Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:31
Roekeloos schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:41:
Het spannendste vind ik of zo'n club wel blijft bestaan in met de huidige visie. Ze hoeven niet eens failliet te gaan, maar ze kunnen ook overgenomen worden door een grote toko die een koerswijziging doorvoert. Als er dan core componenten stuk gaan, kun je het apparaat alsnog gewoon weggooien. Dan zit je bij wijze van spreken nog veiliger bij Dell of HP, want hoewel duur en lange levertijden is de kans groot dat je over een paar jaar nog een accu van een nu nieuwe laptop kunt krijgen.
Kom op guys. We doen al zoveel nonsense dingen in het kader van milieu en nu komt er een speler die echt wat aan e-waste doet en dan gaan we moeilijk doen en op veilig spelen O+ . Ik bedoel: ik snap het wel, maar als dit soort initiatieven niets wordt dan kan je e-waste wel meteen voor lief nemen, iets waar ik echt een hekel aan heb.

Nee, ik weet het wel, mijn nieuwe laptop wordt een framework.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nFo
  • Laatst online: 23:23

nFo

Framework 16inch laptop is te preorderen.
https://frame.work/produc...QfLNN0ZKFhajPHU%3D.LNYsui

[ Voor 3% gewijzigd door nFo op 18-07-2023 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14

Reinier

\o/

Ik heb niet nóg een laptop nodig, maar toch... :)

Jammer trouwens dat er geen clear numpad met rgb is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:40

Eagle Creek

Breathing security

Verkopen gaan hard.

Gisteravond was Q4'23 nog een optie, inmiddels is '24 het snelste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mY0viaFKJBN-jOhSoJQV4uJYetA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PSqYcWTwW2uEycmJKTaRK342.png?f=user_large

Hier nog een interessante review van The Verge met hands-on:
https://www.theverge.com/...iew-modular-gaming-laptop

[ Voor 122% gewijzigd door Eagle Creek op 19-07-2023 14:07 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:57
Jammer dat ze de Insert- en Del-toetsen hebben gecombineerd tot één toets. Dat is een absolute no go voor mij omdat ik niet de mogelijkheid om de sneltoetsen in te stellen in alle online software die ik verplicht ben te gebruiken.
Ik was zeer geïnteresseerd maar vooralsnog kijk ik de kat nog wel uit de boom of er nog qua toetsenbord iets te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Paul Hewson schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 00:36:
Jammer dat ze de Insert- en Del-toetsen hebben gecombineerd tot één toets. Dat is een absolute no go voor mij omdat ik niet de mogelijkheid om de sneltoetsen in te stellen in alle online software die ik verplicht ben te gebruiken.
Ik was zeer geïnteresseerd maar vooralsnog kijk ik de kat nog wel uit de boom of er nog qua toetsenbord iets te doen is.
Mailtje sturen en kijken of er andere tobo's in de pipeline zitten?

En is een blank toetsenbord geen optie voor je? Als ik het goed begrijp kun je hier volledig zelf je indeling (lay-out) bepalen, en de toetsen dus helemaal volgens eigen wens bestickeren en gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Eagle Creek op 19-07-2023 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Zojuist de knoop doorgehakt en besloten er een te bestellen, bestemd als daily driver maar niet om te gamen.

Ik heb gekozen voor het nieuwe 16"-model, zonder dGPU op dit moment maar mijzelf wel verwend met het RGB-keyboard. Ik vind het bijzonder interessant hoe je later nog kunt kiezen voor aanvullingen zoals een numpad of dGPU wanneer je toch besluit hiermee aan de slag te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

-

[ Voor 98% gewijzigd door Eagle Creek op 19-07-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
Eagle Creek schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:43:
[...]

Mailtje sturen en kijken of er andere tobo's in de pipeline zitten?

En is een blank toetsenbord geen optie voor je? Als ik het goed begrijp kun je hier volledig zelf je indeling (lay-out) bepalen, en de toetsen dus helemaal volgens eigen wens bestickeren en gebruiken.
Een blank (clear) toetsenbord blijft behelpen. Dan kan ik de toetsen zelf wel toewijzen maar dan kom ik er gewoon net een paar op een goede plek te kort in de regio van de backspace doordat ze een afwijkende layout gebruiken. En de numpad daarvoor gebruiken is ook niet wenselijk omdat ik die juist vaak als numpad gebruik.
Het is hem gewoon net niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Paul Hewson schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 00:36:
Jammer dat ze de Insert- en Del-toetsen hebben gecombineerd tot één toets.
Het is mij onduidelijk wat je precies bedoelt .. kan je dat toelichten met plaatjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
duvekot schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 01:27:
[...]

Het is mij onduidelijk wat je precies bedoelt .. kan je dat toelichten met plaatjes?
https://d3t0tbmlie281e.cl...ork/4uXdJP5SpBAK2RQc.full

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 21:58

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Ik heb een vraagje met betrekking tot RAM.

In eerste instantie heb ik mijn pre-order voor de FW16 geplaatst met 1x16gb RAM. Dit leek mij voldoende daar ik nu op een gebakje met 6gb RAM aan het werk ben. Echter na het verder lezen van diverse topics ben ik meer te weten gekomen over dual channel RAM. Dit in combinatie met dat mijn vriendin nog steeds een computer zoekt om Rhino 6 te kunnen draaien doet mij twijfelen over de hoeveelheid RAM.

Maar na wat verder onderzoek twijfel ik of ik de RAM wel bij Framework wil bestellen of dat ik een hoop geld kan besparen door het zelf hier in NL te kopen.

In dit topic word bijvoorbeeld een set van Crucial genoemd (2x16GB)
https://community.frame.w...-on-the-fw16-7840hs/34112
Deze set komt rond de 100 euro uit terwijl een framework set van 2x16 op 180 euro zit.

Nu is mijn vraag eigenlijk waar doe ik goed aan. Is een set zoals die van crucial net zo goed als dat van Framework of zijn er nog voordelen die ik over het hoofd zie voor de set?

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:40

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Mototaz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:02:

In eerste instantie heb ik mijn pre-order voor de FW16 geplaatst met 1x16gb RAM. Dit leek mij voldoende daar ik nu op een gebakje met 6gb RAM aan het werk ben. Echter na het verder lezen van diverse topics ben ik meer te weten gekomen over dual channel RAM. Dit in combinatie met dat mijn vriendin nog steeds een computer zoekt om Rhino 6 te kunnen draaien doet mij twijfelen over de hoeveelheid RAM.

Maar na wat verder onderzoek twijfel ik of ik de RAM wel bij Framework wil bestellen of dat ik een hoop geld kan besparen door het zelf hier in NL te kopen.

Deze set komt rond de 100 euro uit terwijl een framework set van 2x16 op 180 euro zit.

Nu is mijn vraag eigenlijk waar doe ik goed aan. Is een set zoals die van crucial net zo goed als dat van Framework of zijn er nog voordelen die ik over het hoofd zie voor de set?
Vanwege de hoge component prijzen heb ik zonder RAM en SSD besteld (FW13 Ryzen7) Helaas nog geen verzenddatum maar de spullen heb ik al gekocht. Samsung 980PRO 2TB NVME en uitvoering: Kingston Fury Impact KF556S40IBK2-32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

LoCuTuS2000 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Vanwege de hoge component prijzen heb ik zonder RAM en SSD besteld (FW13 Ryzen7) Helaas nog geen verzenddatum maar de spullen heb ik al gekocht. Samsung 980PRO 2TB NVME en uitvoering: Kingston Fury Impact KF556S40IBK2-32
Exact! Ik heb de SSD sowieso nog niet erbij gekocht. Ik denk dat ik die pas koop op blackfriday of cybermonday. Met een beetje geluk kan ik dan een leuke aanbieding krijgen, mijn FW16 batch is toch de laatste van het jaar dus verwacht niet voor december hem in mijn handen te hebben.

Die set die je gelinkt hebt ziet er ook niet verkeerd uit, misschien toch binnenkort de RAM maar eens uit mijn order laten halen :)

Alleen in het topic op de framework community die ik had gelinkt staat er iets over JEDEC timing en die kingston fury set, heb je dat toevallig nog uitgezocht hoe dat zit? Ik kom er zo 1,2,3 niet uit namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

@Mototaz De timings heb ik ge YOLO'd dus dat wordt hopen op goed geluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saltysalt
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-09 19:13
Mototaz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:02:

Zou gewoon het ram eruit laten halen en zelf de op website recommended setjes halen. Ik heb er zelf 64GB inzitten. Het is makkelijk en veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Mja ik heb zojuist de vraag gemaild naar Framework. Dan heb ik nog een paar maanden om uit te zoeken welk setje RAM ik erin ga zetten :) Bedankt voor de reacties heren!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mototaz

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Ter informatie
https://www.instagram.com.../?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Framework heeft tegenwoordig een "fedex regional fullfillment center" In Nederland waardoor de verzendkosten naar NL van 30 euro naar 10 12 euro zijn gegaan.

Edit: prijs aangepast, had ponden met euros verward. Bedankt Patrickske

[ Voor 14% gewijzigd door Mototaz op 03-10-2023 12:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patrickske
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-07 01:56
Kleine verbetering: het is € 12 verzendkosten (of 10 Pound). Voor de zekerheid zojuist een deel van de checkout doorlopen, en daar werd ook 12 Euro weer gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickske
De eerste reviews van de AMD versies zien er niet verkeerd uit... Ben benieuwd wanneer batch 5 aan de beurt is... Ik gok ergens eind november / december....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Mijn Batch 2 Framework 13 Ryzen 7 heb ik helaas nog geen bevestiging van. Zou laat q3 klaar zijn maar ze geven geen enkele indicatie van de wachttijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OtherSloth
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-08 22:07
Nu heb ik mijn 12th gen 8 maanden, ben toch wel ontevreden.

Eerst had ik een issue dat bij een klein aantal gebruikers voorkomt. Hier heb ik weken lang met support over moeten heen en weer mailen, maar de conclusie van Framework was dat ze het niet konden herproduceren. Het enige wat support mij kon laten doen was eindeloos opnieuw mijn OS installeren, geen echte oplossingen.

Je merkt op een gegeven moment echt dat niemand meer zin in je ticket heeft, je ziet dan elke keer een response van iemand anders. Het rondje werd steeds "Can you provide logs?" en "Can you try this guide?" en vervolgens "Can you reinstall your OS?" Dit rondje heb ik wel vier keer gedaan.

Uiteindelijk kwam de oplossing van een andere community gebruiken die net als ik hetzelfde probleem heeft, maar Framework team doet net alsof het probleem niet bestaat. Zie hier de fix, verborgen op het forum: https://community.frame.w...rightnessup-down/20605/67

Ook hebben ze blijkbaar niet genoeg mankracht om BIOS updates te maken. Er is een thread waar ze een aantal keer beloofd hebben dat er een update uit zou komen, maar uiteindelijk maar de thread gesloten hebben vanwege het vele vragen naar de update.

Het vervelende vind ik dan, dat je om een paar CVE fixes te krijgen, je een Beta BIOS uit 2022 moet gebruiken en er nog steeds geen "final" update voor is ontwikkeld. Zie ook de thread: https://community.frame.w...ore-bios-3-06-beta/25726/

Ik denk dat het team gewoon te klein is om zoveel hardware en klanten te ondersteunen. Geeft gewoon een vervelende nasmaak op een anders zo'n mooi concept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Voor het eerst sinds lange tijd, kijk ik weer naar componenten nu ik een Laptop 13 heb besteld. Die bestelling is zonder SSD en RAM.

Ik zie dat bijvoorbeeld LoCuTuS2000 dit Kingston geheugen heeft besteld (in reactie op Mototaz)

Nu zie ik net een pagina van Framework over welk geheugen (goed) werkt.

Zou het echt veel uitmaken?

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 09:12
Ik heb sinds mei een Framework 13 Ryzen 5 bestelling staan. Met al die Ryzen 7 reviews begin ik te wankelen. De extra cpu cores, gpu cores en grotere batterij beginnen te klinken als een must have.

De helpdesk geeft aan dat nieuw moederbord wil zeggen dat ik achterin de rij moet gaan. Ik ben nog een poging aan het doen om dat te veranderen, maar ik denk niet dat dat gaat lukken.

Is iemand al een review van de Ryzen 5 variant tegengekomen? Vooralsnog heb ik alleen Ryzen 7 reviews gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Net heb ik de email gekregen dat mijn pre-order bijna klaar is voor betaling, de betaling moet ik doen met iDeal maar ik kreeg geen iDeal betaal link. Komt die later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saltysalt
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-09 19:13
theredspecial schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:57:
Voor het eerst sinds lange tijd, kijk ik weer naar componenten nu ik een Laptop 13 heb besteld. Die bestelling is zonder SSD en RAM.

Ik zie dat bijvoorbeeld LoCuTuS2000 dit Kingston geheugen heeft besteld (in reactie op Mototaz)

Nu zie ik net een pagina van Framework over welk geheugen (goed) werkt.

Zou het echt veel uitmaken?
Waarschijnlijk niet. Dat ram is getest en werkt 100%. Met ander ram, heb je de kans dat het minder werkt of niet de maximale snelheid haalt.

Die kans is niet zo groot hoor. Ik verwacht niet dat je problemen zal ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nFo
  • Laatst online: 23:23

nFo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:24
LoCuTuS2000 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:04:
Net heb ik de email gekregen dat mijn pre-order bijna klaar is voor betaling, de betaling moet ik doen met iDeal maar ik kreeg geen iDeal betaal link. Komt die later?
Ja, je ontvangt binnenkort een mail met als onderwerp "Action Required: We are unable to process your order."

Onderaan de mail staat een ideal betaal link. Paar dagen later heb je je laptop binne ln (spreek uit ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Genestealer schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:55:
[...]

Ja, je ontvangt binnenkort een mail met als onderwerp "Action Required: We are unable to process your order."

