Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:48:
[...]

Het ging om dit filmpje.
YouTube: Nationale Pick-up dagen bij Ketelaar Hifi op´t Harde.
Ik weet natuurlijk niet helemaal 'welke hij wel of niet meer goed hoeft af te spelen', maar als ze een minder heftige trackingtest laten doen als wel/niet beoordelingspunt, dan kan dat alleen maar door de naalddruk te verminderen
Ok dan begrijp ik zijn insteek, je wilt hem zo afstellen dat ie de amplitudes van tracks die op normale platen voorkomen met lage vervorming afspeelt, en niet nodeloos hoger. Als ie daarbij aantekent dat je eigenlijk niet lager dan een gram of 1,5 moet gaan, dan ben ik het daar wel mee eens.

De manier waarop die die platenspeler afstelt door 1x aan de anti skating te draaien, dan het contragewicht een stukje te verschuiven en hup, weer meten geeft mij wel aan dat het redelijk grof is zoals ze hem afstellen. Eigenlijk is het een iteratief proces waarbij je naalddruk en anti skating in stapjes afstelt en steeds weer verifieert, totdat je een optimum bereikt hebt. Bij dat afstellen van de naalddruk hoort IMO toch zeker dat je die naalddruk ook meet, zodat je weet dat je in de goede range zit en niet op 1 gram of 3 gram, zeg maar. ;)

PS Er zijn nog wel wat puntjes waar ik wat op aan te merken heb, zoals dat ie zegt dat de 33 1/3 toeren vrij nauw komt en vervolgens begint ie over jengel en vals klinken. Er gaan dan 2 begrippen door elkaar lopen, namelijk de absolute snelheid (komt niet heel nauw, 32.8 toeren klinkt zeg maar ook prima en dat geeft ie zelf aan het einde ook aan met zijn afwijking van een 0.5 rpm) en de jengel wel degelijk nauw luistert. Verder had ie ook wel wat mogen vertellen over de uitlijning incl azimuth afstelling.

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 15-11-2023 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:15
Cap schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:27:

Op de volgende foto zie je Knosti-branded verpakkingen met daarop een foto van de paarse fles met Knowin logo. :P En op de zwarte navulfles, daar is het al Knosti.
Het is op mijn foto verscholen achter de bak zelf, maar mijn fles heeft ook een Knowin logo. Een echte originele dus. Maar, is dat spul nog wel bruikbaar na 40 jaar? Ik heb de fles nog niet open gemaakt want ik heb momenteel geen platen die gewassen moeten worden, maar hoe groot is de kans dat het nog bruikbaar is? Misschien voor de zekerheid een nieuwe halen, of m’n eigen sopje brouwen. Tot nu toe heeft gewoon water met dreft prima gewerkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als ie al eens gebruikt is en teruggegoten dan is de kans nihil dat het nog bruikbaar is.

Als ie echt ongeopend is zou ik gewoon lekker proberen, hoe ziet het eruit (helder, troebel?) en hoe ruikt het (alcoholisch of schimmelig?). Ziet het er aardig uit dan kringloopplaatje pakken en proberen maar. :)

Vervolgens ook zelf een sopje maken met water/IPA en dan een even vieze plaat daarmee schoonmaken.

Als het goed is heb je bij de eerste dan een Knosti pluisje aan je naald na de 1e keer afspelen, en bij de tweede niet. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 15-11-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Dat pluis heb ik al eerder over gelezen. Is dat een teken van oude vloeistof, of een onvermijdelijk bijeffect van hun mixformule? Wat doen jullie in een Knosti bak? Het officiële spul of een eigen mix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onvermijdelijk bijeffect van hun mixformule :)

Eerst de mix (moet toch op), vervolgens de eigen mix van demiwater, IPA (bijv 4:1) en evt iets wat de oppervlaktespanning verder verlaagt (een wetting agent).
kozue schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:00:
[...]

Ik vond 1 en 2 duidelijk verschillend. Niet zo veel als tussen 2 en 3, die 3de vond ik een gevalletje “onluisterbaar”, maar nog wel hoorbaar slechter dan 1.

Bij die eerste 3 hoorde ik de audio steeds slechter worden en had bij 4 alleen nog maar ruis verwacht, maar was aangenaam verrast eindelijk iets beters te horen :+
kozue schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:12:
Begrijp ik uit je laatste post nou correct dat het enige sample uit fragment #2 wat goed klonk (de 4de), ook de goedkoopste naald was? Dat vind ik wel opvallend. Ik zou verwachten dat de duurdere naaldvormen beter zouden presteren…
Ok, ik denk dat ik het nu begrijp, Ik heb gisteren ook een stomme fout gemaakt. Ik was ook erg moe en had heel raar gedroomd, dus was duidelijk van mijn apropos/à propos...
Dit betreft dus iedereen die megeraden heeft, dus @Cap , @kozue @Yalopa
Het eerste fragment wat ik postte, met 3 samples waaronder die laserdraaitafel...vergeet die.
Het 2e fragment wat ik postte, dat noemen we fragment 1.
In mijn uitleg met foto's etc maakte ik daar een stomme fout in de volgorde van elementen. Die post heb ik nou verbeterd (ik had de at-440mla als 1 in de volgorde gepost)
Daarin is de volgorde: 1: at-12XE 2: Denon DL160 3: AT-95e en 4: AT-440mla.
Dus van best naar slechtst zou moeten zijn 4-1-2-3
Dus dat je (@kozue ) het 4e element daar beter vind klinken is heel normaal, maar dat is ook 1 van de duurste.

Maar ik denk niet dat je naar het 2e fragment geluisterd hebt:
https://audio.home.xs4all...ricatives/4samplesJP.flac
Daarin zou de volgorde (van goed naar slecht) namelijk gewoon 1, 2, 3, 4 moeten zijn (wellicht 1 en 2 omgedraaid: die zitten dicht bij elkaar, maar 4 is daar duidelijk de slechtste).
@kozue , kan jij dit bevestigen?
Want dit is namelijk:
1. AT-VM95ML (Microline)
2. AT-VM95SH (Shibata, duurste van de serie)
3. AT-VM95EN
4. AT-VM95E

Dit is echt mijn meest chaotische test ooit hier 8)7

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:19
mr_petit schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:48:
[...]

Het ging om dit filmpje.
YouTube: Nationale Pick-up dagen bij Ketelaar Hifi op´t Harde.
Ik weet natuurlijk niet helemaal 'welke hij wel of niet meer goed hoeft af te spelen', maar als ze een minder heftige trackingtest laten doen als wel/niet beoordelingspunt, dan kan dat alleen maar door de naalddruk te verminderen
Als je zelf een beetje weet hoe je moet afstellen dan weet je na dit filmpje wel waar je beter niet heen kan gaan 🤐. Het zijn verder sympathieke lui, maar dit verhaal gaat behoorlijk mank en ondersteund mijn ervaring dus helaas.
Duclaasie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:53:
[...]

Als je zelf een beetje weet hoe je moet afstellen dan weet je na dit filmpje wel waar je beter niet heen kan gaan 🤐. Het zijn verder sympathieke lui, maar dit verhaal gaat behoorlijk mank en ondersteund mijn ervaring dus helaas.
Ok, ik wist niet dat je er ook ervaring mee had :D
Het is ook niet mijn filosofie qua afstellen, maar het is natuurlijk een winkel, dus eea moet snel-snel, en de vraag is of je een heel doordacht afstelprotocol kan maken als de focus van je bedrijf niet 100% op draaitafels ligt, maar veel meer op versterkers, luidsprekers, streaming etc.

Vroeger had je audioselectief in sneek, dat was ook een hifi winkel, maar daar lag echt de nadruk op draaitafels. Daar stonden ook veel duurdere merken (clearaudio, transrotor etc etc). En die eigenaar was denk ik wel preciezer met afstellen, al werden daar ook wel eens discussies mee gehouden op het internet (die gast was zelf ook actief op veel fora, dat is ook wel best uniek).

Ik vraag me dan ook af of er in mederland überhaupt nog wel high end audiozaken zijn waar echt op heel hoog niveau afgesteld wordt? dus dat er ook met een microscoop naar de naald wordt gekeken tijdens het afstellen van VTA danwel SRA (conform wat Fremer vindt :)) en dat soort dingen.
Ik bedoel, als iemand 2 uur bezig is met afstellen (wat helemaal niet lang is als je alles volgens de hoogste standaarden doet), kost dat natuurlijk ook €200 euro ex btw. Is ie 3 uur bezig, kost het €300...
Als je een element van €10k koopt is dat natuurlijk geen issue, maar het bedrag an sich is natuurlijk wel iets waar veel Nederlanders nee tegen zeggen (denk ik althans)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
mr_petit schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:31:
https://audio.home.xs4all...ricatives/4samplesJP.flac
Daarin zou de volgorde (van goed naar slecht) namelijk gewoon 1, 2, 3, 4 moeten zijn (wellicht 1 en 2 omgedraaid: die zitten dicht bij elkaar, maar 4 is daar duidelijk de slechtste).
@kozue , kan jij dit bevestigen?
Want dit is namelijk:
1. AT-VM95ML (Microline)
3. AT-VM95EN
4. AT-VM95E

Dit is echt mijn meest chaotische test ooit hier 8)7
Haha, het is inderdaad wel een rommeltje geworden ja. Ik weet nu ook niet meer wat nou "fragment 2" enzo in voorgaande posts was. Maar over deze kan ik zeggen dat dit inderdaad in oplopende volgende staat van best naar slechtst. Ik hoor ook verschil tussen 1 en 2, 2 is net even slechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:31:
[...]

[...]

Het 2e fragment wat ik postte, dat noemen we fragment 1.
In mijn uitleg met foto's etc maakte ik daar een stomme fout in de volgorde van elementen. Die post heb ik nou verbeterd (ik had de at-440mla als 1 in de volgorde gepost)
Dat was me niet eens opgevallen, ik volgde gewoon je verhaal, niet de nummertjes en kon het helemaal volgen.
Daarin is de volgorde: 1: at-12XE 2: Denon DL160 3: AT-95e en 4: AT-440mla.
Dus van best naar slechtst zou moeten zijn 4-1-2-3
Dus dat je (@kozue ) het 4e element daar beter vind klinken is heel normaal, maar dat is ook 1 van de duurste.
Slijtage van de AT12XE en DL160 niet in aanmerking genomen, maar toch wel opmerkelijk groot verschil tussen de 440MLa en de rest.

Want dit is namelijk:
1. AT-VM95ML (Microline)
3. AT-VM95EN
4. AT-VM95E
Leuk dat we precies horen wat we vooraf zouden verwachten, de ML en SH close, maar de goedkopere ML beter. :) En ook dat de nude ellipt een goed waarneembare verbetering laat zien tot de bonded versie, maar wel op grote afstand van die eerste 2.

Voordat mensen gaan treuren over hun VM95E: dit alles in EXTREME situaties he. :P
Cap schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:01:
[...]

Voordat mensen gaan treuren over hun VM95E: dit alles in EXTREME situaties he. :P
Het is niet alleen een extreme situatie, maar ook nog eens slechts 1 aspect van weergave.
Dingen als ruimtelijkheid, kanaalscheiding speelt allemaal niet.
Al zal dat in de vm95 range allemaal of gelijk zijn, of ook met een betere naald beter worden.
Maar goed, denk je eens in dat als je een duurdere naald op een body koopt (dus zeg maar veel duurder, 2à 3 x zo duur als we het over vm95e vs vm95ml hebben), en het wordt slechter?
Al ben ik wel van mening dat de ML naald beter is dan de (in dit geval iets duurdere )SH naald in deze elementenset. Zowel in directe prestaties als in levensduur. Maar ik heb dan ook al lang gemerkt dat ik een ML fanboy ben :P
Komt ook omdat ik IGD 1 van de meest hinderlijke, meest voorkomende en meest hoorbare vervormingen vind. Zeker van degene die naaldgeörienteerd zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 16-11-2023 09:08 ]

Ok, ik heb de afgelopen 2 uur alleen maar duitsers horen slissen.
Deze test zijn 4 verschillende elementen. Allemaal extreem overeenkomstig. In mijn ogen de winnaars van de IGD test (ik heb heel veel elementen beluisterd, ook exoten).
Ik heb 2 files gemaakt met verschillende zinnen uit de testtrack.
In zo'n file wordt de zin dus 4x uitgesproken, elke keer door een ander element. De volgorde van elementen is steeds gelijk, dus zin1 uit file 1 is hetzelfde element als zin 1 uit file 2.

In de 3e file laat ik steeds een hele kleine sectie (weer van een andere zin uit de testtrack) 4x op repeat achter elkaar spelen van element 1, kleine pauze met zachte piep, 4x op repeat van element 2, etc etc, en op het laatst laat ik die kleine sectie van elk element achter elkaar horen, dan kan je wellicht in verloop het verschil beter horen.
Dit is een techniek die ik vaak gebruik om op hele kleine secties (soms nog veel kleiner dan dit) toch een verschil in klank te ontdekken.
In deze sectie zijn de verschillen heel klein.

Ik zou dus graag weer van jullie weten welk element jullie het beste vinden; de minste vervorming. Hier zijn geen winnaars of verliezers, het zijn alle 4 uitstekende elementen, dus jullie moeten echt jullie persoonlijke voorkeur geven.

Fragment sectie1:
https://audio.home.xs4all...ives/moeilijksectie1.flac

fragment sectie 2:
https://audio.home.xs4all...ives/moeilijksectie2.flac

fragment sectie 3 (met kleine stukjes op repeat, eerst elementen apart, daarna in 1x achter elkaar):
https://audio.home.xs4all...oeilijksectie3repeat.flac

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:20
mr_petit schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:18:
Deze test zijn 4 verschillende elementen. Allemaal extreem overeenkomstig. In mijn ogen de winnaars van de IGD test (ik heb heel veel elementen beluisterd, ook exoten).
In zo'n file wordt de zin dus 4x uitgesproken, elke keer door een ander element. De volgorde van elementen is steeds gelijk, dus zin1 uit file 1 is hetzelfde element als zin 1 uit file 2.

In de 3e file laat ik steeds een hele kleine sectie (weer van een andere zin uit de testtrack) 4x op repeat achter elkaar spelen van element 1, kleine pauze met zachte piep, 4x op repeat van element 2, etc etc, en op het laatst laat ik die kleine sectie van elk element achter elkaar horen, dan kan je wellicht in verloop het verschil beter horen.
Dit is een techniek die ik vaak gebruik om op hele kleine secties (soms nog veel kleiner dan dit) toch een verschil in klank te ontdekken.

Ik zou dus graag weer van jullie weten welk element jullie het beste vinden; de minste vervorming. Hier zijn geen winnaars of verliezers, het zijn alle 4 uitstekende elementen, dus jullie moeten echt jullie persoonlijke voorkeur geven.

