WAARSCHUWING: PLAATJES VAN STYLUS ONDER MICROSCOOP.
INDIEN OVERGEVOELIG A.U.B. DOORSCROLLEN!!!

Cap schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:46:
voor beoordelen van slijtage zul je de naald recht van boven moeten bekijken, zijdelings aan 2 kanten uitlichten en echt veel meer moeten vergroten. En die combinatie is vaak heel lastig bij gebrek aan optimale apparatuur, ik spreek uit ervaring.

Door alle foto's hier in dit topic was ik ook wel niewsgierig geworden naar de staat van mijn Ortofon X3-MC. Hij zat al op de platenspeler toen ik 'm kocht en het is al een "oudje" dus ik was wel benieuwd.
Afijn, goedkope Chinese usb-microscoop gekocht en dat leverde het volgende plaatje op:
Ik heb geen zin om de cartridge eraf te halen dus dit is het meest dichtbij dat ik kan komen met de microscoop.
Maar het lijkt me duidelijk genoeg dat er een soort van aangekoekte zooi om de stylus heen zit die ik er vervolgens niet vanaf kreeg met blazen, borstels en magic eraser.
Nou heb ik hier een Humminguru ultrasone platenschoonmakert staan dus ik twijfelde heel even om de Hummingure S-Duo te bestellen maar de totale prijs van meer dan 150 euro vond ik dan toch een beetje teveel van het goede. En is de naald het überhaupt nog wel waard? Voor 150 euro koop je ook een nette Audio Technica bijvoorbeeld.
Afijn, voor 29,95 wilde ik wel een risico nemen en heb een Dynavox HFC-50 gekocht. Deze dus:
Na een tweetal behandelingen nog maar eens de microscoop erbij gepakt en het resultaat verbijsterde me wel een beetje (in positieve zin). Dat ziet er al een stuk beter uit.
Al met al toch best een groot verschil. Maar zoals "Cap" hierboven al schrijft natuurlijk geen 100% garantie dat het element schadevrij is, daarvoor zou ik het element los moeten halen en nog dichterbij moeten bekijken en vanuit een andere hoek en dubbele belichting en in een vacuumgezogen ruimte onderwijl een hazmat pak dragende (okay, dat laatste niet persé), maar voorlopig best tevreden met het resultaat.