© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ben benieuwd
Op zich wel verrassend dat FW op sommige punten qua prestaties best goed presteert, maar wel ten koste van de hoeveelheid energie die daarvoor moet worden gebruikt. Wellicht is spelen met batterijprofielen op FW laptops belangrijker dan op de gemiddelde laptop om die reden?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Nu pas? Volgens hun Reddit had je hem 12 mei al ontvangen.arnovr schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:32:
Voor de geinteresseerde, ik zat met mijn FW13, in batch 5 (May). Ik heb zojuist bericht gekregen dat deze is verscheept.
https://www.reddit.com/r/..._and_marketplace_updates/
Ik heb batch 7 overigens. Maar goed om te weten dat die pagina dus niet heel accuraat is.
Ik bedenk me wel net trouwens dat ik een debit creditcard heb, dat vond hij niet leuk.
Dus misschien dat de foute betaling een paar dagen heeft geduurd om af te handelen
[ Voor 34% gewijzigd door arnovr op 16-05-2025 09:47 ]
Waarschijnlijk gewoon verschepingstijd. Misschien dat de mensen op Reddit hem via het vliegtuig hebben gekregen/besteld, en dat andere mensen hem via scheepscontainers hebben gekregen?Shinji schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:34:
[...]
Nu pas? Volgens hun Reddit had je hem 12 mei al ontvangen.
https://www.reddit.com/r/..._and_marketplace_updates/
Ik heb batch 7 overigens. Maar goed om te weten dat die pagina dus niet heel accuraat is.
Een email per vliegtuig of boot?William_H schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:53:
[...]
Waarschijnlijk gewoon verschepingstijd. Misschien dat de mensen op Reddit hem via het vliegtuig hebben gekregen/besteld, en dat andere mensen hem via scheepscontainers hebben gekregen?
Ik dacht dat je het over je pre-batch email had, niet de verschepings mail. Maar goed, er kunnen dus 3 dagen tussen zitten.
[ Voor 15% gewijzigd door Shinji op 16-05-2025 10:01 ]
De bezel vind ik zelf wat goedkopig overkomen, de touchpad ervaar ik wel als downgrade ten opzichte van mijn oude XP13 en XPS15 ( Als je hem met je vinger raakt hoor je dat vrij goed, om bv te gaan scrollen. ).
Het scherm vind ik ook iets minder, dit wist ik van te voren en neem ik zeker voor lief, alhoewel de vorm me wel positief verrast, lekker hoog.
En als hij in de lader zit voel ik duidelijk de stroom op het chasis, erg irritant, maar ik weet nog niet of dat normaal is.....
True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!
Uit je verhaal wordt mij niet helemaal duidelijk welke Framework laptop je hebt. Maar bij in ieder geval de 13, welke een aluminium frame heeft, heb ik ook ervaren dat je iets van een trilling kan voelen als je heel licht de laptop aanraakt. Dit is iets wat bij alle metalen laptops gebeurt (bij een Lenovo voorheen ook gehad).arnovr schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:27:
Inmiddels heb ik mijn framework een paar dagen in gebruik. Opzich is het een prima laptop, maar ik moet eerlijk zijn dat ik sommige zaken zozo vind.
De bezel vind ik zelf wat goedkopig overkomen, de touchpad ervaar ik wel als downgrade ten opzichte van mijn oude XP13 en XPS15 ( Als je hem met je vinger raakt hoor je dat vrij goed, om bv te gaan scrollen. ).
Het scherm vind ik ook iets minder, dit wist ik van te voren en neem ik zeker voor lief, alhoewel de vorm me wel positief verrast, lekker hoog.
En als hij in de lader zit voel ik duidelijk de stroom op het chasis, erg irritant, maar ik weet nog niet of dat normaal is.....Moet ik nog uitzoeken .
Mijn XPS's hebben een soort plastic zwart achtig iets, zeker geen alluminium, daarom voelde ik het niet.
Mijn vraag dus, voel jij het ook als je het niet eens in de lader heb zitten?
Is het schadelijk dat je chasis uberhaupt onder spanning staat?
En is er iets tegen te doen? (Op kabels na lopen, zoals eerder benoemd)
Mijn vraag dus, voel jij het ook als je het niet eens in de lader heb zitten? Jaarnovr schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:40:
Ik heb de framework 13, de AMD ryzen Ai300. ik voel altijd trilling, ook als hij niet in de lader zit.
Mijn XPS's hebben een soort plastic zwart achtig iets, zeker geen alluminium, daarom voelde ik het niet.
Mijn vraag dus, voel jij het ook als je het niet eens in de lader heb zitten?
Is het schadelijk dat je chasis uberhaupt onder spanning staat?
En is er iets tegen te doen? (Op kabels na lopen, zoals eerder benoemd)
Is het schadelijk dat je chasis uberhaupt onder spanning staat? Nee, echt onder zware stromen staat dit niet.
En is er iets tegen te doen? (Op kabels na lopen, zoals eerder benoemd) Nee, want dit is een gegeven bij metalenbehuizingen.
Blijkbaar was er een feestdag daar las ik op Reddit. Vanochtend de mail gehadShinji schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:54:
Nou, afgelopen weken was er elke maandag een update met dat de nieuwe batch hun prep mail had gekregen. Dus had goede hoop dat gister (vannacht gezien tijdzone) batch 7 aan de beurt zou zijn maar helaas.
IDeal optie om te betalen was gister niet te vinden. Na contact met helpdesk gaven ze aan dat die optie er inderdaad niet meer is.
Creditcard ingegeven en voldoende saldo op gezet. Vannacht een mail dat het mislukt was. Dus ik op link klikken om alsnog te betalen, iDeal staat er gewoon tussen en lijkt te werken. Maar goed, had nu saldo op creditcard dus daar maar mee betaald.
[ Voor 32% gewijzigd door Shinji op 29-05-2025 07:34 ]
Dit had ik hetzelfde trouwens. Mijn creditcard faalde, en toen via ideal betalen.Shinji schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:35:
[...]
Blijkbaar was er een feestdag daar las ik op Reddit. Vanochtend de mail gehad
IDeal optie om te betalen was gister niet te vinden. Na contact met helpdesk gaven ze aan dat die optie er inderdaad niet meer is.
Creditcard ingegeven en voldoende saldo op gezet. Vannacht een mail dat het mislukt was. Dus ik op link klikken om alsnog te betalen, iDeal staat er gewoon tussen en lijkt te werken. Maar goed, had nu saldo op creditcard dus daar maar mee betaald.
Ik heb inmiddels de officiele charger gehaald, die is gegrond. Dit werkt een stuk beter voor het voelen van de spanning in de chasis. Het blijft merkbaar ,maar zeker een stuk minder.
Buiten dat doet de framework het prima.
Hmm, vet met die semi-transparante bezel. Is dit Translucent of Translucent Black?Shinji schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 06:33:
Shipping ging inderdaad erg rap, kreeg 2 juni ‘s nachts een mail dat die verzonden was, 5 juni delivery. Maar dat werd gister al
[Afbeelding]
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Dit is translucentjacobras schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:49:
[...]
Hmm, vet met die semi-transparante bezel. Is dit Translucent of Translucent Black?
Ik heb wel dat ik de bezel altijd een beetje dicht druk aan de onderkant als ik de laptop dicht doe.
Ik doe hem met 1 hand in het midden dicht, en dan deukt en kraakt hij iets. Heb je dit ook?
Nee heb ik niet, zitten aan de onderkant van de vezel de magneetjes wel op hun plek? Bij mij zat aan de linkerkant de kabel voor het scharnier waardoor de magneetjes niet klikten. Kabel moet achter het scharnier, dan gaat het wel goed.arnovr schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:07:
Ziet er leuk uit de transparent bezel, ik heb zelf de lavendel kleur, vond me dochter wel mooi.
Ik heb wel dat ik de bezel altijd een beetje dicht druk aan de onderkant als ik de laptop dicht doe.
Ik doe hem met 1 hand in het midden dicht, en dan deukt en kraakt hij iets. Heb je dit ook?
Wat is je eerste gevoel van de laptop?
Verder nog niet echt onderweg gebruikt, dat komt komende week.
YouTube: Framework 13 screen
Vanaf seconde 30 ongeveer.
Het lijkt te beïnvloeden door te scrollen. Niet elke site lijkt het te hebben. Ik twijfel of het software of hardware is.
Mijn tijdelijke oplossing hardware acceleratie uitzetten in firefox.
Ik had het wel opgezocht, en er stond dacht ik ergens een ticket open. Maar heb er verder niet meer naar gekeken.
Ik draai Project Bluefin.
© ocf81 1981-infinity
© ocf81 1981-infinity
Nee hij heeft niet mijn adapterocf81 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:04:
Met dezelfde adapter?
Ik ga morgen even wat verder testen, misschien in een ander slot doen, kijken of dat verschil maakt.
Werkt prima, openSUSE Tumbleweed draai ik al een tijdje op m'n desktop en was ook op de framework zonder problemen te installeren en te gebruiken. Ik heb nog een poging gedaan om hibernate werkend te krijgen, maar dat is tot nu toe niet gelukt. Sleep werkt wel gewoon prima overigens.
Wat me tot nu toe wel opviel is dat de schermhelderheid wel wat laag is als de laptop start. Pas als het OS is ingeladen sprint de schermhelderheid omhoog naar iets wat een beetje leesbaar is overdag. Maar misschien is dat nog ergens aan te passen.
En de vingerafdruk scanner werkt vrij slecht bij het unlocken, maar of dat aan de hardware of software ligt kan ik niet zeggen. Oh, en de USB A adapter werkte niet in slot linksonder, maar rechtsonder werkt die wel prima. Volgens de compatibility matrix zou hij daar wel goed moeten werken (https://knowledgebase.fra...-ai-300-series-Hy5SfMRs1l) maar bij mij dus niet. En ik heb (nog) geen flicker problemen gehad.
Ik heb mijn USB A linksonder zitten, en die werkt zonder problemen.
Ik draai project bluefin. De vinger scanner vind ik ook niet alles, na wat pielen werkt het wel, maar echt nuttig vind ik het niet.
Als ik in de terminal test werkt het hier idd ook allemaal prima. Maar op het kde/plasma lockscreen werkt het dus niet echt lekker, het werkt echt af en toe. Meestal werkt het niet, of er staat al een melding dat er een timeout is geweest op de sensor.Shinji schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:00:
Hier werkt die alleen direct na locken lijkt het, als ik even koffie haal kan ik daarna niet met vingerafdruk inloggen. Op de terminal wel, das wel geinig. Hij werkt dan verder prima.
Ik kwam deze tegen: https://en.opensuse.org/S...ingerprint-authentication Daarmee lijkt het wel wat beter te werkenahbart schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:16:
Ik kon de fingerprint wel wat verbeteren op kde plasma via bewerking van de /etc/pam.d files. Uit mijn hoofd kde en kde-fingerprint. Daar zou ik even zoeken, als je dat nog niet gedaan had
Ik had vanochtend ook flikkeringen in Firefox. Ik heb "display configuration > built in screen > adaptive sync" van automatic veranderd in always. Sinds die aanpassing heb ik nog geen flikkeringen meer gezien. Maar ik heb hem inmiddels bij wijze van test weer teruggezet naar automatic, en nu zie ik het ook niet meer.Shinji schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:27:
Iemand dit al gehad?
YouTube: Framework 13 screen
Vanaf seconde 30 ongeveer.
Het lijkt te beïnvloeden door te scrollen. Niet elke site lijkt het te hebben. Ik twijfel of het software of hardware is.
Een andere mogelijke oplossing die ik had gezien was om gebruik te maken van de flatpack versie van firefox. Dit zou dan mogelijk een oplossing kunnen zijn als het te maken heeft met codecs, maar het lijkt bij mij niet gerelateerd te zijn aan media playback, dus geen idee.
Waar vind ik die?rescla schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:26:
[...]
... in Firefox. Ik heb "display configuration > built in screen > adaptive sync" van automatic veranderd in always. ...
In system settings, of rechtermuisknop op je desktop en dan de optie om je scherm instellingen aan te passen. Waar je ook je scherm resolutie aan kan passen.
Nu pas aan toegekomen, aan de andere kant er in gedaan, dat werkte. Daarna weer terug en toen werkte dat ookShinji schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 00:01:
[...]
Nee hij heeft niet mijn adaptermaar om aan te geven dat het niet heel ver er in gaan niet per se het issue is lijkt me.
Ik ga morgen even wat verder testen, misschien in een ander slot doen, kijken of dat verschil maakt.
Hoort de Framework Desktop hier ook in het topic thuis eigenlijk? Want die heb ik nu ook besteld, batch 11, wordt ergens Q3 verzonden is hun verwachting.
- Het is nog steeds niet concreet wanneer hij komt
- Hij is ondertussen heel onaantrekkelijk geprijsd tegenover iets als een GMKtec EVO-X2
- De repareerbaarheid is net zo als de concurrentie
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Ik las over diverse modellen van GMKtec dat de kwaliteit van onderdelen wel erg te wensen overliet, dat er veel na een of twee jaar al mee kapten. Ik hoop/verwacht dat dit bij Framework wat beter is.silverball schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:01:
@Shinji Ik ben gek op mijn framework 13, daarentegen heb ik wel zojuist mijn Framework Desktop pre-order gecancelled.Ik mis de USP behalve de leuke tiles op de voorkant.
- Het is nog steeds niet concreet wanneer hij komt
- Hij is ondertussen heel onaantrekkelijk geprijsd tegenover iets als een GMKtec EVO-X2
- De repareerbaarheid is net zo als de concurrentie
Vermoedelijk wel, ik moet ook zeggen dat sinds ik een snellere werkmachine en een chatGPT abonnement heb gekregen mijn use-case ook wel een beetje is verdwenen, en dan is 2k particulier toch wel een hoop geld voor een desktop.Shinji schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:09:
[...]
Ik las over diverse modellen van GMKtec dat de kwaliteit van onderdelen wel erg te wensen overliet, dat er veel na een of twee jaar al mee kapten. Ik hoop/verwacht dat dit bij Framework wat beter is.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Ik ben van plan om een Framework 13 Ryzen™ AI 7 350 OF AMD Ryzen™ 5 7640U laptop aan te schaffen ter vervanging van mijn Lenovo Thinkpad p14s gen 1.
Kan iemand mij een korte review geven voornamelijk over de volgende punten:
- Hoe is de keyboard?
- Werkt de 2.8K display goed op linux?
- Hoe is de fan controle op linux, draait de fan constant of is dit niet zo?
- Bevat de usb-c poorten alt mode / display port?
fun feitje Frame.work zit gewoon in Nederland, Eindhoven!
Bedankt!
Edit: Ik overweeg om voor de AMD Ryzen™ 5 7640U te gaan, ik lees dat de batterij langer mee gaat + als Firmware engineer zal ik vast weinig merken tussen de twee en ben ik 600 euro voordeliger uit.
Edit 2:
[ Voor 39% gewijzigd door FbdJ op 17-08-2025 11:07 ]
Keyboard vind ik zelf prima, niet speciaal, maar voldoet. Maar ik ben niet zo heel erg kieskeurig wat dat betreft.FbdJ schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:01:
Dag Allemaal,
Ik ben van plan om een Framework 13 Ryzen™ AI 7 350 OF AMD Ryzen™ 5 7640U laptop aan te schaffen ter vervanging van mijn Lenovo Thinkpad p14s gen 1.
Kan iemand mij een korte review geven voornamelijk over de volgende punten:Iemand ook kortgeleden een framework 13 besteld waarbij de levertijd 1-3 weken was? Hoelang was dit daadwerkelijk,
- Hoe is de keyboard?
- Werkt de 2.8K display goed op linux?
- Hoe is de fan controle op linux, draait de fan constant of is dit niet zo?
- Bevat de usb-c poorten alt mode / display port?
fun feitje Frame.work zit gewoon in Nederland, Eindhoven!
Bedankt!
Edit: Ik overweeg om voor de AMD Ryzen™ 5 7640U te gaan, ik lees dat de batterij langer mee gaat + als Firmware engineer zal ik vast weinig merken tussen de twee en ben ik 600 euro voordeliger uit.
Edit 2:Toch voor de 7640U series gegaan met 2.8K display. Ik ben benieuwd. Ik ben voor de aluminium expension cards gegaan omdat ik las dat kleur plastic was.. heb wel de doorzichtige bezel!
2.8k scherm werkt prima onder Linux.
De fan draait bij mij niet constant (AI 7 350). Maar kan op bepaalde momenten onder belasting wel hard gaan draaien en is dan niet heel erg stil.
Ja, USB-C heeft alt mode volgens mij, maar kan verschillen op welke plek je hem stopt. Daar zijn wel schema’s van.
Die van mij kwam volgens mij uit Taiwan. Toen duurde het 7 dagen vanaf de prep mail tot levering.FbdJ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:12:
Worden bestellingen vanuit Nederland geleverd (ik zie dat ze een warehouse in Eindhoven hebben) of uit Taiwan? Ik ben benieuwd status gaf aan ships in 5 days.
Prep mail is mail met shipment info of bedoel je voorbereiden voor verzending?ahbart schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:29:
[...]
Die van mij kwam volgens mij uit Taiwan. Toen duurde het 7 dagen vanaf de prep mail tot levering.
Er staat zoiets in als "We’re preparing Batch"FbdJ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:49:
[...]
Prep mail is mail met shipment info of bedoel je voorbereiden voor verzending?
[ Voor 6% gewijzigd door ahbart op 18-08-2025 14:06 ]
Ik verbind de laptop thuis altijd aan een scherm via usb-c. Scherm heeft een resolutie van 3840 x 1600. Werkt prima. Ik heb wel eens iets gelezen over dat het uitmaakt in welke slot je de usb c poort steekt, maar dat zou ook voor een ander model kunnen zijn.
© ocf81 1981-infinity
© ocf81 1981-infinity
Ben benieuwd, ik hoop een printerocf81 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:41:
Framework heeft vanmiddag een video klaargezet voor volgende week waarin ze iets nieuws aan gaan kondigen:
[YouTube: Something big just got better]
Zullen ze niet aan de telefoonmarkt beginnen?ocf81 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:41:
Framework heeft vanmiddag een video klaargezet voor volgende week waarin ze iets nieuws aan gaan kondigen:
Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.
Oh? Ik had laatst een Q&A gezien en dacht dat die daar in aangaf dat het heel lastig zou zijn, maar dacht niet dat hij de deur helemaal dicht had gegooid.Reinier schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:14:
[...]
Not sure if serious maar dit gaat nooit gebeuren volgens Nirav Patel
Dus ik ben wel degelijk serieus, printermarkt is wat mij betreft echt een boevenmarkt met relatief weinig innovatie, dus mag wat mij betreft wel wat reuring in komen.
In diezelfde Q&A ging het over of het in de toekomst wellicht met Fairphone kon samenwerken.Mototaz schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:12:
[...]
Zullen ze niet aan de telefoonmarkt beginnen?
Ik verwacht eerlijk gezegd geen telefoon. Zo groot zijn die niet.
Maar stel voor de zekerheid mijn nieuwe telefoon nog even een weekje uit
[ Voor 21% gewijzigd door Shinji op 19-08-2025 18:26 ]
Dan heb ik dat verkeerd onthouden, sorry. Ik kan me herinneren dat hij lacherig aangaf dat dat nooit wat zou worden.Shinji schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:23:
[...]
Oh? Ik had laatst een Q&A gezien en dacht dat die daar in aangaf dat het heel lastig zou zijn, maar dacht niet dat hij de deur helemaal dicht had gegooid.
Maakt niet uit hoor, ik heb het wellicht ook verkeerd onthouden, of we hebben hetzelfde anders geïnterpreteerd. Of wellicht lachte die omdat die wist dat ze er al aan bezig waren.Reinier schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:41:
[...]
Dan heb ik dat verkeerd onthouden, sorry. Ik kan me herinneren dat hij lacherig aangaf dat dat nooit wat zou worden.
Ik denk dat het een van de meest vastgeroeste markten is die het verdienen om wat meer concurrentie te krijgen. Al snap ik dat het lastig is.
YouTube: So, will Framework make a printer?!
Ik ga hem nog maar eens terug kijken.
[edit]
Het is toen eigenlijk al aangekondigd, een Framwork Tractor
Als ik de reacties lees onder het aankondigings filmpje dan denk ik eerlijk gezegd dat upgrades voor de FW 16 (something big) de grootste kans maken.
[ Voor 40% gewijzigd door Shinji op 19-08-2025 23:15 ]
Ik denk een update voor de Framework 16.ocf81 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:41:
Bij mij ging hij van europa weer terug naar azie, volgens fedex. Maar hij kwam uiteindelijk wel.FbdJ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:41:
Nou mijn framework 13 maakt een wereldreis. Taiwan -> Filipijnen, China -> India en vermoed onderweg naar Duitsland. wie weet komt hij morgen al binnen.
Dat zal waarschijnlijk douane scans zijn, hij is niet daadwerkelijk teruggegaan.ahbart schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:43:
[...]
Bij mij ging hij van europa weer terug naar azie, volgens fedex. Maar hij kwam uiteindelijk wel.
Dat zou mooi zijn, kreeg al het idee dat de extra upgrades / mods voor de 16 een beetje achterbleven bij de.. custimizable desktop
Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.
[ Voor 21% gewijzigd door FbdJ op 21-08-2025 11:08 ]
Ja, had ik ook met mijn FW. Dag eerder dan gepland, en super nauwkeurige tracking (internationaal, niet van de last mile bezorger).FbdJ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:56:
Nou, zondag besteld. Dinsdag verstuurd en vandaag onderweg voor levering. Niet verkeerd. Dag eerder dan de geplande levering van FedEx.
[ Voor 14% gewijzigd door ocf81 op 21-08-2025 13:20 ]
© ocf81 1981-infinity
© ocf81 1981-infinity
- LED indicator van webcam flickert
- shift key sticky
- bezel beschadigd aangekomen
- bij inpluggen van monitor via USB-C op port 1 en 3 moet ik het 6 keer herhalen tot dat er signaal is.
Het totaal van de problemen lijkt me inderdaad geen fijne ervaring. Vervelend voor je. Ik vraag me wel af hoe dit door de kwaliteitsinspectie is gekomen bij Compal.FbdJ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:14:
Nou de FW13 gaat retour. Ik heb 3 issues. Support was wel aardig en had in eerste instantie 3 RMAs opgezet. Maar nadat de USB-C DP niet altijd werk was ik er al klaar mee.
- LED indicator van webcam flickert
- shift key sticky
- bezel beschadigd aangekomen
- bij inpluggen van monitor via USB-C op port 1 en 3 moet ik het 6 keer herhalen tot dat er signaal is.
© ocf81 1981-infinity
Geen idee, maar wat betreft het display via USB-C: dit blijkt een probleem te zijn dat veel mensen ervaren, vooral bij AMD. Vanochtend weer – geen signaal op het display, pas na vijf minuten werkte het na meerdere pogingen. Ik vind dat best jammer. Wat Framework doet, is echt tof, maar voor mijn werk heb ik wel iets robuusts nodig. De ThinkPad P14s Gen 5 is op zich ook prima te upgraden (RAM, SSD, toetsenbord, scherm), behalve het moederbord dan.ocf81 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:33:
[...]
Het totaal van de problemen lijkt me inderdaad geen fijne ervaring. Vervelend voor je. Ik vraag me wel af hoe dit door de kwaliteitsinspectie is gekomen bij Compal.
[ Voor 14% gewijzigd door FbdJ op 27-08-2025 09:52 ]
© ocf81 1981-infinity
Veel plezier en succes! Ondanks de berichten hier, heb ik weinig problemen en ben (best) tevreden met mijn Laptop 13 (AMD).FbdJ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 06:46:
Ik ga Framework toch nog een kans geven.
True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!
Er is voor de drie onderdelen een RMA opgezet dus hopelijk is het hierna opgelosttheredspecial schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:28:
[...]
Veel plezier en succes! Ondanks de berichten hier, heb ik weinig problemen en ben (best) tevreden met mijn Laptop 13 (AMD).
Volgens de Framework winkel wel.Shinji schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:32:
Ik zal eens kijken of ik straks bij mij de DP over USB-C kan testen. Ik gebruik het eigenlijk niet, heb een een HDMI en een DP expansion die ik afwissel naar gelang wat nodig is en dat werkt zonder problemen. Maar ik vraag me af, aangezien de interne connector van die expansion cards USB-C is, is dat dan niet effectief hetzelfde?
© ocf81 1981-infinity
Excuses ik zeg het verkeerd, het is gewoon USB-C aansluiting met mijn monitors was soms instabiel is, niet via Display port.Shinji schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:32:
Ik zal eens kijken of ik straks bij mij de DP over USB-C kan testen. Ik gebruik het eigenlijk niet, heb een een HDMI en een DP expansion die ik afwissel naar gelang wat nodig is en dat werkt zonder problemen. Maar ik vraag me af, aangezien de interne connector van die expansion cards USB-C is, is dat dan niet effectief hetzelfde?
Wat ik wel jammer vind is dat een nieuwe expansion port voor SD kaarten 30 euro kost + 12,95 verzendkosten. Weet iemand een third party reseller?
Al die dingen benoemd zijn ook niet de (eventuele) oorzaken van problemen met video over USB-C. Dat zijn firmware en hardware-ondersteuning.AgeOfPanic schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:10:
Ik type dit momenteel terwijl mijn FW13 via usb-c aangesloten is op mijn Dell scherm. Draai Ubuntu. USB-C poorten zitten in de achterste bays. Misschien 1 of 2 keer gehad dat ik de laptop opnieuw moest aansluiten/opstarten bij het koppelen.
Wat ik wel jammer vind is dat een nieuwe expansion port voor SD kaarten 30 euro kost + 12,95 verzendkosten. Weet iemand een third party reseller?
Welke CPU heb je in je laptop? Een AMD of Intel. Want als je een Intel hebt klopt het dat hij het eigenlijk altijd doet. Alleen bij AMD zijn er problemen bekend.
Ik heb de AMD Ryzen 5 7640U versie.William_H schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:19:
[...]
Al die dingen benoemd zijn ook niet de (eventuele) oorzaken van problemen met video over USB-C. Dat zijn firmware en hardware-ondersteuning.
Welke CPU heb je in je laptop? Een AMD of Intel. Want als je een Intel hebt klopt het dat hij het eigenlijk altijd doet. Alleen bij AMD zijn er problemen bekend.
Die heb ik ook, Ik draai zelf Arch.. Heb jij dat bijvoorbeeld tijdens een google meet de fans best hard gaan spinnen?
[ Voor 20% gewijzigd door AgeOfPanic op 29-08-2025 00:43 ]
Ga je ook geen vervanging van het hele moederbord aan? Want het klinkt gewoon alsof je een moederbord hebt met problemen.FbdJ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:14:
Ok.. mijn USB-A port op slot 4 heeft het opeens begeven, niets werkt meer vanaf daar. That's it for me helaas.
Ik gebruik deze laptop voor mijn werk. Ik doe firmware ontwikkeling, ik sluit daarom best wat microcontrollers gedurende de dag aan. Voor mij is het essentieel dat poorten goed en stabiel werken. Ik krijg steeds meer de indruk dat het geen robuust apparaat is. Ik weet het niet….duvekot schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:12:
[...]
Ga je ook geen vervanging van het hele moederbord aan? Want het klinkt gewoon alsof je een moederbord hebt met problemen.
Gelukkig is support wel heel aardig, maar thats it. Hij gaat gewoon terug. RMA’s kosten ook een tijdje merk ik, het is dus niet zo dat je binnen 1-3 werkdagen een onderdeel in huis hebt; maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door FbdJ op 29-08-2025 20:43 ]
Goede beslissing. Ze kunnen het zeker. Eigenlijk wel jammer dat je een modulaire laptop moet terugsturen ipv vervangende onderdelen krijgt opgestuurd.FbdJ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:01:
De eerste FW13 die is aangeschaft is terug op de post, heb een tweede besteld. Hopen dat deze geen problemen heeft. Ik geef Framework toch wel nog een kans. Ik vind het bedrijf gewoon tof, ik geloof wel dat ze het kunnen
© ocf81 1981-infinity
Nieuwe is binnen en werkt perfect. Ik zie alsnog wel een LED flicker als ik mijn finger voor de lens houd (om donker te simuleren) maar gelukkig stoort het niet enorm.AgeOfPanic schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:16:
[...]
Goede beslissing. Ze kunnen het zeker. Eigenlijk wel jammer dat je een modulaire laptop moet terugsturen ipv vervangende onderdelen krijgt opgestuurd.
Ik heb de automatische helderheid aanpassingen uitgezet. Flikkerde ook iets en ook soms vloeiend aanpassing maar ik vind dat niet fijn. Ik wil zelf beslissen wat ik zie.FbdJ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:10:
[...]
Nieuwe is binnen en werkt perfect. Ik zie alsnog wel een LED flicker als ik mijn finger voor de lens houd (om donker te simuleren) maar gelukkig stoort het niet enorm.
Ik heb het over de LED indicator van de Gen2 webcam module. Niet het schermCB32 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:38:
[...]
Ik heb de automatische helderheid aanpassingen uitgezet. Flikkerde ook iets en ook soms vloeiend aanpassing maar ik vind dat niet fijn. Ik wil zelf beslissen wat ik zie.
[ Voor 7% gewijzigd door FbdJ op 05-09-2025 18:50 ]