mr_petit schreef op zondag 4 juni 2023 @ 00:20:
[...]
Ja ik vind het ook hoog.
Zeker gezien er onlangs een Sony PS-x800 heel lang (meerdere weken) op MP heeft gestaan voor €650 (die dus waarschijnlijk voor minder is verkocht), en er staat ook al een Pioneer PL-L1000 voor (ok, vanaf, maar nog geen bod) €500.
Goed, die PS-x800 had een beschadigde stofkap (die kan je nu weer nieuw herfabriceert kopen), maar die was volledig nagezien en afgesteld en werkte dus naar behoren. En die PL-L1000 ziet er echt heel goed uit.
De PS-X800 is inderdaad minder geliefd: er is maar een beperkte groep die er interesse in heeft. Om te beginnen zijn tangentiale spelers al niet zo erg geliefd.
Daarbij heeft de PS-X800, inderdaad zoals die in de advertentie, vrijwel altijd een kapotte kap omdat de scharnieren slecht zijn ontworpen. Het zwaartepunt van de kap blijft bij omhoog zetten te ver naar voren zitten door de positie van de scharnieren, waardoor deze matig tot niet omhoog blijft staan. Een geringe verslapping van de veren in de loop der tijd doet de rest. Je kan de veren dan gaan verstevigen (gedoe), maar er komt in de standaard situatie al teveel kracht op de kleine sleufjes in de kap, dus dat zal het bij frequent gebruik begeven.
Een gewone nieuwe kap lost het probleem helaas niet op, kan ik uit eigen ervaring vertellen. Nieuwe kappen zijn niet gemaakt van polycarbonaat maar van acrylaat. Ze worden standaard gemaakt van 4mm dik acrylaat, maar dit is te zwaar waardoor de kap niet meer omhoog blijft staan. Het zou dus eigenlijk in 3mm acrylaat gemaakt moeten worden om de boel lichter te houden en de scharnieren te ontzien, wat wel weer nadelen heeft voor de sterkte van de kap.
De acrylaatlijm waarmee de scharnierpockets van die kappen aan elkaar worden gezet is bovendien veel slechter bestand tegen de krachten van het scharnier dan de originele naadloze polycarbonaatkap, waardoor de pockets zullen gaan wijken, de kap al helemaal niet meer omhoog blijft staan en de pockets uiteindelijk geheel loslaten. Dit zal dus verstevigd moeten worden met metalen strips o.i.d. Niet fraai en complex.
Bovendien worden standaard de naden niet aan elkaar gesmolten of gebogen (te moeilijk, teveel gedoe), maar gelijmd. Met name de lijmnaad die het vlakke van het schuine deel scheidt is daardoor gewoon lelijk.
De enige goede vervanging is i.m.o. dus een geheel naadloze 3mm polycarbonaat kap (PS-X800) of desnoods een naadloze 3mm acrylaat kap (zoals bij de PS-X555ES, wel minder goed want het resoneert meer), en dan versterkt bij de scharnierpockets. Als je al iemand kan vinden die dit wil en kan doen, dan zal het denk ik een dure grap worden. En de slappe scharnieren moeten dan ook nog verholpen worden.
Het gedoe met die scharnieren / kap is erg jammer en ook een van de belangrijkste redenen dat ik mijn PS-X800's verkocht heb. Daarnaast nog wel wat andere zaken die me niet bevielen, o.a. het ontbreken van hoogteverstelling van de arm en hoe verschillende zaken waren opgelost (armbedrading, voeding, riempjes, overdaad aan draadbruggen/connectoren, precisie zero balance, kwaliteit tiptoetsen). Al met al vind ik het een zeer goede speler die belemmerd is door de uitvoering van het ontwerp.
De PL-L1000 herbergt minder technologie en de behuizing is minder goed, maar is daardoor wel minder rommelig / complex (take your pick

) opgebouwd, de scharnieren zitten op de juiste plek (zwaartepunt van de kap zit daardoor gunstig bij het omhoog klappen van de kap), en de arm is heel goed ontworpen. Maar ook die is tangentiaal dus maar geliefd bij een beperkt publiek. Dat drukt de prijs.
Ik kan dus begrijpen waarom een standaard type speler als de SL-1411 meer mensen aanspreekt, zowel visueel (afwijkende kap, arm) als in gebruik en onderhoud. Een tangentiale arm betekent riempjes, en riempjes moeten vervangen worden. Dat blijft een irritant gegeven.