Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Cap schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:55:
[...]

Headshell losmaken en op tafel leggen, naaldje eraf (voorzichtig) , tangetje pakken, 4 draadjes eraf, 2 schroefjes losdraaien, dan het omgekeerde doen met het nieuwe elment, en hoppa. ;)

Wel even uitlijnen op 52 mm vanaf de kraag van de headshell (rubbertje) tot aan de naald (het puntje vd diamant), maar dat is goed te doen met een lineaaltje. Naald/element hierbij wel netjes parallel aan de headshell monteren, dus niet scheef.
Misschien had ik erbij moeten zeggen dat ik alleen dit elementje heb ;) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihzIXGWpCusEhph8HlYiQ0bkZUI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YaegUnzGicHGRBdkdpjqdYoA.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is je naald. ;)
Die zit in je element geschoven. Dat element moet passen bij de naald.
Je element zit vastgeschroefd aan je headshell.
Je headshell zit vastgedraaid aan je arm.

Mijn verhaal verandert er niet door.

Dus wat is je vraag?
D-Ed schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:15:
[...]

Ik zie dat jij je naald op de originele headshell van de SL-1401 hebt gekregen. Mag ik vragen hoe je dat hebt gedaan?
Als je de naald over wilt zetten naar een andere headshell dan moet je ook het bijbehorende elementje overzetten, tenzij de andere headshell toevallig precies hetzelfde element heeft (kleine kans). In dat laatste geval kan je de naald van je element afhalen (voorzichtigheid geboden) en in het element van je andere headshell drukken.

Of wil je iets anders weten :?

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 24-11-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Cap schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:07:
Dat is je naald. ;)
Die zit in je element geschoven. Dat element moet passen bij de naald.
Je element zit vastgeschroefd aan je headshell.
Je headshell zit vastgedraaid aan je arm.

Mijn verhaal verandert er niet door.

Dus wat is je vraag?

[...]

Als je de naald over wilt zetten naar een andere headshell dan moet je ook het bijbehorende elementje overzetten, tenzij de andere headshell toevallig precies hetzelfde element heeft (kleine kans). In dat laatste geval kan je de naald van je element afhalen en in het element van je andere headshell drukken.

Of wil je iets anders weten :?
Precies, ik ben dus benieuwd of en hoe ik het originele element kan gebruiken van de 1401 zoals ik ook meen te zien bij @teot z'n 1401. Zo te zien niet helaas. Ik zal een Technics (of AT) headshell moeten kopen met element voor mijn naald denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zoals te zien op zijn foto heeft @teot een nieuw element onder zijn originele Technics headshell gezet, dus niet het originele Technics EPC-270C(II) element, dat cremewit is. Dus als je hem vraagt hoe hij zijn nieuwe naald op de originele headshell heeft gekregen denk ik dat je mijn antwoord krijgt. :)

Een Audio Technica naald past niet in een Technics element nee.
D-Ed schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:12:
[...]

Precies, ik ben dus benieuwd of en hoe ik het originele element kan gebruiken van de 1401 zoals ik ook meen te zien bij @teot z'n 1401. Zo te zien niet helaas. Ik zal een Technics (of AT) headshell moeten kopen met element voor mijn naald denk ik.
Maar ik snap het gezien je laatste reactie dat je een headshell zal moeten kopen nog steeds niet: je hebt 2 platenspelers, maar heb je nou 1 of 2 headshells?

Want als je 1 headshell (die Audio Technica die je noemt) met 1 element en 1 naald hebt en 2 platenspelers, dan heb je sowieso nog een extra headshell nodig. Nog afgezien van een element/naald.

Echter, heb je 2 headshells (die Audio Technica en de originele Technics) dan heb je geen headshell nodig, wellicht alleen een naald plus evt een element.

Dus ff voor de duidelijkheid, wat heb je?

- 1 Audio Technica headshell met ATVM95 element en 95ML naald, voor zover ik kan afleiden. Klopt dat?

én?

- 1 Technics headshell of niet? En met een element? Met of zonder naald?

Een fotootje van je headshells kan wonderen doen. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Cap op 24-11-2023 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Cap schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:21:
Zoals te zien op zijn foto heeft @teot een nieuw element onder zijn originele Technics headshell gezet, dus niet het originele Technics EPC-270C(II) element, dat cremewit is. Dus als je hem vraagt hoe hij zijn nieuwe naald op de originele headshell heeft gekregen denk ik dat je mijn antwoord krijgt. :)

Een Audio Technica naald past niet in een Technics element nee.

[...]

Maar ik snap het gezien je laatste reactie dat je een headshell zal moeten kopen nog steeds niet: je hebt 2 platenspelers, maar heb je nou 1 of 2 headshells?

Want als je 1 headshell (die Audio Technica die je noemt) met 1 element en 1 naald hebt en 2 platenspelers, dan heb je sowieso nog een extra headshell nodig. Nog afgezien van een element/naald.

Echter, heb je 2 headshells (die Audio Technica en de originele Technics) dan heb je geen headshell nodig, wellicht alleen een naald plus evt een element.

Dus ff voor de duidelijkheid, wat heb je?

- 1 Audio Technica headshell met ATVM95 element en 95ML naald, voor zover ik kan afleiden. Klopt dat?

én?

- 1 Technics headshell of niet? En met een element? Met of zonder naald?

Een fotootje van je headshells kan wonderen doen. ;)
1. Yep 👍 + een VM95 naald die bij de AT platenspeler hoort (en zo verkocht gaat worden).

2. Originele Technics headshell met element. Zie foto ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3m8BSbva6n3OTs2EflVf8yn0khY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUIRqaMK3jJNC7RNcpsA52Y2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oke dat is al duidelijker.

Dat is in ieder geval geen Technics EPC-270C(II) element.

Het lijkt me typisch een Shure M95 maar schijn kan bedriegen, want er zit een aftermarket (niet originele) naald op. Haal die witte naaldhouder eens uit dat element en maak nog een fotootje van voren? Staat er geen tekst aan de voorkant?

Zoals ik al zei, je hebt dus geen nieuwe headshell nodig, en je hebt 2 elementen, waarvan bij 1 de naald ontbreekt.

Ik neem aan dat je je 95ML naald wilt houden op je SL-1401, die moet dan op je Technics headshell komen. Dan heb je 3 opties:
- nieuw VM95 (C of E, C lijkt me het goedkoopste) element kopen (inclusief naald) en deze op de Technics headshell monteren. Dan heb je 1 VM95 naald over.
- losse VM95 body ergens op de kop zien te tikken (tweedehands).
- nieuwe naald voor het oude (Shure M95?) element kopen, deze onder de AT headshell monteren, en het VM95 element incl 95ML naald onder je Technics headshell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Cap schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:43:
Oke dat is al duidelijker.

Dat is in ieder geval geen Technics EPC-270C(II) element.

Het lijkt me typisch een Shure M95 maar schijn kan bedriegen, want er zit een aftermarket (niet originele) naald op. Haal die witte naaldhouder eens uit dat element en maak nog een fotootje van voren? Staat er geen tekst aan de voorkant?

Zoals ik al zei, je hebt dus geen nieuwe headshell nodig, en je hebt 2 elementen, waarvan bij 1 de naald ontbreekt.

Ik neem aan dat je je 95ML naald wilt houden op je SL-1401, die moet dan op je Technics headshell komen. Dan heb je 3 opties:
- nieuw VM95 (C of E, C lijkt me het goedkoopste) element kopen (inclusief naald) en deze op de Technics headshell monteren. Dan heb je 1 VM95 naald over.
- losse VM95 body ergens op de kop zien te tikken (tweedehands).
- nieuwe naald voor het oude (Shure M95?) element kopen, deze onder de AT headshell monteren, en het VM95 element incl 95ML naald onder je Technics headshell.
Dank. Klopt, het is een Shure M95 (stond in de advertentie tekst tijdje geleden toen ik hem kocht). Foto maken lukt vandaag niet meer maar eventueel morgen.

De 95ML houd ik zeker graag dus ik ga eerst eens kijken of optie 1 van jou gaat lukken, die denkrichting had ik zelf ook inderdaad. Ben ik voor een tientje of vijf klaar.

Nogmaals dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:52
Cap schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:48:
[...]

Wil je een betaalbare nieuwe platenspeler met de functies van vroeger, koop dan de Denon DP-300F. Automatische afslag (zelfs auto start als je wilt), anti-skating, instelbare naalddruk. Wel met zo'n onhandig snaartje dat je eens in de paar jaar moet vervangen, maar dat is een van concessies die je doet als je nieuw wilt in deze prijsklasse.

Als je die oude platenspelers prettig (en mooi) vond dan kan je ook prima naar een tweedehands model krijgen. Eventueel van een verkoper die een garantie biedt. Dan kan je meer kwaliteit en gemak krijgen voor dezelfde prijs. Ik kan je nog wel wat tips geven. Of dezelfde kwaliteit voor minder geld. Des te meer geld blijft er over voor een goed element of, platen. :)

Er zijn hier best veel mensen die een tweedehands speler hebben aangeschaft. Maar als je gewoon nieuw wilt dan valt dat ook te begrijpen.
Als ik iets aanschaf vind ik "weinig gedoe" wel een belangrijk criterium. Ik ga erover nadenken :) .

Oh, en bedankt voor de info (y) !

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weinig gedoe in de aanschaf, of weinig gedoe in de bediening van het apparaat? Of beide? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Cap schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:55:
[...]

Headshell losmaken en op tafel leggen, naaldje eraf (voorzichtig) , tangetje pakken, 4 draadjes eraf, 2 schroefjes losdraaien, dan het omgekeerde doen met het nieuwe elment, en hoppa. ;)

Wel even uitlijnen op 52 mm vanaf de kraag van de headshell (rubbertje) tot aan de naald (het puntje vd diamant), maar dat is goed te doen met een lineaaltje. Naald/element hierbij wel netjes parallel aan de headshell monteren, dus niet scheef.
@D-Ed ik heb niks meer toe te voegen aan wat Cap hier schrijft.
Het mooie aan die Technics headshell is, nadat je het element hebt gemonteerd, je slechts aan 1 schroef hoeft te draaien om het element uit te lijnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bananenplant
Cap schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:43:
Weinig gedoe in de aanschaf, of weinig gedoe in de bediening van het apparaat? Of beide? :)
Beide. Intussen heb ik na een blik op de prijshistorie de Denon besteld :) . Hij is even niet op voorraad, maar dat is niet erg, kan ik intussen een meubeltje regelen om 'm op neer te zetten. En een interlinkkabel regelen, daar moet ik wel wat lengte voor overbruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bananenplant schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:17:
[...]

Beide. Intussen heb ik na een blik op de prijshistorie de Denon besteld :) . Hij is even niet op voorraad, maar dat is niet erg, kan ik intussen een meubeltje regelen om 'm op neer te zetten. En een interlinkkabel regelen, daar moet ik wel wat lengte voor overbruggen.
Hoe ga je die platen speler aansluiten? Rechtstreeks op je versterker op de phono ingang of ga je gebruik maken van de ingebouwde phono preamp in de platen speler die de Denon DP-300F heeft?

Ik vraag dit omdat het signaal van een element nogal zwak is en dus wil je die met een korte kabel namelijk aansluiten op de versterker... Dat levert de minste weerstand op... Zoek er maar eens op binnen het grote vinyl topic deel 1 t/m 4 en je komt heel wat berichten tegen van o.a. @mr_petit die je exact vertellen waarom dat van belang is, met mooie onderbouwing erbij...

Als je de ingebouwde phono preamp gaat gebruiken van de platen speler zal het signaal naar line-in level versterkt worden en is de lengte van de kabel wat minder kritisch... ;) Maar zet je die uit en ga je phono ingang gebruiken van je versterker: zet de versterker en de platen speler zo dicht mogelijk bij elkaar... :)

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 24-11-2023 23:16 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
rcor schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:14:
[...]

Hoe ga je die platen speler aansluiten? Rechtstreeks op je versterker op de phono ingang of ga je gebruik maken van de ingebouwde phono preamp in de platen speler die de Denon DP-300F heeft?
Initieel de ingebouwde preamp. Maar een goed punt: bij een upgrade zal ik de preamp zo kort mogelijk op de platenspeler moeten zetten, dank voor de tip :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-09 18:58
Willen jullie eens kritisch meedenken: is de AT VM750SH een goede upgrade voor mijn Ortofon 2M Blue? En kan ie uberhaupt op de arm van mijn Debut Carbon EVO?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYu_GRUaTs8nbMUa5gnOl7aMEQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vrt5mAgA4ChvI8v8XCkL06ws.webp?f=fotoalbum_large

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D-Ed schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:05:
[...]

De 95ML houd ik zeker graag dus ik ga eerst eens kijken of optie 1 van jou gaat lukken, die denkrichting had ik zelf ook inderdaad. Ben ik voor een tientje of vijf klaar.
Ik zou zelf gewoon nog een AT-VM95ML kopen voor €135.
Naalden zijn slijtage onderdelen.
als je 2 dezelfde hebt, kan je ook goed in de gaten houden wanneer je de oude versleten vind, aangezien dat geleidelijk gaat. Eens per half jaar of per jaar even de nieuwe eronder en kijken of je 'm significant beter vind klinken.
Als je platen blijft draaien komt ie heus wel op ;)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Laurens85 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:23:
Willen jullie eens kritisch meedenken: is de AT VM750SH een goede upgrade voor mijn Ortofon 2M Blue? En kan ie uberhaupt op de arm van mijn Debut Carbon EVO?

[Afbeelding]
Ik zou zelf voor een AT-VM740ML (of 540ML: €200!) gaan.
Maar beide gaan goed met je arm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Laatst online: 17-09 18:58
mr_petit schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:17:
[...]

Ik zou zelf voor een AT-VM740ML (of 540ML: €200!) gaan.
Maar beide gaan goed met je arm.
Dank je. Kun je dit kort toelichten?

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De AT-VM740ML/540ML heeft een microline naald.
Die gaat langer mee, is goedkoper, en geeft minder vervorming.
Hij werd hier ook geprefereerd, in die lijst met testtrack files.
Een shibata slijt relatief snel af tot slijtageplekjes die op een standaard elliptische naald lijken.
En dan zou je zelfs een argument kunnen maken dat een elliptische naald beter is, als deze uit een rectangle shank is geslepen.
Dit is namelijk een lichter stukje diamant.

Maar als een ML slijt, blijven de slijtvlakjes even breed/scherp. Er zit namelijk een richel op die helemaal weg moet slijten.
Let wel dat een AT-740ML/540ML gebaat zijn bij een lage capaciteit. Anders kunnen ze wellicht iets fel/scherp klinken. Maar ik verwacht dat dat voor de AT-VM750SH even goed (misschien nog meer) geldt.
Ik vond de AT-150SA (relatief hetzelfde shibata element, maar duurder) ook erg scherp in die testfiles klinken. Scherper dan z'n ML tegenhanger. (deze waren beide nieuw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:21
Je zou de 760slc ook nog kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de prijsrange 400+ euro zou ik zelf voor een MC element kiezen, bijv de AT33PTG/II (voorkeur, bij Thakker nu €449), eventueel de AT-OC9XML.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 26-11-2023 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 20:56
Ik heb Laurens85 mede topicstarter gemaakt zodat hij wat aanvullingen aan de TS kan doen.
Hij vroeg dit namelijk in een DM aan mij. Ik vond dat hij dat prima zelf kon doen, vandaar.

De oude jaren 50 AMI D20 juke box kast met Rowe Ami R88 200 select binnenwerk is verkocht. De storing heb ik bekend gemaakt bij de koper en die vond dat geen probleem want wat ik gedaan heb, dat zou hij ook gaan doen. Een ander binnenwerk erin zetten en die mooie kast zou weer stralen. Het was hem puur om de mooie kast te doen.

De andere Rowe Ami J0 Diplomat 200 select die we hebben speelt eindelijk prima, vandaar de verkoop van die andere. Eindelijk ook de RGB Ledverlichting van ff makkelijk, naar goed gemonteerd gemaakt.

Tot zover het nieuws van mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:59
Een foto van een leuke jukebox kunnen we altijd waarderen ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
momenteel een werk trip naar de USA maar bij de wallmart 3 leuke platen kunnen scoren met een "speciale pressing"

Chris Stapleton - Traveller --> Met slipmat
Zac Brown band - the foundation - cloudy grey pressing
George Strait - number ones #3 - purple pressing

prijzen liggen hier toch zo'n 50% lager dan in NL voor deze platen dus dat maakt het een stukje leuker!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgKtRUUkfwOrHQFpKp-c3DUEXVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G00nyRnfkB5FePGWxShIsArW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Reloader op 28-11-2023 19:08 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bestla
kozue schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:46:
Een foto van een leuke jukebox kunnen we altijd waarderen ;)
U vraagt
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/v8XNGhsV/Rowe-Ami-J0.jpg

Bouwjaar 1971

[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 29-11-2023 05:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb toch wel eens een binnenpretje bij het zien van sommige marktplaats advertenties....
Zoals deze: gevraagd: Thorens reference:
https://www.marktplaats.n...evraagd-thorens-reference

Komt daar ooit een zinnige reactie op?
Zo'n ding is zo zeldzaam, en gaan doorgaans voor €50k oid (grove schatting) van hand tot hand.
Of zou iemand een berichtje sturen....Hé, ik heb zo'n ding nog op zolder staan, was ooit van m'n pa geweest.
Liever ophalen want hij is wel zwaar...
_O-

En natuurlijk prijzen van tegenwoordig...
€1000 voor een marantz 6300!
Ok, hij ziet er heel netjes uit, maar loop ik dermate achter met de prijzen?
https://www.marktplaats.n...l-6300-in-prachtige-staat

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 30 november 2023 @ 05:16:
Ik heb toch wel eens een binnenpretje bij het zien van sommige marktplaats advertenties....
Zoals deze: gevraagd: Thorens reference:
https://www.marktplaats.n...evraagd-thorens-reference

Komt daar ooit een zinnige reactie op?
Zo'n ding is zo zeldzaam, en gaan doorgaans voor €50k oid (grove schatting) van hand tot hand.
Of zou iemand een berichtje sturen....Hé, ik heb zo'n ding nog op zolder staan, was ooit van m'n pa geweest.
Liever ophalen want hij is wel zwaar...
_O-

En natuurlijk prijzen van tegenwoordig...
€1000 voor een marantz 6300!
Ok, hij ziet er heel netjes uit, maar loop ik dermate achter met de prijzen?
https://www.marktplaats.n...l-6300-in-prachtige-staat
Die Thorens is zo zeldzaam dat je die via Marktplaats niet snel zult vinden... Je zult 'm eerder aantreffen op veiling sites, want wie zoiets bezit weet wat het waard is...

En of die Marantz zijn geld waard is durf ik ook niet te zeggen... Voor mijn gevoel mag die wel wat goedkoper, MAAR: wel een mooi elementje afgemonteerd met die AT-440MLB van Audio Technica... Dat mag de prijs wel iets hoger maken natuurlijk (maar €1000,-?)... ;)

Edit:
Overigens heeft die gast die een Thorens Reference zoekt wel mazzel:
Ebay advertentie

Maar ik vrees dat hij een heel andere (lees: habbekrats) prijs in gedachten heeft om uit te willen geven... Goedkoop issie namelijk niet met z'n 65.999,00 euro... Wel zelf even ophalen in Duitsland zou ik zo zeggen... Daar zou ik geen risico mee nemen met een pakket dienst voor die prijs...

[ Voor 24% gewijzigd door rcor op 30-11-2023 12:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D_V
  • Laatst online: 01:52

D_V

:D

Voor ietsje meer heb je de "limited edition". Die is zowaar nog lelijker. ;)

Ook in Duitsland op eBay.

https://www.ebay.nl/itm/325905370589

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/65687f6790adc/65687f678bfe7-tjurdjn.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!
D_V schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:26:

Ook in Duitsland op eBay.

https://www.ebay.nl/itm/325905370589

[Afbeelding]
Tijd voor mijn tweede hypotheek dus! :P Zonder hypotheek is hij niet te betalen namelijk... :+

By the way: wie zet er nu op zo'n high-end speler een Ortofon DJ-element? Dat strookt ook niet met de high-end aspiraties van die platen speler... :? 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 30-11-2023 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:28
"Mooie en zeldzame High End speler van Technics. Deze werd volledig gereviseerd en voorzien van een nieuw armboard speciaal gemaakt voor de SME Type III arm met ferrofluid demping. " - Hiero

Wait wut? Ferrofluid ken ik alleen uit die gekke b&w tweeters... Maar als toonarm demping? :?

In ander nieuws... 800 euro vraagprijs voor een SL1200 mk1 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door Charly op 30-11-2023 13:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:07
Deze meneer verkoopt ziojn Thorens Reference omdat hij er 2 (!) heeft en er toch maar 1 gebruikt... 8)7
https://www.audio-markt.d...ce-preisupdate-9131577169

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Charly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:44:
"Mooie en zeldzame High End speler van Technics. Deze werd volledig gereviseerd en voorzien van een nieuw armboard speciaal gemaakt voor de SME Type III arm met ferrofluid demping. " - Hiero

Wait wut? Ferrofluid ken ik alleen uit die gekke b&w tweeters... Maar als toonarm demping? :?

Ja die technics prijzen lopen echt uit de klauwen, ik zie tweedehands prijzen (en biedingen) voor een MK2 boven de 1000 :o meer dan het huidige model nieuw (MK7) - zonder een discussie aan te willen wakkeren want er zijn inderdaad verschillen tussen die 2 O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
D_V schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:26:

Ja ik heb m'n gedachten er ook vaak over laten verbazen waarom ze dat ding zó lelijk gemaakt hebben.
Het zal ongetwijfeld een kwestie van smaak zijn, en het zal ongetwijfeld een hele goede tafel zijn, maar man man man, echt lelijk. Ook m.i. in de tijd dat het ding ontworpen werd (volgens mij zijn ze uit laat jaren 80 en 90).
Maar ik vind veel van dit soort non plus ultra tafels gewoon ècht lelijk.
Dus dingen als de techdas (die is echt heel erg), maar ook de grote transrotors en clearaudio's.
thorens heeft ook een nieuwe reference....minstens net zo lelijk.
Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjffAid7yOER7mhDEDENnK25nNDIOWAvR6nxd9HNFfBh9wdTw1ql2vREILDOE-KhYU84RdddGPTrlqu0A7TOaLF6_myww7YWPwIdvOr0mtAwI4at-1VIC-yrtYtLL15NwFrygcCIXegEguCwShwcLNTSUI5Z798G2cgXYAJqyMZxpHDXJ5GO99j-KzTfw/w640-h512/thorens_reference_turntable_new_review_matej_isak_mono_and_stereo_2023_high_end_audiophile_luxury_audio_music_00002.jpg

Natuurlijk erg geïnspireerd op z'n voorganger en totaal geen elegantie in het ontwerp.

Maar de techdas is wel de ergste:
Afbeeldingslocatie: https://www.stereophile.com/images/styles/600_wide/public/821techdas.promo_.jpg

Ik heb ook altijd een beetje het idee dat het allemaal een beetje voor de arabische en chinese smaak is gemaakt

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 30-11-2023 18:19 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

LOL - zijn wel hele dikke 'projects'

Doet me denken aan een idee ooit om platen optisch af te lezen ipv een naald.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!
franssie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:05:

Doet me denken aan een idee ooit om platen optisch af te lezen ipv een naald.
....mijn laatste internetontmoeting met iemand die zo'n ELP laser draaitafel heeft was niet al te succesvol.
Klonk echt nergens naar. Ding was gewoon niet goed en daar staan ze bekend om.
Mijn dual 721 met at-440 speelde 'm helemaal weg _O-
Wel lullig natuurlijk voor iemand die een €20k draaitafel heeft en niet kan meekomen met iemand die een combinatie van €400 heeft 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 30-11-2023 19:13 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Sluw schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:43:
[...]

Ja die technics prijzen lopen echt uit de klauwen, ik zie tweedehands prijzen (en biedingen) voor een MK2 boven de 1000 :o meer dan het huidige model nieuw (MK7) - zonder een discussie aan te willen wakkeren want er zijn inderdaad verschillen tussen die 2 O-)
Als dat zou lukken.. ik heb 2x sl1200MKII, ik wissel graag..

You don't need eyes to see, you need vision

• Cannondale
  • Laatst online: 16:54
mr_petit schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:11:
[...]

....mijn laatste internetontmoeting met iemand die zo'n ELP laser draaitafel heeft was niet al te succesvol.
Klonk echt nergens naar. Ding was gewoon niet goed en daar staan ze bekend om.
Mijn dual 721 met at-440 speelde 'm helemaal weg _O-
Wel lullig natuurlijk voor iemand die een €20k draaitafel heeft en niet kan meekomen met iemand die een combinatie van €400 heeft 8)7
Die ELP's worden nog steeds gemaakt dacht ik. Sinds iets recenter is er van DS Audio een optische cartridge. Die heb ik nog nooit gehoord, heeft ook een oogwaterend prijskaartje.

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Ja die DS audio spullen zijn ook verschrikkelijk duur.
Maar zo'n optische cartridge werkt wel heel anders dan een laser draaitafel.
Een optische cartridge heeft gewoon een naald. Maar ipv daaraan een magneetje of spoeltje te monteren zit er een ondoorzichtig plaatje op wat tussen een lichtbron en een sensor beweegt.

Charly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:44:

Dat die gek dat nog durft te vragen voor een SL-1200MK1... Als je even door de foto's heen bladert bij de advertentie vallen mij zo al wat dingen op:
1. De stroomkabel heeft een andere stekker (als het die witte stekker onder platen speler in de foto is).
2. Bij de platen speler missen de scharnieren van de stofkap.
3. De aarde draad is verlengd met een kroonsteen.
4. Er zit slordig een Technics logo op de behuizing geplakt die er normaal niet op zit en langs dat logo zie ik als ik het goed zie nog wat lijmresten van eerder, dus de lijm laag is los gekomen bij het zelf erop geknutselde logo en daarna opnieuw vast gezet(wellicht restanten van dubbelzijdige tape?)...
5. De originele Technics headshell is niet aanwezig. Wel gelukkig een andere goede van Audio Technica, maar de puristen zullen hem zo niet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teot
  • Nu online
rcor schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:19:
[...]

Dat die gek dat nog durft te vragen voor een SL-1200MK1... Als je even door de foto's heen bladert bij de advertentie vallen mij zo al wat dingen op:
1. De stroomkabel heeft een andere stekker (als het die witte stekker onder platen speler in de foto is).
2. Bij de platen speler missen de scharnieren van de stofkap.
3. De aarde draad is verlengd met een kroonsteen.
4. Er zit slordig een Technics logo op de behuizing geplakt die er normaal niet op zit en langs dat logo zie ik als ik het goed zie nog wat lijmresten van eerder, dus de lijm laag is los gekomen bij het zelf erop geknutselde logo en daarna opnieuw vast gezet(wellicht restanten van dubbelzijdige tape?...
5. De originele Technics headshell is niet aanwezig. Wel gelukkig een andere goede van Audio Technica, maar de puristen zullen hem zo niet willen.
Het wordt nog gekker, er heeft iemand €750 geboden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
  • Laatst online: 18-09 15:25
de advertentie:
en niet veel gebruikt heeft wat gebruik sporen zie foto’s
Hahahaha... als de foto's iets laten zien is dat ie juist heel veel gebruikt is.
Misschien heeft de huidige eigenaar hem niet veel gebruikt, maar deze speler heeft zijn rondjes wel gemaakt zo te zien. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

mr_petit schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:16:
Ik heb ook altijd een beetje het idee dat het allemaal een beetje voor de arabische en chinese smaak is gemaakt
lol, ja, zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/65693671ae478/65693671a6c1b-mgkmnb.png

Maar dan kom je ineens dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://triphopnation.net/wp-content/uploads/2017/07/turntable-1024x650.jpg

Je kunt live op een scherm naar je naald kijken... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:35

Toshirou

Vinyl Surfer

De laatste is in één woord te noemen: geniaal! 7(8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Toshirou op 01-12-2023 03:40 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_V schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 02:31:
[...]

lol, ja, zoals deze:

[Afbeelding]

Maar dan kom je ineens dit tegen:

[Afbeelding]

Je kunt live op een scherm naar je naald kijken... _O-
Bijzondere speler, die paars / blauwe TTlogic... Vooral die toonarm constructie... is die niet ietwat over engineerd? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:14
Sluw schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:43:
[...]

(bijna) niks mis met een MK7 ... ben er nog steeds blij mee.

SL1700 is verkocht, denk dat ik m'n Edwards Audio ook maar ga proberen te verkopen, kan hem nergens kwijt en denk niet snel dat ik nog ga wisselen tussen platenspelers of een andere plek ervoor ga zoeken.

Hopelijk komende week tijd om eens door Boedapest te struinen en kijken wat hier te koop is aan muziek, is even geleden dat ik actief aan het kijken was/lp's kocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
rcor schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:19:
[...]

Dat die gek dat nog durft te vragen voor een SL-1200MK1...
Ik bedoel, fijne speler hoor. Ik heb hem zelf ook :P

Maar die prijs gaat imo inderdaad nergens over. De enige reden dat ie duurder zou zijn dan een mk2 en latere modellen is omdat ze (mijn indruk) een stuk zeldzamer zijn. Eigenlijk net als de sl-110 / 1100, die ook niet zelden voor 700 en meer aangeboden worden en qua specs volgens mij redelijk identiek zijn (aan de mk1)... Al zit daar dan vaak wel een chiquere arm op.

Maar dan betaal je dus feitelijk voor de "verzamelwaarde" en dan wil je idd wel dat ie origineel en compleet is en zo als je zegt, dat is deze duidelijk niet. (Mijne wel trouwens, Dus als iemand me 800 of meer wil bieden mogen ze me een dm sturen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:07

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Echt een heel goed idee, zo'n close-up camera voor je naald. Technisch gezien kun je zo heel nauwkeurig en automatisch de speeluren voor je naald bijhouden. Ik zie mezelf wel veel te lang naar zo'n schermpje staren.

Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Charly schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:25:
[...]

Ik bedoel, fijne speler hoor. Ik heb hem zelf ook :P

Maar die prijs gaat imo inderdaad nergens over. De enige reden dat ie duurder zou zijn dan een mk2 en latere modellen is omdat ze (mijn indruk) een stuk zeldzamer zijn.
De 1200 / 120 zijn zeker zeldzamer dan de 1200MKx modellen, simpelweg omdat ie maar een paar jaar gemaakt is, en dan bijna 50 jaar geleden. Net zoals de andere modellen uit de serie van die tijd (13/14/1500 en daarna 16/17/1800). Tegelijkertijd zijn er toen echt e-nor-me hoeveelheden van verkocht (nieuw, betaalbare direct drive!), waardoor je nog steeds heel veel van die modellen ziet aangeboden (mede ook omdat ze niet stuk gaan c.q. goed te repareren zijn).

Het zijn prima gebouwde spelers die op wat rare hoge voeten staan, daar moet je van houden. De motor is leuk, een oudere variant die niet lijkt op de bekende 1200 varianten. De arm is wat zwaar en niet zo verfijnd als bij de latere modellen maar degelijk gebouwd. De demping is bij die oudste series direct drives niet zo goed verzorgd als bij sommige latere spelers van Technics, dat is bij de SL-1200MK2 bijvoorbeeld echt beter voor elkaar.

De SL-1100/110 is wel een stapje mooier nog met een zwaarder plateau en een grotere behuizing waar inderdaad een langere arm op past. Dat scheelt dan echt in prijs. Of je het gaat horen is een tweede, maar het ook wil natuurlijk ook wat en veel mensen vinden zo'n 1100 en met name 110 (vaak met SME arm) gewoon mooi.

Wat is zo'n ding (SL-1200 versie 1) waard? In mijn ogen zeker niet meer dan 400 euro. Voor meer zijn er echt interessantere opties verkrijgbaar. De 1100 niet meer dan 650 euro om dezelfde reden. Praat je over de armloze versies dan hangt het er natuurlijk helemaal vanaf of er een arm op zit en zo ja, welke. :)

PS Ter referentie, in 2015 verkocht ik de armloze SL-120 in WEL zeer goede onverprutste staat voor 150 euro. ;)

PSPS de prijzen van de genoemde spelers hierboven gaan allemaal helemaal nergens over. Temeer daar ik op basis van de biedingen her en der het idee heb dat de markt iets afgekoeld is, vermoedelijk ivm de legere portemonnee van mensen.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 02-12-2023 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nerpissad schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:42:
Echt een heel goed idee, zo'n close-up camera voor je naald. Technisch gezien kun je zo heel nauwkeurig en automatisch de speeluren voor je naald bijhouden. Ik zie mezelf wel veel te lang naar zo'n schermpje staren.
Ik vraag me eigenlijk een beetje af waarom die camera erop zit.
Ik bedoel, ik ben bekend met de afstelprocedure à la Fremer, waarbij je (softwarematig) de hoek van de naaldtip met het plaatoppervlak gaat meten met een usb microscoop en de hoogte van je arm zodanig afstelt dat je SRA ongeveer 2-4 graden is.

Maar volgens mij kan dat niet met deze tafel, en ik denk dat de vergroting er ook een beetje te laag voor is.

Dit is die afstelprocedure van Fremer:
YouTube: Using a Digital Microscope to Set Stylus Rake Angle

Hij doet dit met een microscoopje en software van dynolite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Ach, voor die extravagante spelers is altijd wel een persoon te vinden die de speler koopt voor de leuk. Een beetje wat de gek er voor geeft eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Vraagje: als de hoeksnelheid constant is is de baansnelheid aan de binnenkant lager dan die aan de buitenkant. Je zou daarmee verwachten dat het begin van een plaat beter klinkt dan het einde.

Maar is dat ook zo :) ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bananenplant schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:29:
Vraagje: als de hoeksnelheid constant is is de baansnelheid aan de binnenkant lager dan die aan de buitenkant. Je zou daarmee verwachten dat het begin van een plaat beter klinkt dan het einde.

Maar is dat ook zo :) ?
Dat is ook zo... En daarom zijn er genoeg LP's waar je goed ziet dat ze er rekening meer gehouden hebben door bepaalde liedjes aan het einde van een album te zetten (lees de binnenkant) en de complexere liedjes waar inner groove distortion op de loer ligt juist aan de buitenzijde... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
rcor schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:01:
[...]

Dat is ook zo... En daarom zijn er genoeg LP's waar je goed ziet dat ze er rekening meer gehouden hebben door bepaalde liedjes aan het einde van een album te zetten (lees de binnenkant) en de complexere liedjes waar inner groove distortion op de loer ligt juist aan de buitenzijde... ;)
Ik wist het :o !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:35

Toshirou

Vinyl Surfer

In een zeker zin wel. Ik weet dat de meest rustige (?) nummers vaak aan de binnenkant van een plaat werden gezet omdat dan de mogelijke vervorming het laagste was. Dus met het ordenen van de nummers was dit wel een punt waarop de volgorde op een album werd bepaald.

Corrigeer mij gerust als dit niet zo is 😉👍.

[ Voor 9% gewijzigd door Toshirou op 02-12-2023 14:12 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Gelukt! d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SS8so8CX-MqWTJULTJJzukA2e0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cX7hhTkUWWny9CoLqNm3jiuV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had via MP ook nog een andere Technics headshell gescoord die mij ook wel tof lijkt maar nu heb ik m’n 1401 zo origineel mogelijk 👌

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOGH4Dg5G3SvtpdA3uHBAJz0-Jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJhG1wOGqA8iUibvMNJHhVMq.jpg?f=fotoalbum_large

Vanavond komt de VM95ML eronder te hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
D-Ed schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:19:

Ik had via MP ook nog een andere Technics headshell gescoord die mij ook wel tof lijkt maar nu heb ik m’n 1401 zo origineel mogelijk 👌

[Afbeelding]

Vanavond komt de VM95ML eronder te hangen.
Vraag is of het originele is... Ik heb er een aantal liggen waarop Technics staat, maar die niet origineel zijn... De originele weegt als ik mij niet niet vergis 7,8 of 7,4 gram... Namaak headshells vaak 10 tot 12 gram... Dat komt door het gebruikte materiaal van Technics (magnesium als ik mij niet vergis), die is lichter dan de aluminium klonen...

Wil je op safe spelen bestel je er een bij Albepro, dan weet je zeker dat je een originele krijgt... Via Marktplaats zul je mij geen gok meer zien nemen als ik echt een originele wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
rcor schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:40:
[...]

Vraag is of het originele is... Ik heb er een aantal liggen waarop Technics staat, maar die niet origineel zijn... De originele weegt als ik mij niet niet vergis 7,8 of 7,4 gram... Namaak headshells vaak 10 tot 12 gram... Dat komt door het gebruikte materiaal van Technics (magnesium als ik mij niet vergis), die is lichter dan de aluminium klonen...

Wil je op safe spelen bestel je er een bij Albepro, dan weet je zeker dat je een originele krijgt... Via Marktplaats zul je mij geen gok meer zien nemen als ik echt een originele wil...
Ach tja, is altijd kwestie van vertrouwen hè. Ik heb zelf meer dan 36 vijf sterren reviews en handel alleen met mensen die ook ‘goed bekend staan’ en op een normale manier communiceren. Dat deed deze beste man en ik vertrouw erop dat hij origineel is (gebruikt).

Overigens dus niet in gebruik genomen omdat ik de headshell van de 1401 gebruik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
  • Nu online
Cap schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 16:09:
Niet wat je wilt horen natuurlijk, maar een andere oplossing is te veranderen van platenspeler. De SL-1401 heeft een geveerd subchassis, wat erg goed werkt tegen het onderdrukken van de vibraties veroorzaakt door de muziek, maar niet tegen de zeer lage frequenties van footfall en erger, het gewip van houten planken.

Bij een zwiep van een plank wordt de vering in beweging gebracht. Dus een meubel dat dwars op de plankenrichting staat, waarbij een aanlopend persoon de planken als een wip kan gebruiken om het kastje en de platenspeler in beweging te brengen, is vragen om problemen. Indien mogelijk kan de opstelling zo aanpassen dat het kastje aan een muur parallel met de planken staat kan helpen, als je dan komt aanlopen wippen de planken niet / veel minder op.

Een massaspeler heeft geen vering, dus meestal hebben die minder last van dit probleem. Maar vaak zijn ze weer minder goed in het dempen van de vibraties veroorzaakt door de muziek.
Een wissel van platenspeler gaat toch gebeuren. Ik ga mijn woonkamer en audio-opstelling veranderen waardoor de platenspeler loodrecht op de planken komt te staan. Dus wordt het een massaspeler.

Nu kan ik komende week een JVC QL-Y3F bekijken en testen. Op basis van jouw eerdere posts over dit soort platenspelers is het letten op de arm en of er speling zit op de lagers daarvan. Dit is wel een andere klasse platenspeler met flink wat automatiek en deze video (YouTube: JVC QL-Y3F - Major Electronic Arm Problems) geeft denk ik een redelijk overzicht waar ik nog meer op moet letten.
Heb je eventueel nog meer tips om op te letten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik ken zelf alleen de Y5F en de Y7 van deze serie. De Y3F was het instapmodel van de serie, met een wat lichter plateau en motor. En hij heeft in tegenstelling tot de andere twee geen volledig electronisch corrigerende arm. Er zit namelijk geen sturing in het verticale vlak, alleen het horizontale. Een 'halve' servotracer arm dus. :)

Ik denk dat het een fijne draaitafel is maar ik zou hem niet inschalen als per se beter dan een SL-1401. Anders zeker, want geen geveerd subchassis en geen mechaniek maar electronica. Ook is het type motor anders want dit is een lower torque slotless/coreless model. Ik denk dat ie al met al qua prijs ook niet meer mag kosten dan een SL-1401. Afhankelijk van de staat met een max van 300 euro, misschien wat meer indien in 'perfecte' staat, is mijn inschaling, max max toch wel 350.

Ik weet bij dit model verder niet hoe het zit met de tracking force, anti skating en Q-damping regeling. Bij de Y7 zijn dit 3 separate controls. Bij de Y5F wordt de anti-skating automatisch bepaald obv de tracking force (een nadeeltje tov de modellen waarbij het onafhankelijk te regelen is), en is een aparte Q-damping control. Bij deze lijkt alles in 1 te zitten, met maar 1 knop naast de arm? Ik zou zelf de mate van demping altijd zelf willen kunnen instellen, dus zou dan minimaal voor een Y5F opteren, liever een Y7 of Y55F/66F/77F. Daar kan je ook op wachten. Zal natuurlijk wel wat duurder zijn.

Wat betreft tips, het is maar hoe ver je wilt gaan met controleren.

Meestal zit het met de speling van de lagers met dit soort spelers van JVC wel goed. Dat komt omdat in tegenstelling tot een aantal Technics modellen deze niet gebruikt werden voor amateur DJ werk. Maar even controleren op speling door voorzichtig aan de arm te voelen is altijd een goed idee.

Sowieso hoort de naald mooi langzaam in de groef te zakken, gaat het met een klap dan ontbreekt de siliconendemping of als het electronisch gaat is er iets mis met de regeling van de arm. Bij de hogere modellen als de Y5F gaat het electronisch en is er dus geen sprake van gedoe met siliconenolie, maar bij de Y3F twijfel ik daar aan omdat deze alleen in het horizontale vlak een servotracer arm heeft.

De tracking force controleren is ook een goed idee. Dus weegschaaltje mee en kijken of met name het gebied tussen 1,5 en 2,2 gram goed overeen komt met de aangegeven waarde. Zeg binnen de 0,1 a 0,2 gram, zeker geen afwijkingen in de range van 0,5 gram, dan is er iets mis. Is de afwijking groot dan even de 0 gram balans controleren: is het contragewicht wel goed afgesteld? Aan de uiteinden van de range kunnen de afwijkingen iets groter zijn, dus bijv 3,25 gram ipv 3 gram is niet abnormaal.

Verder zou je bij 0 gram geen weerstand van de arm moeten voelen als je die een beetje opzij beweegt, zet je de Q-damping (=vtf=anti-skating op dit model?) op maximaal dan zou je veel weerstand moeten voelen, het voelt dan stroperig. Tenzij de Y3F geen Q-damping heeft, ik weet dat dus niet zeker.

Je kan ook nog de snelheid en w&f controleren met een RPM telefoon app (liefst boven de spindle, in ieder geval niet aan de rand van het plateau). Wat zo'n app weergeeft is nogal afhankelijk van de app die je gebruikt (de iPhone RPM app geeft bijv een veel hogere waarde aan dan de andere apps) maar ergens tussen de pakweg 0,05 en 0,15% zou je voor w&f wel moeten uitkomen. Dus niet 0,5%, dan is er echt iets mis. De snelheid 33.3/45 rpm vertoont met de apps al snel afwijkingen van +/- 0,2 rpm, maar dat is op zich geen probleem. Zolang het maar niet zeg 1 rpm wordt of meer, dan is er weer iets mis.

Ook kan je door het plateau een zetje te geven controleren of het plateau mooi vrij draait zonder bijgeluiden.

Tot slot natuurlijk de overige functies controleren van de automatische functies: zakt de naald bij starten op de juiste plek in de groef (kan je zelfs controleren voor singeltjes en 10 inch platen :P), werkt de repeat functie?

Een ander punt om op te letten is dat de kap netjes omhoog blijft staan bij het volledig openen, meestal zit dat wel goed bij deze JVC spelers, ze gebruikten goede scharnieren.

Dit zijn natuurlijk eigenlijk altijd goede punten om te controleren, maar ik moet zeggen dat ik bij de platenspelers die ik in de loop der tijd verkocht heb nooit iemand gehad heb die dit allemaal is gaan controleren. ;)

Meestal was het alleen kijken en horen of er geluid uit komt, soms even zelf op start / stop drukken of op de snelheidstoets. Dat was het wel. Nooit snelheidsmetingen of instellen van de arm. :)

Edit: als het gaat om weerstand tegen footfall / trillingen zou ik opteren voor een speler die ook de verticale armbeweging corrigeert en dempt. Dus geen Y3F maar een Y5F of Y55F of eventueel een Denon DP-57L of iets dergelijks. Maar er zit natuurlijk wel een prijskaartje aan.

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 04-12-2023 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teot
  • Nu online
Cap schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:29:
Ik ken zelf alleen de Y5F en de Y7 van deze serie. De Y3F was het instapmodel van de serie, met een wat lichter plateau en motor. En hij heeft in tegenstelling tot de andere twee geen volledig electronisch corrigerende arm. Er zit namelijk geen sturing in het verticale vlak, alleen het horizontale. Een 'halve' servotracer arm dus. :)

Ik denk dat het een fijne draaitafel is maar ik zou hem niet inschalen als per se beter dan een SL-1401. Anders zeker, want geen geveerd subchassis en geen mechaniek maar electronica. Ook is het type motor anders want dit is een lower torque slotless/coreless model. Ik denk dat ie al met al qua prijs ook niet meer mag kosten dan een SL-1401. Afhankelijk van de staat met een max van 300 euro, misschien wat meer indien in 'perfecte' staat, is mijn inschaling, max max toch wel 350.
Ah, goed om te weten. Qua prijs gaat het wel goed komen, van de foto's die ik heb gezien is die visueel in best goede staat. En ik ben toch van plan beide vooralsnog naast elkaar te gebruiken.
Ik weet bij dit model verder niet hoe het zit met de tracking force, anti skating en Q-damping regeling. Bij de Y7 zijn dit 3 separate controls. Bij de Y5F wordt de anti-skating automatisch bepaald obv de tracking force (een nadeeltje tov de modellen waarbij het onafhankelijk te regelen is), en is een aparte Q-damping control. Bij deze lijkt alles in 1 te zitten, met maar 1 knop naast de arm? Ik zou zelf de mate van demping altijd zelf willen kunnen instellen, dus zou dan minimaal voor een Y5F opteren, liever een Y7 of Y55F/66F/77F. Daar kan je ook op wachten. Zal natuurlijk wel wat duurder zijn.
hmm, ja die hogere modellen komen niet vaak langs en diegene die langskomen hebben een bijbehorende prijskaart iha.
Wat betreft tips, het is maar hoe ver je wilt gaan met controleren.

Meestal zit het met de speling van de lagers met dit soort spelers van JVC wel goed. Dat komt omdat in tegenstelling tot een aantal Technics modellen deze niet gebruikt werden voor amateur DJ werk. Maar even controleren op speling door voorzichtig aan de arm te voelen is altijd een goed idee.
Dit is inderdaad het plan.
Sowieso hoort de naald mooi langzaam in de groef te zakken, gaat het met een klap dan ontbreekt de siliconendemping of als het electronisch gaat is er iets mis met de regeling van de arm. Bij de hogere modellen als de Y5F gaat het electronisch en is er dus geen sprake van gedoe met siliconenolie, maar bij de Y3F twijfel ik daar aan omdat deze alleen in het horizontale vlak een servotracer arm heeft.
Schijnbaar werkt de cueing tot een zekere mate ook elektrisch volgens die eerdere video omdat die niet altijd werkt. Maar we gaan het zien bij het testen!
De tracking force controleren is ook een goed idee. Dus weegschaaltje mee en kijken of met name het gebied tussen 1,5 en 2,2 gram goed overeen komt met de aangegeven waarde. Zeg binnen de 0,1 a 0,2 gram, zeker geen afwijkingen in de range van 0,5 gram, dan is er iets mis. Is de afwijking groot dan even de 0 gram balans controleren: is het contragewicht wel goed afgesteld? Aan de uiteinden van de range kunnen de afwijkingen iets groter zijn, dus bijv 3,25 gram ipv 3 gram is niet abnormaal.
Weegschaal gaat mee.
Verder zou je bij 0 gram geen weerstand van de arm moeten voelen als je die een beetje opzij beweegt, zet je de Q-damping (=vtf=anti-skating op dit model?) op maximaal dan zou je veel weerstand moeten voelen, het voelt dan stroperig. Tenzij de Y3F geen Q-damping heeft, ik weet dat dus niet zeker.
Als ik het goed begrijp uit de video, gaan er voor het horizontale vlak magneten aan zodra de speler aan wordt gezet. Waardoor de arm niet meer vrij kan bewegen. Uit de handleiding (https://www.audioservicem...jvc-qly-3-f-owners-manual) volgt inderdaad dat je de antiskating moet instellen op de naalddruk. Dus die op 0 denk ik dan.
Dat betekent dat je de horizontale beweging moet testen door de speler uit te laten?
Je kan ook nog de snelheid en w&f controleren met een RPM telefoon app (liefst boven de spindle, in ieder geval niet aan de rand van het plateau). Wat zo'n app weergeeft is nogal afhankelijk van de app die je gebruikt (de iPhone RPM app geeft bijv een veel hogere waarde aan dan de andere apps) maar ergens tussen de pakweg 0,05 en 0,15% zou je voor w&f wel moeten uitkomen. Dus niet 0,5%, dan is er echt iets mis. De snelheid 33.3/45 rpm vertoont met de apps al snel afwijkingen van +/- 0,2 rpm, maar dat is op zich geen probleem. Zolang het maar niet zeg 1 rpm wordt of meer, dan is er weer iets mis.
(y)
Ook kan je door het plateau een zetje te geven controleren of het plateau mooi vrij draait zonder bijgeluiden.

Tot slot natuurlijk de overige functies controleren van de automatische functies: zakt de naald bij starten op de juiste plek in de groef (kan je zelfs controleren voor singeltjes en 10 inch platen :P), werkt de repeat functie?

Een ander punt om op te letten is dat de kap netjes omhoog blijft staan bij het volledig openen, meestal zit dat wel goed bij deze JVC spelers, ze gebruikten goede scharnieren.

Dit zijn natuurlijk eigenlijk altijd goede punten om te controleren, maar ik moet zeggen dat ik bij de platenspelers die ik in de loop der tijd verkocht heb nooit iemand gehad heb die dit allemaal is gaan controleren. ;)

Meestal was het alleen kijken en horen of er geluid uit komt, soms even zelf op start / stop drukken of op de snelheidstoets. Dat was het wel. Nooit snelheidsmetingen of instellen van de arm. :)

Edit: als het gaat om weerstand tegen footfall / trillingen zou ik opteren voor een speler die ook de verticale armbeweging corrigeert en dempt. Dus geen Y3F maar een Y5F of Y55F of eventueel een Denon DP-57L of iets dergelijks. Maar er zit natuurlijk wel een prijskaartje aan.
Ik controleer best wel veel van deze zaken als ik een gebruikte platenspeler koop, dan heb ik nog niks van jou gekocht :+ Toen ik mijn JVC JL-F45 verkocht was de koper inderdaad van 'komt er geluid uit' en 'draait die'. Op zich wel makkelijke verkoop dan :P

Dank voor je uitgebreide antwoord _/-\o_ . Als ik langs ben geweest zal ik later deze week nog een update geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
teot schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:42:
[...]

Als ik het goed begrijp uit de video, gaan er voor het horizontale vlak magneten aan zodra de speler aan wordt gezet. Waardoor de arm niet meer vrij kan bewegen. Uit de handleiding (https://www.audioservicem...jvc-qly-3-f-owners-manual) volgt inderdaad dat je de antiskating moet instellen op de naalddruk. Dus die op 0 denk ik dan.
Dat betekent dat je de horizontale beweging moet testen door de speler uit te laten?
Ah, kijk, de handleiding, dat helpt.

Ik zie dat de tracking force op de traditionele wijze wordt ingesteld door het contragewicht op de juiste stand te draaien (1.75 gram in de manual). Dus er is inderdaad geen elektronische verticale sturing. Ik zie ook nergens melding van q-damping. De knop naast de arm is dus alleen voor de (elektronische) anti-skating instelling.

Zo te zien dienen de verticale motoren dus alleen om de arm over de plaat te transporteren in de arm omhoog stand, dan voel je dus weerstand. Dat is inderdaad gebruikelijk bij elektrisch gestuurde armen. Maar deze functies zijn dan niet actief gedurende het afspelen. Zodra de armlift naar beneden gaat verdwijnt de weerstand in de arm, ook in horizontale richting. Er is dus geen sprake van demping, laat staan dynamische demping.

Volgens mij is het dus een reguliere platenspeler met een elektrisch armtransport als extraatje.

Als je een speler zoekt die optimaal functioneert bij trillingen van buitenaf zou ik in plaats van deze Y3F toch een speler zoeken met een echte servotracer arm met q-damping die zowel de horizontale als verticale richting dynamisch corrigeert als er trillingen optreden. Dat verkleint de kans op groefspringen aanzienlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 05-12-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
  • Nu online
Cap schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:44:
[...]

Ah, kijk, de handleiding, dat helpt.

Ik zie dat de tracking force op de traditionele wijze wordt ingesteld door het contragewicht op de juiste stand te draaien (1.75 gram in de manual). Dus er is inderdaad geen elektronische verticale sturing. Ik zie ook nergens melding van q-damping. De knop naast de arm is dus alleen voor de (elektronische) anti-skating instelling.

Zo te zien dienen de verticale motoren dus alleen om de arm over de plaat te transporteren in de arm omhoog stand, dan voel je dus weerstand. Dat is inderdaad gebruikelijk bij elektrisch gestuurde armen. Maar deze functies zijn dan niet actief gedurende het afspelen. Zodra de armlift naar beneden gaat verdwijnt de weerstand in de arm, ook in horizontale richting. Er is dus geen sprake van demping, laat staan dynamische demping.

Volgens mij is het dus een reguliere platenspeler met een elektrisch armtransport als extraatje.

Als je een speler zoekt die optimaal functioneert bij trillingen van buitenaf zou ik in plaats van deze Y3F toch een speler zoeken met een echte servotracer arm met q-damping die zowel de horizontale als verticale richting dynamisch corrigeert als er trillingen optreden. Dat verkleint de kans op groefspringen aanzienlijk.
Nou, ik heb de afspraak toch afgezegd omdat je een heel complexe speler hebt die toch niet volledig elektronisch gestuurd is en niet helpt voor mijn doel.
Dan maar even afwachten, geen haast. Ik ben wel gecharmeerd van de JVC's, dus daar op letten.

Dus de Y5/Y7/Y55/Y66/Y77 in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik twijfel wel een beetje over de Y3F, want de brochure noemt het wel een servogestuurde arm in horizontale richting. Maar ik vind nergens iets over demping of de instelling ervan.

Maar ik denk dat voor jouw gebruik juist optimale demping van belang is, dus dan zou ik in ieder geval kiezen voor een model dat zowel in horizontale als verticale richting elektronische demping toepast, en waarvan de dempingssterkte ook nog instelbaar is. Dus liefst een aparte knop voor demping.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tonton
  • Laatst online: 10-09 15:21
Eindelijk mijn final edition! Het was een leuke journey.

Begonnen met Project X1B (AT 540ML) direct op een Marantz C50....

en toen begon het....
Project S3B pre-amp ertussen... wereld van verschil!
Marantz naar C40 (beter stereo), 540ML naar AT33PTGii (neutraler, voller), Balanced kabel tussen speler en pre-amp, pre-amp upgrade naar DS3B (iets meer voor MC gebouwd), X1B naar X2B (volwassener)..

Nu helemaal tevreden!
Mooi weggewerkt omdat ik van strakke huiskamer layout houd, zoals je ziet op 3e foto.
Speler staat zeer stevig waterpas op kogelgeleidend push to open plankje.
Ook maar een verrijdbare 100LP kist gekocht, die kan naast de bank.

Ik luister trouwens in Auro2D met minimale Audyssey correctie (L/R front bypass (die hoor ik helemaal), -15db Dynamic EQ (is minimum), no compression). Dat houdt het stereo intact met beetje inkleuring sub en center. Heb nog even met Dirac live gespeeld met een UMIK1 microfoon maar krijg dat niet mooi. Audyssey doet echt iets goeds (vooral met film maar das ander verhaal) en ik laat Audyssey sowieso alleen maar werken tot 500Hz.
Maar ik snap ook helemaal dat de puristen hier altijd voor stereo en pure direct gaan :)

Bedankt voor alle support en feedback!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghmIhqANuvSCmmcQESNzU0hiKVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPhunbxe3chLyf0Cvd1UbtXP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FY8PxieWnArtict9l-ne16LqOoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FIKM6VOXr4UAwrEZ81AV9Mz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wx_6xom4HUpBRSLHjhtGj5mmEeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjPBO9w8he9BIVOHbLIx75H3.jpg?f=fotoalbum_large

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
Gewoon uit nieuwsgierigheid... Iemand hier ervaring met revox linear trackers? Ik zat wat te klikken online, maar kom echte heel erg wisselende verhalen tegen. Van "EMT like" bouwkwaliteit, tot "plastic fantastic" en moeilijk en onbetrouwbaar.

Ik vindt het wel stoere bakken. :P

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/fc/99/d9/fc99d9c5142602e41aa1b9d98d94b0b6.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Charly schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:55:
Ik zat wat te klikken online, maar kom echte heel erg wisselende verhalen tegen. Van "EMT like" bouwkwaliteit, tot "plastic fantastic" en moeilijk en onbetrouwbaar.
Klopt op zich, je hebt net als bij gewone platenspelers plastic fantastic en degelijk spul.

Nadeel van de meeste linear trackers vind ik dat er bijna altijd een snaar (of meerdere) voor de armbeweging in zit.
Ander nadeel vind ik dat er vaak geen hoogteverstelling (VTA) van de arm aanwezig is.
Veel tangentiale spelers hebben ook geen SME aansluiting maar een T4P variant, dit beperkt de keuze in elementen.

Een goede redelijk betaalbare optie vind ik wel de Pioneer PL-L1000. Best een mooie arm met een SME aansluiting. Hetzelfde geldt voor de Yamaha PX-3, waarbij de hele arm voortbeweegt op een grote, brede rubberen rupsband. Die heeft vaak wel wat care nodig maar functioneert dan meestal weer prima.
Wel kunststof composiet behuizingen maar niet van het "plastic fantastic" type.

Verder zijn de Technics SL-7, SL-10, SL-15 en ook de SL-QL1 mooie, degelijke modellen met metalen behuizing. Ook de zeldzamere grote SL-M3_ is een mooie speler maar duur, en ook met T4P arm.

Geen persoonlijke ervaring met de Revox RB790/795 spelers, maar ook die zijn best geliefd en degelijk. Natuurlijk is het installeren van het element ook hier weer een aparte bedoening en zijn er, mede afhankelijk van de contragewichten die er zijn meegeleverd, restricties aan de elementen die je kunt gebruiken (mbt massa en vermoedelijk ook compliantie). De fijne details weet ik er echter niet van.

De Sony PS-X555ES en PS-X800 met Biotracer armen zijn wel goed, maar erg complex en hebben onherroepelijk een uitgebreide servicebeurt nodig voor correcte werking. De PS-X800 heeft hierbij een mooiere, resonantiearme behuizing en kap tov de PS-X555, die verder ook een vereenvoudigde armsturing heeft (beweegt alleen naar binnen ipv bi-directioneel).

Voor mij persoonlijk is het eeuwige gefrut met vergankelijke dunne snaartjes bij deze spelers een no-go, dus ik houd het bij snaarloze direct drive modellen met radiale arm. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 07-12-2023 16:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D_V

D_V

Als je al tangentiaal gaat, dan ook maar meteen verticaal toch?

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/6f/af/2d/6faf2de498b0d8a8d64614228847e74d.jpg

Een ex-collega van me had zo'n Mitsubishi, maar dan de eenvoudigere LT-5V. Fascinerend apparaat, al deed 'ie het vaker niet dan wel. En ergens lijkt het ook een beetje op de vleessnijmachine bij de slager.

_O-

Afbeeldingslocatie: https://audio-database.com/MITSUBISHI-DIATONE/player/lt-5v.JPG

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:07
Het moment dat je een album uit de kast trekt, bedenkt wanneer je het gekocht hebt, en je je dan realiseert dat dat 40 jaar geleden was... 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhiudhRqCUEKcU8SgktGZ8ZhbWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02HknMt9bfM7vYsiex2dVbXS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Enige tijd terug heb ik van @nineball een mooie oude platen speler gekregen... Deze is even weggeweest naar een monteur die 'm heeft nagekeken en kleine dingtjes heeft gedaan om 'm speelbaar te krijgen... Nu issie terug en speelt hij de eerste 78 toeren plaatjes voor mij af:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/ADCreHcPmJwwHt33oRMVRVaF-e2FsvmbyTSzzFIT2LQ4XQoZQeJmPjzgevZXqk5nvkZzsnmmGuH63v3x2PWHaMbY1hrk5pj89A3l43bWwg-TTjnnuIcmiwc9=w2400

Erg leuke speler waar ik nu al van geniet! :D O+
Binnenkort maar eens periode correct afspelen op een buizen radio! Maar dan zal ik wel eerst een omvormer van DIN naar 8mm banaan pluggen moeten maken, maar dat komt wel goed! ;) Ook ga ik uit voorzorg een nieuwe naald regelen voor dit ding, want ik heb het gevoel dat deze nog snel slijten bij dit soort spelers... ;)

[ Voor 24% gewijzigd door rcor op 08-12-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:45

Pierre

Van nature lui!

Het is dik off topic maar dit is een mooi eerbetoon aan Shane MacGowan

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
  • Laatst online: 10-09 15:21
Is er hier nog iemand die belang heeft bij een lamp voor onder een acryl speler zoals een TT15
Gratis en nieuw in verpakking, ik heb hem toch niet meer nodig.
Stuur even DM.

is deze YouTube: Marantz TT-15S1 lights

beetje kitsch maar ook wel weer leuk.

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-09 15:09
beste Tonton ,

ik Goofy1 zou die lamp wel willen is de afstand bediening er ook bij ?
Ik Goofy1 ( Patrick ) ik ben wel van Limburg Belgie en Jji ?
ik wil de verzendingskosten wel betalen als het niet te duur is , laat me iets weten .

Groeten fijne zondag van Goofy1 P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Goofy1 heb jij een platenspeler met een doorzichtig acryl plateau? Daar is het namelijk voor bedoeld. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:11:
Daar is het namelijk voor bedoeld. :P
Het is ook voor onder/in je vissenkom 8)7
Zullen je goudvissen leuk vinden :X

[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 10-12-2023 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-09 15:09
beste Cap

nee ik heb geen platenspeler pet doorzichtige acryl plateau .
ik wil de lamp gebruiken voor in kast waar platenspeler en wil de lamp tegen de boveste leger hangen met dubbelzijdige plekband dan heb ik licht in het vak waar mijn platenspeler sta .

groeten van Goofy1 P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 14:33
Tonton schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:13:
Is er hier nog iemand die belang heeft bij een lamp voor onder een acryl speler zoals een TT15
Gratis en nieuw in verpakking, ik heb hem toch niet meer nodig.
Stuur even DM.

is deze YouTube: Marantz TT-15S1 lights

beetje kitsch maar ook wel weer leuk.
Hierzo :)

Trotse bezitter van een Marantz TT 15s1.
Ik heb al een variant van het led lichtje, maar de mijne werkt enkel op batterijen en dat ding vreet gewoon batterijen en wordt dus bijna niet meer gebruikt. Jammer want vooral het witte licht is mooi onder de acryl platter.
Dus als het een lamp is met stroom (usb of 240v) hou ik me aanbevolen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:06
Weliswaar zit er op mijn Pro-Ject RPM 5 een blauwe acryl platter maar er zit geen gat in waardoor het licht zijn weg naar de platter zal weten te vinden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Zojuist gespot bij kringloop 2switch in Venray:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HWwxSGZNXCR5CqNNy2KgZOYB_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0O4Vk7kwu6nVa61Uis7sdvsR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdsND-LEZEKYnw0w3Lfv76ESsyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsRIjiuPzEkTWoVA8SlAUViE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_KJ3jqHQjBd2wElipWvS15BhWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vx2bPmjMxnoPE1RbzxtXT2ne.jpg?f=fotoalbum_large

Een Philips 22ga212 die wat liefde nodig heeft in best nette staat... Ikzelf wil inmiddels de Philips 22ga209 bij mijn vissenoog set, anders had ik 'm niet laten staan voor 7,5 euro...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Hier in de kringloop in Almere hanteren ze andere prijzen tegenwoordig. Het is best een leuke vintage speler, maar kom op zeg…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7yPW2XL-u9LGV5sUcioTToeLpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0zQODcb7GtSGXf3Y5eQhb5D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:21
Voor dat geld moeten de naald en snaar nieuw zijn en de staat onberispelijk. Gezien de kap is daar duidelijk geen sprake van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij 2switch in Venray weten ze precies wat populair is en wat niet... zo'n Lenco is in deze staat ook geen 45 euro waard, maar door de populariteit van het oude Leno vragen ze voor die speler meer dan een nette Philips waar slechts de aan/uit knop niet van werkt en de din plug herstelt moet worden...

Dit is hem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWI8M10i5u1TDKyTYSBchAXQi1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfF0yMJtET7RzR4mx8AHSd5Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 11-12-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:01
rcor schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een Philips 22ga212 die wat liefde nodig heeft in best nette staat... Ikzelf wil inmiddels de Philips 22ga209 bij mijn vissenoog set, anders had ik 'm niet laten staan voor 7,5 euro...
Mooie draaitafels en goed te reviseren en een nieuwe startknop is helemaal appeltje eitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou eerder voor een 22ga230 gaan.
Heeft idler met snaar aandrijving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nee dankje, zo'n 22GA230 is niet periode correct voor mijn Philips 22RH720 vissen oog receiver... Zo'n 22GA212 wel, maar zo'n 22GA209 is nou eenmaal mooier voor het oog en matcht nog beter:

Afbeeldingslocatie: https://mfbfreaks.com/wp-content/uploads/2022/10/22GA209-15.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06QRg_scpxj_aORSemdSNJODSwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpVsOguWB5Go6ziLYeMoywR4.jpg?f=fotoalbum_large

Die onderste foto is genomen tijdens de opknap beurt van de locatie waar hij al geruime tijd staat... Zie ook hoe mooi die zwarte rand door loopt op exact dezelfde hoogte, betere match kan ik mij niet bedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
rcor schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 00:28:
Nee dankje, zo'n 22GA230 is niet periode correct voor mijn Philips 22RH720 vissen oog receiver... Zo'n 22GA212 wel, maar zo'n 22GA209 is nou eenmaal mooier voor het oog en matcht nog beter:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Die onderste foto is genomen tijdens de opknap beurt van de locatie waar hij al geruime tijd staat... Zie ook hoe mooi die zwarte rand door loopt op exact dezelfde hoogte, betere match kan ik mij niet bedenken...
Tja tis hoe je het bekijkt. Ik zelf kijk niet naar de looks maar naar de kwaliteit van een onderdeel. De motor , zwaarte plateau, de aandrijving bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Ik zag net dat ze bij plato (online) een vinyl sale hebben, met oa. heel veel blues. Waar dit voorheen vaak semi legale DOL releases waren lijken er nu (afgaande op eans op discogs) ook een heel aantal releases tussen te zitten uit de d agistino blues on vinyl serie.

Ik heb net als veel anderen hier een paar jaar terug een aantal jazz releases uit die serie gekocht via de zavvi bundel deal en die bevallen me prima. Daarna ook wel eens op discogs naar de blues releases zitten loeren. Die staan goed aangeschreven, maar dat waren als je de verzendkosten optelde ook nog geen koopjes... Dus ik heb net even flink ingekocht voor 13/15 euro per stuk en gratis verzending. :P

*Blues is hier trouwens een rekbaar begrip. Cash at folsom, Jefferson airplane en meer 60s spul komt ook uit die serie volgens mij. Wel ff goed kijken wat wel/niet. Folk singer van muddy waters zit bijvoorbeeld wel in die serie maar de versie die ze aanbieden lijkt de DOL release die ze altijd al hadden.

**Geen 100% garantie dat dit idd die releases zijn / dat ze inderdaad zo goed zijn als de jazz serie. Maar alles wat ik gezien heb wijst daar wel op.

[ Voor 8% gewijzigd door Charly op 12-12-2023 10:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
ivo1969 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 00:18:
[...]

Ik zou eerder voor een 22ga230 gaan.
Heeft idler met snaar aandrijving.
Ik heb vorig jaar een 230 helemaal goed gekregen, wat een prachtspeler is dat. Door de aparte headshell echter niet geschikt voor andere elementen, dus dat is een minpunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haOFPDNQ8eLhXGuq7Xiko2oXpIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCUSpv38efW9vyAQtdzXjkg8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is echt geen geld!
Heb zelf de 'facelift' staan welke ik gereviseerd heb, en dat is kostentechnisch ook nog erg interessant.

Leuke koop voor de handige hobbyist. Voor die prijs ook een no-brainer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:59
Net dit filmpje gezien over een platenspeler van een merk waar ik nog nooit van had gehoord (Mykesonic). Sommigen zullen het afdoen als rommel, zo zonder instelbare naalddruk en antiskate, maar het ziet er eigenlijk best ok uit voor iemand die niet zulke hoge eisen stelt en gewoon alleen plaatjes wil draaien zonder aan instellingen te zitten.
YouTube: The amazing $99 Mykesonic fully automatic record player

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kozue schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:42:
Net dit filmpje gezien over een platenspeler van een merk waar ik nog nooit van had gehoord (Mykesonic).
Ja ik zag 'm ook. beter dan een crosley, maar nog steeds een el cheapo ding.

Voor mij is vooral het de vraag waarom je platen op zo'n ding zou willen draaien.
Goed, als je een oude collectie op zolder hebt staan (of van je ouders oid), kan ik me het voorstellen, maar platen kopen en dan op zo'n ding leggen...
Maar dat geld natuurlijk voor al dit soort goedkope apparaten.

Maar goed, gezien dat al z'n platen die hij in de video gebruikt allemaal totaal krom zijn (ook de nieuwe), zegt mij genoeg dat weergavekwaliteit niet z'n prioriteit is, waardoor het kwaliteitsoordeel ook niet echt serieus te nemen is.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 12-12-2023 18:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Mijn nieuwe element is binnen! Hij speelt nu ook 33 toeren LP's af zonder problemen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/ADCreHeBc6JE3W8_rLQ9e2mfMUIgre1e25T_g_Xg71R517aAqL0412ZKOJP0QwagrIiSKwJujR1EjqLUdthWZVzJ4Sirym9uLCJa3M95TTlIeuBho3QHyX3K=w2400

Ja, dit is geen kristal element meer, maar een mooi ceramische element die niet meer vergaat... Alleen af en toe de naald vervangen uiteraard, maar dat vindt ik niet erg... ;)

Edit: de oplettende mede tweaker die een beetje weet hoe het werkt valt nu al meteen op dat ik per ongeluk
de verkeerde naald gebruikte hier... Ja, ik had hier de rode zijde moeten gebruiken en niet de groen / zwarte zijde... Daarnaast heb ik ook nog de naalddruk wat bijgesteld om de vervorming te verminderen... Ja, dat leest u goed: eind jaren '50 / begin jaren '60 waren er al Philips spelers die dit hadden... Dat is nog wat anders dan die Crosley spelers van nu die dit niet kunnen en ook nog eens eruit gespeeld wordt door dit oud beestje... ;) :)
ivo1969 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 01:02:
[...]

Tja tis hoe je het bekijkt. Ik zelf kijk niet naar de looks maar naar de kwaliteit van een onderdeel. De motor , zwaarte plateau, de aandrijving bijv.
Ik ook en met z'n 9KG is het geen lichte speler:
https://www.radiomuseum.org/r/philips_22ga209051585.html

En dat scheelt niet veel met de 22GA230:
https://www.radiomuseum.org/r/philips_ga230ga_23.htm

Heeft die laatste ook nog het nadeel dat het element niet te upgraden is... Wel een mooie speler, maar niet voor mij...

[ Voor 38% gewijzigd door rcor op 12-12-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Luistertestje voor de liefhebbers. Direct uit de phono versterker naar line in / audacity. Ben benieuwd wie er verschil hoort en wat dan. Ik zal later nog wel onthullen wat er anders is. Voor de goeie orde, tot mijn teleurstelling hoor ik zelf geen verschil. :P

https://we.tl/t-jUf7SQb2dl

[ Voor 30% gewijzigd door Charly op 15-12-2023 14:35 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Mijn platenspeler klinkt het beste zonder de stofkap er op vind ik. De kap kan je er wel vrij eenvoudig afhalen maar vind de constructie niet handig genoeg om dit dagelijks te doen. Daarom een nieuwe stofkap gekocht die je eenvoudig over de speler heen kunt zetten als je hem niet gebruikt. Voordeel is ook dat op deze manier de hele speler "beschermt" wordt door de stofkap.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3427341163-5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3427341164-5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannondale
  • Laatst online: 16:54
Faxe schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:05:
Daarom een nieuwe stofkap gekocht die je eenvoudig over de speler heen kunt zetten als je hem niet gebruikt.
Ziet er goed uit! Op maat laten maken of kant-en-klaar gekocht?

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Kant en klaar gekocht. Wel de maat gekozen die het best past bij de afmeting van de platenspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:06
Van de CoverCompany denk ik zo? Bij VIParts.nl of vinylvinyl.nl te bestellen (al lijkt vinylvinyl ze niet te laten zien op de website)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Inderdaad van de Cover Company. Heb hem gekocht bij Audio21.

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Vandaag even zoet geweest met de oude Philips platen speler... Nu niet op een begin tot halverwege jaren '70 vissen oog receiver, maar keurig aangesloten op een buizenradio van Aristona uit dezelfde periode: eind jaren '50 begin jaren '60...

Dit zonder zelf gebouwde omvormer , want ik herinnerde mij ineens dat een kristal / ceramisch element in principe altijd een veel hogere output heeft dan een MM of MC element, daardoor hoeft het geluid niet versterkt te worden... Nu maakt dat niet zoveel uit, want mijn mengpaneeltje heeft een ingebouwde phono preamp voor het geval dit nodig zou zijn... Maar het voordeel is wel dat ik met een simpele din naar tulp omvormer die ik heb liggen de speler nu kan aansluiten en dat is altijd beter, want geen risico op gebrom zoals ik wel zou hebben als ik 'm via een eigen omvormer op de PU-ingang zou aansluiten...

Enfin, het speelt nu erg lekker en als ik het slim speel kan ik met beiden radio's (zowel de Philips buizenradio van Opa als die Aristona) het geluid van deze platen speler laten horen... Last but not least een plaatje van het geheel:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/ABLVV87x8Dd7hQbCuJyw8SQPGd-Ez3k8WR0PLkPdpIcn6TfPciZplK-xKWxjj-_aXUCaBmoHglA4qSY18rKFl7Woe_EMtBHdRaQt6JFFBifP1uFE_Y-SkDCp=w2400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
gisteren wat LP's van Platomania ontvangen. Helaas bleek 1 LP behoorlijk krom te zijn. De andere had hoorbare putjes in de 1e track. Ben ik heel onvriendelijk als ik vraag om beiden om te ruilen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9E1ThvUvgg9NX0U8aimgsv25ZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7cWIjkeE0APRAN9xM9WkOTa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vQG8RuFvVRNf_baWUdYJEaufz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPp88rgjGdX6UUyoSO592AOP.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet om de dunne markering om het putje op de tweede foto, dat is niet helemaal goed gegaan bij markeren op mijn telefoon.

[ Voor 6% gewijzigd door nachtnet op 17-12-2023 14:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

IK vind dat het redelijk is om deze te laten omruilen ja...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Yalopa schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:15:
IK vind dat het redelijk is om deze te laten omruilen ja...
gelukkig dat de andere LP's/cd's wel helemaal prima eruit zien en klinken.
Pagina: 1 ... 40 ... 71 Laatste