Onderaan de mail staat een ideal betaal link. Paar dagen later heb je je laptop binne ln (spreek uit ervaring).
Dank je, ik heb mijn laptop alleen geannulleerd. Het duurde mij toch te lang en bij mijn huidige en volgende opdracht is BYOD onmogelijk. Dus ik gebruik mijn Ryzen 5 5500u maar even wat langer. Dan kan ik de kinderziektes ook een beetje afwachten. En ik vond het zonde om 1500 euro uit te geven voor een laptop die ik amper ga gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lee245
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 08:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRIzLFdgLheZ6RyvdfDCvRDyXgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiOKlFlRhttgPeCBQYNl76rc.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren mijn DIY Ryzen 5 binnen gekregen :). Erg mooie experience om in elkaar te zetten. Runt nu met:Een enorme upgrade tov mijn 11 jaar oude Zenbook met 3rd gen Intel CPU. Ook Fedora werkt erg lekker OOTB. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredspecial
  • Niet online
De twee Ryzen 5 laptops die wij voor onze organisatie hebben aangeschaft draaien als zonnetjes. Het in elkaar zetten stelde weinig voor, ook Windows stond er zo op, maar jammer dat bijgeleverde driver bundel niet compleet was. Een laptop had wat problemen met het beeldscherm, het bleek dat een stekkertje niet helemaal goed vast zat. Dat was makkelijk gemaakt.

Crucial CT2K8G52C42S5
WD Black SN770 1TB

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrickske
theredspecial schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:42:
jammer dat bijgeleverde driver bundel niet compleet was.
Wat was er danniet compleet als ik vragen mag? Ik heb gisteren op de mijne Windows 11 gezet, en draait als een zonnetje, alles was herkend door het systeem nadat de driver bundle geinstalleerd was.

Heb alleen wat even een kleine uitdaging gehad om de Windows 11 USB stick te maken zonder een Windows systeem in de buurt... uiteindelijk maar op kantoor de USB stick gemaakt. Blijkbaar kun je de Windows 11 ISO niet correct met dd imagen, wat ik normaal met andere systemen wel kan.

Tot nu toe tevreden! En gamen gaat ook redelijk. Het is geen game laptop, maar de 780M igpu doet het goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredspecial
  • Niet online
Patrickske schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:14:
[...]
Wat was er danniet compleet als ik vragen mag? Ik heb gisteren op de mijne Windows 11 gezet, en draait als een zonnetje, alles was herkend door het systeem nadat de driver bundle geinstalleerd was.
Kan ik niet helemaal pinpointen. Had wat moeite met extern scherm, maar meer:
mijn scherm werkte zeer slecht, toen dus die extra drivers geïnstalleerd en er moesten er nog 4/5 bij volgens AMD. Vervolgens werkte het scherm nog steeds niet, maar dat lag aan een kabeltje dat niet goed zat. Viel me dus op dat er drivers nodig waren volgens AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickske
Ik kreeg gisteren wel een melding dat er wellicht nieuwere drivers beschikbaar zijn via AMD. Moet ik nog installeren om te kijken of dat verbetering brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:35
Ik heb een Frame.Work 16 in bestelling, maar er zit vertraging op.
Framework Laptop 16 DIY Edition (AMD Ryzen™ 7040 Series)
System: Ryzen™ 7 7840HS
Power Adapter: 180W Power Adapter
Zonder geheugen en m2 ssd, maar met diverse expansion cards. (usb A, usb C, Lan, DP, HDMI, Microsd, audio en 1Tb).
Ik heb Black Friday een Samsung M2 ssd 990 pro aangeschaft van 4Tb.
Wat geheugen betreft dacht ik aan: Kingston KF556S40IBK2-64 - 2x32Gb - DDR5-5600 CL40 262-Pin SODIM

Er komt voornamelijk Debian op, maar ook w11. Maar dat is vooral voor de eenvoudigere upgrades van firmware etc.
Ik vrees dat het nog wel even zal duren. Batch 11.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

OtherSloth schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:32:
Nu heb ik mijn 12th gen 8 maanden, ben toch wel ontevreden.

Eerst had ik een issue dat bij een klein aantal gebruikers voorkomt. Hier heb ik weken lang met support over moeten heen en weer mailen, maar de conclusie van Framework was dat ze het niet konden herproduceren. Het enige wat support mij kon laten doen was eindeloos opnieuw mijn OS installeren, geen echte oplossingen.

Je merkt op een gegeven moment echt dat niemand meer zin in je ticket heeft, je ziet dan elke keer een response van iemand anders. Het rondje werd steeds "Can you provide logs?" en "Can you try this guide?" en vervolgens "Can you reinstall your OS?" Dit rondje heb ik wel vier keer gedaan.

Uiteindelijk kwam de oplossing van een andere community gebruiken die net als ik hetzelfde probleem heeft, maar Framework team doet net alsof het probleem niet bestaat. Zie hier de fix, verborgen op het forum: https://community.frame.w...rightnessup-down/20605/67

Ook hebben ze blijkbaar niet genoeg mankracht om BIOS updates te maken. Er is een thread waar ze een aantal keer beloofd hebben dat er een update uit zou komen, maar uiteindelijk maar de thread gesloten hebben vanwege het vele vragen naar de update.

Het vervelende vind ik dan, dat je om een paar CVE fixes te krijgen, je een Beta BIOS uit 2022 moet gebruiken en er nog steeds geen "final" update voor is ontwikkeld. Zie ook de thread: https://community.frame.w...ore-bios-3-06-beta/25726/

Ik denk dat het team gewoon te klein is om zoveel hardware en klanten te ondersteunen. Geeft gewoon een vervelende nasmaak op een anders zo'n mooi concept.
Mijn 1260p trapte vanwege de temperatuurbescherming toch wel erg hard op de rem. Dat was, zoals ik hier eerder ook al heb aangegeven, al langer in enige mate een probleem. Dat probleem werd naar mate de tijd vorderde steeds erger, en ik had er geen trek meer in.

Ik heb halverwege oktober een supportverzoek ingediend om daar eens achteraan te gaan. Ik kan inderdaad beamen dat ze wel erg stroperig zijn en relatief veel verwachten van een klant qua inspanningen. Ik moest allerlei dingen uitproberen voordat ze uiteindelijk, ca een maand en 7 antwoorden op mailtjes later, toch ook tot de conclusie kwamen dat mijn moederbord moest worden vervangen. Het bijwerken van de firmware was een regelrechte nachtmerrie, en ik had even het idee dat ik mijn laptop bij het overschrijven van de UEFI naar de eeuwige jachtvelden had verwezen, omdat deze compleet stopte met reageren. Dat proces is echt veel te gevoelig voor fouten.
Gelukkig was dat vervolgens het opsturen van een nieuw moederbord wel binnen een week geregeld. Antwoordtijden zijn overigens nog redelijk te doen voor e-mail support. Doorgaans had je binnen 24 uur wel een antwoord, ook in de weekeinden.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldus1955
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 14:43
Ik heb een FW13 (AMD), Windows.
Ik heb deze nu ongeveer een week gebruikt. (Vooral in TB3-dock, maar ook op de schoot).
Daarnaast gebruik ik ook X1 Carbon 5th (maar heb ook ervaring met de recentere modellen), Dell Latitude 7390, Macbook Air M2 15"

In het geheel: goed.

Minpunten:
- touchpad gevoeligheid is voldoende, maar niet super. De klik-knoppen onderaan zijn vervelend. Je moet diep duwen voordat een klik geregistreerd wordt, en soms wordt een klik niet geregistreerd (als je niet hard genoeg duwt). 'Tap to click' werkt natuurlijk wel.