Fragment sectie1:

fragment sectie 2:

fragment sectie 3 (met kleine stukjes op repeat, eerst elementen apart, daarna in 1x achter elkaar):

poeh hé, heb er al moeite mee om er 5 minuten naar te luisteren, laat staan 2 uur :+

spoiler:
voor alle is mijn voorkeursvolgorde 3, 2, 4, 1. Ik ben afgegaan op de hoeveelheid ruis bij de S-klanken en 3 had de minste ruis, hoewel het verschil met 2 klein is. Komt die ruis doordat de naald te dicht tegen de groefwand aankomt?
teot schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:52:
[...]

poeh hé, heb er al moeite mee om er 5 minuten naar te luisteren, laat staan 2 uur :+
Daarom maak ik ook samples met kleine stukjes.
De complete testtrack is 1 min. lang. Maar als je 1 minuut naar 1 track luistert, dan weer een minuut naar element 2, daarna bij element 3 ben je allang vergeten hoe element 1 klinkt.

Maar je zit ook met dingetjes als dat bijvoorbeeld in 1 zin bij 1 bepaald element je op een woordje het een klein beetje hoort buzzen en dat niet terugvind in de andere zinnen of bij andere elementen. Zit dat dan in de plaat?
Want deze 4 elementen zijn niet allemaal met dezelfde plaat opgenomen. 1 sample/element komt maar van mij, de rest is van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Eigenlijk is een test waarbij de plaat niet iedere keer dezelfde is al verkeerd in opzet. Er zit zoveel verschil tussen de staat van platen onderling. Slijtage, vuil en stof, krassen, alles heeft invloed op de weergave, dus je kunt eigenlijk alleen naalden/elementen goed vergelijken met dezelfde plaat op dezelfde speler. Ik heb zo een aantal singeltjes die van zichzelf al slissen (niet alleen bij S klanken maar ook gewoon met gitaren ofzo), en dat ligt niet aan de naald want andere klinken dan weer wel ok. Ze zijn gewoon "grijs gedraaid". Het waren ook wel populaire nummers in die tijd, dus zo gek op zich niet.

Maar goed, dit keer had ik iets anders dan Cap:
spoiler:
Van goed naar minder goed: 2 -> 1 -> 3 -> 4
Ik vind 1 en 2 erg dicht bij elkaar zitten, en 3 en 4 ook. Maar 3 en 4 zit duidelijk meer storing in dan 1 en 2.
Tussen 1 en 2 vond ik 2 dan weer net iets beter, maar het scheelt niet veel. En tussen 3 en 4 vond ik vooral in het 2de fragment de toon van 4 wat schel klinken (teveel treble).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonton
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 15:21
net doosje hoor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkkEvNLOj-dCefmg-uZIksxxz3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEPTiGYy9AZsnlblYZeqjJWj.jpg?f=fotoalbum_large

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:14:
[...]

Ok, ik wist niet dat je er ook ervaring mee had :D
Het is ook niet mijn filosofie qua afstellen, maar het is natuurlijk een winkel, dus eea moet snel-snel, en de vraag is of je een heel doordacht afstelprotocol kan maken als de focus van je bedrijf niet 100% op draaitafels ligt, maar veel meer op versterkers, luidsprekers, streaming etc.

Vroeger had je audioselectief in sneek, dat was ook een hifi winkel, maar daar lag echt de nadruk op draaitafels. Daar stonden ook veel duurdere merken (clearaudio, transrotor etc etc). En die eigenaar was denk ik wel preciezer met afstellen, al werden daar ook wel eens discussies mee gehouden op het internet (die gast was zelf ook actief op veel fora, dat is ook wel best uniek).

Ik vraag me dan ook af of er in mederland überhaupt nog wel high end audiozaken zijn waar echt op heel hoog niveau afgesteld wordt? dus dat er ook met een microscoop naar de naald wordt gekeken tijdens het afstellen van VTA danwel SRA (conform wat Fremer vindt :)) en dat soort dingen.
Ik bedoel, als iemand 2 uur bezig is met afstellen (wat helemaal niet lang is als je alles volgens de hoogste standaarden doet), kost dat natuurlijk ook €200 euro ex btw. Is ie 3 uur bezig, kost het €300...
Als je een element van €10k koopt is dat natuurlijk geen issue, maar het bedrag an sich is natuurlijk wel iets waar veel Nederlanders nee tegen zeggen (denk ik althans)
Toen ik er was om te Oriënteren voor een phono voorversterker werd als service ook het element “even netjes afgesteld “. Bij controle thuis bleek de naaldkracht veel te laag en de afstelling was ook niet 💯. Daarnaast werd aan de Azimuth überhaupt geen aandacht besteed. Gelukkig heb. Ik inmiddels vrijwel alle tools en een aantal testplaten zelf wel. Alleen de Orsonic SG-1 ontbreekt nog.
it's what's on the inside that counts ;)

Duclaasie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:27:
[...]
Bij controle thuis bleek de naaldkracht veel te laag
Ja dat voorspelde ik al aan wat ik in het filmpje zag, zonder de instelling op de arm te zien.

Naalddruk is 1 van de moeilijkste dingen om af te stellen omdat daar eigenlijk geen testtrack of protocol voor is. Zelfs Fremer adviseert om de door de fabrikant opgegeven waarde te gebruiken, en hooguit vanuit daar op het oor correcties te maken.
Er bestaan natuurlijk wel wat vuistregels dat een hoogcompliant altijd een lage naalddruk nodig heeft en een laagcompliant element een hoge naalddruk, maar wat ze daar deden, en bij een lagere modulatietrack dan wat het element aankan de naalddruk te verminderen totdat er vervorming te zien is zodat ze de AS daarop kunnen indraaien..dat is een aparte filosofie m.i.

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:09
mr_petit schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:14:
[...]

...
Misschien Musifoon in Emmen, dat zou me niks verbazen als die dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:18:

Fragment sectie1:

fragment sectie 2:

Is de volgorde van de elementen in elk fragment hetzelfde, of verschilt het per fragment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Ik ben altijd op zoek naar hoe je platen het beste kan schoonmaken.
Van gekke dingen zoals de houtlijm truuk tot de meeste gebruikte bij mij de disco antistat.
Een okkienokkie is voor mij echt teveel van het goede.

Nu zie ik bij kickstarter een nieuwe variant van de disco antistat. Eentje met water en ultrasoon geluid.
https://www.lucidwave.one/

Is dit een gevalletje snake-oil of zou het echt kunnen werken?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:29:
[...]

Is de volgorde van de elementen in elk fragment hetzelfde, of verschilt het per fragment?
De volgorde is steeds hetzelfde. En in fragment 3 is aan het einde een sectie waarbij dat ene woordje in dezelfde elementvolgorde achter elkaar gespeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:09:
[...]

De volgorde is steeds hetzelfde. En in fragment 3 is aan het einde een sectie waarbij dat ene woordje in dezelfde elementvolgorde achter elkaar gespeeld wordt.
Ok, dat laatste fragment in 5 delen ipv 4 verwarde me al. :)

Mijn oordeel:

spoiler:
Voor alledrie de fragmenten:
2 duidelijk de beste
3 en 1 close, 3 lijkt net wat meer energie in het hoog te hebben, maar de hoeveelheid vervorming is niet hoger. De mate waarin dat opvalt verschilt per fragment. Als ik zou moeten kiezen prefereer ik het geluid van 3 heel lichtjes
4 slechtste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
De TT15S1 was niet in al te beste staat, doos was wel origineel dichtgeniet, dus geen return.
Motortje had aanslag, putje in mainunit en de arm trok enorm naar rechts heel vreemd.
Alles waterpas (zelfs expres scheef geprobeerd) arm 5x opnieuw erin gezet, skating helemaal in of uit... blijft en gaat niet weg. Voorbij center van plaat begint arm juist naar links te trekken. Alsof hij niet goed centered zit.
Dus alles weer in doos en terug, dit wordt hem niet.
Losse motor met maar 1mm rondom speling is ook helemaal niet handig op mijn uitschuifplaatje

Enige wat ik nu nog overweeg is een ruil naar de Pro-ject Perspective.
Ziet er erg speciaal uit, qua kwalteit ongeveer gelijkwaardig dan de X1B
Qua naald blijf ik bij de AT33PTG2, die bronze heb ik niet nodig.
Iemand ervaring of een mening over deze speler?

Die vering / decoupling is misschien wel goed voor op mijn plankje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gp_SVCutKIEG9aFATuNbOS56Djw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utbevQPpK2kQ29hXteAfxVox.jpg?f=fotoalbum_large

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is een duidelijke uitslag.
Als het niet teveel werk is, ik heb hier 4x de volledige testtrack. Dat is natuurlijk veel meer werk om te vergelijken. Maar dit was natuurlijk 1 zin. De vervorming verschilt soms per zin een beetje.
Zou je hier evt ook naar kunnen luisteren en kijken of dit je mening bijstelt danwel juist bevestigd?
Dit heeft niets te maken met dat je uitslag heel raar is ofzo. maar bij mij is het verschil tussen een aantal voornamelijk per zin veranderlijk.
element 1:
https://audio.home.xs4all...icatives/element%201.flac
element 2:
https://audio.home.xs4all...icatives/element%202.flac
element 3:
https://audio.home.xs4all...icatives/element%203.flac
element 4:
https://audio.home.xs4all...icatives/element%204.flac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:36
Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:13:
Ik ben altijd op zoek naar hoe je platen het beste kan schoonmaken.
Van gekke dingen zoals de houtlijm truuk tot de meeste gebruikte bij mij de disco antistat.
Een okkienokkie is voor mij echt teveel van het goede.

Nu zie ik bij kickstarter een nieuwe variant van de disco antistat. Eentje met water en ultrasoon geluid.
https://www.lucidwave.one/

Is dit een gevalletje snake-oil of zou het echt kunnen werken?
Ik weet nu al dat ik veel commentaar ga krijgen maar dit werkt voor mij het beste.
Ik koop regelmatig lp's bij kringloop en dat vind mijn AT3200XE 2 element niet zo leuk, want die zijn smerig.
Oplossing: ik maak de lp onder de kraan nat, spuit vervolgens een klein beetje dasty erop en maak de lp met mijn handenschoon.
Vervolgens weer goed afspoelen met water, ( douche stand) vervolgens pak ik keukenpapier en maak tegen de klok in draai beweging net zolang de lp droog is.

Zo klinken de lp's van de kringloop als nieuw.

En in het verleden heb ik lp's gehad met lenco clean , nou dat geeft me een gekraak , op beschreven wijze gereinigd en voilia lp klinkt als nieuw.

Ik ben nu al zo'n 45 jaar bezig met vinyl en weet wel beetje wat wel en niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Trouwens, Ik ga Tacet mailen. Die gast met die laser draaitafel heeft contact gehad met tacet betreffende zijn slechte resultaat.
Maar in zijn mailwisseling is hij niet helemaal eerlijk, of heeft iig niet helemaal naar mijn mening de standpunten juist uitgelegd.
Hij zegt namelijk dat de samples van 2 anderen vergelijkende resultaten hebben (ik en die gast van ASR).
Hij heeft de hele mailwisseling gepost.
Waarop ik dus heb gezegd dat ik op 3 andere fora mijn sample en zijn 2 samples blind heb neergezet en dat er dus meer dan 15 man zijn die unaniem, blind en onafhankelijk van elkaar hebben beoordeeld dan zijn samples extreem veel slechter zijn (ik verwacht niet dat duitsers of mensen van VE hier lezen danwel mensen van hier en VE op een duits forum...).
Ik heb er op gehint dat hij dat zou moeten corrigeren omdat hij nu dus ook eigenlijk voor mij en die gast van ASR spreekt....
Maar die laser draaitafelgast wil eigenlijk niet meer meewerken...
Hij is dus ook niet geïnteresseerd in een potentieel probleem met zijn deck op te lossen....
Want ik denk zelf dat zijn ortofon VdH naald (het is al een retip) al behoorlijk versleten is, en dat die ELP gewoon een probleem heeft met luide hoge tonen. En hij is niet de enige: (vanaf 27:00)
YouTube: The ELP Laser Turntable

En dan plaatst hij een muziekstuk, wat zou moeten aantonen dat zijn ELP heel goed werkt:
https://files.fm/u/feptqjfqve
Een stuk opgenomen in 1968, ipv een jaren 80 DMM met flink hoog.
Dat muziekstuk....ziet er spectraal zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pZ7BWXr/spectraalrebroff2.jpg

Wat een gast 8)7
Gewoon niks in het hoog 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 17-11-2023 16:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:09
Vandaag 'Mijn Kraam' in Emmen weer eens bezocht, en met wat leuke albums thuis gekomen. Leuk detail, op het album van Sam Brown zit nog de V&D prijssticker, Hfl 24,95 :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuEM2aG2NU5FysonFRmeG71yBBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FcO0Vhgw4KbuKZfT9Wlyrtqw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BybwN4K6QJHx_R1Ev5Jzklb9x94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpIyHg785fty5O2peVcPsUXv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:35
mr_petit schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:13:

Want ik denk zelf dat zijn ortofon VdH naald (het is al een retip) al behoorlijk versleten is, en dat die ELP gewoon een probleem heeft met luide hoge tonen. En hij is niet de enige: (vanaf 27:00)
YouTube: The ELP Laser Turntable

En dan plaatst hij een muziekstuk, wat zou moeten aantonen dat zijn ELP heel goed werkt:
https://files.fm/u/feptqjfqve
Een stuk opgenomen in 1968, ipv een jaren 80 DMM met flink hoog.
Dat muziekstuk....ziet er spectraal zo uit:
[Afbeelding]

Wat een gast 8)7
Gewoon niks in het hoog 8)7
Ivan Rebroff als voorbeeld, wat een clown :+ . Ik geniet van jouw verslaggeving Mr petit, vind het leuk en leer veel bij over de technische kant van het platen draaien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:04:
[...]

Dat is een duidelijke uitslag.
Als het niet teveel werk is, ik heb hier 4x de volledige testtrack. Dat is natuurlijk veel meer werk om te vergelijken. Maar dit was natuurlijk 1 zin. De vervorming verschilt soms per zin een beetje.
Zou je hier evt ook naar kunnen luisteren en kijken of dit je mening bijstelt danwel juist bevestigd?
Dit heeft niets te maken met dat je uitslag heel raar is ofzo. maar bij mij is het verschil tussen een aantal voornamelijk per zin veranderlijk.
element 1:
https://audio.home.xs4all...icatives/element%201.flac
element 2:
https://audio.home.xs4all...icatives/element%202.flac
element 3:
https://audio.home.xs4all...icatives/element%203.flac
element 4:
https://audio.home.xs4all...icatives/element%204.flac
Ik hou maar op met de spoiler tag, anders krijg je van die enorme zwarte vlakken in het topic. Als (ALS ;)) mensen zelf de luistertest willen doen stoppen ze hier maar met lezen van mijn post en gaan eerst luisteren. :)

Het nauwkeurig, herhaald vergelijken van de andere fragmenten was al best veel werk, ik ben zeker meer dan een half uur bezig geweest, subfragmenten beluisterd en heb tussentijds notities gemaakt voordat ik met mijn eindoordeel kwam. Eigenlijk is het vergelijkend beluisteren van 4 verschillende elementen al erg veel, misschien is 3 tegelijk wel de max. ;) Op dat niveau naar de complete fragmenten luisteren is ondoenlijk, ik heb het dus beknopter gehouden maar ben zeker weer een half uur bezig geweest met vergelijken. Maar goed, dat terzijde.

Deze langere fragmenten voegen volgens mij nog toe: een luider "inzwischen" fragment, een fluister "fische" fragment en de mannenstemmen op het einde. Het verandert mijn mening van welk element het beste klinkt op het gebied van de S-en niet.

Ik ga proberen uit te leggen hoe ik luister en wat ik hoor.

Bij bijvoorbeeld de Fische fragmenten blijft het zo dat element 2 op het gebied van de de S-vervorming beter klinkt dan de rest. Ik let dan op het "scheur" / "grind" / "rafel" geluid dat klinkt op het moment van de S. Soms is het zoveel dat het de zuivere (hogere, ongebroken) S volledig overstemt. 1 ding is zeker, dit geluid is vervorming en hoort niet bij de opname. De aard en sterkte ervan verandert dan ook per element.

Focus je je bij een fragment voor alle 4 de elementen op het ritme en de duur van dit scheur/grind/rafel geluid (dus een soort tam-ta-tam-ta-tam op elke vervormde S) dan kan je de stemopname zelf als het ware naar de achtergrond dwingen en hoor je vooral het ritme van de rafels (vervorming). En dan zijn in mijn optiek de rafels bij 2 het minst langdurig en minst luid, en komt het het minste voor dat de zuivere S volledig overstemd wordt door een doffer scheurend / rafelig geluid. Het element 2 lijkt me overigens ook ietsje helderder te kinken.

Ik blijf dit element gemiddeld de beste S-en vinden weergeven met het minst vaak een doffe, rafelige klank over de S heen, hoewel ik element 1 bij nogmaals alle fragmenten beluisteren misschien wat meer credit moet geven.

Inderdaad is bij de ene lettergreep de ene keer de ene iets beter, de andere keer een ander. Het is moeilijk een absolute volgorde aan te geven. Maar toch vind ik het bij vrijwel alle (sub)fragmenten zo dat element 4 het vaakste onaangenaam opbreekt.

Dus laat ik het maar houden op 2, 1, 3, 4, puur op basis van het opbreken in rafels van de S-klanken.

MAAR: wel viel me dankzij het op hoog volume beluisteren van de stille groeven tussen de sprekers iets anders op. :)
- bij het eerste element overheerst de laagfrequente groefruis meer, een rumble geluid (associatie: de zee)
- bij het tweede element overheerst een middelhoge groefruis (zeg ca 500-2000 Hz) die luider is dan bij element 1, en je hoort juist minder rumble (associatie: knapperend haardvuur)
- het derde element zit tussen de twee voorgaande in wat betreft rumble, maar hier viel me iets op waardoor ik naar de stille groeven ben gaan luisteren: er is een metalig schrapend geluid (resonantie?). Het doet me denken aan wat je hoort als een naald teveel inzakt (ophanging) en de behuizing de groef raakt. Element 3 krijgt op dit punt van mij dus aftrek.
- het vierde element heeft wellicht niet minder rumble dan element 1, maar is het stilste in het middengebied, dus geeft al met al de "stilste" indruk.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 18-11-2023 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tonton schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:21:

Qua naald blijf ik bij de AT33PTG2, die bronze heb ik niet nodig.
Verstandig, de kans dat de Bronze beter is dan de AT33PTG2 acht ik klein, sterker nog, ik denk dat het tegenovergestelde geldt. MM vs MC, nude fine line vs micro line.
Iemand ervaring of een mening over deze speler?
Geen ervaring, wel mening: in praktijk vooral een stap zijwaarts, maar als je het leuk vindt om er geld en moeite aan te besteden of hem er gewoon mooi(er) uit vindt zien, prima natuurlijk.

Ik zou als je net een draaitafel hebt niet te snel gaan wisselen, eerst maar eens een tijdje rustig luisteren en kijken wat eraan bevalt op niet. Bij de wat betere draaitafels zijn GELUIDSMATIG de gains bij overstap naar een andere "betere" (? ;)) draaitafel vaak marginal gains. Vaak zijn er wat meer verschillen te horen tussen elementen dan tussen goede draaitafels.

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 17-11-2023 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:13:
Trouwens, Ik ga Tacet mailen. Die gast met die laser draaitafel heeft contact gehad met tacet betreffende zijn slechte resultaat.
Maar in zijn mailwisseling is hij niet helemaal eerlijk, of heeft iig niet helemaal naar mijn mening de standpunten juist uitgelegd.

(...)

Maar die laser draaitafelgast wil eigenlijk niet meer meewerken...
Hij is dus ook niet geïnteresseerd in een potentieel probleem met zijn deck op te lossen....
Heb het AK topic maar even gelezen. ASR = Audio Science Review? Kan daar niets vinden. Of is er elders nog een topic?

Zo te lezen zit die man gewoon in denial omdat zijn dure draaitafel(s) en dure element niet zo goed presteren als hij dacht. Want hij verklaart een test zonder goede reden, zonder onderbouwing, slecht/ongeldig: zijn draaitafel/element klinkt er slecht op, DUS is het een slechte test, zo lijkt de redenatie. Een andere logica kan ik niet ontdekken in zijn posts.

Vervolgens beweert ie dat jouw AT440MLa OOK bagger klinkt met hetzelfde fragment, terwijl het duidelijk factoren beter is dan bij hem en ongeveer de enige opname is die je als acceptabel/goed kan typeren. Hij gaat helemaal niet in op de verschillen tussen zijn en jouw fragment, weigert dat WANT HET KLINKT ALLEMAAL SHIT (ja die van jou ook, lekker puh!), DAAR BESTEED IK MIJN TIJD NIET AAN.

Ook niet ingaan op de vraag om nog andere fragmenten te posten om zo beter te kunnen vergelijken.

Met andere woorden: kinderachtig en niet constructief. Vervolgens een volledig biased klaagverhaal richting Tacet sturen zonder deze door te linken naar de volledige disscussie op het publieke net.

Tot slot nog een kansloos, totaal niet kritisch fragment posten om... tja om wat eigenlijk? Om te laten zien hoe prachtig zijn draaitafel wel niet klinkt?

Ook die reacties van die Flavio vallen me tegen, van hem had ik wel beter verwacht. Ook met betrekking tot de bijdrage van de stylus aan de bewegende massa en DUS de weergave in verhouding tot het cantilever.

Ze lijken beiden het simpele concept niet te snappen dat de betreffende test juist DIENT om elementen te laten vervormen: eigenlijk moeten álle elementen er over struikelen, want maak je de test zo gemakkelijk dat vrijwel elk element het haalt dan is de test... vrijwel altijd nutteloos. :+ Dus de makers hebben de test terecht zo gekozen dat elk element er moeite mee heeft. Echt, hoe moeilijk is het te begrijpen dat het een ander soort test is dan een simpele pass/fail benchmark?

Kortom: vrij kansloos allemaal. Ik zou er niet teveel energie meer in steken. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 17-11-2023 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:14:
[...]

Heb het AK topic maar even gelezen. ASR = Audio Science Review? Kan daar niets vinden. Of is er elders nog een topic?
ASR is idd audiosciencereview. Die gast JP is een veel postend en bekend persoon daar. Hij heeft een topic gestart met een hele goede uitwerking/howto om een script te gebruiken (van een ene scott wurcer) om een mooie frequentieplot te maken incl 2e en 3e harmonische, kanaalscheiding etc van een frequentiesweep.
Met andere woorden: kinderachtig en niet constructief. Vervolgens een volledig biased klaagverhaal richting Tacet sturen zonder deze door te linken naar de volledige disscussie op het publieke net.
Je vat het goed samen, dat stoorde mij ook.
Ook die reacties van die Flavio vallen me tegen, van hem had ik wel beter verwacht. Ook met betrekking tot de bijdrage van de stylus aan de bewegende massa en DUS de weergave in verhouding tot het cantilever.
Ja die flavio heeft ook zo z'n rare kantjes. Hij is ook van VE gebanned en hij weet niet waarom. Maar het zal ongetwijfeld met een discussie in een dergelijke trand te maken hebben.

Wat ik overigens van IGD geleerd heb is dus dat de eff massa van de tip (als in lichtere cantilever) niet of nauwelijks een bijdrage heeft. Althans niet met de tacet test. Dus IGD wordt hier voornamelijk veroorzaakt door het 'pinch' effect, dat de stylus gewoon niet meer in de groef zelf past.
Dus scherpe slijpingen (ML) en stylii zonder slijtplekken presteren het best.
Die JP zei in een DM tegen mij dan ook iets slims: als de cantilever massa een wezenlijke invloed zou hebben, dan zou de vervorming ook in de buitenste track moeten plaatsvinden.
Dat is inderdaad ook logisch omdat daar de naald natuurlijk net zo snel heen en weer geslingerd wordt, de frequenties zijn gelijk.
Ze lijken beiden het simpele concept niet te snappen dat de betreffende test juist DIENT om elementen te laten vervormen: eigenlijk moeten álle elementen er over struikelen, want maak je de test zo gemakkelijk dat vrijwel elk element het haalt dan is de test... vrijwel altijd nutteloos. :+ Dus de makers hebben de test terecht zo gekozen dat elk element er moeite mee heeft. Echt, hoe moeilijk is het te begrijpen dat het een ander soort test is dan een simpele pass/fail benchmark?
Ja dat klopt. Ik snap ook niet dat ze die gedachtengang niet begrijpen.
Ik denk dat ik onderbewust ook al aanvoelde dat eea hier op zou uitlopen, dat de test als niet representatief afgedaan zou worden omdat er in elk fragment vervorming aanwezig is (inkopper: bij elke analoge aftasting wordt vervorming veroorzaakt :P )
Ik denk dat ik daarom compleet blind die fragmenten op VE, dualboard en hier geplaatst heb, om een precedent te creëren. Dus dat blind en onafhankelijk van elkaar een aantal mensen hun mening erover geven.
Gelukkig hebben behoorlijk wat mensen dit gedaan en naar de fragmenten geluisterd.
Want op heel veel fora/in heel veel topics krijg je vaak nauwelijks reacties als er geluisterd moet worden. Terwijl er toch heftig over de geluidskwaliteit van zaken wordt gediscussieerd.
Ik heb vaak het idee dat hoe heftiger de discussie, dat er, als er geluisterd moet worden (dan ben ik vaak degene die fragmentjes plaatst) dat de mensen die het hardst van hun aperots brullen, het bangst zijn er van af te vallen.....en dus niet reageren. Of zeggen dat ze er nu geen tijd voor hebben ...etc
Kortom: vrij kansloos allemaal. Ik zou er niet teveel energie meer in steken. ;)
In hun ga ik ook geen energie meer insteken. Helemaal niet in die flavio, omdat die geen wezenlijke bijdrage geeft. Dus geen fragmenten van zichzelf oid. Hij plaatst alleen een link oid naar informatie die al lang bekend is. Hij voegt hier niets toe aan het kenniscollectief, hij pompt in dit geval alleen maar informatie rond.
Die radiokom plaatst in ieder geval nog fragmenten en foto's van zichzelf, als mist bij hem een stuk cognitieve capaciteit en de ELP is zijn kindje, dus die is altijd perfect.

Als ik een draaitafel van 20k had (en nog een andere die ook in de topklasse zit), en iemand met een combi van minder dan €250 (440mla: €150, dual721: €75) fragmenten plaatst die mijn fragmenten helemaal wegblazen qua kwaliteit, dan zou ik tot op de bodem willen uitzoeken hoe dat kan. Maar hij zit kennelijk anders in elkaar.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2023 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:32:
[...]
Dus laat ik het maar houden op 2, 1, 3, 4, puur op basis van het opbreken in rafels van de S-klanken.
Ja ik ga behoorlijk met je mee. Ik weet alleen niet waar ik 4 moet plaatsen. Niet bovenaan, maar wellicht ook niet helemaal onderaan. Ik vind 'm tegen verwachting in heel helder (te helder). Misschien op gelijke hoogte met 3 qua tracking?
1 van die fragmenten is van mij, op mijn dual721 opgenomen.
De andere 3 zijn van JP, opgenomen op een epa500 arm waarbij de losse armen gematched zijn aan de compliantie van de elementen.

Element 2: mijn 440mla :+ (ooit €150, opvolger AT-VM540ML: €200)
Element 1: AT-150mlx (€750)
Element 3: AT-VM95ml (€135)
Element 4: AT-150SA ((ooit ca €450 geloof ik)

Ik vond mijn 440mla ook in veel gevallen het beste klinken, maar wist dus niet of ik bevooroordeeld was of niet. Er waren een paar fragmentjes waar mijn 440 begon te buzzen en de 150mlx niet.
Maar verschillen zijn zo klein, dat er wellicht ook hele kleine verschillen in de plaat kunnen zitten die we nu horen.

Ik heb deze elementen gekozen, ten eerste vanwege de verkrijgbaarheid, maar je hebt waarschijnlijk ook wel die post van JP gelezen waar hij al die fragmenten plaatst incl al die exoten.
Ik heb die dus allemaal beoordeeld (dat was best veel werk... 8)7) en van die lijst vond ik de at-150mlx toch het beste. Qua IGD dan. de AT-150sa stond ook vrij hoog. Van al die exoten waren degene met ML sowieso beter dan degene met een elliptische naald. Er zat geloof ik 1 hyperellips tussen.
Zelfs die superexotische sony met diamant cantilever... kwam bij mij als 3e van onder.

Dus het enige wat ik hier kan concluderen: als IGD je meest storende pet pieve is (dus slissende S klanken in het laatste nummer op een plaat), koop een AT-VM95ML of nog beter een AT-VM540ML.
Ik vraag me af in hoeverre tegenwoordig de ML stylii geselecteerd worden. Dus dat duurdere elementen een beter/netter geslepen exemplaar krijgt. Grado deed dat al met bonded ellipticals, dus de goedkoopste van goedkoopste naaldjes, dus ik kan met eigenlijk niet voorstellen dat het niet met een ML en vergelijkbare naalden gebeurt. Dus als Jan Allaerts naaldjes besteld bij AT of Gyger of wat hij ook maar doet, dat ik denk dat hij toch de beste van de beste selectie krijgt, omdat hij Jan Allaerts is (of dynavector, of andere hoog aangeschreven elementbouwers)
En AT kan natuurlijk alles zelf bepalen, zij zijn verreweg Namiki's grootste klant denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2023 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:47:

Maar goed, dit keer had ik iets anders dan Cap:

Van goed naar minder goed: 2 -> 1 -> 3 -> 4
Ik vind 1 en 2 erg dicht bij elkaar zitten, en 3 en 4 ook. Maar 3 en 4 zit duidelijk meer storing in dan 1 en 2.
Tussen 1 en 2 vond ik 2 dan weer net iets beter, maar het scheelt niet veel. En tussen 3 en 4 vond ik vooral in het 2de fragment de toon van 4 wat schel klinken (teveel treble).
Het is mij niet helemaal duidelijk. Is dit nou nog een testbeoordeling van de AT-VM95 serie?
Of is dit een beoordeling van deze post:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"
Dus waarin ook dat fragment zat (fragment 3) waarbij 1 woord steeds te horen viel gescheiden door een zacht piepje.
In dat laatste geval is je beoordeling dus hetzelfde als de beoordeling die Cap gegeven heeft en waarin ik ook meega :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
teot schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:52:
[...]

voor alle is mijn voorkeursvolgorde 3, 2, 4, 1. Ik ben afgegaan op de hoeveelheid ruis bij de S-klanken en 3 had de minste ruis, hoewel het verschil met 2 klein is. Komt die ruis doordat de naald te dicht tegen de groefwand aankomt?
Voor jou is het duidelijk, als je IGD wilt oplossen ben je het miste geld kwijt (3 is de at-vm95ml, kost €135 bij thakker.
Waarom je bij 3 de minste ruis hoort weet ik niet, ik vond 2 de minste ruis hebben. Dat ligt denk ik aan mijn plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
mr_petit schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:07:
[...]

Het is mij niet helemaal duidelijk. Is dit nou nog een testbeoordeling van de AT-VM95 serie?
Of is dit een beoordeling van deze post:
Dus waarin ook dat fragment zat (fragment 3) waarbij 1 woord steeds te horen viel gescheiden door een zacht piepje.
In dat laatste geval is je beoordeling dus hetzelfde als de beoordeling die Cap gegeven heeft en waarin ik ook meega :)
Ah sorry voor de verwarring :+ Het ging om de samples die je direct daarvoor had geplaatst (3 posts er boven, met de piepjes in de 3de).
Ik bedoelde namelijk niet Cap, ik bedoelde teot ;)
Het kon ook niet Cap zijn geweest, die had toen nog niet gereageerd op die samples, maar om een of andere reden dacht ik bij het typen van m'n reactie dat hij het was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ok duidelijk. Top.
Je hebt dus exact dezelfde uitslag als @Cap , dus dat versterkt wel dat die gradatie van de elementen plausibel is. Ik vind het zelf denk ik ook de juiste uitslag, maar ik wist waar ik naar luisterde, dus ben mogelijk bevooroordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rdam schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:24:
[...]
en leer veel bij over de technische kant van het platen draaien!
Ik leer er zelf ook van. Alles wat ik doe en ontdek gebeurt terwijl ik aan het aanklooien ben. En ik ben nog lang niet klaar :+
Maar dat maakt deze hobby ook leuk. Er zitten veel facetten aan platen/draaitafels die het als hobby aantrekkelijk maakt en ieder heeft z'n eigen favoriet.
-Een plaat heeft een grote hoes, dus er is veel plek voor artwork
-Een platenspeler is een groot ding. Staat door z'n gebruik pontificaal in het zicht. En is, zeker in deze tijd, aantrekkelijk om naar te kijken, een groot deel van de techniek is zichtbaar, er zit een plateau op wat groot en zwaar is, 1à2kg of soms nog meer, en gemaakt van metaal of een hoogwaardig kunststof.
Aan een cd speler is niets te zien, die staat vaak zelfs weggestopt in een kastje. Hetzelfde geldt voor een mediastreamer.

Uiteraard is een cd veel handiger, meer bulletproof, tegenwoordig goedkoper, en op vrijwel alle technische punten beter (al staat de muziek soms beter op plaat dan cd, loudnesswar...).
Maar aan een CD speler valt niet zoveel te modden/af te stellen.
Tuurlijk, je kan een cd speler verbeteren zodat de vervorming niet meer 0,03% is maar 0,003% of 0,00003%, maar realistisch gezien ga je dat verschil blind niet horen.
Maar bij een platenspeler kan je de vervorming bij 10khz wel terugdringen van bijv. 10% (met een goedkoop element) naar bijv. 2% (met een duurder element). En dat zijn verschillen die je wel degelijk hoort.
Er zijn gewoon heel veel aspecten aan vinyl die je kan tunen op een niveau dat het ook hoorbaar een verbetering danwel verandering geeft.
En je kan een draaitafel natuurlijk optisch aantrekkelijker maken. Het ding staat in het zicht, dus ook dat heeft een degelijk belang in de praktijk.

Maar ja, vergeleken met de CD: wat nog goedkoper, handiger, meer bulletproof etc is, is FLAC, of een hoogwaardige mp2, of tegenwoordig streaming.
Daarom wordt CD wel verdrongen door streaming en LP niet. LP is geen concurrent van streaming.
Ook vanwege datzelfde zijn dvd audio en sacd geflopt. Niet significant beter dan cd, niet handiger, niet goedkoper, niet meer bulletproof, niet beter om naar te kijken.
Rdam schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:24:
[...]
Ivan Rebroff als voorbeeld, wat een clown :+ .
Ja...eind jaren 60 begin 70 schlagers....
Ik denk dan ook dat we met een audiofiel pensionado te maken hebben die diep in de 70 is. Niets mis mee natuurlijk, maar ik vraag me ook gelijk af hoe goed z'n gehoor nog is.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2023 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 07:36:
[...]

Ja ik ga behoorlijk met je mee. Ik weet alleen niet waar ik 4 moet plaatsen. Niet bovenaan, maar wellicht ook niet helemaal onderaan. Ik vind 'm tegen verwachting in heel helder (te helder). Misschien op gelijke hoogte met 3 qua tracking?
Zoals ik al aangaf is jouw element (2) in de stille groef duidelijk het stilste qua rumble maar heeft meer "leven" in het midden tot hoog gebied (zeg 400 tot c.a. 2500 Hz), wellicht door een andere capaciteit en RIAA omzetting. Jouw element is ook vrij helder maar dat vind ik wel lekker. Dat de AT-150 shibata (4) helder is helpt icm de mindere tracking natuurlijk niet bij deze test, des te meer vallen de rafels in de S-en op.

Qua rumble lijkt jouw Dual het ook net wat beter te doen dan zijn platenspeler (pak wellicht even een spectrum om dat te checken?), dat kan natuurlijk alles te maken hebben met de staat van (de smering van het) lager.

Verder herken je dus toch wel iets terug van de kwaliteit van de body, want zijn AT95ML heeft bij de stille groeven dus dat metalig schrapende bijgeluid wat lijkt op resoneren van de body, heb je dat ook gehoord?

Natuurlijk is het wel zo dat we de slijtage van de elementen niet weten, dat kan een rol spelen. En de afstelling van de elementen: heeft JP zijn element wel hetzelfde uitgelijnd als jij (met name belangrijk voor de binnenste groeven test), en welke naalddruk gebruiken jullie?

Zit jij bijvoorbeeld aan de wat hogere kant van de aanbevolen range met je 440Mla of gebruik je de standaard spec van AT? Ik geloof dat dat 1.4 gram is met een maximum van 1.8 gram. Bij de AT150SA is de aanbevolen naalddruk range volgens mij hetzelfde. Maar de MLX heeft dacht ik zelfs een spec van 0.75 tot 1.75 gram, het midden is dan 1.25 gram wat ik erg laag vind. Dus als jij bijv op een nette 1.6 gram zit voor je 440MLa en hij gebruikt 1.4 gram voor zijn SA en 1.25 gram voor zijn MLX, ja dan begrijp ik wel dat zijn element meer vervormt. :)

M.i. zou het het beste zijn om al die elementen op een gram of 1.7 (dat kunnen ze allemaal aan, binnen spec) af te stellen met dezelfde uitlijning, en dan te testen.

Maar los daarvan vind ik de uitslag eigenlijk wel logisch: ML wint van Shibata.
Er waren een paar fragmentjes waar mijn 440 begon te buzzen en de 150mlx niet.
Klopt, maar gemiddeld toch echt de zuiverste S-klanken.
Ik heb deze elementen gekozen, ten eerste vanwege de verkrijgbaarheid, maar je hebt waarschijnlijk ook wel die post van JP gelezen waar hij al die fragmenten plaatst incl al die exoten.
Ik heb die dus allemaal beoordeeld (dat was best veel werk... 8)7) en van die lijst vond ik de at-150mlx toch het beste. Qua IGD dan. de AT-150sa stond ook vrij hoog. Van al die exoten waren degene met ML sowieso beter dan degene met een elliptische naald. Er zat geloof ik 1 hyperellips tussen.
Zelfs die superexotische sony met diamant cantilever... kwam bij mij als 3e van onder.
Ik heb net even geluisterd: de 95SH is er ook weer duidelijk slechter dan de 95ML versie. Ik vind daar de 150MLX wel beter klinken dan de 95ML. De 150SA komt hier aardig in de buurt. Van de oudere elementen doet de Technics EPC-P100CMK4 het denk ik nog het beste, de Sony is erg slecht. Problemen met slijtage of een verharde ophanging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mr_petit Toevoeging: ik was geneigd voor een redelijke prijs ook even die Vinyl Check testplaat van Tacet te kopen, maar ik lees helaas weer meerdere mensen met off-center bij deze plaat, o.a.:

https://www.audiosciencer...0278/page-39#post-1721300

Hoe zit dit met jouw plaat?

Ik heb dit al eens gehad met de Hifi-News testplaat, wat hem bijna waardeloos maakte voor een flink deel van de tests. Het maakt niet alleen de W&F test waardeloos maar ook de tracking en anti-skating tests verliezen een hoop aan waarde.

Ik vind het echt balen dat zoveel nieuwe platen centering issues hebben, al helemaal bij testplaten.

Ik heb enkele exemplaren van de oude Erato Hifi Test (v1 en v2) platen uitgegeven ter ere van de Firato, die hebben dit issue niet (uiteraard is geen enkele plaat helemaal 100% perfect gecentreerd, maar deze zijn gewoon echt goed te noemen en een sinustoon meet ook netjes ipv duidelijk gejengel.

Ook las ik wbt de Tacet een minor issue met de crosstalk track:
The Tacet record "Vinyl Check": The vinyl quality it is better than the Ortofon. Low noise. The signals are both examples of music, music with signals, and a lot of test signals. However, the azimuth/cross-talk signals were quite much higher than for the Ortofon, meaning that there are signals already engraved in the groove. The frequency response signals are fixed, and is both with and without RIAA EQ.
Niet zo mooi dat er all crosstalk in het signaal zelf aanwezig is natuurlijk, maar goed: geen enkele testplaat is helaas perfect.
Dat off-center issue, daar heb ik dan weer meer moeite mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Cap schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:42:
[...]

Zoals ik al aangaf is jouw element (2) in de stille groef duidelijk het stilste qua rumble maar heeft meer "leven" in het midden tot hoog gebied (zeg 400 tot c.a. 2500 Hz), wellicht door een andere capaciteit en RIAA omzetting. Jouw element is ook vrij helder maar dat vind ik wel lekker. Dat de AT-150 shibata (4) helder is helpt icm de mindere tracking natuurlijk niet bij deze test, des te meer vallen de rafels in de S-en op.

Qua rumble lijkt jouw Dual het ook net wat beter te doen dan zijn platenspeler (pak wellicht even een spectrum om dat te checken?), dat kan natuurlijk alles te maken hebben met de staat van (de smering van het) lager.

Verder herken je dus toch wel iets terug van de kwaliteit van de body, want zijn AT95ML heeft bij de stille groeven dus dat metalig schrapende bijgeluid wat lijkt op resoneren van de body, heb je dat ook gehoord?

Natuurlijk is het wel zo dat we de slijtage van de elementen niet weten, dat kan een rol spelen. En de afstelling van de elementen: heeft JP zijn element wel hetzelfde uitgelijnd als jij (met name belangrijk voor de binnenste groeven test), en welke naalddruk gebruiken jullie?

Zit jij bijvoorbeeld aan de wat hogere kant van de aanbevolen range met je 440Mla of gebruik je de standaard spec van AT? Ik geloof dat dat 1.4 gram is met een maximum van 1.8 gram. Bij de AT150SA is de aanbevolen naalddruk range volgens mij hetzelfde. Maar de MLX heeft dacht ik zelfs een spec van 0.75 tot 1.75 gram, het midden is dan 1.25 gram wat ik erg laag vind. Dus als jij bijv op een nette 1.6 gram zit voor je 440MLa en hij gebruikt 1.4 gram voor zijn SA en 1.25 gram voor zijn MLX, ja dan begrijp ik wel dat zijn element meer vervormt. :)

M.i. zou het het beste zijn om al die elementen op een gram of 1.7 (dat kunnen ze allemaal aan, binnen spec) af te stellen met dezelfde uitlijning, en dan te testen.

Maar los daarvan vind ik de uitslag eigenlijk wel logisch: ML wint van Shibata.

[...]

Klopt, maar gemiddeld toch echt de zuiverste S-klanken.

[...]

Ik heb net even geluisterd: de SA is ook daar weer duidelijk slechter dan de ML versie. Ik vind daar de 150MLX wel beter klinken dan de 95ML. De 150SA komt hier aardig in de buurt. Van de oudere elementen doet de Technics EPC-P100CMK4 het denk ik nog het beste, de Sony is erg slecht. Problemen met slijtage of een verharde ophanging?
Ik denk dat je hier dicht bij de essentie van het vergelijk komt. Bij een platenspeler zijn zodanig veel parameters waar je mee kan variëren dat een vergelijk bij voorbaat al erg lastig is. Feit blijft dat de uitkomst van de testen bij die dure DT duidelijk weergeeft dat er iets grondig mis is. Gezien het feit dat er ook vrijwel geen hoog aanwezig is moet het wel grondig mis zijn en dus ook makkelijk te vinden en oplossen zou je zeggen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:02
Hoi allemaal,

ik ben nieuw hier in dit topic en heb recentelijk een Bose 360 turntable gekocht met nieuwe audio technica naald. Nu vertraagde deze heel erg bij het afspelen en bleef niet goed op toeren. Hierna heb ik de riem vervangen voor een nieuwe en het probleem was nog niet helemaal opgelost.

Nu heb ik het idee dat de draaiplateau licht aanloopt omdat het chasis scheef staat. De rubberen pootjes van de unit was weinig van over en heeft dus waarschijnlijk langere tijd scheef gespeeld bij de vorige eigenaar.

Het is een geveerd chasis. Is dit op een manier te vervangen/stutten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:39:
@mr_petit Toevoeging: ik was geneigd voor een redelijke prijs ook even die Vinyl Check testplaat van Tacet te kopen, maar ik lees helaas weer meerdere mensen met off-center bij deze plaat, o.a.:

https://www.audiosciencer...0278/page-39#post-1721300

Hoe zit dit met jouw plaat?

Ik heb dit al eens gehad met de Hifi-News testplaat, wat hem bijna waardeloos maakte voor een flink deel van de tests. Het maakt niet alleen de W&F test waardeloos maar ook de tracking en anti-skating tests verliezen een hoop aan waarde.

Ik vind het echt balen dat zoveel nieuwe platen centering issues hebben, al helemaal bij testplaten.

Ik heb enkele exemplaren van de oude Erato Hifi Test (v1 en v2) platen uitgegeven ter ere van de Firato, die hebben dit issue niet (uiteraard is geen enkele plaat helemaal 100% perfect gecentreerd, maar deze zijn gewoon echt goed te noemen en een sinustoon meet ook netjes ipv duidelijk gejengel.

Ook las ik wbt de Tacet een minor issue met de crosstalk track:

[...]

Niet zo mooi dat er all crosstalk in het signaal zelf aanwezig is natuurlijk, maar goed: geen enkele testplaat is helaas perfect.
Dat off-center issue, daar heb ik dan weer meer moeite mee.
Beide hebben bij mij een runout issue. Ik heb 2 filmpjes gemaakt zodat je kan inschatten hoeveel het is:
Bij de Tacet is het volgens mij nog iets erger dan bij de HFNR

Tacet testplaat:

HFNR testplaat:

Met de tacet plaat heb ik ooit een wow/flutter filmpje gemaakt op mijn ps-x75.
Wat daar gemeten werd kwam ongeveer overeen met wat een app doet.
Niet dat dat ook maar iets zegt ;)

Maar het is idd wel reteslecht dat er in een testplaat meer runout zit dan veel normale platen.
Uiteindelijk ligt die fout bij de perserij. Ik verwacht dat die Tacet plaat van pallas komt...daar gaat dan pallas' reputatie :+

Ik kan me bijna ook niet voorstellen dat de plaat terugsturen voor een nieuwe een kleine kans dat het iets uitmaakt.
Van de tacet plaat zijn er 6000 gemaakt, dus er zijn wel meerdere stampers, maar de kans is natuurlijk heel groot dat je een nieuwe van dezelfde stamper krijgt, die is dus hetzelfde. (alle stampers kunnen dit probleem zelfs hebben)

Maar de hfnr zit natuurlijk ook vol met fouten in de tests. Maar er zijn ook enkele goede punten. Er staan veel tests op. alle tests zijn met een oneindige groef gescheiden, dat werkt heel fijn imho.
En volgens mij is hij heel stil. Ik heb er niet echt een studie van gemaakt, maar het viel me een keer op.

Maar inderdaad, oude testplaten zijn soms op behoorlijk wat vlakken beter. Al heb ik ook 3150hz tracks gezien die 3169hz oid waren 8)7
Ik geloof dat er ook zo'n fout op de erato of firato stond.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2023 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:13:
[...]

Beide hebben bij mij een runout issue. Ik heb 2 filmpjes gemaakt zodat je kan inschatten hoeveel het is:
Bij de Tacet is het volgens mij nog iets erger dan bij de HFNR

Tacet testplaat:
[YouTube: Tacet test record off center spindle runout]

HFNR testplaat:
[YouTube: Hifi News test record off center spindle runout]

Met de tacet plaat heb ik ooit een wow/flutter filmpje gemaakt op mijn ps-x75.
Wat daar gemeten werd kwam ongeveer overeen met wat een app doet.
Niet dat dat ook maar iets zegt ;)
[YouTube: Sony PS-x75 Biotracer Wow/Flutter measurement]
Dank! De afwijking lijkt me van dezelfde orde van grootte, bij mijn Hifi-News was het zo erg dat het ook hoorbaar was bij de testonen (o.a. tracking tests). Maar het kan natuurlijk per release verschillen.

Wat wow en flutter betreft zijn er eigenlijk betere opties dan testplaten, mbv een gyroscoop kan je tegenwoordig prima de gelijkloop bepalen. Dus wat dat betreft is het niet zo erg, hoewel natuurlijk wel storend.
Maar het is idd wel reteslecht dat er in een testplaat meer runout zit dan veel normale platen.
Uiteindelijk ligt die fout bij de perserij. Ik verwacht dat die Tacet plaat van pallas komt...daar gaat dan pallas' reputatie :+
Pfff ja echt teleurstellend. Dit moet echt beter kunnen. Maar ik begrijp wel dat het exemplarisch kan verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Slijtage weten we wel, alle elementen van JP zijn nieuw, die 440mla van mij is bijna nieuw (<50uur schat ik, en ik heb een foto onder de microscoop gemaakt).
Uitlijning is vrijwel hetzelfde. Ik zit op 63.3mm (unidin) en JP zat op 62.2 mm, dus nog iets beter.
Mijn 440mla draait op 1,75gr naalddruk, dus hoger dan normaal.
De AT-150mlx/SA zijn op 1,25gr opgenomen.
De AT-VM95 serie op 2.0gr.
Ik denk niet dat alle elementen op dezelfde naalddruk instellen een goede optie is. Er zitten volgens mij toch aanzienlijke verschillen in compliantie in (vooral bij de de at-150).
Maar ik ben ook van mening dat de aanbevolen naalddruk van AT niet altijd goed is. Tussen de 440mla en AT-95e/ATVM95 zit niet zo'n heel groot compliantieverschil. Dus ik denk dat 1,4 gram voor de 440mla best laag is.
Maar het zou inderdaad een verschil kunnen opleveren. Maar ja, die van mij klinkt het beste :D en echt dof oid (het enige wat ik me kan voorstellen als bijwerking van een te hoge naalddruk) is ie ook niet bepaald :P
Dus met z'n lange profiel in de groeven (in de hoogte) is ie dus kennelijk ook goed uitgelijnd. En dat heb ik gewoon op het zicht met zo'n perspex blokje gedaan, dat de arm recht staat. Dus niks met een usb microscoop, SRA meten etc à la Fremer. gewoon quick'n dirty ;)

De tacet track zit echt op de binnenste groeven. Ik geloof van 57-60mm
Ik heb net even geluisterd: de 95SH is er ook weer duidelijk slechter dan de 95ML versie. Ik vind daar de 150MLX wel beter klinken dan de 95ML. De 150SA komt hier aardig in de buurt. Van de oudere elementen doet de Technics EPC-P100CMK4 het denk ik nog het beste, de Sony is erg slecht. Problemen met slijtage of een verharde ophanging?
Dit waren mijn bevindingen van zijn 'exotics'
So I did some comparisons from your exotics. First of all, I think the AT-150mlx is one of the best, and is also really close to my 440mla, but there are minor differences where on some parts my 440distorts more and vice versa, depending on what part of the test track, but I already wrote that.
However I didn't realise the AT-150MLX is almost 3 times the price of an AT-vm540ml. I wouldn't be surprised if stylii are being sorted to quality and that the cheapest cartridges (in this case the at-vm95ml) get the least performing and the expensive ones get the best ones. I mean there are so many microscope pictures from ML stylii on VE, that you can see that some have a nicer grind than others (either in shape but also grind marks on the flat ridge etc). And sorting stylii is a known practice, there are even brands that sort bonded ellipticals, the very cheap stylii, so why not sort expensive ones ;)

Regarding the tests. Shure V15V, X-1IIIE and Sony XL88D (I know this is a grail cart for many) distort in my ears more than the AT-150mlx. This is of course not a blind test, but I'm pretty sure I can spot them in a blind test from the AT-150mlx (but probably not from eachother. Maybe the sony is marginally better).
The EPC-P100cmk4 is a step up from the above mentioned, but still not on the AT150mlx level as far as sibilant distortion goes.
Same goes for the MC-L1000. Both are very close, but the distortion between those maybe sounds a bit different. I don't think I could tell them apart in a blind test, or have a really hard time to. I usually focus on a very short fragment and have that on a loop and switch between stylii. On the one fragment the P100 might do better, on the other the L1000, but most of the time both are worse than the 150mlx or my 440mla.

Regarding the difference between AT-150mlx and AT-150Sa; the 150sa might even sound a little bit more aggressive in the high sibilants, a trait often said about ML stylii, but here it's the other way around. Maybe that's why I think the 150mlx sounds better. On a distortion level it's too close to tell. But as they wear, differences might get bigger. Your new AT150sa and my half worn AT14sa sound nothing alike regarding distortion despite both having a nude shibata on tapered cantilever.
So I think the AT-150mlx is the winner of the fricatives test from your fragments. Great cartridge when looking at what it was up against (although the at-150MLX is also quite expensive for an MM). Compared to the 440mla, I think my 440 distorts slightly less on a lot of fragments, but on really hard fricatives it ocassionally has a bit of mid tone buzzing, more often than the 150mlx. Who knows it's a difference in tonearm, or the record itself. To pinpoint these tiny differences, same alignment on the same deck with the same record should be compared I think.
Anyway, all these differences (also with the other exotics) are way smaller than the difference between at-vm95ML, vm95EN and vm95E, those are worlds apart and in the budget of what the OP has so for carts at that pricepoint, this is a great test.
Dus de Technics EPC-P100CMK4 en de MC-L1000 waren close maar zaten onder de 150mlx en 150sa imo. De Technics EPC-P100CMK4 is 1 of andere line contact geloof ik en de MC-L1000 een ML.
Maar beide in hun productiedagen top of the line geloof ik.
Die sony is volgens mij een nude elliptical. Wel op diamanten cantilever, maar dat maakt voor deze test niets uit.
Die JP heeft ook de AT-400/500 range (die gast heeft alles, ook zijn aantal testplaten....bizar, gewoon 10cm met CBS str-100 platen (volgens mij zei hij een keer dat hij een ongeopende doos met die platen kocht).
Hij zei ook dat hij er ooit over dacht om een ELP te kopen, puur om testplaten te vergelijken en graderen, maar dat hij daar nu toch waarschijnlijk vanaf ziet 8)7
Het grootste manco is dat er van die ELP geen service manual is, en dat de japanse fabrikant niet echt meewerkt. Je kan het ding opsturen en de hoofdprijs betalen, of voor een licht gereduceerd tarief een nieuwe kopen. Daar komt het globaal op neer als ik de verhalen moet geloven.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2023 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teot
mr_petit schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:09:
[...]

Voor jou is het duidelijk, als je IGD wilt oplossen ben je het miste geld kwijt (3 is de at-vm95ml, kost €135 bij thakker.
Waarom je bij 3 de minste ruis hoort weet ik niet, ik vond 2 de minste ruis hebben. Dat ligt denk ik aan mijn plaat.
Dan heb ik toch te veel geld uitgegeven aan de VM540ML :9 Nee hoor, ben er erg blij mee.

Ik had de monsters even beluisterd (5 min) omdat ik aan het werk was. Wel leerzaam om alle reacties te lezen waar je op kunt letten bij het afspelen van lp’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dikkiedik schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:34:

Het is een geveerd chasis. Is dit op een manier te vervangen/stutten?
Bedoel je dat de veren scheef zijn (dus aan 1 kant dat hij dieper in de bak hangt), of dat de pootjes onder de bak verteerd zijn.
Pootjes onder de bak zijn niet zo belangrijk. Je kan bij de action rubberen plakdopjes in allerlei maten op strip krijgen.

Het is wel belangrijk dat je tafel horizontaal staat.
Als aan 1 kant de veren ingezakt zijn, dan denk ik niet dat je dat intern bij deze tafel kan afstellen (ik denk dat deze tafel intern gebaseerd is op een CEC BD-1000 of zeer vergelijkbaar (komt bijna 100% zeker uit de CEC fabriek).
Je zou de veren iets kunnen uitrekken. Er zitten waarschijnlijk stukjes schuimrubber in de veren die ook verteerd zijn. Zou je kunnen vervangen als je 'm toch open hebt.

Of het deck horizontaal staat moet je wel meten/bekijken met een plaat erop. Het is zeer gewichtsafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
teot schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:53:
[...]

Dan heb ik toch te veel geld uitgegeven aan de VM540ML :9 Nee hoor, ben er erg blij mee.

Ik had de monsters even beluisterd (5 min) omdat ik aan het werk was. Wel leerzaam om alle reacties te lezen waar je op kunt letten bij het afspelen van lp’s.
Wij (althans, Cap en ik) vinden dat je vm540ml waarschijnlijk beter klinkt op dit aspect (die is zeer vergelijkbaar met een 440mla).
Het is ook een beter element qua veel specificaties.
Het enige wat belangrijk/moeilijk bij dit element is, is dat het element eigenlijk met hele lage capaciteit/loading gebruikt moet worden.
Veel phonopre's hebben al standaard 100pF condensatorloading, dan komt nog je kabel (meestal 100-150pF) en de bedrading in de speler/arm (25-50pF). Je zit zo op 250pF ook al heb je allerlei kwaliteitsspul.

Ik speel met in totaal 115pF (dus phonopre, interlink, armbedrading samen). Als je meer capaciteit hebt, wordt ie iets scheller in het hoog (in het gebied boven de 10khz). Duclaasie heeft hier onlangs geloof ik een grafiekje geplaatst met AT-vm540ml/at-vm95ML en verschillende capacitaire loading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:44:
[...]

Mijn 440mla draait op 1,75gr naalddruk, dus hoger dan normaal.
De AT-150mlx/SA zijn op 1,25gr opgenomen.
De AT-VM95 serie op 2.0gr.

Ik denk niet dat alle elementen op dezelfde naalddruk instellen een goede optie is. Er zitten volgens mij toch aanzienlijke verschillen in compliantie in (vooral bij de de at-150).
Het is niet optimaal, maar op basis van ruimte ervaring met een heleboel elementen op de testplaat beluisteren/meten weet ik wel zeker: een AT440MLa op 1.75g vs een AT150 op 1.25 is een ongelijke strijd. :)
Maar ik ben ook van mening dat de aanbevolen naalddruk van AT niet altijd goed is. Tussen de 440mla en AT-95e/ATVM95 zit niet zo'n heel groot compliantieverschil. Dus ik denk dat 1,4 gram voor de 440mla best laag is.
Eens, de AT440MLa/b heb ik ook nooit op 1.4 gram gedraaid, toch altijd wel 1.6 a 1.7 gram. Daaronder presteert ie gewoon minder. Maar dat doet een AT150 op 1.25 gram tov 1.5 gram. :P Daar ben ik van overtuigd. Ik heb geen AT150MLX maar heb nog wel een AT150Ea liggen met ook een VTF spec van 1.25g. Deze spoort ook minder onder de 1.4 a 1.5 gram, ik zal deze misschien nog eens vergelijken met de AT440MLb en misschien ook nog met een AT-130E en AT120Ea en wellicht wat Denon en Yamaha MC's. Maar goed, als ik dat met dezelfde fragmenten wil doen dan zal ik toch eerst de Tacet testplaat moeten kopen... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 18-11-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Ja dat had ik ook al enigzins gehoord, maar ik ben gaan terugluisteren, en het is echt heel duidelijk.
Als je het eenmaal hoort, blijf je het horen.
Z'n AT150mlx heeft het niet, dus het zit niet in de plaat.
Het schrapende geluid lijkt ook wel iets mechanisch in de aandrijving, maar dat zou niet logisch zijn als beide op dezelfde tafel opgenomen zijn Ik zal het vragen want het is idd wel heel frappant.
Het is geen klassieke rumble, dit geluid zit ook echt in middentonen. 100 tot 1000hz ergens.

Verder is zijn ruis wat donkerder, mijn ruis is wat hoger/feller.
Hij heeft veel meer rumble (<7hz). Kan natuurlijk ook in de plaat zitten, en mijn bugle heeft een zwak subsonisch filter, maar dan heb je het over een paar db in het laag.
In mijn spectrum valt helaas een 50Hz piek te zien, die toch 10dB oid harder is dan zijn 60hz piek.
Die heb ik al eerder gezien. Ik heb mijn phonoprevoeding aangepast met een ruisvrijere spanningsregelaar, maar dat lost die brom niet op (is eigenlijk ook logisch). Dus daar moet ik toch nog eens mee aan de gang. Het kan natuurlijk ook uit de tafel komen, het ding is grotendeels van metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:02:
[...]

Het is niet optimaal, maar op basis van ruimte ervaring met een heleboel elementen op de testplaat beluisteren/meten weet ik wel zeker: een AT440MLa op 1.75g vs een AT150 op 1.25 is een ongelijke strijd. :)
Maar ook op IGD?
Op een normale trackingstest...uiteraard. Maar dat zijn extreme uitslagen.
Dit is an sich geen heel hard signaal. Alleen heel hoog. En ook cantilever massa heeft niet echt een effect.
De verschillen zijn voornamelijk op de vorm van de stylus zelf.

Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om weer een track op te nemen met 440mla op 1,4 gram.
Hij zit niet meer op de headshell....pffff :-(

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2023 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik heb nog even geverifieerd, de VM95 samples en de at-150 samples zijn op dezelfde speler opgenomen.
SP10mk3. Ook hetzelfde exemplaar, die gast schijnt er 5 te hebben 8)7
Maar allemaal op z'n 'main deck' opgenomen dus, dus dezelfde speler, dezelfde arm. Dus de kans dat het metaalachtige geluid van een mechanische bron uit de tafel zelf komt, is dus zeer gering. Dan zou het ook in de andere elementen te horen moeten zijn.
Dus het is idd waarschijnlijk iets van een resonantie in de body van de at-vm95, of EM straling dat het oppikt oid.
Het geluid is ook in alle vm-95 samples te horen, maar daarvoor is wel steeds dezelfde body gebruikt (en alleen de naalden verwisseld), dus het kan nog steeds een exemplarisch probleem met de cartridgebody zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:17:
[...]

Ja dat had ik ook al enigzins gehoord, maar ik ben gaan terugluisteren, en het is echt heel duidelijk.
Als je het eenmaal hoort, blijf je het horen.
Z'n AT150mlx heeft het niet, dus het zit niet in de plaat.
Het schrapende geluid lijkt ook wel iets mechanisch in de aandrijving, maar dat zou niet logisch zijn als beide op dezelfde tafel opgenomen zijn Ik zal het vragen want het is idd wel heel frappant.
Het is geen klassieke rumble, dit geluid zit ook echt in middentonen. 100 tot 1000hz ergens.
Het klinkt mij dus echt als een body resonantie in de oren, ik heb het wel eens gehoord als een naaldophanging uitbodemt.

Ik heb dus een AT150 body en dat is wel heel anders dan een AT95 body: zwaarder en massiever, dus de resnonanties zullen minder zijn. Maar bij de AT150 hoor je het niet minder maar gewoon helemaal niet, dus wellicht dat er toch iets meer aan de hand is.

Edit: lees nu je laatste reactie die het min of meer bevestigt. Ik denk niet dat het straling is, het is duidelijk een metalige resonantie, een 'aanloopgeluid'.

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 19-11-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:23:
[...]

Maar ook op IGD?
Op een normale trackingstest...uiteraard. Maar dat zijn extreme uitslagen.
Dit is an sich geen heel hard signaal. Alleen heel hoog. En ook cantilever massa heeft niet echt een effect.
De verschillen zijn voornamelijk op de vorm van de stylus zelf.
Ik vermoed toch van wel, maar ik zou eigenlijk de Tacet plaat moeten hebben om dat goed te checken omdat ik zo snel niet weet welke plaat geschikt is om dit goed te checken. Mijn Firato dubbel LP's hebben geen IGD test, hoewel de laatste tracks van de B-kanten (Mandoline en Mezzo sopraan) misschien ook bruikbaar zijn om bij kritiek lage naalddruk te testen. De mandoline is wel een moeilijk geval maar problemen zijn m.i. lang niet zo duidelijk hoorbaar als bij de Duitse S-en.

Jan Kool schrijft over de Mandoline track:
Band 7: Mandolineconcert van Cecere Misschien wel de meest riskante test voor pickups. De opname is genadeloos wat impulsgeluiden betreft door de zeer felle inzetten van een plectrum op de Mandolinesnaren. Zeer hoge en sterke harmoni- schen (boventonen) zijn daarin aanwezig en maken de groeven uiterst gecompliceerd om goed te volgen. Goed opletten of een element geen kraak geluiden laat horen en alles duidelijk neerzet. Ook luidsprekers zullen nu al of niet kunnen tonen dat zij adequaat snel kunnen reageren. Een zeer moeilijke proef!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:34:
[...]

Edit: lees nu je laatste reactie die het min of meer bevestigt. Ik denk niet dat het straling is, het is duidelijk een metalige resonantie, een 'aanloopgeluid'.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de body hier de plaat raakt. Dan zouden ook alle stylii op die body de plaat raken
Ik heb ook wel eens een element gehad waarbij de suspensie zo erg gezakt was dat de body de plaat begon te raken maar dat klinkt anders. De naaldddruk valt dat ook helemaal weg. Dat zou voor deze test echt desastreus zijn terwijl de ML goed blijft presteren.

Ook met de at-vm95 body, is het niet het metaal wat de plaat zal raken, maar het plastic van de naalddrager, denk ik?.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat die JP zo onzorgvuldig is dat de cartridge echt met iets in aanraking komt.
Dat gezegd hebbende, ik heb niet echt een verklaring voor het geluid (behalve em straling) danwel de aard van het geluid.
Dat het in de stille passages te horen is, duidt niet op een resonantie komende door de arm oid.
Maar het geluid is er wel, en in exact dezelfde mate en regelmatigheid bij elke naald die hij gebruikt op de body.

Ik ga denk ik weer m'n 440mla monteren en een 1,4gr testtrack opnemen.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 19-11-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet zozeer de body die over de plaat heen gaat, maar een aanloopgeluid van de naald in de ophanging, die alle resonanties dan ongedempt doorgeeft aan de body. Ik heb het vaker gehoord bij elementen met problemen in de suspensie waar ik dan heb zitten experimenteren of ik dat kon oplossen. Gezien de aard van het geluid acht ik straling uitgesloten, ik ben echt overtuigd dat het een resonantie is. Dus het draaiende plateau met "stille" groef dat de naald laat bewegen en iets laat resoneren. Op het moment dat je het plateau stopt of de naald omhoog lift is het weg.
Maar het geluid is er wel, en in exact dezelfde mate en regelmatigheid bij elke naald die hij gebruikt op de body.
Alleen op de AT95 body toch? Ik hoorde het dus alleen bij fragment 3 en dan op vrij hoog volume op mijn oordopjes, niet bij de andere fragmenten. Ik ben niet op nog hoger volume gaan luisteren. :P

[ Voor 47% gewijzigd door Cap op 19-11-2023 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja wel steeds op de AT-VM95 body, maar het is dus aanwezig in zijn AT-VM95C file, AT-VM95E file, AT-VM95EN file etc.
En de hele tijd in exact dezelfde sterkte en exact hetzelfde patroon.
Ik hoef er de koptelefoon niet echt hard voor te zetten om het heel goed te horen in de stille passages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:02:
[...]

Eens, de AT440MLa/b heb ik ook nooit op 1.4 gram gedraaid, toch altijd wel 1.6 a 1.7 gram. Daaronder presteert ie gewoon minder. Maar dat doet een AT150 op 1.25 gram tov 1.5 gram. :P Daar ben ik van overtuigd.
Nou, moment of truth.
Ik heb hier 2 files van dd 440mla; eentje op 1,75gram (waarop ik altijd speel) en eentje op de voorgeschreven 1,4 gram.
Welke is welke, en is het verschil zo groot dat het je mening verandert betreffende dat de AT150mlx nu beter trackt dan de 440mla?

File 1:
https://audio.home.xs4all...n/fricatives/440mla1.flac

File 2:
https://audio.home.xs4all...n/fricatives/440mla2.flac

Ik vind beide dicht bij elkaar zitten. Het probleem is dat als ik luister, ik natuurlijk weet waarnaar ik luister, dus als ik denk iets anders te horen, dan kan dat ook liggen aan dat ik niet blind luister.
...en s'ochtends hoor ik andere dingen dan s'avonds... :)

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2023 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teot
mr_petit schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:10:
[...]

Wij (althans, Cap en ik) vinden dat je vm540ml waarschijnlijk beter klinkt op dit aspect (die is zeer vergelijkbaar met een 440mla).
Het is ook een beter element qua veel specificaties.
Het enige wat belangrijk/moeilijk bij dit element is, is dat het element eigenlijk met hele lage capaciteit/loading gebruikt moet worden.
Veel phonopre's hebben al standaard 100pF condensatorloading, dan komt nog je kabel (meestal 100-150pF) en de bedrading in de speler/arm (25-50pF). Je zit zo op 250pF ook al heb je allerlei kwaliteitsspul.

Ik speel met in totaal 115pF (dus phonopre, interlink, armbedrading samen). Als je meer capaciteit hebt, wordt ie iets scheller in het hoog (in het gebied boven de 10khz). Duclaasie heeft hier onlangs geloof ik een grafiekje geplaatst met AT-vm540ml/at-vm95ML en verschillende capacitaire loading.
Die grafieken heb ik niet kunnen vinden in dit topic of het vorige topic. Zoektermen waren 'pf' en 'loading'. Maar als ik het goed begrijp dan komen de hoge tonen/treble beter naar voren bij een hogere capacitaire loading? En dat de VM540ML van zichzelf al de hoge tonen naar voren laat komen?

En dat je dat mogelijk kunt dempen door zo'n constructie te maken https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65706932
De phonopre's met instelbare loading tot 0 pF vind ik iets te duur om het 'even' te proberen, althans diegene die ik kon vinden zo snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:20

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

teot schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:53:
De phonopre's met instelbare loading tot 0 pF vind ik iets te duur om het 'even' te proberen, althans diegene die ik kon vinden zo snel.
Ik heb altijd begrepen dat je de capaciteit niet lager kunt maken d.m.v. een apparaat of pluggen, alleen kunt toevoegen.

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:20
mr_petit schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:55:
[...]

Nou, moment of truth.
Ik heb hier 2 files van dd 440mla; eentje op 1,75gram (waarop ik altijd speel) en eentje op de voorgeschreven 1,4 gram.
Welke is welke, en is het verschil zo groot dat het je mening verandert betreffende dat de AT150mlx nu beter trackt dan de 440mla?

File 1:

File 2:

Ik vind beide dicht bij elkaar zitten. Het probleem is dat als ik luister, ik natuurlijk weet waarnaar ik luister, dus als ik denk iets anders te horen, dan kan dat ook liggen aan dat ik niet blind luister.
Die tweede lijkt marginaal beter te klinken. Maar dit verschil valt voor mij in de categorie 'geen hoorbaar verschil onder normale luisteromstandigheden'.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teot
Nerpissad schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:56:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat je de capaciteit niet lager kunt maken d.m.v. een apparaat of pluggen, alleen kunt toevoegen.
Dat klinkt een stuk logischer, dan blijft dus alleen een phonopre met instelmogelijk op 0 pF over om wat capaciteit weg te halen uit het signaalpad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:20

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

teot schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:37:
[...]

Dat klinkt een stuk logischer, dan blijft dus alleen een phonopre met instelmogelijk op 0 pF over om wat capaciteit weg te halen uit het signaalpad.
Ook dat kan volgens mij niet. Als je die phono pre instelt op 0pF, dan zal er geen capaciteit toegevoegd worden, maar de capaciteit van de kabel etc. wordt er niet vanaf gehaald.

Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teot
Nerpissad schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:40:
[...]

Ook dat kan volgens mij niet. Als je die phono pre instelt op 0pF, dan zal er geen capaciteit toegevoegd worden, maar de capaciteit van de kabel etc. wordt er niet vanaf gehaald.
Ja dat bedoel ik, ben niet heel scherp vandaag :+ . Nu speel ik via de phono-input van mijn geïntegreerde versterker zonder dat ik de capaciteit kan veranderen daarop. Als het dan via een aparte phonopre naar 0 pF gaat, dan gaat er wat capaciteit af tov mijn huidige situatie. Maar dat soort phonopre's zijn dus best aan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Nerpissad schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:56:
[...]

Ik denk dat @teot bedoeld dat hij een losse phono voorversterker zoekt waar je de capaciteit op de ingang ook kan instellen op 0 pF. De meeste betaalbare phono voorversterkers hebben helaas een vaste waarde, de wat duurdere hebben dipswitches om het in te stellen. Vaak begint het echter met 100pF, waarbij je kabel vanaf element tot an input al heel gauw 100pF extra toevoegt aan capaciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
teot schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:53:
[...]

Die grafieken heb ik niet kunnen vinden in dit topic of het vorige topic. Zoektermen waren 'pf' en 'loading'. Maar als ik het goed begrijp dan komen de hoge tonen/treble beter naar voren bij een hogere capacitaire loading? En dat de VM540ML van zichzelf al de hoge tonen naar voren laat komen?
Ik kon het grafiekje ook niet terug vinden, misschien was het wel heel iemand anders of op een ander forum 8)7
Het gaat in ieder geval om dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0425/8673/4752/files/VM740ML_vs_VM95ML_47k_STR_100.png

Hierin kan je zien dat een 740ml (=540ml) blij loading hoger dan 125pF tussen de 10khz en 14khz (of in die regionen) gaat versterken. 1à 2dB meer dan bij 125pF, en 2-3dB meer dan de rechte grafiek. 2-3dB valt wel te horen. En boven die resonantie valt de grafiek waarbij de meeste versterking was, ook het snelste af.
Bij de AT-VM95ML gebeurt hetzelfde, maar die heeft van zichzelf all een beetje een roll off bij hoge frequenties, dus die kan iets boost gebruiken. Daar is van de 3 waardes de 225 of 325pF loading het beste.

Dat de AT-VM95 dit roll off effect wel heeft en de at-VM540 niet, komt denk ik doordat de AT-VM540 een gelamineerde kern in de spoelen heeft, en de AT-VM95 niet. Als je een AT body met niet gelamineerde kern meet, dan zie je dat de inductie van de spoel afneemt bij hogere frequenties, en daar heeft de body met gelamineerde kern eigenlijk geen last van. Ik denk dat de niet gelamineerde kern verzadigd raakt.
De mate van inductie van de interne spoel staat natuurlijk voor de hoeveelheid signaal de body afgeeft.
En dat je dat mogelijk kunt dempen door zo'n constructie te maken https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65706932
Nee je kan het niet dempen door extra condensatoren toe te voegen. Je moet capaciteit wegnemen, dat kan niet met zo'n setup. Sterker nog, als je zo'n extra y splitter kabeltje toevoegt, die heeft een behoorlijke capaciteit. Maar er zijn ook Y stekkerblokjes, die zijn op dat vlak beter.
Wat je met die constructie wel kan doen is je afsluitweerstand verlagen. Die mogelijkheid hebben normale phonopre's eigenlijk nooit. Waarom weet ik niet, want het is eigenlijk beter dan dat je met de afsluitcapaciteit gaat spelen. Mijn mening is dat een 440ml/540ml body waarschijnlijk beter functioneert met een afsluitweerstand van ~35kOhm ipv de gebruikelijke 47kOhm

Mijn phonopre met 0pF is een hagerman bugle (ok, een chinese kloon daarvan).
Wat is jouw setup? Met name wat voor kabel gebruik je.
Daar valt wellicht iets aan te doen voor bescheiden bedrag. Maar als de kabel van redelijke kwaliteit is, valt die optie weg.
Qua geïntergreerde versterker: de afsluitcapaciteit daarin kan echt enorm verschillen.
Van 0 of 100pF naar wel 400pF.
Welke versterker heb je? dan kunnen wel misschien een service manual vinden en kijken of we de afsluitcapaciteit kunnen vinden.

Maar goed, die versterking door parasitaire capaciteit en afsluitcapaciteit werkt als een toonregeling. Je kan natuurlijk altijd de toonregeling op je versterker iets bijdraaien ;)

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2023 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dr. Strangelove schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:09:
[...]

Die tweede lijkt marginaal beter te klinken. Maar dit verschil valt voor mij in de categorie 'geen hoorbaar verschil onder normale luisteromstandigheden'.
Ik denk zelfs dat eigenlijk alle ML naalden die getest zijn in de praktijk in de categorie 'geen hoorbaar verschil' vallen.
Dit is natuurlijk een extreme testtrack. De verschillen tussen ML cartridges valt in het niets als we het naast een nude elliptical leggen, laat staan een bonded elliptical.
En dat is natuurlijk waar zo'n testtrack duidelijkheid in probeert te brengen.

Enige is natuurlijk dat effect wat @Cap opmerkte bij die AT-VM95 body. Als je dat eenmaal hoort, gaat het niet meer weg :P (heeft ook niets met de test te maken).
Volgens mij heb ik ooit een testje gedaan waarbij ik ontdekte dat een AT-95e body veel gevoeliger was voor EM straling dan een AT-440mla body, of een Denon DL-160 (MC) body.
Ik geloof dat ik toen een lamp met een dimmer vasthield en met mijn andere hand/vinger naar de achterkant van de body ging. De brom op de AT95 body was veel luider.
Dat is ook de reden waarom ik denk dat dat rare geluid EM straling is. Het is geen 50/100Hz brom, maar wie weet wat voor frequenties de direct drive van een SP10 produceert.
Maar het blijft een speculatie natuurlijk waar het geluid vandaan komt.
Wel knap dat hij het als enige opviel. Goed analytisch geluisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
mr_petit schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:17:
[...]

Mijn phonopre met 0pF is een hagerman bugle (ok, een chinese kloon daarvan).
Wat is jouw setup? Met name wat voor kabel gebruik je.
Daar valt wellicht iets aan te doen voor bescheiden bedrag. Maar als de kabel van redelijke kwaliteit is, valt die optie weg.
Qua geïntergreerde versterker: de afsluitcapaciteit daarin kan echt enorm verschillen.
Van 0 of 100pF naar wel 400pF.
Welke versterker heb je? dan kunnen wel misschien een service manual vinden en kijken of we de afsluitcapaciteit kunnen vinden.

Maar goed, die versterking door parasitaire capaciteit en afsluitcapaciteit werkt als een toonregeling. Je kan natuurlijk altijd de toonregeling op je versterker iets bijdraaien ;)
Een Technics SL-1401, ik kan niet zien aan de kabel (met RCA naar de versterker) wat voor een kabel dat is. Kan er vanavond eventueel een foto van uploaden.
De versterker is een Denon pma-2000ae, service manual is hier te vinden: https://www.manualslib.co...000ae.html?page=28#manual

De treble op de versterker aanpassen is altijd een optie inderdaad, maar dan moet ik weer dingen doen als ik platen ga spelen :P Ook als is het alleen de source direct uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
teot schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:08:
[...]

Een Technics SL-1401, ik kan niet zien aan de kabel (met RCA naar de versterker) wat voor een kabel dat is. Kan er vanavond eventueel een foto van uploaden.
De versterker is een Denon pma-2000ae, service manual is hier te vinden: https://www.manualslib.co...000ae.html?page=28#manual

De treble op de versterker aanpassen is altijd een optie inderdaad, maar dan moet ik weer dingen doen als ik platen ga spelen :P Ook als is het alleen de source direct uitzetten.
Ok, bij een sl-1401 zit de interlink natuurlijk vast. Ik denk dat dat wel een redelijke kabel is. Daar kan @Cap waarschijnlijk meer over vertellen, maar het is niet ongewoon dat betere tafels uit de jaren 80 een interlink met lage capaciteit kregen. 100pf oid, dus met armbekabeling zit je dan op ca. 130pF.

Die versterker is een andere zaak.
Het schema is wat verwarrend, maar ik denk dat de afsluitcapaciteit 200pF is.
Er zitten een 47pF en 150pF condensator parallel, maar met 2 weerstandjes en 2 spoelen/chokes in serie:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6XJyRk0/marantzcap.jpg
rode pijltjes.
De blauwe pijl is je 47k afsluitweerstand.
Ik weet niet waarom ze voor die chokes en 2x 470ohm weerstanden in serie gekozen hebben. Wellicht een soort van anti plop?
Wellicht kan iemand die ervoor geleerd heeft er z'n licht op laten schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
over lage resonantie is het altijd verstandig om een low frequency filter aan te zetten?

DSB3:
Subsonic filter: at 20Hz with 18dB/octave

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tonton schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:51:
over lage resonantie is het altijd verstandig om een low frequency filter aan te zetten?

DSB3:
Subsonic filter: at 20Hz with 18dB/octave
Dat hangt er helemaal vanaf. Als je hard speelt wel, er kan bij platen afspelen zowel akoestische feedback optreden, en er zit ook altijd een resonantie zo rond de 10Hz.

Maar veel subsonische filters beginnen soms toch vrij hoog zodat ze soms toch hoorbaar zijn.

Dus als je niet al te hard speelt zou ik 'm wellicht uitlaten.
Of natuurlijk luisteren of je een verschil hoort.

Ik heb ook een subsonisch filter in mijn phonopre zitten (altijd aan), maar die is denk ik veel zwakker dan die van jou.
-1dB zit op 25Hz en -4dB op 10Hz.
Vaak is de genoemde frequentie bij een filter het -3dB punt.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 21-11-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:20
Weer een oude platenspeler van mijn vader geprobeerd aan de gang te krijgen, evenmin met succes. Dit keer een TD124 met een Ortofon RMG-212T arm.

Arm was niet gebalanceerd, leunde veel te ver naar achteren. Het counterweight is verder niet in te stellen want blijkbaar afgesteld op het gebruik van een SPU headshell, die er ook op zit. Enige wat je met de counterweight kan doen is een naalddruk tussen de 0 en 7 gram instellen, maar dit is onvoldoende voor de imbalans.

Het kan aan twee dingen liggen: Of de veer die het counterweight met de base verbindt is te slap, of de headshell is te licht. Ik lees dat die dingen rond de 30 gram zouden moeten zijn inclusief cartridge maar de mijne is slechts 19 gram en inderdaad, als ik een gewicht van 10 gram op de headshell tape komt het ding een einde in de buurt. Echter de headshell is wel origineel Ortofon.

Anyway, bij het geklungel ging er iets anders mis: Na het verwijderen van de headshell maakte deze geen contact meer met de pins in de arm. Die moeten iets uitsteken maar waren allemaal flush met het plastic framepje waar ze doorheen steken. Eruit gepriegeld maar er zit veel te weinig slack in de wiring om ze op de juiste manier er weer in te krijgen. Vermoed dat ik de wiring onderaan de arm los moet maken.

Nu dus twee mooie TD124s die allebei niet spelen...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:55:
[...]

Nou, moment of truth.

File 1:

File 2:

Wat verlate reactie, kom nu pas weer toe aan Tweakers forum.

Toch is dit interessant. Ik hoor een duidelijk verschil. Ik vind het tweede fragment consequent beter op het gebied van de vervorming van de harde S-klanken. De vraag is natuurlijk welke naalddruk dat is. :P

Het is natuurlijk zeer de vraag of je dit bij het luisteren van normale muziekfragmenten gaat horen, maar bij deze fragmenten heb ik echt een duidelijke voorkeur. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:34:
[...]

Toch is dit interessant. Ik hoor een duidelijk verschil. Ik vind het tweede fragment consequent beter op het gebied van de vervorming van de harde S-klanken. De vraag is natuurlijk welke naalddruk dat is. :P
De hamvraag: vind je het mindere fragment nog steeds beter dan die 150mlx?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:03:
[...]

Ok, bij een sl-1401 zit de interlink natuurlijk vast. Ik denk dat dat wel een redelijke kabel is. Daar kan @Cap waarschijnlijk meer over vertellen, maar het is niet ongewoon dat betere tafels uit de jaren 80 een interlink met lage capaciteit kregen. 100pf oid, dus met armbekabeling zit je dan op ca. 130pF.
Ik weet natuurlijk niet of de originele kabels er nog aan zitten, maar zo ja dan zal het dit type zijn dat Technics in die periode (ca '75 tot '81) in al zijn betere draaitafels gebruikte, ook herkenbaar aan het model plugjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwlf8pD_jJrUbMGd7aCta-Cp_5c=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/VsR188NvSfIwcp7dDRqagn3d.gif?f=fotoalbum_large

Je moet echt goed kijken, maar 1 ader heeft een grijs lijntje ter indicatie plus de tekst SUMITOMO low stray capacity cord 37 XS (of HS?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1pq7DDMTBNbEuzLwRFl9861H4s=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/LrZUtJxP20wgZjUCWzSNtPXX.gif?f=fotoalbum_large

Qua capaciteit zijn de oude Technics kabels prima, het was rond de 90 pF op een lengte van 125 cm. Het zijn niet van die dunne dropveters maar degelijke kabels, zij het wel dat je een beetje moet oppassen met te scherp buigen omdat de binnenaders dan wel eens kunnen knakken, of natuurlijk de contacten bij de plugjes. Dat laatste euvel valt trouwens nog wel gemakkelijk op te lossen door de kabel een stukje af te knippen en er nieuwe pluggen aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:46:
[...]

Ik ga straks het MLX fragment weer opzoeken en nog eens luisteren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teot
Cap schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:53:
[...]

Ik weet natuurlijk niet of de originele kabels er nog aan zitten, maar zo ja dan zal het dit type zijn dat Technics in die periode (ca '75 tot '81) in al zijn betere draaitafels gebruikte, ook herkenbaar aan het model plugjes:

[Afbeelding]

Je moet echt goed kijken, maar 1 ader heeft een grijs lijntje ter indicatie plus de tekst SUMITOMO low stray capacity cord 37 XS (of HS?).

[Afbeelding]

Qua capaciteit zijn de oude Technics kabels prima, het was rond de 90 pF op een lengte van 125 cm. Het zijn niet van die dunne dropveters maar degelijke kabels, zij het wel dat je een beetje moet oppassen met te scherp buigen omdat de binnenaders dan wel eens kunnen knakken, of natuurlijk de contacten bij de plugjes. Dat laatste valt gemakkelijk op te lossen door de kabel een stukje af te knippen en er nieuwe pluggen aan te zetten.
Aan die kabels is er niks veranderd, ook zelfde plugs, en ik kan inderdaad die grijze lijn vinden met dezelfde tekst. Was inderdaad even goed kijken om het te kunnen lezen. Bedankt en ook @mr_petit !

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vond deze nog over de capaciteit van die kabel, de meting lijkt me aan de lage kant maar goed, in ieder geval laag. ;)
Mijn ervaring is dat je echt even goed moet zoeken voordat je een nieuwe kabel vindt die net zo lage capaciteit heeft als de phono kabels van goede vintage platenspelers. Dus aan de capaciteit ligt het niet.
Hi, I just have measured the Sumitomo cable taken away from 1610 MK 2 during the restoration. It gives 47 pF and 0.5 Ohm. Compared to the new OFC Sommer Cable Sinus of the same lenght, this one gives 87 pF and 0.05 Ohm. The bare conductor in Sumitomo is hard to bend, looks like a tinned copper and the shielding looks like either steel or tinned copper as well. Anyway, decent values for a 40 years old cable.
Ook leuk:
Wiki SUMITOMO

[ Voor 65% gewijzigd door Cap op 22-11-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:46:
[...]

Lastige kwestie. Qua vervorming ligt het m.i. erg dicht bij elkaar.

Bij het vrouw Mississippi fragment prefereer ik denk ik misschien nog nét de 440MLa, niet zozeer omdat de S-klanken minder vervormen maar meer omdat de soort vervorming wat hoogfrequenter lijkt en meer mengt met de S-klank, waardoor het iets minder stoort: het klinkt net ietsje minder 'korrelig'.

Maar bij de vrouw "frische fische fischte fischers fritze" houdt de 150MLX het wat meer onder controle, en ook bij de mannelijke fragmenten erna vind ik de 150MLX prettiger klinken, bijv bij "zwei fische fressen...".

Overigens weer dezelfde waarneming van minder rumble en meer midhoge groefruis in jouw opname, ik heb toch het idee dat jouw opname wat feller is, beïnvloedt natuurlijk de waargenomen klankkleur.

De 440MLa klinkt wat hoogbetoonder, harder, dynamischer. De 150MLx wat rustiger.

Slotsom: al met al (incl klankkleur) prefereer ik de 150MLx hier, maar natuurlijk speelt de hele keten van opname, capaciteit, phono pre en mijn weergevers hier een rol. :)

Edit: maarre, is de eerste opname de lage naalddruk of... ?

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 22-11-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:44:
[...]

Edit: maarre, is de eerste opname de lage naalddruk of... ?
Ja, dat was inderdaad de lage naalddruk.
Ik hoor ook verschil.
Het is niet voor niets dat ik een AT-440 met 1,75gram speel (al sinds ik 'm heb...), dus ook al voordat ik deze test van tacet deed.
Maar wel voornamelijk vanwege IGD. Hij klinkt gewoon beter bij wat hogere naalddruk.

Ik heb altijd al het vermoeden gehad dat 1,4gram voor de 440 veel te laag is.
De naalddruk zou iets lager kunnen dan een AT-95e (2.0gr), omdat de compliantie iets lager is. Maar het scheelt niet veel.
Voor de AT-vm540ml is de aanbevolen naalddruk ook 2.0gr. En ik denk dat die compliantie ook ongeveer gelijk is (toen lowbeats 'm testte was de compliantie juist heel hoog, maar ik denk dat dat of een exemplarische afwijking is, of een foutje in de test).

Ik vraag me ook af of die 1,25gr naalddruk voor die at-150mlx wel een realistische naalddruk is.
Cap schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:44:
[...]

Overigens weer dezelfde waarneming van minder rumble en meer midhoge groefruis in jouw opname, ik heb toch het idee dat jouw opname wat feller is,
Inderdaad, de 400mla iets feller.
Maar ik betwijfel of het aan de plaat ligt. Mijn at-95e klinkt minder fel dan zijn at-vm95e.

Trouwens, die rare resoantie: die zit ook in mijn at-95e opname. èn in mijn at-3600L opname.
Maar niet in mijn at-12xe opname.
Dit zijn allemaal 2 spoel bodies. Die at12xe (at-10 body) is natuurlijk wel iets anders in de zin dat hij ouder is, en een hogere inductie heeft. Misschien ook betere afscherming?
Het blijft een raar fenomeen.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 22-11-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:37:
[...]

Ja, dat was inderdaad de lage naalddruk.
Ik hoor ook verschil.
Het is niet voor niets dat ik een AT-440 met 1,75gram speel (al sinds ik 'm heb...), dus ook al voordat ik deze test van tacet deed.

(...)

Ik heb altijd al het vermoeden gehad dat 1,4gram voor de 440 veel te laag is.
Eens, mijn standpunt: minimaal 1.6 gram, iets hoger nog beter. Geldt overigens ook wel voor de AT130Ea, AT120Ea. AT15Sa kan ietsje lager maar ook daar kies ik voor minimaal 1.6 gram.
Ik vraag me ook af of die 1,25gr naalddruk voor die at-150mlx wel een realistische naalddruk is.
Mijn ervaring is dat dit inderdaad niet realistisch is. Onder de 1.4 gram wordt het (in ieder geval met een normale radiale arm) allemaal wel héél precair, goede afstelling, goede persing, schone plaat, resonantievrije plaatsing speler, etc is absoluut nodig om problemen te voorkomen, en dan nog... wat win je met zo'n lage naalddruk? M.i. helemaal niets. Rond 1.8 gram gaat het voor heel veel (iig Japanse) MM elementen gewoon goed, slijtage is op zo'n naalddruk nauwelijks een issue, vervorming treedt niet onnodig snel op en zorgen om schade door slechte tracking hoef je je ook niet te maken.
Inderdaad, de 400mla iets feller.
Maar ik betwijfel of het aan de plaat ligt. Mijn at-95e klinkt minder fel dan zijn at-vm95e.
Ik bedoelde niet zozeer jouw vs zijn plaat, maar meer dat de opname van Tacet misschien al wat fel is, terwijl het met doorsnee lp's misschien helemaal geen nadeel is. Maar dat weet ik niet. En in vergelijk met zijn opname: misschien is jouw phono pre ook wat feller of andersom geredeneerd de zijne wat bedeesder.
Trouwens, die rare resoantie: die zit ook in mijn at-95e opname. èn in mijn at-3600L opname.
Maar niet in mijn at-12xe opname.
Dit zijn allemaal 2 spoel bodies. Die at12xe (at-10 body) is natuurlijk wel iets anders in de zin dat hij ouder is, en een hogere inductie heeft. Misschien ook betere afscherming?
Het blijft een raar fenomeen.
Inderdaad een interessant fenomeen, toch een eigenschap van het element dus. Kan je checken of het geluid stopt op het moment dat de naald van de plaat gaat? En wat als de motor (en plateau) stopt met draaien? En wat als alleen de motor stopt met draaien? Dus een draaiend plateau terwijl de speler uitgeschakeld is?

Overigens: als het goed is komt er binnenkort een Tacet Vinyl Check binnen. Voor €34,99 inc verzenden kon ik mezelf nog net overhalen hem maar te bestellen.

PS bij het zoeken naar het fragment op het AK forum zag ik dat er inmiddels een headshell ring discussie losgebarsten is. Ook leuk. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 22-11-2023 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:42
Dus. Ik denk erover om een draaitafel te kopen, maar ik heb echt geen idee wat voor een.

https://www.soundgallery....t1-phono-sb-platenspeler/

Dit is een beetje het maximum qua budget, maar ik kan echt slecht inschatten of dit prijstechnisch nu een interessant apparaat is of niet. Ik heb de TS een beetje geskimd, maar ik kon daar lastig tips voor een eerste speler uithalen.

Ter indicatie: ik heb een instapmodel NAD-versterker met Dynaudio zelfbouwspeakers. Super high-end is voor mij niet nodig, degelijk is goed genoeg. Ik verwacht er vooral jazz op te spelen.

Ik hoop dat iemand me een zetje kan geven :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tip: zoek even op "pro-ject T1" in het zoekvak boven dit topic. Daar vind je wel wat info, oa:

Kortgezegd: voor dat geld heb je bijv. ook een Debut. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 23-11-2023 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:12
Ik adviseer in het geval van een keuze voor Pro-Ject ook voor een Pro-ject Debut

zoals deze:

https://www.project-audio...t/debut-carbon-evo/#specs

en nu iets voordeliger via

https://www.hobo.nl/pro-j...speler-blauw-satijn.html#

zoek een mooi kleurtje uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pavv schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:37:
Ik adviseer in het geval van een keuze voor Pro-Ject ook voor een Pro-ject Debut

zoals deze:

https://www.project-audio...t/debut-carbon-evo/#specs
Maar dat is een Debut Evo Carbon.

Ik denk, gezien het budget dus ongeveer €450 is, dat een normale Debut met een AT-VM95ML element een veel beter klinkende combi is.
Dus project debut III: €279:
https://projectaudio.nl/p...5e?variant=43244008505577
Dat om5e element vergeten, dat is echt een instapper..

AT-VM95ML element: €135: (helaas nu niet op voorraad, maar komt zeker weer denk ik)
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9540/

Ben je voor ca. €420 klaar

Of een nog iets beter element, de AT-VM540ML: €200
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9086/
dan ben je voor ca €485 klaar

IPV de Project debut kan je natuurlijk ook een denon dp-300f nemen (€230/250)
https://www.hifiklubben.n...f-draaitafel/dendp300fbk/

En daarop een AT-VM95ML of AT-VM540ML element monteren.

De Project debut (€279) en Denon DP-300F (v.a.€230) zijn eigenlijk de goedkoopste tafels die ook instelbare naalddruk en instelbare antiskating hebben. Dat zijn m.i. 2 functies die essentieel zijn om als serieuze draaitafel beschouwd te kunnen worden.
Spul als een project T1 (welke versie dan ook), primary E (en wellicht nog wat modellen) en bijv een rega P1 hebben die functionaliteit niet. Je kan daardoor niet echt goed een ander element monteren, en indien instellingen af fabriek niet goed zijn (dit betreft met name rega) valt er ook niets aan te doen. Dit zijn m.i. daarom ook geen serieuze hifi componenten.

In de vorige testjes die hier gegeven zijn mbt inner groove distortion valt heel goed te horen hoe groot het verschil kan zijn tussen een bonded elliptical naald (en de om5e is m.i. daar zelfs 1 van de slechtste in) en een MicroLine naald.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 23-11-2023 15:59 ]

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:12
Je hebt gelijk, die debut III is wat voordeliger, maar ook duidelijk wat lichter (5,5kg om 8.0kg) en iets eenvoudiger uitgevoerd.

en soms wil het oog ook wat.

Ik zou er zeker ook een VM95ML of 540Ml op zetten, later, als er weer geld is ;-)

Als je het goed doet hoef je maar 1 x een platenspeler te kopen. In verhouding tot de stapels vinyl die waarschijnlijk zullen worden aangeschaft is de speler echt niet het duurste van de hobby.
Tuurlijk, de debut carbon heeft meer en is beter (ik gok ook betere gelijkloop), maar ook duurder. Als je het budget in ogenschouw neemt, dan is de debut carbon an sich al over budget, laat staan als je er ook nog een duurder element op monteert.
En als je iets duurder gaat zoeken, dan is de sprong van debut evo carbon naar debut pro ook niet zo groot meer. Weer een wat mooiere speler. En dan kan je net zo goed weer ~200 oid bijleggen voor een x1b, heb je weer een iets mooiere speler. Waar is dan de bovengrens?

De bovenkant van zijn budget is ~€450 als ik het zo begrijp, dus probeer ik voor rond die prijs de best klinkende combi aan te prijzen.

Hoe duur zijn hobby gaat worden is natuurlijk lastig in te schatten.
Misschien heeft hij wel een enorme stapel platen van z'n ouders gekregen, voor nop.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 23-11-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik moet waarschijnlijk ook een preamp, maar dat lijken de kosten niet te zijn :) .

Ik heb nu trouwens 1 plaat, van een artiest die het album bewust niet op CD heeft uitgebracht :+ (gelukkig wel op Spotify zodat ik het al kan luisteren).
Bovendien is deze platenspeler geschikt voor het afspelen van 33 en 45 rpm door het handmatig over te zetten van de snaar
...wat moet ik me hier eigenlijk bij voorstellen? Dat klinkt ingewikkeld...

[ Voor 31% gewijzigd door Bananenplant op 24-11-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 16:26
Bananenplant schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:37:
Ik moet waarschijnlijk ook een preamp, maar dat lijken de kosten niet te zijn :) .

Ik heb nu trouwens 1 plaat, van een artiest die het album bewust niet op CD heeft uitgebracht :+ (gelukkig wel op Spotify zodat ik het al kan luisteren).

[...]

...wat moet ik me hier eigenlijk bij voorstellen? Dat klinkt ingewikkeld...
Ingewikkeld valt is het niet, hooguit onhandig. Heel veel Pro-ject / rega - achtige spelers werken zo.

Je moet de snaar van de ene pulley op de andere leggen. Soms moet je daarvoor het plateau even optillen, maar die ligt (voor zo ver ik weet altijd) ook gewoon los op de as. En van waar naar waar de snaar moet is over het algemeen ook niet te missen.

Ideaal is het niet, maar vergeleken met het gedoe van 45s wisselen na ieder nummer is het echt peanuts :P

[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 24-11-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Charly schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:57:
[...]

Je moet de snaar van de ene pulley op de andere leggen. Soms moet je daarvoor het plateau even optillen, maar die ligt (voor zo ver ik weet altijd) ook gewoon los op de as. En van waar naar waar de snaar moet is over het algemeen ook niet te missen.
Vroeger hadden mijn grootouders een draaitafel van Philips, onderdeel van een stereotoren, waarop je met een knopje kon schakelen tussen 33 en 45 🤔 . Vergeleken daarmee klinkt het als nodeloos ingewikkeld om zelf met die snaar bezig te gaan. Waarom zou je dat willen :) ? Ik probeer even te begrijpen wat het voordeel ervan is om het zo te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bananenplant op 24-11-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bRuud83
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:09
Bananenplant schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:18:
[...]

Vroeger hadden mijn grootouders een draaitafel van Philips, onderdeel van een stereotoren, waarop je met een knopje kon schakelen tussen 33 en 45 🤔 . Vergeleken daarmee klinkt het als nodeloos ingewikkeld om zelf met die snaar bezig te gaan. Waarom zou je dat willen :) ? Ik probeer even te begrijpen wat het voordeel ervan is om het zo te doen.
Ik heb zelf ook al 7 jaar een Project Carbon platenspeler met Ortofon 10 om cartridge. Destijds gekocht om zijn minimalistische look en biedt best veel voor wat je er voor betaald. Het handmatig wisselen van snelheid met de snaar vind ik wel een nadeel en draai daardoor de 44rpm platen weinig. Bij aankoop was dit mijn eerste platenspeler dus ik was ook niet overal bekend mee, maar ik zou nu een andere speler kopen met automatische schakeling. Ander nadeel vind ik de gammele scharnieren van de stofkap. Bij mij is één scharnier eruit gevallen wat volgens mij wel weer eenvoudig te repareren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mijn Technics SL-1401 is echt een top aankoop en staat heel vaak heerlijk te spelen maar staat ook erg dicht tegen de tv.. Ik wil hem verplaatsen en zoek nog een klein kastje waar de draaitafel op kan staan. Eventueel met platenbak eronder maar mag lekker clean/minimalistisch zijn.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:28
Zelf maken naar je wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Zeker een optie maar heeft in eerste instantie nog niet de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:42

Toshirou

Vinyl Surfer

bRuud83 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:50:
[...]

Ik heb zelf ook al 7 jaar een Project Carbon platenspeler met Ortofon 10 om cartridge. Destijds gekocht om zijn minimalistische look en biedt best veel voor wat je er voor betaald. Het handmatig wisselen van snelheid met de snaar vind ik wel een nadeel en draai daardoor de 44rpm platen weinig. Bij aankoop was dit mijn eerste platenspeler dus ik was ook niet overal bekend mee, maar ik zou nu een andere speler kopen met automatische schakeling. Ander nadeel vind ik de gammele scharnieren van de stofkap. Bij mij is één scharnier eruit gevallen wat volgens mij wel weer eenvoudig te repareren is.
Om die reden was ik ook voor de Clasico EVO gegaan. Deze Pro-Ject platenspeler wisselt in de motor alleen van snelheid tussen 33 en 45 rpm dmv het langer ingedrukt houden van de startknop. Dus geen gepruts met het overleggen van de snaar of het optillen van het plateau.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
teot schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Ik heb een andere headshell erbij gehaald, dat is deze http://www.analogis.eu/hs12_en.html. Daar gaat de VM540ML op.

Ik weet niet of het de originele Technics headshell is (zie foto), maar het plan is vooralsnog dat de VM95E daarop blijft.
[Afbeelding]
Ik zie dat jij je naald op de originele headshell van de SL-1401 hebt gekregen. Mag ik vragen hoe je dat hebt gedaan? Op dit moment zit de Audio Technica headshell gemonteerd op mijn 1401 maar de Audio Technica AT-LP120 platenspeler gaat in de verkoop dus die headshell gaat weg.

Bij mij hangt er nu de AT-VM95ML onder en daar wil ik niet teveel aanzitten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bananenplant schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:18:
[...]

Waarom zou je dat willen :) ? Ik probeer even te begrijpen wat het voordeel ervan is om het zo te doen.
Het is voor de fabrikant goedkoop om het zo te doen. Daarom kan hij het product voor de door de consument gewenste prijs aanbieden en niet op zijn winstmarge interen. Vervolgens verkoopt de marketing afdeling het onder het mom van 'puristisch' of 'audiofiel'. ;)

Er is geen voordeel, en ik begrijp dat je het onhandig vindt (ben het zelf helemaal met je eens).

Wil je een betaalbare nieuwe platenspeler met de functies van vroeger, koop dan de Denon DP-300F. Automatische afslag (zelfs auto start als je wilt), anti-skating, instelbare naalddruk. Het blijft met zo'n onhandig snaartje dat je eens in de paar jaar moet vervangen ipv direct drive, maar dat is een van concessies die je doet als je nieuw wilt in deze prijsklasse.

Als je die oude platenspelers prettig (en mooi) vond dan kan je ook prima naar een tweedehands model krijgen. Eventueel van een verkoper die een garantie biedt. Dan kan je meer kwaliteit en gemak krijgen voor dezelfde prijs. Ik kan je nog wel wat tips geven. Of dezelfde kwaliteit voor minder geld. Des te meer geld blijft er over voor een goed element of, platen. :)

Er zijn hier best veel mensen die een tweedehands speler hebben aangeschaft. Maar als je gewoon nieuw wilt dan valt dat ook te begrijpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 24-11-2023 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D-Ed schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:15:
[...]

Ik zie dat jij je naald op de originele headshell van de SL-1401 hebt gekregen. Mag ik vragen hoe je dat hebt gedaan? Op dit moment zit de Audio Technica headshell gemonteerd op mijn 1401 maar de Audio Technica AT-LP120 platenspeler gaat in de verkoop dus die headshell gaat weg.

Bij mij hangt er nu de AT-VM95ML onder en daar wil ik niet teveel aanzitten ;)
Headshell losmaken en op tafel leggen, naaldje eraf (voorzichtig) , tangetje pakken, 4 draadjes eraf, 2 schroefjes losdraaien, dan het omgekeerde doen met het nieuwe elment, en hoppa. ;)

Wel even uitlijnen op 52 mm vanaf de kraag van de headshell (rubbertje) tot aan de naald (het puntje vd diamant), maar dat is goed te doen met een lineaaltje. Naald/element hierbij wel netjes parallel aan de headshell monteren, dus niet scheef.
Pagina: 1 ... 39 ... 71 Laatste