2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9086/
Komt geloof ik €7 verzendkosten bij.
Da's volgens mij het goedkoopste adres.
[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 24-10-2023 19:20 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Dat hangt er vanaf wat je wil, de ingebouwde phono voorversterkers van een HT receiver zal echt niet het beste laten horen.coinman63 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:40:
Een voorversterker is niet nodig (tenzij hij voor een MC element gaat) want zit in de Marantz versterker.
Dat is wel een beetje speculatief natuurlijk.Duclaasie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:36:
[...]
Dat hangt er vanaf wat je wil, de ingebouwde phono voorversterkers van een HT receiver zal echt niet het beste laten horen.
Het enige wat je bij een ingebouwde phonopre niet hebt is keuze. De keuze om te luisteren naar wat jezelf het mooiste vindt klinken. Gezien hoe weinig electronica er in een phonopre zit, en gezien hoeveel invloed het ontwerp heeft tov welke componenten er gebruikt worden..
Objectief gezien is er geen reden waarom een ingebouwde phonopre een slechter ontwerp zou hebben. Dat hangt geheel van de persoon af die het schema ontworpen heeft.
Maar ik denk dat voor iemand die nu nog geen platenspeler heeft, het uitkiezen van de platenspeler, het element, alles gaan afstellen en voor zichzelf gaan nadenken wat hij/zij nou belangrijk vindt in de klank al genoeg te doen is.
En dan hebben we het nog niet over het voor elkaar krijgen van onderhoud aan platen (wassen) en naald.
Dat zijn denk ik allemaal dingen die een grotere invloed op de weergave hebben dan de phonopre.
Waarschijnlijk heeft hij de ingebouwde phonopre nog nooit gehoord.
misschien eerst maar eens een x1b met standaard element en later eens een upgrade doen. kan ik er eerst eens beter bekend mee worden.
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Het element bepaald m.i. het grootste gedeelte van de klank.Tonton schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:34:
misschien eerst maar eens een x1b met standaard element en later eens een upgrade doen. kan ik er eerst eens beter bekend mee worden.
Dus m.i. zal een €500 kostende draaitafel met een AT-VM540ML beter klinken dan een €1500 kostende draaitafel met een Ortofon pick it pro (die heeft een bonded elliptische naald, vergelijkbaar met een €50 kostende AT-VM95e)
Vooral het verschil in inner groove distortion is echt mega.
[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 24-10-2023 23:48 ]
De Tacet testplaat heeft hiervoor een speciale test die ze de "Strident sibilants and fricatives" test noemen (S-Laute in duits).
Die bestaat uit een track waarbij een stel duitsers overdreven hard S, F en P klanken gaan uitspreken. De track staat aan het begin van de plaat en aan het einde van de plaat.
Vooral de track aan het einde van de plaat laat enorme verschillen horen tussen de aftastkwaliteiten van verschillende naalden. Ik heb hier 2 flac bestandjes: de eerste is met een AT-440mla element (microline naald op tapered cantilever) op 1,75 gram (dit element is vergelijkbaar met een AT-VM540ML, body, naald en cantilever zijn nagenoeg gelijk), en het 2e bestandje is met een AT-95e op 2 gram, die heeft een bonded elliptische naald op normale cantilever, vergelijkbaar met AT-VM95e, Ortofon 2m red, Project Pick it pro, Nagaoka MP110 etc
AT-440mla:
https://audio.home.xs4all...t440mla175grnew48khz.flac
AT-95e:
https://audio.home.xs4all...r%20at95e2grnew48khz.flac
Ik denk dat iedereen wel het enorme verschil hoort, en waarom een geavanceerde naald zo ongelofelijk veel verbetering in weergave kan brengen, met name op de laatste tracks van een kant.
Op de(zelfde) testtrack aan de buitenkant van de plaat is ook al wel iets verschil te horen, maar dat staat in het niets met wat er op de binnenste groeven gebeurd.
Ik heb ook nog wel een versie met een AT-3600L op 3 gram, maar daar zit heel weinig verschil in met de AT-95e.
Het is vooral de nude microline die zo extreem goed is.
Deze track is natuurlijk extreem gesneden op de snijtafel (zelfs de AT440mla laat hier wel iets vervorming horen en de track is natuurlijk ook bedoeld voor naaldslijpingen die wellicht nog beter tracken dan een Microline, zoals een gyger2 of VdH), maar het geeft heel goed de verschillen in maximale prestaties tussen naalden weer voor diegenen die daar nog niet van overtuigd zijn
Om makkelijk een vergelijk te maken tussen 2 tracks, om makkelijk van de ene naar de andere te switchen, open ik beide tracks in audacity, en kopieer ik 1 van de tracks naar het andere venster onder de andere track, en gebruik dan de solo knop om te wisselen tussen de ene en andere track:

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 24-10-2023 23:54 ]
Deze speler oogt mooier dan de platen speler die ik al eerder eens wist te bemachtigen via een kringloop voor bij dat buizenspul:
Dus als ik deze goed werkend krijg gaat deze stereo platen speler (ja, 5 polige din stekker), deze veel minder nette speler vervangen...
Voor nu al de eerste klus gedaan: de voltage selector carousel teruggeplaatst, die bleek tijdens transport via DHL los geschoten te zijn... Meteen 'm op 240 volt gezet, want dat vindt zo'n speler prettiger...
Het was wel een gepriegel om het draaiplateau van zijn plek te krijgen... Daar was @nineball in 2022 ook even mee aan het puzzelen geweest las ik in zijn bericht indertijd...
Enfin, morgen de speler maar eens testen en zien wat er nog moet gebeuren... Ik wed dat een nieuwe naald geen overbodige luxe gaat zijn en dat is niet vreemd voor zijn leeftijd... Dus nog even uitzoeken welk element eronder zit (ik schat in dat er een Philips AG 3304 op gemonteerd zit) en indien nodig de din plug omvormen naar twee 8mm banaanplug stekkers en / of Philips IEC plug zodat ik 'm op al mijn buizen radio's kan aansluiten...
@nineball: nogmaals dank voor deze mooie speler, hij is goed terecht gekomen en zal zeker nog een hele tijd bij mij te gaan hebben rond om het oude buizen spul...
Voor traploos overklokken kun je het beste gaan voor een systeem met pitch control. Veel spelers hebben ook een turbo-knop zoals bij de 286 / 386 van vroeger. Vaak staat hier iets bij in de trant van ‘33/45’. Dit betreft de kloksnelheid. De snelste systemen hebben soms ook nog een kloksnelheid van 78. Dat is wel een beetje de top van wat beschikbaar is.Tonton schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:43:
mijn vraag is hoe krijg ik deze set nu het beste overclocked met strakke memory timings..
helemaal mee eens, ik zit in de electrische gitaren en zelfde principe ☺️ ik koop een goede basis x1b en zal er vm540 naaldje bijbestellen. zonder naald scheelt niets bij deze lijkt me en met deze erbij kan ik ook goed verschil vergelijken.mr_petit schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:50:
[...]
Het element bepaald m.i. het grootste gedeelte van de klank.
Dus m.i. zal een €500 kostende draaitafel met een AT-VM540ML beter klinken dan een €1500 kostende draaitafel met een Ortofon pick it pro (die heeft een bonded elliptische naald, vergelijkbaar met een €50 kostende AT-VM95e)
Vooral het verschil in inner groove distortion is echt mega.
thanks!
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Lees ook de 'musthaves' door om een idee te krijgen wat er bij het draaien van vinyl komt kijken (welke accesoires essentieel zijn) en welke dingen je kan doen om de weergave naar een hoger niveau te brengen:Tonton schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 06:25:
[...]
ik koop een goede basis x1b en zal er vm540 naaldje bijbestellen. zonder naald scheelt niets bij deze lijkt me en met deze erbij kan ik ook goed verschil vergelijken.
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Platen zijn niet zoals andere geluidsdragers plug n play. Er valt heel veel te tweaken.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 25-10-2023 12:26 ]
tja elk nadeel heb zijn voordeelmr_petit schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:22:
[...]
Lees ook de 'musthaves' door om een idee te krijgen wat er bij het draaien van vinyl komt kijken (welke accesoires essentieel zijn) en welke dingen je kan doen om de weergave naar een hoger niveau te brengen:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Platen zijn niet zoals andere geluidsdragers plug n play. Er valt heel veel te tweaken.
misschien maar wat simpeler beginnen. ik begrijp nu ook dat die complexere naalden erg goed in de groef moeten worden afgesteld en met veel detail er ook meer noise wordt opgepikt door zo’n shibata naald.
voor jou leuke activiteit met beter geluid… misschien net wat teveel voor een starter
ik zag bij hobo x1b in aanbieding, ik dacht misschien die gewoon nemen en er direct iets betere Ortofon inzetten als start. een bronze, niet perfect zoals je zei en goedkopere betere alternatieven. maar redelijke start… maar lees ik daarna weer review beter blue nemen tracked veel makkelijker en naalddruk bronze is maar 1.7 wat distortion geeft bij hoge volumes… zucht
maar lees ook veel goeds over de bronze, niet zo refined als de black maar wel makkelijker met minder perfecte platen. al lijkt de 540 de publiekslieveling 😀
ook kan deze afgemonteerd geleverd worden voor 300 extra dus lijkt me verstandige keuze zonder ervaring
en ieder geval stuk beter dan de vrij goedkope Pick IT
trouwens zag op presentatie dat er origineel een japanse naald inzat standaard… die is gedegrade dus
[ Voor 14% gewijzigd door Tonton op 25-10-2023 14:07 ]
Nee, dat is overdreven. Ook het "meer oppikken van noise" is niet waar.Tonton schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:40:
[...]
tja elk nadeel heb zijn voordeel
misschien maar wat simpeler beginnen. ik begrijp nu ook dat die complexere naalden erg goed in de groef moeten worden afgesteld en met veel detail er ook meer noise wordt opgepikt door zo’n shibata naald.
voor jou leuke activiteit met beter geluid… misschien net wat teveel voor een starter
Sterker nog, bij een verkeerde afstelling heeft een elliptische naald (met name een nude elliptische naald zoals een ortofon 2m blue) doorgaan de grootste kans van ruis oppikken aangezien die het diepst in een groef hangt.
Waarom zou je een ortofon bronze nemen die 2x zoveel kost als een AT-VM540ML?ik zag bij hobo x1b in aanbieding, ik dacht misschien die gewoon nemen en er direct iets betere Ortofon inzetten als start. een bronze, niet perfect zoals je zei en goedkopere betere alternatieven. maar redelijke start… maar lees ik daarna weer review beter blue nemen tracked veel makkelijker en naalddruk bronze is maar 1.7 wat distortion geeft bij hoge volumes… zucht
Ze moeten beide afgesteld worden.
De AT-VM540ML en AT-VM95ML zijn publiekslievelingen omdat ze meer dan 2x zo goedkoop zijn voor wat een vergelijkbaar element (op vergelijkbaar technologisch niveau staand) bij een andere fabrikant kost.
Ook zijn hier zoveel luistertestjes gehouden waaruit blijkt dat een microline naald doorgaans het best presteert en ook bij blinde testen het meest in de smaak valt. Ze geven het meeste detail, hebben de langste levensduur en het geluid verandert ook nog eens het minst over die levensduur
Bij de meeste andere naaldslijpingen wordt het geluid slechter naar mate ze slijten, maar bij een microline blijft dit vrijwel gelijk totdat de naald op is.
Bij Ketelaar ('t Harde) kan je 3 en 4 november je tafel/element laten afstellen voor €10
https://www.facebook.com/...878454974137&locale=nl_NL
Maar sowieso ontkom je niet aan het reinigen van platen en het reinigen van de naald.
Zonder dat heeft het helemaal geen zin om een dure tafel te kopen.
Een schone plaat en schone naald op een combinatie van €200 klinkt beter dan een vuile plaat en vuile naald op een combinatie van €200.000. Dat is heel simpel.
[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 25-10-2023 14:48 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QJxvhhRcpuQrkjdVqBLMr05G.jpg?f=user_large)
Iemand nog wel eens iets van de OkkiNokki Go vernomen? Jaren geleden al aangekondigd maar nu vrijwel nergens meer info over te vinden, Ook op de website van OkkiNokki is alle info verwijderd.
Die is volgens mij nooit het protostadium voorbij gekomen.macdushi schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:29:
Iemand nog wel eens iets van de OkkiNokki Go vernomen?
En ik denk dat hij er ook nooit gaat komen omdat de persoon achter de okki nokki overleden is.
Ik had eerlijk gezegd ook wel m'n twijfels bij de haalbaarheid.
Er zou afzuiging in zitten, maar de meeste afzuigers zijn toch een stuk groter, dus ik betwijfel of de afzuiging wel krachtig genoeg zou zijn.
Hij is heel lang aangekondigd geweest (vanaf 2019) maar het kwam er maar niet van kennelijk.
Bedenk dat je met jouw keuze al een paar stappen boven een ‘beginnersset’ zit. Dit is echt een mooie speler en de Bronze is een heel fijn element, stukken beter dan de Blue. Maak je eerder zorgen om de buren dan om vervorming bij hoge volumes…Tonton schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:40:
[...]
tja elk nadeel heb zijn voordeel
misschien maar wat simpeler beginnen.
maar lees ook veel goeds over de bronze, niet zo refined als de black maar wel makkelijker met minder perfecte platen. al lijkt de 540 de publiekslieveling 😀
ook kan deze afgemonteerd geleverd worden voor 300 extra dus lijkt me verstandige keuze zonder ervaring
en ieder geval stuk beter dan de vrij goedkope Pick IT
trouwens zag op presentatie dat er origineel een japanse naald inzat standaard… die is gedegrade dus
Dus koop de Project x1B ergens anders en wordt er AT vm540ml naaldje ingezet voor me want zelf afstellen is ook nog dingetje als beginner.
EDIT: Dus @mr_petit bedankt voor advies en je persistance mij op het juiste pad te houden 😀
Edit: hoop er vooral weer wat meer te kunnen genieten van muziek luisteren. Streaming is zo hap snap geworden. Alle muziek is zo direct access snack met cola geworden ipv eens goed tafelen met goed glas wijn
nu dus over naar de LPtjes
volgende probleem, zie dat veel nu dubbel LP wordt uitgegeven wat vooral voor langere albums me erg logisch lijkt maarja wel nadeel dat je 3 nummers stukjes loopt te spelen..
Maar zoals bijv Queen greatest Hits lijkt me ook wel erg veel nummers voor 1 plaat…
80’s 90’s puber kid dus volgende al in de winkelmand
echt eerst even van die albums die ik van begin end kan genieten
radiohead: the bends dubbel, enkel heeft wat kwaliteits issues las ik.
Ok Computer Oknotok versie
Muse Showbiz
Nirvana unplugged
Pearl Jam Ten
Fleetwood Mac Rumours
Miles Davis Kind of Blue
Amy Winehouse Back to black
Jeff Buckley Grace
Queen gretest hits
Dire Straits private investigation (greatest hits)
Gary Moore Still got the blues
Metallica black album moet ook ff, zo gepolished produced door Bob Rock. zag dat er een nieuwe versie komt in Feb.
en zoek nog ff Randy Rhoads Tribute versie… uit pure liefde voor het gitaarspel van deze held.
Om er ff in te komen
[ Voor 28% gewijzigd door Tonton op 26-10-2023 15:07 ]
Allemaal klassiekers!Tonton schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:53:
80’s 90’s puber kid dus volgende al in de winkelmand
echt eerst even van die albums die ik van begin end kan genieten
radiohead: the bends dubbel, enkel heeft wat kwaliteits issues las ik.
Ok Computer Oknotok versie
Muse Showbiz
Nirvana unplugged
Pearl Jam Ten
Fleetwood Mac Rumours
Miles Davis Kind of Blue
Amy Winehouse Back to black
Jeff Buckley Grace
Queen gretest hits
Dire Straits private investigation (greatest hits)
Gary Moore Still got the blues
Metallica black album moet ook ff, zo gepolished produced door Bob Rock. zag dat er een nieuwe versie komt in Feb.
en zoek nog ff Randy Rhoads Tribute versie… uit pure liefde voor het gitaarspel van deze held.
Om er ff in te komen
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Dat is inderdaad zeker iets om op te letten.Tonton schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:53:
lijkt me ook wel erg veel nummers voor 1 plaat…
Zeker eind jaren 80 en de hele jaren 90 waren veel albums natuurlijk afgestemd op de cd.
Dus 74 minuten (met evt een beetje uitloop).
Dat betekende dat er niet echt rekening gehouden hoefde te worden met de maximale tijd, waardoor albums langer werden.
Zo heeft Ten een kant van bijna 29 minuten terwijl langer dan 20 eigenlijk al in de marge is.
Die kant is dan ook net zo lang als de langste kant van Queen - greatest hits
Ik doel hier op klanken alsof de naald of plaat enorm vuil is, een soort geslis dus. De naald is in orde, ik hou hem regelmatig schoon met natspul van AudioTechnica, en geeft andere platen perfect weer (Ortofon 2M Blue)Vintage1967 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:56:
[...]
Kan je aangeven wat jij hoort en als slecht omschrijft? Uiteraard kan ik het niet oneens zijn met de verwijzing naar naald en element, maar volgens mij kan variatie in snelheid ook meespelen. Dat is bij piano en viool al heel snel heel goed hoorbaar, al is het effect natuurlijk anders als een slechte naald of niet goed afgesteld element.
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
en doen ze 2lp heruitgave maar geven ze gewoon 2 versies apart… ook niets aanmr_petit schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:36:
[...]
Dat is inderdaad zeker iets om op te letten.
Zeker eind jaren 80 en de hele jaren 90 waren veel albums natuurlijk afgestemd op de cd.
Dus 74 minuten (met evt een beetje uitloop).
Dat betekende dat er niet echt rekening gehouden hoefde te worden met de maximale tijd, waardoor albums langer werden.
Zo heeft Ten een kant van bijna 29 minuten terwijl langer dan 20 eigenlijk al in de marge is.
Die kant is dan ook net zo lang als de langste kant van Queen - greatest hits
heb maar ff vervangen voor de unplugged versie… die rode originele ligt ook echt in elke 2e hands platenbak te koop
Ik zal eens kijken of ik tijd heb om een goede geluidssample op te nemen van een laatste nummer met zowel een at95 als de at-440mla als een CD rip. Om te kijken hoe groot de kwaliteitsverschillen zijn.
Misschien ook wel van queen grootste hits (ik heb de 81 nederlandse persing, klinkt volgens mij ook niet al te best).
Wat ze bij veel LP's ook doen met zulke lange kanten is dat ze het signaal zachter maken. Minder modulatie neemt minder ruimte in. Maar je krijgt meer ruis en de muziek klinkt dan gewoon tam.
Zie je dit als gedownloade rip van Jeremy (Pearl Jam)....
Daar word ik niet echt vrolijk van....

Dit is dan een gedownloade 320kbps MP3 van het internet zonder logs of wat dan ook, dus wie weet of dit origineel is of dat iemand heeft lopen klooien....
Hopelijk kan ik een betere flac vinden....downloads zijn traag..morgenochtend zal er wel eea binnen zijn...
[ Voor 102% gewijzigd door mr_petit op 27-10-2023 03:25 ]
https://forums.stevehoffm...f-pearl-jams-ten.1075689/
Ik zou voorzichtig zijn met dat soort uitspraken en raad op forums en websites.Tonton schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 06:07:
Hier ook nog wat info over Ten, de originele US ‘94 pressing schijnt wel goed te zijn. Maar veel versies dramatisch
https://forums.stevehoffm...f-pearl-jams-ten.1075689/
Er worden geen vergelijkende samples gegeven.
Punt is, imo zijn de helft van de luisteraars doof of weten niet waarnaar ze moeten luisteren.
En een uitspraak wordt dan al snel als waar geacht omdat mensen willen dat het waar is.
Ik lees zo vaak dergelijke meningen op discogs of SH, waarvan ik dan exact dezelfde persing heb, waarvan ik vind dat er echt iets structureel mis mee is en anderen het de wereld inprijzen.
Hier is het probleem dat er 29 minuten op 1 kant wordt geperst. Dat kan eigenlijk gewoon niet goed klinken op de binnenste tracks bij sterk gemoduleerde muziek. Dat is een technische onvoorkomelijkheid. Het is echt niet zo dat een amerikaanse persing opeens het ei van Columbus heeft voor dit probleem.
Het is dus eigenlijk niet zo zeer dat in dit geval de persing (danwel het snijproces) slecht is (bij Ten althans, Queen is een ander verhaal), maar een automatisch gevolg van 29 minuten op 1 kant.
Persingen kunnen zeker verschillen in kwaliteit, maar over het algemeen zijn nederlandse, duitse en engelse persingen het best imho, daarna vaak pas amerikaanse. Dat heeft denk ik ook te maken met dat o.a. in Nederland, Duitsland en Engeland een aantal van de grootste labels gevestigd zaten.
Daarnaast kwam in begin jaren 80 de DMM techniek op welke op veel vlakken superieur is tov normale laquer snijden. Die machines zijn nauwelijks naar de US geëxporteerd maar werden de norm in Nederland, Duitsland en de UK.
Slechte persingen komen voornamelijk uit portugal, spanje italie, dat soort landen. Daar stond gewoon goedkopere en verouderde techniek.
Trouwens, ik heb een andere versie van Ten binnen, met riplog èn cdda log en die is echt heel anders (Deze is dus wel goed):

Let dus op wat je download...
Ik ben de samples aan het vergelijken en het valt me overigens mee. Het was erger in mijn herinnering.
Ten klinkt voor de hoeveelheid muziek die ze op 1 kant geperst hebben best aardig op de binnenste groeven. Er is wel een aanzienlijk verschil tussen een AT-440mla en een AT-95e
Betreffende Queen.....not so much goede klanken....

Maar de originele CD klinkt ook niet zo goed. Is natuurlijk ook in een heel ander tijdperk opgenomen en verzamelalbums waren toen vaak sowieso niet zo goed. Vaak niet van de originele masters gemaakt etc wat natuurlijk uitmaakt in een analoog tijdperk.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 27-10-2023 14:44 ]
Grappig dat je dat zegt.Bestla schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:41:
Misschien dat ik het mis heb, maar kan 'tam' klinken ook niet een effect zijn van het pre gated reverb tijdperk?
Ik heb eind jaren 90 een opleiding geluidstechniek gedaan, en ik weet eigenlijk niet beter dan dat dit de manier is om een drumstel op te nemen. Dat werd daar standaard geleerd (eea werd natuurlijk wel uitgelegd).
Er zit overigens wel een theorie achter.
Maar op het opnemen van de bekkens (bij drumstel opname krijgt eigenlijk elk onderdeel z'n eigen mic) wordt nooit een gate toegepast. Dat is een x/y paartje wat boven het drumstel hangt, en een heel groot gedeelte van de stereoinformatie/ruimtelijkheid in een pop opname komt van die microfoons.
Bijna alle andere positionering van instrumenten in een mix is kunstmatig (dus een positionering met de balansknop)
Maar het matte waar ik het hier over heb, komt ook bij stemmen, en bekkens en de overige instrumenten vandaan.
De samples zijn ook van min of meer het laatste gedeelte van het nummer wat nog sterk gemoduleerd is, dus zeg maar de binnenste groeven.
1 sample is van CD, 1 sample van een AT-95e op 2 gram VTF en 1 sample van een AT-440mla op 1,75 gram (beide uni din uitlijning).
De CD klinkt heel anders (ook niet best imho), maar er is ook een aanzienlijk verschil tussen de AT-95e en de AT-440mla, met name hoeveel extra detail in het hoog de AT-440mla eruit weet te persen.
Samples zijn in flac formaat en ca. 30sec lang:
CD sample:
https://audio.home.xs4all...champions%20cdsample.flac
AT95e sample:
https://audio.home.xs4all...ampions%20at95sample.flac
AT440mla sample:
https://audio.home.xs4all...mpions%20at440sample.flac
Horen jullie verschil?
Wat is jullie impressie?
Prefereren jullie de CD sample of de AT-440mla sample?
Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe jullie deze samples beluisteren.
Is dat met een koptelefoon aangesloten op de pc, of via computerluidsprekers, of hebben jullie de pc/laptop aangesloten op jullie main stereo rig in de huiskamer?
Ik luister samples eigenlijk altijd via koptelefoon, waarbij ik die wel aangesloten heb op een externe geluidskaart/audio interface (creative emu0404) op een laptop. De koptelefoonuitgang op m'n laptop is beduidend slechter dan de uitgang op die audio interface.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 27-10-2023 15:13 ]
Nou komttie dan he:mr_petit schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:09:
Ik heb hier 3 samples van We are the champions van Queen. Dat is het laatste nummer op kant A van grootste hits.
De samples zijn ook van min of meer het laatste gedeelte van het nummer wat nog sterk gemoduleerd is, dus zeg maar de binnenste groeven.
1 sample is van CD, 1 sample van een AT-95e op 2 gram VTF en 1 sample van een AT-440mla op 1,75 gram (beide uni din uitlijning).
De CD klinkt heel anders (ook niet best imho), maar er is ook een aanzienlijk verschil tussen de AT-95e en de AT-440mla, met name hoeveel extra detail in het hoog de AT-440mla eruit weet te persen.
Samples zijn in flac formaat en ca. 30sec lang:
CD sample:
https://audio.home.xs4all...champions%20cdsample.flac
AT95e sample:
https://audio.home.xs4all...ampions%20at95sample.flac
AT440mla sample:
https://audio.home.xs4all...mpions%20at440sample.flac
Horen jullie verschil?
Wat is jullie impressie?
Prefereren jullie de CD sample of de AT-440mla sample?
Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe jullie deze samples beluisteren.
Is dat met een koptelefoon aangesloten op de pc, of via computerluidsprekers, of hebben jullie de pc/laptop aangesloten op jullie main stereo rig in de huiskamer?
Ik luister samples eigenlijk altijd via koptelefoon, waarbij ik die wel aangesloten heb op een externe geluidskaart/audio interface (creative emu0404) op een laptop. De koptelefoonuitgang op m'n laptop is beduidend slechter dan de uitgang op die audio interface.
- CD: Klinkt onvervormd, helder en heeft voor mijn gevoel meer laag weergave...
- AT95e: specifiek dit fragment klinkt dof en voor mijn gevoel zit er ook nog wat vervorming in (versleten LP of naald?)
- AT440Mla: opname klinkt nog steeds dof, maar er is voor mijn gevoel minder vervorming dan bij de AT95e. Wellicht dat de microline naaldtip hier duidelijk zijn voordeel laat horen...
Deze samples laten mij weer herinneren waarom ik van de oorspronkelijke persingen de overstap heb gemaakt naar de Halfspeed master persingen van Abby Road Studio's...
Oh ja, wegens gebrek aan een fatsoenlijke hoofdtelefoon versterker (helaas ligt mijn mooie Metrum Acoustics Amethyst dac met DAC 3 modules en hoofdtelefoon versterker op reparatie bij Metrum (specifiek bij een kennis van me die daar werkt als reparateur en engineer (ja de dac 3 modules zijn van zijn hand)) in Den Bosch) niet op een perfecte manier kunnen beluisteren...
Straks kom ik terug van Venray waar ik even boodschappen ga doen en zal ik de test nogmaals doen via mijn pc zijn Creative X-fi Titanium HD geluidskaart en een Sennheiser HD660S (te leen om te kijken of ik 'm wil overnemen van goede collega) hoofdtelefoon op een gedogen Philips 22RH720 vissenoog receiver, maar dit is voor nu mijn mening op basis van een Logitech Labdesk laptop stand met ingebouwde speakers van best redelijke kwaliteit...
Ja, veel minder vervormd, meer laag, meer helderheid. Nog steeds geen hele goede opname/mix, maar het is uit 77, toen waren tijden en apparatuur heel anders.rcor schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:13:
[...]
Nou komttie dan he:
- CD: Klinkt onvervormd, helder en heeft voor mijn gevoel meer laag weergave...
Deze is inderdaad het meest dof, vervormd en levenloos. High hats komen vrijwel niet meer door- AT95e: specifiek dit fragment klinkt dof en voor mijn gevoel zit er ook nog wat vervorming in (versleten LP of naald?)
Het grote verschil hier met de at95e is dat de ML naald nog high hats en bekkens laat horen. Er wordt dus meer detail uit de groeven gehaald.- AT440Mla: opname klinkt nog steeds dof, maar er is voor mijn gevoel minder vervorming dan bij de AT95e. Wellicht dat de microline naaldtip hier duidelijk zijn voordeel laat horen...
Vervorming is ook lager dan de AT-95e: waar de AT440mla nog een bekken of high hat laat horen, laat de AT-95e daar soms een buzzend geluid horen. Dat is een typisch geluid voor een naald die contact met de groefwand verliest.
Ik denk dat moderne persingen een album als dit op dubbelLP zouden uitbrengen.Deze samples laten mij weer herinneren waarom ik van de oorspronkelijke persingen de overstap heb gemaakt naar de Halfspeed master persingen van Abby Road Studio's...
Daarmee wordt al een hele slag gewonnen. Dat is dan ook gelijk een remaster natuurlijk, al dan niet halfspeed. Maar half speed wordt natuurlijk niet alleen bij abby road gedaan, het is al een hele oude truuk die in de jaren 50 werd toegepast, en heeft vooral ook te maken met wat een cutterhead aankan (qua hitte bijvoorbeeld). Het is volgens mij ook alleen evt nodig bij traditioneel snijden; volgens mij wordt het bij DMM snijden niet toegepast. Daar heb je een pilotfrequentie nodig (50khz oid, ver buiten het hoorbare), en die snijkoppen zijn o.a. daardoor ook gasgekoeld (ik geloof met helium)
Ik heb nog 2 andere samples klaar staan, die beter klinken. 1 van Pearl jam - Jeremy (laatste nummer op kant a) en 1 van Tears for fears - advice for the young at heart, ook laatste nummer op een kant maar een minder lange kant (26min vs. 29min).
Ik wou eigenlijk de AT95e samples achterwege laten; die klinken allemaal hoorbaar slechter, en dan de overige samples blind doen. Om te peilen hoe groot het verschil tussen CD en Microline is op laatste tracks en wat de bevindingen zijn danwel waar de voorkeur ligt.
Goed idee of slecht idee?
[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 27-10-2023 18:39 ]
Zojuist met de 22RH720 van Philips en de Erres ta5426 speakers de test nogmaals gedaan gevolgd door dezelfde receiver, maar dan met de HD660S hoofdtelefoon van Sennheiser en ik verander niet van mening... Sterker: de hoofdtelefoon bevestigt alles nog meer en ik ben het met je eens over High hats,mr_petit schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:27:
[...]
Ja, veel minder vervormd, meer laag, meer helderheid. Nog steeds geen hele goede opname/mix, maar het is uit 77, toen waren tijden en apparatuur heel anders.
[...]
Deze is inderdaad het meest dof, vervormd en levenloos. High hats komen vrijwel niet meer door
[...]
Het grote verschil hier met de at95e is dat de ML naald nog high hats en bekkens laat horen. Er wordt dus meer detail uit de groeven gehaald.
Vervorming is ook lager dan de AT-95e: waar de AT440mla nog een bekken of high hat laat horen, laat de AT-95e daar soms een buzzend geluid horen. Dat is een typisch geluid voor een naald die contact met de groefwand verliest.
[...]
Ik denk dat moderne persingen een album als dit op dubbelLP zouden uitbrengen.
Daarmee wordt al een hele slag gewonnen. Dat is dan ook gelijk een remaster natuurlijk, al dan niet halfspeed. Maar half speed wordt natuurlijk niet alleen bij abby road gedaan, het is al een hele oude truuk die in de jaren 50 werd toegepast, en heeft vooral ook te maken met wat een cutterhead aankan (qua hitte bijvoorbeeld). Het is volgens mij ook alleen evt nodig bij traditioneel snijden; volgens mij wordt het bij DMM snijden niet toegepast. Daar heb je een pilotfrequentie nodig (50khz oid, ver buiten het hoorbare), en die snijkoppen zijn o.a. daardoor ook gasgekoeld (ik geloof met helium)
Ik heb nog 2 andere samples klaar staan, die beter klinken. 1 van Pearl jam - Jeremy (laatste nummer op kant a) en 1 van Tears for fears - advice for the young at heart, ook laatste nummer op een kant maar een minder lange kant (26min vs. 29min).
Ik wou eigenlijk de AT95e samples achterwege laten; die klinken allemaal hoorbaar slechter, en dan de overige samples blind doen. Om te peilen hoe groot het verschil tussen CD en Microline is op laatste tracks en wat de bevindingen zijn danwel waar de voorkeur ligt.
Goed idee of slecht idee?
En eigenlijk kun je die AT95e het niet kwalijk nemen, op dat prijs punt is dit gewoon wat je krijgt en daarvoor hoeft die AT95e niet te schamen, dat is gewoon voor het geld wat die gekost heeft goed...
Verder ben ik benieuwd naar je andere samples.. Dus laat maar komen!
Oh ja, vergeten: de geluidskaart is door het ontbreken van de Metrum dac nog steeds de Creative geluidskaart die ik tegenwoordig voornamelijk gebruik om LP's te digitaliseren icm een Musical Fidelity V-90LPS phono preamp...
[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 27-10-2023 20:49 ]
Uiteraard kan je het een element wat ooit €24 euro kostte niet kwalijk nemen.rcor schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:46:
[...]
En eigenlijk kun je die AT95e het niet kwalijk nemen, op dat prijs punt is dit gewoon wat je krijgt en daarvoor hoeft die AT95e niet te schamen, dat is gewoon voor het geld wat die gekost heeft goed...
Die plaats ik er tussen om aan te geven waar een bonded elliptical naald staat, zoals die in zoveel elementen terug te vinden is (ortofon 2m Red, goldring elan, de huidige AT-VM95e, Nagaoka MP110, Rega Elys, Project Pick it S2/Pro etc etc).
Al die elementen zullen ongeveer hetzelfde presteren en dezelfde tekortkomingen laten horen omdat het naaldgerelateerd is.
Ik zal de andere twee samplesets blind posten, dus CD vs AT-440mla op binnenste groeven
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 27-10-2023 20:56 ]
En niet te vergeten: als de bron slecht is, kun je het duurste element met de prachtigste naald hebben, maar dan zal het nooit goed gaan klinken... Dus daarom is het belangrijk dat bij de bron alles al in orde is...mr_petit schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:54:
[...]
Uiteraard kan je het een element wat ooit €24 euro kostte niet kwalijk nemen.
Die plaats ik er tussen om aan te geven waar een bonded elliptical naald staat, zoals die in zoveel elementen terug te vinden is (ortofon 2m Red, goldring elan, de huidige AT-VM95e, Nagaoka MP110, Rega Elys, Project Pick it S2/Pro etc etc).
Al die elementen zullen ongeveer hetzelfde presteren en dezelfde tekortkomingen laten horen omdat het naaldgerelateerd is.
Ik zal de andere twee samplesets blind posten, dus CD vs AT-440mla op binnenste groeven
:strip_exif()/f/image/pcH9STKEVaZnumeAzvoJ15Up.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb al ruim een jaar heel veel plezier van de Audio-Technica VM-740ML.
https://www.audio-technica.com/nl-nl/vm740ml
Klinkt echt waanzinnig op de Project-Audio X2.
https://www.project-audio.com/en/product/x2/
[ Voor 31% gewijzigd door Haas op 27-10-2023 21:24 ]
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Ok, 2 testjes, Ik wil weten welke sample jullie beter vinden klinken. Met name van @Tonton . Hij koopt een nieuwe speler en een stapel platen
De samples beginnen middenin de nummers, dus hou daar rekening mee als je volume hoog staat.
Wellicht goed om antwoorden in spoiler tags te plaatsen om anderen niet te beïnvloeden.
Er is uiteindelijk geen goed of verkeerd antwoord. Wat beter klinkt is een kwestie van smaak, zelfs op binnenste groeven
Zelfs bij het fragment van Pearl Jam is voor beide wat te zeggen ondanks dat die kant 29 minuten lang is
edit: samples iets aangepast zodat tonale balans tussen cd en AT440mla iets meer overeen komt (verandering is <3dB)
Fragment Pearl Jam - Jeremy
Sample 1:
https://audio.home.xs4all...jam/jeremy%20samp1nw.flac
Sample 2:
https://audio.home.xs4all...jam/jeremy%20samp2nw.flac
Fragment Tears for Fears - Advice for the young at heart
Sample 1:
https://audio.home.xs4all...ars/advice%20samp1nw.flac
Sample 2:
https://audio.home.xs4all...ars/advice%20samp2nw.flac
[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 28-10-2023 00:12 ]
mr_petit schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:27:
Tuurlijk, de bron is het belangrijkste. Daar gaat dit ook over, dat daar concessies aan gedaan worden, met name de speeltijd op 1 kant. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat iemand bij die samples van queen de at95e op plaat prefereert van de 3, maar het is een mogelijkheid![]()
Ok, 2 testjes, Ik wil weten welke sample jullie beter vinden klinken. Met name van @Tonton . Hij koopt een nieuwe speler en een stapel platenHet zou mooi zijn als hij hier kan reageren.
De samples beginnen middenin de nummers, dus hou daar rekening mee als je volume hoog staat.
Wellicht goed om antwoorden in spoiler tags te plaatsen om anderen niet te beïnvloeden.
Er is uiteindelijk geen goed of verkeerd antwoord. Wat beter klinkt is een kwestie van smaak, zelfs op binnenste groeven![]()
Zelfs bij het fragment van Pearl Jam is voor beide wat te zeggen ondanks dat die kant 29 minuten lang is![]()
Fragment Pearl Jam - Jeremy
Sample 1:
https://audio.home.xs4all...jam/jeremy%20sample1.flac
Sample 2:
https://audio.home.xs4all...jam/jeremy%20sample2.flac
Sample 1:
https://audio.home.xs4all...ars/advice%20sample1.flac
Sample 2:
https://audio.home.xs4all...ars/advice%20sample2.flac
Sample 1:
https://audio.home.xs4all...jam/jeremy%20sample1.flac
Sample 2:
https://audio.home.xs4all...jam/jeremy%20sample2.flac
Kort: sample 1 klinkt iets doffer dan sample 2... Bepaalde onderdelen van een drum stel komen bij Sample 2 beter over... Qua laag weergave is sample 1 voor mijn gevoel en mijn niet absoluut gehoor iets beter dan Sample 2, maar echt veel ontloopt het elkaar ieder geval niet op dat vlak.