- geluid: voldoende, maar is beter in een Lenovo X1, (en natuurlijk veel beter in een Macbook)

- het is misschien een kwestie van gewoonte, maar ik vind het heel vervelend dat er geen pageUp/pageDown en Home/End knoppen zijn (wel via Fn-knop). Het vertraagt me veel.
(Heb je wel in Lenovo X1 en Dell 7390).

- Ik heb al korte haperingen gehad, waar het geluid even stokt. Ik heb een case geopend.
Bijna niet wanneer deze in de dock hangt (powerprofiel performance). Wanneer deze op accu loopt, op het energiebesparende profiel, dan gebeurt het vaker.

- 4 poorten vind ik net te weinig. Ik heb nu 3x USB-C en 1 USB-A. Ik had graag nog een DP of HDMI-poort gehad, en het liefst ook nog een audio-poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pljanson
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-07 13:44
ahbart schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:36:
Ik heb een Frame.Work 16 in bestelling, maar er zit vertraging op.

[...]

Zonder geheugen en m2 ssd, maar met diverse expansion cards. (usb A, usb C, Lan, DP, HDMI, Microsd, audio en 1Tb).
Ik heb Black Friday een Samsung M2 ssd 990 pro aangeschaft van 4Tb.
Wat geheugen betreft dacht ik aan: Kingston KF556S40IBK2-64 - 2x32Gb - DDR5-5600 CL40 262-Pin SODIM

Er komt voornamelijk Debian op, maar ook w11. Maar dat is vooral voor de eenvoudigere upgrades van firmware etc.
Ik vrees dat het nog wel even zal duren. Batch 11.
Ik heb ook net een DIY 16 besteld (zonder SSD want die zijn bij hun veelste duur), ik ben beniewd (batch16) of hij voor de zomer vakantie er is. Ik ga nu windows loos / linux only zijn op die laptop.
Zal er waarschijnlijk ook een 4TB in zetten.
Ik heb (2 Usb A, 3 USb C, HDM, microSD, Audio) dus redelijk mobiel en voor Lan heb ik nog wel een dock (waar hij ook standaard aan komt).
Ik ben ook benieuwd of de RX7700S sneller is dan mijn oude desktop (dec2019 / RTX2070 Super) dat zou wel grappig zijn.
Misschien zal hij ook gaan dual booten met de Steam deck OS -holo-).

edit:typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
In de mail die ik gisteravond kreeg lees ik dat ze nu starten met verzending van mails voor de betaling van Batch 1. Bij 1 batch per week zou Batch 11 half april zijn en batch 16 half mei!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-08 20:28
ahbart schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:25:
In de mail die ik gisteravond kreeg lees ik dat ze nu starten met verzending van mails voor de betaling van Batch 1. Bij 1 batch per week zou Batch 11 half april zijn en batch 16 half mei!
Ik kan bevestigen dat die mails eruit zijn, want ik heb er een voor mijn bestelling gehad. Echt heel benieuwd na de reviews. Ik hoop dat hij er is met 1,5 week.

DIY Ryzen 7
Graphics Module

Zelf 32GB geheugen & 2 TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
KingHorse schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:31:
[...]

Ik kan bevestigen dat die mails eruit zijn, want ik heb er een voor mijn bestelling gehad. Echt heel benieuwd na de reviews. Ik hoop dat hij er is met 1,5 week.

DIY Ryzen 7
Graphics Module

Zelf 32GB geheugen & 2 TB SSD
Zat je in Batch 1 voor de FW16? Heb je hem inmiddels al? Wat is je eerste indruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-08 20:28
ahbart schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:32:
[...]

Zat je in Batch 1 voor de FW16? Heb je hem inmiddels al? Wat is je eerste indruk?
Ik zit wel in Batch 1.

Op moment nog geen voortgang, ik dacht met de basis config wel al binnen te hebben. De fabriek is nu dicht, ze gaan pas over 1 week weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joi-c
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Ik wil graag een Framework 13 met AMD processor kopen. Moet ik rekening houden met invoerrechten? Of wordt er vanuit Europa geleverd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

joi-c schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:42:
Ik wil graag een Framework 13 met AMD processor kopen. Moet ik rekening houden met invoerrechten? Of wordt er vanuit Europa geleverd?
De kosten voor invoerrechten worden gedragen door Framework. (DDP)

[ Voor 16% gewijzigd door ocf81 op 18-02-2024 14:35 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joi-c
  • Niet online
Oh fijn! Dank je wel! Dan ga ik bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Laatst online: 10-09 23:23
ocf81 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:34:
[...]

De kosten voor invoerrechten worden gedragen door Framework. (DDP)
Volgens mij wordt er zelfs vanuit een pakhuis in Nederland geleverd, dus dan heb je helemaal niet te maken met invoerrechten of de douane.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joi-c
  • Niet online
Bestelling is geplaatst :) *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

William_H schreef op maandag 19 februari 2024 @ 06:35:
[...]

Volgens mij wordt er zelfs vanuit een pakhuis in Nederland geleverd, dus dan heb je helemaal niet te maken met invoerrechten of de douane.
Dat kan inmiddels ook al wel het geval zijn. Maar ik weet dat niet zeker. Maar het resultaat is uiteindelijke hetzelfde ;)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joi-c
  • Niet online
Laptop is binnen. Het heeft wel een reis om de wereld afgelegd:
Taiwan -> Philippines -> China -> Germany -> France -> NL

Maar ik heb niets hoeven te betalen. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• joi-c
  • Niet online
Ik heb een DIY versie besteld en het in elkaar zetten van de laptop is heel vlot gegaan. Geen problemen ondervonden. Alleen heel kort gehannest met de memory cards, omdat één er omgekeerd in moest en ik me dat niet had gerealiseerd. 7(8)7

Tijdens de Windows installatie had ik één klein probleem. Ik had de Windows 11 installatie guide niet gelezen. Hierin wordt duidelijk aangegeven dat er in de Windows 11 installer nog geen drivers voor de wifi kaart zitten. Hierdoor heb je geen wifi-verbinding beschikbaar bij de Windows installatie. Daar had ik rekening mee moeten houden bij het downloaden van Windows, maar dat had ik niet gedaan. Dus tijdens de installatie liep ik vast, omdat ik geen netwerkverbinding had. Gelukkig had ik een ethernet extension card besteld, dus die heb ik er in geklikt en vervolgens een netwerkkabel aangesloten. Dat werkte wel. Na Windows installatie heb ik de driver bundel gedownload en geïnstalleerd en daarna deed de wifi card het ook. Ook de BIOS update ging probleemloos. Al met al is ook het installeren van Windows dus prima verlopen.

Prima laptop! :)

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Toch wel benieuwd waarom je voor Windows hebt gekozen.

© ocf81 1981-infinity

• joi-c
  • Niet online
Ik ga voor dual boot, maar heb nog weinig tot geen ervaring met Linux. Dus maar eerst Windows erop gezet :)
Het is nogal druk op het werk, dus nog geen tijd gehad om me erin te verdiepen.
En....ik ben altijd een Windows mens geweest. Ik heb ook met Windows Phones gelopen zolang het kon. Al mijn files zitten in OneDrive, al mijn accounts zijn gekoppeld aan hotmail/outlook mail adressen.

