Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim7
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-09 00:02
Skyrunner schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:32:
Inmiddels heb ik met mijn setup (Technics SL-1500, Sonos Port) al de nodige draai uurtjes gemaakt ; de naald is vervangen voor een Ortofon Blue omdat de Red de mist in ging op een voor mij belangrijke plaat (splatter).

Nu zit ik even met de volgende vraag. Hoe het systeem uit te breiden opdat ik het volgende kan doen:

* Digitaliseren van de plaat tbv het maken van 'needle drop' YT videos. Ik denk aan een permanent component dat ik direct via USB op de laptop kan aansluiten. Aansluiting kan dan als volgt:

- phono uitgang SL (onwenselijk, de phono voorversterker van de SL is kwalitatief uitstekend)
- RCA/Line out van de Sonos Port

* Luisteren van muziek via een bluetooth hoofdtelefoon.

Heeft iemand wellicht ervaringen, tips/suggesties?

Dank!
@Skyrunner, uit (eigen) interesse, ben je hier nog verder mee gekomen? Ben zeer benieuwd.

Ik lees in dit topic relatief weinig over nieuwe spelers met goede kwaliteit voorversterker ingebouwd. Dat is totaal geen verwijt, ik vind het leuk om dit te lezen en snap de interesse in bestaande spelers heel goed maar vind het ook zijn charme hebben om de voorversterker van relatief goede kwaliteit geintegreerd te hebben en dan kom je al snel uit bij nieuw. Vandaar dat mijn oog is gevallen op de Technics SL-1500C (aan te sluiten op bestaande en deels nieuw Sonos systeem). Ik ben ook erg benieuwd naar andere setups/ervaringen hiermee.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
geldersscheepje schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:09:
Bekabeling 200 (hier kun je helemaal los gaan maar een beetje luidprekerkabel en interlink is wel de moeite waard)
Als je het objectief bekijkt, dus wetenschappelijk vanuit de electriciteitsleer en akoestisch oogpunt, kan alleen de interlink tussen element en phonopre een hoorbaar verschil uitmaken. En een goede interlink met lage capaciteit hoeft niet duur te zijn (pak 'm beet €20-30)
Voor de luidsprekerkabel is alleen van belang dat de weerstand voldoende laag is (dus pak 'm beet onder de 0,2 ohm, dus dat houdt in dat je voor kortere stukken ca. 1,5mm² nodig hebt en voor langere stukken (zeg maar langer dan ca. 7,5m) 2,5mm² (bij 7,5m kabel (dus in totaal 15m, want heen en terug) zit je met 2,5mm² op 0,1 ohm).
Ik zou alleen koperen kabel gebruiken, en geen CCA (verkoperd aluminium kern) vanwege potentiele corrosieproblemen. (puur koper luidsprekerkabel hoeft ook niet heel duur te zijn: 20m 2x2,5mm² voor €30)
Alles wat je hieraan meer uitgeeft betekent automatisch dat je een slechtere installatie krijgt omdat je dat geld niet in je luidsprekers of je platenspelerelement steekt, waar €100-€200 extra een significant verschil kan opleveren, zeker in deze prijsklasse

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 24-06-2023 16:04 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
jim7 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:58:
[...]

@Skyrunner, uit (eigen) interesse, ben je hier nog verder mee gekomen? Ben zeer benieuwd.

Ik lees in dit topic relatief weinig over nieuwe spelers met goede kwaliteit voorversterker ingebouwd. Dat is totaal geen verwijt, ik vind het leuk om dit te lezen en snap de interesse in bestaande spelers heel goed maar vind het ook zijn charme hebben om de voorversterker van relatief goede kwaliteit geintegreerd te hebben en dan kom je al snel uit bij nieuw. Vandaar dat mijn oog is gevallen op de Technics SL-1500C (aan te sluiten op bestaande en deels nieuw Sonos systeem). Ik ben ook erg benieuwd naar andere setups/ervaringen hiermee.
Eerlijk gezegd niet :-)

Ik heb de SL-1500C (naar volle tevredenheid!) nog steeds standalone draaien via de Sonos Port en dat gaat heel goed.

De keuze om al of dan niet de ingebouwde voorversterker te gebruiken is fijn. Zo kan ik nog altijd upgraden met een externe versie en de SL behouden (wat een fijne draaitafel!).

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mr_petit
Specifiek even een vraagje aan jou: In het verleden heb jij vaak genoeg naalden laten zien die zichtbaar waren middels een microscoop. Nu is mijn vraag: welke microscoop gebruik jij hiervoor?

Ik heb namelijk een gratis microscoop weten te bemachtigen: een Euromex STD microscoop.
Zal er later vandaag een foto van maken, ben namelijk benieuwd of deze ook geschikt is om naalden te inspecteren... Het is in ieder geval een stereo microscoop waarbij je geen glaasje of zo nodig hebt om iets te kunnen bekijken...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rcor schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:18:
@mr_petit
Specifiek even een vraagje aan jou: In het verleden heb jij vaak genoeg naalden laten zien die zichtbaar waren middels een microscoop. Nu is mijn vraag: welke microscoop gebruik jij hiervoor?
Ik gebruik hiervoor heel oud en simpel spul.

Ik gebruik een hele oude olympus microscoop (ik denk uit de jaren 60) waarbij ik mijn telefooncamera gewoon op het oculair plaats.
Deze microscoop kreeg ik van mijn moeder op m'n verjaardag toen ik 10 of 11 was (dat is dus begin jaren 80), en kwam van een school die ze uitfaseerde. Dit is dus een gewone microscoop. Gaat tot 400x

En ik gebruik een hele oude dino-lite usb microscoop. Die is denk ik ook al meer dan 15 jaar oud. Nog uit de tijd dat er geen chinese klonen van dit ding waren.

De USB microscoop heeft te weinig vergroting om goed vast te stellen hoeveel slijtage een naald heeft, maar geeft wel redelijke overzichtsfoto's met redelijke scherptediepte. Ik geloof dat de specs zeggen dat hij tot 200x gaat, maar dat betwijfel ik.

Wil je slijtage kunnen beoordelen heb je minimaal 200x nodig, maar het liefst 300x. Daarnaast is het altijd een hekel punt dat je bij hogere vergroting meestal het objectief heel dicht op de naald moet plaatsen.
Dit maakt eea vaak lastig. Ook met verlichting.
Je moet verlichting van beide zijkanten hebben. Hiervoor gebruik ik 2 led ganzenek lampjes.
Ik heb er niet echt een goede opstelling voor, ik gebruik spul wat ik al had en er niet speciaal voor gekocht heb.

Trouwens, als je echt een stereomicroscoop hebt, dan is de vergroting waarschijnlijk te laag om slijtage te beoordelen; die gaan vaak tot ca. 80x (let erop dat 2 oculairs niet betekend dat je een stereomicroscoop hebt).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:52
De afgelopen dagen is mijn verzameling weer uitgebreid:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vb2P2g1l.jpg?1

De LP van King Diamond is een unofficial, wat heel goed aan de hoes te zien is. De kleuren zijn harder als van het origineel. Voor zover ik in kan schatten, klinkt hij prima. Normaal ben ik niet zo van de bootlegversies van reguliere albums, en soms loopt het net even anders (lees: soms let je gewoon even niet goed op :+ ).

De 12" van DeWolff klinkt heerlijk. Het plezier spat er af. Leuke marketingstunt trouwens, om een 12" in minder dan 4 uur (dat was het record) op te nemen en in de winkel te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VtFmyGbl.jpg?1

Ik ben van oorsprong een metalhead (NWOBHM, Speed- en Thrashmetal) maar durf mezelf ondertussen ook wel Pink FLoyd fan te noemen. Van Pulse heb ik begrepen dat de kwaliteit van de foto's (hoezen en boekwerk) minder is dan van het origineel. Dat mag zo zijn, maar het prijsverschil vind ik toch echt te groot om het origineel aan te schaffen 8)7 . Ik ga ze beluisteren waarna ze een maandje worden opgeborgen tot mijn verjaardag :9~ .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:03:
[...]

Ik gebruik hiervoor heel oud en simpel spul.

Ik gebruik een hele oude olympus microscoop (ik denk uit de jaren 60) waarbij ik mijn telefooncamera gewoon op het oculair plaats.
Deze microscoop kreeg ik van mijn moeder op m'n verjaardag toen ik 10 of 11 was (dat is dus begin jaren 80), en kwam van een school die ze uitfaseerde. Dit is dus een gewone microscoop. Gaat tot 400x

En ik gebruik een hele oude dino-lite usb microscoop. Die is denk ik ook al meer dan 15 jaar oud. Nog uit de tijd dat er geen chinese klonen van dit ding waren.

De USB microscoop heeft te weinig vergroting om goed vast te stellen hoeveel slijtage een naald heeft, maar geeft wel redelijke overzichtsfoto's met redelijke scherptediepte. Ik geloof dat de specs zeggen dat hij tot 200x gaat, maar dat betwijfel ik.

Wil je slijtage kunnen beoordelen heb je minimaal 200x nodig, maar het liefst 300x. Daarnaast is het altijd een hekel punt dat je bij hogere vergroting meestal het objectief heel dicht op de naald moet plaatsen.
Dit maakt eea vaak lastig. Ook met verlichting.
Je moet verlichting van beide zijkanten hebben. Hiervoor gebruik ik 2 led ganzenek lampjes.
Ik heb er niet echt een goede opstelling voor, ik gebruik spul wat ik al had en er niet speciaal voor gekocht heb.

Trouwens, als je echt een stereomicroscoop hebt, dan is de vergroting waarschijnlijk te laag om slijtage te beoordelen; die gaan vaak tot ca. 80x (let erop dat 2 oculairs niet betekend dat je een stereomicroscoop hebt).
Ik had deze microscoop weten te bemachtigen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaWHb2VP_ho8ywMZ2LM6__kZnLlOoxsWE9fLTDyWD845-H3klj08VsbiFDCIWupxxFHrGmX2hO6lNltGt4bgWY0wHZgpcxzIt7BJB2eUwNwMgVQdZFsB=w2400

Zitten twee vergroot lenzen in onderin, dus toch stereo? Maar ik zag ook 2 op de vergrootlenzen hun behuizing staan... Tjah, niet genoeg dus... Lampje brande onderin ook niet (althans, de onderste lamp in de behuizing, die van bovenaf deed het wel... Maandag eens kijken of ik nog een andere kan krijgen..

die lijken meer op een normale microscoop waar die glaasjes onder gelegd moeten worden en ja, die kunnen tot 400x vergroten! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rcor schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:11:
[...]

Zitten twee vergroot lenzen in onderin, dus toch stereo?
Ja da's een stereomicroscoop.
Ik heb er zelf ook eentje, maar een hele goedkope. Je hebt wel mooi 3d beeld, maar te weinig vergroting om slijtage te zien. Het is wel genoeg vergroting om andere zaken te inspecteren.

Maar je hebt dus ook binoculaire microscopen, die dus wel 2 ooglenzen hebben maar niet stereo zijn, zoals dit
Afbeeldingslocatie: https://koikichiworld.nl/wp-content/uploads/2016/03/5026.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
@Vintage1967 heerlijk King Diamond, die hoop ik nog eens live te kunnen zien. En niet onbelangrijk met Andy LaRocque.

intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:23
Misschien nog een leuke deal voor iemand. Speler ken ik op zich niet, maar ziet er op zich niet verkeerd uit als je niet vies bent van de meer minimalistische insteek. Maar de arm is een Jelco variant die volgens mij los al ongeveer de helft van de vraagpijs zou moeten opbrengen.

https://www.marktplaats.n.../m1979379870-oracle-paris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 15:25
Hmm een Speler van het merk Oracle, met een Sun voeding erbij...... grappig, ik ken dat bedrijf (en logo op de voeding) als Sun Microsystems. die zicht in de jaren 80 en 90 bezig hielden met Computersystemen en andere IT spullen Later zijn zij overgenomen door Oracle(van o.a de databases) (waarschijnlijk toch een andere Oracle dan de Oracle Audio die deze speler heeft gemaakt

Bizar dat ze ook deze analoge apparatuur in elkaar hebben gezet...

