Het docking station topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexusPc
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-11-2023
Hi All

Eerst en vooral bedankt voor deze topic. Al veel geleerd
ik ben aan het kijken voor een docking station om mijn laptop via 1 kabel te verbinden met 3 schermen.
Bijna alle dockings die ik online vind, hebben de mogelijkheid om ook direct je laptop te chargen.
Meestal is dit echter enkel tot 60W

Ik heb echter een HP ZBook Fury 15 G7 en deze heeft een lader van 150W

Gaat dit problemen geven of is dit slecht voor de laptop dat deze aangesloten zou zijn op een docking met maar 60W? (wat niet genoeg zal zijn om daadwerkelijk te laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-05 20:06
nexusPc schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:30:
Hi All

Eerst en vooral bedankt voor deze topic. Al veel geleerd
ik ben aan het kijken voor een docking station om mijn laptop via 1 kabel te verbinden met 3 schermen.
Bijna alle dockings die ik online vind, hebben de mogelijkheid om ook direct je laptop te chargen.
Meestal is dit echter enkel tot 60W

Ik heb echter een HP ZBook Fury 15 G7 en deze heeft een lader van 150W

Gaat dit problemen geven of is dit slecht voor de laptop dat deze aangesloten zou zijn op een docking met maar 60W? (wat niet genoeg zal zijn om daadwerkelijk te laden)
Laad je nu je laptop met usb-c? Zo nee, dan betwijfel ik of dat uberhaupt wel kan met deze laptop. Anders zijn er docks die tot 100W kunnen laden. Dan zal je laptop misschien niet het volledige vermogen kunnen laden, maar laden doet hij wel.

Denk bijvoorbeeld aan deze als je Thunderbolt hebt: https://i-tec.pro/en/produkt/c31tripledockpdpro-2/

[ Voor 5% gewijzigd door ZatarraNL op 18-11-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexusPc
  • Laatst online: 07-11-2023
ZatarraNL schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:43:
[...]

Laad je nu je laptop met usb-c? Zo nee, dan betwijfel ik of dat uberhaupt wel kan met deze laptop. Anders zijn er docks die tot 100W kunnen laden. Dan zal je laptop misschien niet het volledige vermogen kunnen laden, maar laden doet hij wel.

Denk bijvoorbeeld aan deze als je Thunderbolt hebt: https://i-tec.pro/en/produkt/c31tripledockpdpro-2/
Ik laad nu ook op met een extra powercable en niet met usb-c
Ik vind het ook geen issue om naast de usb-c voor de dock, ook een powercable te moeten gebruiken.

Mijn vraag is eerder: is dit een probleem voor de laptop dat hij via usb-c opgeladen wordt aan bv 100W en daarnaast ook nog via de powercable

Die I-Tec had ik inderdaad al gezien. Een andere optie zou zijn; https://plugable.com/products/ud-ultc4k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
nexusPc schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:00:
[...]

Ik laad nu ook op met een extra powercable en niet met usb-c
Ik vind het ook geen issue om naast de usb-c voor de dock, ook een powercable te moeten gebruiken.

Mijn vraag is eerder: is dit een probleem voor de laptop dat hij via usb-c opgeladen wordt aan bv 100W en daarnaast ook nog via de powercable

Die I-Tec had ik inderdaad al gezien. Een andere optie zou zijn; https://plugable.com/products/ud-ultc4k
Hij laad alleen op via usb-c als hij usb-c powerdelivery heeft. Het dat heeft hij vermoedelijk niet als hij een eigen laadkabel heeft. Verwacht dan niet dat hij laad via usb-c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-04 08:09
Ik ben op zoek naar een docking station, en zie door de bomen het bos niet meer!

Ik heb een ThinkPad X1 van werk, en deze is momenteel direct verbonden met een 4K monitor (AOC U2790PQU; 60Hz). Daarnaast wil ik nog gebruik maken van een extern toetsenbord (USB), externe webcam (USB), externe bluetooth muis (USB) en externe audio set (audio jack).
De monitor heeft ook wat USB poorten, maar als ik het toetsenbord daarmee verbind komt het signaal niet aan bij mijn laptop, en er is geen plek voor webcam/muis/etc.. Daarnaast wil ik de kabels netjes wegwerken en gewoon met een enkele kabel de laptop verbinden (en opladen), dus vandaar een docking station!
Mijn vriendin heeft een MB Pro, en als deze ook nog kan verbinden met dezefde kabel (in plaats van mijn laptop) zou dat een mooie bonus zijn.

Volgens mij zoek ik: USB-C tussen laptop en docking station, en dan een docking station met dus 1x USB-C, 3xUSB (gewoon USB-A denk ik?), een audio jack en een USB-C ingang naar het scherm (dit is mijn grootste twijfel: gaat USB-C <> USB-C tussen docking station en scherm werken?)

Heb de Coolblue keuzehulp gebruikt, maar dan komt er vanalles uit (140 tot 500 euro, bijvoorbeeld deze Kensington SD4839) en ik twijfel ook of dat goed gaat met mijn 4k 60Hz monitor (en dat de refresh rate niet naar beneden bijgesteld wordt).

Volgens mij is bovenstaande opstelling behoorlijk standaard, maar ik kan niet goed bepalen waar ik naar zoek. Iemand die me op weg kan helpen of een advies heeft? Bij voorbaat heel veel dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@JDillinger waarom per se een USB dock? Met jouw toepassingen is een TB dock denk ik handiger qua bandbreedte.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
ocf81 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:35:
@JDillinger waarom per se een USB dock? Met jouw toepassingen is een TB dock denk ik handiger qua bandbreedte.
Moest Googlen wat een TB dock is. Is dat niet overkill voor mijn specificaties? Ik lees dat TB3 twee 4k schermen kan aansturen, en USB-C (het alternatief?) maar één. USB-C lijkt goedkoper, en ik heb maar één extern scherm.. Of vergeet ik andere voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

JDillinger schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:59:
[...]

Moest Googlen wat een TB dock is. Is dat niet overkill voor mijn specificaties? Ik lees dat TB3 twee 4k schermen kan aansturen, en USB-C (het alternatief?) maar één. USB-C lijkt goedkoper, en ik heb maar één extern scherm.. Of vergeet ik andere voordelen?
Technisch kan het wel, mits je een laptop hebt met 20Gbit USB aansluiting hebt. Die webcam moet dan wel een klein beetje in toom worden gehouden.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
[...]

Je hebt grofweg drie keuzes:
1. eerder genoemde TB-dock
2. DisplayLink dock
3. USB-c dock

Die laatste is de goedkoopste variant. En omdat jouw laptop thunderbolt heeft, zou een gewone usb-c dock ook moeten kunnen.
Met Thunderbolt op jouw laptop heb je redelijk vrije keuze. Dat maakt het makkelijk.

Voor die MB pro is het mogelijk een ander verhaal. Ik weet niet welke cpu dat apparaat heeft, maar ik heb wel begrepen dat de nieuwe M1 soc beperkingen heeft. Maar daar weet ik het fijne niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
ocf81 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:22:
[...]

Technisch kan het wel, mits je een laptop hebt met 20Gbit USB aansluiting hebt. Die webcam moet dan wel een klein beetje in toom worden gehouden.
Naar mijn idee valt dat wel een beetje mee. Als een dock DisplayPort 1.4 ondersteunt, dan heb je de volle 1.4 bandbreedte, is mijn ervaring. ik geloof niet dat die wordt beperkt door de usb-c bandbreedte, vreemd genoeg... Het is dus niet zomaar 1+1=2. Al gaat dit buiten mijn expertise. Ik gebruik met mijn 4120x1440@240Hz de volle bandbreedte van HBR3 (DP 1.4), en ik kan daarnaast ook 1Gb internet, een 1080p webcam en nog diverse randapparatuur gebruiken. Dat gaat over de officiële bandbreedte van Thunderbolt3 van 40Gbit/s.

[ Voor 4% gewijzigd door ZatarraNL op 22-11-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ZatarraNL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:28:
[...]

Naar mijn idee valt dat wel een beetje mee. Als een dock DisplayPort 1.4 ondersteunt, dan heb je de volle 1.4 bandbreedte, is mijn ervaring. ik geloof niet dat die wordt beperkt door de usb-c bandbreedte, vreemd genoeg... Het is dus niet zomaar 1+1=2. Al gaat dit buiten mijn expertise. Ik gebruik met mijn 4120x1440@240Hz de volle bandbreedte van HBR3 (DP 1.4), en ik kan daarnaast ook 1Gb internet, een 1080p webcam en nog diverse randapparatuur gebruiken. Dat gaat over de officiële bandbreedte van Thunderbolt3 van 40Gbit/s.
Misschien dat ik mijn slechte ervaringen met USB-C docks iets te veel mee laat wegen. Ik ga sowieso liever voor kwaliteit. Ik heb daarom een sterke voorkeur voor TB, indien mogelijk. Dat scheelt gewoon een hoop gezeur. Maar het kost ook wat inderdaad.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
ocf81 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:32:
[...]

Misschien dat ik mijn slechte ervaringen met USB-C docks iets te veel mee laat wegen. Ik ga sowieso liever voor kwaliteit. Ik heb daarom een sterke voorkeur voor TB, indien mogelijk. Dat scheelt gewoon een hoop gezeur. Maar het kost ook wat inderdaad.
Ik ook. Daarom heb ik die Thunderbolt4 dock. Maar ik merk ook de beperkingen. Net een tijdelijke laptop in gebruik van een klant. Een oudje. Die werkt dus niet met Thunderbolt of USB-c. En dan merk je toch de voordelen van DisplayLink.

Maar in beide gevallen moet je er wel bereid zijn zoveel geld voor neer te leggen, terwijl het ook moet kunnen met usb-c. En zeker usb-c 4 moet straks toch niet onder doen voor Thunderbolt3.

[ Voor 13% gewijzigd door ZatarraNL op 22-11-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:04

Pierre

Van nature lui!

Bij ons op kantoor hebben we alleen Windows laptops (HP Probook G4/G5 & Dell Latitude serie) nu zijn ze hier opzoek naar een docking station die beide kan ondersteunen en welke HDMI (2) DP en eventueel VGA ingangen heeft. En uiteraard een beetje betaalbaar, welke zouden jullie aanraden.
Ik zie door de bomen het bos niet meer kan ik zeggen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-05 13:19

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Pierre schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:45:
Bij ons op kantoor hebben we alleen Windows laptops (HP Probook G4/G5 & Dell Latitude serie) nu zijn ze hier opzoek naar een docking station die beide kan ondersteunen en welke HDMI (2) DP en eventueel VGA ingangen heeft. En uiteraard een beetje betaalbaar, welke zouden jullie aanraden.
Ik zie door de bomen het bos niet meer kan ik zeggen.
(HP Probook G4/G5 & Dell Latitude serie) is wel heel breed zijn zoveel verschillende.
Maar mochten ze beschikken over USB-C DisplayPort Alt mode dan zou ik voor de uitvoering: Club 3D USB Type C 3.2 Gen1 Triple Display Dynamic PD Charging Do... gaan er is ook een 65watt versie.
Hebben ze geen USB-C displayport alt-mode? Dan moet je zoeken voor een DisplayLink chipset en dan is dit een mooi alternatief. uitvoering: Club 3D USB Gen1 Type-C Triple Display DP Alt mode Displaylink Dy...
Kan je 2 beeld schermen aansluiten zowel DP als HDMI, helaas geen VGA ondersteuning.

Of uitvoering: Lenovo ThinkPad Hybrid USB-C with USB-A Dock (EU-stekker) Maakt ook gebruik van DisplayLink en is voor een net prijs nu beschikbaar bij bol!

[ Voor 7% gewijzigd door Baakster op 23-11-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
[...]

Kon er uiteindelijk nog steeds niet helemaal uit komen (en ik kon bij de grote winkels ook niet heel veel usb-C docks vinden met genoeg USB poorten en van een A-merk), dus ben maar voor safe gegaan en heb een TB4 dock gekocht (Lenovo Thinkpad Thunderbolt 4 Dock) - deze hebben we volgens mij ook op werk. Prijzig (300+ nieuw) maar bij CoolBlue hadden ze een Tweekans artikel (als nieuw: 218 euro) dus daar maar op gedoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
JDillinger schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:46:
[...]

Kon er uiteindelijk nog steeds niet helemaal uit komen (en ik kon bij de grote winkels ook niet heel veel usb-C docks vinden met genoeg USB poorten en van een A-merk), dus ben maar voor safe gegaan en heb een TB4 dock gekocht (Lenovo Thinkpad Thunderbolt 4 Dock) - deze hebben we volgens mij ook op werk. Prijzig (300+ nieuw) maar bij CoolBlue hadden ze een Tweekans artikel (als nieuw: 218 euro) dus daar maar op gedoken.
Ik ben benieuwd. Deel je je ervaringen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
ZatarraNL schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:26:
[...]

Ik ben benieuwd. Deel je je ervaringen hier?
Werkt perfect! 4k@ 60Hz, en kan al mijn apparatuur zo inpluggen (muis, toetsenbord, audio set, webcam). Twijfelde alleen even over de kabel van dock naar beeldscherm, maar ik heb er een gebruikt die volgens mij bij het beeldscherm kwam (Displayport naar Displayport?).

Ding is uiteraard groot en log, met dikke voeding, maar dat is voor mij niet belangrijk. Tevens is het meegeleverde USB-C kabeletje wat kort (50cm?) maar had nog een andere.

Dank voor adviezen/guidance!

[ Voor 6% gewijzigd door JDillinger op 25-11-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 09:37
Ik heb een Legion 7(5800H + RTX3070) icm een CalDigit TS4. Ik ben aan het orienteren voor een nieuwe monitor, en heb 'm eerst getest met een Samsung Odyssey G9, waarbij ik niet verder kwam dan 120Hz ipv 240.

Nu heb ik een LG 5K2K op 72hz, maar ook bij dit scherm blijft hij hangen op 60hz. De CalDigit zou de resolutie aan moeten kunnen, en een RTX3070 ook toch? Bij een lagere resolutie krijg ik wel de optie voor een hogere refreshrate.

Iemand tips of settings die nodig zijn om het voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

Bioflap schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:37:
Ik heb een Legion 7(5800H + RTX3070) icm een CalDigit TS4. Ik ben aan het orienteren voor een nieuwe monitor, en heb 'm eerst getest met een Samsung Odyssey G9, waarbij ik niet verder kwam dan 120Hz ipv 240.

Nu heb ik een LG 5K2K op 72hz, maar ook bij dit scherm blijft hij hangen op 60hz. De CalDigit zou de resolutie aan moeten kunnen, en een RTX3070 ook toch? Bij een lagere resolutie krijg ik wel de optie voor een hogere refreshrate.

Iemand tips of settings die nodig zijn om het voor elkaar te krijgen?
Gebruik je een DisplayPort 1.4 kabel? En ondersteund je notebook DSC 1.2?

De kleine lettertjes van Calldigit:
NOTE: If you intend to connect dual monitors above 4K 60Hz, such as dual 5K 60Hz or 6K 60Hz, your monitors and host GPU must support DSC 1.2 (Display Stream Compression) and DP 1.4 HBR3. Apple M1, M1 Pro, M1 Max & M1 Ultra support DSC 1.2 & DP 1.4 HBR3. Please note that the LG UltraFine 5K monitor does not support DSC.
In addition, if you intend to connect a single display above 4K 60Hz your host GPU and monitor must also support DSC 1.2 and DP 1.4 HBR3.

*Some Windows PC manufacturers have decided to restrict functionality on their Thunderbolt 3 and USB-C ports such as charging and monitor compatibility. Check to see if your PC supports external monitors.
**Some refresh rates require DP 1.4 HBR3 and DSC 1.2 support from host GPU and monitor.
Some Thunderbolt 3 hosts that only support DP 1.2 will be capped at a lower resolutions & refresh rates.
The bit/color depth may vary in order to support higher refresh rates.
The support of higher refresh rates may vary due to OS updates.
https://www.caldigit.com/thunderbolt-station-4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 09:37
Baakster schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:44:
[...]

Gebruik je een DisplayPort 1.4 kabel? En ondersteund je notebook DSC 1.2?

De kleine lettertjes van Calldigit:
NOTE: If you intend to connect dual monitors above 4K 60Hz, such as dual 5K 60Hz or 6K 60Hz, your monitors and host GPU must support DSC 1.2 (Display Stream Compression) and DP 1.4 HBR3. Apple M1, M1 Pro, M1 Max & M1 Ultra support DSC 1.2 & DP 1.4 HBR3. Please note that the LG UltraFine 5K monitor does not support DSC.
In addition, if you intend to connect a single display above 4K 60Hz your host GPU and monitor must also support DSC 1.2 and DP 1.4 HBR3.

*Some Windows PC manufacturers have decided to restrict functionality on their Thunderbolt 3 and USB-C ports such as charging and monitor compatibility. Check to see if your PC supports external monitors.
**Some refresh rates require DP 1.4 HBR3 and DSC 1.2 support from host GPU and monitor.
Some Thunderbolt 3 hosts that only support DP 1.2 will be capped at a lower resolutions & refresh rates.
The bit/color depth may vary in order to support higher refresh rates.
The support of higher refresh rates may vary due to OS updates.
https://www.caldigit.com/thunderbolt-station-4/
toon volledige bericht
Ik gebruik de kabel die meegeleverd wordt met de CalDigit TS4. Heb 'm nu aangesloten op de MBP M1 en daar gaat het LG scherm wel op 72Hz. Echter krijg ik met de MBP ook de Samsung G9 niet op 240Hz.

Lastig met die docks dat het niet altijd 100% lekker werkt met laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkEijnden
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-05 11:50
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik werk sinds een jaartje veel thuis en wil mijn bureau wat gaan moderniseren. Ik heb nu 1 HP E24 scherm (leen van het werk), maar wil eigenlijk twee wat nieuwere schermen. Daarbij wil ik ook mijn eigen privé laptop gaan gebruiken bij deze twee schermen.
Mijn werklaptop is een HP Elitebook met USB-C, wat voor de meeste docking stations geen probleem is. Mijn eigen laptop (HP Pavilion 15-bc074nd van 2016) is iets ouder en heeft geen USB-C. Ik kan alleen niet duidelijk vinden welke docking stations dan zouden werken.

Mijn werklaptop hoeft qua kwalificaties niet zoveel te kunnen, maar mijn eigen laptop gebruik ik voor wat gaming (Hoeft niet op de hoogste kwaliteit enzo. Speel voornamelijk wat oudere games zoals Skyrim).

Wat zou een goede docking station zijn die ik kan gebruiken en die ook aan mijn eigen laptop kan aangesloten worden?

Het staat in de planning om een keer een nieuwe laptop (voor wat meer gaming) te gaan kopen, maar dat is nog een iets langer traject. Dus voor nu moet dit hem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
MarkEijnden schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:07:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik werk sinds een jaartje veel thuis en wil mijn bureau wat gaan moderniseren. Ik heb nu 1 HP E24 scherm (leen van het werk), maar wil eigenlijk twee wat nieuwere schermen. Daarbij wil ik ook mijn eigen privé laptop gaan gebruiken bij deze twee schermen.
Mijn werklaptop is een HP Elitebook met USB-C, wat voor de meeste docking stations geen probleem is. Mijn eigen laptop (HP Pavilion 15-bc074nd van 2016) is iets ouder en heeft geen USB-C. Ik kan alleen niet duidelijk vinden welke docking stations dan zouden werken.

Mijn werklaptop hoeft qua kwalificaties niet zoveel te kunnen, maar mijn eigen laptop gebruik ik voor wat gaming (Hoeft niet op de hoogste kwaliteit enzo. Speel voornamelijk wat oudere games zoals Skyrim).

Wat zou een goede docking station zijn die ik kan gebruiken en die ook aan mijn eigen laptop kan aangesloten worden?

Het staat in de planning om een keer een nieuwe laptop (voor wat meer gaming) te gaan kopen, maar dat is nog een iets langer traject. Dus voor nu moet dit hem worden.
Helaas. Jouw usecase is de enige waar geen echte oplossing voor is. Als je een dock wil zonder usb-c met displayport alt mode, dan zit je vast aan een DisplayLink dock. Er zijn verschillende merken, zoals de Dell D6000 die hier frequent wordt genoemd en tweede hands goed beschikbaar is. Maar deze zijn niet geschikt voor gaming. Misschien voor platform games die geen probleem hebben met wat lag. Skyrim zou ik niet fijn vinden.

Je zit dus voor je oude laptop vast aan een directe hdmi kabel aan je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmEagle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 18:21

ArmEagle

Duzz.

Ik heb een tijd geleden een vraag gesteld over docking stations (USB-c met HDMI uitgang) voor gebruik op Linux. Met de huidige usb docks die we op het werk hebben mis ik contrast. Daar had helaas niemand antwoord op. En ik denk ook niet dat iemand dat zomaar heeft.

Maar dan neem ik even een andere insteek.
Heeft iemand enig idee hoe je informatie vindt over wat voor chip er in het dock zit en hoe die het DP alt signaal omzet naar HDMI? Want daar zit denk ik mijn probleem. En als ik daar wat naar verschillen kan zoeken, dan kom ik misschien verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Even een interessante uiteenzetting van de mogelijkheden en onmogelijkheden van Usb 4 van LTT: YouTube: USB4 is a Glorious Mess

Ook toegevoegd aan TS.

[ Voor 7% gewijzigd door ZatarraNL op 01-12-2022 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkEijnden
ZatarraNL schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:29:
[...]

Helaas. Jouw usecase is de enige waar geen echte oplossing voor is. Als je een dock wil zonder usb-c met displayport alt mode, dan zit je vast aan een DisplayLink dock. Er zijn verschillende merken, zoals de Dell D6000 die hier frequent wordt genoemd en tweede hands goed beschikbaar is. Maar deze zijn niet geschikt voor gaming. Misschien voor platform games die geen probleem hebben met wat lag. Skyrim zou ik niet fijn vinden.

Je zit dus voor je oude laptop vast aan een directe hdmi kabel aan je scherm.
Ah vervelend. En welke zou dan goed zijn als je wel alleen USB-C nodig hebt? Want dan moet ik daar gewoon naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
MarkEijnden schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:21:
[...]

Ah vervelend. En welke zou dan goed zijn als je wel alleen USB-C nodig hebt? Want dan moet ik daar gewoon naar gaan kijken.
Wat is belangrijker: lekker kunnen gamen of ook geschikt voor je huidige laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkEijnden
ZatarraNL schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:26:
[...]

Wat is belangrijker: lekker kunnen gamen of ook geschikt voor je huidige laptop?
Ik game nu gewoon op mijn laptop zonder toebehoren, dus dat kan ik gewoon blijven doen. Als ik dan een nieuwe heb dan wil ik dat het lekker werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
MarkEijnden schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:16:
[...]

Ik game nu gewoon op mijn laptop zonder toebehoren, dus dat kan ik gewoon blijven doen. Als ik dan een nieuwe heb dan wil ik dat het lekker werkt.
Dus géén DisplayLink dock. Dan wordt het usb-c met DP alt mode of thunderbolt (ook DP alt mode).

De meeste usb-c docks werken met DP alt mode. Vooral als ze wat betaalbaarder zijn, want de DisplayLink chip is aardig aan de prijs.

Of het werkt is helaas een kwestie van uitproberen. Ik heb zelf goede ervaringen met I-tec. En een usb4. 0 dock heeft de voorkeur, maar zijn nog maar mondjesmaat beschikbaar. Ik zou voor zoiets gaan met usb-c 3.2: uitvoering: i-tec USB-C Dual Display Docking Station with Power Delivery 100 W
Die kan met 100watt opladen. Als je volgende laptop weer een dedicated gpu krijgt, dan zal je zoiets wel nodig hebben.

Heb je wat meer te besteden en wil je zo min mogelijk risico op gedoe met compatibiliteit: koop een thunderbolt 3 of 4 dock. En straks een laptop met thunderbolt. Ik gebruik zelf deze: uitvoering: OWC Other World Computing 11-Port Thunderbolt 4 Dock for Mac & Wi...

[ Voor 6% gewijzigd door ZatarraNL op 02-12-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Even dubbelcheck; zie ik het correct dat het niet mogelijk is om - zonder alle kabels, toetsenbord, muis etc. te moeten verwisselen - een monitor met ingebouwd dockingstation te gebruiken voor zowel een laptop met (geschikte) usb-c aansluiting als desktop zonder usb-c aansluiting? (Desktop en laptop worden niet gelijktijdig gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
zuidhuis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:28:
Even dubbelcheck; zie ik het correct dat het niet mogelijk is om - zonder alle kabels, toetsenbord, muis etc. te moeten verwisselen - een monitor met ingebouwd dockingstation te gebruiken voor zowel een laptop met (geschikte) usb-c aansluiting als desktop zonder usb-c aansluiting? (Desktop en laptop worden niet gelijktijdig gebruikt)
In beginsel: nee. Maar wel met usb-c alt dp pcie insteekkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Hm, dat zou nog wel interessant kunnen zijn. Kom er alleen niet helemaal uit hoeveel dat dan zou moeten gaan kosten. Zie flinke verschillen in de prijs en zie ook niet of die dan dp alt mode hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Deze gebruik ik: uitvoering: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...
Goedkoop is het niet, maar het geeft usb-c alt mode. Ik heb niet de indruk dat er gek veel alternatieven zijn, maar misschien wat goedkoop spul op Aliexpress.

De usb-c dp alt is herkenbaar aan het feit dat er een displayport ingang in zit. Deze kaart mixt dus de usb en displayport signalen.

[ Voor 10% gewijzigd door ZatarraNL op 23-12-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-05 00:33

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik heb dit onderwerp door zitten lezen en vind het nog best ingewikkeld om te begrijpen wat er nodig is. In de basis is het niet veel meer dan het volgende:

Monitor Dell U2515H:
- aangesloten via DisplayPort of HDMI naar het docking station
- toetsenbord en muis aangesloten via USB op de monitor (die via USB weer op het docking station aangesloten is); of toetsenbord en muis direct op het docking station aansluiten
- laptop Lenovo Legion 5 Pro Gen 7 aansluiten via USB-C (PD, 135W) op het docking station en tegelijk opladen

En welk docking station zou dan nog in aanmerking komen om toch aardig wat stroom te kunnen leveren? Als ik zelf filter in de grote prijskijker kom ik niet zo veel tegen, maar weet niet of alles wel goed qua specificaties is ingevoerd daar.

[ Voor 5% gewijzigd door Tjeerd op 23-12-2022 22:28 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
ZatarraNL schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:33:
Deze gebruik ik: uitvoering: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...
Goedkoop is het niet, maar het geeft usb-c alt mode. Ik heb niet de indruk dat er gek veel alternatieven zijn, maar misschien wat goedkoop spul op Aliexpress.

De usb-c dp alt is herkenbaar aan het feit dat er een displayport ingang in zit. Deze kaart mixt dus de usb en displayport signalen.
Is het eigenlijk ook werkbaar als ik een adapter van USB-C naar USB-A gebruik? Behalve dat de oplaadfunctie niet werkt en de data snelheid lager zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
zuidhuis schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:07:
[...]

Is het eigenlijk ook werkbaar als ik een adapter van USB-C naar USB-A gebruik? Behalve dat de oplaadfunctie niet werkt en de data snelheid lager zal zijn?
Dat lijkt me niet. USB-A met displayport alt mode heb ik nog nooit gezien. Het aantal aders in de connector verschilt ook. Maar ik heb het nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pulstar
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11-2024
Zou deze dp alt van deze hub met gsync werken als ik hm op m'n 3080mobile aansluit?

uitvoering: j5create JCD401-N USB4™ Dual 4K Multi-Port Hub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
pulstar schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:45:
Zou deze dp alt van deze hub met gsync werken als ik hm op m'n 3080mobile aansluit?

uitvoering: j5create JCD401-N USB4™ Dual 4K Multi-Port Hub
Als jouw laptop usb-c met dp alt mode heeft, dan verwacht ik dat wel. Maar ondersteuning kan verschillen per hub. Zoek eens in de specificaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:06
Tjeerd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:26:
Ik heb dit onderwerp door zitten lezen en vind het nog best ingewikkeld om te begrijpen wat er nodig is. In de basis is het niet veel meer dan het volgende:

Monitor Dell U2515H:
- aangesloten via DisplayPort of HDMI naar het docking station
- toetsenbord en muis aangesloten via USB op de monitor (die via USB weer op het docking station aangesloten is); of toetsenbord en muis direct op het docking station aansluiten
- laptop Lenovo Legion 5 Pro Gen 7 aansluiten via USB-C (PD, 135W) op het docking station en tegelijk opladen

En welk docking station zou dan nog in aanmerking komen om toch aardig wat stroom te kunnen leveren? Als ik zelf filter in de grote prijskijker kom ik niet zo veel tegen, maar weet niet of alles wel goed qua specificaties is ingevoerd daar.
Zijn redelijk forse eisen die je stelt qua power-delivery. Het belangrijke deel in dezen is vaak niet wat het adapter vermogen is maar welk deel van dat vermogen naar USB power delivery gaat. De Dell 180W modellen bijv. leveren 130W aan de laptop. Zelf heb ik een Dell Latitude 5521 die ook standaard een 130W power brick heeft. Als ik de compatibility guide er bij pak dan zie ik ook duidelijk dat bijv. de WD19 130W niet voldoende is (is 90W PD) maar de WD19 180W wel (130W PD).

Zou, als ik voor jouw laptop kijk, even goed moeten kijken wat het minimum vermogen is wat nodig is voor jouw laptop en dan nog is het maar de vraag of het goed gaat werken. Jouw laptop heeft namelijk op dit moment een 300W power brick en geen van de docks die ik zie komt daarvan in de buurt; zelfs de nieuwe Thunderbolt 4 modellen niet. Grootste issue is je grafische kaart die in zijn eentje tussen de 80W en 125W kan verstoken en dat maakt het lastig te voorspellen wat je verbruik gaat zijn (ga er even vanuit dat je op je dock wel gewoon wil kunnen gamen O-) )

[ Voor 4% gewijzigd door Clueless op 01-01-2023 22:20 ]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

ZatarraNL schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:38:
[...]

Ik heb hem gebacked. Ontvangen in december, als alles goed gaat. Ik ben benieuwd.
En?! Heb je iets binnen gehad? Als ik nu die URL check is het een dode 404 link geworden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Baakster schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:23:
[...]

En?! Heb je iets binnen gehad? Als ik nu die URL check is het een dode 404 link geworden..
De laatste update was van 7 december. Ze proberen maandelijks een update te versturen. Het bericht van 7 december was vertraging door corona. Januari moeten ze het thunderbolt certificeringsproces door. Begin Feb zou de productie en levering moeten starten. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-05 09:49
Ook ik ben opzoek naar een docking station. Volgens mij zijn mijn eisen niet zo heel spannend, en heb ik nav de TS wel een idee in welke richting ik kan zoeken. Toch ben ik benieuwd of jullie nog mooi (goedkope) alternatieven hebben.

Mijn situatie
- Laptop: Dell XPS 9320 Plus (2x thunderbolt 4 (USB-C))
- Beeldscherm Samsung S49A950UIU

Huidige situatie
Ik heb dit beeldscherm aangeschaft met het idee dat hij 5120x1440@120hz ook over USB-C zou kunnen, zodat ik netjes één kabel voor mijn laptop nodig had en daarmee klaar was. Wat blijk nu, het scherm doet alleen 120hz over DP.

Wat zoek ik
Wat ik dus graag zou willen is mijn laptop nog steeds met één kabel aansluiten (dus ook 60w power delivery), maar wel mijn scherm ten volste benutten en die 120hz gebruiken. Hiervoor heb ik dus een dock nodig die ik met TB3-4 kan aansluiten, 60w stroom terug levert en die een DP1.4 output heeft. Verder heb ik de meeste randapparatuur draadloos en zouden 2 usb-a genoeg zijn.

Wat heb ik gevonden
Op nieuw gebied is er veel te vinden en zou ik echt niet weten wat goed is, eigenlijk zoek ik iets dat zo goedkoop mogelijk is, maar wel degelijk.

Zelf had ik in de V&A deze gezien, is dit voldoende voor mijn wensen, of zie ik nog iets over het hoofd? Wellicht hebben jullie nog andere alternatieven, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag
v&a aangeboden: Dell Thunderbolt-dockingstation - WD19TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Pasman schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:20:
Ook ik ben opzoek naar een docking station. Volgens mij zijn mijn eisen niet zo heel spannend, en heb ik nav de TS wel een idee in welke richting ik kan zoeken. Toch ben ik benieuwd of jullie nog mooi (goedkope) alternatieven hebben.

Mijn situatie
- Laptop: Dell XPS 9320 Plus (2x thunderbolt 4 (USB-C))
- Beeldscherm Samsung S49A950UIU

Huidige situatie
Ik heb dit beeldscherm aangeschaft met het idee dat hij 5120x1440@120hz ook over USB-C zou kunnen, zodat ik netjes één kabel voor mijn laptop nodig had en daarmee klaar was. Wat blijk nu, het scherm doet alleen 120hz over DP.

Wat zoek ik
Wat ik dus graag zou willen is mijn laptop nog steeds met één kabel aansluiten (dus ook 60w power delivery), maar wel mijn scherm ten volste benutten en die 120hz gebruiken. Hiervoor heb ik dus een dock nodig die ik met TB3-4 kan aansluiten, 60w stroom terug levert en die een DP1.4 output heeft. Verder heb ik de meeste randapparatuur draadloos en zouden 2 usb-a genoeg zijn.

Wat heb ik gevonden
Op nieuw gebied is er veel te vinden en zou ik echt niet weten wat goed is, eigenlijk zoek ik iets dat zo goedkoop mogelijk is, maar wel degelijk.

Zelf had ik in de V&A deze gezien, is dit voldoende voor mijn wensen, of zie ik nog iets over het hoofd? Wellicht hebben jullie nog andere alternatieven, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag
v&a aangeboden: Dell Thunderbolt-dockingstation - WD19TB
toon volledige bericht
Naar mijn idee zou die v&a moeten doen wat jij nodig hebt. Prima optie. En thunderbolt is zo betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:55
Hallo, ik probeer een wat oudere Lenovo z80-70 laptop op mijn werk met een i-tec C31TRIPLEDOCKPD te laten werken maar krijg helaas de video niet aan de praat.

De Lenovo z80-70 heeft een USB-A 3.0 (blauw) die op een andere locatie met een verloopkabeltje van USB-C naar USB-A zonder problemen op een dubbele monitor de video, audio en in de monitor ingebouwde camera aan de praat kreeg.

Ik heb de displaylink graphics driver van Synaptic en de DisplayLink Manager uit de Windows store geinstalleerd maar krijg geen detectie van meerdere beeldschermen.

Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Volgens de specs heeft deze laptop:
2x USB 2.0, USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s)
GeForce GT840M en Intel HD Graphics 5500
Intel Core i7-5500U

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 12-01-2023 16:33 . Reden: extra info ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@TeslaNerd
Compatibel met USB-C- en Thunderbolt-laptops en -tablets. (Het hostapparaat moet DisplayPort Alt-modus ondersteunen).
https://i-tec.pro/nl/produkt/c31tripledockpd-8/

Daar voldoet je laptop niet aan, dus het kan ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
@bjusterbaarlik

Dank voor je snelle reactie. Ik had voor dit docking station ook DisplayLink verwacht. Niet goed gekeken dus

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Bestaat er een kabel/adapter om USB-A 3.0 naar USB-C met DP alt aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel2.0
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-01-2023
Ik ben van plan een docking station te kopen, maar de drivers voor de DisplayLink gaan enkel tot Windows 10, terwijl ik het voor Windows 11 wil gebruiken. Het merk is Wavlink en het model is USB-C Universal Docking Station met Dual 4K Display voor laptop of MacBook WL UG69PD6

Is dit een probleem of zou het even goed werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Michiel2.0 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:37:
Ik ben van plan een docking station te kopen, maar de drivers voor de DisplayLink gaan enkel tot Windows 10, terwijl ik het voor Windows 11 wil gebruiken. Het merk is Wavlink en het model is USB-C Universal Docking Station met Dual 4K Display voor laptop of MacBook WL UG69PD6

Is dit een probleem of zou het even goed werken?
Ik gebruik al tijden een DisplayLink dock in combinatie met Windows 11. Nooit een issue gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

TeslaNerd schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:54:
Bestaat er een kabel/adapter om USB-A 3.0 naar USB-C met DP alt aan te sluiten?
Helaas bestaat dat niet, USB-C DP alt mode is een functie van de USB-C output. USB-A ondersteund op geen enkele wijze beeld, behalve bij het gebruik van een DisplayLink docking station.

Anders gezegd je kan een USB-A poort niet omtoveren naar een DP ALT mode USB-C poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-03 20:37
Beste forumleden,

Ik heb heel recent een nieuwe HP Zbook 15 Power G9 kantoorlaptop gekocht. De laptop wordt geleverd met een 150 Watt voedingsadapter en verder heeft de laptop de volgende uitgangen:
Left side: 1 RJ-45; 1 SuperSpeed USB Type-A 5Gbps signaling rate; 1 HDMI 2.0
Right side: 1 power connector; 1 headphone/microphone combo; 2 Super speed USB Type-A 5Gbps signaling rate (1 charging)

Ik heb de eerste pagina van dit topic doorgelezen, maar hieruit leidt ik niet af wat voor docking station ik zou moeten hebben. Ik lees in het rijtje hierboven niets over USB-C, DisplayLink of power delivery, dus ik kan er geen kaas van maken.

Zodoende zou ik dus graag jullie hulp inroepen. Ik ben op zoek naar een betaalbare docking station voor thuis om mijn twee externe monitoren aan te sluiten via HDMI en/of Displayport kabels, ingang voor internetkabel en liefst ook voor 3.5 mm jack voor hoofdtelefoon (geen must), een aantal USB poorten voor randapparaten zoals een printer, en een aan/uitknop zodat de laptop dicht kan blijven.

Verder ben ik benieuwd of het mogelijk is om deze laptop ook het docking station op te laden, dus zonder de bij de laptop meegeleverde voedingsadapter aan te sluiten. Dan kan die mooi in de tas blijven voor als ik buiten de deur werk. Zou een 130 Watt voeding genoeg zijn, of moet het minimaal 150 Watt zijn net zoals de voedingsadapter van de laptop? Ik gok dat de optie met opladen een stuk duurder zal zijn dan de variant zonder opladen. Ik ben benieuwd naar beide opties, zodat ik dan kan afwegen of ik het de meerprijs waard vind.

Op mijn universiteit wordt veel gebruik gemaakt van de Dell D6000 of WD19 dockings, ik gok vanwege het brede aantal laptops dat daar mee overweg kan. Zou dat ook een goede keuze zijn voor thuis? Ik zie dat die in verschillende varianten op de markt gebracht zijn, welke hiervan zou ik dan moeten hebben voor mijn laptop? Andere suggesties zijn ook meer dan welkom.

Hartelijk dank alvast.

[ Voor 10% gewijzigd door Private Zaagsel op 13-01-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Private Zaagsel schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:10:
Beste forumleden,

Ik heb heel recent een nieuwe HP Zbook 15 Power G9 kantoorlaptop gekocht. De laptop wordt geleverd met een 150 Watt voedingsadapter en verder heeft de laptop de volgende uitgangen:
Left side: 1 RJ-45; 1 SuperSpeed USB Type-A 5Gbps signaling rate; 1 HDMI 2.0
Right side: 1 power connector; 1 headphone/microphone combo; 2 Super speed USB Type-A 5Gbps signaling rate (1 charging)

Ik heb de eerste pagina van dit topic doorgelezen, maar hieruit leidt ik niet af wat voor docking station ik zou moeten hebben. Ik lees in het rijtje hierboven niets over USB-C, DisplayLink of power delivery, dus ik kan er geen kaas van maken.

Zodoende zou ik dus graag jullie hulp inroepen. Ik ben op zoek naar een betaalbare docking station voor thuis om mijn twee externe monitoren aan te sluiten via HDMI en/of Displayport kabels, ingang voor internetkabel en liefst ook voor 3.5 mm jack voor hoofdtelefoon (geen must), een aantal USB poorten voor randapparaten zoals een printer, en een aan/uitknop zodat de laptop dicht kan blijven.

Verder ben ik benieuwd of het mogelijk is om deze laptop ook het docking station op te laden, dus zonder de bij de laptop meegeleverde voedingsadapter aan te sluiten. Dan kan die mooi in de tas blijven voor als ik buiten de deur werk. Zou een 130 Watt voeding genoeg zijn, of moet het minimaal 150 Watt zijn net zoals de voedingsadapter van de laptop? Ik gok dat de optie met opladen een stuk duurder zal zijn dan de variant zonder opladen. Ik ben benieuwd naar beide opties, zodat ik dan kan afwegen of ik het de meerprijs waard vind.

Op mijn universiteit wordt veel gebruik gemaakt van de Dell D6000 of WD19 dockings, ik gok vanwege het brede aantal laptops dat daar mee overweg kan. Zou dat ook een goede keuze zijn voor thuis? Ik zie dat die in verschillende varianten op de markt gebracht zijn, welke hiervan zou ik dan moeten hebben voor mijn laptop? Andere suggesties zijn ook meer dan welkom.

Hartelijk dank alvast.
toon volledige bericht
Ik weet natuurlijk niet welke HP Zbook 15 Power G9 je precies hebt, maar het eerste zoekresultaat van de hp website levert ook een thunderbolt poort op. Als je die hebt, dan kun je in beginsel elke dock gebruiken. Een thunderbolt dock is het mooist, maar een usc-c met dp alt mode moet dan ook lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
@ZatarraNL, dank voor je reactie. Ik heb de laptop net uitgepakt en ik kan inderdaad bevestigen dat 'ie een Thunderbolt poort heeft. Maakt het vermogen van het docking station nog veel verschil? Ik snap dat 85W niet gaat lukken, maar komt het heel nauw als het bijvoorbeeld 130W is terwijl de voedingsadapter van de laptop maximaal 150W levert? Of moet het vermogen van het docking station meer zijn dan dat van de voedingsadapter van de laptop, omdat het zelf ook stroom verbruikt én het de laptop moet voeden?

[ Voor 19% gewijzigd door Private Zaagsel op 14-01-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Private Zaagsel schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:33:
@ZatarraNL, dank voor je reactie. Ik heb de laptop net uitgepakt en ik kan inderdaad bevestigen dat 'ie een Thunderbolt poort heeft. Maakt het vermogen van het docking station nog veel verschil? Ik snap dat 85W niet gaat lukken, maar komt het heel nauw als het bijvoorbeeld 130W is terwijl de voedingsadapter van de laptop maximaal 150W levert? Of moet het vermogen van het docking station meer zijn dan dat van de voedingsadapter van de laptop, omdat het zelf ook stroom verbruikt én het de laptop moet voeden?
In beginsel is een dock met een lager vermogen niet een probleem. Bij regulier office gebruik zal je laptop niet veel vragen, en levert het dock voldoende vermogen. Maar als je jouw laptop intensief gebruikt dan kan het gebeuren dat de dock niet voldoende levert en dus je accu langzaam leeg raakt. E.e.a. is afhankelijk van wat je laptop eigenlijk nodig heeft, wat met een dedicated gpu flink kan toenemen. Maar ik weet niet of je dat hebt, of dat ze een lader met wat overcapaciteit hebben geleverd.

Er zijn docks tot zo'n 100Watt. Dus ik zou proberen zoveel mogelijk in de buurt te komen van het vermogen van de bijgeleverde lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
@ZatarraNL wederom dank voor je reactie. Ik zie dat bijvoorbeeld de docking stations van Dell geleverd worden met een 130 of 180 watt voeding. Leveren die dan nog steeds maar tot 100W aan de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Private Zaagsel schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:21:
@ZatarraNL wederom dank voor je reactie. Ik zie dat bijvoorbeeld de docking stations van Dell geleverd worden met een 130 of 180 watt voeding. Leveren die dan nog steeds maar tot 100W aan de laptop?
Dat durf ik niet te zeggen. Je zal dit moeten bekijken in de specificaties van de docks. Er staat mij iets van bij dat ze wel 130 of 180 watt kunnen leveren aan Dell laptops, maar niet meer dan zo'n 100 watt kunnen leveren aan andere merken laptops. Maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
@ZatarraNL Volgens de specs kan een Dell WD19TB of WD19TBS inderdaad 130W leveren aan Dell laptops, en maar 90W aan laptops van andere merken. Zou dit goed moeten gaan icm mijn laptop en licht administratief werk, of zou je mij willen aanraden om toch even door te zoeken naar een krachtigere docking?

Als ik meer vermogen vraag dan dat er geleverd kan worden, dan zal de batterij dus langzaam leeg getrokken worden. Heeft dat op de lange termijn nog nadelen voor de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Private Zaagsel schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:49:
@ZatarraNL Volgens de specs kan een Dell WD19TB of WD19TBS inderdaad 130W leveren aan Dell laptops, en maar 90W aan laptops van andere merken. Zou dit goed moeten gaan icm mijn laptop en licht administratief werk, of zou je mij willen aanraden om toch even door te zoeken naar een krachtigere docking?

Als ik meer vermogen vraag dan dat er geleverd kan worden, dan zal de batterij dus langzaam leeg getrokken worden. Heeft dat op de lange termijn nog nadelen voor de accu?
Ik denk dat je niet veel hoger dan 100Watt gaat vinden. Ik ken ze iig niet. Al is dat niet perse representatief.
Het lijkt me niet negatief voor de accu. Altijd aan de lader is niet goed. En altijd leeg is ook niet goed. Dat lijkt me niet te worden beïnvloed door deze keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
@ZatarraNL Het lijkt er inderdaad op dat het laadvermogen met enkel een USB-C thunderbolt aansluiting is gelimiteerd op 100W. Echter, een variant van het HP Thunderbolt G4 dock komt met combo-kabel en 280W voeding die 230W levert aan de laptop (HP type 4J0G4AA).

Misschien een beetje overkill qua voeding, maar volgens de tabel op pagina 6 van https://h20195.www2.hp.co...aspx?docname=4AA5-2657ENW zou dit inderdaad moeten werken op "FPC" (Full Performance Charging) modus i.c.m. mijn HP Zbook Power G9. Volgens deze zelfde tabel zou een dock met 120W voeding en 100W laadcapaciteit waarschuwingen geven als "Smart AC adapter power output is too low for this computer.” of "For full performance, connect a higher capacity power adapter.”

Ik denk dus dat ik zo'n G4 280W dock ga aanschaffen, maar het is met €270 wel een flinke investering... en het jammere is dat 'ie geen audio ingang heeft. Valt zoiets nog op te lossen met een externe 3.5 mm naar USB adapter, of is dat geen aanrader?

[ Voor 46% gewijzigd door Private Zaagsel op 16-01-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Private Zaagsel schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:49:
@ZatarraNL Het lijkt er inderdaad op dat het laadvermogen met enkel een USB-C thunderbolt aansluiting is gelimiteerd op 100W. Echter, een variant van het HP Thunderbolt G4 dock komt met combo-kabel en 280W voeding die 230W levert aan de laptop (HP type 4J0G4AA).

Misschien een beetje overkill qua voeding, maar volgens de tabel op pagina 6 van https://h20195.www2.hp.co...aspx?docname=4AA5-2657ENW zou dit inderdaad moeten werken op "FPC" (Full Performance Charging) modus i.c.m. mijn HP Zbook Power G9. Volgens deze zelfde tabel zou een dock met 120W voeding en 100W laadcapaciteit waarschuwingen geven als "Smart AC adapter power output is too low for this computer.” of "For full performance, connect a higher capacity power adapter.”

Ik denk dus dat ik zo'n G4 280W dock ga aanschaffen, maar het is met €270 wel een flinke investering... en het jammere is dat 'ie geen audio ingang heeft. Valt zoiets nog op te lossen met een externe 3.5 mm naar USB adapter, of is dat geen aanrader?
Dit type oplossingen voor laden heb ik geen ervaring mee. Ik ben benieuwt of het lukt.

Mbt tot die audio, in theorie moet dat kunnen. Er zijn genoeg usb-geluidskaarten. Als je die op de dock aansluit zou het moeten werken. Praktijkervaring heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpsbig
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-04 11:11
Beste forumleden,

Ik heb sinds kort een nieuwe laptop gekocht voor werk, en had het idee van alles met 1 kabel aan te sluiten. Helaas blijkt mijn huidige usb dock mijn wqhd resolutie van 3440*1440 niet te ondersteunen.
En dus belande ik op dit mooie forum om door de bomen het bos weer een beetje te kunnen zien.

Ik ben opzoek naar een simpele (liefst niet al te dure) dock met internet aansluiting hdmi en een paar usb a poorten en power delivery.
Maar voornamelijk ook eentje die 3440x1440P @75 hz ondertseunt. mijn monitor gaat tot 75hz en ik zou daar graag gebruik van willen maken. ik zie voornamelijk allemaald docks die tot 60hz gaan als ik zoek.

Ik heb de asus zenbook UM3402. Deze heeft de volgende ports 2x USB Type-C
3.2 Gen 2 (10 Gbps), Power Delivery (PD), DisplayPort.

Hebben jullie een dock in gedachten die deze resolutie en hertz ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

@fpsbig Over het algemeen worden docks in de markt gezet met hun maximale resoluties.
Meestal is dit 4K60Hz, dan wordt er wel uitgegaan van deze resolutie 3840 × 2160 @60Hz 8bits.
Het heeft alles te maken met bandbreedte van HDMI 2.0. deze is 18Gbps. Hoe deze bandbreedte wordt benut is afhankelijk van Resolutie, Hz en kleur(8,10 bits).

Jouw resolutie is:
3440x1440 @75Hz 8bits = 11.15Gbps of
3440x1440 @75Hz 10bits = 13.37Gbps.

M.a.w. Als je een dock vind die 4K60Hz noemt valt het binnen jouw specs en kan je met een gerust hart die kiezen.

Als het maar om 1 scherm gaat zou ik voor een hubje gaan, breekt je bank ook niet. Zo iets als dit:
uitvoering: Club 3D USB-C Gen1 Hub - HDMI 4K60Hz, SD/TF, 2*USB A, USB C, PD, ...

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpsbig
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-04 11:11
Baakster schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:29:
@fpsbig Over het algemeen worden docks in de markt gezet met hun maximale resoluties.
Meestal is dit 4K60Hz, dan wordt er wel uitgegaan van deze resolutie 3840 × 2160 @60Hz 8bits.
Het heeft alles te maken met bandbreedte van HDMI 2.0. deze is 18Gbps. Hoe deze bandbreedte wordt benut is afhankelijk van Resolutie, Hz en kleur(8,10 bits).

Jouw resolutie is:
3440x1440 @75Hz 8bits = 11.15Gbps of
3440x1440 @75Hz 10bits = 13.37Gbps.

M.a.w. Als je een dock vind die 4K60Hz noemt valt het binnen jouw specs en kan je met een gerust hart die kiezen.

Als het maar om 1 scherm gaat zou ik voor een hubje gaan, breekt je bank ook niet. Zo iets als dit:
uitvoering: Club 3D USB-C Gen1 Hub - HDMI 4K60Hz, SD/TF, 2*USB A, USB C, PD, ...

Succes!
toon volledige bericht
Super bedankt, dat maakt de zoektoch een stuk makkelijker, een hubje volstaat inderdaad dus daar gaan we naar opzoek, en bedankt voor de suggestie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 10:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De volgende configuratie krijg ik niet goed aan de praat en ik vraag mij af wat ik nu precies mis:

Configuratie:
1. Dock - Dell WD19TB via USB-C/Thunderbolt verbonden en externe voeding aangesloten. Tussen Dock monitor zit een DisplayPort kabel.
2. Monitor - BENQ PV3200 (ondersteund 60hz en 4k)
3. Laptop - Windows 10/Geen specifieke drivers geïnstalleerd voor Dock en monitor - HP ZBook G9 Power (12th Gen Intel Core i7-12800H 2.40GHz ("Intel vPRO i7") met in de bios de volgende optie geactiveerd: "Enable High Resolution mode when connected to a USB-C DP" - Wat volgens mij nodig is?

Daarnaast valt mij op dat op de HP pagina FHD wordt aangegeven maar dat ik hier gewoon op 3840 x 2160 resolutie draai op deze laptop :?

Resultaten tot nu toe
Niks. Mijn monitor wordt niet herkend via de DisplayPort kabel op de Dock. Wel als ik er een HDMI kabel er tussen plaats, maar dit resulteert in 8-bit, 30hz en 4k, dus niet prettig.

Iemand een idee? @Baakster Jij?

[ Voor 23% gewijzigd door Falcon op 19-01-2023 10:35 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

Falcon schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:27:
De volgende configuratie krijg ik niet goed aan de praat en ik vraag mij af wat ik nu precies mis:

Configuratie:
1. Dock - Dell WD19TB via USB-C/Thunderbolt verbonden en externe voeding aangesloten. Tussen Dock monitor zit een DisplayPort kabel.
2. Monitor - BENQ PV3200 (ondersteund 60hz en 4k)
3. Laptop - Windows 10/Geen specifieke drivers geïnstalleerd voor Dock en monitor - HP ZBook G9 Power (12th Gen Intel Core i7-12800H 2.40GHz ("Intel vPRO i7") met in de bios de volgende optie geactiveerd: "Enable High Resolution mode when connected to a USB-C DP" - Wat volgens mij nodig is?

Daarnaast valt mij op dat op de HP pagina FHD wordt aangegeven maar dat ik hier gewoon op 3840 x 2160 resolutie draai op deze laptop :?

Resultaten tot nu toe
Niks. Mijn monitor wordt niet herkend via de DisplayPort kabel op de Dock. Wel als ik er een HDMI kabel er tussen plaats, maar dit resulteert in 8-bit, 30hz en 4k, dus niet prettig.

Iemand een idee? @Baakster Jij?
toon volledige bericht
Zou het kunnen zijn dat je HDMI kabel versie 1.4 is en niet HDMI2.0? Want de absolute max van HDMI 1.4 is dus 4K30Hz 8 bits.

Heb je al een andere DisplayPort kabel geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Baakster schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Zou het kunnen zijn dat je HDMI kabel versie 1.4 is en niet HDMI2.0? Want de absolute max van HDMI 1.4 is dus 4K30Hz 8 bits.

Heb je al een andere DisplayPort kabel geprobeerd?
Nog eens even goed gekeken naar de HDMI spec van de monitor, dit is UHD @30hz max. De mini of gewone DP ingang ondersteund wel 60hz 4K. Dus dat verklaard HDMI gedrag.

Ik heb een DP (dock) naar mini-DP (monitor) kabel geprobeerd. Windows zag heull even de monitor, maar daarna niet meer :?

Verschillende reviews adviseren een usb-c (laptop of dock) naar DP kabel, deze ga ik morgen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Private Zaagsel
ZatarraNL schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:09:
[...]

Dit type oplossingen voor laden heb ik geen ervaring mee. Ik ben benieuwt of het lukt.

Mbt tot die audio, in theorie moet dat kunnen. Er zijn genoeg usb-geluidskaarten. Als je die op de dock aansluit zou het moeten werken. Praktijkervaring heb ik niet.
Ik heb voor €90 een HP Thunderbolt Dock G2 230W aangeschaft via Marktplaats. Mooi prijsje en als voordeel ten opzichte van de G4 heeft de G2 wel een audio uitgang :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-03 14:04
Caldigit TS4 prijsverlaging 10%:
https://www.amazon.de/Cal...lt-Dock-USB/dp/B09GFT334R

[ Voor 4% gewijzigd door Graviton12 op 03-02-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is er nog iets waardoor de Caldigit TS4 nu echt zijn hoge prijs waard is? Ik zie eigenlijk alleen 2.5GbE als echte extra, maar daar zou ik zelf geen €100 meer voor betalen. (mede omdat ik er geen gebruik van zal maken, daar ik 10GbE gebruik)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-03 14:04
ocf81 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:01:
Is er nog iets waardoor de Caldigit TB4 nu echt zijn hoge prijs waard is? Ik zie eigenlijk alleen 2.5GbE als echte extra, maar daar zou ik zelf geen €100 meer voor betalen. (mede omdat ik er geen gebruik van zal maken, daar ik 10GbE gebruik)
Heb je goede en goedkopere alternatieven met TS4 die documented hebben dat hogere resoluties ook zullen werken op meerdere schermen bv? Ik heb ze nooit gevonden, deze wel. Heb zelf een Surface Studio laptop met 2 extra schermen van 100Mhz-144Mhz.
Eerlijkheidshalve waren er geregeld opmerkingen op amazon reviews dat het issues had met drives en Apple als ik me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Graviton12 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:05:
[...]

Heb je goede en goedkopere alternatieven met TS4 die documented hebben dat hogere resoluties ook zullen werken op meerdere schermen bv? Ik heb ze nooit gevonden, deze wel. Heb zelf een Surface Studio laptop met 2 extra schermen van 100Mhz-144Mhz.
Eerlijkheidshalve waren er geregeld opmerkingen op amazon reviews dat het issues had met drives en Apple als ik me goed herinner.
Mijn uitvoering: Lenovo ThinkPad Universal Thunderbolt 4 Dock werkt met 2x 1440p@60 voor ca. €260?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik was naar een docking station op zoek waarop ik mijn 4k 144hz monitor kan aansluiten.
Uit de TS lees ik dat de dockingstations die dit kunnen best schaars zijn.
Er zijn enkele docking stations die dit al dan niet onofficieel ondersteunen. Er is thunderbolt 3/4 ondersteuning benodigd vanuit de laptop/pc, en dan vanaf de docking station een thunderbolt 3/4 of hdmi 2.x of displayPort 1.4 benodigd. Dit is alles theorie, want soms staat er dat er 2x 4k bij 60hz ondersteund, maar niet 1 x 4k 144hz.

Ik heb de gok gewaagd met een club3d hub met powerdelivery:
uitvoering: Club 3D Thunderbolt 4 Portable 5-in-1 Hub with Smart Power Zilver
Die krijg ik ergens volgende week binnen. Zal de resultaten delen als ik deze heb.

Maar nu vroeg ik mij nog iets anders af. Ik zag dat er mooie monitoren zijn met ingebouwde docking station. Deze kunnen dan middels MST (daisy chaining) extra monitoren koppelen. Zijn er hiervan monitoren bekend die ook 4k60hz of hoger kunnen daisy chainen?

edit: bestelling geannuleerd en overgestapt op een 4K scherm met ingebouwde docking station

[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 22-02-2023 14:06 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-05 10:18
Zit ook met grote intresse dit topic te lezen. Vanwege veel thuiswerken ook aan het nadenken om een dock te kopen voor thuis. Op het werk maken we uitsluitend gebruik van HP laptops en Surface laptops. Zelf ben ik in het bezit van een (inmiddels bejaarde) surface laptop, de surface laptop 2. Die zal tzt wel vervangen wordden door een nieuwer model gok ik zo. Op kantoor wordt eigenlijk zo'n beetje exclusief gebruik gemaakt van i-tec docks, dit gok ik vanwege voornamelijk de displaylink mogelijkheden en compatibility. De meegeleverde USB c kabel (met een verloop naar USB A) helpt ook voor compatibility met de verschuillende modellen - werkt immers ook met de HP laptops in gebruik. (geen idee van de modellen- maar het werkt met dezelfde docks)

Ik zat er aan te dneken om voor thuis ook te kijken voor een 2ehands dock, aangezien het werk dit niet vergoed. Een i-tec zou zeker weten werken qua compatibility, maar die zijn 2e hands haast onvindbaar en nieuw best prijzig (als je het zelf betaalt..:P), dus ik zoek een zo goedkoop mogelijk alternatief. Wat zijn budget opties die displaylink ondersteunen? Ik kwam al wat Dell suggesties tegen in dit topic die af en toe 2e hands aangeboden worden, maar is er toevallig ergens een fatsoenlijk. kloppend overzicht te vinden van welke modellen docks echt displaylink ondersteunen? Volgens mij zou de d6000 sowieso moeten werken met displaylink, maar er bestaat bijv. ook een d6000s? Mis ik nog andere (budget) alternatieven van Dell bijvoorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

@xxxneoxxx
Er is zeker een lijstje van DisplayLink docks, gecertificeerd en wel.
https://www.synaptics.com...hics/displaylink-products

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Oh wow, mijn google fu skills lieten mij in de steek i guess. Nuttig, daar nog eens even neuzen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03-2023
Wij zitten in een discussie over aanschaf docking stations of aanschaf van thin clients.

Zijn die twee ook te combineren in één apparaat? Zijn er goede voorbeelden?

Want wat wij zoeken is dat je op een werkplek (met beeldscherm, muis en toetsenbord) komt en dan:

of: het kastje aandoet en je kunt inloggen op de citrix omgeving en aan het werk

of: je sluit je laptop aan op hetzelfde kastje en de inhoud van je laptop is vervolgens te zien op het beeldscherm en aan het werk.

(en mocht dit nog niet bestaan, waarom in hemelsnaam niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tia Dalma
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-03 16:56
Nog een dockingstation vraagje:

Ik wil een thuiswerkplek met twee schermen inrichten, heb al spullen en moet die handel bij voorkeur zo eenvoudig mogelijk aan elkaar zien te knopen:
  • Laptop: Acer Aspire 5 A515-52G-747X met NVIDIA GeForce MX250 2Gb dedicated, naast de Intel UHD Grpahics 620, i7-8565U CPU (1.80GHz-1.99 GHz).
  • Monitoren: 2x Fujitsu E22-8 TS Pro / 22" / 1920x1080 / IPS / DisplayPort (geen HDMI)
  • muis en toetsenbord op USB dongle van Logitech
  • Ethernet aansluiting RJ45
Probleem: mijn laptop heeft een USB-C poort zonder verdere toeters en bellen. Ik had, heel blij, een Acer Dock III gekocht, omdat ik enigzins nog het idee kreeg dat dat toch wel wilde werken. Niet dus: geen videosignaal uit over usb-c en dus geen gedetecteerde monitoren. Erg jammer, want mooi kastje, ook omdat er 2 DP poortingangen in zitten en mijn monitoren geen HDMI hebben.

Voordat ik de handdoek in de ring gooi en veel te veel zuurverdiend-want-net-gestart-als-zelfstandige geld over de balk ga gooien voor een nieuwe laptop die ik dan alleen zou kopen om de usb-c DP/Thunderbolt uitgang plusdat mooie Acer Dock:

Welke opties resten mij om de handel toch nog mooi aan elkaar te knopen, zodat ik alleen maar bij thuiskomst mijn laptop hoef in te pluggen en verder kan werken? Ik draai geen zware games maar wil wel mooi scherp beeld (en dus de specs van mijn monitoren kunnen gebruiken). Regulier kantoorwerk en website onderhoud. Is er zoiets in HDMI of USB-A 3.0 te vinden waar ik 2x displayport op kan aansluiten plus ethernet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tia Dalma schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:05:
Nog een dockingstation vraagje:

Ik wil een thuiswerkplek met twee schermen inrichten, heb al spullen en moet die handel bij voorkeur zo eenvoudig mogelijk aan elkaar zien te knopen:
  • Laptop: Acer Aspire 5 A515-52G-747X met NVIDIA GeForce MX250 2Gb dedicated, naast de Intel UHD Grpahics 620, i7-8565U CPU (1.80GHz-1.99 GHz).
  • Monitoren: 2x Fujitsu E22-8 TS Pro / 22" / 1920x1080 / IPS / DisplayPort (geen HDMI)
Probleem: mijn laptop heeft een USB-C poort zonder verdere toeters en bellen. Ik had, heel blij, een Acer Dock III gekocht, omdat ik enigzins nog het idee kreeg dat dat toch wel wilde werken. Niet dus: geen videosignaal uit over usb-c en dus geen gedetecteerde monitoren. Erg jammer, want mooi kastje, ook omdat er 2 DP poortingangen in zitten en mijn monitoren geen HDMI hebben.

Voordat ik de handdoek in de ring gooi en veel te veel zuurverdiend-want-net-gestart-als-zelfstandige geld over de balk ga gooien voor een nieuwe laptop die ik dan alleen zou kopen om de usb-c DP/Thunderbolt uitgang plusdat mooie Acer Dock:

Welke opties resten mij om de handel toch nog mooi aan elkaar te knopen, zodat ik alleen maar bij thuiskomst mijn laptop hoef in te pluggen en verder kan werken? Ik draai geen zware games maar wil wel mooi scherp beeld (en dus de specs van mijn monitoren kunnen gebruiken). Regulier kantoorwerk en website onderhoud. Is er zoiets in HDMI of USB-A 3.0 te vinden waar ik 2x displayport op kan aansluiten plus ethernet?
toon volledige bericht
Volgens mij heeft dat model laptop geen displayport alt-mode over de USB-C poorten en ook geen Thunderbolt. Je zit dus vast aan een docking station met Displaylink waarbij er een gecomprimeerd videosignaal over de USB aansluiting gestuurd wordt naar het dock. Werkt prima voor kantoorwerk maar video en gaming zou ik er niet mee willen doen want je merkt dan al snel compressieartifacten of haperig beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tia Dalma
Kom ik dan op de Dell6000 uit of zijn er nog goede alternatieven te noemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tia Dalma schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:22:
Ik gebruik naar alle tevredenheid een Lenovo Hybrid USB-C with USB-A docking station, vooral omdat ik al een Lenovo laptop heb en de powerknop van het docking station dan mooi integreert. Tweedehands voor prima prijzen te vinden en hij heeft 2x HDMI + 2x DisplayPort + Ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tia Dalma
Admiral Freebee schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:27:
[...]

Ik gebruik naar alle tevredenheid een Lenovo Hybrid USB-C with USB-A docking station, vooral omdat ik al een Lenovo laptop heb en de powerknop van het docking station dan mooi integreert. Tweedehands voor prima prijzen te vinden en hij heeft 2x HDMI + 2x DisplayPort + Ethernet.
Top! Dat zijn alvast twee docks die ik kan onderzoeken. Zag door de bomen het bos werkelijk niet meer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Tia Dalma schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:22:
Als je de eerdere reply checked op mijn vraag eerder, daar is een link te vinden met een overzicht aan docks die Displaylink doen. ;)

Ik zou ook zeker een merk als i-tec niet uitsluiten. Maakt ook prima spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

@Tia Dalma
Wat je zoekt is een Docking station met een DisplayLink Chispet, deze zijn over het algemeen duurder dan een dock met USB-C Alt mode support.
Als een niet laptop merk zou ik je de CSV-1460 van Club 3D aan bevelen, mocht je meer opties willen zien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tia Dalma
xxxneoxxx schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:36:
[...]

Als je de eerdere reply checked op mijn vraag eerder, daar is een link te vinden met een overzicht aan docks die Displaylink doen. ;)

Ik zou ook zeker een merk als i-tec niet uitsluiten. Maakt ook prima spul.
Lijstje had ik idd al eens gezien en geprobeerd uit te lopen. Zal er nog weer eens goed naar kijken.

Vraag nog: ik kan niet heel goed uitvogelen in mijn apparaatbeheer wat nu precies de specs van mijn usb-c poort zijn. En online is over mijn type laptop natuurlijk weer niks te vinden. Zou je usb-c of -a aanraden voor mijn oude laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Tia Dalma schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Lijstje had ik idd al eens gezien en geprobeerd uit te lopen. Zal er nog weer eens goed naar kijken.

Vraag nog: ik kan niet heel goed uitvogelen in mijn apparaatbeheer wat nu precies de specs van mijn usb-c poort zijn. En online is over mijn type laptop natuurlijk weer niks te vinden. Zou je usb-c of -a aanraden voor mijn oude laptop?
Goeie vraag. Ik heb zelf oo kantoor een Itec dock voor mijn surface laptop 2. Die heeft geen usb c, maar wel usb a. Bij de Itecs zit een usbc kabel.met usb a verloopje. Dus als je een laptop hebt met usb c oo een later moment kan je ook dezelfde dock gebruiken. Itec heeft op de site ook een wizard staan waar je je model laptop opgeeft, en dan laat ie zien welke van hun docks werkt met jouw model. Ben geen specialist, maar wat van wat ik gelezen heb zouden displaylink compatibel docks in de meeste gevallen zouden moeten werken. Maar voor de zekerheid ff de sites checken mocht je een model op het oog hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tia Dalma schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Volgens mij heeft jouw laptop een USB-A en USB-C poort met USB 3.2 Gen 1 (of gewoon USB 3.0 / 5Gbps dus). Dat betekent dat het niet uitmaakt voor de snelheid waarmee het docking station werkt of hoeveel compressie die moet toepassen. Je laptop kan ook niet opladen via USB-C dus dat voordeel valt ook weg.

Desalniettemin zou ik de voorkeur geven aan een USB-C oplossing. Die kan je dan mooi verder gebruiken als je later een nieuwere laptop hebt die wél kan opladen via USB-C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tia Dalma
De Club3D CSV-1460 staat in bestelling. Mooi tweedekans aanbod bij Azerty. Hopelijk morgenavond mijn Fujitsu schermen in gebruik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Tia Dalma schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:22:
De Club3D CSV-1460 staat in bestelling. Mooi tweedekans aanbod bij Azerty. Hopelijk morgenavond mijn Fujitsu schermen in gebruik!
Mooi. Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Laat het weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tia Dalma
ZatarraNL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:08:
[...]

Mooi. Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Laat het weten.
Doe ik graag: heb veel aan je topic gehad en hoop dat dat ook weer gaat gelden voor andere zoekers zoals ik. (Lang leve Tweakers, ook!).

De CSV-1460 van Club3D is inderdaad een goede en betaalbare keuze (dank voor de tip @Baakster ). Op de adviesprijs van € 179,90 in btw kon ik bij Azerty een nog iets aantrekkelijker deal krijgen op een retourproduct. Ik miste uiteindelijk alleen wel de door Club3D beloofde Quickstart guide, maar die heb ik niet gemist. Gevonden

Het installeren gaat namelijk behoorlijk plug-and-play (disclaimer: op mijn configuratie. Geen idee of dat met een andere laptop en of andere schermen anders was geweest).
Nog even zodat niemand het terug hoeft te zoeken: dit is mijn configuratie:
Het lukte mij met de usb-c aansluiting, dus. Hoewel ik het (nog) niet heb getest, vermoed ik dat het dus ook met de usb-a prima gelukt zou zijn: de displaylink functie doet zijn werk goed. Ik heb op simpel kantoorwerk geen probleem met lag. Voor mij is dit een uitstekende manier gebleken om een eigen thuiswerkplek op te zetten. Ik werk deels parttime in loondienst in een letterlijke buitenfunctie voor een kleine (vrijwilligers)organisatie met mijn eigen laptop als vergoede 'inbreng', en deels als zzp'er, heb dus geen grote organisatie die even twee schermen en een dockingstation uit het magazijn hier neer kan plempen. Daarom mijn zoektocht.

Nu nog al het snoerenwerk beter wegwerken en een handig wandrekje vinden om laptop in te hangen als ik deze aan mijn dock verbind. Tenslotte hou ik thuis ook wel van een clean desk policy 8)

UPDATE 6 april: op de een of andere manier ging, na een aantal dagen, mijn USB C poort in conflict. Ik dacht eerst dat het aan de LogiBolt USB dongle lag, maar die draait gewoon weer goed nu ik de CSV-1460 via USB-A heb aangesloten. Tot nu toe daar geen conflict en geen merkbare vermindering van functionaliteit dus ik hou het maar even zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Tia Dalma op 06-04-2023 15:24 . Reden: update: usb c poort ging conflicteren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quacktech
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-03 13:14
quacktech schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:13:
Blij met dit topic. Ik zit momenteel in een verkennende fase en probeer alleen informatie te verzamelen met waar ik op moet letten. Ik ben druk aan het verbouwen om een werkkamer te creëren thuis. De bedoeling is dat hier ook weer een PC komt te staan voor wat gamen, muziekbewerking en overig privégebruik. Daarnaast zal er waarschijnlijk een laptop van de zaak komen waarvoor een dockingstation nodig is.

Momenteel werk ik op de zaak op een PC en thuis op een privélaptop aan de keukentafel. Ik log nu op beide locaties in op een terminal server, maar daar willen ze vanaf. Het idee is dat er een laptop komt die via een VPN verbinding maakt met de data, zodat de processen weer lokaal draaien.

Op de zaak stel ik er weinig eisen aan, behalve dat ik op twee schermen moet kunnen werken.
Thuis wil ik echter kunnen wisselen tussen de PC en de laptop, zonder constant 36 stekkers te moeten wisselen. Tegelijk wil ik uiteraard geen lag als ik mijn PC gebruik.

Zowel de laptop als PC als docking stations zijn nog niet in bezit. De PC zal ik zelf gaan samenstellen. Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten bij het samenstellen zodat het uiteindelijk goed gaat werken met een docking station of KVM-switch oid?

Oh, en als ik in de bekabeling thuis nog rekening moet houden met iets... ik ga daar komende week mee aan de gang en ben nog volledig vrij in wat ik aanleg. Alle wanden en plafonds liggen nog open. :+
toon volledige bericht
Zo dan, ruim een jaar verder en nauwelijks vooruitgang geboekt qua keuzes.

De huidige situatie / wens is nu als volgt:
- Gisteren de laptop van de zaak in ontvangst genomen. Een Acer Travelmate P215-53. Deze heeft een Thunderbolt 4 aansluiting als ik het goed heb begrepen. Gezien het merkje bij de USB-C is het Thunderbolt.
- Mijn vrouw werkt ook thuis en heeft hiervoor een laptop met USB-C SS, dus geen DP oid. Wel beschikt deze laptop over een HDMI-aansluiting.
- PC is er nog niet, maar de wensenlijst begint een beetje vorm te krijgen.

Ik heb besloten twee verschillende schermen aan te schaffen. Een gamescherm met een wat hogere verversingssnelheid (ca. 120Hz) en een prima kantoorscherm, deze wordt ten alle tijden als tweede scherm gebruikt. Gaat dat werken? Dit uit kostenbesparing, anders is 2 gameschermen nog steeds een optie.
Wel wil ik beide schermen 27", QHD (1440P) hebben.

Vragen waar ik nu mee zit:
- Welk dockingstation kan ik gebruiken om zowel mijn laptop als die van mijn vrouw te verbinden. Niet tegelijkertijd uiteraard. Het is geen probleem om in haar geval 2 stekkers aan te sluiten (HDMI en USB apart), maar kan dat uberhaupt werken? Worden er dan 2 externe schermen herkend?
- Gamen zal gebeuren op de (te bouwen) PC. Kan ik een KVM-switch zetten tussen de PC en Docking zodat ik kan schakelen tussen welke laptop dan ook en de PC? Geluid hoeft niet via de switch, ik wil onder werktijd muziek kunnen spelen op de PC en werken op de laptop (ik gebruik een externe audio-interface).
- Vanaf de docking hoeft er niet per se een zeer hoge refreshrate gehaald te worden, dat is alleen nodig bij het gamen vanaf de PC. Gaat dit als de PC op een KVM zit aangesloten? Is het beter elk scherm apart aan te sluiten of kan ik beter kijken naar Daisy Chaining?

The Duck did it again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Falcon schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:00:
[...]

Nog eens even goed gekeken naar de HDMI spec van de monitor, dit is UHD @30hz max. De mini of gewone DP ingang ondersteund wel 60hz 4K. Dus dat verklaard HDMI gedrag.

Ik heb een DP (dock) naar mini-DP (monitor) kabel geprobeerd. Windows zag heull even de monitor, maar daarna niet meer :?

Verschillende reviews adviseren een usb-c (laptop of dock) naar DP kabel, deze ga ik morgen halen.
Dit ondertussen werkend gekregen, er bleek veel stof in de Dell WD19TB Dock te zitten waardoor hij niet signaal meer uitstuurde op de displaypoorten.

Uitgeblazen en doorgemeten en werkt nu prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

@quacktech

Ik ben bang dat je teveel wensen hebt.

Ik raad het altijd af om ook maar iets tussen je Game PC en scherm te hebben ivm input lag. Hoe meer je daar tussen gaat doen, hoe minder stabiel het wordt.

Dock an dan een KVM er tussen zou ik ook niet doen, zelfde reden is niet stabiel (er zijn mensen die het wel voor elkaar krijgen.)

Jij hebt een Thunderbolt4 laptop die zal beeld ondersteunen (2 x 4K60Hz), geen probleem. Probleem zit hem in de laptop van je vrouw, geen USB-C Alt mode (Geen display ondersteuning) en ik gok dat de HDMI aansluiting maar versie 1.4 is. Dan kom je bij de DisplayLink docks.
Je wilt 2 schermen aansluiten. Zou ik weer de CSV-1460 van Club 3D aanbevelen, die kan op zowel USB-C als USB-A.

En je PC direct aansluiten op de schermen, je moet dus zoeken naar 2 schermen met 2 x DisplayPort input. Of een GPU met USB-C output, dan moet je schermen zoeken met 1x DP en 1 x USB-C input. Dan kun je via het scherm switchen.
Zo zou ik het oplossen. Misschien hebben andere Tweakers er andere ideeen over :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quacktech
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-03 13:14
Dank voor je reactie.

Ik ga nog eens goed nadenken over mijn wensen en wat ik nu echt belangrijk vind.
Misschien dat ik met minder ook prima kan gamen. Zo fanatiek ben ik niet en vergeleken met de laatste keer gamen op een PC (zomaar eens een jaar of 8 geleden) zal het ongetwijfeld altijd een vooruitgang zijn.

The Duck did it again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 16:45
Ik had een Dell WD19TBS dock gekocht voor mijn ASUS Vivobook N7600P.
Mijn asus heeft een voeding van 120W en de Dell dock komt met 180W dus ik dacht dit moet goed gaan. Niet dus, weak charging state error in windows 11. Blijkt dus dat de Dell bij non-dell max 90W kan afgeven via thunderbolt. Helaas was een ASUS dock geen optie omdat deze geen 5120x1440 resolutie afgeeft.
Heb nog geen andere dock gevonden die dit wel kan maar snap niet waarom Dell niet gewoon het volledige vermogen kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
ChrisVrolijk schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:28:
Mijn asus heeft een voeding van 120W en de Dell dock komt met 180W dus ik dacht dit moet goed gaan. Niet dus, weak charging state error in windows 11. Blijkt dus dat de Dell bij non-dell max 90W kan afgeven via thunderbolt. Helaas was een ASUS dock geen optie omdat deze geen 5120x1440 resolutie afgeeft.
Heb nog geen andere dock gevonden die dit wel kan maar snap niet waarom Dell niet gewoon het volledige vermogen kan geven.
Nee. Heel frustrerend dat ze proprierty laadsystemen gebruiken. Dank voor het delen van de ervaring.

Waarom zouden die andere geen 5120x1440 geven? Ik heb nog geen docks gebruikt die dit niet kunnen. Oom de DisplayLink docks doen dat bij mijn weten gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramox
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-03-2024
Fijne topic met veel info, maar voor mij toch iets met bomen en een bos..

Wellicht is er een simpele oplossing, maar ik zit met de volgende situatie:

2 laptops aansluiten op 1 monitoren en fijn kunnen schakelen tussen de laptops.

laptop 1: Lenovo Thinkpad X1 i5 met thunderbolt 3 aansluiting
laptop 2: HP elitebook 840 g6 met thundebolt 3.1
Iiyama Prolite met display port en hdmi en 2x usb 2.0

Op mijn werkkamer maak ik gebruik van een bekabelde internetverbinding. De internetverbinding wil ik dus mee laten schakelen als ik van de ene naar de andere laptop switch en daarnaast uiteraard gebruik maken van 1 draadloos toetsenbord en muis voor beide apparaten.

Momenteel maak ik gebruik van een USB-C Mulitport adapter om de internetkabel op aan te sluiten en deze adapter vervolgens te koppelen aan de thunderbolt aansluiting van mijn laptop.

Heeft iemand een suggestie voor een oplossingsrichting of misschien zelfs een concreet voorstel voor een switch/dock?

[ Voor 10% gewijzigd door Ramox op 28-03-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

@Ramox
Wat je zoekt is eigenlijk geen docking stations maar een KVM switch.
1 met 2x USB-C input en DisplayPort/HDMI out + RJ45. Het is vereist met deze KVM dat beide systemen beschikken over USB-C DP Alt mode. Dat is voor je TB3 aansluiting geen probleem, maar je hebt het ook over Thunderbolt 3.1, dat bestaat niet, denk dat je USB3.1 bedoeld? Dan is het zaak om uit te zoeken dat die USB-C ALT mode ondersteund.

Denk dat je met onderstaande wel een eind komt, kan je eventueel nog een 2de scherm ook aansluiten.
uitvoering: i-tec USB-C/Thunderbolt KVM Docking station Dual Display + Power ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramox
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-03-2024
Baakster schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:09:
@Ramox
Wat je zoekt is eigenlijk geen docking stations maar een KVM switch.
1 met 2x USB-C input en DisplayPort/HDMI out + RJ45. Het is vereist met deze KVM dat beide systemen beschikken over USB-C DP Alt mode. Dat is voor je TB3 aansluiting geen probleem, maar je hebt het ook over Thunderbolt 3.1, dat bestaat niet, denk dat je USB3.1 bedoeld? Dan is het zaak om uit te zoeken dat die USB-C ALT mode ondersteund.

Denk dat je met onderstaande wel een eind komt, kan je eventueel nog een 2de scherm ook aansluiten.
uitvoering: i-tec USB-C/Thunderbolt KVM Docking station Dual Display + Power ...
Perfect! Exact wat ik zoek en dank voor de suggestie van deze KVM. Mooie prijs en helpt mij mijn situatie op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
  • Laatst online: 08-01 20:55
Hallo.

Ik ben ook aan het kijken voor een docking voor thuis.

Voor mijn werk heb ik een hp probook met usb-c. En op het werk heb ik daar een hp usb-c g5 docking voor. Dat werk prima zover.

Nu zijn er ook collega’s die een hp Z-book hebben met een thunderbolt 4 docking van hp (die laadt met 120w)

Ik ben nu voor thuis ook voor een docking aan het kijken.

Mijn wensen:
- 2 schermen 4k
- ethernet
- usb-c of Thunderbolt van docking naar laptop.
- moet ook opladen ondersteunen. (Dus maar 1 kabel van laptop naar docking)
- in de toekomst komt er misschien een hp Z-book (deze vraagt meer stroom dan een probook)
- het liefst ook compatible met andere merken.

Ik kom uit op bijvoorbeeld een HP ZBook / Elite book thunderbolt 3 Docking Station. 150watt

Deze lijkt mij geschikt en is op marktplaats al te vinden voor 50,-

Echter lees ik er veel slechte reviews over. Delen mensen deze ervaring?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:45
ChrisVrolijk schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:28:
Het is nogal logisch dat een dock niet het vermogen kan afgeven als er geen gebruik gemaakt wordt van een bepaalde standaard.

En tot in 2021 was er geen standaard die meer dan 100 watt kon uitsturen:
Zie: https://manhattanproducts...erything-you-need-to-know

(Inclusief lijst met standaarden en wat ze kunnen uitsturen.)
Announced in 2021, the USB PD Revision 3.1 specification is a major update to enable delivering up to 240W of power over full featured USB Type-C® cable and connector. Prior to this update, USB PD was limited to 100W using a solution based on 20V using USB Type-C cables rated at 5A. ….

USB Power Delivery offers the following features:
Increased power levels from existing USB standards up to 240W.
New 28V, 36V, and 48V fixed voltages enable up to 140W, 180W and 240W power levels, respectively.
En een dock is bijna nooit gelimiteerd op het uitsturen van een bepaalde resolutie, als die resolutie minder bandbreedte nodig heeft dan de dock aan kan.

4K (3840x2160)=8.294.400 pixels
5120x1440=7.372.800 pixels

Er is dus minder bandbreedte nodig voor 5120x1440, dus de kans dat het niet werkt is verstomd klein.

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 16-04-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAXO
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-04 14:35
Hoi, ik heb nu de volgende usb-c hub thuis liggen die ik voor mijn laptop gebruik:
uitvoering: Satechi Type-C Multi-Port Adapter 4K with Ethernet V2 Spacegrijs

Nu wil ik eigenlijk de hub wegwerken achter mijn bureau, maar daarvoor is de kabel te kort. Zou het mogelijk zijn zo iets te verlengen?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste