Ik ken zelf alleen de Y5F en de Y7 van deze serie. De Y3F was het instapmodel van de serie, met een wat lichter plateau en motor. En hij heeft in tegenstelling tot de andere twee geen volledig electronisch corrigerende arm. Er zit namelijk geen sturing in het verticale vlak, alleen het horizontale. Een 'halve' servotracer arm dus.
Ik denk dat het een fijne draaitafel is maar ik zou hem niet inschalen als per se beter dan een SL-1401. Anders zeker, want geen geveerd subchassis en geen mechaniek maar electronica. Ook is het type motor anders want dit is een lower torque slotless/coreless model. Ik denk dat ie al met al qua prijs ook niet meer mag kosten dan een SL-1401. Afhankelijk van de staat met een max van 300 euro, misschien wat meer indien in 'perfecte' staat, is mijn inschaling, max max toch wel 350.
Ik weet bij dit model verder niet hoe het zit met de tracking force, anti skating en Q-damping regeling. Bij de Y7 zijn dit 3 separate controls. Bij de Y5F wordt de anti-skating automatisch bepaald obv de tracking force (een nadeeltje tov de modellen waarbij het onafhankelijk te regelen is), en is een aparte Q-damping control. Bij deze lijkt alles in 1 te zitten, met maar 1 knop naast de arm? Ik zou zelf de mate van demping altijd zelf willen kunnen instellen, dus zou dan minimaal voor een Y5F opteren, liever een Y7 of Y55F/66F/77F. Daar kan je ook op wachten. Zal natuurlijk wel wat duurder zijn.
Wat betreft tips, het is maar hoe ver je wilt gaan met controleren.
Meestal zit het met de speling van de lagers met dit soort spelers van JVC wel goed. Dat komt omdat in tegenstelling tot een aantal Technics modellen deze niet gebruikt werden voor amateur DJ werk. Maar even controleren op speling door voorzichtig aan de arm te voelen is altijd een goed idee.
Sowieso hoort de naald mooi langzaam in de groef te zakken, gaat het met een klap dan ontbreekt de siliconendemping of als het electronisch gaat is er iets mis met de regeling van de arm. Bij de hogere modellen als de Y5F gaat het electronisch en is er dus geen sprake van gedoe met siliconenolie, maar bij de Y3F twijfel ik daar aan omdat deze alleen in het horizontale vlak een servotracer arm heeft.
De tracking force controleren is ook een goed idee. Dus weegschaaltje mee en kijken of met name het gebied tussen 1,5 en 2,2 gram goed overeen komt met de aangegeven waarde. Zeg binnen de 0,1 a 0,2 gram, zeker geen afwijkingen in de range van 0,5 gram, dan is er iets mis. Is de afwijking groot dan even de 0 gram balans controleren: is het contragewicht wel goed afgesteld? Aan de uiteinden van de range kunnen de afwijkingen iets groter zijn, dus bijv 3,25 gram ipv 3 gram is niet abnormaal.
Verder zou je bij 0 gram geen weerstand van de arm moeten voelen als je die een beetje opzij beweegt, zet je de Q-damping (=vtf=anti-skating op dit model?) op maximaal dan zou je veel weerstand moeten voelen, het voelt dan stroperig. Tenzij de Y3F geen Q-damping heeft, ik weet dat dus niet zeker.
Je kan ook nog de snelheid en w&f controleren met een RPM telefoon app (liefst boven de spindle, in ieder geval niet aan de rand van het plateau). Wat zo'n app weergeeft is nogal afhankelijk van de app die je gebruikt (de iPhone RPM app geeft bijv een veel hogere waarde aan dan de andere apps) maar ergens tussen de pakweg 0,05 en 0,15% zou je voor w&f wel moeten uitkomen. Dus niet 0,5%, dan is er echt iets mis. De snelheid 33.3/45 rpm vertoont met de apps al snel afwijkingen van +/- 0,2 rpm, maar dat is op zich geen probleem. Zolang het maar niet zeg 1 rpm wordt of meer, dan is er weer iets mis.
Ook kan je door het plateau een zetje te geven controleren of het plateau mooi vrij draait zonder bijgeluiden.
Tot slot natuurlijk de overige functies controleren van de automatische functies: zakt de naald bij starten op de juiste plek in de groef (kan je zelfs controleren voor singeltjes en 10 inch platen

), werkt de repeat functie?
Een ander punt om op te letten is dat de kap netjes omhoog blijft staan bij het volledig openen, meestal zit dat wel goed bij deze JVC spelers, ze gebruikten goede scharnieren.
Dit zijn natuurlijk eigenlijk altijd goede punten om te controleren, maar ik moet zeggen dat ik bij de platenspelers die ik in de loop der tijd verkocht heb nooit iemand gehad heb die dit allemaal is gaan controleren.
Meestal was het alleen kijken en horen of er geluid uit komt, soms even zelf op start / stop drukken of op de snelheidstoets. Dat was het wel. Nooit snelheidsmetingen of instellen van de arm.
Edit: als het gaat om weerstand tegen footfall / trillingen zou ik opteren voor een speler die ook de verticale armbeweging corrigeert en dempt. Dus geen Y3F maar een Y5F of Y55F of eventueel een Denon DP-57L of iets dergelijks. Maar er zit natuurlijk wel een prijskaartje aan.
[
Voor 14% gewijzigd door
Cap op 04-12-2023 12:00
]