Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winduss
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-09 07:32
silverball schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:12:
[...]

Ik heb de vorige generatie 13 met GNU Guix, echt wel een puik apparaat. Alle wayland applicaties schalen prima, X applicaties zijn fuzzy. Nu ik firefox ook op wayland draait heb ik eigenlijk geen issues.
Ik wacht denk ik sowieso op het nieuwe scherm puur voor de 120hz maar ik wist niet dat dit met Wayland geen probleem meer was. Laatste keer dat ik Gnome had gebruikt met fractional scaling was vrijwel alles nog fuzzy. KDE schaalt dan weer door gewoon de fonts groter te maken dus daar heb ik nooit echt problemen mee gehad _/-\o_

Ik denk wel dat ik hem ga kopen, ik heb nogsteeds een aantal applicaties waarvoor ik mijn Mac moet gebruiken maar ik kan tegenwoordig voor 95% in Linux leven. Da's goed genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

Winduss schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:16:
[...]

Ik wacht denk ik sowieso op het nieuwe scherm puur voor de 120hz maar ik wist niet dat dit met Wayland geen probleem meer was. Laatste keer dat ik Gnome had gebruikt met fractional scaling was vrijwel alles nog fuzzy. KDE schaalt dan weer door gewoon de fonts groter te maken dus daar heb ik nooit echt problemen mee gehad _/-\o_
Ja snap ik, ik heb hem simpelweg al. Let wel op dat ik Sway gebruik, geen Gnome.

Sowieso erg gelukkig met Wayland (en pipewire overigens). Alles is lekker vloeiend, scherp, geen vsync gehannes meer, geen hapering met scrollen. Eindelijk voelt m'n Linux bak niet meer als een of andere 2008 Java applet en durf ik gewoon met mijn framework tussen de OSX club hier te gaan zitten. :+

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:01
Ik ben tegelijk met mn switch van mn oude laptop naar mn Framework 13 geswitcht van Gnome naar KDE. Ik kreeg fatsoenlijke scaling onder gnome (onder Fedora) toendertijd niet aan de praat. (Als in: na een half uur heb ik KDE geïnstalleerd en Gnome geuninstalled en ben ik verder gegaan met mn leven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urharm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 18:59
Winduss schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:31:
Ik ben ook aan het twijfelen of ik een Framework koop. De 16 vind ik wel heulll duur. Maar die nieuwe 13 met dat nieuwe scherm ligt me een stuk beter. Vooral omdat je dan goede 2:1 scaling hebt.

Nou is mijn vraag hoe jullie dit ervaren met Linux met de huidige schermen. Ik weet dat fractional scaling (vooral in Gnome) niet top is, maar hoe is dit bij jullie?
Ik weet niet of het helemaal een antwoord is op je vraag, maar ik gebruik nu ongeveer twee jaar een FW13, zodra die in NL beschikbaar kwam. Ik gebruik Fedora met Gnome en heb de interface zonder scaling, omdat ik merk dat ik de screen real estate meer waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OtherSloth
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-08 22:07
OtherSloth schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:10:
Ik had 2x32GB Crucial in mijn Framework gestopt. Eerst gaf de ene fouten in memtest, RMA gedaan, en een paar weken later liet de ander fouten zien. Weer RMA, en toen heb ik wat heen en weer gemaild met Crucial en die vertelde dit.

[Afbeelding]

Kan zijn dat ik dubbel pech heb gehad (RAM blijft RAM), maar voelt alsof ik af moet wachten op het volgende issue. Anderen nog problemen met RAM gehad?
En sinds een paar dagen is ook mijn SSD overleden. Heb ik gewoon pech dat mijn componenten een voor een uitvallen, of zou er toch iets zijn met mijn laptop die de apparaten aan het frituren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

OtherSloth schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:47:
[...]

En sinds een paar dagen is ook mijn SSD overleden. Heb ik gewoon pech dat mijn componenten een voor een uitvallen, of zou er toch iets zijn met mijn laptop die de apparaten aan het frituren is?
Lijkt me wel verdacht, maar hoe ga je bewijzen dat het aan het moederbord ligt?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46

iGadget

Wowsers!

Heb nadat mijn huidige Lenovo Ideapad 15ARE05 steeds onbetrouwbaarder begon te worden (vaak niet meer aan willen, geen suspend/resume meer willen doen, RTC die alle kanten op vliegt, ondanks vervangen van batterij) toch maar de knoop doorgehakt en een FW 13 besteld. Ding is sinds maandag onderweg, maar wat een bizarre route tot nu toe:
Arrived at FedEx hub
Aug 08 2024 03:00 pm
· ROISSY CHARLES DE GAULLE CEDEX, 95, 95702, FR, France

On the way
Aug 08 2024 02:05 pm
· COLOGNE, NW, 51147, DE, Germany

Departed FedEx hub
Aug 08 2024 02:03 pm

Arrived at FedEx hub
Aug 08 2024 11:32 am

International shipment release - Import
Aug 08 2024 12:59 am

On the way
Aug 08 2024 05:12 am
· GUANGZHOU, 510890, CN, China

Departed FedEx hub
Aug 08 2024 05:04 am

International shipment release - Import
Aug 07 2024 02:00 pm

On the way
Aug 07 2024 05:03 am

Arrived at FedEx hub
Aug 07 2024 02:42 am

On the way
Aug 07 2024 12:29 am
· ANGELES CITY, 2009, PH, Philippines

On the way
Aug 06 2024 08:50 pm
· TA YUAN DISTRICT, 337, TW, Taiwan

On the way
Aug 06 2024 08:46 pm
· TA YUAN DISTRICT, 337, TW, Taiwan

Left FedEx origin facility
Aug 06 2024 04:06 pm
· TAOYUAN, 337, TW, Taiwan

Picked up
Aug 06 2024 04:03 pm
· TAOYUAN, 337, TW, Taiwan

Shipment information sent to FedEx
Aug 06 2024 01:32 am
Hij is nu dus voor de 3e(!!) keer terug in Parijs... "Arriving on Aug 9, 2024" staat er nog steeds, maar moet ik me zorgen gaan maken?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:35
iGadget schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:29:

Hij is nu dus voor de 3e(!!) keer terug in Parijs... "Arriving on Aug 9, 2024" staat er nog steeds, maar moet ik me zorgen gaan maken?
Nee. Bij mij leek hij ook heen en weer te reizen. Even afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46

iGadget

Wowsers!

ahbart schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:32:
[...]

Nee. Bij mij leek hij ook heen en weer te reizen. Even afwachten.
En zo blijkt, hij is inmiddels gearriveerd *O*

Nu in elkaar zetten en dan beslissen welke distro ik er (als eerste) op ga zetten 8)

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
iGadget schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:15:
[...]

En zo blijkt, hij is inmiddels gearriveerd *O*

Nu in elkaar zetten en dan beslissen welke distro ik er (als eerste) op ga zetten 8)
Ik ben heel tevreden met Manjaro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Heeft iemand al ervaring met OpenSUSE Tumbleweed op de FW13 12th gen?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 21:58

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Puur ter informatie
Gehele laptop kwam met FEDEX, daarbij kun je niks veranderen aan datum en/of afleverplek

Nu een paar expansion cards gekocht, ook verzonden via FEDEX maar de levering in NL word door PostNL gedaan, dan kun je wel nog wat veranderen qua datum en/of plek.

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winduss
Winduss schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:16:
[...]

Ik denk wel dat ik hem ga kopen, ik heb nogsteeds een aantal applicaties waarvoor ik mijn Mac moet gebruiken maar ik kan tegenwoordig voor 95% in Linux leven. Da's goed genoeg :)
Inmiddels heb ik een Framework 13 met Intel Core Ultra 5 125H besteld. Het was lang twijfelen tussen de AMD 7640 en deze maar ben toch uiteindelijk voor de Intel gegaan. Ik vroeg me af of iemand deze ook heeft aangezien er veeeeeel tegensprekende informatie is over die twee CPUs (wat komt doordat ze op benchmarks heel dicht op elkaar komen).

Dus hoe dat zit met die extra efficiency cores in Linux, of de scheduler daar op dit moment goed mee om gaat. Maar ook hoe de graphics performance zit, die is hoger dan de AMD al geloof ik niet dat ik dat ga merken met wat ik er mee ga doen ;)

Ik ben in ieder geval best enthousiast en alles is een upgrade over mijn huidige laptop :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Winduss
Inmiddels heb ik mijn Framework 13 met Core Ultra 5 125H. Lekker Fedora 41 er op (want de nieuwste kernel heeft betere support voor Meteor Lake en de NPU die er in zit) en alles draait heerlijk. Het 2.8k scherm is top met 200% scaling.

Nergens problemen mee behalve dat ik moet wennen aan Gnome als KDE user :)
Ik wil Gnome een keer een kans geven maar ga waarschijnlijk toch na een tijdje weer terug naar Fedora's KDE spin als het me niet bevalt.

Het in elkaar zetten ging natuurlijk ook soepel en was binnen 10 minuten gedaan maar dat is voor ons tweakers niet verrassend ;)

Nu even Wine compileren om Affinity software te installeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 23:23
Winduss schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:29:
Inmiddels heb ik mijn Framework 13 met Core Ultra 5 125H. Lekker Fedora 41 er op (want de nieuwste kernel heeft betere support voor Meteor Lake en de NPU die er in zit) en alles draait heerlijk. Het 2.8k scherm is top met 200% scaling.

Ik wil Gnome een keer een kans geven maar ga waarschijnlijk toch na een tijdje weer terug naar Fedora's KDE spin als het me niet bevalt.

Het in elkaar zetten ging natuurlijk ook soepel en was binnen 10 minuten gedaan maar dat is voor ons tweakers niet verrassend ;)

Zou je niet (ook) Proton erop kunnen zetten voor Wine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winduss
William_H schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Zou je niet (ook) Proton erop kunnen zetten voor Wine?
Helaas heb je als je Affinity software zou willen installeren een custom fork van Wine nodig en nog een aantal bestanden uit de Windows map.
De laatste keer dat ik het compileerde had ik meteen succes, nu ben ik de hele avond bezig geweest maar zonder succes. Dus ik hoop nog een goede Docker container ofzo te vinden waarbij iemand het zware werk al gedaan heeft :)

Compileren gaat overigens vrij vlot op de Core Ultra als je alle threads gebruikt dus ik ben niet te veel tijd kwijt daar aan haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:54
Winduss schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:29:

Was zoekende naar een 'tester' van Fedora 41 op de FW13 met Core Ultra. Fijn dat het werkt! Ik update meteen.

Ik heb bij de KDE spin die ik gebruik alleen de rare kuur dat als de fingerprint niet herkend wordt bij login, ik mijn wachtwoord moet invullen. Geen tweede kans. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Verder is dit topic er eentje om te bookmarken natuurlijk! :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winduss
Mark_88 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Was zoekende naar een 'tester' van Fedora 41 op de FW13 met Core Ultra. Fijn dat het werkt! Ik update meteen.

Ik heb bij de KDE spin die ik gebruik alleen de rare kuur dat als de fingerprint niet herkend wordt bij login, ik mijn wachtwoord moet invullen. Geen tweede kans. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Verder is dit topic er eentje om te bookmarken natuurlijk! :w
Bij mij pakt hij inderdaad ook niet mijn vingerafdruk als hij geboot is. Dit lijkt eerder een feature dan een bug aangezien dit ook zo is in macOS. Volgens mij heeft dat wat te doen met veiligheid, dat je eerst nog een keer je wachtwoord moet invoeren waarna hij pas de lezer activeert. Uit slaapstand vragen beide besturingsystemen wel naar mijn vingerafdruk.

Maar inderdaad, Fedora 41 werkt top voor mij, lekker vlot, al de hele beta lang! Sucess!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik kan met Gnome en gdm op Manjaro wel inloggen met vingerafdruk, maar dat leidt dan wel tot wat probleempjes omdat de sleutelhanger dan niet geopend wordt. Daarom log ik bij het booten in met wachtwoord en na een vergrendeling gewoon met vingerafdruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark_88
Winduss schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Bij mij pakt hij inderdaad ook niet mijn vingerafdruk als hij geboot is. Dit lijkt eerder een feature dan een bug aangezien dit ook zo is in macOS. Volgens mij heeft dat wat te doen met veiligheid, dat je eerst nog een keer je wachtwoord moet invoeren waarna hij pas de lezer activeert. Uit slaapstand vragen beide besturingsystemen wel naar mijn vingerafdruk.

Maar inderdaad, Fedora 41 werkt top voor mij, lekker vlot, al de hele beta lang! Sucess!
Klopt ja, bij login moet je met je pw komen maar bij unlock mag je vinger ook. Da's volgens mij inderdaad de bedoeling zo. Waar ik op doelde is dat je fingerprint reader na 1 gefaalde scan niet meer aangesproken wordt voor een tweede poging, zowel bij su-handelingen als bij unlock.

Edit: en F41 staat erop. Moest even die gruwelijke achtergrond (die balonnetjes ofzo, wat kinderlijk) van het lockscreen veranderen maar verder geen klachten.

[ Voor 8% gewijzigd door Mark_88 op 30-10-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
Winduss schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Dat klopt ook voor Windows (10/11). En ook het feit dat je na 1 of 2x foutief scannen je wachtwoord moet opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahwx
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-06 12:10
Ealanrian schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:58:
Ik kan mij ondertussen hier ook melden, afgelopen maand is mijn framework 16 geleverd. "Helaas" zat ik zelf aan de andere kant van de wereld en heeft het tot zondag geduurt voor ik kon gaan bouwen. 64gb Ram Ryzen 9 7940hs en de egpu. Tot nu toe ben ik echt heel tevreden met de laptop :)
Hoe werkt het met de eGPU? Ik wil eigenlijk ook een eGPU gaan gebruiken op mijn laptop 13 met Ryzen 5 7640U, maar twijfel nog wat omdat compatibility enzo... (Ik draai ook nog eens Linux dus dat is wss dubbel janken met eGPU)

If it works, I'll break it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
ahwx schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:33:
[...]

