Ik zou het idd niemand aanraden om puur op basis van het gemonteerde element een platenspeler te kopen. Je moet het in mijn geval echt opportuun zien, het ligt eraan of het element is ingeprijsd bij de speler of niet.

Ik deed het wel eens als de platenspeler het alleen al waard was, en ik het leuk vond hem een onderhoudsbeurt te geven en vervolgens zonder verlies te verkopen of weg te geven in mijn kring. Het element hield ik dan om te testen en uit te proberen / vergelijken.
Ik betaalde destijds geloof ik 20 of 25 euro voor de PL-300 met een voor die klasse platenspeler opvallend goed element, de AT-130E. Het leuke aan die serie is dat er een hele rits naalden onder past van verschillende generaties, tot de AT 140/440MLx en AT15x/160, zowel half inch mount als P-mount. Lekker flexibel. Dus het element was net genoeg reden voor mij om de moeite te doen deze platenspeler op te halen. Natuurlijk stond bij de speler het element helemaal niet geadverteerd, de verkoper maalde er niet om en je kon het nét opmaken uit de low res marktplaats fotootjes obv de kleuren en vorm van het element.
Daarbij heb je natuurlijk ook nog kans dat het naaldje wel goed speelt. Met mijn testroutine en vergelijkingsmateriaal is dat vrij snel gedaan, met regelmatig en gunstige uitslag. Zo heb ik in de loop der jaren toch wel een leuke serie elementen overgehouden waarmee ik als ik zou willen tot in de lengte van jaren nog platen kan afspelen. Vaak zijn het juist de wat betere spelers die stoffig van zolder komen die voorzien zijn van een verrassend goed element. Waar ben ik zoal tegenaan gelopen onder tweedehands spelers? O.a. Audio Technica AT-15Sa, 130, 140, 312, 432, Denon DL-110, 160, 300 en 301, Ortofon OM20, OM30, OMT30, VMS20E MKII, X3-MC, MC-3, Grado Prestige Gold, Stanton 681EEE, Nagaoka JT322, Signet TK5E, Goldring 1042, en ik ben er vast nog flink wat vergeten. Allemaal elementen die de standaard bonded elliptical overstijgen, dus leuk om te bekijken en testen. Natuurlijk heb ik ze lang niet allemaal meer, maar het geeft wel een indruk dat je van alles tegen kan (kon) komen.