Welke USB-C dockingstations zou Tweakers moeten testen?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.915 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:07

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Hi all!

Ik wil van de zomer een review van USB-C dockingstations doen op de frontpage. Nu zijn er volgens mij letterlijk honderden docks te koop, dus we zullen moeten kiezen. Welke USB-C dockingstations zouden volgens jou niet mogen missen in een test?

Docks variëren nogal in beoogd gebruiksdoel, van vast op je bureau tot handig om mee te nemen. In principe lijken me alle opties wel tof, maar ik denk dat het verstandig is om als minimumeis mee te geven dat het dock je laptop moet kunnen opladen via USB-PD, al dan niet via een meegeleverde voeding. De simpelste USB-C-hubjes lijken me niet zo spannend, want daaraan valt nu eenmaal niet zo veel te testen.

Laat in dit topic gerust je suggestie(s) achter, inclusief onderbouwing. Dat kan van alles zijn: populariteit, unieke features, prijs, etc. Het lijkt me prima om ook een paar modellen van Amazon/AliExpress/etc mee te nemen, om te kijken of die interessant zijn, maar het zwaartepunt ligt idealiter wel bij producten die wat breder verkrijgbaar zijn.

Mocht je overigens nog ideeën hebben voor specifieke tests die we kunnen uitvoeren, schroom dan niet om ook die te laten weten.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

In de categorie: Ik heb zelf ook...

https://www.lenovo.com/nl...F%252Fwww.google.com%252F

Het Lenovo "Universal" dock waarbij ik heel benieuwd ben hoe Universal deze dan daadwerkelijk is. (ik heb gebruik hem met een Thinkpad P53.

En deze : https://nl.aliexpress.com...19073147801000008535746_3

Want...LEDjes! en een NVMe disk die er in zou kunnen....

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-06 19:45

WCA

Ik zou wel graag de grote fabrikanten willen zien (Dell/HP/Lenovo), en expliciet het verschil tussen USB Displaylink/Alt mode/Thunderbolt docks benoemd zien iig.

Voor de goedkopere docks zou ik kijken wat de meest verkochte/populaire modellen op Amazon zijn oid.

Aliexpress spullen zijn leuk voor de vergelijking, maar met vermogens van 90+ watt enzo zou ik die zelf liever niet mn dure laptop in hebben

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@Mike2k ja een M.2 NVMe slot vind ik ook erg interessant, zeker in combinatie met enkele merken (*kuch* Apple) waar een grotere SSD zo'n dure extra is.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

WCA schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:54:
Ik zou wel graag de grote fabrikanten willen zien (Dell/HP/Lenovo), en expliciet het verschil tussen USB Displaylink/Alt mode/Thunderbolt docks benoemd zien iig.

Voor de goedkopere docks zou ik kijken wat de meest verkochte/populaire modellen op Amazon zijn oid.

Aliexpress spullen zijn leuk voor de vergelijking, maar met vermogens van 90+ watt enzo zou ik die zelf liever niet mn dure laptop in hebben
Ja! nu je het over die 90+ watt hebt...ik ben benieuwd naar de warmte ontwikkeling...Ik wil ook wel mijn warmtebeeldcamera doneren uitlenen voor het goede doel... ;)

PS. ik heb deze camera: uitvoering: Guide Sensmart PC210 Warmtebeeldcamera

[ Voor 12% gewijzigd door Mike2k op 14-07-2023 15:06 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:13
Goed idee!

Ik heb nog geen dock, en de redenen daarvoor zouden interessant kunnen zijn om de insteek van de test mee te bepalen.
- Ze zijn duur. De hoge prijs weegt op dit moment niet op tegen het ongemak van inpluggen netwerk, HDMI, audio en stroom 1x per dag.
- Van sommige modellen zijn ze 2dehands dan wel weer te vinden, maar op Google kom ik dan horrorverhalen tegen over compabibiliteit. Bijvoorbeeld of je de dock goed kan gebruiken voor Windows laptops en Macbooks (de thuiswerksituatie hier).
- Snelheid van de NIC is soms bedroevend (helemaal op de dongles, dus weet niet of dat voor solidere docks ook zo is)
- Problemen met het beeld na terugkomst slaapstand. Lastig te testen, maar heb ik veel over gelezen. DIsplayLink geneuzel.
- Audio port (als die er op zit) werkt vaak niet onder MacOS
- Wat werkt wel en niet goed als je meerdere schermen en verversingssnelheden mixt?

Ik snap dat je niet iedere set-up kan testen, maar als je tegen dergelijke problematiek aanloopt, zou het handig zijn om een lijstje te maken van hetgeen waar je tegenaan kan lopen en vervolgens pointers geven om er iets aan te doen (bijvoorbeeld, let op HDMI versie, of gebruik wel of geen DisplayLink drivers, of sluit een extra stroompunt aan (TB + HDMI), etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Tomino op 14-07-2023 15:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
De Caldigit docks:
- uitvoering: Caldigit Thunderbolt Station 4
- uitvoering: Caldigit TS3 Plus

Hebben toch een beetje de naam de "Rolls Royce" onder de docks te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Een vermelding van het type NIC dat erin zit vind ik ook interessant. Ik ben benieuwd of er enkel Realtek te vinden is of dat er ook andere fabrikanten zoals Intel, ASIX, Broadcom etc te vinden zijn.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Modellen van Anker. Er zijn er meerdere, zoals de Anker 8-in-1.