Welke is de CD? Hier is denk ik sample 1de CD, puur omdat een AT440MLa nogal de neiging heeft om wat schel over te komen en dat past dus wel bij Sample 2...
Sample 1:
https://audio.home.xs4all...ars/advice%20sample1.flac
Sample 2:
https://audio.home.xs4all...ars/advice%20sample2.flac
Sample 1 komt wat softer en wat minder hard over dan sample 2. Ook het getingel van de tamboerijn komt bij sample 2 iets scherper over dan bij Sample 1... Maar welke nu de CD is? Ik gok sample 1, maar dat is puur omdat ik weet dat de AT440MLa soms wat schel wil overkomen, zoals ik bij het andere fragment ook aangaf...
Maar wat ik mis is welke samples je mooier vindt.
De je vorige antwoorden waren overigens niet helemaal goed. Maar nu: nieuwe nummers, nieuwe kansen
Jeremy
sample 2 wat flat muffled alsof alleen de mids overblijven
TfF
sample1 had ook wat meer moeite met dat drukke stukje in begin
Ik moest hem gewoon hebben.

foto BOL

[ Voor 30% gewijzigd door Bestla op 28-10-2023 08:03 ]
Morgen gaat website Alpha audio 7 of 8 phono voorversterkers tot 1000 euro testen tijdens een livestream, vanaf 10.30 uur. Ben benieuwd! Hoop dat ze een beetje ok element hebben uitgekozen, daar hebben ze nog niks over losgelaten. Enneh ik kon niet laten m dit topic even te pluggen, ook vanwege de recente discussie over verschillende naaldtypes
Ik hoop dat ze dat een beetje goed dubbelblind gaan doen. Want dat is echt verschrikkelijk moeilijk en dat is vaak ook mijn kritiek als ik dit soort testen bekijk.musicfreak schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:19:
O leuk, weer een test! Ga eind van de middag luisteren.
Morgen gaat website Alpha audio 7 of 8 phono voorversterkers tot 1000 euro testen tijdens een livestream, vanaf 10.30 uur.
Zelf kan ik namelijk niet goed dubbelblind testen als ik er geen flacs van maak en in ABX software stop.
Dat is natuurlijk niet 100% representatief omdat daar een AD en een DA converter tussenzit, maar die acht ik 100% transparant. Ik heb wel eens een test gedaan waarbij ik een audiosignaal nog een keer extra door die loop haalde (dus een keer extra door de AD en DA converter), en daar kon ik geen verschil in horen.
Mijn punt is dat ik dus veel kleinere verschillen (blind en repetatief) kan horen als ik met een knopje heen en weer kan schakelen, dan als ik xx minuten moet wachten totdat iemand de voorversterker danwel kabel er tussenuit gehaald heeft en de andere geplaatst heeft.
Zolang die persoon in de ruimte staat, of ikzelf tijdens dat proces in de ruimte ben en de andere kant op kijk is het geheel natuurlijk sowieso niet dubbelblind.
Is me niet gelukt om te luisteren naar jouw CD/LP samples... Komt nog wel een keer.
Ik moest vorig jaar wat dat betreft lachen bij de iEar audio show... Er was een merk waarvan ik de naam alweer vergeten ben die lucht verkoopt zoals die goede kennis van me dat noemt... Je weet wel: dure stroomkabels (gemaakt door elven bij het maanlicht) en apparaten die beweren dat het de geluidskwaliteit verbeterd door de stroomvoorziening "te verbeteren"...mr_petit schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:28:
[...]
Ik hoop dat ze dat een beetje goed dubbelblind gaan doen. Want dat is echt verschrikkelijk moeilijk en dat is vaak ook mijn kritiek als ik dit soort testen bekijk.
Zelf kan ik namelijk niet goed dubbelblind testen als ik er geen flacs van maak en in ABX software stop.
Dat is natuurlijk niet 100% representatief omdat daar een AD en een DA converter tussenzit, maar die acht ik 100% transparant. Ik heb wel eens een test gedaan waarbij ik een audiosignaal nog een keer extra door die loop haalde (dus een keer extra door de AD en DA converter), en daar kon ik geen verschil in horen.
Mijn punt is dat ik dus veel kleinere verschillen (blind en repetatief) kan horen als ik met een knopje heen en weer kan schakelen, dan als ik xx minuten moet wachten totdat iemand de voorversterker danwel kabel er tussenuit gehaald heeft en de andere geplaatst heeft.
Zolang die persoon in de ruimte staat, of ikzelf tijdens dat proces in de ruimte ben en de andere kant op kijk is het geheel natuurlijk sowieso niet dubbelblind.
Ze begonnen met de basis (geen van hun spullen er tussen): dat klinkt zo... Nu voegen we onze high-performance stroomkabel er aan toe en kijk eens hoe veel beter het nu klinkt! Nou, dat kon ik niet vergelijken want er werd een ander nummer opgezet dan in de basis en dat andere nummer is uiteraard zorgvuldig gekozen zodat het voor je oren lijkt beter te zijn...
Nu voegen we nog dit toe aan stroomvoorziening en die doet XXXX en daardoor gaat het nog beter klinken en jawel: weer een ander nummer A -.> B -> C vergelijk niet mogelijk... Tjah en zo ging dat maar door...
Gelukkig had ik die kennis van me (de engineer bij Metrum Acoustics) en mijn goede vriend (tevens geluidstechnicus) langs mij zitten en vooral die eerste man maakte het die gast die deze stroom spulletjes verkocht erg lastig... Ze waren absoluut niet blij met hem, want hij wist exact hoe het in elkaar stak...
Mijn kijk op de situatie: je kunt de geluidskwaliteit tot op zekere hoogte verbeteren met betere stroomkabels, maar er zit een grens aan en dan zijn de winsten marginaal en dus eigenlijk onhoorbaar en dus pure lucht als verkoop truc...
Maar dan is het toch helemaal geen vergelijkende test?rcor schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:08:
[...]
Nou, dat kon ik niet vergelijken want er werd een ander nummer opgezet dan in de basis en dat andere nummer is uiteraard zorgvuldig gekozen zodat het voor je oren lijkt beter te zijn...

https://youtu.be/gwTATKd69FQ?si=Cxah7Zj_p2gdcShR
Mooi he. Genoeg wappies die er in trappenTonton schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:21:
ik vind deze het toppunt: een network switch die geluidskwaliteit verbetert…. je verzint het niet haha
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
Die gast is een audio journalist.Tonton schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:21:
ik vind deze het toppunt: een network switch die geluidskwaliteit verbetert…. je verzint het niet haha
Die zegt alles zolang ie er geld voor krijgt.
Sowieso zijn audiojournalisten geen mensen met een technische achtergrond/opleiding, dus een verhaal dat de diepte ingaat en hout snijdt hoef je sowieso niet te verwachten.
Die meetapparatuur op de achtergrond staat daar om interessant te doen lijken.
Die switch is trouwens ook bij LTT op youtube langsgeweest. Waar ze 'm uiteraard wèl openmaakte.
Ze verklaarden de kopers van dat ding daar trouwens niet voor gek, omdat ze in hun ogen slachtoffer waren van een scam.
Nerds met empathie daar bij LTT. Zie je ook niet vaak
[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 28-10-2023 22:18 ]
Ja, dat was dus ook mijn punt... Je kon gewoon geen vergelijk maken door hun eigen slimme keuzes, want als je 't slim aanpakt kom je geloofwaardig over als bedrijf... Maar als je je gezond verstand gebruikt prik je er zo doorheen...mr_petit schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:17:
[...]
Maar dan is het toch helemaal geen vergelijkende test?
Als zij echt er in geloven dan hadden ze elke keer dezelfde track laten horen...

Ik heb een gehoorschade van bijna 10% in het hoog, mijn beleving van muziek zal al anders zijn dan iemand die een perfecte hoorbare range heeft.
Ik heb 8 jaar bij een bedrijf gewerkt in de grond, weg en waterbouw (jaren 80) en vaak in de buurt gestaan van zeer luidruchtige machines zoals een trilplaat. De persoon die dat ding bediend heeft oordoppen op, maar de rest niet natuurlijk

Gehoorschade is echt shit.Bestla schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 06:52:
En dan na alle techniek is er ook nog de menselijke factor over 'hoe' iets klinkt. Daar kan je al een heel topic over vullen![]()
Ik heb een gehoorschade van bijna 10% in het hoog, mijn beleving van muziek zal al anders zijn dan iemand die een perfecte hoorbare range heeft.
Ik heb 8 jaar bij een bedrijf gewerkt in de grond, weg en waterbouw (jaren 80) en vaak in de buurt gestaan van zeer luidruchtige machines zoals een trilplaat. De persoon die dat ding bediend heeft oordoppen op, maar de rest niet natuurlijkGehoorschade is een sluipend iets, waar je later pas achter komt.
Wat te denken van muzikanten https://nos.nl/artikel/22...oordenaar-voor-muzikanten
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Ach mensen met een IQ hoger dan een willekeurige zandkorrel in de Sahara snappen dat dit soort dingen Snake Oil zijn net als dingen als de shm-cd , blu-spec cd en hd-cd , het is oneindig komma nul procent dezelfde cd als een gewone cd , net als deze Switch van Audio Oplichters BV.Tonton schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:21:
in ander nieuws Peaches van zwarte jack soon
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
Muzikanten hebben hier al last van, maar geluidstechnici nog veel erger.Xfile schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:21:
[...]
Gehoorschade is echt shit.
Wat te denken van muzikanten https://nos.nl/artikel/22...oordenaar-voor-muzikanten
toen ik een opleiding geluidstechniek deed viel mij 1 ding op: geluidstechnici zijn allemaal stok en stok doof.
Ongelofelijk hoe hard die gasten de monitors zetten in de mixruimte.
Veel cursisten liepen gewoon weg uit de mixruimte zo hard stond het.
En dat waren toch bekende geluidstechnici die albums mixten voor destijds grote nederlandse artiesten (de dijk, kane, normaal etc) danwel grote musical producties (les miserables en dat soort spul)
Als je het maar hard genoeg zet, horen ze het toch..
Maar ik stond daar echt van te kijken.
Als je 'm hebt liggen wel. Als je er geld voor gaat betalen niet.Goofy1 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:19:
mijn vraag is zou het een goede keuze zijn om er een Reloop concorde bleu er op te plaatsen ?[Afbeelding][Afbeelding] ( gelijk deze maar in het blauw.
Sowieso zijn dit soort DJ elementen voornamelijk geschikt voor 45RPM platen.
Op het moment dat het 33rpm wordt, gaat de performance achteruit, vooral op de binnenste groeven.
Dan kan je beter een hifi element met elliptische naald, zoals een AT-VM95e (€50) of beter monteren.
Wat zit er nu dan op?
Helemaal eens met Mr Petit...mr_petit schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:38:
[...]
...
Op het moment dat het 33rpm wordt, gaat de performance achteruit, vooral op de binnenste groeven.
Dan kan je beter een hifi element met elliptische naald, zoals een AT-VM95e (€50) of beter monteren.
Wat zit er nu dan op?
Als je veel last hebt van innergroove distortion dan kun je die bijna elimineren met een Microline stylus.
Zoals de geweldig goede (en nog zeer betaalbare) AT VM95ML... voor 135€ heb je er al een bij Thakker.eu
bedankt voor de vlugge berichtjes .
dus is alleen goed voor 45 T maar niet voor ook de 33 T .
ik zal morgen eens kijken wat er nu op zit .
bedankt voor de uit leg .
Interessant fenomeen.Pavv schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:28:
[...]
Zoals de geweldig goede (en nog zeer betaalbare) AT VM95ML... voor 135€ heb je er al een bij Thakker.eu
Zowel de AT-VM95ml als de AT-VM540ML (en voorheen ook AT-VM740ML) worden goedkoper en goedkoper.
Dat zou je niet verwachten in deze tijd.
Da's echt wel een goede aanbieding voor die at-vm95ml.
Zouden ze met iets nieuws uitkomen ofzo?
Aan 1 kant onwaarschijnlijk omdat zowel de AT-VM95xx serie als de AT-VM540XX serie nog niet zo oud zijn.
Bizar dat ze bij namiki/orbray/AT ML naalden/elementen produceren voor €135 waarbij je bij de concurrentie minimaal €300 of meer neer moet leggen (denk aan Ortofon 2m bronze: €398 en goldring g1042: €367)
[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 31-10-2023 21:15 ]
Diezelfde man had ook nog een simpele modificatie voor de MP-110 die de frequency response wat zou verbeteren:
Die laatste ben ik nu aan het kijken en ben benieuwd naar het resultaat...
Maar qua vergelijk: een Nagaoka MP-110 is momenteel duurder dan een AT-VM95ML
Ik weet zeker dat die echt veel minder vervorming in het hoog heeft, want dat is zeer naaldafhankelijk.
Ook kanaalscheiding is veel beter, met name bij hogere frequenties.
Nu heb ik geen kanaalscheiding gemeten bij een sweep, maar bij een 1khz toon krijg ik met een at-440mla tot 33dB kanaalscheiding:

En ik heb ook wel eens vervorming gemeten bij 10khz (een constante 10khz toon), en daarbij kreeg ik slechts 2% vervorming:

Dus dat is echt van een heel andere orde.
Ik heb ook wel eens mijn twijfels of vervorming met een sweep meten wel zo nauwkeurig is.
Ik heb geen meting van een AT-95, maar wel van een at-3600L bij die frequentie met dezelfde methode, en daarbij krijg ik 8,5% vervorming:

Dat komt in de buurt van zijn meting met een at-95e, maar laat vooral zien dat er enorme verschillen in vervorming zitten (meer dan een factor 4 hier) met een betere naaldvorm.
Ik heb volgens mij wel een keer een at-95e meting gedaan, maar weet niet helemaal wat daar bij mijn methode uitkwam. Volgens mij iets van 7%?.
Dus als je voor minder geld dan dat een MP-110 een AT-VM95ML kan krijgen... dan zou ik daarvoor gaan
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 01-11-2023 00:28 ]
Ik zie die laatste niet als een modificatie, maar gewoon afstellen van je element. Bij een beetje phono voorversterker kun je voor een MM de capaciteit sowieso aanpassen. Weerstand is een ander verhaal, aangezien die meestal op 47K als vast waarde staat.rcor schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:53:
Zojuist dit filmpje gevonden op Youtube welke de Audio Technica AT95e en de Nagaoka MP-110 met elkaar vergelijkt en de beste man vond beiden element goed, maar de Mp-110 was wel wat beter volgens hem:
[YouTube: Comparison and detailed measurements of Audio-Technica AT95E and Nagaoka MP-110 phono cartridges.]
Diezelfde man had ook nog een simpele modificatie voor de MP-110 die de frequency response wat zou verbeteren:
[YouTube: Nagaoka MP-110 Simple Mod to Improve the Frequency Response]
Die laatste ben ik nu aan het kijken en ben benieuwd naar het resultaat...
In een recent interview met de bekende Mastering Engineer Kevin Gray, onthulde hij dat hij dagelijks de volume op 80~85db heeft staan (!!!). Dat deed mij even bedenken dat dit niet een normaal volume is en zeker niet als je er de hele dag op dat niveau bezig bent.mr_petit schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:35:
[...]
Muzikanten hebben hier al last van, maar geluidstechnici nog veel erger.
toen ik een opleiding geluidstechniek deed viel mij 1 ding op: geluidstechnici zijn allemaal stok en stok doof.
Ongelofelijk hoe hard die gasten de monitors zetten in de mixruimte.
Veel cursisten liepen gewoon weg uit de mixruimte zo hard stond het.
En dat waren toch bekende geluidstechnici die albums mixten voor destijds grote nederlandse artiesten (de dijk, kane, normaal etc) danwel grote musical producties (les miserables en dat soort spul)
Als je het maar hard genoeg zet, horen ze het toch..
Maar ik stond daar echt van te kijken.
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
boven de 80dB(A) moet je eigenlijk gehoorbescherming op als de bloodstelling 40 uur per week is (arbo).
Bij 85dB(A) wordt het verplicht.
[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 01-11-2023 07:46 ]
Ik heb het even gemeten maar ik zit zelf rond de 65-75 DB gemiddeld...
MuziekLiefhebbert
Precies wat ik er van verwachtte, genieten gericht naar een album luisteren ipv wat random streams aanzetten.
paar dingen:
room correctie: altijd aan (audyssey xt32) maar met phono klinken de twee fronts 702s2 direct veel fijner.
Met streaming spotify direct staat altijd auro2D aan die maakt het wat 5.1 met aardig 2.0 gevoel, maar nu dus gewoon 2.0 pure direct. klinkt gewoon veel beter.
met Muse Showbiz 2LP versie hoor ik toch wat lichte oversturing … denk ik…is ook wat de muziek misschien. Keihard upgemixed dat album ook
maar om het uit te sluiten dat Marantz mediocre is heb een preampje gekocht, sowieso benieuwd hoe die zich verhoudt tot de Marantz.
Snel direct besteld voordat ik weer wat anders moet kopen van mr petit 😉
Wil graag zelfde merk houden dus zat te twijfelen tussen de Pro-ject DS3B en S3B. eerste lijkt vooral de meerwaarde te hebben voor MC cartridges dus maar voor de S3B gegaan. Sluit ik hem balanced xlr aan tussen phono en pre-amp. Ook al is rest signaal niet balanced aangesloten weet ik, vind leuke eerste connectie van het zwakste signaal. Daarna gewoon rca met veilige linelevel.
Hier zit ik meestal op de 45 tot 55db, meer dan genoeg voor mij tenminste. Maar ik heb altijd op lage volumes geluisterd... voor mij is zelf al 65db teveel om er prettig naar te kunnen luisteren. Een voordeel is wel dat de tikken en ruisvloer minder isoldsmelly schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:12:
85DB hmm denk niet dat ik ooit op dat niveau luister (ok af en toe om de nieuwe speakers te testen :-). )
Ik heb een nieuwe okki nokki aangeschaft om platen te wassen. Het valt mij op dat de platen in het midden wel drogen maar aan het uiteinde niet. Er zit zo'n vacuumtube / afzuigarm op de machine, als ik kijk hoe deze op de plaat zit vraag ik me af of dat wel correct is?
Ik heb een foto bijgevoegd. Wellicht dat iemand mij kan helpen?
BVD
Heino
:strip_exif()/f/image/JlIbw0QN72DtH9qVdz3Orh7I.jpg?f=fotoalbum_large)
MuziekLiefhebbert
Die LP is inderdaad erg slecht opgenomen, helaas. Heb hem hier ook staan omdat ik hem muzikaal interessant vind, maar eigenlijk is het niet om aan te horen. Erg jammer..Tonton schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:36:
met Muse Showbiz 2LP versie hoor ik toch wat lichte oversturing … denk ik…is ook wat de muziek misschien. Keihard upgemixed dat album ook
maar om het uit te sluiten dat Marantz mediocre is heb een preampje gekocht, sowieso benieuwd hoe die zich verhoudt tot de Marantz.
Toshirou schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:49:
[...]
Hier zit ik meestal op de 45 tot 55db, meer dan genoeg voor mij tenminste.
Meten jullie dat met een app of met een echte geluidsniveaumeter?oldsmelly schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:12:
85DB hmm denk niet dat ik ooit op dat niveau luister (ok af en toe om de nieuwe speakers te testen :-). )
Ik heb zelf een geluidsniveaumeter (gewoon een redelijk goedkope, een benetech gm1356), maar verschillen met apps kunnen heel groot zijn. Sommige apps zitten 10dB oid te laag, sommige wat te hoog en een enkeling is maar nauwkeurig (kan misschien ook nog wel van het niveau afhangen)
Ik zit tussen de 65 en 70dB(A), maar vaak ook iets daaronder.
Ik zal niet snel boven de 70dB(A) gaan
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 01-11-2023 21:32 ]
Ik heb enkele dedicated geluidsmeters, ook deze kunnen significant van elkaar verschillen maar niet zoveel als de apps. Maar ook daar is kalibratie noodzakelijk.
Ik heb daarom ooit een piezo kalibrator via marktplaats op de kop getikt, dat verbetert de nauwkeurigheid aanzienlijk. Maar perfect is het zeker niet, de ene meter is gevoeliger in het laag, de ander in het hoog, en ze hebben maar 1 kalibratiepunt, en de kalibrator levert ook maar 1 frequentie.
Verwijderd
Ik zou 'rewards' juist nooit zo gebruiken als graadmeter voor de kwaliteit van mobiele apps. Helemaal niet als ze vanuit de fabrikant van de telefoon zelf komen.Toshirou schreef op donderdag 2 november 2023 @ 02:27:
Ik gebruik hiervoor de app Niosh SLM, deze app heeft een of meerdere Apple Awards gewonnen, dus kan kan je enigszins van “kwaliteit” over de app uit gaan. De meeste andere hobby apps vertrouw ik minder.
Een nogal bevooroordeelde stelling.. De app komt niet van de fabrikant van de telefoon..Verwijderd schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:27:
[...]
Ik zou 'rewards' juist nooit zo gebruiken als graadmeter voor de kwaliteit van mobiele apps. Helemaal niet als ze vanuit de fabrikant van de telefoon zelf komen.
Is ontwikkeld door professionals met de beste bedoelingen. Is gratis/geen in app aankopen en verzameld géén gegevens.
Verwijderd
Ik heb geen oordeel over de app, want ik heb niet de expertise om te bepalen of de app goed is of niet. Ik heb geen vertrouwen in rewards als basis voor een inhoudelijk oordeel.
Daarnaast poneer ik geen stelling, ik deel mijn standpunt.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2023 12:57 ]
Ah okay. Wellicht kun je iets met de reviews dan? Die komen van de gebruikers en zijn ook zeer goedVerwijderd schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:55:
Het gaat me niet om de app, maar om de basis voor het kwaliteitsoordeel en de reward die vanuit de fabrikant van de telefoon komt.
Ik heb geen oordeel over de app, want ik heb niet de expertise om te bepalen of de app goed is of niet. Ik heb geen vertrouwen in rewards als basis voor een inhoudelijk oordeel.
Daarnaast poneer ik geen stelling, ik deel mijn standpunt.
Overigens heb ik de app zelf (nog) niet getest, ik heb gewoon even gekeken hoe men erover dacht en naar de privacy settings gekeken en dat ziet er allemaal goed uit in ieder geval.
Daar heb je helemaal gelijk in.Cap schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:21:
Zonder goede kalibratie kan je nergens vanuit gaan, hoe goed een app op zich ook is. De gevoeligheden van de fysieke microfoons ingebouwd in de gadgets verschillen nu eenmaal exemplarisch altijd. Meer dan een grove indicatie is het dus niet.
Ik heb enkele dedicated geluidsmeters, ook deze kunnen significant van elkaar verschillen maar niet zoveel als de apps. Maar ook daar is kalibratie noodzakelijk.
Ik heb daarom ooit een piezo kalibrator via marktplaats op de kop getikt, dat verbetert de nauwkeurigheid aanzienlijk. Maar perfect is het zeker niet, de ene meter is gevoeliger in het laag, de ander in het hoog, en ze hebben maar 1 kalibratiepunt, en de kalibrator levert ook maar 1 frequentie.
Maar ook een piezo kalibrator is natuurlijk geen ijkmiddel. Het dient als een controlemiddel, een 2e waarde.
Als deze niet (binnen een gestelde limiet) overeenkomt met de meter, dan dienen beide niet meer gebruikt te worden en ter controle naar een ijklab gestuurd te worden. Er is immers geen indicatie welke correct is en welke niet (of geen van beide correct)
Maar ik denk wel dat al die goedkope meters (dan doel ik op klasse 2 meters met een elektretmicrofoon) als er niet mee geklooid is een nauwkeurigheid hebben van ~2dB. Een app zal dat niet snel halen, althans niet over het hele meetgebied (er zullen vast wel punten in het meetgebied zijn dat een app precies on point is, maar da's natuurlijk geen nauwkeurigheid)
Wat is jouw ervaring daarin?
Ga je naar echt professionele meters (BK2270 en dat soort spul), dan is die nauwkeurigheid al snel 0,2dB
HanG-BuiK-ZwijN schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:09:
[...]
[... ]
in ander nieuws Peaches van zwarte jack soon

Hij is er
edit : Discogs Link
[ Voor 15% gewijzigd door HanG-BuiK-ZwijN op 02-11-2023 21:17 ]
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
Derhalve een shortlist :
:strip_exif()/f/image/LHpOs8vpuHg2uS1CZ7eu6WHJ.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.hobo.nl/pro-ject-debut-pro-s-white-edition.html
( ja de WAF sloeg toe )
:strip_exif()/f/image/KLm3OlaCH50fa6rAfZyiaYnB.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.tuneinn.nl/pr...erspective-final-edition/
Met een 2M Bronze
:strip_exif()/f/image/ivPmXY2cn4j9q5izfsHi1YKb.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.project-audio.com/en/product/the-classic-evo/
Met een 2M red ( dus daar moet de VM540ML direct onder ), moet nog wel een witte of Alu plint krijgen.
---
Mijn persoonlijke voorkeur zit tussen no. 2 & 3 in.
Wellicht gooi ik er nog een nieuwe pre-amp bij. Nu hangt de forum-standaard eraan ( zie openings-post )
---
De vraag is welke ( middels mogelijke ?upgrades?) het best uit de audio-verf zou komen, dan wel niet aan te raden is.
Andere voorstellen sta ik voor open, andere merken zeker ook, budget <2000 Eypo's
( muziek is electronisch/rock/soul ) (amp - Marantz 1602 , met Mission 750 SE speakers)
Platen collectie ook binnen en nu ff genieten.
Over de S3B pre-amp. volume is stuk hoger dan de Marantz pre-amp. Geluid klinkt goed maar moet nog ff Pepsi test doen. Alleen ff 1 plaatje geluisterd om te kijken of het werkt.
Settings zit ik nog wat te spelen.
XLR aangesloten. zou goed voor noise floor level moeten zijn. ik hoef dus niets meer te aarden?
RCA naar de amp ook ff nieuw leuk kabeltje gekocht.
loading ohms fixed 47K voor MM
loading pF standaard 540ML 100 tot 200 dus maar 150 genomen. heb alleen maar 50/300 en 400 als alternatieven.
Gain dB vind ik 45 meer punch geven dan 40 (en niet alleen door volume verschil) dus laat hem daar maar ff staan. Hij sprong zelf ff op 65 bij XLR maar dat trekt de eindamp helemaal niet, is voor MC cartridges begrijp ik.
:strip_exif()/f/image/MsfQBjwAmiVRqDxRKF2BrP7d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tJjoDtTLm9sEo8gvvjO4vcyk.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is waar. Ik heb gesmokkeld door de duurste, beste geluidsmeter als standaard te nemen en daar de andere, goedkopere geluidsmeters op te kalibreren. We hadden een projectje in de straat met een ingenieursbureau wat met professionele apparatuur het geluidsprofiel van de straat enkele weken gemeten heeft. Ik heb hun meter als ijkpunt genomen.mr_petit schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:34:
[...]
Daar heb je helemaal gelijk in.
Maar ook een piezo kalibrator is natuurlijk geen ijkmiddel. Het dient als een controlemiddel, een 2e waarde.
Als deze niet (binnen een gestelde limiet) overeenkomt met de meter, dan dienen beide niet meer gebruikt te worden en ter controle naar een ijklab gestuurd te worden. Er is immers geen indicatie welke correct is en welke niet (of geen van beide correct)
De goedkope meters zitten idd wel in de ~2dB range. Mijn ervaring is dat apps erg onnauwkeurig zijn en hele andere waarden geven op een ander apparaat. De microfoontjes in dat soort apparaten zijn gewoon niet gemaakt voor dit doeleinde, de fysieke vormgeving ervan is vooral gericht op geen ruimte innemen en in het apparaat passen zonder uit te steken, niet om zo goed mogelijk uit alle richtingen het omgevingsgeluid op te vangen uit alle richtingen en zonder ongewenste reflecties toe te voegen.Maar ik denk wel dat al die goedkope meters (dan doel ik op klasse 2 meters met een elektretmicrofoon) als er niet mee geklooid is een nauwkeurigheid hebben van ~2dB. Een app zal dat niet snel halen, althans niet over het hele meetgebied (er zullen vast wel punten in het meetgebied zijn dat een app precies on point is, maar da's natuurlijk geen nauwkeurigheid)
Wat is jouw ervaring daarin?
Met het voorbehoud dat ik meer thuis ben in vintage spelers dan het nieuwe spul:Ed.juh schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:08:
[Afbeelding]
https://www.tuneinn.nl/pr...erspective-final-edition/
Met een 2M Bronze
[Afbeelding]
https://www.project-audio.com/en/product/the-classic-evo/
Met een 2M red ( dus daar moet de VM540ML direct onder ), moet nog wel een witte of Alu plint krijgen.
---
Mijn persoonlijke voorkeur zit tussen no. 2 & 3 in.
Wellicht gooi ik er nog een nieuwe pre-amp bij. Nu hangt de forum-standaard eraan ( zie openings-post )
---
De vraag is welke ( middels mogelijke ?upgrades?) het best uit de audio-verf zou komen, dan wel niet aan te raden is.
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt, beiden zijn op zich opgebouwd volgens hetzelfde verend subchassis type en bieden dezelfde instelopties. De Classic Evo heeft volgens mij een wat nieuwere iteratie arm waarin misschien net wat nieuwere inzichten verwerkt zitten. Wat ook opvalt is dat de W&F en vooral drift specs net wat beter zijn. Maar in praktijk denk ik niet dat het veel uitmaakt.
Ik denk dat het dus vooral is wat je ogen mooi vinden. Glans met spikes of klassiek.
Kan je met beide goed leven dan zou ik de prijs de doorslag laten geven, ik heb het idee dat de Perspective honderden euro's goedkoper gaat zijn, zeker icm het element?
Alternatieven, de X8 Evolution met zijn zware plateau lijkt me een kandidaat. En wat dacht je van de Clearaudio Concept? Begint vanaf zo'n € 1250. Des te meer je kan besteden aan een element naar wens.
Ik zou in ieder geval even goed rondshoppen op mooie aanbiedingen van die merken.
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 03-11-2023 11:16 ]
Ja, looks zijn zeker ook een dingetje. Het is niet alleen voor in de kast tenslotte.
.. voelt zich aangesproken 😏Ed.juh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:01:
Het is niet alleen voor in de kast tenslotte.
De Clearaudio Concept zou ik persoonlijk laten staan. Voor dat geld kun je zeker beter spul krijgen waarvan de motor geen lawaai maakt, met een knap lager en die fatsoenlijk is ontkoppelt van zijn standplaats. Daarnaast is die magnetische arm een hel om af te stellen en de concept MM gewoon een AT-95e in een alu behuizing. Overigens is dat element eventueel wel van een mooie AT vm95ML naald te voorzien met wat huisvlijt.Cap schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:10:
[...]
Met het voorbehoud dat ik meer thuis ben in vintage spelers dan het nieuwe spul:
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt, beiden zijn op zich opgebouwd volgens hetzelfde verend subchassis type en bieden dezelfde instelopties. De Classic Evo heeft volgens mij een wat nieuwere iteratie arm waarin misschien net wat nieuwere inzichten verwerkt zitten. Wat ook opvalt is dat de W&F en vooral drift specs net wat beter zijn. Maar in praktijk denk ik niet dat het veel uitmaakt.
Ik denk dat het dus vooral is wat je ogen mooi vinden. Glans met spikes of klassiek.
Kan je met beide goed leven dan zou ik de prijs de doorslag laten geven, ik heb het idee dat de Perspective honderden euro's goedkoper gaat zijn, zeker icm het element?
Alternatieven, de X8 Evolution met zijn zware plateau lijkt me een kandidaat. En wat dacht je van de Clearaudio Concept? Begint vanaf zo'n € 1250. Des te meer je kan besteden aan een element naar wens.Of de Marantz TT15S1 die in de aanbieding net in je budget past, er is dan alleen geen geld meer over voor een element.
Of misschien een Acoustic Solid?
Ik zou in ieder geval even goed rondshoppen op mooie aanbiedingen van die merken.
Gebalanceerd uit, of ook gebalanceerd in? Gebalanceerd in doet bij een MM namelijk meer kwaad dan goed. Een MC is in feite in de basis al gebalanceerd opgebouwd, maar een MM heeft altijd op één van de kanalen de interne afscherming van van het element zitten. MM dus gewoon lekker single ended aansluiten. Meerwaarde van XLR out naar je versterker zal over het algemeen zeer beperkt zijn op dit soort korte afstanden.Tonton schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:23:
Even schuifplaat gebouwd voor de speler, dan is het uit zicht wanneer niet in gebruik. goede geleiders met kogellagers zodat alles lekker stevig en waterpas staat.
Over de S3B pre-amp. volume is stuk hoger dan de Marantz pre-amp. Geluid klinkt goed maar moet nog ff Pepsi test doen. Alleen ff 1 plaatje geluisterd om te kijken of het werkt.
XLR aangesloten. zou goed voor noise floor level moeten zijn. ik hoef dus niets meer te aarden?
loading pF standaard 540ML 100 tot 200 dus maar 150 genomen. heb alleen maar 50/300 en 400 als alternatieven.
Gain dB vind ik 45 meer punch geven dan 40 (en niet alleen door volume verschil) dus laat hem daar maar ff staan. Hij sprong zelf ff op 65 bij XLR maar dat trekt de eindamp helemaal niet, is voor MC cartridges begrijp ik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gebalanceerd uit, of ook gebalanceerd in? Gebalanceerd in doet bij een MM namelijk meer kwaad dan goed. Een MC is in feite in de basis al gebalanceerd opgebouwd, maar een MM heeft altijd op één van de kanalen de interne afscherming van van het element zitten. MM dus gewoon lekker single ended aansluiten. Meerwaarde van XLR out naar je versterker zal over het algemeen zeer beperkt zijn op dit soort korte afstanden.Tonton schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:23:
Even schuifplaat gebouwd voor de speler, dan is het uit zicht wanneer niet in gebruik. goede geleiders met kogellagers zodat alles lekker stevig en waterpas staat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
edit: zie ook de beschrijving
De Pro-Ject Phono Box S3 B phono voorversterker zorgt er met z'n vele aansluit- en instelopties voor dat iedereen genoeg opties en keuzes heeft. Sluit je platenspeler aan met tulpstekkers of kies voor gebalanceerd (als je een MC-element gebruikt) voor nog betere resultaten en een storingsvrije signaaloverdracht. Ook uitgaand is deze compacte Pro-Ject phono voorversterker voorzien van zowel gebalanceerde- (XLR) als tulpstekker- (RCA) verbindingen. De Pro-Ject Phono Box S3 B is gebouwd met een behuizing uit aluminium en staal en een externe voedingsadapter om de prestaties te optimaliseren.
Doorschakelen dan naar de Clearaudio Emotion wellicht, dan kom je zo'n beetje in Marantz TT15-S1 territory.Duclaasie schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:29:
[...]
De Clearaudio Concept zou ik persoonlijk laten staan. Voor dat geld kun je zeker beter spul krijgen waarvan de motor geen lawaai maakt, met een knap lager en die fatsoenlijk is ontkoppelt van zijn standplaats. Daarnaast is die magnetische arm een hel om af te stellen en de concept MM gewoon een AT-95e in een alu behuizing. Overigens is dat element eventueel wel van een mooie AT vm95ML naald te voorzien met wat huisvlijt.
Wat singletjes gekocht, want als jukeboxbezitter moet je voorraad hebben. En wanneer we in Noorwegen wonen we ook weleens meezingmuziek willen hebben.
Corrrie & de Rekels - Huilen is voor jou te laat.
Tol Hansse - Big City
Peter Maffay - DU
Village People - Y.M.C.A.
Andere, niet meezingmuziek zijnde 7"
Yello - I Love You
Max'n Specs - Don't come stoned and don't tell Trude
Joost Nuissl - Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben
Q65 - From Above
Tears for Fears - Everybody wants to rule the World
The Police - Message in a Bottle
The Golden Earrings - That Day
The Monkees - Daydream Believer
Is ook niks veranderd daar sinds ik er 25 jaar geleden stage heb gelopen
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Behalve de tentoongestelde apparatuur mag ik hopenkraats schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:16:
[...]
Is ook niks veranderd daar sinds ik er 25 jaar geleden stage heb gelopen
Nou, nee eigenlijkmr_petit schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:05:
[...]
Behalve de tentoongestelde apparatuur mag ik hopen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Een feest van herkenning 😜 hahahakraats schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:07:
[...]
Nou, nee eigenlijkIk herken genoeg wat daar toen al oud was
Nou ja en neen...ik heb de mijne in de zomer van 2020 gekocht en toen was de prijs op de Marantz website €1899.coinman63 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:23:
Die Marantz is wel erg in prijs gestegen zeg. Twee jaar geleden nog te koop voor 1250 euro.
Ik wou niet meer dan 150 km rijden en vond 6 dealers in die “cirkel”. Niemand had de speler in stock, ik stelde voor dat ze het toestel gewoon moesten bestellen en dat ik de doos ging komen ophalen, geen technische ondersteuning, geen setup niks...dus gewoon bestellen en cashen. En belangrijker welke korting ik dan kon krijgen op de adviesprijs.
Eén wou niks van korting geven, van een andere kreeg ik zelfs geen antwoord. Twee anderen 15% (oftewel €1615). De alle goedkoopste was in Nederland, daar kreeg ik 30% (€1330) maar drie uur heen en drie uur terug rijden was toch wat veel. Een 5de dealer net aan de Franse grens wou het doen voor €1425 (25%)
Daar heb ik hem dan maar gekocht, half uurtje rijden en al meer dan 3 jaar enorm veel plezier van. Ik speel er meer lp’s op dan op mijn andere 4 platenspelers samen.
Adviesprijs (Marantz) is nu maar liefst €2500, maar waarschijnlijk is de speler ondertussen wat meer mainstream geworden want in enkele seconden vond ik op het web dealers die de speler aanbieden van €1700 tot €1900.