Toch even een vraagje in het kader van "steun je lokale ondernemer":
https://www.soundgallery....o-dc-2m-red-platenspeler/
Ortofon 2M Red, Blue of Bronze, hoe zijn die af te zetten tegen de twee elementen die je hierboven noemt?
GerkeP
Ik was al gaan lezen inderdaad
Ik ben zelf toch erg tevreden met mijn Shibata (minder slijtage en in verhouding dus niet heel veel duurder dean de 95E die ik eerst had).Bananenplant schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:03:
[...]
Ik was al gaan lezen inderdaad. Tot nu toe lijkt de Audio-Technica het te winnen in beide vergelijkingen
.
https://www.audio-technica.com/nl-nl/at-vm95sh
GerkeP
Vorige week heb ik een NAD C558 gekocht en de draaitafel is aan een Cambrigde audio Azur stereo versterker aangesloten die een set Boston M350 aanstuurt. De set noem ik gemiddeld.
Je kunt naalden kopen van een aantal tientjes tot 1000en euro's.
In welke prijsklasse kan ik nog verbeteringen vinden die in lijn lioggen met mijn set? Of is het vooral een gevalletje, diamanten die zijn gesneden door elven bij maanlicht?
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
De 2m bronze zal in een aftasttest (trackingtest) slechter presteren dan de AT-VM95ML.Bananenplant schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:40:
[...]
Tevens heeft een Microline naald een langere levensduur waarbij de aftastcapaciteiten niet significant afnemen gedurende de levensduur.
Andere naaldvormen (incl shibata) worden slechter en slechter naar mate ze meer speeluren krijgen. Dit effect is significant.
Ga je de AT-VM540ML vergelijken met de 2m serie, dan staat deze boven de 2M Black qua prestaties en technologisch niveau.
En daar komt geluid uit? Wat ik over de cambridge versterker op de site kan vinden heeft deze namelijk geen phono in en de C558 geen ingebouwde phonopre?Audione0 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:45:
Vorige week heb ik een NAD C558 gekocht en de draaitafel is aan een Cambrigde audio Azur stereo versterker aangesloten die een set Boston M350 aanstuurt. De set noem ik gemiddeld.
Kan je dat toelichten?
Elementen zijn net als luidsprekers. Ook in hele dure elementen zijn nog verbeteringen te vinden. Ook hangt eea soms af van persoonlijke smaak.Je kunt naalden kopen van een aantal tientjes tot 1000en euro's.
In welke prijsklasse kan ik nog verbeteringen vinden die in lijn lioggen met mijn set? Of is het vooral een gevalletje, diamanten die zijn gesneden door elven bij maanlicht?
Dus budget is leidend. Ik kan geen advies geven als er geen budget is. Er zijn elementen van <€150 die heel goed presteren, maar ik kan legio elementen van bijvoorbeeld €2000+ verzinnen die hoorbaar beter presteren op bepaalde referentietests (dus geen smaakopinie).