Draai nu ongeveer een half jaar een Framework 13. Het was meteen ook mijn eerste ervaring met Linux. Dat ging verbazingwekkend soepel. Aanvankelijk begonnen met Ubuntu, omdat die officieel ondersteund wordt. Dat werkte op zich prima, maar ik vond Ubuntu visueel niet zo mooi en sommige zaken ook verwarrend (Software Updater, Firmware Updater, App center, en nog een of twee applicaties voor alleen het updaten van je apparaat bijvoorbeeld). Verder was het verbruik in standby vrij hoog.
Sinds gisteren over op Zorin OS na wat positieve reviews en even de Live CD te hebben gedraaid. Tot nu toe erg positief en alles werkt tot nu toe zonder verdere handelingen (vingerafdruk enz.). En het voelt wat frisser aan. Zij hebben ook een guide waarin de installatie voor specifiek Framework laptops beschreven staat:
https://help.zorin.com/do.../set-up-framework-laptop/. Ik ben nog aan het kijken of het verbruik in standby nu beter is.
Hoeft geen discussie te worden over de beste distro, maar misschien heeft iemand er wat aan bij de keuze wat te installeren.
[
Voor 5% gewijzigd door
AgeOfPanic op 06-01-2026 00:29
]