Ik ben vooral benieuwd naar de combinatie van resolutie en refresh rate. Veel docks halen op 4K slechts 30hz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:15

M2M

medicijnman

En sommige docks met meerdere display outputs maken geen gebruik van USB-C alt-mode maar gebruiken een displaychip in de dock zelf. Dan zit je met software rendering, compressed data over USB dat dus enkel geschikt is voor statisch beeld.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
@M2M Volgens mij moet je docks met DisplayLink tegenwoordig inderdaad proberen te vermijden, vrijwel iedere moderne laptop kan gewoon zelf (meerdere) monitoren aansturen via USB-C.

@Tk55 Da's niet best inderdaad, maar ik denk dat we docks die zelf ook niet meer dan 4k30 beloven dan buiten beschouwing moeten laten. Da's wel erg verouderd inmiddels, al kunnen we natuurlijk wel testen of de 4k60-docks wel echt waarmaken wat ze beloven.

@Mike2k Hmm, zolang de stroomadapter extern is zou het dock zelf niet erg warm moeten worden toch? Hoe dan ook hebben we zelf ook een warmtebeeldcamera, dus dat kunnen we eventueel doen.

@dvdheiden En daar is de prijs ook wel naar, oef! Of we dit soort producten kunnen meenemen zal afhangen van in hoeverre de fabrikant bereid is om een exemplaar uit te lenen voor de test.

@Tomino Testen onder zowel Windows als macOS lijkt me wel een goeie, net als testen van audio en ethernet (snelheid).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomino
Tomas Hochstenbach schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:19:
@M2M Volgens mij moet je docks met DisplayLink tegenwoordig inderdaad proberen te vermijden, vrijwel iedere moderne laptop kan gewoon zelf (meerdere) monitoren aansturen via USB-C.
Dit soort opmerkingen verwacht ik dan ook terug in de test :Y daar hebben mensen die een dock willen kopen echt wat aan. Ook al laat je je niet inspireren door de modellen uit de test, het is dan een selectiecriteria voor de prijsvergelijkers of webshops die men dan zelf gaat consulteren.

[ Voor 39% gewijzigd door Tomino op 14-07-2023 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 20:09
Absoluut niet mee eens. Graag wél testen. Voor mensen die ook pc hebben staan is dit vaak de enige optie. Pc's hebben zelden displayport over usbc. Zelfs veel met thunderbolt hebben dat alleen voor de igpu.

De teleurstelling is meestal dat je hier niet lekker op kan gamen. Het lijkt me een de moeite waard deze optie ten minste me te nemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:02
Ben zelf zeer benieuwd naar de Surface Thunderbolt™ 4 Dock.

In principe is dit ook gewoon een usb-c dock.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:21
Veel macOS (Thunderbolt) docks hebben niet de mogelijkheid om twee externe schermen aan te sturen, ondanks dat de Mac(book) chip dit wel vaak ondersteund. Vaak moet je met een extra breakout kabel in je dock met een USB-C naar HDMI aansluiting werken om alsnog het tweede scherm aan de praat te krijgen. Dit omdat macOS geen Multi-Stream transport ondersteund.

Zou dus fijn zijn als jullie de docks kunnen testen op multi monitor support, eventueel met behulp van adapterkabels in de dock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maceugh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 12:35

Maceugh

Doe eens gek wees je zelf

Mike2k schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:54:
In de categorie: Ik heb zelf ook...

https://www.lenovo.com/nl...F%252Fwww.google.com%252F

Het Lenovo "Universal" dock waarbij ik heel benieuwd ben hoe Universal deze dan daadwerkelijk is. (ik heb gebruik hem met een Thinkpad P53.
Die Lenevo heb ik zelf nog een heel tijd lang gebruik voor mijn Thinkbook 15E, Dell 3390 en HP Omen.
Werkte (redelijk perfect). Merkt wel dat bij de HP Omen de game prestaties minder waren omdat het dock er tussen zat. Haal ik die er tussen uit was alles vloeiend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
ZatarraNL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:24:
[...]

Absoluut niet mee eens. Graag wél testen. Voor mensen die ook pc hebben staan is dit vaak de enige optie. Pc's hebben zelden displayport over usbc. Zelfs veel met thunderbolt hebben dat alleen voor de igpu.

De teleurstelling is meestal dat je hier niet lekker op kan gamen. Het lijkt me een de moeite waard deze optie ten minste me te nemen!
Ah, maar dan is het andere criterium (dat een dock via USB-PD moet kunnen opladen) ook niet van toepassing toch? Docks/hubs voor desktop-pc's (buiten enkele mini-pc's die via USB-C gevoed worden) lijken me wel echt een ander soort product dan de meeste dockingstations waar het nu over gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Tomas Hochstenbach schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Ah, maar dan is het andere criterium (dat een dock via USB-PD moet kunnen opladen) ook niet van toepassing toch? Docks/hubs voor desktop-pc's (buiten enkele mini-pc's die via USB-C gevoed worden) lijken me wel echt een ander soort product dan de meeste dockingstations waar het nu over gaat.
Nee. Ik heb op kantoor een tweetal DisplayLink docks. Deze hebben gewoon PD, 65 Watt. Dus mijn thunderbolt laptop kan daar gewoon mee opladen. En het voordeel is dat er nog een 4-tal andere mensen van mijn werkplek gebruik maken, met een verscheidenheid aan laptops: het werkt gewoon.

Anders dan Displayport alt mode. Daar is zo vaak gedoe mee. En Thunderbolt werkt ook niet altijd vlekkeloos.
Mijn vrouw heeft een vrij nieuwe (1j) Lenovo laptop. Thunderbolt dock werkt niet. Dock met Displayport alt mode werkt niet. Blijkt nu: ze heeft HDMI alt mode.

DisplayLink werkt gewoon. Ook met gewone pc's. En kan dus ook met PD tot 100Watt (voor laptops). Wil je geen gedoe? Neem displaylink. Wil je gamen: dan moet je naar displayport alt mode of thunderbolt.

Deze vraag komt heel vaak langs in het dockingstation topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Tomas Hochstenbach schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Twee kabels is nog altijd een stuk minder dan
Stroom, 1 of 2 kabels voor beeld, kabel voor de USB-hub, kabel voor geluid, kabel voor netwerk.

Het nut van een dock via USB-A met displaylink zie ik zeker wel in in ieder geval.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 15:15
Ik zou wel eens een goede vergelijking tussen de Caldigit en de meer budget friendly docks willen zien, want tot nu toe werden ze vaak niet tegen elkaar vergeleken juist doordat ze qua kosten in andere klasses worden geschat. Maar het zou dan juist interessant kunnen zijn om te zien of de hogere kosten zich ook vertalen in betere kwaliteit en resultaten of dat het meer vooral naam en marketing is waar je voor betaald.

Misschien is het ook niet onderdeel van de standaard tests maar ik ben op zich ook wel benieuwd naar hoe warm de docks zelf worden als je ze gedurende een lange tijd intensief gebruikt. Dus als jullie bijvoorbeeld een FLIR camera of andere warmtemeter hebben die aan het eind van jullie test even op alle docks kunnen richten. Aangezien warmte ook invloed kan hebben op levensduur van elektronica of als je ze mee zou willen nemen naar andere locatie in een tas, is het fijn om te weten of het wel of niet te warm wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die docks met chip voor compressie van beeld zijn misschien dan wel alleen nuttig voor statische beelden als je geen TB hebt of USB met voldoende bandbreedte, maar tot een half jaar geleden was mijn werklaptop er gewoon zo eentje. En dat was toen een drie jaar oude Dell, dus verder echt geen zwaar verouderd ding.

Oftewel als inderdaad elk beetje laptop tegenwoordig niet tot 4k 30Hz beperkt is, prima om te skippen. Maar anders zijn dat juist interessante opties als je wel een 4k monitor wil gebruiken. Dus bijvoorbeeld een D6000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Sissors schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:57:
Die docks met chip voor compressie van beeld zijn misschien dan wel alleen nuttig voor statische beelden als je geen TB hebt of USB met voldoende bandbreedte, maar tot een half jaar geleden was mijn werklaptop er gewoon zo eentje. En dat was toen een drie jaar oude Dell, dus verder echt geen zwaar verouderd ding.

Oftewel als inderdaad elk beetje laptop tegenwoordig niet tot 4k 30Hz beperkt is, prima om te skippen. Maar anders zijn dat juist interessante opties als je wel een 4k monitor wil gebruiken. Dus bijvoorbeeld een D6000.
Gewoon office werk of zelfs een youtube video gaat er prima op, zelfs bij 3x1080p over 1 kabeltje nog.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

uitvoering: HP USB-C dock G5 (5TW10AA)

en

uitvoering: HP USB-C G5 Essential Dock

Op papier verschillen ze niet heel veel in de praktijk wel.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Waar merk jij de verschillen in dan? Als de specificaties bijna overeenkomen zou je dat niet verwachten, tenzij één van beide niet goed functioneert...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-06 23:03
ZatarraNL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:40:
[...]

Nee. Ik heb op kantoor een tweetal DisplayLink docks. Deze hebben gewoon PD, 65 Watt. Dus mijn thunderbolt laptop kan daar gewoon mee opladen. En het voordeel is dat er nog een 4-tal andere mensen van mijn werkplek gebruik maken, met een verscheidenheid aan laptops: het werkt gewoon.

Anders dan Displayport alt mode. Daar is zo vaak gedoe mee. En Thunderbolt werkt ook niet altijd vlekkeloos.
Mijn vrouw heeft een vrij nieuwe (1j) Lenovo laptop. Thunderbolt dock werkt niet. Dock met Displayport alt mode werkt niet. Blijkt nu: ze heeft HDMI alt mode.

DisplayLink werkt gewoon. Ook met gewone pc's. En kan dus ook met PD tot 100Watt (voor laptops). Wil je geen gedoe? Neem displaylink. Wil je gamen: dan moet je naar displayport alt mode of thunderbolt.

Deze vraag komt heel vaak langs in het dockingstation topic.
Mijn ervaring is toch anders. De DisplayLink docks op het werk (Dell D6000) geven behoorlijk wat problemen. Zeker in combinatie met Linux zijn het ramp dingen.

Terwijl Display port of Thunderbolt alt gewoon werkt. Wel dient je laptop dit natuurlijk te ondersteunen. Helaas is het zeker niet altijd duidelijk wat een laptop ondersteunt, zeker bij de low end laptops. Gelukkig wordt het steeds breder ondersteunt nu ook AMD Thunderbolt ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Christiaan676 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:21:
[...]

Mijn ervaring is toch anders. De DisplayLink docks op het werk (Dell D6000) geven behoorlijk wat problemen. Zeker in combinatie met Linux zijn het ramp dingen.

Terwijl Display port of Thunderbolt alt gewoon werkt. Wel dient je laptop dit natuurlijk te ondersteunen. Helaas is het zeker niet altijd duidelijk wat een laptop ondersteunt, zeker bij de low end laptops. Gelukkig wordt het steeds breder ondersteunt nu ook AMD Thunderbolt ondersteunt.
Ik heb nooit een Dell gehad, dus de kwaliteit van deze apparaten ken ik niet. Ook heb ik nooit DisplayLink met linux gebruikt. Ik kan me voorstellen dat dit problemen kan geven.

Maar mij ging het inderdaad om jouw laatste punt, ik kom dat veel tegen. Compatibiliteit blijft lastig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:09

Illusion

(the art of)

In zou wel getest willen zien of je je laptop aan kan zetten vanaf het dock, zonder je laptop open te moeten klappen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-06 08:29
Illusion schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:08:
In zou wel getest willen zien of je je laptop aan kan zetten vanaf het dock, zonder je laptop open te moeten klappen.
Oeh, dit inderdaad!

WAVlink heb ik nu, Dell en Starcom heb ik gebruikt ook. Ben wel benieuwd naar de resultaten in een vergelijkende test.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:36
Misschien interessant er een paar monitoren met usb-c dock ingebouwd aan toe te voegen? Tijdens thuiswerk tijd zo'n ding gekocht voor zowel mijn als mijn vrouw dr werk laptop. Ideaal.
Draadloos toetsenbord, draadloze muis, printer, ethernet, laptop voeding en beeld loopt allemaal door die hub en naar tevredenheid.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 22:11
Zoals al een aantal keer genoemd lijkt het me belangrijk om alle termen en compatibiliteitsproblemen goed uit te leggen.

Ik heb toevallig nu een prima werkende dell d6000 icm een dell laptop. Dit is echter omdat het hp dock dat ik eerder kocht (volgens mij die hier eerder al aangehaald) om onverklaarbare redenen gewoon niet wou werken. Ik weet nog steeds niet waarom hij niet werkte, de winkel begon al over ‘hp werkt niet altijd met Dell’. Dat soort opmerkingen laten bij mij de haren overeind gaan ;) !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
@Christiaan676 @scissors @ZatarraNL
We gaan gelukkig wel in een rap tempo toe naar een wereld waarin elke laptop uit de middenklasse en hoger Thunderbolt/USB4 ondersteunt. In Intel-laptops is dat al jaren geïntegreerd, MacBooks hebben het natuurlijk ook en AMD heeft met ingang van de Ryzen 6000-serie support toegevoegd. Dat type docks zal dus vanzelf steeds relevanter worden, denk ik.

@caspervc Wel een leuk idee, zeker als de prijs van de duurste docks praktisch gelijk is aan die van een monitor.

Meer in het algemeen: het moet uiteindelijk natuurlijk wel uit de lengte of uit de breedte komen. Hoe meer 'soorten' docks we toevoegen aan de test, hoe minder verschillende merken/modellen docks binnen elke soort ik kan testen, want anders worden het er honderdvijftig :P

Anyway, laat de suggesties vooral blijven komen! Linkjes zijn inderdaad het fijnst want soms lijken modelnamen erg op elkaar, of heeft een bedrijf erg veel verschillende producten in zijn aanbod en wil ik daar natuurlijk de interessantste docks uit pikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

ZatarraNL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:20:
[...]

Waar merk jij de verschillen in dan? Als de specificaties bijna overeenkomen zou je dat niet verwachten, tenzij één van beide niet goed functioneert...
Uit m’n hoofd; de gewone G5 heeft Gbit en de essential 100mbit dacht ik.
Daarnaast was er iets bij de Essential met de NIC qua macadressen waardoor wij ze niet konden gebruiken om apparatuur in te spoelen (gaf niet die van de onboard nic weer of zoiets).
En de Essential schakelt automatisch de geluids output naar de hoofdtelefoonnaansluiting bij aansluiten.
En de Essential geeft meer vage problemen met oude HP monitoren (ca 7~8 jaar en ouder) iets met een firmware issue tussen die van de Dock en de monitoren.

Klinkt heel negatief en waarom zou je in hemelsnaam dan die kiezen. Nouja in principe is het een prima dock en op die hoofdtelefoonnaansluiting bug na (letterlijk 3x klikken en het staat weer goed maar toch) is het voor een (thuis)werkplek een prima ding. En tijdelang een stuk goedkoper en beter leverbaar dan de gewone G5 en was daarom ook flink populair :)

De gewone G5 is imho een enorm betrouwbaar werkpaard en dus het bekijken waard.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
@dvdheiden En daar is de prijs ook wel naar, oef! Of we dit soort producten kunnen meenemen zal afhangen van in hoeverre de fabrikant bereid is om een exemplaar uit te lenen voor de test.
Even aanvullend: dat zijn ook de docks die Apple zelf verkoopt op apple.nl, zie bijv: https://www.apple.com/nl/...t-ts3-plus-dockingstation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
Zie hier mensen MAC pass through en opstarten via knop op dock noemen. Maar meen dat dit allemaal niet standaard functionaliteit is binnen USB-C is. Net als 130W PD van Dell. Wel hebben bijvoorbeeld Dell en HP hier oplossingen voor maar zover ik weet werken die alleen binnen het merk. Wel een interessant onderwerp om uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Ik zie graag ook modellen met een dubbele HDMI/Displayport uitgang i.v.m. aansluiten van dubbele monitor op de laptop (flexwerkplekken).
En een ethernetpoort.

[ Voor 7% gewijzigd door sorcees op 17-07-2023 10:34 ]

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-06 13:42

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Heel leuk!

Ben heel erg benieuwd wat jullie dan willen testen. Er is zoveel keuze in dock opstellingen. Hoe gaan jullie dat vergelijken? Er is namelijk v.w.b. docks geen standaard opzet.
De standaard wordt bepaald door de gebruikte USB-C Source (USB3.2 USB4 TB3/4) maar in die standaarden heb je nog verschillen.
Bijvoorbeeld USB4 kan iedere fabrikant naar eigen inzicht invullen. 1x4K120Hz? Prima maar that's it. Of toch maar 2x4K60Hz. 100 watt charge of 240 watt charge (Deze bestaan nog niet als docks, I know! maar de kabels zijn er wel al.) 20Gbps of 40Gbps. Dit zijn zomaar wat variabelen waar rekening mee gehouden zal moeten worden.

Ik ben simpel weg heul benieuwd over het hoe wat en vooral waarmee!

En vergeet niet de kleine spelers tegen over de gevestigde orde Dell, HP & Lenovo.
USB is immers Universal en wie nog geloofd dat je een HP notebook moet voorzien van een HP dock snapt niet wat universeel is.

2 cents added!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

WCA schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:54:
Ik zou wel graag de grote fabrikanten willen zien (Dell/HP/Lenovo),
Inderdaad de "standaard" docks die je bij de grotere fabrikanten terugziet. Deze worden in het bedrijfsleven eigenlijk standaard gekozen (afhankelijk waar men shopt voor de laptops) en het kan interessant zijn om een vergelijking te maken met de 3rd party docks, zowel kwa prijs als functies.

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 18-07-2023 10:51 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Qwerty-273 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:50:
[...]

Inderdaad de "standaard" docks die je bij de grotere fabrikanten terugziet. Deze worden in het bedrijfsleven eigenlijk standaard gekozen (afhankelijk waar men shopt voor de laptops) en het kan interessant zijn om een vergelijking te maken met de 3rd party docks, zowel kwa prijs als functies.
Er zijn al wat HP's voorbijgekomen geloof ik, maar welke Lenovo en Dell docks zouden bijvoorbeeld interessant zijn? In de Pricewatch staan er van beide merken rond de honderd, dit zijn op het moment de populairste (en die minder dan 3 jaar oud zijn):
uitvoering: Dell WD22TB4
uitvoering: Dell Universal Dock - UD22
uitvoering: Dell D6000S Universeel Dockingstation
uitvoering: Lenovo ThinkPad Universal Thunderbolt 4 Dock
uitvoering: Lenovo ThinkPad Universal USB-C Dock (40AY0090EU)
uitvoering: Lenovo ThinkPad Thunderbolt 4-workstationdock 40B00300EU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Goede vraag, ik zou dan eigenlijk kijken naar wat de fabrikant nu als standaard aanbeveelt (of als suggestie geeft bij een bepaalde recente laptop).

HP de eerder genoemde G5 docks.

Voor Dell is dat volgens mij de WD22TB4, die je met een houder ook achter op je scherm kan monteren (net zoals verschillende voorgaande modellen). En eventueel de UD22 (geen idee wat de verschillen zijn tussen UD en WD)

Lenovo is een goede vraag (die heb ik zelf niet gebruikt) ik zie daar wel 40B00300EU en 40B00135EU terug komen, maar ik zou proberen de recente meest gangbare modellen te kiezen die TB4/usb-c ondersteunen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:38
Wij gebruiken hier op kantooreen aantal dockings van Prokord.
Er was in de corona periode weinig op voorraad, deze wel. En het voldoet prima met 2x hdmi/dp port, usb a, usb c, ethernet, audio jack enz.

https://www.dustinhome.nl...tor-65w?tab=specification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-06 19:23
USB-PD op je dockingstation is wel leuk, maar ik heb nog geen consumenten laptops gevonden die je kan opladen via USB-C.
Alleen mijn werk laptop (HP EliteBook) kan ik opladen via USB-C.
De consumenten Asus laptops die ik heb, willen alleen laden via hun eigen stroomadapter.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

GarBaGe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:38:
USB-PD op je dockingstation is wel leuk, maar ik heb nog geen consumenten laptops gevonden die je kan opladen via USB-C.
Alleen mijn werk laptop (HP EliteBook) kan ik opladen via USB-C.
De consumenten Asus laptops die ik heb, willen alleen laden via hun eigen stroomadapter.
Vrijwel elke moderne laptop die je nu koopt kan opladen via USB-C? Wellicht dat je wat oudere laptops hebt, maar het is tegenwoordig eerder een regel dan een uitzondering dat het kan.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-06 19:23
WCA schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:06:
[...]

Vrijwel elke moderne laptop die je nu koopt kan opladen via USB-C? Wellicht dat je wat oudere laptops hebt, maar het is tegenwoordig eerder een regel dan een uitzondering dat het kan.
Zeker NIET waar.
Januari dit jaar (2023) heb ik een Asus Vivobook M17021QA gekocht voor grofweg EUR 800.
Deze laadt NIET op via USB-C.
Nagevraagd bij Asus.
Antwoord: "klopt. Dit staat ook niet bij de specs."

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:45

4POX

Everybody is wired

Sommige USB-c docks hebben passtrough for PD opladen.

Mijn Apple en Dell laptop kunnen dit beide via USB-c opgeladen worden.

Alleen heeft mijn dock een bug. Ik moet eerst de stroom op de dock zetten en daarna kan ik pas de laptop opladen. Niet andersom. Ik moet eerst mijn laptop ontkoppelen. Daarna kan ik pas de spanning op mijn dock zetten.

Ik heb deze dock -> https://www.kamera-expres...ve-gen2-usb-c-18-in-1-hub

Deze hoef je niet te testen want het apparaat is al twee jaar lang moeilijk te krijgen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

GarBaGe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:15:
[...]

Zeker NIET waar.
Januari dit jaar (2023) heb ik een Asus Vivobook M17021QA gekocht voor grofweg EUR 800.
Deze laadt NIET op via USB-C.
Nagevraagd bij Asus.
Antwoord: "klopt. Dit staat ook niet bij de specs."
Oke, dat doet niets af aan wat ik zeg toch? Daarbij, als een dock een harde eis is, dan kan je dat prima in de specificaties nazoeken. En als je dan nog achteraf bedenkt dat je een dock had gewild, dan werkt die alsnog wel, alleen moet je een losse adapter aansluiten (2 kabels ipv 1)

Share and Enjoy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZatarraNL
@Tomas Hochstenbach, weten jullie al wat gaan jullie testen? Mag ik paar suggesties doen?
* compatibiliteit met de verschillende standaarden (usb-A 3.x, usb-c, thunderbolt 3/4, DisplayLink, DP alt mode, HDMI alt mode, PD, etc)
* Bandbreedte hostinterface
* Maximaal pixels@Hz x aantal schermen (bandbreedte DisplayPort)
* responsetijd
* Ethernet

Mijn gevoel zegt dat met name veel behoefte is aan inzicht in het eerste punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

Als jullie deze op de kop kunnen tikken, dan ben ik echt heel benieuwd of deze doet wat ze beloven.
https://plugable.com/products/UD-4VPD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
Baakster schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:12:
Als jullie deze op de kop kunnen tikken, dan ben ik echt heel benieuwd of deze doet wat ze beloven.
https://plugable.com/products/UD-4VPD
Voorwaarde zou zijn dat deze dan makkelijk verkrijgbaar is in Nederlandse winkels.
Geinig om te zien dat er bij Theverge een vergelijkbare discussie over compatibiliteit gevoerd wordt in de comments ;) https://www.theverge.com/...on-4k-120hz-thunderbolt-4

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Dank voor jullie input allemaal!

Op basis van jullie input en allerlei andere bronnen ben ik tot onderstaande shortlist gekomen.

MerkModelnaamType
CaldigitTS4USB4/TB
Club 3DCSV-1581 Thunderbolt 4 Certified 11-in-1 Docking StationUSB4/TB
Club 3DCSV-1562DisplayLink
DellWD22TB4USB4/TB
DellUD22DisplayLink
Hagibis (AliExpress/Amazon)U100 Ultra'USB-C'
HPUSB-C G5 Essential'USB-C'
HPUSB-C dock G5'USB-C'
i-tecC31DUALKVMDOCKPD'USB-C' met KVM
i-tecCATRIPLE4KDOCKPDDisplayLink
Icy Box10-in-1 TB4 DockUSB4/TB
KensingtonSD5700T Thunderbolt™ 4 Dual 4K Docking Station with 90W PDUSB4/TB
LenovoThinkPad Universal Thunderbolt 4 DockUSB4/TB
LenovoThinkPad Universal USB-C Dock'USB-C'
M-TeckMT-2HDMIDOCK100W'USB-C'
MicrosoftSurface Thunderbolt 4 DockUSB4/TB
OWC11-Port Thunderbolt DockUSB4/TB
OWCThunderbolt Go DockUSB4/TB
StarTech.comTB4CDOCKUEUSB4/TB

(Type 'USB-C' zal DisplayLink of puur DP-alt-mode zijn, daar gaan we in de test achter komen)

Wel genoemde afvallers zijn onder meer:
Anker -> Dockingstations zijn volgens fabrikantsopgave geheel niet compatibel met MacOS
Caldigit TS3 Plus -> Uitlopend model
Plugable -> Geen distributie in Europa
Prokord -> Lijkt het huismerk te zijn van Dustin, daarmee te niche

Verder is bovenstaand lijstje natuurlijk onder voorbehoud van in hoeverre fabrikanten/distributeurs bereid zijn om samples te verstrekken.

Vanzelfsprekend zal het artikel een uitgebreide uitleg bevatten van de diverse standaarden en inventariseren welke standaarden door welk dockingstation worden ondersteund.

De opzet van de test staat nog niet vast, maar mede aan de hand van jullie input had ik dit in gedachten:
  • Testen met zowel Windows-laptop als MacBook (indien mogelijk Windows zowel AMD als Intel)
  • Twee 4k60Hz-monitoren met diverse aansluitingsmogelijkheden (HDMI, DP)
  • Snelheid ethernet & type NIC
  • In/uit slaapstand
  • Werking audiojack
  • Kan je laptop aanzetten?
  • Snelheid USB-poorten
  • Mac-adres passthrough?
  • Compatibiliteit
Verdere input daarvoor is zeker nog welkom, voordat de test daadwerkelijk gaat plaatsvinden ga ik immers eerst nog even lekker op vakantie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 13:18
DisplayLink is zeker interessant, want de (enige) manier om op een M-series Macbook Air meer dan 1 extern scherm te gebruiken. Als het lukt zou ik dat scenario ook zeker meenemen in de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Tomas Hochstenbach schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:52:

Op basis van jullie input en allerlei andere bronnen ben ik tot onderstaande shortlist gekomen.

MerkModelnaamType
CaldigitTS4USB4/TB
DellWD22TB4USB4/TB
DellUD22DisplayLink
HPUSB-C dock G5'USB-C'

(Type 'USB-C' zal DisplayLink of puur DP-alt-mode zijn, daar gaan we in de test achter komen)

Anker -> Dockingstations zijn volgens fabrikantsopgave geheel niet compatibel met MacOS

Verder is bovenstaand lijstje natuurlijk onder voorbehoud van in hoeverre fabrikanten/distributeurs bereid zijn om samples te verstrekken.

Vanzelfsprekend zal het artikel een uitgebreide uitleg bevatten van de diverse standaarden en inventariseren welke standaarden door welk dockingstation worden ondersteund.

De opzet van de test staat nog niet vast, maar mede aan de hand van jullie input had ik dit in gedachten:
  • Testen met zowel Windows-laptop als MacBook (indien mogelijk Windows zowel AMD als Intel)
  • In/uit slaapstand
  • Werking audiojack
  • Snelheid USB-poorten
  • Mac-adres passthrough?
  • Compatibiliteit
Verdere input daarvoor is zeker nog welkom, voordat de test daadwerkelijk gaat plaatsvinden ga ik immers eerst nog even lekker op vakantie :)
Op zich is het wel interessant als die Anker aangeeft niet helemaal macOS compatible te zijn, om te testen wat ie dan wél kan op macOS lijkt me.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Klopt, is inderdaad een aparte serie.

De 280W versie is gericht op Zbooks o.a. Misschien is deze dan niet interessant ivm de propriëtaire HP voedingsstekker voor dat extra vermogen.

[ Voor 39% gewijzigd door PD2JK op 20-07-2023 18:47 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Met nadruk op de mogelijkheid om >60Hz te kunnen doen (gaming). Daarin zal DP alt mode zich onderscheiden van DisplayLink.
En ook responsetijd monitoren?

En let ook even op de toepasbaarheid van MacOS. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ik geloof dat met name de Mx socs wat beperkingen hebben. Als dat inderdaad nog zo is, dan is dat het benoemen waard. Misschien is er hier een tweaker die daar meer over weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-06 23:58
Ik zou het interresant vinden hoe een scherm met ingebouwd dockingstation zich verhoud tot een losse docking bijv: uitvoering: Iiyama ProLite XUB2492HSN-B5 Zwart of een andere

Daarnaast een goede mix van prijsklasses en (bekende) merken.

Graag geen merkspecifieke aansluitingen.

Liefst geen "travel" dockingstations, deze zijn wat mij betreft een aparte catogorie, maar enkel dockingstation bedoeld om permanent op een werkplek neer te zetten (ethernet is voor mij dan een vereiste).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-03 07:38
Logitech Logi Dock!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

MerkModelnaamType
CaldigitTS4USB4/TB
DellWD22TB4USB4/TB
DellUD22DisplayLink
HPUSB-C dock G5'USB-C'

• In/uit slaapstand
  • Werking audiojack
  • Snelheid USB-poorten
  • Mac-adres passthrough?
  • Compatibiliteit
Mochten de 2 HP’s een probleem vormen kan ik kijken of ik die via werk kan lenen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 10:41
Kan er nog iets van de Dell WD19 serie meegenomen worden?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
MerijnB schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:58:
Kan er nog iets van de Dell WD19 serie meegenomen worden?
WD19 is vervangen door de WD22 serie, hardware matig zit er volgens mij niet veel verschil in behalve dat audio ontbreekt. Zie onderandere deze teardown: https://dancharblog.wordp...dock-review-and-teardown/

Mooie wel van deze docks is dat firmware updates ook werken onder Linux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Samueldw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:08

Samueldw

ISO 516

Misschien niet heel bijzonder maar wel iets om te noemen is misschien de kabel.
Bij hp lijkt die vast te zitten. Ik heb zelf vaak dat die kabels te kort zijn als je de dock ergens weg wilt werken. Dan is het fijn als er gewoon een losse usb-c/Thunderbolt kabel aan zit.

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zou deze wel willen zien:
uitvoering: Lenovo USB-C Mini Dock (40AU0065EU)
uitvoering: HP USB-C G5 Essential Dock
uitvoering: Lenovo ThinkPad Hybrid USB-C with USB-A Dock (EU-stekker)

En dan ook met name hoe het werkt met meer schermen aangesloten (dus laptop + 2 schermen), hoe werkt opladen, is die praktisch en hoe werkt dataoverdracht.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:09

Illusion

(the art of)

Qua testen:
1) Laadvermogen over usb-c (ondersteunde spanningen en bijbehorende stroom)

2)invloed snelheid bij meerdere concurrent datastromen. (1 gbit ethernet voltrekken + 2 USB-SSDs ofzo) (en bij displaylink icm video)

3) opstarttijd na inpluggen

[ Voor 6% gewijzigd door Illusion op 04-08-2023 10:16 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Samueldw schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:42:
Bij hp lijkt die vast te zitten. Ik heb zelf vaak dat die kabels te kort zijn als je de dock ergens weg wilt werken. Dan is het fijn als er gewoon een losse usb-c/Thunderbolt kabel aan zit.
Bij HP kan je vaak de kabel wel loshalen, alleen zit het achter een klepje.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samueldw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:08

Samueldw

ISO 516

WCA schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Bij HP kan je vaak de kabel wel loshalen, alleen zit het achter een klepje.
Dank, dat wist ik niet. Dacht dat die gewoon vast zat.

Dingen waar nog op getest zou kunnen worden is PXE boot support and Wake On LAN, maar dat zal voor de gemiddelde consument niet zo interessant zijn.

Wat ook wel interessant is, is of de docking stations van de grote merken een compatibility chart hebben voor hun eigen laptops. Ik kwam laatst die van Lenovo tegen, en dat is ideaal. Dat overzicht is ook enorm uitgebreid.

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:47
Tomas Hochstenbach schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:54:
Er zijn al wat HP's voorbijgekomen geloof ik, maar welke Lenovo en Dell docks zouden bijvoorbeeld interessant zijn? In de Pricewatch staan er van beide merken rond de honderd, dit zijn op het moment de populairste (en die minder dan 3 jaar oud zijn):
uitvoering: Lenovo ThinkPad Universal Thunderbolt 4 Dock

Zelf in gebruik (/gebruikt) met:
  • 2x 4k Lenovo ThinkVision E28u-20 schermen
  • Diverse Windows-Intel TB3 en TB4 apparaten. Geen enkel probleem.
  • MinisForum EM680 op de voorste USB-4 poort. Als een zonnetje.
  • Lenovo Yoga Slim 7 (Ryzen 5800H). Iets grotere uitdaging.
Zowel de Laptop als dock kunnen technisch gezien zeker 2x 8bpc HDR 4k@60Hz (en meer meen ik; even niet uit mijn hoofd), maar dat is niet lekker geïmplementeerd. Zo te zien zijn de drivers en firmware niet in staat 2-lane DP HBR3 met DSC op DP-Alt mode over USB-C te krijgen (de TB4 kabel is het probleem niet).

De combi valt terug op host-dock 2-lane DP HBR zonder DSC, wat betekent dat het 1x 8bpc 4k@30Hz en 1x SDR 4k@60Hz wordt (uit mijn hoofd; met YCBCR 4∶2∶2). Dit is trouwens volgens Lenovo support niet mogelijk met bijvoorbeeld de Yoga, maar volgens specs wel met wat zakelijke laptops. Echter als 1 monitor d.m.v. USB-C - DP kabel op de achterste TB4 poort wordt aangesloten en 1 monitor d.m.v. DP kabel op de DP aansluiting direct naast de TB4 poort dan werkt het toch echt wel. Helaas ben ik nog niet tot Lenovo ontwikkel-club doorgedrongen (en geen zin meer in), want zou HBR3+DSC werken dan is het echt een top dock.

En test het ding voor de lol ook eens met wat andere USB-C apparaten zoals telefoons en tablets.

Toevoeging:
De dock heeft een DP chip die bijvoorbeeld een 2-lane HBR3 met DSC kan omzetten naar 2x 2-lane HBR2 zonder DSC. Voor zover ik weet kunnen de controllerboards van de schermen max 2-lane HBR2 aan. Aangezien 4k 60Hz 8bpc 5,97Gbps data rate heeft (bij gemiddeld 2:1 DSC compressie) past dit in 1 HBR3 DP lane (max 6,48Gbps data rate).
Dus zou 2x 4k@60 moeten kunnen over 2 lanes DP-Alt mode over USB-C. Dan blijven er 2 USB lanes over voor overige zaken. Theoretisch dus.
Samueldw schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:54:
Ik kwam laatst die van Lenovo tegen, en dat is ideaal. Dat overzicht is ook enorm uitgebreid.
Maar blijkt dus niet compleet. :'(

[ Voor 21% gewijzigd door The Lord op 04-08-2023 23:39 . Reden: Nettere opmaak en toevoeging. ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

The Lord schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:21:

En test het ding voor de lol ook eens met wat andere USB-C apparaten zoals telefoons en tablets.
Leuke tip, als het scherm van je Android mobiel stuk is, kun je hem meestal nog bedienen via een dock, en eventueel data redden. In ieder geval met die van HP en Lenovo. Andere merken ook wel denk ik. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

Samueldw schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:42:
Dit doen fabriekanten vooral zodat altijd de goede kabel er aan zit. Meeste USB-C kabels hebben geen opdruk of duidelijke aan gegeven wat dat kabeltje kan. Dus dan wordt er een duur dock gekocht en er wordt een goedkoop kabeltje tussen gezet en dan werkt het niet. Ook kan de ene USB-C kabel niet wat de andere USB-C kabel wel kan.
Beetje bescherming voor de gebruiker gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKA
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

AKA

Hallo,

Nog een vraag van mij, kan er ook gekeken worden naar meer dan 1 aansluitingen voor laptops.
Dus de combinatie KVM en dockingstation?
Ik heb een werklaptop en een eigen laptop en zou graag alles willen combineren.

Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:45

4POX

Everybody is wired

Volgend jaar mag Tweakers.net alle docks gaan testen met een ingebouwde GAN voeding.

AKA Rinkel weblog

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
AKA schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:06:
Hallo,

Nog een vraag van mij, kan er ook gekeken worden naar meer dan 1 aansluitingen voor laptops.
Dus de combinatie KVM en dockingstation?
Ik heb een werklaptop en een eigen laptop en zou graag alles willen combineren.

Tnx
Toevallig een mooie gevonden hiervoor? Ik ben mis dit ook in de review
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.