Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een dockingstations voor mijn Lenovo laptop, en een die compatible is met een Apple Macbook M3 Pro.

De reden voor geen DisplayLink, is dat ik slechte ervaringen ermee heb op Linux. Ook vond ik de prestaties enorm tegenvallen.

Deze producten heb ik gevonden:
- uitvoering: Dell Universal Dock - UD22
- uitvoering: Dell WD19S-130W

Bij de UD22 staat USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-C als host-adapter aansluiting, maar klopt dit wel? Op de DELL-website staat namelijk USB 3.2 Gen2 (zonder specs verder). En maakt dit verder iets uit?

Het liefst koop ik iets wat future proof is. Helaas vallen door mijn DL vereiste best veel af, die gaan er virtueel overheen, en ik heb nog een HDMI-monitor.

Dit is mijn volledige filter: categorie: Dockingstations

Als ik de host-adapter drop, dan krijg ik meer resultaten, maar ik gok dat hij dan niet kan laden of dat ik in prestaties inlever? Hebben jullie enig idee, ik kon het helaas niet vinden op Google, dan behalve dat je meer performance krijgt.

Thanks!

Edit: ik kan de product koppeling niet meer aanpassen - deze is fout. Dit is mijn huidige laptop: uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 14AHP9 (83D3003EMH)

[ Voor 8% gewijzigd door HollowGamer op 06-05-2025 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 22:01

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Had je al Het docking station topic gelezen?

Ik kan je iig vertellen dat de WD19S via DisplayPort AltMode werkt (wij hebben die op kantoor namelijk).

Bij de UD22 staat ook al bij het Test Rapport van Tweakers dat het DisplayLink heeft. Doorklikken op de website naar Support voor dit product kom ik uit op https://www.dell.com/supp...iversal-dock-ud22/drivers en wat staat daar? Juist, driver download voor DisplayLink drivers. De UD22 valt dus al af omdat je daar helemaal niet naar zoekt.

Je wilt ook dat het compatible is met je Macbook. Let hierbij heel goed op, Apple doet NIET aan meerdere schermen via een docking station. Het hele principe van DP Multistream wordt nog steeds ontkent. Houd hier dus rekening mee!

Als het best wat mag kosten, zou je kunnen kijken of een Dell Performance Dock (uitvoering: Dell WD19DCS-240W) wél fatsoenlijk werkt met Apple en meerdere schermen, omdat die namelijk 2 USB-C kabels heeft. Technisch gezien heb je er aan 1 voldoende, maar de tweede is in geval je hoge resolutie schermen (4k) wilt aansluiten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:14:
Had je al Het docking station topic gelezen?

Ik kan je iig vertellen dat de WD19S via DisplayPort AltMode werkt (wij hebben die op kantoor namelijk).

Bij de UD22 staat ook al bij het Test Rapport van Tweakers dat het DisplayLink heeft. Doorklikken op de website naar Support voor dit product kom ik uit op https://www.dell.com/supp...iversal-dock-ud22/drivers en wat staat daar? Juist, driver download voor DisplayLink drivers. De UD22 valt dus al af omdat je daar helemaal niet naar zoekt.

Je wilt ook dat het compatible is met je Macbook. Let hierbij heel goed op, Apple doet NIET aan meerdere schermen via een docking station. Het hele principe van DP Multistream wordt nog steeds ontkent. Houd hier dus rekening mee!

Als het best wat mag kosten, zou je kunnen kijken of een Dell Performance Dock (uitvoering: Dell WD19DCS-240W) wél fatsoenlijk werkt met Apple en meerdere schermen, omdat die namelijk 2 USB-C kabels heeft. Technisch gezien heb je er aan 1 voldoende, maar de tweede is in geval je hoge resolutie schermen (4k) wilt aansluiten.
Dank voor de uitgebreide reactie!

Ik heb de rest niet bekeken, daar heb ik overheen gelezen. Het topic heb ik ook niet gezien. Beide ga ik eens checken. :)

Dus AltMode is goed? Ik vind de termen heel vaag en verwarrend. Blij om te horen die ook niet van DL houdt. Ik heb maar een extra monitor, deze is via HDMI. Van de reviews bij de Lenovo docks begreep ik dat dit ook over diezelfde bus(?) gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DP en HDMI zijn dankzij HDCP compatible met elkaar. Dat maakt dus niet uit dat er een HDMI is. Maar als je MacOS draait, kan je dus maar 1 scherm effectief gebruiken, tenzij je €200 neerlegt voor de performance dock om effectief 2 kabels te gebruiken. Ik heb dat echter niet getest (kan ik op kantoor wel doen, we hebben toevallig een paar van die docks).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik zie een hoop dingen in dit topic die niet juist zijn:
Dat er een driver voor Displaylink voor is, wil niet zeggen dat het dus alleen Displaylink ondersteunt.

Dit dock is een hybride dock en het kan door middel van Displaylink 2 monitoren aansturen en via DP-Alt mode nog eens 2 monitoren:

https://www.usb-c-adapter...niversal-docking-station/
Laptops met Thunderbolt 3 of USB-C met Alt-DP (Displayport 1.4):

1 monitor – HDMI (max. 4K@60Hz) of Displayport max 5K@60Hz)
…..

4 monitoren – 1 x Display Port (max 4K@60Hz) + 1 x Display Port (max 4K@60Hz) + 1 x HDMI (max 2560*1440)+ USB-C (max 2560*1440)
En
Laptops zonder Thunderbolt 3 of USB-C met Alt-DP (Displayport):
1 monitor – Displayport max 5K@60Hz)
2 monitoren – 1 x Displayport (max 2560*1440@60Hz) + 1 x Displayport (max 2560*1440@60Hz)
3 monitoren – niet mogelijk
Daarnaast:
Apple doet NIET aan meerdere schermen via een docking station. Het hele principe van DP Multistream wordt nog steeds ontkent.
Nee, Apple ondersteunt geen Multistream over USB DPAlt-mode, ze ondersteunen het wel over Thunderbolt, ook prima via een Thunderbolt-dock.
DP en HDMI zijn dankzij HDCP compatible met elkaar.
Eh, HDCP staat voor High-bandwidth Digital Content Protection en biedt dus bescherming tegen bv kopiëren van beveiligde content. Zonder die bescherming blijft je scherm gewoon zwart als je er een beveiligde video op afspeelt.

In de Displayport zit een optie DP dual mode, ook wel aangeduid als DP++, waarmee de poort HDMI kan uitsturen en je dus door middel van een Displayport naar HDMI-kabel (of USB naar HDMI-kabel) een HDMI-apparaat kunt aansturen. Welke versie van HDmI dat is, is afhankelijk van de Displayport-versie en eventueel de kabel (voor HDMI 2.0).

@HollowGamer Als je zeker weet dat je maar 1 monitor gaat gebruiken, dan kom je weg met USB-C met DP Alt mode, ga je ooit over naar 2 monitoren, dan zou ik een Thunderbolt-dock kopen.

Displaylink valt op zich wel mee, zeker met maar 1 monitor met niet zo hoge resolutie. Wel afhankelijk van het gebruik, gamen gaat niet goed bv. En het hangt ook heel erg af van welke Displaylink chip er in het dock zit.

Maar ik begrijp het helemaal als je geen Displaylink wilt.

Ik heb een Dell WD22TB4 en daar ben ik erg tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

White Feather schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:55:
Ik zie een hoop dingen in dit topic die niet juist zijn:

[...]

Dat er een driver voor Displaylink voor is, wil niet zeggen dat het dus alleen Displaylink ondersteunt.

Dit dock is een hybride dock en het kan door middel van Displaylink 2 monitoren aansturen en via DP-Alt mode nog eens 2 monitoren:

https://www.usb-c-adapter...niversal-docking-station/

[...]

En

[...]
Terecht, was wat kort door de bocht. Neem niet weg dat het dock niet helemaal is wat TS zocht. Die wil expliciet geen DL en met dit dock is er niet echt te bepalen of dit wordt gebruikt of niet. We kunnen er alleen maar vanuit gaan, een aanname dus, dat DP AltMode eerst wordt geprobeerd en als dat niet werkt, het overschakelt op DL. Dit risico wil je liever niet lopen.

Bovendien doet de andere die TS noemde, de WD19S, wél 3 schermen zolang je niet boven de maximale resolutie uit komt. Ik heb er namelijk zelf 3x 1080p schermen mee aangestuurd. ;)
Daarnaast:

[...]

Nee, Apple ondersteunt geen Multistream over USB DPAlt-mode, ze ondersteunen het wel over Thunderbolt, ook prima via een Thunderbolt-dock.
Nou, niet altijd. Op kantoor hebben onze ontwikkelaars ook docking stations. Volgens mij zelfs eentje met TB en die heeft helaas pech, maximaal 1 scherm. Maar de meeste draaien op een nieuwere, dus zou kunnen dat het een beperking is van de Apple SoC zelf. Dat was zeker bij de M1 een flinke domper als beperking.

Maar dan nog, alle non-TB docks die geen DL gebruiken worden bij MacOS als 1 scherm aangestuurd. En dat is na al die jaren gewoon te absurd voor woorden.
[...]
Eh, HDCP staat voor High-bandwidth Digital Content Protection en biedt dus bescherming tegen bv kopiëren van beveiligde content. Zonder die bescherming blijft je scherm gewoon zwart als je er een beveiligde video op afspeelt.
Ok, wist even niet hoe het precies heet. Niet dit dus. :)
In de Displayport zit een optie DP dual mode, ook wel aangeduid als DP++, waarmee de poort HDMI kan uitsturen en je dus door middel van een Displayport naar HDMI-kabel (of USB naar HDMI-kabel) een HDMI-apparaat kunt aansturen. Welke versie van HDmI dat is, is afhankelijk van de Displayport-versie en eventueel de kabel (voor HDMI 2.0).
Ah, zo kan je dus zulke poorten herkennen. Vroeg mij al af wat het DP logo met + er bij betekende. Dit dus.
@HollowGamer Als je zeker weet dat je maar 1 monitor gaat gebruiken, dan kom je weg met USB-C met DP Alt mode, ga je ooit over naar 2 monitoren, dan zou ik een Thunderbolt-dock kopen.

Displaylink valt op zich wel mee, zeker met maar 1 monitor met niet zo hoge resolutie. Wel afhankelijk van het gebruik, gamen gaat niet goed bv. En het hangt ook heel erg af van welke Displaylink chip er in het dock zit.

Maar ik begrijp het helemaal als je geen Displaylink wilt.
Heb een aantal jaar geleden bij een werkgever met een DL dock gewerkt. Met het beeld volledig statisch en de muis stil was het CPU gebruik laag/idle. Met een minuscule visualizer van een media player zoals Audacious in Winamp modus ingeklapt was het genoeg om de CPU direct naar >60% te smijten. Iets van 10x5 pixels of zo. Absoluut krankzinnig! Ook alleen maar de muis bewegen over de monitoren gaf een flinke belasting en het was merkbaar traag met verversen, alsof je naar 30 Hz of lager zat te kijken.

Om deze reden weiger ik ook alles wat met DL te maken heeft.
Ik heb een Dell WD22TB4 en daar ben ik erg tevreden over.
Op 't werk hebben we 2 soorten TB docks, de dikke TB16 en de WD19TB (of WD22TB, zien er hetzelfde uit). Die dikke is een drama. De andere is aanzienlijk beter en minder gedoe. Volgens mij krijg je bij de WD19TB/WD22TB zelfs een melding als je een non-TB laptop aansluit dat het op DP-AltMode functie overschakelt. Waardoor het dus alsnog gewoon werkt, terwijl de TB16 hooguit beeld geeft maar niks van USB doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Nu online
Hero of Time schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:02:
[...]

Terecht, was wat kort door de bocht. Neem niet weg dat het dock niet helemaal is wat TS zocht. Die wil expliciet geen DL en met dit dock is er niet echt te bepalen of dit wordt gebruikt of niet. We kunnen er alleen maar vanuit gaan, een aanname dus, dat DP AltMode eerst wordt geprobeerd en als dat niet werkt, het overschakelt op DL. Dit risico wil je liever niet lopen.
Als je geen Displaylink driver installeert, werkt dat sowieso niet, dan hoef je je er ook geen zorgen over te maken. Tenzij je een werklaptop hebt die gelijk die drivers installeert (wat vaak het geval zal zijn).
Nou, niet altijd. Op kantoor hebben onze ontwikkelaars ook docking stations. Volgens mij zelfs eentje met TB en die heeft helaas pech, maximaal 1 scherm. Maar de meeste draaien op een nieuwere, dus zou kunnen dat het een beperking is van de Apple SoC zelf. Dat was zeker bij de M1 een flinke domper als beperking.
De M1 is inderdaad de enige die maar 1 extern scherm aan kan, bij de MacMini hebben ze de “lijn” van de interne monitor naar buiten gerouteerd en kun je 2 schermen aansluiten.
Maar dan nog, alle non-TB docks die geen DL gebruiken worden bij MacOS als 1 scherm aangestuurd. En dat is na al die jaren gewoon te absurd voor woorden.
Volledig mee eens. De techniek is gewoon een onderdeel van de Thunderbolt-specificatie en de basis zit er gewoon in. Dat het dan niet ondersteunt wordt is gewoon ruk.
Heb een aantal jaar geleden bij een werkgever met een DL dock gewerkt. Met het beeld volledig statisch en de muis stil was het CPU gebruik laag/idle. Met een minuscule visualizer van een media player zoals Audacious in Winamp modus ingeklapt was het genoeg om de CPU direct naar >60% te smijten. Iets van 10x5 pixels of zo. Absoluut krankzinnig! Ook alleen maar de muis bewegen over de monitoren gaf een flinke belasting en het was merkbaar traag met verversen, alsof je naar 30 Hz of lager zat te kijken.

Om deze reden weiger ik ook alles wat met DL te maken heeft.
Het ligt heel erg aan de chip in het dock.

Op mijn werk hebben we Dell D3100 met 2x FullHD er aan. Dat lagt als de neten (net alsof je idd met 30 hz werkt). Ik had zelf een D6000 met snelste Displaylink chipset (kon 3 4K-monitoren aan, waarvan 1 met DPAlt) en die deed via Displaylink 1x UHD en 1x QHD velen malen beter dan de D3100 zijn monitoren aanstuurt.
Op 't werk hebben we 2 soorten TB docks, de dikke TB16 en de WD19TB (of WD22TB, zien er hetzelfde uit). Die dikke is een drama. De andere is aanzienlijk beter en minder gedoe. Volgens mij krijg je bij de WD19TB/WD22TB zelfs een melding als je een non-TB laptop aansluit dat het op DP-AltMode functie overschakelt. Waardoor het dus alsnog gewoon werkt, terwijl de TB16 hooguit beeld geeft maar niks van USB doet.
Ja, dat was ook de gedachte bij mij, mogelijkheden Thunderbolt, zonder de dock totaal niet meer te kunnen gebruiken zonder TB. (En ook geen Displaylink meer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 13:03
Het is niet de bedoeling om hier iets te doen wat in V&A zou moeten, maar ik heb zelf een Lenovo USB-C dock over:

uitvoering: Lenovo 40AS0090EU Thinkpad USB-C Dock Gen 2

Je mag deze wel een keer lenen (als je dat wil) om te kijken of het fatsoenlijk werkt. Ik heb hem zelf vervangen door een HP TB4 dock. Dit omdat ik een HP laptop had van een klant die niet lekker wilde werken met dit dock (weet nog steeds niet waarom).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

White Feather schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:01:
[...]

Als je geen Displaylink driver installeert, werkt dat sowieso niet, dan hoef je je er ook geen zorgen over te maken. Tenzij je een werklaptop hebt die gelijk die drivers installeert (wat vaak het geval zal zijn).
Ook je 'simpele' Windows Home doet automatisch drivers installeren. Als Windows een apparaat ziet waarvan het intern of bij Windows Update een driver heeft, wordt die geïnstalleerd. Je moet dit zelf bewust uitzetten om dat te voorkomen.

Pagina: 1