Het docking station topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-04 15:27

Baakster

Dislectie enzo... succes!

@rscheper
Als je de mogelijkheid hebt even de adapter op een directe DP poort naar je scherm van een GPU. Weet je meteen of je adapter brak is.

Welke resoluties en Hz probeer je te bereiken?
Wordt het scherm wel in Windows settings weergegeven? Verlaag de resolutie eens.
Ik denk zelf dat die dock gebruik maakt van zowel Alt-mode als DisplayLink chipset. Heb je beide DP poorten geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:30
Baakster schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:56:
@rscheper
Als je de mogelijkheid hebt even de adapter op een directe DP poort naar je scherm van een GPU. Weet je meteen of je adapter brak is.

Welke resoluties en Hz probeer je te bereiken?
Wordt het scherm wel in Windows settings weergegeven? Verlaag de resolutie eens.
Ik denk zelf dat die dock gebruik maakt van zowel Alt-mode als DisplayLink chipset. Heb je beide DP poorten geprobeerd?
De laptop heeft helaas alleen HDMI. Ik probeer 2x 1920x1080 aan te sturen (zonder nagedacht te hebben over Hz). Ik heb inderdaad beide DP poorten geprobeerd. De tip over een lagere resolutie zal ik eens bekijken! Windows geeft aan dat beide schermen op 1920x1080 ingesteld staan, na het inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmEagle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 18:21

ArmEagle

Duzz.

Heeft iemand ervaring met usb-c hubs met HDMI output naar een (4k tv) op Linux?

We merken met onze laptops op kantoor dat het kleurbereik naar de TV beperkt wordt. Vooral lichte grijstinten vallen weg naar wit. Op de laptop wordt een extra DisplayPort scherm toegevoegd, dus de hub zal het omzetten naar HDMI doen.

Ik heb wel informatie gevonden over bepaalde HDMI instellingen voor zulk kleurenbereik. Maar doordat de hub dit zelf doet heb ik daar geen invloed op.

Met de gewone HDMI output worden de kleuren wel goed getoond. En MacBook gebruikers hebben geen problemen met de hubs.

Ik wil een hub kopen voor het thuiswerken, om zo minder kabels om te hoeven zetten. Maar ik zou mijn ultra wide monitor dan via HDMI aansturen. En dan wil ik natuurlijk niet zulke problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
Ik heb wat hulp nodig.

Ik heb een Dell 5580 en een wd19 Dock werkt top samen met 2 beeldschermen.

Nu heb ik een lenovo desktop staan en wil middels deze Dell switch om kunnen steken.

De desktop heeft geen usb-c.

Wat is nu het makkelijkste om te doen? Een usb-c toevoegen heeft geen zin. Dit heb ik natuurlijk geprobeerd maar was een te makkelijke oplossing.

Beeldschermen hebben beiden 2x HDMI uitgang.

Ik wil gewoon erg graag middels 1 kabel kunnen switchen tussen werk en privé.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-04 20:58
rhos schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:48:
Ik heb wat hulp nodig.

Ik heb een Dell 5580 en een wd19 Dock werkt top samen met 2 beeldschermen.

Nu heb ik een lenovo desktop staan en wil middels deze Dell switch om kunnen steken.

De desktop heeft geen usb-c.

Wat is nu het makkelijkste om te doen? Een usb-c toevoegen heeft geen zin. Dit heb ik natuurlijk geprobeerd maar was een te makkelijke oplossing.

Beeldschermen hebben beiden 2x HDMI uitgang.

Ik wil gewoon erg graag middels 1 kabel kunnen switchen tussen werk en privé.
Ik kan niet goed achterhalen wat de specificaties van jouw dock zijn. Het lijkt geen DisplayLink dock, want dan was het gelukt met jouw usb-c toevoeging. Het lijkt ook geen thunderbolt, dus ik ga uit van usb-c met dp alt mode.

Als je dat met echt maximaal één kabel wil doen en je wil geen ingang op je monitor wisselen, dan kan het alleen met:
1. de toevoeging van usb-c alt mode
2. thunderbolt op je pc
3. Ander dock: DisplayLink dock

Of thunderbolt kan is afhankelijk van de opties van je moederbord (aanwezigheid thunderbolt header). Maar als je een PCI aansluiting over hebt kan het ook met een PCI usb-c insteekkaart. pricewatch: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...

Dit is als je gamen belangrijk vindt. Vind je dat niet, dan kan je je dock omwisselen voor elk DisplayLink dock. Werkt eigenlijk altijd, maar heeft lag. Prima voor kantoorwerk. Niet voor gamen.

In alle gevallen ben je minimaal 100 euro verder. Een DisplayLink optie is de duurste.

De makkelijkste manier, maar dan met meer gedoe is dat je een usb-switch gebruikt. Maar dan wissel je niet de hdmi kabels. Dus je moet dan de input van je displays wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:04
Omdat ze de HP Thunderbolt 230W G2 Docks niet meer gaan leveren in 2022 zoek ik nu een alternatief.

Laptop: HP Zbook Power G7 (Met een i7)

Via één kabel tenminste:

2x 4k @ 60HZ
1x RJ45
1x AUX
1x USBA
1x USBC
Voeding laptop

Eventueel, als het echt niet anders kan, wil ik wel voeden via een losse voeding (koop ik een 2e adapter bij voor op het werk.

Waar moet ik op letten? Thunderbolt 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
BasvanS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:57:
Omdat ze de HP Thunderbolt 230W G2 Docks niet meer gaan leveren in 2022 zoek ik nu een alternatief.

Laptop: HP Zbook Power G7 (Met een i7)

Via één kabel tenminste:

2x 4k @ 60HZ
1x RJ45
1x AUX
1x USBA
1x USBC
Voeding laptop

Eventueel, als het echt niet anders kan, wil ik wel voeden via een losse voeding (koop ik een 2e adapter bij voor op het werk.

Waar moet ik op letten? Thunderbolt 3?
Wat zijn de specificaties van jouw HP Zbook Power G7? Heeft het thunderbolt? Of usb-c dp alt mode? Of gewoon usb-c/usb-a?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
ZatarraNL schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:08:
[...]

Wat zijn de specificaties van jouw HP Zbook Power G7? Heeft het thunderbolt? Of usb-c dp alt mode? Of gewoon usb-c/usb-a?
Heb een thunderbolt 3 poort voor de dock/hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
BasvanS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:37:
[...]

Heb een thunderbolt 3 poort voor de dock/hub
Dan is een thunderbolt 3 of 4 de beste keuze met meeste bandbreedte. 2x 4k@60Hz zal geen probleem moeten zijn.

Zoiets zal wel werken: https://i-tec.pro/en/produkt/tb3traveldockpd-2/
Zelf gebruik ik deze: pricewatch: OWC Other World Computing 11-Port Thunderbolt 4 Dock for Mac & Wi...

Beide zullen het wel doen. Er is ruime keuze.

Wel een opmerking: die OWC dock heeft alleen thunderbolt out, maar dat kan met een usb-c naar displayport kabel.

[ Voor 7% gewijzigd door ZatarraNL op 24-05-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
ZatarraNL schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:56:
[...]

Dan is een thunderbolt 3 of 4 de beste keuze met meeste bandbreedte. 2x 4k@60Hz zal geen probleem moeten zijn.

Zoiets zal wel werken: https://i-tec.pro/en/produkt/tb3traveldockpd-2/
Zelf gebruik ik deze: pricewatch: OWC Other World Computing 11-Port Thunderbolt 4 Dock for Mac & Wi...

Beide zullen het wel doen. Er is ruime keuze.

Wel een opmerking: die OWC dock heeft alleen thunderbolt out, maar dat kan met een usb-c naar displayport kabel.
60 watt laden, is dat voldoende van de I-tec? tov de i-tec is de OWC nogal overpriced lijkt het. Waar komt dat prijsverschil vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ocf81 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:32:
Weet iemand nog een goede TB3/4 dock met 10GbE Ethernet verbinding?
Toch nog eens een vraag of iemand een goede suggestie heeft wat betreft een dock met 10GbE netwerkaansluiting.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
BasvanS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:03:
[...]

60 watt laden, is dat voldoende van de I-tec? tov de i-tec is de OWC nogal overpriced lijkt het. Waar komt dat prijsverschil vandaan?
De OWC is thunderbolt 4. Die I-tec nog thunderbolt 3. Maar I-tec heeft meerdere thunderbolt docks met verschillende prijskaartjes. En de I-tec docks die ik heb functioneren ook prima (maar die zijn DisplayLink, en geen thunderbolt, ook duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-04 22:36
Ondanks goed vooronderzoek inmiddels ook kennis gemaakt met de weerbarstigheid van connectiviteit met USB-c.
Enige tijd geleden een Lenovo laptop (IdeaPad 5 Pro 16ACH6 82L5005SMH) gekocht waarvan ik dacht dat de USB-c poort een displayport signaal zou kunnen doorsturen. Daarom gister de Philips 346E2CUAE/00 monitor gekocht met USB-c aansluiting die de laptop ook kan opladen en een geïntegreerde USB-hub heeft. Zo kan ik de laptop met één kabel op de monitor aansluiten, tegelijkertijd laden, en m'n usb apparaten achter in de monitor steken. Handig toch?
Het werkt alleen niet, geen beeld op de monitor en een melding van beperkte connectiviteit. Vreemd genoeg werkt koppelen via een USB-c naar HDMI dongle wel, maar dan verlies ik weer alle connectiviteit en zit alsnog met de overige USB randapparatuur en oplader te klooien.

Kennelijk komt het probleem vaker voor:
https://forums.lenovo.com...t-not-working/m-p/5112833

Het lijkt dus alsof ik helaas toch tot meerdere kabels veroordeeld ben.

Als iemand nog tips heeft: Van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Gentry schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:58:
Ondanks goed vooronderzoek inmiddels ook kennis gemaakt met de weerbarstigheid van connectiviteit met USB-c.
Enige tijd geleden een Lenovo laptop (IdeaPad 5 Pro 16ACH6 82L5005SMH) gekocht waarvan ik dacht dat de USB-c poort een displayport signaal zou kunnen doorsturen. Daarom gister de Philips 346E2CUAE/00 monitor gekocht met USB-c aansluiting die de laptop ook kan opladen en een geïntegreerde USB-hub heeft. Zo kan ik de laptop met één kabel op de monitor aansluiten, tegelijkertijd laden, en m'n usb apparaten achter in de monitor steken. Handig toch?
Het werkt alleen niet, geen beeld op de monitor en een melding van beperkte connectiviteit. Vreemd genoeg werkt koppelen via een USB-c naar HDMI dongle wel, maar dan verlies ik weer alle connectiviteit en zit alsnog met de overige USB randapparatuur en oplader te klooien.

Dat is zuur. Ik heb helaas geen tips. Het klinkt alsof de compatibiliteit van de laptop te wensen overhoudt. Heb je contact gehad met Lenovo over het euvel? Kom je in aanmerking voor garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:35
De monitor kan 65W via PD3.0 leveren; moet dat niet tenminste 95W zijn?

En voor 'full-power' is denk ik de brick nodig met 135W met de 3-pin stekker. Die zou er op moeten zitten als er gebruik wordt gemaakt van 'Discrete Graphics' als ik het zo lees.

Dan is Lenovo ook vaag wat betreft de specificaties. De USB-C formaat aansluiting kan zijn:
1x USB-C 3.2 Gen 2 (support data transfer, Power Delivery 3.0, and DisplayPort™ 1.4)
1x USB-C 2.0 (support data transfer and Power Delivery 3.0, model with integrated graphics)

Voor de 82L5005SMH zou dat toch echt de ' USB-C 3.2 Gen 2 (support data transfer, Power Delivery 3.0, and DisplayPort™ 1.4)' moeten zijn.

