Het docking station topic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-04 14:55
Goedemorgen allemaal,

Ik ben totaal niet thuis in docking en displays vandaar min vraag. Ik zal proberen om zoveel mogelijk informatie te geven.

Wat ik nu heb:

Laptop
Ik heb een Dell XPS15 9500 (Hier staan alle poorten en technische specs: LINK

Hier staat dat ik aan aansluitingen heb:
Eén USB 3.2 Gen 2-poort (Type-C) met DisplayPort
Twee USB 3.2 Gen 2-poorten (Thunderbolt 3)
Docking Station en extra schermen
ik heb een Dell USB Dock D3100

hierop heb ik 2 extra 4k schermen aangesloten (2 x LG UHD 27UL550)

Deze schermen hebben een resolutie van 3840 x 2160, maar zoals jullie kunnen zien kan mijn huidige dockje maar 2048x1152 aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNBizkzujEXjzeZN5qIzItuh4NA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/viucCkyuAhvtuQdGtRCDzeN5.png?f=fotoalbum_large

Dus ik denk: Tijd voor een nieuw Dockingstation om zo de twee extra schermen op de maximale resolutie te krijgen. mijn grote vraag is: kan mijn laptop dit wel aan (m.a.w. hangt dit af van de laptop, of is de docking alles bepalend) en als de docking alles bepalend is: welke docking zou ik dan moeten hebben (alleen office-werkzaamheden. geen gamen) ?

ik denk dat deze zou moeten voldoen : pricewatch: Dell WD19TBS-180W
(thunderbold 3 met 2 displayports)

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. zo niet laat het ff weten. fijne zondag. bedankt alvast

[ Voor 6% gewijzigd door kuwerti op 09-01-2022 11:03 ]

• kuwerti
jgj82 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:49:
[...]

Volgens de tabel in de gebruikershandleiding van de WD19TB zou 2x 4K @ 60Hz mogelijk moeten zijn via TB3 en 2x DP1.4
Dank @jgj82 voor alle hulp. In de manual zie ik onderstaande plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dLaKHXQV2P-77j9dB9gQVPwvW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lr986AwwbMC71JHrBRHGd7LF.png?f=fotoalbum_large

Nu heeft mijn laptop 2 keer een usb 3.2 GEN 2 (thunderbol3) aansluiting. is dat dan de 6de optie die ik heb in het plaatje? ik snap niet helemaal de verschillende opties in het plaatje (DPI, HDMI, MFDP enz) zijn dat de mogelijkheden die je hebt op het dockinstation of op de combinatie docking&laptop??? dus als ik 1 monitor aansluit op de HDMI (op dockin)en 1 op de USB-type c(op de laptop??) dan haal ik de hoogste resolutie? OF moet ik beide monitoren op de docking aansluiten (1 op hdmi en 1 op usbc?)
8)7 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door kuwerti op 09-01-2022 19:43 ]

• kuwerti
jgj82 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:00:
@kuwerti Volgens deze post op het Dell forum kun je de WD19TB via TB3 aansluiten op één van de linker poorten op je XPS 9500.
Dan kun je gebruik maken van beide DP1.4 aansluitingen op het docking station met als max 3840 x 2160 @60 Hz per aansluiting. (Tabel 2, HBR3 , optie 1)

De WD19TB schijnt ook 130W via iets "speciaal voor Dell" te kunnen leveren via USB-C/TB3

Zou je een heel precies het type Dell XPS 9500 kunnen posten?
Verder blijft dat dock gewoon verschrikkelijk duur ;(
@jgj82 fijn dat je zo helpt. _/-\o_

mijn exacte type dell is:

Dell XPS 15 9500
met een Intel(R) Core(TM) i7-10750H CPU @ 2.60GHz 2.59 GHz
en een GeForce GTX1650 Ti grafische kaart.

hieronder wat er op de achterkant staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfxC44G6791NEj4QeVQf6Ahhrms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4Mn5DrpFgopmPwu8IRGkN4M.jpg?f=fotoalbum_large

dus volgens mij is het DEZE

• kuwerti
hmm, vanmorgen toch weer iets vreemds ik startte mijn laptop op, maar 1 display kan ineens niet hoger dan 1920x1080/ Gisteren stond deze nog op 4k. (3840x2160) wat ik ook doe, ik krijg de resolutie noet hoger. display wordt wel gezien als een 4k display...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/509PWKewwaVMee70BVUuUfgTEqw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vTwk017J5ZJcRTLdK2sy4OKf.png?f=fotoalbum_large

<EDIT?
Vreemd: heb nu de monitorkabels op de docking verwisseld van poort en wat denk je: het werkt weer. toch wel een beetje vreemd/buggy als je het mij vraagt... 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door kuwerti op 13-01-2022 06:27 ]

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-03 23:05
ZatarraNL schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:41:
[...]

Spannend! Ik ben benieuwd.

Edit 1, 2 en 3: Fijn dat het werkt. Zo toch weer bevestiging dat de backwards compatibiliteit van thunderbolt naar usb prima werkt. De DisplayPort alt mode en power delivery mode zijn dus voor beide interfaces hetzelfde.
Als ik de thunderbolt 3 dock aan mijn thunderbolt 4/display port van de laptop aansluit, dan werken de displays niet en gaat alleen mijn keyboard aan. Muis blijft uit.
Als ik de dock aan de power delivery port van de laptop aansluit, dan gaat alles wel aan.

Ik snap echt geen drol wat nou de logica van die poorten zijn...

Anywayzzzzz, zo ziet het er nu uit.
Ff snel een mount voor onder mijn bureau uitgeprint.
En USB-A naar 3.5mm werkt ook.

Helaas werkt nu de master/slave stekkerdoos niet meer en moet ik de stekkerdoos met de hand aan en uit doen.
Nou ja, ik bouw wel een cool aan- en uitknopje in het bureau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzdt6pyg4-B36nRhPt6yzVu-les=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I40VTcu47R1yYzh6Vekf67vW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ze-7j8XOyg-RIZy3nsbTXOTDkiw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUAS9fQELxXgsM6F5JCnYOhj.jpg?f=fotoalbum_tile

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Wat een fantastisch topic met een prachtig informatieve topic start! Hulde aan @ZatarraNL en bedankt voor de moeite om dit topic te starten en alle informatie te centraliseren. _/-\o_
Wat een rommeltje heeft de industrie er ook weer van gemaakt! :'(

Ook voor mij was het me niet meteen duidelijk wat nu eigenlijk het verschil is tussen de goedkope usb-c hubs op amazon, meestal rond de 25 a 30 euro en de duurdere hubs die meestal gemakkelijk 250+ euro aantikken.

30 euro 'hubs'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TPdhesgczPWyWFvhBKEnAfVPSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ISC2iJL2zKoEDivVIXUzTejb.png?f=fotoalbum_large

250+ euro 'docks'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7KGVQZWsw_cvnJGJhO4qzg4YA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EZgcKGzmmIX5NMd4m20p6Pz2.png?f=fotoalbum_large

Ik ga er gemakshalve maar van uit dat de goedkope hubs meestal usb-c zijn (zonder thunderbolt) met usb-c data bandwidth (+-10 Gbps?), en de duurdere zijn dan thunderbolt docks die thunderbolt bandwidths ondersteunen (+-40 Gbps?).

Is er verder nog een essentieel verschil tussen de naamgeving 'hub' en 'dock'? Of doen ze, abstract gezien, hetzelfde en zijn de termen inwisselbaar? Wat ze doen, herleid naar de basis, is 1 aansluiting (vaak een usb-c poort met of zonder thunderbolt) omzetten naar meerdere andere I/O poorten (usb-a, card readers, meerdere usb-c, video, geluid, netwerk, ...)

Nu zit ik met het volgende, mijn werklaptop is een latitude 5420. Daarbij staat aangegeven dat beide usb-c poorten "Thunderbolt™ 4 met voeding en DisplayPort (USB Type-C™)" zijn. Op het werk heb ik in 1 poort de lader, in de andere een usb-c naar DP kabel. Toetsenbord en muis bezetten, elk met een aparte dongle :| , de beide overblijvende usb-A poorten. Dit betekent dat elke poort gebruikt is, en dus niets meer over is voor andere randapparatuur. (schijf, ...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QMedtQt89xTJNKSLTTrm5RKHiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zWZQG52KiNSANqpw7UEwQsIH.png?f=fotoalbum_large

Op zich werkt dit wel prima, ipv 1 usb-c in te pluggen zoals met een dock, zijn het er twee, en dat is zeker ook geen ramp. Het neemt de nood weg tot weer een extra ding op, of onder, het bureau.

Nu wil ik voor thuis wel soort "hub/dock". Ik heb niet veel eisen.
  • 1 scherm
  • HDMI of DP, 4k op 60 Hz
  • Een paar extra poortjes voor de invoerapparaten en andere dingen zoals 3,5mm geluid
  • netwerk (niet zeker)
Voldoet een 'goedkoop type' hub hiervoor? Allemaal hebben ze HDMI, en sinds kort doen ze ook allemaal 4h/60hz op HDMI. Maar omdat de poort van de laptop in de specs beschreven staat als "thunderbolt met DisplayPort" kan er misschien helemaal geen hdmi over die poort? En dan kan een dock er niets mee? Heb ik dat goed?

[ Voor 5% gewijzigd door Amos_x op 12-03-2022 20:23 ]

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-03 09:25

Baakster

Dislectie enzo... succes!

• Melbo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 19:38
Goedemorgen,

Mijn eerste post sinds erg lange tijd...ik heb mezelf te pletter gezocht op internet, maar ik kan de juiste oplossing niet vinden. Misschien dat mijn mede-Tweakers kunnen helpen?

Onlangs heb ik deze Wavlink docking station gekocht (met displaylink-technologie), maar sinds ik hem in gebruik heb genomen lijkt het wel alsof mijn Macbook trager is.

Waar loop ik tegenaan
Mijn muis loopt niet meer zo soepel over mijn scherm als voorheen en bij het openen van webpagina's zie ik hem 'stotteren'. Dit is vooral zichtbaar als ik mijn browserscherm bovenaan 'vastpak' en over het scherm verplaats. Dit terwijl ik een 165 Hz scherm heb welke ik via de dock op maximaal 85 Hz in heb kunnen stellen. Dit zou voor kantoorgebruik normaal gezien voldoende moeten zijn? Ik vermoed dat de dock een bepaalde input lag aan de inkomende signalen geeft en ik daarom deze gebruikerservaring heb? 

Vorige docking station
Bovenstaande klachten had ik met mijn vorige docking station niet. Mijn hoofdscherm had ik toen aangesloten met een deze USB-C naar HDMI-adapter van Club3D en draaide daarmee op 100 Hz. Het tweede scherm, toetsenbord, muis en LAN had ik aangesloten via deze data hub van Anker. Het nadeel van de Anker is dat deze mijn Macbook constant oplaadt. Aangezien mijn Macbook het grootste gedeelte van de dag aan de docking station zit (en dus constant aan de lader hangt), heb ik nu in 3 jaar tijd al 2 accu's versleten. Deze week aan mijn 3e accu begonnen en die wil ik wat langer goed houden, dat was voor mij de reden om de Wavlink docking station te kopen.

Beeldscherminstellingen
Via de beeldscherminstellingen op mijn Macbook kwam ik bij de onderstaande instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAuSWLjYKLfT9yTyRo_ZYOE6UHs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wIzDn0o8KqpQm72adjnUQYct.png?f=user_large
Hier staat gewoon de resolutie van mij UWQHD-monitor vermeld alleen met de toevoeging "lage resolutie". Als ik hem hierop instel heb ik het idee dat het geheel al een stukje soepeler werkt en ook scherper is (?!), maar nog steeds niet helemaal voldoende naar mijn zin.

Oplossing?
Mijn vraag is of er een dock bestaat waarmee ik het volgende voor elkaar krijg (gesorteerd van belangrijk naar minder belangrijk):
  1. USB-C / Thunderbolt richting Macbook Pro (2017, dus heeft enkel Thunderbolt 3)
  2. ondersteuning voor het koppelen van meerdere schermen aan nieuwere Macbook in de toekomst (bijvoorbeeld M1)
  3. aansturen van 2 monitoren via HDMI. Displayports zijn al bezet door gaming PC (of er zou een docking station met ingebouwde switch moeten zijn die al het onderstaande biedt?): 1x UWQHD 3440x1440 (liefst op zoveel mogelijk Hz, want ik merk dat ik dat in tegenstelling tot andere mensen wel echt merk)1x 2560x1440 (dit is een tweede beeldscherm dus de Hz daarvan is minder belangrijk).
  4. niet constant opladen van de laptop: ik heb zelf de hoop dat er docking stations zijn die alleen power pass through bieden...dus de originele lader van de Macbook sluit ik daarop aan en zodra ik de stekker daarvan in het stopcontact steek laadt de laptop op en anders niet, maar dat de docking station dan wel gewoon werkt zonder de voeding die vanuit de Macbook stroomadapter komt. Ik kan online niet vinden of dit in de praktijk inderdaad zo werkbaar te krijgen is? En anders een dock zonder power supply, dan stop ik af en toe gewoon de lader van de Macbook in de andere Thunderbolt-port.
  5. USB-aansluiting voor toetsenbord + muis
  6. Gigabit LAN-aansluiting
Zoals gezegd mag dat ook een switch zijn, zodat ik de gaming PC ook via daar aansluit en de schermen dus via displayport aangesloten kunnen worden. Maar dat is zeker geen noodzaak als bovenstaande ook met een andere docking station voor elkaar te krijgen is.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp!

• tomhelmer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-04 12:06
Lol, die kaart zit er bij mij in. Mag ik je misschien even DM-en, Zatarra? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJkOzY_ztvPAkPwkCfksStZt_qY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jduFph8rnXL8AXvp7BiexSll.jpg?f=fotoalbum_large

• tomhelmer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-04 12:06
Fijn zeg, hij doet het! Een kwestie van de (kuch: bijgeleverde) korte DisplayPort kabel achterlangs tussen moederbord en USB-C kaart steken en hij doet het. Dank!! Jullie zijn engelen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEtMO8Yts04sKtwx9CA0tm31lAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzalxNXjd2aL4Gz6Bi4k28ZE.jpg?f=fotoalbum_large

• Koban
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-04-2024
Zodus ik dacht even een mailtje te sturen naar iTec, you never know dat er iemand besluit een KVM Docking switch uit te brengen die aan high-end specs voldoet.

En eigenlijk zwaar teleurgesteld met het antwoord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DWvJuVwua0dPcDqYhEvQ30oiGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qDwByRPndw29X7demrcNaoaP.png?f=fotoalbum_large

Either way, worth a shot. Ik snap niet waarom er hier geen vraag naar zou zijn?

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 12:18
ZatarraNL schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:20:
[...]

Deze zou ik juist niet doen omdat deze wel twee hdmi poortje heeft, maar geen DisplayPort. Ik weet niet zeker of dat goed gaat met gsync/freesync.

Ik zou eerder voor zoiets gaan: uitvoering: i-tec USB-C/Thunderbolt 3 Triple Display Docking Station + Power ...
Of de equivalente daarvan. Er zijn er genoeg. Check ook even de laatste docking station roundup. Die is vast nog wel actueel:
review: 20 USB-C-dockingstations - De beste basis voor je (thuis)werkplek
Op het hoofdimage zie je wel een DisplayPort (op de kop, naast de ethernet-poort). Op hun website staat dat de Displayport tot 4k 60hz aan kan en een van de HDMI-poorten doet dat ook, mits het een DP1.4 bron betreft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4shmja7lboEo_UIrZhg2dRSDa-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KtFi4V2lUza6GpMr70TMvSAm.jpg?f=user_large
Pagina: 1