[ Voor 16% gewijzigd door Pavv op 26-06-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Pavv schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:11:
Hmm een Speler van het merk Sun Oracle... grappig, ik ken dat bedrijf (en logo op de voeding) als Sun Microsystems. die zicht in de jaren 80 en 90 bezig hielden met Computersystemen en andere IT spullen Later zijn zij overgenomen door Oracle(van o.a de databases)

Bizar dat ze ook deze analoge apparatuur in elkaar hebben gezet...
Die voeding is duidelijk niet origineel ;)
Dit is Oracle Audio, ik kende ze ook niet maar gezien de lijst met legacy products draaien ze blijkbaar al een tijdje mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
Ha terwijl ik mijn post aan het tweaken was schreef jij al een reactie...

het toeval van een SUN voeding en een Oracle Speler viel mij op (gezien die vroegere overname)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 21:39

Toshirou

Vinyl Surfer

Die tonearm die je ziet op de website doet mij in ieder geval heel erg denken aan een Pro-Ject model. Zoals ik de afbeeldingen op website zie, lijkt het mij dat ze veel tijdens de productie bij Pro-Ject hebben laten doen. Dat er hier een andere arm is gezet kan een voor- als nadeel zijn. Al heb ik geen idee hoe een Jelco arm zich nog verhoud met een goede middenklasse arm van vandaag.

[ Voor 4% gewijzigd door Toshirou op 26-06-2023 21:22 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYKDT6A0kkJH7rPmm9RI-h1XIPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dgL17NltLVBDyz4vaYT5n4Wh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ytw6M7NKapw2tvBKlu5s9eKOkpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gVmzbfGry9GGCANt01nif1R.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad een spitting image...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Doen ze ook niet geheimzinnig over:

The Oracle Paris tonearm is a Pro-Ject 9cc tonearm that has had its performance greatly enhanced by the addition of a vibration and resonance control system. This collaboration with Pro-ject comes from the long time friendship of Jacques Riendeau and Heinz Lichtenegger who was Oracle's distributor in Austria for many years. Development of the Delphi Mk I micro vibration stabilisation system led to significant improvements in sound. Applying that very same design philosophy led to the development of the Paris tonearm micro vibration damping system.

Maar da's de huidige versie, die heeft ook weer net andere knoppen voor de toeren regeling zo te zien. Maar als ik een image search doe kom ik qua armen echt van alles tegen. Dus misschien zijn ze ook wel zonder arm geleverd ofzo.

Die Jelco armen zijn in de loop der jaren ook als OEM door diverse merken gebruikt, dus ik zou niet direct bang zijn dat ie op deze speler opeens niet werkt ofzo. (Ik heb net een ander smaakje van dezelfde arm op mn technics zitten :Y) )

Arm blijft imo ook een groot deel persoonlijke voorkeur. Ik heb een zwak voor de rega armen, omdat ze zo lekker simpel zijn, maar anderen vinden het niks. Persoonlijk heb ik dan weer niks met pro-ject armen (zo'n gewichtje aan een draadje vindt ik altijd zo knullig staan) maar ik geloof op zich best wel dat ze daar weten hoe je een toonarm moet bouwen.

Die Jelco oogt ook lekker simpel / clean, zij het misschien wat gedateerd. En los van of het nou echt iets toevoegt vindt ik die olie demping wel een leuke feature... Maar ook daar vindt ik persoonlijk de Jelco implementatie dan weer eleganter dan die van project/oracle O-)

[ Voor 50% gewijzigd door Charly op 26-06-2023 17:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pavv
nog steeds superblij met de MA-505 op mijn Micro Seiki....zo precies, zo verfijnd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGkpTVP8CcluhFFAHNGtV7aQ9mY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBjfePKAlDEjtxwtcLlKi8fF.jpg?f=fotoalbum_large

Maar kan ook heel goed leven met een veel eenvoudigere TP-16 (of nog simpeler, TP-11)van mijn Thorens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdhyEENscpBVVe4foyUzNUUjde0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJmOLCLoryUjM64MKbqtWPi6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 20:56
Nieuwste aanwinst waar ik al een tijdje naar het kijken was.

Steve Hackett - Voyage of the Acolyte.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d1/Voyage--cover.jpg

2e hands in M/M staat voor €17,00 is een erg redelijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:03:
[...]

Ja da's een stereomicroscoop.
Ik heb er zelf ook eentje, maar een hele goedkope. Je hebt wel mooi 3d beeld, maar te weinig vergroting om slijtage te zien. Het is wel genoeg vergroting om andere zaken te inspecteren.

Maar je hebt dus ook binoculaire microscopen, die dus wel 2 ooglenzen hebben maar niet stereo zijn, zoals dit
[Afbeelding]
Ik dacht gisteren dat ik naast de pot gepiest had: alle andere binoculaire microscopen waren vergeven... Maar vandaag bleek dat een collega zich gewoon voor de fun had gemeld om een microscoop en dus er een had ontvangen. Nu gaf hij aan dat ik deze microscoop wel mocht hebben, want ik had een zinvol gebruiksdoel voor het ding en hij eigenlijk niet.

Nou, dit is 'm geworden (goed werkend ook nog):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDgv-MD192_-g6JQaAkCE00g5Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0F0IZpfJFyOsymhMPh25CiGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3G_E51PC_5Udq6CfOAH26wFaDwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Si4Y1qUFZ9JRBfczefEvLa7A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t0yIDegiP61HjfMZTVdWLTCD1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mX6dol0l8NtG0XZECIX8myIc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMmSsfAFJet6HQ2uCg3AUH3KGK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JDrlBIvxKTVOsnDY3YmBcyj.jpg?f=fotoalbum_large

Met wat kunst en vliegwerk zoals jij ook doet, moet ik hiermee toch wel een prima beeld van naalden kunnen maken als ik twijfel of de naald nog goed is...

Wel gaaf om dit nu te kunnen doen, normaliter zou ik nooit een microscoop in huis halen omdat het een dure investering is om 1x per jaar naar een naald te loeren... Maar ja, als ze gratis wegegeven worden omdat ze vervangen zijn door nieuwe exemplaren wordt het wel erg interessant...

Als het goed is kan deze vergroten tot 400X, dat is dus ruimschoots voldoende... ;)

Ps.: op de objectief met de gele ring staat 10/0.25 en 160/0.17... Ik zie net dat deze net niet goed leesbaar is op de foto...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een Euromexje is prima, daar moet het mee lukken. Zoals @mr_petit al aanhaalde is de microscoop nog niet eens het meest kritische, het is vooral de belichting die de grootste uitdaging vormt. Mooie plaatjes schieten van de naald is één, de slijtvlakken goed uitlichten is een tweede. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:54:
Een Euromexje is prima, daar moet het mee lukken. Zoals @mr_petit al aanhaalde is de microscoop nog niet eens het meest kritische, het is vooral de belichting die de grootste uitdaging vormt. Mooie plaatjes schieten van de naald is één, de slijtvlakken goed uitlichten is een tweede. ;)
Daar ben ik gisteren ook al achter gekomen... Van onderen belichten is afdoende om te zien of je de naald correct voor de lens hebt, maar de schaduw zorgt ervoor dat de naald zwart is en dus niet zichtbaar...

Van bovenaf belichten werkt dan idd prima, duidelijk naaldje te zien dan... Echter is het mij nog niet gelukt om een naald vanaf de zijkant goed te zien te krijgen en dat zijn nu net de plekken van een naald die je wilt bekijken...

Lastig dus en vooral een nieuw leer proces! :) ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurens85
  • Laatst online: 17-09 18:58
Mensen, ga lekker plaatjes draaien.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:03
Een verademing, een nieuwe LP, die niet aan de papieren binnenhoes vastgeplakt zit door statische electriciteit. Zat al in een antistatische binnenhoes, en ook nog eens helemaal schoon. :)

Abbey Road van The Beatles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouw8aVBdGfG10u8S27KsPlJzFrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKkOBW8vKdZivKBtrgTlp4RF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Onder het genot van wat muziek heb ik vandaag getracht een foto te maken van een van mijn naalden... Nou, ik heb duidelijk nog wat te verbeteren, maar het eerste resultaat van wat foto's is er inmiddels...

Vandaag onder de microscoop een AT-440MLa van Audio Technica:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-WNsEV6IHdOG2hAO9bP6tPm7tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4X37w1c8W85KXM26bSRVrXF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLExzH39PEJwoYJa9UYw2R_ks9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfwmZYzLDXFhkgaSk7G6QnP9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had als licht bron een fel wit licht zaklamp die ik met mijn linkerhand vasthield en met rechts had ik een iPhone van mijn werkgever vast... Middels mijn neus heb ik de neem een foto knop weten te bedienen, dus qua lamp moet er nog wat verzonnen worden om zo de linkerhand vrij te hebben (en daarmee een rechterhand voor de "maak een foto knop"...

Wel geinig om te zien dat je denkt dat je naald schoon is, maar als je deze foto ziet dan kom er achter dat er toch nog microscopisch kleine vuiligheid over de catilever en naald zit die hardnekkig vastzit blijkbaar (daar ik deze naald gisteren nog even gepoetst had met Nagaoka naald reiniger en een borstel)...

Och ja, back to play some music met de platen spelers en wellicht zodra ik wat upgrades in mijn setup heb ga ik opnieuw foto's proberen te maken door het kijkgat bovenin... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Als je ze als nieuw wilt hebben.. dan kan je lang poetsen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Toshirou schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 07:09:
Als je ze als nieuw wilt hebben.. dan kan je lang poetsen 😉
Ultrasoon reiniger misschien? Best kans dat je ze daar mee als nieuw krijgt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
En dan wel in een volledig steriele kamer met overdruk. Dat is de enige manier om ook deze kleinste stofdeeltjes op de cantilever te voorkomen 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Toshirou / @Vintage1967 / @McKaamos: Laten we nu niet gaan overdrijven he... Dat element is voor zijn leeftijd en gebruiksuren best netjes te noemen... Ik ga 'm in ieder geval niet in de ultrasoon reiniger stoppen, dat gaat gewoon te ver (idem voor de steriele kamer met overdruk)...

Ik merk trouwens wel op dat sommige mensen toch liever praten over de muziek zelf en het plaatjes draaien in het algemeen, niet de diepgaande technische kant... dus laten we ons daar voor nu maar op focussen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
rcor schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:19:
@Toshirou / @Vintage1967 / @McKaamos: Laten we nu niet gaan overdrijven he... Dat element is voor zijn leeftijd en gebruiksuren best netjes te noemen... Ik ga 'm in ieder geval niet in de ultrasoon reiniger stoppen, dat gaat gewoon te ver (idem voor de steriele kamer met overdruk)...

Ik merk trouwens wel op dat sommige mensen toch liever praten over de muziek zelf en het plaatjes draaien in het algemeen, niet de diepgaande technische kant... dus laten we ons daar voor nu maar op focussen... ;)
Als het pagina's over microscopen lijkt te gaan dan krijg ik wel het idee dat ik in een verkeerd topic zit ;)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Boh, ik ook maar het is eens een afwisseling, ik vind het niet erg…

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pavv
Er is gelukkig genoeg variatie in dit topic...alles komt aan bod :*)

Erg genoten van Blur in de Ziggo, dus nu toch maar wat LP's van ze besteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QukYGokOIQlcvZ434zvOSVb8fa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8Uyo0hJo4fM6iUjgsxjLcvU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dm2Q3Twsu728zNcJaAZz7tdWRT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILZZV8QqpqGZ0FGbxir4MPCU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!
rcor schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:19:
Ik zie het probleem niet. Er wordt al ca. 75 jaar met microscopen naar naalden gekeken voor meerdere redenen, dus het is gewoon een aspect van draaitafels.

Ook komen de meeste mensen initieel naar dit topic met een technische vraag, namelijk betreffende de aanschaf van een speler (welke speler moet ik kopen en waarom?, of welk element? of welke phonopré?) of om een probleem op te lossen.
Dit soort vragen kunnen alleen maar beantwoord worden als er ook over techniek gesproken wordt en deze kennis gedeeld wordt. Niemand wordt namelijk met deze kennis geboren.
En niemand hier wordt verplicht zulke posts te lezen.

Maar er wordt eigenlijk nooit gevraagd naar 'welke muziek moet ik kopen' ;) :P
Hooguit welke shops er zijn, maar daar is google denk ik meer voor geschikt omdat het natuurlijk afhangt van welke plaat je zoekt...niet elke shop heeft elke plaat ooit gemaakt; in tegendeel.

Het muziekgedeelte beslaat m.i. meer het aspect van wat mensen nu weer hebben gekocht. Dat vind ik dan weer minder interessant en is voor mij meer vergelijkbaar met wat mensen gisteren gegeten hebben of dat ze in de tuin hebben gewerkt; dus zeg maar facebookniveau. Enfin, er is ook al heel lang een 'show je laatste aanwinsten' topic met 28 miljoen pagina's. Daar zouden dat soort posts ook goed geplaatst kunnen worden. Maar goed, iedereen heeft z'n eigen mening en gevoelens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 16:55
Het gaat toch (techniek en muziek) uitstekend samen? Iemand die iets niet interessant vind kan daar volgens mij prima overheen lezen. Dat past ook bij de topic titel, die is alomvattend.

Ik vindt beide interessant, de techniek sowieso maar er komen ook qua aanwinsten best pareltjes voorbij hier, die zijn ook best weleens inspiratie om ook iets te kopen.

Mijn laatste aanwinst is nog onderweg, ik heb nog een Franse persing van Aphrodite's Child 666 gekocht. Tweedehands, maar dan via.. Vinted. Gewoon om eens te proberen..

Ik wil een tweede zodat ik er ook eentje op kantoor kan leggen, deze was flink goedkoop en zou in prima staat moeten zijn, ik ben benieuwd in elke geval, en anders is het een leuk experiment. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
cmndr_adama schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:11:
Het gaat toch (techniek en muziek) uitstekend samen? Iemand die iets niet interessant vind kan daar volgens mij prima overheen lezen. Dat past ook bij de topic titel, die is alomvattend.
Dat klopt. maar deze discussie wordt wel eens vaker gevoerd. En het komt altijd vanuit de kant dat er teveel over techniek wordt gepraat. Dus ik denk vanuit de kant van members die liever platenaanwinsten posten dan over platenspelers praten.
Ik heb eigenlijk nooit posten gezien dat mensen minder albumhoezen moeten plaatsen of minder over muziek moeten praten.
Maar dat is aan 1 kant m.i. natuurlijk een beetje vreemd. Dit topic staat namelijk in het audio en hifi forum, en dat is een subforum wat zich volledig op apparatuur richt.
Voor discussies en vragen over muziek is er namelijk al een ander subforum, namelijk het het films, tv, muziek en boeken subforum.
Daar vinden ook discussies over muziekgenres plaats en horen bijv. ook albumreviews thuis,

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nou, ik ben overtuigd hoor @mr_petit! Ik zal eens kijken of ik de setup nog wat mooier kan krijgen en nog betere foto's kan maken van die AT-440MLa... Dan zal ik ook eens de Goldring 2100MM op de foto proberen te krijgen, die is echt lastig om goed zichtbaar onder de microscoop te krijgen wegens zijn geronde vorm bleek gisteren.

Ook de Ortofon 2m blue en de Nagaoka MP-200 / MP-110 zou ik nog kunnen vastleggen... Je ziet dan per element het verschil in de vorm van de naald...

Kan erg leerzaam zijn! ;) Ik ben dus benieuwd naar de verschillen in praktijk... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de mensen die wat meer over de muziek willen hebben: sommigen die LP's verkopen op Marktplaats denken echt dat ze goud te pakken hebben en dus een flinke prijs vragen voor een LP:
https://www.marktplaats.n...-heze-rowwen-heze-lp-1987

Ik heb 'm ook en ik heb er ook wel wat meer voor betaalt omwille van de zeldzaamheid van deze LP, maar dit is toch echt veel te gortig voor dit Rowwen Hèze album... Helaas genoeg zijn er gekken die dit kopen voor deze prijs, waardoor de prijzen niet snel zullen zakken... *zucht* :X ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
mr_petit schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:27:
[...]

Dat klopt. maar deze discussie wordt wel eens vaker gevoerd. En het komt altijd vanuit de kant dat er teveel over techniek wordt gepraat.
Je trekt een verkeerde conclusie. Niks mis mee (voor mij met techniek) maar om nu pagina's over microscopen te gaan hebben dwaalt m.i. echt te ver af van de techniek mbt het onderwerp. En nee ik heb niks tegen een microscoop, maar pagina's vind ik wel too much.
Anyway laten we rustig verder gaan hier :)

Wat heeft iedereen zoal aan phono staan?

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Bean77 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:23:
[...]

Je trekt een verkeerde conclusie. Niks mis mee (voor mij met techniek) maar om nu pagina's over microscopen te gaan hebben dwaalt m.i. echt te ver af van de techniek mbt het onderwerp. En nee ik heb niks tegen een microscoop, maar pagina's vind ik wel too much.
Anyway laten we rustig verder gaan hier :)
Ten eerste: het betreft hier geen 'pagina's'. Het zijn ongeveer 10 posts. Da's ongeveer een kwart pagina.
Ten tweede: wat zou het. Het is totaal on topic.
Het zijn allemaal opmerkingen betreffende de inspectie van de naald, op een paar jolige opmerkingen na. Vooralsnog is het eigenlijk de enige inspectiemethode om een beeld te krijgen van de slijtage van een naald, en dat is een vrij belangrijk aspect. Niet alleen omdat sommigen hier met zeer dure elementen spelen, maar ook omdat een versleten naald je platen kunnen beschadigen.
Misschien vind jij dat niet belangrijk, maar nogmaals, dit is een hardwareforum. En microscoopinspectie van naalden hoort daar ook bij.
Als jij dit te ver van de techniek mbt het onderwerp af vind staan, dan is dat m.i. een gebrek in je kennis.
Het is niet voor niets dat in het verleden merken als Dual en Shure hun eigen inspectiemicroscopen hebben verkocht.
Sowieso, we zitten nu in deel 4, dus pak 'm beet 800 pagina's bij elkaar, grofweg guesstimated 32000 posts?
Hoeveel daarvan denk je dat dat er zijn waarin mensen posten wat ze als ontbijt gegeten hebben als platenaankoop nu weer hebben gedaan? Dus geen hardware gerelateerde posts... Vergelijk dat dan eens met deze 10 posts.

Zelf denk ik dat er nog wel wat posts in de pipeline zitten met betrekking tot microscoopinspectie van naalden ;)
Ik heb namelijk onlangs een set naaldfoto's gemaakt met verschillende microscopen om eea duidelijk te maken en ben absoluut niet van plan deze moeite te verspillen omdat sommigen hiervan niet de relevantie in kunnen zien en dat niet kunnen negeren.
Dus misschien moet je daar maar overheen lezen als het niet je meug is net zoals anderen dat doen bij zaken die hun niet volledig interesseren.
Maar ik vind het echt gezeur als ik dit soort posts lees, en ik vind het ook een verkeerd signaal afgeven, aangezien het m.i. volledig conform het /9 beleid is:
Wat hoort niet in Audio thuis?
In AUD horen alle praat met betrekking tot consumenten- en semi-pro audio, hifi, car audio en zelfbouw.
Wat hoort hier dan niet thuis?
Vragen over muziek horen in Nieuws, Sport, TV & Muziek.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 30-06-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
mr_petit schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:04:
[...]

Misschien vind jij dat niet belangrijk, maar nogmaals, dit is een hardwareforum. Als jij dit te ver van de techniek mbt het onderwerp af vind staan, dan is dat een gebrek in je kennis.
Als iemand het niet interessant vindt is dat toch niet per se gebrek aan kennis? Dat mag iedereen toch voor zich weten? Een opmerking als deze is m.i. niet nodig.
mr_petit schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:04:
[...]

Sowieso, we zitten nu in deel 4, dus pak 'm beet 800 pagina's bij elkaar, grofweg guesstimated 32000 posts?
Hoeveel daarvan denk je dat dat er zijn waarin mensen posten wat ze als ontbijt gegeten hebben als platenaankoop nu weer hebben gedaan? Dus geen hardware gerelateerde posts... Vergelijk dat dan eens met deze 10 posts.
Volgens mij is er best een goede mix en is dit zeker niet alleen een hardware topic. Deze vergelijking is wel een tikje neerbuigend, er komen best mooie aanwinsten voorbij en die zijn hier ('Het Grote Vinyl Topic') volledig on-topic.

Microscopen voor naald inspectie horen er ook zeker bij maar lang niet iedere vinyl verzamelaar heeft er een dus dat dit niet voor iedereen interessant is kan ik me wel iets bij voorstellen, maar dan kun je dat natuurlijk skippen.

Letterlijk de eerste regel uit de TS:
Welkom bij deel 4 van het grote Vinyl topic! Hier kan je praten over platenspelers, armen, naalden, RIAA curves, en reparatie en afstelling maar ook over platen, persingen en muziek.
Deze discussie lijkt mij niet nodig dus ik stel voor dat we 'gewoon' weer verder gaan. :)
Bean77 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:23:
[...]
Wat heeft iedereen zoal aan phono staan?
Dat is wel weer een leuke vraag:

Woonkamer: Dual 505-2 met een Ortofon OM-20, Marantz PM6002 en een setje JMLab Lauréate
Werkkamer: Dual 704 met een AT-VM95e, Denon DRA-1000 en een set Epos ELS-3
Kantoor: NEC AUP-8300e met een AT-VM95e, Philips FA-920 en en een setje Celestion DL4 S2.

De NEC is een automaat, bewust omdat niet alle collega's even handig zijn ;)

[ Voor 13% gewijzigd door cmndr_adama op 30-06-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cmndr_adama schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:26:
[...]

Als iemand het niet interessant vindt is dat toch niet per se gebrek aan kennis? Dat mag iedereen toch voor zich weten? Een opmerking als deze is m.i. niet nodig.
Hij zegt dat het te ver afdwaalt van de techniek mbt het onderwerp. Ik kan uit die opmerking alleen maar afleiden dat hij niet goed begrijpt hoe- en waar het voor gebruikt wordt. En dat is een gebrek aan kennis.
Ik heb het dus niet over of hij het interessant vind of niet. Ik heb het over dat hij de relevantie in twijfel trekt.
Maar misschien heeft hij dat wat hij wil zeggen ongelukkig verwoord.
Microscopen voor naald inspectie horen er ook zeker bij maar lang niet iedere vinyl verzamelaar heeft er een dus dat dit niet voor iedereen interessant is kan ik me wel iets bij voorstellen, maar dan kun je dat natuurlijk skippen.
Er zijn heel veel apparaatjes en zaken die gebruikt worden bij het afstellen en onderhouden van platenspelers, naalden of platen die niet iedereen in z'n bezit heeft. En wellicht vind inderdaad niet iedereen dit interessant.
1 ding staat vast: als er niet over gesproken wordt, kan dit ook niet iemands interesse wekken. Zo kijk ik er tegenaan.
Letterlijk de eerste regel uit de TS:
Ja ik weet wat er in de TS staat, maar ik had het over het beleid.
Niemand hier zegt dat er gestopt moet worden met het posten van plaatjes van aankopen. Ik zeg alleen dat dit subforum daar wellicht niet voor bedoeld is. Maar dit is een "het grote ..... topic" (verzameltopic) dus dan worden meestal die regels ook een beetje opgerekt omdat grenzen iets vervagen omwille van een verzameltopic.
Maar als er dan een opmerking komt dat er teveel over techniek gesproken wordt (en dat gebeurt meermaals in dit topic), dan zegt mij dat als iemand dat zegt, hij/zij niet doorheeft waar (in welk subforum) dit topic staat.
Dit is een subforum betreffende audioapparatuur. Zo'n opmerking zou m.i. alleen maar hout snijden als het in het subforum Films, tv, muziek en boeken zou staan.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 30-06-2023 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cmndr_adama
Een arm afstellen, al dan niet met een apparaatje / hulpmiddel, dat is direct onderdeel van de techniek. Het is een voorwaarde voor het functioneren ervan, het moet om muziek te kunnen afspelen wat uiteindelijk het doel is.

Een microscoop is een hulpmiddel, buiten de directe techniek, om de staat van een naald te kunnen controleren. Dan moet je wel weten hoe, een geschikte microscoop hebben, belichting, en weten waar je naar moet kijken anders zegt het geen f*ck. Dat is echt een beetje niche, het hoort erbij, zeker, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit niet voor iedereen is. En daar is niks mis mee.

Ik heb er ook geen, hoeft voor mij ook niet. En dat heeft niks met gebrek aan kennis te maken. ;)
mr_petit schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:49:
[...]
1 ding staat vast: als er niet over gesproken wordt, kan dit ook niet iemands interesse wekken. Zo kijk ik er tegenaan.
Eens, dat is zeker zo!

Dit is een verzameltopic, dat niet alles hier zo zwart-wit is qua regeltjes is logisch en dat hoeft ook niet.
Er zijn veel mensen die een bijdrage leveren en dat moeten we ook echt zo houden anders wordt het maar een saaie boel. En dat daar zo af en toe wat verschillende meningen bij horen is daar inherent aan.
Ik vindt dat dit subforum bij uitstek geschikt is om aanwinsten te delen, door het medium, meer nog dan het 'gewone' muziek topic. Jij denkt daar anders over en dat is prima, dat respecteer ik.
mr_petit schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:49:
Maar als er dan een opmerking komt dat er teveel over techniek gesproken wordt (en dat gebeurt meermaals in dit topic), dan zegt mij dat als iemand dat zegt, hij/zij niet doorheeft waar (in welk subforum) dit topic staat.
Dit is een subforum betreffende audioapparatuur. Zo'n opmerking zou m.i. alleen maar hout snijden als het in het subforum Films, tv, muziek en boeken zou staan.
Ik lees al een tijdje mee hier en zo vaak komt dit niet voor, en ook niet altijd zo letterlijk. Iemand - mag- dat bovendien best vinden, daar hoef je je niks van aan te trekken.
Ik snap je wel maar dit topic is van iedereen en dat hoort er nu eenmaal bij, we zijn ook maar mensen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Straks zijn er meer letters gespendeerd aan “mag hier over microscopen gekletst worden” dan aan de desbetreffende Posts waarin over microscopen gekletst wordt.

Niet interessant? Doorscrollen!
Niet interessant maar je wil perse je ergeren, maak een topic report, maar vervuil de boel niet met reactie en tegenreactie

[ Voor 6% gewijzigd door Yalopa op 30-06-2023 12:28 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cmndr_adama schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:44:

Een microscoop is een hulpmiddel, buiten de directe techniek, om de staat van een naald te kunnen controleren. Dan moet je wel weten hoe, een geschikte microscoop hebben, belichting, en weten waar je naar moet kijken anders zegt het geen f*ck. Dat is echt een beetje niche, het hoort erbij, zeker, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit niet voor iedereen is. En daar is niks mis mee.
Dus de staat van de naald is niet de directe techniek?
Volgens mij staat dat juist centraal; daar vindt de aftasting plaats.

Dat het lastig is om een naald goed te inspecteren onderstreept alleen maar dat het belangrijk is om hierover ervaringen uit te wisselen om zodoende tot een goed resultaat te komen.
Dus geen goed nieuws voor mensen die niet graag over de techniek van platenspelers lezen en moeite hebben die posts over te slaan ;)

En of het één nou wel een niche is en het andere niet.... De armuitlijning die ik gebruik is 63,3mm / 112,5mm...da's best niche...
Ik denk dat meer mensen een microscoop gebruiken om hun naald te inspecteren dan die uitlijning gebruiken :+
Maar goed, ik zie het verschil niet in 'nicheness' en zie ook geen reden om niet over het ene te praten en wel over het andere. Ik vind dat hier over alle aspecten van draaitafeltechniek gepraat moet mogen worden, volgens mij is het geheel volgens het beleid, hoe niche het ook is.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 30-06-2023 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:45
Zolang het maar niet over kabels gaat die gesmeed zijn door Elfen in maanlicht (want daar is een ander topic voor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
cmndr_adama schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:26:
[...]

Dat is wel weer een leuke vraag:

Woonkamer: Dual 505-2 met een Ortofon OM-20, Marantz PM6002 en een setje JMLab Lauréate
Werkkamer: Dual 704 met een AT-VM95e, Denon DRA-1000 en een set Epos ELS-3
Kantoor: NEC AUP-8300e met een AT-VM95e, Philips FA-920 en en een setje Celestion DL4 S2.

De NEC is een automaat, bewust omdat niet alle collega's even handig zijn ;)
Die duals zien er ook wel erg leuk uit :+ Soms speel ik nog wel met de gedachte om mijn platenspeler te gaan upgraden, dan ebt het weer even weg.

Ik heb zelf een Rega Planar 3 (flink geupgrade) met een Nagaoka MP500. Als phono heb ik een Goldnote ps10 (en bijbehorende psu10) staan. Muziek luister ik 95% via mijn Audeze -LCD-XC koptelefoon. De rest gaat via een soudbar.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Vintage1967
Postte ik een aantal dagen geleden trots mijn nieuwste aanwinsten, bleek dat er op twee LP's van PULSE beschadigingen zaten. Op de ene twee krassen van een paar cm, op de andere drie kleinere plekjes. Allebei met tikken tot gevolg :( .

Hoe fijn is het dan dat Sounds Haarlem op basis van een mailtje met twee foto's zonder discussie een nieuwe box opstuurt :Y . Uiteraard nadat ze die van mij hebben ontvangen. Ik had nog nooit bij hen besteld, maar dit zorgt er voor dat ik terug kom d:)b .

En wat mij betreft: blijf vooral al die diverse zaken posten die met onze passie te maken hebben. Is er een post die te technisch is, dan skip ik die. Hetzelfde voor posts over artiesten of muziekgenres waar ik weinig of niets mee heb. Juist die verscheidenheid vind ik al jaren zo waardevol. Het brengt leven in de brouwerij waardoor deel 4 van dit topic al weer 130 pagina's omvat. Gewoon lekker doorgaan oOo !

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 15:13

GerkeP

Vragen mag altijd........

In 1995 kocht ik de cdbox.
Nu toch een nieuwe (reissue) gescoord voor een fatsoenlijke prijsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYqPDqARytEA0eac97FQXnIXtc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhCBC2VIddtCnIi6HGtxoAHr.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
Ik ben op zoek naar een beetje betaalbaar aardig vinyl meubel, maar vind het erg lastig om iets te vinden. Ben op zoek naar een toploader. Wat ik ook Google, ik kom steeds op Amerikaanse sites terecht, Pinterest, of "10 vinyl opbergmeubels" die dan alsnog naar Amerikaans sites linken. Ik weet van Etsy, maar is dat de enige waar je wel wat toffe, minimalistische dingen in Europa kunt vinden? Hebben jullie nog tips? (Woon in Zweden trouwens)

https://www.pinterest.com/pin/504755070742359176/
Of zoets:
https://www.pinterest.co.uk/pin/721842646506681978/
Beide Pinterest die naar Etsy linken...Zijn er geen gewonere meubelwinkels die platenkasten maken? (Behalve Kallax ofzo ;) ). Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:45
Ik weet natuurlijk niet wat voor jou ‘betaalbaar’ is, maar je komt toch veelal bij meubelmakers uit: https://www.castorinterieur.nl/platenkast-memphis-3x2
https://willemswerkplaats.nl/platenkast-op-maat/

Of natuurlijk zelf maken. Eén van jouw voorbeelden is ook een DIY.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 15:14
Ik heb deze in bestelling staan:

Afbeeldingslocatie: https://d1aeri3ty3izns.cloudfront.net/media/80/807381/600/preview.jpg

Passen 500 LP's in.

[ Voor 30% gewijzigd door pporrio op 01-07-2023 10:18 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 20:59
Eens met @Vintage1967. Ik heb zelf niets met microscopen en het bestuderen van naalden. Als een naald niet meer goed werkt koop ik een nieuwe. Maar om nou dit soort onderwerpen uit te sluiten vind ik ook weer te ver gaan. Ik vind het juist wel leuk om alle aspecten langs te zien komen, ook al lees ik de microscoop posts maar hooguit gedeeltelijk of vluchtig door. Je leest zo dingen waar je zelf nooit zou zijn opgekomen en dat verbreed je kennis. Als “tweaker” ben ik *juist* geïnteresseerd in horen over andere aspecten, zelfs als ik niet van plan ben er ooit iets mee te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:43:
Als een naald niet meer goed werkt koop ik een nieuwe.
En hoe weet je dan dat een naald niet meer goed werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
coinman63 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:28:
Zolang het maar niet over kabels gaat die gesmeed zijn door Elfen in maanlicht (want daar is een ander topic voor).
Van mij wel hoor: kabels zijn onderdeel van de platen speler keten en bepalen voor een gedeelte hoe het klinkt (met name de weerstand van een kabel is van belang, ongeacht of die nu wel of niet door elven bij het maanlicht gesmeden zijn)... @mr_petit heeft al meerdere keren laten zien waarom dit aspect wel degelijk van belang is... Van mij hoeven we ook geen twintig pagina's achter elkaar aan microscopen of kabels te spenderen, maar er zo tussen eens over hebben kan nooit kwaad en is goed voor de beginners die wat willen leren...

Immers zijn er maar weinig mensen die alle 4 de delen volledig gaan doorlezen... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 01-07-2023 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwelgh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

zwelgh

-**-

Dat ziet er mooi uit!
Ik ben wel benieuwd of die dunne pootjes 500 lp’s kunnen dragen. Dat zal zo’n 100kg zijn?
pporrio schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:17:
Ik heb deze in bestelling staan:

[Afbeelding]

Passen 500 LP's in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
mr_petit schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:57:
[...]

En hoe weet je dan dat een naald niet meer goed werkt?
Simpel. Als ie goed klinkt werkt ie goed, als ie niet goed klinkt werkt ie niet goed :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 15:14
zwelgh schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:11:
Dat ziet er mooi uit!
Ik ben wel benieuwd of die dunne pootjes 500 lp’s kunnen dragen. Dat zal zo’n 100kg zijn?

[...]
Ik ga ervan uit dat deze kast dat wel kan hebben. Heeft immers geen Ikea-prijs ;)

Kast zelf weegt al 20kg. Krijg 'm begin augustus pas geleverd. Ik heb zelf zo'n 160 LP's. Die zullen sowieso wel passen. Maar de verzameling groeit, maar dat zal ongetwijfeld een bekend 'probleem' zijn :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:58:
[...]

Simpel. Als ie goed klinkt werkt ie goed, als ie niet goed klinkt werkt ie niet goed :+
Maar dan ben je dus eigenlijk wel te laat en is je naald al begonnen je platen aan het beschadigen.

Ook is het een geleidelijk proces dus is het niet zo makkelijk dit tijdig te bemerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Dat zal wel meevallen. Als het echt zo erg was zouden er heel veel beschadigde platen in omloop moeten zijn, want bijna niemand bekijkt z’n naald (regelmatig) onder een microscoop. E toch zijn platen redelijk robuust gebleken. Ik denk dat je platen veel sneller slijten van afspelen op zo’n crossley-achtig iets met een naalddruk van 5g+ dan van een ietsje versleten naald.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8hibYb1lVH_qHRAhO78FwDbGAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZClh7NoqKuRlYjB1qVAVdAke.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is toch wel heel mooi, in meerdere opzichten.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:24:
Dat zal wel meevallen. Als het echt zo erg was zouden er heel veel beschadigde platen in omloop moeten zijn, want bijna niemand bekijkt z’n naald (regelmatig) onder een microscoop.
Voor mij is dit wegrelativeren.
Beschadigde platen zijn er echt wel.
En inderdaad, bijna niemand bekijkt z'n naald onder een microscoop. Dat liet je vroeger doen. De meeste toko's die vroeger naalden verkochten, en zo'n tonar kast of micromel kast hadden hangen, hadden ook vaak een naaldenmicroscoop. Tonar had zelf ook zo'n ding in z'n aanbod namelijk. (een apart ding, daar zat gewoon een zaklampje op gemonteerd)
En of een versleten naald wel of niet een plaat kan beschadigen...daar is echt zoveel informatie over te vinden.

En trouwens, wanneer is een naald ietsje versleten?
Pik jij dat eruit met je oren?
Ik bedoel, heb je ooit naar een versleten naald geluisterd en daarna gekeken onder een microscoop hoe erg hij versleten was?

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 01-07-2023 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:04

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

rcor schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:49:
Voor de mensen die wat meer over de muziek willen hebben: sommigen die LP's verkopen op Marktplaats denken echt dat ze goud te pakken hebben en dus een flinke prijs vragen voor een LP:
https://www.marktplaats.n...-heze-rowwen-heze-lp-1987

Ik heb 'm ook en ik heb er ook wel wat meer voor betaalt omwille van de zeldzaamheid van deze LP, maar dit is toch echt veel te gortig voor dit Rowwen Hèze album... Helaas genoeg zijn er gekken die dit kopen voor deze prijs, waardoor de prijzen niet snel zullen zakken... *zucht* :X ;(
volgens mij heeft Hans er een te koop staan met een vraagprijs van 125 @ riddim iirc ;) laatste keer dat ik daar, was, had ie m nog afaik.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
kozue schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:24:
Dat zal wel meevallen. Als het echt zo erg was zouden er heel veel beschadigde platen in omloop moeten zijn, want bijna niemand bekijkt z’n naald (regelmatig) onder een microscoop. E toch zijn platen redelijk robuust gebleken. Ik denk dat je platen veel sneller slijten van afspelen op zo’n crossley-achtig iets met een naalddruk van 5g+ dan van een ietsje versleten naald.
Ik denk ook dat het wel meevalt, zeker bij juist gebruik (dus inderdaad een goede speler, arm, en geen Crosley achtige beitel of een compleet verkeerd afgestelde speler). Ongetwijfeld zal het wel voorkomen, maar andere schade (krassen etc) natuurlijk ook en die vast vaker.
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:39:
[Afbeelding]

Dit is toch wel heel mooi, in meerdere opzichten.
Ja, heel mooie plaat en een een geweldige speler, rood staat 'm wel erg goed :)
mr_petit schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:10:
[...]

Voor mij is dit wegrelativeren.
Beschadigde platen zijn er echt wel.
En inderdaad, bijna niemand bekijkt z'n naald onder een microscoop. Dat liet je vroeger doen. De meeste toko's die vroeger naalden verkochten, en zo'n tonar kast of micromel kast hadden hangen, hadden ook vaak een naaldenmicroscoop. Tonar had zelf ook zo'n ding in z'n aanbod namelijk. (een apart ding, daar zat gewoon een zaklampje op gemonteerd)
En of een versleten naald wel of niet een plaat kan beschadigen...daar is echt zoveel informatie over te vinden.

En trouwens, wanneer is een naald ietsje versleten?
Pik jij dat eruit met je oren?
Ik bedoel, heb je ooit naar een versleten naald geluisterd en daarna gekeken onder een microscoop hoe erg hij versleten was?
Helaas heb je weinig zaken meer waar je dat nog kunt laten doen. Ik weet dat ik vroeger als klein mannetje me vergaapte aan de apparatuur bij De Raaf hifi hier in de stad. Die hadden wel een microscoop.

Een beetje slijtage op gehoor, dat is best lastig denk ik, echt een ietsje zal mij vast niet lukken.
Als het wat erger wordt (ssss klanken bijvoorbeeld) dan is het wel duidelijk natuurlijk.

Kijk, mijn spelers zijn in goede staat en goed afgesteld. Ik weet ongeveer wel ongeveer hoeveel uur een naald erop heeft zitten, dus ik kan ook wel bij benadering bedenken wanneer het tijd is voor vervanging. Verder maak ik me daar niet al te druk over, ik hou de naald schoon, het vinyl stofvrij en schoon en daarna geniet ik van de muziek. En ik denk dat er vele zijn die het op een vergelijkbare manier doen.

Ik heb weleens een versleten naald gehoord, maar niet onder de microscoop gezien nee. Jij ongetwijfeld wel, ik zal misschien niet eens weten waar ik naar moet kijken of hoe ik het moet beoordelen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HanG-BuiK-ZwijN schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:23:
[...]

volgens mij heeft Hans er een te koop staan met een vraagprijs van 125 @ riddim iirc ;) laatste keer dat ik daar, was, had ie m nog afaik.
Klopt, een stuk vriendelijker geprijsd... Hij dacht 'm snel aan mij te kunnen verkopen... Wat hij niet wist is dat ik 'm al een paar jaar heb, uiteraard goedkoper dan 125 euro... 😉😊

Ik vermoed dat hij 'm zelf voor 80 - 85 euro ingekocht heeft... afgelopen zaterdag stond de LP er in ieder geval nog in zijn vitrine kast...

Zelf heb ik 'm sinds eind 2014 zag ik... 1 december 2014 postte ik mijn aankoop in het eerste deel van het grote vinyl topic...

[ Voor 27% gewijzigd door rcor op 02-07-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:34
Bean77 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Die duals zien er ook wel erg leuk uit :+ Soms speel ik nog wel met de gedachte om mijn platenspeler te gaan upgraden, dan ebt het weer even weg.

Ik heb zelf een Rega Planar 3 (flink geupgrade) met een Nagaoka MP500. Als phono heb ik een Goldnote ps10 (en bijbehorende psu10) staan. Muziek luister ik 95% via mijn Audeze -LCD-XC koptelefoon. De rest gaat via een soudbar.
Hoe is het geluid van de MP500 over een koptelefoon? Ik merk dat ik in stillere muziekpassages heel goed de naald over het oppervlak van de plaat hoor. Na wat Googlen zie ik dat meer mensen vinyl en koptelefoon een moeilijke combo vinden. Soms stoort het me, soms vind ik 't niet erg, ligt aan de muziek en luistervolume. Ik gebruik een SL-1210MK2 met Nagaoka MP200, koptelefoon is een Beyerdynamic dt770 pro op een Schiit Magni+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vind platen luisteren via de koptelefoon juist heerlijk, omdat je geen last hebt van ruimtereflecties en het stereobeeld preciezer is.

Gaat het steeds om een bepaald type groefruis wat je stoort, bijvoorbeeld lage groefruis (gerommel) of juist hoog geknisper, of hoe zou je het zelf omschrijven?

De versterking (phono-pre en verder tot aan de weergever) beïnvloedt de groefruis niet, mits die natuurlijk geen hele afwijkende frequentiekarakteristiek (dips of pieken) heeft. Hoogstens kan je door keuze voor een bepaalde frequentiekarakteristiek van je koptelefoon de ruis wat maskeren.

Bij een degelijke platenspeler met lager in goede staat is ook de te behalen winst in rumble minimaal, ook daar zit je met de SL-1210MK2 dus goed.

Wat overblijft als de belangrijkste variabele is eigenlijk de plaat, oud of nieuw.
- Vuil en statische lading kan natuurlijk voor extra groefruis zorgen, dat valt vaak (maar in het geval van vuil niet altijd) op te lossen.
- De persing kan van zodanige kwaliteit zijn dat er groefruis is.
- Beschadigingen (/slijtage) kunnen ook voor extra groefruis zorgen. Als er ooit een versleten naald op 5 gram doorheen geploegd heeft kan dat goed te horen zijn aan een lage ruis...

Een element kan de groefruis in de plaat niet magisch oplossen. Maar het kan in bepaalde gevallen zeker verschil maken, omdat het ene type naald weer net een ander deel van de groef kan aftasten dan het ander (dieper of minder diep in de "V" van de groef, of een groter deel van de groef (verticaal gezien een langer contactoppervlak)). Het is alleen moeilijk te voorspellen welk element het beter doet op een plaat, omdat het er maar net vanaf hangt waar de schade in de groef zit c.q. op welke plek de groef er het beste aan toe is.

Je kan de gok zeker nemen om een element met ander type naald aan te schaffen om te kijken of je daarmee de situatie kan optimaliseren.

Stel je hebt een conische naald of simpele elliptical als de MP200 (ze noemen het in de marketing blurb een "superfine elliptical" maar het is voor zover ik weet gewoon een super standaard 0.4 x 0.7 mil terwijl een simpele AT95E al 0.3 x 0.7 mil is, dus superfine zou ik pas een 0.2 x 0.7 mil durven noemen :F)

Dan is de keuze voor een tweede element met line contact naald m.i. een goede strategie, niet alleen als experiment voor de groefruis maar ook om meer detail / minder vervorming in het hoog te bewerkstelligen (S-klanken, bekkens). Meer specifek denk ik dan aan de ML varianten van Audio Technica met Microline/Microlinar/Micro ridge naaldvorm. De Nagaoka MP500 line contact kan natuurlijk ook, maar dat is wel een hele flinke investering als het puur een groefruis experiment is waarvan je niet weet hoe het uitpakt.

Ook het veranderen van de naalddruk kan de situatie soms wat verbeteren, maar dat zal hoogstens maar een klein verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Ik doe het ook vaker hoor, maar als ik rustige muziek met stillere passages op een wat hoger volume luister hoor ik het en kan ik het irritant vinden. Het is een soort rumble inderdaad, lage toon.

- Platenspeler is in goede staat
- Zowel met nieuwe als oude platen
- Naald is in goede staat

Ik ga het nog eens testen, nieuwe en een oude plaat wassen en ook eens met ander element testen. Ik heb nog een wat oudere Yamaha MC-9 liggen dus die eerst maar eens checken met hoofdtelefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 11:55
In de pre cd-tijdperk speelde ik lp's en singles met een Marlux draaitafel af. In combinatie met een Philips GP412 II element en later met een Denon DL-110. Ik gebruikte toen ook een koptelefoon, maar lette nooit op de onvolkomheden van een lp. Waarschijnlijk omdat ik toentertijd niet beter wist en mijn oren waren nog niet door digitale stille opnames verpest.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Sluw schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:06:
[...]

Hoe is het geluid van de MP500 over een koptelefoon? Ik merk dat ik in stillere muziekpassages heel goed de naald over het oppervlak van de plaat hoor. Na wat Googlen zie ik dat meer mensen vinyl en koptelefoon een moeilijke combo vinden. Soms stoort het me, soms vind ik 't niet erg, ligt aan de muziek en luistervolume. Ik gebruik een SL-1210MK2 met Nagaoka MP200, koptelefoon is een Beyerdynamic dt770 pro op een Schiit Magni+
Nog nooit problemen mee gehad. Moet ik eerlijk wel bekennen dat ik tot op heden alleen nagaoka naalden heb gehad. Voor mijn goldnote heb ik ook de magni (zonder de +) gehad en toen ook niks gehoord. Ik gebruik de SMSL SP200 als koptelefoonversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Pffff..... ik heb de vervangende box PULSE beluisterd. Toch weer een LP met een tik of 5. Niet heel hard, wel hoorbaar. Aan de ene kant denk ik van 'laat maar zakken' aan de andere kant heb ik zoiets van 'Zo'n nieuwe, gesealde box moet gewoon goed zijn'.

Bestaat er zoiets als een mindere batch, bij LP's? Het is namelijk al de 2e box.
Ben ik te kritisch, of zouden jullie ook een 2e x aan de bel trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Vintage1967 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:17:
Pffff..... ik heb de vervangende box PULSE beluisterd. Toch weer een LP met een tik of 5. Niet heel hard, wel hoorbaar. Aan de ene kant denk ik van 'laat maar zakken' aan de andere kant heb ik zoiets van 'Zo'n nieuwe, gesealde box moet gewoon goed zijn'.

Bestaat er zoiets als een mindere batch, bij LP's? Het is namelijk al de 2e box.
Zelf tolereer ik drie tikken maximaal over een hele plaat. Gezien platen en helemaal een boxset gewoon duur zijn. Als de prijs al aan de hoge kant is, dan vind ik zelf dat je ook wat terug mag verwachten. Maar nu moet ik wel bij zeggen dat dit voor mijzelf voor zowel nieuw als tweede hands geldt. Ben ik kritisch... absoluut, maar met de prijzen van vandaag mag je dat ook wel wezen.

Maar daar komt ook gelijk het gevaar van boxsets, je moet alles vervangen. Dus wat krijg je terug... waar eerst plaat 1 perfect was, kan deze nu in een ander exemplaar een defect bevatten. Ik zou in dit geval toch even bedenken of die betreffende plaat het waard is. Wat je hebt al een vervangende box... wat wordt het potentiële defect bij de volgende?

*als je alleen de betreffende plaat zou mogen omruilen met de goede plaat uit de eerste set die hebt ingeruild, dat zou de oplossing zijn _/-\o_ Ze hebben toch niks meer aan die opgemaakte box set ;) *

[ Voor 7% gewijzigd door Toshirou op 03-07-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
Vintage1967 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:17:

Ik heb 2 keer een verzamelbox van The Dire Straits teruggestuurd, 1 keer naar Bol.com, en de tweede keer naar Amazon. Statisch, vuil, en soms meer tikken dan albums van 30-40 jaar oud. Ik heb dus nog steeds geen verzamelbox, want na 2 keer was ik er flauw van. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Rens1967 op 03-07-2023 22:17 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• chromium
  • Laatst online: 10-09 14:33
Dit wordt waarschijnlijk veel te lang, en het gaat niet enkel over platenspelers, maar vooral over de liefde voor oude hifi en de hobby op zich, dus sla gerust over als “a wall of text” niet echt je ding is ;)

Toen mijn vader begin dit jaar overleed, vroeg mijn moeder om al zijn stereo materiaal te komen halen. Zij had er immers geen nut voor, en wou alles weg. De meeste apparaten waren uit de jaren 90, niet veel soeps en ook geen draaitafels, hij was nog altijd een “cassette-man”. Maar wat er wel nog bijzat was zijn mooie Marantz 5010 tapedeck uit 1978. Ooit nieuw gekocht maar al lang vervangen door verscheidene andere cassetterecorders door de jaren heen.

Ik had dit tapedeck altijd heel mooi gevonden en besloot om het te in ere te herstellen en te houden als een soort herinnering aan mijn vader. De volgend maanden stukje bij beetje kunnen herstellen of afregelen, maar mijn kennis reikt ook maar zo ver. Dus een “specialist” de laatste stappen laten doen zodat het toestel weer in topstaat was.
Toen ik het toestel mocht afhalen zag ik bij de man toch heel,wat mooie vintage audio staan en ik besloot om voor mezelf een vintage set samen te stellen, iets dat mijn vader rond het eind van de jaren 70 zelf zou kunnen gedaan hebben...en allemaal Marantz.

Helaas had de technieker geen echt “period correct” Marantz receiver op voorraad en wist hij me ook te vertellen dat een goede Marantz receiver uit die periode zeer gewild en serieus aan de prijs is. Dus de zoektocht kon beginnen, ik wou geen opknappertje maar een toestel dat volledig was gerestaureerd, liefst met oorspronkelijke, zoniet kwaliteitsonderdelen.
Blijkbaar waren er op minder dan 2 uur rijden toch een aantal specialisten/hobbyisten die gespecialiseerd waren in vintage audio en ik liet ze allemaal weten dat ze me mochten contacteren als ze iets te koop hadden. De volgende weken/maanden kreeg ik een aantal voorstellen, maar ofwel waren ze belachelijk duur (€2000 +) ofwel niet echt het model/periode waar ik op zoek naar was ofwel in bedroevende staat. Maar geduld loont en de man die de Marantz cassette-recorder had gerestaureerd had een Marantz 2238s (ook uit 1978) op de kop getikt. Hij bood ze volledig werkend en spelend maar niet gerestaureerd aan voor een redelijke prijs. Op vraag van mij was hij bereid ook het toestel onder handen te nemen, maar hij waarschuwde me ook voor de prijs. Na een week of 3 kreeg ik een uitgebreide beschrijving van wat er allemaal vervangen was en wat er hersteld was etc...op mijn vraag werden ook alle lampjes vervangen met dezelfde originele lampjes en ook het velum papier achter de meters werd vernieuwd. En ik kreeg 6 maanden garantie op werk en onderdelen en natuurlijk de factuur.

Ik plaatste de twee toestellen in een rack en genoot van de vele tapes die ik nog had en zelfs van de radio (was jaren geleden) ook een nieuwerwetse netwerkspeler met flac files speelde wonderschoon.
Maar we blijven natuurlijk vooral vinyl mensen en ik zocht in mijn collectie een passende platenspeler. De twee Technics modellen waren niet echt mooi in combinatie met de rest, dus ging ik voor mijn Thorens TD160. Mooie visuele combinatie, speelde ook goed maar ik had enorm last van “footfall”. De vintage Marantz set staat in een ruimte op een zwevende houten vloer en ik moest echt letterlijk neerzitten of de plaat versprong elke keer ik ook maar rondwandelde.
Zin om de Thorens aan de muur vast te maken had ik niet, dus keek ik verder in de collectie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IV4eQD_ObqjQZ-hgc2i8bDAh9JY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IU4BWUSSPOTz3eKVRxBEny3k.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende die ik probeerde was mijn Sony Ps-313 FA, een van de serie die ooit door een Duitser van een hout look werd voorzien (voor welke reden ook).
Qua looks paste dit toestel ook wel bij de Marantz toestellen, speelde zonder verspringen en gaf een “redelijk” geluid. Maar elke keer kreeg ik toch het gevoel dat er meer uit de versterker viel te halen. Dus terug naar af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-t9uJbN-TGBamkXqYHRH3aGIwAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZfBbBZCauSjshX233wYYnSj.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen had ik al veel meer uitgegeven dan ik van plan was, zeker voor een set dat eigenlijk weinig ging gebruikt worden, maar ik wou dan toch uiteindelijk een passende Marantz platenspeler. Van de vintage Marantz receivers wist ik dat ze aan de prijs waren, maar van de platenspelers had ik geen idee. Was dat even schrikken. Al vroeg had ik beslist dat het ofwel een 6300 (of 6320) ofwel een 6370Q ging worden.
Vooral de 6300 vond ik zeer,zeer mooi. Op de vele Marantz fora werd de 6320 naar voor geschoven omdat die oorspronkelijk zonder arm kwam (en de originele arm van de 6300 was maar matig).
Ik zocht in binnen en buitenland maar kwam van een kale kermis thuis, tot wonder boven wonder een hobbyist op 20 km van mijn woonplaats een mooie 6320 met SME 3009 arm te koop aanbood. Heel veel geluk gehad want ik was net online toen zijn zoekertje verscheen en een minuut later had ik al een afspraak met hem. Aan de vele reacties te zien had ik geen 5 minuten langer mogen overwegen want er waren onmiddellijk meerdere gegadigden. Toestel was in zeer mooie en goede mechanische staat en dat mooie SME armpje maakte het helemaal af.
Ik nam het toestel mee naar huis en besloot om het oude element te vervangen door iets nieuwers en beters.
Nu, easier said than done...ik had nog een nieuwe Nagaoka MP-110 liggen maar ik kreeg die maar niet goed afgesteld op de SME arm (gebrek aan ervaring?). De arm is al zeer onhandig om een nieuwe headshell in te plaatsen en gebruikt ook een schuif systeem met gewichten om de tracking in te stellen. Wat ik ook van gewichten en shims gebruikte, ik kreeg de tracking van de Nagaoka niet onder de 2,5 gram, wat ik toch te zwaar vond. Na verder friemelen kreeg ik er een ouwe getrouwe AT95E onder op 1,8 gram. Toen Audio Technica enkele jaren deze uit productie nam heb ik nog vlug vlug er 3 gekocht voor situaties als deze.
Alles speelt nu heel fijn, maar stiekem zou ik er toch nog een AT 440MLb of een AT 540 ML willen onder steken, maar heb er eventjes genoeg van.

Een originele kap, heb ik ook maar die zal grondig gepolierd moeten worden. Een zomer klus dus. Krijg ik hem niet optimaal dan heeft onze vriend uit Brielle een reproductie liggen voor €109.

Wel al wat thuiswerk gedaan speciaal in de kamer waar de Marantz set nu staat om er toch gewoon even van te genieten.
Daarom doe je het toch...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iQGRKM85FLvv6uSj4Qh4vPJdZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxtcmkNHGIyphErS40gsEXS9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ed9xRmkiNzjVMk5LixECFen2h8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8utcajSJrfcA8C343Kfq4kbv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluw schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:39:
Ik doe het ook vaker hoor, maar als ik rustige muziek met stillere passages op een wat hoger volume luister hoor ik het en kan ik het irritant vinden. Het is een soort rumble inderdaad, lage toon.

- Platenspeler is in goede staat
- Zowel met nieuwe als oude platen
- Naald is in goede staat

Ik ga het nog eens testen, nieuwe en een oude plaat wassen en ook eens met ander element testen. Ik heb nog een wat oudere Yamaha MC-9 liggen dus die eerst maar eens checken met hoofdtelefoon.
Goed plan om de Yamaha MC-9 te proberen!

Ik zou er eens op letten of het met elke plaat (nieuw of oud) in de stille groeven in dezelfde storende mate te horen is. Zo ja dan zou dat duiden op een probleem met je plateaulager of naald/afstelling, of het is simpelweg een kwestie van "this is as good as it gets with vinyl", wat voor jou nog net niet goed genoeg is. ;)

Mijn ervaring is dat er op hoger volume bij de stilste passages altijd hoorbare lage groefruis is. Altijd. Welke platenspeler ik ook gebruik (ik heb er zeer vele gehad en getest) en met welk element ook. Het element kan wel een beperkt verschil maken.

Wel is het zo dat bepaalde platen gewoon erg beroerd zijn, of het nu vanaf de pers al zo is (de mallen en snijbijtels gaan niet vrijuit) of later via slijtage door verkeerd gebruik. Maar dan nog kan ik vaak genieten van die lp's, ik neem het gerommel dat zo nu en dan te horen is maar voor lief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vwestlife heeft een leuk filmpje over het cancelen van de 45 toeren plaat... Dat cancelen is uiteraard mislukt indertijd en Vwestlife leg uit waarom:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
chromium schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:39:
Dit wordt waarschijnlijk veel te lang, en het gaat niet enkel over platenspelers, maar vooral over de liefde voor oude hifi en de hobby op zich, dus sla gerust over als “a wall of text” niet echt je ding is ;)
Mooi verhaal en respect voor het (ook) op deze manier in ere houden van je vader. Je hebt het over de set & speler, maar ik mis nog een component: welke speakers heb je aan de receiver gekoppeld? Is het gelukt om die ook ‘tijd-correct’ te krijgen?

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
@Sluw Enige voorm van bijgeluiden (stof) en groefruis horen erbij. Dat is tenminste mijn ervaring.
Daar is een hele goede oplossing voor namelijk de CD en CD speler of andere digitale audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
  • Laatst online: 10-09 14:33
jbtroost schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:47:
[...]

Mooi verhaal en respect voor het (ook) op deze manier in ere houden van je vader. Je hebt het over de set & speler, maar ik mis nog een component: welke speakers heb je aan de receiver gekoppeld? Is het gelukt om die ook ‘tijd-correct’ te krijgen?
Bedankt en goede vraag :)
Op dit moment spelen ze op een setje Dali Oberon 5’s die ik nog op overschot had.
Niet period-correct natuurlijk, maar ik heb het niet zo voor speakers uit midden jaren ‘70 (of je moet al serieus gerestaureerd high end gaan)
Graag had ik er 2 JBL L82 classics aan gehangen, moderne techniek in een vintage jasje, maar schijnbaar komt JBL nog dit jaar met de V2 op de markt, dus ik kijk even de kat uit de boom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Ok ik heb de hoofdtelefoon x vinyl test gedaan, gewassen platen, nieuw en oud met de Nagaoka MP-200 en de Yamaha MC-9. Nog even de instellingen van de arm gecheckt maar dat staat allemaal goed.

Wassen maakt zo goed als geen verschil, klinkt misschien iets schoner maar de meeste van m'n platen zijn al schoon en heb weinig echte krasplakken. Ook de elementen verschillen zo ver ik hoor niet wat betreft dit probleem.

Het valt me mee nu ik er op let maar bij een stille of zacht opgenomen plaat kun je het wel horen, oudere ambient platen, sommige klassieke stukken. Bij de meeste platen moet je het geluid oncomfortabel hard zetten.

Maar waarom viel het me dan op? Ik heb een aantal platen gedraaid en de de plaat waarbij ik me er aan begon te ergeren was een nieuwe picture disc, daar hoor ik merkbaar verschil en valt het echt op. Niet echt bij stilgestaan. Die staan al bekend om een mindere kwaliteit maar het was me niet eerder echt opgevallen.

Ik hoor t trouwens nooit als ik over de speakers luister.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 20:56
Techniek? :+ Als kind al bezig eind jaren 60 met een oud Philips systeempje met opklapbaar draaitafeltje. Op de radio afstemschaal stond Veronica gewoon vermeld, ondanks dat ze illegaal waren met hun Norderney zendschip. (dat ligt trouwens naast het Tweakers HQ)

Natuurlijk was de naald kapot gegaan door onvoorzichtigheid van mijn kant. Geen zakgeld genoeg voor een vervangende naald, en dan moet het dus anders. In mijn ogen zou een naald van uit mijn moeders naaidoos ook wel werken. 8)7 O-) #kinderlogica

Natuurlijk moest dat kleurige plastic knopje er af, en moest de lengte ook fors ingekort worden. ook moest er een bocht ingemaakt worden, dus met tangen wat aan het rommelen en in het element geduwd. Het werkte maar het geluid was zelfs niet redelijk te noemen. :X

Toch maar mijn vader lief aangekeken en de volgende dag had hij een nieuwe naald gekocht. Veel plezier van gehad, tot ik in de jaren 70 een complete stereoset kreeg. Het merk was Aristona en was voorzien van een platenspeler, een cassettedeck en radio.

Later heb ik zelf een Technics stereotoren bij elkaar gespaard, en wat was ik daar blij mee. Uitgebreid met CD speler en EQ heeft die vele jaren dienst gedaan.

fast forward

Mijn huidige setup: Twee boekenplank speakers van Monitor Audio, Denon receiver met phono, Ibiza mengpaneeltje met phonopre en USB aansluitmogelijkheid en twee draaitafels. Een Audio Technica AT-LP140XP met AT440mla en een Technics SL1210mk2 met AT540ml
De jukebox is een Rowe Ami 200 selection uit 1971, in de schuur staat een Rowe Ami uit 1981 ingebouwd in een AMI D20 kast. Deze heeft een storing waar ik niet uitkom. Speelt een half uur gewoon goed en dan staat er E3 in de display. Vandaar de andere jukebox aangschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sluw schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:16:
Ok ik heb de hoofdtelefoon x vinyl test gedaan, gewassen platen, nieuw en oud met de Nagaoka MP-200 en de Yamaha MC-9. Nog even de instellingen van de arm gecheckt maar dat staat allemaal goed.

Wassen maakt zo goed als geen verschil, klinkt misschien iets schoner maar de meeste van m'n platen zijn al schoon en heb weinig echte krasplakken. Ook de elementen verschillen zo ver ik hoor niet wat betreft dit probleem.

Het valt me mee nu ik er op let maar bij een stille of zacht opgenomen plaat kun je het wel horen, oudere ambient platen, sommige klassieke stukken. Bij de meeste platen moet je het geluid oncomfortabel hard zetten.

Maar waarom viel het me dan op? Ik heb een aantal platen gedraaid en de de plaat waarbij ik me er aan begon te ergeren was een nieuwe picture disc, daar hoor ik merkbaar verschil en valt het echt op. Niet echt bij stilgestaan. Die staan al bekend om een mindere kwaliteit maar het was me niet eerder echt opgevallen.

Opgehelderd duidelijk. (y) Bevestigt ook de mening die ik al 39 jaar heb over picture discs. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik luister 90% van de tijd mijn vinyl met een koptelefoon...... maar ik hoor, op geluidsniveau gezond, echt geen groef geluid ... wel af en toe een carcle and pop maar goed ...

Is het niet een toon ergens anders vandaag bv aarding of een kabel die niet helemaal goed meer is of niet goed meer vastzit.

Ik had dit met mijn oude koptelefoon versterker daar was zo'n aansluiting niet helemaal goed meer en dan hoorde ik vaag een bromtoon achtig geluid...

Set: Aucoustic Solid draaitafel met Jelco Arm en een Ortofon black element aangesloten op een Prima Luna versterker..

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True, bij doorsnee gebruik is er geen probleem. Maar als je de versterker maar hard genoeg zet en de passage maar stil genoeg is hoor je bij aandachtig luisteren echt wel groefgeluid, there is no way around it. ;)

Brom is heel anders dan groefgeluid, want brom is constant. Laag groefgeluid is een "grinding" geluid met een repetitief element (33 of 45 keer per minuut), alleen al omdat geen enkele plaat / groef 100% perfect gecentreerd en vlak is. ;) Elke plaat heeft wat dat betreft eigenlijk zijn eigen watermerk, als je auditief geheugen goed is zou je elke plaat kunnen herkennen aan zijn groefgeluid... :P

Edit, voorbeeldje. De cracks en pops overheersen hier maar je hoort het lage gestommel er wel doorheen.

[ Voor 76% gewijzigd door Cap op 05-07-2023 12:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
Sluw schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:16:

Kijk, dat verklaart het wel. PD's moet je vooral aanschaffen als decoratie, voor de verzameling of als de opname echt op geen andere manier te krijgen is. Als het om geluidskwaliteit gaat: lekker laten liggen :P .

Even wat anders. Ik zag deze platenspeler op MP: https://www.marktplaats.n...rd-zero-100s-platenspeler

Op Vinylengine viel mij het woord 'tangentiaal' op. En tegelijkertijd realiseerde ik mij de opvallende arm van deze speler. Wat mij betreft een mooi stukje techniek, en het roept de vraag op waarom dit niet door veel ontwerpers is omarmd. Kwetsbaarheid? Storingsgevoeligheid? Ik bedoel, er zijn toch twee extra scharnierpunten in deze arm. Andere problemen die worden geïntroduceerd die je met een gewone arm niet hebt? Zo ja, welke dan? Complexiteit? Afijn, ik weet het niet, maar ben wel nieuwsgierig of een van jullie hier ervaring mee heeft.

Ik vind het een gave speler, en de naam Garrard koppel ik meteen aan kwaliteit. Wel twijfel ik aan het Idler-wheel systeem omdat ik het gevoel heb dat reparatie lastiger is dan bij BD of DD spelers, als je er zelf al iets mee kan. Maar dat is vanwege mijn onervarenheid met dit systeem :+ .

Kortom, ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:34:
[...]

Even wat anders. Ik zag deze platenspeler op MP: https://www.marktplaats.n...rd-zero-100s-platenspeler

Op Vinylengine viel mij het woord 'tangentiaal' op. En tegelijkertijd realiseerde ik mij de opvallende arm van deze speler. Wat mij betreft een mooi stukje techniek, en het roept de vraag op waarom dit niet door veel ontwerpers is omarmd. Kwetsbaarheid? Storingsgevoeligheid? Ik bedoel, er zijn toch twee extra scharnierpunten in deze arm. Andere problemen die worden geïntroduceerd die je met een gewone arm niet hebt? Zo ja, welke dan? Complexiteit? Afijn, ik weet het niet, maar ben wel nieuwsgierig of een van jullie hier ervaring mee heeft.
Ik heb geen hands-on ervaring met dit model Garrard maar het arm ontwerp introduceert inderdaad ook problemen. Los van de toegenomen complexiteit an sich, betekent meerdere scharnierpunten ook meerdere weerstandspunten en ook meerdere punten waar de stijfheid van de arm benadeeld wordt. Met als gevolg ongewenste trillingen. Daarnaast betekenen de extra onderdelen aan de arm (zichtbaar en eventueel onzichtbaar onderaan de basis) extra bewegende massa, wat al snel ongewenst is. Ik kan me voorstellen dat de nadelen al snel niet opwegen tegen het voordeel van de winst in "0" fouthoek.

Uiteindelijk kan het wel maar het draait bij dit soort ontwerpen dan echt om de uitvoering: de extra draai- en bevestigingspunten moeten kwalitatief van echt hoogstaande kwaliteit zijn om de nadelen niet teveel door te laten wegen. En dat lijkt me het probleem van deze draaitafel in deze prijsklasse: het draaipunt van de headshell en de elementhouder schijnen het zwakke punt te zijn van deze arm. Zelf vind ik er de arm ook niet fraaier op worden, maar dat is een kwestie van smaak.

Al met al, los van een patent ;), zijn dat denk ik genoeg redenen voor andere fabrikanten om dit type arm niet over te nemen, of voor Garrard om dit principe niet door te voeren op de rest van hun modellijn.

Anyhow, hier wat ervaren problemen en (deels) oplossingen, plus een vergelijk met een Linn LP12, van een gebruiker op DIY Audio.
Ik vind het een gave speler, en de naam Garrard koppel ik meteen aan kwaliteit. Wel twijfel ik aan het Idler-wheel systeem omdat ik het gevoel heb dat reparatie lastiger is dan bij BD of DD spelers, als je er zelf al iets mee kan. Maar dat is vanwege mijn onervarenheid met dit systeem :+ .
Garrard heeft zowel heel mooi spul gemaakt als doorsnee / niet bijzonder / minder spul, net zoals veel andere toonaangevende fabrikanten. Dit is natuurlijk een bijzonder ding, maar ik zou zelf niet voor deze speler en arm kiezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 05-07-2023 12:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vandaag bij een kringloop een lamp gevonden met een buigzame arm die ik vast kon schroeven aan mijn bureau middels een schroefklem constructie... Tjah, nu heb ik in ieder geval één hobbel minder bij het bekijken van naalden via mijn Microscoop van Euromex, want ik hoef geen zaklamp meer vast te houden...

Toch nog maar eens een poging gewaagd om een van mijn naalden op de foto te zetten... Deze keer een Goldring 2100MM naald en ik moet toegeven: @mr_petit had gelijk: voor het kijken is de belichting middels een led spotje afdoende, maar op de foto zetten is toch lastiger... Dan toch nog dit resultaat weten te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWfU8SLC72-g__Tbe5o3QSnVyvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSu6ocGB52XbP5PuP15lmg08.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet duidelijk dat de naald in zeer goede staat is en dat mag ook wel... Letterlijk, want dit naaldje heeft amper uren gespeeld... ;)

Ter vergelijk, dit is het naaldje van mijn Audio Technica AT-440MLa die ik de vorige keer op twee foto's heb gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-WNsEV6IHdOG2hAO9bP6tPm7tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4X37w1c8W85KXM26bSRVrXF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLExzH39PEJwoYJa9UYw2R_ks9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfwmZYzLDXFhkgaSk7G6QnP9.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet duidelijk de andere slijping op de foto's: de elliptische Goldring is voor het gevoel net even wat meer gerond qua vorm voor hij spits afloopt dan de AT-440MLa van Audio Technica... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 05-07-2023 23:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@rcor leuke foto's, zo heb ik er ooit ook hele sets gemaakt. En herkenbaar dat gedoe met de belichting. Ook het scherpstellen van de camera voor het oculair van de microscoop is vaak een uitdaging.
rcor schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:53:
Dan toch nog dit resultaat weten te krijgen:
[Afbeelding]

Je ziet duidelijk dat de naald in zeer goede staat is en dat mag ook wel... Letterlijk, want dit naaldje heeft amper uren gespeeld... ;)
Wat je vooral ziet is dat naald en cantilever schoon zijn, en een standaard bonded type is. Dat zie je aan de metalen ring die de binding verzorgt tussen cantilever en het diamantje, dat op de ring gemonteerd zit (het ondoorzichtige cilindrische gedeelte). Bij een nude naaldje steekt het diamantje direct in (door) het cantilever.

Maar eerlijk gezegd kan je uit deze foto niet opmaken of de naald versleten is of niet, daarvoor is de vergroting te gering, de hoek waaronder de foto genomen is niet bruikbaar en de belichting niet afdoende.

Waarom is dat? De slijtagevlakken maken namelijk maar een heel klein deel uit van de naald, om een indruk te geven, zo komt de naald in de groef, dat hele ding wat je ziet is dus nog maar een gedeelte van het diamantje, het gedeelte wat in de groef komt is maar miniem:

Afbeeldingslocatie: https://www.analogplanet.com/images/styles/600_wide/public/Lyra.jpg

Dit geeft een aardige indicatie om welk stukje van de naald het gaat, let op de schaal: helemaal onderin de foto zie je pas het aluminium van het cantilever.
Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/download/file.php?id=118495&sid=a5ce0d42026a1b16a9a05fa1505c686c

Om nog een betere indruk te geven, ik heb jouw foto even gepakt, flink uitgesneden zodat er meer van de naald te zien is, en een rood streepje gezet bij het punt waar de groef ongeveer contact maakt, en dan heb ik waarschijnlijk nog wat overdreven. Ik hoop dat je het streepje kan ontwaren. Anders even klikken om de foto in te zoomen. ;) Je ziet dat het puntje daar een andere hoek begint te maken. Dat is het contactvlak met de groef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lkd7vnSFjmUypayVE4cvJNhx9J0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7PiyHVHYekomQA7uwSRDt41.jpg?f=fotoalbum_large

De juiste manier om een opname van de slijtvlakken te maken is als volgt, recht van boven (onder zoals u wilt) met links en rechts een lamp. Waarbij aangetekend dat de slijtvlakken veel en veel groter lijken t.o.v de rest van de naald dan in werkelijkheid, dit omdat de slijtvlakken zich in deze stand het dichtste bij de lens bevinden (extreme vergroting en perspectief). De "achtergrond", alles wat je eromheen ziet, dat is een immens en oneindig lijkend stukje van het metalen cantilever. :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lEIFICN.png
Ter vergelijk, dit is het naaldje van mijn Audio Technica AT-440MLa die ik de vorige keer op twee foto's heb gezet:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je ziet duidelijk de andere slijping op de foto's: de elliptische Goldring is voor het gevoel net even wat meer gerond qua vorm voor hij spits afloopt dan de AT-440MLa van Audio Technica... ;)
Ik herken dat Audio Technica ML naald direct maar opnieuw is obv deze foto niet te zien of deze naald versleten is :).

Maar weer een ingezoomde uitsnede van jouw naald met het plekje dat ongeveer in contact komt met de groef als een rood lijntje, en dan ben ik weer wat te scheutig geweest met dat lijntje. Je ziet eigenlijk een vage lichte vlek, de resolutie is niet hoog genoeg. Daarboven zie je vooral smurrie, stof, haartjes. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6SSVt0Fz59LnztbQWK5_hKKI4o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lqdjMQkNkctsFUiJGPrlDarY.jpg?f=user_large

Wat je vooral ziet is dat dit een nude diamantje is (diamantje gaat door het cantilever en piept er een stukje bovenuit, en er is geen metalen ring) ipv een bonded zoals bij je Goldring. Verder zie je een beetje dat het om een "square nude" gaat, oftewel een vierhoek ipv een ronde zoals bij de Goldring. Voordeel van de square vorm is dat de montagepositie van het diamantje in het cantilever veel preciezer is te realiseren. Dat moet ook wel bij een micro ridge naaldje. ;)

Hieronder een indruk van hoe de Microline / Microridge naald eruit ziet. Dit is een wat overdreven weergave voor de duidelijkheid: je ziet maar een deel van de diamant en in werkelijkheid is die "ridge" kleiner, en slechts een deel van dat randje bovenop komt dus in contact met de groef. Eronder hoe het eruit ziet als deze naald in de groef zit, echt iets van 5% van de diamanthoogte zit maar in de groef.

Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/images/forum/stylus_shapes/stylustypes.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/download/file.php?id=25004&mode=view

Het zijn dus zeker mooie en leerzame foto's maar voor beoordelen van slijtage zul je de naald recht van boven moeten bekijken, zijdelings aan 2 kanten uitlichten en echt veel meer moeten vergroten. En die combinatie is vaak heel lastig bij gebrek aan optimale apparatuur, ik spreek uit ervaring. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 08-07-2023 08:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmaSXH3JkheK7cWUeAr6USLnD9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxUCz9XMupP9PlrpKq7DdKN3.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag was ik naar de stad van Deventer geweest om eens een bezoek te brengen aan het museum in de binnenstad. Als daar na het bezoek ervan ook nog eens een platenzaak op 5 minuten op loop afstand zit, toen kon ik het niet laten om even een kijkje te nemen 😉.

Daar meegenomen:
• Peggy Lee - In the name of Love
• Jonah Jones - Jumpin’ with Jonah
• Jonah Jones - Jonah Jumps Again
• Nelson Riddle - The Bright and the Beautiful
• Freddie Hubbard - The Baddest Hubbard
• George Benson - Good King Bad
• Sonny Clark Trio (links onder de Blue Note Tone Poet uitgave. Beide albums hebben dezelfde naam, het album hieronder is een Japan only release)

En met het pakketje uit Japan:
• Sonny Clark Trio
• Toshiko Akiyoshi / Lew Tabackin Big Band - Insights

Al met al genoeg om te luisteren, maar eerst morgen het geheel wassen 😁.

[ Voor 7% gewijzigd door Toshirou op 08-07-2023 20:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Iemand nog ergens €58.000 liggen? Linn heeft in samenwerking met Sir Jonathan Ive (ex. Apple designer van o.a. iPod en iPhone) een LE Sondek LP12-50 ontworpen.

Reserveer een exemplaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6txhnkyNXL7r3Rlcu0-JPf2xI-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muqmyimNkqvjaDvJ2d9X0IQT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqJxZH5vIAMXOg309LeSB40zpMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbs8zvr8ULU03JEhYWdSRJM6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CErLm9EggUW4o3JXNEn2qeiWqgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zbdbhb9iq6FakaOtr8Q2GK9d.jpg?f=fotoalbum_large

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik krijg door al die afgeronde hoeken en die gebroken witte kleur een beetje een Dieter Rams/Braun idee bij (je weet waar Ive in het verleden zijn inspiratie vandaan haalde.. hij lijkt het niet los te kunnen laten 😉). Die ronde hoeken vind ik net teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Dacht laatst te horen dat de naald een groef oversloeg dus voor de zekerheid toch maar de dwars druk gecontroleerd met een groef loze testplaat. En ja hoor, deze doet bijna niets meer... Toch goed om dit soort dingen te controleren blijkbaar. Veel pech met de Denon DP 300F...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Roderiktweaker er zal toch ook wat aan de hand zijn met de plaat of een andere instelling, want ook zonder dwarskracht compensatie schiet een naald niet zomaar uit een groef. Dus ik dank aan kras of een combinatie van veel te lage naalddruk, geen (of veel teveel) anti-skating, verkeerde uitlijning element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Cap schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:34:
@Roderiktweaker er zal toch ook wat aan de hand zijn met de plaat of een andere instelling, want ook zonder dwarskracht compensatie schiet een naald niet zomaar uit een groef. Dus ik dank aan kras of een combinatie van veel te lage naalddruk, geen (of veel teveel) anti-skating, verkeerde uitlijning element.
Het groef loze gedeelte van de testplaat is niet helemaal geschikt om de juiste dwarsdruk in te stellen maar het maakt wel goed duidelijk of er wel iets gebeurt.

Op de laagste dwars druk schiet de naald heel snel naar de binnenkant van de lp. Bij de hoogte dwars druk gebeurt dit nog steeds zij het iets minder snel. Het was voorheen wel mogelijk deze stabiel in het midden te laten lopen.

Het overslaan van de naald gebeurde een paar keer op een paar platen waar dit eerder niet het geval was (dacht ik) Ik zal de naaldruk ook even controleren maar er is verder niets gebeurd met de draaitafel. Ik dacht zelf ook dat het niet zoveel zou moeten uitmaken om de naald te laten overslaan.

Ik hou ondertussen het aanbod van Ronald op marktplaats in de gaten. Ik heb daarnaast nog 2 kreupele draaitafels, ruil die graag in voor een goede.

[ Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 07-07-2023 22:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roderiktweaker schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:47:
[...]

Het groef loze gedeelte van de testplaat is niet helemaal geschikt om de juiste naaldruk in te stellen maar het maakt wel goed duidelijk of er wel iets gebeurt.

Op de laagste dwars druk schiet de naald heel snel naar de binnenkant van de lp. Bij de hoogte dwars druk gebeurt dit nog steeds zij het iets minder snel. Het was voorheen wel mogelijk deze stabiel in het midden te laten lopen.
Dat is inderdaad normaal gedrag bij lagere tot geen anti-skating. Maar de anti skating knop doet dus nog zeker wel wat. De naald loopt niet helemaal van de plaat af, op het label zelf? Op zich is het prima als ie wat naar binnen loopt en ergens vlak voor het einde tot stilstand komt. Staat je platenspeler wel waterpas? Ook dan kan veel invloed hebben, net als een teveel naar binnen staand element.
Het overslaan van de naald gebeurde een paar keer op een paar platen waar dit eerder niet het geval was (dacht ik) Ik zal de naaldruk ook even controleren maar er is verder niets gebeurd met de draaitafel.
Dat zou ik zeker doen. En vergeet ook niet de naald te inspecteren en goed schoon te maken met een carbonhaar naaldborsteltje, desnoods met een drupje alcohol erop. Een dot aangekoekt vuil, pluisjes e.d. kunnen ook desastreus effect hebben op de tracking prestaties. Welke naald zit erop en hoeveel uur / platen heeft die naald er trouwens op zitten denk je? Ook dat kan zijn invloed hebben.
Ik hou ondertussen het aanbod van Ronald op marktplaats in de gaten. Ik heb daarnaast nog 2 kreupele draaitafels, ruil die graag in voor een goede.
Naar wat voor type draaitafel ben je op zoek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Pm39zscJB5mtDZjja7YAGNGKjU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zaRP4qIDGLCNpvFvV8A60acE.webp?f=user_large
https://www.iculture.nl/nieuws/platenspeler-jony-ive/

Voor wie erg van het Apple design houd heeft Linn de Sondek LP12 die is ontworpen door niemand minder dan voormalig Apple designer Jony Ive. Prijskaartje een slordige $60.000!

Acties:
  • +6 Henk 'm!
holy moly wat een prijs voor zo'n ding.
En dat voor een LP12 met wat afgeronde hoekjes in het subchassis....
Zelfs al zou hij 10x zo goedkoop zijn, zou ik het nog geen koopje noemen, maar goed, ik vind dat aan de prijzen van Linn überhaupt een steekje los zit...

En ze gaan er 250 stuks van maken. Dat is volgens mij best een grote oplage in deze klasse. Niets speciaals, behalve dan dat het 15 miljoen(!!!) aan cashflow teweeg brengt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pavv
Je betaalt hier alleen heel veel voor de zg exclusiviteit (die er m.i. vooral in ligt dat er maar een beperkt aantal idioten is die zich hiervoor 60K uit hun zakken laat kloppen) en niet voor toegevoegde kwaliteit. Ik verwacht geen hoorbare verschillen tussen deze LP12 en de meeste andere LP12's (die op hun beurt weer een afgeleide zijn van de aloude Thorens TD125)

Ik geef mijn geld liever uit aan leuke dingen, zoals deze plaatjes, de oogst van deze week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hwJjGfDU-ExUDqV91Xr9YOJbpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8VJenzJ6ucBkx9HGhoAGaSB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

Tsja die markt is er gewoon. Los van de bizarre prijs, vind ik het een lelijk ding eigenlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja dat die markt er is, is misschien nog wel frappanter.
Je kan het Linn eigenlijk niet kwalijk nemen dat ze zoveel mogelijk geld uit de zakken van die mensen proberen te kloppen met minimale inspanning, ze hebben kennelijk genoeg.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 08-07-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het waanzin, maar de merknaam en de bewust gecreëerde schaarste maken het blijkbaar mogelijk. Ik verbaas me dat het mensen zou moeten boeien of Ive mee ontworpen heeft of iemand anders. Het ademt uitmelken, wat mij betreft. Maar als iemand er warm van wordt, ik houd hem natuurlijk niet tegen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik had nog nooit van die Ive gehoord, dus aan mij is het sowieso niet besteed.
Je moet ook erg goed kijken dattie anders is dan de normale lp12

Pagina: 1 ... 33 ... 71 Laatste