Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:43

Toshirou

Vinyl Surfer

Dit is een namaak uitgave van een counterfeit label... een veel voorkomend probleem met Jazz, Blues en Rock 'n Roll albums. Zodra de Europese copyright na 60+ jaar vervalt dan springen de Spanjaarden, Russen en Italianen er direct op met hun niet officiële uitgaves. De hoezen van deze namaak platen om ze zo maar te noemen, zien er vaak wel erg netjes uit. Mooie kwaliteit hoezen met idem foto's op de cover. Daarnaast vaak voorzien van een handjevol bonus tracks die niet op de originele LP staan, maar wel op de CD. Dus vaak ook daarom vaak komen van een niet officiële bron als in niet de originele High-res bestanden of de master-tape. Vaak een High-res audio bestand als een SACD/CD rip of in het ergste geval gewoon een needle-drop (een gedigitaliseerde LP).

Door het gebrek aan kwaliteit mastering ook niet goed klinken. Ik heb altijd een idee dat ze gewoon klakkeloos op LP worden gezet en daarna naar GZ-Media worden gezonden om te persen (die persen deze rommel naast alle commerciële albums).

Dus vermijd labels als Wax Time, Jazz Images, Doxy, Dol, Stereo Media etc... In dit geval is het dus een Columbia uitgave.. dus daarnaar kijken met het aankopen van een nieuw exemplaar. Altijd even goed opletten, bij twijfel check Discogs. Want vaak is een originele uitgave evenduur of niet veel duurder als deze namaak, het is alleen even weten waar je op moet letten en wat je koopt. Bij Jazz of Blues albums, koop ik zelf liever tweedehands als ik niet teveel kwijt wilt zijn. Of bij de betere albums een moderne heruitgave van Analogue Productions etc... maar daar betaal je dan wel meer voor.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hansie18 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:48:

Mooie hoes, maar minder mooie LP. Soort typex, deels uitgesmeerd? De LP is door de Knosti gegaan met goed schoonmaakspul. Iemand nog tips? Ik ga hem zo niet aan mijn naald blootstellen. Of kan de LP toch echt beter naar de prullenbak?
Ik zou proberen met 100% IPA/isopropylalcohol en een stug borsteltje zoals een nagelborsteltje om te kijken of het loskomt.
En als dat niet lukt met terpentine en een nagelborsteltje.

Die 2 chemicalien zijn behoorlijk veilig om op vinyl te gebruiken en 2 chemicalien die in 2 verschillende groepen vallen.

Als je chemicalien als aceton (nagellakverwijderaar), thinner of MEK gaat gebruiken, dan beschadig je gelijk het vinyl, want dat zijn weekmakers die pvc oplossen.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Als je geen IPA hebt zal wasbenzine ook goed werken, het is minder vettig dan terpentine, verdampt sneller, lost vetten zeer goed op, en tast kunststoffen niet aan. Overal verkrijgbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 31-05-2023 15:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ja wasbenzine is ook veilig, ik denk nog veiliger dan terpentine.
Al weet ik niet of snel verdampen hier een pre is als je het een tijdje wil laten inwerken.
Terpentine is inderdaad licht vettig, bijna een hele dunne olie. Maar dat kan altijd met ipa verwijderd worden.

Gewone benzine (dus uit de pomp) zou ik mee oppassen, dat is een mix van allerlei chemicalien.

Maar als de vervuiling erg vast zit, dan is de kans groot dat er een chemische verbinding gevormd is, en de plaat dus onherstelbaar beschadigd is.

[ Voor 86% gewijzigd door mr_petit op 31-05-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:16
Toshirou schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:04:
[...]

...
Dus vermijd labels als Wax Time, Jazz Images, Doxy, Dol, Stereo Media etc... In dit geval is het dus een Columbia uitgave.. dus daarnaar kijken met het aankopen van een nieuw exemplaar. Altijd even goed opletten, bij twijfel check Discogs. Want vaak is een originele uitgave evenduur of niet veel duurder als deze namaak, het is alleen even weten waar je op moet letten en wat je koopt. Bij Jazz of Blues albums, koop ik zelf liever tweedehands als ik niet teveel kwijt wilt zijn. Of bij de betere albums een moderne heruitgave van Analogue Productions etc... maar daar betaal je dan wel meer voor.
Alles wat Toshirou schrijft inderdaad... en vooral dat laatste stuk. Probeer een exemplaar te bemachtigen die officieel is uitgebracht. Tegenwoordig verschijnen er heel veel Jazz platen opnieuw op het Blue Note label, en de reeks Classics daarvan zijn met een beetje moeite nieuw & goed te vinden voor schappelijke prijzen tussen de 18 en 25 euro. De reeks Blue Note Tone Poets is met nog meer zorg en aandacht opnieuw gemastered, gecut, geperst bij een top-perserij en in een chique hoes gestopt. Deze Tone Poets zijn wel een pak duurder (35-50€)...

Ook goede persingen kun je verwachten van, inderdaad AP, van Craft, Speakers Corner, Impulse, Verve, ORG en een paar die ik nu even vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:51
Na een aantal jaar lurken nu toch eens wat actiever aan de slag met een nieuwe platenspeler. Ik heb al jaren een goedkoop setje en wil wat beters. Ik had mijn oog laten vallen op een Pro-ject RPM3 door goede verhalen van anderen en wat online recensies. Nu is die best een stuk duurder geworden de afgelopen maanden. Ik vroeg me af of hier mensen zitten die ervaringen hebben met deze serie en iets kunnen zeggen over of de RPM3 (€849) de hogere prijs waard is vergeleken met een RPM1 (€499)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
IK vind de verschillen niet erg schokkend...

Staar je vooral niet blind op de verschillende Ortofon M2 elementen die er bij geleverd (kunnen) worden... de Silver is gewoon een Red met ietsje betere interne bekabeling (zilver ipv koper).
Sowieso zijn dat allebei elementen die niet erg bijzonder zijn...pas bij de Blue en de Bronze worden de Ortofons wat prettiger luisterbaar. Kijk gerust dus ook naar een setup zonder meegeleverde Ortofon en overweeg een ML stylus van Audio-Technica (95 of 540 bijvoorbeeld) of een leuke Grado of nagaoka mp-110/150... de keuze is reuze

De toonarm van de RPM3 is wat langer (10" ipv 8.6") dan die van de RMP1, theoretisch kan dat wel iets beter uitpakken.

De RPM3 is wél duidelijk wat zwaarder dan de RPM1 (5,5 om 3,8KG), meer gewicht is vaak wel beter

Je noemt deze twee spelers specifiek, ik neem aan dat de keuze hiervoor ook voor een (groot?) deel wordt bepaald door de vormgeving van deze spelers?

Misschien kun je ons vertellen wat de huidige setup is, en wat je zoekt in een opvolger.
Een (zeer) belangrijk deel van de geluidskwaliteit wordt namelijk beïnvloed door andere zaken dan de platenspeler. Het element en de stylus zijn van enorm belang, maar ook de manier waarop het (zwakke) signaal van het element versterkt wordt tot een niveau dat een versterker kan weergeven is van grote invloed. Gebruik je al of overweeg je een losse phono-voorversterker, want dan zul je ook iets van je budget daarop moeten richten.

Een leuke puzzel hoor... :P

[ Voor 30% gewijzigd door Pavv op 31-05-2023 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Qoine schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:03:
Na een aantal jaar lurken nu toch eens wat actiever aan de slag met een nieuwe platenspeler. Ik heb al jaren een goedkoop setje en wil wat beters. Ik had mijn oog laten vallen op een Pro-ject RPM3 door goede verhalen van anderen en wat online recensies. Nu is die best een stuk duurder geworden de afgelopen maanden. Ik vroeg me af of hier mensen zitten die ervaringen hebben met deze serie en iets kunnen zeggen over of de RPM3 (€849) de hogere prijs waard is vergeleken met een RPM1 (€499)?
Je wilt wat beters.

2e hands is de laatste maanden niet een stuk duurder geworden maar zelfs wat goedkoper.
Is dat een optie? :)

Dan kan het vast en zeker beter dan je huidige "goedkope setje", en desgewenst ook beter dan de RPM1 of RPM3.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar je huidige set, dat geeft alvast een indruk.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 31-05-2023 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 05:27
mr_petit schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:31:
Ja wasbenzine is ook veilig, ik denk nog veiliger dan terpentine.
Al weet ik niet of snel verdampen hier een pre is als je het een tijdje wil laten inwerken.
Terpentine is inderdaad licht vettig, bijna een hele dunne olie. Maar dat kan altijd met ipa verwijderd worden.

Gewone benzine (dus uit de pomp) zou ik mee oppassen, dat is een mix van allerlei chemicalien.

Maar als de vervuiling erg vast zit, dan is de kans groot dat er een chemische verbinding gevormd is, en de plaat dus onherstelbaar beschadigd is.
Bedankt voor alle tips. Ik ga dit weekend eens aan de slag met de wasbenzine en eens wat steviger schrobben. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darthveter
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-03-2024
Heb de Technics SL 23 op de kop getikt. Tafel draait inmiddels. Wanneer ik echter de arm naar beneden breng met het handeltje, dan gaat deze direct naar het midden en dan weer terug en slaat af. Heb er totaal geen verstand van helaas.

Wat doe ik verkeerd en/of wat is hier het probleem? Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
ik zou eerst eens kijken naar de afstelling van de arm en de druk die is ingesteld. Waarschijnlijk staat deze (veel) te laag waardoor de naald niet in de groef blijft maar direct naar het midden wil gaan (alwaar ie weer automatisch af slaat)

even googelen op afstellen platenspeler en vind je wel aanwijzingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is een leuke tafel (sl-1411), maar gezien hoe snel de biedingen opliepen is de hype nog lang niet voorbij O-)

https://www.marktplaats.n...84840707-technics-sl-1411

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 03-06-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
Darthveter schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:39:
Heb de Technics SL 23 op de kop getikt. Tafel draait inmiddels. Wanneer ik echter de arm naar beneden breng met het handeltje, dan gaat deze direct naar het midden en dan weer terug en slaat af. Heb er totaal geen verstand van helaas.

Wat doe ik verkeerd en/of wat is hier het probleem? Suggesties?
Als aanvulling op wat @Pavv al aangaf, denk ik dat je voor het afstellen van anti-skating en naalddruk niet eens de handleiding van de speler nodig hebt. Het afstellen is namelijk behoorlijk universeel:

- naalddruk en ant-skating allebei op 0 zetten.
- de arm vrijwel horizontaal boven de platter laten zweven (armlift is daarbij uiteraard naar beneden gebracht) waarbij je aan het contragewicht van de arm draait om dit te realiseren. Ik leg dan altijd een oude LP op de speler. Wees wel voorzichtig met de naald en kantel een eventueel aanwezig beschemkapje eerst naar beneden. Heeft jouw element een los beschermkapje, dan kan je dat vanwege het extra gewicht niet gebruiken en zul je gewoon extra voorzichtig moeten zijn :P .
- draai de ring met schaalverdeling nu zonder het gewicht te verdraaien, naar stand '0'.
- stel de anti-skating zo in dat de arm op een en dezelfde positie blijft zweven boven de LP.
- breng de arm terug op de steun.
- stel de naalddruk in op de geadviseerde naalddruk van jouw specifieke naald.
- stel de anti-skating op diezelfde waarde in.

Normaal gesproken is dit een prima manier om zonder gereedschap een en ander netjes in te stellen.

Uiteraard is het altijd handig om een gebruikers- en / of servicehandleiding bij de hand te hebben. Via https://www.vinylengine.com zijn die documenten van heel veel spelers beschikbaar. Even een account aanmaken en alle info is beschikbaar.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nieuwe vinyl aanwinsten van vandaag en vorige week (kringloop + Riddim Recordstore):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/LB62TqrJqNTaqXbFQcbEodsCidVUbG3sVVBePmWI2C8ByHKFTbc8ObppYvfE1r6WgzIVEiw1ZNMPG8KwLJUckez2l4MGrC7qN2zYcA5vFbcFKZutvmgBhDDGpKoRYcA8uzFGv-SuOiY=w2400

Wat zien we:
- Supertramp - The Last Words
- Charlie Daniels Band - Off The Grid Doin' It Dylan
- Joe Bonamassa - Tales Of Time

De muziek genres gaan deze keer alle kanten op: pop - bluesrock - Country... Maar allen zijn zeer goed in hun genre en echte aanraders...

Het leuke is dat de Supertramp LP slechts 1 euro gekost heeft bij kringloop winkel 2switch en de Chalie Daniels Band kostte me ook eigenlijk zo veel: 12,50 euro bij Riddim Recordstore...

Dus wie klaagt dat het vinyl zo duur is tegenwoordig: het kan dus nog wel voor leuke prijzen... Je moet alleen je ogen goed open houden voor een goede deal... ;) :D

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:27
Vandaag een Elac uit 1966 uit de kringloop meegenomen. Een idler volautomaat. Dat werkt allemaal prima, alleen de naalddruk afstelling is een beetje wonky. Er zit een keramisch element op maar hij werd destijds ook geleverd met een mm element.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EmTc906THWxCwmcF0rQyFl_YcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PspWNMCnjRZBQCN3P2KysxW3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:47:
Vandaag een Elac uit 1966 uit de kringloop meegenomen. Een idler volautomaat. Dat werkt allemaal prima, alleen de naalddruk afstelling is een beetje wonky. Er zit een keramisch element op maar hij werd destijds ook geleverd met een mm element.

[Afbeelding]
Gave speler @nineball ! Wat ga je er mee doen? Opknappen en door verkopen of voor jezelf houden? Het is wel een bijzondere speler die je niet vaak tegen komt, dus ik zou serieus erover nadenken om 'm te houden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
Pavv schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:19:
IK vind de verschillen niet erg schokkend...

Staar je vooral niet blind op de verschillende Ortofon M2 elementen die er bij geleverd (kunnen) worden... de Silver is gewoon een Red met ietsje betere interne bekabeling (zilver ipv koper).
Sowieso zijn dat allebei elementen die niet erg bijzonder zijn...pas bij de Blue en de Bronze worden de Ortofons wat prettiger luisterbaar. Kijk gerust dus ook naar een setup zonder meegeleverde Ortofon en overweeg een ML stylus van Audio-Technica (95 of 540 bijvoorbeeld) of een leuke Grado of nagaoka mp-110/150... de keuze is reuze

De toonarm van de RPM3 is wat langer (10" ipv 8.6") dan die van de RMP1, theoretisch kan dat wel iets beter uitpakken.

De RPM3 is wél duidelijk wat zwaarder dan de RPM1 (5,5 om 3,8KG), meer gewicht is vaak wel beter

Je noemt deze twee spelers specifiek, ik neem aan dat de keuze hiervoor ook voor een (groot?) deel wordt bepaald door de vormgeving van deze spelers?

Misschien kun je ons vertellen wat de huidige setup is, en wat je zoekt in een opvolger.
Een (zeer) belangrijk deel van de geluidskwaliteit wordt namelijk beïnvloed door andere zaken dan de platenspeler. Het element en de stylus zijn van enorm belang, maar ook de manier waarop het (zwakke) signaal van het element versterkt wordt tot een niveau dat een versterker kan weergeven is van grote invloed. Gebruik je al of overweeg je een losse phono-voorversterker, want dan zul je ook iets van je budget daarop moeten richten.

Een leuke puzzel hoor... :P
Cap schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:09:
[...]

Je wilt wat beters.

2e hands is de laatste maanden niet een stuk duurder geworden maar zelfs wat goedkoper.
Is dat een optie? :)

Dan kan het vast en zeker beter dan je huidige "goedkope setje", en desgewenst ook beter dan de RPM1 of RPM3.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar je huidige set, dat geeft alvast een indruk.
Dankjulliewel allebei voor het meedenken. :)

Qua lengteverschil in toonarm, wat doet dat het met geluid? Zegt dat iets over de dynamiek, de details, of juist iets heel anders? Ik kreeg dat online niet goed helder buiten dat langer in principe beter zou zijn.

De vormgeving speelt zeker mee en zoek mede daarom ook voorkeur voor een nieuwe set in plaats van tweedehands. Het hoeft niet per se een Pro-ject RPM, of überhaupt een Pro-ject te worden, maar het staat hier nogal in het zicht dus een klein beetje stijlvol zou ik fijn vinden.

Dat ik er redelijk makkelijk op vooruit ga lijkt me wel zeker, ik heb nu een Sony PS-LX62. :P Die staat aangesloten op een standaard stereo set uit die tijd. Ik zoek daarom ook zeker een vervanging voor de hele set (dus ook speakers en op de een of andere manier een cd-speler, als het kan met mogelijkheid om mijn tv geluid door dezelfde speakers te sturen). Al die zaken leken me beter voor een los aankoop hulp topic, maar qua platenspeler leken me de ervaringen uit dit topic waardevol. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:43
Met een langere arm staat het element rechter op de groef, waardoor je minder vervorming hoort. Marginaal allemaal, maar in theorie werkt het zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Qoine schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:02:
[...]

[...]

De vormgeving speelt zeker mee en zoek mede daarom ook voorkeur voor een nieuwe set in plaats van tweedehands. Het hoeft niet per se een Pro-ject RPM, of überhaupt een Pro-ject te worden, maar het staat hier nogal in het zicht dus een klein beetje stijlvol zou ik fijn vinden.
Pro-ject platenspelers, of andere platenspelers die nog nieuw verkrijgbaar zijn (o.a. Denon), zijn ook tweedehands te koop. Vintage tweedehands platenspelers kunnen ook stijlvol zijn, je hebt ze in allerlei soorten en modellen.

Als je idee van een stijlvolle platenspeler bestaat uit het Pro-ject RPM model, ja dan wordt de spoeling wel dunner. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 03-06-2023 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:24:
Het is een leuke tafel (sl-1411), maar gezien hoe snel de biedingen opliepen is de hype nog lang niet voorbij O-)

https://www.marktplaats.n...84840707-technics-sl-1411
500 is echt een vreemde prijs voor deze platenspeler in niet gerestaureerde staat, zeker in de huidige markt, en ondanks het Stanton triple E element (ik ben daar overigens niet wild van). Benieuwd of ie daar ook daadwerkelijk voor verkocht wordt, ik moet het nog zien. Zo'n 300 euro is normaal voor deze speler in werkende maar niet per se onberispelijke staat. Is ie echt helemaal perfect werkend met gedempte armlift, geheel soepel lopende afslag, goed werkende en afgestelde vering compleet met in tacte dempingsrubbertjes, afgestelde electronica en zonder beschadigingen, met heldere kap zonder krasjes en zonder stof ;) dan is 400 wel haalbaar. Maar 500 is echt wel veel. Ik houd het op een incident.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 03-06-2023 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:53:
[...]

Maar 500 is echt wel veel. Ik houd het op een incident.
Ja ik vind het ook hoog.
Zeker gezien er onlangs een Sony PS-x800 heel lang (meerdere weken) op MP heeft gestaan voor €650 (die dus waarschijnlijk voor minder is verkocht), en er staat ook al een Pioneer PL-L1000 voor (ok, vanaf, maar nog geen bod) €500.
Goed, die PS-x800 had een beschadigde stofkap (die kan je nu weer nieuw herfabriceert kopen), maar die was volledig nagezien en afgesteld en werkte dus naar behoren. En die PL-L1000 ziet er echt heel goed uit.

Dat zijn toch spelers die ik aanzienlijk meer waard acht dan een sl-1411.
Maar goed, er wordt vaak flink geboden op spelers die ikzelf helemaal niet zo bijzonder vind, en bepaalde topmodellen uit het verleden lijken soms wel vergeten te worden.

Neemt natuurlijk niet weg dat als je een nieuw alternatief voor een sl-1411 zoekt (voor zover die bestaan), je ook rond de €800 of meer moet neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Of je pikt deze Technics SL-1710 op bij Ricks Audio die zegt dat hij hem geserviced heeft en dus ook garantie geeft bij de koop:
https://www.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

Voor 365 euro is hij dan wel echt af en ik ga er vanuit dat het veilige koop zal zijn... ;)

@Qoine Nu ik er over nadenk: is dit niet stijlvol genoeg voor jou?

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 04-06-2023 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:27
rcor schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:02:
[...]

Gave speler @nineball ! Wat ga je er mee doen? Opknappen en door verkopen of voor jezelf houden? Het is wel een bijzondere speler die je niet vaak tegen komt, dus ik zou serieus erover nadenken om 'm te houden... ;)
Ik heb er gisteren een vm95c opgezet in plaats van de keramische Philips gp215 die er opzat en dat klonk best ok. Over de koptelefoon hoor je wel dat het een idler is in stille passages maar de snelheid en gelijkloop zijn prima.
Ik ga hem verder netjes maken en dan zie ik wel wat ik ermee doe. Verkopen is zeker een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 4 juni 2023 @ 00:20:
[...]

Ja ik vind het ook hoog.
Zeker gezien er onlangs een Sony PS-x800 heel lang (meerdere weken) op MP heeft gestaan voor €650 (die dus waarschijnlijk voor minder is verkocht), en er staat ook al een Pioneer PL-L1000 voor (ok, vanaf, maar nog geen bod) €500.
Goed, die PS-x800 had een beschadigde stofkap (die kan je nu weer nieuw herfabriceert kopen), maar die was volledig nagezien en afgesteld en werkte dus naar behoren. En die PL-L1000 ziet er echt heel goed uit.
De PS-X800 is inderdaad minder geliefd: er is maar een beperkte groep die er interesse in heeft. Om te beginnen zijn tangentiale spelers al niet zo erg geliefd.

Daarbij heeft de PS-X800, inderdaad zoals die in de advertentie, vrijwel altijd een kapotte kap omdat de scharnieren slecht zijn ontworpen. Het zwaartepunt van de kap blijft bij omhoog zetten te ver naar voren zitten door de positie van de scharnieren, waardoor deze matig tot niet omhoog blijft staan. Een geringe verslapping van de veren in de loop der tijd doet de rest. Je kan de veren dan gaan verstevigen (gedoe), maar er komt in de standaard situatie al teveel kracht op de kleine sleufjes in de kap, dus dat zal het bij frequent gebruik begeven.

Een gewone nieuwe kap lost het probleem helaas niet op, kan ik uit eigen ervaring vertellen. Nieuwe kappen zijn niet gemaakt van polycarbonaat maar van acrylaat. Ze worden standaard gemaakt van 4mm dik acrylaat, maar dit is te zwaar waardoor de kap niet meer omhoog blijft staan. Het zou dus eigenlijk in 3mm acrylaat gemaakt moeten worden om de boel lichter te houden en de scharnieren te ontzien, wat wel weer nadelen heeft voor de sterkte van de kap.

De acrylaatlijm waarmee de scharnierpockets van die kappen aan elkaar worden gezet is bovendien veel slechter bestand tegen de krachten van het scharnier dan de originele naadloze polycarbonaatkap, waardoor de pockets zullen gaan wijken, de kap al helemaal niet meer omhoog blijft staan en de pockets uiteindelijk geheel loslaten. Dit zal dus verstevigd moeten worden met metalen strips o.i.d. Niet fraai en complex.

Bovendien worden standaard de naden niet aan elkaar gesmolten of gebogen (te moeilijk, teveel gedoe), maar gelijmd. Met name de lijmnaad die het vlakke van het schuine deel scheidt is daardoor gewoon lelijk.

De enige goede vervanging is i.m.o. dus een geheel naadloze 3mm polycarbonaat kap (PS-X800) of desnoods een naadloze 3mm acrylaat kap (zoals bij de PS-X555ES, wel minder goed want het resoneert meer), en dan versterkt bij de scharnierpockets. Als je al iemand kan vinden die dit wil en kan doen, dan zal het denk ik een dure grap worden. En de slappe scharnieren moeten dan ook nog verholpen worden.

Het gedoe met die scharnieren / kap is erg jammer en ook een van de belangrijkste redenen dat ik mijn PS-X800's verkocht heb. Daarnaast nog wel wat andere zaken die me niet bevielen, o.a. het ontbreken van hoogteverstelling van de arm en hoe verschillende zaken waren opgelost (armbedrading, voeding, riempjes, overdaad aan draadbruggen/connectoren, precisie zero balance, kwaliteit tiptoetsen). Al met al vind ik het een zeer goede speler die belemmerd is door de uitvoering van het ontwerp.

De PL-L1000 herbergt minder technologie en de behuizing is minder goed, maar is daardoor wel minder rommelig / complex (take your pick ;)) opgebouwd, de scharnieren zitten op de juiste plek (zwaartepunt van de kap zit daardoor gunstig bij het omhoog klappen van de kap), en de arm is heel goed ontworpen. Maar ook die is tangentiaal dus maar geliefd bij een beperkt publiek. Dat drukt de prijs.

Ik kan dus begrijpen waarom een standaard type speler als de SL-1411 meer mensen aanspreekt, zowel visueel (afwijkende kap, arm) als in gebruik en onderhoud. Een tangentiale arm betekent riempjes, en riempjes moeten vervangen worden. Dat blijft een irritant gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rcor schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:02:
Of je pikt deze Technics SL-1710 op bij Ricks Audio die zegt dat hij hem geserviced heeft en dus ook garantie geeft bij de koop:

Voor 365 euro is hij dan wel echt af en ik ga er vanuit dat het veilige koop zal zijn... ;)
Wat zit daar voor rare mat op die SL-1710? Ik herken hem ergens van maar kan hem niet plaatsen. Sansui, marantz... of? Iets Japans in ieder geval, maar zeker niet van Technics. :)

En jammer dat ze voor de foto niet de moeite genomen hebben om de mat even te laten drogen nadat ze hem met een nat doekje hadden afgenomen. Dan neem je de moeite hem voor de foto op te poetsen en wacht je niet tot ie droog is. |:( :P

De prijs is stevig, maar goed je koopt bij een winkel dus zou er vanuit moeten kunnen gaan dat alles ook echt werkt en je hebt een beperkte 3 maanden garantie.
Ik vermoed dat gezien het type speler waar hij naar kijkt (Pro-ject RPM) dat dit niet het type stijl is waar hij naar op zoek is. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 04-06-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
Cap schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:46:
[...]

Pro-ject platenspelers, of andere platenspelers die nog nieuw verkrijgbaar zijn (o.a. Denon), zijn ook tweedehands te koop. Vintage tweedehands platenspelers kunnen ook stijlvol zijn, je hebt ze in allerlei soorten en modellen.

Als je idee van een stijlvolle platenspeler bestaat uit het Pro-ject RPM model, ja dan wordt de spoeling wel dunner. ;)
Stijlvol is niet helemaal het juiste woord denk ik, excuses voor de verwarring. Meer een "Het oog wil ook wat." Ik heb het daarbij gewoon niet zo op spelers met een hout finish, maar zo 'modern' als een Pro-ject is geen vereiste.

Zeker stijlvol genoeg. ;) Ik zoek een nieuwe speler i.p.v. tweedehands. Daar voel ik me prettiger bij maar kan niet helemaal uitleggen waarom. Wat ik altijd begrepen heb uit topics als deze is dat de nieuwe spelers die deze Technics looks hebben vaak vooral op de nostalgie inspelen in plaats van ook goede spelers zijn. Daarom heb ik dat soort spelers links laten liggen. Maar als ik er daar volkomen naast zit hoor ik dat graag! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Qoine schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Zeker stijlvol genoeg. ;) Ik zoek een nieuwe speler i.p.v. tweedehands. Daar voel ik me prettiger bij maar kan niet helemaal uitleggen waarom. Wat ik altijd begrepen heb uit topics als deze is dat de nieuwe spelers die deze Technics looks hebben vaak vooral op de nostalgie inspelen in plaats van ook goede spelers zijn. Daarom heb ik dat soort spelers links laten liggen. Maar als ik er daar volkomen naast zit hoor ik dat graag! :)
Technics levert nog steeds platen spelers in ongeveer deze stijl... Ze zijn alleen poepie duur, maar zoals altijd van zeer goede kwaliteit:
https://www.albepro.nl/nl...200mk7-sl-1210mk7-nl.html

Als voorbeeld de SL-1210 MK7 in de link, toevallig de zwarte uitgekozen, maar ook in het zilver beschikbaar... Maar ja, wat is je budget? 929 euro is niet de duurste Technics van dit moment, maar zeker ook niet zo goedkoop als een RPM1... Qua prijs issie net wat duurder dan zo'n Pro-ject RPM 3...

Wat dat betreft heeft die SL-1710 een streepje voor: geveerde sub-chassis, geserviced en garantie voor een fractie van wat een nieuwe SL-1210 MK7 kost die geen geveerde sub-chassis heeft om bijgeluiden van buiten af te dempen... ;)

Het geld dat je over houdt zou je dan kunnen investeren in een beter element en wat leuke platen... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 04-06-2023 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
Qoine kan ook eens kijken naar de spelers van Rega... bijvoorbeeld de Planar 3 of P3 is een prima tafel die er ook nog eens 'lekker' uitziet. Nieuw te koop, maar met enige regelmaat ook te vinden in een mooie, complete staat op marktplaats e.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaSU421-EUL0jNcA4QMA7WEiVu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIqyIOHtA3Swi8tpktZYob90.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:12
Als je een model “plankje” wil, dan zou je ook naar Clearaudio kunnen kijken. Daarbij zou ik overigens wel een type pakken waar niet die achterlijke magnetisch gelagerde arm op zit.

Rega vind ik persoonlijk een groot nadeel dat de armen niet fatsoenlijk zijn af te stellen. Hoogte en Azimuth kun je niet eens afstellen, wat bij Pro-Ject weer wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Vrouwlief heeft opschoonwoede. Is helemaal gegrepen door dixieland jazz. Vandaag bij de kringloop flink wat lokale bands gevonden uit de jaren '60 tot '80.

Platen zien er gewoon een beetje vies uit, dus die gaan binnenkort door de platen wasmachine.
Nu gebruikte ik vroeger de Nagaoka No 102. Maar ik zie dat die gewoon best prijzig zijn.
Hebben jullie een goede vervanging?

Tenzij er niets beters is en dat tegenwoordig de prijs is.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Ik zou rekenen op dat laatste. Daarnaast weet je van de nagaoka sleeves zeker dat ze goed zijn, dat is bij de echt goedkope meuk natuurlijk maar de vraag. Overigens vind ik persoonlijk 30,- voor 50 stuks nog niet zo heel gek. Het is toch het behoud van je LP’s..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Omdat je ze ook van Tonar hebt, scheelt een paar euro.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Ik heb in de jaren 80 ook die Nagaoka’s gehad, maar vond ze wat flimsy (slap). Tegenwoordig kies ik een binnenhoes waarbij de polyethyleen ‘zak’ nog een papieren omhulsel heeft. Bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...zswm8oWz66lgaAm-EEALw_wcB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Al heeft Walvis Products nu ook MOFI style hoezen in hun assortiment opgenomen. Ik heb ze gisteren besteld. Ik kan er nog niks over zeggen, maar ik ben benieuwd. De prijs is ook best aangenaam te noemen voor 50 stuks per pak.

Dit soort hoezen zijn algemeen wel aangenamer dan gevoerde papieren hoezen.

[ Voor 28% gewijzigd door Toshirou op 05-06-2023 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens85
  • Laatst online: 18:58
Toshirou schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:04:
[...]
Dus vermijd labels als Wax Time, Jazz Images, Doxy, Dol, Stereo Media etc...
Dit triggert mij. Ik ben oprecht benieuwd naar jouw mening/ervaring met Jazz Images. Heb er 3 van, en die zijn echt steengoed. En ik ben niet snel tevreden ;)

Het betreft:
https://www.discogs.com/r...My-Baby-Just-Cares-For-Me
https://www.discogs.com/r...-Brubeck-Quartet-Time-Out
https://www.discogs.com/r...vans-Trio-Waltz-For-Debby

Graag jouw visie! Dank je alvast

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

De releases die ik van hen heb en heb gehoord (heb ze weg gegeven) waren allen aardig plat qua presentatie. Het klinkt niet ruimtelijk en vooral instrumentaal klinkt het dof en mist er heel veel aan detail en ruimtelijkheid.

Op het eerste gehoor klinkt het oké, tot je besluit wat high quality platen te halen of met een kleiner budget een jaren 70 persing, Japanse 70’s persing of één van een reissue label als Philips/Fontana. Op die laatste heb ik het album Time out van Brubeck op. Deze versie klinkt erg open, heeft een brede presentatie en is zeer ruimtelijk en getailleerd.. dit is vooral te horen in drums van Morello en de saxofoon van Desmond die letterlijk naar voren komt. Dit album heeft zoveel klein detail in de opname. Dit album is tevens ook één van mijn best klinkende albums. Echt een heel goed opgenomen album. Ik weet niet het of het bovenstaande in de Jazz Images versie aanwezig is zonder het te horen.

Op Jazz Images heb ik alleen nog het album van Duke Ellington meets Louis Armstrong. Deze versie klinkt zoals ik al eerder aanhaalde plat. Het geluid klinkt niet mooi als dat alle instrumenten mooi gescheiden zijn. Het is nu moeilijk te beoordelen zonder het origineel te hebben gehoord. Maar dit album mist ook de ruimtelijkheid die alle hoge kwaliteit persingen hebben. En mist het veel detail in de stem van Louis al is het wel duidelijk. Het mist zijn natuurlijke klank (vergelijk de stem van Louis met deze plaat en die op Ella & Louis van Analog Productions of zelfs de normale versie van Jazz 33 1/3). Maar nu is niet alles slecht aan deze plaat gezien het wel goed weg is te luisteren en de persing zelf wel van een zeer goede kwaliteit is en er weinig tot geen achtergrond ruis aanwezig is. De mastering en bron mogen matig zijn, de plaat zelf is echt goed geperst. Zoals bij de meeste van deze releases van Dol, Wax Time Jazz images etc..

Dus het zijn zeker geen slechte albums en ze luisteren wel goed weg. Maar voor de kwaliteit is het niet waarvoor je ze koopt.. waarvoor dan wel? Omdat je wilt genieten van Jazz en de muziek zelf gewoon wilt beluisteren. Of waarvoor ik ze haal, een tijdelijk middel tot er officieel een heruitgave komt van een niet te betalen album.
Laurens85 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:20:
[...]

Dit triggert mij. Ik ben oprecht benieuwd naar jouw mening/ervaring met Jazz Images. Heb er 3 van, en die zijn echt steengoed. En ik ben niet snel tevreden ;)

Het betreft:
https://www.discogs.com/r...My-Baby-Just-Cares-For-Me
https://www.discogs.com/r...-Brubeck-Quartet-Time-Out
https://www.discogs.com/r...vans-Trio-Waltz-For-Debby

Graag jouw visie! Dank je alvast
Als je zelf het verschil wilt horen met een van je genoemde platen. Waltz for Debby komt eind deze maand in een nieuwe originele uitgave uit. De mastering is door de al bekende Kevin Gray gedaan en is analog gemastered van de originele tape. Dus dan kan je zelf ondervinden of jij het verschil hoort 😉.

[ Voor 16% gewijzigd door Toshirou op 06-06-2023 05:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laurens85
  • Laatst online: 18:58
Dank voor je reactie @Toshirou

En als we het dan toch over kwaliteit hebben... weer wat pareltjes bij Waaghals Arnhem gehaald. O.a. Steve Reich, maar ook Sam Gendel, die stond al in hun aanbevelingen... en wow, terecht. Vooral avant-garde-versies van R&B classics. Extreem goede persing (Nonesuch). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rowbfRhMhQVJX-3320Sa9aLTDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9Cig9zJhHUhbGJawWFkm5J9.jpg?f=fotoalbum_large

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pavv
De verse oogst is binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSzVdY5kBt33D3oM_KPNZre7rHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orlFN2kRUMydOk5xfd5VxHSg.jpg?f=fotoalbum_large

De De La Soul liet wat op zich wachten, deze variant die ik had besteld had leveringsproblemen, maar de prijs was zo goed dat ik het maar gewoon heb afgewacht. En nu na dus zo'n twee maanden kwam het pakketje alsnog.

De andere drie platen komen allemaal weg bij MFSL, af en toe verschijnen er wat verse exemplaren van eerder allang uitverkochte LP's bij hun in de webshop. Ik heb ze maar in de USA besteld omdat die platen hier in Nederland helemaal belachelijke hoge prijzen krijgen of onmogelijk te vinden zijn.
Al dit plaatwerk heb ik door mijn broertje mee laten brengen (hij woont bij L.A, maar komt voor werk met enige regelmaat de oceaan over.) Dit paste nog nét erbij in de handbagage. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBlutarski
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-11-2024
Al dit plaatwerk heb ik door mijn broertje mee laten brengen (hij woont bij L.A, maar komt voor werk met enige regelmaat de oceaan over.) Dit paste nog nét erbij in de handbagage. _/-\o_
[/quote]

Mooie aanwinsten! In de handbagage en niet aangegeven? Dat scheelt weer een hoop verzendkosten en invoerrechten! Dat loopt tegenwoordig snel op met pakketten uit de US, heb ik (helaas) ondervonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
JohnBlutarski schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:57:
Mooie aanwinsten! In de handbagage en niet aangegeven? Dat scheelt weer een hoop verzendkosten en invoerrechten! Dat loopt tegenwoordig snel op met pakketten uit de US, heb ik (helaas) ondervonden
Nee, dit valt onder de vrijstelling van € 430,- die je mag invoeren wanneer je Nederland inkomt vanuit een niet-EU land. Dus geen verdere heffingen. (bovendien is er netjes State Tax betaald in de USA)

Verzenden vanuit de USA is, zeker op Discogs, echt belachelijk duur geworden....en daarnaast mag je de BTW meteen aan Discogs afdragen, en in veel gevallen gooit de PostNL er toch gewoon nóg een keer BTW overheen + afhandelingskosten. Dan is de lol er wel snel af. Je moet echt van de verkoper bevestigd krijgen dat ie zijn zaakjes goed op orde heeft zodat de papieren (analoog en digitaal) voor de verzending kloppen. Alleen dán kán het goed gaan (geen garantie)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:15
Hoezo invoerrechten? Je mag toch wel wat eigen spullen meenemen als je ergens heen gaat? Hoe weet de douane nou of ze van jou zijn of voor iemand anders meeneemt? Zou anders een dure grap worden als je als Europese DJ in de VS gaat draaien en iedere keer moet betalen voor het meenemen van je platenkoffer? Het gaat hier niet om pakketjes maar gewoon om bagage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

franssie

Save the albatross

kozue schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:02:
Hoezo invoerrechten? Je mag toch wel wat eigen spullen meenemen als je ergens heen gaat? Hoe weet de douane nou of ze van jou zijn of voor iemand anders meeneemt?
facturen serienummers etc Je mag weer meenemen wat je meenam, maar dat moet je wel aantonen (dus als ji jmet drie mengtafels en 2 ibooks aankomt, moet je aantonen dat je die ook bij je had toen je uit EU vertrok)
Zou anders een dure grap worden als je als Europese DJ in de VS gaat draaien en iedere keer moet betalen voor het meenemen van je platenkoffer? Het gaat hier niet om pakketjes maar gewoon om bagage.
Dus uitklaren en inklaren. Of het lekker digitaal meenemen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Inmiddels heeft Reed weer een nieuw model, https://www.reed.lt/product/reed-2b/ de Reed 2B, geïntroduceerd met een insteek die ik nog niet eerder heb gezien bij toonarmen: de anti-skating is apart in te stellen voor het begin en het einde van de plaat, omdat de krachten niet gelijk zijn over de gehele plaat. Dit geeft voor mij maar weer aan hoe innovatief Reed bezig is met het ontwikkelen van de toonarmen. Daarnaast vind ik het interessant dat ze de grote broer van het element wat ik zelf gebruik hebben gebruikt voor het ontwikkelen, namelijk de Phasemation PP-2000. Blijkbaar hoort men ook bij Reed een bepaalde synergie, anders kies je niet voor een bepaald element lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:15
Volgens mij is dat voornamelijk marketing fluff. Vintage spelers gebruikten vaak een veer voor de antiskate, die sowieso al sterker aantrekt naar het midden toe, waardoor je dit effect automatisch krijgt zonder extra instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik vraag mij toch altijd af bij dit soort High-End producenten de zogenaamde uitvindingen die daar worden gedaan waarom zij nu met dit soort technieken komen. Als het echt meerwaarde had gehad, dan lijkt mij dat dit allang breed wat toegepast als er een toegevoegde waarde van was. Het lijkt mij stug dat Reed het eerste bedrijf is dat deze uitvinding heeft gedaan.

Zelf denk ik dat hier al jaren geleden al meerdere prototypes bij andere bedrijven intern van zijn ontwikkeld, maar de minimale toegevoegde waarde dat het niet waard is om hierop verder te ontwikkelen. Correct me if I'm wrong, maar ik denk zelf dat de huidige antiskate technieken gewoon meer dan genoeg zijn om een perfecte tegendruk te bieden.

Veel marketing dat geloof ik graag, maar dit soort technieken groots presenteren met minimale toegevoegde waar, ik zie het in deze markt veel voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:55
Op vakantie komen wij altijd bij de plaatselijke platenwinkel. Zo ook in Trondheim, waar we bij Crispin Glover Records weer wat hebben gekocht.
Leuke zaak, druk bezocht ook. Ook de buren laten zich horen, waar veel kinderen komen, en omdat het een open verbinding tussen die twee panden is, kun je je wel voorstellen wat een kakofonie dat is.
Prijzen zijn europees te noemen, niet extreem duur omdat Noorwegen een duur land is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:41

Dat is toch echt wel de hoofdprijs voor de technics,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivo1969 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:48:
[...]

Dat is toch echt wel de hoofdprijs voor de technics,
Het tijdperk dat je voor 225 euro er een kocht die opgeknapt is of slechts 100 euro voor een exemplaar die nog opgeknapt moet worden (en dat ook nog het waard is om op te knappen) is al jaren niet meer... Staan ze voor 100 euro op MP koop je vaak een kneus (zelf ervaring mee helaas)...

De vinyl gekte heeft de prijs omhoog gedreven (met Marktplaats als belangrijkste oorzaak: mensen zien opgeknapte producten voor 225 euro en denken "zo een staat bij ons op zolder, laten we die maar eens verkopen voor hetzelfde bedrag" en als wij als koper ze dan blijven kopen ontstaat er vanzelf een nieuwe "wat de gek er voor geeft" prijs... ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:41
rcor schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:46:
[...]

Het tijdperk dat je voor 225 euro er een kocht die opgeknapt is of slechts 100 euro voor een exemplaar die nog opgeknapt moet worden (en dat ook nog het waard is om op te knappen) is al jaren niet meer... Staan ze voor 100 euro op MP koop je vaak een kneus (zelf ervaring mee helaas)...

De vinyl gekte heeft de prijs omhoog gedreven (met Marktplaats als belangrijkste oorzaak: mensen zien opgeknapte producten voor 225 euro en denken "zo een staat bij ons op zolder, laten we die maar eens verkopen voor hetzelfde bedrag" en als wij als koper ze dan blijven kopen ontstaat er vanzelf een nieuwe "wat de gek er voor geeft" prijs... ;)
klopt wat je zegt, maar ik reviseer regelmatig een technics, thorens, of een dual en voor hobby.
Alleen ik vraag er schijnbaar weer te weinig ervoor, want a ik heb ooit meer betaald gekregen dan dat ik vroeg en bij krijg ik regelmatig de vraag waarom is de vraagprijs zo laag ?

Maar goed van mijn kant puur hobby en vind het wel geinig de jeugd van tegenwoordig met een bigsmile naar buiten gaan met een goede en betaalbare platenspeler

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivo1969 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:17:
[...]

klopt wat je zegt, maar ik reviseer regelmatig een technics, thorens, of een dual en voor hobby.
Alleen ik vraag er schijnbaar weer te weinig ervoor, want a ik heb ooit meer betaald gekregen dan dat ik vroeg en bij krijg ik regelmatig de vraag waarom is de vraagprijs zo laag ?

Maar goed van mijn kant puur hobby en vind het wel geinig de jeugd van tegenwoordig met een bigsmile naar buiten gaan met een goede en betaalbare platenspeler
En dan ben ik ook blij om te horen dat er nog mensen zijn die iedereen voor een echt leuk bedrag aan een goede platen speler van echte kwaliteit helpt! :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-09 15:09
hallo al maal .

ik Goofy1 ( uit Limburg Belgie ) .
heb hier nog een Lenco L-3807 quarts staan .
mijn vraag is hoeveel zou die nog waard zijn ?
paar foto's .

groeten Goofy1 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmsINVvhF7vS61tm-CiQyjTrw88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f071jpP3LpplzdCZm9KLV1u1.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7241BIo7LFC1CsRVASAOCOCn-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPtFOVfTKUAQHbXEGVl4FLiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:55
De vinylbuit uit Trondheim

7"
Elton John & the Muscle Shoals Horns feat John Lennon. 33rpm Norway
Small Faces - Itchycoo Park Norway release
Golden Earrings - Please Go NL maar toch in Trondheim beland
Leonard Cohen - Ain't no cure for love Promo Norway only
Jack White - Ice Station Zebra red vinyl 1 sided etched +1 UK
Bob Dylan - Posit 4th Street - France
The White Stripes & The Glitch Mob - Seven Nation Army UK
Depeche Mode - Master and Servant UK
Enigma - Sadeness part 1 Duitsland
Red Hot Chili Peppers - Give it Away UK
T-Rex - Telegram Sam UK
New Order - Shellshock Dld (We gaan in september )
The White Stripes - Icky Thump red vinyl +1 sin sided etched UK
Madness - Cardiac Arrest Norway
Prince - U got the Look France
New Order - People on the High Line Limited Edition #980 UK
12"
Pink Floyd - DSOTM - AnTrop label5 Russia Unofficial release http://pinkfloydarchives.com/DRusLPPF.htm#DSOTM
Black Crowes - The 1972 album Unknown
P.I.L. - Reggie Song UK 45/33 rpm
Warren Zevon - Self Titled album .

Foto's

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/J0fp8QD9/Norskebuit.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/y6mj30RY/Norskebuit2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PrqDfDz7/Norskebuit3.jpg

:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
Eindelijk een keer de speler die al tijden op mn verlanglijst staat te koop:
Technics SL-1600 MK2 in nieuwstaat
€ 895,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Tsjah, voor die prijs kan ik bijna een nieuwe technics halen. Dat doe ik dan nig net zo lief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Raymond schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:30:

Die is niet in nieuwstaat.
Een hergefabriceerde stofkap. En die stootvoetjes lijken mij van de action. (de originele stofkap heeft de stootvoetjes denk ik ingebouwd)

Als ie in nieuwstaat zou zijn, zou hij imo opgebouwd moeten zijn met originele onderdelen, en eigenlijk überhaupt geen revisie nodig gehad hebben.
Deze is gereviseerd. Dus de vraag is dan ook, hoe zag deze eruit voor de revisie.
Dat zijn denk ik valide vragen om te stellen op het moment dat er €900 voor zo'n speler gevraagd wordt.

Zelf denk ik dat ikzelf liever een originele sl-1600mk2, sl-1700mk2 of sl-1200mk2 zou willen hebben dan een moderne sl-1500c, sl-100c of sl-1200mk7. (o.a. maar niet alleen al om de slechte verhalen over de exemplarische kwaliteit van de cue van de nieuwe spelers).

[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 17-06-2023 12:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Idd wilde ik voordat ik @mr_petit had gelezen al meteen "Action stootnopjes :X " schrijven, dat krijg je dan met zo'n IntoVinyl kap zonder nette ingebouwde rubbertjes in de kap. Lelijk! Ook de zeer zichtbare lijmnaden van die kappen zijn natuurlijk wel een nadeel, net als de scherpe hoeken. Een optie bij deze speler is om te gaan voor een originele SL-1200MK2 kap, die past maar dan zit je natuurlijk wel met dat bolletje. Het grote voordeel van de IntoVinyl kappen is dat ze op zich van goede kwaliteit gegoten plexiglas zijn, en nog krasloos en mooi helder, maar de verlijming (positionering vlakken), lijmnaden en afwerking (afronden hoeken, ontbreken van ingewerkte stootrubbertjes) is wel van een lager niveau dan de originele kappen.

Deze SL-1600MK2 is echt te duur, maar ja hij is dan ook van een professionele verkoper, bij hem zit er altijd zeker nog de helft bovenop t.o.v. de particuliere 'in nieuwstaat' prijs. Quotes on purpose, als er bij IntoVinyl in nieuwstaat staat zijn er toch nog overal allemaal haarkrasjes te zien op o.a. het bedieningspaneel, zelfs op de niet al te scherpe marktplaats foto's. Nu heeft iedereen natuurlijk zijn eigen definitie van nieuwstaat, ik zou het alleen anders noemen. ;)

Ik zou er echt maximaal 500, misschien 550 euro aan uitgeven, doe je 600 dan is dat al heel gek. Ik heb er een paar jaar geleden nog 2 verkocht in vergelijkbare (net zo goed in 'nieuwstaat' ;) teruggebrachte) staat voor <400 euro, maar dan mét originele, gepolijste kap. Voor 900 euro zijn er m.i. echt nog wel mooiere spelers te koop van concurrenten.

@mr_petit Ik weet niet wat je precies met "revisie" bedoelt in dit geval? De stofkap? Wellicht heef ie een uitgebreide onderhoudsbeurt gehad, dus plateaulager gereinigd en gesmeerd, vering afgesteld, nieuwe siliconenoliedemping van de armlift, contacten van knoppen en relais gereinigd, eventueel een paar voedingselco's vervangen en de motorregeling opnieuw afgesteld conform service manual, en dat is wat mij betreft eigenlijk wel noodzakelijk voor zo'n speler wil je echt weer de optimale werking. Maar zelfs als er iets meer nodig was, op zich vind ik dat niet zo'n probleem, als het maar netjes gedaan is. Inderdaad wil je dan wel graag weten wat er aan gedaan is. Er staat alleen helemaal niets vermeld behalve "nieuwstaat". Dat is inderdaad magertjes voor deze prijs.

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 17-06-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:13:

@mr_petit Ik weet niet wat je precies met "revisie" bedoelt in dit geval? De stofkap? Wellicht heef ie een uitgebreide onderhoudsbeurt gehad, dus plateaulager gereinigd en gesmeerd, vering afgesteld, nieuwe siliconenoliedemping van de armlift, contacten van knoppen en relais gereinigd, eventueel een paar voedingselco's vervangen en de motorregeling opnieuw afgesteld conform service manual, en dat is wat mij betreft eigenlijk wel noodzakelijk voor zo'n speler wil je echt weer de optimale werking. Maar zelfs als er iets meer nodig was, op zich vind ik dat niet zo'n probleem, als het maar netjes gedaan is. Inderdaad wil je dan wel graag weten wat er aan gedaan is. Er staat alleen helemaal niets vermeld behalve "nieuwstaat". Dat is inderdaad magertjes voor deze prijs.
Ik noem het gereviseerd omdat dat een veel breder en minder gedefinieerd begrip is dan nieuwstaat.
Dus ik bedoel er niets concreets mee, behalve dan dat iemand er naar 'gekeken' heeft en iig een andere stofkap gemonteerd heeft. Of dat een verbetering is is een tweede; ik zou er liever een sl-1500c/sl1200/sl-100c stofkap op willen zien (ondanks het bolletje). Deze hergefabriceerde stofkappen zijn denk ik een uitkomst voor spelers waarvoor totaal geen stofkapalternatief bestaat, maar dat is voor deze speler m.i. niet het geval.

Of deze speler te duur is, is lastig te zeggen. Het businessmodel is natuurlijk totaal niet gericht op de meeste mensen hier. Dit is een speler voor mensen die zelf niet handig zijn, er weinig werk in willen steken, per se van een handelaar willen kopen (wellicht garantie of 'geloofwaardigheid'), en waarschijnlijk net de vinylwereld instappen (wellicht komend van een crosley oid), en prijs wellicht minder een rol speelt (een vergelijkbare nieuwe speler is even duur of duurder).
Dus stel arti koopt deze speler gebruikt voor €350-400 met kapotte stofkap, en stopt er een nieuwe stofkap op welke €100 kost. Dan zit je op €450-500.
Maar stel hij heeft 'm moeten ophalen en daarvoor een uur heen en terug moeten rijden. En heeft de speler schoongemaakt, een kleine reparatie gedaan (bijv een voetje oid vervangen) en wat simpel onderhoud, en is daar 2 uurtjes mee bezig geweest.
Als hij als werkuurtarief €90 hanteert, en vervoerstarief €60 (wat normale commerciële tarieven zijn), komt daar dus nog €300 bij.
Dan zit je dus op €800. De laatste €100 is onderhandelingsruimte om de koop rond te krijgen.
Dus ik kan me het prijspeil wel voorstellen, maar ik kan me ook voorstellen dat je niet je inkomen moet proberen te verdienen met het opknappen van gebruikte draaitafels, tenzij het hele dure modellen betreft zoals bijvoorbeeld een thorens td-124, waar een grote specifieke liefhebbersmarkt voor bestaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat klopt, daarom doet ie dat denk ik ook niet meer en verkoopt ie eigenlijk alleen nog maar aftermarket stofkappen met een gezonde marge op Ebay en Marktplaats. Die kosten hem overigens zeker geen 100, daarvoor verkoopt ie ze zowat (tot voor kort 109 euro). De "B-keus" stofkappen met kleine schoonheidsfoutjes gingen tot voor kort voor 49 euro, en nu voor naar ik meen een tientje meer. ;)

Hij begon met Thorens spelers die toen dirt cheap op te kopen waren, die gingen gepimpt weg met nieuwe plint en topplates die hij naar ik meen in Polen kocht, de verkoopprijs was vele honderden euro's meer. Gezonde marge.

Vervolgens werden na een aantal jaar de goedkope Thorensen te dun gezaaid en ging ie, naast het leveren van Thorens onderdelen zoals de altijd kapot gaande scharnieren en nieuwe snaren (ook goede handel met gezonde marge) over op de betere Japanse platenspelers, die hij dan voorzag van nieuwe stofkap en voor forse prijzen aan de man bracht, inderdaad voor een specifieke doelgroep.

Omdat die Japanners ook veel duurder geworden zijn en ook het opknappen daarvan electronisch complexer (moest ook uitbesteed, gedoe, duur), was de handel in die dingen ook niet meer echt rendabel en is ie volledig overgegaan op stofkappen. Die hij dan voor inmiddels zowat elk mogelijk model kan aanbieden (1x opmeten en je hebt de juiste maten), en vast ergens in China, Slowakije of Polen laat fabriceren. Met dan heel af en toe nog eens een speler in de aanbieding die voor een goede prijs op zijn pad gekomen is, zoals deze SL-1600MK2.

Althans, dat is hoe ik de transformatie van zijn handel zie. ;)

PS wat betreft de revisie (buiten de stofkap en nopjes), of ie technisch naar de platenspeler gekeken heeft of überhaupt onderhoud gepleegd weten we natuurlijk niet eens, er staat immers niet meer vermeld dan 'nieuwstaat'. Het enige dat we kunnen zien is nieuwe stofkap en Action nopjes, en waarschijnlijk is de poetslap er flink overheen geweest, tenzij ie hem al zo schoon en stofvrij in handen kreeg :P

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 19-06-2023 15:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ja zo zie ik zijn handel ook.

Ik denk zelf dat het hedentendage verstandiger is om echt als reparateur aan de gang te gaan, waarbij je dus aan tafels van anderen sleutelt.
Maar ja, dan moet je wel wat kunnen. Want er komen dan natuurlijk ook mensen met tafels waarvan de print stuk is.
Er zijn natuurlijk ook tafels die er zo van binnen uitzien :D :
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FbxxkmG/chassis3.jpg
(leuk plaatje voor 'raad de draaitafel' :+ )

Maar als je daar goed in bent, krijg je ook klanten die met een mooie sp-10 oid aankomen met defecte voeding of stuurprint, en dan kan je natuurlijk best wat geld rekenen voor een succesvolle reparatie want die schrikken daar minder van. Dat soort reparaties duren natuurlijk ook wel een stukje langer.
Want echt goede reparateurs zijn dun gezaaid.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 17-06-2023 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:50

D_V

mr_petit schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:10:
[...]

En die stootvoetjes lijken mij van de action. (de originele stofkap heeft de stootvoetjes denk ik ingebouwd)
:D

Ik herkende die stootrubbertjes ook meteen, ze zitten bij mij aan de onderkant van de stofkap. Heb ze maar laten zitten, ben als de dood dat de "pianolak" beschadigd raakt zonder ze. Origineel (vanuit fabriek) zaten er zwarte dopjes op de glimmende plint geplakt, dat vind ik eerlijk gezegd nog een minder elegante oplossing. Aan de onderkant van de stofkap vallen ze bijna niet op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
Die rubbertje veroorzaken in de loop der jaren ook vaak een dof plekje, juist op pianolak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Weet iemand een site met een goed overzicht van winkels waar LPs en CDs (tweedehands eventueel) worden verkocht? Ik gebruik recordstores.love maar daar staan alleen speciaalzaken op; bij mij in Assen zijn er echter ook twee kringloopwinkels die echt een indrukwekkende selectie hebben die door liefhebbers bijgehouden wordt. Dat soort winkels staan op die site dus niet (wel zelf eentje toegevoegd nu :) ).

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

@Dr. Strangelove Goh in Assen? dan niet dat hoopje lp's op de Rolderstraat wat ik af en toe zie ;(
Loop dan meestal door naar Vanderveen (vaste klant op de muziek afdeling) :+

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ja leuke winkel vind ik dat. Aardige mensen ook. Er zijn ook nog wel eens live optredens. In deze tijd van verarming van binnensteden vind ik het nuttig om een zaak te steunen die voor en door de gemeenschap draait en oude spullen voor een schappelijk bedrag recycled.

Maar ik koop ook alleen maar tweedehands LPs, de prijzen die men voor nieuw vinyl vraagt bij die zaak in Vanderveen heb ik er niet voor over. Overigens trouwens ook heel leuke mensen, daar ligt het niet aan. Ik kan alleen 10 platen kopen op de Rolderstraat voor een enkele LP daar. En een hoopje, tja. Ze hebben meer LPs dan bij Vanderveen.

Die tweedehandswinkel naast de oude ingang naar het Forum heeft trouwens ook veel platen. Maar dat zal je dan mogelijk ook niet interesseren.

Dus, to each his own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Zal dan toch eens een keer stoppen daar om te kijken :D
Al hangt er er in de Rolderstraat vaak en wat aparte lucht :+

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:22
Mmm, zo zie je nog eens wat plaatsgenoten in het vinyl topic :)

Het aanbod in Assen is voor tweedehands vinyl nogal mager eigenlijk, de bekende kringloopwinkels hebben vaak weinig interessants (het Goed of 't Struunhuus bijvoorbeeld). Het aanbod bij Jouw Kraam (die bij 't Forum) is van een handelaar die - vindt ik - best prijzig is. De Noabershop in de Rolderstraat heeft wel het een en ander, en dat feest / tweedehands winkeltje even verderop ook nog weleens, al is die soms ook nogal prijzig.
Voor nieuw ga ik altijd naar Vanderveen, zeker ook voor de mensen. Ze hebben daar niet veel tweedehands, maar wel vriendelijk geprijsd en in goede staat.

Ik ga nog weleens naar de Boedelmarkt in Annen, die hebben wel een flink aanbod tweedehands. Prijzen zijn redelijk ok, een beetje onderhandelen is er geen probleem. Ook erg aardig, prima koffie en zo af en toe zelfgemaakte gehaktballen die ik absoluut kan aanbevelen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:50

D_V

Tweedehands platen en zelfgemaakte gehaktballen is een combinatie die je niet vaak ziet.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

OT:
cmndr_adama schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:22:
* GiLeX Assenaar sinds 1980, sinds de start van wijk Peelo ongeveer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:35
mr_petit schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:16:

Ik geef het op! Welke tafel is het? En wie schaar jij onder de goede reparateurs, in NL / Benelux?

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@mr_petit Sony PS-636. https://vintage-turntable.com/sony-ps-636.html :)

[ Voor 52% gewijzigd door BenEco op 18-06-2023 15:36 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zedonite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
@TS:
In Zwolle zit ook VariaWorld. En in s-Hertogenbosch zit De Rap Winkel (Zuiderparkweg 492, alleen op zaterdag geopend momenteel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
cmndr_adama schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:22:

Het aanbod in Assen is voor tweedehands vinyl nogal mager eigenlijk, de bekende kringloopwinkels hebben vaak weinig interessants (het Goed of 't Struunhuus bijvoorbeeld). Het aanbod bij Jouw Kraam (die bij 't Forum) is van een handelaar die - vindt ik - best prijzig is. De Noabershop in de Rolderstraat heeft wel het een en ander, en dat feest / tweedehands winkeltje even verderop ook nog weleens, al is die soms ook nogal prijzig.
Voor nieuw ga ik altijd naar Vanderveen, zeker ook voor de mensen. Ze hebben daar niet veel tweedehands, maar wel vriendelijk geprijsd en in goede staat.

Ik ga nog weleens naar de Boedelmarkt in Annen, die hebben wel een flink aanbod tweedehands. Prijzen zijn redelijk ok, een beetje onderhandelen is er geen probleem. Ook erg aardig, prima koffie en zo af en toe zelfgemaakte gehaktballen die ik absoluut kan aanbevelen ;)
Dank voor de tip, moet volgende week in Annen zijn omdat mijn zoontje daar een voetbaltoernooi heeft in de buurt, papa kan wel één wedstrijd skippen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yup.
Er zijn best veel tafels uit eind jaren 70/begin 80, die electronisch-automatisch werken (met grootte van plaatherkenning, quartz lock etc), maar dat met behoorlijk ouderwetse chips doen, dus dat er pcb's vol met chips in zitten voor relatief simpele functies, omdat ze dat microcontroller vrij doen.
Als daar wat mis gaat, kan dat echt een doolhof worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Zedonite schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:04:
@TS:
In Zwolle zit ook VariaWorld. En in s-Hertogenbosch zit De Rap Winkel (Zuiderparkweg 492, alleen op zaterdag geopend momenteel)
VariaWorld zit in Deventer. In Zwolle heb je Minstrel, Diskid en plato zitten. Minstrel heeft heel veel prog rock, rock, blues enzo, Diskid is iets moderner qua aanbod. Allebei erg leuke zaken met leuke mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zedonite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
Duclaasie schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:02:
[...]
VariaWorld zit in Deventer. In Zwolle heb je Minstrel, Diskid en plato zitten. Minstrel heeft heel veel prog rock, rock, blues enzo, Diskid is iets moderner qua aanbod. Allebei erg leuke zaken met leuke mensen!
VariaWorld zit in Deventer inderdaad, maar nu ook in Zwolle. In de Klokkensteeg, naast Plato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Zedonite schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:30:
[...]

VariaWorld zit in Deventer inderdaad, maar nu ook in Zwolle. In de Klokkensteeg, naast Plato.
Ok, dat wist ik niet. Mooi dat er nog een adres bij is in de buurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Crosspost op suggestie van de vaste klanten uit het vintage audio topic:

Probleempje wat ik met mijn zeer beperkte kennis van electro niet opgelost krijg.

Ik heb een Thorens TD124 die gereviseerd is, maar de aarddraad is erg kort, slechts een centimeter of 30. Ik heb minimaal een meter nodig om bij mijn voorversterker te komen.

Ik heb wat simpel speakerdraad gepakt en er een metertje aan gedraaid; echter de grondbrom blijft dan bijna onverminderd hoorbaar, terwijl hij deels weg is als ik mijn voorversterker naast de draaitafel zet zodat hij met de bestaande draad eraan hangt.

De aarddraad is op twee plekken aan de draaitafel vastgemaakt; een schroef op het chassis en een pool van de connector die aan de arm zit. Ik heb vanaf beiden een nieuwe draad gemaakt maar opnieuw, als de draden meer dan +/- 50cm is neemt de brom toe. Is dit normaal voor een aarddraad?

Verder heb ik gemerkt dat de hiss niet weg is maar sterk verminderd is door het aansluiten van de aarde, maar het lijkt dus dat er ergens anders ook nog een probleem zit.

Wat heb ik verder geprobeerd:

- Rest van de installatie heeft op geen enkele input incl. de lege phono/aux ingang een brom als de pre-amp er niet aan hangt.
- Andere pre-amp geprobeerd, zelfde probleem.
- Platenspeler direct op een geaard stopcontact aangesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 18-06-2023 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Als je nu een losse aarde draad hebt, is de arm massa dan wel losgemaakt van de min van één van de kanalen? Bij Thorens gebruiken ze de min standaard als geleider voor de aarde op één kanaal. De beste upgrade die je wat dat betreft aan een Thorens kan doen is signaal en aarde strikt scheiden.

Daarnaast zit er een draaistroommotor in met een behoorlijk strooiveld, waardoor ook in de platenspeler de afscherming van je kabels goed moet zijn, omdat je ander geheid een brom krijgt.

Is de bron met de korte originele kabel er aan volledig weg, of is deze alleen minder luid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Dit is de connector, lijkt mij dat deze dus wel gescheiden is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EJQRpTbUobdDwrgicjnoNv8rBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MeZEfOygRCueqKhbB9Wqbec9.jpg?f=fotoalbum_large

De ene aarde draad gaat naar het chassis, de andere loopt naar de ground van de preamp.

Met de connector los is de brom minder maar nog steeds aanwezig.

Met de aardedraad aan de ground van de preamp is het minder maar nog steeds aanwezig.

Net op aanraden van iemand uit het andere topic alles wat niet met de versterker, draaitafel en pre amp te maken heeft losgekoppeld. Dit maakt niks uit helaas.

Verder een andere toonarm geprobeerd om de connector te testen. Deze toonarm wordt aangesloten met twee coax pluggen en ook dan heb ik de brom.

Powersupply van de preamp heb ik aan gedacht, maar de andere preamp gaf ook storing. Dus dat kan het ook niet zijn lijkt me.

Edit: Er zit een duidelijk verschil tussen de kanalen merk ik nu. Met de connector los is het verschil al heel goed hoorbaar, maar met de connector in de arm is het ene kanaal bijna stil, en het andere maakt enorm veel lawaai.

[ Voor 35% gewijzigd door Dr. Strangelove op 18-06-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Dan is het waarschijnlijk ergens een slecht contact. Dit zijn vervelende storingen om te vinden, maar het is prima zelf te doen. Je zou het element kunnen loskoppelen en de bedrading doormeten op weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
beste leden ,

weet iemand wat mijn Lenco L-3807 Quarts nog waard zou kunnen zijn ?
groeten van Goofy1 ( Patrick uit Limburg Belgie )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmsINVvhF7vS61tm-CiQyjTrw88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f071jpP3LpplzdCZm9KLV1u1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:22
Hmm, een Technics kloon uit China met het Lenco merkje 'opgeplakt' (Deze speler heeft niks meer met het oude Lenco te maken).

Als ik op hifishark kijk schommelen de prijzen een beetje, vanaf zo'n 60,- tot 150,- (met wat uitschieters daarboven maar die zou ik negeren). Afhankelijk van de staat ergens zo'n 100,- ofzo?
Je headshell is in elk geval niet origineel, en wat voor element & naald heb je gemonteerd?
Kap nog netjes?

Ik weet niet zo goed wat het publiek is voor een speler als deze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Dr. Strangelove ik zou om te beginnen de contactpunten van die connectoren even goed schoonmaken met een contact spray en bijv een tandenborstel, daar zit aardig wat oxidatie op.

Ik heb geen overzicht van de complete situatie, maar je moet verder even controleren of er sprake is van de bekende Thorens aardlus waarbij de aarde is aangesloten op de minpool van het rechterkanaal vd armbedrading.

https://www.audiofriends....s/thorenstd160/page6.html
https://audio-creative.nl...orens-td160-platenspeler/

Wat je wilt is een dat chassis en arm/element geaard zijn op 1 punt en deze aarde vervolgens via een separaat aardedraadje naar buiten komen, die je dan kan aansluiten op je phono-pre. De geen van de 4 draden van de signaalkabel is dan dus aangesloten op de aarde.

Edit: lees net dat @Duclaasie dit al uitgelegd heeft. (y), overbodig dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 19-06-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ik ga in mijn lunch een multimeter kopen. Dus dan weten jullie ongeveer wat voor vlees je in de kuip hebt hier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raymond schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:30:
Eindelijk een keer de speler die al tijden op mn verlanglijst staat te koop:
€ 895,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Tsjah, voor die prijs kan ik bijna een nieuwe technics halen. Dat doe ik dan nig net zo lief.
Ik zie dat arti al z'n prijs met €100 verlaagd heeft terwijl de speler nog maar 3 dagen te koop staat.... Zou hij meelezen? :+

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 19-06-2023 13:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
mr_petit schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:28:
[...]

Ik zie dat arti al z'n prijs met €100 verlaagd heeft terwijl de speler nog maar 3 dagen te koop staat.... Zou hij meelezen? :+
Ik verwacht dat hij best veel interesse heeft, maar dat al die geïnteresseerden aangeven niet meer te willen betalen dan 500/600 euro. Dus dat hij met zn 900 euries wel heel erg hoog zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raymond schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:31:
[...]

Ik verwacht dat hij best veel interesse heeft, maar dat al die geïnteresseerden aangeven niet meer te willen betalen dan 500/600 euro. Dus dat hij met zn 900 euries wel heel erg hoog zit.
Maar dan is het nog snel, al na 3 dagen.
Het is ook slechts de enige tafel die hij te koop heeft staan, wat best karig is voor een handelaar.
Voor de rest zijn het alleen maar stofkappen en een paar thorens onderdeeltjes.
Geeft wel aan dat de hoge inkoopprijzen een dilemma vormen en dat spul van zolderopruimingen zo ongeveer wel op zijn na dik 10 jaar hype.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

mr_petit schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:28:
[...]

Of zou hij één van ons hier in vermomming zijn.. 🥸😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:16:

Ik denk zelf dat het hedentendage verstandiger is om echt als reparateur aan de gang te gaan, waarbij je dus aan tafels van anderen sleutelt.
Maar ja, dan moet je wel wat kunnen. Want er komen dan natuurlijk ook mensen met tafels waarvan de print stuk is.
Er zijn natuurlijk ook tafels die er zo van binnen uitzien :D :
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FbxxkmG/chassis3.jpg
Prima draaitafeltje trouwens, en heel betrouwbaar, ondanks de voor sommigen misschien afschrikwekkende binnenkant. ;)
Maar als je daar goed in bent, krijg je ook klanten die met een mooie sp-10 oid aankomen met defecte voeding of stuurprint, en dan kan je natuurlijk best wat geld rekenen voor een succesvolle reparatie want die schrikken daar minder van. Dat soort reparaties duren natuurlijk ook wel een stukje langer.
Als je een naam hebt opgebouwd is dat mogelijk een goede handel. Maar anders blijft het wellicht toch vaak veel werk voor beperkt loon. De meeste mensen willen een reparatie voor een vooraf vastgelegd bedrag en hebben geen zin in onderzoekskosten.

De reparateur is denk ik vaak toch veel tijd kwijt aan demonteren en het circuit doorgronden, een geschikte testopstelling maken (vaak lukt het niet zonder verdere demontage) en dan troubleshooten. Dan eventueel zoeken naar geschikte vervangende onderdelen, niet alleen mechanische maar bijvoorbeeld ook originele Japanse torren en STK's. Dat laatste is lang niet altijd nodig (gelijkende moderne torren kunnen dan gebruikt worden) maar op sommige plekken in het circuit toch echt te prefereren. En dan het afregelen, testen en duurtesten nog natuurlijk.

Al met al kost het mij in ieder geval meestal veel tijd, zeker bij de wat duurdere, complexere units die een zorgvuldige revisie vereisen. Om een voorbeeld te noemen, bij een doorgebrande Denon DP-80 (bevat 3 complexe pcb's en een voedingsprint) heb ik naast vrijwel alle diodes ook bijna alle torren moeten vervangen. Dit betekent ook het online / offline moeten opsnorren van geschikte vervangers voor enkele gecombineerde diodes en meer dan een tiental types Japanse torren, en vervolgens er een stuk of 10 diodes en 20 torren vervangen. Plus alle elco's, en ook werkelijk alle soldeerverbindingen opnieuw vloeien en daarna de laklaag weer herstellen. Bedrading netjes re-routen etc. Daarnaast nog de mechanische aspecten (switches, lager, leeskop, interne demping 2-laags plateau e.d.) en het afstellen en schoonmaakwerk natuurlijk. Nu wil ik mezelf geen goede reparateur noemen (of überhaupt reparateur, ik ben een hobbyist) maar voor een liefhebbende amateur is dat veel werk, daar gaan veel uren in zitten, en de materiaalkosten zijn met een aardige hoeveelheid Japanse torren en verzendkosten ook niet laag.

Nu is een pro reparateur vast een stuk efficiënter (betere werkbank die altijd paraat is, meer onderdelen op voorraad, sneller in troubleshooten, solderen etc) maar ik kan me niet voorstellen dat die dit allemaal doet voor een beperkt bedrag. Dat kan gewoon niet uit.

Ook is het zo dat ik al een paar keer te maken heb gehad met mensen die met hun draaitafel met een (meestal electronisch) probleem naar een reparateur waren geweest en dat deze hen had achtergelaten met een verkeerde diagnose ('motor stuk, je moet op zoek naar een vervangende motor').
Of reparateurs die na het vervangen van alle elco's en een niet verholpen probleem stopten met de mededeling dat ze verder niet aan het complexe circuit durfden te komen.
Of van reparateurs die na het vervangen van elco's een nieuw probleem introduceerden ('quartz lock werkt niet meer') waarna ze het niet meer konden herstellen. Hieronder ook deels bekende reparateurs in het platenspeler wereldje die ik op zich niet eens wantrouw.
Die draaitafels heb ik dan wel kunnen redden, maar het geeft aan dat reparaties blijkbaar niet altijd vanzelfsprekend zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door Cap op 19-06-2023 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:38:
[...]

Maar dan is het nog snel, al na 3 dagen.
Het is ook slechts de enige tafel die hij te koop heeft staan, wat best karig is voor een handelaar.
Voor de rest zijn het alleen maar stofkappen en een paar thorens onderdeeltjes.
Geeft wel aan dat de hoge inkoopprijzen een dilemma vormen en dat spul van zolderopruimingen zo ongeveer wel op zijn na dik 10 jaar hype.
Nou ja, hype? Als iets 10 jaar lang al een hype is, wanneer is dan iets hype af? De LP lijkt mij in ieder geval een blijvertje... Anders was de LP binnen 1 tot 1,5 jaar alweer van het toneel verdwenen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:01:
[...]

Nou ja, hype? Als iets 10 jaar lang al een hype is, wanneer is dan iets hype af?
M.I. wordt een hype niet zo zeer gedefinieerd door duur van een tijdsperiode, maar door de hoeveelheid media aandacht die eraan gegeven wordt.
En dat is m.i. nog steeds een ongoing theme. Nog niet zo lang geleden kwam het zelfs in het nieuws dat "ikea nu ook een platenspeler in het assortiment heeft"
Op het moment dat dat soort dingen niet meer noemenswaardig zijn, is de hype voorbij.
Maar vooralsnog zie ik nog steeds nieuwe video's of artikelen verschijnen die beginnen met "vinyl is terug van weggeweest" of iets in die trant.
Dat noem ik hypen.
En doordat er zoveel aandacht aan gegeven wordt in de media, zijn natuurlijk alle exemplaren van de zolder zo ongeveer wel verdwenen. De meeste mensen hebben nu wel door dat ze gewild zijn. Om maar even aan te halen wat ik hiermee wou zeggen.
Op die plek staat nu waarschijnlijk een DVD speler.

Daarnaast is 10 jaar natuurlijk niet zo lang voor een geluidsdrager. De CD heeft het meer dan 30 jaar als populairste drager uitgehouden, en daarvoor de plaat al meer dan 60 jaar voordat deze tijdelijk verdween.
Dus die 10 jaar kan nog steeds prima de aandachtsfase zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 20-06-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 14:33
Cap schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:58:
[...]

Nu is een pro reparateur vast een stuk efficiënter (betere werkbank die altijd paraat is, meer onderdelen op voorraad, sneller in troubleshooten, solderen etc) maar ik kan me niet voorstellen dat die dit allemaal doet voor een beperkt bedrag. Dat kan gewoon niet uit.
Zeer goed punt!

Toevallig kwam ik onderstaande vandaag tegen :
. Technics SL1400MK2 met lichte gebuikssporen. Werd volledig nagezien. Alle schakelaars gedemonteerd en interne contacten gereinigd. Gebroken solderingen op voeding hersteld. Reflector gereinigd. Lift werkt niet. Niet hersteld wegens "kruipt teveel werk in" voor een zelfstandige technieker
Dit is dus een advertentie van iemand die heel vaak vintage audio online te koop aanbiedt. Niet enkel platenspelers maar zo goed als alle audio van alle merken en alle jaren. Hij koopt inboedels op en adverteert vaak op zoek te zijn naar audio.

Alleen herstelt hij zelf niks, hij heeft een aantal mannetjes waar hij alles naartoe brengt en die dan alles herstellen voor hem, daarna biedt hij het zelf te koop aan.
Alleen deze keer heeft zich wat misrekent, zijn vaste hersteller weet waarschijnlijk dat het auto-liftmechanisme van een SL1400MK2 vaak stukgaat en dat het een hele klus is om te herstellen, dus veel te veelwerkuren die meer gaan kosten dan de verkoper voor het toestel betaald heeft.

De verkoper is wel zo eerlijk om het toe te geven en wil het toestel as-is verkopen voor €150. Maar wie het toestel koopt, wacht een serieuze klus of zal diep in de buidel moeten tasten om het weer op punt te laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
rcor schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Technics levert nog steeds platen spelers in ongeveer deze stijl... Ze zijn alleen poepie duur, maar zoals altijd van zeer goede kwaliteit:
https://www.albepro.nl/nl...200mk7-sl-1210mk7-nl.html

Als voorbeeld de SL-1210 MK7 in de link, toevallig de zwarte uitgekozen, maar ook in het zilver beschikbaar... Maar ja, wat is je budget? 929 euro is niet de duurste Technics van dit moment, maar zeker ook niet zo goedkoop als een RPM1... Qua prijs issie net wat duurder dan zo'n Pro-ject RPM 3...
Dankjewel voor de tips! Mij budget is ongeveer €3500 (met ruimte tot €4000), maar daar moet ik naast een platenspeler ook element, (voor)versterker, CD-speler en speakers voor kopen. Dus het is nog even puzzelen in welke verhoudingen dat allemaal het beste past en of een losse CD-speler, of een receiver met CD-speler het handigste is etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chromium schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:48:
[...]

[...]

Alleen deze keer heeft zich wat misrekent, zijn vaste hersteller weet waarschijnlijk dat het auto-liftmechanisme van een SL1400MK2 vaak stukgaat en dat het een hele klus is om te herstellen, dus veel te veelwerkuren die meer gaan kosten dan de verkoper voor het toestel betaald heeft.
Inderdaad is dat een treffend voorbeeld. Hoewel je kan denken, als ie echt alle schakelaars heeft gedemonteerd en gereinigd: daarvoor moet het main pcb er vanaf en vervolgens de knoppen eronder gedemonteerd, als je het goed wilt doen tenminste.. bij een haastklus volstaat iemand wellicht met het insprayen van de alleen de switchcontacten. Dan kan het herstel van die armlift er ook nog wel bij. :P Maar dat is inderdaad wel een werkje. De arm assembly demonteren, de armbedrading desolderen, de onderdelen onder de armbasis demonteren en dan het onderdeel eruit. Het onderdeel vervolgens vervangen door een 3D geprint exemplaar of zelf herstellen met behulp van een boortje, ijzer/kevlardraad en epoxylijm is ook een optie, maar je moet dan wel secuur te werk gaan, want het geheel moet soepel blijven lopen, anders daalt de arm niet mooi.
De verkoper is wel zo eerlijk om het toe te geven en wil het toestel as-is verkopen voor €150. Maar wie het toestel koopt, wacht een serieuze klus of zal diep in de buidel moeten tasten om het weer op punt te laten zetten.
Inderdaad, voor de wat ambitieuzere klusser is het wel te doen. OF voor iemand die hem dus als speler zonder armlift wil gebruiken, gelukkig zit er achter de armbasis een knopje waarmee je de auto return kan uitschakelen, hiermee voorkom je dat de naald dankzij de kapotte armlift aan het einde over de plaat sleept. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 20-06-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qoine schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:54:
[...]

Dankjewel voor de tips! Mij budget is ongeveer €3500 (met ruimte tot €4000), maar daar moet ik naast een platenspeler ook element, (voor)versterker, CD-speler en speakers voor kopen. Dus het is nog even puzzelen in welke verhoudingen dat allemaal het beste past en of een losse CD-speler, of een receiver met CD-speler het handigste is etc.
Ik zou hier eens naar kijken:
https://www.marktplaats.n...en-infinity-reference-61i

Wellicht voor een leuke prijs te scoren en dan heb je een CD-speler, versterker en speakers... Hoef je alleen nog maar een mooie draaitafel te scoren die je rechtstreeks op de phono ingang kan aansluiten... ;)

Ik zou 'm 550 / 600 euro bieden voor alles en dan kijken wat er uitkomt... De rest van het geld is dan met een beetje geluk over voor een deugdelijke draaitafel met element... ;)

Ook interessant als het goed werkt (wel iets ouder en daardoor heb je wel een losse phono preamp nodig, want deze stamt uit het tijdperk dat de LP niet meer gebruikt werd):
https://www.marktplaats.n...arantz-stereoset-slimline

Diezelfde persoon verkoopt ook nog een setje speakers:
https://www.marktplaats.n...0326042-elac-luidsprekers

Ik heb zelf ook zo'n soortgelijke slim-line Marantz set staan en dat is een leuke set kan ik je garanderen en lekker compact... ;)

En deze verkoopt een van de laatste slim-line modellen die onder de vlag van Philips uitgebracht is door Marantz:
https://www.marktplaats.n...terker-ps2100-en-dvd-2100

Ook hier geen phono ingang, dus phono preamp nodig... Maar goed, ook deze persoon verkoopt ook nog een speakerset: https://www.marktplaats.n...3-boxen-cameleon-floating

[ Voor 43% gewijzigd door rcor op 20-06-2023 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik zou zeggen speakers eerst, een tweedehands platenspeler en daarna nog een leuke versterker. Met wat zoeken en deals zien te vinden kan je voor dat budget heel veel goed halen. Winkels als Correct hebben soms zeer aantrekkelijke deals wat betreft merken Bowers & Wilkins en KEF. Zo zag ik laatste nog de R3 voor rond de €1000. Met een leuke midden klasse Technics, NAD of Marantz erbij heb je nog genoeg over voor een platenspeler van een goede kwaliteit. Iets van Technics, Pro-ject of Thorens (liefst de TD 16x) erbij je bent compleet.

Speakers kan je tweedehands kopen, zelf zou ik deze nieuw halen ivm de drivers en ouderdom, bij de rest is tweedehands al minder van belang. Maar dat is mijn ervaring ermee 😉.

Ik zou zeggen ga eens na voor jezelf wat je wilt in het geluid, wat vindt je mooi en trekt je aan qua soort geluid.. warm, neutraal of toch iets meer klinisch en gedetailleerd. Door wat demo sessies in hifi winkels. En kijk wat je tweedehands en wat nieuw wilt kopen. Met goed combineren kan je veel ervoor halen en vooral een set samenstellen die een leven lang mee kan gaan😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:44
Tweedehands speakers zou ik juist doen. Als er iets belangrijk is, zijn het wel goede speakers. en een beetje kwaliteit gaat zo 20 jaar mee als er een beetje zuinig mee wordt omgegaan, als je spul van 3-6K hebt staan ben je dat per definitie.
Hier Elac staan van 8K nieuw, inmiddels 20 jaar en nog steeds in nieuwstaat .. gewoon zuinig mee omgaan en niet overbelasten met een slechte versterker.

Zomaar een voorbeeld, in deze range is er al veel moois te vinden

https://www.marktplaats.n...-logan-theos-luidsprekers

[ Voor 18% gewijzigd door geldersscheepje op 21-06-2023 08:44 . Reden: toevoeging marktplaats link ]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geldersscheepje schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:41:
Tweedehands speakers zou ik juist doen. Als er iets belangrijk is, zijn het wel goede speakers. en een beetje kwaliteit gaat zo 20 jaar mee als er een beetje zuinig mee wordt omgegaan, als je spul van 3-6K hebt staan ben je dat per definitie.
Hier Elac staan van 8K nieuw, inmiddels 20 jaar en nog steeds in nieuwstaat .. gewoon zuinig mee omgaan en niet overbelasten met een slechte versterker.

Zomaar een voorbeeld, in deze range is er al veel moois te vinden

https://www.marktplaats.n...-logan-theos-luidsprekers
Poeh, poeh... Veel geld en het moet je liggen die elektrostaten... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:44
[quote]rcor schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Poeh, poeh... Veel geld en het moet je liggen die elektrostaten... ;)

Je kunt het net zo duur maken als je wil maar ik vind deze hobby zwaar verslavend...je kunt het net zo duur maken als je wil. Maar probeer alles in verhouding te zien: de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Het verschil tussen een versterker van 500 of 1000 euro is veel kleiner dan bij luidsprekers. Als ik nu iets zou moeten kopen met jouw budget zou ik de volgende verhouding kiezen:

Versterker 400 - 600
Luidsprekers 1000 - 1500
Bekabeling 200 (hier kun je helemaal los gaan maar een beetje luidprekerkabel en interlink is wel de moeite waard)
Platenspeler 500 (gereviseerd)
Is er voldoende budget over om wat platen te kopen en te genieten!

[ Voor 10% gewijzigd door geldersscheepje op 21-06-2023 20:27 ]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Zo, de TD124 is volledig operationeel. Ik heb geen weegschaal om de tracking force te meten maar naar ik lees is de schaalverdeling op de arm voor tracking force en bias zo accuraat op de SME3009 dat ik er vanuit kan gaan dat het wel goed zit.

Pagina: 1 ... 32 ... 71 Laatste