Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopie282
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-05 23:08

De Framework laptop is een laptop die volledig is toegespitst op het upgraden en repareren. De laptops zijn als DIY kit te bestellen en als complete laptop. Er zijn drie modellen namelijk Base, Performance en Professional.
Framework heeft afgelopen maand zijn introductie in Europa gehad (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-07 21:10

HetGezegde

Yes, you can!

Enig idee wat de nadelen kunnen zijn om deze via bijv. Duitsland naar Nederland te halen? En tips om dat dan te doen? Of hoe denkt men hier op Tweakers deze laptop te kunnen aankopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvosss
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-06 14:28
HetGezegde schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:00:
Enig idee wat de nadelen kunnen zijn om deze via bijv. Duitsland naar Nederland te halen? En tips om dat dan te doen? Of hoe denkt men hier op Tweakers deze laptop te kunnen aankopen?
Op dit moment betekent het dat je nieuwe onderdelen ook via Duitsland zou moeten regelen, idem met garantie. Ik denk niet dat het héél lang meer duurt voordat NL ook aan de beurt is. Misschien tegen die tijd ook AMD processors / grote model beschikbaar.

Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd door de prijs van het Base Model en het Base Model (DIY) in de EU. Het Base model kost €1149,- in de EU vergeleken met $999,- (€880,-) in de USA. Terwijl het DIY model €899,- kost, vergeleken met $750,- (€660,-) in de USA. Voor dat verschil kun je een retourtje New York kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:44

br00ky

Moderator Harde Waren
maartenvosss schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd door de prijs van het Base Model en het Base Model (DIY) in de EU. Het Base model kost €1149,- in de EU vergeleken met $999,- (€880,-) in de USA. Terwijl het DIY model €899,- kost, vergeleken met $750,- (€660,-) in de USA. Voor dat verschil kun je een retourtje New York kopen.
In de VS staat 9 van de 10 keer de prijs geadverteerd zonder BTW, omdat die per staat verschilt. Reken er voor het gemak dus maar 20% bij, dan kom je al een heel eind naar de Europese prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvosss
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-06 14:28
br00ky schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:18:
[...]

In de VS staat 9 van de 10 keer de prijs geadverteerd zonder BTW, omdat die per staat verschilt. Reken er voor het gemak dus maar 20% bij, dan kom je al een heel eind naar de Europese prijs.
Oh wow dit wist ik niet, bedankt voor je antwoord. Dan komen de prijzen inderdaad al wat dichter in de buurt. Ik had gehoopt dat de Europese prijs de dollarprijs in Euro zou worden, dat had ik echt een fantastische prijs gevonden. Nu twijfel ik. Helemaal omdat de DIY optie met ongeveer dezelfde opties als de Base ongeveer even duur is.

[ Voor 7% gewijzigd door maartenvosss op 11-01-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucask
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:08
Ik heb mijn Framework (i5 DIY versie) in bestelling staan via familie in Duitsland. Ik hoop dat deze in februari nog geleverd kan worden! Jullie kunnen tegen die tijd uiteraard een review van me verwachten.

Wat ik er tot nu toe over denk:

Sinds de aankondiging van de Framework laptop vorig jaar ben ik hier helemaal enthousiast over! Ik kom vaak op het Framework forum en hier zie je regelmatig posts van Framework medewerkers of van de baas (Nirav Patel) zelf. Dat geeft al vertrouwen.

Bij de meeste (dichtgelijmde) laptops die je tegenwoordig kan kopen voelt het voor mij alsof het apparaat niet van jezelf is. Als je ook maar iets anders doet dan wat de fabrikant standaard vindt, vervalt je garantie. Open schroeven? Kan niet, of gevaar dat je 'm niet meer in elkaar krijgt. Linux installeren? Hopen dat ze geen blokkades in de firmware hebben ingebouwd. En dan, voor een 'geleend' apparaat mag je verwachten dat het zonder issues werkt of dat anders de service top-notch is. Beide is in mijn ervaring vaak niet het geval.

Het is natuurlijk veel geld voor een basic 1135G7 processor, maar de mentaliteit van het bedrijf die daadwerkelijk de gebruiker lijkt te respecteren, is iets wat de concurrenten missen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:22
Ik heb de Framework laptop nu ongeveer een maand in gebruik en ben er zeer tevreden over.

Via myus (forwarder) de DIY 1165G7 versie besteld zonder oplader, SSD en ram.
Op 12 januari besteld en hij was op 20 januari binnen. Mijn Framework komt uit batch 6.
In Nederland de SN850 1TB, 32GB ram besteld. myus zit in een staat waar je geen state tax hebt waardoor je alleen 21% BTW voor de invoer moet betalen. Een groot nadeel van de invoer is dat Framework zelf aangeeft dat je geen aanspraak kan maken op de garantie.

Het 'bouwen' ging vrij eenvoudig, zelfs de WiFi kaart (AX210) kabeltjes waren te doen al helpt het dat ik hier voor een andere laptop al ervaring mee had. Het was wel priegelen maar in 20-30 min zat alles in elkaar en kon ik het OS installeren.

Eerste ervaring is dat hij heel degelijk is, ik heb een expansion kaart van 250GB erbij besteld waar Fedora op staat voor dual boot.
Keyboard is heel fijn, vergelijkbaar met mijn oude Thinkpad T480s al heb ik die niet meer ernaast om te vergelijken.
Trackpad is beter dan de Thinkpad trackpad maar doet wel onder voor de trackpad van mijn Macbook Air. Vergelijkbaar met de Microsoft Surface Laptop.

Ik gebruik hem nu niet vaak mobiel maar de accu lijkt niet overbemeten. Moet wel zeggen dat hij op 80% cap staat voor de levensduur van de accu aangezien hij bijna altijd aangesloten is.

Ik ben benieuwd of ze binnenkort ook een moederbord gaan lanceren met Alder Lake. Een van de belangrijkste redenen voor mij was dat ik dan eenvoudig het moederbord kan upgraden al moet ik waarschijnlijk wel nieuwe ram geheugen kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lucask
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:08
Voor wie interesse heeft: De pre-orders zijn opengesteld voor Nederland!

https://frame.work/nl/en/...ptop-to-more-of-the-world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-07 12:07
Op de Nederlandse website heb ik even met configuraties gespeeld. Wat mij opvalt is dat de DIY duurder is dan de kant-en-klare versie.

Voor de standaardconfiguratie met de i7-1165G7 en 16GB werkgeheugen kom ik uit op: €1609 en met de vergelijkbare DIY configuratie op €1703.
Ik vraag me af waar het prijsverschil in zit. Wellicht zou het een fout kunnen zijn in de prijscalculator.

Hyundai Ioniq Electric 28kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gregor160300
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-07 13:16
Ik heb inmiddels mijn Framework Laptop (batch 8 ) zo'n 24 uur in gebruik en ik ben heel erg tevreden. Ik heb hem via Huifkar uit Duitsland laten komen (moet zeggen dat de communicatie en ervaring met Huifkar uitstekend was, zeker een aanrader). De bouwkwaliteit doet mij echt denken aan een macbook en is vele malen beter dan mijn (inmiddels 1 jaar) oude Thinkpad E15 Gen 2. Ook qua prestaties doet de Framework het beter dan mijn Thinkpad ondanks dat ze dezelfde specs hebben. Het enige nadeel dat ik kan vinden zijn de scharnieren en de rubber voetjes. De scharnieren zijn redelijk los, dit is bewust zo ontworpen om een handig openen mogelijk te maken maar maakt gebruik op schoot in voertuigen (typ dit vanaf de achterbank van een auto) iets minder fijn, zeker na zo'n 120 graden valt het scherm snel door naar de volle 180. Gelukkig is Framework van plan andere scharnieren aan te bieden via de marketplace en het is ook geen onverwacht "probleem" meer een voorkeur. De rubber voetjes aan de onderkant zijn wat mij betreft wel een mislukking, het rubber is te hard waardoor deze geen grip krijgen op gladde bureaus/tafels. Mocht iemand specifieke vragen hebben hoor ik het graag (liever een mention hier dan een DM zodat iedereen er wat aan heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Market_Watcher
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-05 09:56
Is er al nieuws wanneer Framework beschikbaar zal zijn in België?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• urharm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-07 07:58
Vandaag is mijn Framework laptop Base DIY binnen gekomen met Batch 9. Ik had zelf 16 GB Kingston Fury Impact 2x8GB en de 1TB Samsung pm9a1 besteld. Alles geïnstalleerd met als OS Fedora 35.

Wat is het ding heerlijk uit elkaar halen, de handleiding die er is, is bijna niet nodig. Alles spreekt voor zich. Installatie van Fedora ging prima. Ik heb de batterij op 80% gezet in de bios, gezien ik 'm waarschijnlijk het meest gewoon aan de stroom thuis ga gebruiken. Wanneer ik 'm echt veel op pad ga gebruiken zet ik de batterij wel naar 100%. Ik had gehoopt dat LVFS ervoor zou zorgen dat de pm9a1 automatisch geüpdatet zou worden naar de meest up to date firmware, maar dat bleef jammer genoeg uit, dus dat heb ik met wat googlen en een tooltje op een Duits forum uiteindelijk geïnstalleerd.

Nu wennen aan Fedora. Ik kom van Mac OSX dus het is wel even afstemmen. Ik heb gemerkt dat de scrollsnelheid relatief hoog is ten opzichte van de cursorsnelheid, maar die is niet echt onafhankelijk van elkaar te veranderen. Het touchpad voelt wel net zo degelijk en soepel aan als die van mijn oude Macbook Pro Retina (mid 2012). Voor de rest allemaal kleine tweaks uitgevoerd aan GNOME om het qua interface wat meer te laten lijken op wat ik gewend ben. Ik mis alleen een gesture voor volgende/vorige in de browser tot nu toe, wat ik nog niet heb weten te fixen.

Het geluid moet ik nog even aan wennen, er zitten twee speakertjes onder de palmrests die naar beneden gericht staan, wat maakt dat het op m'n schoot nu wat blikkerig klinkt. Het toetsenbord typt heel fijn, heeft iets meer travel dan m'n oude MBP. Veel functietoetsen en dergelijke zijn anders dan dat ik gewend ben, zoals het veranderen van de toetsenbordverlichting etc, maar google is je vriend.

Ik ben heel blij met de hardware switches voor de mic en webcam en de bezel voelt een stuk strakker aan dan die van de MBP, een fijn soort rubber/kunststof materiaal. Ik hoop dat het rubber niet aangetast raakt. Ik heb het idee dat het rubber onder de laptop beter is bevestigd dan de rubbere voetjes onder de MBP, die er bij mij steeds vanaf vallen, waardoor ik meer vertrouwen heb in de bouwkwaliteit van deze laptop.

TL;DR: het is even wennen, zowel hardwarematig als softwarematig, maar op het eerste gezicht voelt de laptop degelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-07 22:20

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Stiekem hoop ik op een 15” variant van de laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-07 13:18
Wat leuk, ik wist niet dat er een framework topic was op tweakers.

Via werk heb ik een DIY versie besteld met de volgende specs:
- i7-1280p
- 1x 16gb ram (zodat ik er zelf nog een keer 16 gb bij kan prikken, dit paste net niet in het budget)
- 1tb sn850
- lader
poorten (geen idee nog wat ik veel ga gebruiken :P ):
2x hdmi
2x usb-A
2x usb-c

Daarnaast heb ik via werk de nieuwe logitech mx mechanical en mx master 3s gekocht en heb ik een module 3d-geprint waarin de logitech bolt dongle past. De bolt reciever heb ik straks dus mooi werggewerkt "in" de laptop.

Als het goed is zit ik in batch 1 (juli 2022) van de 12e generatie dus ik ben heel benieuwd wanneer de laptop precies binnen gaat komen :*) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-07 09:25
kanvua schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:43:

- i7-1280p
- 1x 16gb ram (zodat ik er zelf nog een keer 16 gb bij kan prikken, dit paste net niet in het budget)
- 1tb sn850
- lader
2x hdmi
2x usb-A
2x usb-c

Daarnaast heb ik via werk de nieuwe logitech mx mechanical en mx master 3s gekocht en heb ik een module 3d-geprint waarin de logitech bolt dongle past. De bolt reciever heb ik straks dus mooi werggewerkt "in" de laptop.

Als het goed is zit ik in batch 1 (juli 2022) van de 12e generatie dus ik ben heel benieuwd wanneer de laptop precies binnen gaat komen :*) !
Leuk!
Ik heb er ook al naar gekeken. Maar ik vroeg me af, zijn dat nou thunderbolt poorten? Ik meende van wel. Maar er zijn geen thunderbolt units. Alleen usb-c en - A, etc. Weten jullie hoe dit zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kanvua
ZatarraNL schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:01:
[...]

Leuk!
Ik heb er ook al naar gekeken. Maar ik vroeg me af, zijn dat nou thunderbolt poorten? Ik meende van wel. Maar er zijn geen thunderbolt units. Alleen usb-c en - A, etc. Weten jullie hoe dit zit?
Het zijn on-officiële tb3 poorten bij de 11e generatie. Ik heb diverse forum posts gezien waarbij gebruikers een Egpu gebruiken icm de framework laptop. De usb-c poorten zijn dus tb3 aansluitingen.

Ik heb ergens gelezen ze enkel de certificering niet hebben maar wel de functionaliteit.

Zie: YouTube: The Framework Laptop with Dedicated Graphics!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
kanvua schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:08:
[...]

Het zijn on-officiële tb3 poorten bij de 11e generatie. Ik heb diverse forum posts gezien waarbij gebruikers een Egpu gebruiken icm de framework laptop. De usb-c poorten zijn dus tb3 aansluitingen.

Ik heb ergens gelezen ze enkel de certificering niet hebben maar wel de functionaliteit.

Zie: YouTube: The Framework Laptop with Dedicated Graphics!
Dank. Leuke video om te zien. Dus kunnen we aannemen dat een thunderbolt 4 dock prima werkt op de volle 40Gbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
kanvua schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:43:

- i7-1280p
- 1tb sn850
- lader
2x hdmi
2x usb-A
2x usb-c

Heb je hem al binnen? En zo ja, hoe bevalt hij?

Ik heb de Framework sinds januari met 11th gen en het geupgrade moederbord en top cover besteld (1260p).
Ben heel erg benieuwd, was erg tevreden over de 11th gen maar merk wel dat de 4 cores het soms lastiger hadden vooral tov mijn desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:22
Het lijkt me een mooie laptop, zit er met een schuin oog naar te kijken, maar ik heb een paar vragen.
- Ondersteunt hij laden via USB-C (en video)
- Hoe warm worden de 12th gen cpus onder load?
- Hoe is het scherm? Ik zie dat daar verder geen mogelijkheden voor zijn op de website

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanvua
ismael86 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 03:22:
[...]

Heb je hem al binnen? En zo ja, hoe bevalt hij?

Ik heb de Framework sinds januari met 11th gen en het geupgrade moederbord en top cover besteld (1260p).
Ben heel erg benieuwd, was erg tevreden over de 11th gen maar merk wel dat de 4 cores het soms lastiger hadden vooral tov mijn desktop.
Nee ik heb de order uiteindelijk geannuleerd omdat mijn voorloop laptop het begaf. Ik heb uiteindelijk een Dell XPS besteld. Ik prefereer 15 inch en ik koop de laptop voor zakelijke doeleinde dus het DIY gedeelte interesseert me eigenlijk niet.

Ik ben heel benieuwd naar hoe je de upgrade ervaart en of het te doen is! Bij LTT zag ik dat de top cover wel een uitdaging kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb een vraagje over de betaling. Wie heeft hier problemen gehad met dat de bank moeilijk doet over een afschrijving op de creditcard? Ik las gisteren op het forum dat bij sommige mensen de bank lastig gaat doen, en ik vroeg me af of Nederlandse banken dat ook doen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• ismael86
ocf81 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:27:
Ik heb een vraagje over de betaling. Wie heeft hier problemen gehad met dat de bank moeilijk doet over een afschrijving op de creditcard? Ik las gisteren op het forum dat bij sommige mensen de bank lastig gaat doen, en ik vroeg me af of Nederlandse banken dat ook doen.
Ik heb probleem niet gehad, initieel heb ik de laptop, 11th gen via mijn credit card betaald (Rabobank). De upgradeset kon ik gewoon via iDeal betalen.
Ik weet niet of dat voor jou een mogelijkheid is?

• ismael86
kanvua schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:14:
[...]

Nee ik heb de order uiteindelijk geannuleerd omdat mijn voorloop laptop het begaf. Ik heb uiteindelijk een Dell XPS besteld. Ik prefereer 15 inch en ik koop de laptop voor zakelijke doeleinde dus het DIY gedeelte interesseert me eigenlijk niet.

Ik ben heel benieuwd naar hoe je de upgrade ervaart en of het te doen is! Bij LTT zag ik dat de top cover wel een uitdaging kan zijn.
XPS zijn ook fijne laptops maar wat upgraden wel veel beperkter.
De Framework gebruik ik ook voor zakelijke doeleinden. Juist omdat alles vervangbaar is hoef je niet lang zonder laptop te zitten mocht er iets mis gaan.
De beeldschermverhouding is ook heel prettig (3:2). Vooral voor het schrijven van code en teksten doet hij niet onder tov 15 inch.

Upgradeset is inmiddels geïnstalleerd. Ik moet zeggen dat de moeilijkheidsgraad wel een stuk hoger is dan een gemiddelde PC in elkaar zetten, zelfs de moeilijkere ITX builds die ik over de jaren gebouwd heb.
Het is vooral meer 'priegelen' omdat alles relatief klein is.
Ik hoefde zelfs mijn OS niet opnieuw te installeren, bij Windows 11 hoefde ik alleen BitLocker uit te schakelen en Fedora 36 start ook op zonder issues.

De guides op de Framework site zijn goede beschreven al is het soms lastig te volgen hoe zet de kabeltjes weer netjes wegwerken. Het filmpje van iFixit heeft ook erg geholpen.
Bij LTT moet het vooral amuseren, hij leest nooit handleidingen en dan is een dergelijke dan is zo'n upgrade wel een uitdaging.

Mijn eerste ervaring is erg positief, 12th is wat performance betreft echt een flinke upgrade. Ik had niet het idee dat het oude systeem traag was, single thread performance van Tiger Lake kon nog prima meekomen. Toch merk ik de performance upgrade wel heel duidelijk.
Cinebench R23 multicore score is gesprongen van ongeveer 5000 naar 10k+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLlD9q7mME4lbkT6sbARc3MPcqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o3RSnb3vYJoos8fmMCHHQhBG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ismael86 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:47:
[...]

Ik heb probleem niet gehad, initieel heb ik de laptop, 11th gen via mijn credit card betaald (Rabobank). De upgradeset kon ik gewoon via iDeal betalen.
Ik weet niet of dat voor jou een mogelijkheid is?
Ik heb de laptop al wel in bestelling staan. De eerste afschrijving ging oké. Maar ik heb al een lange geschiedenis van nare incidenten bij de ING. De fraudepreventieafdeling is nogal overijverig in mijn geval.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomaatje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-06 15:39
Ik heb de 1240P editie (DIY) besteld. Ik hoop er m'n daily driver van te maken aangezien ik een aanzienlijke stap ga maken in performance. M'n Sandybridge 3930K desktoppie komt nog uit 2012. Ik vind het geknutsel met die expansion cards erg interessant, wellicht dat ik er zelf ook mee aan de slag ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik merk toch wel dat ik vaak met een lege batterij kom te zitten. Heeft iemand hier nog een aanbeveling voor een geschikte powerbank die genoeg prik kan leveren om dienst te doen als extra batterij onderweg? In de pricewatch kom ik alleen die Xtorm tegen, maar die is me wat te prijzig.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

ocf81 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:49:
Ik merk toch wel dat ik vaak met een lege batterij kom te zitten. Heeft iemand hier nog een aanbeveling voor een geschikte powerbank die genoeg prik kan leveren om dienst te doen als extra batterij onderweg? In de pricewatch kom ik alleen die Xtorm tegen, maar die is me wat te prijzig.
Ik gebruik deze XStorm voor mijn Macbook via USB-C en dat werkt prima. Ook nog deze XStorm overwogen, maar die was me te groot, zwaar en duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@HetGezegde Dank je voor de suggestie. Voor de framework moet je wel 65W of meer kunnen leveren, anders dan vindt de Framework het maar niks. Dat betekent dus 3,25A@20V of beter. Die uitvoering: Xtorm 130W Power Bank Titan 27.000 die dat kan zijn toch wel aan de prijs. De uitvoering: RealPower PB-20000PD Pro is dan weer meer een vraagtegen voor mij.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Wow dat wist ik niet. Ja, dan zit je vrees ik aan een duurder model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:02
Wow ... Ben ik blij dat ik deze vrijwel direct bij de introductie gekocht heb ( 149 Eur) .. maar het is wel een top powerbank. Zeker omdat deze kan laden en ontladen tegelijkertijd. Tijdens verschillende vakanties gebruikt en eigenlijk nooit zonder stroom gezeten. Gebruik hem voornamelijk voor het opladen van mijn Pixelbook, die trouwens vrij vergevingsgezind is rondom opladers. Maar ook mijn MiFi, mijn Pixel en de OnePlus kunnen alle 4 tegelijkertijd opgeladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:13
Ben ook aan het kijken voor een Framework laptop met Pop!OS, maar heb wel een voorkeur voor een apparaat met Coreboot firmware. Ik zie wel iets over eigen firmware, maar niets over Coreboot.

Iemand enig idee wat die eigen firmware inhoud en op basis waarvan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
rookie no. 1 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:05:
Ben ook aan het kijken voor een Framework laptop met Pop!OS, maar heb wel een voorkeur voor een apparaat met Coreboot firmware. Ik zie wel iets over eigen firmware, maar niets over Coreboot.

Iemand enig idee wat die eigen firmware inhoud en op basis waarvan?
https://community.frame.w...-the-framework-laptop/791

Happy reading ...

TLDR: not yet there ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:13
Hmm...als ik dat zo lees kan het nog wel even duren, als het er al komt. Dat zou wel jammer zijn van zo'n mooi concept. Ondanks dat het nog steeds een mooi concept is :)

Toch nog even wachten totdat System76 in de EU te krijgen is en dan kijk ik wel verder.

Dank voor je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-04 18:36
Ik heb de Framework nu 2 week in gebruik en ik ben echt onder de indruk. Geschreven review hier, Youtube video daar.

TL;DR
Erg onder de indruk, prima laptop.

Voordelen
Fysieke knoppen voor de microfoon en webcam
Solide webcamprestaties
Snelle machine voor een redelijke prijs als je hem zelf bouwt
Ultra reparabel en upgradebaar
Poortkeuze naar wens
Solide bouwkwaliteit, met een premium gevoel voor een reparabele laptop
Helder scherm met goed contrast

Nadelen
Het scherm is glanzend en niet zo goed gekalibreerd
Het scharnier van het scherm wiebelt te veel naar mijn zin
Geen time-out op de achtergrondverlichting van het toetsenbord <- meeste last van in day 2 day
OK trackpad
De batterijduur is niet geweldig
Het huidige bestelproces duurt lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-07 11:04
Nu een week trotse eigenaar.
20 september besteld, 24 oktober in huis.
Bestelprocedure is dus verbeterd, maar als je snel leveren gewend bent, is dit wel een rare.

Ik heb de i7-1260p, geheugen(32Gb) en storage (1Tb) apart besteld in NL.
Ik twijfelde over de stroom adapter, wilde eigenlijk een sterkere multiport, maar toch besloten dat niet te doen, omdat de beschikbare multiports vaak de stekker ineen hebben en daardoor verder weg zitten (de meegeleverde lader is een Gant charger, superklein en lekker lange snoeren).
Geweldig dat je de poorten zelf kan bepalen (unieke feature), echt leuk ook om die goodies uit te pakken en aan te sluiten en volledig vrije keuze.
De doos is volledig van karton, echt geinig hoe slim en duurzaam deze is gemaakt.

Zelden zo snel een laptop in elkaar gezet, wat een eenvoud.
Toetsenbord voelt redelijk vergelijkbaar aan mijn HP elitebook (G6, werk), deze is iets soepeler, maar dit is geen macbook Pro 13" 2014 (kom ik vandaan). Indeling (VS-int) is prima, alle knoppen zitten op de juiste plek. Trackpad is geweldig, heerlijk soepel en groot.

Scherm is mooi, heeft diepere kleuren door de glare laag. Niet zo knap als de Mac, blijf een vlak scherm mooier vinden dan met een bezel erop.
Het scherm wiebelt iets meer dan de mac bij trillijng, verder geen last van.
Fingerprint reader werkt ook geweldig, maakt aanmelden echt fijn.

Dit is voor het eerst een dual opzet windows 11 en Linux (wacht helaas nog op de laatste Elementary, denk dat die het beste past, alleen de kernel van E-6.1 is te laag ivm wifi adapter).

Stroomverbruik op de accu lijkt aardig, maar alleen in huis mee gespeeld.
Ik ben er erg happy mee, was een lange zoektocht, maar deze is zeker zijn geld waard en ga ik veel plezier van hebben!
Helemaal zijn geld waard als de belofte van upgraden over een jaar of 5 ook (financieel) nog haalbaar is, dan wordt het echt een duurzame laptop.

[ Voor 6% gewijzigd door roelofz op 29-10-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@roelofz heb jij geen last van de spiegeling van het scherm? Ik kon het niet uitstaan.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
@ocf81 Helemaal waar, het spiegelt meer dan ik gewend ben. Apple heeft daar met een glad scherm wel een enorme streep voor. Ik buig het scherm nu inderdaad vaker bij om spiegeling tegen te gaan. Verbeterpuntje, geen idee of daar nog iets meer tegen te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

roelofz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:20:
@ocf81geen idee of daar nog iets meer tegen te doen is.
Ik had al gelezen dat er matte screen protectoren zijn voor de Framework. Na ca 1 uur was ik helemaal overtuigd van het gelijk van de mensen die deze hebben toegepast en heb ik hem zelf ook op mijn scherm gezet. In mijn geval de BROTECT Antireflecterende Beschermfolie voor Framework Laptop. Je verliest een klein beetje helderheid en kleurbereik. Maar de bruikbaarheid van de laptop was voor mij vele malen beter, en dat is voor mij belangrijker.

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 01-11-2022 09:45 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Haalt dat niet de diepte van kleuren weg?
Wel een interessante optie!

[ Voor 5% gewijzigd door roelofz op 01-11-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-07 14:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

Dit is wel, samen met de optie om Intel IME spyware uit te schakelen, het enige wat mij privé tegenhoudt om een Framework te kopen. Een AMD optie natuurlijk ook top zijn, hoewel dat betreft volumes waarschijnlijk niet te doen is.

Is coreboot overigens geen vereiste voor ChromeOS? Dus dan zou het sinds de introductie van de Chromebook variant een stuk makkelijker kunnen zijn.

Zakelijk kan ik een laptop kiezen dus dat wordt waarschijnlijk wel een Framework :)

[ Voor 11% gewijzigd door silverball op 03-11-2022 11:41 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

roelofz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:47:
Haalt dat niet de diepte van kleuren weg?
Wel een interessante optie!
Een beetje, maar dat neem ik voor lief. Netto is de bruikbaarheid van de laptop voor mij toegenomen door het toepassen van deze film.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
silverball schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:36:
[...]
Is coreboot overigens geen vereiste voor ChromeOS? Dus dan zou het sinds de introductie van de Chromebook variant een stuk makkelijker kunnen zijn.
https://frame.work/nl/en/...laptop-chromebook-edition
With open source Embedded Controller firmware and coreboot BIOS, the underlying system software is open too.
Dus de Chromebook variant heeft idd een coreboot bios .. en nog wat zaken die nodig waren om een ondersteunende ChromeOS er op te krijgen. Het moederbord voor een Chromebook variant is dan ook anders dan voor de andere framework laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

duvekot schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:43:
Dus de Chromebook variant heeft idd een coreboot bios .. en nog wat zaken die nodig waren om een ondersteunende ChromeOS er op te krijgen. Het moederbord voor een Chromebook variant is dan ook anders dan voor de andere framework laptops.
Hopen dat hij op de reguliere Framework ook snel komt, dat zou goed bij het merk passen imo.

Overigens; heb zakelijk de 12gen DIY variant op 4 november besteld, gisteren al op de post, aanstaande woensdag in huis. Niet slecht hoor. :*)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

silverball schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:32:
[...]

Hopen dat hij op de reguliere Framework ook snel komt, dat zou goed bij het merk passen imo.
Mee eens. Maar het lijkt erop dat de ChromeOS versie net wat anders in elkaar steekt als de reguliere versies. Dat zie je ook terug in de onderdelen. Ik hoop dat het aanpassen van de Coreboot voor de normale versie niet te veel gaat kosten.
silverball schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:32:
[...]
Overigens; heb zakelijk de 12gen DIY variant op 4 november besteld, gisteren al op de post, aanstaande woensdag in huis. Niet slecht hoor. :*)
Dat is een stuk sneller dan bij mijn eigen bestelervaring (12th gen batch 2). Wat ik mij nu afvraag is of dit nu het gevolg is van een betere productie of een verminderde vraag.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:20

BM

Moderator Spielerij
ocf81 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:13:

[...]

Dat is een stuk sneller dan bij mijn eigen bestelervaring (12th gen batch 2). Wat ik mij nu afvraag is of dit nu het gevolg is van een betere productie of een verminderde vraag.
Wat ik uit de community fora begrepen heb is dat ze hun supply chain aardig geupgrade hebben, dus dan zou het betere productie/verwerking zijn.

Zelf op 19-10 besteld, en 4-11 ontvangen. Ook sneller dan ik verwacht had.

Door drukte nog niet aan toegekomen om alles van mijn oude laptop over te zetten, dus nog niet heel actief gebruikt, maar 1e indruk is prima.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ismael86
Ik heb mijn laptop geupgrade met de 4.0kg hinge aangezien de standaard hinge voor mij te 'soepel' waren. De 4.0kg hinge is een stuk beter en meer in lijn met wat ik gewend ben bij Thinkpads en Macbooks.

Ipv 1 stuk heb ik per ongeluk 2 hinges besteld dus mocht iemand nog interesse hebben hoor ik het wel. Bij Framework zijn de verzendkosten €30 wat je eventueel kan besparen en anders gaat hij terug naar Framework.

Verder bevalt de upgrade naar het 12th gen moederbord nog steeds erg goed en kan ik het iedere poweruser aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ismael86 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:18:
Verder bevalt de upgrade naar het 12th gen moederbord nog steeds erg goed en kan ik het iedere poweruser aanraden.
Ik heb laatst de laptop aan wat zwaardere belasting onderworpen. Ik was toch wel teleurgesteld dat de laptop al na ca. 1½e minuut ging throttlen. (Kubuntu 22.04, performance power plan)

Consistency check bij een fout model in FreeCAD: Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/73433180/20221108_160328_freecad.png (gaat eindeloos door als je dat niet afsluit)

Stresstest
stress --cpu 16
:

Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/73433180/20221108_155259_stress_test_16c.png

N.B. De breedte van de grafiek is bij beide afbeeldingen 240 seconden. Minimale interval is niet gedefinieerd.

En dit was zonder airflowbeperkingen op de kast.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saltysalt
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-07 20:38
Inmiddels ook een framework bemachtigd. Voldoet prima. Heeft iemand hier al een (hard)shell/sleeve case gekocht?

Zo ja hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Leuk probleempje erbij; Framework kan geen factuur sturen, ondanks dat de BTW en douanekosten gewoon zijn afgedragen. Op het forum van Framework staat hier ook e.e.a. over.

Ik heb zomaar het idee dat het toch een privélaptop gaat worden, want ik ga 'm niet terugsturen.

Edit: men heeft handmatig een factuur voor mij geklopt :)

[ Voor 11% gewijzigd door silverball op 15-11-2022 15:19 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

silverball schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:52:
Leuk probleempje erbij; Framework kan geen factuur sturen, ondanks dat de BTW en douanekosten gewoon zijn afgedragen. Op het forum van Framework staat hier ook e.e.a. over.

Ik heb zomaar het idee dat het toch een privélaptop gaat worden, want ik ga 'm niet terugsturen.

Mooi om te zien dat Framework hier stappen op maakt. Een half jaar geleden was dit gewoon pertinent niet mogelijk.

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb van @ismael86 een zijn setje 4,0 kg scharnieren overgenomen. (nog bedankt. Vandaag zijn ze eindelijk aangekomen) Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er nog Framework laptops met 3,3 kg scharnieren worden verkocht. Het verschil in benodigde kracht is niet heel groot, maar het verschil in bewegelijkheid van het scherm, bijvoorbeeld op schoot als het enigszins achterover helt, een stuk minder is.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
silverball schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:52:

Hier kwam ik ook iets te laat achter :+

En inderdaad, gister via support verzoek gedaan voor 'iets' waar het BTW bedrag op stond, en vanochtend netjes een factuur in de mail :)
Nu las ik wel dat ze eind dit jaar B2B wilde gaan ondersteunen, dus kan me voorstellen dat hun systemen langzaamaan daarop aangepast worden, waardoor dit soort verzoeken ook eenvoudiger worden.

Verder sinds deze week helemaal 'over' naar mijn Framework, en tot nu toe bevalt het prima. Al had het ietsje langer mogen duren voor de fans op standje orkaan gingen, maar misschien krijg ik dat er nog uitgetweakt.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• levdbas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-07 16:56
Hier nog een trotse bezitter van een nieuwe framework laptop. Ik ben voor de I5 variant gegaan + 32GB en 1TB SSD. Ik schrok in eerste instantie dat de laptop zo "klein" was. Ik kom zelf van een 9th gen XPS 15 inch laptop, die toch wel een stukje groter was. Ja, ik had daar niet goed naar gekeken in mijn enthousiasme :9

Maar nu ik 'm in gebruik heb vind ik ik het eigenlijk best wel lekker zo'n compacte laptop. Ik gebruik 'm voornamelijk voor onderweg en dan komt dat juist heel goed uit.

Ik programmeer voornamelijk op de laptop en tot nu toe is de i5 daar meer dan capabel voor. Ik ben voor 32GB gegaan omdat WSL2 (Linux bovenop Windows) best wat geheugen kan eisen, doe daar wat browsers bij en de nodige Adobe programma's en mijn 16GIG op de XPS begon snel vol te raken.

Ik zal binnenkort hier nog eens terugkomen om mijn ervaring over een wat langere tijd te delen.

[ Voor 4% gewijzigd door levdbas op 22-11-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

ocf81 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:59:
Ik heb van @ismael86 een zijn setje 4,0 kg scharnieren overgenomen. (nog bedankt. Vandaag zijn ze eindelijk aangekomen) Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er nog Framework laptops met 3,3 kg scharnieren worden verkocht. Het verschil in benodigde kracht is niet heel groot, maar het verschil in bewegelijkheid van het scherm, bijvoorbeeld op schoot als het enigszins achterover helt, een stuk minder is.
Ik vind de 3,3 kg scharnieren echt prima, hij is lekker makkelijk open te doen en heb tevens geen last van een wiebelend scherm o.i.d. Het voelt wat mij betreft wel luxe aan om een laptop zo makkelijk te kunnen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
levdbas schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:21:
Ik zal binnenkort hier nog eens terugkomen om mijn ervaring over een wat langere tijd te delen.
Ik ben erg benieuwd naar de ventilator/koeling. Ik werk nu op een Google Pixelbook maar die hebben ook niet het oneindige leven. Een Framework Chromebook zou een prima vervanger kunnen zijn, maar ik ben nu wel heel erg gewend geraakt aan "ventilatorloos".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

duvekot schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:59:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar de ventilator/koeling. Ik werk nu op een Google Pixelbook maar die hebben ook niet het oneindige leven. Een Framework Chromebook zou een prima vervanger kunnen zijn, maar ik ben nu wel heel erg gewend geraakt aan "ventilatorloos".
Dat is voor mij wel een dingetje op het moment; de fan curve. Het is (12th gen i5) of fluisterstil of tornadostand. Als mijn multicore workload (kernel compileren ofzo) boven de +-2.8ghz komt dan schiet hij direct hoog in de fancurve, dus ik heb hem gelimiteerd op 2.8ghz; daaronder is hij praktisch onhoorbaar.

Er lopen hier best wel wat draadjes over in de Framework community dus ik zou ook daar eens kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door silverball op 23-11-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

silverball schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:07:
[...]

Ik vind de 3,3 kg scharnieren echt prima, hij is lekker makkelijk open te doen en heb tevens geen last van een wiebelend scherm o.i.d. Het voelt wat mij betreft wel luxe aan om een laptop zo makkelijk te kunnen openen.
Oké, ieder zijn ding natuurlijk. Ik vermoed dat je dan vooral in een desktop setting met de laptop werkt? Dat gaat met de 3,3 kilo scharnieren prima. Voor mij is het werken op schoot (bijv. in de trein) een stuk beter geworden. En je kan nog steeds met één hand de laptop openen hoor. Ik snap niet zo goed waarom Framework dat verhaal opvoert. Het klopt in de praktijk niet.
silverball schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:41:
[...]

Dat is voor mij wel een dingetje op het moment; de fan curve. Het is (12th gen i5) of fluisterstil of tornadostand. Als mijn multicore workload (kernel compileren ofzo) boven de +-2.8ghz komt dan schiet hij direct hoog in de fancurve, dus ik heb hem gelimiteerd op 2.8ghz; daaronder is hij praktisch onhoorbaar.

Er lopen hier best wel wat draadjes over in de Framework community dus ik zou ook daar eens kijken.
Dat is helaas wel de realiteit inderdaad. Zodra je iets met de laptop gaat doen dat intensief de processor gebruikt zal je binnen een halve minuut de fan gaan horen. Dat correleert overigens zeer goed met de temperatuur van de processor zelf, dus het ligt misschien niet zo aan de fan curve, maar meer aan de gebrekkige koeling, welke te weinig thermische massa heeft om schommelingen op te vangen. Verder denk ik dat het ook voor een deel ook aan het ontwerp van de fan grille ligt. Mijn vermoeden is dat de afstand en vorm van de spleten de fan extra hoorbaar maakt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-07 19:02
Concrete vraag voor de bezitters van deze mooie laptop: gaat die fan ook blazen met een I5 als je alleen het inet browsed of iets met vscode doet, zoals een python/go progje aan het maken bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urharm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-07 07:58
Ik heb de eerste generatie i5, in mijn ervaring blaast die heel weinig. Zeker weinig als ik aan het browsen ben. Ik programmeer niet, dus verder kan ik je geen antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie282
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-05 23:08
Zit te kijken of ik een Framework via werk kan bestellen, maar weet iemand of op de factuur de btw apart uitgesplitst is? Wil iemand bijvoorbeeld een screenshot van een factuur delen waar de persoonlijke gegevens weggelakt zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
jopie282 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 05:46:
Zit te kijken of ik een Framework via werk kan bestellen, maar weet iemand of op de factuur de btw apart uitgesplitst is? Wil iemand bijvoorbeeld een screenshot van een factuur delen waar de persoonlijke gegevens weggelakt zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eE2FzHsYTK7FIrsoe370Uu5J0Uo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wp73c5UYRY09iURRzzzoY2Ay.png?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik van ze gekregen heb. Let wel: pas nadat ik via support om een factuur gevraagd had. Standaard sturen ze die niet!

Xbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41

jacobras

Developer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkWyLYXQj8X3UIwgdecScq4xkJM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mM1UW0EJKeXVoKmJ1o0ulKj6.jpg?f=user_large

Trotse bezitter van een Framework laptop in de Base 12th Gen uitvoering (i5-1240P). Vorige week maandag (6 februari) besteld en afgelopen maandag (week later) ontvangen.

Eerste indruk: wat een compact ding! Dun, lichtgewicht en toch modulair. Ik kom van een 2,8 kilo wegende Dell Inspiron 15R SE maar ben ook mijn 1,5 kilo wegende HP Chromebook 14 gewend. Ik heb dus de basis-cpu, maar die is rap zat. Wel heb ik een energieplan met cpu boost uitgeschakeld, om te kijken of dat de fan-herrie voorkomt.. want die ventilator is echt hard als je wat gaat compileren.

Klein nadeeltje is dat de scherm- en toetsenbordverlichting niet automatisch aanpassen, maar misschien komt dat nog. Tot dusver ben ik tevreden ermee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AD1wSIwhkxyo4-8AQHpKQucBG_g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZgOU7cmmffk3EDgiusczEvM.jpg?f=fotoalbum_medium

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

jacobras schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:58:

Klein nadeeltje is dat de scherm- en toetsenbordverlichting niet automatisch aanpassen, maar misschien komt dat nog. Tot dusver ben ik tevreden ermee.
Hardwarematig kan dat prima, op Linux gaat dat hier automagisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41

jacobras

Developer

silverball schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:00:
[...]

Hardwarematig kan dat prima, op Linux gaat dat hier automagisch.
Bedankt, blijkbaar stond het vinkje gewoon niet aan :) . Nu in Settings » Display » Brightness het ingeschakeld en het werkt meteen. Raar dat dat standaard niet ingeschakeld is.
Saltysalt schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:26:
Inmiddels ook een framework bemachtigd. Voldoet prima. Heeft iemand hier al een (hard)shell/sleeve case gekocht?
Heb je er inmiddels al een gevonden?

[ Voor 26% gewijzigd door jacobras op 15-02-2023 16:32 ]

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

jacobras schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:29:

Waarschijnlijk optisch niet wat je zoekt, maar de Lenovo 4X40N18007 past perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
jacobras schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:29:
[...]

Ik heb deze vorig jaar besteld: https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1

Past prima, en in het kleine tasje wat je er bij krijgt past precies de oplader met alle kabels

[ Voor 4% gewijzigd door BM op 16-02-2023 11:05 ]

Xbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
Ik was net van plan de 12th gen 1260p te bestellen. Echter kwamen ze net die avond met hun "Framework Next Level Event". Dus ik wacht nog een weekje.

Zou er dan toch een AMD moederbord komen of zou het alleen om cosmetica gaan. (Of toch een open reparable laser printer ;) )
Join us for the Framework Next Level Event on March 23, 2023 at 9:30am PDT. You can watch the live launch event on our homepage at frame.work or on the Framework YouTube Channel. Come see what we’re up to in 2023!
https://twitter.com/Frame...Oe6UXeEw9oJjyPAUVSbw&s=19

[ Voor 24% gewijzigd door Krystman op 14-03-2023 16:46 ]

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik hoop op een 15 of 16 inch model met een normaal keyboard met keypad, betere koeling en meer batterij.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Laatst online: 05-07 19:02
Betere koeling and I'm in!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Framework heeft nieuwe producten aangekondigd: https://yewtu.be/watch?v=ccpsyRipHlk en https://frame.work/blog/i...wered-framework-laptop-13

Samenvatting:
  • De huidige Framework zal nu als de Framework 13 door het leven gaan.
  • Er komen moederborden voor intel 13th gen Core en AMD7040 CPU's.
  • Er komt een optie voor een grotere batterij voor de 13
  • Er komt een 16 inch versie, de Framework 16, met optionele numpad en optie om de GPU te vervangen *O*
  • matte schermen voor zowel 13 en 16 :)

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 23-03-2023 21:19 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Framework timmert lekker aan de weg, bijna jammer dat ik er al eentje heb.

Ik hoop alleen dat ze nog eens aandacht zouden spenderen aan coreboot. Ze hebben even geleden een paar laptops gedoneerd, zonder JTAG headers oid dus niet bijzonder bruikbaar en verder blijft het stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nFo
  • Laatst online: 05-07 21:19

nFo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:48

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0G6jL0wIy17ebuP-4X58nCPQho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aNgsGG0nyxXjr516Qbj4Y2cW.png?f=fotoalbum_large

Ook ingestapt nu de Ryzen variant is aangekondigd. Ben heel benieuwd! RAM en SSD bestel ik wel als deze laptop onderweg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, de opties van de 16 zijn wel echt waanzinnig verbazingwekkend. Ik krijg hier het idee dat ze datgene doen wat Fairphone ooit impliciet beloofde maar nooit waar hebben gemaakt: een ecosysteem optuigen dat van een basisplatform een platform maakt met eindeloos veel mogelijkheden door upgrades mogelijk te maken.

Ik kan niet wachten op een 16 met 7-row keyboard.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
ocf81 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:19:
Ja, de opties van de 16 zijn wel echt waanzinnig verbazingwekkend. Ik krijg hier het idee dat ze datgene doen wat Fairphone ooit impliciet beloofde maar nooit waar hebben gemaakt: een ecosysteem optuigen dat van een basisplatform een platform maakt met eindeloos veel mogelijkheden door upgrades mogelijk te maken.
ik denk dat Fairphone nog een stap verder gaat .. en dus ook de supply-chain keten "fair" probeert te maken. ik weet niet op framework daar al mee bezig is .. anders dan de "recycled/reused materials".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-07 16:58

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

LoCuTuS2000 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:54:
[Afbeelding]

Ook ingestapt nu de Ryzen variant is aangekondigd. Ben heel benieuwd! RAM en SSD bestel ik wel als deze laptop onderweg is.
Waar op de website heb je kunnen pre-orderen?

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

duvekot schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:35:
[...]

ik denk dat Fairphone nog een stap verder gaat .. en dus ook de supply-chain keten "fair" probeert te maken. ik weet niet op framework daar al mee bezig is .. anders dan de "recycled/reused materials".
Op zich leuk dat ze dat proberen, maar ik zit helemaal niet te wachten op het hele fair supply chain verhaal. het is een leuke bonus, maar niet de motivatie om de aanschaf te doen.

Ik kijk gewoon naar mijn eigen portemonnee, en dan is een Fairphone interessant omdat in de totale levensduur van de telefoon de TCO lager is t.o.v. het kopen van niet niet-repareerbare telefoons die bij mij hooguit een jaar of anderhalf mee gaan voordat de USB-aansluiting, de 3.5mm plug of het scherm stuk is. Helaas is het dan vaak gedaan met die telefoon omdat repareren economisch niet meer interessant is. Mijn FP2 heeft het daarentegen zo'n 4 à 5 jaar uitgehouden voordat deze aan de wilgen werd gehangen omdat deze gewoon te langzaam was geworden. In die tijd heb ik met het vervangen van modules er 3 keer een nieuwe telefoon mee weten uit te sparen.

Ooit had Fairphone dezelfde belofte van upgrades, maar afgezien van een camera upgrade die niet goed werkte is daar nooit echt wat van terecht gekomen, en Fairphone is ook nooit op dezelfde wijze/schaal open source gegaan als Framework dat nu doet. Op dat punt worden ze dus voorbij gestreefd door Framework.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

crzyhiphopazn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:41:
[...]

Waar op de website heb je kunnen pre-orderen?
Het was niet echt rocket science eerlijk gezegd: https://frame.work/nl/en/...en-amd/configuration/edit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:15
Ik denk dat hij pre-order van de 16 bedoelt. Dat kan ik ook niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-07 16:58

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

ik las het verkeerd. Dacht dat je de 16 inch had pre ordered :O

Heb meer koffie nodig

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Ah ok, nee ik heb een 13 inch besteld met AMD Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cellkuh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:41

cellkuh

Tesla referral: marcel333963

Zijn hier nog mensen die wachten op de 16 inch laptop van Framework? Ik ben heel benieuwd naar de specs en kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
LoCuTuS2000 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:14:
Ah ok, nee ik heb een 13 inch besteld met AMD Ryzen.
Ik 2, ik wil mijn organisatie naar Framework Laptops overzetten. Voor de proefkonijnen gaat in elk geval de vlag uit in Q3!

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
cellkuh schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:37:
Zijn hier nog mensen die wachten op de 16 inch laptop van Framework? Ik ben heel benieuwd naar de specs en kosten.
Ik ben ook wel benieuwd, vooral naar de praktijktesten en met name de prestaties/prijsverhoging tov de kleinere versie.

Heb al lange tijd mijn oog op een Framework machine om mijn 2015 MacBook te vervangen. De Windows only applicaties en Office plug-ins die ik voor mijn werk nodig heb kunnen prima in een VM draaien.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ben zelf wel benieuwd naar de 16. Het formaat en de mogelijkheid van een keypad spreken mij enorm aan. Maar ik moet er nog even voor sparen. Ik denk dat ik over een jaar of twee de sprong waarschijnlijk maak. Hopelijk dan met een 7-row toetsenbord.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Ik hoop dat er tegen die tijd ook een 2 in 1 variant is met een (oled) touchscreen. Dan ben ik ook over. Tot die tijd probeer ik m'n huidige 2 in 1 nog even in leven te houden, want ik vind de repareerbaarheid van de Framework toch eigenlijk wel een voorwaarde.

[ Voor 43% gewijzigd door ZatarraNL op 30-04-2023 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nFo
  • Laatst online: 05-07 21:19

nFo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-07 22:31

Gertjuhjan

Software Engineer

Ik vind het een heel mooi concept. Maar is de bedoeling dat als er hardware kapot is, dat we dat zelf vervangen, of leveren zij ook garantie en reparatieservice?

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saltysalt
Gertjuhjan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:22:
Ik vind het een heel mooi concept. Maar is de bedoeling dat als er hardware kapot is, dat we dat zelf vervangen, of leveren zij ook garantie en reparatieservice?
Ze hebben gewoon de wettelijke verplichtingen voor garantie het enige verschil is dat het onderhoud gemakkelijk zelf te doen is. Haedwaredesigns zijn bijvoorbeeld open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Lekkere update over de 16” variant. De techniek achter de case vind ik persoonlijk wat minder interessant maar als ik zie dat er 6 expansion bays en de optie voor een discrete GPU module in verwerkt zitten dan word ik wel enthousiast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxbax
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-06 13:58
Ik heb wat hulp nodig. Het concept van frame work staat me enorm aan dus wil graag een laptop van hen kopen. De laptop gaat een combinatie van mijn 9 jaar oude Asus en 12 jaar oude macbook pro vervangen. Ik heb alleen helemaal geen verstand van Intel generaties en de performance / levensduur daarvan.

Op zolder staat een m2 macmini. Deze laptop gaat voor en woonkamer zijn. Moet kunnen tekstverwerken, browsen, teamsen, en wellicht een simpel spelletje via steam kunnen spelen (zoals red alert 2). Op den duur zullen er ook 2 jonge kinderen aan gaan zitten. Prijs vind ik belangrijk, dus DIY is geen probleem. Verder is mag 't 13 of 15 inch zijn, prijs is belangrijk nogmaals.

Ik het verleden heb ik de macbook en de Asus wel een een upgrade gegeven. De macbook is nu Total los doordat de gezwollen accu het trackpad heeft verknald. Op die reden wil ik een hoog fixable gehalte.

Wie helpt me met het maken van een keuze :)

[ Voor 5% gewijzigd door Baxbax op 28-06-2023 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:43
Tja als prijs de belangrijkste factor is dan is framework niet helemaal voor jou. Bedoel, waarom wil je een laptop van +€1200 kopen als je een laptop met dezelfde specs voor minder geld kan kopen? Je hebt dan niet de upgradability etc. maar als ik het zo lees is dat meer nice to have. Je betaald voor de modulariteit, niet voor de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxbax
kevi-n1 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:33:
Tja als prijs de belangrijkste factor is dan is framework niet helemaal voor jou. Bedoel, waarom wil je een laptop van +€1200 kopen als je een laptop met dezelfde specs voor minder geld kan kopen? Je hebt dan niet de upgradability etc. maar als ik het zo lees is dat meer nice to have. Je betaald voor de modulariteit, niet voor de specs.
Gaat me vooral om prijs en levensduur. Dus een hoge fixablility en upgradebility is een pre voor een lange levensduur, vandaar dat ik bij frame work uitkwam. Als je andere suggesties hebt hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:27
Baxbax schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:36:
[...]

Gaat me vooral om prijs en levensduur. Dus een hoge fixablility en upgradebility is een pre voor een lange levensduur, vandaar dat ik bij frame work uitkwam. Als je andere suggesties hebt hoor ik het graag :)
Ook beter voor duurzaamheid. Als ik een nieuwe Windows/Linux laptop ga uitzoeken zou ik ook voor Framework gaan.
Misschien wat duurder dan de concurrentie- maar duurzaamheid, repareerbaarheid, upgrades en zelfs componenten die je laptop degelijker maken zijn wel pluspunten (bijvoorbeeld de recent uitgebrachte scherm scharnieren). En kan op de lange termijn wellicht goedkoper zijn. Mocht iets defect gaan kun je het vrij eenvoudig fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Laatst online: 15:25

Eagle Creek

Breathing security

cellkuh schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:37:
*steekt hand op

De specs van de 13" vind ik al erg nice, en best betaalbaar als je ziet wat voor specificaties én concept je ervoor terug krijgt. 13" vind ik echter te klein als daily driver.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Laatst online: 15:25

Eagle Creek

Breathing security

Vanaf 10.34. Laat dat even tot je doordringen :D.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saltysalt
Tux3.14 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:51:
[...]

Ook beter voor duurzaamheid. Als ik een nieuwe Windows/Linux laptop ga uitzoeken zou ik ook voor Framework gaan.
Misschien wat duurder dan de concurrentie- maar duurzaamheid, repareerbaarheid, upgrades en zelfs componenten die je laptop degelijker maken zijn wel pluspunten (bijvoorbeeld de recent uitgebrachte scherm scharnieren). En kan op de lange termijn wellicht goedkoper zijn. Mocht iets defect gaan kun je het vrij eenvoudig fixen.
Mijn beredenering was prijs /2 frameworks (1 aanschaf en 1 upgrade) is goedkopere gemiddelde aanschafprijs en beter dan 2 standaard midrangers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Misschien ook eens kijken wat de upgrades kosten. Volgens mij zit je voor logicboard en display wel vast aan hetgeen Framework aanbiedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:15
Het spannendste vind ik of zo'n club wel blijft bestaan in met de huidige visie. Ze hoeven niet eens failliet te gaan, maar ze kunnen ook overgenomen worden door een grote toko die een koerswijziging doorvoert. Als er dan core componenten stuk gaan, kun je het apparaat alsnog gewoon weggooien. Dan zit je bij wijze van spreken nog veiliger bij Dell of HP, want hoewel duur en lange levertijden is de kans groot dat je over een paar jaar nog een accu van een nu nieuwe laptop kunt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxbax
Roekeloos schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:41:
Het spannendste vind ik of zo'n club wel blijft bestaan in met de huidige visie. Ze hoeven niet eens failliet te gaan, maar ze kunnen ook overgenomen worden door een grote toko die een koerswijziging doorvoert. Als er dan core componenten stuk gaan, kun je het apparaat alsnog gewoon weggooien. Dan zit je bij wijze van spreken nog veiliger bij Dell of HP, want hoewel duur en lange levertijden is de kans groot dat je over een paar jaar nog een accu van een nu nieuwe laptop kunt krijgen.
Fair enough
Neem ik mee in de overweging.
Dank voor de reacties iig. Ik ga het eens allemaal met de vrouw bespreken
Pagina: 1 2 3 4 Laatste