RozeDwergbanaan schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:30:
Edit: ik lees dat ik misschien beter een losse voorversterker en dan via een aux ingang kan gaan? Is dat betrouwbaarder dan een duurdere kabel?
Dit is de meest betrouwbare oplossing.
De kans dat een dure kabel dit oplost is heel erg klein.

Met wat voor lengte wou je de kabel eigenlijk verlengen, en zoals de vraag hierboven al is gesteld: heeft je draaitafel een losse aardedraad of alleen een stereo tulpkabel?
Wat voor platenspeler is het?

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 30-09-2023 22:02 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-09 06:53
Het gaat om een oude Sony ps-t20. Zit een vaste tulp aan van een metertje. Mijn nieuwe Denon AVR heeft overigens (zie ik net) ook geen aarde (?).

Ik zou mijn platenspeler het liefst op een kast willen die zeker 3,5-4 meter weg staat. En ik begin te beseffen dat dit een probleem wordt haha.

En weer een edit: ik leer steeds meer. Blijkbaar zijn er tulpstekkers met aardedraadjes?

[ Voor 13% gewijzigd door RozeDwergbanaan op 30-09-2023 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RozeDwergbanaan schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:08:
Het gaat om een oude Sony ps-t20. Zit een vaste tulp aan van een metertje.
Ik heb de gebruiksaanwijzing er even op nageslagen en jouw draaitafel heeft inderdaad geen losse aardedraad.
Dan loopt de aarde via 1 (of beide) buitenste mantel/pool van je tulpstekkers.
zorg ervoor dat die buitenste mantel/pool goed contact maakt met de verlengkabel èn dat de buitenste mantel/pool van de verlengkabel goed contact maakt met die van je versterker. Desnoods door die buitenste pool een heel klein beetje samen te knijpen (die van het mannetje) zodat deze iets ovaalvormig wordt en beter klemp.
Mijn nieuwe Denon AVR heeft overigens (zie ik net) ook geen aarde (?)
Dat is ook apart.
Ik zou mijn platenspeler het liefst op een kast willen die zeker 3,5-4 meter weg staat. En ik begin te beseffen dat dit een probleem wordt haha.
Dat is inderdaad heel ver weg, waardoor de kans op brom veel groter wordt. Ook kan zo'n grote lengte het geluid veranderen. Je krijgt dan meer/hardere hoge tonen. Dit effect treedt niet op als je een losse voorversterker neemt (die je bij je draaitafel opstelt)
Als je de brom niet wegkrijgt met het verbeteren van het contact via beide buitenmantels van de tulpkabels is de enige oplossing een losse phono voorversterker.
En weer een edit: ik leer steeds meer. Blijkbaar zijn er tulpstekkers met aardedraadjes?
De meeste draaitafels hebben òf een tulp aansluitsnoer waarbij tussen de linker en rechter kabel een los draadje erin gesmolten zit, wat de aarde is, of de tafel heeft een los aansluitschroefje waaraan je een los aardedraadje kan klemmen (het aardedraadje klem je dan ook aan het losse schroefje van je versterker of voorversterker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Bijna een jaar geleden (eindelijk) gestart met de mooie en fijne vinyl hobby. Het doel was om rustig aan platen te verzamelen ‘van vroeger’ die ik alleen op bandjes had.. (old school rap zoals Erik B & Rakim, Public Enemy, Beastie Boys, Run DMC etc.)

Gestart met een Audio Technica AT-LP120X waar al snel een AT-VM95ML onder werd gehangen. Ik was lekker op weg en kocht mijn eerste platen bij de lokale platenwinkel. Al snel werden ook platen die ik vroeger op cd heb gehad toegevoegd aan mijn portfolio. Daft Punk, Erykah Badu, Aaliyah, Missy Eliot, A Tribe Called Quest etc.. Ik merkte dat ik eigenlijk veel meer tot rust kwam bij het luisteren en er echt voor ging zitten. De collectie breidde uit met o.a. Fleetwood Mac, Paul Simon, Bruce Springsteen, Pink Floyd, Moloko.
Vooral niet te ingewikkeld maar platen die ik zowel overdag als in de avond in m’n eentje kan draaien.

De pitchcontrol van de draaitafel werd nooit gebruikt maar ik ben wel altijd zeer gecharmeerd geweest van de Technics draaitafels (rap/techno verleden ;) ) en met namen de vintage SL1401 (tip via dit forum gekregen, dank!) Ik zag ze geregeld voorbij komen op MP maar de meeste toch met wat beschadigingen of overal niet meer zo netjes. Afgelopen week verscheen er weer een SL1401 op MP. Gisteren gaan kijken in België en in mint conditie staat hij nu met de fijne AT-VM95ML (gekoppeld aan een Project- Ject Phono box voorversterker en Denon AVC-X3800H reciever) mijn plaatjes te spelen.. Heerlijke sound, het geluid lijkt allemaal een stuk strakker/completer door de speakers te komen.

Ook erg fijn dat de automatische afslag super goed werkt. Mijn vrouw durft straks ook weer haar favoriete plaatjes te draaien en geniet ook van deze hobby.

Meest gespeelde plaat tot heden blijf Erykah Badu’s ‘Mama’s Gun’, De Vinyl Me Please versie.. Loepzuiver. Klonk al erg lekker op de vorige draaitafel. Echt een aanrader om in je collectie te hebben. 2e favoriet: Daft Punk’s Random Acces Memories _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
RozeDwergbanaan schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:30:
Wie weet hoe phono aansluitingen werken? Ik probeer mijn platenspeler wat verder weg te zetten en hiervoor heb ik een simpel tulp verlengstuk gekocht. Zodra ik deze aansluit op mijn Denon AVR hoor ik een keiharde bromtoon. Wanneer ik mijn platenspeler hierop aansluit wordt het zachter maar blijft het aanwezig.

Zonder verlengstuk werkt alles goed. Ben ik nou verplicht om een duur vergulde verlengkabel te kopen of hoe werkt dit? Ik heb eigenlijk geen plek om mn platenspeler dichtbij te hebben staan en zonder verlengkabel aan te sluiten.

Edit: ik lees dat ik misschien beter een losse voorversterker en dan via een aux ingang kan gaan? Is dat betrouwbaarder dan een duurdere kabel?
Het verlengen van de kabel vanaf je platenspeler is een garantie voor gezeik om een aantal redenen. Allereerst is het signaal bij een MM slechts ca. 3-6 mVolt, waardoor dit veel gevoeliger is voor instraling van buitenaf. Dit is met goed afgeschermde kabel deels te voorkomen, maar dan kom je bij het volgende. Iedere kabel heeft een bepaalde capaciteit (uitgedrukt in pico Farad). Hoe langer je kabel, hoe hoger de capaciteit en dat heeft weer invloed op de frequentie karakteristiek in het hoog.

Daarnaast heb je bij een verlengkabel ook nog een overgang, die weer een risico is op slecht contact, corrosie en slechte afscherming.

Het best is dan ook om de kabel vanaf je draaitafel naar je (eventueel ingebouwde) phono voorversterker zo kort mogelijk te houden. Een kabel op lijn niveau heeft een veel hogere spanning, waardoor deze op grotere afstanden minder gevoelig is voor storing. Het mooist voor lange afstanden in een gebalanceerde kabel, maar de meeste (voor) versterkers hebben geen gebalanceerde aansluitingen.

Daarnaast heb je geen losse aarde draad, waardoor de kans op storing sowieso groter is, om dat de signaal min wordt misbruikt om de aarde mee te laten lopen. Dit is eventueel bij de meeste draaitafels prima aan te passen als je een beetje handig bent.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Wat een klein poetsdoekje voor elkaar krijgt _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GW6fHOGna-b4YgSZT4ELAkAksM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avgNamWeQDkA9hLXZa8XkMId.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-09 06:53
Thanks allemaal. Ik heb een voorversterkertje besteld. Eens kijken of ik het daarmee voor elkaar krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 17:23
D-Ed schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:41:
Bijna een jaar geleden (eindelijk) gestart met de mooie en fijne vinyl hobby. Het doel was om rustig aan platen te verzamelen ‘van vroeger’ die ik alleen op bandjes had.. (old school rap zoals Erik B & Rakim, Public Enemy, Beastie Boys, Run DMC etc.)

2e favoriet: Daft Punk’s Random Acces Memories _/-\o_
U heeft smaak! En die Daft Punk is inderdaad waanzinnig op vinyl. Alles van DP trouwens. Tip: ken je zijn liveset uit 1997, die is in 2022 uitgekomen op vinyl.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:11

D_V

Oppassen dat je niet per ongeluk de nieuwe "drumless" versie koopt. Tenzij je zelf mee wilt drummen natuurlijk.

_O-

https://shop.daftpunk.com...umless-edition-2-lp-vinyl

Afbeeldingslocatie: https://shop.daftpunk.com/cdn/shop/files/DRUMLESSVINYLINSLEEVE.png?v=1695391569&width=713

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Laurens85 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:39:
[...]

U heeft smaak! En die Daft Punk is inderdaad waanzinnig op vinyl. Alles van DP trouwens. Tip: ken je zijn liveset uit 1997, die is in 2022 uitgekomen op vinyl.
Ik ken die (fantastische) set maar heb hem alleen op cd..

Ook live meegepakt tijdens een festival in (volgens mij) Almere eind jaren 90

[ Voor 10% gewijzigd door D-Ed op 01-10-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Even vloeken, maar ik weet dat hier liefhebbers zijn...

Ik heb een CD collectie van pakweg 1000 CD's en ik wil die gaan bewaren. Ik luister er zelf niet meer naar, mijn CD speler staat op zolder, maar op de een of andere manier kan ik nog geen afscheid nemen. Het is een naslagwerk aan mijn jeugd, en aan sommige CD's hangen gewoon mooie herinneringen. Nu is mijn vraag, hoe kan ik deze best bewaren? Rechtopstaand of gewoon plat op elkaar gestapeld?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Rechtopstaand kan je zien wat je hebt. Op elkaar gestapeld alleen de bovenste 3% :P

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:57
Yalopa schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:13:

Ik heb een CD collectie van pakweg 1000 CD's en ik wil die gaan bewaren. Ik luister er zelf niet meer naar, mijn CD speler staat op zolder, maar op de een of andere manier kan ik nog geen afscheid nemen. Het is een naslagwerk aan mijn jeugd, en aan sommige CD's hangen gewoon mooie herinneringen. Nu is mijn vraag, hoe kan ik deze best bewaren? Rechtopstaand of gewoon plat op elkaar gestapeld?
Als ze allemaal in hun doosje zitten, maakt dat voor CD's niks uit. Het is maar net wat je zelf het prettigst vindt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Yalopa schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:13:

Heb ze allemaal in Discogs gezet en dan de hoesjes in 2 hele grote dozen op zolder. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrlqG_zrnkPyvD_tMPoh3DEctPM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tWJcIwFsXmExN0Ed2wiCdT08.jpg?f=user_large

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:57
Kleurrijke boel, de afgelopen maand.
Vorige maand Familia van Camila Cabello van mijn dochter gekregen voor mijn verjaardag, de uitoering met een doorzichtige groene LP. Ik wist niet eens dat die er was, maar die was goedkoper, volgens haar 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuBsC8r5a-CzXy0ZJbnfZoL_bM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1niwWoNqJzWah93imCe7vXYD.jpg?f=fotoalbum_large

En gisteren bij een optreden van Marlene Bakker haar nieuwste album met een mooie gemeleerde witte LP aangeschaft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEbSu25O_BdG0KQDOfenRJtF9Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKJy7EgphWimJdFbjobaXwlF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben vandaag naar de beurs Dutch Audio Event in Veldhoven geweest met wat vrienden... Normaliter niets bijzonders te zien daar als het om platenspelers gaat... Want ja, wat moet je daar nog aan verbeteren? Nou, Dual gaat de volgende stap maken en ik weet niet of er al merken zijn die dit ook kunnen (let me know als er merken zijn die dit ook kunnen), maar Dual introduceert nu platenspelers die zich middels een app laten bedienen...

Ik heb een demo hiervan gezien middels een volautomatische snaar aangedreven speler die in december dit jaar op de markt gaat komen en dat zag er gewoon goed uit... Het betreft de Dual CS 529 die fabriek af met een Ortofon 2M Red van de band rolt:
https://hifi.dual.de/en/products/automatic/cs-529/

Verder was ook de Dual CS 618Q erg interessant als je een nieuwe handmatige speler zoekt... Volledig fabriek-af uitgevoerd met een Ortofon 2M Blue element:
https://hifi.dual.de/en/products/manual/cs-618q/

Beiden spelers hebben geen analoge afslag meer die je van binnenuit moet afstellen als die niet klopt... Nee, er zit een sensor in de speler die detecteerd dat de plaat op het einde is en na 30 seconden als het einde bereikt is slaat de speler af en gaat gemotoriseerd de arm omhoog (je ziet daadwerkelijk het hendeltje naar achteren bewegen en de naald omhoog komen), best bijzonder te noemen... :)

Andere merken hadden juist niet dit soort vernieuwingen, alleen bluetooth zag je af en toe voorbij komen... Maar ook daar doen de echte high-end merken niet aan mee... Wat trouwens nog wel opviel bij die Dual: de toonarm lagering had zo ongeveer dezelfde looks als hun platen speler van weleer...

Een andere bijzondere verschijning die ik zag was de Pro-ject A2 volautomatische snaar aangedreven platenspeler:
https://www.project-audio.com/en/product/a2/

Deze speler wijkt af van wat ik gewend ben om te zien bij Pro-ject en het lijkt zowaar op een Thorens doordat ze een geveerd sub-chassis toepassen... Dat is nieuw bij hun wat mij betreft, want Pro-ject heeft altijd ingezet op stijvere of zwaardere materialen om bijgeluiden tegen te gaan of een stabiele loop... Op de site van Pro-ject lees ik ergens: made in Germany, dus ze maken deze niet zelf... Maar wie dan wel?

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Nu online
Ik ga morgen heen, ben benieuwd wat er aan vinyl is. Sowieso in kamer 42 even kijken, aangezien daar sowieso een mooie analoge setup staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:39
Oh geinig, platenspelers met app bediening. De volgende stap in de evolutie. Ik heb nog wel meer ideeën over hoe ze platenspelers kunnen verbeteren naar de toekomst toe. Zo kunnen ze bijvoorbeeld afstand doen van de analoge audio, die ruis en tikken met zich meebrengt. Met volledig digitale platen klinkt iedere keer afspelen perfect. Dan heb je geen naald meer nodig, maar kun je bijvoorbeeld een laser gebruien die de informatie van de plaat leest. Maar als het toch al digitaal is, heb ik nog veel meer ideeën. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de fysieke media helemaal weg laten. Er is iets in opkomst genaamd “internet”, wat echt voor een revolutie gaat zorgen op platenspeler gebied. Dan kun je dat “internet” gebruiken om de audio van te downloaden en heb je een oneindige bibliotheek die je nooit meer om hoeft te draaien of te wisselen. Dat, combineerd met de app, zorgt voor maximaal gebruiksgemak en is volledig toekomstgericht.
[/sarcasm]

Uhm, mja, wat zal ik zeggen. Er is vast wel een of andere smartphone junk die een app voor z’n platenspeler helemaal geweldig zou vinden, maar van mij mogen ze het lekker houden. De hele aantrekkingskracht van vinyl (iig voor mij) is nou juist om helemaal weg te zijn van die moderne saaie steriele smartphone ervaring en weer iets “echts” te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:22:
Oh geinig, platenspelers met app bediening. De volgende stap in de evolutie. Ik heb nog wel meer ideeën over hoe ze platenspelers kunnen verbeteren naar de toekomst toe. Zo kunnen ze bijvoorbeeld afstand doen van de analoge audio, die ruis en tikken met zich meebrengt. Met volledig digitale platen klinkt iedere keer afspelen perfect. Dan heb je geen naald meer nodig, maar kun je bijvoorbeeld een laser gebruien die de informatie van de plaat leest. Maar als het toch al digitaal is, heb ik nog veel meer ideeën. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de fysieke media helemaal weg laten. Er is iets in opkomst genaamd “internet”, wat echt voor een revolutie gaat zorgen op platenspeler gebied. Dan kun je dat “internet” gebruiken om de audio van te downloaden en heb je een oneindige bibliotheek die je nooit meer om hoeft te draaien of te wisselen. Dat, combineerd met de app, zorgt voor maximaal gebruiksgemak en is volledig toekomstgericht.
[/sarcasm]

Uhm, mja, wat zal ik zeggen. Er is vast wel een of andere smartphone junk die een app voor z’n platenspeler helemaal geweldig zou vinden, maar van mij mogen ze het lekker houden. De hele aantrekkingskracht van vinyl (iig voor mij) is nou juist om helemaal weg te zijn van die moderne saaie steriele smartphone ervaring en weer iets “echts” te hebben.
Hahaha, ja... Maar helaas is dan de gehele beleving weg... Maar ja, zo'n laser platenspeler is er al en heb ik al eens eerder gedeeld... Conclusie destijds: werkt niet goed, de plaat moet echt heel stof vrij zijn om goed te kunnen werken en dat lukt zeer zelden...

Zo'n app is handig, maar wat mij betreft ook niet nodig... We zitten met z'n allen toch al veel te veel, dus die beweging om de naald van de plaat te halen is alleen maar goed voor je eigen lijf en hoort bij de al gehele beleving van het plaatjes draaien... Ook die sensor techniek mag wat mij betreft de prullenbak in, leuk bedacht, maar maakt de platen speler ook extra gevoelig voor storingen... Nee, doe mij dan maar een jaren '70 of jaren '80 Technics speler met automatische afslag die mechanisch werkt: die gaan zelden kapot....

En als zo'n oude speler dan onverhoopt toch stuk gaat is hij ook nog eens eenvoudig te repareren... Dat zie je bij veel hedendaagse apparaten ook niet meer tegenwoordig...

Hoewel: mijn Metrum Acoustic Amethyst DAC daar in tegen is gebouwd als een tank en toch ging er onlangs een DAC3 module in het ding stuk (zitten twee van die modules in)...

Gelukkig is de ontwikkelaar van die module (Roelof Lochmans) een kennis van mij (goede vriend van een andere vriend) en zijn de lijntjes lekker kort daardoor...

Even zo'n module verwijderen: 2 minuten werk, de DAC is gebouwd om snel in en uit elkaar te kunnen halen om te repareren... Het kan dus wel, mits het bedrijf er achter het wil... Maar dan praten we wel over een nieuw 1500 euro kostende DAC als je 'm koopt met die DAC 3 modules... Als je 'm koopt met de oude DAC 2 modules issie 1199 euro... Dus ook nog eens eenvoudig upgrade baar door die in steek modules... ;) Weet overigens nog niet hoe de vlag hangt, de module is nu bij Metrum en Roelof gaat 'm nakijken, als ik geluk heb is de reparatie een paar tientjes... Anders kost zo'n dac 3 module 240 euro per stuk... Dus hopen dat ik geen nieuwe hoef te kopen... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
rcor schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:41:
Hahaha, ja... Maar helaas is dan de gehele beleving weg...
Ja, dat was dus inderdaad mijn punt. Als je teveel gaat moderniseren aan platenspelers heb je geen platenspeler meer en maak je meer kapot dan dat je toevoegt.
Maar ja, zo'n laser platenspeler is er al en heb ik al eens eerder gedeeld... Conclusie destijds: werkt niet goed, de plaat moet echt heel stof vrij zijn om goed te kunnen werken en dat lukt zeer zelden...
Ik was dan ook niet aan het refereren naar de laser platenspelers, maar naar de stap van vinyl naar CD in de jaren 80. Dat is wat je krijgt als je teveel gaat moderniseren: een compleet ander product.

Dus wbt weg met die app. Mensen die muziek met een app willen draaien hebben daar al genoeg mogelijkheden voor. Laat de platenspelers lekker platenspeler blijven, en de smartphone junks met hun apps lekker gaan streamen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-08 20:22

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

BenEco schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

Heb ze allemaal in Discogs gezet en dan de hoesjes in 2 hele grote dozen op zolder. :)
[Afbeelding]
Welke CD wisselaars zijn dat? Dat zijn eigenlijk wel leuke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Coenen schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:59:
[...]

Als ik me niet vergis de Pioneer PD-F1009 _/-\o_

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-08 20:22

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@GiLeX thx, ik eens even op MP snuffelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:02
Of alles rippen, op een NAS zetten en via een DAC afspelen? Heb inmiddels 4 dozen op zolder staan ..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Coenen schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:59:
[...]

Pioneer PD-F1007 of als alternatief een sony CDP-CX serie.
geldersscheepje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:27:
Of alles rippen, op een NAS zetten en via een DAC afspelen? Heb inmiddels 4 dozen op zolder staan ..
Dat is hier ook geen probleem, zelfs de hoesjes visueel op oled. :)

On topic, heb deze lp nog kunnen scoren afgelopen weekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMJSWxQf1rjAQEYdcwpuV3j-BEk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9aKVll7xIfNzx2R31pu1Ggsh.jpg?f=user_large

En voor mijn 1200 singels is er ook een (op dit moment gedeeltelijke Rock-Ola 429) oplossing gevonden. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGxEUrPwoMcG98tvRz7ANLFMRs8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1o7MDRk5VDMke65oS2JLj6QO.jpg?f=user_large

[ Voor 79% gewijzigd door BenEco op 09-10-2023 02:37 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 19:05
* Bestla heeft de AMI D20 kast uit 1952 met Rowe Ami R88 binnenwerk verkocht.

De koper verteld van de storing dat hij prima speelt voor een half uurtje, maar dat daarna de melding E3, E5 kan komen, en dan werkt hij niet meer.

De Rowe Ami JA0 jukebox uit 1966 houden we. Want die speelt goed.

foto van interwebz Links boven zie je nog net een AMI D40 staan, ook uit 1952.
Afbeeldingslocatie: https://justjukin.co.uk/couch/uploads/image/jukeboxes/2020/october/rowe-ami-bandstand/rowe1910a.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Bestla op 10-10-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wacht ff, ik knipper ff 2x met m'n ogen.
Je hebt een nickchange ondergaan?
Is dat nieuw of heb ik lopen slapen? :) :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

@mr_petit het was iets met rood haar :+
Het is nu een Noorse moeder als nick :+ dit ivm "verhuizing" naar Noorwegen als ik me niet vergis

[ Voor 6% gewijzigd door GiLeX op 10-10-2023 18:00 ]

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
@mr_petit Bestla is de moeder van Odin. En ja ik heb dus de nickchange gedaan van Mrs Redhair naar Bestla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja ik weet dat ze Mrs Redhair was, er is hier maar 1 iemand die over jukeboxen post :)
Bestla schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:36:
En ja ik heb dus de nickchange gedaan van Mrs Redhair naar Bestla.
Maar wanneer dan?
Is dat deze week gebeurt of loop ik weken achter? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Iets met drie weken ;)

@BenEco heeft ook een jukebox aan de foto te zien.

[ Voor 55% gewijzigd door Bestla op 11-10-2023 05:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Bestla schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 05:50:
Iets met drie weken ;)

@BenEco heeft ook een jukebox aan de foto te zien.
Binnenkort een Rock-Ola 429 Starlet uit 1965 om mijn 1200 vinyl singels af te spelen. Krijgt op dit moment een revisie. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ed_KK-ZHjFrzcHPTS9NBiSHri9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/17o28rkCNkAZjiUUdsK0Im9o.jpg?f=user_large

Is na 3 dagen retour verkoper gegaan wegens niet goed functioneren, nu geen jukebox meer.

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 05-03-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
@BenEco Ik zit hier met +3000 singles. Je moet toch wisselvoorraad hebben als jukeboxbezitter :)

Meest waardevolste single in bezit is Led Zeppelin - Stairway to Heaven / Whole Lotta Love labelnr LZ3 "For Promo Use Only. Not For Sale" small centerhole. incl Stencil from WEA record company.

€150 per stuk. Mint condition.

En ik er heb er twee van de 150 stuks gemaakt. :*)

Goede tweede is Rolling Stones Little Red Rooster incl fotohoesje uit Nederland €100

Ik heb ook Led Zeppelin 1 met turquoise lettering in mint condition.

[ Voor 71% gewijzigd door Bestla op 11-10-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
  • Laatst online: 12:13
Bestla schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:46:
Ik heb ook Led Zeppelin 1 met turkoise lettering in mint condition.
Ehhmmm eentje uit 1969, een officiële? Of een meer recente (unofficial) release? Dat scheelt nogal.

[ Voor 4% gewijzigd door Pavv op 11-10-2023 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Pavv schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:51:
Bestla schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:46:

[...]

Ehhmmm eentje uit 1969, een officiële? Of een meer recente (unofficial) release? Dat scheelt nogal.
Het is een echte uit 1969 ;)

Ik weet dat er een (unofficial) release op de markt is. Ik verzamel al heel wat jaartjes dus ik ga niet over 1 nacht ijs bij zo'n aankoop. En blij dat ik er mee ben. :Y

Ook een unofficial 45 van LZ met Stairway/ Whole LL, ook met LZ3 op het label op lichtblauw vinyl is leuk, en die zit gewoon in de jukebox.

[ Voor 32% gewijzigd door Bestla op 11-10-2023 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
  • Laatst online: 12:13
Ik heb mijn LZ collectie redelijk op orde.... Een paar Piros US rereleases, een paar UK Plums, een Spaanse III gemastered door Marta Alvear en een Duitse II met 1 kant een Ludwig... maar een turquoise I zie ik er voorlopig niet van komen....

Maar een double sided RL van LZII zou ik nog graag eens willen toevoegen aan de collectie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:16

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDX7nKEkXtAL4wpsEtxLw2dLAkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2qkschsBtra5w0XWK22g2zK.jpg?f=fotoalbum_large

Deze week heeft de postbode weer eens twee pakketjes afgeleverd met nieuw vinyl uit Japan.

Er zitten er een paar bij die al enige tijd op mijn wantlist stonden, zoals het album Recalls those Kenton days van June Christy. Voorheen best aan de aardige kant qua prijs, nu was er een verkoper die deze erg goedkoop aanbood. Dus geduld hebben loont maar eens weer hahaha 😁

Te zien
• June Christy - Recalls those Kenton days
• June Christy - The misty miss Christy
• June Christy- Big Band Specials
• Stanley Turrentine - The Sugar Man
• Earl Klugh - From The Station
• Earl Klugh - Earl Klugh
• Earl Klugh - Living Inside Your Love

Dat wordt dit weekend weer schoonmaken 🧽 🫧✨

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Goed, vandaag toch nog even bezig gehouden met de GP-215 element van ons pap... De nieuwe old-stock Philips kristal element met diamanten naald tip functioneert inmiddels in de 461, deze bleek gewoon los te moeten komen van het lange stil liggen... Maar ik dacht: waarom hist slist het oude element eigenlijk? Slijtage of toch vuil?

Nou het laatste vooral viel mij op toen de naald onder microscoop lag: veel bruine aanslag op de naald... Ik vergat er helaas een screenshot / foto van te maken... Maar na wat poetsen oogde het al beter, maar niet perfect of zo mooi als een paar pagina's terug bij D_V... Zo'n reiniger heb ik niet en ik moet alles met de hand doen met zo'n naald borstel...

Van het latere resultaat ben ik dan weer niet vergeten om een foto te maken (de foto zelf is ook niet perfect wegens iets te weinig licht om 'm goed scherp er op te krijgen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uzbv7fFlvyGjv04RPAuOFsb41Gs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hykq6dqKTAnUiREOhxuQD0wH.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 14-10-2023 13:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Maar met de hand en met een naaldborsteltje moet je het ook brandschoon kunnen krijgen.
Desnoods een drupje alcohol op je naaldborsteltje.

Mijn V15-III die weet ik hoe oud die wel is:

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/V15III/V15III-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
Goedemiddag,

Ik maak gebruik van een knosti disco antistat generation 2 om platen te wassen. Helaas heb ik continu last van vocht op de labels. Het is zo erg dat er lelijke vlekken ontstaan en bij sommige platen laten de labels gewoon los. Ik heb gezicht in dit forum en lees dat er meer mensen last van hebben maar er zijn er ook waar het goed gaat. IK denk dat ik alles goed doe, ik doe het volgens de gebruiksaanwijzing en draai de schotels ook goed aan, er zit zo'n rubberen ring in. Kan ik hier nu iets aan doen?

BVD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Kleineheino schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:13:
[...]
Kan ik hier nu iets aan doen?
Minder vloeistof in de bak is te simpel gedacht van me?
Ik heb een eerdere generatie, zonder rubberen ring zelfs, en ik heb eigenlijk nooit last van vocht op de labels.

[ Voor 21% gewijzigd door niek_nijmegen op 15-10-2023 23:54 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

niek_nijmegen schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:52:
[...]

Ik heb een eerdere generatie, zonder rubberen ring zelfs, en ik heb eigenlijk nooit last van vocht op de labels.
Hetzelfde hier, ik gebruik ook de eerste generatie. Maar echt doorwerken labels heb ik niet nog niet meegemaakt. Wel af en toe een druppel op de labels, maar dat droogt altijd zonder problemen.

Je zou bijna zeggen om de schrijven wat steviger aan te draaien, maar dan krijg je weer dat het eraf schroeven moeilijker gaat. De eerste versie bestaat zelfs uit twee stukken plastic, die ring zou dat wat jij noemt moeten voorkomen, lijkt mij. Raar dat dit minder werkt, dan de versimpelde variant... of anders kijken of je de Knosti v2 (nog) kan omruilen, want dat lijkt het erop dat die ringen niet goed aandrukken om vloeistof tegen te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Toshirou op 16-10-2023 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb een V1 schotelset en een V2 schotelset. De V1 schotelset dicht beter af. Zonder o ringen, maar met een scherpe rand.
Ik heb wel gemerkt dat moderne (nieuwe) platen echt veel gevoeliger zijn voor vocht dan de oude labels. Nieuwe labels zwellen gelijk op.

Op 1 of andere manier leek het ook dat bij de oude schotels, de vloeistof die naar beneden droop (als de platen in het druiprek staan) beter rondom de labels naar beneden dropen. Wellicht lieten de oude schotels een soort groef achter in de labels (vanwege de scherpe rand) waaromheen de vloeistof droop oid?

Helaas gingen mijn oude schotels kapot (schroefdraad brak uiteindelijk). De nieuwe schotels die ik bestelde zouden v1 schotels moeten zijn, maar ik kreeg v2 schotels (O ring versie), dus ik betwijfel ook of v1 schotels nog wel leverbaar zijn. Mijn V2 schotels hebben geen hendeltje, dus wellicht heten ze daarom V1, maar ze zijn dus wel anders.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 16-10-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Ik heb ook Knosti's met V1 schotels en kan bevestigen dat het problemen geeft met vocht op de labels. Vooral als je meerdere stappen achter elkaar doet, waardoor de plaat lang wordt blootgesteld aan vocht. Soms piept het label ook onder de schotel uit. Ik kan ook bevestigen dat oude platen er over het algemeen minder last van hebben (zouden die inmiddels verboden lijmsoorten gebruiken oid?). Ik wilde juist eens van die V2 schotels gaan gebruiken omdat ze een grotere diameter hebben en de O-ring hopelijk beter tegen vocht beschermt. Ik heb inmiddels een Degritter, maar gebruik de Knosti nog voor voorbehandeling van platen. Bij kostbare platen probeer ik het toch te vermijden, want de beschadiging van het label, die vaak zichtbaar blijft, tast de waarde aan. Daarvoor heb ik van die perspex schijven met O-ring (Walvis products, "waterproof LP label protector"). Die beschermen wel goed tegen vocht, maar dan gaat het niet meer in een Knosti, en moet je dus handmatig vloeistoffen inborstelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
rcor schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:41:
[...]

Zo'n app is handig, maar wat mij betreft ook niet nodig... We zitten met z'n allen toch al veel te veel, dus die beweging om de naald van de plaat te halen is alleen maar goed voor je eigen lijf en hoort bij de al gehele beleving van het plaatjes draaien... Ook die sensor techniek mag wat mij betreft de prullenbak in, leuk bedacht, maar maakt de platen speler ook extra gevoelig voor storingen... Nee, doe mij dan maar een jaren '70 of jaren '80 Technics speler met automatische afslag die mechanisch werkt: die gaan zelden kapot....
Dit is toch juist de antithesis van alles wat er mooi is aan platen draaien? Ik heb ruim duizend CDs maar waardeer mijn langzaam groeiende LP collectie juist vanwege de ervaring die zo'n mooi stuk grotendeels mechanische techniek met zich meebrengt. Als je het moet gaan bedienen met een app dan kan ik ook een geript CDtje aanzetten via mijn NAS.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:10

GerkeP

Vragen mag altijd........

Weer wat pareltjes gescoord afgelopen weekend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIrrinQaKyLXE2UM9Yk2dFKmWHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FzCjHnja84KfZWayXojh0OHP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfTa5eksxpb5OuErlSCn-GvFOZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNSmajzmOSKHpaFpdxelPj1p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WS5Sde7xeLu-mSu_vziHpHxF0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pXExqo46ejO7PjhrisalVDR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8quLfHV625NSYf3OYNYF3QoyJAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIlX1leqVfCeyZoANeXx0Sis.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9Jb03NCOBQR7jY-XOoHhGexkiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoX9LzwOEXnzTanQU65gUXyQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door GerkeP op 16-10-2023 14:15 ]

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:36
Hoi medeTweakers,

Misschien is er hier iemand die me verder kan helpen. Sinds een aantal jaar verzamel ik vinyl, en vorig jaar heb ik de oude collectie van mijn oom gekregen, waar ook veel platen van mijn vader bij zaten. Veel daarvan heb ik zelf gehouden, de rest doorverkocht, maar er zit een plaat bij waar ik heel erg weinig over kan vinden, misschien is er iemand hier die me meer kan vertellen.

Het gaat om een bootleg van the who, op splatter vinyl (zie foto's van de hoes en de twee platen). Hij is niet te vinden op discogs, online heb ik verder ook niks gevonden en ik heb zelfs wat the who fanclubs etc gemaild, maar niemand lijkt enig idee te hebben wat ik hier precies in handen heb. Ik verwacht dat niet dat het iets heel waardevols is, en alhoewel de kwaliteit van de opname voor zover ik me herinner (ik heb hem een keer op de platenspeler gelegd vorig jaar) best oké is zal het niet een plaat zijn die ik heel vaak ga draaien. Maar ik wil er eigenlijk wel graag wat meer over weten, dus als er iemand is die me kan helpen (of weet waar ik nog kan zoeken) dan hoor ik het graag!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsv_bAvRXIJfVpXKQwtNBfwxYlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2sbXJFK5oGyCic0x5aETODB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xEog_4BXgMlbbWvM4sw2J2vHLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCjlDwIfok6BPJdppC59MVcz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-BBmeGd9scnzjGuqk0CxVlMn7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwD2FYufWJQYvtCXiwTtKRLy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDWLyN43k-xbMYl2EKK0zKEa1Lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1l47CifsTEH8zRd3zJtZLARg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Ik denk dat bootlegs over het algemeen niet zo veel waard zijn, maar met alles is het: het is net wat de gek er voor geeft. Er zou best een The Who fan kunnen zijn die er veel geld voor over heeft. En hij ziet er wel serieus cool uit. Er staat een versie op discogs in iets andere kleuren: https://www.discogs.com/r...he-Who-Anaheim-Stadium-76

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

https://www.thewho.info/Bootlive10.htm

Alle bekende bootlegs van The Who.
Ik zie in ieder geval de rode versie daar ook staan

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:36
kozue schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:23:
Ik denk dat bootlegs over het algemeen niet zo veel waard zijn, maar met alles is het: het is net wat de gek er voor geeft. Er zou best een The Who fan kunnen zijn die er veel geld voor over heeft. En hij ziet er wel serieus cool uit. Er staat een versie op discogs in iets andere kleuren: https://www.discogs.com/r...he-Who-Anaheim-Stadium-76
Die rode had ik inderdaad al eens gevonden, die lijkt er veel op (maar die van mij heeft bijvoorbeeld ook geen labels). Zoals gezegd, ik wil er vooral meer over weten waarde ga ik niet echt vanuit voor een bootleg. Misschien eens kijken of ik iemand van die site met alle bootlegs een berichtje kan sturen, wie weet hebben zij meer info. Thanks voor het meekijken allebei in elk geval! Mijn zoektocht gaat verder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dr. Strangelove schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:38:
[...]

Dit is toch juist de antithesis van alles wat er mooi is aan platen draaien? Ik heb ruim duizend CDs maar waardeer mijn langzaam groeiende LP collectie juist vanwege de ervaring die zo'n mooi stuk grotendeels mechanische techniek met zich meebrengt. Als je het moet gaan bedienen met een app dan kan ik ook een geript CDtje aanzetten via mijn NAS.
Juist, dat bedoelde ik dus nou ook... Spotify is handig, Tidal ook, vooral voor onderweg... Maar thuis vindt ik niets mooier dan lekker achterover leunen en een stukje muziek vanaf LP op te zetten...

En heel belangrijk: je steunt door nieuwe LP's te kopen ook nog eens de artiest...

Afgelopen weekend Danny Vera nog gesteund door bij Riddim Recordstore zijn nieuwste album te kopen op wit vinyl (wat muziek technisch echt een ware parel is, zoals zo vaak bij hem)... Dit is hem, het album heet DNA en is in drie varianten verkrijgbaar:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/Yn4A4pB52KPW/ARxgr1/1200x1200.jpg

De variant op de foto heb ik (wit gekleurd vinyl, dan is er nog een zwart gekleurde LP en een bol.com exclusief variant die je dus alleen bij Bol.com kunt aankomen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
niek_nijmegen schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:52:
[...]

Ik vul de bak altijd tot net onder de aangegeven hoeveelheid, dit staat in de bak. Ik ga nu inderdaad eens proberen met minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Denk niet dat het niveau van vullen veel uitmaakt (ik vul hem altijd tot iets boven de borstel, gaandeweg het reinigen daalt het niveau). Het is voornamelijk dat vloeistof op het deel van de plaat dat "boven" staat, naar onderen druipt, over de deadwax heen en tegen de klemschaal aan. Vooral bij vloeistoffen waarvan de oppervlaktespanning verlaagd is, en dat zijn de meeste reinigingsvloeistoffen (IPA/water combinaties bv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
Ik ben aan het oriënteren voor een Okki Nokki. Er worden zo af en toe 2e hands aangeboden op marktplaats. Weet iemand hoeveel versies er ondertussen zijn en hoe ik de verschillen kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kleineheino schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:58:
Ik ben aan het oriënteren voor een Okki Nokki. Er worden zo af en toe 2e hands aangeboden op marktplaats. Weet iemand hoeveel versies er ondertussen zijn en hoe ik de verschillen kan zien?
Had er enige tijd terug een op de kop getikt met flinke korting op de platen beurs in de Brabant hallen... Werkt prima, duur dat wel, maar zeker het geld waard en als je 'm ergens in een vaste opstelling kunt plaatsen ook nog eens sneller dan een Knosti bak waarbij je vaak toch meerdere LP's opspaart alvorens je wat gaat wassen...

Bij zo'n Knosti bak kun je namelijk 15 LP's tegelijk laten drogen in het druiprek nadat je ze om de beurt hebt gewassen en het kost nogal wat moeite om zo'n bak er neer te zetten en dan op het einde vooral om de vloeistof weer terug in de fles te krijgen zonder dat er een groot deel verloren gaat...

Daar heb je bij zo'n Okki Nokki geen last van en als je 'm op een vaste plek neer kunt zetten is het vaak:
- Nieuwe / nieuwe tweedehands LP op de Okki Nokki
- De kant die boven ligt volgens de instructies reinigen
- LP omdraaien en de andere kant reinigen
- Eventueel bij erg smerige LP's nogmaals reinigen en dan vooral de motor de andere kant op laten draaien
- Indien nodig de vloeistof in de opvangbak afvoeren middels het afvoer slangetje

Klaar! Sneller kan haast niet en geen droogtijd zoals bij de Knosti bak... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Ik heb de Tonar Wash & Dry vorik jaar gekocht, dat is de Okki Nokki One (laatste versie) die op de zuigarm een schakelaar heeft voor 7, 10 en 12 inch, bij de oudere modellen heb je aparte zuigarmen voor elk formaat volgens mij.
De 550 euro dubbel en dwars waard.
Wassen, afzuigen en zo op de draaitafel.

Met de knosti spaarde ik eerst een aantal op.

Elk aangeschafte plaat gaat linea recta nu op de wasmachine, ideaal.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
Voor zover ik heb kunnen zien zijn er 2 modellen van de okki nokki. Er staan er een paar op marktplaats, dat zijn oude modellen. Maar ik vind het nog behoorlijke prijzen die gevraagd worden. Wat zou een "normale" prijs zijn voor een 2e hands oud model okki nokki?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-09 20:39
Kleineheino schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:05:
Voor zover ik heb kunnen zien zijn er 2 modellen van de okki nokki. Er staan er een paar op marktplaats, dat zijn oude modellen. Maar ik vind het nog behoorlijke prijzen die gevraagd worden. Wat zou een "normale" prijs zijn voor een 2e hands oud model okki nokki?
Van de originele Okki Nokki RCM zijn er 2 versies, de originele en een aangepaste op een aantal onderdelen (ik heb zelf de laatste). En er is op dit moment de Okki Nokki One wat de laatste versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
ed73 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

Van de originele Okki Nokki RCM zijn er 2 versies, de originele en een aangepaste op een aantal onderdelen (ik heb zelf de laatste). En er is op dit moment de Okki Nokki One wat de laatste versie is.
Wat is er anders aan een aangepaste versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-09 20:39
Kleineheino schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Wat is er anders aan een aangepaste versie?
Oa vacuumarmen zijn aangepast en van kunststof ipv metaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed73 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:31:
[...]

Oa vacuumarmen zijn aangepast en van kunststof ipv metaal
Bij de oude versie had je verschillende armen nodig om alle formaten vinyl aan te kunnen:
- 1x voor 10 inch LP's
- 1x voor 7 inch singletjes
- 1x voor 12 inch LP's

Bij de huidige niet budget versie (want op budget is de Okki Nokki One) heb je één arm met een schakelaar om je LP formaat aan te geven... Dus dat is handiger dan de oude... Weet ook niet of de oude versie te upgraden is wat dat betreft... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

GerkeP schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:08:
Weer wat pareltjes gescoord afgelopen weekend

[Afbeelding]
De kans is groot dat Anthony Williams - Lifetime in de Tone Poet serie voor volgend jaar gaat verschijnen. Welke pressing is dit?

[ Voor 47% gewijzigd door Toshirou op 18-10-2023 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Toshirou schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:48:
[...]

De kans is groot dat Anthony Williams - Lifetime in de Tone Poet serie voor volgend jaar gaat verschijnen. Welke pressing is dit?
Anthony Williams - Life Time

Url: https://www.discogs.com/r...nthony-Williams-Life-Time

Shared from the Discogs App

GerkeP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2meelKldDrfN2Cq3NU9TzPLKog=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ChQk34WLSHx5ChYjdt4f4yv4.jpg?f=user_large

Kreeg vorige week een mailtje van Ketelaar uit 't Harde die binnenkort weer de jaarlijkse pick-up dagen gaat organiseren. Ga er zelf niet heen maar leek me wel interessant voor hier.
Zie www.ketelaarhifi.nl voor de website van de winkel en www.jkacoustics.com voor de hifi apparatuur die Ketelaar op de markt brengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeCool
  • Laatst online: 07:26

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Dertig platenzaken verspreid door Nederland gaan in de nacht van donderdag op vrijdag open voor de verkoop van het nieuwe album van The Rolling Stones, Hackney Diamonds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n2a0bwzvRGyb28ErbPQFrqFlW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYJSozia7VFLSNs6uqDSeRr7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door JoeCool op 19-10-2023 07:25 ]

Fashionably sensitive, but too COOL to care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:26
http://platenbeurs.nl/XXXL-Zwolle/

Zaterdag zondag in de ijsselhallen.

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond op 21-10-2023 09:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
musicfreak schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:18:
Kreeg vorige week een mailtje van Ketelaar uit 't Harde die binnenkort weer de jaarlijkse pick-up dagen gaat organiseren. Ga er zelf niet heen maar leek me wel interessant voor hier.
Misschien ga ik er wel kijken.
Vroeger had Audioselectief in Sneek (Henk Niemeijer) altijd jaarlijks zo'n meerdaags promotiefeest (de analoge dagen). Dat was echt een treffen voor halfkalende gevorderd grijzende audionerds :+. Maar wel uniek (audioselectief was destijds natuurlijk ook de high end draaitafelwinkel bij uitstek)
Mooi dat Ketelaar dit gat heeft gevuld (al denk ik dat ze dit ook al heel lang doen, ook in de tijd dat audioselectief nog bestond, ketelaar bestaat ook al heel lang).
Het is voor mij slechts een goed half uurtje rijden.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 19-10-2023 09:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-09 11:19
beste T tweakers

ik hoop dat julie me kunen helpen .
ik heb een platenspeler Philips 788 gekocht 20 euro waar de naald uit uit weg was, in tussen heb twee een nieuwe 400 // gekocht 1 35,95 euro betaald op een site en 1 15 euro op Markplaats .
nu is mijn vraag welke kleuren moet ik gebruiken voor twee tulpen rood en zwart aan te sluiten op dit printje
draden rood, wit, blauw , groen en zwart staan op het print plaatje zie foto .
ik hoop dat iemand van julie me kan helpen ( op voor hand al bedankt )

groeten van Goofy1 uit Limburg Belgie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5CecQF1akem-pdht_MhzmnYo3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqNpC77il9fjnVPBCvvi8z0y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik zou het zo doen:

Platenspeler: phonokabel, tulpplug
Rood = + oftewel signaal RECHTS: op de rode ader rechter phonokabel, naar rode tulpplug pin
Groen = - oftewel retour RECHTS: op de andere ader rechter phonokabel, naar rode tulpplug mantel
Wit = + oftewel signaal LINKS: op de witte ader linker phonokabel, naar witte tulpplug pin
Blauw = - oftewel retour LINKS: op de andere ader linker phonokabel, naar witte tulpplug mantel

Zwart = aarde: op losse aardedraadje met spade dat je aansluit op het aardepunt van de (phono-)versterker

Indien de kabel nog een aparte afscherming heeft om de aders (mantel), deze alleen aan de bronkant (platenspeler kant) aansluiten op de mantel van de tulpplug (samen met de retour dus), en niet aan de andere kant (versterker).

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 19-10-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-09 11:19
bedankt Cap

cap nu kan het zeker niet mis gaan met hoe je het heb beschreven hoor nog maals bedankt .
ik ga het ook ergens op schrijven .
Cap ik ga het deze voor middag nog zo aan sluiten op mijn Philips 788 .

Cap weet je ook hoe ik de arm kan af stellen hij gaat 3 a 4 miliemeeter te ver en land dus niet in de U .

groeten Goofy1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-09 21:55
Zojuist tweemaal Hackney Diamonds van The Rolling Stones opgehaald bij Plato. Een voormij en een als cadeau voor mijn opa.

Zit nu alleen even te twijfelen of ik de paarse of de transparante zelf houd. Met de paarse had ik geluk omdat ze deze maar eenmaal hadden ontvangen en deze voor mij was gereserveerd.

Daarnaast een leuke goodiebag meegekregen met posters, ansichtkaarten en een Keycord.

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie07
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-09 17:29

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laurens85
Gisteren weer wat leuke aankopen gedaan bij onze lokale eindbaas van de Walk In Zutphen. Hij heeft onlangs bij iemand een mega-erfenis opgehaald (4x rijden) en uitgestald in kratten; nog niet alles is getaxeerd.

Quincy Jones, Gino Vanelli, Boz Scaggs en deze ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGi3qplOhxRTIj0pzHBP4GaN_p0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MkIt2KFaHYrruIsie7e5FKG.jpg?f=fotoalbum_large

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:04

St@m

@ Your Service

Gisteren samen met een buurman naar de XXXL platenbeurs geweest.
We waren er om 10:00, wat een drukte.. kwartier in de rij gestaan. Ik had van te voren kaartjes gekocht, dus we kregen een mooi gare goodiebag, waarvan het enige interessante een CD van Billy Joel was (ik heb ook een CD-speler).

Goed, de hal in. Tja.. dat zijn veel stands met veel platen. Teveel denk ik. Gelukkig hebben we redelijk dezelfde muzieksmaak, dus ik hoefde niet op hem te wachten om metalbakken te doorzoeken en hij op mij om jaren 70/80 pop te doorzoeken. Wij zijn meer van de jaren 90, hiphop, maar ook nieuwe muziek.

We zijn ons rotgeschrokken van de prijzen. Natuurlijk zijn er 5 euro bakken, en de liefhebber / kenner kan daar wel een pareltje in vinden, maar dat zijn we niet :D
Maar ook gewoon re-issues van een aantal jaren oud die gewoon nog voor de hoofdprijs in de bakken ligt.

Uiteindelijk wel geslaagd hoor voor mij:
2010 pressing van Continuüm John Mayer
2018 pressing Born to do It Craig David
2021 30 Adele
2023 Autumn Variations Ed Sheeran

Buurman:
Re-issue Enter the Wu-Tang (36 Chambers) Wu-Tang Clan
Re-issue Ten Pearl Jam

Ik was nog in de markt voor Gorillaz, Run The Jewels, The Weeknd, Oasis.. allemaal wel gezien, maar 40-50 euro voor een plaat is echt té gek wat mij betreft. Bovenstaande aankopen waren al belachelijk duur (maar een hobby mag ook wat kosten)

Volgende keer niet weer, je kan beter op internet de laagste prijs zoeken, in ieder geval voor het genre wat ik zoek.

Buurman was nog in de markt voor een platenspeler, maar die hebben we niet gevonden.. wat ik wel had verwacht eigenlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 23-10-2023 08:12 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:26
@St@m
Bedankt voor je verslagje :)

Ik woon er een kwartiertje vandaan en heb overwogen om te gaan. Besloten om het niet te doen: ik had al verwacht dat het duur zou zijn en zo groot is mijn verlanglijstje niet. Dus dan idd maar bestellen of een keer een platenzaak inlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:04

St@m

@ Your Service

Raymond schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:53:
@St@m
Bedankt voor je verslagje :)

Ik woon er een kwartiertje vandaan en heb overwogen om te gaan. Besloten om het niet te doen: ik had al verwacht dat het duur zou zijn en zo groot is mijn verlanglijstje niet. Dus dan idd maar bestellen of een keer een platenzaak inlopen :)
Ik woon ook op een kwartier (fietsen), maar in mijn beleving hoef je voor een leuke deal ook niet naar de platenzaak, wat hebben we hier allemaal? Plato, Variaworld, Diskids en Minstrell.. ja, wellicht voor oude meuk (waar mensen heel veel plezier aan kunnen beleven hoor ;) )
Ze vragen allemaal de hoofdprijs. Al blijft het natuurlijk altijd leuk om te snuffelen, dus ben er wel eens te vinden.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Prijzen van platen reflecteren gewoon de doelgroep, mannen van +40 met een audio fetish en dus een bovengemiddeld beschikbaar budget voor dit spul.

Ik vind platen draaien ook leuk maar begrijp werkelijk niet waarom je het dubbele van een CD zou uitgeven voor eentje. Dat ben ik hoor, to each his own :)

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 23-10-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
St@m schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:11:

Buurman was nog in de markt voor een platenspeler, maar die hebben we niet gevonden.. wat ik wel had verwacht eigenlijk.
Dan heb ik nog een leuke speler gezien die de moeite waard is:
https://mfbfreaks.com/mot...ur/platenspelers/22ga209/

MFB-freaks heeft er momenteel 6 van op voorraad staan en zelf wil ik er ook een voor bij mijn vissenoog receiver (Philips 22RH720) inruil voor de Rotel CD-speler die er nu staat en die eigenlijk zelden gebruikt wordt...

Kost wat, maar dan heb je ook wat... 269 euro kostte het exemplaar in de showroom die klaar stond, maar het is wel op en top een prachtige speler om te zien en om platen mee te draaien... Toen ik 'm zag was ik direct verliefd... :D

Hij voelt ook heel luxueus en degelijk aan... Helaas geen direct drive, maar ja, je kunt niet alles hebben en het is zeker geen ramp... Zet er ook een GP412 element met JICO Shibata naald er op en gaan met die banaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gisteren samen met een buurman naar de XXXL platenbeurs geweest.
We waren er om 10:00, wat een drukte.. kwartier in de rij gestaan. Ik had van te voren kaartjes gekocht, dus we kregen een mooi gare goodiebag, waarvan het enige interessante een CD van Billy Joel was (ik heb ook een CD-speler).
Wat ik vooral raar vind, is dat je kaartjes moet kopen voor een platenbeurs.
Die handelaren daar betalen ook de hoofdprijs voor een standplek. Derhalve hoofdprijzen voor de platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-09 11:07

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

mr_petit schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:55:
[...]

Wat ik vooral raar vind, is dat je kaartjes moet kopen voor een platenbeurs.
Die handelaren daar betalen ook de hoofdprijs voor een standplek. Derhalve hoofdprijzen voor de platen.
Wat vooral grappig is, de zelfde partij doet ook "gratis" openlucht markten. ben benieuwd of ik nou meer had betaald voor een plaat op de XXL beurs vs de gene buiten. (recent waren ze in Hoorn)

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:14
Ik heb een prachtig nieuw meubel gekocht voor mijn apparatuur en platen. Ben er heel blij mee.
Vroeg me alleen af, hij staat gedeeltelijk voor een raam waar smorgens vroeg de zon op staat.

Er zit ook vitrage voor het raam. Kan dit kwaad denken jullie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnlkfHiTwOLrAWY8AkkzP6FICas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBsXmS9qCidMUpOU5Grihw2O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door joppe113 op 23-10-2023 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens85
Ik was nog in de markt voor Gorillaz, Run The Jewels, The Weeknd, Oasis.. allemaal wel gezien, maar 40-50 euro voor een plaat is echt té gek wat mij betreft. Bovenstaande aankopen waren al belachelijk duur (maar een hobby mag ook wat kosten)

Volgende keer niet weer, je kan beter op internet de laagste prijs zoeken, in ieder geval voor het genre wat ik zoek.
Leuk verslagje, en je bent geslaagd, prima toch. Paar weken terug was de (gratis) XL beurs in de kerk in Deventer. Vind het wel leuk om dan bij de kleine (gepensioneerde) handelaren met een paar kratjes wat leuks uit te zoeken voor zo'n euro of 8/10 per plaat. Eigenlijk is dat het leukst en meestal een praatje met echte liefhebbers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens85
Iets anders. Heeft iemand enig idee hoe het komt dat pianomuziek van klassieke platen vrijwel altijd slecht/vervormd klinkt? Ik begrijp het niet, alles is schoon hier en in prima staat. Zowel nieuw als 2ehands. Het luistert zo extreem nauw, heb ik het idee.... maar hoe dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

joppe113 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:07:
Ik heb een prachtig nieuw meubel gekocht voor mijn apparatuur en platen. Ben er heel blij mee.
Vroeg me alleen af, hij staat gedeeltelijk voor een raam waar smorgens vroeg de zon op staat.

Er zit ook vitrage voor het raam. Kan dit kwaad denken jullie?[Afbeelding]
Direct zonlicht (ook door vitrage) is funest voor je platen.

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Nu online
Laurens85 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:17:
Iets anders. Heeft iemand enig idee hoe het komt dat pianomuziek van klassieke platen vrijwel altijd slecht/vervormd klinkt? Ik begrijp het niet, alles is schoon hier en in prima staat. Zowel nieuw als 2ehands. Het luistert zo extreem nauw, heb ik het idee.... maar hoe dan?
Als het altijd slecht klinkt zou ik eerder gaan twijfelen aan de afstelling van je element / platenspeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-09 22:23
Nog ff over die prijzen, ik sprak vanochtend een handelaar aangezien ik aan het polsen ben om mijn complete verzameling muziekdragers vd hand te doen.

Met mijn discogs excelletje onder de arm dacht ik toch zeker dat hij iets onder de gemiddelde prijs zou bieden, maar het zit eigenlijk net boven de laagste prijs op discogs.

Om een indruk te geven van de 687 dragers in mijn verzameling is zo'n 550 stuks vinyl (incl. dj vinyl, singles, ep's), de rest CD. Discogs zegt 11.3k hij wilde wel praten tot max 7k. (das dus 40%)

Ja discogs pakt 9%, en een handelaar wilt marge, maar voor dat geld laat ik ze nog wel even staan. Het is waardevast en hij zei ook, t zwarte goed doet toch zo'n 5% in waarde stijgen ieder jaar.

Als je ziet wat LP's nu kosten, zoals eerder genoemd op de afgelopen beurzen ook, ik vraag me af wie er stelselmatig 35 tot 40 eu per album blijft betalen en dat jaren achter elkaar. Als je idolaat verzamelaar bent, dan moet je wel. Maar de boomers met een afbetaalde hypotheek die zijn er over 30 jaar niet meer.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Ik denk dat het aan het element ligt.
Bij de standaard instap technics-elementen die ik gebruikt heb, klonk piano inderdaad altijd vervormd. Ik dacht dan ook, dat dat een onlosmakelijke eigenschap van vinyl zou zijn.
Maar met een Ortofon OM 10 en later een Nagaoka MP-110 gaat het al gelijk veel beter.

[ Voor 5% gewijzigd door niek_nijmegen op 24-10-2023 00:21 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Met die laatste is inner groove distortion zelfs bijna nooit aanwezig. Dat kan ik zelf ook bevestigen net als vele bronnen. Dus eerst even alles opnieuw uitlijnen en anders een ander element eronder plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Hoewel slechte uitlijning een oorzaak zou kunnen zijn, had ik de pianoklank-vervorming ook bij een Technics T4P-element. En die zouden af-fabriek per definitie goed-uitgelijnd moeten zijn, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik kan je verzekeren dat het niet zo is dat T4P elementen per definitie vervormen bij pianomuziek.
Zijn er problemen dan kom je altijd in een traject van onderzoek.

- Om te beginnen moet de naald uiteraard schoon zijn.
- Verder speelt bij een T4P element met zijn extreem lage naalddruk specificatie (1.25 gram) ook de vraag welke naald eronder zit. Een originele met versleten naald zorgt bij die lage naalddruk voor problemen, net als een kwalitatief matige vervanger. De naaldjes en ophangsystemen van goedkope vervangers zijn vaak generiek, waardoor eigenlijk niet geschikt voor zo'n lage naalddruk.
- Uitlijning is doorgaans inderdaad geen issue, tenzij de niet originele, generieke naald een andere afstand van de naaldtip tot de houder heeft... :/
- Dan komt het aspect platenspeler. Welke speler gebruik je met dat element en hoe goed is die lage naalddruk precies afgesteld? Een relatief kleine afwijking kan al problemen geven, zit je er 0.25 gram naast dan zit je al op een naalddruk van naar de 1 gram, en ja, dan ga je vervorming horen want er zijn echt heel weinig naalden die dat aan kunnen... :)

Bij een T4P tangentiale platenspeler met de arm in het deksel a la Technics SL-10, SL-7 etc heb ik daar nog kanttekeningen bij.

De arm in deze spelers balanceer je niet, want er zit een veersysteem in om de naalddruk te geven.
Vaak klopt die veerspanning niet goed (meer), waardoor de aangegeven waarde op de schaalverdeling anders is dan de werkelijke naalddruk. Ik heb gevallen meegemaakt waar het meerdere tienden van grammen scheelde. En zoals gezegd, bij extreem lage naalddruk zijn de marges dun en luistert de afstelling hiervan erg nauw. Je moet het dus altijd nameten (best een gedoe bij de Technics arm-in-deksel spelers).

Ook, als je zo'n type speler hebt: is de sturing van de arm goed afgeregeld? Offset en gain instellingen bepalen hoe de arm de groef volgt. Is dit niet in orde dan loopt de arm teveel vooruit of juist teveel achter de groef aan, en is er juist teveel fouthoek. Daarbij moet het mechanisme, glijlager en de motor schoon en goed gesmeerd zijn, evenals de aandrijfriem van de arm in goede staat.

Dat zijn de dingen die je gecontroleerd moet hebben voordat je conclusies kan trekken over wat haalbaar is met het T4P element in zo'n speler.

TL;DR en even praktisch: ;) mijn advies bij T4P spelers (zeker tangentiale arm-in-deksel a la Technics) is om de naalddruk hoger af te stellen, toch zeker wel op 1.4 a 1.5 gram. Helemaal bij het ontbreken van de skills om de speler perfect af te stellen en onderhouden. Vanaf die naalddruk kom je in een range waarbij de veel naalden goed beginnen te presteren. De gevoeligheid wordt minder, de naald kan de groef beter volgen en dit heeft positieve gevolgen voor de weergave en ook de slijtage. En de naalddruk is nog steeds erg laag en zelfs binnen 'spec'. :P

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 24-10-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-09 10:32
Kan je aangeven wat jij hoort en als slecht omschrijft? Uiteraard kan ik het niet oneens zijn met de verwijzing naar naald en element, maar volgens mij kan variatie in snelheid ook meespelen. Dat is bij piano en viool al heel snel heel goed hoorbaar, al is het effect natuurlijk anders als een slechte naald of niet goed afgesteld element.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:12
mr_petit schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:48:
[...]
Mooi dat Ketelaar dit gat heeft gevuld (al denk ik dat ze dit ook al heel lang doen, ook in de tijd dat audioselectief nog bestond, ketelaar bestaat ook al heel lang).
Het is voor mij slechts een goed half uurtje rijden.
Ja Ketelaar doet dit al een flinke poos, ben er zelf zo'n 15 jaar terug een keer geweest. Heb nog steeds de dunne zilveren JKE type II interlinks die ik destijs (naast een Denon element) heb gekocht. Klinken erg goed op m'n streamer, maar te fel op de uitgang van m'n phono pré, icm de AT440 Mla. :)
Anyway, ben benieuwd naar wat je er van vind, als je gaat. Sfeer was destijds goed, en het was ook nuttig, met bijv. Jouk van den Hul die naaldinspecties deed met een mikroskoop. Geen idee of dat nog steeds gebeurt. Bij Audio selectief ben ik helaas nooit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-09 13:57
Leuk dat hier ook weer een topic op tweakers voor is :)

zit aan leuke platenspeler te denken en heb een marantz cinema c50 met b&w 702s2 set
(ik begrijp 5.1 setup
is vast vloeken in de kerk onder stereo platen luisteraars :) )
maar stereo klinkt ie lekker

zat te denken aan een rega p2, mooi gangbaar middenmodel. maar kop is nogal cheap lees ik. dus misschien maar een p3 en dan zie ik dat je daar ook beter een exact kop op kunt zetten.
zo bij een p3 50th anniversary terecht gekomen.
is al een aardige p3 upgrade met exact kop en ook nog een aparte psu.. wat ik alweer wat overdreven vind misschien. maar lijkt veel bang voor de buck.

mijn vraag is hoe krijg ik deze set nu het beste overclocked met strakke memory timings..

nee grapje, iemand nog wat advies?
past bij mijn set, nog andere overwegingen?
bijvraagje zag ik nou dat ik een naaldweger nodig heb om countergewicht af te stellen op 1.8 gr?
tweakers waardig! 😀

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:52
Tonton schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:43:
Leuk dat hier ook weer een topic op tweakers voor is :)

zit aan leuke platenspeler te denken ….

mijn vraag is hoe krijg ik deze set nu het beste overclocked met strakke memory timings..
Serieus geen flauw idee wat je hiermee bedoelt (en ik ben echt geen groentje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonton
coinman63 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:58:
[...]

Serieus geen flauw idee wat je hiermee bedoelt (en ik ben echt geen groentje).
haha sorry mislukte grap, dat tweakers van origine meer over pc’s ging en ik nu ineens tegen een platenspeler topic aanloop. gewoon ignoren die zin 😐

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tonton schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:43:

zat te denken aan een rega p2, mooi gangbaar middenmodel. maar kop is nogal cheap lees ik. dus misschien maar een p3 en dan zie ik dat je daar ook beter een exact kop op kunt zetten.
zo bij een p3 50th anniversary terecht gekomen.
is al een aardige p3 upgrade met exact kop en ook nog een aparte psu.. wat ik alweer wat overdreven vind misschien. maar lijkt veel bang voor de buck.
Ik zou zelf nooit voor een Rega P2 of P1 gaan. Dat zijn spelers die een arm hebben met vast ingestelde antiskating. Niet alleen dat, maar er zijn talloze topics over dat deze antiskating ook nog eens veel te hoog staat, zo hoog zelfs dat de naald soms begint te skippen.
Ik weet niet of ze dat onderhand hebben bijgesteld, maar het niet kunnen instellen van antiskating betekend ook dat je eigenlijk geen ander element (met andere naalddruk) kan monteren.

Betreffende de P3: die kost kaal al €900, en in 50th anneversary €1150,-
Dat exact element wat daarbij zit, daar zou ik ook nooit voor kiezen. Ten eerste ben ik eigenlijk niet zo onder de indruk van rega elementen (persoonlijk, maar met rega elementen zijn in het verleden grote problemen geweest met kanaalongelijkheid), vooral omdat de naald niet te vervangen is. Die moet opgestuurd worden naar rega en die vervangen dan de naald. Dat zal niet goedkoop zijn (het element zelf heeft een 'waarde' van boven de €400.
Het naaldje zelf is ook niet heel bijzonder, het is een nude elliptical.
Een AT-VM95ML (kost ~€150) heeft een veel geavanceerdere nude microline naald die beter zal tracken en langer zal meegaan.

Als ik een dergelijk bedrag als €1150 uit zou geven, en een speler willen die het design van een rega heeft (minimalistisch houten plank met arm&plateau), dan zou ik waarschijnlijk voor een Project Debut Pro of een Project X1B gaan en daar een fatsoenlijk element op zetten. Deze beide spelers komen met een ortofon pick it element, maar da's ook een instapper. Dus monteer daar een audio technica AT-VM95ML (€150) of AT-VM540ML (€200) in en je hebt een hele mooie combi. De AT-VM95ML is qua technologisch niveau te vergelijken met een ortofon 2m Bronze, maar die kost al €400, dus dat geeft de prijs kwaliteitsverhouding al aan. Een AT-VM540ML staat daar nog een stapje boven met conische cantilever en gelamineerde spoelkernen.

De armen van die project spelers zijn ook beter instelbaar omdat daar ook een azimuth instelling op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonton
mr_petit schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:36:
[...]

Ik zou zelf nooit voor een Rega P2 of P1 gaan..

knip
thanks, leuke info
die bronze en projects ook al vaker tegengekomen, ik ga nog wat verder inlezen. project met een bronze zou dan leuk alternatief zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tonton schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:56:
[...]
project met een bronze zou dan leuk alternatief zijn
Project met AT-VM540ML is een beter alternatief.
De AT-VM540ML staat op een hoger technologisch niveau dan een Ortofon Bronze (terwijl hij maar de helft kost...).
Als je een AT-VM540ML wilt vergelijken met een ortofon element, dan is dat de 2m black. Die kost €600, dus 3x zo duur als de Audio technica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Nu online
mr_petit schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:36:
[...]

Ik zou zelf nooit voor een Rega P2 of P1 gaan. Dat zijn spelers die een arm hebben met vast ingestelde antiskating. Niet alleen dat, maar er zijn talloze topics over dat deze antiskating ook nog eens veel te hoog staat, zo hoog zelfs dat de naald soms begint te skippen.
Ik weet niet of ze dat onderhand hebben bijgesteld, maar het niet kunnen instellen van antiskating betekend ook dat je eigenlijk geen ander element (met andere naalddruk) kan monteren.

Betreffende de P3: die kost kaal al €900, en in 50th anneversary €1150,-
Dat exact element wat daarbij zit, daar zou ik ook nooit voor kiezen. Ten eerste ben ik eigenlijk niet zo onder de indruk van rega elementen (persoonlijk, maar met rega elementen zijn in het verleden grote problemen geweest met kanaalongelijkheid), vooral omdat de naald niet te vervangen is. Die moet opgestuurd worden naar rega en die vervangen dan de naald. Dat zal niet goedkoop zijn (het element zelf heeft een 'waarde' van boven de €400.
Het naaldje zelf is ook niet heel bijzonder, het is een nude elliptical.
Een AT-VM95ML (kost ~€150) heeft een veel geavanceerdere nude microline naald die beter zal tracken en langer zal meegaan.

Als ik een dergelijk bedrag als €1150 uit zou geven, en een speler willen die het design van een rega heeft (minimalistisch houten plank met arm&plateau), dan zou ik waarschijnlijk voor een Project Debut Pro of een Project X1B gaan en daar een fatsoenlijk element op zetten. Deze beide spelers komen met een ortofon pick it element, maar da's ook een instapper. Dus monteer daar een audio technica AT-VM95ML (€150) of AT-VM540ML (€200) in en je hebt een hele mooie combi. De AT-VM95ML is qua technologisch niveau te vergelijken met een ortofon 2m Bronze, maar die kost al €400, dus dat geeft de prijs kwaliteitsverhouding al aan. Een AT-VM540ML staat daar nog een stapje boven met conische cantilever en gelamineerde spoelkernen.

De armen van die project spelers zijn ook beter instelbaar omdat daar ook een azimuth instelling op zit.
Sluit ik mij volledig bij aan. In die prijscategorie is een Pro-Ject met een AT-540ml schier onverslaanbaar. Tweedehands is er nog meer mogelijk, maar die Rega armen zou ik sowieso mijden, omdat je ze niet fatsoenlijk kan afstellen. Zonder goede afstelling ga je er dus klankmatig niet uit krijgen wat er in de groef zit.

Had je overigens ook nagedacht over een losse phono voorversterker om je signaal naar lijn niveau te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:52
Een voorversterker is niet nodig (tenzij hij voor een MC element gaat) want zit in de Marantz versterker.
Pagina: 1 ... 36 ... 70 Laatste