• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-04 19:07
ocf81 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 04:08:
Ik had in 2023 al enige tijd van een processor die bleef steken in de temperatuurbeveiligingsmodus na een relatief korte tijd van werk verzetten, en dat werd steeds erger en gebeurde steeds vaker. In oktober 2023 heb ik daar maar eens melding van gemaakt bij Framework. Ik had al een testje gedaan, maar ik moest en zou de test opnieuw in een ondersteunde distributie doen. Ik had destijds Kubuntu geïnstalleerd staan, maar ik moest en zou testen in Ubuntu voordat ze de RMA wilden overwegen. Op zich snap ik wel dat je officieel ondersteunde software aan wil houden, maar het verschil tussen Ubuntu en Kubuntu is nu ook weer niet van dien aard dat je daar wezenlijke verschillen zou verwachten als het om een oververhittende processor gaat.
Een ander ding wat van mij gevraagd werd was om de CPU van nieuwe koelpasta te voorzien. Ik weet niet of dat de standaard is bij Framework, of dat ik zonder dat zelf echt onder het voetlicht te brengen toch op de een of andere manier de indruk heb gewekt dat ik dit wel aan zou kunnen. De gemiddelde helpdeskmedewerker zou je dit niet zo snel vragen. Maar het zijn op zich hele aardige mensen die niet moeilijk doen over een RMA als je daar bewijs voor kan leveren. Uiteindelijk ben ik dus tevreden over de ondersteuning die Framework levert.
En nu is de quizvraag natuurlijk. Hoe is dit opgelost?

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

William_H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:20:
[...]

En nu is de quizvraag natuurlijk. Hoe is dit opgelost?
Vervanging van het moederbord op het initiatief van Framework. Zij zonden een nieuw moederbord op en gaven een verzendbon om het oude moederbord terug te sturen naar een partner in Duitsland.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-04 17:13

jacobras

Developer

urharm schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:00:
Qua powermanagement heb ik dezelfde issues met Fedora en nog niet echt een oplossing gevonden. Met mijn vorige Macbook kon ik die gewoon dichtklappen en dan verbruikte die vrijwel geen stroom. Nu is het gewoon altijd afsluiten. Gelukkig start de laptop wel snel op met de SSD.
Hier hetzelfde nu ik Fedora geïnstalleerd heb. Werkt verder uitstekend (en start snel genoeg op) maar jammer is het wel omdat het stroomverbruik bij gebruik ook hoger is dan voorheen op Windows.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iaw9q2D-pGMdKuc6R7P_KZAi9Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvVmB7gpOwkT10s3tp9ke9P3.jpg?f=fotoalbum_large

Heb mijn hele verhaal in 't OS Distributies topic neergezet, maar voor hier iig goed om te kunnen delen hoe fijn Fedora 43 verder out of the box werkt, van het touchpad en de vingerafdrukscanner tot de camera en brightness sensor :)

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Framework heeft een Q&A gedaan omtrent de geheugensituatie:

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:14
jacobras schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:35:
[...]

Hier hetzelfde nu ik Fedora geïnstalleerd heb. Werkt verder uitstekend (en start snel genoeg op) maar jammer is het wel omdat het stroomverbruik bij gebruik ook hoger is dan voorheen op Windows.

[Afbeelding]

Heb mijn hele verhaal in 't OS Distributies topic neergezet, maar voor hier iig goed om te kunnen delen hoe fijn Fedora 43 verder out of the box werkt, van het touchpad en de vingerafdrukscanner tot de camera en brightness sensor :)
Grappig. Ik draai zelf nu Zorin OS en Vivaldi als browser. Dat draait super. Geen probleem met performance. Hardware ook allemaal goed ondersteund en ook de eerste bios update al gekregen via Software applicatie van Zorin. Ik ben tot nu toe erg tevreden.
Toevallig gisteren even Live ISO van Fedora op een andere pc geprobeerd en dat zag er ook geweldig uit. Ik gebruik alleen Ubuntu server voor mijn homelab en vind het handig dat Zorin daar ook op gebaseerd is.

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:53
Heeft iemand met een framework 13 met Ryzen AI 300 series ook problemen met linux (gehad)? Ik had initieel op openSUSE tumbleweed dat de laptop niet meer uit sleep wou opstarten, het scherm bleef zwart of er was alleen een cursor zichtbaar. Na opnieuw installeren was er nog meer stuk, KDE wou niet eens meer opstarten (zowel niet met Wayland als met X11). Dus daarna fedora geprobeerd, daar werkte sleep/wake wel goed, maar had ik random freezes.

Ik heb van alles en nog wat geprobeerd, het huidige proefballonnetje is deze: https://gitlab.freedesktop.org/drm/amd/-/issues/4141 Concreet komt dat neer op amdgpu.dcdebugmask=0x12 als kernel parameter. Hopelijk werkt dat, want het is wel grondig irritant. Voorheen (vorig jaar) werkte alles eigenlijk naar behoren, helaas was de laatste snapper snapshot die ik had eentje die ook niet goed werkte, dus ik kon niet makkelijk reverten. Had ik natuurlijk eerder moeten doen, maar goed.

[ Voor 4% gewijzigd door rescla op 16-02-2026 12:10 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is het een probleem met het OS of met de UEFI? Want dit lijkt heel erg op de problemen die Framework met de vroege intel moederborden had.

© ocf81 1981-infinity

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:53
ocf81 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:33:
Is het een probleem met het OS of met de UEFI? Want dit lijkt heel erg op de problemen die Framework met de vroege intel moederborden had.
Goeie vraag. Ik zag in ieder geval 1 persoon die het probleem ook op Windows 11 had. Dus ik vermoed dat het een combinatie driver/firmware is. Maar ik heb maandenlang geen problemen gehad, dus waar het nou door getriggerd is, geen idee. Maar het zou best firmware/UEFI kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door rescla op 16-02-2026 13:41 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ben wel benieuwd wat er in deze Q&A besproken gaat worden:

© ocf81 1981-infinity

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik vermoed de investeringen die ze doen in een aantal open source projecten. NixOS zag ik laatst voorbij komen.

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-04 23:56
Uit intresse, zijn er hier mensen die de 12'' gebruiken, hoe bevalt dat?

• FbdJ
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07:25
0

[ Voor 100% gewijzigd door FbdJ op 14-03-2026 14:17 ]

• AgeOfPanic
jimmy87 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 00:04:
Uit intresse, zijn er hier mensen die de 12'' gebruiken, hoe bevalt dat?
Nog geen FW12. Wel naar gekeken als laptop voor de kinderen. Met de huidige prijzen wordt hij wel erg duur. Nu de apple neo uitkomt, vraag ik me ook af hoe veel ze er nog van gaan verkopen. Gebruik zelf geen apple, maar wordt heel lastig om daar tegen in te gaan.

• TeaTotaller
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:58
Nu had ik de hoop eerder deze week een Framework laptop thuis te kunnen krijgen maar…. Helaas.

De hardware zal vast fantastisch zijn (hopelijk, gezien alle reviews?) maar wat men vaak vergeet te zeggen in de volledige ‘beleving’ is dat Framework ervoor heeft gekozen de bezorging te doen via FedEx. Laat dat nu nogal een ‘probleem’ zijn in Nederland en Belgie.

Inmiddels gaan we komende maandag zitten op afleverpoging #3 nadat ik al eerder heb gechat met de FedEx Customer Support en heb ik ook niet de mogelijkheid om het pakket bij een afleverpunt te laten bezorgen (wat dan nog een oplossing zou zijn). Ik zit dus in regelrechte ‘infinite loop’ op dit moment.

Ik snap dat dit niet ‘direct’ de schuld is van Framework, maar Framework kiest er wel voor om samen te werken met FedEx en voor een paar pegels meer was DHL een stuk betere keuze geweest.

• Shinji
  • Nu online
TeaTotaller schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:39:
Nu had ik de hoop eerder deze week een Framework laptop thuis te kunnen krijgen maar…. Helaas.

De hardware zal vast fantastisch zijn (hopelijk, gezien alle reviews?) maar wat men vaak vergeet te zeggen in de volledige ‘beleving’ is dat Framework ervoor heeft gekozen de bezorging te doen via FedEx. Laat dat nu nogal een ‘probleem’ zijn in Nederland en Belgie.

Inmiddels gaan we komende maandag zitten op afleverpoging #3 nadat ik al eerder heb gechat met de FedEx Customer Support en heb ik ook niet de mogelijkheid om het pakket bij een afleverpunt te laten bezorgen (wat dan nog een oplossing zou zijn). Ik zit dus in regelrechte ‘infinite loop’ op dit moment.

Ik snap dat dit niet ‘direct’ de schuld is van Framework, maar Framework kiest er wel voor om samen te werken met FedEx en voor een paar pegels meer was DHL een stuk betere keuze geweest.
Mijn framework was een dag eerder dan gepland, en die verhalen heb ik meer gehoord, snap dus niet helemaal je negatieve houding t.o.v. FedEx.

• Shinji
  • Nu online
AgeOfPanic schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:18:
[...]

Nog geen FW12. Wel naar gekeken als laptop voor de kinderen. Met de huidige prijzen wordt hij wel erg duur. Nu de apple neo uitkomt, vraag ik me ook af hoe veel ze er nog van gaan verkopen. Gebruik zelf geen apple, maar wordt heel lastig om daar tegen in te gaan.
Ze hebben zelf een comparison gedaan:
YouTube: Framework founder Nirav reviews Apple Neo vs Framework Laptop 12 (Co...

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-04 19:07
Shinji schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:03:
[...]

Mijn framework was een dag eerder dan gepland, en die verhalen heb ik meer gehoord, snap dus niet helemaal je negatieve houding t.o.v. FedEx.
Beetje N=1 reactie. Ik heb zelf ook geen goede ervaring met UPS (qua verzender vergelijkbaar als Fedex). Werd ook gekozen door zo'n buitenlandse partij, en exact dezelfde siuatie zoals @TeaTotaller beschrijft. Denk dat het ook te maken heeft met de overspanne pakketwereld. Fedex en UPS zullen niet de beste pakketbezorgers weten te vinden, aangezien de markt in Nederland ligt bij DHL en PostNL.
@TeaTotaller Ik zou even klagen bij zowel Framework en Fedex over de levering. Helpt meestal wel.

[ Voor 3% gewijzigd door William_H op 21-03-2026 07:15 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

PostNL doet het in mijn buurt wat beter dan de rest, maar PostNL, DPD en DHL zijn duidelijk gericht op de consument en daarmee op schaal. UPS en FedEx waren tot een jaar of wat geleden veel meer gericht op B2B.Ik merk nu dat ze wat gehaaster werken, maar ze steken in mijn geval nog steeds kop en schouders boven die andere vervoerders. Als ik de keus heb kies ik dan ook liever voor FedEx en UPS dan die andere vervoerders.

© ocf81 1981-infinity

• TeaTotaller
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:58
William_H schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:14:
[...]

Beetje N=1 reactie. Ik heb zelf ook geen goede ervaring met UPS (qua verzender vergelijkbaar als Fedex). Werd ook gekozen door zo'n buitenlandse partij, en exact dezelfde siuatie zoals @TeaTotaller beschrijft. Denk dat het ook te maken heeft met de overspanne pakketwereld. Fedex en UPS zullen niet de beste pakketbezorgers weten te vinden, aangezien de markt in Nederland ligt bij DHL en PostNL.
@TeaTotaller Ik zou even klagen bij zowel Framework en Fedex over de levering. Helpt meestal wel.
Ik had al een case open staan bij FedEx maar inderdaad dit ook even gemeld bij Framework. Ze verkopen tegenwoordig in Nederland via een in Nederland gevestigde B.V. dus ze blijven op dit moment nog juridisch aansprakelijk voor de levering gezien de levering nog niet is geleverd. Ik ga er vanuit dat het maandag nu goed komt maar zo niet...tsja, dan is er weinig andere keuze dan te vragen de hele boel 'return to sender' en een refund aan te vragen. FedEx wil namelijk ook niet afleveren bij een PostNL pakketautomaat wat letterlijk 100 meter hier vandaan zit...(wat volgens de FedEx website wel zou moeten kunnen).

• FbdJ
Ik heb mijn FW13 7640U. Uiteindelijk teruggestuurd. In suspend na 6 uur 25% minder batterij. Bij boot zag ik soms artifacts en liep soms het systeem fast. Daarnaast had ik ook wat freezes, ondanks enkele keren ssd gewiped en ipv Fedora, Ubuntu gebruikt.

Ik overweeg om een andere unit te bestellen, ben wel benieuwd wat de ervaringen onder de tweakers zijn met het 7640U model

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

AMD doet het qua prestaties altijd goed, maar de als ik het zo 1-2-3 bekijk is het qua connectiviteit nog steeds aanmodderen met AMD. Vooralsnog blijk ik bij intel. Daarom hoop ik dus op een moederbord met een Panther Lake CPU. Als dan straks het geheugen weer betaalbaar is, ik heb voor mijn CAD-werkzaamheden toch wel 64 GiB aan RAM nodig, komt denk ik het nieuwe moederbord.
En als het om de batterij gaat, dan heeft Framework gewoon altijd last van een relatief hoog verbruik in standby. Dat is voor ongeveer alle modellen zo.

[ Voor 16% gewijzigd door ocf81 op 03-04-2026 11:22 ]

© ocf81 1981-infinity

• AgeOfPanic
FbdJ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:50:
Ik heb mijn FW13 7640U. Uiteindelijk teruggestuurd. In suspend na 6 uur 25% minder batterij. Bij boot zag ik soms artifacts en liep soms het systeem fast. Daarnaast had ik ook wat freezes, ondanks enkele keren ssd gewiped en ipv Fedora, Ubuntu gebruikt.

Ik overweeg om een andere unit te bestellen, ben wel benieuwd wat de ervaringen onder de tweakers zijn met het 7640U model
Ik heb ook het amd model en standby verbruik is inderdaad wat hoog, maar niet 25%. En heb het gevoel dat het beter is geworden sinds laatste update van Zorin OS.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:04
AgeOfPanic schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:12:
[...]

Ik heb ook het amd model en standby verbruik is inderdaad wat hoog, maar niet 25%. En heb het gevoel dat het beter is geworden sinds laatste update van Zorin OS.
Gaat de boel niet in een volledige hybernate?
Als ik mijn Google Pixelbook dichtklap dan gaat die op slot en vrij snel in hybernate .. maar ik zoek een goede vervanging .. en een Framework zou eventueel wel een vervanging kunnen zijn. Maar dan moet een volledige hybernate er wel mee te kunnen doen.

• FbdJ
AgeOfPanic schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:12:
[...]

Besloten om een nieuwe order te plaatsen. Ik zal dit keer kijken hoe alles loopt met Ubuntu. Volgens support was 25% ook te hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door FbdJ op 05-04-2026 11:43 ]

• AgeOfPanic
FbdJ schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:27:
[...]

Besloten om een nieuwe order te plaatsen. Ik zal dit keer kijken hoe alles loopt met Ubuntu. Volgens support was 25% ook te hoog.
Ik heb vannacht even getest. Hen de laptop na een aantal updates opnieuw opgestart, Vivaldi opgestart met een aantal tabs open en daarna de klep dichtgedaan. Verder geen bijzondere instellingen. 6,5 uur later is er 4% van de accu af. Wel te hoog, maar dus duidelijk minder dan die van jou.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste