Het docking station topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaakspeler
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-03 09:57
Heb een Dell Universal Dock UD22 (deze heeft zowel DP Alt Mode als DisplayLink) die heel goed werkt om te wisselen tussen mijn persoonlijke en werklatop. Nu zou ik graag een nieuwe desktop PC bouwen met ofwel een RTX3090 ofwel een RTX 4070 Ti Super. Is het mogelijk om mijn docking station in mijn desktop te stoppen en zo muis, microfoon, ethernet, 2 schermen, ... automatisch te switchen? Moet ik ergens bij opletten bij het bouwen van een nieuwe PC zodat dit mogelijk is?

[ Voor 14% gewijzigd door schaakspeler op 12-01-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-05 20:06
schaakspeler schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:03:
Heb een Dell Universal Dock UD22 (deze heeft zowel DP Alt Mode als DisplayLink) die heel goed werkt om te wisselen tussen mijn persoonlijke en werklatop. Nu zou ik graag een nieuwe desktop PC bouwen met ofwel een RTX3090 ofwel een RTX 4070 Ti Super. Is het mogelijk om mijn docking station in mijn desktop te stoppen en zo muis, microfoon, ethernet, 2 schermen, ... automatisch te switchen? Moet ik ergens bij opletten bij het bouwen van een nieuwe PC zodat dit mogelijk is?
Dat is mogelijk, mar zeker niet standaard. Je kan op zoek naar een gpu met USB-c, of je zoekt een moederbord met usb-c met DP alt mode (maar let op, veel ondersteunen alleen geïntegreerde graphics) of je kiest een pcie controller die je in je pc zet die de displayport en USB signalen combineert.

Of als alternatief doe je dat allemaal niet en je laat je pc gebruik maken van displaylink. Maar dat is een beetje jammer als je een 4070ti koopt.

[ Voor 7% gewijzigd door ZatarraNL op 12-01-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Laatst online: 02-05 13:19

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Ik zou de schermen direct op de GPU aansluiten.
Je verliest zoveel kracht van de GPU tegenover DisplayLink.
Dan hoef je alleen de schermen van de juiste input te voorzien via het menu van van het scherm en het kabeltje wissselen van Laptop/PC.
Automatich switchen gaat niet met die Dell, wil je dat wel zou naar een KVM moeten gaan kijken. Of een USB switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaakspeler
  • Laatst online: 21-03 09:57
ZatarraNL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Dat is mogelijk, mar zeker niet standaard. Je kan op zoek naar een gpu met USB-c, of je zoekt een moederbord met usb-c met DP alt mode (maar let op, veel ondersteunen alleen geïntegreerde graphics) of je kiest een pcie controller die je in je pc zet die de displayport en USB signalen combineert.

Of als alternatief doe je dat allemaal niet en je laat je pc gebruik maken van displaylink. Maar dat is een beetje jammer als je een 4070ti koopt.
Zou je enkele linkjes of namen hebben van GPUs of moederborden die dat ondersteunen?

Voornaamste reden van de GPU zijn AI toepassingen, dus niet zozeer belangrijk dat ik de beste schermkwaliteit heb, al is dat wel mooi meegenomen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Bijvoorbeeld deze: categorie: Videokaarten
(selecteer video-uit usb-c)

[ Voor 5% gewijzigd door ZatarraNL op 12-01-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:01
schaakspeler schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:22:
[...]

Zou je enkele linkjes of namen hebben van GPUs of moederborden die dat ondersteunen?
Of een kaart als deze: https://www.msi.com/PC-Component/USB4-PD100W-EXPANSION-CARD

Er zijn ook minder fancy kaarten zonder PD.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Situatie: uitvoering: Kensington SD5560T Thunderbolt 3 en USB-C Dual 4K Docking Station...

een laptop met usb-c en HDMI
een PS5 (dus ook HDMI)
een 1440p 75hz monitor met HDMI, DVI-D en Displayport

Ik wil zowel de PS5 als laptop op de monitor kunnen gebruiken. Zonder handmatig van HDMI kabel te moeten wisselen.

Wat is hiervoor de meest geschikte aansluiting?
Zelf dacht ik aan een DisplayPort naar HDMI adapter om monitor met het docking station te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-04 10:35

GHE

Ik wil graag een docking station kopen voor mijn laptop uitvoering: ASUS ROG Strix G16 G614JI-N3220W
Ik gebruik deze laptop primair voor gamen.

Daarnaast wil ik overdag kunnen wisselen met mijn werklaptop, een Dell Precision 7550 zonder thunderbolt/dp alt aansluiting, wel met usb-c uiteraard.

Ik wil liever geen displaylink dock gezien mijn gebruiksituatie, maar wat zijn de gevolgen als ik de Dell laptop aansluit op een DP alt mode dock zoals de HP G5 uitvoering: HP USB-C dock G5 (5TW10AA)

Dat ik geen beeld zal hebben weet ik, maar werkt usb/ethernet/audio dan nog wel? Als ik alleen een hdmi kabel van de laptop naar monitor moet aansluiten is nog te overzien. Voeding moet sowieso los, aangezien beide laptops ruim meer dan 100 watt verbruiken.

Of zijn er nog andere alternatieven qua docking stations voor mijn scenario?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
GHE schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:36:
Ik wil graag een docking station kopen voor mijn laptop uitvoering: ASUS ROG Strix G16 G614JI-N3220W
Ik gebruik deze laptop primair voor gamen.

Daarnaast wil ik overdag kunnen wisselen met mijn werklaptop, een Dell Precision 7550 zonder thunderbolt/dp alt aansluiting, wel met usb-c uiteraard.

Ik wil liever geen displaylink dock gezien mijn gebruiksituatie, maar wat zijn de gevolgen als ik de Dell laptop aansluit op een DP alt mode dock zoals de HP G5 uitvoering: HP USB-C dock G5 (5TW10AA)

Dat ik geen beeld zal hebben weet ik, maar werkt usb/ethernet/audio dan nog wel? Als ik alleen een hdmi kabel van de laptop naar monitor moet aansluiten is nog te overzien. Voeding moet sowieso los, aangezien beide laptops ruim meer dan 100 watt verbruiken.

Of zijn er nog andere alternatieven qua docking stations voor mijn scenario?
Je aanname is correct. Je hebt geen beeld, maar de USB-hub functionaliteiten werken wel gewoon. Ook netwerk.

Er zijn, meen ik, ook een paar docken die zowel displaylink als usb-c DP alt mode ondersteunen. Als DP alt mode niet werkt schakelt hij over op displaylink. Maar ik weet zo even niet welke. Volgens mij is er in dit topic wel eens een besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHE

GHE

Bedankt voor je reactie!

Ik ben inderdaad ondertussen een aantal combidocks tegen gekomen, maar het komt best nauw met welke geschikt is, zeker in combinatie met mijn monitor uitvoering: ASUS ROG Swift PG279Q Zwart

Bijvoorbeeld de uitvoering: Dell Universal Dock - UD22 lijkt interessant, maar deze ondersteunt alleen dp-mode op HDMI, terwijl mijn monitor dan maximaal 60 Hz ondersteunt.

I-tec heeft dan wel een aantal opties, zoals de uitvoering: i-tec USB-C / USB 3.0 / Thunderbolt 3, 3x 4K + Power Delivery 85W, maar deze ondersteunt dan officieel niet meer dan 60 Hz.

Het is een rabbit hole waar ik in terecht ben gekomen. Ik neig nu naar een uitvoering: HP Thunderbolt Dock 120W G4, zodat ik Thunderbolt naar DP kan laten lopen via de docking station, en dan de dock als USB-hub te gebruiken voor de werklaptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:03
GHE schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:30:
Bedankt voor je reactie!

Ik ben inderdaad ondertussen een aantal combidocks tegen gekomen, maar het komt best nauw met welke geschikt is, zeker in combinatie met mijn monitor uitvoering: ASUS ROG Swift PG279Q Zwart

Bijvoorbeeld de uitvoering: Dell Universal Dock - UD22 lijkt interessant, maar deze ondersteunt alleen dp-mode op HDMI, terwijl mijn monitor dan maximaal 60 Hz ondersteunt.

I-tec heeft dan wel een aantal opties, zoals de uitvoering: i-tec USB-C / USB 3.0 / Thunderbolt 3, 3x 4K + Power Delivery 85W, maar deze ondersteunt dan officieel niet meer dan 60 Hz.

Het is een rabbit hole waar ik in terecht ben gekomen. Ik neig nu naar een uitvoering: HP Thunderbolt Dock 120W G4, zodat ik Thunderbolt naar DP kan laten lopen via de docking station, en dan de dock als USB-hub te gebruiken voor de werklaptop.
De reden dat er bij de specs van een dock 60hz wordt genoemd is omdat er meestal maar 1 resolutie wordt gegeven en die wordt gegeven op de standaard refreshrate van 60hz.

Is dat 4K@60hz, dan kun je dus ook 1440p@100+ hz (en dat is worst case, bij HDMI 2.0).

En is de aansluiting waarvan ze zeggen dat het 4K@60hz is een DP-aansluiting, dan is het dus minimaal Displayport 1.2 en dan haal je al de 165 hz van je monitor.

En wie zegt dat die Precision geen Thunderbolt en USB-C met DP Alt heeft?

Volgens de specs heeft hij gewoon TB3.

https://i.dell.com/sites/...-7550-tech-spec-sheet.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door White Feather op 11-02-2024 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
GHE schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:30:
Bedankt voor je reactie!

Die I-tec lijkt niet meer beschikbaar. Deze wel: https://i-tec.pro/nl/produkt/catriple4kdockpd2-8/

Wel flink aan de prijs. Maar lijkt ook een combinatie van displaylink en usb-c te bieden. En, net als White Feather aangeeft: de max specificatie van Hz voor DP alt mode wordt aangegeven als 60Hz, maar ik kan bevestigen dat dit puur bedoeld is om de bandbreedte aan te geven. Die kunnen prima tot 240Hz, afhankelijk van de resolutie.

Displaylink zal max 60Hz zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
ZatarraNL schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:04:
[...]

Die I-tec lijkt niet meer beschikbaar. Deze wel: https://i-tec.pro/nl/produkt/catriple4kdockpd2-8/

Wel flink aan de prijs. Maar lijkt ook een combinatie van displaylink en usb-c te bieden. En, net als White Feather aangeeft: de max specificatie van Hz voor DP alt mode wordt aangegeven als 60Hz, maar ik kan bevestigen dat dit puur bedoeld is om de bandbreedte aan te geven. Die kunnen prima tot 240Hz, afhankelijk van de resolutie.

Ik heb een Dell D6000, dat is een hybride dock, met 2 aansluitingen via Displaylink en 1 via Displayport-Alt.

Ik heb er via Displaylink 1x4K@60hz en een 1440p@144hz aanhangen en dat werkt prima.

Wel is dat voor een zakelijke laptop waarop ik geen games draai. De dock heeft het dus ondanks de relatief hoge resolutie (4k) en hoge refreshrate (144hz), relatief licht. Want het enige dat de dock hoeft te doen is een beetje scrollen op die 144hz. Snel wisselend beeld zoals games zal anders kunnen zijn.

Er zit wel Thunderbolt op de laptop, maar ik wilde een dock dat op iedere laptop werkte en op hoge resolutie. Het dock doet het prima via Displaylink, dus ik heb het zo gelaten. Ik heb het via Displayport-Alt geprobeerd, maar dat kreeg ik zo 1-2-3 niet aan de praat (geen idee waarom) , dus maar zo gelaten. Het ding was € 100 via V&A en ik ben er erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHE

GHE

White Feather schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:53:
[...]

De reden dat er bij de specs van een dock 60hz wordt genoemd is omdat er meestal maar 1 resolutie wordt gegeven en die wordt gegeven op de standaard refreshrate van 60hz.

Is dat 4K@60hz, dan kun je dus ook 1440p@100+ hz (en dat is worst case, bij HDMI 2.0).

En is de aansluiting waarvan ze zeggen dat het 4K@60hz is een DP-aansluiting, dan is het dus minimaal Displayport 1.2 en dan haal je al de 165 hz van je monitor.

En wie zegt dat die Precision geen Thunderbolt en USB-C met DP Alt heeft?

Volgens de specs heeft hij gewoon TB3.

https://i.dell.com/sites/...-7550-tech-spec-sheet.pdf
Je hebt gelijk wat betreft de Thunderbolt op de Dell Precision laptop, er staan inderdaad bliksemschichten naast de usb-c poorten. Ze zijn niet heel goed te zien, dus ik had het in eerste instantie over het hoofd gezien. Ook via de servicetag werd ik ook al niet veel wijzer.
Dat maakt de keuze in ieder geval weer reuze.
ZatarraNL schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:04:
[...]

Goed om te weten dat het wel met hogere verversingssnelheden werkt. I-tec geeft bij sommige docks expliciet aan dat het bij bepaalde resoluties werkt op 120, 144 en soms zelfs 240 Hz. Dat dat dan weer niet bij andere docks vermeld werd gaf mij niet heel veel vertrouwen op goede ondersteuning.

V&A is ook een goede opmerking. Want 200 euro voor een docking station vond ik ook vrij gortig worden. Zonder beperkingen aan de hardware is er vast wel iets leuks te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autarky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-05 22:38
In mijn zoektocht naar een Docking Station voor mijn laptop met de functionaliteiten:
- Laptop oplader
- Netwerk poort (RJ45)
- VGA
- HDMI
- USB

Kwam ik uit op deze docking station: DirectGoods 10-in-1 USB-C Hub – Docking Station Laptop - HDMI – VGA – USB*3 – TF/SD – PD 100W - RJ45 Gigabit - Spacegrey

De docking station en kabels wil ik netjes gaan wegwerken onder het bureau. Echter is de docking station kabel veel te kort, hiervoor is dus een verlengkabel nodig. Waar moet ik op letten / welke verlengkabel is van hoge kwaliteit, snel genoeg en geschikt om hierop te gebruiken?

[ Voor 19% gewijzigd door Autarky op 12-04-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Autarky schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:37:
In mijn zoektocht naar een Docking Station voor mijn laptop met de functionaliteiten:
- Laptop oplader
- Netwerk poort (RJ45)
- VGA
- HDMI
- USB

Kwam ik uit op deze docking station: DirectGoods 10-in-1 USB-C Hub – Docking Station Laptop - HDMI – VGA – USB*3 – TF/SD – PD 100W - RJ45 Gigabit - Spacegrey

De docking station en kabels wil ik netjes gaan wegwerken onder het bureau. Echter is de docking station kabel veel te kort, hiervoor is dus een verlengkabel nodig. Waar moet ik op letten / welke verlengkabel is van hoge kwaliteit, snel genoeg en geschikt om hierop te gebruiken?
Dat is een hele goede vraag. Ik weet zo niet het antwoord. Ik weet wel dat thunderbolt überhaupt niet te verlengen is, maar dit is geen thunderbolt. In theorie zou het met gewone USB-c moeten kunnen. Let er in ieder geval op dat je een kabel met 10gbps neemt. Maar een usb-4 kabel is wellicht de beste optie. Als die bestaat.

Hoe dan ook, ik durf niet te garanderen dat het werkt. Laat het ons weten of het is gelukt.

[ Voor 3% gewijzigd door ZatarraNL op 12-04-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autarky
ZatarraNL schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:47:
[...]

Dat is een hele goede vraag. Ik weet zo niet het antwoord. Ik weet wel dat thunderbolt überhaupt niet te verlengen is, maar dit is geen thunderbolt. In theorie zou het met gewone USB-c moeten kunnen. Let er in ieder geval op dat je een kabel met 10gbps neemt. Maar een usb-4 kabel is wellicht de beste optie. Als die bestaat.

Hoe dan ook, ik durf niet te garanderen dat het werkt. Laat het ons weten of het is gelukt.
Ik heb de "DirectGoods® 13 in 1 Tripple Display - USB C Hub – Docking Station Laptop - USB Splitter - USB C Naar HDMI - USB C 3.2 – USB-C 100W - 2x Displayport (DP) 4K - 1x HDMI 4K - RJ45 Gigabit - Premium Kwaliteit" aangeschaft met Sounix USB C 3.2 Verlengkabel - 10Gbps USB type C kabel - 4K@60Hz - Gecertificeerd - Female naar Male adapter - 2 Meter, de kabels sluiten goed op elkaar aan en ik krijg inderdaad HDMI beeld op mijn laptop, chargen doet hij echter niet. Ik zie in de specs van DirectGoods dat er een "· 1 x PD poort (100W)" is. Waar staat PD voor? Wat voor kabel heb ik nodig om de laptop te kunnen chargen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Autarky schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:11:
[...]

Ik heb de "DirectGoods® 13 in 1 Tripple Display - USB C Hub – Docking Station Laptop - USB Splitter - USB C Naar HDMI - USB C 3.2 – USB-C 100W - 2x Displayport (DP) 4K - 1x HDMI 4K - RJ45 Gigabit - Premium Kwaliteit" aangeschaft met Sounix USB C 3.2 Verlengkabel - 10Gbps USB type C kabel - 4K@60Hz - Gecertificeerd - Female naar Male adapter - 2 Meter, de kabels sluiten goed op elkaar aan en ik krijg inderdaad HDMI beeld op mijn laptop, chargen doet hij echter niet. Ik zie in de specs van DirectGoods dat er een "· 1 x PD poort (100W)" is. Waar staat PD voor? Wat voor kabel heb ik nodig om de laptop te kunnen chargen?
PD staat voor powerdelivery. Dat betekent dat je kan laden via de usb. Maar wel op voorwaarde dat de laptop dit ook kan. Heb je de specificaties van je laptop gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autarky
ZatarraNL schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:32:
[...]

PD staat voor powerdelivery. Dat betekent dat je kan laden via de usb. Maar wel op voorwaarde dat de laptop dit ook kan. Heb je de specificaties van je laptop gecheckt?
Power Delivery, makes sense! :) Ik heb de laptop charger er op aangesloten en daarmee werkt het inderdaad. Enige is nu wel dat als ik mijn tweede laptop aansluit dat er 'weak charging state please check power charger' staat. Ik kan natuurlijk wel een sterkere adapter aansluiten, maar hoe zit het dan met de eerste laptop, die dus minder snel kan opladen/minder stroom nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Autarky schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:59:
[...]

Power Delivery, makes sense! :) Ik heb de laptop charger er op aangesloten en daarmee werkt het inderdaad. Enige is nu wel dat als ik mijn tweede laptop aansluit dat er 'weak charging state please check power charger' staat. Ik kan natuurlijk wel een sterkere adapter aansluiten, maar hoe zit het dan met de eerste laptop, die dus minder snel kan opladen/minder stroom nodig heeft?
Zou niet moeten uitmaken. Het usb PD protocol praat altijd met het aangesloten apparaat om te checken wat het nodig heeft. Momenteel gaat het tot zo'n 100Watt maximaal. Maar je kunt er ook je telefoon insteken, of elk ander usbc apparaat, mits het dock natuurlijk netjes volgens protocol werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_niceguy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11-2024
Wat een interessant topic, i,kzoek uitsluitsel over de volgende situatie:

Thuis:
HP T630 Thin Client
2x DisplayPort monitoren

Kantoor:
HP Elitebook 850G8
2x DisplayPort monitoren

De HP T630 opstelling thuis is een kopie van wat we op kantoor hadden, opgezet in corona tijd.
Nu is deze opstelling op kantoor te komen vervallen en bestaat de nieuwe opstelling uit de HP Elitebook + 2 monitoren en een HP/Lenovo/Kensington USB-C PD-alt video docks, dit werkt prima op kantoor.

Thuis ga ik de HP T630 Thin Client vervangen voor een willekeurige refurbished HP/Dell mini pc (zonder USB C).

Wat ik nu graag wil:
Thuis een dockingstation waar ik de 2 DisplayPort monitoren, muis en toetsenbord op aan kan sluiten en deze afwisselend op de laptop en minipc kan gebruiken.

Kan dit? En met welke docks?
  • Werkt een USB-C dock op de mini pc aangesloten met een USB A adapter?
  • Werkt een USB-C dock met voeding mini pc aangesloten met een USB A adapter? Komt dat wel goed ivm de voeding? Of doet de USB A aansluiting niks met de voeding? (wil geen kortsluiting oid)
  • Werkt een USB-A dock op de laptop? op een USB a poort of USB A- naar USB C adapter
  • Werkt een USB-A dock op de mini pc om beeld op de monitoren te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Laatst online: 02-05 13:19

Baakster

Dislectie enzo... succes!

mr_niceguy schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:54:

Kan dit? En met welke docks?
  • Werkt een USB-C dock op de mini pc aangesloten met een USB A adapter?
  • Werkt een USB-C dock met voeding mini pc aangesloten met een USB A adapter? Komt dat wel goed ivm de voeding? Of doet de USB A aansluiting niks met de voeding? (wil geen kortsluiting oid)
  • Werkt een USB-A dock op de laptop? op een USB a poort of USB A- naar USB C adapter
  • Werkt een USB-A dock op de mini pc om beeld op de monitoren te krijgen?
Wat je zoekt is een DisplayLink dock. Dit werkt via USB-A of met een USB-C via een adapter.
Dit geeft geen kortsluiting.

Mocht je willen dat je Laptop ook opgeladen wordt door het dock zal je een USB-C DisplayLink dock moeten zoeken, let op er moet dan wel specifiek benoemd worden dat er Power Delivery (PD) plaats vind. En dan een adapter van C naar A voor je mini PC.

Helaas zijn DisplayLink docks wel aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Werkt een USB-C dock op de mini pc aangesloten met een USB A adapter?
Het is mogelijk, maar alleen als je gebruik maakt van een Displaylink-dock.
Werkt een USB-C dock met voeding mini pc aangesloten met een USB A adapter?
Komt dat wel goed ivm de voeding? Of doet de USB A aansluiting niks met de voeding? (wil geen kortsluiting oid)
Nee, je kunt geen stroom sturen door USB-A.
Werkt een USB-A dock op de laptop? op een USB a poort of USB A- naar USB C adapter
Werkt een USB-A dock op de mini pc om beeld op de monitoren te krijgen?
Er zijn een aantal mogelijkheden.

Sowieso zul je zonder een USB-C-aansluiting op je mini-pc gebruik moeten maken van:
- Displaylink òf
- 2 traditionele video-uitgangen hebben.

Het voordeel van een dock met Displaylink is dat het eigenlijk altijd werkt.
1 van de nadelen van Displaylink is dat je er niet goed mee kunt gamen.
Voor beeldschermwerk kan het genoeg zijn. Let wel, KAN.
Er is namelijk een groot verschil tussen de performance van de Displaylink-docks. Dat kan dus ook een nadeel zijn.

Ik heb zelf via V&A een D6000 gehaald die via Displaylink 2x een 4K@60hz monitor aan kan sturen (en nog 1 via USB-C Alternate Mode, dus 3 aan een laptop met USB-C).

uitvoering: Dell D6000 Universeel Dockingstation

Ik heb het aan 1 4K@60hz hangen en 1 1440p@144hz. Ik merk daar geen vertraging bij office werk, video afspelen of scrollen.

Op mijn werk hebben ze echter de Dell D3100 (die 2 Full-HD monitoren op 60 hz aanstuurt) en daar zit wel een vertraging in, heel irritant.

De Dell D6000 gebruikt een DL-6950 chipset en de Dell D3100 (waarschijnlijk) een DL-5900. Die laatste is dus veel trager dan de 1e.

Je zou hier nog een USB-switch tussen kunnen hangen, dan hoef je geen kabels te wisselen en als je het echt mooi wilt, dan kan dat een USB-C-dock zijn, daar zou je dan de laptop mee kunnen opladen en met een USB-A naar USB-C-adapter toch je mini-pc aan kunnen hangen.

Andere opties
Koop een KVM-switch met 2 Displayport-uitgangen, waar je je 2 systemen op kunt aansluiten. Dat kan dan zijn via 1x dual Displayport (van je mini-pc) en 1x USB-C (van je laptop) of 2x dual Displayport

Maar dan moet je wel weer zorgen dat je mini-pc 2 Displayport-aansluitingen heeft.

Er zullen ongetwijfeld nog andere mogelijkheden zijn.

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-04 16:25
Ik heb een vrij specifieke vraag, waar ik al vrij lang op zoek ben naar een antwoord, maar het nog steeds niet heb kunnen vinden (en ja, ook GoT).

Even kort:
  • Laptop: 2021 ASUS ROG Strix G17 G713QR laptop
  • Monitor: 1440p, LC-Power LC-M34-UWQHD-144.
Ports op de laptop:
  • Port voor 144hz video output: USB-C (3.2 gen2) / DisplayPort (10Gbit/s)
  • Overige video output: HDMI 2.0b (ondersteunt geen 144hz op 1440p
  • Meerdere USB-A 3.2 Gen 1 (5Gbit/s)
Na aanschaf kwam ik er pas achter dat de enige poort die hogere refreshrates de eerstgenoemde poort is. Ik heb dus een aparte USB-C > DisplayPort kabel gekocht om deze aan te sluiten op de monitor

Op een van de drie andere usb-A poorten heb ik toen maar een goedkope USB hub aangesloten om de kabels wat netter weg te werken.

Het probleem is alleen dat de hub ondertussen wat kuren vertoond; veel dis/re-connects.
Daarom zit ik te zoeken naar een dock, die ik op de enige USB-C poort kan aansluiten zodat ik meer usb-poorten heb en waarmee ik vanuit de USB-C/Displayport dus de 144hz naar mijn monitor kan doorsturen.

De enige oplossing die ik tot nu toe hiervoor kan vinden, is een TB4 dock. Veel van de genoemde voorbeelden zoals verschillende van Dell en van CalDigit komen dan naar voren.
Alleen het probleem is dus dat ik geen TB4-poort (40Gbit/s) op mijn laptop heb, maar slechts een 10Gbit/s usb-c/displayport, maar die wel 1440p op 144hz eruit kan pushen.
Met mijn beperkte kennis zou ik dus zeggen: de poort kan op 10Gbit/s dus wel 144hz eruit duwen. Dus dan moet dat via een kabel waar 40Gbit/s doorheen kan en vervolgens door de dock en dan naar de monitor, ook wel lukken. Maar zoals vaker in de technische wereld zijn dingen niet per se zo gemakkelijk als dat ze lijken.

Is iemand voldoende equipped om deze (ja, ik weet het) heel specifieke vraag te beantwoorden?

EDIT: Of misschien kan een TB3 dock ook? Voor zover ik heb kunnen vinden geldt hier ook een throughput van 40Gbit/s met refresh rates tot 240hz waarbij 4k tot 120hz (1440p kan ik de max refresh rate niet van vinden).

EDIT 2: Ik realiseer me ook dat de meest voor de hand liggende oplossing is om een beter USB-hub te kopen, dus dat is een scenario waar ik ook nog aan denk.

[ Voor 8% gewijzigd door eduardtee op 05-09-2024 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
eduardtee schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:48:
Ik heb een vrij specifieke vraag, waar ik al vrij lang op zoek ben naar een antwoord, maar het nog steeds niet heb kunnen vinden (en ja, ook GoT).

Even kort:
  • Laptop: 2021 ASUS ROG Strix G17 G713QR laptop
  • Monitor: 1440p, LC-Power LC-M34-UWQHD-144.
Ports op de laptop:
  • Port voor 144hz video output: USB-C (3.2 gen2) / DisplayPort (10Gbit/s)
  • Overige video output: HDMI 2.0b (ondersteunt geen 144hz op 1440p
  • Meerdere USB-A 3.2 Gen 1 (5Gbit/s)
Na aanschaf kwam ik er pas achter dat de enige poort die hogere refreshrates de eerstgenoemde poort is. Ik heb dus een aparte USB-C > DisplayPort kabel gekocht om deze aan te sluiten op de monitor

Op een van de drie andere usb-A poorten heb ik toen maar een goedkope USB hub aangesloten om de kabels wat netter weg te werken.

Het probleem is alleen dat de hub ondertussen wat kuren vertoond; veel dis/re-connects.
Daarom zit ik te zoeken naar een dock, die ik op de enige USB-C poort kan aansluiten zodat ik meer usb-poorten heb en waarmee ik vanuit de USB-C/Displayport dus de 144hz naar mijn monitor kan doorsturen.

De enige oplossing die ik tot nu toe hiervoor kan vinden, is een TB4 dock. Veel van de genoemde voorbeelden zoals verschillende van Dell en van CalDigit komen dan naar voren.
Alleen het probleem is dus dat ik geen TB4-poort (40Gbit/s) op mijn laptop heb, maar slechts een 10Gbit/s usb-c/displayport, maar die wel 1440p op 144hz eruit kan pushen.
Met mijn beperkte kennis zou ik dus zeggen: de poort kan op 10Gbit/s dus wel 144hz eruit duwen. Dus dan moet dat via een kabel waar 40Gbit/s doorheen kan en vervolgens door de dock en dan naar de monitor, ook wel lukken. Maar zoals vaker in de technische wereld zijn dingen niet per se zo gemakkelijk als dat ze lijken.

Is iemand voldoende equipped om deze (ja, ik weet het) heel specifieke vraag te beantwoorden?

EDIT: Of misschien kan een TB3 dock ook? Voor zover ik heb kunnen vinden geldt hier ook een throughput van 40Gbit/s met refresh rates tot 240hz waarbij 4k tot 120hz (1440p kan ik de max refresh rate niet van vinden).
Als jij geen tb3 of tb4 poort hebt, heeft een Thunderbolt dock geen enkele zin.

Belangrijker is dat jouw usb-c kanaal DisplayPort ondersteunt. De usb-c poort zal 10gb doen, maar het DisplayPort signaal is waarschijnlijk gewoon DisplayPort 1.4. oftwel hbr3 met alle functionaliteiten die daarbij horen. Neem gewoon een goede dock met usb-c en DisplayPort (geen displaylink, eventueel powerdelivery als je laptop dat ook heeft). Dat zijn de meesten en de goedkoopste. Zou moeten lukken.

Je mag er daarmee vanuit gaan dat zo'n dock ook gewoon 144Hz ondersteunt, ookal wordt dat lang niet altijd weergegeven. Bewaar het bonnetje even om te testen, gewoon voor het geval dat.

[ Voor 3% gewijzigd door ZatarraNL op 05-09-2024 22:09 ]

• eduardtee
ZatarraNL schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:08:
[...]

Als jij geen tb3 of tb4 poort hebt, heeft een Thunderbolt dock geen enkele zin.

Belangrijker is dat jouw usb-c kanaal DisplayPort ondersteunt. De usb-c poort zal 10gb doen, maar het DisplayPort signaal is waarschijnlijk gewoon DisplayPort 1.4. oftwel hbr3 met alle functionaliteiten die daarbij horen. Neem gewoon een goede dock met usb-c en DisplayPort (geen displaylink, eventueel powerdelivery als je laptop dat ook heeft). Dat zijn de meesten en de goedkoopste. Zou moeten lukken.

Je mag er daarmee vanuit gaan dat zo'n dock ook gewoon 144Hz ondersteunt, ookal wordt dat lang niet altijd weergegeven. Bewaar het bonnetje even om te testen, gewoon voor het geval dat.
Thanks voor je snelle antwoord en je snelle toevoeging.

Het USB-c kanaal ondersteunt idd DisplayPort en ik ging er inderdaad vanuit dat dat 1.4 was. Ik ga daar dan lekker meer verder.

En mbt TB3/4: je bedoelt denk ik dat het vooral duur/overkill is? Want het zou wel gewoon moeten werken, toch?

[ Voor 14% gewijzigd door eduardtee op 06-09-2024 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
eduardtee schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:16:
En mbt TB3/4: je bedoelt denk ik dat het vooral duur/overkill is? Want het zou wel gewoon moeten werken, toch?
Meestal wel, maar dan valt het gewoon terug om usb-c protocol. Ik heb ook wel meegemaakt dat het dock dan echt alleen met Thunderbolt werkte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Toen ik mijn uitvoering: Lenovo ThinkPad Universal Thunderbolt 4 Dock op de laptop van mijn werk (een Lenovo IdeaPad, maar ik weet niet meer welke) aansloot was dat een grote teleurstelling. Data ging prima, maar beeld was geen optie. Je kan er zeker niet er vanuit gaan dat een TB dock op een USB3 poort gaat werken. USB4? Heel misschien, als alles goed is geïmplementeerd wellicht.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snott
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-12-2024
Hallo, ik ben aan het denken om een dock aan te kopen voor mijn setup, maar zit met enkele vragen.

Setup
Lenovo Legion Slim 7i Gen 7 laptop (TB4)
MSI MAG274QRF-QD 1440p 165Hz G-Sync monitor
Ethernet (1 Gbps moet volstaan)
Enkele USB (A) peripherals zoals muis en speakers; minder belangrijk lijkt me

Shortlist docks
CalDigit TS3 Plus
CalDigit TS4
OWC Thunderbolt 4 Dock
HP Thunderbolt Dock 120W G4

Vragen
- Ik was lang enkel naar TB4 docks aan het kijken, maar met mijn setup denk ik niet dat ik daar profijt bij zou hebben, vandaar dat ik ook aan TB3 aan het denken ben, namelijk de CalDigit TS3 Plus. Ik denk nog een lange tijd te doen met deze setup van peripherals. Klopt dit of raden jullie toch TB4 aan?
- CalDigit TS3 zou enkel DP 1.2 ondersteunen met max 144Hz voor 1440p. Echter denk ik dat ik dit niet zou merken van 165Hz naar 144Hz dus dat lijkt me aanvaardbaar.
- Waar ik me meer zorgen over maak is G-Sync comptabiliteit. De 2 CalDigits lijken dat niet te ondersteunen. Ondersteunen docks dit überhaupt? Lijkt me we vervelend dit niet meer te hebben als je door een dock gaat.
- Ik was ook naar Dell WD22TB4 aan het kijken maar deze zou een actieve fan hebben die wel wat geluid durft te maken. Ik zou dan toch liefst een passief gekoeld dock hebben.
- Mis ik nog andere interessante docks? Naar welk gaat jullie voorkeur?

Bedankt voor jullie inzichten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
snott schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:35:
Hallo, ik ben aan het denken om een dock aan te kopen voor mijn setup, maar zit met enkele vragen.

Setup

Shortlist docks
CalDigit TS3 Plus
CalDigit TS4
OWC Thunderbolt 4 Dock

Vragen
- Ik was lang enkel naar TB4 docks aan het kijken, maar met mijn setup denk ik niet dat ik daar profijt bij zou hebben, vandaar dat ik ook aan TB3 aan het denken ben, namelijk de CalDigit TS3 Plus. Ik denk nog een lange tijd te doen met deze setup van peripherals. Klopt dit of raden jullie toch TB4 aan?
- CalDigit TS3 zou enkel DP 1.2 ondersteunen met max 144Hz voor 1440p. Echter denk ik dat ik dit niet zou merken van 165Hz naar 144Hz dus dat lijkt me aanvaardbaar.
- Waar ik me meer zorgen over maak is G-Sync comptabiliteit. De 2 CalDigits lijken dat niet te ondersteunen. Ondersteunen docks dit überhaupt? Lijkt me we vervelend dit niet meer te hebben als je door een dock gaat.
- Ik was ook naar Dell WD22TB4 aan het kijken maar deze zou een actieve fan hebben die wel wat geluid durft te maken. Ik zou dan toch liefst een passief gekoeld dock hebben.

Het voordeel van een Thunderbolt dock ontgaat mij even. Als je Thunderbolt hebt, dan zal die ook usb-c over DisplayPort hebben. En dan waarschijnlijk ook gewoon versie 1.4. Vanwege kosten zou ik daarvoor kiezen. Ik heb zelf destijds voor een Thunderbolt dock gekozen, maar ik maak helemaal geen gebruik van de 40Gb verbinding (data - bijvoorbeeld externe hadd). En voor beeld maakt het in beginsel niet uit.

Meeste docks (Thunderbolt of usb-c 3.2 of usb4) geven gewoon DisplayPort signaal door. Meestal kun je niet goed vinden in welke mate ze gsync of freesync ondersteunen. Ik denk dat ze dat niet belangrijk genoeg vinden, maar ik zie dat dit in de praktijk meestal gewoon werkt. Dsc compressie is een ander verhaal. Dus hoge resolutie in combinatie met hoge frequentie dat meer bandbreedte nodig heeft dan DisplayPort 1.4 kan bieden met dsc compressie gaat lang niet altijd goed.

Wil je zekerheid? Fabrikant mailen of bestellen bij een betrouwbare webshop zodat je hem makkelijk kan retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eduardtee
snott schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:35:

Setup

Shortlist docks
CalDigit TS3 Plus
CalDigit TS4
OWC Thunderbolt 4 Dock

Vragen

In je overzicht mis ik eigenlijk 1 ding: wat is het probleem dat je met een dock probeert op te lossen? @ZatarraNL heeft mij in ieder geval wel goed geholpen met het verbeteren van mijn denkrichting (alhoewel mijn situatie anders is, omdat ik niet te maken heb met een TB4-poort, waardoor een TB-dock overkill is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snott
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-12-2024
eduardtee schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:58:
[...]

In je overzicht mis ik eigenlijk 1 ding: wat is het probleem dat je met een dock probeert op te lossen? @ZatarraNL heeft mij in ieder geval wel goed geholpen met het verbeteren van mijn denkrichting (alhoewel mijn situatie anders is, omdat ik niet te maken heb met een TB4-poort, waardoor een TB-dock overkill is).
Het komt voornamelijk neer op gemak als ik eerlijk moet zijn. 1 kabel inpluggen voor mijn gaming laptop (ok, buiten de voedingskabel voor het volledig vermogen) en ook werklaptop. Daarenboven ook het opladen via het dock voor de werklaptop (voor de gaming laptop zal dit dus niet volstaan zoals ik al zei). Dat, en bekabeld internet; geen van beide laptops beschikken over een RJ45 aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
snott schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:09:
[...]

Het komt voornamelijk neer op gemak als ik eerlijk moet zijn. 1 kabel inpluggen voor mijn gaming laptop (ok, buiten de voedingskabel voor het volledig vermogen) en ook werklaptop. Daarenboven ook het opladen via het dock voor de werklaptop (voor de gaming laptop zal dit dus niet volstaan zoals ik al zei). Dat, en bekabeld internet; geen van beide laptops beschikken over een RJ45 aansluiting.
Zoek een niet te ingewikkelde dock met usb-c, power delivery en DisplayPort alt mode. Moet voldoende zijn. Scheelt een hoop geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eduardtee
ZatarraNL schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:22:
[...]

Zoek een niet te ingewikkelde dock met usb-c, power delivery en DisplayPort alt mode. Moet voldoende zijn. Scheelt een hoop geld.
Bovenstaande werd mij ook geadviseerd @snott . Ik kijk nu bijvoorbeeld naar deze . Voldoet voor mij denk ik wel. Moet alleen dan nog een 100w PD lader kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
eduardtee schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:59:
[...]

Bovenstaande werd mij ook geadviseerd @snott . Ik kijk nu bijvoorbeeld naar deze . Voldoet voor mij denk ik wel. Moet alleen dan nog een 100w PD lader kopen.
Deze zou ik juist niet doen omdat deze wel twee hdmi poortje heeft, maar geen DisplayPort. Ik weet niet zeker of dat goed gaat met gsync/freesync.

Ik zou eerder voor zoiets gaan: uitvoering: i-tec USB-C/Thunderbolt 3 Triple Display Docking Station + Power ...
Of de equivalente daarvan. Er zijn er genoeg. Check ook even de laatste docking station roundup. Die is vast nog wel actueel:
review: 20 USB-C-dockingstations - De beste basis voor je (thuis)werkplek

[ Voor 24% gewijzigd door ZatarraNL op 07-09-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eduardtee
ZatarraNL schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:20:
[...]

Deze zou ik juist niet doen omdat deze wel twee hdmi poortje heeft, maar geen DisplayPort. Ik weet niet zeker of dat goed gaat met gsync/freesync.

Ik zou eerder voor zoiets gaan: uitvoering: i-tec USB-C/Thunderbolt 3 Triple Display Docking Station + Power ...
Of de equivalente daarvan. Er zijn er genoeg. Check ook even de laatste docking station roundup. Die is vast nog wel actueel:
review: 20 USB-C-dockingstations - De beste basis voor je (thuis)werkplek
Op het hoofdimage zie je wel een DisplayPort (op de kop, naast de ethernet-poort). Op hun website staat dat de Displayport tot 4k 60hz aan kan en een van de HDMI-poorten doet dat ook, mits het een DP1.4 bron betreft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4shmja7lboEo_UIrZhg2dRSDa-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KtFi4V2lUza6GpMr70TMvSAm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
eduardtee schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:49:
[...]

Op het hoofdimage zie je wel een DisplayPort (op de kop, naast de ethernet-poort). Op hun website staat dat de Displayport tot 4k 60hz aan kan en een van de HDMI-poorten doet dat ook, mits het een DP1.4 bron betreft.
[Afbeelding]
Ah, de DisplayPort had ik over het hoofd gezien. Dan zal het vast wel lukken. Maar wel één scherm. Andere schermen zou dan met hdmi moeten, en dan verwacht ik dat de voordelen van DisplayPort ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-04 20:43
Ik overweeg al enige tijd een Caldigit TS4 dock. Ik zie dat Apple er ook eentje levert maar noemt deze de Caldigit Thunderbolt Station 4 Pro.

Zichtbaar verschil: de kleur past meer bij Apple.

Verschil op papier: de Apple versie kan 6K schermen aan maar noemt geen 8K. Verschil in prijs: de pro is zo'n € 100 minder kostbaar (voor het eerst dat pro een korting behelst?).

Verschil volgens Reddit: op de gewone staat firmware 39.1 en op de Pro staat firmware 43.1.

Navraag gedaan bij CalDigit. Hun antwoord: "Hardware experience should be similar if not identical. TB4 Pro Dock does not have Docking Station Utility yet or the Apple Super Drive drivers, but they are being developed. [...] The device was developed exclusively for Apple, so we adopted their naming nomenclature on the product."

Nu de vraag hier: wat ís het verschil? Is het hardwarematig exact hetzelfde apparaat? Zo ja, waarom draait de gewone dan niet firmware 43.1? Zo nee, wat zijn de verschillen en/of beperkingen? Ervaringen met de Pro versie of misschien met beiden? Ik zit zelf ingebakken in de Apple ecosphere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-03 20:47
Hoi allen,

Een tijdje geleden heb ik hier al eens vragen gesteld over een geschikte docking station. Toen bleek dat ik met mijn privé laptop alleen een docking station kan nemen dat DisplayLink ondersteund. Ik heb op basis van die informatie en wat er in het onderzoek naar dockingstations staat mijn oog laten vallen op de Dell Universal Dock - UD22

Ik ben benieuwd of de kenners mij deze ook zouden aanraden of wellicht een beter alternatief weten?

Mijn belangrijkste wens is om twee schermen en al mijn USB apparaten aan te sluiten. Opladen zou mooi zijn, maar volgens mij is dat niet mogelijk met DisplayLink.

Mijn privé laptop: Acer Nitro 5 AN515-45-R832
Mijn werk laptop: HP EliteBook 850 G8 (5P657EA) (over twee weken krijg ik een nieuwe. Waarschijnlijk nieuwer model, maar ik weet op dit moment nog niet welke)

99% van de tijd zal ik mijn werk laptop gebruiken. Raden jullie aan om dan toch voor een dockingstation te gaan welke ik niet met mijn privé laptop kan gebruiken, maar wel een stuk beter is? Of werkt een DisplayLink ook voldoende?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mrjobby schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:46:
Hoi allen,

Een tijdje geleden heb ik hier al eens vragen gesteld over een geschikte docking station. Toen bleek dat ik met mijn privé laptop alleen een docking station kan nemen dat DisplayLink ondersteund. Ik heb op basis van die informatie en wat er in het onderzoek naar dockingstations staat mijn oog laten vallen op de Dell Universal Dock - UD22

Ik ben benieuwd of de kenners mij deze ook zouden aanraden of wellicht een beter alternatief weten?

Mijn belangrijkste wens is om twee schermen en al mijn USB apparaten aan te sluiten. Opladen zou mooi zijn, maar volgens mij is dat niet mogelijk met DisplayLink.

Mijn privé laptop: Acer Nitro 5 AN515-45-R832
Mijn werk laptop: HP EliteBook 850 G8 (5P657EA) (over twee weken krijg ik een nieuwe. Waarschijnlijk nieuwer model, maar ik weet op dit moment nog niet welke)

99% van de tijd zal ik mijn werk laptop gebruiken. Raden jullie aan om dan toch voor een dockingstation te gaan welke ik niet met mijn privé laptop kan gebruiken, maar wel een stuk beter is? Of werkt een DisplayLink ook voldoende?

Alvast bedankt.
Je kan opteren om een docking station te nemen die werkt met DisplayPort Alt Mode. Ik neem aan dat elke moderne zakelijke laptop op z'n minst dit ondersteunt. Thunderbolt daarentegen is weer minder universeel maar het mooie is dat als je laptop toch Thunderbolt heeft dat hij sowieso ook DisplayPort Alt Mode ondersteunt.

Je privé laptop kan je dan eventueel gewoon met een HDMI kabel aansluiten voor die enkele keer dat je hem gebruikt.

Tenslotte kan je ook overwegen om een monitor te kopen met een USB-C aansluiting, USB power delivery en DisplayPort MST (ook wel bekend als daisychaining). Je kan dan een tweede monitor via DisplayPort op de eerste aansluiten en zo twee schermen aansturen met één USB-C connectie naar je werklaptop. Op die manier heb je zelfs geen apart docking station nodig. Maar het verhoogt de complexiteit natuurlijk wel een beetje. Zo moet je tweede scherm dan zeker DisplayPort ondersteunen en je moet een monitor vinden met USB-C en USB power delivery die aan je voorwaarden voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
Ik heb wat rond gezocht en blijkbaar ondersteunen beide laptops DisplayPort Alt Mode. Dus dat zou al een betere keuze zijn. Mijn werk laptop ondersteund ook Thunderbolt. Is het dan aan te raden om iets te kiezen met Thunderbolt of is DisplayPort Alt Mode ook voldoende?

Volgens de test kan ik dan het beste voor deze gaan. uitvoering: HP USB-C dock G5 (5TW10AA). Wel wat weinig USB poorten, maar dat overleven we wel met een usb switch. Die heb ik zelfs nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
mrjobby schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:53:
Ik heb wat rond gezocht en blijkbaar ondersteunen beide laptops DisplayPort Alt Mode. Dus dat zou al een betere keuze zijn. Mijn werk laptop ondersteund ook Thunderbolt. Is het dan aan te raden om iets te kiezen met Thunderbolt of is DisplayPort Alt Mode ook voldoende?

Volgens de test kan ik dan het beste voor deze gaan. uitvoering: HP USB-C dock G5 (5TW10AA). Wel wat weinig USB poorten, maar dat overleven we wel met een usb switch. Die heb ik zelfs nog liggen.
Ik gebruik voor een bergelijkbare situatie zelf een Lenovo Thunderbolt 4 dock met 2x 4k scherm.

Laptop 1: USB-C USB4 met Alt Mode, 95W laden
Laptop 2: Thunderbolt 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
The Lord schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:33:
[...]

Ik gebruik voor een bergelijkbare situatie zelf een Lenovo Thunderbolt 4 dock met 2x 4k scherm.

Laptop 1: USB-C USB4 met Alt Mode, 95W laden
Laptop 2: Thunderbolt 4
Mijn privé laptop heeft geen Thunderbolt. Dus dan zou ik deze niet kunnen gebruiken met het docking station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
mrjobby schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:42:
[...]

Mijn privé laptop heeft geen Thunderbolt. Dus dan zou ik deze niet kunnen gebruiken met het docking station
Dan werkt de verbinding op basis van USB. En de monitoren op basis van USB DP Alt mode.

Mijn 'Laptop 1' heeft ook geen Thunderbolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
The Lord schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:04:
[...]

Dan werkt de verbinding op basis van USB. En de monitoren op basis van USB DP Alt mode.

Mijn 'Laptop 1' heeft ook geen Thunderbolt.
Oh dat is top. Ik wist niet dat dit zo werkte. Dus als ik de USB-C kabel in mijn werk laptop stop dan heb ik Thunderbolt en als ik 'm in mijn privé laptop doe dan DP Alt Mode? En dat gaat verder volledig automatisch?

Dat klinkt als het beste scenario. Even afwachten op BlackFriday of de prijs nog gaat zakken van de uitvoering: Lenovo ThinkPad Universal Thunderbolt 4 Dock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterThijn
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-04 07:29
Hi allen.

Heb deze forum even door gespit, maar ben er nog niet helemaal uit, en is dus een beetje onduidlijk.
En hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met het volgende:

Ik heb via mijn werk een HP Elitebook met Thunderbolt gekregen.
Op kantoor werken wij met HP Thunderbolt g2 120w docking strations. En daarop aangesloten 2 schermen.

Gezien ik thuis ook regelmatig werk, wilde ik thuis ook 1 scherm plaatsen en een docking. Nu komt het, ik heb thuis een Asus TUF Gaming laptop A15, i9. Met USB C display port.

Is er een docking station die met beide overweg kan?
Want heb op mijn werk de Asus aangesloten, maar helaas geen resultaat. Ook niet na installeren van de drivers.

Had zelf deze in gedachten : Asus Triple 4K Thunderbolt 4 Dock DC500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-04 04:07
MisterThijn schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:26:

Op kantoor werken wij met HP Thunderbolt g2 120w docking strations.

Gezien ik thuis ook regelmatig werk, wilde ik thuis ook 1 scherm plaatsen en een docking. Nu komt het, ik heb thuis een Asus TUF Gaming laptop A15, i9. Met USB C display port.

Ik heb een HP Probook 640 G8 (werklaptop, volgens mij Thunderbolt 3) en een Asus TUF Gaming A15 (2023) met DP/USB 4 ports. Ik heb als docking station de HP USB-C Dockstation G5, 5TW10AA#ABB , de combinatie werkt op zich goed (soms moet ik de kabel even opnieuw inpluggen na switchen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
MisterThijn schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:26:
Hi allen.

Heb deze forum even door gespit, maar ben er nog niet helemaal uit, en is dus een beetje onduidlijk.
En hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met het volgende:

Op kantoor werken wij met HP Thunderbolt g2 120w docking strations. En daarop aangesloten 2 schermen.

Want heb op mijn werk de Asus aangesloten, maar helaas geen resultaat. Ook niet na installeren van de drivers.

Had zelf deze in gedachten : Asus Triple 4K Thunderbolt 4 Dock DC500
The Lord in "Het docking station topic"

Als die USB op je laptop ook USB-PD kan is dat een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Besouro
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-04 14:43
Ik ben met aan het oriënteren op mijn thuiswerkplek aan te passen. Voor nu is alles wat ik wil aansluiten een beeldscherm, muis en toetsenbord.
Volgens mij kan ik dus prima uit de voeten met een beeldscherm met ingebouwde dockingfuncties, of zitten daar toch grote nadelen aan. De enige die ik kan bedenken is dat ik alsnog een dockingstation moet kopen als ik toch ooit een 2e beeldscherm wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Besouro schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:13:
Ik ben met aan het oriënteren op mijn thuiswerkplek aan te passen. Voor nu is alles wat ik wil aansluiten een beeldscherm, muis en toetsenbord.
Volgens mij kan ik dus prima uit de voeten met een beeldscherm met ingebouwde dockingfuncties, of zitten daar toch grote nadelen aan.
Goed kijken naar het vermogen die via USB-PD geleverd kan worden.
De enige die ik kan bedenken is dat ik alsnog een dockingstation moet kopen als ik toch ooit een 2e beeldscherm wil.
Een scherm dat DP-Out poort voor daisy chainen heeft kan door lussen.
Een van de onlangs door Tweakera geteste schermen heeft dat. Wordt alleen niet in de review benoemd helaas.

Zolang je geen Apple wil aansluiten; voor zover ik weet ondersteunen die nog altijd geen MST.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Beste allen, ik vroeg mij af of ik een simpel plugje van USB-C naar A kan gebruiken bij een docking station voor een laptop.

Op de school waar ik werk, kun je een laptop aansluiten op een docking station, waardoor je met je laptop daar muis en toetsenbord kunt gebruiken, en, wat belangrijker is, het digitale schoolbord kunt aansturen. Nu komt er uit het docking station een plug met USB C, maar de enige laptop die ik heb is oud en heeft alleen een gat voor USB A.

Kan ik een simpel plugje als dit bestellen?:
https://www.bol.com/nl/nl...l-zwart/9300000096690491/

Er staat de volgende tekst bij:
Let op! USB-C is 'host', USB-A is 'slave' Het apparaat met USB-C aansluiting is de 'host' (mobiel, tablet, converter etc.) en het apparaat wat aangesloten wordt op de USB-A aansluiting van de adapter fungeert als 'slave' (laptop, USB-Hub, powerbank etc.).
Of zou dat niet werken? Wat zou ik dan anders kunnen proberen? Het concept van slaaf en meester bij docking stations is mij niet helemaal duidelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Cerberus_tm op 28-03-2025 03:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Dat ligt helemaal aan het docking station. Als het een displaylink dock is, dan gaat dat waarschijnlijk wel. Als het een eenvoudig dock met usb-c met alt DisplayPort, dan niet. Die laatste mengt het usb-signaal met beeld signaal, maar dat kan niet over usb-A.
Het is niet te zeggen welk type dit is zonder de specificaties op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ZatarraNL schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:57:
Dat ligt helemaal aan het docking station. Als het een displaylink dock is, dan gaat dat waarschijnlijk wel. Als het een eenvoudig dock met usb-c met alt DisplayPort, dan niet. Die laatste mengt het usb-signaal met beeld signaal, maar dat kan niet over usb-A.
Het is niet te zeggen welk type dit is zonder de specificaties op te zoeken.
OK dank voor je antwoord. Dan kijk ik maandag wel of ik kan opzoeken welk ding ze daar hebben. Of ik bestel gewoon zo'n plugje en zie het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-05 08:06
Hallo, ik ben op zoek naar suggesties voor een oplossing voor mijn setup voor prive/werk.

Mijn setup is als volgt:

Monitor:
Samsung G85SB, 3440 x 1440, max 170hz

2 laptops waartussen ik graag zou willen switchen:
Lenovo Legion 5 Pro 16 (prive, heeft 1 USB4 poort met DP-over-usbc mogelijkheid, heeft ook een HDMI poort maar die is defect)
HP Elitebook 845 G8 (werk, heeft thunderbolt, kan ook DP over usbc)

Accesoires:
Muis met usb c dongle en draadloos keyboard, dus eigenlijk hoeft alleen de muis dongle gedeeld te worden over de hub of kvm switch

(hoe zit het met KVM switches eigenlijk met de UTP kabel? blijft deze internet naar beide aangesloten laptops routen, ook als je switcht?)

Ik moet dus iets hebben wat deze resolutie en refresh rate aankan en niet gaat bottlenecken of de handshake tussen monitor en laptop in de weg gaat zitten, en ik zou graag op werkdagen makkelijk willen switchen tussen de werk en prive laptop zonder al teveel gedoe. Een KVM switch is hiervoor natuurlijk niet per se nodig, ik zou het ook gewoon met een hub kunnen doen en dan het kabeltje in- en uitpluggen. Dat is natuurlijk wel minder kabeltroep, ik ben er nog niet uit of ik een KVM switch nodig heb eigenlijk.

Ik heb nu een goedkoop HP hubje van mijn werk die slechts 60hz kan doorpompen, wat ik vooral irritant vind is dat dat ding de handshake in de weg lijkt te zitten, want ik moet soms meerdere keren de hub in- en uitpluggen om de laptop en monitor met elkaar te laten praten, en soms herkent de laptop dan de juiste resolutie niet, dat probleem wil ik echt uit de weg hebben. Inpluggen of switchen en gaan met die banaan.

Ik overwoog al wel deze te kopen, heeft iemand hier ook ervaring mee: https://www.amazon.nl/UGR...ord-printer/dp/B0CFFFHFJT

Overigens heb ik ook een geschikte DP-over-USBC kabel gekocht, om even te testen dat alles wel goed werkt als ik met een directe verbinding mijn laptop op de monitor aansluit, zonder hub ertussen.

Suggesties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
spethspeth schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:36:
Hallo, ik ben op zoek naar suggesties voor een oplossing voor mijn setup voor prive/werk.

Mijn setup is als volgt:

Monitor:
Samsung G85SB, 3440 x 1440, max 170hz

2 laptops waartussen ik graag zou willen switchen:
Lenovo Legion 5 Pro 16 (prive, heeft 1 USB4 poort met DP-over-usbc mogelijkheid, heeft ook een HDMI poort maar die is defect)
HP Elitebook 845 G8 (werk, heeft thunderbolt, kan ook DP over usbc)

Accesoires:
Muis met usb c dongle en draadloos keyboard, dus eigenlijk hoeft alleen de muis dongle gedeeld te worden over de hub of kvm switch

(hoe zit het met KVM switches eigenlijk met de UTP kabel? blijft deze internet naar beide aangesloten laptops routen, ook als je switcht?)

Ik moet dus iets hebben wat deze resolutie en refresh rate aankan en niet gaat bottlenecken of de handshake tussen monitor en laptop in de weg gaat zitten, en ik zou graag op werkdagen makkelijk willen switchen tussen de werk en prive laptop zonder al teveel gedoe. Een KVM switch is hiervoor natuurlijk niet per se nodig, ik zou het ook gewoon met een hub kunnen doen en dan het kabeltje in- en uitpluggen. Dat is natuurlijk wel minder kabeltroep, ik ben er nog niet uit of ik een KVM switch nodig heb eigenlijk.

Ik heb nu een goedkoop HP hubje van mijn werk die slechts 60hz kan doorpompen, wat ik vooral irritant vind is dat dat ding de handshake in de weg lijkt te zitten, want ik moet soms meerdere keren de hub in- en uitpluggen om de laptop en monitor met elkaar te laten praten, en soms herkent de laptop dan de juiste resolutie niet, dat probleem wil ik echt uit de weg hebben. Inpluggen of switchen en gaan met die banaan.

Ik overwoog al wel deze te kopen, heeft iemand hier ook ervaring mee: https://www.amazon.nl/UGR...ord-printer/dp/B0CFFFHFJT

Overigens heb ik ook een geschikte DP-over-USBC kabel gekocht, om even te testen dat alles wel goed werkt als ik met een directe verbinding mijn laptop op de monitor aansluit, zonder hub ertussen.

Suggesties zijn welkom.
Nu is dit het docking-station topic en lijkt je op zoek te zijn naar een KVM-switch. Dan is dit het natuurlijk het verkeerde topic.

Maar tussen de zinnen door lees ik een use-case die met geen van beide in te vullen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-05 08:06
Klopt, een switch leek mij het meest logisch, maar zoals ik zei is een hub is voor mij ook een mogelijkheid. Hoezo is het met geen van beide in te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:15

NoTimeRemains

I know

ik ben ook op zoek naar een dockingstation, maar kan nog niet helemaal goed bepalen welke nou goed voor mij is.

Mijn situatie:
2 * 1440p 144Hz monitoren met elke een DP en een HDMI aansluiting
1 * PC (monitoren zijn met DP verbonden)
1 * MB Air M3

Ik wil graag een dockingstation zodat ik mn MB kan opladen en beide schermen kan aansturen (met de MB dichtgeklapt. Refreshrate is niet belangrijk op de MB. Het enige wat ik belangrijk vind is dat ik mijn USB hub met een USB-A kan aansluiten op het dockingstation. Ethernet, cardreader, etc. is overbodig.

Weet iemand welke voor mij geschikt is?

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
spethspeth schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:18:
Klopt, een switch leek mij het meest logisch, maar zoals ik zei is een hub is voor mij ook een mogelijkheid. Hoezo is het met geen van beide in te vullen?
Grofweg:

HUB
Ontsluit via een USB host interface, in het algemeen, de mogelijkheden van die interface.

Ik schrijf 'in het algemeen' aangezien er aardig wat 'HUBs' zijn waar ook een USB naar ethernet en/of USB-C DP Alt mode naar HDMI chip in zit. Dat zijn actieve componenten, waarmee het eigenlijk geen HUB meer is.

Dock
1 aansluiting en 'alles is geregeld oplossing'. De naam dock komt van docking station (erg letterlijk': aanmeer-station); het apparaat waar je je laptop op plaatste, zodat 'alles geregeld is'. Maar docks zijn nu eigenlijk nooit meer een 'dock'. Sommigen worden zo nog genoemd (vooral zakelijke insteek) en sommige worden dus onder HUB geschoven (voornamelijk de goedkopere, (iets) beperktere oplossingen meer gericht op consumentenmarkt).

KVM switch
Schakelt Keyboard, Video en Mouse. Maarrrr; ook hier is er kruisbestuiving, want er zijn ook KVM switches, waarbij je de PC's aansluit d.m.v. 1 enkele USB-C kabel met USB-PD en USB-C DP Alt mode, waarbij video wordt omgezet naar HDMI. Dat laatste, gok ik, omdat HDMI switch-chips relatief goedkoop zijn en DP switch-chips met o.a. DSC en MST is relatief duur.

De reden dat ik zeg dat jouw wensen met geen van beide zijn in te vullen is dat je met een vraag over ethernet komt die met geen van beide in te vullen is. Tenzij je beide combineert; 2 docks + KVM.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste