Ik zou voorzichtig zijn met dat soort uitspraken en raad op forums en websites.
Er worden geen vergelijkende samples gegeven.
Punt is, imo zijn de helft van de luisteraars doof of weten niet waarnaar ze moeten luisteren.
En een uitspraak wordt dan al snel als waar geacht omdat mensen willen dat het waar is.
Ik lees zo vaak dergelijke meningen op discogs of SH, waarvan ik dan exact dezelfde persing heb, waarvan ik vind dat er echt iets structureel mis mee is en anderen het de wereld inprijzen.
Hier is het probleem dat er 29 minuten op 1 kant wordt geperst. Dat kan eigenlijk gewoon niet goed klinken op de binnenste tracks bij sterk gemoduleerde muziek. Dat is een technische onvoorkomelijkheid. Het is echt niet zo dat een amerikaanse persing opeens het ei van Columbus heeft voor dit probleem.
Het is dus eigenlijk niet zo zeer dat in dit geval de persing (danwel het snijproces) slecht is (bij Ten althans, Queen is een ander verhaal), maar een automatisch gevolg van 29 minuten op 1 kant.
Persingen kunnen zeker verschillen in kwaliteit, maar over het algemeen zijn nederlandse, duitse en engelse persingen het best imho, daarna vaak pas amerikaanse. Dat heeft denk ik ook te maken met dat o.a. in Nederland, Duitsland en Engeland een aantal van de grootste labels gevestigd zaten.
Daarnaast kwam in begin jaren 80 de DMM techniek op welke op veel vlakken superieur is tov normale laquer snijden. Die machines zijn nauwelijks naar de US geëxporteerd maar werden de norm in Nederland, Duitsland en de UK.
Slechte persingen komen voornamelijk uit portugal, spanje italie, dat soort landen. Daar stond gewoon goedkopere en verouderde techniek.
Trouwens, ik heb een andere versie van Ten binnen, met riplog èn cdda log en die is echt heel anders (Deze is dus wel goed):

Let dus op wat je download...

(Alleen een klein deel van dit nummer wordt gebruikt....voor educatieve doeleinden

)
Ik ben de samples aan het vergelijken en het valt me overigens mee. Het was erger in mijn herinnering.
Ten klinkt voor de hoeveelheid muziek die ze op 1 kant geperst hebben best aardig op de binnenste groeven. Er is wel een aanzienlijk verschil tussen een AT-440mla en een AT-95e
Betreffende Queen.....not so much goede klanken....

Maar de originele CD klinkt ook niet zo goed. Is natuurlijk ook in een heel ander tijdperk opgenomen en verzamelalbums waren toen vaak sowieso niet zo goed. Vaak niet van de originele masters gemaakt etc wat natuurlijk uitmaakt in een analoog tijdperk.
[
Voor 15% gewijzigd door
mr_petit op 27-10-2023 14:44
]