Maar nu wil ik meer in Linux gaan duiken. Om te beginnen heb ik er Windows op gezet, maar binnenkort ook Linux. Ik zit nog te dubben of ik moet kiezen voor Ubuntu of Fedora. (ik weet nog bijna niets van Linux, dus niet ondersteunde distro's ga ik sowieso nog niet proberen)

Ik heb een Pinebook en een Pinephone en een Librem 5, maar mijn gebrek aan Linux kennis zit het optimale gebruik van deze apparaten in de weg. Hopelijk krijg ik het binnenkort wat minder druk en kan ik er eindelijk mee aan de slag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jacobras
  • Laatst online: 22:15

jacobras

Developer

jacobras schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:58:
[Afbeelding]

Trotse bezitter van een Framework laptop in de Base 12th Gen uitvoering (i5-1240P).

Eerste indruk: wat een compact ding! Dun, lichtgewicht en toch modulair. [..] Ik heb dus de basis-cpu, maar die is rap zat. Wel heb ik een energieplan met cpu boost uitgeschakeld, om te kijken of dat de fan-herrie voorkomt.. want die ventilator is echt hard als je wat gaat compileren.
Jaar verder: ik heb 'm geüpgraded. De instap-i5 was te doen voor mijn eigen programmeerprojecten, maar het grootste project waar ik aan meewerk groeit hard. Afgelopen zaterdag besteld en woensdag ontvangen (lees: zonder aanbellen door PostNL in publieke ruimte gedumpt): de Ryzen 7 7840U-upgrade. Compilatiebenchmark op grootste project is 60% sneller (van 12m47s naar 8m6s). Sneller geheugen zal daarbij ook meetellen (van DDR4-3200 naar DDR5-5600).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHQoWrOioBPuUZhrzkPV-nIfmxU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMW4OxXhkAWjj1N3Zy2wBf7U.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2og496jvDiZPUoddFwE05bMhJI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcPzphM0waRiEPyRLYWGQ8wD.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2rHp70blTi3rMNbsxmlgVZSoDs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJ0aJrrq0WhgCqdWypJOZNEi.jpg?f=fotoalbum_small

De i5 gaat in de standalone Cooler Master case mijn huidige buildserver (Intel i5 NUC) vervangen. Die case is overigens slecht gefabriceerd: het moederbord past er niet in. Bekend probleem sinds december met als oplossing: met een mesje overtollig plastic wegsnijden. Even gedoe maar het werkt.

Eerste indruk, los van de snelheid: een heel stuk stiller. Online reviews zeggen dat de fan alleen hard gaat spinnen als ze de laptop hard pushen met benchmarks maar dat is met compileren natuurlijk net zo: alle cores voor langere tijd op 100%. Wat wel opvalt is dus dat bij licht gebruik de boel stiller is en dat na compileren de fan sneller terugschakelt. (y)

Mocht je ook een upgrade overwegen: vergeet je Bitlocker recovery key niet van je hoofdschijf, die wil Windows graag hebben als je het moederbord vervangt ;)

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mototaz

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Zojuist mijn FW 16 in ontvangst mogen nemen.

Afgelopen maandag afgeschreven van mijn creditcard, dinsdag verzonden en vandaag binnen. Vond het allemaal maar snel gaan (als je de pre order maanden niet meetelt natuurlijk). Ik vermoed dat de vaart er nu in zit 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Volgens deze post op community.frame.work zou mijn FW16 batch 11 begin mei geleverd kunnen worden!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@jacobras Geen FexEX? Ik krijg mijn pakketjes van framework altijd via FedEX opgestuurd.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Laatst online: 22:15

jacobras

Developer

ocf81 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:53:
@jacobras Geen FexEX? Ik krijg mijn pakketjes van framework altijd via FedEX opgestuurd.
Hm, afzender zegt FedEx Express, maar het staat in de PostNL-app. Geen idee of die nou alleen de info tonen of ook echt de bezorging gedaan hebben.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Mototaz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:52:
Zojuist mijn FW 16 in ontvangst mogen nemen.

Afgelopen maandag afgeschreven van mijn creditcard, dinsdag verzonden en vandaag binnen. Vond het allemaal maar snel gaan (als je de pre order maanden niet meetelt natuurlijk). Ik vermoed dat de vaart er nu in zit 😁
Idem!

Hoe is je eerste ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Top zeg dat jullie hem al hebben! Wat zijn de eerste indrukken en ervaringen?
Ik verwacht rond 18 april het eerste bericht van batch 11.
@Mototaz @Eagle Creek
Welk geheugen hebben jullie gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

ahbart schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:07:
@Mototaz @Eagle Creek
Ik heb bij Framework DDR5-5600 2x 32 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Eagle Creek schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:22:
[...]

Idem!

Hoe is je eerste ervaring?
Ik vond het leuk om de onderdelen er zelf in te moeten zetten, leer je gelijk de laptop even kennen.

Verder is het lastig een objectieve review te geven, ik kom van een 300 euro laptopje vandaan. In vergelijking daarmee is de Framework natuurlijk retesnel.

Wat ik wel kan melden dat ik de beeldschermverhouding van 16:10 erg prettig vind om mee te werken. Ook voelt het onderframe goed solide aan. Het commentaar over de flex van het scherm en het toetsenbord heb ik zelf geen last van.

En het is natuurlijk erg fijn om te weten dat als ik nog iets toch net wat anders wil dan dat ik hem gekocht heb dat ik het altijd kan veranderen/vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

ahbart schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:07:
@Mototaz @Eagle Creek
32 gb kit van kingston fury (2*16). Werkte prima in 1 keer. Op het FW forum zag ik Crucial ook veel voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 22:32
Ik ben al een week aan het trouble shooten met mijn nieuwe laptop. Misschien een probleem met het geheugen. Helaas heb ik geen ander geheugen om een kruistest mee uit te voeren.

Is er iemand in (de buurt van) Den Haag die mij een reepje DDR 5 kan lenen om mee te testen? Ben met tien minuten klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Mototaz schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:09:
[...]
..
Verder is het lastig een objectieve review te geven, ik kom van een 300 euro laptopje vandaan. In vergelijking daarmee is de Framework natuurlijk retesnel.
Me too. Ik heb tot nu toe een HP 8ste gen Intel. 2e hands gekocht voor 250 :9
CyberFly schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:16:
Ik ben al een week aan het trouble shooten met mijn nieuwe laptop. Misschien een probleem met het geheugen. Helaas heb ik geen ander geheugen om een kruistest mee uit te voeren.

Is er iemand in (de buurt van) Den Haag die mij een reepje DDR 5 kan lenen om mee te testen? Ben met tien minuten klaar.
Als je 2 'reepjes' hebt, kun je toch ook 1 voor 1 testen?
Waar loop je tegenaan?
Mototaz schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:10:
[...]
32 gb kit van kingston fury (2*16). Werkte prima in 1 keer. Op het FW forum zag ik Crucial ook veel voorbij komen.
Ik zat zelf ook aan deze Kingston te denken. Die lijkt goed te zijn. Dank!

[ Voor 18% gewijzigd door ahbart op 02-04-2024 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberFly
ahbart schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:19:
Als je 2 'reepjes' hebt, kun je toch ook 1 voor 1 testen?
Waar loop je tegenaan?
Ik ben al een week met Framework aan het mailen. Ze vragen mij nu om met een ander setje ram te testen zodat ze kunnen uitsluiten of aan het mainboard of ram ligt.

Ik heb een setje van twee repen. Alle mogelijke combinaties heb ik al getest. Volgens de informatie van Framework is dit de juist set.
uitvoering: Kingston Fury Impact KF556S40IBK2-32
https://knowledgebase.fra...zen-7040-series-B1M60foth

[ Voor 31% gewijzigd door CyberFly op 02-04-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
CyberFly schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:30:
[...]
Ik al al een week met Framework aan het mailen. Ze vragen mij nu om met een ander setje ram te testen zodat ze kunnen uitsluiten of aan het mainboard of ram ligt.

Ik heb een setje van twee repen. Alle mogelijke combinaties heb ik al getest. Volgens de informatie van Framework is dit de juist set.
uitvoering: Kingston Fury Impact KF556S40IBK2-32
https://knowledgebase.fra...zen-7040-series-B1M60foth
Wat doet hij wel en/of wat niet? Helemaal geen stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
ahbart schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:33:
[...]

Wat doet hij wel en/of wat niet? Helemaal geen stroom?
Als ik op de power knop druk gaat het lampje van de knop branden. Voor de rest doet het systeem niets. Na zo'n 40 seconde geven de debug leds een code, allemaal groen. De hardware zou dus okay moeten zijn.
De accu zit vol, lampje gaat netjes van oranje naar wit. De lader is 100 Watt.
De CPU is iets aan het doen, heatsink voelt warm aan. Als ik het syteem langer laat staat gaat zelfs de fan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
CyberFly schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:39:
[...]
Als ik op de power knop druk gaat het lampje van de knop branden. Voor de rest doet het systeem niets. Na zo'n 40 seconde geven de debug leds een code, allemaal groen. De hardware zou dus okay moeten zijn.
De accu zit vol, lampje gaat netjes van oranje naar wit. De lader is 100 Watt.
De CPU is iets aan het doen, heatsink voelt warm aan. Als ik het systeem langer laat staat gaat zelfs de fan draaien.
Dus geen scherm? Ik zou dan denken de connector van het scherm. Heb je die gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
ahbart schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:41:
[...]

Dus geen scherm? Ik zou dan denken de connector van het scherm. Heb je die gecheckt?
Geen scherm, ook niet via hdmi. De kabel en connectors zien er goed uit volgens Framework.
De verlichting van het keyboard doet ook niets. Het lampje van Cap Lock doet het soms wel soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
CyberFly schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:51:
[...]
Geen scherm, ook niet via hdmi. De kabel en connectors zien er goed uit volgens Framework.
De verlichting van het keyboard doet ook niets. Het lampje van Cap Lock doet het soms wel soms niet.
Ik heb mijn geheugen net besteld en verwacht deze morgen of overmorgen, maar woon in de regio Haarlem. Mss net iets te ver?
Edit: Kun je geen nieuw geheugen online bestellen en dan weer terug sturen (als dat van de webshop mag).

[ Voor 10% gewijzigd door ahbart op 02-04-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
CyberFly schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:51:
[...]

Waarom denkt Framework aan een geheugenprobleem?
Dit klinkt eerder als een probleem met je videokaart en/of beeldscherm.
Nahja, ik zie inderdaad online dat geheugenproblemen dit ook kunnen veroorzaken.
Wat gebeurt er als je helemaal geen geheugen in de laptop steekt en hem dan opstart? Krijg je dan een BIOS foutmelding?

Anders even naar een computerreparatiewinkel gaan (ja, die zijn zeldzaam aan het worden, maar soms vind je er nog wel één in het wild).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberFly
William_H schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:36:
[...]

Waarom denkt Framework aan een geheugenprobleem?
Dit klinkt eerder als een probleem met je videokaart en/of beeldscherm.
Nahja, ik zie inderdaad online dat geheugenproblemen dit ook kunnen veroorzaken.
Wat gebeurt er als je helemaal geen geheugen in de laptop steekt en hem dan opstart? Krijg je dan een BIOS foutmelding?

Anders even naar een computerreparatiewinkel gaan (ja, die zijn zeldzaam aan het worden, maar soms vind je er nog wel één in het wild).
Geen idee waarom Framework denkt wat ze denken. Daar hebben ze geen uitspraak over gedaan.
Volgens de debug leds zijn er geen problemen met de hardware. Ik krijg 12 keer groen.

Geen van de winkels die ik aan de lijn had was behulpzaam. Helaas pindakaas.

De laptop gaat terug en daarmee is het probleem opgelost. Nu moet ik nog eens goed nadenken of Framework het waard is. De klantenservice was echt om te janken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, helaas is Framework nog echt een jong bedrijf dat alles nog moet ontdekken. En ze vragen best veel van de klant qua kennis en kunde. Maar desondanks denk ik wel dat ik voorlopig nog bij mijn Framework blijf. Het kunnen omwisselen van moederborden en het standaard zelf kunnen repareren van de laptop is mij ook wel iets waard. Laatst nog de batterij opgewaardeerd en het scherm vervangen door het matte model. Als ik straks een oud moederbord heb gaat die als kiosk dienen. (wel een beetje overkill met 64GiB RAM >:) )

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 07:27
Ik kan mij ondertussen hier ook melden, afgelopen maand is mijn framework 16 geleverd. "Helaas" zat ik zelf aan de andere kant van de wereld en heeft het tot zondag geduurt voor ik kon gaan bouwen. 64gb Ram Ryzen 9 7940hs en de egpu. Tot nu toe ben ik echt heel tevreden met de laptop :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberFly
ocf81 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:49:
Ja, helaas is Framework nog echt een jong bedrijf dat alles nog moet ontdekken. En ze vragen best veel van de klant qua kennis en kunde. Maar desondanks denk ik wel dat ik voorlopig nog bij mijn Framework blijf. Het kunnen omwisselen van moederborden en het standaard zelf kunnen repareren van de laptop is mij ook wel iets waard. Laatst nog de batterij opgewaardeerd en het scherm vervangen door het matte model. Als ik straks een oud moederbord heb gaat die als kiosk dienen. (wel een beetje overkill met 64GiB RAM >:) )
Dat ik zelf wat trouble shooting moet doen is prima. Daar koop je een DIY versie voor. Het probleem is dat de klantenservice bagger is. Ze gaan niet op mijn reacties. Ze gooien gewoon een standaard antwoord over de schutting.
Ik ben een week zoet geweest met steeds één stapje per dag zetten. Echt heel frustrerend. Ik had de hele boel in een uurtje of twee kunnen doorlopen.

Zo. Dat was mijn rant over de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
CyberFly schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:45:
[...]

Dat ik zelf wat trouble shooting moet doen is prima. Daar koop je een DIY versie voor. Het probleem is dat de klantenservice bagger is. Ze gaan niet op mijn reacties. Ze gooien gewoon een standaard antwoord over de schutting.
Ik ben een week zoet geweest met steeds één stapje per dag zetten. Echt heel frustrerend. Ik had de hele boel in een uurtje of twee kunnen doorlopen.

Zo. Dat was mijn rant over de klantenservice.
Die tip van welk type werkgeheugen je moest gebruiken, was dat ook de set die jij had?
Misschien heb je gewoon pech gehad. Dat is mij ook wel eens met hardware gebeurt. Op zich gaven ze je geen hele slechte tips, wat meer uitleg met de achtergedachte had misschien voor jouw beleving wel uitgemaakt.
Jammer dat de computerzaken niet mee wilden helpen. Dé rede in mijn ogen dat het snel gedaan zal zijn met dit soort zaken voor de gemiddelde consument en Tweakert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:50
Ik overweeg ook een FW te bestellen, ik twijfel nog of ik de 13 of de 16 aanschaf:
Ik merk op dat de 13":
Geen linux keyboard heeft.

Bij de 16" is het me niet duidelijk hoeveel spacers ik moet bestellen, ik zou alleen het keyboard willen, verder geen numpad. Moet je dan nu 2 of 4 spacers bestellen? Ik vermoed 4, maar dan begrijp ik niet waarom je dan voor die extra spacers moet betalen. Zijn er ook spacers van 1x2? Dus dan hoef je er geen 4 te bestellen, maar slechts 2, over de gehele lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
O085105116N schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:50:
Bij de 16" is het me niet duidelijk hoeveel spacers ik moet bestellen, ik zou alleen het keyboard willen, verder geen numpad. Moet je dan nu 2 of 4 spacers bestellen? Ik vermoed 4, maar dan begrijp ik niet waarom je dan voor die extra spacers moet betalen. Zijn er ook spacers van 1x2? Dus dan hoef je er geen 4 te bestellen, maar slechts 2, over de gehele lengte.
You need to select 2 Spacers or 1 Medium Input Module to configure your laptop.
Het is of, 2 spacers (Ik zie nu dat je ook kleuren kunt kiezen!), of een numpad-module, of zo'n macropad.
Dus ik begrijp niet hoe je op 4 spacers komt? :P Kijk maar naar de foto's die er bij staan. Mogelijk dat je naast het numpad ook nog spacers bij kunt bestellen.
Maar meer dan 2 kun je niet plaatsen.

[ Voor 48% gewijzigd door ahbart op 09-04-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Wellicht zie ik het verkeerd, maar 2 naast het toetsenbord en 2 naast het trackpad, maakt 4 en dan moet je er sowieso 2 betalen.
ahbart schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:45:
[...]

[...]

Het is of, 2 spacers (Ik zie nu dat je ook kleuren kunt kiezen!), of een numpad-module, of zo'n macropad.
Dus ik begrijp niet hoe je op 4 spacers komt? :P Kijk maar naar de foto's die er bij staan. Mogelijk dat je naast het numpad ook nog spacers bij kunt bestellen.
Maar meer dan 2 kun je niet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
O085105116N schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:20:
Wellicht zie ik het verkeerd, maar 2 naast het toetsenbord en 2 naast het trackpad, maakt 4 en dan moet je er sowieso 2 betalen.
[...]
Je maakt het ingewikkelder dan het is. Die naast het trackpad zitter er standaard bij.
De opties bij het bestellen zijn die spacers naast het toetsenbord. En daarvoor kun je er nog extra bestellen als je bijvoorbeeld een numpad hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
ahbart schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:34:
[...]

Je maakt het ingewikkelder dan het is. Die naast het trackpad zitter er standaard bij.
De opties bij het bestellen zijn die spacers naast het toetsenbord. En daarvoor kun je er nog extra bestellen als je bijvoorbeeld een numpad hebt.
aha, that explains it. Dat paste niet in het beeld dat ik had van het customizen.

Het staat ook in de omschrijving zie ik nu pas.

[ Voor 5% gewijzigd door O085105116N op 09-04-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik ontving net mijn Batch 11 mail: "We’re preparing Batch 11 of Framework Laptop 16".
Ik heb de eerste 100 betaald met Ideal, maar dat was geen machtiging. Weet iemand hoe dan de verdere betaling gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredspecial
  • Niet online
ahbart schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:19:
Ik ontving net mijn Batch 11 mail: "We’re preparing Batch 11 of Framework Laptop 16".
Ik heb de eerste 100 betaald met Ideal, maar dat was geen machtiging. Weet iemand hoe dan de verdere betaling gaat?
Je zult een apart betaalverzoek ontvangen als ik het me goed herinner.

[ Voor 69% gewijzigd door theredspecial op 17-04-2024 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ahbart
theredspecial schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:34:
[...]

Je zult een apart betaalverzoek ontvangen als ik het me goed herinner.
Yes, net ontvangen! "Action Required: We are unable to process your order." Meteen betaald en nu maar wachten op de levering!
Batch 11

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ahbart
Vrijdag Frame.Work 16 ontvangen en ssd 2230 en 2280, plus 64 gb geheugen geplaatst. Alles was zo in elkaar gezet.
Alleen die randjes tussen de zijstukjes en het middenstuk (met de touchpad), vind ik minder mooi. Ik heb er al een stukje papier onder gedaan om ze wat meer gelijk te maken.

uefi bios geupdate via efi van usb stick.

Debian 12 geinstalleerd. Heel vloeiende installatie. Weinig aanpassingen nodig. Alleen de vingerprint sensor moest ik toevoegen. Toch ook maar xanmod kernel 6.8.8 geinstalleerd.
Windows 11 pro op de 2230.
Al met al heel tevreden!

[ Voor 13% gewijzigd door ahbart op 01-05-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
ahbart schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:59:
Vrijdag Frame.Work 16 ontvangen en ssd 2230 en 2280, plus 64 gb geheugen geplaatst. Alles was zo in elkaar gezet.
Alleen die randjes tussen de zijstukjes en het middenstuk (met de touchpad), vind ik minder mooi. Ik heb er al een stukje papier onder gedaan om ze wat meer gelijk te maken.

uefi bios geupdate via efi van usb stick.

Debian 12 geinstalleerd. Heel vloeiende installatie. Weinig aanpassingen nodig. Alleen de vingerprint sensor moest ik toevoegen. Toch ook maar xanmod kernel 6.8.8 geinstalleerd.
Windows 11 pro op de 2230.
Al met al heel tevreden!
Welke batch was dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OtherSloth
Ik had 2x32GB Crucial in mijn Framework gestopt. Eerst gaf de ene fouten in memtest, RMA gedaan, en een paar weken later liet de ander fouten zien. Weer RMA, en toen heb ik wat heen en weer gemaild met Crucial en die vertelde dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPAOFEmouXtdfpVFfhFwA93srEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/urQm2lNzNHqULQLTLISIRHWU.png?f=fotoalbum_large

Kan zijn dat ik dubbel pech heb gehad (RAM blijft RAM), maar voelt alsof ik af moet wachten op het volgende issue. Anderen nog problemen met RAM gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Batch 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
OtherSloth schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:10:
Ik had 2x32GB Crucial in mijn Framework gestopt. Eerst gaf de ene fouten in memtest, RMA gedaan, en een paar weken later liet de ander fouten zien. Weer RMA, en toen heb ik wat heen en weer gemaild met Crucial en die vertelde dit.

[Afbeelding]

Kan zijn dat ik dubbel pech heb gehad (RAM blijft RAM), maar voelt alsof ik af moet wachten op het volgende issue. Anderen nog problemen met RAM gehad?
Ik moet die van mij nog ontvangen. Heb hier 2x16gb crucial liggen.

Crucial RAM 32GB Kit (2x16GB) DDR5 4800MHz Laptop Geheugen CT2K16G48C40S5

Mocht daar iets mee zijn later, dan laat ik dat hier wel weten. Ik volg veel over de fw16 op reddit maar zie die daar weinig issues over het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:01
OtherSloth schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:10:

[Afbeelding]

Welke framework heb je? Ik heb in mn framework 13 13rd gen Intel een 2x 32 gb kit zitten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSuVQCRpxhVBsdDt6cW_VRqx0nM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/608tI4x5w61p8CxN4Og6TMnM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OtherSloth
CubicQ schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Welke framework heb je? Ik heb in mn framework 13 13rd gen Intel een 2x 32 gb kit zitten.[Afbeelding]
Ik heb de Framework 13 met een 12th gen Intel. Nieuwe Crucials zijn ook andere batch, die draaien helemaal prima. Kan natuurlijk ook Crucial zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
Zijn er problemen met de kwalitiet van de AMD laptops? Of doe ik iets fout? Ik heb namelijk het idee dat ik voor de tweede keer een DOA heb.

De eerste laptop starte niet op. Na het indrukken van de powerknop draaide de fan een seconde rond en gebeurde er niets. Geen beeld, geen signaal op hdmi, alleen een beetje warm worden. De debug leds waren allemaal groen. Na het uitvoeren van de gevraagde tests is de laptop retour gegaan.

De tweede laptop start ook niet op. Na het indrukken van de powerknop krijg ik weer niets te zien. Geen beeld, geen signaal op hdmi. Debug leds zijn weer allemaal groen. Er is wel een verschil in het gedrag van de fan. Deze laptop krijgt het zo warm dat de fan hard gaat blazen. Zo van gas geven, uitrollen, gasgeven.

De m2 drive heb ik getests op desktop, deze werkt.
Het geheugen is een andere set. Voor de eerste laptop Kingston en voor de tweede G.Skill. Beide setjes geheugen staan op de lijst. Het geheugen kan ik niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik heb een fw16-amd en deze werkt prima. Wel viel het me op de het opstarten de eerste keer erg lang duurde.
Het beeld bleef lang zwart, maar naar verloop van tijd werd de efi gevonden, kwam er beeld en opgestart van usb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mototaz

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Heb je het ook met 1 ram stick geprobeerd? Heb meerdere verhalen gehoord over dat men de laptop eerst met 1 stick moest opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
ahbart schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:49:
Ik heb een fw16-amd en deze werkt prima. Wel viel het me op de het opstarten de eerste keer erg lang duurde.
Het beeld bleef lang zwart, maar naar verloop van tijd werd de efi gevonden, kwam er beeld en opgestart van usb.
Hoeveel minuten is lang?
Mijn laptop staat met gemak 10 a 15 minuten te blazen. Het scherm blijft zwart. Een of twee repen geheugen maakt ook geen verschil.

Welke memory kits gebruiken jullie?
In de eerste laptop gebruikte ik Kingston Fury, in de huidige G.Skill. Beide kits staan op de lijst van Framework.

Bij de lijst van compatible geheugen staat een verhaal over XMP. Kan iemand mij uitleggen wat ze daar mee bedoelen? Zowel de Kingston als G.Skill kits ondersteunen XMP.
Note: We do not currently have XMP memory support on the Framework Laptop. We recommend using DRAM that natively runs at DDR5-5600 speeds. While XMP memory should safely fall back to a slower speed, we have seen customer reports of some XMP memory modules not booting.
Update 27-05
Volgens Framework is het mainboard defect. Ze sturen een nieuwe op.

Update 06-06
Ik heb een nieuw mainboard gekregen van Framework. Deze werkt! *O*
Deze keer gebruik ik (weer) Kingston geheugen. En een WD ssd.

[ Voor 7% gewijzigd door CyberFly op 06-06-2024 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
CyberFly schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:12:
[...]Hoeveel minuten is lang?
Mijn laptop staat met gemak 10 a 15 minuten te blazen. Het scherm blijft zwart. Een of twee repen geheugen maakt ook geen verschil.
Nee dat duurde geen minuten.
Welke memory kits gebruiken jullie?
In de eerste laptop gebruikte ik Kingston Fury, in de huidige G.Skill. Beide kits staan op de lijst van Framework.
Deze heb ik:
code:
1
2
3
Kingston Fury KF556S40IBK2-64
64GB (32GB 4G x 64-Bit x 2 pcs.)
DDR5-5600 CL40 262-Pin SODIMM Kit

Geen XMP inderdaad
Bij de lijst van compatible geheugen staat een verhaal over XMP. Kan iemand mij uitleggen wat ze daar mee bedoelen? Zowel de Kingston als G.Skill kits ondersteunen XMP.
[...]
Die ik heb ondersteund geen xmp. Bewust voor gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
Mijn FW 16 is binnen. Pop!_OS en 6.5 OEM kernel geinstalleerd. Werkt als een zonnetje, ik had wel 2x een vreemd verschijnsel dat het toetsenbord en ik vermoed ook het trackpad niet meer werden herkend. Ik moest ze echt goed vastklikken/schuiven/magneten.
1e x keer kwam de laptop uit standby.
2e x tijdens gebruik stopte trackpad en toetsenbord.

Gebruikt RAM: Crucial CT16G48C40S5 (2x)

Laptop startte binnen 1 minuut op (geheugentraining duurde niet lang)

[ Voor 4% gewijzigd door O085105116N op 12-06-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Na conversatie met support is besloten dat framework de zwarte keyboard spacers vervangt. Deze zijn krom en passen niet helemaal lekker daardoor. Dat is het meest vervelende aan mijn framework. Tot nu toe is ie snel stil en redelijk goed op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winduss
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-09 07:32
Ik ben ook aan het twijfelen of ik een Framework koop. De 16 vind ik wel heulll duur. Maar die nieuwe 13 met dat nieuwe scherm ligt me een stuk beter. Vooral omdat je dan goede 2:1 scaling hebt.

Nou is mijn vraag hoe jullie dit ervaren met Linux met de huidige schermen. Ik weet dat fractional scaling (vooral in Gnome) niet top is, maar hoe is dit bij jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

Winduss schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:31:
Ik ben ook aan het twijfelen of ik een Framework koop. De 16 vind ik wel heulll duur. Maar die nieuwe 13 met dat nieuwe scherm ligt me een stuk beter. Vooral omdat je dan goede 2:1 scaling hebt.

Nou is mijn vraag hoe jullie dit ervaren met Linux met de huidige schermen. Ik weet dat fractional scaling (vooral in Gnome) niet top is, maar hoe is dit bij jullie?
Ik heb de vorige generatie 13 met GNU Guix, echt wel een puik apparaat. Alle wayland applicaties schalen prima, X applicaties zijn fuzzy. Nu ik firefox ook op wayland draait heb ik eigenlijk geen issues.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Pagina: 1 2 3 4 Laatste