These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik was de uitslagen vergeten te posten.mr_petit schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:27:
Zelfs bij het fragment van Pearl Jam is voor beide wat te zeggen ondanks dat die kant 29 minuten lang is![]()
edit: samples iets aangepast zodat tonale balans tussen cd en AT440mla iets meer overeen komt (verandering is <3dB)
Fragment Pearl Jam - Jeremy
Sample 1:
https://audio.home.xs4all...jam/jeremy%20samp1nw.flac
Sample 2:
https://audio.home.xs4all...jam/jeremy%20samp2nw.flac
Fragment Tears for Fears - Advice for the young at heart
Sample 1:
https://audio.home.xs4all...ars/advice%20samp1nw.flac
Sample 2:
https://audio.home.xs4all...ars/advice%20samp2nw.flac
De antwoorden waren niet helemaal duidelijk in uitspraak welke nou CD en welke nou plaat zijn.
In beide fragmenten is sample 1 de plaat en sample 2 de CD
"man is not truly one, but truly two,"
Hartelijk dank,rcor schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:44:
Vinyl liefhebbers opgelet: ik weet niet wat de platenwassers van Project nieuw kosten, maar voor 199,- staat er nu een te koop bij kringloopwinkel 2switch te Venray:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb de gok gewaagd, geen extra verzendkosten ook naar een andere filiaal zodat ik hem daar kan ophalen.
En nieuw zijn deze 500 euro, zeer degelijk als het goed werkt.
Veel plezier ermee... Hopelijk werkt hij goed, want hun tests zijn altijd het zelfde: Steek de stekker in het stopcontact, zet het apparaat aan en als het mogelijk is test je alle functies van het apparaat... Werkt het: dan in het schap met 5 werkdagen garantie... Kun je niet alles testen: goedkoper in het schap met de tekst niet getest... Problemen: bij goedkope zooi wordt het direct de recycle bak in gedumpt en bij iets wat nog de moeite waard is om te fixen komt hij in de winkel als hobby apparaat...3rNsT schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:01:
[...]
Hartelijk dank,
Heb de gok gewaagd, geen extra verzendkosten ook naar een andere filiaal zodat ik hem daar kan ophalen.
En nieuw zijn deze 500 euro, zeer degelijk als het goed werkt.
Laat ons maar even weten of de platen wasser werkt met een leuke foto erbij...
Ps.: Zelf loop ik een andere aanbieding net mis kwam ik achter zojuist (iets waar ik mogelijk interesse in had)... Er was een Akai GX-255 bandrecorder binnen gekomen, leuk ding! Zou vandaag getest worden en dan online verschijnen... Staat nu al gereserveerd! Ongelofelijk snel gegaan...
Aan de andere kant: mijn Akai GX-225D bandrecorder werkt prima, dus wat dat betreft was hij ook niet perse nodig...
[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 07-11-2023 10:47 ]
De verkopen van Vinyl laat al een stijging zien sinds 2007.
Je ziet zelfs dat Spotify daar enorm aan bijgedragen heeft, want je kon ineens vooraf op je gemak luisteren of je een album wel of niet wilde aanschaffen (vroeger stond ik bij de platenzaak netjes aan de bar met de lp op de draaitafel achter de bar bij de V&D/Capi-Lux/DeCirkel etc.). Nu kon dat ineens digitaal 👍
GerkeP
Momenteel nog 7 orders in pre order bij mofi en analogue productions. Een hele mooie jazz album is in ieder geval al onderweg naar huize Bean.
Ondertussen rustig op zoek naar een vervanger voor mijn nagaoka mp500 omdat er ondertussen steeds meer uren bijkomen. Hoewel ik er erg tevreden over ben, ben ik benieuwd naar jullie suggesties voor een vervanger in de range 600-900 euro (evt tot 1000 als ik echt een aanrader zou missen).
Met jullie inspiratie kan ik mij rustig verder gaan verdiepen.
Ik draai overigens met een zwaar geupgrade rega planar 3 in combinatie met een goldnote ph10+psu10. Ook wel eens nagedacht om de rega te vervangen, maar ben er nog happy mee.
:strip_exif()/f/image/IkanVkXQfeq7NAx6ynW8ylM3.jpg?f=fotoalbum_large)
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Voor die bedragen zou ik zeker gaan kijken naar een MC element, bij voorkeur met boron cantilever en ML of shibata tip.Bean77 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:26:
Hoewel ik er erg tevreden over ben, ben ik benieuwd naar jullie suggesties voor een vervanger in de range 600-900 euro (evt tot 1000 als ik echt een aanrader zou missen).
Met jullie inspiratie kan ik mij rustig verder gaan verdiepen.
Bijvoorbeeld een AT-OC9XML of AT 33 PTG II (beide ML/Boron), welke ongeveer even duur zijn als een vervangingsnaald voor je MP-500.
In die klasse heeft een LOMC toch wel een behoorlijk voordeel elektrisch gezien. Geen elektrische resonantiepiek meer.
En daarnaast zou ik toch gaan kijken naar een andere speler of andere arm, eentje met iig azimuth instelling, om je kanaalscheiding te optimaliseren en een beter/handiger VTA afstelsysteem (rega heeft er geloof ik een shim voor; een beetje een knutseloplossing).
Een goed afgestelde arm speelt gewoon beter.
Er komt binnenkort een nieuwe firmware die icoon-gebaseerd is. Maakt het niet gelijk duidelijker voor mij. Maar zit geloof ik wel een 4e reinigingsprogramma in (ipv de 3 nu)
Kost dat ding nou bijna 3000 euroRens1967 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:58:
Na tig keer het apparaat in en weer uit het winkelwagentje halen op de site van Degritter heb ik vorige maand toch maar de knoop doorgehakt. Vandaag is hij aangekomen...
[Afbeelding]

Yup. Waarom denk je dat ik zolang getwijfeld heb of ik het zou doen?Kost dat ding nou bijna 3000 euro

Op zich snap ik de prijs wel. Die ultrasone transducers zijn prijzig (ons bedrijf doet ultrasoon onderzoek bij raffinaderijen (corrosie en zo), en die transducers kosten ook zo 400-600 euro per stuk. En er zitten er 4 in de Degritter
@birdie_man Ik ga de komende tijd wat platen reinigen die ik de afgelopen paar jaar door de Knostie heb gehaald. Eens kijken hoe het filter er naar 50 wasbeurten dan uitziet. Ben er wel heel blij mee.
[ Voor 24% gewijzigd door Rens1967 op 10-11-2023 11:08 ]
Niche!Locolau schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:39:
Hier is het echte gehele verhaal.
https://www.visualcapital...ustry-revenues-by-format/
[Afbeelding]
Ja en dan moet je zoals @birdie_man zegt je net gekochte kringloopplaten vooraf eerst nog eens door de Knosti halen. Dat is inderdaad de beste manier, los van welke ultrasoon je hebt.

Leuk hè? Maar je kan ook zelf een ultrasoonwasser in elkaar knutselen voor pakweg 1/10e van dat bedrag.
[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 10-11-2023 14:58 ]
Welke transducers zitten er precies in de Degritter?Rens1967 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:06:
[...]
Op zich snap ik de prijs wel. Die ultrasone transducers zijn prijzig (ons bedrijf doet ultrasoon onderzoek bij raffinaderijen (corrosie en zo), en die transducers kosten ook zo 400-600 euro per stuk. En er zitten er 4 in de Degritter
Ik kan me voorstellen dat echt professionele transducers veel duurder zijn dan de gewone.
Natuurlijk zijn de units die met echt hoge frequentie (>100kHz) met voldoende energie kunnen trillen het mooiste, maar op zich zijn er genoeg ultrasoon units verkrijgbaar die het ook afdoende doen. Ik heb eens zo'n goedkopere 12 liter (of was het nou 15? ik denk 15) bak van Ebay gekocht die op zich erg goed reinigde, maar een herrie dat ie maakte, mede door de volledig metalen behuizing die meetrilde... Dus die heb ik weer verkocht.
Ik heb zelf bij de UU ooit hun oude 9L Branson Ultrasoon op de kop getikt waarmee ze bij de faculteit Geowetenschappen steensamples reinigden. Als het goed genoeg is voor de faculteit is het ook goed genoeg voor mij.
[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 10-11-2023 14:56 ]
https://www.luxurymusic.b...desk-vinyl-cleaner-pro-x/
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dkUNKeQ53AHO0R4SzdYdsyVw.jpg?f=user_large)
https://www.bol.com/nl/nl...SXZK8A.2_6.8.ProductTitle

Deze live verzameling van Dire Straits is zeker de moeite waard! Het Alchemy live album is nooit volledig uitgebracht geweest zover ik weet en hier in deze box zit wel de volledige versie... Daarnaast zit er Encores in en die is al eens eerder uitgebracht en daar zit geen verschil in...
Dan is er nog een nieuwe live registratie toegevoegd die ook de moeite waard is: Live From The Rainbow Theatre Show. Die is nog niet eerder verschenen en dus voor de verzamelaar van Dire Straits een must have...
Ook is de Live At The BBC aanwezig, maar hier ook geen nieuwe of extra nummers te bekennen...
Kost wel wat: € 218,- bij Bol.com... Wie dat te duur vindt en nog wel een (excuus voor het vloeken in de kerk) CD-speler heeft is er ook nog een CD-box voor € 53,- ...

ik gok een paar van deze:Cap schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:43:
[...]
Welke transducers zitten er precies in de Degritter?
https://nl.aliexpress.com/item/1005002629465554.html
of de 30W versie en dan wat meer.
"In the long run we are all dead" J.M. Keynes
De LPs vind ik zot geprijsd maar die CD box is goede value for money. Misschien dat ik die wel haal.rcor schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:19:
Voor Dire Straits liefhebbers hier:
https://www.bol.com/nl/nl...SXZK8A.2_6.8.ProductTitle
[Afbeelding]
Deze live verzameling van Dire Straits is zeker de moeite waard! Het Alchemy live album is nooit volledig uitgebracht geweest zover ik weet en hier in deze box zit wel de volledige versie... Daarnaast zit er Encores in en die is al eens eerder uitgebracht en daar zit geen verschil in...
Dan is er nog een nieuwe live registratie toegevoegd die ook de moeite waard is: Live From The Rainbow Theatre Show. Die is nog niet eerder verschenen en dus voor de verzamelaar van Dire Straits een must have...
Ook is de Live At The BBC aanwezig, maar hier ook geen nieuwe of extra nummers te bekennen...
Kost wel wat: € 218,- bij Bol.com... Wie dat te duur vindt en nog wel een (excuus voor het vloeken in de kerk) CD-speler heeft is er ook nog een CD-box voor € 53,- ...Maar ik vraag me ook af: waar blijft de cassette box? Lijkt mij ook wel eens leuk om te zien verschijnen... Niets mis met the good old Phliips Compact Cassette...
Sowieso, die prijzen… ik was gisteren aan het shoppen voor het dubbelalbum Once Twice Melody van Beach House… twee tientjes op CD, 120 euro op LP. Ja dag.
Ik zie dat dubbelalbum gewoon voor ~€35Dr. Strangelove schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:42:
[...] het dubbelalbum Once Twice Melody van Beach House… twee tientjes op CD, 120 euro op LP. Ja dag.
En voor dat geld trouwens een dikke aanrader
[ Voor 34% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-11-2023 09:00 ]
Achteraf spijt van dus zojuist maar nieuwe bestelling gedaan
Marantz TT15S1
AT 33 PTG ii (originele Virtuoso cartridge vast goed te verkopen ook)
Project DSB3 (upgrade van SB3)
Mijn amp geupgrade van een Marantz Cinema 50 naar Cinema 40
Gelijk maar even een bijpassende Protractor bij de vinyl source uit UK en een acryl VTA/Azimuth afstelplaatje erbij gekocht.
Dat moet genieten worden!
Als er iemand interesse heeft in een nieuwe Project X1B met AT VM540ML cartridge, stuur even een DMtje
Die gaat op marktplaats namelijk,wel beetje zonde van een nieuw apparaat en geweldige speler en naald
Maarja soms kun je dingen niet uit je hoofd zetten...
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Ik zie dat ding heel vaak op de foto met een vilten mat.Tonton schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:56:
de Marantz TT15S1,
Ik weet niet of dat standaard is, maar ik denk dat die mat wel voor verbetering vatbaar is.
Vilt stoft/verzamelt stof/kan haartjes afgeven, beperkt geen statische elektriciteit en heeft ook niet echt dempende eigenschappen (is niet echt nodig op een acryl platter, maar wel op bv aluminium).
Rubber of kurk zijn wat dat betreft betere materialen, al kan je op een acryl plateau ook zonder mat spelen.
Maar hier moet je wel van tevoren rekening mee houden omdat ze allemaal natuurlijk andere hoogtes/diktes hebben, en je arm moet natuurlijk op die hoogte afgesteld worden.
Sowieso is stof natuurlijk een groot probleem voor draaitafels. Dus ik zie je ook nog wel een stofkap kopen voor je marantz
Het afstoffen van tafels, zeker door iemands betere helft of een schoonmaakster heeft al voor menig kromme/gebroken naald gezorgd...

Speel nu ook zonder mat.
Project zegt zelf: mat niet nodig alleen nodig ter bescherming bij mensen die platen op draaiende speler leggen... ehm whut... ik zet hem wel ff uit
op de TT15 zit rechts een inbusje om hoogte arm af te stellen, we gaan er even mee puzzelen
en als ik er niet uitkom breng ik hem wel ergens langs.
even tijd voor nemen en leer ik ook weer wat, dus leukste zou zijn als het zelf goed lukt leer je je speler ook goed kennen
Volgens mij las ik ook ergens dat hoogte verschil met de OC9 en virtuoso minder dan 0,1mm was, maar kan me dat niet precies terughalen. dat zou het makkelijker maken
[ Voor 12% gewijzigd door Tonton op 11-11-2023 11:28 ]
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Ik heb nog eens over dit plaatje/verhaal zitten nadenken, maar ik vind het aparte cijfers.Locolau schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:39:
Hier is het echte gehele verhaal.
https://www.visualcapital...ustry-revenues-by-format/
[Afbeelding]
Ik weet dat dit van de amerikaanse markt is, maar die was dan toch radikaal anders dan de nederlandse/europese(?) markt.
In deze dataset zijn voorbespeelde muziekcassettes bijna/vrijwel even goed verkocht als platen.
Maar in mijn geheugen/belevenis was dit iig in nederland absoluut niet het geval.
Voorbespeelde muziekcassettes werden natuurlijk wel verkocht, maar in mijn belevenis, van wat ikzelf deed maar ook vrienden, kennissen van mijn ouders etc etc, was dit echt mondjesmaat. Minder dan 10% van een muziekverzameling was voorbespeelde cassettes. Vrijwel alles was plaat (voor het cd tijdperk dan), en natuurlijk een hele sloot opgenomen bandjes (Maxell XL II en TDK SA-90 waren meestal favoriet bij mensen met enig oog op kwaliteit
De meeste elementen hebben inderdaad ongeveer dezelfde hoogte. Er zijn dan ook talloze spelers en armen zonder hoogteinstelling.Tonton schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:27:
Volgens mij las ik ook ergens dat hoogte verschil met de OC9 en virtuoso minder dan 0,1mm was, maar kan me dat niet precies terughalen. dat zou het makkelijker maken
Maar voor een andere mat moet je wel afstellen. Een mat kan wel tot 6mm dik zijn immers. Die afwijking is goed te zien met een optische vta afstelmal
Maar wil je het echt goed doen, dan heb je een usb microscoop nodig waarmee je de zijkant van de naald bekijkt en de hoek met de plaat meet.
Michael Fremer (draaitafelgoeroe) heeft er ooit een heel verhaal aan gewijd betreffende de SRA (stylus rake angle), waarom deze op de plaat 92 graden zou moeten zijn (heeft met het snijproces van platen te maken), en hoe je dat kan meten/afstellen.
Toevallig heb ik dezelfde USB microscoop en software die hij ook gebruikte. Ik ben er wel eens mee aan het klooien geweest, maar dat is toch wel een gedoe hoor
Maar het zal ongetwijfeld beter zijn (als ik de verhalen mag geloven is dit vaak een groot kwaliteitsissue voor veel merken). Dit is overigens niet iets wat je kan laten doen bij een dealer oid.
Die hebben vaak òf niet de kennis, maar ook zeker niet de tijd en het geduld hiervoor
Als je een draaitafel tot z'n maximale gaat afstellen, dan ben je minimaal een hele dag bezig, als je alles al van tevoren uitgedoktored hebt (dus een hele sloot aan testen en testapparatuur uitgevogeld, aangeschaft en mee geoefend hebt)
Doorgaans gebruik ik gewoon zo'n optische afstelmal met lijntjes en kijk of de arm recht staat. Maar ik wissel dan ook heel vaak van element voor allerlei testjes, dus dat zou veel te veel tijd gaan kosten om dat steeds te doen met een microscoop.
[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2023 12:04 ]
Vilt op acryl lijkt mij sowieso een vreemde combi, door de wrijving ga je volgens mij juist statische elektriciteit creëren.mr_petit schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:22:
[...]
Ik zie dat ding heel vaak op de foto met een vilten mat.
Ik weet niet of dat standaard is, maar ik denk dat die mat wel voor verbetering vatbaar is.
Vilt stoft/verzamelt stof/kan haartjes afgeven, beperkt geen statische elektriciteit en heeft ook niet echt dempende eigenschappen (is niet echt nodig op een acryl platter, maar wel op bv aluminium).
Rubber of kurk zijn wat dat betreft betere materialen, al kan je op een acryl plateau ook zonder mat spelen.
Overigens ben ik wel benieuwd of je beide draaitafels ook nog met elkaar gaat vergelijken nu je ze toch beide hebt.
VWB die Virtuoso en OC9, dat daar weinig verschil in zit is volkomen logisch, aangezien het op de behuizing na hetzelfde element is.
Dat was ook mijn eerste gok maar omdat hij een link legde met de 400-600 per stuk kostende transducers die in zijn bedrijf gebruikt worden ben ik benieuwd of ie meer info heeft over de transducers gebruikt in de Degritter.mr_petit schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 00:24:
[...]
ik gok een paar van deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005002629465554.html
of de 30W versie en dan wat meer.
Hier exact hetzelfde. De plaat was koning, op cassette werd zelden of nooit iets gekocht in mijn vriendenkring.mr_petit schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:33:
[...]
Voorbespeelde muziekcassettes werden natuurlijk wel verkocht, maar in mijn belevenis, van wat ikzelf deed maar ook vrienden, kennissen van mijn ouders etc etc, was dit echt mondjesmaat. Minder dan 10% van een muziekverzameling was voorbespeelde cassettes. Vrijwel alles was plaat (voor het cd tijdperk dan), en natuurlijk een hele sloot opgenomen bandjes (Maxell XL II en TDK SA-90 waren meestal favoriet bij mensen met enig oog op kwaliteit), dat wel, maar dat zit niet in die cijfers.
De prerecorded cassette stond bijna garant voor minder geluid want vaak opgenomen met niet goed uitgelijnde koppen, en afgespeeld op evenmin goed uitgelijnde koppen, vaak teveel ruis ook. Ook kwetsbaarder dan net gebruikt vinyl: drop outs waren na een tijdje niet ongebruikelijk.
Wél werd er ontzettend veel op cassettes opgenomen natuurlijk, zowel van radio als van platen van vrienden. Niet alleen voor thuis maar ook voor op de walkman.
Soms ook een Metal cassette geprobeerd maar dat beviel me niet eens beter. Wel blij dat ik van dat gehannes met die bandjes af ben, maar ik heb er toen veel plezier van gehad.
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 11-11-2023 14:17 ]
edit : ook bij o.a. sounds venlo (220) te vinden
[ Voor 24% gewijzigd door HanG-BuiK-ZwijN op 11-11-2023 14:22 ]
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
Dat lijkt mij ook.Duclaasie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:42:
[...]
Vilt op acryl lijkt mij sowieso een vreemde combi, door de wrijving ga je volgens mij juist statische elektriciteit creëren.
Volgens mij ben je in de war met een ander element. De virtuoso is afaik gebaseerd op de AT-95/AT-VM95.VWB die Virtuoso en OC9, dat daar weinig verschil in zit is volkomen logisch, aangezien het op de behuizing na hetzelfde element is.
Dus een MM element met 2 niet gelamineerde spoelen. De goedkoopste body die AT heeft.
De OC9 is een MC element
Ja en ze werden vaak ook nog op hogere snelheid opgenomen. Minder tijd=goedkoper.Cap schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:08:
[...]
De prerecorded cassette stond bijna garant voor minder geluid want vaak opgenomen met niet goed uitgelijnde koppen, en afgespeeld op evenmin goed uitgelijnde koppen, vaak teveel ruis ook.
Een plaat op cassette zetten klonk eigenlijk altijd beter
En goedkoper
Ik heb nog bakken vol XLIIs'en en SA-90's met allerlei opgenomen zooi, ook van de radio inderdaad. Ben Liebrand minimixen etc waren wel mijn favorieten.
Toen ik in '97 of '98 mijn eerste brander kocht, was het gelijk afgelopen met de bandjes
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2023 14:31 ]
Budget minder dan 500 euro met Bluetooth en volautomatisch.
Ik had deze op het oog Audio Technica AT-LP60XBTBK of zijn er betere opties?
Dat is een hele basic instapspeler.Gvw18380 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:47:
Ik had deze op het oog Audio Technica AT-LP60XBTBK of zijn er betere opties?
Is ook niet echt een mooi ding om naar te kijken.
Ik zou zelf voor een Denon DP-300F gaan met een los bluetooth streamer kastje (zo'n kastje kost €20 ofzo en heb je gelijk de nieuwste aptx standaards etc)
De DP-300F is ten minste een volwaardige draaitafel met alle functionaliteit die een draaitafel van enige kwaliteit hoort te hebben (instelbare naalddruk, instelbare antiskating, mogelijkheid tot het monteren van een beter element etc) en is een bewezen model van enige kwaliteit.
Hij heeft alleen geen bluetooth ingebouwd, maar dat is dus heel goedkoop op te lossen.
Omdat bluetooth een marketingtool is (het is €1,50 aan onderdelen), betaal je voor een vergelijkbare speler (die dus alle functionaliteit heeft die een volwaardige draaitafel hoort te hebben) met bluetooth gelijk €200 oid meer.
Ik bedoel dit soort kastjes (geen persoonlijke ervaring, dus geen ervaring met de kwaliteit voor zover je daarvan kunt spreken met bluetooth, maar het lijkt me dat het werkt, zelf geen interesse in bluetooth voor dit soort doeleinden):
https://nl.aliexpress.com/item/1005005958459962.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005005561449264.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005005859458749.html
Helaas zijn volautomatische draaitafels van enige kwaliteit (dat heet: met alle instelmogelijkheden die een volwaardige draaitafel zou moeten hebben) mèt ingebouwde bluetooth zeer dun gezaaid.
[ Voor 66% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2023 15:20 ]
Das waar ook, gaat om de Clearaudio MC elementen die van binnen gewoon een ATOC9 zijn.mr_petit schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:21:
[...]
Dat lijkt mij ook.
[...]
Volgens mij ben je in de war met een ander element. De virtuoso is afaik gebaseerd op de AT-95/AT-VM95.
Dus een MM element met 2 niet gelamineerde spoelen. De goedkoopste body die AT heeft.
De OC9 is een MC element
Weet je dat zeker?Duclaasie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:25:
[...]
gaat om de Clearaudio MC elementen die van binnen gewoon een ATOC9 zijn.
Want clearaudio adverteert met dat hun mc elementen met gouden bedrading zijn gewikkeld.
Dat is bij een ATOC9 niet het geval.
Ik weet wel dat Linn een kopie van de ATOC9 heeft (Linn Koil) voor ongeveer dubbel de prijs
[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2023 15:52 ]
Sowieso een deel van de collectie is obv de AT OC9. Overigens geloof ik er niets van dat Clearaudio ook maar één element zelf bouwt. Die kopen gewoon bij een fabrikant in volgens de specs die zij wensen en plakken hun eigen naam en eventueel behuizing er op. Ik denk dat AT als je goud gewikkelde spoelen wil dat ook best voor je wil doen, want wie betaald die bepaald uiteindelijk.mr_petit schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:47:
[...]
Weet je dat zeker?
Want clearaudio adverteert met dat hun mc elementen met gouden bedrading zijn gewikkeld.
Dat is bij een ATOC9 niet het geval.
Ik weet wel dat Linn een kopie van de ATOC9 heeft (Linn Koil) voor ongeveer dubbel de prijs
Daarnaast is zeker seriematige bouw van zeker MC elementen een discipline die je niet zomaar opzet.
Bij mij werd het filter hooguit een beetje lichtgrijs. Wat stof op de voorkant, dat je er dan onder de kraan zo weer afspoelt. Maar goed, ik had ook een reinigingsproces met 5 Knosti'sRens1967 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:06:
[...]
@birdie_man Ik ga de komende tijd wat platen reinigen die ik de afgelopen paar jaar door de Knostie heb gehaald. Eens kijken hoe het filter er naar 50 wasbeurten dan uitziet. Ben er wel heel blij mee.
Mijn Degritter is overigens net terug van een tripje Estland. Ik kreeg regelmatig een "no water" melding terwijl er voldoende vloeistof in zat. Service is prima, je krijgt verzendlabels en een week of 3 later heb je hem terug. Bij mij is de pomp vervangen. Maar eens zien hoe het nu gaat. Het gemak is in ieder geval heerlijk.
Dat met die levensduur van de transducers is wel een ding. 3000 cycli zouden ze wel moeten halen, er zijn ook mensen die al boven de 5000 zitten met hun Degritter. Gelukkig zijn ze wel te vervangen. Het is net een duur mc-element. Naald versleten, laten herbouwen voor 2/3 van de nieuwprijs oid.
Ik weet het niet. Clearaudio is een merk wat al best wel lang (1978) meedraait als high end merk, met mc elementen. Ongeveer net zo lang als vd hul, en die heeft zelfs een patent op een bepaalde naald.Duclaasie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:58:
[...]
Overigens geloof ik er niets van dat Clearaudio ook maar één element zelf bouwt.
Maar waarom ik twijfel aan dat de clearaudio elementen op de oc9 gebaseerd zijn is omdat de oc9 een behoorlijke overhang heeft en een poolplaat zichtbaar is, en bij de clearaudio elementen totaal niet.
Dat zijn veranderingen die je niet zo 123 doorvoert, het lijkt mij dat de clearaudio elementen een totaal ander binnenwerk hebben.
Ook vraag ik me af of AT zomaar overstapt op gouden bedrading. Ze hebben afaik zelf geen elementen met gouden bedrading en ook nooit gemaakt.
Ik heb ook nooit een bewijs gezien dat iemand de elementen openmaakte en een vergelijkbare bouwwijze liet zien.
Misschien zijn hun goedkopere nieuwere instap MC's (concept/essence) door AT gemaakt, maar hun 'huisstijl' lijn (concerto t/m goldfinger) denk ik toch echt niet.
Vroeger zagen hun mc elementen er trouwens heel anders uit. met zo'n lage brede balk aan de voorkant en een hele smalle body. Dat ontwerp hebben ze heel lang gehad.
Alsof er een mm naald in een mc cartridge geperst was (was natuurlijk niet zo, was 100% mc), in die brede balk zaten de aansluitingen, ook nog nooit op een ander element gezien..dus ik denk dat ze die ook zelf maakten.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2023 20:28 ]
Denon of Sony PS-LX310BT Bluetooth Platenspeler.mr_petit schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:57:
[...]
Dat is een hele basic instapspeler.
Is ook niet echt een mooi ding om naar te kijken.
Ik zou zelf voor een Denon DP-300F gaan met een los bluetooth streamer kastje (zo'n kastje kost €20 ofzo en heb je gelijk de nieuwste aptx standaards etc)
De DP-300F is ten minste een volwaardige draaitafel met alle functionaliteit die een draaitafel van enige kwaliteit hoort te hebben (instelbare naalddruk, instelbare antiskating, mogelijkheid tot het monteren van een beter element etc) en is een bewezen model van enige kwaliteit.
Hij heeft alleen geen bluetooth ingebouwd, maar dat is dus heel goedkoop op te lossen.
Omdat bluetooth een marketingtool is (het is €1,50 aan onderdelen), betaal je voor een vergelijkbare speler (die dus alle functionaliteit heeft die een volwaardige draaitafel hoort te hebben) met bluetooth gelijk €200 oid meer.
Ik bedoel dit soort kastjes (geen persoonlijke ervaring, dus geen ervaring met de kwaliteit voor zover je daarvan kunt spreken met bluetooth, maar het lijkt me dat het werkt, zelf geen interesse in bluetooth voor dit soort doeleinden):
https://nl.aliexpress.com/item/1005005958459962.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005005561449264.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005005859458749.html
Helaas zijn volautomatische draaitafels van enige kwaliteit (dat heet: met alle instelmogelijkheden die een volwaardige draaitafel zou moeten hebben) mèt ingebouwde bluetooth zeer dun gezaaid.
Bluetooth is geen must meer daar ik over een aux ingang beschik op mijn Home Cinema systeem.
Als je daar tussen zit te twijfelen: Denon DP-300FGvw18380 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:53:
[...]
Denon of Sony PS-LX310BT Bluetooth Platenspeler.
Daar kan je ten minste een ander/beter element op monteren mocht je de behoefte hebben de geluidskwaliteit te verbeteren
Met die sony (en ook die AT die je in je eerste link gaf, al zou ik eerder voor de sony gaan), daaraan kan je helemaal niets veranderen. Prima natuurlijk als je gewoon ergens een ding wilt neerzetten, gemak wilt en geluidskwaliteit niet zo belangrijk is, maar wees ervan bewust.
De Denon DP-300F is gewoon een serieuzer apparaat, en eigenlijk de goedkoopste speler (zeker van de weinige volautomaten die er nog zijn) van welke ik vind dat die de naam draaitafel mag dragen.
[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2023 21:05 ]
VdH heeft een naaldslijping gepatenteerd, maar die koopt de elementen in de basis ook gewoon in. Vergelijk een VdH element maar eens qua opbouw met een Benz….mr_petit schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:05:
[...]
Ik weet het niet. Clearaudio is een merk wat al best wel lang (1978) meedraait als high end merk, met mc elementen. Ongeveer net zo lang als vd hul, en die heeft zelfs een patent op een bepaalde naald.
Maar waarom ik twijfel aan dat de clearaudio elementen op de oc9 gebaseerd zijn is omdat de oc9 een behoorlijke overhang heeft en een poolplaat zichtbaar is, en bij de clearaudio elementen totaal niet.
Dat zijn veranderingen die je niet zo 123 doorvoert, het lijkt mij dat de clearaudio elementen een totaal ander binnenwerk hebben.
Ook vraag ik me af of AT zomaar overstapt op gouden bedrading. Ze hebben afaik zelf geen elementen met gouden bedrading en ook nooit gemaakt.
Ik heb ook nooit een bewijs gezien dat iemand de elementen openmaakte en een vergelijkbare bouwwijze liet zien.
Misschien zijn hun goedkopere nieuwere instap MC's (concept/essence) door AT gemaakt, maar hun 'huisstijl' lijn (concerto t/m goldfinger) denk ik toch echt niet.
Vroeger zagen hun mc elementen er trouwens heel anders uit. met zo'n lage brede balk aan de voorkant en een hele smalle body. Dat ontwerp hebben ze heel lang gehad.
Alsof er een mm naald in een mc cartridge geperst was (was natuurlijk niet zo, was 100% mc), in die brede balk zaten de aansluitingen, ook nog nooit op een ander element gezien..dus ik denk dat ze die ook zelf maakten.
Vwb de Clearaudio elementen, ik heb ze zelf naast elkaar gezien, is echt 100% gelijk. AT gebruikt een vrij typische opbouw en bevestiging van de spoelen namelijk.
VdH bouwt, zeker de wat betere elementen, toch echt wel zelf op hoor, hij koopt uiteraard een deel van de halffabricaten in maar maakt maakt vermoedelijk ook een deel zelf. Houten body (volgens mij eigen inkoop voor zijn specifieke modellen), connector pins, bedrading (eigen), plaatjes, magneet, spoeltjes (eigen?), etc. Het gaat er allemaal 1 voor 1 op.Duclaasie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:07:
[...]
VdH heeft een naaldslijping gepatenteerd, maar die koopt de elementen in de basis ook gewoon in. Vergelijk een VdH element maar eens qua opbouw met een Benz….
Vwb de Clearaudio elementen, ik heb ze zelf naast elkaar gezien, is echt 100% gelijk. AT gebruikt een vrij typische opbouw en bevestiging van de spoelen namelijk.
YouTube: A.J. van den Hul Building a Crimson Stradavarius at AXPONA 2018
YouTube: A J van den Hul Builds AT a Cartridge
YouTube: A J van den Hul Builds AT a Cartridge
Hij koopt het spoeldraad in bij een horlogedraadfabriek in Zwitserland, en gaat dan per kanaal zelf lekker twisten met 2 pincetten.
YouTube: A.J. van den Hul Building a Crimson Stradavarius at AXPONA 2018
'Even' oefenen en je kan het zelf ook.
[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 11-11-2023 22:49 ]
VdH zit langer in de elementenbusiness dan BMS, en een vdh lijkt in de verste verte niet op een BMS, dus die vlieger gaat niet op.Duclaasie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:07:
[...]
VdH heeft een naaldslijping gepatenteerd, maar die koopt de elementen in de basis ook gewoon in. Vergelijk een VdH element maar eens qua opbouw met een Benz….
Een colibri heeft geeneens een poolplaat. Elke BMS wel. Dus die bouwwijze is radicaal anders
En VdH laat z'n naalden in een hele andere fabriek slijpen dan BMS.
Ik heb zelf het vermoeden dat BMS wel eens meer uitbesteedt dan dat men denkt. Ook vanwege het wisselende aanbod van modellen in het verleden en plotseling verdwijnen van modellen in het verleden.
Er is geen officiele site, alleen het priveadres van die lukachek gast etc etc.
VdH is gewoon een aanzienlijk bedrijf met medewerkers en een hele lange stabiele historie, met name qua elementen (kabels kwamen er later bij).
Maar over welke clearaudio elementen heb je het dan?Vwb de Clearaudio elementen, ik heb ze zelf naast elkaar gezien, is echt 100% gelijk. AT gebruikt een vrij typische opbouw en bevestiging van de spoelen namelijk.
Ik heb heel duidelijk toegelicht dat er verschillende lijnen zijn met compleet andere bouwwijze, dat de goedkopere lijn er wellicht wel op lijkt, maar de duurderer lijn zeker niet.
Dus om dan in z'n algemeenheid over clearaudio elementen te spreken maakt het natuurlijk niet zo'n vruchtbare discussie.
Sowieso, ik heb ook de historie van clearaudio toegelicht. Verdiep je eens in die oudere elementen met die rare opbouw. Clearaudio is een merk wat denk ik wat dieper gaat dan dat je je realiseert. Ik heb namelijk nog nooit een clearaudio draaitafel uit de jaren 70/80 gezien, maar wel zat MC elementen.
Dat is (was) dus een groot gedeelte van hun core business met compleet unieke opbouw.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2023 22:38 ]
Ben nog even benieuwd, hoe vond je de dag? Nog leuke dingen gezien, een LP gekocht wellicht?
Nee niets gekocht. Wel wat gekeken bij de platen (er stond een handelaar met wat kratjes), maar zag niets leuks. Ik vond de prijzen ook raar; albums waarvan ik vond die goed waren en veel waard waren waren daar doorgaans redelijk goedkoop (6-8 euro), en albums die ik totaal niet bijzonder vond waren dan weer 12-15 euro.musicfreak schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:03:
[...]
Ben nog even benieuwd, hoe vond je de dag? Nog leuke dingen gezien, een LP gekocht wellicht?
Maar ja, ik ben geen handelaar, en koop gebruikt ook nauwelijks/nooit bij handelaren.
De dag op zich was wel leuk (ik ben niet zo heel lang geweest, 1,5 uur ofzo), je babbelt wat met andere mensen (al lukt dat betreffende draaitafel niet echt op een hoog niveau). Ook nog even met de eigenaar gepraat. Maar ook niet al te lang, ik ben geen betalende klant en wordt dat ook niet snel.
Misschien had ik beter op vrijdagochtend kunnen komen, dan was het waarschijnlijk heel rustig.
Toen ik er was, was het de hele tijd wel redelijk druk, constant 15-20 mensen in die winkel (de meest komen met z'n tweeen, dus 7-10 klanten/potentiele klanten zeg maar)
Maar een aantal ingebrachte spelers van anderen gezien/gehoord (voor dat afstellen voor een tientje), dat is altijd leuk. Echt een compleet ondergestofte technics SL-D2
En hij had een Kuzma stabi/stogi met AT-OC9SH waar de eigenaar veel plaatjes op draaide.
Hun eigen apparatuur ziet er zeer high end uit, maar is ook ontzettend duur, dus in die klasse is er heel veel concurrentie.
1 van de spelers die hij had staan en ik wou zien was de thorens TD 403DD. Dat is op zich wel een interessante speler (direct drive). Arm ziet er behoorlijk interessant en goed gebouwd uit met een verborgen antiskating gewichtarmpje waarbij de draad door een saffierlagertje loopt (geen idee of dat het nou echt soepel maakt maar origineel is het wel), en in een nog enigzins betaalbare prijsklasse (€1400) dus vergelijkbaar met de huidige sl-1200 en bijv een project X2b
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 12-11-2023 08:22 ]
Na 50 wasbeurten, met enkele niet-gewassen kringloop/markt LP's, een aantal nieuwe LP's en voor het grootste deel door de Knosti gehaalde platen zag het filter er dus zo uit.Rens1967 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:06:
[...]
...Ik ga de komende tijd wat platen reinigen die ik de afgelopen paar jaar door de Knostie heb gehaald. Eens kijken hoe het filter er naar 50 wasbeurten dan uitziet...
:strip_exif()/f/image/4xXzNbMcUeB5oxAkYwwdG4fq.jpg?f=fotoalbum_large)
Denon DP-300F besteld.mr_petit schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:58:
[...]
Als je daar tussen zit te twijfelen: Denon DP-300F
Daar kan je ten minste een ander/beter element op monteren mocht je de behoefte hebben de geluidskwaliteit te verbeteren
Met die sony (en ook die AT die je in je eerste link gaf, al zou ik eerder voor de sony gaan), daaraan kan je helemaal niets veranderen. Prima natuurlijk als je gewoon ergens een ding wilt neerzetten, gemak wilt en geluidskwaliteit niet zo belangrijk is, maar wees ervan bewust.
De Denon DP-300F is gewoon een serieuzer apparaat, en eigenlijk de goedkoopste speler (zeker van de weinige volautomaten die er nog zijn) van welke ik vind dat die de naam draaitafel mag dragen.
Ik kijk er naar uit hoe hij klinkt op mijn Philips HTB7250D/12 ( https://tweakers.net/pric...tb7250d-12/specificaties/
[ Voor 11% gewijzigd door Rens1967 op 12-11-2023 19:52 ]
Hoe deden ze dat afstellen trouwens? Toen ik daar in 2020 was met mijn SL-1210mk2 gebruikte men een metalen plaat met daarop een papieren Bearwald protractor geplakt, niet de meest ideale voor een Technics arm.
Daar ben ik niet bij geweest. Ik heb wel eens een filmpje op youtube gezien betreffende AS en naalddruk.musicfreak schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:53:
Hoe deden ze dat afstellen trouwens? Toen ik daar in 2020 was met mijn SL-1210mk2 gebruikte men een metalen plaat met daarop een papieren Bearwald protractor geplakt, niet de meest ideale voor een Technics arm.
Ik denk dat ze een lage naalddruk afstellen.
Maar goed, mezelf kennende weet ik ook niet of ik mezelf van commentaar zou kunnen onthouden was ik erbij geweest
Worden die dingen niet direct van twee kanten geperst?
alsof gat niet centraal zat aan Kant A.
resultaat was naald is met soort slalom bezig en dus met nodige moeite in groef te blijven.
Gelukkig doet Amazon niet moeilijk over ruiltje en tweede wel ok.
Apart dat dat kan..
[ Voor 17% gewijzigd door Tonton op 13-11-2023 10:29 ]
Afgezien daarvan, nee. Wel zorgen dat de stands goed gekoppeld op de grond staan. Deze review geeft me dat gevoel niet:
Zeker op tapijt wil je gewoon spikes.The plastic balls and pads are no substitute for spikes. They lose their shape almost immediately tilting the stand and they easily detach.
Edit: Er zijn genoeg stands te vinden in deze prijsklasse die wel spikes hebben dus daar zou ik op selecteren.
[ Voor 18% gewijzigd door Dr. Strangelove op 13-11-2023 11:03 ]
Ik zou graag van jullie willen weten welke fragment de meeste vervorming heeft. Dus het eerste, tweede of derde fragment.
En of het een erg duidelijk verschil is of niet.
https://audio.home.xs4all...es/3samplessibilants.flac
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 13-11-2023 21:38 ]
Voor mij is de 2e het best. 1 en 3 klinken minder, maar of dat vervorming is of gewoon een minder goede naald / element.. Ik denk de eerste, die klinkt het meest storend / vervormd.
Het 2e fragment is erg afwijkend van 1 en 3, helderder en beter. 1 en 3 liggen wat dichter bij elkaar.
Cmndr heeft dezelfde bevindingen als ik. 3 klinkt ietsje beter dan 1.... 2 is duidelijk de beste van t stel.
luister ik naar IGD? En/of een inferieur element (qua bouw, of qua leeftijd van de stylus)?
Ze klinken allen vervormd en fragment 3 in dit flac bestand komt het meest vervormd over in mijn oortjes.mr_petit schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:30:
Ik heb hier een testfragment van een plaat waarbij 3x hetzelfde fragment (8 sec lang) achter elkaar afgespeeld wordt (alle drie fragmenten anders opgenomen).
Ik zou graag van jullie willen weten welke fragment de meeste vervorming heeft. Dus het eerste, tweede of derde fragment.
De ena minst vervormd is fragment 1 in dit flac bestand en het tweede fragment klinkt ook mijn optiek het beste van de drie.
Gokje: je hebt telkens een andere afstel methode op het element toegepast? Lees: Stevenson, Bearwald en Lofgren? Of natuurlijk gespeeld met de naalddruk / anti-skating, dat kan dit ook aanrichten...
[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 15-11-2023 00:15 ]
Het is een test van de tacet testplaat (de fricatives en sibilants test, dit is 1 fragmentje, de test is 1min lang), om IGD te onderzoeken/vergelijken. De test staat op de buitenste groeven en de binnenste groeven (ca 57-63mm, dus echt binnenste groeven).
Het is een heel lang verhaal (van een verhitte discussie op een ander forum) maar ik wou een onbeinvloede mening hebben over welke het best klinkt en welke het slechtste, dus heb deze vraag ook nog op 2 andere fora uitgezet.
Resultaten zijn unaniem, iedereen vind sample 2 het beste en meest onvervormd klinken. Welke de 2e en 3e plaats krijgt verschilt een beetje. Duitsers vinden sample 3 het slechts, internationaal wisselt het een beetje maar vinden doorgaans sample 1 het slechts en hier wisselt het ook. Maar de verschillen tussen 1 en 3 zitten in de marge. 3 heeft wel nog wat rare issues, zoals dat de vervorming grotendeels in 1 kanaal zit en dat daar ook een soort van ringing (als in galm/echo whatever) in zit.
Misschien plaats ik nog wat andere testjes waarbij het puur op naalden aankomt en of deze test daar ook verschil in laat horen en of dat representatief is of niet.
[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 14-11-2023 12:21 ]
Fragment 2 klinkt goed, fragment 1 en 3 vervormen in de s-klanken duidelijk, klinken niet best.mr_petit schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:30:
Ik heb hier een testfragment van een plaat waarbij 3x hetzelfde fragment (8 sec lang) achter elkaar afgespeeld wordt (alle drie fragmenten anders opgenomen).
Fragment 3 is het slechtste: de s-klank klinkt als helemaal als "belopen grind" in plaats van ruis, bij 1 is dat hoorbaar minder. Element 1 zal dus de minder versleten / beter geslepen naald zijn.
Edit, dit schreef ik voordat ik je laatste post las of de reacties van anderen. Ik ga ze nu lezen.
Edit 2: ik lees nu dat het verschillende spelers en armen zijn, dat maakt op zich niet uit, mits elk element behoorlijk goed uitgelijnd en afgsteld (VTA, naalddruk, AS) is en dat de armen (lagers) normaal functioneren, dus dat daar geen extreme verschillen in zitten. Daar ging ik bij de beoordeling vanuit.
Mijn mening is gebaseerd op het feit dat als je veel verschillende elementen op testplaten beluistert, je bij tertsruisen op hoge frequenties onmiddelijk hoort of er sprake is van een eenvoudige naald (denk aan bonded conisch of basic .4 x .7 mil elliptische naald) of van een beter exemplaar (denk aan nude .2 x .7 mil ellipt, fine line, shibata, micro line, vd Hul, Gyger). Bij eenvoudige naaldvormen klinkt die ruis als "grind", hoe beter de naaldvorm hoe meer het als ruis klinkt. Ook bovenmatige slijtage laat zich zo goed horen.

[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 14-11-2023 14:42 ]
Je wilt niet weten wat fragment 3 isCap schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:32:
[...]
Fragment 3 is het slechtste: de s-klank klinkt als helemaal als "belopen grind" in plaats van ruis, bij 1 is dat hoorbaar minder. Element 1 zal dus de minder versleten / beter geslepen naald zijn.
Maar ik denk dat ik nog een paar andere fragmenten plaats (ik moet ze eerst nog even maken), want het is best een lang verhaal.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 14-11-2023 14:44 ]
Die issues van 3 met ringing / vervorming die soms in 1 kanaal zit hoorde ik ook wel, maar ik richtte me meer op het "grindgeluid" omdat dit me meer stoorde dan de andere issues. Ze klinken in ieder geval beide beroerd. Ik kan me niet voorstellen dat mensen dit niet horen, zelfs niet op eenvoudige apparatuur, en dat ze als een nieuwe plaat of element zo klinkt ze hiermee niet terug gaan naar de winkel. Niemand kan hier toch met plezier naar luisteren?
Edit: dit was vast het fragment van de uiterste binnenste groef van die testplaat, of niet?
Kan je bij andere testjes ook de buitenste groeven test meenemen?
Bij een tetst op de aller binnenste groeven wordt de gebruikte uitlijning / afstelling (naalddruk!!) wel kritiek, omdat de elementen het daar het moeilijkste hebben. Te weinig naalddruk is dan al snel vragen om problemen, de naalddruk verhogen naar de hoogste toegestane waarde spec fabrikant (of wat hoger
[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 14-11-2023 14:54 ]
Het ligt er natuurlijk aan wat je definieert als een lage naalddruk, maar in het algemeen ben ik geen voorstander van het afstellen van de naalddruk op zeg 1 a 1,5 gram. Met de minste stof, afwijkingen in de afstelling, beperkingen in de kwaliteit van de armlagering of trillingen van buitenaf komen tracking problemen om de hoek kijken. Bij een naalddruk van zeg 1.7 a 2 gram gaat dat met sprongen vooruit, boven de 2 gram verhogen verbetert bij de meeste elementen niet zoveel meer.mr_petit schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:44:
[...]
Daar ben ik niet bij geweest. Ik heb wel eens een filmpje op youtube gezien betreffende AS en naalddruk.
Ik denk dat ze een lage naalddruk afstellen.
Wederom gebaseerd op het afstellen van heel veel MM en MC elementen mbv een testplaat.
4 samples. Deze test is dus bedoeld om IGD te beoordelen met verschillende elementen danwel naalden.
Van deze file zou ik dus graag willen weten welke jullie het beste, het slechtste en nummer 2 en 3 vinden, en of er duidelijke danwel minder duidelijke verschillen zitten/welke op elkaar lijken.
Dus uiteindelijk om een idee te krijgen of deze test daarvoor geschikt is.
Daarna kom ik met een 2e test weer met 3 of 4 fragmenten, maar van een andere dataset.
Hier de eerste set van 4 samples achter elkaar:
https://audio.home.xs4all...ricatives/4samplesGK.flac
Het zijn 4 elementen achter elkaar.
Zelfde testtrack, maar iets ander gedeelte, de dame spreekt 2x "fisches fritsche fisste frisches fische" per element.
Sommige verschillen zijn hier kleiner dus deze is lastiger, maar er zijn wel duidelijk betere en slechtere te horen.
Ik heb een iets ander fragment gekozen omdat ik denk dat hier de verschillen iets groter zijn.
https://audio.home.xs4all...ricatives/4samplesJP.flac
Hierna komt nog 1 sampleset, maar ik wou eerst wat input hebben van deze twee samplesets.
Hier zijn we namelijk echt aan het vergelijken.
Ik weet dat het lastig en veel is, maar ik heb ook nog een hele sloot met echte exotische elementen. Die ga ik hier niet plaatsen maar ik heb ze zelf wel vergeleken, je wilt niet weten hoe vaak deze testtrack nu gehoord heb en echt soms op losse consonanten vergeleken heb tussen wel 10 elementen per keer....
[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 14-11-2023 15:25 ]
Het eerste fragment vind ik duidelijk de slechtste qua S-klanken.mr_petit schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:30:
nu nog juiste water gaan kopen
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
You don't need eyes to see, you need vision
PD-1-6112 is de US uitgave van Polydor uit 1977. Daarvan zijn er dan meerdere persingen die je op de plaat kunt herken aan bijvoorbeeld de matrix nummers en de informatie op de run-out (de groef rondom het label)
Ik heb zelf deze persing, geperst bij Columbia in Pitman.
[ Voor 110% gewijzigd door zx9r_mario op 14-11-2023 22:49 ]
Mijn beoordeling:mr_petit schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:01:
Ok, hier is 1 van de belangrijkere tests.
4 goed
1 ‘ok-ish’
2 een stuk beroerder
3 beroerdst
Verschillen zijn groot, met name de stappen 4 => 1 en 1 => 2. 2 Is al zo beroerd dat het verschil met 3 minder groot is, hoewel die laatste toch nog duidelijk beroerder is.
Fragment 2
1 net iets schoner dan 2, vrij close
2 net iets minder schoon dan 1, vrij close
3 beroerd, duidelijk slechter dan 2
4 beroerdst, duidelijk nog slechter dan 3
Oow, ik lees bij de platenzaak "Riddim Recordstore" (dezelfde eigenaar als H&C Hifi) dat die 395 euro mag kosten:HanG-BuiK-ZwijN schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:43:
Mocht er nog iemand op zoek zijn naar een okki nokki one €369,- bij home & car hifi in Venray staan er nog 6.
nu nog juiste water gaan kopen
https://riddimrecordstore.nl/
En via marktplaats lees ik bij de advertentie inderdaad 369 euro bij H&C:
https://www.marktplaats.n...19-okki-nokki-one-2e-kans
Dit weekend als ik daar ben maar eens aankaarten... Immers horen die twee prijzen niet van elkaar af te wijken wat mij betreft... En eigenaar Hans kennende zal hij dit dan ook gaan aanpassen...
https://www.discogs.com/m...mat=Vinyl&query=PD-1-6112zx9r_mario schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:55:
PD-1-6112 staat bij mij op het label.
Ok , van het eerste fragment, waar waren jullie naar aan het luisteren:mr_petit schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:30:
Het komt allemaal van een enigzins verhitte discussie over IGD en de sibilantstest van de tacet testplaat. Deze is vrij uniek omdat het geen testtonen zijn, maar daadwerkelijke lispels waarbij het menselijk oor (of althans, de enorme DSP die daaraan vast zit wat we het menselijk brein noemen) die als extreem gevoelig danwel hinderlijk evenaart omdat ze zo'n groot onderdeel van onze spraak uitmaken.
Maar goed, de crux van het verhaal:
fragment 2: da's mijn at-440mla (gekocht voor €150) op een dual 721 (gekocht voor €75) op mijn zelfbouw chinese bugle imitatie kloon phonopre (€150). Dus een set van €375
Unaniem als best klinkende, ook op 2 andere fora. Ik denk bij elkaar ongeveer 15 antwoorden, het is 15-0 voor mij
Sample 1: Nakamichi Dragon CT (duur
Sample 3: EPL laser draaitafel. (15k)
De eigenaar van de Nak dragon/ELP laser draaitafel vind het een hele slechte test.
Ik zeg (tegen hem) dat er waarschijnlijk iets mis is met zijn plaat (die nieuw is en nooit bespeeld), of anders iets met zijn apparatuur, of beide.
Hij: het is een slechte test
Ik: als ik zoveel geïnvesteerd had in dergelijke apparatuur en alleen maar zulke samples kan produceren, zou ik het tot op de bodem uitzoeken hoe dat kan.
Hij: het is een slechte test...
Maar goed, er is dus een andere gast bijgekomen die dus een hele sloot elementen ook op die testplaat aan het testen is, wat wel hele interessante resultaten oplevert en heel dicht bij mijn resultaten ligt.
Is die ene kopie heel slecht en is het pech hebben, heeft Tacet een structureel kwaliteitsprobleem, of zijn die beide spelers toch slecht? versleten/slechte retip en slecht afgestelde elp laser? Bij de laser draaitafel zit vervorming hoofdzakelijk in 1 kanaal, en zit er galm/ringing in, bij de Nak dragon niet...
De persoon van de 2e tests heeft totaal geen ervaring met de sibilancetest op de tacetplaat, en heeft eigenlijk ook geen ervaring met hoe zich dat op normale platen betrekt aangezien hij alleen maar audiofiele jazzplaten luistert. Dus geen scherp gesneden DMM's uit de jaren 80 met popmuziek en veel S klanken...
IGD speelt bij hem thuis dus nauwelijks een rol.
Arm: Technics EPA500 met alle verkrijgbare armgewichten gematched naar element. Uitlijning komt vrijwel overeen met mijn uitlijning. Dus dat is technisch een interessant vergelijk.
Heel erg blij mee en vanavond maar gelijk op de draaiert gooien.
Het album was super goed verpakt door acoustic sounds. Wat dat betreft geeft het vertrouwen om in de toekomst daar ook te bestellen. Het wat jammer is dat de albums wachten tot het laatste album beschikbaar is en dat ze dan verzonden worden. Aan de andere kant ook wel begrijpelijk, maar dus nog even geduld hebben. De 3 mofi's zouden eind december/begin januari moeten volgen omdat dan Dire Straits - On every street beschikbaar komt.
:strip_exif()/f/image/boJOgTcwB7dTeJ2CUILfrinR.jpg?f=fotoalbum_large)
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Het ging om dit filmpje.Cap schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:00:
[...]
Het ligt er natuurlijk aan wat je definieert als een lage naalddruk, maar in het algemeen ben ik geen voorstander van het afstellen van de naalddruk op zeg 1 a 1,5 gram.
YouTube: Nationale Pick-up dagen bij Ketelaar Hifi op´t Harde.
Ik weet natuurlijk niet helemaal 'welke hij wel of niet meer goed hoeft af te spelen', maar als ze een minder heftige trackingtest laten doen als wel/niet beoordelingspunt, dan kan dat alleen maar door de naalddruk te verminderen
Heb de eerste versie en ben er nog steeds blij mee. Van wat ik er over gelezen heb gaan de transducers relatief snel stuk als je de stand "Heavy" gebruikt. Ze schijnen dan erg warm te worden waardoor ze relatief snel stuk gaan. Gebruik zelf altijd medium en dat geeft goede resultaten.Rens1967 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:58:
Na tig keer het apparaat in en weer uit het winkelwagentje halen op de site van Degritter heb ik vorige maand toch maar de knoop doorgehakt. Vandaag is hij aangekomen...
[Afbeelding]
Stond voor €15 bij de kringloop, en ik heb nog geen platenwasser (deed het altijd handmatig met een microvezel doekje en water met een druppel dreft), dus deze moest sowieso mee, maar ik ben benieuwd of het me bevalt. En denken de kenners nou dat dit hetzelfde is als de Knosti, of een inferieur apparaat? Of kent iemand deze Knowin specifiek?
Hij lijkt weinig of misschien zelfs niet gebruikt te zijn geweest. Alle filters voor het wasspul zijn zelfs nog wit.
:strip_exif()/f/image/O4l6xqcbEY21K9VaHtyON1TU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AidsH83lUUiaej2MCwwnWHEx.jpg?f=fotoalbum_large)
In ieder geval is het ding wel legit, knowin is voor mij wel een bekende term.
Mooie vondst man met die kleuren, oranje en paarse fles, 70's galore!
Jammer dat er niet die oranje bak in zit
[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 15-11-2023 17:17 ]
Maar goed om te weten dat dit een "echte" zou moeten zijn. Hij ziet er inderdaad wel heel verdacht veel hetzelfde uit als de Knosti. Thanks!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1imEBMTP7DMM5BYNXcKMFlmg.jpg?f=user_large)
mr_petit schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:24:
fragment 2
Ik heb een iets ander fragment gekozen omdat ik denk dat hier de verschillen iets groter zijn.
Zelfde testtrack, maar iets ander gedeelte, de dame spreekt 2x "fisches fritsche fisste frisches fische" per element.
https://audio.home.xs4all...ricatives/4samplesJP.flac
Yalopa schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:57:
@mr_petit
spoiler:van "goed" naar slecht: 4, 1, 2 3
Wil 1 van jullie ook nog raden/beoordelen voor het bovenstaande fragment (= fragment 2, jullie hebben alleen antwoord op fragment 1 gegeven)kozue schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:00:
Ik ben het met Cap eens, ik had dezelfde volgorde. Ik zal m hier niet herhalen wegens spoilers enzo. De enige die ik acceptabel vond, was degene die bovenaan zijn lijstje staat. De rest is allemaal gradaties van "slecht" tot "onluisterbaar".
Andere leden hier zijn natuurlijk ook welkom
Alleen @cap heeft hier z'n licht op laten schijnen.
Deze is vrij moeilijk omdat 2 elementen heel dicht bij elkaar zitten, maar dit is echt een hele interessante test voor veel mensen (althans, dat vind ik).
Ok, duidelijk.En ik vond trouwens niet dat er 2 dicht bij elkaar zaten,
Maar je vind dus dat bij fragment 2 de samples 1 en 2 niet dicht bij elkaar liggen? of begrijp ik het verkeerd? (Cap vond dat ze wel dicht bij elkaar lagen)
Bij fragment 1 kan ik me voorstellen dat alles ver uit elkaar ligt, bij fragment 2 vind ik 1 en 2 ook heel dicht bij elkaar liggen, maar wel een subtiel hoorbaar verschil.
[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 15-11-2023 18:10 ]
Dit is echt behoorlijk het begin van platenreiniging.kozue schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:47:
Ohja, dit nog gevonden: een sticker op de voorkant van een test uit een blad met uitgave 3/79. Het zal dus inderdaad een ding zijn van rond 1979, dus het 70’s kleurenschema past bij z’n bouwjaar. Geen fake retro dus, maar echte vintage. Grappig dat ze er al decennia lang hetzelfde uit zien.
[Afbeelding]
De keith monks was de eerste (ik denk late jaren 60), maar was heel erg duur (waarschijnlijk meerdere maandsalarissen), dus alleen voor studio's, winkels etc. Heeft een afzuigende toonarm met een kleine nozzle waar een teflon(nylon misschien destijds?) draad doorheen loopt om een kleine ruimte tussen plaat en nozzle te creëren)
In 1974 kwam de spin clean. Deze lijkt op de knosti, en de knosti is er enigzins op gebaseerd.
Daarna kwam de knosti (1978) en in 1982 kwam de nitty gritty, een afzuiger aan de onderkant.
Daarna, in 1990 kwam loricraft. Dat is gewoon een kopie van de keith monks. Ze zeggen dat ze er al in de jaren 60 mee op een beurs stonden, maar dat is eigenlijk een poging om hun pedigree te verdedigen, want dan hebben ze 30 jaar lopen slapen.
Ik denk dat daarna wellicht de okki nokki als eerste bovenzuiger kwam. Een collega van mij destijds kocht er al eentje in 2006 geloof ik.
Ik weet niet helemaal of clearaudio eerder met hun (hele dure) bovenzuiger was, en VPI heeft ook al een oude (misschien ouder dan de okki nokki, ik vond een 2004 document)
Kuzma heeft ook een vrij vroege bovenzuiger gehad, de vinvac.(ze zeggen sinds 2004....zou kunnen)
Project, watson en al die dingen zijn allemaal veel later.
Het is de Disco-antistat maar bijna iedereen noemt het inderdaad een Knosti, naar de merknaam.kozue schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:14:
Heeft iemand dit ding wel eens gezien? De Knosti kent waarschijnlijk het gros van de frequente bezoekers van dit topic wel, maar dit is een Knowin, wat op mij overkomt als een namaak of rebrand van de Knosti.
Die hadden wij vroeger ook thuis, het is de originele, eerste versie, het was toen "NIEUW".
Volgens mij heette het merk eerst Knowin, toen Knosti.
Op de volgende foto zie je Knosti-branded verpakkingen met daarop een foto van de paarse fles met Knowin logo.
De tekst van de handleiding is in Duits, Engels, Frans en Nederlands:
Wij hadden alleen de oranje, niet de bruine. Oranje en bruin.... meer seventies kan het niet.
Exact, zo bedoelde ik het en zo schreef ik het ook volgens mij.mr_petit schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:59:
[...]
[...]
Ok, duidelijk.
Maar je vind dus dat bij fragment 2 de samples 1 en 2 niet dicht bij elkaar liggen? of begrijp ik het verkeerd? (Cap vond dat ze wel dicht bij elkaar lagen)
Bij fragment 1 kan ik me voorstellen dat alles ver uit elkaar ligt, bij fragment 2 vind ik 1 en 2 ook heel dicht bij elkaar liggen, maar wel een subtiel hoorbaar verschil.
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 15-11-2023 18:33 ]
Wat een verhaal.mr_petit schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:23:
[...]
Ok , van het eerste fragment, waar waren jullie naar aan het luisteren:
Het komt allemaal van een enigzins verhitte discussie over IGD en de sibilantstest van de tacet testplaat. Deze is vrij uniek omdat het geen testtonen zijn, maar daadwerkelijke lispels waarbij het menselijk oor (of althans, de enorme DSP die daaraan vast zit wat we het menselijk brein noemen) die als extreem gevoelig danwel hinderlijk evenaart omdat ze zo'n groot onderdeel van onze spraak uitmaken.
Maar goed, de crux van het verhaal:
fragment 2: da's mijn at-440mla (gekocht voor €150) op een dual 721 (gekocht voor €75) op mijn zelfbouw chinese bugle imitatie kloon phonopre (€150). Dus een set van €375![]()
Unaniem als best klinkende, ook op 2 andere fora. Ik denk bij elkaar ongeveer 15 antwoorden, het is 15-0 voor mij
Sample 1: Nakamichi Dragon CT (duur) met ortofon mc5000 element(ook duur, gok 1-2k, heeft VDH retip) en 1 of andere luchtgelagerde arm (ik denk eminent technology et-2), ook duur.
Sample 3: EPL laser draaitafel. (15k)
De eigenaar van de Nak dragon/ELP laser draaitafel vind het een hele slechte test.
Ik zeg (tegen hem) dat er waarschijnlijk iets mis is met zijn plaat (die nieuw is en nooit bespeeld), of anders iets met zijn apparatuur, of beide.
Hij: het is een slechte test![]()
Ik: als ik zoveel geïnvesteerd had in dergelijke apparatuur en alleen maar zulke samples kan produceren, zou ik het tot op de bodem uitzoeken hoe dat kan.
Hij: het is een slechte test...![]()
Maar goed, er is dus een andere gast bijgekomen die dus een hele sloot elementen ook op die testplaat aan het testen is, wat wel hele interessante resultaten oplevert en heel dicht bij mijn resultaten ligt.
Is die ene kopie heel slecht en is het pech hebben, heeft Tacet een structureel kwaliteitsprobleem, of zijn die beide spelers toch slecht? versleten/slechte retip en slecht afgestelde elp laser? Bij de laser draaitafel zit vervorming hoofdzakelijk in 1 kanaal, en zit er galm/ringing in, bij de Nak dragon niet...
De persoon van de 2e tests heeft totaal geen ervaring met de sibilancetest op de tacetplaat, en heeft eigenlijk ook geen ervaring met hoe zich dat op normale platen betrekt aangezien hij alleen maar audiofiele jazzplaten luistert. Dus geen scherp gesneden DMM's uit de jaren 80 met popmuziek en veel S klanken...
IGD speelt bij hem thuis dus nauwelijks een rol.
Arm: Technics EPA500 met alle verkrijgbare armgewichten gematched naar element. Uitlijning komt vrijwel overeen met mijn uitlijning. Dus dat is technisch een interessant vergelijk.
Kreeg je geen bijval wat betreft de slechte kwaliteit van sample 3 van de EPL laserdraaitafel?
En hoe reageerde de Nakamichi Dragon CT eigenaar op het feit dat jij (en anderen) zijn sample 1 ook beroerd vonden klinken?
wel iets bijval, maar de meeste mensen zijn al uit de discussie verdwenen.Cap schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:35:
[...]
Wat een verhaal.![]()
Kreeg je geen bijval wat betreft de slechte kwaliteit van sample 3 van de EPL laserdraaitafel?
En hoe reageerde de Nakamichi Dragon CT eigenaar op het feit dat jij (en anderen) zijn sample 1 ook beroerd vonden klinken?
Die dragon ct en ELP eigenaar zijn dus 1 en dezelfde persoon, en die gast is op serieus niveau bezig met audioapparatuur (waarschijnlijk gepensioneerd). Hij heeft ook DIN testplaten, ik zag een studer A80 (reel to reel liefhebbers zijn in awe
En dan zegt ie ook dat zo'n test niet valide is omdat ook mijn 440mla het niet foutvrij afspeelt en dat een echte test ook foutvrij afgespeeld zou moeten kunnen worden (wat zijn elp zou moeten kunnen doen omdat dat ding natuurlijk fantastisch is).
En dan loopt er nog iemand anders erdoor te zeuren dat er iets mis is met mijn setup, want inderdaad, mijn mla doet het ook niet perfect bla bla.
Maar goed, dat is nu wel veranderd omdat er iemand bijkomt die dus ook tracks produceert die even goed of beter dan de mijne klinken. Maar goed, ik zeg dan ook dat als ik apparatuur van dergelijk geld etc had staan, dat ik toch tot op de bodem zou gaan uitzoeken waar het probleem ligt.
Dan zeg ik ook dat die elp ringt, en dat ik dat nog nergens gehoord heb en dat dat ook op een frequentie is dat niet vanuit de testplaat kan komen, dus dat we niet automatisch alles moeten geloven wat uit dat ding komt met z'n 2µm laseraftasting. Dan zegt hij dat zo'n ding ook gecalibreerd moet worden, ik zeg...oh? we moesten toch geloven dat wat het ding aftast de waarheid is?.
En dat is al nadat een mod naar zijn zeggen nog nooit zoveel posts uit een topic heeft moeten verwijderen
Maar goed, ik probeer altijd mensen die zelf ook files maken en posten (of grafieken zelf maken en posten) altijd zoveel mogelijk met respect te behandelen omdat ik weet hoeveel werk dat kan zijn. Ik hoef het er niet mee eens te zijn, maar de ingestoken moeite is altijd bewonderingswaardig.
Maar als iemand zegt dat mijn setup niet klopt maar daar niet dieper op ingaat en hooguit alleen links naar werk van anderen post wat niet helemaal de lading dekt (en alleen maar informatie rondpompt wat al bekend is) dan wil ik daar wel eens wat van zeggen
Maar goed, die gast met die ELP, ik zou nog steeds wel willen zien dat hij z'n problemen oplost, want ik wil zo'n ding in zo'n test wel eens goed horen. Ik heb al wel de nadelen gehoord, en dat is dat stofjes extreem hard overkomen (is ook algemeen bekend), maar ik vond zijn sample ook boomering. Alsof er een soort van dreunen in zaten (wellicht ook dat ringing gerelateerd). En hij gebruikt een extreem hard cut off filter op 30hz, ook op z'n dragon sample. Of dat digitaal is of niet weet ik niet, maar ik hoor liever alle data..
Nou ja, ik hoop 'm weer in de discussie te betrekken.
Anyway....de samples.
Fragment 1 waren elementen van mij.
Ik heb ook foto's gemaakt van de naalden, voor mensen die onlangs een microscoop hebben gekocht, of er al een langer hebben natuurlijk, of iedereen die zich niet stoort aan microscooppraat
1. AT-12XE. Deze naald is nieuw. Dit is een nude rectangle shank elliptische naald op straight cantilever.

Ook hier lijken slijtplekjes te zien, maar het zijn meer reflecties in de naald zelf. Sowieso zijn de plekjes ver uit elkaar. Naar mate de naald slijt, worden de plekjes groter maar kruipen ze ook naar elkaar toe. Als ze elkaar raken, dan loopt de naald onderin de groef, valt de naalddruk tegen de groefwanden weg en wordt het geluid zeer slecht.
2. Denon DL-160. Ook nude rectangular elliptical maar op tapered cantilever. Deze is niet nieuw, heeft denk ik boven de 100 uur, maar denk ik onder de 200 uur. Dus misschien 1/4 danwel 1/3 van z'n leven?

Dit zijn denk ik wel slijtplekjes
3. AT-95e. Bonded elliptical op straight cantilever. Naald is vrijwel nieuw, ik denk ook <50 uur:

Ook hier denk ik dat je reflecties ziet in de naald zelf, maar niet per se slijtplekjes.
Hoe kom ik nou aan deze gedachte?
Ik heb dit filmpje gemaakt:
Je moet wel ff full screen kijken/inzoomen, anders is het te klein...
Hier beweeg ik 1 van mijn lampjes (aan beide zijdes van de naald heb ik een ledlampje op een zwanehalsje) heen en weer. Je ziet dat die reflectie eigenlijk niet van vorm verandert. Als daar een slijtplek zou zitten (die doorgaans vlak is en groter dan de ronding zelf), dan zou je dat van vorm moeten zien veranderen.
Dat zie je niet of nauwelijks gebeuren.
Ik dacht daar pas vandaag aan toen ik eigenlijk klaar was met het maken van de laatste (at95e) foto, maar ik had het eigenlijk op mijn dl-160, of at14sa (heb ik ook getest) of shure v15II moeten testen, maar had geen zin meer eea weer opnieuw tevoorschijn halen etc etc.
Ik test het nog wel een keer in de toekomst.
4. at440mla. die naald is nog steeds bijna nieuw. Dit is dus (uiteraard) een nude square shank microline naald, op tapered cantilever. Ik denk serieus minder dan 50 uur.
Jullie vinden 'm met afstand het beste klinken, ik ook.

Iets van slijtplekjes te zien bij de pijltjes, maar dat kunnen ook algemene reflecties zijn (zie hierboven bij de at95e)
Maar mijn setup is uiterst primitief hoor, gewoon spul wat ik heb liggen of al jaren heb. Die microscoop is uit eind jaren 60 of begin 70, kreeg ik op m'n 11e? verjaardag (dus 1e helft jaren 80...), komt van een middelbare school waar ze hun microscopen vervingen voor nieuwere exemplaren waar m'n moeder avond-vwo deed.
Ik was een jonge onderzoeker....
de lampjes had ik ook liggen, ik gebruik ze onder mijn autobrug om de onderkant beter de belichten als ik aan auto's sleutel....
Het is dus zo'n lampje (en dan 1 aan beide kanten):
https://nl.aliexpress.com/item/1005004347249520.html
Maar deze zijn niet ideaal. Als ik goed kijk zie ik namelijk de individuele ledjes weerspiegelen in de naald. Beter zou 1 centrale led zijn, of een complete COB. Maar ja, ik rommel dingen bij elkaar.
Vergroting is 100x (10x10), en ik hou gewoon m'n telefoon voor het oculair, en speel wat met de belichting en manuele focus in de pro stand op een 6 jaar oude telefoon.
Ik heb wel een 40x objectief, maar die geeft gewoon te weinig scherptediepte waardoor je netto toch minder ziet.
Er zijn mensen die tegenwoordig extreem mooie plaatjes dmv photostacking kunnen maken (en met ongetwijfeld betere apparatuur), maar ik doe het gewoon met een ding wat ik al bijna 40 jaar heb
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 16-11-2023 06:15 ]
Waarom interessant?
1. AT-VM95ML (nude sq. shank ML)
2. AT-VM95SH (nude sq. shank Shibata)
3. AT-VM95EN (nude round shank elliptical)
4. AT-VM95E (bonded elliptical)
Bekende forumfavorieten. De ML en SH liggen m.i. ook heel dicht bij elkaar. Toch is de ML beter.
Ook slijt een shibata vrij snel tot een punt waarom hij niet of nauwelijks beter is dan een nude elliptical. Een retipper daar was dat ook van mening, en ik heb mijn AT-14SA ook getest, en die is ook gewoon niet bijster goed. Die is hier ook al de revue gepaseerd, en presteerde ook niet denderend in moeilijk te tracken testnummers. Minder dan mijn DL-160 (maar die at-14sa heeft ook meer uren).
We zijn nog eigenlijk op zoek naar een half versleten ML. die zou heel veel info geven op deze test betreffende IGD.
Het is echt een torture test, maar zowel mijn testen als die andere testen met at-vm95 reeks geven wel gewoon voorspelbare resultaten betreffende het verwachte beeld op basis van hoe die naalden zijn opgebouwd.
bij extreme IGD wil je gewoon een hele scherpe naald hebben, en ML is daar het beste in.
Dit is natuurlijk niet de end all test. Er zijn zoveel aspecten van plaatjes draaien. Maar zelf erger ik me wel het meest aan IGD van alle vervorming.
Het is ook (denk ik) het meest aanwezig in jaren 80 DMM platen. Die zijn vaak het hardst gesneden (dus hard signaal, breed frequentiebereik op binnenste groeven). Er mooi als je een supergoed trackend element hebt (want je hebt meer signaal (minder ruis) en breder frequentiebereik) maar als je naald niet goed trackt, dan is het verschrikkelijke vervorming.
Ook was het in de jaren 80 niet zo'n gecontroleerd proces, dus snij-engineers konden soms harder snijden.
Als je nu kijkt bij bijv. GZ media (die ook vrijwel alles op DMM doen), dan hebben ze speciale software geschreven die de modulatie van de groef al voorspeld en dus het signaal en frequentiebereik inperkt op binnenste groeven, en ze controleren dat met een aantal draaitafels de persing te laten afspelen....met een AT3600L
Dat is aan 1 kant verstandig omdat dat het meest verkochte element is, dus de meeste mensen zullen een plaat krijgen die goed op hun installatie klinkt, maar heb je een top installatie, dan is het natuurlijk maar middelmatig omdat het beter kan.
Dus vooral mensen van generation X of de oudste millennials hebben last van IGD (die zullen het meeste jaren 80 muziek van engelse, nederlandse en duitse bands luisteren, dat zijn meestal DMM's) en die moeten dus met een ML naald gaan spelen
Die is ook heel interessant, en daarbij zijn de verschillen heel klein.
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat, omdat ik wel verschil hoor (en ik vind het verrassend), maar ik weet waar ik naar luister, dus dat is geen blinde, onafhankelijke test.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 15-11-2023 19:50 ]
Ik vond 1 en 2 duidelijk verschillend. Niet zo veel als tussen 2 en 3, die 3de vond ik een gevalletje “onluisterbaar”, maar nog wel hoorbaar slechter dan 1.mr_petit schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:59:
[...]
[...]
Ok, duidelijk.
Bij die eerste 3 hoorde ik de audio steeds slechter worden en had bij 4 alleen nog maar ruis verwacht, maar was aangenaam verrast eindelijk iets beters te horen