Hoe werkt het met de eGPU? Ik wil eigenlijk ook een eGPU gaan gebruiken op mijn laptop 13 met Ryzen 5 7640U, maar twijfel nog wat omdat compatibility enzo... (Ik draai ook nog eens Linux dus dat is wss dubbel janken met eGPU)
Ik denk dat @Ealanrian het heeft over de eGPU die je kan bijbestellen bij de 16. Deze past achterin de behuizing van de 16, maar niet in de 13. Dus voor de 13 zou je naar een andere oplossing moeten kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 07:27
Ik heb inderdaad de discrete gpu voor de 16. Die werkt volgens mij niet met de 13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahwx
Ah oke, dacht dat je het had over een eGPU via Thunderbolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saltysalt
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-09 19:13
ahwx schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:39:
Ah oke, dacht dat je het had over een eGPU via Thunderbolt.
Ik heb een egpu rx 589 8gb op thunderbolt draaien. Geen klachten over. OS is Arch linux. 2de gen intel framework.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahwx
Ah super dankjewel! Werkt hot(un)plug voor jou ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saltysalt
ahwx schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:18:
Ah super dankjewel! Werkt hot(un)plug voor jou ook?
Jaman. Werkt prima. Heb daar een script voor. Gebruik wel xorg. Gevonden via egpu dot io.

Op de arch wiki kan je een lijst van werkende egpu cases vinden. Succes alvast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahwx
Welk script gebruik je? :)

Ik ga even rondklooien op Wayland, want ik wil liever geen Xorg (meer) op mijn systeem...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saltysalt
ahwx schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:30:
Welk script gebruik je? :)

Ik ga even rondklooien op Wayland, want ik wil liever geen Xorg (meer) op mijn systeem...
Ik gebruik https://github.com/hertg/egpu-switcher xorg only. Bevalt wayland? Stel het migreren uit :'). Via egpu io vind je wel een wayland script denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahwx
Bevalt wayland? Stel het migreren uit :').
Wayland is geweldig voor mij. Geen issues meer met rare glitches, tearing, fractional scaling werkt perfect voor meeste programma's, en er is een compatibility layer voor Xorg; Xwayland. Ik ben van i3wm naar sway gegaan en toen naar Hyprland (echt een aanrader), maar nu weer terug naar sway ivm issues met Hyprland (dockingstation + Hyprland werkt niet altijd even soepel, bij sway werkt het gewoon.) Dingen als trackpad gestures werken ook eindelijk goed.

technisch gezien gebruik ik swayfx maar goed is bijna hetzelfde.
Via egpu io vind je wel een wayland script denk ik.
Ah oke, zal even gaan graven dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saltysalt
ahwx schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:09:
[...]

Wayland is geweldig voor mij. Geen issues meer met rare glitches, tearing, fractional scaling werkt perfect voor meeste programma's, en er is een compatibility layer voor Xorg; Xwayland. Ik ben van i3wm naar sway gegaan en toen naar Hyprland (echt een aanrader), maar nu weer terug naar sway ivm issues met Hyprland (dockingstation + Hyprland werkt niet altijd even soepel, bij sway werkt het gewoon.) Dingen als trackpad gestures werken ook eindelijk goed.

technisch gezien gebruik ik swayfx maar goed is bijna hetzelfde.

[...]

[...]lll

Ah oke, zal even gaan graven dan :)
Exact de setup waaraan ik zat te denken nice. Moet ook nog over naar dracut><

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahwx
Als je vragen hebt, ping me maar :)

Ik weet ook lang niet alles hoor, maar gebruik nu ongeveer een jaartje wayland en vind het wel prettig zo, dus heb ook dingen moeten veranderen aan scripts etc.

https://arewewaylandyet.com/ is trouwens ook erg nuttig.

Wat gebruik je dan nu, ipv dracut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahwx
Saltysalt schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:01:
[...]

Jaman. Werkt prima. Heb daar een script voor. Gebruik wel xorg. Gevonden via egpu dot io.

Op de arch wiki kan je een lijst van werkende egpu cases vinden. Succes alvast :)
Moest jij je eGPU nog "authorisen" ofzo?

Ah, je hebt blijkbaar boltctl nodig, op NixOS was dat:
code:
1
services.hardware.bolt.enable = true;

[ Voor 13% gewijzigd door ahwx op 21-11-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saltysalt
ahwx schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:40:
[...]

Moest jij je eGPU nog "authorisen" ofzo?

Ah, je hebt blijkbaar boltctl nodig, op NixOS was dat:
code:
1
services.hardware.bolt.enable = true;
Ah je bericht gemist, excuus. Ja het is inderdaad authorisen met boltctl was wel even aankloten, voordat het werkte. Ik had toentertijd ook nog een kernel module nodig gehad weet zo 123 niet meer welke. Hoe bevalt je e-gpu setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahwx
Werkt op Windows erg goed (externe schijf met Windows), maar op Linux... Soms werkt 'ie goed, soms werkt de display output totaal niet, Linux detecteert 'm wel altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
Is er iemand hier met een FW13 Core Ultra Series 1 die op Fedora 41 hartstikke slechte wifi-ontvangst heeft, met drop-outs en vragen om een SSID-wachtwoord dat het systeem al weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Mark_88 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:14:
Is er iemand hier met een FW13 Core Ultra Series 1 die op Fedora 41 hartstikke slechte wifi-ontvangst heeft, met drop-outs en vragen om een SSID-wachtwoord dat het systeem al weet?
Welke wifi module is dat?
In de FW16 zit deze: 0e8d:e616 MediaTek Inc. Wireless_Device
MEDIATEK Corp. MT7922 802.11ax PCI Express Wireless Network Adapter
En die is heel stabiel op Manjaro

[ Voor 7% gewijzigd door ahbart op 17-12-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
ahbart schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:21:
[...]

Welke wifi module is dat?
In de FW16 zit deze: 0e8d:e616 MediaTek Inc. Wireless_Device
En die is heel stabiel op Manjaro
LSPCI vertelt me:

code:
1
aa:00.0 Network controller: Intel Corporation Wi-Fi 6E(802.11ax) AX210/AX1675* 2x2 [Typhoon Peak] (rev 1a)

Dat lijkt een andere te zijn dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Mark_88 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:28:
[...]

LSPCI vertelt me:

code:
1
aa:00.0 Network controller: Intel Corporation Wi-Fi 6E(802.11ax) AX210/AX1675* 2x2 [Typhoon Peak] (rev 1a)

Dat lijkt een andere te zijn dus.
Kan dit misschien een powersave issue zijn? Zie hier: link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
ahbart schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:29:
[...]

Kan dit misschien een powersave issue zijn? Zie hier: link
Makkelijk om te proberen natuurlijk! Thanks. Sindsdien een 4K-YT-video op 8x speed afgespeeld zonder bufferen en er is niet meer gevraagd naar de bekende weg (wifiwachtwoord). Ik ga echter nog niet juichen, misschien heb ik tot nog toe gewoon geluk.

Ik vond ook dit na wat zoeken: https://wiki.debian.org/iwlwifi (dit is ook mijn driver)
WiFi interruptions on Intel AX

Some devices like Intel AX210 with Bluetooth module included may lead to wireless connection instability, it works, but after few minutes it drops due to firmware crash. If you occur this problem, you may try to switch power management scheme from balanced (default) into active by adding the following to /etc/modprobe.d/iwlmvm.conf and reboot
Dit lijkt dezelfde fiks te zijn via een andere weg (OS-level versus driver-level, zoiets?). Agree?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Mark_88 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:20:
[...]

Makkelijk om te proberen natuurlijk! Thanks. Sindsdien een 4K-YT-video op 8x speed afgespeeld zonder bufferen en er is niet meer gevraagd naar de bekende weg (wifiwachtwoord). Ik ga echter nog niet juichen, misschien heb ik tot nog toe gewoon geluk.

Ik vond ook dit na wat zoeken: https://wiki.debian.org/iwlwifi (dit is ook mijn driver)

[...]

Dit lijkt dezelfde fiks te zijn via een andere weg (OS-level versus driver-level, zoiets?). Agree?
Zover ik kan zien is /etc/modprobe.d/iwlmvm.conf kernel level en via /etc/NetworkManager/conf.d/wifi-powersave-off.conf wordt het meegegeven aan de networkmanager package.

Als ik het goed lees zijn deze niet het zelfde. via "options iwlmvm power_scheme=1" zet je powermanagement juist aan (active) terwijl via "wifi.powersave = 2" de network manager wordt geïnstrueerd om powermanagent uit te zetten. Je kunt beide proberen.

wifi.powersave = 3 zet hem 'aan' overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
ahbart schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:24:
[...]

Zover ik kan zien is /etc/modprobe.d/iwlmvm.conf kernel level en via /etc/NetworkManager/conf.d/wifi-powersave-off.conf wordt het meegegeven aan de networkmanager package.

Als ik het goed lees zijn deze niet het zelfde. via "options iwlmvm power_scheme=1" zet je powermanagement juist aan (active) terwijl via "wifi.powersave = 2" de network manager wordt geïnstrueerd om powermanagent uit te zetten. Je kunt beide proberen.

wifi.powersave = 3 zet hem 'aan' overigens.
Dan zou ik verwachten dat de fiks juist degene is die power saving uit zet. Heb de fiks op networkmanager-niveau teruggedraaid en de fiks uit de Debian-wiki nu draaien. Ping 8.8.8.8 doet niets geks, nu een Twitch-stream draaien, wachtend op gebuffer (de buffer bij een livestream is natuurlijk klein dus iedere onderbreking levert naar verwachting gebuffer op) en op opnieuw vragen om het wachtwoord van de wifi. Tot nog toe werkt deze fiks ook.

Opvallend, ik zou denken dat iedere Framework 13-gebruiker met Ultra series 1 dit probleem zou hebben. Ik lees her en der dat die iwlwifi-driver heel erg buggy is. Waarom lijk ik dan de enige met dit systeem en deze bug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Mark_88 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:10:
[...]
Dan zou ik verwachten dat de fiks juist degene is die power saving uit zet.
Hij stond denk ik op balanced in plaats van powersave. En dat geeft blijkbaar soms problemen. Geen idee wat het verschil maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door ahbart op 18-12-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
Iemand nog ervaring met goed werkend non-Framework (lees: heul duur) werkgeheugen voor een FW13 Core Ultra Series 1? Ik zoek een upgrade van 1x16 naar 2x16.

Ik heb gezocht op reacties inzake geheugen hier, maar zelden wordt het bijbehorende mobo/cpu genoemd. Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:40

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Vandaag heb ik voor de zoveelste keer in de afgelopen maanden weer bijna de trigger overgehaald om een FW13 AMD te bestellen. Mijn winkelmandje was gevuld met de 7640hs Ryzen 5 en het 2880 120hz display voor 1199 euro exclusief RAM en SSD. Toen ben ik in de pricewatch gaan kijken en vond ik deze:

uitvoering: HP Envy x360 14-fa0630nd

En nog vele anderen, de CPU is nieuwer en sneller, het display is OLED en er zit 16GB DDR5 en 512GB SSD inbegrepen voor 200 euro minder. Oh ja en een touchscreen. Dit was de zoveelste keer dat ik tot die conclusie kom en ik kon gewoon niet kiezen voor de duurdere Framework. Dat vind ik heel erg jammer maar ik moet toch met mijn portemonnee kiezen. Hopelijk worden de prijzen aantrekkelijker bij de volgende laptop vervanging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:02
LoCuTuS2000 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:37:
Vandaag heb ik voor de zoveelste keer in de afgelopen maanden weer bijna de trigger overgehaald om een FW13 AMD te bestellen. Mijn winkelmandje was gevuld met de 7640hs Ryzen 5 en het 2880 120hz display voor 1199 euro exclusief RAM en SSD. Toen ben ik in de pricewatch gaan kijken en vond ik deze:

uitvoering: HP Envy x360 14-fa0630nd

En nog vele anderen, de CPU is nieuwer en sneller, het display is OLED en er zit 16GB DDR5 en 512GB SSD inbegrepen voor 200 euro minder. Oh ja en een touchscreen. Dit was de zoveelste keer dat ik tot die conclusie kom en ik kon gewoon niet kiezen voor de duurdere Framework. Dat vind ik heel erg jammer maar ik moet toch met mijn portemonnee kiezen. Hopelijk worden de prijzen aantrekkelijker bij de volgende laptop vervanging.
Houdt er rekening mee dat dat geheugen vastgesoldeerd is en dus niet opgewaardeerd kan worden. 16GB is niet echt ruim. Ik heb geen idee waar je hem voor wil gebruiken dus dat kan best OK zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Over twee weken zal Framework een "Gen 2" launch event houden:

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Die desktop is echt razend interessant als je iets met AI wil doen. Ik wil ergens dit ding ASAP hebben, maar tegelijkertijd wil ik wel zeker weten dat de processor wel redelijk mee kan. Daar heb ik nu nog geen beeld van, dus toch maar even wachten op de reviews.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 11:30

ap3nr0ts

hoi

Die 12 vind ik er erg interessant uitzien! Mijn Surface Go 2 is wel erg traag aan het worden. Dit lijkt me een prima vervanger, maar wat denken de experts hier dat de prijs zal zijn? :+

Ik kijk af en toe rond voor mooie laptops die ik ook als tablet kan gebruiken, maar ik kom dan steeds op dure Surface-tablets uit. Daar is geen refresh van in aantocht, toch? Of er is een goed merk dat ik nu volledig over het hoofd zie, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik had gehoopt op een Arm bordje voor de 16. Maar daar is waarschijnlijk nog te weinig markt voor, aangezien windows arm nog niet optimaal is. :( Ik zou er Linux op hebben gezet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

ocf81 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 00:22:
Die desktop is echt razend interessant als je iets met AI wil doen. Ik wil ergens dit ding ASAP hebben, maar tegelijkertijd wil ik wel zeker weten dat de processor wel redelijk mee kan. Daar heb ik nu nog geen beeld van, dus toch maar even wachten op de reviews.
Ik heb hem gepreorderd. Wel de 64g variant vanwege .....budget..... maar ik weet vrijwel dat hij deepseek coder een stuk beter gaat draaien dan mijn huidige build.

Daarnaast was ik sowieso al naar een sff build aan het kijken vanwege mijn aanstaande lan-party's dit jaar, mijn atx kast meezeulen wordt steeds minder leuk.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saltysalt
silverball schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:10:
[...]

Ik heb hem gepreorderd. Wel de 64g variant vanwege .....budget..... maar ik weet vrijwel dat hij deepseek coder een stuk beter gaat draaien dan mijn huidige build.

Daarnaast was ik sowieso al naar een sff build aan het kijken vanwege mijn aanstaande lan-party's dit jaar, mijn atx kast meezeulen wordt steeds minder leuk.
Ben erg benieuwd hoe hashcat het zou doen met deze setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Saltysalt schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 01:35:
[...]

Ben erg benieuwd hoe hashcat het zou doen met deze setup.
Ik wil het best benchmarken voor je, maar dat duurt nog wel even :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dhr. Patel over de redenen om een Desktop te introduceren:

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovr
  • Laatst online: 12-09 09:18
Ik zit zelf te kijken naar de framework 13inch, gezien ik het concept wel leuk vind en een nieuwe laptop nodig heb. Kan iemand me vertellen wat de verschillen tussen de CPU's zijn, want dat zegt me echt niks.
Ik ben geen hardware jongen en moet eerlijk bekennen dat ik niet door de marketing meuk van AMD heen kan lezen. :X
Hebben de upgrades zin?

De prijzen zijn dus 400~euro per stuk verschillend, het gaat om:
- Ryzen™ AI 5 340
- Ryzen™ AI 7 350
- Ryzen™ AI 9 HX 370

Mijn use case is voornamelijk software engineering in linux (nu mint, soms ubuntu). Draai paar docker's lokaal, of echt heel soms een windows vm (bijna nooit ) ,maar meer dan dat niet echt.
Zou graag 2 schermen willen verbinden, of 1 grote curve.
Geen gamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

arnovr schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:51:
Ik zit zelf te kijken naar de framework 13inch, gezien ik het concept wel leuk vind en een nieuwe laptop nodig heb. Kan iemand me vertellen wat de verschillen tussen de CPU's zijn, want dat zegt me echt niks.
Ik ben geen hardware jongen en moet eerlijk bekennen dat ik niet door de marketing meuk van AMD heen kan lezen. :X
Hebben de upgrades zin?

De prijzen zijn dus 400~euro per stuk verschillend, het gaat om:
- Ryzen™ AI 5 340
- Ryzen™ AI 7 350
- Ryzen™ AI 9 HX 370

Mijn use case is voornamelijk software engineering in linux (nu mint, soms ubuntu). Draai paar docker's lokaal, of echt heel soms een windows vm (bijna nooit ) ,maar meer dan dat niet echt.
Zou graag 2 schermen willen verbinden, of 1 grote curve.
Geen gamen.
Hier de specs:Zoals je kan zien is het voornaamste verschil het aantal kernen. Elke CPU in deze lijn heeft vier snelle kernen en de overige kernen zijn compacter en daarom langzamer. GPU en NPU schalen met het aantal kernen. Dus als je een krachtige GPU of NPU nodig hebt is het aan te raden om een 370 te nemen. Als je 2 kernen aan een VM toewijst, dan kan je met een 340 vijf VMs draaien zonder problemen, met een 350 zeven VMs en met een 370 elf VMs. Als ik naar de specs kijk zou zelf de 340 niet zo snel kiezen. Of de 370 zijn meerwaarde heeft voor jou moet je zelf even bedenken. Daarnaast moet je natuurlijk wel genoeg geheugen meenemen. Ik zou gewoon voor het maximale gaan dat je portemonnee kan dragen, want over tijd ga je bijna geheid meer RAM gebruiken. 2x 48GB lijkt me voldoende voor programmeren, maar wellicht zijn jouw noden niet zo groot als die van mij. De DIY edition is flexibeler en stelt je in staat om je eigen opslag en geheugen te installeren. Voor de geheugenopties die er zijn zal dat waarschijnlijk ook goedkoper zijn. Daarnaast zijn er ook meer opties qua toetsenbord en andere aanpassingen mogelijk met de DIY editie.
Ik weet niet hoe goed de schermen op een AMD moederbord te verbinden zijn. Wat ik wel weet is dat AMD moederborden wat beperkter zijn in op welke plekken je een dongle voor schemuitvoer in kan steken, dus daar moet je ook rekening mee houden.

Ik heb zelf een 12th gen intel. Op basis van mijn ervaring met die laptop zou ik wel aanraden dat bij gebruik van meer dan één scherm, je deze schermen middels een dock te verbindt. Dit maakt de opstelling makkelijker te gebruiken. Als je veel mobiel werkt kan het de moeite waard zijn om bij aanschaf ook een HDMI-dongle te kopen. Ik zou sowieso twee USB C en twee USB A dongles aanschaffen. De flexibiliteit die de dongles bieden vind ik zelf echt een uitkomst.

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 12-03-2025 19:05 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovr
@ocf81 Bedankt voor je reactie.

Kwa engineering merk ik dat ik eigenlijk vrij weinig performance nodig heb, eigenlijk werkt mijn xps 15 van 2017 met 32gb en een i7 nog "redelijk" oke.
Echter de slijtage sporen zijn wel zichtbaar, mijn batterij doet het bv maar 30 minuten :)

Ik had inderdaad gezien dat geheugen zelf kopen een stuk goedkoper is, en voor storage lijkt het wat minder interessant te zijn.
Ik wilde beginnen met 48gb, kan altijd uitbreiden.

Kwa CPU vraag ik mijzelf af of de AI 9 mij veel meer bied dan de AI 7 voor 400 euro. Mocht ik zelf meer met AI modellen doen, vraag ik mij af of ze sowieso toereikend zijn. En ik niet een andere zware desktop zou moeten hebben. Plus ik zal niet zo snel zoveel VM's draaien lokaal.

Ik vraag me af of de AI 9 me voor €400 meer echt veel meer biedt dan de AI 7. Als ik meer met AI-modellen ga werken, vraag ik me af of beide überhaupt toereikend zijn, en dat ik beter een krachtigere desktop nodig heb. Bovendien zal ik waarschijnlijk niet veel VM’s lokaal draaien. Ik kom vaak niet verder dan 4 docker containers tegelijk.

De plek van de dock maakt mij niet perse uit, als hij maar 2 goede schermen aan kan. En kwa extensions verwacht ik 3 usb C en 1 usb A, ik doe vrijwel alles met USB-C.

