Om even terug te komen op de hubjes.
Ik heb, om wat te experimenteren, deze
Ugreen 4k60 hub besteld.
Mijn persoonlijk scherm en dat op het werk zijn 4K. En na meer dan een jaar op 4k30 te hebben gewerkt (verouderde werk laptop), lijkt het me gewoon duidelijk dat 60hz gewoon een minimum is. (voor werk, gamers hebben misschien andere voorkeuren).
De hub lijkt goed te presteren. Doet 4k60 zoals beloofd, en 100 Watt PD. Wordt licht warm in gebruik (niet heet, gewoon lauw), en doet wat 'ie moet doen.
Op het werk (4K 28" samsung scherm) had ik wel een bizar probleem.
Indien:
- scherm rechtstreeks aangesloten via usb-c naar DP kabel: grijskleur (bvb in office) OK
- scherm rechtstreeks aangesloten op laptop hdmi naar hdmi op scherm: grijskleur (bvb in office) OK
- scherm aangesloten via Ugreen hub (usb-c naar hub, hdmi naar scherm): paarse/roze 'gloed' bij vakken die duidelijk gewoon grijs moeten zijn (in office, of bvb hier op tweakers.net)
Vermoedde eerst dat de hub niet goed werkt of kapot was.
Daarna de hub aangesloten thuis op een 32" 4K samsung scherm, en de kleurwaardes blijven vrij gelijk (of toch niet merkbaar anders) via displayport, rechstreeks hdmi of hdmi via de Ugreen hub. Dus de hub lijkt gewoon goed te werken
Ik ga de Ugreen hub dan ook gewoon blijven gebruiken, en op het werk eens een andere hdmi kabel proberen. Wel erg vaag probleem. Indien de hdmi kabel het probleem oplost, koop ik een 2de Ugreen 4k60 hub.
Wel goed opletten. Al deze hubjes (sub 60 a 80 euro) werken dus gewoon op usb-c 3.1, en NIET op thunderbolt 3 of 4. Geen idee eigenlijk waarom die thunderbolt docks zo stervensduur moeten zijn. Licenties? Moeilijker te implementeren wegens veel hogere bandbreedtes? Dus connecties, kabels, ...
Maar, voor wie dus erg eenvoudige eisen heeft, voornamelijk:
- max 1 extern scherm indien 4k
- office werk op 4k 60 (geen gaming pc aangesloten)
- vaak geen netwerk op de hub (dus wifi), ook al heeft Ugreen een net iets duurder model met UTP zie ik net. Kan ook interessant zijn.
- 2 usb 2.0 plugjes voor toetsenbord en muis
- Vaak enkel HDMI
Dan voldoen die budget hubjes prima lijkt me. Ik kijk nog af en toe uit naar een 'betaalbare' thunderbolt oplossing (120 a 150 euro max), maar dat zit er nog niet meteen aan te komen denk ik.
Anker heeft er volgens mij ook een paar. Voor PC accessoires en laadblokjes op amazon zijn anker en Ugreen mijn go-to merken.