quacktech schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:13:
Blij met dit topic. Ik zit momenteel in een verkennende fase en probeer alleen informatie te verzamelen met waar ik op moet letten. Ik ben druk aan het verbouwen om een werkkamer te creëren thuis. De bedoeling is dat hier ook weer een PC komt te staan voor wat gamen, muziekbewerking en overig privégebruik. Daarnaast zal er waarschijnlijk een laptop van de zaak komen waarvoor een dockingstation nodig is.
Momenteel werk ik op de zaak op een PC en thuis op een privélaptop aan de keukentafel. Ik log nu op beide locaties in op een terminal server, maar daar willen ze vanaf. Het idee is dat er een laptop komt die via een VPN verbinding maakt met de data, zodat de processen weer lokaal draaien.
Op de zaak stel ik er weinig eisen aan, behalve dat ik op twee schermen moet kunnen werken.
Thuis wil ik echter kunnen wisselen tussen de PC en de laptop, zonder constant 36 stekkers te moeten wisselen. Tegelijk wil ik uiteraard geen lag als ik mijn PC gebruik.
Zowel de laptop als PC als docking stations zijn nog niet in bezit. De PC zal ik zelf gaan samenstellen. Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten bij het samenstellen zodat het uiteindelijk goed gaat werken met een docking station of KVM-switch oid?
Oh, en als ik in de bekabeling thuis nog rekening moet houden met iets... ik ga daar komende week mee aan de gang en ben nog volledig vrij in wat ik aanleg. Alle wanden en plafonds liggen nog open.

toon volledige bericht
Zo dan, ruim een jaar verder en nauwelijks vooruitgang geboekt qua keuzes.
De huidige situatie / wens is nu als volgt:
- Gisteren de laptop van de zaak in ontvangst genomen. Een Acer Travelmate P215-53. Deze heeft een Thunderbolt 4 aansluiting als ik het goed heb begrepen. Gezien het merkje bij de USB-C is het Thunderbolt.
- Mijn vrouw werkt ook thuis en heeft hiervoor een laptop met USB-C SS, dus geen DP oid. Wel beschikt deze laptop over een HDMI-aansluiting.
- PC is er nog niet, maar de wensenlijst begint een beetje vorm te krijgen.
Ik heb besloten twee verschillende schermen aan te schaffen. Een gamescherm met een wat hogere verversingssnelheid (ca. 120Hz) en een prima kantoorscherm, deze wordt ten alle tijden als tweede scherm gebruikt. Gaat dat werken? Dit uit kostenbesparing, anders is 2 gameschermen nog steeds een optie.
Wel wil ik beide schermen 27", QHD (1440P) hebben.
Vragen waar ik nu mee zit:
- Welk dockingstation kan ik gebruiken om zowel mijn laptop als die van mijn vrouw te verbinden. Niet tegelijkertijd uiteraard. Het is geen probleem om in haar geval 2 stekkers aan te sluiten (HDMI en USB apart), maar kan dat uberhaupt werken? Worden er dan 2 externe schermen herkend?
- Gamen zal gebeuren op de (te bouwen) PC. Kan ik een KVM-switch zetten tussen de PC en Docking zodat ik kan schakelen tussen welke laptop dan ook en de PC? Geluid hoeft niet via de switch, ik wil onder werktijd muziek kunnen spelen op de PC en werken op de laptop (ik gebruik een externe audio-interface).
- Vanaf de docking hoeft er niet per se een zeer hoge refreshrate gehaald te worden, dat is alleen nodig bij het gamen vanaf de PC. Gaat dit als de PC op een KVM zit aangesloten? Is het beter elk scherm apart aan te sluiten of kan ik beter kijken naar Daisy Chaining?