Maar toch nog 2 concrete vragen:
- Hoe is je persoonlijke ervaring met framework, so far?
- Hoe zit je schermen layout in elkaar ? Doe je dit met DP MST? of direct op je dock? Kun je mij vertellen wat je setup ongeveer is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
Ik ben niet @ocf81, maar ik kan je wel iets over mijn ervaring met Framework zeggen.
- De support die ik recent beleeft heb met het RCS (zeg maar het CMOS batterij) van één van de eerste generaties 13, was echt geweldig. Keurige opvolging, snel, en in dit geval werd het probleem kosteloos opgelost omdat het onder de noemer "fabricage" fout viel (overigens de schuld van Intel, maar dat doet er niet toe). In latere versies hebben ze de RCS batterij weggelaten overigens, maar dat terzijde.
- Zelf werk ik met twee schermen van EIZO, waarvan er 1 het dock is en 1 is doorgelust via DP MST inderdaad. Het dockscherm heeft een losse kabel naar m'n laptop middels USB-C.
Hierdoor kan ik op mijn bureau met 3 beeldschermen (incl. die van de laptop) werken en is voor mij genoeg. Dat werkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, ik heb ook maar een mening hoor ;) Iedereen heeft andere voorkeuren. Ik heb vooral een verhaal opgehangen over mijn voorkeuren en ervaring. Daar moet @arnovr vooral zelf mee doen wat hij wil!

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

ocf81 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:38:
Dhr. Patel over de redenen om een Desktop te introduceren:

[YouTube: Why did Framework build a desktop?]
Ik vind de gaming-usecase vrij flauw, en vooral dat die als eerste wordt gebracht. Ik vermoed dat je voor die prijs bijna overal betere gamingprestaties voor minder kan krijgen. Of dat nu self, prebuilt of OEM is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

silverball schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:31:
[...]

Ik vind de gaming-usecase vrij flauw, en vooral dat die als eerste wordt gebracht. Ik vermoed dat je voor die prijs bijna overal betere gamingprestaties voor minder kan krijgen. Of dat nu self, prebuilt of OEM is.
Ja, daar ben ik het met je eens. Dit is een (budet) AI opstelling. Ik vraag me af of er geen SFP28 kaarten zijn die in dat 4x slot geprikt kunnen worden om zo het meeste uit de verbinding met de buitenwereld te halen. USB4 en 5GbE zijn wat dat betreft wel een minder interessante manier van netwerken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

ocf81 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:34:
[...]

Ja, daar ben ik het met je eens. Dit is een (budet) AI opstelling. Ik vraag me af of er geen SFP28 kaarten zijn die in dat 4x slot geprikt kunnen worden om zo het meeste uit de verbinding met de buitenwereld te halen. USB4 en 5GbE zijn wat dat betreft wel een minder interessante manier van netwerken.
Inderdaad, dat is ook het enige echte nadeel voor mij, ik ben niet zo geïnteresseerd in 5GbE maar ik vind de case wel leuk. Helaas is dan het x4 slot niet bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:19
silverball schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:31:
[...]

Een gaming desktop met een "echte" GPU kan ongetwijfeld een veel betere prijs/prestatie-verhouding bieden. Vermoedelijk alleen niet in die afmetingen, dus als het klein moet zijn en geld minder een rol speelt, dan kan dit interessant zijn. Ook het energieverbruik zal best wat lager liggen dan bij een tradionele gaming desktop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Overzicht wat er allemaal in de FW13 AMD Ryzen AI 300™-serie zit:

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovr
Ik ging er voor mijzelf eigenlijk vanuit om de AMD variant te nemen, echter heb ik geen goed argument waarom de intel Ultra 7 CPU niet zou voldoen.
Is er een goede reden om de 1 tegenover de ander te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Intel: Tunderbolt
AMD: Zuiniger

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovr
Ik wil mijn schermen / toetsenbord gaan "dock"en, en het liefst alles via 1 usb-c / thunderbolt connecten.

Ik begrijp dat thunderbolteen stuk sneller is dan standaard usb-c, maar ik mis de use case hiervan.
Het lijkt erop dat bij zowel AMD en Intel je schermen zou kunnen daisychainen/dp mst. Maar dit lijkt mij net zo goed op te lossen met een dock die splitst?
Ofwel is de thunderbolt dan voornamelijk handig als je externe GPU toepast?

Het liefst ga ik mijn laptop scherm gebruiken en 2x een 4K scherm, ik heb nu een LG 27UD88, en een samsung s27a800uju. Is compatibiliteit met een mac nog interessant hier in? Mijn vrouw heeft een vrij nieuwe mac en gebruikt dezelfde werkplek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arnovr
De kogel is door de kerk, ik heb een amd variant gepreorderd. Ik zie wel hoe alles connect, Ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ben benieuwd hoe het bevalt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovr
Ik ben ook erg benieuwd, en misschien nog wel het meest naar de performance ervaring.
Ik heb nu een XPS 13 (9343) uit begin 2015 en een XPS 15 uit juni 2017. Voor iemand op tweakers behoorlijke oude machines denk ik :)

Vraag me ook af hoe de resolutie me gaat bevallen, ik zit nu met beide XPS's op flinke resoluties. Dus dit zou een "downgrade" zijn

[ Voor 23% gewijzigd door arnovr op 28-03-2025 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:55
Sinds een paar weken draai ik ook op een Framework 13. Heb mijn 4 jaar oude HP Windows er nog even naast gehouden, want dit is ook mijn eerste laptop op Linux. Draai Ubuntu 24.04. Wat betreft de hardware van de laptop ben ik erg tevreden. Solide bouwkwaliteit en het principe achter Framework spreekt me erg aan. Het scherm is wel duidelijk een stap achteruit tov het OLED scherm in de HP, maar daar wen je ook weer snel aan.
De overstap naar Linux viel me enorm mee. Mis eigenlijk alleen een echte Teams app, omdat ik die voor mijn werk veel gebruik, maar voor de rest werkt het prima. Het enige issue dat ik heb is dat het accuverbruik in slaapstand vrij hoog is. Ik draai 24.04, omdat dit een officieel aanbevolen versie is van Ubuntu. Ik vroeg me af of mensen hier ervaring hebben met het draaien van de nieuwste versie. Ik lees op sommige plekken dat de nieuwste kernel verbeteringen heeft in power management.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urharm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 18:59
Ik heb nu zo'n drie jaar mijn Framework 13 en herken me eigenlijk in alles wat je zegt.

Teams app gebruik ik via web en meestal gaat dat prima. Ik heb ook nog een aparte wrapper ervoor, voor als het niet lukt via Firefox. Maar fijn blijft anders.

Qua powermanagement heb ik dezelfde issues met Fedora en nog niet echt een oplossing gevonden. Met mijn vorige Macbook kon ik die gewoon dichtklappen en dan verbruikte die vrijwel geen stroom. Nu is het gewoon altijd afsluiten. Gelukkig start de laptop wel snel op met de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
urharm schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:00:
Ik heb nu zo'n drie jaar mijn Framework 13 en herken me eigenlijk in alles wat je zegt.

Teams app gebruik ik via web en meestal gaat dat prima. Ik heb ook nog een aparte wrapper ervoor, voor als het niet lukt via Firefox. Maar fijn blijft anders.

Qua powermanagement heb ik dezelfde issues met Fedora en nog niet echt een oplossing gevonden. Met mijn vorige Macbook kon ik die gewoon dichtklappen en dan verbruikte die vrijwel geen stroom. Nu is het gewoon altijd afsluiten. Gelukkig start de laptop wel snel op met de SSD.
Bedankt voor de terugkoppeling. Dan weet ik in ieder geval dat Fedora waarschijnlijk hetzelfde probleem heeft. Voor nu accepteer ik het maar even. BIOS is up to date, verder weinig aanpassingen gedaan aan de standaardinstellingen. Power Saver modus is niet beter. Heb wel gezocht, maar kan verder geen goede oplossing vinden. Gek genoeg is de laptop bij gebruik juist vrij zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:25
AgeOfPanic schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:30:
[...]

Bedankt voor de terugkoppeling. Dan weet ik in ieder geval dat Fedora waarschijnlijk hetzelfde probleem heeft. Voor nu accepteer ik het maar even. BIOS is up to date, verder weinig aanpassingen gedaan aan de standaardinstellingen. Power Saver modus is niet beter. Heb wel gezocht, maar kan verder geen goede oplossing vinden. Gek genoeg is de laptop bij gebruik juist vrij zuinig.
Gaat de laptop niet in volledige "hybernate" als je het scherm dichtklapt? Dus memory state naar disc en alles uit op zo'n manier dat als je de boel weer open klapt eea weer terug geladen wordt waar het was bij dicht klappen?

Dus zo iets:

https://ubuntuhandbook.or...ehavior-ubuntu-20-04/amp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
duvekot schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:43:
[...]

Gaat de laptop niet in volledige "hybernate" als je het scherm dichtklapt? Dus memory state naar disc en alles uit op zo'n manier dat als je de boel weer open klapt eea weer terug geladen wordt waar het was bij dicht klappen?

Dus zo iets:

https://ubuntuhandbook.or...ehavior-ubuntu-20-04/amp/
Ik heb even jouw link gevolgd (en een paar links die daar weer stonden). Het lijkt erop dat hibernate niet standaard werkt onder Ubuntu. Dit wel aanzetten volgens de instructies gaat vrij ver en weet niet of dat verstandig is als beginner in Linux. Suspend is nu de enige optie. Misschien ga ik wel tijdelijk werken met de laptop gewoon uitzetten. Hij start redelijk vlot op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:25
AgeOfPanic schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:41:
[...]

Ik heb even jouw link gevolgd (en een paar links die daar weer stonden). Het lijkt erop dat hibernate niet standaard werkt onder Ubuntu. Dit wel aanzetten volgens de instructies gaat vrij ver en weet niet of dat verstandig is als beginner in Linux. Suspend is nu de enige optie. Misschien ga ik wel tijdelijk werken met de laptop gewoon uitzetten. Hij start redelijk vlot op.
ik had het 20+ jaren geleden ook gewoon werkend op een oude laptop met een van de eerste versies van Gentoo Linux .. en dat werkte prima .. zodra je de laptop weer open klapte ging die eea weer laden vanaf de speciale hibernate file en was je zo weer aan de slag ... en dat was nog op ronddraaiende stukken metal :+ .

tegenwoordig gebruik ik een Chromebook .. dus heb ik niet bijgehouden hoe dat nu allemaal werkt onder Linux.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Framework heeft een filmpje online geplaatst waarin de FW12 verder uit de doeken wordt gedaan:

Het is jammer dat er maar één reep geheugen in de FW12 gaat, wat natuurlijk ten koste gaat van de prestaties, want alle andere aspecten van het ontwerp spreken mij enorm aan.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11
Ik heb vorige week een FW13 besteld, ergens levering Q2. De week voor ik bestelde stond er nog levering mei. Dus ik verwacht eind juni ergens.

Ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Op Phoronix staat een vergelijking tussen een aantal (enigszins) recente laptops, waaronder enkele Framework modellen.

Op zich wel verrassend dat FW op sommige punten qua prestaties best goed presteert, maar wel ten koste van de hoeveelheid energie die daarvoor moet worden gebruikt. Wellicht is spelen met batterijprofielen op FW laptops belangrijker dan op de gemiddelde laptop om die reden?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovr
Voor de geinteresseerde, ik zat met mijn FW13, in batch 5 (May). Ik heb zojuist bericht gekregen dat deze is verscheept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
arnovr schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:32:
Voor de geinteresseerde, ik zat met mijn FW13, in batch 5 (May). Ik heb zojuist bericht gekregen dat deze is verscheept.
Nu pas? Volgens hun Reddit had je hem 12 mei al ontvangen.

https://www.reddit.com/r/..._and_marketplace_updates/

Ik heb batch 7 overigens. Maar goed om te weten dat die pagina dus niet heel accuraat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovr
Ja, helaas nu pas, ik had de reddit ook gezien. Mijn prebatch email was er gisteren pas. Misschien doen ze het op basis van land of continent prioriteren, geen idee.

Ik bedenk me wel net trouwens dat ik een debit creditcard heb, dat vond hij niet leuk.
Dus misschien dat de foute betaling een paar dagen heeft geduurd om af te handelen

[ Voor 34% gewijzigd door arnovr op 16-05-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
Shinji schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:34:
[...]

Nu pas? Volgens hun Reddit had je hem 12 mei al ontvangen.

https://www.reddit.com/r/..._and_marketplace_updates/

Ik heb batch 7 overigens. Maar goed om te weten dat die pagina dus niet heel accuraat is.
Waarschijnlijk gewoon verschepingstijd. Misschien dat de mensen op Reddit hem via het vliegtuig hebben gekregen/besteld, en dat andere mensen hem via scheepscontainers hebben gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
William_H schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:53:
[...]

Waarschijnlijk gewoon verschepingstijd. Misschien dat de mensen op Reddit hem via het vliegtuig hebben gekregen/besteld, en dat andere mensen hem via scheepscontainers hebben gekregen?
Een email per vliegtuig of boot?

Ik dacht dat je het over je pre-batch email had, niet de verschepings mail. Maar goed, er kunnen dus 3 dagen tussen zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door Shinji op 16-05-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovr
Verschepen gaat ook vrij snel, ik krijg berichtje dat hij er 21 mei is. Al met al een paar dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovr
Inmiddels heb ik mijn framework een paar dagen in gebruik. Opzich is het een prima laptop, maar ik moet eerlijk zijn dat ik sommige zaken zozo vind.
De bezel vind ik zelf wat goedkopig overkomen, de touchpad ervaar ik wel als downgrade ten opzichte van mijn oude XP13 en XPS15 ( Als je hem met je vinger raakt hoor je dat vrij goed, om bv te gaan scrollen. ).
Het scherm vind ik ook iets minder, dit wist ik van te voren en neem ik zeker voor lief, alhoewel de vorm me wel positief verrast, lekker hoog.
En als hij in de lader zit voel ik duidelijk de stroom op het chasis, erg irritant, maar ik weet nog niet of dat normaal is..... :| Moet ik nog uitzoeken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb een Laptop 13 (AMD, inmiddels ruim een jaar) en voel nooit wat qua stroom. Echter, ik had problemen met mijn scherm na ontvangst: er bleek een kabeltje niet goed vast te zitten. Zoiets hoor ik vaker, dus misschien is het een goed idee om 'm even open te schroeven en alle (relevante) aansluitingen na te lopen.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
arnovr schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:27:
Inmiddels heb ik mijn framework een paar dagen in gebruik. Opzich is het een prima laptop, maar ik moet eerlijk zijn dat ik sommige zaken zozo vind.
De bezel vind ik zelf wat goedkopig overkomen, de touchpad ervaar ik wel als downgrade ten opzichte van mijn oude XP13 en XPS15 ( Als je hem met je vinger raakt hoor je dat vrij goed, om bv te gaan scrollen. ).
Het scherm vind ik ook iets minder, dit wist ik van te voren en neem ik zeker voor lief, alhoewel de vorm me wel positief verrast, lekker hoog.
En als hij in de lader zit voel ik duidelijk de stroom op het chasis, erg irritant, maar ik weet nog niet of dat normaal is..... :| Moet ik nog uitzoeken .
Uit je verhaal wordt mij niet helemaal duidelijk welke Framework laptop je hebt. Maar bij in ieder geval de 13, welke een aluminium frame heeft, heb ik ook ervaren dat je iets van een trilling kan voelen als je heel licht de laptop aanraakt. Dit is iets wat bij alle metalen laptops gebeurt (bij een Lenovo voorheen ook gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovr
Ik heb de framework 13, de AMD ryzen Ai300. ik voel altijd trilling, ook als hij niet in de lader zit.
Mijn XPS's hebben een soort plastic zwart achtig iets, zeker geen alluminium, daarom voelde ik het niet.

Mijn vraag dus, voel jij het ook als je het niet eens in de lader heb zitten?
Is het schadelijk dat je chasis uberhaupt onder spanning staat?
En is er iets tegen te doen? (Op kabels na lopen, zoals eerder benoemd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Nou, afgelopen weken was er elke maandag een update met dat de nieuwe batch hun prep mail had gekregen. Dus had goede hoop dat gister (vannacht gezien tijdzone) batch 7 aan de beurt zou zijn maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
arnovr schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:40:
Ik heb de framework 13, de AMD ryzen Ai300. ik voel altijd trilling, ook als hij niet in de lader zit.
Mijn XPS's hebben een soort plastic zwart achtig iets, zeker geen alluminium, daarom voelde ik het niet.

Mijn vraag dus, voel jij het ook als je het niet eens in de lader heb zitten?
Is het schadelijk dat je chasis uberhaupt onder spanning staat?
En is er iets tegen te doen? (Op kabels na lopen, zoals eerder benoemd)
Mijn vraag dus, voel jij het ook als je het niet eens in de lader heb zitten? Ja
Is het schadelijk dat je chasis uberhaupt onder spanning staat? Nee, echt onder zware stromen staat dit niet.
En is er iets tegen te doen? (Op kabels na lopen, zoals eerder benoemd) Nee, want dit is een gegeven bij metalenbehuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Shinji schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:54:
Nou, afgelopen weken was er elke maandag een update met dat de nieuwe batch hun prep mail had gekregen. Dus had goede hoop dat gister (vannacht gezien tijdzone) batch 7 aan de beurt zou zijn maar helaas.
Blijkbaar was er een feestdag daar las ik op Reddit. Vanochtend de mail gehad :)

IDeal optie om te betalen was gister niet te vinden. Na contact met helpdesk gaven ze aan dat die optie er inderdaad niet meer is.

Creditcard ingegeven en voldoende saldo op gezet. Vannacht een mail dat het mislukt was. Dus ik op link klikken om alsnog te betalen, iDeal staat er gewoon tussen en lijkt te werken. Maar goed, had nu saldo op creditcard dus daar maar mee betaald.

[ Voor 32% gewijzigd door Shinji op 29-05-2025 07:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnovr
Shinji schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:35:
[...]

Blijkbaar was er een feestdag daar las ik op Reddit. Vanochtend de mail gehad :)

IDeal optie om te betalen was gister niet te vinden. Na contact met helpdesk gaven ze aan dat die optie er inderdaad niet meer is.

Creditcard ingegeven en voldoende saldo op gezet. Vannacht een mail dat het mislukt was. Dus ik op link klikken om alsnog te betalen, iDeal staat er gewoon tussen en lijkt te werken. Maar goed, had nu saldo op creditcard dus daar maar mee betaald.
Dit had ik hetzelfde trouwens. Mijn creditcard faalde, en toen via ideal betalen.

Ik heb inmiddels de officiele charger gehaald, die is gegrond. Dit werkt een stuk beter voor het voelen van de spanning in de chasis. Het blijft merkbaar ,maar zeker een stuk minder.

Buiten dat doet de framework het prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
Shipping ging inderdaad erg rap, kreeg 2 juni ‘s nachts een mail dat die verzonden was, 5 juni delivery. Maar dat werd gister al :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXv35Ndgu5rRm_F1G0vBTS2dPp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWo3Qd2VM1o9Gih6zwFLG0hi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:15

jacobras

Developer

Shinji schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 06:33:
Shipping ging inderdaad erg rap, kreeg 2 juni ‘s nachts een mail dat die verzonden was, 5 juni delivery. Maar dat werd gister al :)

[Afbeelding]
Hmm, vet met die semi-transparante bezel. Is dit Translucent of Translucent Black?

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
jacobras schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:49:
[...]

Hmm, vet met die semi-transparante bezel. Is dit Translucent of Translucent Black?
Dit is translucent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovr
Ziet er leuk uit de transparent bezel, ik heb zelf de lavendel kleur, vond me dochter wel mooi.

Ik heb wel dat ik de bezel altijd een beetje dicht druk aan de onderkant als ik de laptop dicht doe.
Ik doe hem met 1 hand in het midden dicht, en dan deukt en kraakt hij iets. Heb je dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
arnovr schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:07:
Ziet er leuk uit de transparent bezel, ik heb zelf de lavendel kleur, vond me dochter wel mooi.

Ik heb wel dat ik de bezel altijd een beetje dicht druk aan de onderkant als ik de laptop dicht doe.
Ik doe hem met 1 hand in het midden dicht, en dan deukt en kraakt hij iets. Heb je dit ook?
Nee heb ik niet, zitten aan de onderkant van de vezel de magneetjes wel op hun plek? Bij mij zat aan de linkerkant de kabel voor het scharnier waardoor de magneetjes niet klikten. Kabel moet achter het scharnier, dan gaat het wel goed.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste