"man is not truly one, but truly two,"
Weer leuk gescoord bij de 12" maxi singels voor 2 euro per stuk.
Verder nog wat geprijsde 12" en een dubbelalbum
Natuurlijk allemaal eerst wassen op de Okki Nokki.
Score:
Italo Dance Classics
Paula Abdul
Todd Terry
Faithless
Army of Lovers
Dave Stewart & Barbara Gaskin
Living In A Box
Seal
Claudja Barry
Cosmo Vitelli
Wham
Grandmaster Flash & Melle Mel
Divine
Spagna
En met de post van Recordsale.de:
1x 12" ABC
The Chimes (Album)
3x 12" The Chimes
1x 12" Pauline Henry (zangeres The Chimes)
Ik lijk wel fan van The Chimes

[Voor 16% gewijzigd door GerkeP op 20-05-2023 15:47]
GerkeP
Mijn muzieksmaak is heeeeeel erg breed gelukkigPavv schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:18:
Leuk, welke Grandmaster Flash is het geworden.. en Todd Terry, ook leuk, is van Italo, disco naar de house gegroeid (beetje net als ik, alleen ik luisterde het alleen)

GerkeP
Ik heb een aantal jaren de Knosti gebruikt.Pavv schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:34:
pfff wat een gedoe om maar geen paar tientjes te hoeven uitgeven aan een Knosti Disco Antistat.. maar hé... als het voor je werkt...
Werkt absoluut goed, alleen dat drogen en wachten.......
Nu erg blij met mijn Okki Nokki (Tonar Wash & Dry versie)
Vandaag de nodige platen aangeschaft, wassen op de Okki Nokki en 5 minuten later al op de speler
Voor mij was het de investering absoluut waard.
GerkeP
Die is wel even bezig als die een goede dag heeft op een platenbeurs 😂rcor schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:29:
Wat denken jullie van deze methode om LP's te wassen?
[YouTube: Cleaning and Restoring Split Enz True Colours Vinyl Record]
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | iPhone 13 (Blue)
https://degroteelectronicagids.nl/beste-platenspeler-retro/
Er staat geen een goede tussen, allemaal met hetzelfde loopwerkje/arm.
[Voor 23% gewijzigd door Roderiktweaker op 20-05-2023 20:15]
Er is zoveel mis met die website, en dan heb ik het niet alleen over deze lijst met 'platenspeler retro'Roderiktweaker schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:13:
Een lijst met de 10 beste platenspelers van 2023!
https://degroteelectronicagids.nl/beste-platenspeler-retro/

GamerTag: ReVisionsX
Kost ook héél héél veel drinkwater per plaat. Lekker per plaat eindeloos spoelen onder een vol open staande kraan. En te zien aan de grote groene blob dreft ook veel teveel afwasmiddel. Totale ergernis.Toshirou schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:05:
[...]
Die is wel even bezig als die een goede dag heeft op een platenbeurs 😂

[Voor 23% gewijzigd door Cap op 20-05-2023 20:24]
Gek he.Roderiktweaker schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:13:
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
Dat is een makkelijke 😁 White Lines is het enige nummer van Flash en Melle Mel alleen, bij alle anderen was Melle Mel één van de Furious FivePavv schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:18:
Leuk, welke Grandmaster Flash is het geworden.
Van hem heb ik overgenomen dat je platen prima kunt wassen met kraanwater en afwasmiddel. Ik heb een Knosti-platenwasser, daar zit zo'n labelbeschermer bij en er zitten borstels ingebouwd. Losse borstels gebruik ik dus niet, zoals in de video. Ook nadrogen met een föhn laat ik achterwege. Gewoon lekker in het droogrekje van de Knosti zetten, want de plaat is dan toch al bijna droog. Uit ervaring zeg ik dat er met deze methode nauwelijks residu op de plaat achterblijft (die aan de naald blijft hangen).rcor schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:29:
Wat denken jullie van deze methode om LP's te wassen?
Combineren van de Knosti met de methode in de video werkt dus ideaal.Pavv schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:34:
pfff wat een gedoe om maar geen paar tientjes te hoeven uitgeven aan een Knosti Disco Antistat.. maar hé... als het voor je werkt...
Platen wassen is zo rustgevend.Toshirou schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:05:
[...]
Die is wel even bezig als die een goede dag heeft op een platenbeurs 😂

[Voor 29% gewijzigd door FreshM op 21-05-2023 00:20]
Gebruik hier zo’n Watson’s machine, hoewel hij goed z’n werk doet is de stofzuiger alles behalve rustgevend. Kijk weleens naar zo’n Degritter, volgens mij had @Faxe er eentje in gebruik. Ben benieuwd of dat wat rustgevender is!
"In the long run we are all dead" J.M. Keynes
Overigens heeft z'n super lange wasbeurt hem niet kunnen redden van de grote hoeveelheid inner groove distortion op zijn LP, die de tweede track die hij laat horen voor mij praktisch onluisterbaar maakt. De crackle is dan misschien wel weg, maar het klinkt nog steeds slecht...
Bruisend water?kozue schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:21:
en spoel af met bruisend water van de supermarkt
Bedoel je mineraalwater met prik?
Ook is bruisend water natuurlijk niet bevorderend voor wassen. Waar belletjes zitten, zit geen water.
De meeste professionele schoonmaak/wassystemen bevatten juist ook ontgassers (al dan niet als stap van het wasproces) om het resultaat te verbeteren.
Inderdaad wassen met normaal water en dan met een sprayfles met demiwater naspoelen oid. is een betere oplossing.
Of het gas in het bruisend water wel of niet bevorderlijk is laat ik in het midden, daar heb ik geen bewijs van, maar mijn gedachtengang is voornamelijk dat het gas het water meer in beweging brengt dan plat water en het vuil daarmee aan de kant duwt.
Ik zie geen voordeel in mineraalwater, al dan niet bruisend boven kraanwater. Het bevat grosso modo net zoveel mineralen/kalk (natuurlijk een beetje afhankelijk van waar je woont en welk merk je koopt). In ieder geval is het geen vergelijk met demiwater of gedestilleerd water. Het verschil in puurheid is echt groot.
Maar goed, ik gebruik een knosti, al ben ik de laatste keer wel gaan nasproeien met demiwater in een sprayfles. Bevalt goed, maar duurt wel langer met drogen dan het water/alcohol/wetting agent middel wat ik in de knosti gebruik.
[Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 21-05-2023 12:41]

kozue schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:48:
Op de website van zowel AH als Vomar kan ik het niet vinden.
GerkeP
https://www.kruidvat.nl/k...eraliseerd-water/p/549549
Wat wel steeds moeilijker verkrijgbaar is in deze winkels is gedestilleerd water. Vroeger kwam je ook dat gewoon tegen bij de suup en drogist. Dit is duurder om te maken dan demiwater, want kost meer energie. Ik heb zelf een keer zo'n destillatieapparaatje op de kop getikt voor als ik eens gedestilleerd water nodig heb. Gebruik ik o.a. in de waterflosser.
[Voor 55% gewijzigd door Cap op 21-05-2023 13:33]
Bij niet al te grote hoeveelheden platen (zeg meer dan 2 en minder dan 20) is een 2e knosti bakje met demiwater dan wel een handige optie.mr_petit schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:36:
Maar goed, ik gebruik een knosti, al ben ik de laatste keer wel gaan nasproeien met demiwater in een sprayfles. Bevalt goed, maar duurt wel langer met drogen dan het water/alcohol/wetting agent middel wat ik in de knosti gebruik.
Mineraalwater kan best wel minder kalk hebben dan hard leidingwater (bijv. de helft van hard leidingwater, bijv 80mg/l voor mineraalwater en 160mg/l voor hard leidingwater, dit zijn ongeveer de ordes van grootte waar we het hier over hebben), maar het is nog steeds een behoorlijke portie en geen vergelijk met demi water; de hoeveelheid kalk daarin is niet aantoonbaar, dus zeg maar ruim lager dan 0,1mg/l. Minimaal 2 magnitudes lager.kozue schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:48:
Ik heb geen vergelijking met mineraalwater,
En als een fles minder dan een euro kost voor een beetje naspoelen met een sprayflacon...
[Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 21-05-2023 15:06]
Daar ging het mij dan ook om in het filmpje... "Gewoon water waar kalk in zit, dat zou toch niet goed kunnen zijn voor een LP?" dacht ik...

Oh ik dacht dat het om het album van Split Enz gingrcor schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:41:
Daar ging het mij dan ook om in het filmpje... "Gewoon water waar kalk in zit, dat zou toch niet goed kunnen zijn voor een LP?" dacht ik...

Hij droogt de plaat wel grotendeels af met een doek, dus dan verminder je de kalkvorming natuurlijk wel grotendeels.
Maar daarna gebruikt hij toch een föhn...dus is de plaat nog vochtig. Dus kans op wat kalkresten..
Al met al vind ik ook dat hij er toch ontzettend lang mee bezig is.
Schoonmaken kan ook een hobby zijn 😉mr_petit schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:19:
[...]
Oh ik dacht dat het om het album van Split Enz ging. Die heb ik ook dacht ik
![]()
Hij droogt de plaat wel grotendeels af met een doek, dus dan verminder je de kalkvorming natuurlijk wel grotendeels.
Maar daarna gebruikt hij toch een föhn...dus is de plaat nog vochtig. Dus kans op wat kalkresten..
Al met al vind ik ook dat hij er toch ontzettend lang mee bezig is.
Ja.Cannondale schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:41:
Maken jullie ook nieuwe platen altijd schoon?
Scheelt enorm in statische elektriciteit.
(en nieuwe platen zijn soms ook niet schoon)
Ze krijgen ook na het wassen een nieuwe binnenhoes (een polybag)
[Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 22-05-2023 21:11]
Als er gruis op zit was ik ze ook eerst. Heb wel regelmatig nieuwe platen die echt schoon zijn (en standaard al in een anti-statische innersleeve zitten). Die was ik niet, voelt op de een of andere mamier niet goed dan :-) Ze moeten wel zonder problemen spelen, anders gaan ze alsnog door de wasstraat.mr_petit schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:10:
[...]
Ja.
Scheelt enorm in statische elektriciteit.
(en nieuwe platen zijn soms ook niet schoon)
Ze krijgen ook na het wassen een nieuwe binnenhoes (een polybag)
Altijd, en gelijk een antistatische binnenhoes als die er standaard niet bij zit.Cannondale schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:41:
Maken jullie ook nieuwe platen altijd schoon?
Daarna ook nog een beschermhoes om het album.
GerkeP
Ja maar het wassen zelf maakt de platen erg antistatisch.Cannondale schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:18:
[...]
Als er gruis op zit was ik ze ook eerst. Heb wel regelmatig nieuwe platen die echt schoon zijn (en standaard al in een anti-statische innersleeve zitten). Die was ik niet, voelt op de een of andere mamier niet goed dan :-) Ze moeten wel zonder problemen spelen, anders gaan ze alsnog door de wasstraat.
Ik merk het verschil tussen als ik ongewassen nieuwe platen in een polybag bewaar en gewassen nieuwe platen.
Ik was altijd in batches, dus het komt wel voor dat ik een klein nieuw stapeltje (of nieuw en gebruikt door elkaar) op de kast heb liggen om te wassen. De gebruikte speel ik dan helemaal niet, of met een oude naald, en de nieuwe wel. Maar dat duurt maar eventjes of ik was ze.
Maar er zit dus een merkbaar verschil tussen een nieuwe ongewassen plaat in polybag of een nieuwe gewassen plaat in polybag. Dat merk je na het afspelen als je de plaat van de tafel haalt. Dan voel je de statische lading.
Ik stop ze voornamelijk in een polybag omdat gewoon papier ook stof afgeeft.
[Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 22-05-2023 22:57]
https://www.kruidvat.nl/k...eraliseerd-water/p/549549 75 hele centen per liter.kozue schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:48:
Op de website van zowel AH als Vomar kan ik het niet vinden. Kruidvat trouwens ook niet. Bij de bouwmarkt wel, maar die willen meteen €1,50 voor zo'n fles hebben, terwijl de goedkope troep van de supermarkt minder dan 50 cent kost. Ons water hier is best hard. Ik heb geen vergelijking met mineraalwater, maar zolang de wasresultaten goed zijn vind ik het wel best zo
Het is niet echt belangrijk maar toch is het zonde gezien het een deel van de presentatie van het product is.
Heb inderdaad een Degritter. Gebruik ervan is inderdaad heerlijk rustgevend. Apparaat aanzetten, programma kiezen, plaatje erin en programma starten. Door een wat langere tijd te kiezen om de plaat te drogen kun je het geluid waarmee hij dit doet behoorlijk minimaliseren. Gebruik voor het schoonmaken gedistilleerd water wat ik per 5 liter koop bij Hornbach. Koop gelijk 50 liter dan kan ik wel even vooruit.Cannondale schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:20:
[...]
Gebruik hier zo’n Watson’s machine, hoewel hij goed z’n werk doet is de stofzuiger alles behalve rustgevend. Kijk weleens naar zo’n Degritter, volgens mij had @Faxe er eentje in gebruik. Ben benieuwd of dat wat rustgevender is!
Heb nog nooit last gehad van statische platen, maar! Sinds enige tijd een ander tafeltje en nu heb ik ineens wel regelmatig statische platenmr_petit schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:54:
[...]
Ja maar het wassen zelf maakt de platen erg antistatisch.
Ik merk het verschil tussen als ik ongewassen nieuwe platen in een polybag bewaar en gewassen nieuwe platen.
Ik was altijd in batches, dus het komt wel voor dat ik een klein nieuw stapeltje (of nieuw en gebruikt door elkaar) op de kast heb liggen om te wassen. De gebruikte speel ik dan helemaal niet, of met een oude naald, en de nieuwe wel. Maar dat duurt maar eventjes of ik was ze.
Maar er zit dus een merkbaar verschil tussen een nieuwe ongewassen plaat in polybag of een nieuwe gewassen plaat in polybag. Dat merk je na het afspelen als je de plaat van de tafel haalt. Dan voel je de statische lading.
Ik stop ze voornamelijk in een polybag omdat gewoon papier ook stof afgeeft.

Zal de tweedehands markt eens in de gaten houden. Zag dat er ook een MK2 versie is inmiddels.Faxe schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:24:
[...]
Heb inderdaad een Degritter. Gebruik ervan is inderdaad heerlijk rustgevend. Apparaat aanzetten, programma kiezen, plaatje erin en programma starten. Door een wat langere tijd te kiezen om de plaat te drogen kun je het geluid waarmee hij dit doet behoorlijk minimaliseren. Gebruik voor het schoonmaken gedistilleerd water wat ik per 5 liter koop bij Hornbach. Koop gelijk 50 liter dan kan ik wel even vooruit.
Ik denk dat wassen altijd zin heeft.Cannondale schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:23:
[...]
Vraag me af of wassen nu zin heeft of dat ik iets anders aan moet pakken.
Neemt niet weg dat je statische elektriciteit op meerder manieren kan aanpakken, de ene tafel heeft meer last van het ontwikkelen van statische elektriciteit tijdens het afspelen dan de andere. Bijv. wat voor soort mat je gebruikt, het plateau...maakt allemaal verschil.
Maar het verschil tussen gewassen en ongewassen merk ik al op het moment dat ik de plaat uit de polybag haal. Maar de ene plaat is van zichzelf ook iets meer statisch dan de andere.
Maar de gewassen plaat is altijd veel minder statisch dan de ongewassen plaat.
Hoeveel statisch de ongewassen plaat is hangt natuurlijk ook af van het weer/luchtvochtigheid ed, maar als de plaat gewassen is, is de statische elektriciteit zelfs in de meest droge omstandigheden vrijwel afwezig.
[Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 23-05-2023 13:43]
Als je een geisoleerde platenspeler hebt moet dat altijd geaard zijn idd. Anders kan statische lading helemaal niet afgevoerd worden.Duclaasie schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:23:
Het lager van je plateau aarden wil nog wel eens helpen.
Maar ik heb alleen maar platenspelers die geheel of gedeeltelijk metaal zijn, waarbij plateau, arm en lager (vaak motor) altijd geaard zijn
Trek de schoenen eens uitCannondale schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:23:
[...]
Heb nog nooit last gehad van statische platen, maar! Sinds enige tijd een ander tafeltje en nu heb ik ineens wel regelmatig statische platenOude en nieuwe, gewassen en ongewassen. Alles zit in nieuwe polybags, verder niks aangepast aan set of anders. Vraag me af of wassen nu zin heeft of dat ik iets anders aan moet pakken.

Zijn zoveel factoren die mee kunnen spelen
GerkeP
Duclaasie schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:23:
Het lager van je plateau aarden wil nog wel eens helpen.
mr_petit schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:40:
Ik denk dat wassen altijd zin heeft.
Dank voor het meedenken. Een verdachte is de mat, die is significant dunner dan m'n vorige mat. Alles is verder geaard overigens. Ik draai zelf ook al heel wat jaartjes mee inmiddelsGerkeP schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:18:
Zijn zoveel factoren die mee kunnen spelen

Instagram:Ambitielozemeisjes
Ik denk dat het gegraveerd is in het aluminium.Mrs Redhair schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:16:
@Cannondale Staat dat 'Technics' nu in het plastic gestanst?
Ik denk dat het een sl-1200G is (ook te zien aan de messing onderlaag), dus een dure speler (4k+)
Meestal isoleert een dikkere mat meer, dus meer kans op statische elektriciteit.Cannondale schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:35:
Dank voor het meedenken. Een verdachte is de mat, die is significant dunner dan m'n vorige mat. Alles is verder geaard overigens. Ik draai zelf ook al heel wat jaartjes mee inmiddels
Al is de samenstelling natuurlijk doorslaggevend. Met een rubberen mat kan dat de samenstelling zijn, maar bijv. ook de luchtvochtigheid wat het vochtgehalte in het rubber weer reguleert (rubber is een redelijk dynamisch materiaal, het kan verdrogen maar ook vocht opnemen)
Maar je hebt ook last van statische elektriciteit na het wassen?
Hoe was je en wat gebruik je als wasmiddelsamenstelling?
Het gekke is, eigenlijk weet ik totaal niet waarom platen meer antistatisch zijn na het wassen.
Idealiter laat je wasmiddel/wasproces namelijk geen resten achter. (al gebruik ik een knosti, en die laat natuurlijk wel resten achter als je niet naspoelt)
Dat er tijdens het wassen alle vorm van lading wordt weggenomen lijkt mij logisch, maar waarom naderhand de statische elektriciteit minder blijft.... geen idee. Althans, als ultrasoon nawassen in demiwater ook de statische elektriciteit ook permanent wegneemt; dat is waarschijnlijk de methode die de minste resten achterlaat.
[Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 23-05-2023 17:03]
Mrs Redhair schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:16:
@Cannondale Staat dat 'Technics' nu in het plastic gestanst?
Klopt, het is een G. Fijn spelertje hoor!mr_petit schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:47:
[...]
Ik denk dat het gegraveerd is in het aluminium.
Ik denk dat het een sl-1200G is (ook te zien aan de messing onderlaag), dus een dure speler (4k+)
Draai al vele jaren platen, met diverse spelers. Eigenlijk voor het eerst dat ik nu regelmatig wat statische platen heb. Wassen doe ik ook altijd al hetzelfde, met een Watson's wasser. Zit zo'n stofzuigertje op met velours (?) strips. Gebruik QS Audio Tonar vloeistof en het standaard borsteltje van Watson's. Platen gaan na het wassen altijd in een verse Mofi innersleeve. Maar goed, dit is dus altijd al zo. Zal binnenkort eens een heel ander soort mat proberen. Misschien acryl of zelfs papier. Is de makkelijkste tweak voor nu denk ik : )mr_petit schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:57:
[...]
Maar je hebt ook last van statische elektriciteit na het wassen?
Hoe was je en wat gebruik je als wasmiddelsamenstelling?
This is the way.GerkeP schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:04:
[...]
Altijd, en gelijk een antistatische binnenhoes als die er standaard niet bij zit.
Daarna ook nog een beschermhoes om het album.

Voor wie nog wat gedestilleerd water nodig heeft:

[Voor 22% gewijzigd door D_V op 24-05-2023 01:54]
Ik ben benieuwd naar je uitkomst, kan me niet voorstellen dat die mat je platen zo veel statischer maaktCannondale schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:00:
[...]
[...]
Klopt, het is een G. Fijn spelertje hoor!
[...]
Draai al vele jaren platen, met diverse spelers. Eigenlijk voor het eerst dat ik nu regelmatig wat statische platen heb. Wassen doe ik ook altijd al hetzelfde, met een Watson's wasser. Zit zo'n stofzuigertje op met velours (?) strips. Gebruik QS Audio Tonar vloeistof en het standaard borsteltje van Watson's. Platen gaan na het wassen altijd in een verse Mofi innersleeve. Maar goed, dit is dus altijd al zo. Zal binnenkort eens een heel ander soort mat proberen. Misschien acryl of zelfs papier. Is de makkelijkste tweak voor nu denk ik : )
dan andere matten van het zelfde materiaal (is toch een beetje de standaard). Of heb je hiervoor altijd andere matten gehad? Ik heb zelf een technics 6mm en 3mm mat en merk geen verschil, ook Kenwood en Akai spelers met mat van het zelfde materiaal gehad.
Sluw schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:21:
[...]
Ik ben benieuwd naar je uitkomst, kan me niet voorstellen dat die mat je platen zo veel statischer maakt
dan andere matten van het zelfde materiaal (is toch een beetje de standaard). Of heb je hiervoor altijd andere matten gehad? Ik heb zelf een technics 6mm en 3mm mat en merk geen verschil, ook Kenwood en Akai spelers met mat van het zelfde materiaal gehad.
Heb altijd rubberen matten gehad. Het enige verschil is een andere speler. De rest is hetzelfde gebleven. Ook interieur etc. Weer, schoenen etc. zou niet uit moeten maken denk ik, aangezien ik in vele jaren draaien eigenlijk nooit statische platen heb bemerkt. Overigens denk ik ook niet dat een andere mat heel veel verschil maakt, maar ga het wel even proberen. Hou jullie in dit topic op de hoogte!Cap schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:59:
Ik zit eerder te denken aan droog weer, andere schoenen, nieuwe vloerbedekking of andere platen dan aan verschil in de ene tov de andere rubberen mat idd.
Ik merk zelf in ieder geval heel veel verschil met wassen, heb altijd wel statische platen gehad. Ik heb het vooral bij nieuwe platen, ik heb het gevoel dat nieuwe platen tegenwoordig veel statischer zijn, of dat waar isCannondale schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:41:
[...]
[...]
Heb altijd rubberen matten gehad. Het enige verschil is een andere speler. De rest is hetzelfde gebleven. Ook interieur etc. Weer, schoenen etc. zou niet uit moeten maken denk ik, aangezien ik in vele jaren draaien eigenlijk nooit statische platen heb bemerkt. Overigens denk ik ook niet dat een andere mat heel veel verschil maakt, maar ga het wel even proberen. Hou jullie in dit topic op de hoogte!

Dat idee heb ik ook, oude platen hebben daar veel minder last van. Ik vermoed dat er verschil zit in de samenstelling of het productie proces.Sluw schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:52:
[...]
Ik merk zelf in ieder geval heel veel verschil met wassen, heb altijd wel statische platen gehad. Ik heb het vooral bij nieuwe platen, ik heb het gevoel dat nieuwe platen tegenwoordig veel statischer zijn, of dat waar is
Het grote verschil is dat vuile platen veel minder statisch zijn, vette chipsvingervlekken zijn een hele goede remedie tegen statische elektriciteit, en dat oude schone platen nauwelijks bestaan.
Oude platen die heel schoon zijn, die zijn gewassen

[Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 24-05-2023 19:00]
Ik heb wel eens ergens gelezen dat dit door de dikte komt. Tegenwoordig met die 180g releases heb je gewoon meer plastic, die dus ook in totaal meer lading vast kan houden.Duclaasie schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:13:
[...]
Dat idee heb ik ook, oude platen hebben daar veel minder last van. Ik vermoed dat er verschil zit in de samenstelling of het productie proces.
https://www.hifiklubben.n...-draaitafel/vicvpt3000si/
Voor de Sonos gebruikers is er nu een platenspeler die direct verbinding maakt met je Sonos installatie. Ziet er best mooi uit maar kwalitatief heb ik zo mijn twijfels en de prijs is echt

Victrola is gewoon een opgekochte naam, In 1929 werd het al door RCA opgekocht. RCA is in '85 opgegaan in General Electric.Victrola is een van de oudste hifi-fabrikanten ter wereld en bestaat al sinds 1906. Met deze platenspeler hebben ze een speciale Sonos-platenspeler gebouwd, iets waar de wereld al jaren op wacht.
Dus al bijna 40 jaar bestaat er geen relatie tussen 'RCA victrola' en muziek meer en sinds ca 95 jaar is er geen directe relatie meer tussen victrola en platenspelers danwel muziek (alleen via RCA victrola)
Victrola is nu een handelsonderneming, een opgekochte naam, die voornamelijk vintage chinees spul verkoopt à la crossley platenspelers, wat voor mij synoniem staat met rommel.
Hopelijk krijg je met dit ding van 1000 euro wat meer kwaliteit.

[Voor 7% gewijzigd door Cannondale op 25-05-2023 21:05. Reden: Specs toegevoegd]
Ik heb een Sonos Port, daar hangt mijn Philips FP146 aan, werkt prima, maar gebruik ik weinig. Meestal toch gewoon de DP450 aan de Gewone Denon versterker.macdushi schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:02:
[Afbeelding]
https://www.hifiklubben.n...-draaitafel/vicvpt3000si/
Voor de Sonos gebruikers is er nu een platenspeler die direct verbinding maakt met je Sonos installatie. Ziet er best mooi uit maar kwalitatief heb ik zo mijn twijfels en de prijs is echt
Denk dat je met zo'n port en een goede platenspeler voor dat geld kwalitatief veel beter uit bent als je dat al aan je Sonos wilt hangen.
[Voor 8% gewijzigd door GerkeP op 25-05-2023 21:05]
GerkeP
Ik ben zelf helemaal geen fan van dat soort matten.Cannondale schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:59:
Er ligt inmiddels een andere mat op, van papier.
Papier stoft, vilt ook. Ik heb niet echt ervaring met papier, maar wel met vilt

Ik ben ook van mening dat rubber nog het beste trillingen in een plateau dempt.
Maar ja, als je de statische elektriciteit niet kan oplossen anders....moeilijke beslissing.
[Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 25-05-2023 21:06]
PS wat een geld voor een stukje papier.

[Voor 12% gewijzigd door Cap op 25-05-2023 21:18]
mr_petit schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:05:
[...]
Ik ben zelf helemaal geen fan van dat soort matten.
Ben zelf ook van de rubberen matten, eerste keer dat ik iets anders probeer. De VTA staat gewoon goed nu, maar dunner moet hij niet worden : ) Ga ook nog proberen om deze op de rubberen mat te leggen. Voor het geld kon ik het niet laten, was maar drie tientjes. Het is best een aardig gefabriceerd ding. Als je wil kun je ook een "echte" kopen natuurlijkCap schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:17:
Ik zou met zo'n dun vodje in ieder geval als het even kan de rubberen mat eronder laten zitten, idd voor de demping van het plateau (SL1200 heeft ook wel rubber demping onder het plateau, maar toch) en ook voor een normale VTA.
PS wat een geld voor een stukje papier. :|

wat....van echt papier?!?Cannondale schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:29:
[...]
[...]
Als je wil kun je ook een "echte" kopen natuurlijk
Hoe verzinnen ze het!

Voor mij is het rubber, of desnoods kurk.
Maar goed, natuurlijk ook niet al het rubber is hetzelfde. Het rubber voor plateaumatten lijkt mij toch iets van een soort natuurrubber.
Zeker geen PU rubber oid. Ik denk dat dat ook vanuit statische overwegingen is. PU rubber zou denk ik ultiem vibraties dempen aangezien speciale trillings en akoestische rubbers ook vaak van PU zijn gemaakt (Sorbothane), maar natuurrubber (al dan niet met nog extra additieven) heeft denk ik beter geleidende eigenschappen. Het bevat volgens mij ook vocht, en veel synthetische rubbers bevatten dat niet.
[Voor 46% gewijzigd door mr_petit op 25-05-2023 22:02]
https://www.micro-seiki.n...nl/ws-upgrades-cu180.html

[Voor 9% gewijzigd door Cap op 26-05-2023 12:24]
Ik haal deze advertentie er nog maar eens bij.rcor schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:50:
Voor wie aan een draaitafel niet genoeg heeft, maar ook geen twee losse spelers wil hebben:
https://www.catawiki.com/...or-double-deck-draaitafel
[Afbeelding]
Wist niet dat dit bestond... Ik dacht altijd dat je dan twee losse platen spelers nodig had...
De 'expert schatting' van deze tafel was een waarde van €8000-€10000
Hij is verkocht voor €2400
2 losse tafels met elk 2 armen hadden denk ik meer opgebracht

[Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 26-05-2023 12:39]
Spul uit china is aanzienlijk goedkoper. Weegt welliswaar geen 1,8kg maar 1,2kg maar toch:Cap schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:23:
Er staat er al maanden eentje te koop op marktplaats. Kijk wel uit voor je lager als je deze dure plak koper wil gaan gebruiken, hij moet al dat extra gewicht wel fijn vinden.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004451227206.html

[Voor 16% gewijzigd door Cap op 26-05-2023 13:18]
Ja expert schattingen zijn vrijwel altijd compleet lachwekkend. Doorzichtige pogingen om de prijs op te drijven en zo de commissie ook te verhogen. Rare club is dat Catawiki. Of dan toch in ieder geval een vervelende.mr_petit schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:38:
[...]
Ik haal deze advertentie er nog maar eens bij.
De 'expert schatting' van deze tafel was een waarde van €8000-€10000
Hij is verkocht voor €2400
Ze hadden de zaag er idd gewoon ff bij moeten pakken2 losse tafels met elk 2 armen hadden denk ik meer opgebracht

[Voor 25% gewijzigd door Cap op 26-05-2023 13:53]
Dit kan echt niet hoor, de naald staat zowat dwars op de plaat.

Verkoper ingelicht, weer wat geleerd zegt ie, hij gaat de advertentie aanpassen... hij "vond het er al zo raar uitzien"

[Voor 27% gewijzigd door Cap op 26-05-2023 21:46]

Verkoper verkoopt al een tijd allerlei Japanse spelers uit de betere klasse onder de naam Pieter, voorheen Bernard.
Ik had eigenlijk wel verwacht dat ie dan inmiddels beter zou weten dan platenspelers verkopen met een totaal verkeerd uitgelijnd element.
[Voor 11% gewijzigd door Cap op 26-05-2023 21:51]
Want je weet dat je met een complete prutser te maken hebt die totaal niet weet wat hij doet.
Ik hoop niet dat ie 'm heeft aangezet met dat shure element. Hij kan wel de hele cantilever krom trekken met die opstelling.
[Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2023 01:39]

Maar hij heeft de advertentie inmiddels aangepast met een rechte Audio Technica headshell met AT3600L element.
Me heppie

Ze moeten nog door de wasstraat, alhoewel ik Rockology al een paar keer beluisterd heb

De enige reactie die ik kan bedenken:Cap schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:18:
Deze verkoper biedt dus een Micro Solid 5 platenspeler aan met een S-arm inclusief een offset headshell.
Dit kan echt niet hoor, de naald staat zowat dwars op de plaat.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verkoper ingelicht, weer wat geleerd zegt ie, hij gaat de advertentie aanpassen... hij "vond het er al zo raar uitzien"

Dus maar even een pol gemaakt, wat vinden jullie mooier?
Poll: Welke uitvoering vind je mooier?
• Chrome
• Zijdeglans zwart
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Bij die witte speler vind ik het chroom een luxere uitstraling hebben. Zeker in combinatie met de overige chrome onderdelen. Een geheel zwart plateau vind ik iets te veel 'uit balans'. Keuze is sowieso een persoonlijke voorkeur, ben ook wel benieuwd wat er uit de poll komt.Poll: Welke uitvoering vind je mooier?
Discogs
Ik zou dan idd die arm-lifter ook zwart maken, als je er voor kiest om het plateau zwart te maken. Komt het geheel wat beter in balans, imo.Wimmel schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:19:
Persoonlijk vind ik het zwart meer rust uitstralen en het enige andere chromen onderdeel is een aftermarket arm-lifter waarbij ik mij ook al afvraag of ik die ook niet even moet behandelen.
Chroom of zwart is verder een kwestie van smaak, ik heb niet echt een grote voorkeur voor 't een of ander.
In het algemeen vind ik het het leukste als spelers in originele staat blijven, maar wel technisch perfect en optisch zoveel mogelijk in ere hersteld. Dus waarschijnlijk val ik niet onder de wrap-doelgroep.

Discogs
Wat betreft dat dof worden vraag ik me wel af in welke mate dat dan is en hoe dat komt. Ik heb zelf alleen hands-on ervaring met enkele exemplaren van de TD-160, TD-145 en TD-160 Super spelers in verschillende MK varianten, waarbij ik het plateau opgepoetst heb tot een mooie glans en gefinisht met een wax-polish, en dit in ieder geval een aantal jaar prima stand hield. Ik heb daar eigenlijk geen verschil bemerkt met mijn Technics spelers uit de SL-1x00 serie en niet één plateau van glanzend weer dof zien worden. Dus ik weet niet waar hem dat in zit. Ik kan me voorstellen dat plakkerige handen, vocht en warmte hun invloed kunnen hebben, nu zit ik zelf nooit aan de plateauranden en is het hier ook niet warm en vochtig, dus wie weet.
Sowieso zijn de plateauranden van de oude Thorens spelers van origine in zijdeglans uitgevoerd, dus een spiegelfinish als een opgepoetste chromen uitlaat op een oldtimer motor

[Voor 13% gewijzigd door Cap op 29-05-2023 10:19]
Ze zijn natuurlijk erg zeldzaam, en ik had ze echt voor een koopje (ook nog in de eu, dus geen bijkomende belastingen), maar toevallig zag ik er eentje op ebay staan, de elliptische variant.
https://www.ebay.nl/itm/115818284696
Buy it now is €421 incl verzenden. Maar verwacht met inklaringskosten, btw en invoerrechten ongeveer €550 te betalen.
Dus best wel prijzig.
Gewoon 24 uur en dan nog een keer door de knosti.
GerkeP
Trouwens, erg mooie plaat, een klassieker Brubeck en bovenal Desmond!
Waar heb je hem vandaan? De meeste 2ehands vinylzaken doen niet moeilijk over retour...
En inderdaad niet gaan draaien!
[Voor 11% gewijzigd door Laurens85 op 30-05-2023 19:57]
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
Niet draaien. Je hebt niets te verliezen als je hem schoon probeert te maken, maar ik verwacht dat het een enkeltje Kliko wordthansie18 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:48:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie hoes, maar minder mooie LP. Soort typex, deels uitgesmeerd? De LP is door de Knosti gegaan met goed schoonmaakspul. Iemand nog tips? Ik ga hem zo niet aan mijn naald blootstellen. Of kan de LP toch echt beter naar de prullenbak?

Een maand of wat geleden was ik bij iemand om een stapel LP's op te halen. De meeste heb ik toen lagen liggen vanwege de beroerde optische staat. De schade op een van de LP's was identiek aan die van jouw LP, maar ik weet niet meer zeker of dat dit Brubeck-album was. Ik heb toen te veel.LP's bekeken en was te verbaasd om alles te onthouden

Heb je deze gekocht bij een particulier in Schiedam?
Hoe vervelend ook, het is een prachtige hoes om in te lijsten

https://www.platomania.nl..._clear_vinyl/brubeck_dave
GerkeP