Ik kan je verzekeren dat het niet zo is dat T4P elementen per definitie vervormen bij pianomuziek.
Zijn er problemen dan kom je altijd in een traject van onderzoek.
- Om te beginnen moet de naald uiteraard schoon zijn.
- Verder speelt bij een T4P element met zijn extreem lage naalddruk specificatie (1.25 gram) ook de vraag welke naald eronder zit. Een originele met versleten naald zorgt bij die lage naalddruk voor problemen, net als een kwalitatief matige vervanger. De naaldjes en ophangsystemen van goedkope vervangers zijn vaak generiek, waardoor eigenlijk niet geschikt voor zo'n lage naalddruk.
- Uitlijning is doorgaans inderdaad geen issue, tenzij de niet originele, generieke naald een andere afstand van de naaldtip tot de houder heeft...
- Dan komt het aspect platenspeler. Welke speler gebruik je met dat element en hoe goed is die lage naalddruk precies afgesteld? Een relatief kleine afwijking kan al problemen geven, zit je er 0.25 gram naast dan zit je al op een naalddruk van naar de 1 gram, en ja, dan ga je vervorming horen want er zijn echt heel weinig naalden die dat aan kunnen...
Bij een T4P tangentiale platenspeler met de arm in het deksel a la Technics SL-10, SL-7 etc heb ik daar nog kanttekeningen bij.
De arm in deze spelers balanceer je niet, want er zit een veersysteem in om de naalddruk te geven.
Vaak klopt die veerspanning niet goed (meer), waardoor de aangegeven waarde op de schaalverdeling anders is dan de werkelijke naalddruk. Ik heb gevallen meegemaakt waar het meerdere tienden van grammen scheelde. En zoals gezegd, bij extreem lage naalddruk zijn de marges dun en luistert de afstelling hiervan erg nauw. Je moet het dus altijd nameten (best een gedoe bij de Technics arm-in-deksel spelers).
Ook, als je zo'n type speler hebt: is de sturing van de arm goed afgeregeld? Offset en gain instellingen bepalen hoe de arm de groef volgt. Is dit niet in orde dan loopt de arm teveel vooruit of juist teveel achter de groef aan, en is er juist teveel fouthoek. Daarbij moet het mechanisme, glijlager en de motor schoon en goed gesmeerd zijn, evenals de aandrijfriem van de arm in goede staat.
Dat zijn de dingen die je gecontroleerd moet hebben voordat je conclusies kan trekken over wat haalbaar is met het T4P element in zo'n speler.
TL;DR en even praktisch: 
mijn advies bij T4P spelers (zeker tangentiale arm-in-deksel a la Technics) is om de naalddruk hoger af te stellen, toch zeker wel op 1.4 a 1.5 gram. Helemaal bij het ontbreken van de skills om de speler perfect af te stellen en onderhouden. Vanaf die naalddruk kom je in een range waarbij de veel naalden goed beginnen te presteren. De gevoeligheid wordt minder, de naald kan de groef beter volgen en dit heeft positieve gevolgen voor de weergave en ook de slijtage. En de naalddruk is nog steeds erg laag en zelfs binnen 'spec'.
[
Voor 22% gewijzigd door
Cap op 24-10-2023 13:10
]