Of die USB-C met DisplayPort Alternate Mode goed werkt kun je met een USB-C naar DP1.4 kabel testen.

Zo een kabel gebruik ik met een Lenovo Yoga Slim 7 Pro en dat werkt. Gebruik ook een TB4 Lenovo Dock (die dan USB4+DP Alt Mode doet).

Meest voor de hand liggend lijkt mij:
  • Te weinig power over USB Power Delivery (wordt dan terug gevallen op integrated graphics welke niet zijn DP signaal op de poort kan zetten?)
  • De USB-C formaat kabel is niet geschikt

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL

@The Lord heeft misschien wel een punt. De kabel zou slecht kunnen zijn. Heb je verschillende kabels geprobeerd? (al heb ik een vergelijkbaar probleem ervaren met een Lenovo laptop, en de kabel was niet het probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-04 22:36
@ZatarraNL en @The Lord Dank voor de snelle reacties en het meedenken. Ik heb de kabel gebruikt die bij de Philips monitor is geleverd. Dat het laadvermogen van de monitor wat aan de lage kant is ben ik met jullie eens, maar dat zou toch niet uit moeten maken om tenminste het DP signaal door te geven? Ik heb de monitor ook even geprobeerd via de USB-c aansluiting op de Surface van mij vrouw. En wat blijkt: werkt perfect.
Qua laptop heb ik echt het type met "1x USB-C 3.2 Gen 2 (support data transfer, Power Delivery 3.0, and DisplayPort™ 1.4)". Inmiddels de BIOS al ge-update, ook geen effect. Enige logische optie is m.i. dat de poort gewoon niet werkt terwijl hij wel met die specs verkocht wordt. Ik heb inmiddels een E-ticket aangemaakt bij Lenovo. Jammer, ik was voor het overige namelijk heel enthousiast over Lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-04 13:25
Misschien kijk ik eroverheen, of bestaat het wel helemaal niet. Ik zoek een adapter/converter/dock waarmee ik mijn laptop (usbc of thunderbold) kan aansluiten op een monitor met een resolutie van 3840x1600@144Hz

Who knows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Ik heb sinds vandaag (een week docking station niet gebruikt) een probleem met mijn HP Dock G5. Als ik hem aanzet zonder de USB-C kabel gaat het allemaal goed. Plug ik de kabel in, krijg ik zo'n 10 seconden een goed werkend dock (inclusief 2 DP schermen en 1 USB ontvanger van Logitech) en 10 seconden later valt hij uit. Lampje op de bovenkant en het lampje op de onderkant zijn dan uit en ik krijg hem niet aan.

Enige oplossing is stekker eruit en stekker er weer in. Dan doet hij weer hetzelfde. Zoals gezegd, als ik de USB-C kabel uit de laptop laat blijft het lampje keurig branden. Ik heb de laptop al helemaal uit gehad, de DP kabels en de USB ontvanger uit de dock gehaald, maar dat had geen nut helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

rscheper schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:37:
Ik heb sinds vandaag (een week docking station niet gebruikt) een probleem met mijn HP Dock G5. Als ik hem aanzet zonder de USB-C kabel gaat het allemaal goed. Plug ik de kabel in, krijg ik zo'n 10 seconden een goed werkend dock (inclusief 2 DP schermen en 1 USB ontvanger van Logitech) en 10 seconden later valt hij uit. Lampje op de bovenkant en het lampje op de onderkant zijn dan uit en ik krijg hem niet aan.

Enige oplossing is stekker eruit en stekker er weer in. Dan doet hij weer hetzelfde. Zoals gezegd, als ik de USB-C kabel uit de laptop laat blijft het lampje keurig branden. Ik heb de laptop al helemaal uit gehad, de DP kabels en de USB ontvanger uit de dock gehaald, maar dat had geen nut helaas.
Je moet het probleem isoleren. Werkt het op dezelfde manier met een andere laptop op die dock? Ken je iemand met een zelfde dock waar jij jouw laptop op kan uitproberen?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 16:45
rscheper schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:37:

Zorg er voor dat de firmware op je HP dock up-to-date is, als ook je bios.

https://support.hp.com/us...hp-usb-c-dock-g5/27767205

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Farrell schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:36:
Misschien kijk ik eroverheen, of bestaat het wel helemaal niet. Ik zoek een adapter/converter/dock waarmee ik mijn laptop (usbc of thunderbold) kan aansluiten op een monitor met een resolutie van 3840x1600@144Hz

Who knows?
Ik sluit mijne aan op een monitor met 5120x1440@240Hz, dan zou jouw 3840x1600@144Hz moeten kunnen. Welke DisplayPort versie gebruik je? En weet je of je hiermee gebruik maakt van DSC compressie?

Ik verwacht eigenlijk dat elk thunderbolt 3/4 dock moet kunnen. Als jouw laptop tenminste ook thunderbolt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
bramassendorp schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:24:
[...]

Zorg er voor dat de firmware op je HP dock up-to-date is, als ook je bios.

https://support.hp.com/us...hp-usb-c-dock-g5/27767205
Begrijp ik, maar hij heeft het altijd gedaan. Dus dat lijkt me niet de reden. Plus dat ik de firmware inderdaad laatst een update heb gegeven naar deze versie. Maar op dit moment is het ook onmogelijk om hem (eventueel) weer een update te geven, gezien de tijd dat hij het doet te kort is.

Wat betreft het isoleren van het probleem, dat is natuurlijk lastig. Mijn vrouw heeft wel een HP Probook (ik heb zelf een Elitebook) die ik kan testen, maar ik heb geen mensen in de buurt die ook een zelfde dockingstation hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

rscheper schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:33:
[...]

<...>

Wat betreft het isoleren van het probleem, dat is natuurlijk lastig. Mijn vrouw heeft wel een HP Probook (ik heb zelf een Elitebook) die ik kan testen, maar ik heb geen mensen in de buurt die ook een zelfde dockingstation hebben.
Als de laptop van je vrouw een poort met dezelfde bandbreedte heeft zou ik gewoon eens proberen die laptop aan te sluiten om te zien wat er dan gebeurt. Als hetzelfde gebeurt met de laptop van jouw vrouw, is het een stuk aannemelijker gemaakt dat de dock het probleem is. Probeer, als je die hebt, ook eens een andere kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 07-06-2022 11:42 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
ocf81 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:41:
[...]

Als de laptop van je vrouw een poort met dezelfde bandbreedte heeft zou ik gewoon eens proberen die laptop aan te sluiten om te zien wat er dan gebeurt. Als hetzelfde gebeurt met de laptop van jouw vrouw, is het een stuk aannemelijker gemaakt dat de dock het probleem is. Probeer, als je die hebt, ook eens een andere kabel.
Dat ga ik zeker proberen! Een andere kabel gaat niet (zomaar). Deze kan zit in het dockingstation zelf gemonteerd, dus geen kwestie van in- en uit pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

rscheper schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:03:
[...]
Een andere kabel gaat niet (zomaar). Deze kan zit in het dockingstation zelf gemonteerd, dus geen kwestie van in- en uit pluggen.
Ah, oké. Dat wist ik niet. Ik post gewoon wat behulpzame tips zonder naar het specifieke model te hebben gekeken. Wel jammer op zich dat de kabel geïntegreerd is met het dock. Lijkt me qua duurzaamheid niet de beste oplossing van HP.

offtopic:
Het is overigens niet zo dat ik enorm van het eco circus ben, maar ik ben wel van de club die graag zijn spullen lang gebruikt, en dus toevallig ook voor duurzamere oplossingen.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 07-06-2022 12:18 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
ZatarraNL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:27:
[...]

Ik sluit mijne aan op een monitor met 5120x1440@240Hz, dan zou jouw 3840x1600@144Hz moeten kunnen. Welke DisplayPort versie gebruik je? En weet je of je hiermee gebruik maakt van DSC compressie?

Ik verwacht eigenlijk dat elk thunderbolt 3/4 dock moet kunnen. Als jouw laptop tenminste ook thunderbolt heeft.
Kan jij een voorbeeld noemen? Ik kan het niet vinden namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Farrell schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:11:
[...]

Kan jij een voorbeeld noemen? Ik kan het niet vinden namelijk.
Deze gebruik ik zelf:
pricewatch: OWC Other World Computing 11-Port Thunderbolt 4 Dock for Mac & Wi...
Deze dock geeft gewoon DisplayPort 1.4 signaal door. Dus als jouw laptop thunderbolt heeft en je beeldscherm displayport 1.4, dan moet dat goed gaan. Ik gebruik deze usb-c naar displayport kabel erbij omdat het dock geen displayport aansluiting heeft:
pricewatch: Club 3D USB Type C to DisplayPort™ 1.4 Adapter 8K60Hz Zilver, Zwart
Misschien heb je aan de kabel genoeg.

Jij hebt een thunderbolt aansluiting, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
ZatarraNL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:00:
[...]

Deze gebruik ik zelf:
pricewatch: OWC Other World Computing 11-Port Thunderbolt 4 Dock for Mac & Wi...
Deze dock geeft gewoon DisplayPort 1.4 signaal door. Dus als jouw laptop thunderbolt heeft en je beeldscherm displayport 1.4, dan moet dat goed gaan. Ik gebruik deze usb-c naar displayport kabel erbij omdat het dock geen displayport aansluiting heeft:
pricewatch: Club 3D USB Type C to DisplayPort™ 1.4 Adapter 8K60Hz Zilver, Zwart
Misschien heb je aan de kabel genoeg.

Jij hebt een thunderbolt aansluiting, neem ik aan?
Nice, thanks! Ik had Dell al gevraagd naar de mogelijkheden en zij zeiden dat alleen 4K@60Hz kan. Ik dacht dus dat het niet mogelijk zou zijn. Ik heb 1 USB 3.2 Gen 2 Type-C®-poort met DisplayPort™ en 2 Thunderbolt™ 4-poorten (USB 3.2 Gen 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Farrell schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:00:
[...]

Nice, thanks! Ik had Dell al gevraagd naar de mogelijkheden en zij zeiden dat alleen 4K@60Hz kan. Ik dacht dus dat het niet mogelijk zou zijn. Ik heb 1 USB 3.2 Gen 2 Type-C®-poort met DisplayPort™ en 2 Thunderbolt™ 4-poorten (USB 3.2 Gen 2).
Succes. Overigens: helaas geen garantie dat het werkt. Ik zie met usb-c toch nog veel mis gaan om onduidelijke redenen. Het blijft proberen. Maar het zou moeten werken. En met thunderbolt heb ik tot nu toe nog het meeste succes gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-04 14:06
Mijn twee maanden oude Caldigit Thunderbolt 4 hub vertoont een defecte USB poort. Ik heb zowat alle randapparatuur aangesloten op deze hub, ruimt netjes op zo, maakt hem ook een beetje onmisbaar.

Ik vrees nu dat ik hem voor langere tijd moet gaan missen als ik deze RMA terugstuur naar Caldigit.
Heeft iemand een idee hoelang het duurt voordat Caldigit hem gerepareerd terugstuurt ? Ik heb deze besteld via Amazon.de, zou het sneller gaan als ik het via Amazon regel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Americanos
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-11-2024
Hoi!

Hopelijk kan iemand me helpen met deze puzzel. Ik heb:

Desktop:
- 3x HDMI aansluiting
- 2x Displayport aansluiting
- Genoeg USB-B aansluitingen

Monitors:
- 240hz scherm met 1x displayport en 1x hdmi (1x display gaat naar desktop) - gebruikt voor fps games
- 60 hz scherm met 1x displayport en 1x hdmi (1x display gaat naar desktop)

- Usb-B muis
- USb-B toetsenbord

Probleem is dat ik ook een werklaptop gebruik:
- 1x hdmi
- Laad op met USB-C (2 poorten)
- 2x USB-B

Van werklaptop heb ik ook een kleine hub gekregen met:
- 1x hdmi
- 1x ethernet
- 1x USB-C
- 2x USB-B

Wat is nou het probleem?

Ik werk met hetzelfde toetsenbord/muis op zowel pc als werklaptop. Ik moet daardoor ze unpluggen van mijn pc naar m'n laptop en visa versa.

Heeft iemand een (betaalbare) hub/dockingstation of andere oplossing?

Zou het enorm waarderen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Aangezien je met meerdere bronsystemen werkt lijkt een KVM hier op zijn plaats. Helaas zijn die niet goedkoop. Ik denk dat deze het beste in staat is om je wensen te vervullen: pricewatch: Aten 2-Port USB 3.0 4K HDMI Dual Display KVMP Switch, als je daar ook een USB hub aan hangt om de randapparatuur op aan te sluiten.

BTW, @Americanos, ik denk dat je bedoelt dat je aansluitingen voor aan te sluiten apperatuur USB-A zijn. USB-A is expliciet voor de host kant van USB, en USB-B is expliciet voor de slave kant van USB en enkel een ingang. Dit is zo om ervoor te zorgen dat je jouw apparatuur niet elektrocuteert.

[ Voor 35% gewijzigd door ocf81 op 14-06-2022 21:53 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Daar heb ik mijn twijfels bij. Deze kvm switch heeft alleen hdmi aansluitingen. En dat wil wel eens lastig zijn met vrr, zoals freesync. En dat wil je wel met 240hz, lijkt me.

@Americanos, wat voor resolutie heeft jouw 240hz monitor?
En heeft jouw laptop usb-c met displayport alt mode?

Ik ben zelf gegaan voor een docking station met thunderbolt. Maar grote kans dat, als jouw laptop dp alt mode heeft, een eenvoudiger dock ook kan voor je laptop. Dan wissel je één kabel tussen de apparaten, maar wissel je ook de input van je monitors. Dat is vermoedelijk de meest eenvoudige oplossing. Je pc heeft waarschijnlijk geen usb-c met dp als mode, dus dan functioneert de dock alleen als usb hub. Zonder kvm switch of usb-c alt mode zul je die pc toch rechtstreeks op de monitoren moeten aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door ZatarraNL op 14-06-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@ZatarraNL Wellicht heb je gelijk. Misschien heb ik daar overheen gekeken. Voor de optimale prestaties heb je gewoon een directe verbinding nodig tussen computer en scherm. Er zijn geloof ik nog geen KVM switches of docks die daarin voorzien, hoewel het lastig zoeken is op deze specs. Zowel de pricewatch als Geizhals schieten tekort in de filteropties.

Vermoedelijk wil @Americanos dat ook niet per se gamen op zijn laptop, maar wellicht zijn er ook nog andere toepassingen die voordeel hebben van een refresh rate van >120Hz. (ik ken er geen, alle geclaimde voordelen van refreshrates boven de 120Hz zijn naar mijn weten tot dusver niet wetenschappelijk aangetoond). Er wordt geen TB-poort genoemd, dus ik ga ervan uit dat deze ook niet aanwezig is. Ik ga van de ideale implementatie van USB-C uit. De praktijk kan weerbarstiger zijn, daarvoor moeten we de precieze specs van alle hardware weten.

Die laptop gaat echter nooit 1440p/240 (aanname, worst case scenrio. 4K/240 is nog erg zeldzaam, met nog maar één resultaat op het moment van schrijven) aankunnen op een extern scherm via USB-C, daarvoor is de bandbreedte over USB-C/DP gewoon niet goed genoeg. De max lijkt 165Hz te zijn voor DP en 144 voor HDMI 2.0b, aangenomen dat de poort 20GBit aankan. Dat is dan voor één scherm. De HDMI-poort op de laptop wordt dan gebruikt voor het andere scherm. Anyhow, ook een dock gaat dus sowieso minder goed presteren qua scherm.

Je kan als alternatief ook een KVM pakken die alleen USB en audio schakelt en dan de DP inputs gebruiken voor de gaming PC, en de HDMI voor de laptop, zoals je al aangaf.

Een Dock zal wel makkelijk zijn, maar nog beperkter qua bandbreedte voor schermdoeleinden. Het is een afweging die met de huidige informatie niet kan worden gemaakt. Ook is nog onduidelijk of de laptop per se twee poorten nodig heeft om op te laden. Als dat zo is dan en de monitor geen PD kan doen, dan is het sowieso noodzakelijk om voor een dock te gaan. Zowel KVM-switch als dock zullen echter nadelen hebben. De vraag is welke nadelen acceptabel zijn.

[ Voor 75% gewijzigd door ocf81 op 14-06-2022 22:38 . Reden: nog eens nagedacht, andere invalshoek ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Americanos
@ocf81 @ZatarraNL

Ik tag jullie beiden even, en ook heel erg bedankt voor het meehelpen & meedenken!!

Mijn specs:

Laptop (enkel voor werk):
https://tweakers.net/pric...g8-35t73ea/specificaties/

Mijn desktop:

- Moederbord: https://tweakers.net/pric...ime-z370-p/specificaties/

Mijn beeldschermen:
- https://tweakers.net/pric...nware-aw2518hf-zwart.html
- https://tweakers.net/pric...s-273v7qjab-00-zwart.html

Ik game overigens niet op mijn laptop, enkel op mijn desktop! Ik weet zelf niet wat USB-C DP alt mode is, na even zoeken zie ik wel dat mijn laptop het volgende heeft: "Aansluitingen (USB/FW) 2x USB 3.2" Is dit wat je bedoelt @ZatarraNL? :)

Nogmaals erg bedankt, waardeer het enorm _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Americanos schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:10:
@ocf81 @ZatarraNL

Ik tag jullie beiden even, en ook heel erg bedankt voor het meehelpen & meedenken!!

Mijn specs:

Laptop (enkel voor werk):
https://tweakers.net/pric...g8-35t73ea/specificaties/

Mijn desktop:

- Moederbord: https://tweakers.net/pric...ime-z370-p/specificaties/

Mijn beeldschermen:
- https://tweakers.net/pric...nware-aw2518hf-zwart.html
- https://tweakers.net/pric...s-273v7qjab-00-zwart.html

Ik game overigens niet op mijn laptop, enkel op mijn desktop! Ik weet zelf niet wat USB-C DP alt mode is, na even zoeken zie ik wel dat mijn laptop het volgende heeft: "Aansluitingen (USB/FW) 2x USB 3.2" Is dit wat je bedoelt @ZatarraNL? :)

Nogmaals erg bedankt, waardeer het enorm _/-\o_
Jouw laptop heeft usb-c video uit. Dat betekent inderdaad displayport alt mode. In principe moet daarmee elk docking station kunnen passen met een usb-c kabel. Bijvoorbeeld: pricewatch: i-tec USB-C Dual Display Docking Station with Power Delivery 100 ...

Jouw pc heeft dat niet, dus die zal je moet de reguliere displayport kabels moeten aansluiten. Deze dock zal dan alleen als een usb-hub werken.

Wel een kanttekening, usb-c wil nog wel eens niet leveren wat je verwacht. Houdt er rekening mee dat je misschien iets moet terugsturen.

Lees anders ook de topicstart over hoe het zit met de verschillende soorten docks. En over displayport alt mode etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Americanos
@ZatarraNL Heel erg bedankt voor je hulp, ik ga het eens rustig bekijken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zit met een uitdaging om mijn beide laptops op twee monitoren aan te sluiten.

Mijn privélaptop is een oude Lenovo Z50 en heeft alleen USB-A, 1x HDMI, 1xVGA aansluitingen.
Mijn werklaptop is een Lenovo Thinkpad X1 Yoga en heeft USB-A, 1x HDMI, USB-C (thunderbolt) aansluitingen

Monitoren hebben beide 1x HDMI, 1x VGA, 1xDP aansluitingen.

Een docking station (bij voorkeur dual HDMI) lijkt het handigst, maar dan ben ik al snel gebonden aan één met USB-A (wegens oude privélaptop) en ik wil eigenlijk één met USB-C. Er zijn wel kabels/adapters voor USB-A naar USB-C aansluiting, maar ik heb nog niet één gevonden waarin expliciet staat dat het DP Alt Mode ondersteunt en dat lijkt wel nodig te zijn om de twee monitoren via docking station te laten werken.

Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
feddez schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:11:
Ik zit met een uitdaging om mijn beide laptops op twee monitoren aan te sluiten.

Mijn privélaptop is een oude Lenovo Z50 en heeft alleen USB-A, 1x HDMI, 1xVGA aansluitingen.
Mijn werklaptop is een Lenovo Thinkpad X1 Yoga en heeft USB-A, 1x HDMI, USB-C (thunderbolt) aansluitingen

Monitoren hebben beide 1x HDMI, 1x VGA, 1xDP aansluitingen.

Een docking station (bij voorkeur dual HDMI) lijkt het handigst, maar dan ben ik al snel gebonden aan één met USB-A (wegens oude privélaptop) en ik wil eigenlijk één met USB-C. Er zijn wel kabels/adapters voor USB-A naar USB-C aansluiting, maar ik heb nog niet één gevonden waarin expliciet staat dat het DP Alt Mode ondersteunt en dat lijkt wel nodig te zijn om de twee monitoren via docking station te laten werken.

Iemand tips?
Dat jouwe oude lenovo alleen usb-A heeft betekent dat hij geen displayport alt mode heeft. Jouw enige oplossing is een dock met DisplayLink. Of toch de kabels wisselen.

De I-tec dock met DisplayLink die ik heb heeft een usb-c kabel met een usb-A verloopje erop. Werkt op beide apparaten.

[ Voor 5% gewijzigd door ZatarraNL op 18-06-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Thanks! Dat is precies iets dat ik zocht maar niet kon vinden, tot ik jouw i-tec als zoekopdracht gebruikte. Gister besteld, vanochtend al geleverd en zojuist aangesloten. Werkt perfect tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
feddez schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:57:
Thanks! Dat is precies iets dat ik zocht maar niet kon vinden, tot ik jouw i-tec als zoekopdracht gebruikte. Gister besteld, vanochtend al geleverd en zojuist aangesloten. Werkt perfect tot nu toe.
Top! Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Om even terug te komen op de hubjes.

Ik heb, om wat te experimenteren, deze Ugreen 4k60 hub besteld.

Mijn persoonlijk scherm en dat op het werk zijn 4K. En na meer dan een jaar op 4k30 te hebben gewerkt (verouderde werk laptop), lijkt het me gewoon duidelijk dat 60hz gewoon een minimum is. (voor werk, gamers hebben misschien andere voorkeuren).

De hub lijkt goed te presteren. Doet 4k60 zoals beloofd, en 100 Watt PD. Wordt licht warm in gebruik (niet heet, gewoon lauw), en doet wat 'ie moet doen.

Op het werk (4K 28" samsung scherm) had ik wel een bizar probleem.
Indien:
  • scherm rechtstreeks aangesloten via usb-c naar DP kabel: grijskleur (bvb in office) OK
  • scherm rechtstreeks aangesloten op laptop hdmi naar hdmi op scherm: grijskleur (bvb in office) OK
  • scherm aangesloten via Ugreen hub (usb-c naar hub, hdmi naar scherm): paarse/roze 'gloed' bij vakken die duidelijk gewoon grijs moeten zijn (in office, of bvb hier op tweakers.net)
Vermoedde eerst dat de hub niet goed werkt of kapot was.

Daarna de hub aangesloten thuis op een 32" 4K samsung scherm, en de kleurwaardes blijven vrij gelijk (of toch niet merkbaar anders) via displayport, rechstreeks hdmi of hdmi via de Ugreen hub. Dus de hub lijkt gewoon goed te werken

Ik ga de Ugreen hub dan ook gewoon blijven gebruiken, en op het werk eens een andere hdmi kabel proberen. Wel erg vaag probleem. Indien de hdmi kabel het probleem oplost, koop ik een 2de Ugreen 4k60 hub.

Wel goed opletten. Al deze hubjes (sub 60 a 80 euro) werken dus gewoon op usb-c 3.1, en NIET op thunderbolt 3 of 4. Geen idee eigenlijk waarom die thunderbolt docks zo stervensduur moeten zijn. Licenties? Moeilijker te implementeren wegens veel hogere bandbreedtes? Dus connecties, kabels, ...

Maar, voor wie dus erg eenvoudige eisen heeft, voornamelijk:
  • max 1 extern scherm indien 4k
  • office werk op 4k 60 (geen gaming pc aangesloten)
  • vaak geen netwerk op de hub (dus wifi), ook al heeft Ugreen een net iets duurder model met UTP zie ik net. Kan ook interessant zijn.
  • 2 usb 2.0 plugjes voor toetsenbord en muis
  • Vaak enkel HDMI
Dan voldoen die budget hubjes prima lijkt me. Ik kijk nog af en toe uit naar een 'betaalbare' thunderbolt oplossing (120 a 150 euro max), maar dat zit er nog niet meteen aan te komen denk ik.

Anker heeft er volgens mij ook een paar. Voor PC accessoires en laadblokjes op amazon zijn anker en Ugreen mijn go-to merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Amos_x schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:53:

Wel goed opletten. Al deze hubjes (sub 60 a 80 euro) werken dus gewoon op usb-c 3.1, en NIET op thunderbolt 3 of 4. Geen idee eigenlijk waarom die thunderbolt docks zo stervensduur moeten zijn. Licenties? Moeilijker te implementeren wegens veel hogere bandbreedtes?
Het is inderdaad een specifiek intel dingetje. Speciaal protocol. En ik meen ook speciale chip. Dus licenties inderdaad. Daarom zit het zo weinig in AMD computers. Mijn ervaring is dat thunderbolt gewoon altijd doet wat je verwacht, terwijl dat met usb-c absoluut niet standaard is.
Al komt de bandbreedte van usb-c 4.0 straks heel dichtbij die van thunderbolt 3/4. Dus met een beetje mazzel hebben we straks allemaal genoeg aan usb-c.

Mooi dat dit voor jou een mooie betaalbare oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
ZatarraNL schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Het is inderdaad een specifiek intel dingetje. Speciaal protocol. En ik meen ook speciale chip. Dus licenties inderdaad. Daarom zit het zo weinig in AMD computers. Mijn ervaring is dat thunderbolt gewoon altijd doet wat je verwacht, terwijl dat met usb-c absoluut niet standaard is.
Inderdaad, dat heeft intel wel goed voor elkaar. Geen idee hoe dat werkt, maar indrukwekkend is het wel. Geen idee hoe alle peripherals en de pc/laptop zomaar weten wat alles is en wat ze moeten doen, maar ik werk dan ook niet in IT.
Al komt de bandbreedte van usb-c 4.0 straks heel dichtbij die van thunderbolt 3/4. Dus met een beetje mazzel hebben we straks allemaal genoeg aan usb-c.
Thunderbolt 4 vs Thunderbolt 3 vs USB 4
What is the difference between USB4 and Thunderbolt 4?
...

USB 4, however, starts at 20Gbps but can also reach Thunderbolt 4’s 40Gbps.
...
A USB4 port can only support one display. Thunderbolt 4 can support two 4K displays.

The good thing about USB 4 is that it will mean that manufacturers can release more powerful hubs and docks that are not Thunderbolt, at a cheaper cost.
Hier wat ik vond.

Het blijft toch allemaal een verwarrende bende vind ik. Je er moet bijna een opleiding electronica ingenieur bijnemen om het allemaal nog wat te volgen. Dus USB 4 is bijna gelijk aan Thunderbolt 4, minus de certificeringen en licenties, dus meer 'open'. Maar het laat wel weer toe de bandwidth te variëren tussen 20 en 40 Gbps. Wat weer tot verwarring zal lijden met hubjes/docks, etc... Twee keer raden wat de eenvoudige hubjes gaan doen, 20 Gbps dus. En voor een non-compressed 4k/60 stream heb je geloof ik 18 Gbps nodig.

Het zou ook al heel wat helpen mochten de spec listings op amazon ook iets duidelijker zijn. Zo heb ik letterlijk nergens iets gezien als 'hdmi via usb 3.x' bvb, om echt goed te begrijpen wat de beperkingen zijn, en wat er van bandbreedte nog overblijft voor de andere poorten op zo'n hubje (bijna niets dus).

Nu ja, zolang ze duidelijk adverteren met (1 video out) 4k60, heb je dat toch al meegekregen.

En blijkbaar doet Usb 4 Gen 2x2 net als usb 3.2 gen 2x2 ook 20 Gbps. Dus echt veel schiet dat niet op, ben je nog steeds beperkt tot 1 extern scherm en een magere bandwidth voor overige peripherals en storage.
Mooi dat dit voor jou een mooie betaalbare oplossing is.
Ja klopt. Ik zag net dat er een Ugreen was met networking bij voor +-50 euro. Zolang je zoals ik weinig eisen hebt, voldoen ze prima. 4k60 wordt ook op kantoor steeds meer de norm, en als je het steeds houdt bij 1 extern scherm (wat bij mij het geval is) heb je eigenlijk niets meer nodig.

Het blijft wel een beetje gokken allemaal. Kopen, aansluiten en hopen dat het doet wat je verwacht. Misschien dat over een paar jaar, wanneer de lat iets hoger ligt, er met usb 4 gen 3x2 (40 Gbps) goedkope en performante hubjes gemaakt kunnen worden met net iets meer overhead/ruimte/kwaliteit zodat ze voor 95% van de gebruikers de gemakkelijke optie zijn om veilig aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
ZatarraNL schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:29:
[...]

Jouw laptop heeft usb-c video uit. Dat betekent inderdaad displayport alt mode. In principe moet daarmee elk docking station kunnen passen met een usb-c kabel. Bijvoorbeeld: pricewatch: i-tec USB-C Dual Display Docking Station with Power Delivery 100 ...
Zat nog even terug te lezen, heb deze gebookmarked voor later. Lijkt me een erg mooi product, goed geprijsd. Met een erg uitgebreide en duidelijke website (uitleg, specs, ...) in Nederlands ook nog...

https://i-tec.pro/nl/produkt/c31dualdpdockpd-8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:22
Ben benieuwd of iemand hier ook de ervaring heeft met een CalDigit TS4. Heb 'm gisteren besteld en vandaag ontvangen. Werkt perfect met mijn MPB M1, en kan het 4k scherm zonder problemen aansluiten. Mijn Lenovo Legion 7 (met RTX3070) heeft 3 USB-C poorten, waarvan alle 3 met DP1.4 en de achterste ook met Power Delivery. Als ik 'm aansluit via de USB-C aan de achterkant krijg ik wel stroom en alle USB-devices, maar geen beeld. In de zijkant krijg ik beeld+USB, maar geen stroom (want, geen PD).

Iemand een idee hoe dit dan wel werkend te krijgen is? De poort lijkt het dus wel te doen, alleen heb ik geen beeld op het scherm...

EDIT:
Hoe snel kan het gaan. Ik heb op de Legion "Hybrid Mode" aangezet waarmee hij volgens mij de onboard GPU en de RTX3070 samen laat werken, ipv alleen de RTX3070. Nu werkt hij perfect!

Omdat Lenovo voor de Legion geen enkel USB-C dock ondersteund, is het bij deze dus mogelijk om perfect met een Legion 7 5800H+RTX3070 te werken via enkel USB-C. Accu wordt ook gewoon opgeladen.

[ Voor 23% gewijzigd door Bioflap op 01-07-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Bioflap schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:18:
Ben benieuwd of iemand hier ook de ervaring heeft met een CalDigit TS4. Heb 'm gisteren besteld en vandaag ontvangen. Werkt perfect met mijn MPB M1, en kan het 4k scherm zonder problemen aansluiten. Mijn Lenovo Legion 7 (met RTX3070) heeft 3 USB-C poorten, waarvan alle 3 met DP1.4 en de achterste ook met Power Delivery. Als ik 'm aansluit via de USB-C aan de achterkant krijg ik wel stroom en alle USB-devices, maar geen beeld. In de zijkant krijg ik beeld+USB, maar geen stroom (want, geen PD).

Iemand een idee hoe dit dan wel werkend te krijgen is? De poort lijkt het dus wel te doen, alleen heb ik geen beeld op het scherm...
Heb ook de Caldigit TS4 aangesloten aan twee Lenovo ThinkVisions P40-20W’s. Werkt tot nu prima met de Macbook M1 Pro. Heb ook een HP Elitebool en daar loop ik af en toe wel tegen kleine dingen aan.

Op een of andere manier worden al mijn bluetooth devices gedisconnect om de paar uur terwijl de laptop is aangesloten op de dock. Gebruik ik de dock niet werkt het prima.

De M1 onthoudt ook niet altijd de orientatie van mijn schermen en verwisselt het bovenste met het onderste scherm. Volgens reddit een bekend probleem met de M1.

Mbt je poorten - helaas geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:22
Mirabis schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:28:
[...]

Heb ook de Caldigit TS4 aangesloten aan twee Lenovo ThinkVisions P40-20W’s. Werkt tot nu prima met de Macbook M1 Pro. Heb ook een HP Elitebool en daar loop ik af en toe wel tegen kleine dingen aan.

Op een of andere manier worden al mijn bluetooth devices gedisconnect om de paar uur terwijl de laptop is aangesloten op de dock. Gebruik ik de dock niet werkt het prima.

De M1 onthoudt ook niet altijd de orientatie van mijn schermen en verwisselt het bovenste met het onderste scherm. Volgens reddit een bekend probleem met de M1.

Mbt je poorten - helaas geen idee.
Het mooie werken via USB-C was van korte duur. Vanmorgen een update gehad van de NVIDIA en AMD drivers, en alles is naar de kloten. Het werkt dus voor geen meter.. AMD driver weggehaald, helpt niet. Heb geen idee hoe ik 't nu weer aan de praat moet krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaanr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik heb een nieuwe laptop met USB C DP Alt en een oude met USB C zonder DP. Om ze beiden toch op 1 monitor aan te kunnen sluiten heb ik het volgende bedacht: een USB > HDMI adapter op de dock aansluiten. Beide video-uitgangen naar de monitor. Hopelijk schakelt die automatisch naar de juist ingang. Gaat dat werken? Of is er een makkelijker oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Bastiaanr schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:46:
Ik heb een nieuwe laptop met USB C DP Alt en een oude met USB C zonder DP. Om ze beiden toch op 1 monitor aan te kunnen sluiten heb ik het volgende bedacht: een USB > HDMI adapter op de dock aansluiten. Beide video-uitgangen naar de monitor. Hopelijk schakelt die automatisch naar de juist ingang. Gaat dat werken? Of is er een makkelijker oplossing?
Hoe sluit je die USB>HDMI adapter aan? Die heeft namelijk niet veel zin voor je laptop zonder DP alt mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaanr
Met een USB A>HDMI adapter. Die staan hier nog niet in het overzicht, maar ze bestaan wel. Heb er nog geen ervaring mee. Idee is hetzelfde als met displaylink neem ik aan. https://www.amazon.nl/BEN...ijk-adapter/dp/B09KXZFS5Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Bastiaanr schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:29:
Met een USB A>HDMI adapter. Die staan hier nog niet in het overzicht, maar ze bestaan wel. Heb er nog geen ervaring mee. Idee is hetzelfde als met displaylink neem ik aan. https://www.amazon.nl/BEN...ijk-adapter/dp/B09KXZFS5Z
DisplayLink zal het vast niet zijn. Die chips komen niet voor dit geld. Eerder dat het een soort simpele usb videokaart is. Ik ben benieuwd.

Of jouw monitor automatisch schakelt tussen ingangen durf ik niet te zeggen. Veel doen dat wel, maar dat ligt geheel aan de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-03 10:53
Ik ben op zoek naar KVM-switch:

Laptop 1 (Werk)
- Fujitsu Lifebook U series

Laptop 2 (Prive)
- Apple MacBook Pro 2019
Dus alleen maar USB-C

Twee beeldschermen
- Aansluitingen: HDMI / DP / DVI

Muis
- USB

Toestenbord
- USB

Wensen / geen eisen
- 3,5 mm jack
- Extra USB-poort (voor opladen)

Eisen (tja)
- KVM-switch moet zowel Windows als Mac ondersteunen
- Apple moet vanaf USB-C naar KVM-switch connecten
- Fujitsu moet via gewone USB-kabeltje

Enige tips voor me?

Tot nu toe gevonden:
https://www.coolblue.nl/p...sb-a-docking-station.html
Wel prijzig

https://www.usb-c-adapter...ethernet-2-x-usb-c-input/
Hmmm.. kwaliteit goed?

Wel prijzig.

[ Voor 25% gewijzigd door Silver7 op 29-07-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Van de baas een nieuwe laptop gekregen. Een hp Elitebook. Met usb-c. En een club3d dock:

https://www.club-3d.com/en/detail/2474/

Iemand ervaring met dit ding? Is het nou werkelijk zo dat usb-c data en power volledig gescheiden zijn? Wat een idiote oplossing lijkt het. Heb een Dell 3821 die de combinatie prima aan kan. Maar dat werkt niet goed met deze docking zonder externe voeding lijkt het. :X

• Baakster

Baakster

MikeyMan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:51:
Van de baas een nieuwe laptop gekregen. Een hp Elitebook. Met usb-c. En een club3d dock:

https://www.club-3d.com/en/detail/2474/

Iemand ervaring met dit ding? Is het nou werkelijk zo dat usb-c data en power volledig gescheiden zijn? Wat een idiote oplossing lijkt het. Heb een Dell 3821 die de combinatie prima aan kan. Maar dat werkt niet goed met deze docking zonder externe voeding lijkt het. :X
Snap niet helemaal wat je bedoelt. Je prikt de rode kabel in je adapter en in de achterkant van je dock en de zwarte kabel in je laptop.
Dan zal je laptop door het dock worden opgeladen. Data zal ook over de zwarte kabel gaan.

Moet je HP Elitebook natuurlijk wel Power Delivery over USB-C ondersteunen. En tevens DisplayPort Alt mode zie ik.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Baakster schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Snap niet helemaal wat je bedoelt. Je prikt de rode kabel in je adapter en in de achterkant van je dock en de zwarte kabel in je laptop.
Dan zal je laptop door het dock worden opgeladen. Data zal ook over de zwarte kabel gaan.

Moet je HP Elitebook natuurlijk wel Power Delivery over USB-C ondersteunen. En tevens DisplayPort Alt mode zie ik.
Ja, dat is m'n punt precies.
Als je de losse adapter gebruikt lukt het wel. Maar das m.i. een onnodige extra omvormer, aangezien de stroom ook gewoon van m'n scherm af gehaald kan worden. Tevens weer een flinke voeding die ik ergens kwijt moet.

De laptop ondersteunt het gewoon netjes over één kabel, vanaf de ingebouwde dock van de Dell. Das m.i. nou net het mooie van USB-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 19:39
Ik heb twee laptops en wil 1 dockingstation gebruiken.

Mijn HP heeft deze spec:
- 2 Thunderbolt™ 4 met USB4 Type-C® met 40 Gb/s datasnelheid (USB-voeding, DisplayPort™ 1.4)
- 65 watt Type-C™ USB-adapter

Mijn lenovo:
- USB-C 3.1 1e gen (stroomvoorziening + beeldschermuitgang)
- Hoogste DisplayPort versie DisplayPort 1.2

Als ik het topicstart begrijp, kan ik opzoek gaan naar dockingstation can type "USB-C DP & power delivery" (Simpele montioren dus geen 4K oid nodig).

Zit te kijken naar twee Itecs: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1625370;1326230/
Is mijn conclusie juist, dat als mijn Lenovo niet te veel stroom vraagt (kan ik nog niet vinden in spec), dat ik gewoon voor de 85W versie kan gaan?

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZatarraNL
lost95 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:09:
Ik heb twee laptops en wil 1 dockingstation gebruiken.

Mijn HP heeft deze spec:
- 2 Thunderbolt™ 4 met USB4 Type-C® met 40 Gb/s datasnelheid (USB-voeding, DisplayPort™ 1.4)
- 65 watt Type-C™ USB-adapter

Mijn lenovo:
- USB-C 3.1 1e gen (stroomvoorziening + beeldschermuitgang)
- Hoogste DisplayPort versie DisplayPort 1.2

Als ik het topicstart begrijp, kan ik opzoek gaan naar dockingstation can type "USB-C DP & power delivery" (Simpele montioren dus geen 4K oid nodig).

Zit te kijken naar twee Itecs: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1625370;1326230/
Is mijn conclusie juist, dat als mijn Lenovo niet te veel stroom vraagt (kan ik nog niet vinden in spec), dat ik gewoon voor de 85W versie kan gaan?
Dat is een correcte aanname, maar wel met een tip: bewaar het bonnetje, want om onduidelijke redenen gaat het nog wel eens mis. Houdt er dus rekening mee dat je nogmaals iets moet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:13

wij

Ik dacht dat ik alles goed had uitgezocht.

Dock Dell WD19
Laptop Dell Precision 3560 (i7-1165G7m, Intel® Iris® Xe Graphics, Nvidia T500)
Scherm 4K *aangesloten op dock via usb-c

Nu kan ik mijn beeldscherm niet hoger instellen dan 30hz op 4K als ik hem aansluit via het dock. Ook niet als ik mijn laptop dichtklap. Als ik de monitor via usb-c aansluit zonder dock ertussen kan ik wel 4k 60hz kiezen.

Nu lees ik wel dat een systeem HBR3 moet ondersteunen. Maar dat zou mijn systeem gewoon moeten kunnen.

Kan ik hier nog iets aan veranderen?

*Nou is het op zich geen ramp om 2x usb-c aan te sluiten op mijn laptop (1x dock, 1x beeldscherm). Dat is nog steeds relatief makkelijk inpluggen. Maar het zou leuker zijn als alles via één kabeltje werkt.

[ Voor 34% gewijzigd door wij op 22-08-2022 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
wij schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:07:
Ik dacht dat ik alles goed had uitgezocht.

Dock Dell WD19
Laptop Dell Precision 3560 (i7-1165G7m, Intel® Iris® Xe Graphics, Nvidia T500)
Scherm 4K *aangesloten op dock via usb-c

Nu kan ik mijn beeldscherm niet hoger instellen dan 30hz op 4K als ik hem aansluit via het dock. Ook niet als ik mijn laptop dichtklap. Als ik de monitor via usb-c aansluit zonder dock ertussen kan ik wel 4k 60hz kiezen.

Nu lees ik wel dat een systeem HBR3 moet ondersteunen. Maar dat zou mijn systeem gewoon moeten kunnen.

Kan ik hier nog iets aan veranderen?

*Nou is het op zich geen ramp om 2x usb-c aan te sluiten op mijn laptop (1x dock, 1x beeldscherm). Dat is nog steeds relatief makkelijk inpluggen. Maar het zou leuker zijn als alles via één kabeltje werkt.
Heb je toevallig ook andere kabels om het te proberen? Als de je een slechte kabel hebt kan het signaal ook worden beperkt.
Verder lijkt het te moeten kunnen volgens de specificaties. Zelfs HBR2 heeft zelfs genoeg bandbreedte voor 4K@60Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

wij schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:07:

Als het beeldscherm direct in je Laptop wel 4K60Hz geeft en niet via het dock, lijkt het mij dat de kabel tussen het dock en je laptop het niet aan kan. Deze zal je moeten vervangen. Neem een CAC-1576 ben je voorlopig klaar.
pricewatch: Club 3D USB4 Gen3x2 Type-C Bi-Directional Cable, 1M Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij

wij

ZatarraNL schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:40:
[...]
Heb je toevallig ook andere kabels om het te proberen?
Baakster schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:16:
[...]
Als het beeldscherm direct in je Laptop wel 4K60Hz geeft en niet via het dock, lijkt het mij dat de kabel tussen het dock en je laptop het niet aan kan.
De usb-c kabel waarmee ik mijn monitor aansluit is van goede kwaliteit. Deze zat standaard bij mijn monitor (BENQ) en werkt ook via 4K 60HZ als ik hem direct aan de laptop aansluit, zonder dock. Ook heb ik geprobeerd om mijn scherm met gewone HDMI en DisplayPort kabels op het dock aan de sluiten, wat ook max 4K 30HZ geeft.

De kabel van het dock waarmee je hem op de laptop aansluit is niet los te koppelen. Deze kabel is onderdeel van het dock, dus geen losse usb-c kabel. Dus ik ga ervan uit dat deze in orde is.

Ondertussen heb ik wat draadjes op het forum van Dell gevonden. Het lijkt erop dat specifieke combinaties van Dell laptops en Dell docks problemen geven. Ondanks dat een laptop op papier HBR3 aan kan lukt het toch niet om 4K 60HZ te draaien.

Zie bijvoorbeeld: WD19 dock doesn't output 4K 60Hz on HBR3 system. Ergens toch wel zuur, dan zoek je alles goed uit, en kies je de juiste producten, blijkt het alsnog niet goed te werken :+ . Nouja gelukkig is het inpluggen van 2x usb-c ook geen grote ramp..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
wij schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:50:
[...]

[...]

De usb-c kabel waarmee ik mijn monitor aansluit is van goede kwaliteit. Deze zat standaard bij mijn monitor (BENQ) en werkt ook via 4K 60HZ als ik hem direct aan de laptop aansluit, zonder dock. Ook heb ik geprobeerd om mijn scherm met gewone HDMI en DisplayPort kabels op het dock aan de sluiten, wat ook max 4K 30HZ geeft.

De kabel van het dock waarmee je hem op de laptop aansluit is niet los te koppelen. Deze kabel is onderdeel van het dock, dus geen losse usb-c kabel. Dus ik ga ervan uit dat deze in orde is.

Ondertussen heb ik wat draadjes op het forum van Dell gevonden. Het lijkt erop dat specifieke combinaties van Dell laptops en Dell docks problemen geven. Ondanks dat een laptop op papier HBR3 aan kan lukt het toch niet om 4K 60HZ te draaien.

Zie bijvoorbeeld: WD19 dock doesn't output 4K 60Hz on HBR3 system. Ergens toch wel zuur, dan zoek je alles goed uit, en kies je de juiste producten, blijkt het alsnog niet goed te werken :+ . Nouja gelukkig is het inpluggen van 2x usb-c ook geen grote ramp..
Dat is suf. Kun je hem nog retourneren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

@wij
Ja zonde! Wist niet dat die kabel vast zat (niet goed gekeken). Maar goed, ik zou daar persoonlijk wel een probleem mee hebben. Koop je een dock voor €275,- zit er nog een limitatie op! Op die manier mis je een flink stuk functionaliteit van het dock. Kan je net zo goed een USB hub kopen met een netwerk poort.

• wij

wij

Baakster schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:23:
@wij
Ja zonde! Wist niet dat die kabel vast zat (niet goed gekeken). Maar goed, ik zou daar persoonlijk wel een probleem mee hebben. Koop je een dock voor €275,- zit er nog een limitatie op! Op die manier mis je een flink stuk functionaliteit van het dock. Kan je net zo goed een USB hub kopen met een netwerk poort.
Ja inderdaad. Sowieso zijn die prijzen best wel belachelijk. Gelukkig heb ik hem tweedehands gekocht in V&A ;) . De dock heeft wel wat meerwaarde nog, omdat deze beschikt over een krachtige lader. Misschien moet ik de TB4 variant overwegen?

• Baakster

Baakster

wij schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:28:
[...]

Ja inderdaad. Sowieso zijn die prijzen best wel belachelijk. Gelukkig heb ik hem tweedehands gekocht in V&A ;) . De dock heeft wel wat meerwaarde nog, omdat deze beschikt over een krachtige lader. Misschien moet ik de TB4 variant overwegen?
Prijzen zijn zo hoog omdat er nog steeds een giga te kort is aan dockingstations, door de chip te korten.
TB4 mag je helemaal de portomonee voor trekken.
Welk BENQ scherm gebruik je? Zijn er mogelijkheden om een DisplayPort kabel te gebruiken?

• wij

wij

Baakster schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

Prijzen zijn zo hoog omdat er nog steeds een giga te kort is aan dockingstations, door de chip te korten.
TB4 mag je helemaal de portomonee voor trekken.
Welk BENQ scherm gebruik je? Zijn er mogelijkheden om een DisplayPort kabel te gebruiken?
Ik heb de BenQ EW3280U en kan hem op het dock aansluiten via USB-C, HDMI of DisplayPort. Dit heb ik natuurlijk ook allemaal al geprobeerd.

• ZatarraNL
wij schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

Ik heb de BenQ EW3280U en kan hem op het dock aansluiten via USB-C, HDMI of DisplayPort. Dit heb ik natuurlijk ook allemaal al geprobeerd.
Als het euvel te maken heeft met de koppeling tussen de dock en de laptop, dan verbaast me dat niets.

Als je hem via vraag&aanbod hebt gekocht kun je hem net zo ook weer verkopen. Ik denk dat er veel alternatieven zijn die wel een goed resultaat moeten kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Laatst online: 17-04 19:27
Is dit Kickstarter project voor een dockingstation met
TB4 al langs gekomen hier? https://first-backer.com/...ssHubTB4-VD03&ja=z2aimakj

Specifications

Interface

4 x Thunderbolt 4 (40Gb/s)
1 x Displayport (DisplayLink)
1 x HDMI (DisplayLink)
1 x USB-A 3.2 Gen.2 (10Gb/s)
1 x USB-C 3.2 Gen.2 (10Gb/s)
2 x USB-A 3.2 Gen.1 (5Gb/s)
1 x 2.5GbE Gigabit Ethernet
1 x Audio in
1 x Audio out
SD UHS-II Card Slot
MicroSD UHS-II Card Slot
1 x AC Power (20V 8A)

Minimum System Requirements

macOS 11 (Big Sur) or above
Windows 10 or above
iPadOS
Chrome OS
Thunderbolt 4 Computer
Thunderbolt 3 Computer
USB-C (USB 4) Computer
USB-C (USB 3.1) Computer
iPad Pro
iPad Air (4th Gen)
Windows Tablet
USB-C ChromeBook

Power Delivery

Up to 98W Host Charging (5V/3A, 9V/3A, 15V/3A, 20V/3A, 20V/5A)
Each Downstream Thunderbolt 4 / USB4 Port: 15W (5V/3A)
Each 10Gbps USB Port: 15W (5V/3A)
Each USB-A Port: 7.5W (5V/1.5A)

Size & Weight

Height: 2" (51mm)
Width: 5.2" (132 mm)
Length: 5.2" (132mm)
Weight: 0.88lbs (0.4kg)

Material

Aluminum Alloy
Plastic
Glass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Herbiek616 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:02:
Is dit Kickstarter project voor een dockingstation met
TB4 al langs gekomen hier? https://first-backer.com/...ssHubTB4-VD03&ja=z2aimakj

Specifications

Interface

4 x Thunderbolt 4 (40Gb/s)
1 x Displayport (DisplayLink)
1 x HDMI (DisplayLink)
1 x USB-A 3.2 Gen.2 (10Gb/s)
1 x USB-C 3.2 Gen.2 (10Gb/s)
2 x USB-A 3.2 Gen.1 (5Gb/s)
1 x 2.5GbE Gigabit Ethernet
1 x Audio in
1 x Audio out
SD UHS-II Card Slot
MicroSD UHS-II Card Slot
1 x AC Power (20V 8A)

Minimum System Requirements

macOS 11 (Big Sur) or above
Windows 10 or above
iPadOS
Chrome OS
Thunderbolt 4 Computer
Thunderbolt 3 Computer
USB-C (USB 4) Computer
USB-C (USB 3.1) Computer
iPad Pro
iPad Air (4th Gen)
Windows Tablet
USB-C ChromeBook

Power Delivery

Up to 98W Host Charging (5V/3A, 9V/3A, 15V/3A, 20V/3A, 20V/5A)
Each Downstream Thunderbolt 4 / USB4 Port: 15W (5V/3A)
Each 10Gbps USB Port: 15W (5V/3A)
Each USB-A Port: 7.5W (5V/1.5A)

Size & Weight

Height: 2" (51mm)
Width: 5.2" (132 mm)
Length: 5.2" (132mm)
Weight: 0.88lbs (0.4kg)

Material

Aluminum Alloy
Plastic
Glass
Hmm, een paar opvallende zaken:
- de prijs is wel laag voor een thunderbolt dock
- het lijkt thunderbolt, maar er staat ook DisplayLink. Wat wordt de host interface? Dat zijn twee hele verschillende technieken. Of wordt er gewisseld tussen de technieken? Staat er niet duidelijk.

Als het ze lukt, dan lijkt dit een mooi product. Niet uniek, maar voor deze prijs concurrerend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-03 14:04
ZatarraNL schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:14:
[...]

- het lijkt thunderbolt, maar er staat ook DisplayLink. Wat wordt de host interface? Dat zijn twee hele verschillende technieken. Of wordt er gewisseld tussen de technieken? Staat er niet duidelijk.

Als het ze lukt, dan lijkt dit een mooi product. Niet uniek, maar voor deze prijs concurrerend...
Lijkt legit, blijkbaar krijgen ze official tb4 certification via hun producenten hun accounts vanwege kostprijs. Zijn heel responsief op het kickstart forum met reacties.
Enige probleem dat ik zie is dat ze vragen wat er beter kan en mensen gelijk beginnen met add 10gbit etc, stick with ur design en specs, make it work and maak een nieuwe versie als het moet. Al 250K binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

ZatarraNL schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:14:
[...]

Dat is niet heel bijzonder om een DisplayLink Chipset te integreren bij een andere interface. Er zijn al docks die dit doen, die bieden een USB-C connectie naar de host met ALT-mode maar hebben tevens een DisplayLink om 3 x 4K aan te kunnen. Dat zal dan over het algemeen 2x4K60Hz + 1x4K30Hz zijn. Zit in bijna alle docks die 3x4K aanbieden. Het is namelijk niet mogelijk om meer dan 2x4K over USB-C ALT mode te sturen, omdat de overige poorten ook bandbreedte nodig hebben.
Daarintegen kan het wel met enkel USB-C naar 3x4K60Hz MST hubs.

Wat mij opvalt aan dit dock is dat ze de laagst mogelijke subsampling (8Bits - 420) gebruiken om de resoluties te kunnen ondersteunen.
Tevens hebben ze het over Thunderbolt4 waar er 4 poorten van moeten zijn maar in de specs staat USB-C met 3 poorten 40Gbps.
Waarom die zo goedkoop is voor een Thunderbolt4 dock? (Aanname!)Ik heb het vermoeden dat ze USB4 gebruiken met 40Gbps, wat praktisch het zelfde is als TB4 maar zonder de licentie van TB4. Anders had die dock echt 2x zo duur moeten zijn.

Des al niet te min! Het ziet er wel heel slick uit, ga deze zeker in de gaten houden.

[ Voor 0% gewijzigd door Baakster op 31-08-2022 09:44 . Reden: Verkeerd gelezen welk subsampling er gebruikt werd. =422 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Baakster schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

Dat is niet heel bijzonder om een DisplayLink Chipset te integreren bij een andere interface. Er zijn al docks die dit doen, die bieden een USB-C connectie naar de host met ALT-mode maar hebben tevens een DisplayLink om 3 x 4K aan te kunnen. Dat zal dan over het algemeen 2x4K60Hz + 1x4K30Hz zijn. Zit in bijna alle docks die 3x4K aanbieden. Het is namelijk niet mogelijk om meer dan 2x4K over USB-C ALT mode te sturen, omdat de overige poorten ook bandbreedte nodig hebben.
Daarintegen kan het wel met enkel USB-C naar 3x4K60Hz MST hubs.

Wat mij opvalt aan dit dock is dat ze de laagst mogelijke subsampling (8Bits - 420) gebruiken om de resoluties te kunnen ondersteunen.
Tevens hebben ze het over Thunderbolt4 waar er 4 poorten van moeten zijn maar in de specs staat USB-C met 3 poorten 40Gbps.
Waarom die zo goedkoop is voor een Thunderbolt4 dock? (Aanname!)Ik heb het vermoeden dat ze USB4 gebruiken met 40Gbps, wat praktisch het zelfde is als TB4 maar zonder de licentie van TB4. Anders had die dock echt 2x zo duur moeten zijn.

Des al niet te min! Het ziet er wel heel slick uit, ga deze zeker in de gaten houden.
Ik heb hem gebacked. Ontvangen in december, als alles goed gaat. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Baakster schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Ik ben geen expert, waarom is dat raar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

Graviton12 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Ik ben geen expert, waarom is dat raar?
Het heeft te maken met de beschikbare bandbreedte. TB4 heeft een standaard bandbreedte van 40Gbps. Met 40Gbps zou je theoretisch 4K120Hz met 10 bits 444 kunnen aansturen. Maar de bouwer van dit dock neemt als max 4K120Hz 8 bits 422.

4K120Hz 10b 444 = 40Gbps
4K60Hz 8b 422 = 17.82Gbps

_____

Ik zit dit nu te typen maar ze gebruiken dus 422 en niet 420 8)7 even wat reacties aanpassen oops.. De 2 x 17.82Gbps - 4K60Hz 8b 422 - wordt dus gesplit over de 2 TB poorten. En de andere poorten hebben ook een stukje bandbreedte nodig van die 40Gbps dus 4K120Hz 10b 444 kan dus daarom niet.. Ik wacht wel op @ZatarraNL in december voor ik mn mond weer open doe haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
8 bit versus 10 bit kleurdiepte. 8 bit is standaard, bij mijn weten. Diverse monitoren kunnen 10 bit. Maar het verschil is als volgt:
https://cdn.shopify.com/s...ff2--why.jpg?v=1601292818

420 gaat over chroma subsampling. Met 4:4:4 Y'CrCb is kleurweergave van alle 3 de kleuren gelijk. 4:2:0 is één van de wijzen om de benodigde bandbreedte voor kleurweergave te beperken. Zie ook:
Wikipedia: Chroma subsampling

Ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaanr
Als je USB3 > HDMI nodig hebt en de gangbare displaylink producten ook zo duur vindt, een tip:
https://nl.aliexpress.com/item/32819044078.html

Deze heb ik gekocht voor ongeveer €53,- en bevat inderdaad echt een displaylink chip. Reeds ontvangen en werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaanr
Ik heb nu de situatie gemaakt waardoor ik met 1 dock 1 scherm afwisselend op twee laptops kan aansluiten via USB-C waarbij de ene laptop wel en de andere geen displayport heeft.
- USB-C dock die displayport ondersteund. Van dock>scherm via displayport
- In de USB-C dock heb ik via USB3 (A) een USB>HDMI adapter aangesloten (deze https://nl.aliexpress.com/item/32819044078.html). Van deze adapter>scherm via HDMI naar hetzelfde scherm.
- In de laptop die displayport ondersteund de USB-adapter uitgeschakeld.
- Het scherm selecteert automatisch de juiste ingang, net waar er signaal op binnen komt.
- Op de USB-C dock zit ook toetsenbord, muis en speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-04 22:25
Ik ben op zoek naar een aankoopadvies.

Ik ben sinds kort beginnen bij een nieuwe baan waarbij ik een laptop van de zaak heb gekregen.
Dit is een 14 inch laptop, en op de zaak zijn er werkplekken gemaakt met een dual-screen setup en een docking station. Dus als ik op de zaak ben, kan ik doormiddel van USB-C de laptop aansluiten en de schermen, toetsenbord en muis gebruiken. Ideaal.

Thuiswerken is een optie omdat er geen directe kantoor verplichting is. Maar omdat ik thuis al mijn eigen desktop heb staan, en deze volledig enkel wil gebruiken voor privé zaken zoek ik dus een oplossing om mijn desktop en mijn laptop te gebruiken met het scherm wat ik thuis heb en mijn eigen toetsenbord en muis.

Ik heb een 34 inch ultrawide monitor thuis: pricewatch: Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart
Let op: 144 hertz. Dus displayport aansluiting
Een toetsenbord en een muis.

Mijn ideale setup zou zijn voor een docker/kvm switch zodat als ik thuis werk dat ik mijn laptop kan aansluiten via USB-C op het dock/switch en dan gebruik maak van mijn eigen scherm, toetsenbord en muis
En als ik mijn eigen desktop wil gebruiken, dat ik doormiddel van een knop het zo kan omzetten.

Vrij simpele setup lijkt me, maar op de een of andere manier kan ik net niet het juiste device ervoor vinden.

Extra optie wat eventueel mooi meegenomen zou zijn:
- Internetkabel in het dock/switch zodat internet zowel voor de laptop als voor de desktop werkt via het dock/switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-03 06:55
Per ongeluk verkeerde draadje!

[ Voor 80% gewijzigd door Redbaard op 06-09-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
marcel19 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:50:
Ik ben op zoek naar een aankoopadvies.

Ik ben sinds kort beginnen bij een nieuwe baan waarbij ik een laptop van de zaak heb gekregen.
Dit is een 14 inch laptop, en op de zaak zijn er werkplekken gemaakt met een dual-screen setup en een docking station. Dus als ik op de zaak ben, kan ik doormiddel van USB-C de laptop aansluiten en de schermen, toetsenbord en muis gebruiken. Ideaal.

Thuiswerken is een optie omdat er geen directe kantoor verplichting is. Maar omdat ik thuis al mijn eigen desktop heb staan, en deze volledig enkel wil gebruiken voor privé zaken zoek ik dus een oplossing om mijn desktop en mijn laptop te gebruiken met het scherm wat ik thuis heb en mijn eigen toetsenbord en muis.

Ik heb een 34 inch ultrawide monitor thuis: pricewatch: Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart
Let op: 144 hertz. Dus displayport aansluiting
Een toetsenbord en een muis.

Mijn ideale setup zou zijn voor een docker/kvm switch zodat als ik thuis werk dat ik mijn laptop kan aansluiten via USB-C op het dock/switch en dan gebruik maak van mijn eigen scherm, toetsenbord en muis
En als ik mijn eigen desktop wil gebruiken, dat ik doormiddel van een knop het zo kan omzetten.

Vrij simpele setup lijkt me, maar op de een of andere manier kan ik net niet het juiste device ervoor vinden.

Extra optie wat eventueel mooi meegenomen zou zijn:
- Internetkabel in het dock/switch zodat internet zowel voor de laptop als voor de desktop werkt via het dock/switch.
Wat je kan doen is een kvm-switch en een dock kopen. Kost enorm veel geld, maar je sluit de KVM switch aan op de pc en de dock. De dock kun je vervolgens gebruiken om je laptop op aan te sluiten. Zo hoef je geen kabels van je pc te ontkoppelen en kun je gebruik maken van de DisplayPort kwaliteit van je desktop.

Welke dock je nodig hebt is dan afhankelijk van de specificaties van je laptop. Lees hiervoor de start topic even.

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-04 22:25
ZatarraNL schreef op woensdag 7 september 2022 @ 06:29:
[...]

Wat je kan doen is een kvm-switch en een dock kopen. Kost enorm veel geld, maar je sluit de KVM switch aan op de pc en de dock. De dock kun je vervolgens gebruiken om je laptop op aan te sluiten. Zo hoef je geen kabels van je pc te ontkoppelen en kun je gebruik maken van de DisplayPort kwaliteit van je desktop.

Welke dock je nodig hebt is dan afhankelijk van de specificaties van je laptop. Lees hiervoor de start topic even.
Dit is niet iets wat helpt. Want met deze oplossing kan ik net zo goed me laptop op HDMI aansluiten van het scherm de voeding aansluiten van de laptop. en een draadloos toetsenbord en muis nemen? :/

• ZatarraNL
marcel19 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:00:
[...]

Dit is niet iets wat helpt. Want met deze oplossing kan ik net zo goed me laptop op HDMI aansluiten van het scherm de voeding aansluiten van de laptop. en een draadloos toetsenbord en muis nemen? :/
Dat denk ik niet. Je schakelt dan met je kvm tussen je dock en de pc. Je kan met de pc van de volle displayport eigenschappen gebruik maken (en dus 144hz). Randapparatuur zoals muis sluit je op de KVM aan die dat doorgeeft aan de dock of de pc. En met de dock gebruik je één usb-c kabel om de laptop aan te sluiten voor beeld+stroom+randapparatuur. Je wisselt dus met één knop tussen de apparaten en je kan de laptop met één kabel aansluiten. Dat is wat je wilt, meen ik.

Maar ik ben het met je eens dat het natuurlijk een beetje belachelijk is om daar twee apparaten voor te kopen die allebei duur zijn. Bovendien heb ik deze setup nog nooit getest, dus geen idee of het naar verwachting werkt.

Tenzij jouw pc beschikt over thunderbolt of usb-c met displayport alt mode, bestaat het product dat je zoekt bij mijn weten niet. Het wordt dan of een KVM of een dock. Beide met z'n beperkingen. En welke dock het moet worden is sterk afhankelijk van je laptop, dus je zal meer te weten moeten komen over de eigenschappen van je laptop.

Waar je naar moet zoeken staat allemaal in de startpost van deze topic, dus het heeft weinig in dat te herhalen.

[ Voor 7% gewijzigd door ZatarraNL op 09-09-2022 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-04 20:35
Ik heb twee 4k schermen die ik met 60Hz op een dock wil aansluiten die zowel mijn werk en privé laptop ondersteund.
HP Elitebook 845 G7 (Werk laptop)
  • 2x USB 3.2 gen 2
XPS 7390 (Privé laptop)
  • 2x Thunderbolt 3, Displayport 1.2, USB 3.1 gen 2
  • 1x USB 3.1 gen 2, Displayport 1.2
Ik heb eerst de Dell d6000 dock geprobeerd, deze werkt prima op de XPS (2x4K@60Hz). Met de HP werkt deze niet, omdat daar drivers voor nodig zijn die ik niet kan/mag installeren.
Vervolgens heb ik de HP G5 Dock geprobeerd, deze werkt zonder driver en daarmee op de HP (2x4K@60Hz). Op de XPS werkt het echter niet op 2x4K@60HZ doordat deze geen USB 3.2 gen 1 interface heeft (denk ik). Nu heeft deze wel een Thunderbolt 3 interface, kan ik hier nog wat mee? Of hebben jullie nog een suggestie voor een ander dock dat wel beide laptops kan ondersteunen?

[ Voor 3% gewijzigd door MMatthijsV op 09-09-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
MMatthijsV schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:23:
Ik heb twee 4k schermen die ik met 60Hz op een dock wil aansluiten die zowel mijn werk en privé laptop ondersteund.
HP Elitebook 845 G7 (Werk laptop)
  • 2x USB 3.2 gen 2
XPS 7390 (Privé laptop)
  • 2x Thunderbolt 3, Displayport 1.2, USB 3.1 gen 2
  • 1x USB 3.1 gen 2, Displayport 1.2
Ik heb eerst de Dell d6000 dock geprobeerd, deze werkt prima op de XPS (2x4K@60Hz). Met de HP werkt deze niet, omdat daar drivers voor nodig zijn die ik niet kan/mag installeren.
Vervolgens heb ik de HP G5 Dock geprobeerd, deze werkt zonder driver en daarmee op de HP (2x4K@60Hz). Op de XPS werkt het echter niet op 2x4K@60HZ doordat deze geen USB 3.2 gen 1 interface heeft (denk ik). Nu heeft deze wel een Thunderbolt 3 interface, kan ik hier nog wat mee? Of hebben jullie nog een suggestie voor een ander dock dat wel beide laptops kan ondersteunen?
Heb je al geprobeerd om de dock in de thunderbolt interface te stoppen? Dat zou gewoon moeten werken.

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-04 20:35
ZatarraNL schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:12:
[...]

Heb je al geprobeerd om de dock in de thunderbolt interface te stoppen? Dat zou gewoon moeten werken.
Ja alle twee de poorten geprobeerd, komt niet verder dan 4K@30Hz met maar 1 monitor aangesloten op de dock. Los van de dock, twee kabels (usb c > displayport) in de XPS naar de monitors werkt wel (2x4k@60Hz.).

• ZatarraNL
MMatthijsV schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:33:
[...]

Ja alle twee de poorten geprobeerd, komt niet verder dan 4K@30Hz met maar 1 monitor aangesloten op de dock. Los van de dock, twee kabels (usb c > displayport) in de XPS naar de monitors werkt wel (2x4k@60Hz.).
Tja, helaas niet de eerste keer. Het zou compatible moeten zijn, maar dat valt nog wel eens tegen. Ik heb geen verklaring waarom. Daarom stel ik altijd voor om het bonnetje te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Eindelijk eens verkrijgbaar maar te duur voor me, zeker aangezien scherm speciaal gekocht met usb-c charge 65W. Dan maar met een extra active usb-hubje van 20 euro.
https://www.amazon.de/-/e...sc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it

• Melbo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-03 13:52
Goedemorgen,

Mijn eerste post sinds erg lange tijd...ik heb mezelf te pletter gezocht op internet, maar ik kan de juiste oplossing niet vinden. Misschien dat mijn mede-Tweakers kunnen helpen?

Onlangs heb ik deze Wavlink docking station gekocht (met displaylink-technologie), maar sinds ik hem in gebruik heb genomen lijkt het wel alsof mijn Macbook trager is.

Waar loop ik tegenaan
Mijn muis loopt niet meer zo soepel over mijn scherm als voorheen en bij het openen van webpagina's zie ik hem 'stotteren'. Dit is vooral zichtbaar als ik mijn browserscherm bovenaan 'vastpak' en over het scherm verplaats. Dit terwijl ik een 165 Hz scherm heb welke ik via de dock op maximaal 85 Hz in heb kunnen stellen. Dit zou voor kantoorgebruik normaal gezien voldoende moeten zijn? Ik vermoed dat de dock een bepaalde input lag aan de inkomende signalen geeft en ik daarom deze gebruikerservaring heb? 

Vorige docking station
Bovenstaande klachten had ik met mijn vorige docking station niet. Mijn hoofdscherm had ik toen aangesloten met een deze USB-C naar HDMI-adapter van Club3D en draaide daarmee op 100 Hz. Het tweede scherm, toetsenbord, muis en LAN had ik aangesloten via deze data hub van Anker. Het nadeel van de Anker is dat deze mijn Macbook constant oplaadt. Aangezien mijn Macbook het grootste gedeelte van de dag aan de docking station zit (en dus constant aan de lader hangt), heb ik nu in 3 jaar tijd al 2 accu's versleten. Deze week aan mijn 3e accu begonnen en die wil ik wat langer goed houden, dat was voor mij de reden om de Wavlink docking station te kopen.

Beeldscherminstellingen
Via de beeldscherminstellingen op mijn Macbook kwam ik bij de onderstaande instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAuSWLjYKLfT9yTyRo_ZYOE6UHs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wIzDn0o8KqpQm72adjnUQYct.png?f=user_large
Hier staat gewoon de resolutie van mij UWQHD-monitor vermeld alleen met de toevoeging "lage resolutie". Als ik hem hierop instel heb ik het idee dat het geheel al een stukje soepeler werkt en ook scherper is (?!), maar nog steeds niet helemaal voldoende naar mijn zin.

Oplossing?
Mijn vraag is of er een dock bestaat waarmee ik het volgende voor elkaar krijg (gesorteerd van belangrijk naar minder belangrijk):
  1. USB-C / Thunderbolt richting Macbook Pro (2017, dus heeft enkel Thunderbolt 3)
  2. ondersteuning voor het koppelen van meerdere schermen aan nieuwere Macbook in de toekomst (bijvoorbeeld M1)
  3. aansturen van 2 monitoren via HDMI. Displayports zijn al bezet door gaming PC (of er zou een docking station met ingebouwde switch moeten zijn die al het onderstaande biedt?): 1x UWQHD 3440x1440 (liefst op zoveel mogelijk Hz, want ik merk dat ik dat in tegenstelling tot andere mensen wel echt merk)1x 2560x1440 (dit is een tweede beeldscherm dus de Hz daarvan is minder belangrijk).
  4. niet constant opladen van de laptop: ik heb zelf de hoop dat er docking stations zijn die alleen power pass through bieden...dus de originele lader van de Macbook sluit ik daarop aan en zodra ik de stekker daarvan in het stopcontact steek laadt de laptop op en anders niet, maar dat de docking station dan wel gewoon werkt zonder de voeding die vanuit de Macbook stroomadapter komt. Ik kan online niet vinden of dit in de praktijk inderdaad zo werkbaar te krijgen is? En anders een dock zonder power supply, dan stop ik af en toe gewoon de lader van de Macbook in de andere Thunderbolt-port.
  5. USB-aansluiting voor toetsenbord + muis
  6. Gigabit LAN-aansluiting
Zoals gezegd mag dat ook een switch zijn, zodat ik de gaming PC ook via daar aansluit en de schermen dus via displayport aangesloten kunnen worden. Maar dat is zeker geen noodzaak als bovenstaande ook met een andere docking station voor elkaar te krijgen is.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 555Henny555
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-01 22:23
Hoi allemaal

Ik ben op zoek naar een docking station en kwam uit bij één van deze drie: https://tweakers.net/pric.../1371390;1814706;1625370/

Een opmerkelijk verschil is de hosting interface. Die van Dell bedraagt USB C gen 3.2 en die vna I-tec "slechts" gen 3.1. Heeft dit impact hebben op het aansturen van meerdere schermen op 4K op x-hertz?

Zou graag 2 schermen op 4k 60hz willen draaien (voorlopig).

Nog andere suggesties/opmerkingen, belangrijke verschillen over de drie in mijn vergelijking? (Heb als laptop Lenovo Legion 7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
555Henny555 schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:02:
Hoi allemaal

Ik ben op zoek naar een docking station en kwam uit bij één van deze drie: https://tweakers.net/pric.../1371390;1814706;1625370/

Een opmerkelijk verschil is de hosting interface. Die van Dell bedraagt USB C gen 3.2 en die vna I-tec "slechts" gen 3.1. Heeft dit impact hebben op het aansturen van meerdere schermen op 4K op x-hertz?

Zou graag 2 schermen op 4k 60hz willen draaien (voorlopig).

Nog andere suggesties/opmerkingen, belangrijke verschillen over de drie in mijn vergelijking? (Heb als laptop Lenovo Legion 7)
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, want het wordt slecht aangegeven, maar volgens mij is die Dell en DisplayLink dock. De andere itec docks zijn regulier usb c met displayport alt mode. Beide zijn prima, maar de beste keuze verschilt per usecase. Lees anders de topic start even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-04 12:10
Melbo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:21:
Goedemorgen,

Mijn eerste post sinds erg lange tijd...ik heb mezelf te pletter gezocht op internet, maar ik kan de juiste oplossing niet vinden. Misschien dat mijn mede-Tweakers kunnen helpen?

Onlangs heb ik deze Wavlink docking station gekocht (met displaylink-technologie), maar sinds ik hem in gebruik heb genomen lijkt het wel alsof mijn Macbook trager is.

Waar loop ik tegenaan
Mijn muis loopt niet meer zo soepel over mijn scherm als voorheen en bij het openen van webpagina's zie ik hem 'stotteren'. Dit is vooral zichtbaar als ik mijn browserscherm bovenaan 'vastpak' en over het scherm verplaats. Dit terwijl ik een 165 Hz scherm heb welke ik via de dock op maximaal 85 Hz in heb kunnen stellen. Dit zou voor kantoorgebruik normaal gezien voldoende moeten zijn? Ik vermoed dat de dock een bepaalde input lag aan de inkomende signalen geeft en ik daarom deze gebruikerservaring heb? 

Vorige docking station
Bovenstaande klachten had ik met mijn vorige docking station niet. Mijn hoofdscherm had ik toen aangesloten met een deze USB-C naar HDMI-adapter van Club3D en draaide daarmee op 100 Hz. Het tweede scherm, toetsenbord, muis en LAN had ik aangesloten via deze data hub van Anker. Het nadeel van de Anker is dat deze mijn Macbook constant oplaadt. Aangezien mijn Macbook het grootste gedeelte van de dag aan de docking station zit (en dus constant aan de lader hangt), heb ik nu in 3 jaar tijd al 2 accu's versleten. Deze week aan mijn 3e accu begonnen en die wil ik wat langer goed houden, dat was voor mij de reden om de Wavlink docking station te kopen.

Beeldscherminstellingen
Via de beeldscherminstellingen op mijn Macbook kwam ik bij de onderstaande instelling:
[Afbeelding]
Hier staat gewoon de resolutie van mij UWQHD-monitor vermeld alleen met de toevoeging "lage resolutie". Als ik hem hierop instel heb ik het idee dat het geheel al een stukje soepeler werkt en ook scherper is (?!), maar nog steeds niet helemaal voldoende naar mijn zin.

Oplossing?
Mijn vraag is of er een dock bestaat waarmee ik het volgende voor elkaar krijg (gesorteerd van belangrijk naar minder belangrijk):
  1. USB-C / Thunderbolt richting Macbook Pro (2017, dus heeft enkel Thunderbolt 3)
  2. ondersteuning voor het koppelen van meerdere schermen aan nieuwere Macbook in de toekomst (bijvoorbeeld M1)
  3. aansturen van 2 monitoren via HDMI. Displayports zijn al bezet door gaming PC (of er zou een docking station met ingebouwde switch moeten zijn die al het onderstaande biedt?): 1x UWQHD 3440x1440 (liefst op zoveel mogelijk Hz, want ik merk dat ik dat in tegenstelling tot andere mensen wel echt merk)1x 2560x1440 (dit is een tweede beeldscherm dus de Hz daarvan is minder belangrijk).
  4. niet constant opladen van de laptop: ik heb zelf de hoop dat er docking stations zijn die alleen power pass through bieden...dus de originele lader van de Macbook sluit ik daarop aan en zodra ik de stekker daarvan in het stopcontact steek laadt de laptop op en anders niet, maar dat de docking station dan wel gewoon werkt zonder de voeding die vanuit de Macbook stroomadapter komt. Ik kan online niet vinden of dit in de praktijk inderdaad zo werkbaar te krijgen is? En anders een dock zonder power supply, dan stop ik af en toe gewoon de lader van de Macbook in de andere Thunderbolt-port.
  5. USB-aansluiting voor toetsenbord + muis
  6. Gigabit LAN-aansluiting
Zoals gezegd mag dat ook een switch zijn, zodat ik de gaming PC ook via daar aansluit en de schermen dus via displayport aangesloten kunnen worden. Maar dat is zeker geen noodzaak als bovenstaande ook met een andere docking station voor elkaar te krijgen is.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp!
Zelf heb ik sinds kort deze:

https://www.usb-c-adapter...udio-3-x-usb-a-2-x-usb-c/
En daarmee kun je (door middel van DP->HDMI adapters in jouw geval) 2 monitoren aansluiten, ook op een M1 Pro/Max chip.
Daarbij geeft de fabrikant aan:
2 monitoren – 2x Display Port → max. 2x 4K/60Hz
2 monitoren – 2x DisplayPort → max. 2x QHD/144H

Wat jij wil is qua bandbreedte denk ik een uitdaging. Maar 1x 4k en 1x 2k gaat goed, weet niet of je dan met het 2k scherm boven de 60Hz uitkomt.

Heb je Gigabit LAN en meer dan genoeg USB-poorten.
Ook kun je laptops met USB-C Alt mode gebruiken.

Hij heeft wel power delivery, al zie ik daar het probleem niet van in. Geen idee of je dat kunt omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij

wij

Ondertussen heb ik de combinatie van de WD19 dock en de Dell Precision 3560 laptop werkend. Een aantal driver / bios updates later viel me op dat mijn scherm ineens wel op 4K 60hz wilde draaien.

Helaas ging de refreshrate weer terug naar 30hz zodra ik mijn tweede scherm (1680x1050) erbij aansloot. Toen kwam ik een artikel tegen over het aanzetten van Display Stream Compression (DSC) voor Intel Tiger Lake gpu's. Na het doorvoeren van deze wijziging werkte de combinatie van 4k @ 60hz + 1680*1050 @ 60hz ineens prima via de dock!

Ik merk verder niks van de DSC en ben dus tevreden ;). Het blijft toch iets magisch dat via één usb-c kabeltje kan opladen, twee schermen aansturen, netwerk, muis / toesenbord / webcam aansluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door wij op 07-11-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wat denken jullue, kan 2x 1440p@60 + 10GbE door één TB4 poort?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

ocf81 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:00:
Wat denken jullue, kan 2x 1440p@60 + 10GbE door één TB4 poort?
Moet makkelijk kunnen. Zal je alleen de TB4 poort moeten splitsen. Met zo iets als dit uitvoering: Club 3D Thunderbolt 4 Portable 5-in-1 Hub with Smart Power Zilver en dan er nog adapters aanhangen met de juiste poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Baakster schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:11:
[...]

Moet makkelijk kunnen. Zal je alleen de TB4 poort moeten splitsen. Met zo iets als dit uitvoering: Club 3D Thunderbolt 4 Portable 5-in-1 Hub with Smart Power Zilver en dan er nog adapters aanhangen met de juiste poorten.
Ik heb de dock net opgehaald. Er zjt ook een TB poort op voor andere apparaten. Dat is waar ik mijn 10GbE dongle op heb aangesloten. Ik ga binnenkort eens kijken wat er gebeurt als ik een filmpje afspeel terwijl ik een iperf doe met een andere computer. (laptop was de laatste computer die nog op 1GbE zat)

[ Voor 13% gewijzigd door ocf81 op 08-11-2022 15:00 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Update: testjes gedaan met de dock. Twee 1440p schermen gebruiken terwijl ik iperf via de op de dock aangesloten 10GbE dongle gaat oké, mits ik de dongle niet op de dock leg. Dan lijkt ie wat te warm te worden.

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste