Het docking station topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-05 14:36
RAXO schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:45:
Hoi, ik heb nu de volgende usb-c hub thuis liggen die ik voor mijn laptop gebruik:
uitvoering: Satechi Type-C Multi-Port Adapter 4K with Ethernet V2 Spacegrijs

Nu wil ik eigenlijk de hub wegwerken achter mijn bureau, maar daarvoor is de kabel te kort. Zou het mogelijk zijn zo iets te verlengen?
Niet onmogelijk, maar je wil het signaal zo min mogelijk verstoren. En zorg dat je de juiste kabel kiest. Maar het zou wel eens tegen kunnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAXO
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-04 14:35
ZatarraNL schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:25:
[...]

Niet onmogelijk, maar je wil het signaal zo min mogelijk verstoren. En zorg dat je de juiste kabel kiest. Maar het zou wel eens tegen kunnen vallen.
Zou een kabel als dit volstaan?
https://www.allekabels.nl...cs4Rg4f4xFORoCPfMQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Dat verwacht ik niet. Er staat namelijk letterlijk in de specificaties dat deze kabel niet geschikt is voor het verlengen van een docking station kabel.

En ik vermoed dat je hier direct tegen het probleem aanloopt. Ik heb zelf geen thunderbolt 3/4, USB4 of USB3.2 (10Gb) verlengkabels gevonden (wel gezocht).
Wel heb ik zelf de ALLTEQ 10gbps usb-c 3.1gen2 verlengkabel liggen van 1 meter lengte. En deze geeft geen DP alt signaal door. Geen 5120x1440@240Hz, maar ook geen 1920x1080@60Hz. Ook geen thunderbolt-signaal overigens (wat natuurlijk vrij logisch is). Ik heb het met een pc en een laptop geprobeerd. Het kan aan mijn thunderbolt dock liggen, maar ik verwacht eigenlijk dat de kans vrij klein is bij andere DP alt mode docks. Ik verwacht dat het bij een DisplayLink dock mogelijk wel werkt.

Als je in de buurt van Groningen woont mag je mijn kabeltje wel een keertje uitproberen. Ik heb er één over.

[ Voor 44% gewijzigd door ZatarraNL op 18-04-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvH
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-05 13:31

TimvH

Kletsmajoor

Voorheen gebruikte ik een Cable Matters Triple 4K MST hub wat prima werkt met mijn Windows werklaptop (Zbook Power G9)
Voor degenen die opzoek zijn naar een dergelijke oplossing waarbij je 2x4K60 en 1x4K30 gelijktijdig over een USB4/TB4 aansluiting kan sturen kan ik deze zeker aanraden (zie:fabrikant of amazon)

Inmiddels heb ik een Macbook Pro 16" aangeschaft met een M1 Max.
Ik ben heel benieuwd of er een oplossing bestaat om 3x4K aan te sluiten op een Macbook Pro 16'' met M1 Max want helaas ondersteunt macOS MST maar deels waardoor het niet werkt met meerdere monitoren.
Om deze reden ben ik dus opzoek naar een andere oplossing.
Ik vind het geen probleem om een dock te nemen die 2 thunderbolt poorten in beslag neemt voor voldoende bandbreedte, want 3x4K is wel echt het maximale wat je kan pushen over een enkele 40Gbps poort.
Weet iemand toevallig een geschikt product?
Bij voorkeur gebruik makend van een losse kabel om net iets meer ruimte te hebben om de kabel weg te werken, eventueel met een optische kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Daar zijn oplossingen voor. Ik heb ze gezien waar thunderbolt en DisplayLink wordt gecombineerd. In deze topicis deze vraag ook behandeld:

"Docking station voor 2 schermen via Macbook Air M1 & M2"

Dan kom je bijvoorbeeld op deze dock:
https://i-tec.pro/nl/produkt/catriple4kdockpd-8/

[ Voor 18% gewijzigd door ZatarraNL op 02-05-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvH
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-05 13:31

TimvH

Kletsmajoor

ZatarraNL schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:16:
Daar zijn oplossingen voor. Ik heb ze gezien waar thunderbolt en DisplayLink wordt gecombineerd. In deze topicis deze vraag ook behandeld:

"Docking station voor 2 schermen via Macbook Air M1 & M2"

Dan kom je bijvoorbeeld op deze dock:
https://i-tec.pro/nl/produkt/catriple4kdockpd-8/
Het liefst wil ik echter vermijden om Displaylink te gebruiken. Ik gebruik de monitoren onder andere voor fotobewerken en ben bang dat de compressie er voor gaat zorgen dat de kleuren niet juist worden weergegeven.
Tevens is de mogelijkheid tot het aansturen van 4 schermen een van de redenen dat ik voor de M1 Max ben gegaan zodat ik niet afhankelijk ben van Displaylink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Zou dan elke tb4 dock met 3x displayport out of 3x thunderbolt out niet gewoon moeten werken?
Ik heb zelf de owc thunderbolt 4 dock. Deze heeft 3x thunderbolt out:
uitvoering: OWC Other World Computing 11-Port Thunderbolt 4 Dock for Mac & Wi...

Als je in het noorden van het land woont ben je welkom om langs te komen en te kijken of deze werkt. Ik heb alleen géén 3x 4k schermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik wou even een andere invalshoek belichten, voor wie er nood aan heeft. Het is een valide alternatief voor docks als je setup het toelaat.

Persoonlijk ben ik een tijdje geleden ook die 'rabbit hole' ingegaan, op zoek naar docks omdat het lijkt alsof je die 'moet' hebben. Nadat ik begreep wat voor rommeltje die hele groep producten is (standaarden, vage specs, verwarrende producten) heb ik besloten om helemaal de andere richting op te gaan.

Ik ben de voorbije weken hard aan de slag geweest om een lente-opruiming te doen, en m'n setups overal te vereenvoudigen, zodat ik geen docks nodig heb. KISS, Keep it simple stupid.

300 euro voor een echt goede dock die TB4 is, of goed alles kan aansturen is me iets te duur, vooral als ik het door een aanpassing kon vermijden. (voor prive gebruik, indien de werkgever het op het werk wil voorzien, fine...)

Het lijkt me, persoonlijk, dat een dock enkel nodig, of nuttig, is als je
1. meerdere schermen wil aansturen
2. bekabeld netwerk wil aansluiten
3. veel usb peripherals

En dat allemaal als je ofwel een pc hebt die veel van z'n plaats genomen wordt (laptop), of als je meerdere pc's gebruikt.

Persoonlijk heb ik een mix van apple (macbook, mac mini) en windows (laptop, soms pc) dus dat maakt het allemaal nog een stuk complexer.

Ik heb het volgende gedaan. Alle multimonitor setups (bureau, hobby kamer) de deur uit gedaan, en vervangen door 1 scherm (4k office, QHD gaming/hobby). Met een laptop heb je dan nog steeds twee schermen. Als je de dpi en scaling een beetje matcht ziet dat er prima uit. Zonde om voor een scherm op de laptop te betalen en die dan dicht te laten.

Draadloze muis en toetsenbord (RF, geen bluetooth) op een simpele 40 euro usb-c dongle, die je dan opnieuw inplugt van laptop naar andere laptop.

Het scherm zelf heeft meerdere video inputs, dus daar kan je vaak ook gemakkelijk drie bronnen op aansluiten (in mijn geval mac mini, macbook, windows laptop)

In het ergste geval moet je twee in plaats van 1 (dock) plugje verbinden. Mijn windows laptop doet toch niet aan usb-c PD want voeding van 230 watt of zo.

Ik geef het maar mee, want vaak ga je helemaal een pad op waar je achteraf spijt van hebt. Of die je 'vast zet' in een bepaalde richting, met bepaalde hardware, of je naar duurdere producten pusht. Of producten met weinig aanbod, zoals monitoren met een usb-c video-in verbinding (wat nodig is voor de persoon hierboven die 4 schermen op z'n macbook M1 max wil aansluiten)

Bovenstaande is off-topic, maar het biedt een valide alternatief voor wie zoekend is. Gewoon erg goed nadenken waarom je dit soort setups wil en kijken of het niet eenvoudiger kan.

Hier werkt het prima en ben dan ook zeer tevreden van de aanpassingen die ik heb doorgevoerd. Ja, soms 2 plugjes aansluiten ipv 1, maar het is een super robuuste oplossing, zonder risico op fouten/bugs/... en allemaal via normale eenduidige standaarden.

/back to regular programming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:12
Ik ben ook op zoek naar een docking station. En ik denk inmiddels dat het een beetje snap maar zoek nog ervaring of wat ik wil ook echt gaat werken.

Ik heb een laptop die een Thunderbolt 4 aansluiting heeft met DP1.4.

Wat ik hier op wil aan sluiten zijn 3 monitoren. Namelijk
2x 2560 x 1440
1x 5120 x 1440

Nu heb ik bijvoorbeeld de onderste 2 docking station gevonden.

https://tweakers.net/pric...k-for-mac-en-windows.html

https://www.usb-c-adapter...-1-x-usb-3-2-60w-voeding/

Beide geven aan dat ze 3 monitoren onder steunen met een 4k resolutie.

Nu was mijn redenering dat 4k = 8.294.400 pixels heeft en daar vallen alle 3 de monitoren binnen als het gaat om de aantal pixels (en dus bandbreedte?).

Voor keur gaat uit naar de eerste gezien mijn laptop niet wil laden met een 65W lader. Iemand ervaring met deze setup/docking station?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Nelisj schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:23:
Ik ben ook op zoek naar een docking station. En ik denk inmiddels dat het een beetje snap maar zoek nog ervaring of wat ik wil ook echt gaat werken.

Ik heb een laptop die een Thunderbolt 4 aansluiting heeft met DP1.4.

Wat ik hier op wil aan sluiten zijn 3 monitoren. Namelijk
2x 2560 x 1440
1x 5120 x 1440

Nu heb ik bijvoorbeeld de onderste 2 docking station gevonden.

https://tweakers.net/pric...k-for-mac-en-windows.html

https://www.usb-c-adapter...-1-x-usb-3-2-60w-voeding/

Beide geven aan dat ze 3 monitoren onder steunen met een 4k resolutie.

Nu was mijn redenering dat 4k = 8.294.400 pixels heeft en daar vallen alle 3 de monitoren binnen als het gaat om de aantal pixels (en dus bandbreedte?).

Voor keur gaat uit naar de eerste gezien mijn laptop niet wil laden met een 65W lader. Iemand ervaring met deze setup/docking station?
toon volledige bericht
Ik verwacht dat het moet gaan. Ik gebruik deze dock met 5120x1440 op 240hz. Dat is met compressie. Zonder compressie lukt 120hz.

Geen idee of compressie in jouw geval werkt, maar 2x 2560x1440 op 60hz en één keer 5120x1440 op 60hz is ongeveer dezelfde hoeveelheid bandbreedte als 1x 5120x1440 op 120hz.

Oftewel, zolang je geen hoge eisen stelt aan de frequentie van de monitoren zal het wel lukken. Als je hogere frequenties verwacht, dan zal het wellicht lastig worden. Dan heeft dp1.4 gewoon niet genoeg bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
ZatarraNL schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:35:
[...]

Ik verwacht dat het moet gaan. Ik gebruik deze dock met 5120x1440 op 240hz. Dat is met compressie. Zonder compressie lukt 120hz.

Geen idee of compressie in jouw geval werkt, maar 2x 2560x1440 op 60hz en één keer 5120x1440 op 60hz is ongeveer dezelfde hoeveelheid bandbreedte als 1x 5120x1440 op 120hz.

Oftewel, zolang je geen hoge eisen stelt aan de frequentie van de monitoren zal het wel lukken. Als je hogere frequenties verwacht, dan zal het wellicht lastig worden. Dan heeft dp1.4 gewoon niet genoeg bandbreedte.
Dan klopt mijn gedachten gang :)

De eisen vallen wel mee er wordt niet op gegamed bijvoorbeeld. En de 2 monitoren van 2560x1440 kunnen niet hoger als 60hz en die bevallen mij op dit moment prima.

Edit:

Inmiddels het docking station binnen... alleen helaas werkt hij niet met 2 monitoren. (waarom hij dan 3 Thunderbolt poorten heeft :?).

Heb het nu getest met
2x 2560 x 1440
1x 1920 x 1200

Mocht iemand nog een docking station hebben die wel 3 monitoren kan aansturen van
2x 2560 x 1440
1x 5120 x 1440
en ook nog 100W kan laden houd ik mij aanbevolen voor de tip.

[ Voor 18% gewijzigd door Nelisj op 08-05-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhelmer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-04 01:28
Dag allemaal,

Het doet het niet :|

Ik heb mijn pc met dit moederbord
H510M-ITX/ac

En deze USB-C kaart
Delock PCI Express x1 Card - 1x ext
USB C 3.1 (F) + 1 x external USB C

Aangesloten op Logitech Logi-Dock. Geen beeld, geen geluid....

Weet iemand of dit nog kan lukken?
Zo ja, is er dan iemand als dienstverlener in te huren om dit te fixen? Klinkt lui, maar met een baan, kinderen en een groot gebrek aan kennis denk ik dat dat het beste is...
DANK ALVAST!

[ Voor 4% gewijzigd door tomhelmer op 24-05-2023 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
tomhelmer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:36:
Dag allemaal,

Het doet het niet :|

Ik heb mijn pc met dit moederbord
H510M-ITX/ac

En deze USB-C kaart
Delock PCI Express x1 Card - 1x ext
USB C 3.1 (F) + 1 x external USB C

Aangesloten op Logitech Logi-Dock. Geen beeld, geen geluid....

Weet iemand of dit nog kan lukken?
Zo ja, is er dan iemand als dienstverlener in te huren om dit te fixen? Klinkt lui, maar met een baan, kinderen en een groot gebrek aan kennis denk ik dat dat het beste is...
DANK ALVAST!
toon volledige bericht
Logisch want dit docking station maakt gebruik van een displayport signaal over usb-c en dat krijg je niet met zo'n insteekkaart. Die biedt enkel USB aan. De meeste desktop PC's hebben het overigens niet. Enkel sommige moederborden kunnen het met een specifieke thunderbolt insteekkaart (Thunderbolt impliceert displayport over USB-C). Met dit docking station kan je dus niets met jouw pc.

Wat kan dan wel? Eventueel een displaylink docking station. Deze gebruikt een driver die een videosignaal comprimeert en deze over USB naar het docking station stuurt die er dan weer een videosignaal van maakt. Nadelen? Dit comprimeren kost een beetje CPU kracht, het werkt niet met Linux en je merkt compressieartifacten op bij bepaalde kleurovergangen. Het is ook niet ideaal voor film of games daarvoor. Voor standaard kantoorwerk gaat het prima.

Tenslotte kan je ook overwegen je schermen zonder docking station aan te sluiten en te gaan werken met een hdmi switch om te wisselen tussen inputs. Of de inputs wisselen op het scherm zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomhelmer
Ach wat jammer. Zucht.

Maar hartelijk dank voor je uitstekende antwoord, Admiraal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
tomhelmer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:20:
Ach wat jammer. Zucht.

Je kan wel eens uitleggen welk doel je voor ogen hebt en dan kunnen we nadenken over welke oplossingen er mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
tomhelmer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:20:
Ach wat jammer. Zucht.

Wat @Admiral Freebee zegt klopt niet helemaal. Deze pcie insteekkaart kan het wel:
uitvoering: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...

Deze kaart voegt displayport signaal toe aan het usb-c signaal. Daarom ook de displayport-in poort die je op de videokaart aansluit.

Maar ik kan niet ontkennen dat een displaylink dock het makkelijkst is. Dan heb je dat niet nodig. Maar displaylink is ongeschikt voor gamen, mocht je dat als wens hebben.

Als je in de buurt van Groningen/Assen woont ben je welkom om een keertje te proberen. Ik heb hem liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door ZatarraNL op 24-05-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
ZatarraNL schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:39:
[...]

Wat @Admiral Freebee zegt klopt niet helemaal. Deze pcie insteekkaart kan het wel:
uitvoering: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...

Deze kaart voegt displayport signaal toe aan het usb-c signaal. Daarom ook de displayport-in poort die je op de videokaart aansluit.

Maar ik kan niet ontkennen dat een displaylink dock het makkelijkst is. Dan heb je dat niet nodig. Maar dese is ongeschikt voor gamen, mocht je dat als wens hebben.

Als je in de buurt van Groningen/Assen woont ben je welkom om een keertje te proberen. Ik heb hem liggen.
Nice. Dat product kende ik nog niet :) Weer wat bijgeleerd en kan een optie zijn voor @tomhelmer om zijn dock toch nog te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Admiral Freebee schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:44:
[...]

Nice. Dat product kende ik nog niet :) Weer wat bijgeleerd en kan een optie zijn voor @tomhelmer om zijn dock toch nog te kunnen gebruiken.
Inderdaad. Maar deze gaat maar tot displayport 1.2, dus mist het de bandbreedte voor 4k op hogere frequenties. Dus niet alles koek en ei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomhelmer
Lol, die kaart zit er bij mij in. Mag ik je misschien even DM-en, Zatarra? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJkOzY_ztvPAkPwkCfksStZt_qY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jduFph8rnXL8AXvp7BiexSll.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
tomhelmer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:17:
Lol, die kaart zit er bij mij in. Mag ik je misschien even DM-en, Zatarra? [Afbeelding]
Zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomhelmer
Fijn zeg, hij doet het! Een kwestie van de (kuch: bijgeleverde) korte DisplayPort kabel achterlangs tussen moederbord en USB-C kaart steken en hij doet het. Dank!! Jullie zijn engelen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEtMO8Yts04sKtwx9CA0tm31lAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzalxNXjd2aL4Gz6Bi4k28ZE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
Inmiddels heb ik bij mijn laptop een docking station. (dankzij de service van usb-c-adapters.nl).

Het is uiteindelijk een de HP Thunderbolt G4 120W docking station geworden.
Op dit docking station zitten nu 3 monitoren.
2x 2560 x 1440
1x 5120 x 1440 DELL U4924DW (USB-C)

Dit werkt allemaal goed heb alleen 1 ding die ik niet snap. Als de laptop aan staat ik steek de thunderbolt kabel van het docking in de laptop dan heb ik maar 6 bits kleuren op de Dell monitor. Als de laptop uit staat en dan sluit ik het docking aan en start dan de laptop op dan heb ik wel 8 bits kleuren.

Ik krijg de kleuren ook nergens van 6 naar 8 bits zonder opnieuw op te starten. Driver lijken allemaal up to date. Iemand nog een tip hoe ik dit kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-05 13:19

Baakster

Dislectie enzo... succes!

@Nelisj
Ik denk dat je laptop een maximaal aantal pixels (inclusief het scherm van de laptop zelf) maar aan kan ongeacht TB. Als je Dell scherm 8bits wel doet als je hem aangesloten opstart, dan lever je ergens anders iets in. Bijvoorbeeld op de Hz die dan van 60 naar 30 gaat.
Welk laptop heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
Baakster schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:02:
@Nelisj
Ik denk dat je laptop een maximaal aantal pixels (inclusief het scherm van de laptop zelf) maar aan kan ongeacht TB. Als je Dell scherm 8bits wel doet als je hem aangesloten opstart, dan lever je ergens anders iets in. Bijvoorbeeld op de Hz die dan van 60 naar 30 gaat.
Welk laptop heb je precies?
De laptop kan het wel aan. Als ik alles aan sluit en start dan pas de laptop op dan staan alle schermen netjes op de juiste resolutie, 60hz en 8-Bit kleuren. (ook het laptop scherm).

Allen als ik het docking aan sluit als de laptop aan staat dan staat alleen de U4924DW op 6 bits en rest staat nog steeds zoals het hoort.

Het is overigens een HP ZBook en die kan 7680 x 4320 @ 60Hz aan sturen en dat is dus voldoende (gezien het werkt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiigara
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dag allen,

Na een stevige onlinewandeling kwam ik deze draad tegen en zoals vanouds stelt Tweakers niet teleur. Wat een fantastische draad en wat heb ik al veel geleerd.

Ook hier heb ik last van een situatie waarin ik door de bomen het bos niet meer zie:

Vanwege nieuw werk ben ik mijn thuiswerkplek opnieuw aan het inrichten. Mijn voornaamste doel is het kunnen gebruiken van 2x Dell Ultrasharp U2415 (1920x1200 WUXGA, 60Hz) op mijn HP Elitebook 640 G9. Daarnaast wil ik graag meer USB-C poorten na het aansluiten van een hub/dock (3 bij voorkeur, 2 = ook prima – voor webcam + ‘overig’). Toetsenbord/muis zijn Logitech-draadloos over BT.

Ik heb de HP USB-C Dock G5 op het oog, wat in principe de oplossing zou moeten zijn, alhoewel ik dan geen gebruik maak van de Thunderbolt-4 mogelijkheden van de Elitebook. Op dit moment aantrekkelijk geprijsd met een korting op de HP-site.

Now for the twist: er staat nog een desktop onder het bureau en ik heb een Surface Book 3 (incl. USB-C -> HDMI dongle).
De desktop kan ik in principe buiten beschouwing laten: ik rdp meestal vanaf een laptop en fysiek kan ik direct, afzonderlijk of daisychained met de monitoren verbinden en de input handmatig op de monitoren wijzigen.

Wat ik graag wil is óók de SB3 zonder issues kunnen docken. Half internet had bij release van de SB3 al een mening over het ontbreken van Thunderbird Thunderbolt maar goed, dat is een ander verhaal. De monitoren zelf vervangen/upgraden is voorlopig niet aan de orde.

Met bovenstaande in het achterhoofd is mijn vraag:
- Is de HP USB-C dock G5 afdoende om voor zowel Elitebook als SB3 een dualmonitorsetup te runnen? En is het dan mogelijk om de laptop zelf als 3e scherm te gebruiken?
- Is het aansluiten van bovenstaand dock (max 100W, oa 15V) op de SB3 (95W 15V) veilig (ik gok ja, maar op dit moment is niets meer zeker…)
- Zijn er andere suggesties/oplossingen en zo ja welke?

Mijn dank is bij voorbaat al groot.

Roses are red, my screen is blue. I may have deleted system32...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Hiigara Volgens deze site ondersteunt jouw SB3 DP Alt mode, dus er is een kans dat het qua displays werkt. Of het dan echt werkt is dan weer een beetje de vraag. Soms werkt het toch niet, ondanks dat de specs het wel zeggen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hiigara schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:53:
Dag allen,

Na een stevige onlinewandeling kwam ik deze draad tegen en zoals vanouds stelt Tweakers niet teleur. Wat een fantastische draad en wat heb ik al veel geleerd.

Ook hier heb ik last van een situatie waarin ik door de bomen het bos niet meer zie:

Vanwege nieuw werk ben ik mijn thuiswerkplek opnieuw aan het inrichten. Mijn voornaamste doel is het kunnen gebruiken van 2x Dell Ultrasharp U2415 (1920x1200 WUXGA, 60Hz) op mijn HP Elitebook 640 G9. Daarnaast wil ik graag meer USB-C poorten na het aansluiten van een hub/dock (3 bij voorkeur, 2 = ook prima – voor webcam + ‘overig’). Toetsenbord/muis zijn Logitech-draadloos over BT.

Ik heb de HP USB-C Dock G5 op het oog, wat in principe de oplossing zou moeten zijn, alhoewel ik dan geen gebruik maak van de Thunderbolt-4 mogelijkheden van de Elitebook. Op dit moment aantrekkelijk geprijsd met een korting op de HP-site.

Now for the twist: er staat nog een desktop onder het bureau en ik heb een Surface Book 3 (incl. USB-C -> HDMI dongle).
De desktop kan ik in principe buiten beschouwing laten: ik rdp meestal vanaf een laptop en fysiek kan ik direct, afzonderlijk of daisychained met de monitoren verbinden en de input handmatig op de monitoren wijzigen.

Wat ik graag wil is óók de SB3 zonder issues kunnen docken. Half internet had bij release van de SB3 al een mening over het ontbreken van Thunderbird maar goed, dat is een ander verhaal. De monitoren zelf vervangen/upgraden is voorlopig niet aan de orde.

Met bovenstaande in het achterhoofd is mijn vraag:
- Is de HP USB-C dock G5 afdoende om voor zowel Elitebook als SB3 een dualmonitorsetup te runnen? En is het dan mogelijk om de laptop zelf als 3e scherm te gebruiken?
- Is het aansluiten van bovenstaand dock (max 100W, oa 15V) op de SB3 (95W 15V) veilig (ik gok ja, maar op dit moment is niets meer zeker…)
- Zijn er andere suggesties/oplossingen en zo ja welke?

Mijn dank is bij voorbaat al groot.
toon volledige bericht
Ik ben geneigd om te zeggen dat het prima zou moeten werken. De SB3 heeft displayport 1.4 over de usb-c poort en dat zou al jouw use cases moeten dekken. Ook opladen zou geen probleem moeten zijn.

Ik zou altijd wel aanraden om het dock voorzichtig te proberen om hem eventueel te kunnen retourneren indien het toch niet goed werkt. Soms werkt het niet goed voor onduidelijke redenen. Mijn Lenovo laptop wilde ook nooit 100% stabiel werken met een Kensington dock bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiigara
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@ocf81 en @Admiral Freebee, dank voor de snelle respons.

Her en der las ik al dat er eventueel wat compatibility issues zouden kunnen zijn, maar dat waren oudere posts die al opmerkten dat het met firmware updates verholpen zou moeten zijn/worden. Desondanks.. we blijven er rekening mee houden.

Het gaat besteld worden en met fluwelen handschoenen geïnstalleerd worden.

Roses are red, my screen is blue. I may have deleted system32...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:43

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Ik wil dit topic niet kapen, maar wel graag even dit nieuwe topic onder de aandacht brengen - hier lezen vast mensen mee die hier ideeën over hebben :)

Welke USB-C dockingstations zou Tweakers moeten testen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZatarraNL
Tomas Hochstenbach schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:45:
Ik wil dit topic niet kapen, maar wel graag even dit nieuwe topic onder de aandacht brengen - hier lezen vast mensen mee die hier ideeën over hebben :)

Jullie willen docks gaan testen? Top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Tomas Hochstenbach schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:45:

Het dock wereldje is een jungle. Een artikel mag dan zeker al beginnen met een duidelijke 'primer' voor deze productgroep. Zelfs met relatief veel kennis in pc en consumenten hardware heeft het me lang geduurd voor ik er min of meer iets van begreep.

Vooral het gegeven ivm usb-c (de fysieke poort) en thunderbolt/usb 3 of 4/usb DP alt-mode/display link (het protocol)

Er zijn de 50-60 euro eenvoudige unpowered dongletjes, die ook steeds vaker 4k/60 doen. Maar wel meestal maar op 1 video uitgang.

Daarna is er een grote sprong en kosten alle 'docks' rond de 250-300 euro. Echte thunderbolt/usb-4 docks dus. Veel mensen begrijpen vast niet waar de grote verschillen zitten, en waarom je voor het een of het ander zou moeten gaan.

Vaak is voor de gezochte use case de 50-60 euro dongle meer dan voldoende. Vooral als je maar 1 scherm wil aansturen, geen PD doet, en niet veel belang hecht aan ultrahoge usb doorvoersnelheden voor externe opslag bvb)

Daarnaast lees en hoor ik wel vaker dat die dure docks regelmatig kapot gaan. Op het werk heb ik weet dat de eenvoudige modelletjes van dell docks (rond de 200 euro denk ik) vaak storingen hebben of kapot gaan (geen beeld meer, enz...)

Ook kan je helemaal je best doen, alles correct uitzoeken, en ondanks alles werkt het toch niet

Hoe zit het met HDR doorgeven? Freesync? G-sync?

Het heeft er bij mij uiteindelijk toe geleid dat ik alle multimonitor setups heb gereduceerd naar 1 monitor setups. Alle peripherals draadloos, en het vaakst gebruik maak van een NAS over wifi (of gewoon old school even een externe ssd aansluit indien nodig) en dus geen dock nodig heb.

Laptop is nu 2 kabeltjes aansluiten ipv 1. Power en beeld. Is helemaal niet storend, neemt echt niet meer tijd in beslag (first world problems) en is gewoon robuust en storingsvrij.

Als je toch een specifieke aanbeveling wil, had ik graag reviews gezien van TARGUS docks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-03 20:47
Hi,

Ook ik heb een vraag of er een geschikt docking station voor mijn laptop is. Hopelijk kan iemand mij van de juist informatie voorzien :)

Een tijdje terug heb ik deze laptop aangeschaft. Nu zou ik op termijn ook graag een dockingstation aanschaffen zodat ik, bij voorkeur, ook een tweede scherm kan aansluiten. Ik ben op zoek gegaan welke dockingstation ik moet hebben maar ik kom er niet echt uit. Hopelijk kan iemand mij van informatie voorzien welke het beste bij mijn laptop past.

Mijn belangrijkste wensen zijn:
Opladen
Twee schermen
Aansluiten van toetsenbord en muis

De laptop die ik heb is de Acer Nitro 5 AN515-45-R832

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

@mrjobby Het lijkt er op dat je laptop niet beschikt over of Thunderbolt of USB-C DP alt mode. Je kan de USB-C ingang ook niet gebruiken met opladen.
Enige wat die poort wel kan is data overdragen, dan zit je vast aan DisplayLink chipset docks. Mocht je plan zijn om daar mee te gamen kan je dat helaas vergeten.

Dus DisplayLink, daar moet je naar zoeken, enige wat die docks niet kunnen is je laptop opladen, rest van je eisen/wensen kunnen wel. Maar ligt er dus net aan wat je er mee wilt doen.

Source: https://www.notebookcheck...ming-laptop.556153.0.html

(kleine edit in deze;
Ik had moeten zeggen : Er zijn DisplayLink docks die weldegelijk kunnen laden, maar dat is in jouw geval dus niet mogelijk)

[ Voor 10% gewijzigd door Baakster op 22-08-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
Baakster schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:09:
@mrjobby Het lijkt er op dat je laptop niet beschikt over of Thunderbolt of USB-C DP alt mode. Je kan de USB-C ingang ook niet gebruiken met opladen.
Enige wat die poort wel kan is data overdragen, dan zit je vast aan DisplayLink chipset docks. Mocht je plan zijn om daar mee te gamen kan je dat helaas vergeten.

Dus DisplayLink, daar moet je naar zoeken, enige wat die docks niet kunnen is je laptop opladen, rest van je eisen/wensen kunnen wel. Maar ligt er dus net aan wat je er mee wilt doen.

Source: https://www.notebookcheck...ming-laptop.556153.0.html
Dank voor je reactie. Hier baal ik wel een beetje van. Je reactie bevestigd wat ik in mijn eigen onderzoek al dacht te vinden, maar hoopte dat het toch anders was door mijn gebrek aan kennis hier van. Was toch een redelijk prijzige laptop 2 jaar geleden dus had verwacht dat dit er wel op zat.

Anyway, als DisplayLink wel werkt dan zal ik daar eens naar kijken. Je geeft aan dat dit niet (goed) werkt voor gaming. Reageren de schermen via DisplayLink trager? Of heeft dit een andere reden?

Als ik even google naar DisplayLink kom ik dit tegen van bijvoorbeeld Coolblue. Zou die Lenovo ThinkPad Hybride Usb C en Usb A Docking Station bijvoorbeeld een geschikt apparaat zijn? Ik heb namelijk nog een werk laptop die wel op een docking station aangesloten kan worden. Zo wil ik beide laptops dus met dit apparaat kunnen afwisselen.

Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

mrjobby schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:25:
[...]

Dank voor je reactie. Hier baal ik wel een beetje van. Je reactie bevestigd wat ik in mijn eigen onderzoek al dacht te vinden, maar hoopte dat het toch anders was door mijn gebrek aan kennis hier van. Was toch een redelijk prijzige laptop 2 jaar geleden dus had verwacht dat dit er wel op zat.

Anyway, als DisplayLink wel werkt dan zal ik daar eens naar kijken. Je geeft aan dat dit niet (goed) werkt voor gaming. Reageren de schermen via DisplayLink trager? Of heeft dit een andere reden?

Als ik even google naar DisplayLink kom ik dit tegen van bijvoorbeeld Coolblue. Zou die Lenovo ThinkPad Hybride Usb C en Usb A Docking Station bijvoorbeeld een geschikt apparaat zijn? Ik heb namelijk nog een werk laptop die wel op een docking station aangesloten kan worden. Zo wil ik beide laptops dus met dit apparaat kunnen afwisselen.

Alvast bedankt
DisplayLink is als het ware een externe GPU, maar deze GPU ondersteund geen 3D graphics. Dus je kan het ook niet gebruiken met een 3D Designer tools. Eingelijk alles wat OpenGL gebruikt zal niet werken via DisplayLink.

Ik zou nog even afwachten tot deze review on-line komt :)
Dan heb je een mooi overzicht.
Er worden namelijk ook een aantal DisplayLink docks getest:

[ Voor 4% gewijzigd door Baakster op 22-08-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
Oke, dat zal naast het gamen wat ik nagenoeg niet doe weinig impact hebben op mijn gebruik. Als het goed is kan ik namelijk nog wel Photoshop, Illustrator en Premiere blijven gebruiken. Na wat opgezocht te hebben lijkt het alsof alleen After Effects OpenGL gebruikt.

Ik ga de review zeker in de gaten houden en heb eigenlijk nog een vraagje. In de review worden een aantal 'DisplayLink'-apparaten getest. Deze zouden dus compatible moeten zijn met mijn laptop.

Kan het zo zijn dat (een van) deze apparaten voor mijn werklaptop wel als echt Dockingstation kan fungeren? Of is een apparaat altijd een DisplayLink of een Dockingstation, en is een cominatie niet mogelijk?

Nogmaals alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

mrjobby schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:26:
Oke, dat zal naast het gamen wat ik nagenoeg niet doe weinig impact hebben op mijn gebruik. Als het goed is kan ik namelijk nog wel Photoshop, Illustrator en Premiere blijven gebruiken. Na wat opgezocht te hebben lijkt het alsof alleen After Effects OpenGL gebruikt.

Ik ga de review zeker in de gaten houden en heb eigenlijk nog een vraagje. In de review worden een aantal 'DisplayLink'-apparaten getest. Deze zouden dus compatible moeten zijn met mijn laptop.

Kan het zo zijn dat (een van) deze apparaten voor mijn werklaptop wel als echt Dockingstation kan fungeren? Of is een apparaat altijd een DisplayLink of een Dockingstation, en is een cominatie niet mogelijk?

Nogmaals alvast bedankt :)
Ja, alles met DisplayLink(DL) is compatible met je laptop. Alles met ThunderBolt (TB) 3, TB4 of USB-C Alt-mode dus niet.

DL is eigenlijk altijd compatible zolang je een USB-A of C 3.1 welke data aan kan hebt op je laptop (of PC). Je installeert een driver en de dock doet de rest.

DL zit in dockingstations verwerkt als deze (de dock) geen gebruik maakt van USB-C Alt-mode maar wel video uit kan sturen.

Dus, in het algemeen, als je een laptop hebt met TB3, TB4 of USB-C Alt mode kun je alle docks gebruiken. Heb je dit niet heb je geen andere keuze dan DL.

Het is een beetje een verwarrend verhaal 8)7 als je nog vragen hebt laat maar weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrjobby
Baakster schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:59:
[...]

Ja, alles met DisplayLink(DL) is compatible met je laptop. Alles met ThunderBolt (TB) 3, TB4 of USB-C Alt-mode dus niet.

DL is eigenlijk altijd compatible zolang je een USB-A of C 3.1 welke data aan kan hebt op je laptop (of PC). Je installeert een driver en de dock doet de rest.

DL zit in dockingstations verwerkt als deze (de dock) geen gebruik maakt van USB-C Alt-mode maar wel video uit kan sturen.

Dus, in het algemeen, als je een laptop hebt met TB3, TB4 of USB-C Alt mode kun je alle docks gebruiken. Heb je dit niet heb je geen andere keuze dan DL.

Het is een beetje een verwarrend verhaal 8)7 als je nog vragen hebt laat maar weten :)
Nogmaals dank! Voor nu ben ik voldoende op de hoogte. Ik wacht het dockingstation review topic af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik zit met een wat complexere setup en hoor graag of jullie denken dat het volgende gaat werken.

Situatie:
  • Persoonlijke desktop, met 1x HDMI en 3x DP uitgangen
  • Werklaptop die makkelijk los te halen en terug te plaatsen moet zijn, met TB3.
Beide apparaten moeten de volgende hardware delen:
  • 2x Dell UP2516D schermen (Displayport / HDMI).
  • Onkyo TX-NR509 receiver voor geluid.
  • Verschillende USB peripherals, waaronder tobo+muis+camera+mic.
Conceptoplossing:Verbindingen:
  • Desktop -> HDMI+DP -> KVM
  • Laptop -> T3 Dock -> HDMI+DP -> KVM
  • KVM -> DP -> 1e beeldscherm
  • KVM -> HDMI -> Onkyo -> HDMI -> 2e beeldscherm
  • Peripherals -> KVM
Als het goed is kan ik dan de laptop met één USB-C kabel van het dock op alles aansluiten, en loopt voor zowel laptop als PC de audio via HDMI door de receiver en het beeld naar een scherm. Het andere scherm wordt rechtstreeks via DP aangesloten.

Zie ik iets over het hoofd? Gaat het werken? Andere op- of aanmerkingen?

[ Voor 3% gewijzigd door cPT.cAPSLOCK op 30-08-2023 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
cPT.cAPSLOCK schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:53:
Ik zit met een wat complexere setup en hoor graag of jullie denken dat het volgende gaat werken.

Situatie:
  • Persoonlijke desktop, met 1x HDMI en 3x DP uitgangen
  • Werklaptop die makkelijk los te halen en terug te plaatsen moet zijn, met TB3.
Beide apparaten moeten de volgende hardware delen:
  • 2x Dell UP2516D schermen (Displayport / HDMI).
  • Onkyo TX-NR509 receiver voor geluid.
  • Verschillende USB peripherals, waaronder tobo+muis+camera+mic.
Conceptoplossing:Verbindingen:
  • Desktop -> HDMI+DP -> KVM
  • Laptop -> T3 Dock -> HDMI+DP -> KVM
  • KVM -> DP -> 1e beeldscherm
  • KVM -> HDMI -> Onkyo -> HDMI -> 2e beeldscherm
  • Peripherals -> KVM
Als het goed is kan ik dan de laptop met één USB-C kabel van het dock op alles aansluiten, en loopt voor zowel laptop als PC de audio via HDMI door de receiver en het beeld naar een scherm. Het andere scherm wordt rechtstreeks via DP aangesloten.

Zie ik iets over het hoofd? Gaat het werken? Andere op- of aanmerkingen?
toon volledige bericht
In theorie zou dit moeten werken. Maar je gebruikt wel zoveel verschillende kabels dat ik niet weet wat dit met de kwaliteit van het signaal gaat doen. Je loopt het risico dat hij gewoon geen beeld geeft.

En wat betreft de HDMI via jouw receiver: wellicht werkt het. En je kan altijd nog proberen een usb naar toslink in het dock, en van daar af naar jouw receiver.

[ Voor 4% gewijzigd door ZatarraNL op 30-08-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
ZatarraNL schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:36:
En je kan altijd nog proberen een usb naar toslink in het dock, en van daar af naar jouw receiver.
Ah, die optie had ik nog niet aan gedacht! Dat maakt het wel eenvoudiger.
Ik duik er nog eens in!

• grootrde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-11-2024
Wij gebruiken sinds 2 jaar docking monitoren. Eerst van Philips, nu van Dell.
De monitor heeft alle aansluitingen en de laptops koppelen via USB-C. Ook kunnen ze door gekoppeld worden naar een 2e of 3e docking monitor
En de prijs is ook redelijk. Wij betalen rond de € 200,-/€ 250 voor een monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
Kleine update: heb de boel werkend met een tweedehands thunderbolt 3 dock (Lenovo Thinkpad TB3 dock) en inderdaad een USB->SPDIF interface. Vanuit het dock en mijn vaste PC komen de stromen samen op mijn bestaande DeLock KVM switch.

Het is inderdaad een wirwar aan kabels, maar if it works it ain't stupid!

[ Voor 18% gewijzigd door cPT.cAPSLOCK op 06-09-2023 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
cPT.cAPSLOCK schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:30:
Kleine update: heb de boel werkend met een tweedehands thunderbolt 3 dock (Lenovo Thinkpad TB3 dock) en inderdaad een USB->SPDIF interface. Vanuit het dock en mijn vaste PC komen de stromen samen op mijn bestaande DeLock KVM switch.

Het is inderdaad een wirwar aan kabels, maar if it works it ain't stupid!
Dat is toch knap. Mooi dat het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 10:20
Ik heb een LG Gram laptop, te weten de 17Z90Q-G.AA79G. Deze laptop heeft 2 Thunderbolt USB-C aansluitingen. 1 Daarvan wordt ook gebruikt icm met de oplader die bij de laptop geleverd werd. Daarnaast heb ik een uitvoering: Delock USB Type-C DP 1.4 Docking Station Triple 4K Display docking station sinds gisteravond.

Ik heb dat straks aangesloten, monitoren aangesloten, netwerkkabel, etc etc, werkt allemaal prima, maar wat niét werkt is het opladen via dat docking station. Ik heb het docking station aangesloten met de bijgeleverde stroomkabel. Ik kan nergens een 'aan' knopje ontdekken maar aangezien ik beeld had op 2 schermen ga ik er vanuit dat dat simpelweg 'aan' is.

Ik heb vervolgens met het bij het DS geleverd USB-C kabeltje de laptop aangesloten op het DS op dezelfde USB-C poort op de laptop als waar ik normaal gesproken de eigen lader in duw. De andere kant van dat kabeltje gaat in het DS op de poort waar de afbeelding van een laptop bij staat.

Zoals gezegd, ik heb beeld op beide schermen, mijn muis en toetsenbord werken via het DS, internet ook, alleen het opladen dus niet. Zoals ik het lees moet het DS 85 watt maximaal kunnen leveren, maar de laptop wordt simpelweg niet opgeladen. Heb gewisseld naar de 2e USB-C poort (ook Thunderbolt) op de laptop, maar precies hetzelfde.

Sluit ik mijn laptop oplader dan weer direct aan op de laptop, dan wordt ie wel opgeladen. Nu ben ik wel blij met minder kabel gebeuren op mijn bureau en de 2 schermen en zo, maar ik vond het idee van niet die laptop-lader mee moeten slepen naar boven/beneden ook wel prettig, maar dat lijkt dus niet te werken.

Is dat normaal? Het betreft hier Windows 11.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Just_A_User schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:11:
Ik heb een LG Gram laptop, te weten de 17Z90Q-G.AA79G. Deze laptop heeft 2 Thunderbolt USB-C aansluitingen. 1 Daarvan wordt ook gebruikt icm met de oplader die bij de laptop geleverd werd. Daarnaast heb ik een uitvoering: Delock USB Type-C DP 1.4 Docking Station Triple 4K Display docking station sinds gisteravond.

Ik heb dat straks aangesloten, monitoren aangesloten, netwerkkabel, etc etc, werkt allemaal prima, maar wat niét werkt is het opladen via dat docking station. Ik heb het docking station aangesloten met de bijgeleverde stroomkabel. Ik kan nergens een 'aan' knopje ontdekken maar aangezien ik beeld had op 2 schermen ga ik er vanuit dat dat simpelweg 'aan' is.

Ik heb vervolgens met het bij het DS geleverd USB-C kabeltje de laptop aangesloten op het DS op dezelfde USB-C poort op de laptop als waar ik normaal gesproken de eigen lader in duw. De andere kant van dat kabeltje gaat in het DS op de poort waar de afbeelding van een laptop bij staat.

Zoals gezegd, ik heb beeld op beide schermen, mijn muis en toetsenbord werken via het DS, internet ook, alleen het opladen dus niet. Zoals ik het lees moet het DS 85 watt maximaal kunnen leveren, maar de laptop wordt simpelweg niet opgeladen. Heb gewisseld naar de 2e USB-C poort (ook Thunderbolt) op de laptop, maar precies hetzelfde.

Sluit ik mijn laptop oplader dan weer direct aan op de laptop, dan wordt ie wel opgeladen. Nu ben ik wel blij met minder kabel gebeuren op mijn bureau en de 2 schermen en zo, maar ik vond het idee van niet die laptop-lader mee moeten slepen naar boven/beneden ook wel prettig, maar dat lijkt dus niet te werken.

Is dat normaal? Het betreft hier Windows 11.
toon volledige bericht
Naar mijn idee zou het moeten werken. Dus even contact opnemen met de fabrikant/leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
ZatarraNL schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:35:
[...]

Naar mijn idee zou het moeten werken. Dus even contact opnemen met de fabrikant/leverancier.
Hmja, dat is lastig, want ik ben natuurlijk niet slim genoeg geweest en heb de verpakking al weg gegooid, de leverancier is Amazon, etc.

Nu vraag ik me het volgende af. KAN ik de normale bijgeleverde laptop-oplader gebruiken om de laptop op te laden terwijl ik hem gebruik met het DS, of gaat dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Hmm, nog even wat verder gezocht nu net, en dan kom ik op https://www.delock.com/produkt/87772/dokumente.html. Daar neem ik dan onder aan de User Manual Multilingual.pdf, en als ik daar dan in kijk, dan zie ik op pagina 2 de uitleg staan van de poorten op het DS.

Daar staat dan nummer 8 bij, en nummer 8 is: 1 x USB Type-C™ female (PD 3.0)
connect the power supply of the laptop or tablet to charge it

Daaruit begrijp ik dan dus dat ik daar de oplader van de laptop op aan moet sluiten om 'het op te laden'. Oftewel, dat DS moet stroom krijgen van de bijgeleverde power supply, maar ondertussen moet ik ook nog een keer de oplader van de laptop er op aansluiten? Dus dubbelop?

Want daarmee verslaat het DS dan ten dele zijn doel, want dan moet ik dus een 2e oplader gaan kopen zodat die altijd op het DS aangesloten kan zijn.

Na nog wat verder gelezen te hebben in datzelfde document staat dan:
5. Connect the included power supply to the DC female port.
6. Connect a power supply to the USB Type-C™ charging port, to charge your
laptop or mobile device during operation.
Simultaneous use of two power supply units on the docking station is
possible.
Oke, dus zonder die 2e power supply gaat opladen via dat DS niet werken. Oftewel, ik heb gewoon een 2e power supply nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door Just_A_User op 10-09-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Just_A_User schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:03:
[...]

Hmja, dat is lastig, want ik ben natuurlijk niet slim genoeg geweest en heb de verpakking al weg gegooid, de leverancier is Amazon, etc.

Nu vraag ik me het volgende af. KAN ik de normale bijgeleverde laptop-oplader gebruiken om de laptop op te laden terwijl ik hem gebruik met het DS, of gaat dat mis?
Dat zou geen probleem moeten zijn.
Just_A_User schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:11:
Hmm, nog even wat verder gezocht nu net, en dan kom ik op https://www.delock.com/produkt/87772/dokumente.html. Daar neem ik dan onder aan de User Manual Multilingual.pdf, en als ik daar dan in kijk, dan zie ik op pagina 2 de uitleg staan van de poorten op het DS.

Daar staat dan nummer 8 bij, en nummer 8 is: 1 x USB Type-C™ female (PD 3.0)
connect the power supply of the laptop or tablet to charge it

Daaruit begrijp ik dan dus dat ik daar de oplader van de laptop op aan moet sluiten om 'het op te laden'. Oftewel, dat DS moet stroom krijgen van de bijgeleverde power supply, maar ondertussen moet ik ook nog een keer de oplader van de laptop er op aansluiten? Dus dubbelop?

Want daarmee verslaat het DS dan ten dele zijn doel, want dan moet ik dus een 2e oplader gaan kopen zodat die altijd op het DS aangesloten kan zijn.

Na nog wat verder gelezen te hebben in datzelfde document staat dan:

[...]

Oke, dus zonder die 2e power supply gaat opladen via dat DS niet werken. Oftewel, ik heb gewoon een 2e power supply nodig.
toon volledige bericht
Dat is wel bijzonder. Ik ben nog nooit een dock tegengekomen die twee voedingen nodig heeft, één voor zichzelf en één voor de laptop....

Alle docks met power delivery die Ik ken hebben één voeding. Soms met een eigen plug, soms met usb-c waar je ook de voeding van de laptop voor zou kunnen gebruiken.

Toch wel een vreemd verhaal.

[ Voor 61% gewijzigd door ZatarraNL op 10-09-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
ZatarraNL schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:21:
[...]

Dat zou geen probleem moeten zijn.

[...]

Dat is wel bijzonder. Ik ben nog nooit een dock tegengekomen die twee voedingen nodig heeft, één voor zichzelf en één voor de laptop....

Alle docks met power delivery die Ik ken hebben één voeding. Soms met een eigen plug, soms met usb-c waar je ook de voeding van de laptop voor zou kunnen gebruiken.

Toch wel een vreemd verhaal.
Nou, ik vind het ook vreemd. Wat ik eerst ga proberen is met de power supply van de laptop zelf, en dan zónder de power supply van het DS, om te kijken wat er dan gebeurt.

Als dat niet werkt probeer ik het met beide power supplies tegelijkertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

@Just_A_User
Lijkt er op dat de power supply maar 24 watt leverd aan het dock:
Power supply specification

Input: AC 100 ~ 240 V / 50 ~ 60 Hz / 0.8 A
Output: 12 V / 2 A
Ground outside, plus inside
Dimensions:
inside: ø ca. 2.5 mm
outside: ø ca. 5.5 mm
length: ca. 10 mm

Tevens staat er in het technische documnet het volgende, waar het op lijkt dat je inderdaad een extra voeding moet aansluiten.
USB Power Delivery (USB PD 3.0) support up to 85 watt
The docking station has a USB Type-C™ Power Delivery port to
connect the power supply of the laptop or tablet to charge it.

Beetje appart maar denk dat het niet anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-04 11:36
Hi. Ik heb een problem met mijn net aangeschafte docking station.

Probleem...
Geen beeld wanneer ik een scherm aansluit op de display-port uitgang van het docking station.

Het apparaat waar het om gaat...
Hagibis 15-in-1-usb-c-docking-station
http://www.hagibis.com.cn...ing-station-p00257p1.html

En de laptop die ik gebruik, van het werk...
Dell Latitude 5520
CPU:
  • 11th Gen Intel(R) Core(TM) i5-1135G7 @ 2.40GHz, 1382 Mhz, 4 Core(s), 8 Logical Processor(s)
In de handleiding staat dat als in de laptop een CPU van de 11e generatie zit, er de volgende usb-c poorten opzitten:
  • Thunderbolt 4-poort met DisplayPort alternatieve modus/USB4 voor 11e generatie Intel Core i3/i5/i7 processors
  • Thunderbolt 4-poort met DisplayPort alternatieve modus/USB4/Power Delivery voor 11e generatie Intel Core i3/i5/i7 processors
Wat werkt wel...
Bijna alles, namelijk 2 hdmi-poorten, lan, kaartlezers, usb-poorten, 3.5mm audio, stroomdoorvoer.

En wat werkt dan niet...
Een monitor die via een displayport>hdmi kabel + hdmi>dvi adapter is aangesloten op de displayport uitgang.

Wat heb ik al geprobeerd?
Ander beeldscherm; een beeldscherm dat het wel doet via de hdmi-uitgang van de dock, doet het niet als deze wordt aangelosten op de displayport-uitgang (met een display-port>hdmi kabel, zonder hdmi>dvi adapter).

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
walkthisworld schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:56:
Hi. Ik heb een problem met mijn net aangeschafte docking station.

Probleem...
Geen beeld wanneer ik een scherm aansluit op de display-port uitgang van het docking station.

Het apparaat waar het om gaat...
Hagibis 15-in-1-usb-c-docking-station
http://www.hagibis.com.cn...ing-station-p00257p1.html

En de laptop die ik gebruik, van het werk...
Dell Latitude 5520
CPU:
  • 11th Gen Intel(R) Core(TM) i5-1135G7 @ 2.40GHz, 1382 Mhz, 4 Core(s), 8 Logical Processor(s)
In de handleiding staat dat als in de laptop een CPU van de 11e generatie zit, er de volgende usb-c poorten opzitten:
  • Thunderbolt 4-poort met DisplayPort alternatieve modus/USB4 voor 11e generatie Intel Core i3/i5/i7 processors
  • Thunderbolt 4-poort met DisplayPort alternatieve modus/USB4/Power Delivery voor 11e generatie Intel Core i3/i5/i7 processors
Wat werkt wel...
Bijna alles, namelijk 2 hdmi-poorten, lan, kaartlezers, usb-poorten, 3.5mm audio, stroomdoorvoer.

En wat werkt dan niet...
Een monitor die via een displayport>hdmi kabel + hdmi>dvi adapter is aangesloten op de displayport uitgang.

Wat heb ik al geprobeerd?
Ander beeldscherm; een beeldscherm dat het wel doet via de hdmi-uitgang van de dock, doet het niet als deze wordt aangelosten op de displayport-uitgang (met een display-port>hdmi kabel, zonder hdmi>dvi adapter).

Waar zou dit aan kunnen liggen?
toon volledige bericht
Wat is het exacte typenummer van je laptop? Ik zie namelijk ook Dell latitude 5520 met Intel zonder thunderbolt. Ik zie ze bijvoorbeeld met usb-c in combinatie met hdmi. Dat is het niet onmogelijk dat je hdmi alt mode hebt. En dat gaat lang niet altijd goed met docks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
Het is de volgende...
https://www.dell.com/supp...2l1bWlwdWd1Zz090/overview

Service tag...
B910QG3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Dat is een doolhof. Maar wat ik kon vinden leek het er inderdaad op dat de laptop thunderbolt 4 poorten zou moeten hebben. Dat zou gewoon moeten werken.

• walkthisworld
Ok, bedankt. Waar zou dit aan kunnen liggen? Welke stappen moet ik doorlopen om de oorzaak van de fout te vinden? Zou het product defect zijn (lijkt me het minst waarschijnlijk)?

• ZatarraNL
Hebben de schermen ook displayport aansluitingen? Displayport en hdmi zijn niet hetzelfde. Ik denk dat er ergens iets mis gaat met de compatibiliteit tussen deze signalen.

• Admiral Freebee
  • Niet online
walkthisworld schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:56:
Ok, bedankt. Waar zou dit aan kunnen liggen? Welke stappen moet ik doorlopen om de oorzaak van de fout te vinden? Zou het product defect zijn (lijkt me het minst waarschijnlijk)?
Een dual mode displayport aansluiting kan een HDMI of single link DVI signaal uitsturen over een passieve kabel. Dan ben je wel beperkt tot 1920x1080@60Hz.

Maar is het niet aannemelijk dat het docking station simpelweg geen dual mode displayport aansluiting heeft en dus niet via passieve kabels een HDMI signaal kan sturen? Of je monitor vereist een sneller HDMI of dual link DVI signaal?

[ Voor 9% gewijzigd door Admiral Freebee op 16-09-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
Hi. Ok, bedankt voor de info. Vraag is dus of het docking station dual mode displayport ondersteunt. Ik zal eerst eens testen met een monitor met displayport ingang en een displayport-displayport kabel. Als dat wel werkt, dan weet ik in ieder geval zeker dat de displayport-uitgang op het docking station het doet.

Ik kan niet vinden of het docking station dual mode displayport ondersteunt. Ik zal eens bij andere hubs kijken of dit wel expliciet genoemd wordt.

Mijn monitor is trouwens relatief oud, "gewoon" full-hd, niets bijzonders.

En dan nog...
Dit zou dus een oplossing kunnen zijn, als ik het goed bgrijp...
https://www.usb-c-adapter...ayport-naar-hdmi-adapter/
Een actieve adapter.

[ Voor 20% gewijzigd door walkthisworld op 18-09-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

@walkthisworld
Het is voor mij een onbekend merk.

Voor zover ik weet kan/moet ThunderBolt4 2x 4K60Hz aankunnen, dat is de standaard. Meer zal niet lukken.
3x 4K60Hz via dat dock kan niet anders zijn dan dat je DisplayLink drivers moet instaleren. Ivm totale bandbreedte.
https://www.synaptics.com...aylink-graphics/downloads

• walkthisworld
Een kleine update...

Ik heb het docking station op een beeldscherm aangelsoten met een displayport-input via een displayport-displayport kabel. Dit werkt! Dat geeft (denk ik?) aan dat het docking station werkt.

Ik heb gerpobeerd een HDMI monitor aan te sluiten met een actieve DP > HDMI adapter:
https://www.amazon.nl/dp/...87102941_TE_SCE_dp_1?th=1
Dit werkt niet.

Ik had dit niet verwacht.

Ik had het idee dat als de DP-uitgang werkt (en dit heb ik nu aangetoond), dat ik via een actieve adapter een HDMI-monitor aan zou kunnen sluiten. Dat is dus niet persé zo.

Nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 16:21
Heeft er iemand info over hoe het zit met compatibiliteit van docking stations met Linux

meer specifiek:
ik zag in de pricewatch deze: uitvoering: Kensington SD5560T Thunderbolt™ 3 en USB-C Dual 4K Docking Statio...
Dat leek me een geschikte dock voor mijn ASUS laptop (met thunderbolt 4), maar ik heb dus geen idee of dat werkt met Ubuntu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
effem schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:34:
Heeft er iemand info over hoe het zit met compatibiliteit van docking stations met Linux

meer specifiek:
ik zag in de pricewatch deze: uitvoering: Kensington SD5560T Thunderbolt™ 3 en USB-C Dual 4K Docking Statio...
Dat leek me een geschikte dock voor mijn ASUS laptop (met thunderbolt 4), maar ik heb dus geen idee of dat werkt met Ubuntu.
Ik zou het niet durven zeggen. Ik heb voldoende ervaring met Linux, maar niet in combinatie met een dock. Het lijkt mij dat dit afhangt van de thunderbolt ondersteuning van Ubuntu, en niet zozeer aan het dock. Op internet lees ik dat thunderbolt en Linux niet altijd lekker samengaan, dus ik voorzie een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 16:21
@ZatarraNL Thanks, ik zit in hetzelfde schuitje; voldoende Linux kennis maar niet specifiek richting docking.
Op mijn vorige werkplek had ik een dell dock maar dat ging als ik me niet vergis via usb-c. Dat werkte prima met ubuntu.

Misschien maar ergens eentje bestellen en uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-11-2023
Ik zou graag mijn laptop willen aansluiten op docking en kunnen switchen tussen twee set-up's

Set up 1: PC met monitor (samsung odessey G7)
Set up 2: PC met twee 22 inch monitoren

HP laptop

Wanneer ik mijn laptop aansluit zou ik graag willen kiezen naar welke gebruik(extend) de single monitor van set-up 1 of de dubbele monitor van setup 2.

Hoe kan ik dit het beste realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjkoene
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-12-2023
Ik heb een serieuze poging gedaan om de informatie in deze topic te begrijpen, maar hoe meer las, hoe meer ik mij een neanderthaler begon te voelen. Ik gooi mijn vraagstuk dus maar gewoon op de stapel en hoop dat iemand mij kan begeleiden naar een juiste oplossing.

Situatie: Een werklaptop en op werk plug ik mijn laptop aan een HP USB-C G5 Essential Dock (of een versie hiervan). Oftewel, USBC erin en boem alles werk. Fantastisch. Thuis heb ik een prive computer staan met twee beeldschermen.
Doel: Thuis ook zo een soort docking station en boem, de twee beeldschermen van mijn prive computer werken.
Wat ik dacht: Ik koop zo een HP docking stations zoals ik op werk heb. De beeldschermen hebben twee uitgangen, 1 naar de computer, de andere naar de docking station. In de docking station doe ik vervolgens een aparte draadloze muis en toetsenbord voor wanneer ik daar wil werken. Uiteraard zou het met mijn prive toetsenbord en muis nog beter zijn, maar dan weet ik niet hoe.

Dit moet dan toch gewoon werken of zeg ik iets heel geks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
gjkoene schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:32:
Ik heb een serieuze poging gedaan om de informatie in deze topic te begrijpen, maar hoe meer las, hoe meer ik mij een neanderthaler begon te voelen. Ik gooi mijn vraagstuk dus maar gewoon op de stapel en hoop dat iemand mij kan begeleiden naar een juiste oplossing.

Situatie: Een werklaptop en op werk plug ik mijn laptop aan een HP USB-C G5 Essential Dock (of een versie hiervan). Oftewel, USBC erin en boem alles werk. Fantastisch. Thuis heb ik een prive computer staan met twee beeldschermen.
Doel: Thuis ook zo een soort docking station en boem, de twee beeldschermen van mijn prive computer werken.
Wat ik dacht: Ik koop zo een HP docking stations zoals ik op werk heb. De beeldschermen hebben twee uitgangen, 1 naar de computer, de andere naar de docking station. In de docking station doe ik vervolgens een aparte draadloze muis en toetsenbord voor wanneer ik daar wil werken. Uiteraard zou het met mijn prive toetsenbord en muis nog beter zijn, maar dan weet ik niet hoe.

Dit moet dan toch gewoon werken of zeg ik iets heel geks?
Ik verwacht dat wat jij verwacht, gewoon werkt. Maar de pc werkt dus niet via de dock. Maar dat is dan ook niet jouw plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-05 16:00
Hallo tweakers,

Ik ben sinds kort eigenaar van een framework 13 amd 7040. (DIY)

Nu kwam ik erachter dat mijn anker port replicator niet in staat is om deze op te laden via de usb-c port.

Is er iemand die al ervaring heeft met port-replicators/docs/hubs en de framework laptops die daar zijn ervaring over wil delen ?

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

als het ware schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:07:
Hallo tweakers,

Ik ben sinds kort eigenaar van een framework 13 amd 7040. (DIY)

Nu kwam ik erachter dat mijn anker port replicator niet in staat is om deze op te laden via de usb-c port.

Is er iemand die al ervaring heeft met port-replicators/docs/hubs en de framework laptops die daar zijn ervaring over wil delen ?

Cheers
Dit vind ik onder het AMD USB-C Expension card slot
On Framework Laptop 13 Intel platforms, that means Thunderbolt 4/USB4, 20V/5A charging, and DisplayPort Alt Mode, while on Ryzen platforms, protocols depend on the specific Expansion Card slot.
Dus denk dat je alle slots even moet na lopen met je USB-C module.

Vind het hele Framework concept echt heel goed. Enige nadeel is dat er dus geen standaard is. Dus dan heb je USB-C wat variable is en de laptop zelf ook met allerlei configuraties. Maakt het er allemaal niet makkelijk op om te troubleshooten.

En check dit topic ook:
[Framework laptop] - Ervaringen & Discussie

[ Voor 4% gewijzigd door Baakster op 14-11-2023 10:53 . Reden: Topic linkje toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Heb een Ryzen 7 7840U handheld met USB4 en Thunderbolt 3(4?) en ik heb de wondere wereld van computer vs dock vs charger vs kabels in volle glorie mee mogen maken. ;)

Het luistert allemaal heel erg nauw. Mijn A1 Pro is sowieso kieskeurig qua voeding/USB-PD, hij heeft het liefst de meegeleverde voeding. Heb ook een Ugreen Nexode 100w voeding gekocht: prima ding, maar de surge protection in combinatie met handheld op vol vermogen en dock met wat SSDs, toetsenbord, muis, etc. eraan is redelijk agressief. Lees: hij beperkt de hoeveelheid vermogen en dat leidt tot disconnects van o.a. het scherm. Erg irritant tijdens het gamen (wat op vol vermogen gaat als ik dock). TDP beperken tot 20W lost het probleem op, maar daar heb ik geen 7840U voor: die blijft heerlijk koel op 30W en bijbehorende performance.

Ook het type en lengte van de USB-C kabel maakt heel erg uit ben ik achter gekomen. Goedkoop is duurkoop in dit geval: beter iets meer betalen voor een kabel die wel het vermogen (USB-PD) en bandbreedte (TB3) aankan. Wederom werkte de met mijn A1 Pro meegeleverde kabel het beste.

Dan de docks: ik had een dure (althans: ik vind 300 euro duur) Elgato Thunderbolt 3 dock van mijn werk. Werkt perfect op Mac, maar onder Windows is het gedoe. Disconnects alom. Blijkbaar heeft deze dock dus een specifieke driver nodig op Windows en als je die niet hebt, of de verkeerde (bijvoorbeeld omdat je eerst een Jsaux dock hebt aangesloten en een Ugreen dock), dan zit je dus continue met niet-werkende apparaten. Daarnaast verbergt deze dock de apparaat metadata van aangesloten apparaten. Dat vindt Windows niet leuk als er meer dan 1 drive is met dezelfde identifier, levert continue WHEA meldingen op als je gaat schrijven/installeren naar een van je SSDs. ;)

Ben uiteindelijk voor de OneXPlayer dock gegaan met originele lader en kabel. OneX is zusterbedrijf van AOK en dat werkt dus allemaal wel goed in combinatie. Ben voor nu probleemloos.

Heb hier nog wel drie docks liggen waar ik niks meer aan heb. ;) De Jsaux heeft het hele proces niet overleefd, die connect-disconnect continu (in ieder geval met mijn A1 Pro). De UGreen is prima, voor een Steam Deck of Ally, maar niet voor de A1 Pro. Met name vanwege het gebruik van de USB poort aan de bovenkant. De onderste poort staat op de dock dus die kan je ook niet meer gebruiken. Bij de OneXPlayer dock wordt de onderste poort gebruikt, heb je de bovenste USB4 poort nog over, bijvoorbeeld voor een egpu.

Is een lang verhaal geworden, ik heb veel geleerd in ieder geval, hoop dat het anderen ook helpt met troubleshooting en wat er dus allemaal mis kan gaan: lader, kabels, dock, computer, het moet allemaal kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
Baakster schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:50:
[...]

Dit vind ik onder het AMD USB-C Expension card slot
On Framework Laptop 13 Intel platforms, that means Thunderbolt 4/USB4, 20V/5A charging, and DisplayPort Alt Mode, while on Ryzen platforms, protocols depend on the specific Expansion Card slot.
Dus denk dat je alle slots even moet na lopen met je USB-C module.

Vind het hele Framework concept echt heel goed. Enige nadeel is dat er dus geen standaard is. Dus dan heb je USB-C wat variable is en de laptop zelf ook met allerlei configuraties. Maakt het er allemaal niet makkelijk op om te troubleshooten.

En check dit topic ook:
[Framework laptop] - Ervaringen & Discussie
Ik heb het geprobeerd met een port-replicator op mijn werk in hetzelfde ubs-c expansion slot.
Deze heeft er geen problemen mee, de frameworklaptop werd netjes opgeladen.
Ik denk dat de anker port replicator gewoon te weinig vermogen levert en dat ik een andere nodig heb. De laptop geeft namelijk wel aan dat er opgeladen wordt als ik de anker aansluit, maar de batterij laad niet op.

• Baakster

Baakster

@als het ware
Het kan inderdaad zo zijn dat de anker port replicator niet het gewenste aantal watt kan doorvoeren. Ik gok dat die namelijk maar 15watt kan, waardoor de Frameworks wel zegt dat hij wordt geladen. Weet je welke het precies is?

• als het ware
Baakster schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:37:
@als het ware
Het kan inderdaad zo zijn dat de anker port replicator niet het gewenste aantal watt kan doorvoeren. Ik gok dat die namelijk maar 15watt kan, waardoor de Frameworks wel zegt dat hij wordt geladen. Weet je welke het precies is?
Goed punt, na eens wat beter te hebben gekeken zag ik dat ik deze heb:
anker 555 USB-C Hub

En met deze usb charger: anker 715 charger

En die leverd max 65W.

Er zit een officieel anker usb-c naar usb-c kabeltje tussen deze 2 apperaten. (degene die ik nodig had volgens anker)

Volgens deze post van een framework medewerker zou alles vanaf 60 watt en hoger het moeten doen.
alles wat daar onder zit zou de batterij minder snel leeg laten lopen.

Ik krijg sterk het vermoeden dat mijn usb charger van 65W net te weinig is (te veel verlies door alle componenten denk ik)

Ik ga eens op zoek naar een charger met meer vermogen (tips zijn welkom)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

De HUB ondersteund een pass trough van 85Watt. Je charger levert 65Watt. En hoeveel kan je kabel thuis doorvoeren? En op je werk?

Heel eerlijk is je Anker setup niet helemaal Sync met elkaar. Verschillende doorvoer wattages en zeker niet het maximale wat je Framework aankan. Het is het dus net wel net niet :).

Ik zou inderdaad opzoek gaan naar een GAN charger die 100Watt levert, dan heb je 15watt voor je dock en nog 85Watt om te laden, wat de max van die hub is. En een 100watt rated kabel.
Kwartje valt nu ik aan het typen ben:
Nu heb je namelijk maar 50Watt over om te chargen omdat de hub zelf al 15Watt pakt.

• als het ware
Ik denk dat ik deze anker charger maar eens ga bestellen.

Ik was al bang dat met een nieuwe laptop ook een nieuwe usb-c port-replicator/dock moest gaan kopen.
Dit is een relatief goedkope upgrade van mijn oude setup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• als het ware
Ik heb een iets zwaaredere charger besteld van anker en ontvangen
Nu werkt alles prima, de framework laptop wordt nu netjes via de port-replicator opgeladen.

[ Voor 7% gewijzigd door als het ware op 22-11-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koban
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-04-2024
Wel, dit begint wel mooi. Ik dacht hier even een post te maken, op zoek naar de juiste KVM Docking Switch met volgende vereisten:
  • minstens 2 monitors (QHD @75Hz+ 2x)
  • RJ45 min 2.5Gbps (5Gbps of 10Gbps preferred)
  • USB-C 100W power delivery
  • KVM switch
Aangezien ik mij hier suf naar zoek op het internet, het dichtsbijzijnde is die i-tec, maar die heeft maar 65W power delivery en een gewone gigabit aansluiting.
Maar na een poging om de stickies hier door te lezen, moet ik concluderen dat hier een gat in de markt lijkt te zijn, aangezien niemand hier vermelding van maakt.

Zodus zit ik wat vast, de enige juiste zoekterm lijkt "KVM Docking Switch" te zijn. En het lijkt er op dat er geen enkel apparaat bestaat dat al deze eigenschappen combineert. Als iemand iets dergelijk vindt, kan je het posten/reviewen aub?
Het lijkt altijd een kwestie te zijn van USB-C docking station/hub met ergens een basis KVM switch, maar so far niets dat alles combineert.

[ Voor 8% gewijzigd door Koban op 22-11-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Koban schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:53:
Wel, dit begint wel mooi. Ik dacht hier even een post te maken, op zoek naar de juiste KVM Docking Switch met volgende vereisten:
  • minstens 2 monitors (QHD @75Hz+ 2x)
  • RJ45 min 2.5Gbps (5Gbps of 10Gbps preferred)
  • USB-C 100W power delivery
  • KVM switch
Aangezien ik mij hier suf naar zoek op het internet, het dichtsbijzijnde is die i-tec, maar die heeft maar 65W power delivery en een gewone gigabit aansluiting.
Maar na een poging om de stickies hier door te lezen, moet ik concluderen dat hier een gat in de markt lijkt te zijn, aangezien niemand hier vermelding van maakt.

Zodus zit ik wat vast, de enige juiste zoekterm lijkt "KVM Docking Switch" te zijn. En het lijkt er op dat er geen enkel apparaat bestaat dat al deze eigenschappen combineert. Als iemand iets dergelijk vindt, kan je het posten/reviewen aub?
Het lijkt altijd een kwestie te zijn van USB-C docking station/hub met ergens een basis KVM switch, maar so far niets dat alles combineert.
toon volledige bericht
Iets meer out of the box maar sommige van deze vinkjes worden gezet door monitors met een ingebouwd kvm functionaliteit en die displayport daisy chaining ondersteunen.

Ik heb een relatief goedkope 27" QHD monitor van HP met power delivery, gigabit ethernet en waar ik via een displayport kabel een tweede QHD monitor heb aangesloten. Mijn desktop is met displayport en usb aangesloten en ik kan wisselen tussen laptop en desktop.

Grootste uitdagingen zijn dan de 2.5 gigabit ethernet en mogelijk de 100W power delivery.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schaakspeler
  • Laatst online: 21-03 09:57
Ik heb een werklaptop (Dell Latitude 7400) met een USB-C Thunderbolt 3 poort en een persoonlijke laptop (Clevo N870HC) met een USB-C 3.1 poort zonder thunderbolt en zonder display port.

Ik ben op zoek naar een docking station waarop ik twee 27" 1440p 75hz schermen, toetsenbord (USB-A), muis (USB-A), microfoon (USB-C), headset (USB-A of audiojack), webcam (USB-A) en ethernet kan op aansluiten die hopelijk ook power delivery naar mijn laptop doet.

Bovendien moet ik dus makkelijk de dock kunnen pluggen van de ene laptop in de andere. Voor mijn persoonlijke laptop heb ik dus een dock nodig met DisplayLink technologie die werken op enkel USB en geen video output nodig hebben. Echter, dit vereist software om werkende te krijgen en deze kan ik niet downloaden op mijn werklatop.

Bijgevolg ben ik op zoek naar een soort hybride setup met een dock die zowel DisplayLink als Thunderbolt ondersteund. Bestaat zoiets? Andere suggesties?

• ZatarraNL
schaakspeler schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:05:
Ik heb een werklaptop (Dell Latitude 7400) met een USB-C Thunderbolt 3 poort en een persoonlijke laptop (Clevo N870HC) met een USB-C 3.1 poort zonder thunderbolt en zonder display port.

Ik ben op zoek naar een docking station waarop ik twee 27" 1440p 75hz schermen, toetsenbord (USB-A), muis (USB-A), microfoon (USB-C), headset (USB-A of audiojack), webcam (USB-A) en ethernet kan op aansluiten die hopelijk ook power delivery naar mijn laptop doet.

Bovendien moet ik dus makkelijk de dock kunnen pluggen van de ene laptop in de andere. Voor mijn persoonlijke laptop heb ik dus een dock nodig met DisplayLink technologie die werken op enkel USB en geen video output nodig hebben. Echter, dit vereist software om werkende te krijgen en deze kan ik niet downloaden op mijn werklatop.

Bijgevolg ben ik op zoek naar een soort hybride setup met een dock die zowel DisplayLink als Thunderbolt ondersteund. Bestaat zoiets? Andere suggesties?
Deze docks zijn er wel. Bijvoorbeeld deze https://i-tec.pro/nl/produkt/catriple4kdockpd-8/

Die ondersteunt zowel displaylink als dp alt mode. Ik verwacht dat die in de basis kiest voor dp alt mode of thunderbolt, maar overschakelt naar displaylink als dit niet werkt.

Overigens heb ik gemerkt dat het lang niet altijd noodzakelijk is om drivers te installeren voor displaylink. Wij hebben op kantoor zowel belkin als itec displaylink docks. De itec werken meestal out of the box, terwijl de (nieuwere) belkin docks echt de nieuwste drivers van displaylink nodig hebben.

Ik ben mede daarom niet echt enthousiast over belkin docks.

• schaakspeler
  • Laatst online: 21-03 09:57
ZatarraNL schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:20:
[...]

Deze docks zijn er wel. Bijvoorbeeld deze https://i-tec.pro/nl/produkt/catriple4kdockpd-8/

Die ondersteunt zowel displaylink als dp alt mode. Ik verwacht dat die in de basis kiest voor dp alt mode of thunderbolt, maar overschakelt naar displaylink als dit niet werkt.

Overigens heb ik gemerkt dat het lang niet altijd noodzakelijk is om drivers te installeren voor displaylink. Wij hebben op kantoor zowel belkin als itec displaylink docks. De itec werken meestal out of the box, terwijl de (nieuwere) belkin docks echt de nieuwste drivers van displaylink nodig hebben.

Ik ben mede daarom niet echt enthousiast over belkin docks.
Dank je wel voor de suggestie, dit is inderdaad wat ik zoek. Ken je er nog?

Op de Tweakerspagina over dockingstations zie ik niet meteen een mogelijkheid om te filteren op docking stations met DisplayLink of kijk ik er naast? categorie: Dockingstations

• ZatarraNL
schaakspeler schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:10:
[...]

Dank je wel voor de suggestie, dit is inderdaad wat ik zoek. Ken je er nog?

Op de Tweakerspagina over dockingstations zie ik niet meteen een mogelijkheid om te filteren op docking stations met DisplayLink of kijk ik er naast? categorie: Dockingstations
Nee, hierop kun je inderdaad niet filteren in de pricewatch. Ik ken er niet direct meer. I-tec zal vast nog een paar andere modellen hebben. Maar dat zal vast ook voor de andere fabrikanten gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koban
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-04-2024
Zodus ik dacht even een mailtje te sturen naar iTec, you never know dat er iemand besluit een KVM Docking switch uit te brengen die aan high-end specs voldoet.

En eigenlijk zwaar teleurgesteld met het antwoord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DWvJuVwua0dPcDqYhEvQ30oiGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qDwByRPndw29X7demrcNaoaP.png?f=fotoalbum_large

Either way, worth a shot. Ik snap niet waarom er hier geen vraag naar zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

Koban schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:38:
Zodus ik dacht even een mailtje te sturen naar iTec, you never know dat er iemand besluit een KVM Docking switch uit te brengen die aan high-end specs voldoet.

En eigenlijk zwaar teleurgesteld met het antwoord:
[Afbeelding]

Either way, worth a shot. Ik snap niet waarom er hier geen vraag naar zou zijn?
Ik gok zomaar dat thuis en office netwerk lijntjes vooral bestaan uit 10/100/1000 infrastructuur. Dus modems, routers, switches, kabels, PCs, notebooks die niet meer aankunnen. Dan heeft een 2.5Gbps niet veel nut en dus als het gross niet overstapt naar 2.5Gbps, wat dan de nieuwe standaard is, gaat geen accessoires fabrikant die stap maken. Het kost namelijk nogal wat als jij iets uitbrengt nog voor het de standaard wordt. Want het verkoopt niet en blijft op de planken liggen. Wellicht kan je een USB-C of A naar Rj45 adapter met 2.5Gps op een dock aansluiten. Want die zijn er dan weer wel.

[ Voor 0% gewijzigd door Baakster op 24-11-2023 13:27 . Reden: hoofdletters, leestekens.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrProgressor
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-11-2024
Ik heb deze docking station gekocht om te gebruiken met mijn desktop via USB A:
https://i-tec.pro/en/produkt/catriple4kdockpd-2/
Ik heb een nieuwere monitor:
iiyama G-Master G2470HSU-B1
en een ouwere monitor:
iiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1

Ik heb de drivers van de dock geïnstalleerd (vanaf i-tec website), en de nieuwere monitor krijgt geen verbinding via het dock (HDMI noch DisplayPort)
Gek genoeg de oudere wel via DisplayPort (maar ook niet via HDMI)

Wat kan dit zijn, en is er wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
MrProgressor schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:36:
en een ouwere monitor:

Ik heb de drivers van de dock geïnstalleerd (vanaf i-tec website), en de nieuwere monitor krijgt geen verbinding via het dock (HDMI noch DisplayPort)

Gebruik je wel een usb 3.0 poort of sneller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
MrProgressor schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:36:
en een ouwere monitor:

Vreemd dat de displayport niet werkt. Zou wel moeten.
Wat betreft die hdmi, ik krijg de indruk van de specificaties dat de hdmi port alleen werkt met displayport alt mode. Check anders even bij hun helpdesk, ze reageren wel vlot is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrProgressor
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-11-2024
Ok, voel me nu een beetje dom. Dat van HDMI heb ik inderdaad later ergens zien staan dat dat allleen werkt als die rechtstreeks via USB C is ingeplugd, wat bij mij dus niet het geval is.

Maar hij ziet de monitor nu. Kennelijk pakte de nieuwere iiyama de input niet zo goed op de auto-setting. Die heb ik nu met manual op Displayport gezet. Moet het alleen nog testen met allebei samen. Ik kwam erachter dat ik geen 2 DP kabels heb. 8)7

• capellio
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-04 13:53
Einde van het jaar en om dit jaar nog een (zakelijke) investering te kunnen doen denk ik erover om m'n huidige desktop (uit begin 2016) te vervangen door een laptop.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat mijn werkplek bestaat uit o.a. een dual 5K (2x 5120x1440) scherm en ik nou niet duidelijk krijg of daar een goede dock voor is, de meeste benoemen dual 4K e.d. als mogelijkheid.
De laptop die ik op het oog heb heeft 2 thunderbolt aansluitingen.
De schermen die ik heb zijn de volgende:
- Scherm 1
- Scherm 2

Mijn vraag is: zijn er misschien tweakers die weten welke dock een dual 5K opstelling ondersteunen

en/of

is het mogelijk om 2 docks die individueel 1x 5K ondersteunen aan te sluiten en het werkend te krijgen?

edit: ik kijk met een schuin oog naar deze (komende) dock van kensington die 4x 4K schermen ondersteund of 1x 5K.

[ Voor 11% gewijzigd door capellio op 21-12-2023 14:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

@capellio
Thunderbolt 4 moet minimaal van uit de standaard, aankunnen
2x 4K (3840 × 2160)60Hz ondersteunen. 2x 15Gbps op 8 bit.

Jouw schermen vragen op 2x 5K (5120x1440) 120Hz 10 bit vragen 2x 32Gbps. Dit past dus niet binnen de bandbreedte.

Wat wel past is 2x 5K (5120x1440) 8 bit = 2 x 14Gbps.

Op 5K 10bit 60Hz = 2x 16Gbps dat wordt spannend.

Op 5K 8bit 120Hz = 2x 27Gbps dat gaat niet lukken.

Dus ja en nee, het kan niet met je max settings, het kan wel als je de Hz en kleurdiepte aanpast.

Lees deze review van Tweakers door en maak vanuit daar een beslissing zou ik zeggen.
review: 20 USB-C-dockingstations - De beste basis voor je (thuis)werkplek

Wat een andere optie zou zijn is 1 scherm direct op een TB4 port van de laptop m.b.v. een goede USB-C naar DisplayPort adapter en de andere via een TB4 of USB4 dock. Dan zou het moeten werken.
Als adapter zou ik deze aanraden, https://tweakers.net/pric...yport-14-cable-zwart.html .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigpapa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-05 22:15
Ik heb een vraag die misschien al eerder gesteld is, maar toch kom ik er niet uit.
Ik heb een Dell wd19tb dockingstation van 180 watt, een monitor 34inch een desktop en een werk laptop.
Kan ik op dat dockingstation de Desktop en op de usb-c aansluiten. Dat ik dan of de desktop of de laptop kan gebruiken. Of heb ik een kvm switch nodig.
Graag uw reactie, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
bigpapa schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 02:18:
Ik heb een vraag die misschien al eerder gesteld is, maar toch kom ik er niet uit.
Ik heb een Dell wd19tb dockingstation van 180 watt, een monitor 34inch een desktop en een werk laptop.
Kan ik op dat dockingstation de Desktop en op de usb-c aansluiten. Dat ik dan of de desktop of de laptop kan gebruiken. Of heb ik een kvm switch nodig.
Graag uw reactie, alvast bedankt.
Volgens mij is de wd19tb en thunderbolt dock. Dat werkt alleen met display alt mode. Oftewel usb-c met een signaal voor beeld. Dat moet jouw laptop/pc wel ondersteunen. De kans dat jouw pc dit ondersteunt is zeer klein.
Jij zou een displaylink dock moeten hebben.
Lees anders ook de startpost van dit topic even. Daar staat een en ander toegelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jornymarlou
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-01-2024
Hi allemaal, ik heb een probleempje met mijn USB-C poort en ik ben benieuwd of hier een oplossing voor is.

Ik heb een HP USB-C G5 docking station en alles werkt, behalve mijn scherm. Ik neem aan dat dit komt door het type USB-C dat mijn Asus laptop heeft, namelijk: 'USB Type-C® with data transfer function only'.

Is het mogelijk om toch het scherm te laten werken via deze USB-C poort, of moet ik het opgeven? De andere usb ingangen van mijn laptop zijn USB 3.1 Gen 1.

[ Voor 6% gewijzigd door jornymarlou op 05-01-2024 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

@jornymarlou Helaas niet met de HP USB-C G5. Dat gaat niet lukken want je mist DisplayPort Alt mode functie uit de USB-C port van de laptop.
Enige wat wel werkt is een DisplayLink dock aan te schaffen. Maar let op dat je via DisplayLink na genoeg geen 3D functies kan uitvoeren. De DisplayLink chipset fungeert namelijk als soor externe GPU. Die kan geen opgenGL/vulkan applicaties aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jornymarlou
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-01-2024
@Baakster Bedankt voor de reactie! Jammer! Helaas was dit de docking station die vanuit mn werk werd aangeboden haha, gelukkig is het voor m'n werklaptop geen probleem en alleen voor m'n privé laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Baakster schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:34:
@jornymarlou Helaas niet met de HP USB-C G5. Dat gaat niet lukken want je mist DisplayPort Alt mode functie uit de USB-C port van de laptop.
Enige wat wel werkt is een DisplayLink dock aan te schaffen. Maar let op dat je via DisplayLink na genoeg geen 3D functies kan uitvoeren. De DisplayLink chipset fungeert namelijk als soor externe GPU. Die kan geen opgenGL/vulkan applicaties aan.
Ik he een oude pc (i5 8400 met een GTX 1080ti) aan een displaylink dock. Mijn kinderen spelen hier heerlijk Minecraft, it takes two, etc. op. Het valt alleszins mee. De graphische taken worden door de gpu uitgevoerd, en de displaylink chip stuurt alles gecomprimeerd door. Nee, ongeschikt voor fps en de lag ligt wat hoger. Het stuttert wat meer en gaat niet boven de 60Hz. Niet mijn voorkeur, maar mijn kinderen hebben nog geen verschil gemerkt. Zijn ook niet heel kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

@ZatarraNL Die moet je even uitleggen :? . 1080TI aan een DisplayLink dock? Waarom niet direct, zonder de dock?

[ Voor 6% gewijzigd door Baakster op 05-01-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Baakster schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:50:
@ZatarraNL Die moet je even uitleggen :? . 1080TI aan een DisplayLink dock? Waarom niet direct, zonder de dock?
Omdat diezelfde werkplek ook wordt gebruikt door een 3-tal laptops, waarvan 2 zonder displayport alt mode. Nu kan ik ze wisselen met één kabel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

ZatarraNL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Omdat diezelfde werkplek ook wordt gebruikt door een 3-tal laptops, waarvan 2 zonder displayport alt mode. Nu kan ik ze wisselen met één kabel. :P
Dan nog een vrij aparte oplossing. (Ik kraak het niet af denk graag mee :P )
PC met 1080TI, gok dat het om een 1080P60Hz scherm gaat? Zit er op dat scherm niet een vrije HDMI of DP aansluiting die je direct op de 1080TI kan aansluiten? (Zelfs DVi-D zou voldoende moeten zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Baakster schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:32:
[...]

Dan nog een vrij aparte oplossing. (Ik kraak het niet af denk graag mee :P )
PC met 1080TI, gok dat het om een 1080P60Hz scherm gaat? Zit er op dat scherm niet een vrije HDMI of DP aansluiting die je direct op de 1080TI kan aansluiten? (Zelfs DVi-D zou voldoende moeten zijn).
Het is een 1440p@144Hz scherm. Staat naast mijn odyssey g9, die voorzien is van een thunderbolt 4 dock.
Het 1440p scherm heeft meerdere dp/hdmi aansluitingen, maar wisselt niet goed automatisch tussen de ingangen.

Dus ja, het kan zeker anders, maar ik hoor niemand klagen. Eén kabel is het meest KISS voor de rest van het gezin. Dus deze manier werkt op het moment het beste.

[ Voor 3% gewijzigd door ZatarraNL op 05-01-2024 23:25 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste