Het docking station topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-04 20:58
Update 31-8-2023: Tweakers review van 20 docks.

Regelmatig worden er hier op het forum vragen gesteld over docking stations. Past deze dock nu wel of niet? Kan ik nu meerdere schermen aansluiten? En de verschillende USB-C technieken maken het er niet overzichtelijk op. Daarom een topic over docking stations.

Afgelopen periode heb ikzelf vergelijkbare vragen gehad, en daarom e.e.a. uitgezocht en geprobeerd. Helaas is mijn ervaring beperkt, dus zou het fijn zijn als onderstaand overzicht kan worden bevestigd of gecorrigeerd door mede-Tweakers. Zijn er andere nuttige aanvullingen laat het weten.

Verschillende host interfaces
Sinds de introductie van USB-C zijn er verschillende USB-C technieken die soms wel en soms niet ondersteund worden. Heel vaak worden niet alle onderstaande technieken toegepast. Het is dus opletten welke techniek door welk apparaat wordt ondersteund.

USB-C
USB-C zegt eigenlijk vooral iets over de vorm van de stekker. Maar normaliter betekent USB-C dat er sprake van een USB 3.0-3.2 interface. Soms 5 Gbit/s (gen 1) en soms 10 Gbit/s (gen 2). In de basis geeft USB-C géén beeldsignaal of oplaadmogelijkheden, maar de interface kan dit wel ondersteunen.
USB 4.0 komt ook steeds meer voor en heeft in potentie dezelfde mogelijkheden als thunderbolt 3, maar let op: anders dan thunderbolt zijn veel van deze mogelijkheden optioneel. Dit geldt bijvoorbeeld voor pcie channeling, DP alt mode en power delivery. Belangrijk om dit goed te controleren bij aanschaf van een laptop.

Linus Tech Tips heeft hier een filmpje over gemaakt: YouTube: USB4 is a Glorious Mess

USB-C met DP alt mode
Veel nieuwe laptops worden uitgevoerd met een USB-C aansluiting met DisplayPort alt mode, maar dit geldt niet voor alle laptops (low budget) en zeker niet voor gewone pc's. DisplayPort alt mode betekent dat er naast het reguliere USB-C signaal óók DisplayPort beeldsignaal over USB-C wordt doorgestuurd. Sommige GPU's beschikken ook over een USB-C aansluiting met DisplayPort signaal.

USB-C met power delivery
Naast USB-C met een DisplayPort signaal (DP) kan USB-C ook worden uitgevoerd met Power delivery (PD). Veel nieuwe laptops worden opgeladen via USB-C en hebben dus deze mogelijkheid. Power delivery gaat tot ongeveer 100 Watt, maar de meeste docks leveren tot ca 65 Watt. Met name als jouw laptop een stevige videokaart heeft, is het opletten of het dock voldoende vermogen kan leveren.
(Dank aan @Baakster voor de correcties)

USB-A/C met DisplayLink
DisplayLink docks gedragen zich als externe USB-videokaart. Deze docks beschikken over een specifieke DisplayLink chip. Het beeldsignaal wordt door de cpu gecomprimeerd en door de chip in het dock omgezet naar DisplayPort of HDMI signaal. Pc's en laptops moeten hiervoor de juiste drivers installeren. Dit systeem heeft enige lag, wat niet merkbaar is met 'gewoon kantoorwerk', maar er valt niet echt mee te gamen. Het werkt praktisch met alle pc's en laptops.

Thunderbolt 3 en 4
Thunderbolt is een techniek van Intel en wordt veel in bijvoorbeeld Apple-producten gebruikt, maar ook veel laptops met Intel CPU's beschikken over deze techniek. Er zijn weinig AMD gebaseerde laptops die Thunderbolt ondersteunen. Ook beschikken relatief weinig PC's over Thunderbolt.

Behalve de connector is Thunderbolt wezenlijk anders dan USB. Thunderbolt heeft dezelfde functionaliteiten als USB-C met DP alt mode en power Delivery . Aanvullend heeft Thunderbolt PCIe channeling, waardoor ook externe gpu's en andere PCIe apparaten mogelijk zijn. En computers met Thunderbolt zijn compatible met deze USB functies. Thunderbolt heeft ten opzichte van de andere interfaces de meeste bandbreedte, al zal USB-C 4.0 straks in potentie gelijk zijn als Thunderbolt 3 (tot 40Gbit/s), maar de praktijk blijkt weerbarstig. Een laptop met Thunderbolt aansluiting zal zich gedragen als USB-C (incl. DP & PD) als de dock alleen DP alt mode heeft. Dat geldt ook voor een thunderbolt docks als de laptop alleen over DP alt mode beschikt.

Note: dit is de theoretische compatibiliteit. Helaas lijkt de praktijk een stuk weerbarstiger, zoals je kan lezen in dit topic. Het blijft toch vaak een gokje is of iets werkt.

Thunderbolt docks zijn normaliter vrij prijzig, maar ze schijnen op de tweedehands markt betaalbaar te zijn.
(Met dank aan @jgj82)

KVM-switch
Hoewel het geen docking station is, is een KVM switch voor enkele use-cases wel een interessante optie. Daarom wordt hij in dit topic meegenomen. Een KVM-switch schakelt, anders dan docks, met een fysieke knop tussen de verschillende computers. Alle computers worden dus gelijktijdig op de switch aangesloten, terwijl docks juist wisselen met een USB-kabel. Waar docks meestal meerdere HDMI/Display Port aansluitingen hebben voor meerdere beeldschermen, heeft een KVM-switch er vaak maar één. Al kunnen meestal meerdere beeldschermen worden aangesloten door Multi-Stream Transport (MST). Het voordeel van een KVM-switch is dat het Display-port signaal niet wordt onderbroken, maar ongehinderd aankomt bij het beeldscherm. Dit maakt hogere refreshrates en Gsync/Freesync mogelijk (ik weet niet of dit altijd ondersteund wordt). Helaas wordt DSC compressie bij mijn KVM-switch niet ondersteund. Overigens geldt wel enig signaalverlies door de switch, waardoor het gebruik van goede kabels bij hoge resoluties belangrijk is.

Use cases
De toepassingen zijn divers. En de vraag neemt toe met het thuiswerken. Sommige mensen willen graag eenvoudig de schermen en randapparatuur wisselen tussen de werklaptop en andere laptops en/of pc's. Anderen willen graag meerdere schermen op één laptop aansluiten, maar missen voldoende DisplayPort of HDMI aansluitingen. Sommigen gebruiken dit alleen voor kantoorwerk, terwijl anderen ook graag willen gamen. En natuurlijk heeft iedereen een eigen budget.

Onderlinge compatibiliteit
In onderstaande tabel worden de meest gangbare hostinterfaces weergegeven met de onderlinge compatibiliteit.

Hostinterface dockUSB-C DP alt modeUSB-C DP & power deliveryUSB-A/C DisplayLinkThunderbolt 3Thunderbolt 4
Interface Laptop/pc
USB-C--+--
USB-C DP alt mode++/-++/-+/-
USB-C DP alt mode & power delivery++++/-+/-
Thunderbolt 3+++++
Thunderbolt 4+++++

Note: +/- betekent backwards compatible. Dit betekent dat niet alle functies/bandbreedte wordt benut.
Note 2: in de praktijk gaat de compatibiliteit niet altijd goed. Het blijft uitproberen. Lees ook de ervaringen in dit forum.

Voor- en nadelen
In onderstaande tabel staat een simpel overzicht met de belangrijkste voor- en nadelen van elke interface.

InterfacetypeVoordelenNadelenMaximaal aan te sluiten beeldschermen
USB-C DP alt mode* Goedkope docks
* DisplayPort beeld over USB
* Goede beeldkwaliteit
* Voor PC's te realiseren met PCIe uitbreidingskaart
USB-C DP alt mode en power delivery* Goedkopere docks
* Geen extra lader nodig
* DisplayPort beeld over USB
* Goede beeldkwaliteit
* Frequentie >60Hz en adaptive sync mogelijk
* DCS compressie normaliter ondersteund
* Laptop moet beschikken over zowel DP alt mode als power delivery
* Niet alle docks leveren voldoende stroom voor elke laptop (!)
* Meestal niet mogelijk voor pc's
DP 1.2: 5x 1080px60Hz of 1x 4K@60Hz
DP 1.4: 2x 4K@60Hz
USB-A/C DisplayLink* Geschikt voor alle USB aansluitingen
* Tot wel drie 4K beeldschermen mogelijk met één dock
* Ook mogelijk met Power Delivery
* Zeer geschikt voor kantoorwerkzaamheden
* Prijzige docks
* Ongeschikt voor gaming door LAG
* Ongeschikt voor gaming vanwege max 60Hz
USB 3.0: Tot 2x 4K@60Hz + 1x 4K@30Hz
Thunderbolt 3 en 4* Beste beeld
* Laptop met Thunderbolt compatible met USB
* Beste connectiviteit
* Externe videokaart ook mogelijk
* Laptops die alleen over DP alt mode beschikken normaliter compatible
* Frequentie >60Hz en adaptive sync mogelijk
* DCS compressie normaliter ondersteund
* Meeste laptops beschikken niet over Thunderbolt
* Prijzige docks en laptops
* Vaak niet mogelijk voor pc's
2x 4K@60Hz
KVM switch* Kan ook met FreeSync of Gsync
* Wisselen met druk op knop ipv kabel steeds verwisselen
* Diverse KVM-switches wisselen ook (USB) randapparatuur
* Prijzig
* Maar één beeldscherm aansluiting
* Laptop aansluiten moet met meer kabels
* Meeste KVM's gaan tot DisplayPort versie 1.2
* DCS compressie wordt niet ondersteund
DP 1.2: 4K@75Hz / 1440p@240Hz / 1080p@240Hz
DP 1.4: 8K@30Hz / 4K@120Hz / 1440p@144Hz / 1080p@240Hz

Notes:
* Resoluties en frequenties zonder DCS compressie
* Apple producten met M1 SOC zijn beperkt tot één extern beeldscherm.

Uitbreidingsmogelijkheden
Laptops:
Het schijnt mogelijk te zijn om met één Belkin kabel voor Huawei VR te gebruiken (huawei belkin VR connecting cable). Deze kabel heeft USB-C met DP alt mode connector aan de ene zijde en drie connectors (DisplayPort en 2x USB) aan de andere zijde. Misschien kan de functie worden bevestigd door andere Tweakers. Ook zijn er externe Belkin kastjes die hetzelfde moeten bereiken (Wacom Link Plus ACK42819). Ik heb deze niet getest.

PC's:
1. Toevoegen van PCI-e kaart voor USB-C met DisplayPort alt mode: pricewatch: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...
2. Toevoegen van PCI-e kaart voor Thunderbolt 3 of 4: Uitbreidingskaart is afhankelijk van merk moederbord. Het moederbord moet zijn voorzien van een Thunderbolt Header, waarop de PCI-E uitbreidingskaart met een kabel kan worden aangesloten.

Bandbreedte
Naar mate het aantal pixels en de frequentie toeneemt, wordt de bandbreedte van de aansluiting steeds belangrijker, zoals ik zelf heb gemerkt met mijn monitor met 5120x1440@240Hz. Thunderbolt en USB-c met displayport hebben bandbreedte vanaf 5 gbit/s (usb 3.1) tot 40 gbit/s (thunderbolt 4). Over deze aansluiting moet het DisplayPort beeldsignaal, wat enige beperking geeft. Hieronder een overzicht van relevante bandbreedte voor alle interfaces. Omdat DisplayLink wezenlijk anders werkt, is deze niet aan dit overzicht toegevoegd.

InterfaceBandbreedteDisplayPort versie1080p*1440p*4K*8K*
USB 2.00,5 Gbit/s-
USB 3.2 gen 15 Gbit/s1.2 of 1.4**
USB 3.2 gen 210 Gbit/s1.2 of 1.4**
USB 4.040 Gbit/s2.0**
Thunderbolt 3tot 40 Gbit/s1.2 of 1.4
Thunderbolt 440 Gbit/s2.0
DisplayPort 1.217.3 Gbit/s1.2>240Hz165Hz75Hz-
DisplayPort 1.425,9 Gbit/s1.4>240Hz>240Hz120Hz30Hz
DisplayPort 2.038,7-77,4 Gbit/s2.0>240Hz***>240Hz***144Hz***30Hz***

* maximale frequenties zonder DSC compressie en op 8 bit
** optioneel
*** op basis van 38,7 Gbit/s. Geen idee hoe snel 77,4 Gbit/s ondersteund zal worden.
Bron: wikipedia

Kabels
Er is een enorme varieteit aan usb-c kabels. Mijn ervaring is dat je echt moet zoeken naar de juiste. Lang niet alle usb-c kabels zijn geschikt voor DP alt mode en/of power delivery. Let goed op bij de aanschaf, en houd er rekening mee dat zelfs kabels die volgens de specificaties voldoende bandbreedte hebben, het nogal eens niet (goed) doen. Kabels die ik heb gebruikt:

* DisplayPort: pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.4 kabel 2 meter HBR3 8K 60Hz Zwart
* USB-c naar DisplayPort: pricewatch: Club 3D USB Type C to DisplayPort 1.4 cable Zwart
* USB-c naar DisplayPort (DOA): pricewatch: Club 3D USB Type C to DisplayPort™ 1.4 Adapter 8K60Hz Zilver, Zwart

Eigen ervaring
Ik heb ervaring met de volgende docks:

1. DisplayLink docking station pricewatch: i-tec USB 3.0 / USB-C / Thunderbolt 3 Dual Display Docking Statio...
2. Thunderbolt 4 docking station pricewatch: OWC Other World Computing 11-Port Thunderbolt 4 Dock for Mac & Wi...
3. KVM-switch pricewatch: Delock DisplayPort 1.4 KVM Switch 8K 30Hz met USB 3.0 en Audio

Ad 1: Dit is een DisplayLink dock. Ik gebruik deze docks met verschillende computers en laptops. Een laptop heeft een thunderbolt aansluiting. Een computer heeft een USB-C aansluiting met displayport alt-mode. En een ander pc en laptop hebben enkel USB 3.0 (ook usb3 type A). Het werkt bij allemaal. Op kantoor heb ik twee 1440p schermen aangesloten. Thuis heb ik een Samsung Odessey G9 met een resolutie van 5120x1440 aangesloten. Alles op 60Hz. In alle gevallen levert het dock ook 1Gb internet en allerlei randapparatuur.
Ad 2: Deze thunderbolt dock heb deze getest met al onderstaande apparaten. Voor een thunderbolt dock is minimaal usb-c met DisplayPort alt mode nodig. Met de laptop met thunderbolt 3 en de laptop met thunderbolt 4 werd zonder problemen 5120x1440@240Hz geaccepteerd. Met USB-C DP alt mode kreeg ik wisselende ervaringen. De PC met de Delock USB-C DP alt mode (DP 1.2) werkt prima. Maar de laptop met USB-C DP alt mode (DP 1.4) wil maar niet goed werken.
Ad 3: Ik heb eveneens de Delock DisplayPort 1.4 KVM Switch gehad (en geretourneerd). Deze heb ik getest met mijn Samsung Odessey G9 op een resolutie van 5120x1440@60Hz. Deze switch doet precies wat het aangeeft binnen de mogelijkheden van Displayport 1.4. Het ondersteunt Variabele Refresh Rate, zoals Freesync. Het ondersteund géén beeldcompressie (DCS). Vanwege deze laatste was het voor mij geen goede oplossing en is het apparaat retour gegaan. De switch kan dus hogere refreshrates dan 60Hz, maar wel binnen de normale bandbreedte van DisplayPort 1.4. Lees ook post ZatarraNL in "Het docking station topic"

Bovenstaande docks heb ik in meer of mindere mate getest met:
a. PC met USB-c 3.2 (10gb/s) zonder DisplayPort alt mode, zonder power delivery
b. PC met PCIe controler voor DisplayPort alt mode (DP 1.2) pricewatch: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ... aangesloten op een Nvidia RTX 3080ti
c. Laptop met USB-A 3.0 zonder DisplayPort alt mode, zonder power delivery
d. Laptop met USB-c met DisplayPort alt mode (DP 1.4), met power delivery
e. Laptop met thunderbolt 3 (DP 1.2)
f. Laptop met thunderbolt 4
g. Beeldscherm Samsung Odessey G9, 49" ultrawide 5120x1440@240Hz; 10 bit; HDR; Gsync compatible.

Ad a. Deze PC werkt prima met de dock met DisplayLink (zie apparaat 1). Ook KVM-switch werkt, maar zonder compressie, en daarom gelimiteerd. Thunderbolt dock werkt niet.
Ad b. Deze PC werkt prima met de thunderbolt 4 dock op 5120x1440@60Hz en 120Hz op 8 bit (met DCS compressie). Bij 10bit werd 120Hz teveel, wat te zien was door artifacts. 240Hz is niet mogelijk. Gsync werkt ook.
Ad c. Deze PC werkt prima met de dock met DisplayLink (zie apparaat 1). Meest schikte dock. De rest werkt niet.
Ad d. Vreemd genoeg lijkt de USB-C DP alt mode niet goed met deze dock te werken. Andere docks waren geen probleem. De kabel rechtstreeks van USB-C naar de DisplayPort van de monitor werkt wel.
Ad e. Deze laptop werkt met alle apparaten. Ondanks de beperking van DP 1.2
Ad f. Deze laptop werkt met alle apparaten.

[ Voor 44% gewijzigd door ZatarraNL op 31-08-2023 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:53

jgj82

Ja, maar = nee

Allereerst wil ik @ZatarraNL bedanken voor het openen van dit topic en de degelijke topic start! Er blijken de laatste (2?) jaren veel vragen aangaande deze problematiek te zijn. Tevens lijkt het door de vele geopende topics dat mensen de antwoorden niet kunnen vinden. Hopelijk brengt dit draadje hier verandering in.

Als een aanvulling op dit geheel wil ik graag mijn ervaringen delen met HP en Thunderbolt 3 (TB3).
TB3-docks zijn vrij prijzig en veel mensen hebben er begrijpelijk het geld er niet voor over. Toch zijn er via andere kanalen prima betaalbaardere oplossingen te vinden.

Mijn situatie uitgangssituatie:

In 2018 kocht ik een HP Spectre X360 15-CH0XX voor school.
Thuis had ik een moderne game-PC staan met een 34" UWQHD en een 27" QHD monitor.
Nu zou het erg fijn zijn om de laptop aan de randapparatuur van de PC te kunnen koppelen zonder alle kabels te moeten wisselen. Als eerste opgezocht welke USB-C poorten mijn laptop precies had. Dit bleek 2x TB3 te zijn. Aha! dat opent perspectief! Even snel bij HP een passende dockingstation scoren en gaan!...... Not.... ;w

En zo begon de zoektocht....

Na wat rechercheren op het www vond ik een post van iemand die een HP dock uit de professionelere hoek geprobeerd had en deze op een consumenten-laptop aan de praat gekregen heeft.
Tot mijn verbazing waren (en zijn) de prijzen van gebruikte docks meer dan prima in vergelijking met de nieuwprijs (€200-€300).
Let goed op wat voor voeding je nodig hebt en of deze meegeleverd wordt!
Zowel de Elite dock of ZBook dock in alle opgegeven vermogens voldoen. De aangesloten voeding bepaald het vermogen.

Wel dient er bij de sommige docks een kabel vervangen te worden omdat de professionele (Z-)books van HP over een speciale aansluiting beschikken waar de laadkabel naast de USB-C TB3 aansluiting zit. een passende, vervangende kabel is online te vinden voor kleingeld waardoor de gehele configuratie onder de €100,- te complimenteren is.

Via HP de eventuele driverupdates en firmwareupdates doorvoeren.
Beide monitoren draaien bij mij op hun native resolutie van 2560*1440@60hz + 3440*1440@60Hz

De perfecte oplossing voor als je een monitor met ingebouwde KVM-switch hebt. Had ik natuurlijk niet |:(
Dit heb ik opgelost door een powered USB-switch onder mijn bureau te hangen die bedient wordt met een kleine fysieke switch die achter een monitorvoet ligt. Helemaal happy! *O*

Lijst van gebruikte items met EAN/PN: Clickable PN voor lijst met compatible nummers

#CategoryProductEAN / PNNieuwprijsSubtotaal
1KabelsHP Thunderbolt 3 Cable843011-001€ 100€ 30
1Docking stationsHP ZBook 150W TB3 Dock0889894331694€ 331,54€ 40
1USB, audio en video-hubsAten US224 2-Port USB0151903621080 € 17,79€ 17,79
Totaal€ 349,33€ 87,79

Mocht je meer willen weten kan je je vraag altijd stellen in dit topic of per PM.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen!
Tevens is er nog een Elite dock onderweg naar mij met een andere scew die ik zal testen binnekort. Ik zal deze post updaten waar nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door jgj82 op 06-01-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Goede tip. Ik wist niet dat thunderbolt docks tweede hands zo betaalbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-04 19:48
Beste allen,

Ik ben zoekende voor een docking station voor mij 82JQ007SMH - Legion 5 Pro https://ap.lc/p3beu (AMD model 2021).
Ook wil ik de dockingstation gebruiken voor een HP workstation laptop.

Op de docking station worden 2 k4 27 inch schermen aangesloten middels displayports of HDMI.

Omdat de ene laptop een Ryzen 7 H5800 processor heeft zit ik aan de usb-c dock vast.
Beide laptops hebben een usb-c uitgang, ik wil wel kunnen gamen met deze dock.

Welke raden jullie aan, zodat mocht er later weer een andere merk laptop er bijkomen je niet weer met het vervangen van de docking station zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
bertdrenth schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:15:
Beste allen,

Ik ben zoekende voor een docking station voor mij 82JQ007SMH - Legion 5 Pro https://ap.lc/p3beu (AMD model 2021).
Ook wil ik de dockingstation gebruiken voor een HP workstation laptop.

Op de docking station worden 2 k4 27 inch schermen aangesloten middels displayports of HDMI.

Omdat de ene laptop een Ryzen 7 H5800 processor heeft zit ik aan de usb-c dock vast.
Beide laptops hebben een usb-c uitgang, ik wil wel kunnen gamen met deze dock.

Welke raden jullie aan, zodat mocht er later weer een andere merk laptop er bijkomen je niet weer met het vervangen van de docking station zit.
Jouw Legion 5 Pro heeft usb-c met beide DP en PD alt mode. Voor dit apparaat is een dock met DisplayPort alt-mode het mooist. Ik weet alleen niet zeker of het ook past bij jouw HP workstation laptop. Daar heb je geen specificaties van opgegeven. Als je zeker wil weten dat het werkt, dan zou ik voor een DisplayLink dock gaan. Die ik heb zou prima moeten werken: pricewatch: i-tec USB 3.0 / USB-C / Thunderbolt 3 Dual Display Docking Statio...

Enige aandachtspuntje is de stroomvoorziening. Jouw Legion 5 Pro heeft zelf een 300W adapter. Die RTX 3060 die erin zit kan alleen al tot 130W trekken. Het wordt een uitdaging om een dock te vinden die zoveel stroom kan leveren.

Dell heeft een paar docks die zoveel stroom kunnen leveren, maar doen dat met een dubbele USB-c aansluiting naar de laptop en lijken allemaal DP alt mode docks te zijn.

I-tec heeft wel een aantal DisplayLink docks die overweg kunnen met jouw apparatuur en 2 of meer 4K schermen, maar die gaan tot maximaal 100W laden. Geen idee of jouw Legion 5 daar voldoende aan heeft.

Je kunt natuurlijk altijd een extra lader gebruiken, maar dan mis je het gebruikersgemak van één kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
ZatarraNL schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Jouw Legion 5 Pro heeft usb-c met beide DP en PD alt mode. Voor dit apparaat is een dock met DisplayPort alt-mode het mooist. Ik weet alleen niet zeker of het ook past bij jouw HP workstation laptop. Daar heb je geen specificaties van opgegeven. Als je zeker wil weten dat het werkt, dan zou ik voor een DisplayLink dock gaan. Die ik heb zou prima moeten werken: pricewatch: i-tec USB 3.0 / USB-C / Thunderbolt 3 Dual Display Docking Statio...

Enige aandachtspuntje is de stroomvoorziening. Jouw Legion 5 Pro heeft zelf een 300W adapter. Die RTX 3060 die erin zit kan alleen al tot 130W trekken. Het wordt een uitdaging om een dock te vinden die zoveel stroom kan leveren.

Dell heeft een paar docks die zoveel stroom kunnen leveren, maar doen dat met een dubbele USB-c aansluiting naar de laptop en lijken allemaal DP alt mode docks te zijn.

I-tec heeft wel een aantal DisplayLink docks die overweg kunnen met jouw apparatuur en 2 of meer 4K schermen, maar die gaan tot maximaal 100W laden. Geen idee of jouw Legion 5 daar voldoende aan heeft.

Je kunt natuurlijk altijd een extra lader gebruiken, maar dan mis je het gebruikersgemak van één kabel.
Bedankt ik zat ook naar de HP G5 Dock te kijken, van het stroomgebruik wist ik al.
Had al gelezen dat de laptop niet fijn werkt met de Dell docks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
Kan je met de voorgestelde dock ook gamen?

[ Voor 67% gewijzigd door bertdrenth op 08-01-2022 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 15:39
Goedemorgen allemaal,

Ik ben totaal niet thuis in docking en displays vandaar min vraag. Ik zal proberen om zoveel mogelijk informatie te geven.

Wat ik nu heb:

Laptop
Ik heb een Dell XPS15 9500 (Hier staan alle poorten en technische specs: LINK

Hier staat dat ik aan aansluitingen heb:
Eén USB 3.2 Gen 2-poort (Type-C) met DisplayPort
Twee USB 3.2 Gen 2-poorten (Thunderbolt 3)
Docking Station en extra schermen
ik heb een Dell USB Dock D3100

hierop heb ik 2 extra 4k schermen aangesloten (2 x LG UHD 27UL550)

Deze schermen hebben een resolutie van 3840 x 2160, maar zoals jullie kunnen zien kan mijn huidige dockje maar 2048x1152 aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNBizkzujEXjzeZN5qIzItuh4NA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/viucCkyuAhvtuQdGtRCDzeN5.png?f=fotoalbum_large

Dus ik denk: Tijd voor een nieuw Dockingstation om zo de twee extra schermen op de maximale resolutie te krijgen. mijn grote vraag is: kan mijn laptop dit wel aan (m.a.w. hangt dit af van de laptop, of is de docking alles bepalend) en als de docking alles bepalend is: welke docking zou ik dan moeten hebben (alleen office-werkzaamheden. geen gamen) ?

ik denk dat deze zou moeten voldoen : pricewatch: Dell WD19TBS-180W
(thunderbold 3 met 2 displayports)

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. zo niet laat het ff weten. fijne zondag. bedankt alvast

[ Voor 6% gewijzigd door kuwerti op 09-01-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

kuwerti schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:38:
.....

ik denk dat deze zou moeten voldoen : pricewatch: Dell WD19TBS-180W
(thunderbold 3 met 2 displayports)

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. zo niet laat het ff weten. fijne zondag. bedankt alvast
Ik denk niet dat dit dock voldoet voor 2x 4K @ 60Hz. Volgens de productomschrijving van Dell is de maximale resolutie 5120 x 2880 - 60 Hz.
  • Twee keer 4K = 3840 x 2160 = 16.588.800 pixels.
  • 5120 x 2880 = 14.745.600 pixels
Misschien dat met CRU een costum resolutie te maken is die werkbaar is op bv 50Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
jgj82 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:29:
[...]

Ik denk niet dat dit dock voldoet voor 2x 4K @ 60Hz. Volgens de productomschrijving van Dell is de maximale resolutie 5120 x 2880 - 60 Hz.
  • Twee keer 4K = 3840 x 2160 = 16.588.800 pixels.
  • 5120 x 2880 = 14.745.600 pixels
Misschien dat met CRU een costum resolutie te maken is die werkbaar is op bv 50Hz
ok, maar welke dan wel? ben zelf ook ana het zoeken en vind nu deze 4 opties:

https://tweakers.net/pric...2;1665882;858923;1781978/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

kuwerti schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:30:
[...]

ok, maar welke dan wel? ben zelf ook ana het zoeken en vind nu deze 4 opties:

https://tweakers.net/pric...2;1665882;858923;1781978/
Volgens de tabel in de gebruikershandleiding van de WD19TB zou 2x 4K @ 60Hz mogelijk moeten zijn via TB3 en 2x DP1.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

bertdrenth schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:32:
Kan je met de voorgestelde dock ook gamen?
Ja, maar tot 4K60Hz. Voor G-Sync en hogere refresh rates zou ik de Legion via een usb-C - Displayport kabel aansluiten. Genoeg "voer" te vinden op Youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
jgj82 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:14:
[...]

Ja, maar tot 4K60Hz. Voor G-Sync en hogere refresh rates zou ik de Legion via een usb-C - Displayport kabel aansluiten. Genoeg "voer" te vinden op Youtube.
dank je, Ik heb inderdaad ook een (prive) legion 5 pro, maar mijn vraag gaat nu specifiek over de Dell XPS 159500 (werk laptop) geldt hier dan hetzelfde voor @jgj82 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

kuwerti schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:06:
[...]

dank je, Ik heb inderdaad ook een (prive) legion 5 pro, maar mijn vraag gaat nu specifiek over de Dell XPS 159500 (werk laptop) geldt hier dan hetzelfde voor @jgj82 ?
Ja, zoals ik al eerder aanhaalde
jgj82 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:49:
[...]

Volgens de tabel in de gebruikershandleiding van de WD19TB zou 2x 4K @ 60Hz mogelijk moeten zijn via TB3 en 2x DP1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
jgj82 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:49:
[...]

Dank @jgj82 voor alle hulp. In de manual zie ik onderstaande plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dLaKHXQV2P-77j9dB9gQVPwvW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lr986AwwbMC71JHrBRHGd7LF.png?f=fotoalbum_large

Nu heeft mijn laptop 2 keer een usb 3.2 GEN 2 (thunderbol3) aansluiting. is dat dan de 6de optie die ik heb in het plaatje? ik snap niet helemaal de verschillende opties in het plaatje (DPI, HDMI, MFDP enz) zijn dat de mogelijkheden die je hebt op het dockinstation of op de combinatie docking&laptop??? dus als ik 1 monitor aansluit op de HDMI (op dockin)en 1 op de USB-type c(op de laptop??) dan haal ik de hoogste resolutie? OF moet ik beide monitoren op de docking aansluiten (1 op hdmi en 1 op usbc?)
8)7 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door kuwerti op 09-01-2022 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Ik heb een poging gewaagd om te begrijpen wat DELL precies wil vertellen, maar ik kan er geen touw aan vastknopen. Met zulke onduidelijke handleidingen geef ik het op. Het lijkt me verstandig om DELL zelf te vragen om bevestiging in plaats van dat wij gaan gokken.

Persoonlijk heb ik de support van I-tec positief ervaren. En mogelijk dat het volgende dock bij jou past (weet niet of er voldoende vermogen uitkomt):
https://i-tec.pro/en/produkt/tb3cdualdpdockpd-2/

Of als je meer vermogen nodig hebt (max 96W):
https://i-tec.pro/en/produkt/tb3tripledockpd-2/

Deze thunderbolt-docks ondersteunen gewoon 2 stuks 4K@60Hz displays op beide DisplayPorts van het dock. Die laatste ook 3 stuks 4K@30Hz.

[ Voor 9% gewijzigd door ZatarraNL op 09-01-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

@kuwerti Volgens deze post op het Dell forum kun je de WD19TB via TB3 aansluiten op één van de linker poorten op je XPS 9500.
Dan kun je gebruik maken van beide DP1.4 aansluitingen op het docking station met als max 3840 x 2160 @60 Hz per aansluiting. (Tabel 2, HBR3 , optie 1)

De WD19TB schijnt ook 130W via iets "speciaal voor Dell" te kunnen leveren via USB-C/TB3

Zou je een heel precies het type Dell XPS 9500 kunnen posten?
Verder blijft dat dock gewoon verschrikkelijk duur ;(

[ Voor 30% gewijzigd door jgj82 op 09-01-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
jgj82 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:00:
@kuwerti Volgens deze post op het Dell forum kun je de WD19TB via TB3 aansluiten op één van de linker poorten op je XPS 9500.
Dan kun je gebruik maken van beide DP1.4 aansluitingen op het docking station met als max 3840 x 2160 @60 Hz per aansluiting. (Tabel 2, HBR3 , optie 1)

De WD19TB schijnt ook 130W via iets "speciaal voor Dell" te kunnen leveren via USB-C/TB3

@jgj82 fijn dat je zo helpt. _/-\o_

mijn exacte type dell is:

Dell XPS 15 9500
met een Intel(R) Core(TM) i7-10750H CPU @ 2.60GHz 2.59 GHz
en een GeForce GTX1650 Ti grafische kaart.

hieronder wat er op de achterkant staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfxC44G6791NEj4QeVQf6Ahhrms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4Mn5DrpFgopmPwu8IRGkN4M.jpg?f=fotoalbum_large

dus volgens mij is het DEZE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Ik heb afgelopen weekend mijn nieuwe KVM ontvangen om uit te proberen.
Mijn hoop was dat de KVM de DisplayPort 1.4 met een resolutie van 5120x1440@240Hz kon doorgeven aan mijn Samsung Odessey G9, zodat ik wellicht zou kunnen gamen. Hier kan ik kort over zijn: dat lukt helaas niet.

Het gaat om deze KVM switch met 4 stuks DP 1.4 aansluitingen:
pricewatch: Delock DisplayPort 1.4 KVM Switch 8K 30Hz met USB 3.0 en Audio

Waarom deze KVM switch? Dit is de enige switch met DP 1.4 ondersteuning (voor zover mij bekend). De rest gaat tot max 1.2.

Om deze resolutie op deze frequentie door te geven is het noodzakelijk dat ik gebruik maak van compressie (DCS), aangezien de reguliere bandbreedte van DP 1.4 (25.92 Gbit/s) onvoldoende is voor de benodigde 68.56 Gbit/s incl HDR. Helaas wordt in deze situatie geen beeld gegeven. Ik heb dit uitgeprobeerd met twee kabels die individueel dit signaal wel kunnen doorgeven tussen de 3080ti en Odessey g9. De kabels zijn daarom als oorzaak uitgesloten. Ik heb de volgende kabels gebruikt:
- Bij Samsung Odessey G9 meegeleverde kabel
- Club3D DisplayPort 1.4 (pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.4 kabel 2 meter HBR3 8K 60Hz Zwart)

Wel worden de volgende resoluties doorgegeven op 8bit (non-HDR) zonder adaptive sync:
- 1920x1080@240Hz (14.0 Gbit/s)
- 3840x1080@120Hz (12.9 Gbit/s)
- 2560×1440@120Hz (14.4 Gbit/s)
- 5120×1440@120Hz (22.8 Gbit/s) (60Hz met HDR 10bit)

De volgende resoluties worden doorgegeven op 8bit (non-HDR) met adaptive sync:
- 1920x1080@120Hz
- 3840x1080@120Hz
- 2560×1440@120Hz
- 5120×1440@60Hz

Opmerkingen:
- Mijn scherm ondersteunt alleen 60, 120 en 240Hz. 144Hz wordt niet als optie gegeven en kan ik dus niet testen.
- Ik heb geen 4K of 8K om te testen. 8K zou tot 30Hz ondersteund worden volgens de specificaties.

Hieruit kunnen we het volgende concluderen:
1. Deze KVM ondersteunt géén compressie (DCS).
2. Ik wist niet dat adaptive sync een hoge bandbreedte vraagt. Maar dat blijkt wel het geval.
3. Ondanks dat 2560x1440@240Hz binnen de DP 1.4 bandbreedte zou moeten vallen (24,6Gbit/s), kan deze KVM dit niet weergeven (specificaties van het apparaat geven aan: max 144Hz).
4. Het apparaat behaalt vooralsnog alle opgegeven specificaties. Wel een teleurstelling dat DCS niet wordt ondersteund, maar dat is ook niet beloofd.
5. VRR werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuwerti
jgj82 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:00:

Hierbij nog even de bevestiging (voor mede tweakers)
in mijn combinatie werkt deze docking perfect: pricewatch: Dell Thunderbolt-dockingstation - WD19TB

Dank allemaal voor de hulp!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

kuwerti schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Hierbij nog even de bevestiging (voor mede tweakers)
in mijn combinatie werkt deze docking perfect: pricewatch: Dell Thunderbolt-dockingstation - WD19TB

Dank allemaal voor de hulp!!
Fijn dat de datasheets in elk geval lijken te kloppen! Werkt het laden over USB-C ook naar tevredenheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
jgj82 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Fijn dat de datasheets in elk geval lijken te kloppen! Werkt het laden over USB-C ook naar tevredenheid?
ja, laden werkt perfect!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
hmm, vanmorgen toch weer iets vreemds ik startte mijn laptop op, maar 1 display kan ineens niet hoger dan 1920x1080/ Gisteren stond deze nog op 4k. (3840x2160) wat ik ook doe, ik krijg de resolutie noet hoger. display wordt wel gezien als een 4k display...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/509PWKewwaVMee70BVUuUfgTEqw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vTwk017J5ZJcRTLdK2sy4OKf.png?f=fotoalbum_large

<EDIT?
Vreemd: heb nu de monitorkabels op de docking verwisseld van poort en wat denk je: het werkt weer. toch wel een beetje vreemd/buggy als je het mij vraagt... 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door kuwerti op 13-01-2022 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-03 14:04
Heb 2 schermen:
pricewatch: AOC G2590PX Rood, Zwart met 144Hz op 1920x1080.
pricewatch: LG 35WN75C-B Zwart met 100Hz op 3440x1440.
Laptop is ouwe Surface Book 2 met NVidia 1050 maar switch binnenkort ws naar een Surface Book 3 of Studio.

Loop al geruime tijd te zoeken voor een dock waarbij ik minimum 1 van beide schermen op 100hz kan draaien maar keer op keer staat er bij alle producenten bv 4K@60Hz en nooit of de refresh hoger kan bij lagere resoluties.
Als je dan eens een 144Hz bv tegenkomt is het via HDMI, fishy producent of heeft helemaal geen USB-C charging of eender wat zoals 350 euro maar er is altijd iets lijkt het wel ;)

Of gaat het zo zijn dat ik elke keer als ik wil gamen ik dock uit de setup moet nemen en rechtstreeks laptop > scherm?

En laptop gaat dicht dus enkel 2 schermen te bedienen.
Mss afstappen van USB-C charging? Hele reden van de LG monitor was charge.

[ Voor 6% gewijzigd door Graviton12 op 14-01-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Ik ben ook op zoek geweest naar deze gulden middenweg. Maar ik heb me neergelegd bij de praktijk dat ik één displayport aansluit op de gamepc en één op de dock op 60Hz. Standaard gebruik ik het dock om te wisselen tussen de apparaten en als er gegamed wordt, dan wissel ik de input van de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
ZatarraNL schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:19:
Ik ben ook op zoek geweest naar deze gulden middenweg. Maar ik heb me neergelegd bij de praktijk dat ik één displayport aansluit op de gamepc en één op de dock op 60Hz. Standaard gebruik ik het dock om te wisselen tussen de apparaten en als er gegamed wordt, dan wissel ik de input van de monitor.
Welke docks zouden dan je voorkeur hebben? Ben er helemaal klaar mee eigenlijk, wil gewoon 2 schermen kunnen gebruiken voor werk en als het moet disconnect ik alles voor te kunnen gamen op 100-144Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Graviton12 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:34:
[...]

Welke docks zouden dan je voorkeur hebben? Ben er helemaal klaar mee eigenlijk, wil gewoon 2 schermen kunnen gebruiken voor werk en als het moet disconnect ik alles voor te kunnen gamen op 100-144Hz.
Gebruik je de schermen alleen met je laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
jgj82 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:35:
[...]

Gebruik je de schermen alleen met je laptop?
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Ik ben nog geen docks tegengekomen die >60Hz ondersteunen. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat die er niet zijn. Maar ondanks een aardig zoektocht nog geen gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 13:17

Echt niet.

Gewoon niet.

Het is niet goedkoop, maar wellicht is zo'n egpu een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
ZatarraNL schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:15:
Ik ben nog geen docks tegengekomen die >60Hz ondersteunen. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat die er niet zijn. Maar ondanks een aardig zoektocht nog geen gevonden.
Had er wel paar gevonden zoals deze:
https://www.elgato.com/en/dock/thunderbolt-3-mini maar staat letterlijk in de sales, niet de specs, go figure :(
High-performance displays.
Dual displays? Televisions? Conference projectors? Don't worry about which connection awaits you: HDMI and DisplayPort interfaces equip you to drive any display up to 4K resolution at 60 Hz. Or hook up two 4K screens simultaneously for double the visual real estate. Prefer smoother motion over image detail? No problem. Thunderbolt 3 Mini Dock handles refresh rates up to 144 Hz just as easily.

Caldigit had er ook die meer dan 60 deden d8 ik:
https://www.caldigit.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Graviton12 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Had er wel paar gevonden zoals deze:
https://www.elgato.com/en/dock/thunderbolt-3-mini maar staat letterlijk in de sales, niet de specs, go figure :(
High-performance displays.
Dual displays? Televisions? Conference projectors? Don't worry about which connection awaits you: HDMI and DisplayPort interfaces equip you to drive any display up to 4K resolution at 60 Hz. Or hook up two 4K screens simultaneously for double the visual real estate. Prefer smoother motion over image detail? No problem. Thunderbolt 3 Mini Dock handles refresh rates up to 144 Hz just as easily.

Caldigit had er ook die meer dan 60 deden d8 ik:
https://www.caldigit.com/
Precies. Ik heb geen zin om ze allemaal aan te schaffen om te proberen. De specs moeten wel aangeven dat >60Hz ondersteund wordt, anders verwacht ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardyke_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-02-2024
bedankt om deze topic te starten. Ik ben al dagen aan het kijken wat ik het best zou kopen voor mijn home office. Maar ik ben de draad wat kwijt.

Wat heb ik momenteel:
1 desktop (ouder model zonder USB-C met de bedoeling te upgraden als ik een gfx kan bemachtigen - laten we zeggen in 2025 ... )
1 laptop (Lenovo t14s intel gen2)
2 Dell U2212HM (aansluitingen 1x DP, 1x DVI, 1x VGA) zijn die ik wil vervangen door 2 27" QHD (nog niet besloten welke omdat ik niet wist of ik met bepaalde zaken moet rekening houden).

Bij men vorige laptop had ik een Dell USB-C dock met 2x DP - DP en koppelde ik mijn desktop met DVI naar beide schermen. Het switchen was met een drukje op de schermen maar ik had wel aparte toetsenbord en muis.

Wat wil ik graag bereiken:
- eenvoudig switchen tussen de desktop en laptop
- QHD resolutie + 60hz of 144hz indien mogelijk voor het gamen (maar dat is blijkbaar niet vanzelf sprekend via usb-c docks)
- alle apparatuur delen (toetsenbord, muis, webcam, headset, luidsprekers, ...)
- zo weinig mogelijk extra toestellen.

Ik dacht zelf omdat ik altijd een docking station had (nu niet) bij vroegere laptops dat dit de enige manier is maar misschien is er een betere / eenvoudigere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
hardyke_ schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:05:
bedankt om deze topic te starten. Ik ben al dagen aan het kijken wat ik het best zou kopen voor mijn home office. Maar ik ben de draad wat kwijt.

Wat heb ik momenteel:
1 desktop (ouder model zonder USB-C met de bedoeling te upgraden als ik een gfx kan bemachtigen - laten we zeggen in 2025 ... )
2 Dell U2212HM (aansluitingen 1x DP, 1x DVI, 1x VGA) zijn die ik wil vervangen door 2 27" QHD (nog niet besloten welke omdat ik niet wist of ik met bepaalde zaken moet rekening houden).

Bij men vorige laptop had ik een Dell USB-C dock met 2x DP - DP en koppelde ik mijn desktop met DVI naar beide schermen. Het switchen was met een drukje op de schermen maar ik had wel aparte toetsenbord en muis.

- QHD resolutie + 60hz of 144hz indien mogelijk voor het gamen (maar dat is blijkbaar niet vanzelf sprekend via usb-c docks)

Ik dacht zelf omdat ik altijd een docking station had (nu niet) bij vroegere laptops dat dit de enige manier is maar misschien is er een betere / eenvoudigere manier.
Tja, je zult moeten kiezen wat je het belangrijkste vindt. >60Hz kan wel met een KVM. Bijvoorbeeld die KVM van Delock met displayport 1.4. Maar ik weet niet of je twee stuks 1440p@144Hz op zo'n switch kan aansluiten. De bandbreedte is eigenlijk teveel voor displayport 1.4. Maar 2 stuks 1440p@60Hz op zo'n kvm switch kan wel door gebruik te maken van MST (meerdere schermen via één displayport out), maar het beperkt te selectie van monitoren. En eigenlijk kan je 1440p@60Hz prima voor elkaar krijgen met diverse docks. Maar voor gamen is >60Hz wel fijn.

Dus een dock is de meest logische keuze. Er zijn diverse die overweg kunnen met 1440p@60Hz. Je laptop lijkt niet overweg te kunnen met dp-alt mode, dus dan wordt het automatisch een DisplayLink dock.

Of toch behouden wat je hebt en een usb-switch toevoegen. Dan schakel je nog steeds het beeld met op de schermen en de randapparatuur via de usb switch. Wel de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graviton12
ZatarraNL schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Precies. Ik heb geen zin om ze allemaal aan te schaffen om te proberen. De specs moeten wel aangeven dat >60Hz ondersteund wordt, anders verwacht ik het niet.
Toevallig kwam ik em nog tegen voor Caldigit:
https://www.caldigit.com/...-at-higher-refresh-rates/

The display functions of our docking stations is one of the key features that many users look for. With that being said, different users have different needs when it comes to the refresh rates of their monitors. We’d like to make it clear that our docks are capable of higher refresh rates for those users who need it.

Please use the below table to identify the refresh rate capability of our products with a monitor set to a resolution of 2560×1440 (1440P – QHD, WQHD) at 60Hz, 100Hz, 120Hz, and 144Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quacktech
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-03 13:14
Blij met dit topic. Ik zit momenteel in een verkennende fase en probeer alleen informatie te verzamelen met waar ik op moet letten. Ik ben druk aan het verbouwen om een werkkamer te creëren thuis. De bedoeling is dat hier ook weer een PC komt te staan voor wat gamen, muziekbewerking en overig privégebruik. Daarnaast zal er waarschijnlijk een laptop van de zaak komen waarvoor een dockingstation nodig is.

Momenteel werk ik op de zaak op een PC en thuis op een privélaptop aan de keukentafel. Ik log nu op beide locaties in op een terminal server, maar daar willen ze vanaf. Het idee is dat er een laptop komt die via een VPN verbinding maakt met de data, zodat de processen weer lokaal draaien.

Op de zaak stel ik er weinig eisen aan, behalve dat ik op twee schermen moet kunnen werken.
Thuis wil ik echter kunnen wisselen tussen de PC en de laptop, zonder constant 36 stekkers te moeten wisselen. Tegelijk wil ik uiteraard geen lag als ik mijn PC gebruik.

Zowel de laptop als PC als docking stations zijn nog niet in bezit. De PC zal ik zelf gaan samenstellen. Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten bij het samenstellen zodat het uiteindelijk goed gaat werken met een docking station of KVM-switch oid?

Oh, en als ik in de bekabeling thuis nog rekening moet houden met iets... ik ga daar komende week mee aan de gang en ben nog volledig vrij in wat ik aanleg. Alle wanden en plafonds liggen nog open. :+

The Duck did it again

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZatarraNL
Fijn dat je nu nog kan kiezen. Dat is een goede voorbereiding.

Belangrijke ervaring die ik nu op heb gedaan is dat, als je veel pixels wil of een hoge frequentie, alles afhankelijk is van bandbreedte. Ik zou daarom persoonlijk nu de voorkeur hebben voor zowel pc als laptop met een thunderbolt aansluiting. Bij voorkeur thunderbolt 4. Die heeft de meeste bandbreedte, en maakt dus het beste beeld mogelijk.

Naar ik heb begrepen van I-tec kunnen hun thunderbolt docks wel >60Hz, maar wel sterk afhankelijk van de bandbreedte en het aantal pixels.

Displayport 1.4 heeft 25gbit/s, maar usb3. 2 gaat maar tot 10gbit/s. En dan moet de bandbreedte worden gedeeld met andere data, zoals netwerk en randapparatuur. Dan is het makkelijk geconcludeerd dat de displayport over usb-c niet dezelfde resultaten boekt.

Thunderbolt 4 gaat naar 40gbit/s, wat dus praktisch de meeste mogelijkheden zou moeten bieden. En het is backwards compatible met usb-c en thunderbolt 3. Als ik alles goed heb begrepen.

Maar eerlijk, dit gaat mij ook een beetje boven de pet, dus misschien heb ik het wel helemaal verkeerd begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Ik zou kiezen voor monitoren met meerdere (Displayport) aansluitingen, of een hele deugdelijke KVM switch met directe passthrough, echt een schakelaar dus. Ik gebruik nu 2 monitoren die ik tegelijkertijd op een dock en op m'n PC heb aangesloten via Displayport. de randapparatuur sluit ik aan via een USB-switch.

PC uit, knop drukken, Laptop aan en visa versa. Werkt prima.

De keuze van een dock zou ik van de laptop af laten hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door jgj82 op 20-01-2022 12:32 . Reden: eerste zin weggevallen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
jgj82 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:30:
Of een hele deugdelijke KVM switch met directe passthrough, echt een schakelaar dus. Ik gebruik nu 2 monitoren die ik tegelijkertijd op een dock en op m'n PC heb aangesloten via Displayport. de randapparatuur sluit ik aan via een USB-switch.

PC uit, knop drukken, Laptop aan en visa versa. Werkt prima.

De keuze van een dock zou ik van de laptop af laten hangen.
Maar deze ondersteunen geen DSC compressie, dus is niet altijd genoeg voor hoge resolutie en >60Hz. Belangrijk om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Sommigen van deze zijn hier nog niet beschikbaar maar lijken me interessant Thunderbolt 4 docks:
https://www.techadvisor.c...-usb4-hubs-docks-3809388/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Graviton12 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:28:
Sommigen van deze zijn hier nog niet beschikbaar maar lijken me interessant Thunderbolt 4 docks:
https://www.techadvisor.c...-usb4-hubs-docks-3809388/
Dat is een mooi overzicht. Misschien ga ik wel eentje uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychokiller
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
hardyke_ schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:05:

Wat heb ik momenteel:

Leuk topic om te volgen. Deze post lijkt wel op de situatie hier thuis. 1 laptop die ik gebruik als werk laptop en wat ouder is. Geen usb C of displayport, wel hdmi. Hier heb ik nu een Curved 27 inch op aangesloten via hdmi. Dus laptop scherm + los scherm. Vrouw heeft nieuwere laptop, wel usb C.

Gewenste situatie: 2 nieuwe 4k of QHD schermen en click and pray :) Werkplek moet door beide laptops te gebruiken zijn. Als daar een USB A to USB C voor nodig is, dan is dat maar zo. Geen gaming eisen, puur werk. Dus 60Hz is prima.

Zo'n dock op basis van Thunderbolt techniek klinkt dan als wat overkill toch? Of neemt deze ook wat rekenkracht op zich, wat weer mogelijk een must kan zijn van de oudere (HP Inspiron 5720) laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Psychokiller schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:42:
[...]

Leuk topic om te volgen. Deze post lijkt wel op de situatie hier thuis. 1 laptop die ik gebruik als werk laptop en wat ouder is. Geen usb C of displayport, wel hdmi. Hier heb ik nu een Curved 27 inch op aangesloten via hdmi. Dus laptop scherm + los scherm. Vrouw heeft nieuwere laptop, wel usb C.

Gewenste situatie: 2 nieuwe 4k of QHD schermen en click and pray :) Werkplek moet door beide laptops te gebruiken zijn. Als daar een USB A to USB C voor nodig is, dan is dat maar zo. Geen gaming eisen, puur werk. Dus 60Hz is prima.

Zo'n Thunderbolt klinkt dan als wat overkill toch? Of neemt deze ook wat rekenkracht op zich, wat weer mogelijk een must kan zijn van de oudere (HP Inspiron 5720) laptop.
Oei! Ik zou me nog even inlezen.
Je haalt van alles door elkaar. USB-"X" is de vorm van de aansluiting en Thunderbold is een communicatie protocol.
De topic start is een goed beginpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychokiller
  • Niet online
Als ik het goed begrijp kan ik met mijn huidige laptop die enkel hdmi en de oudere USB heeft geen dock aansluiten met Thunderbolt protocol.

Volgens mij is het daarmee sowieso de vraag of ik twee QHD of HD schermen werkend ga krijgen? Ik zie wel USB-C docking stations met 2x displayPort out, maar geeft een normale USB aansluiting wel beeld door naar 2 andere schermen via de dock? Of moet ik me met deze laptop meer richten op 1 extra scherm en thats it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZatarraNL
Psychokiller schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 00:09:
Als ik het goed begrijp kan ik met mijn huidige laptop die enkel hdmi en de oudere USB heeft geen dock aansluiten met Thunderbolt protocol.

Volgens mij is het daarmee sowieso de vraag of ik twee QHD of HD schermen werkend ga krijgen? Ik zie wel USB-C docking stations met 2x displayPort out, maar geeft een normale USB aansluiting wel beeld door naar 2 andere schermen via de dock? Of moet ik me met deze laptop meer richten op 1 extra scherm en thats it.
Als jouw oude laptop geen displayport signaal geeft over usb-c, dan is alleen de DisplayLink versie een optie. Die heb ik, en doet het bij alle apparaten die ik heb/had. Ook met gewone usb-A.

Vanmiddag ontvang ik zelf een nieuwe thunderbolt dock. Ik ga dan een kijken wat er mogelijk is. Want ik heb 4 devices:
- een laptop met thunderbolt 4
- een laptop met thunderbolt 3
- een laptop met usb-c met dp alt mode (dp 1.2 of 1.4?)
- een pc met usb-c 3.2 10gbit/s zonder en met dp alt mode (dp 1.2)

Dus dat wordt leuk testen. Ik vrees dat ik niet vanmiddag al de resultaten kan delen, maar dat zal ik zo snel mogelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Helaas, we moeten nog even geduld hebben. Ik heb de volgende thunderbolt 4 dock besteld:
pricewatch: OWC Other World Computing 11-Port Thunderbolt 4 Dock for Mac & Wi...

Deze dock heeft géén displayport uitgang, maar alleen thunderbolt met DisplayPort alt mode. Dat leek me geen bezwaar, want dan bestel je gewoon een USB-C naar DP adapter of een kabel USB-C naar DP. Ik had deze besteld:
pricewatch: Club 3D USB Type C to DisplayPort 1.4 cable Zwart

Geen kabel dus, maar een verloopstuk. Ik had namelijk al een paar prima displayport 1.4 kabels liggen, namelijk:
- de oorspronkelijk kabel van de Odessey G9 (die het altijd goed heeft gedaan)
- 2 stuks pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.4 kabel 2 meter HBR3 8K 60Hz Zwart (die het ook altijd goed hebben gedaan).

Helaas. Geen beeld. Alle 4 apparaten (!) herkennen wel dat er een beeldscherm wordt aangesloten, maar geven ofwel geen beeld, ofwel het hele display verdwijnt in de instellingen kort nadat het is herkend. Overigens gebeurt dit met en zonder thunderbolt dock. Dus ook rechtstreeks met usb-c in de laptop en displayport in de monitor resulteert niet in beeld. Er zijn enkele momenten voorgekomen dat ik per ongeluk wel beeld had met de volle resolutie, maar zodra ik iets in de instellingen wijzig mbt resolutie of frequentie is het beeld weer weg. Dit gebeurt met alle mogelijk frequenties (60/120/240Hz) en alle mogelijke resoluties (1080p/1440p/5120x1440) en alle variaties daartussen.

Ik zie twee mogelijke oorzaken:
1. Het scherm kan op een of andere wijze niet overweg met het displayport signaal dat uit een usb-c aansluiting komt (lijkt mij erg onwaarschijnlijk)
2. De kabel is DOA.

Oftwel: toch maar terugsturen.... En later met een andere kabel opnieuw proberen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Deze lijkt me interessant maar nooit van het merk gehoord:
https://www.amazon.de/Bas...ep_deals_digest_pe_t&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Nou, gezien de reviews op Amazon heb ik op voorhand al m'n bedenkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
jgj82 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:39:
[...]

Nou, gezien de reviews op Amazon heb ik op voorhand al m'n bedenkingen.
Zeker als je leest dat ze proberen van bv een recentie te laten verwijderen met coupons, meh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Ik heb eindelijk mijn nieuwe Thunderbolt 4 dock kunnen testen. De TS heb ik aangepast op basis van deze ervaringen. Wel een onverwachte uitkomst:

De Thunderbolt 4 dock werkt prima met:
1. Een Thunderbolt 3 laptop (DP 1.2)
2. Een Thunderbolt 4 laptop
3. PC met PCIe controller met DP alt mode (DP 1.2) pricewatch: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...

Gek genoeg weigert hij te werken met:
4. Laptop met USB-C DP alt mode (DP 1.4) pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 14ARE05 (81YM00B2MH)

Als ik de dock er tussenuit haal, en de usb-c naar DP kabel rechtstreeks in de laptop steek, dan werkt het prima. Maar via de dock lukt het niet.... Ik ben verbaast, want het lukt dus wel met de PC met de PCIe insteekkaart, wat ook gewoon DP alt mode is (en zelfs maar 1.2 ipv 1.4 van de laptop).

Een ander opvallend resultaat met DP alt mode: De Thunderbolt 3 laptop (1) heeft DP 1.2, maar krijgt het voor elkaar om 5120x1440@240Hz weer te geven. De Laptop met DP alt mode (4) werkt zonder tussenkomst van het dock ook prima op 5120x1440@240Hz. Maar de PC met de PCIe controller (4) werkt maximaal op 5120x1440@120Hz, en dan maximaal 8 bit. Met 10 bit krijg ik artifacts, tenzij ik de frequentie terugzet naar 60Hz.

Iemand een verklaring?

[ Voor 36% gewijzigd door ZatarraNL op 24-01-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-04 21:18
Ik zie door de USB-C versies de docks niet meer.

Meestal kan ik zaken met behulp van Koekel en experimenteren we uitvogelen, maar dit keer kom ik er niet uit. Ik loop tegen drie zaken aan.

Ik heb een Asus Zephyrus M16.
Ik heb daarbij een ACT AC7046 USB-C 4K Multiport Dock en een Lemorele Adapter Hub gekocht.

1.
De M16 heeft twee usb-c poorten. Eentje met display support en eentje met power delivery.
Ik heb een externe harde schijf met usb-c stekker. Deze werkt op allebei de poorten.
Maar als ik de hubs gebruik (maakt niet uit op welke poort van de laptop), dan werkt de harde schijf alleen op de normale usb-c aansluiting op de hubs en niet op de power delivery poort op de hubs.
Heb ik de verkeerde hubs gekocht of werkt data via power delivery poorten op hubs sowieso niet?

2.
Ik heb de ACT AC7046 gekocht, omdat deze twee display port poorten heeft. Ik kreeg via een hub met HDMI namelijk niet de hoogste resolutie op twee beeldschermen.
Als ik de hub aansluit op de usb-c poort met display ondersteuning op de laptop, dan werkt het. Ik kan in de NVidia control panel ook de twee beeldschermen zien.
Maar als ik de hub aansluit op de usb-c poort met power delivery, dan werken de schermen ook, alleen kan ik de schermen dan niet zien in de NVidia control panel.
Hoort dit zo?
Is niet echt een probleem, maar ik vond het opvallend.

3.
Is er een hub met aan de achterkant twee displayports en usb (c) poorten?
En aan de voorkant een cardreader en usb (c) poorten.
En eventueel SPDIF out. Heb hiervoor nu een aparte omzetter.
Dit om al mijn randapparatuur aan de achterkant aan te sluiten en eventueel harde schijven aan de voorkant en ik de hub onder mijn bureau kan plakken.
Lijkt wel of dit niet bestaat. Vandaar dat ik de tweede hub had gekocht. Omdat ik de poort met power delivery op de eerste hub niet kon gebruiken voor data en om aan de voorkant van mijn bureau vast te maken. Verbonden met de eerste hub, die achter mijn bureau zit, met alle randapparaten aangesloten.
Ik had gedacht dan twee usb-c poorten aan de voorkant te hebben. Alleen heb ik niks aan de tweede poort met power delivery, want daar gaat geen data over. Dus dan moet ik nog een usb-c splitter er op aansluiten. Dan zit ik met drie hubs (vier, als je de SPDIF omzetter meetelt) 8)7

Even een lijst met randapparatuur:
Twee beeldschermen via display port.
Keyboard (USB-A)
Muis (USB-A)
Webcam (USB-A)
Headset (USB-C, maar kan ook via 3.5mm, maar die is al bezet door de versterker)
Versterker (3.5mm naar SPDIF omzetter)
Modem (RJ45)
Deze zitten dus in de ACT AC7046 achter mijn bureau. Deze hub is dus helemaal vol.

Aan de voorkant wil ik dus cardreader met aantal USB-A en USB-C poorten voor harde schijven of andere hardware. Deze hub kan in de USB-C aansluiting waar mijn headset nu in zit. Dan kan mijn headset naar voren. Iets zoals dit, maar datn niet voor Mac.

- Edit -
Ik zie net op de site van de ACT AC7046 dat het een USB-C PD Pass-Through-poort is. Ik denk dat die alleen voor opladen is. Dus eigenlijk zit er maar 1 USB-C datapoort op dat ding. Moet dus toch op zoek naar een hub met card reader en aantal USB-A en USB-C poorten.
Heb alleen die van de Macbook Pro gevonden. Waarom heeft die twee USB-C aansluitingen en werkt dat ook op een PC (zal wel niet qua maat en software, maar vraag het toch voor de zekerheid)?

[ Voor 26% gewijzigd door Xyphoid op 26-01-2022 14:13 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Xyphoid schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:59:
1.
De M16 heeft twee usb-c poorten. Eentje met display support en eentje met power delivery.
Ik heb een externe harde schijf met usb-c stekker. Deze werkt op allebei de poorten.
Maar als ik de hubs gebruik (maakt niet uit op welke poort van de laptop), dan werkt de harde schijf alleen op de normale usb-c aansluiting op de hubs en niet op de power delivery poort op de hubs.
Heb ik de verkeerde hubs gekocht of werkt data via power delivery poorten op hubs sowieso niet?
Het lijkt er inderdaad op dat de hub wel 2 USB-C poorten heeft, maar dat één daarvan alleen voor power delivery is, en niet voor data. Vreemd, maar het kan. Normaal gesproken is het aannemelijk dat deze poorten ook data ondersteunen. En ik vind het wel bijzonder dat er met 100W power delivery wordt geadverteerd, maar dat dit alleen pass trough is.
2.
Ik heb de ACT AC7046 gekocht, omdat deze twee display port poorten heeft. Ik kreeg via een hub met HDMI namelijk niet de hoogste resolutie op twee beeldschermen.
Als ik de hub aansluit op de usb-c poort met display ondersteuning op de laptop, dan werkt het. Ik kan in de NVidia control panel ook de twee beeldschermen zien.
Maar als ik de hub aansluit op de usb-c poort met power delivery, dan werken de schermen ook, alleen kan ik de schermen dan niet zien in de NVidia control panel.
Hoort dit zo?
Is niet echt een probleem, maar ik vond het opvallend.
Ergens wordt het beeldsignaal van jouw RTX 3060 samengevoegd met die ene usb-c datapoort van jouw laptop. Het is best mogelijk dat er ook een bepaald beeldsignaal over die andere usb-c poort gaat, of misschien wel gewoon een beperkt datasignaal, waar jouw dock toch nog iets van kan brouwen. Maar dit zal inderdaad en beperkte bandbreedte zijn, wat tot een beperkte resolutie leidt. Ziet Windows deze beeldschermen wel? In dat geval gaat het niet via jouw RTX 3060, maar een andere route. Het verbaast mij niet.
3.
Is er een hub met aan de achterkant twee displayports en usb (c) poorten?
En aan de voorkant een cardreader en usb (c) poorten.
En eventueel SPDIF out. Heb hiervoor nu een aparte omzetter.
Dit om al mijn randapparatuur aan de achterkant aan te sluiten en eventueel harde schijven aan de voorkant en ik de hub onder mijn bureau kan plakken.
Lijkt wel of dit niet bestaat. Vandaar dat ik de tweede hub had gekocht. Omdat ik de poort met power delivery op de eerste hub niet kon gebruiken voor data en om aan de voorkant van mijn bureau vast te maken. Verbonden met de eerste hub, die achter mijn bureau zit, met alle randapparaten aangesloten.
Ik had gedacht dan twee usb-c poorten aan de voorkant te hebben. Alleen heb ik niks aan de tweede poort met power delivery, want daar gaat geen data over. Dus dan moet ik nog een usb-c splitter er op aansluiten. Dan zit ik met drie hubs (vier, als je de SPDIF omzetter meetelt) 8)7
Welke resolutie en frequentie wil je halen? Dat maakt wel uit voor de DisplayPort versie. Oftewel, welke schermen heb je?

Hmm, vooral die SPDIF maakt het lastig. Wat dacht je van:
https://www.owcdigital.co...hunderbolt-3-dock-14-port

Thunderbolt is backwards compatibel met USB-c. Dat betekent dat je:

a. Je laptop aansluiten op de Thunderbolt 3 aansluiting aan de achterzijde met power delivery (85W)
b. Eén scherm op DisplayPort mini (DP 1.2)
c. Eén scherm op Thunderbolt 3 aansluiting d.m.v. een usb-c naar DisplayPort-kabel
d. Eén SPDIF kabel aan de achterzijde
e. Eén cardreader
f. Eén thunderbolt 3 / usb-c aansluiting aan de voorzijde
g. Verschillende USB-A 3.0 aansluitingen aan de achterzijde

Nu is deze dock natuurlijk bedoeld met een Thunderbolt 3 aansluiting, dus geen idee of alles helemaal werkt met een usb-c aansluiting. De bandbreedte van USB is wat lager. Dus testen. En de resultaten met ons delen ;)

Maar als je de SPDIF en de cardreader niet als eis meeneemt, dan is er wel meer keuze, verwacht ik. Bijvoorbeeld:
pricewatch: i-tec USB-C Dual Display Docking Station with Power Delivery 100 W

[ Voor 3% gewijzigd door ZatarraNL op 26-01-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
ZatarraNL schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:31:

Hmm, vooral die SPDIF maakt het lastig. Wat dacht je van:
https://www.owcdigital.co...hunderbolt-3-dock-14-port

Thunderbolt is backwards compatibel met USB-c. Dat betekent dat je:

a. Je laptop aansluiten op de Thunderbolt 3 aansluiting aan de achterzijde met power delivery (85W)
b. Eén scherm op DisplayPort mini (DP 1.2)
c. Eén scherm op Thunderbolt 3 aansluiting d.m.v. een usb-c naar DisplayPort-kabel
d. Eén SPDIF kabel aan de achterzijde
e. Eén cardreader
f. Eén thunderbolt 3 / usb-c aansluiting aan de voorzijde
g. Verschillende USB-A 3.0 aansluitingen aan de achterzijde

Nu is deze dock natuurlijk bedoeld met een Thunderbolt 3 aansluiting, dus geen idee of alles helemaal werkt met een usb-c aansluiting. De bandbreedte van USB is wat lager. Dus testen. En de resultaten met ons delen ;)
Heilige poep! 299 Euro...
Nou ja, het moet maar. En dan heb ik de benodigde kabels nog niet eens...
Pfff, gelukkig kan ik 1 van die andere docks nog terugsturen. Helaas niet meer de duurste :'(

Thanks voor de info.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Xyphoid schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:09:
[...]

Heilige poep! 299 Euro...
Nou ja, het moet maar. En dan heb ik de benodigde kabels nog niet eens...
Pfff, gelukkig kan ik 1 van die andere docks nog terugsturen. Helaas niet meer de duurste :'(

Thanks voor de info.
En misschien voordat je bestelt even navragen of deze inderdaad compatibel is met usb-c. Bij de specificaties staat namelijk dat thunderbolt 3 een vereiste is.

Ik zou het lullig vinden als hij toch niet blijkt te werken. Theorie en praktijk zijn niet altijd hetzelfde, en voor 300 ballen moet het wle echt werken.

[ Voor 13% gewijzigd door ZatarraNL op 26-01-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Nog een handige link voor connectors
https://www.hardwarezone....-have-usb-4-thunderbolt-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyphoid
Ik heb de OWC Thunderbolt 3 dock binnen.
MiniDP naar DP en Thunderbolt naar DP kabels komen vanavond, maar kon het niet laten om hem toch al te testen.

Heb hem nu op mijn laptop aangesloten en de ACT AC7046 USB-C 4K Multiport Dock weer daaraan (zodat ik mijn schermen nog kan gebruiken).
Mijn eerste scherm krijgt niet hoogste resolutie. Weet niet hoe dat komt, maar ik zal vanavond met juiste kabels testen.

SPDIF output doet het ook.

Helaas heeft ie maar 85W power delivery, dus mijn laptop loopt heel langzaam leeg. Maar kan er wel een werkdag mee werken. En anders plug ik gewoon de laptoplader er in.
Als er een 100W dock uitkomt met de zelfde poorten, dan upgrade ik wel.

- Edit -
Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiit!!!!!!!!!!!! Stomme 3.5mm jack output geeft zelfde output als de SPDIF poort...
Nou ja, even USB-A naar 3.5mm zoeken.

- Edit 2 -
Kabeltjes zijn binnen en werken perfect.
Twee schermen met Displayport, keyboard, muis en SPDIF kabel aan de achterkant aangesloten (nog twee USB-A over. Eentje voor mijn headset).
En aan de voorkant miniSD, SD card reader, headset (die ik dus niet gebruik), USB-A en USB-C.

Enige wat morgen nog binnenkomt is USB-A naar 3.5mm voor mijn headset en ik ben een blij man.
Alleen de 85W power delivery kan ik niks mee. Maar goed, af en toe even de lader aansluiten kan ik nog wel de moeite voor opbrengen :P
Kost een paar duiten, maar dan heb je ook wat...

- Edit 3 -
Ik kan misschien die andere dock nog terugsturen. Fingers crossed.

[ Voor 32% gewijzigd door Xyphoid op 28-01-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Xyphoid schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:41:
MiniDP naar DP en Thunderbolt naar DP kabels komen vanavond, maar kon het niet laten om hem toch al te testen.

Heb hem nu op mijn laptop aangesloten en de ACT AC7046 USB-C 4K Multiport Dock weer daaraan (zodat ik mijn schermen nog kan gebruiken).
Mijn eerste scherm krijgt niet hoogste resolutie. Weet niet hoe dat komt, maar ik zal vanavond met juiste kabels testen.

Helaas heeft ie maar 85W power delivery, dus mijn laptop loopt heel langzaam leeg. Maar kan er wel een werkdag mee werken. En anders plug ik gewoon de laptoplader er in.

- Edit -
Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiit!!!!!!!!!!!! Stomme 3.5mm jack output geeft zelfde output als de SPDIF poort...
Spannend! Ik ben benieuwd.

Edit 1, 2 en 3: Fijn dat het werkt. Zo toch weer bevestiging dat de backwards compatibiliteit van thunderbolt naar usb prima werkt. De DisplayPort alt mode en power delivery mode zijn dus voor beide interfaces hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door ZatarraNL op 29-01-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
ZatarraNL schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:41:
[...]

Spannend! Ik ben benieuwd.

Edit 1, 2 en 3: Fijn dat het werkt. Zo toch weer bevestiging dat de backwards compatibiliteit van thunderbolt naar usb prima werkt. De DisplayPort alt mode en power delivery mode zijn dus voor beide interfaces hetzelfde.
Als ik de thunderbolt 3 dock aan mijn thunderbolt 4/display port van de laptop aansluit, dan werken de displays niet en gaat alleen mijn keyboard aan. Muis blijft uit.
Als ik de dock aan de power delivery port van de laptop aansluit, dan gaat alles wel aan.

Ik snap echt geen drol wat nou de logica van die poorten zijn...

Anywayzzzzz, zo ziet het er nu uit.
Ff snel een mount voor onder mijn bureau uitgeprint.
En USB-A naar 3.5mm werkt ook.

Helaas werkt nu de master/slave stekkerdoos niet meer en moet ik de stekkerdoos met de hand aan en uit doen.
Nou ja, ik bouw wel een cool aan- en uitknopje in het bureau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzdt6pyg4-B36nRhPt6yzVu-les=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I40VTcu47R1yYzh6Vekf67vW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ze-7j8XOyg-RIZy3nsbTXOTDkiw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUAS9fQELxXgsM6F5JCnYOhj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
OK. Het blijft dus toch wat abracadabra. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Heb een paar keer de kabels (power delivery en Thunderbolt/Display port) op de dock omgewisseld en nu laadt mijn laptop op en werkt alles.

Thunderbolt port (dus zonder Display port teken) op laptop zit nu aan de Thunderbolt port (zonder Display port teken) op het dock.

LED strip is kapot en ga ik vervangen. Deze sluit ik dan aan als Master. Als ik dan de lichten aan doe, dan gaat alles aan. Had liever met aanzetten van de laptop gehad, maar dat kan niet, omdat deze nu via de dock geladen wordt. En als ik de dock als Master zet, dan gaat deze nooit uit en blijft de laptop dus altijd opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:40
bertdrenth schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Bedankt ik zat ook naar de HP G5 Dock te kijken, van het stroomgebruik wist ik al.
Had al gelezen dat de laptop niet fijn werkt met de Dell docks.
Heb je ondertussen wellicht een docking station gekocht en zo ja, hoe bevalt deze? Ik heb namelijk zelf ook sinds vandaag een Lenovo Legion 5 Pro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-04 17:19
Xyphoid schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:41:

- Edit -

- Edit 2 -
Kabeltjes zijn binnen en werken perfect.
Twee schermen met Displayport, keyboard, muis en SPDIF kabel aan de achterkant aangesloten (nog twee USB-A over. Eentje voor mijn headset).
En aan de voorkant miniSD, SD card reader, headset (die ik dus niet gebruik), USB-A en USB-C.

Enige wat morgen nog binnenkomt is USB-A naar 3.5mm voor mijn headset en ik ben een blij man.
Alleen de 85W power delivery kan ik niks mee. Maar goed, af en toe even de lader aansluiten kan ik nog wel de moeite voor opbrengen :P
Kost een paar duiten, maar dan heb je ook wat...

- Edit 3 -
Ik kan misschien die andere dock nog terugsturen. Fingers crossed.
Ik ben ook aan het kijken voor een dock zodat laptops wisselen tussen werk en prive wat makkelijker gaat. Ik neig erg naar die ACT 7046. Ik lees op de website dat deze een DP1.4 poort met DSC heeft. Ondersteund de dock dan ook resoluties zoals 3840 x 1600 144 hz met HDR (Eventueel met gsync)? in dat geval zou deze namelijk ideaal zijn.

Zou deze namelijk willen gebruiken op mijn Lenovo Legion 7 laptop (RTX3080) en scherm LG 38GN950.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
E-razor1984 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:16:
[...]

Ik ben ook aan het kijken voor een dock zodat laptops wisselen tussen werk en prive wat makkelijker gaat. Ik neig erg naar die ACT 7046. Ik lees op de website dat deze een DP1.4 poort met DSC heeft. Ondersteund de dock dan ook resoluties zoals 3840 x 1600 144 hz met HDR (Eventueel met gsync)? in dat geval zou deze namelijk ideaal zijn.

Zou deze namelijk willen gebruiken op mijn Lenovo Legion 7 laptop (RTX3080) en scherm LG 38GN950.
Ik durf het niet te bevestigen, al zie ik nu geen reden dat het niet zou werken. Ik zie toch dat compatibiliteit die je logischerwijs zou verwachten, toch vaak niet tot het gewenste resultaat leidt. Maar als je het aandurft, laat het resultaat weten. Ik ben benieuwd. Retourneren kan gelukkig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-04 17:19
ZatarraNL schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:10:
[...]

Ik durf het niet te bevestigen, al zie ik nu geen reden dat het niet zou werken. Ik zie toch dat compatibiliteit die je logischerwijs zou verwachten, toch vaak niet tot het gewenste resultaat leidt. Maar als je het aandurft, laat het resultaat weten. Ik ben benieuwd. Retourneren kan gelukkig goed.
Heb die dock nu aangesloten op mijn laptop en scherm. Op zich werkt het wel, gsync is actief. Ik kan echter geen hogere refresh rate kiezen dan 75 hz. Dan begint mijn beeld te knipperen/springen. Ook wordt die docking als billbord device herkent. Als ik echter een rechtsteekse USB-C > DP pak, dan kan ik alles gewoon kiezen, dese wordt ook als USC-C to DP adapter herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
E-razor1984 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:38:
[...]

Heb die dock nu aangesloten op mijn laptop en scherm. Op zich werkt het wel, gsync is actief. Ik kan echter geen hogere refresh rate kiezen dan 75 hz. Dan begint mijn beeld te knipperen/springen. Ook wordt die docking als billbord device herkent. Als ik echter een rechtsteekse USB-C > DP pak, dan kan ik alles gewoon kiezen, dese wordt ook als USC-C to DP adapter herkent.
Dat is jammer. Dat klinkt als een bandbreedteprobleem. Je hebt voor 3840x1600@144Hz met 10 bit ongeveer 29,5 Gbit/s nodig. Dat wordt natuurlijk behoorlijk verlaagd met DSC-compressie, maar ik heb geen idee tot hoeveel. DisplayPort 1.4 heeft een bandbreedte van 25,92 Gbit/s, dus zo groot is het verschil ook weer niet. Maar als DSC niet werkt, dan zou dit het probleem kunnen verklaren. 3840x1600@75Hz met 10 bit valt met 15Gbit/s namelijk prima binnen de reguliere bandbreedte van DisplayPort 1.4.

Dus een mogelijke oorzaak: DSC werkt niet goed met de dock. Want het werkt wel prima als je de laptop rechtstreeks aansluit.
Andere oorzaak: één van de kabels is slecht of er is een andere connectie die het signaal verslechterd.

[ Voor 25% gewijzigd door ZatarraNL op 23-02-2022 09:44 ]

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04 05:38
Sinds deze week ben ik overgestapt van een MacBook Pro naar een Dell XPS9510, een prachtige machine.
De 9510 is voorzien van TB4 poorten.

Uit mijn Mac-tijd heb ik nog staan een LG 34WK95-u (5K) display en een CalDigit TS3 dock.

Het LG-scherm op de Dell aansluiten via de CalDigit gaat niet werken. De CalDigit levert klaarblijkelijk te weinig stroom voor de Dell en steeds weer moet ik bij het opstarten een Bitlocker code invoeren. Is de CalDigit niet aangesloten, dan werkt alles prima. Conclusie, de CalDigit is niet het juiste dock voor de Dell.

Maar welk dock dan wel? Dell adviseert de WD19TBS. Maar zijn er meerdere alternatieven? Het door Dell aanbevolen dock is een TB3 dock en als ik toch veel geld aan een dock ga uitgeven..... dan heb ik liever een TB4 dock...

Wie kan mij een goed advies geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-04 21:55
Goede dock gezocht van max 150 euro. Graag met usb c en mogelijkheid om via hdmi 2 externe monitors te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
Paul Hewson schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 01:54:
[...]

Heb je ondertussen wellicht een docking station gekocht en zo ja, hoe bevalt deze? Ik heb namelijk zelf ook sinds vandaag een Lenovo Legion 5 Pro :)
Sorry voor de late reactie ik heb een Dell WD19S gekocht en deze werkt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dumbledore
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-03 21:08
Volgens customer service komt de Calgadit TS4 (2de batch) beschikbaar deze week via hun website en vanaf volgende week bij amazon.
https://www.caldigit.com/thunderbolt-station-4/
(compitble met thunderbolt 4, 3, usb4 & usb-c computers)

[ Voor 13% gewijzigd door dumbledore op 02-03-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
dumbledore schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:10:
Volgens customer service komt de Calgadit TS4 (2de batch) beschikbaar deze week via hun website en vanaf volgende week bij amazon.
Seems too good to be true :)
Dang zal moeilijk zijn om te weerstaan tot er meer geweten is stabiliteit etc
Ook nog es duidelijk overzicht wat betreft refresh rates, deze kan het wel es worden tenzij het prijskaartje te hoog is.
https://www.caldigit.com/...0px_Updated_Version-7.jpg

Sja, 350 euro zonder VAT is toch echt wel teveel
http://shop.caldigit.com/...20Stations?product_id=219

[ Voor 37% gewijzigd door Graviton12 op 04-03-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:56
Ik zit ook alweer een tijdje in het hele proces van het perfect inrichten van de thuiswerkplek..

Situatie:
1x HP Probook 640 G8
1x Macbook Pro 2017 Touchbar

1x LG 34UM95 (3440x1440 60hz) aangesloten via HDMI
Aangesloten randapparatuur: USB-apparatuur (geluidskaart, Logitech receiver, webcam, hdd etc)

Nu is blijkbaar de HP laptop (van mijn werk, verder geen keuze in) een moeilijke schakel in deze. Hiervoor had ik een oudje waar geen enkele mogelijkheid tot aansluiten met 1 kabel was, en gebruikte ik dus gewoon verloopkabeltjes en meerdere aansluitingen. Deze HP Probook beschikt echter over een USB-C poort, waarover ook wordt geladen. Dus ik bedacht direct: eindelijk mogelijkheid om de kabelbende op te ruimen en direct alles aan te sluiten over 1 kabel, waarmee macbook en HP allebei werken (omstebeurt, niet tegelijkertijdnatuurlijk).

Blijkt toch lastiger dan gedacht. Eerst het hele spul gebruikt met een simpele USB-C adapter (https://www.amazon.nl/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1). Hierop wat USB apparaten aangesloten, aantal via de USB-hub van het scherm (via usb 2.0 aangesloten op de ABLEWE usbc hub), HDMI voor het scherm en power via PD-passtrough. Werkt perfect. Niet heel netjes, want kabeltje is kort dus hub is net echt makkelijk weg te werken zonder dat de laptop veel ruimte heeft om te staan.

Dus sinds kort maar eens gedoken in de wereld van docking stations. Leek me vrij simpel, USB-c hub werkt vlekkeloos op beide apparaten, dus een dock vast ook wel. Daar ga je, dat blijkt niet zo simpel. Begonnen met een Dell TB16. Laadde netjes beide laptops, maar daar was ook alles mee gezegd. Werkte eigenlijk alleen als USB-hub, verder geen beeld mogelijk via poorten, ook LAN werkte niet.

Sinds kort de volgende dockings maar geprobeerd, in de hoop dat trial-and-error mij misschien iets zou brengen (iedere keer denk je bij het zien van iets nieuws: oh maar dit werkt vast wel, de specs zijn net anders dan de vorige dock en iedereen is er lovend over!)
- Dell D6000 -- wordt overal aangeschreven als allrounder, ook met USB-A die via USB 3.0 ook zou moeten werken (dan zonder opladen, maar oké). Helaas, werkt perfect op macbook, niet op HP Probook. Enkel laden via USB-C connector, niets via USB-A (geen beeld, geen LAN, wel USB-poorten)
- HP Elite USB-C dock G3 -- bedacht dat een dock van HP zelf vast zou werken. Helaas, zowel de macbook als de HP kreeg ik hier niet werkend op. Wel laden, verder niets. Heb het hier maar gegooid op het feit dat dit puur USB-C is, en mijn laptops werken via Thunderbolt
- Caldigit TS3 -- Enkel laden en USB-C passthrough werkt, beeld/lan/andere poorten niet

Het lastige is dat ik op internet over de Probook 640 G8 weinig kan vinden aan documentatie en ervaringen. Er wordt beschreven dat de HP Thunderbolt 120w G2 docking moet werken met deze laptop. Deze is erg duur, maar heb ik nu toch ergens tweedehands kunnen vinden. Komt morgen binnen. Echter, voor deze dock weer geen ervaringen met de macbook gevonden. Tot nu toe lijkt de Macbook niet de bottleneck, die werkt bijna overal wel mee, dus ik ben heel benieuwd.

De Probook zou de volgende poort moeten hebben volgens de HP-website:
1 Thunderbolt™ 4 met USB4™ Type-C® met 40 Gb/s datasnelheid (USB-voeding, DisplayPort™ 1.4)

Daarom hoopte ik dat Thunderbolt-docks zouden werken, ook backwards compatible, en begreep ik dat een USB-c docking (zoals de D6000) misschien niet volledig zou werken. Echter, ook met een Thunderbolt 3 dock zoals de Caldigit werkt het niet volledig, weer geen beeld.. Naast de poort zit ook het DP logootje, wat zou betekenen dat simpele USB-c -> DP hubjes moeten werken. Dat klopt ook, zelfs met opladen tegelijkertijd, het eerstgenoemde USB-C hubje werkt immers prima. Vreemd dat zodra de dockings ingewikkelder worden het moeilijke lijkt te zijn voor de laptop. Helemaal omdat de website ook Thunderbolt 4 beschrijft via deze poort..

Iemand enig idee hoe het zit met deze poort op mijn HP Probook, en waarom een algemene USB-C docking niet werkt?

EDIT: Deze specsheet kwam ik nog tegen, met uiteenzetting welke dockings van HP zouden moeten werken. https://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/c06725526.pdf. Omdat hier zowel USB-C als thunderbolt docks in staan heb ik hier verschillende (ook van niet-HP) geprobeerd. Waar zou het verschil dan zitten tussen een Dell D6000 en een universal USB-C dock van HP?

[ Voor 4% gewijzigd door jakob558 op 07-03-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
jakob558 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:49:
Ik zit ook alweer een tijdje in het hele proces van het perfect inrichten van de thuiswerkplek..

Situatie:
1x HP Probook 640 G8
1x Macbook Pro 2017 Touchbar

1x LG 34UM95 (3440x1440 60hz) aangesloten via HDMI
Aangesloten randapparatuur: USB-apparatuur (geluidskaart, Logitech receiver, webcam, hdd etc)

Nu is blijkbaar de HP laptop (van mijn werk, verder geen keuze in) een moeilijke schakel in deze. Hiervoor had ik een oudje waar geen enkele mogelijkheid tot aansluiten met 1 kabel was, en gebruikte ik dus gewoon verloopkabeltjes en meerdere aansluitingen. Deze HP Probook beschikt echter over een USB-C poort, waarover ook wordt geladen. Dus ik bedacht direct: eindelijk mogelijkheid om de kabelbende op te ruimen en direct alles aan te sluiten over 1 kabel, waarmee macbook en HP allebei werken (omstebeurt, niet tegelijkertijdnatuurlijk).

Blijkt toch lastiger dan gedacht. Eerst het hele spul gebruikt met een simpele USB-C adapter (https://www.amazon.nl/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1). Hierop wat USB apparaten aangesloten, aantal via de USB-hub van het scherm (via usb 2.0 aangesloten op de ABLEWE usbc hub), HDMI voor het scherm en power via PD-passtrough. Werkt perfect. Niet heel netjes, want kabeltje is kort dus hub is net echt makkelijk weg te werken zonder dat de laptop veel ruimte heeft om te staan.

Dus sinds kort maar eens gedoken in de wereld van docking stations. Leek me vrij simpel, USB-c hub werkt vlekkeloos op beide apparaten, dus een dock vast ook wel. Daar ga je, dat blijkt niet zo simpel. Begonnen met een Dell TB16. Laadde netjes beide laptops, maar daar was ook alles mee gezegd. Werkte eigenlijk alleen als USB-hub, verder geen beeld mogelijk via poorten, ook LAN werkte niet.

Sinds kort de volgende dockings maar geprobeerd, in de hoop dat trial-and-error mij misschien iets zou brengen (iedere keer denk je bij het zien van iets nieuws: oh maar dit werkt vast wel, de specs zijn net anders dan de vorige dock en iedereen is er lovend over!)
- Dell D6000 -- wordt overal aangeschreven als allrounder, ook met USB-A die via USB 3.0 ook zou moeten werken (dan zonder opladen, maar oké). Helaas, werkt perfect op macbook, niet op HP Probook. Enkel laden via USB-C connector, niets via USB-A (geen beeld, geen LAN, wel USB-poorten)
- HP Elite USB-C dock G3 -- bedacht dat een dock van HP zelf vast zou werken. Helaas, zowel de macbook als de HP kreeg ik hier niet werkend op. Wel laden, verder niets. Heb het hier maar gegooid op het feit dat dit puur USB-C is, en mijn laptops werken via Thunderbolt
- Caldigit TS3 -- Enkel laden en USB-C passthrough werkt, beeld/lan/andere poorten niet

Het lastige is dat ik op internet over de Probook 640 G8 weinig kan vinden aan documentatie en ervaringen. Er wordt beschreven dat de HP Thunderbolt 120w G2 docking moet werken met deze laptop. Deze is erg duur, maar heb ik nu toch ergens tweedehands kunnen vinden. Komt morgen binnen. Echter, voor deze dock weer geen ervaringen met de macbook gevonden. Tot nu toe lijkt de Macbook niet de bottleneck, die werkt bijna overal wel mee, dus ik ben heel benieuwd.

De Probook zou de volgende poort moeten hebben volgens de HP-website:
1 Thunderbolt™ 4 met USB4™ Type-C® met 40 Gb/s datasnelheid (USB-voeding, DisplayPort™ 1.4)

Daarom hoopte ik dat Thunderbolt-docks zouden werken, ook backwards compatible, en begreep ik dat een USB-c docking (zoals de D6000) misschien niet volledig zou werken. Echter, ook met een Thunderbolt 3 dock zoals de Caldigit werkt het niet volledig, weer geen beeld.. Naast de poort zit ook het DP logootje, wat zou betekenen dat simpele USB-c -> DP hubjes moeten werken. Dat klopt ook, zelfs met opladen tegelijkertijd, het eerstgenoemde USB-C hubje werkt immers prima. Vreemd dat zodra de dockings ingewikkelder worden het moeilijke lijkt te zijn voor de laptop. Helemaal omdat de website ook Thunderbolt 4 beschrijft via deze poort..

Iemand enig idee hoe het zit met deze poort op mijn HP Probook, en waarom een algemene USB-C docking niet werkt?

EDIT: Deze specsheet kwam ik nog tegen, met uiteenzetting welke dockings van HP zouden moeten werken. https://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/c06725526.pdf. Omdat hier zowel USB-C als thunderbolt docks in staan heb ik hier verschillende (ook van niet-HP) geprobeerd. Waar zou het verschil dan zitten tussen een Dell D6000 en een universal USB-C dock van HP?
Als er zoveel docks niet goed werken op de thunderbolt port van jouw HP Probook, dan krijg ik haast de indruk dat deze stuk is. Of dat een kabel stuk is.

Ik heb zelf een HP Elitebook met thunderbolt 4, en die heeft tot nu toe de minste compatibiliteitsproblemen. Maar ik herken ook dat compatibiliteit helaas geen garantie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:56
ZatarraNL schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Als er zoveel docks niet goed werken op de thunderbolt port van jouw HP Probook, dan krijg ik haast de indruk dat deze stuk is. Of dat een kabel stuk is.

Ik heb zelf een HP Elitebook met thunderbolt 4, en die heeft tot nu toe de minste compatibiliteitsproblemen. Maar ik herken ook dat compatibiliteit helaas geen garantie is.
Docking op kantoor werkt wel, dus daar zit het niet in (elk dock had ook weer z'n eigen kabeltje). Het is echt een ondersteuningsdingetje denk ik. Kom amper nog op kantoor, moet nog van een collega foto krijgen van welk dock ze precies hebben staan, maar lijkt op de G2 die er nu aan komt. Ook een simpele USB-C hub werkt dus weer wel, dus de poort lijkt mij in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
jakob558 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:34:
[...]

Docking op kantoor werkt wel, dus daar zit het niet in (elk dock had ook weer z'n eigen kabeltje). Het is echt een ondersteuningsdingetje denk ik. Kom amper nog op kantoor, moet nog van een collega foto krijgen van welk dock ze precies hebben staan, maar lijkt op de G2 die er nu aan komt. Ook een simpele USB-C hub werkt dus weer wel, dus de poort lijkt mij in orde.
Dan hoop ik dat die G2 het wel goed doet. Laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Caldigit TS4 staat nu idd op Amazon NL en DE maar juiste info enkel op DE.
Geen beschikbaarheid dus ook nog geen prijzen zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Wat een fantastisch topic met een prachtig informatieve topic start! Hulde aan @ZatarraNL en bedankt voor de moeite om dit topic te starten en alle informatie te centraliseren. _/-\o_
Wat een rommeltje heeft de industrie er ook weer van gemaakt! :'(

Ook voor mij was het me niet meteen duidelijk wat nu eigenlijk het verschil is tussen de goedkope usb-c hubs op amazon, meestal rond de 25 a 30 euro en de duurdere hubs die meestal gemakkelijk 250+ euro aantikken.

30 euro 'hubs'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TPdhesgczPWyWFvhBKEnAfVPSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ISC2iJL2zKoEDivVIXUzTejb.png?f=fotoalbum_large

250+ euro 'docks'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7KGVQZWsw_cvnJGJhO4qzg4YA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EZgcKGzmmIX5NMd4m20p6Pz2.png?f=fotoalbum_large

Ik ga er gemakshalve maar van uit dat de goedkope hubs meestal usb-c zijn (zonder thunderbolt) met usb-c data bandwidth (+-10 Gbps?), en de duurdere zijn dan thunderbolt docks die thunderbolt bandwidths ondersteunen (+-40 Gbps?).

Is er verder nog een essentieel verschil tussen de naamgeving 'hub' en 'dock'? Of doen ze, abstract gezien, hetzelfde en zijn de termen inwisselbaar? Wat ze doen, herleid naar de basis, is 1 aansluiting (vaak een usb-c poort met of zonder thunderbolt) omzetten naar meerdere andere I/O poorten (usb-a, card readers, meerdere usb-c, video, geluid, netwerk, ...)

Nu zit ik met het volgende, mijn werklaptop is een latitude 5420. Daarbij staat aangegeven dat beide usb-c poorten "Thunderbolt™ 4 met voeding en DisplayPort (USB Type-C™)" zijn. Op het werk heb ik in 1 poort de lader, in de andere een usb-c naar DP kabel. Toetsenbord en muis bezetten, elk met een aparte dongle :| , de beide overblijvende usb-A poorten. Dit betekent dat elke poort gebruikt is, en dus niets meer over is voor andere randapparatuur. (schijf, ...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QMedtQt89xTJNKSLTTrm5RKHiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zWZQG52KiNSANqpw7UEwQsIH.png?f=fotoalbum_large

Op zich werkt dit wel prima, ipv 1 usb-c in te pluggen zoals met een dock, zijn het er twee, en dat is zeker ook geen ramp. Het neemt de nood weg tot weer een extra ding op, of onder, het bureau.

Nu wil ik voor thuis wel soort "hub/dock". Ik heb niet veel eisen.
  • 1 scherm
  • HDMI of DP, 4k op 60 Hz
  • Een paar extra poortjes voor de invoerapparaten en andere dingen zoals 3,5mm geluid
  • netwerk (niet zeker)
Voldoet een 'goedkoop type' hub hiervoor? Allemaal hebben ze HDMI, en sinds kort doen ze ook allemaal 4h/60hz op HDMI. Maar omdat de poort van de laptop in de specs beschreven staat als "thunderbolt met DisplayPort" kan er misschien helemaal geen hdmi over die poort? En dan kan een dock er niets mee? Heb ik dat goed?

[ Voor 5% gewijzigd door Amos_x op 12-03-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Amos_x schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:21:
Wat een fantastisch topic met een prachtig informatieve topic start! Hulde aan @ZatarraNL en bedankt voor de moeite om dit topic te starten en alle informatie te centraliseren. _/-\o_
Wat een rommeltje heeft de industrie er ook weer van gemaakt! :'(

Ook voor mij was het me niet meteen duidelijk wat nu eigenlijk het verschil is tussen de goedkope usb-c hubs op amazon, meestal rond de 25 a 30 euro en de duurdere hubs die meestal gemakkelijk 250+ euro aantikken.

30 euro 'hubs'
[Afbeelding]

250+ euro 'docks'
[Afbeelding]

Ik ga er gemakshalve maar van uit dat de goedkope hubs meestal usb-c zijn (zonder thunderbolt) met usb-c data bandwidth (+-10 Gbps?), en de duurdere zijn dan thunderbolt docks die thunderbolt bandwidths ondersteunen (+-40 Gbps?).

Is er verder nog een essentieel verschil tussen de naamgeving 'hub' en 'dock'? Of doen ze, abstract gezien, hetzelfde en zijn de termen inwisselbaar? Wat ze doen, herleid naar de basis, is 1 aansluiting (vaak een usb-c poort met of zonder thunderbolt) omzetten naar meerdere andere I/O poorten (usb-a, card readers, meerdere usb-c, video, geluid, netwerk, ...)

Nu zit ik met het volgende, mijn werklaptop is een latitude 5420. Daarbij staat aangegeven dat beide usb-c poorten "Thunderbolt™ 4 met voeding en DisplayPort (USB Type-C™)" zijn. Op het werk heb ik in 1 poort de lader, in de andere een usb-c naar DP kabel. Toetsenbord en muis bezetten, elk met een aparte dongle :| , de beide overblijvende usb-A poorten. Dit betekent dat elke poort gebruikt is, en dus niets meer over is voor andere randapparatuur. (schijf, ...)

[Afbeelding]

Op zich werkt dit wel prima, ipv 1 usb-c in te pluggen zoals met een dock, zijn het er twee, en dat is zeker ook geen ramp. Het neemt de nood weg tot weer een extra ding op, of onder, het bureau.

Nu wil ik voor thuis wel soort "hub/dock". Ik heb niet veel eisen.
  • 1 scherm
  • HDMI of DP, 4k op 60 Hz
  • Een paar extra poortjes voor de invoerapparaten en andere dingen zoals 3,5mm geluid
  • netwerk (niet zeker)
Voldoet een 'goedkoop type' hub hiervoor? Allemaal hebben ze HDMI, en sinds kort doen ze ook allemaal 4h/60hz op HDMI. Maar omdat de poort van de laptop in de specs beschreven staat als "thunderbolt met DisplayPort" kan er misschien helemaal geen hdmi over die poort? En dan kan een dock er niets mee? Heb ik dat goed?
In beginsel is het antwoord: ja, dat zou moeten lukken. Thunderbolt kan overweg met DisplayPort alt mode. En de meeste goedkope docks werken hiermee. Of dat ik geldt voor hdmi durf ik niet te zeggen. Heb ik te weinig ervaring mee.

Maar we zien toch vaak compatibiliteitsproblemen, dus ik durf niets te garanderen. Gewoon kopen en uitproberen. Werkt het niet, dan terug sturen. En altijd de ervaringen hier delen 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
ZatarraNL schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:34:
[...]

In beginsel is het antwoord: ja, dat zou moeten lukken. Thunderbolt kan overweg met DisplayPort alt mode. En de meeste goedkope docks werken hiermee. Of dat ik geldt voor hdmi durf ik niet te zeggen. Heb ik te weinig ervaring mee.
Ik heb nog een aantal dingen opgezocht, en usb-c (thunderbolt) naar hdmi zou op de latitude 5420 ook mogelijk zijn via de usb-c poort. Het lijkt me dus te verwachten dat een simpele usb-c dongle/'hub' dit gewoon kan doorlussen naar hdmi 4k60hz.

De verwarring komt van de vermelding: "thunderbolt met Displayport Alt Mode" bij de specs. Maar als ik het goed begrijp betekent het niet: enkel Displayport over usb-c. Het kan ook displayport over usb-c aan, maar sluit hdmi niet uit.

Ik ga het denk ik gewoon proberen met het goedkope type "30-40 euro" hub, en dan zie ik wel.

4k60 is 15.68 Gbit/s, USB-C 3.2 kan tot 20 Gbit/s. Kan dus net, en dan is er nog wat over usb-c harddisks. Als ik er van uit ga dat de cheapo dongles wel degelijk de max. USB-C 3.2 ondersteunen en niet de 10 Gbit/s. Als ze adverteren met 4k60 moet het sowieso het eerste zijn.

Terugsturen doe ik niet aan, of heb ik nog nooit gedaan. Doe heel zelden een foute koop, en heb geen zin in het gedoe, in tijd en geld. Vermoedelijk is terugsturen ook steeds op eigen kosten, en naar duitsland (amazon.de) vaak duurder dan wat het me waard is. Daarom wil ik ook vrij zeker zijn. (en uit principe wil ik trouwens ook niet hier een soort mediamarkt op afstand maken, waar je vanalles besteld, open maakt, en terug stuurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Amos_x schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Ik heb nog een aantal dingen opgezocht, en usb-c (thunderbolt) naar hdmi zou op de latitude 5420 ook mogelijk zijn via de usb-c poort. Het lijkt me dus te verwachten dat een simpele usb-c dongle/'hub' dit gewoon kan doorlussen naar hdmi 4k60hz.

De verwarring komt van de vermelding: "thunderbolt met Displayport Alt Mode" bij de specs. Maar als ik het goed begrijp betekent het niet: enkel Displayport over usb-c. Het kan ook displayport over usb-c aan, maar sluit hdmi niet uit.

Ik ga het denk ik gewoon proberen met het goedkope type "30-40 euro" hub, en dan zie ik wel.

4k60 is 15.68 Gbit/s, USB-C 3.2 kan tot 20 Gbit/s. Kan dus net, en dan is er nog wat over usb-c harddisks. Als ik er van uit ga dat de cheapo dongles wel degelijk de max. USB-C 3.2 ondersteunen en niet de 10 Gbit/s. Als ze adverteren met 4k60 moet het sowieso het eerste zijn.

Terugsturen doe ik niet aan, of heb ik nog nooit gedaan. Doe heel zelden een foute koop, en heb geen zin in het gedoe, in tijd en geld. Vermoedelijk is terugsturen ook steeds op eigen kosten, en naar duitsland (amazon.de) vaak duurder dan wat het me waard is. Daarom wil ik ook vrij zeker zijn. (en uit principe wil ik trouwens ook niet hier een soort mediamarkt op afstand maken, waar je vanalles besteld, open maakt, en terug stuurt)
Ik geef ook de voorkeur aan in één keer goed kopen. Maar via een webshop kopen is toch een vorm van blind kopen. En zeker als compatibiliteit nog wel eens tot problemen leidt, is het fijn dat terugsturen tot de mogelijkheden behoort. Ik doe er niet meer te moeilijk over. Terugsturen is meestal niet heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
dumbledore schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:10:
Vandaag in ontvangst mogen nemen (als zakelijke aankoop) : ). Blijkt dat mijn oude Dell U2713HM schermen slechts 1080p kunnen leveren over HDMI en ik toch nog wat USB-poorten mis voor alle randapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Mirabis schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:40:
[...]

Vandaag in ontvangst mogen nemen (als zakelijke aankoop) : ). Blijkt dat mijn oude Dell U2713HM schermen slechts 1080p kunnen leveren over HDMI en ik toch nog wat USB-poorten mis voor alle randapparatuur.
Hoe gebruik je deze dan? Heb je de schermen op de dock aangesloten?
wel jammer dat het te weinig usb poorten zijn. Er zitten toch best een aantal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39

Yucon

*broem*

Goed topic, het is een aardig lastig onderwerp als je vanuit het niets begint te zoeken.

Zelf heb ik voor 80 euro laatst een a-konic 12 thunderbolt dock gekocht. Die werkte goed als hij werkte.. het leek alleen helaas bijna toeval of hij er vandaag weer zin in had want vaak werkte hij niet. Uit de reviews blijkt dat dat vaker zo is. Een groot deel van de mensen is er helemaal tevreden mee en een klein deel heeft precies dezelfde klachten als ik had. Het lijkt bijna alsof het op zich een goed product is maar dat men de kwaliteitscontrole niet lekker op orde heeft.

Die is nu weer retour. Dus nu begint de zoektocht opnieuw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:42
Ik heb twee USB C docking stations geschikt voor 'USB-C DP & power delivery'.

Nu zoek ik een nieuwe laptop en ik raak hopeloos gefrustreerd door het achterhalen of een laptop DP en power delivery ondersteunt. Althans, in de pricewatch kan ik er volgens mij niet op filteren, en per model dat ik potentieel interessant vind ben ik soms minuten aan het zoeken op het internet.

Hebben jullie tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Flextrip schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:19:
Ik heb twee USB C docking stations geschikt voor 'USB-C DP & power delivery'.

Nu zoek ik een nieuwe laptop en ik raak hopeloos gefrustreerd door het achterhalen of een laptop DP en power delivery ondersteunt. Althans, in de pricewatch kan ik er volgens mij niet op filteren, en per model dat ik potentieel interessant vind ben ik soms minuten aan het zoeken op het internet.

Hebben jullie tips?
Bij de meeste nieuwe laptopmodellen gaat dit goed. Zoek een mooie laptop uit, en ga daarna bij de fabrikant verifiëren dat de laptop dit ondersteunt. Kans is groot dat dit wel wordt ondersteund.
wil je zekerheid, kies dan een laptop met thunderbolt 3 of 4. Die geven de meeste kans op compatibiliteit. Bijv: reviews: Framework Laptop Review - Een laptop naar je tweakershart

Helaas blijkt uit de ervaringen: meestal gaat het goed, maar zelfs als de specificaties zeggen dat het kan... Geen garanties.

[ Voor 8% gewijzigd door ZatarraNL op 08-04-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:42
ZatarraNL schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:57:
[...]

Bij de meeste nieuwe laptopmodellen gaat dit goed. Zoek een mooie laptop uit, en ga daarna bij de fabrikant verifiëren dat de laptop dit ondersteunt. Kans is groot dat dit wel wordt ondersteund.
wil je zekerheid, kies dan een laptop met thunderbolt 3 of 4. Die geven de meeste kans op compatibiliteit. Bijv: reviews: Framework Laptop Review - Een laptop naar je tweakershart

Helaas blijkt uit de ervaringen: meestal gaat het goed, maar zelfs als de specificaties zeggen dat het kan... Geen garanties.
Bedankt! Vooral Thunderbolt was een goede tip, hier had ik eerst niet op gefilterd. Uiteindelijk was het nog een beetje gedoe, omdat ik eigenlijk een Ryzen cpu zoek. Maar een specifiek model had toevallig een Intel en AMD versie. Anyhow, deze is het uiteindelijk geworden:

pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 (82MS001UMH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Flextrip schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:39:
[...]

Bedankt! Vooral Thunderbolt was een goede tip, hier had ik eerst niet op gefilterd. Uiteindelijk was het nog een beetje gedoe, omdat ik eigenlijk een Ryzen cpu zoek. Maar een specifiek model had toevallig een Intel en AMD versie. Anyhow, deze is het uiteindelijk geworden:

pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 (82MS001UMH)
Deze heeft geen Thunderbolt, maar het lijkt me dat deze kan wat jij nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogRider
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-02 10:06
Hi allen, sinds kort heb ik ook deze probleem en bedacht ik dat er een betere oplossing moest zijn ipv kabels wisselen. Thank god for Tweakers!

Ik heb 2 monitors (LG 27" 4k + LG 34" ultrawide 1440p).

Dit plus randaparatuur aangesloten op een lenovo Dock die met een USB-C perfect werkt met mijn Lenovo Thinkpad X1. Dat ene kabeltje zorgt voor power en dat beide schermen draaien, ongelofelijk..

Nu heb ik een nieuwe desktop erbij en die ondersteunt ook USB-C waarmee ik dus eigenlijk maar 1 kabel hoef te verplaatsen om alles werkend te hebben. Ik maakte mij zorgen of er performance issues zouden optreden of onzin als dat de dedicated GPU niet het werk zou doen, maar alles lijkt goed te gaan. Tenminste de GPU begint zijn werk te doen als ik een spel start, bewijs genoeg voor mij.

Nu om het laatste stukje kabeltjes verplaatsen te voorkomen denk ik dat een simpele USB switch genoeg zou moeten zijn.

Iemand die dit kan bevestigen? Kan ik dan wel vertraging in het signaal e.d. verwachten?

In principe moet het letterlijk een schakelaar zijn tussen mijn dock en mijn beide apparaten die bepaald welke de input mag geven.

Is dan zoiets als de Aten US224 2-Port USB het juiste apparaat?

Dus laptop en desktop aansluiten op USB switch
usb switch naar dock
Dock naar monitors en rand aparatuur

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
HogRider schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:33:
Hi allen, sinds kort heb ik ook deze probleem en bedacht ik dat er een betere oplossing moest zijn ipv kabels wisselen. Thank god for Tweakers!

Ik heb 2 monitors (LG 27" 4k + LG 34" ultrawide 1440p).

Dit plus randaparatuur aangesloten op een lenovo Dock die met een USB-C perfect werkt met mijn Lenovo Thinkpad X1. Dat ene kabeltje zorgt voor power en dat beide schermen draaien, ongelofelijk..

Nu heb ik een nieuwe desktop erbij en die ondersteunt ook USB-C waarmee ik dus eigenlijk maar 1 kabel hoef te verplaatsen om alles werkend te hebben. Ik maakte mij zorgen of er performance issues zouden optreden of onzin als dat de dedicated GPU niet het werk zou doen, maar alles lijkt goed te gaan. Tenminste de GPU begint zijn werk te doen als ik een spel start, bewijs genoeg voor mij.

Nu om het laatste stukje kabeltjes verplaatsen te voorkomen denk ik dat een simpele USB switch genoeg zou moeten zijn.

Iemand die dit kan bevestigen? Kan ik dan wel vertraging in het signaal e.d. verwachten?

In principe moet het letterlijk een schakelaar zijn tussen mijn dock en mijn beide apparaten die bepaald welke de input mag geven.

Is dan zoiets als de Aten US224 2-Port USB het juiste apparaat?

Dus laptop en desktop aansluiten op USB switch
usb switch naar dock
Dock naar monitors en rand aparatuur

Thanks!
Als ik het goed begrijp moet de usb-switch dus niet alleen data maar ook beeld signaal switchen. Ook laden? Ik betwijfel of dat lukt. Als de specificaties niet letterlijk beschrijven dat de switch geschikt is voor displayport alt mode en usb power delivery, dan kun je er vanuit gaan dat dit niet gaat lukken.

Ik merk zelf dat alleen een usb-c doorvoer al problemen met deze extra signalen geven.

Als je alleen data wil schakelen, dan zal het wel lukken. En ook verwacht ik niet dat je last zal ervaren van enige vertraging in het signaal.

Als je het toch gaat proberen, deel met ons het resultaat! Ik ben namelijk ook nieuwsgierig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmEagle
  • Laatst online: 01-04 18:21

ArmEagle

Duzz.

ZatarraNL schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:17:
[...]

Als ik het goed begrijp moet de usb-switch dus niet alleen data maar ook beeld signaal switchen. Ook laden? Ik betwijfel of dat lukt. Als de specificaties niet letterlijk beschrijven dat de switch geschikt is voor displayport alt mode en usb power delivery, dan kun je er vanuit gaan dat dit niet gaat lukken.
Ik kan mij niet voorstellen dat deze simpele USB-a switch dat allemaal kan switchen. Die USB-a poorten hebben toch alleen maar die 4 data lijnen.

Ik zou gewoon vanaf je laptop en desktop elk een USB-c kabel naar vlakbij het hubje leggen. Dat wisselt misschien makkelijker dan de kabel tussen desktop en laptop wisselen.

Of op zoek gaan naar een meer fancy switch. Maar als je een doorsnede van een USB-C kabel hebt gezien kan dat denk ik niet fysiek switchen.

[ Voor 8% gewijzigd door ArmEagle op 02-05-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkedeman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-04 21:09
Bedankt voor dit mooie topic! Ik zit met een vergelijke vraag:
2 * 1080p schermen (verwacht dat ik deze nog wel ga upgraden en zou daar graag op voorsorteren)
Basic randapparatuur (muis, toetsenbord, headset)

Ik zou deze graag a la een KVM-switch willen aansluiten op de volgende appararaten:
Laptop met ondersteuning voor Thunderbolt 3 die ik graag ook zou willen laden via USB-C (65W)
Desktop (gaming) die op dit moment 3.0 ondersteunt, maar waar ik een kaartje bij wil prikken voor Thunderbolt 3 ondersteuning (indien nodig)

Heeft iemand advies welke kant ik op moet kijken om hier een goede docking station / KVM set up voor te maken of kan aangeven welke factoren ik nog zelf verder kan uitzoeken? Iets met bomen en bos }:O Dank is groot! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
ikkedeman schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:24:
Bedankt voor dit mooie topic! Ik zit met een vergelijke vraag:
2 * 1080p schermen (verwacht dat ik deze nog wel ga upgraden en zou daar graag op voorsorteren)
Basic randapparatuur (muis, toetsenbord, headset)

Ik zou deze graag a la een KVM-switch willen aansluiten op de volgende appararaten:
Laptop met ondersteuning voor Thunderbolt 3 die ik graag ook zou willen laden via USB-C (65W)
Desktop (gaming) die op dit moment 3.0 ondersteunt, maar waar ik een kaartje bij wil prikken voor Thunderbolt 3 ondersteuning (indien nodig)

Heeft iemand advies welke kant ik op moet kijken om hier een goede docking station / KVM set up voor te maken of kan aangeven welke factoren ik nog zelf verder kan uitzoeken? Iets met bomen en bos }:O Dank is groot! _/-\o_
Mijn eerste advies zou zijn: richt je op thunderbolt 3 of 4 docks met twee displayport aansluitingen en een paar usb. Als al je apparatuur hiervoor geschikt is, dan heb je het beste van alle werelden.
Maar:
- wat voor moederbord heeft je pc? Heeft die een thunderbolt header?
- kun je makkelijk een thunderbolt kabel wisselen van je laptop naar je pc? (staat de kast binnen handbereik?)

KVM switch vind ik minder logisch omdat die één displayport aansluiting hebben per apparaat. Dan moet je die doorlussen. En lang niet alle displays hebben deze MST support.

[ Voor 6% gewijzigd door ZatarraNL op 04-05-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:06
ZatarraNL schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:57:
[...]

KVM switch vind ik minder logisch omdat die één displayport aansluiting hebben per apparaat. Dan moet je die doorlussen. En lang niet alle displays hebben deze MST support.
Ben zelf inderdaad ook tijden opzoek geweest naar een dock die MST goed ondersteunde en ook voldoende vermogen leverde voor mijn Dell Latitude 5521 (heeft een 130W charging brick). Ben zelf uiteindelijk bij de Dell WD19TB uitgekomen; die heeft een 180W brick voor power met een power delivery van 130W naar de laptop EN voor mij belangrijk de MST support op de DisplayPort.

Heb em gelukkig 2e-hands kunnen kopen want nieuw zijn ze wel echt duur: WD19TB

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 22-04 14:53

Croga

The Unreasonable Man

Clueless schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:56:
Ben zelf inderdaad ook tijden opzoek geweest naar een dock die MST goed ondersteunde en ook voldoende vermogen leverde voor mijn Dell Latitude 5521 (heeft een 130W charging brick). Ben zelf uiteindelijk bij de Dell WD19TB uitgekomen; die heeft een 180W brick voor power met een power delivery van 130W naar de laptop EN voor mij belangrijk de MST support op de DisplayPort.

Heb em gelukkig 2e-hands kunnen kopen want nieuw zijn ze wel echt duur: WD19TB
Bedankt voor deze tip. Ik heb meteen op EBay een WD19B gescored voor net iets meer dan €100. Nog even hopen dat dit mijn uitdaging ook oplost maar de hoop is goed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Weet iemand nog een goede TB3/4 dock met 10GbE Ethernet verbinding?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Ik wil toch nog even kort terugkomen op het verschil dock/hub.

Vanavond ga ik 2 usb-c hubs bestellen. Eventueel verschillende merken zodat ik kan vergelijken. 1 voor thuis, 1 voor werk.

Ik noem de kleine dongle type 'docks' van 40-80 euro = 'hubs'.
De andere, zwaardere, 'desktop' modellen van +-250 a 350 euro noem ik 'docks'.

Maar wat is nu het feitelijke verschil?

Nu er steeds meer hubjes zijn die ook 4k/60hz doen en laptop (60 Watt) PD (wat voor mij het voornaamste is, 4k/30hz is onwerkbaar), wat is dan nog de meerwaarde van de 'dock'?
  • gemakkelijk een nette plaats op het bureau toekennen?
  • blijft mooi staan (geen hubje dat over het bureau schuift, ...)
  • hogere en betere PD (100+ Watt)
  • meer video-aansluitingen waarschijnlijk? (meerdere hdmi, meerdere dvi)
  • een hoop stabieler waarschijnlijk (geen flakey gedrag, uitvallen, knipperen, ...)
Er staat me iets van bij (youtube video die ik niet meer kan vinden) dat die hub modelletjes intern geen thunderbolt 4 spec zijn. En dan was er iets dat zelfs indien ze 4k/60 doen, de snelheden op aangesloten opslagmedia volledig inzakken (en dat andere thunderbolt 4 dingen niet mogelijk zijn)

Maar stel nu, ik heb enkel 4k/60hz nodig, PD, en geen nood aan externe opslag, dan zou een 'hub' modelletje toch moeten volstaan.

Zijn er gebruikers hier die een +-60 euro hubje hebben, en daar naar tevredenheid mee werken? Betrouwbaar? Niet te buggy? Anker is waarschijnlijk wel ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39

Yucon

*broem*

Amos_x schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:36:
Zijn er gebruikers hier die een +-60 euro hubje hebben, en daar naar tevredenheid mee werken? Betrouwbaar? Niet te buggy? Anker is waarschijnlijk wel ok?
itec is wel aardig. Dit bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...on/9300000005165698/?s2a=

Deze is dan toevallig uitverkocht maar ze hebben nog wat vergelijkbare modellen als je wat rondzoekt. Ik heb er zelf twee besteld. Een doet het probleemloos en de andere gaf nogal wat gedoe en is terug. Maar volgens mij was dat pech. De indruk van de werkende is verder prima en hij lijkt een goede prijs/kwaliteit te hebben.

Dat vond m'n vrouw ook dus nu moet ik alsnog 2 andere bestellen..

Ik neig er trouwens een beetje naar om bij een volgende zoekronde PD even te laten voor wat het is. Die ene stekker vind ik niet perse zo'n punt en het lijkt toch voor wat extra gedoe te zorgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 17-05-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb een paar jaar geleden op mijn werk gewerkt met een I-Tec USB3 dock. Het was er een met een blauw voetje en twee display aansluitingen, maar ik weet niet meer precies welk model en welke type beeldschermaansluitingen er op zaten, maar het wat een model met meerdere beeldschermaansluitingen. Op zich aardige mogelijkheden voor het geld dat je ervoor betaalt, maar niet geheel zonder problemen. Ik had vaak bandbreedteproblemen waardoor audio wegviel en soms ook dat een poort het niet deed bij zwaardere I/O.

Ik heb na deze ervaring voor mijzelf wel bedacht dat ik veel liever een TB dock heb zodat ik de bandbreedteproblemen kan vermijden. Liever meer geld neertellen voor iets dat probleemloos werkt.

[ Voor 35% gewijzigd door ocf81 op 18-05-2022 12:37 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
ocf81 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:29:
Ik heb een paar jaar geleden op mijn werk gewerkt met een I-Tec USB3 dock. Het was er een met een blauw voetje en twee display aansluitingen, maar ik weet niet meer precies welk model en welke type beeldschermaansluitingen er op zaten, maar het wat een model met meerdere beeldschermaansluitingen. Op zich aardige mogelijkheden voor het geld dat je ervoor betaalt, maar niet geheel zonder problemen. Ik had vaak bandbreedteproblemen waardoor audio wegviel en soms ook dat een poort het niet deed bij zwaardere I/O.

Ik heb na deze ervaring voor mijzelf wel bedacht dat ik veel liever een TB dock heb zodat ik de bandbreedteproblemen kan vermijden. Liever meer geld neertellen voor iets dat probleemloos werkt.
I-tec heeft ook thunderbolt docks. Evenals DisplayLink docks. Ik heb van die laatste twee in gebruik zonder problemen. En een thunderbolt dock gaat niet samen met alle apparaten. Een DisplayLink met eigenlijk alles.
Is daarom niet correct om compatibiliteitsproblemen toe te schrijven een één merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ZatarraNL schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:47:
[...]

I-tec heeft ook thunderbolt docks. Evenals DisplayLink docks. Ik heb van die laatste twee in gebruik zonder problemen. En een thunderbolt dock gaat niet samen met alle apparaten. Een DisplayLink met eigenlijk alles.
Is daarom niet correct om compatibiliteitsproblemen toe te schrijven een één merk.
Dat doe ik ook niet. Ik geef alleen aan dat dit specifieke model met USB3 en meerdere beeldschermaansluitingen problemen had. Ik leg ook uit dat ik denk dat dit aan de bandbreedte ligt. Met dat laatste geef ik geloof ik wel duidelijk aan waar volgens mij de root cause ligt en wat de mogelijke oplossing is.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00
Ik weet niet of het de bedoeling is om hier een vraag over mijn probleem te stellen, maar ik probeer het:

Situatie: HP 830 G8 met USB-C op een HP G5 dock. Vanuit de dock 1x HDMI naar een Dell monitor en 1x een active DP->HDMI naar de 2e Dell monitor.

Ik zie dat Windows hem herkend, ik hoor ook het geluidje na het inpluggen. Apparaatbeheer zegt keurig 3 schermen (laptop + 2 monitoren) en ook bij display settings ziet hij 'gewoon' 3 schermen en die staan op extend. Echter vind de 2e monitor niet dat hij iets moet laten zien.. Ik kan ook gewoon met mijn muis 'door' het scherm heen.

Als ik de monitoren wissel, hou ik hetzelfde issue op de andere monitor.. Ben ik verplicht om een DP scherm er neer te zetten naast de HDMI monitor? of is mijn DP-HDMI adapter niet fris? Ik heb al eerder een adapter gehad waarvan ik dacht dat hij niet oke was, dus dit is al een ander type. Of zie ik iets over het hoofd?

Niet helemaal dock-gerelateerd denk ik, maar misschien ook weer wel..

[ Voor 3% gewijzigd door rscheper op 18-05-2022 21:51 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste